PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom? De snelheid van de transitie wordt m.i. gelimiteerd door heel wat andere zaken dan de beschikbaarheid van fossiele brandstoffen. De pijn zal ook veel groter worden voor de samenleving.Glashelder schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:23:
[...]
Ach dat kunnen wij..
Dit zal de transitie nog flink gaan versnellen.
Misschien wat onzeker; maar een mening waardeer ik altijd en daarom ben ik vooral benieuwd naar wat andere vinden van het aanbod wat momenteel op tafel ligt.
Kosten 2021: €2.000,-
Aanbod Consumentenbond 1 jaar vast tarief: €2.526,75 (verwachte jaarkosten)
Aanbod huidige leverancier 1 jaar vast tarief: €3.747,55
Ik zit momenteel variabel, wat het plan ook was toen eind januari mijn contract ophield.
Hamvraag: Wat is wijsheid nu de zomer er aan komt en de wereld er (hopelijk) over een half jaar heel anders uit ziet in in positieve zin.
Het gaat niet over de beschikbaarheid, maar over de prijs.pdukers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 18:45:
[...]
Waarom? De snelheid van de transitie wordt m.i. gelimiteerd door heel wat andere zaken dan de beschikbaarheid van fossiele brandstoffen. De pijn zal ook veel groter worden voor de samenleving.
De grootste beperking in de energietransitie is nog altijd "het niet willen". Hoe groter het voordeel van een paar investeringen wordt, hoe groter de bereidheid zal worden. Bereidheid tot nemen van stappen is toch echt het belangrijkste om doelen te bereiken.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Verwijderd
Waar haal je op een windstille winterdag je stroom vandaan dan?Ivow85 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:42:
[...]
Het gaat niet over de beschikbaarheid, maar over de prijs.
De grootste beperking in de energietransitie is nog altijd "het niet willen". Hoe groter het voordeel van een paar investeringen wordt, hoe groter de bereidheid zal worden. Bereidheid tot nemen van stappen is toch echt het belangrijkste om doelen te bereiken.
Of op een stormachtige dag
Misschien wil men wel niet omdat men niet aan welvaart wil inboeten vanwege de hoge kosten van een fossielvrij energiesysteem op basis van alleen wind en zon . Dit gaat alleen maar de weerstand verhogen ben ik bang.Ivow85 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:42:
[...]
Het gaat niet over de beschikbaarheid, maar over de prijs.
Hoe hoog zijn je maandbedragen over mei 2021 tot las mei 2022 bij elkaar opgeteld? Als dit significant lager is dan 3000 euro, zal je het tot dat bedrag moeten aanvullen, of meer. Grofweg.marapuru schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:09:
Ik voel me echt een sukkel. Uiteraard heb ik al het nieuws rondom de gasprijzen wel meegekregen, maar nooit gerealiseerd dat dat ook iets voor mezelf betekend. Ik zit nog met een Eneco Gas Variabel Vrij & Eneco Hollandse Wind & Zon Variabel Vrij.
Op de site zie ik dat mijn bedrag per m3 aan gas € 0,87636 is. Maar dat kan toch onmogelijk meer kloppen?
Mijn jaarnota komt in Mei 2022, maar met een variabel contract zit je toch juist vast aan maandelijks fluctuerende tarieven? Of komen ze dan in mei met een dikke naheffing? Ik begrijp het even niet meer...
Mijn ouders betaalden afgelopen jaar 190 per maand, daar volgende maand ook 6-800 euro bij.
Zelf zit ik variabel bij Easyenergy, dat is nu leuk
[ Voor 11% gewijzigd door pennywiser op 22-02-2022 20:33 ]
Elektra is in tegenstelling tot gas als particulier te hedgen met PV.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.
Ik hoop het. Eind mei loopt mijn contract bij BudgetEnergie af. Per 1 juni ga ik overstappen naar Eneco. Mochten ze de tarieven aanpassen na 1 juli, zodat het ergens anders aantrekkelijker is, dan stap ik rustig na die ene maand weer over...Bravertal schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:28:
Ik verwacht dat de prijzen voor de consument voorlopig niet gaan dalen. De teruglevertarieven zullen denk ik na 1 juli ook nog wel op 0,58556 (Eneco) blijven staan of misschien gaan deze ook wel weer een stuk omhoog.
Misschien kan ik niet goed rekenen, maar ik snap niet zo goed hoe je die vele malen ziet? Dit lijkt me een stijging van zo'n 25%, dus een factor 1,25. Vele malen is meerdere keren het oorspronkelijke bedrag, dus bijvoorbeeld 6000 euro dit jaar.Wimbjorno schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 19:24: Ik heb momenteel een aanbod gekregen via het energiecollectief van de Consumentenbond. Nu lijkt het aanbod t.o.v. mijn huidige energieleverancier erg aantrekkelijk, maar nog steeds vele malen hoger dan wat ik vorig jaar aan energiekosten heb moeten betalen.
(...)
Kosten 2021: €2.000,-
Aanbod Consumentenbond 1 jaar vast tarief: €2.526,75 (verwachte jaarkosten)
Maar misschien mis ik iets
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Elke gram CO2 die niet de lucht in gaat is er éénVerwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Waar haal je op een windstille winterdag je stroom vandaan dan?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Waarom denk je alleen aan wind en zon? Er is nog wel meer spreiding aan bronnen te bedenken. Hoe meer spreiding, hoe beter het doel te realiseren is en hoe lager de kosten zullen zijn.pdukers schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:14:
[...]
Misschien wil men wel niet omdat men niet aan welvaart wil inboeten vanwege de hoge kosten van een fossielvrij energiesysteem op basis van alleen wind en zon . Dit gaat alleen maar de weerstand verhogen ben ik bang.
Maar met zo'n tunnelvisie gaat het inderdaad heel duur worden.
Dus omdat op dit moment er op sommige dagen veel te weinig duurzaam opgewekte energie is, moeten we maar niet ons best doen om zoveel mogelijk duurzame energie te produceren en op efficiënte wijze te gebruiken op momenten dat dat wel kan?Verwijderd schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:04:
[...]
Waar haal je op een windstille winterdag je stroom vandaan dan?
Vreemde redenering.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Niet mijn tunnelvisie, maar die van groene fundamentalisten die het voor het zeggen lijken te hebben in dit land. Geef mij maar kernenergie als stabiele energiebron.Ivow85 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:48:
[...]
Waarom denk je alleen aan wind en zon? Er is nog wel meer spreiding aan bronnen te bedenken. Hoe meer spreiding, hoe beter het doel te realiseren is en hoe lager de kosten zullen zijn.
Maar met zo'n tunnelvisie gaat het inderdaad heel duur worden.
Ah ja. Dat kabinet wat wij hebben van PvdD, GroenLinks en PvdA natuurlijkpdukers schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:33:
[...]
Niet mijn tunnelvisie, maar die van groene fundamentalisten die het voor het zeggen lijken te hebben in dit land. Geef mij maar kernenergie als stabiele energiebron.

Verwijderd
Dat zeg ik toch niet?Ivow85 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:48:
[...]
Dus omdat op dit moment er op sommige dagen veel te weinig duurzaam opgewekte energie is, moeten we maar niet ons best doen om zoveel mogelijk duurzame energie te produceren en op efficiënte wijze te gebruiken op momenten dat dat wel kan?
Vreemde redenering.
Ik reageerde op "Het gaat niet over de beschikbaarheid, maar over de prijs."
Het is (nog) niet altijd beschikbaar, maar wel altijd nodig.
Waar wil je dan naartoe?Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:09:
[...]
Dat zeg ik toch niet?
Ik reageerde op "Het gaat niet over de beschikbaarheid, maar over de prijs."
Het is (nog) niet altijd beschikbaar, maar wel altijd nodig.
We moeten dus niets doen aan vergroening omdat we nog geen goede oplossing hebben voor de momenten waarop die groene energiebronnen tekort schieten?
Ieder huishouden heeft de mogelijkheid om de CO2 footprint met zonnepanelen best redelijk te verlagen.
Verwijderd
Nee hoor, want juist als je stroom nodig hebt in een all electric huis (de winter) is er weinig zon. Dan gebruik je dus (ondanks de slogan nul op de meter) toch behoorlijk wat vervuilende energie. En als je zonnepaneel wel stroom oplevert is er al voldoende groene stroom van het net.Glashelder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:15:
[...]
Waar wil je dan naartoe?
We moeten dus niets doen aan vergroening omdat we nog geen goede oplossing hebben voor de momenten waarop die groene energiebronnen tekort schieten?
Ieder huishouden heeft de mogelijkheid om de CO2 footprint met zonnepanelen best redelijk te verlagen.
Nog even los van de vervuiling (niet alleen CO2) die al die individuele zonnepanelen en installatie daarvan met zich meebrengt.
Waar ik naar toe wil is geen schijnoplossingen promoten en feel-good maatregelen. De CO2 uitstoot van gas voor verwarming van huizen is een fractie van de totale uitstoot. Terwijl we ondertussen allemaal vrolijk 3-4 per jaar lekker goedkoop en vervuilend met het vliegtuig op vakantie gaan.
De lasten van de energietransitie leg je zo bij de lagere inkomens terwijl de hogere inkomens er nauwelijks last van hebben.
Dan mag jij uitleggen hoe je dat bij een jaren 30 sociale huurwoning met label F, waarvan de eigenaar herhaaldelijk heeft geweigerd te beginnen met het plaatsen van isolatie, kan doenGlashelder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:15:
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Nonsens. Een huis heeft altijd stroom nodig. In de winter is dit meer dan je normaliter kan opwekken als je all electric gaat. Dat laat onverlet dat een kWh opgewekt door een paneel betekend dat er ergens een centrale een kWh minder op heeft hoeven wekken.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:33:
[...]
Nee hoor, want juist als je stroom nodig hebt in een all electric huis (de winter) is er weinig zon.
Again, nonsens.Dan gebruik je dus (ondanks de slogan nul op de meter) toch behoorlijk wat vervuilende energie. En als je zonnepaneel wel stroom oplevert is er al voldoende groene stroom van het net.
Een huis wat 5000 kWh heeft opgewekt heeft 5000 kWh aan CO2 uitstoot bespaard die anders elders opgewekt had moeten worden - doorgaans met een vervuilende centrale. Als die 5000 kWh in de winter alsnog verbruikt wordt, is het netto resultaat wat CO2 footprint betreft nog steeds 0.
Nagenoeg alles wat we doen vervuilt, het een iets meer of minder dan het ander. Zonnepanelen zijn netto winst. Dat we te beroerd zijn om die dingen netjes te recyclen of niet-milieuvervuilend op te slaan kan geen reden zijn om dan maar anti te zijn. Dan kan ik nog wel 50 andere dingen noemen waar we anti tegen kunnen zijn.Nog even los van de vervuiling (niet alleen CO2) die al die individuele zonnepanelen en installatie daarvan met zich meebrengt.
Je zoekt een excuus om je kop in het zand te kunnen stekenWaar ik naar toe wil is geen schijnoplossingen promoten en feel-good maatregelen. De CO2 uitstoot van gas voor verwarming van huizen is een fractie van de totale uitstoot. Terwijl we ondertussen allemaal vrolijk 3-4 per jaar lekker goedkoop en vervuilend met het vliegtuig op vakantie gaan.
De lasten van de energietransitie leg je zo bij de lagere inkomens terwijl de hogere inkomens er nauwelijks last van hebben.
Wind, zon, waterkracht, het verlaagd allemaal netto de CO2 uitstoot. Dat zijn geen 'feel-good-maatregelen'. Weet je wat een feel-good-maatregel is? Verwarmen of rijden op waterstof. Dat verhoogt netto je CO2 footprint i.p.v. dat die verlaagd wordt
De eigenaar heeft die mogelijkheid. Die kiest er alleen voor lekker te cashen.Raven schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Dan mag jij uitleggen hoe je dat bij een jaren 30 sociale huurwoning met label F, waarvan de eigenaar herhaaldelijk heeft geweigerd te beginnen met het plaatsen van isolatie, kan doen
In plaats van 'huishouden' had ik wellicht beter kunnen zeggen 'elke woning'. Dat eerste stelt dat je als bewoner altijd wat kan doen terwijl dat inderdaad niet het geval is.
[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 23-02-2022 11:57 ]
Dwang.Raven schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:54:
[...]
Dan mag jij uitleggen hoe je dat bij een jaren 30 sociale huurwoning met label F, waarvan de eigenaar herhaaldelijk heeft geweigerd te beginnen met het plaatsen van isolatie, kan doen
Lijkt me niet meer dan logisch toch? In een liberale samenleving heb je alle vrijheid zolang je die van de ander niet schaadt. De rechter heeft de overheid al op de vingers getikt in de Urgenda uitspraak dat klimaatverandering een inbreuk op mensenrechten is. Dan is het niet meer dan logisch dit soort bewoners te dwingen maatregelen te nemen, helemaal als het om sociale huur gaat.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
- Nog meer inzetten op flexibiliteit dwz flexibiliteit nog meer belonen. Industriële processen ontwikkelen die zich kunnen aanpassen aan het aanbod groene stroom.
Wordt nu ook al gedaan bijvoorbeeld diepvriesbedrijven worden betaald om hun koelinstallaties af te zetten of om wat extra te koelen om het net te stabiliseren.
- De elektriciteitsnetten nog verder uitbouwen: transport over langere afstanden, nog meer dynamische sturing,...
- En zoals altijd: een steeds voortdurende oefening in efficiëntie, zoveel mogelijk doen met zo weinig mogelijk energie.
- Zoveel mogelijk alle risico’s in kaart brengen en er rekening mee houden. Ook deze die niet onmiddellijk zichtbaar zijn of waar we mogelijk pas op lange termijn last van zouden hebben.
Eigenlijk gewoon verder doen zoals we bezig zijn*
*Ik ben in grote mate een vooruitgangsoptimist met een karakter dat zich gemakkelijk aanpast aan veranderende externe omstandigheden.
Ik zie de overheid niet daar iets van aantrekken. Ik ben toch niet de enige?CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Dwang.
Lijkt me niet meer dan logisch toch? In een liberale samenleving heb je alle vrijheid zolang je die van de ander niet schaadt. De rechter heeft de overheid al op de vingers getikt in de Urgenda uitspraak dat klimaatverandering een inbreuk op mensenrechten is. Dan is het niet meer dan logisch dit soort bewoners te dwingen maatregelen te nemen, helemaal als het om sociale huur gaat.
We worden al langzaam warmpjes gemaakt voor het wat gaat komen. CO2 paspoort, met straks rekening rijden, minder vlees eten en ook minder lang onder de douche.
TNO doet een onderzoek en heeft een rapport uitgebracht.
https://www.tno.nl/nl/ove...eem-emissies-consumenten/
https://www.rtlnieuws.nl/...emissiehandelssysteem-tno
https://www.rtlnieuws.nl/...supermarkt-lidl-noorwegen
Die dwang is er voor sociale huur al lang. En wordt ook hard aan gewerkt. Maar er zullen daarbij altijd woningen 'als laatste' aan de beurt zijn en dat is, zeker met de huidige energieprijzen, jammer en vervelend voor die groep bewoners. Ik kan zo hele wijken aanwijzen die oorspronkelijk label E, F of G hadden, maar waar inmiddels alle huizen label B of zuiniger hebben. En ja, vaak is er op korte afstand ook nog een wijk te vinden waar de woningen nog wel label F hebben.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:04:
[...]
Dwang.
Op dit moment een groter probleem is de particuliere huur van kleinschalige verhuurders. Daar betalen de huurders de hoofdprijs aan huur, maar is er nog geen dwang vanuit de overheid om die woningen te verduurzamen onder het mom van 'vrije markt'.
Je mag als bewoner nog altijd weigeren als de corporatie langskomt om je huis te verduurzamen. In mijn omgeving ook concrete voorbeelden van meegemaakt.Ivow85 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:33:
[...]
Die dwang is er voor sociale huur al lang.
Het punt was dat je met elektra nog iets kan doen om eventueel stijgende prijzen deels te compenseren (tot het inleggen op een offshore windmolen toe, voor als je geen PV kunt of wilt leggen) en dat dit met gas niet kan. Daarom zou ik met gas minder risico nemen, dus zou ik langer vastzetten.
Nog los van de marktprijs gaat de belasting ook aangekondigde dingen doen, die ook in het voordeel zijn van mensen die meer op elektra dan op gas leunen.
Daarom: een plan is zinloos, maar planning is essentieel (vrij naar Eisenhower).
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik snap dan alleen die mensen niet.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:00:
[...]
Je mag als bewoner nog altijd weigeren als de corporatie langskomt om je huis te verduurzamen. In mijn omgeving ook concrete voorbeelden van meegemaakt.
Of komt dat heel misschien doordat er na de maatregelen meteen een flinke huurverhoging komt die het voor de huurder in totaal duurder maakt, ondanks lagere energiekosten als daarvoor?
Ja en dan snap ik als je van het minimum rond moet komen dat je zegt, nee liever niet.
Makkelijk praten als je zelf een dik salaris hebt, en de vraag is ga ik van het geld een 3e (of meer) keer op vakantie of stop ik het in mijn huis.
De kloof tussen arm en rijk zal steeds groter worden, dat gaat (ooit) fout.
Simpelweg de rekensom niet kunnen maken en alles wat nieuw is is eng. En dat betreft inderdaad vaak onderklasse en/of laagopgeleiden.
Daarom werkt bij die groep alleen dwang. Ook vanuit zorgperspectief.
Je kan je ook afvragen hoeveel keuze er eigenlijk is.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:32:
[...]
Simpelweg de rekensom niet kunnen maken en alles wat nieuw is is eng. En dat betreft inderdaad vaak onderklasse en/of laagopgeleiden.
Misschien is het beter mensen extra te compenseren voor een hogere huur, dan al dat geld voor compensatie voor hoge energieprijzen.
In het eerste geval heb je dezelfde (?) kosten, maar minder druk op het milieu/minder afhankelijkheid van gas-leverende landen?
Vooral ook omdat veel compensatie voor energiekosten nu heel ongericht wordt uitgedeeld.
Voor mij heel logisch. De bewoners die ik bedoel snappen al helemaal niks van wat je hier schrijft.Sjamo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:37:
[...]
Je kan je ook afvragen hoeveel keuze er eigenlijk is.
Misschien is het beter mensen extra te compenseren voor een hogere huur, dan al dat geld voor compensatie voor hoge energieprijzen.
In het eerste geval heb je dezelfde (?) kosten, maar minder druk op het milieu/minder afhankelijkheid van gas-leverende landen?
Vooral ook omdat veel compensatie voor energiekosten nu heel ongericht wordt uitgedeeld.
Sure, ga mensen met psychische klachten lekker dwingen om allemaal vreemden het huis in te laten, mogelijk de hele inboedel overhoop te halen.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:32:
[...]
Er zijn veel mensen, en dus ook veel redenen waarom iemand er voor kiest wel of niet hen huis te (laten) verbouwen. Maar als je simpel zegt dat mensen maar gedwongen moeten worden veranderingen te ondergaan, dan ben je niet met zorg bezig.
Bij mij is ander half jaar geleden een verduurzaming gebeurd. Dat heeft behoorlijk wat impact gehad, waardoor ik nog steeds een tekort aan vakantiedagen heb.
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Verwijderd
Zo wassen we groen wat inktzwart is.Glashelder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Een huis wat 5000 kWh heeft opgewekt heeft 5000 kWh aan CO2 uitstoot bespaard die anders elders opgewekt had moeten worden - doorgaans met een vervuilende centrale. Als die 5000 kWh in de winter alsnog verbruikt wordt, is het netto resultaat wat CO2 footprint betreft nog steeds 0.
Dat is natuurlijk ook weer een beetje overdreven, maar punt blijft uiteindelijk wel dat we een piekvermogen 's avonds als de zon onder is op een windstille dag op moeten kunnen vangen. En dat gaat voorlopig nog met grijze stroom. Aan de andere kant wordt er echt wel minder gestookt in de centrales door de windmolens en zonnepanelen.
[removed]
Volgens mij mag het alleen als groene stroom worden verkocht als er ook echt groene stroom achter zit. Het is alleen wel zo dat dat prima groene stroom kan zijn die er al was en normaal gesproken gewoon het net op ging, maar nu wat duurder aan jou wordt verkocht.MrJames schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:48:
Iemand enig idee, of er ook meer groen energie word verkocht dat er ook daadwerkelijk is opgewekt? Denk zelf niet dat hiervan cijfers bekend zijn, in het openbaar?
[removed]
Daar heb je ze weer , ook in dit topic. De medemens die zich superieur voelt boven alles en iedereen die lager opgeleid is dan henzelf....zeer vermoeiendCurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:32:
[...]
Scorpio861 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Daar heb je ze weer , ook in dit topic. De medemens die zich superieur voelt boven alles en iedereen die lager opgeleid is dan henzelf....zeer vermoeiend en owja ook het alom bekende koosnaampje mag dan niet ontbreken want dat staat stoer
Ehm, wie, wat, hoe kom je tot die conclusie? Ik ben het spoor bijster.Scorpio861 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:53:
[...]
Daar heb je ze weer , ook in dit topic. De medemens die zich superieur voelt boven alles en iedereen die lager opgeleid is dan henzelf....zeer vermoeiend
Zouden dezelfde mensen met psychische klachten er beter van worden wanneer je hierin toegeeft, en ze straks hun rekeningen niet meer kunnen betalen omdat de overheid de balans tussen belasting op elektriciteit en gas gebruikt als pressiemiddel voor "van het gas af"?J2S schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:45:
[...]
Sure, ga mensen met psychische klachten lekker dwingen om allemaal vreemden het huis in te laten, mogelijk de hele inboedel overhoop te halen.
Er zijn veel mensen, en dus ook veel redenen waarom iemand er voor kiest wel of niet hen huis te (laten) verbouwen. Maar als je simpel zegt dat mensen maar gedwongen moeten worden veranderingen te ondergaan, dan ben je niet met zorg bezig.
Bij mij is ander half jaar geleden een verduurzaming gebeurd. Dat heeft behoorlijk wat impact gehad, waardoor ik nog steeds een tekort aan vakantiedagen heb.
Zou het dan niet beter zijn de prioriteit te erkennen, en oplossingen te zoeken voor situaties waar problemen zijn, zoals misschien bij mensen met psychische klachten?
Ik snap heus de kwetsbaarheid wel, maar die zit ook aan de andere kant. Torenhoge energierekening, slechte ventilatie, schimmelvorming etc.J2S schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:45:
[...]
Wat is dan je voorstel om deze groep kwetsbaren mensen te helpen in de energietransitie?
Maar mijn huis moet toch verwarmd worden?Glashelder schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:11:
[...]
Elke gram CO2 die niet de lucht in gaat is er één
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Ja, vóór 2020 was minder dan een kwart van bijvoorbeeld stroom echt ‘groen’, terwijl de helft als dusdanig werd verkocht.MrJames schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:48:
Iemand enig idee, of er ook meer groen energie word verkocht dat er ook daadwerkelijk is opgewekt? Denk zelf niet dat hiervan cijfers bekend zijn, in het openbaar?
Tegenwoordig is dat verbeterd, mits de stroom daadwerkelijk uit Nederland komt.
Dat staat allemaal hier uitgelegd.
Ook gas wordt op die manier ‘gecompenseerd’ door elders bomen te planten.
Dat ding wat daar schijnt verwarmt momenteel mijn woning in plaats van de ketel. Ik gok dat ik zo minder CO2 uitstoot.warhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:00:
[...]
Maar mijn huis moet toch verwarmd worden?
:strip_exif()/f/image/d7D4xwF4cuyiFJLHisf8TGuc.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is maar een relatief kleine groep mensen voor wie de aanpassingen te groot zouden zijn. Je moet het gewoon niet gaan afdwingen. En al helemaal niet aannames gaan maken! Die mensen kunnen er met hun begeleiding wel uitkomen, en dat er dan nog een paar woningen niet efficiënt zijn, hebben we als maatschappij maar te dragen, net zoals uitkeringen.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Ik snap heus de kwetsbaarheid wel, maar die zit ook aan de andere kant. Torenhoge energierekening, slechte ventilatie, schimmelvorming etc.
Wat is dan je voorstel om deze groep kwetsbaren mensen te helpen in de energietransitie?
Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM
Ja, die schijnt voor het eerst in 3mnd weer, gelukkigSuperbeagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:10:
[...]
Dat ding wat daar schijnt verwarmt momenteel mijn woning in plaats van de ketel. Ik gok dat ik zo minder CO2 uitstoot.
[Afbeelding]
Mwa, ik vind dat als je als staat miljarden verdiend hebt aan een goedje dat je uit de grond kon pompen, je het volk tegemoet zou kunnen komen (heel hoge subsidies op moderne oplossingen) i.p.v. al je geld te verbrassen en je inwoners (gigantisch) op kosten te jagen. Je word nu gedwongen binnen een paar maanden over te stappen op een nieuwe verwarmingsbron. Idioterie is het.J2S schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Het is maar een relatief kleine groep mensen voor wie de aanpassingen te groot zouden zijn. Je moet het gewoon niet gaan afdwingen. En al helemaal niet aannames gaan maken! Die mensen kunnen er met hun begeleiding wel uitkomen, en dat er dan nog een paar woningen niet efficiënt zijn, hebben we als maatschappij maar te dragen, net zoals uitkeringen.
Makkelijk hoor zo zonder bovenburen!Superbeagle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:10:
[...]
Dat ding wat daar schijnt verwarmt momenteel mijn woning in plaats van de ketel. Ik gok dat ik zo minder CO2 uitstoot.
[Afbeelding]
Ik denk dat het tegenvalt hoe klein die groep is. En als je er met begeleiding uit komt dan is dat toch prima. Vanzelfsprekend is alles beter dan dwang. Maar hoe ga je zorgen dat deze groep niet onwijs op kosten wordt gejaagd als de rest van de wereld doorgaat met innoveren en daardoor eventueel gesubsidieerd moeten worden.J2S schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Het is maar een relatief kleine groep mensen voor wie de aanpassingen te groot zouden zijn. Je moet het gewoon niet gaan afdwingen. En al helemaal niet aannames gaan maken! Die mensen kunnen er met hun begeleiding wel uitkomen, en dat er dan nog een paar woningen niet efficiënt zijn, hebben we als maatschappij maar te dragen, net zoals uitkeringen.
Het is toch ook gewoon helemaal geen schande als je vaststelt dat sommige bewoners nu eenmaal niet in staat zijn de rekensom te maken dat energiebesparing lang en breed opweegt tegen de huurverhoging. Er zijn ook genoeg laaggeletterden in Nederland. We hebben laaggeletterden al op allerlei manieren, we hebben allerlei schuldhulpverleningsorganisaties, maar dan zouden we niet een lekkende kraan aan willen pakken? Ik snap dat niet.
In mijn omgeving heb ik al diverse voorbeelden die hun contract begin dit jaar voor 3jr hebben vastgezet.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:30:
[...]
...
Het is toch ook gewoon helemaal geen schande als je vaststelt dat sommige bewoners nu eenmaal niet in staat zijn de rekensom te maken ...

Laten we niet doen alsof dat volstrekt waanzinnig is. In principe kan je relatief goedkoop van het contract af mochten de prijzen weer exorbitant dalen.warhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:03:
[...]
In mijn omgeving heb ik al diverse voorbeelden die hun contract begin dit jaar voor 3jr hebben vastgezet.![]()
Ik denk dat je schrikt van hoe groot die groep is.
Niet schrikken maar zal er eerlijk voor uitkomen: heb ik gedaan en erg blij meewarhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:03:
[...]
In mijn omgeving heb ik al diverse voorbeelden die hun contract begin dit jaar voor 3jr hebben vastgezet.![]()
Oh het gaat nog niet zo goed in Oost-Oekraïne, de prijzen willen niet echt dalen. Het voordeel van vastzetten wordt alleen maar groter…
En dan ga jij er nu dus vanuit dat de prijs gaat dalen? Dat is ook een aanname, misschien blijkt over 3 jaar wel dat ze een net zo goede of zelfs betere keus hebben gemaakt. Niemand die het zeker weet.warhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:03:
[...]
Uh ja, wat is je punt?warhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:00:
[...]
Maar mijn huis moet toch verwarmd worden?
Het punt is: als jij een kilo CO2 bespaard door je thermostaat niet op 30 graden te zetten maar op 20, dan is dat dus een kilo bespaard. Die quote betekend op geen enkele wijze dat helemaal niemand meer iets van CO mag uitstoten?
CO2 neutraal zou natuurlijk mooi zijn, maar zal voorlopig nog niet haalbaar zijn.
Een uitstekende redenatie om vooral lekker niks te doen en te klagen over hoe duur gas is
Ik snap niet dat ik er niet bij je in krijg dat als 2 huizen 5000kWh verbruiken en 1 ervan 5000kWh ook opwekt, dat we in totaal de uitstoot van 5000kWh hebben en niet 10k kWh

Niemand zegt verder dat dit de ideale situatie is. Idealiter wek je altijd meer op dan je verbruikt - ook in de winter, maar dat zit er gewoon _nog_ niet in. Laat onverlet dat alle beetjes helpen.
[ Voor 18% gewijzigd door Glashelder op 23-02-2022 15:59 ]
Mijn warmtepompboiler had geld toe.warhamstr schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:25:
[...]
Mwa, ik vind dat als je als staat miljarden verdiend hebt aan een goedje dat je uit de grond kon pompen, je het volk tegemoet zou kunnen komen (heel hoge subsidies op moderne oplossingen)
De waanzinnig dure en complexe oplossingen voor warmtepompen worden elke dag in de betreffende topics bestreden.
Mijn hogetemperatuur-warmtepomp is €4k zonder €2k subsidie (lang verhaal).
Het probleem is complex, maar meer iets van kennisverdeling, goede wil, monteurs en productiecapaciteit dan geld.
Hier in de buurt werd er ook verduurzaming aangeboden van verschillende huurhuizen. Ja, de huurprijzen zouden wel met 100 euro omhoog gaan.CurlyMo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:30:
[...]
Ik denk dat het tegenvalt hoe klein die groep is. En als je er met begeleiding uit komt dan is dat toch prima. Vanzelfsprekend is alles beter dan dwang. Maar hoe ga je zorgen dat deze groep niet onwijs op kosten wordt gejaagd als de rest van de wereld doorgaat met innoveren en daardoor eventueel gesubsidieerd moeten worden.
Het is toch ook gewoon helemaal geen schande als je vaststelt dat sommige bewoners nu eenmaal niet in staat zijn de rekensom te maken dat energiebesparing lang en breed opweegt tegen de huurverhoging. Er zijn ook genoeg laaggeletterden in Nederland. We hebben laaggeletterden al op allerlei manieren, we hebben allerlei schuldhulpverleningsorganisaties, maar dan zouden we niet een lekkende kraan aan willen pakken? Ik snap dat niet.
Nu kan je rekenen wat je wil, maar als je uberhaupt niet eens 100 euro aan energie betaald per maand (omdat het een klein appartement is, of je niet vaak thuis bent, of je ook kan leven met 18 graden thuis) dan is de rekensom snel gemaakt hoor.
Kan je de schuld leggen bij mensen die niet kunnen rekenen, maar 100 euro huurverhoging heb je er echt niet zomaar uit.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Een energiecentrale die stil ligt kost wel geld, maar stoot echt geen CO2 uit hoor.
Een toename van groene stroom maakt grijze stroom duurder, omdat die capaciteit wel aanwezig moet zijn, maar minder gebruikt wordt. De vaste kosten worden dus verdeeld over minder opgewekte kWh.
Oftewel: Vervuilen wordt duurder. Heb ik geen enkel probleem mee.
Daar kan je je op verkijken, de teruggave energiebelasting doet best een hoop.evleerdam schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:05:
[...]
Hier in de buurt werd er ook verduurzaming aangeboden van verschillende huurhuizen. Ja, de huurprijzen zouden wel met 100 euro omhoog gaan.
Nu kan je rekenen wat je wil, maar als je uberhaupt niet eens 100 euro aan energie betaald per maand (omdat het een klein appartement is, of je niet vaak thuis bent, of je ook kan leven met 18 graden thuis) dan is de rekensom snel gemaakt hoor.
Kan je de schuld leggen bij mensen die niet kunnen rekenen, maar 100 euro huurverhoging heb je er echt niet zomaar uit.
Bij een 0-verbruik betaal je niet €0 maar krijg je ca €400.
Je betaalt dan vastrecht (2x€200) en krijgt €790 terug.
En je bent dan weer terug bij wat nietsdoen kost. Dat is zeker niet gratis of zonder risico.
Ik ben het er wel mee eens de vervuiler betaald maar er is 1 groot probleem:RocketKoen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:11:
[...]
mensen zonder vermogen kunnen er niet meer op voorbereiden, nu alles duurder wordt kunnen ze niet meer investeren voor hun toekomst. Veel mensen weten ook niet wat investeren is en kijken dag op dag om te overleven. Armoede gaat nu in een treinversnelling en ik verwacht binnen 5 jaar dat een zeer groot deel van Nederlandse bevolking niks meer hebben. criminaliteit zal stijgen en veel onrust.
Dit jaar gaan wij zonnepanelen plaatsen, om zo de kosten iets te onderdrukken.
thermostaat staat 1 graden lager en douchen doen we maar 2x per week en zeer kort (dus alleen noodzakelijke)
[ Voor 14% gewijzigd door Kol Nedra op 23-02-2022 16:38 ]
nothing stops this train
https://www.svn.nl/duurzaamheidsleningKol Nedra schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:38:
[...]
Ik ben het er wel mee eens de vervuiler betaald maar er is 1 groot probleem:
mensen zonder vermogen kunnen er niet meer op voorbereiden, nu alles duurder wordt kunnen ze niet meer investeren voor hun toekomst.
Gebrek aan vermogen is het probleem niet. Gebrek aan kennis/interesse/focus wel.
Verwijderd
Nee, wat ik bedoelde ik dat je nu vooral grijze stroom zult gebruiken want er is simpelweg niet genoeg groene stroom in de winter. Die heeft wel een groen label, maar dat is puur voor de show natuurlijk. Mogelijk zelfs gekocht in Noorwegen, zonder dat die groene stroom in Noorwegen zijn groene label kwijt raakt. De groen-verdubbelaar.RocketKoen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:11:
[...]
Een energiecentrale die stil ligt kost wel geld, maar stoot echt geen CO2 uit hoor.
Een toename van groene stroom maakt grijze stroom duurder, omdat die capaciteit wel aanwezig moet zijn, maar minder gebruikt wordt. De vaste kosten worden dus verdeeld over minder opgewekte kWh.
Overigens is de verwarming van huizen maar een fractie van de CO2 uitstoot. Maar wel een sector zonder grote lobby belangen. Dus tel uit je winst.
De vervuiler betaalt is een heel goed principe. Alleen wordt dat dus niet toegepast. Anders komt het retourtje Barcelona voor 25 euro in gevaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2022 16:59 ]
Dat is een wereldwijd probleem. Niet zozeer door de energie transitie, maar veel breder.Kol Nedra schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:38:
[...]
mensen zonder vermogen kunnen er niet meer op voorbereiden, nu alles duurder wordt kunnen ze niet meer investeren voor hun toekomst. Veel mensen weten ook niet wat investeren is en kijken dag op dag om te overleven. Armoede gaat nu in een treinversnelling en ik verwacht binnen 5 jaar dat een zeer groot deel van Nederlandse bevolking niks meer hebben. criminaliteit zal stijgen en veel onrust.
thermostaat staat 1 graden lager en douchen doen we maar 2x per week en zeer kort (dus alleen noodzakelijke)
De productiviteit stijgt al tientallen jaren veel harder dan de lonen. Daardoor is kapitaal nu onbetaalbaar. Een huis dat je 25 jaar geleden op 1x modaal kon kopen zonder eigen vermogen is nu onbetaalbaar voor 2x modaal.
Daarnaast is er gewoon niet genoeg capaciteit in de bouw. Er studeren honderden studenten af met een kansloze studie theatertechniek (20x zoveel als er vacatures zijn) enzo, maar je kan nergens een loodgieter of elektricien vinden.
Dat heeft alleen geen zin als je huurt.de Peer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:50:
[...]
https://www.svn.nl/duurzaamheidslening
Gebrek aan vermogen is het probleem niet. Gebrek aan kennis/interesse/focus wel.
En probeer nu nog maar eens een huis te kopen zonder vermogen.
Dat klopt, maar er is ook een grote groep mensen met huis maar die toch vrij krap bij kas zitten.RocketKoen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:59:
[...]
Dat heeft alleen geen zin als je huurt.
Sterker nog. Je buurman die "grijze stroom" koopt, krijgt waarschijnlijk jouw groene zonnepanelen stroom in de zomer.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Nee, wat ik bedoelde ik dat je nu vooral grijze stroom zult gebruiken want er is simpelweg niet genoeg groene stroom in de winter. Die heeft wel een groen label, maar dat is puur voor de show natuurlijk. Mogelijk zelfs gekocht in Noorwegen, zonder dat die groene stroom in Noorwegen zijn groene label kwijt raakt. De groen-verdubbelaar.
Overigens is de verwarming van huizen maar een fractie van de CO2 uitstoot. Maar wel een sector zonder grote lobby belangen. Dus tel uit je winst.
De vervuiler betaalt is een heel goed principe. Alleen wordt dat dus niet toegepast. Anders komt het retourtje Barcelona voor 25 euro in gevaar.
Het gaat er niet om of jouw elektronen dit jaar zijn begonnen als zonnestraal, Noors fjordwater of steenkool. Het gaat erom hoeveel van die steenkolen er ieder jaar (wereldwijd) worden omgezet in stroom + CO2.
En als jij in de zomer 5000kWh aan zonnestralen opvangt, dan hoeft er in de zomer minder van die steenkool worden gebruikt. Dat jij in de winter dan weer 5000 kWh aan steenkolen nodig hebt brengt je netto resultaat op 0. Maar dat is nog altijd beter als degene zonder panelen, die netto 5000 kWh aan steenkolen nodig heeft.
Verwijderd
Maar het is wel een grote misleiding om dat als nul-op-de-meter woning te verkopen. Investeer dan in energiezuiniger woningen, in plaats van het simpelweg bijplaatsen van zonnepanelen om aan de norm te voldoen.RocketKoen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:03:
[...]
Sterker nog. Je buurman die "grijze stroom" koopt, krijgt waarschijnlijk jouw groene zonnepanelen stroom in de zomer.
Het gaat er niet om of jouw elektronen dit jaar zijn begonnen als zonnestraal, Noors fjordwater of steenkool. Het gaat erom hoeveel van die steenkolen er ieder jaar (wereldwijd) worden omgezet in stroom + CO2.
En als jij in de zomer 5000kWh aan zonnestralen opvangt, dan hoeft er in de zomer minder van die steenkool worden gebruikt. Dat jij in de winter dan weer 5000 kWh aan steenkolen nodig hebt brengt je netto resultaat op 0. Maar dat is nog altijd beter als degene zonder panelen, die netto 5000 kWh aan steenkolen nodig heeft.
PS:
We hebben het met zonnepanelen over ongeveer 1% van ons energieverbruik. En dat is nog niet eens allemaal van particuliere daken afkomstig.
Het probleem daarin is dat mensen al afgeschrikt worden door het woordje 'lening'.de Peer schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:02:
[...]
Dat klopt, maar er is ook een grote groep mensen met huis maar die toch vrij krap bij kas zitten.
Ook al zou het rentevrij zijn, of zou je schuld kwijtgescholden worden als je het niet goed terug kunt betalen, mensen in dergelijk financiële situatie ga je amper bereiken met een lening.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Minimumlonen, uitkeringen, pensioenen zullen moeten stijgen.Kol Nedra schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:38:
[...]
Ja veel geld maar toch nog veel goedkoper dan in een onstabiele criminele samenleving leven waarin het elk voor zich is.
Zoals ik eerder vandaag al heb aangegeven, moeten de meeste van die huurders gewoon rustig afwachten tot de woningcorporatie hun woning komt verduurzamen.RocketKoen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:59:
[...]
Dat heeft alleen geen zin als je huurt.
En het dan natuurlijk wel toelaten.
Ja en dan kom je dus toch weer uit op gebrek aan kennis,inzicht.drooger schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Het probleem daarin is dat mensen al afgeschrikt worden door het woordje 'lening'.
Ook al zou het rentevrij zijn, of zou je schuld kwijtgescholden worden als je het niet goed terug kunt betalen, mensen in dergelijk financiële situatie ga je amper bereiken met een lening.
Ok, nu komt de aap uit de mouw. Jij hebt gewoon je eigen interpretatie van nul-op-de-meter verzonnen en maakt dat het probleem van anderen.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:08:
[...]
Maar het is wel een grote misleiding om dat als nul-op-de-meter woning te verkopen. Investeer dan in energiezuiniger woningen, in plaats van het simpelweg bijplaatsen van zonnepanelen om aan de norm te voldoen.
PS:
We hebben het met zonnepanelen over ongeveer 1% van ons energieverbruik. En dat is nog niet eens allemaal van particuliere daken afkomstig.
Nul op de meter betekend.. letterlijk: nul op de meter aan het eind van het jaar. Het staat niet gelijk aan volledig klimaatneutraal zijn.
Ging dit ook om kleine appartementen die verduurzaamd werden?evleerdam schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:05:
[...]
Stel je hebt een mooie set zonnepanelen op het dak. Je gaat lekker koken en je huis verwarmen en je denkt dat dat gedaan worden met de stroom van de zonnepanelen omdat deze op jouw dak liggen.
Maar het stroomnet zit op dat moment vol, want dat duurt nog jaren voordat dat groot genoeg gaat zijn. De grote windmolenparken krijgen voorrang op het net, jij niet.
Je zou zeggen.. ja dan lever je niet terug maar gebruik je je eigen stroom toch?. Nou zo werkt het volgens mij dus niet. Je omvormer wordt gewoon uitgeschakeld want deze kan niet schakelen tussen alleen leveren aan je eigen huis en niet terugleveren. Loskoppelen van het net kan ook niet, want dan werkt het hele apparaat niet meer.
Zit je dan met je mooie set zonnepanelen. Maar je moet wel gewoon betalen voor de stroom uit het net.
Dat speelt vooral op piekmomenten en zijn vooralsnog maar een klein deel van een geheel jaar.TjardE schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:42:
Waar ik me zorgen over maak :
Stel je hebt een mooie set zonnepanelen op het dak. Je gaat lekker koken en je huis verwarmen en je denkt dat dat gedaan worden met de stroom van de zonnepanelen omdat deze op jouw dak liggen.
Maar het stroomnet zit op dat moment vol, want dat duurt nog jaren voordat dat groot genoeg gaat zijn. De grote windmolenparken krijgen voorrang op het net, jij niet.
Bovendien kan je dit deels omzeilen middels opslag zoals thuis- en wijkbatterij en wordt er gewerkt om de reservecapaciteit op het net open te stellen.
Ik mis vooral statistieken over hoe vaak het voorkomt en hoe lang het dan duurt, mocht iemand die weten te vinden...
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice
Nooit geweten dat dit bestond. Opeens krijg ik visioenen voor mij dat ik toch van de CV af kan (herenhuis, 1890, enkelsteens…). Is daar een speciaal topic voor op tweakers?
Verder hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 24-02-2022 13:54 ]
Dit is onmogelijk.TjardE schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:42:
Je zou zeggen.. ja dan lever je niet terug maar gebruik je je eigen stroom toch?. Nou zo werkt het volgens mij dus niet. Je omvormer wordt gewoon uitgeschakeld want deze kan niet schakelen tussen alleen leveren aan je eigen huis en niet terugleveren. Loskoppelen van het net kan ook niet, want dan werkt het hele apparaat niet meer.
Zit je dan met je mooie set zonnepanelen. Maar je moet wel gewoon betalen voor de stroom uit het net.
Grote zonneparken zitten eigelijk nooit direct op jouw netsegment. Overbelasting - waarbij het voltage zo hoog wordt dat omvormers afschakelen - gebeurd altijd per segment/grid.
Oftewel: het is juist exact contra: jouw zonnepanelen drukken het zonnepark van jouw deel van het grid. Die elektrische energie stroomt doorgaans via een trafo jouw grid op en dat pad is one-way. Oftewel: het zonnepark kan wel energie leveren aan jou maar andersom kan niet.
Je bent banggemaakt door de media (die het zelf ook niet snappen) door een probleem dat niet bestaat.
Nou, zo werkt het vaak wel. De meeste (ok, niet alle) omvormers doen aan derating, wat inhoudt dat ze bij hoge netspanning (daar gaat het in de praktijk over) precies zoveel terugleveren dat de netspanning zoals gemeten bij de omvormer 253V blijft.TjardE schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:42:
. Nou zo werkt het volgens mij dus niet. Je omvormer wordt gewoon uitgeschakeld want deze kan niet schakelen tussen alleen leveren aan je eigen huis en niet terugleveren.
Als jij een waterkoker aanzet, daalt je netspanning in huis evenredig met het vermogen, waardoor de PV weer precies dat gaat compenseren.
Meer hierover in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
mijn baas ziet mij al aankomen met een loonsverhoging van 20%Wozmro schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:05:
[...]
Minimumlonen, uitkeringen, pensioenen zullen moeten stijgen.
Ja veel geld maar toch nog veel goedkoper dan in een onstabiele criminele samenleving leven waarin het elk voor zich is.
nothing stops this train
1: de ophef over "het stroomnet wat vol zit" gaat met name van de regionale middenspannings-netten (10-50kV) waar grote zonneparken, maar ook grote afnemers op aangsloten worden. Je woning is daar niet op aangesloten. Het stroomnet zit daar vol, omdat de netbeheerder voor de grootverbruikers-aansluitingen op het middenspannings-net een gecontracteerd vermogen moet garanderen. Ook wanneer alle aangesloten afnemers hun volledige gecontracteerde capaciteit afnemen terwijl de opwekkers op hetzelfde net niets leveren. Of omgekeerd: wanneer alle opwekkers maximaal leveren, maar de bedrijven met grootverbruikers-aansluiting die op dezelfde lus zijn aangesloten niets aan stroom afnemen. Situaties die in praktijk eigenlijk nooit voor komen. Maar de wet zegt nu eenmaal iets over gecontracteerde capaciteit en garanties daarvoor.TjardE schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:42:
2: In sommige wijken met veel zonnepanelen komt het zomers soms inderdaad voor dat de netspanning te ver oploopt en omvormers afschakelen. Ga je op dat moment je verbruikers aanzetten, dan daalt de spanning in huis, schakelt je omvormer weer in en gebruik je je eigen stroom. Voorwaarde is hierbij wel dat je grote verbruikers op dezelfde fase zijn aangesloten als de omvormer van de zonnepanelen. Staan de verbruikers op een andere fase, dan daalt de netspanning op de fase van de omvormer niet. Maar om daadwerkelijk je eigen stroom te kunnen gebruiken, moeten de verbruikers sowieso al op dezelfde fase als de omvormer zijn aangesloten.
In buurten met een mix aan bebouwing/functies speelt het probleem van afschakelen door hoge netspanning op zonnige dagen sowieso al niet.
Verwijderd
Nou, global warming en hoge energieprijzen in Europa zijn ons aller probleem, niet het mijne.Glashelder schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:28:
Ok, nu komt de aap uit de mouw. Jij hebt gewoon je eigen interpretatie van nul-op-de-meter verzonnen en maakt dat het probleem van anderen.
Wat heeft dit te maken met jouw interpretatie van nul-op-de-meter woningen?Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Nou, global warming en hoge energieprijzen in Europa zijn ons aller probleem, niet het mijne.
Nul op de meter woningen zijn in ieder geval in goede stap, en een enorme verbetering ten opzichte van de gemiddelde woning.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:05:
[...]
Nou, global warming en hoge energieprijzen in Europa zijn ons aller probleem, niet het mijne.
Zoals Nederland nu is, is een nul-op-de-meter woning gewoon pure winst, zowel voor het milieu als ook de energieprijzen.
Ja de meeste energie wordt in de zomer opgewekt ja. Maar die wordt toch wel weer verbruikt door buurman of bedrijven of wie dan ook.
En wat is daarvan, indirect, het resultaat? Dat er veel minder gas verbruikt wordt voor elektriciteitsproductie. Dat is dus minder CO2 uitstoot EN de gasprijs in de zomer in kakt, en dat landen dus weer hun gasreserves aan kunnen vullen voor lagere prijzen.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Verwijderd
Onzin. Energiezuinige woningen is wat we nodig hebben.!null schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:18:
[...]
Nul op de meter woningen zijn in ieder geval in goede stap, en een enorme verbetering ten opzichte van de gemiddelde woning.
Of die energie nu van een zonnepaneel op je dak komt of van een zonneweide maakt niet uit natuurlijk.
Je kunt zelfs een energielek huis omtoveren tot een nul-op-de-meter woning.
Daar zouden ze nieuwbouw normen voor moeten opleggen.
Overigens is een NOM rijtjeshuis per definitie zuinig, het dak is immers niet heel groot en de compensatiemogelijkheden dus beperkt.
zit je dan, met je eigen onzin...Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:39:
[...]
Onzin. Energiezuinige woningen is wat we nodig hebben.
Of die energie nu van een zonnepaneel op je dak komt of van een zonneweide maakt niet uit natuurlijk.
nieuwbouwwoningen moeten gewoon voldoen aan behoorlijk strenge normen en zijn behoorlijk energiezuinig.
natuurlijk is nul-op-de-meter beetje flauw als je een oud huis hebt met een verbruik van 9000 kwh/jaar en 40 zonnepanelen. maar het is nog steeds beter dan zo'n huis zonder die 40 zonnepanelen.
Zoals @Proton_ al zegt, gemiddelde rijtjeshuis moet al zuinig zijn wil het nul op de meter halen.Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:39:
[...]
Onzin. Energiezuinige woningen is wat we nodig hebben.
Ons nul-op-de-meter huis verbruikte slechts 250kWh om het continu op 20 graden te houden in de winter. Nu jij weer
Nu ben ik wel nieuwsgierig wat de argumenten dan waren.SidewalkSuper schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:34:
Dit klopt helemaal. Ik heb onlangs een schoolvoorbeeld, waarbij 1 wappie bewoner de hele wijk heeft opgestookt. Verduurzaming van de baan hierdoor, want onmogelijk om draagvlak te krijgen.
Verwijderd
Dat is een heel mooi resultaat. Maakt het dan uit of je die 250kwh met eigen zonnepanelen opwekt of dat die van een zonneweide of windmolenpark komen?!null schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 09:49:
[...]
Ons nul-op-de-meter huis verbruikte slechts 250kWh om het continu op 20 graden te houden in de winter. Nu jij weer
De doelstelling moet zijn om zo energiezuinig mogelijk te zijn landelijk gezien. Niet of een individueel huis (of zelfs stad) energieneutraal is. Dat doen we ook niet met voedsel en arbeid en slaat ook nergens op (zowel financieel als qua gebruik van grondstoffen).
:strip_exif()/f/image/GYgnIbW8DcFx5nMMReTSRZv9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 118% gewijzigd door Rsport40 op 24-02-2022 15:58 ]
Gedeeltes van die tijd kwam het nog van mijn eigen zonnepanelen ook, maar die moesten ook overige apparatuur voeden natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:58:
[...]
Dat is een heel mooi resultaat. Maakt het dan uit of je die 250kwh met eigen zonnepanelen opwekt of dat die van een zonneweide of windmolenpark komen?
De doelstelling moet zijn om zo energiezuinig mogelijk te zijn landelijk gezien. Niet of een individueel huis (of zelfs stad) energieneutraal is. Dat doen we ook niet met voedsel en arbeid en slaat ook nergens op (zowel financieel als qua gebruik van grondstoffen).
Het is, voor de energieprijzen, inderdaad niet zo belangrijk waar die zonnepanelen liggen. Het is belangrijk dat ze er komen. Dus ieder huis dat energieneutraal wordt is dus winst, want überhaupt enerziezuinig gemaakt (wat jij ook wil) en meer pv wat de energieprijzen drukt.
Dat het ook zinnig is om grote windmolens neer te zetten e.d. maakt het nog niet onzinnig om huizen van pv te voorzien. Want dat zijn allemaal initiatieven van particulieren die dus gelijktijdig kunnen worden gezet met zakelijke potjes geld van waaruit grote pv en windmolen projecten gedaan wordt. Dat vergeet je denk ik mee te nemen.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar er is nog altikd geen goede reden om je huis niet zuiniger te maken en er een hoop pv op te leggen.
[ Voor 21% gewijzigd door !null op 24-02-2022 11:54 ]
Eerste focus op zuinig en dan daarbij een gepaste pv-installatie.
En niet: ’ik heb een pv-installatie dus ik ben goed bezig, ik heb stroom over dus ik zet er nog een jacuzzi bij’.
Isolatiegraad is interessanter dan je denkt. Ervan uitgaande dat het mogelijk is om verder te isoleren.Proton_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:15:
@Don Quijote ik speel vals want ik gebruik hem gewoon als LT-warmtepomp, daar wordt hij stiller en zuiniger van. Leeftijd van je huis en isolatiegraad is overigens maar matig interessant. Het belangrijkst is je afgiftesysteem.
Verder hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Simpel rekensommetje:
Stel je hebt een tussenwoning met een GO van 150 m² en slecht geïsoleerd met een warmteverlies van zeg 100 W/m².
Dan heb je een warmtepomp nodig van 150 x 100 = 15 kW.
Investeer je daarentegen eerst in isolatiemaatregelen en je brengt het warmteverlies terug naar circa 50 W/m², dan heb je een warmtepomp nodig van 150 x 50 = 7,5 kW.
Naast dat de aanschafkosten dan lager zijn, geldt dit ook voor de jaarlijkse energiekosten.
Stel de warmtepomp(COP 4) draait 1650 vollasturen per jaar dan heb je in het eerste geval een verbruik van (1650 x 15)/4 = 6188 kW/h.
In het tweede geval is dat de helft dus 6188 / 2 = 3094 kWh.
Een verschil van 3094 x € 0,25 = €773 jaarlijks aan elektriciteitskosten of bij 300 Wp zonnepanelen grofweg 10 panelen.
Een beter geïsoleerd huis is bovendien ook meer waard.
Dus zowel vanuit duurzaamheidsoogpunt als je portemonnee is het beter om eerst te isoleren en dan pas een warmtepomp te kiezen afgestemd op het warmteverlies.
Isoleren is een goed idee, maar je maakt een paar oversimplificaties.
Een tussenwoning verliest geen warmte evenredig aan gebruiksoppervlak. Met isoleren is een 50% reductie dus niet realistisch.
Geschikte afgifte betekent het verschil tussen sCOP 4.5 en 2.5.
Een ieder mag in zijn of haar situatie gerust andere getallen gebruiken. De strekking blijft hetzelfde.Proton_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:33:
@Superbeagle
Isoleren is een goed idee, maar je maakt een paar oversimplificaties.
Een tussenwoning verliest geen warmte evenredig aan gebruiksoppervlak. Met isoleren is een 50% reductie dus niet realistisch.
Geschikte afgifte betekent het verschil tussen sCOP 4.5 en 2.5.
Waar het mij om gaat is dat isolatie meer is dan ‘matig interessant dan afgiftevermogen’.
Oneens, zeker met de huidige teruglever tarieven is maximaal vol leggen een no-brainer, daarnaast kan je ook gerust een extra electriciteits behoefte incalculeren als je nog met gas verwarmt, kookt en nog een ICE op de oprit heb staan.Wozmro schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:40:
Ik vind zelf wel dat je de prioriteiten juisrt moet zetten:
Eerste focus op zuinig en dan daarbij een gepaste pv-installatie.
En niet: ’ik heb een pv-installatie dus ik ben goed bezig, ik heb stroom over dus ik zet er nog een jacuzzi bij’.
In de tussentijd kan je eeen jaccuzi neerprakken

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
- Beperk zoveel als mogelijk je warmteverlies door isolatie
- Stem de warmteafgifte af op het verlies per ruimte. Het liefst met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur
- Kies dan een warmtebron met voldoende vermogen voor de afgiftelichamen
Dit topic is gesloten.
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4