Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 44 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.745 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

@Proton_ Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb hier een jaren 70 woning met T10 radiatoren boven en vvw beneden. Ongeschikt om zomaar over te stappen op wp.
Dit kan ik eenvoudig oplossen door overal T33’s op te hangen.
Toch kies ik ervoor om eerst het dak te isoleren en dan pas kijken wat het warmteverlies wordt.
Zo kan ik de juiste warmteafgiftelichamen kiezen en vervolgens de wp.

Was mijn woning al volledig geïsoleerd dan heb je zeker een punt en worden de afgiftelichamen het ‘bottleneck’.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:00

ericplan

5180 Wp PV

Superbeagle schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:02:
@Proton_ Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb hier een jaren 70 woning met T10 radiatoren boven en vvw beneden. Ongeschikt om zomaar over te stappen op wp.
Dit kan ik eenvoudig oplossen door overal T33’s op te hangen.
Toch kies ik ervoor om eerst het dak te isoleren en dan pas kijken wat het warmteverlies wordt.
Zo kan ik de juiste warmteafgiftelichamen kiezen en vervolgens de wp.

Was mijn woning al volledig geïsoleerd dan heb je zeker een punt en worden de afgiftelichamen het ‘bottleneck’.
Een T33 heeft een lage WAF.

A'dam PVOutput

• Superbeagle
  • Laatst online: 18-09 21:51

Superbeagle

Always smile

Spreek je uit ervaring? ;)

Wel iets om rekening mee te houden natuurlijk. :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:16

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De gasprijs gaat weer crescendo, maandag €72 en vandaag lijkt hij op €125 te komen.
Opvallend is ook dat heel 2022 hoog staat, dus geen lagere prijs in de zomer.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5350859

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:28:
De gasprijs gaat weer crescendo, maandag €72 en vandaag lijkt hij op €125 te komen.
Opvallend is ook dat heel 2022 hoog staat, dus geen lagere prijs in de zomer.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5350859
Vind ik niet opvallend. Crisis en sancties zullen dan zeker nog nog niet voorbij zijn. En vanaf de lente zal er nog steeds serieuze vraag zijn omdat de voorraden voor de winter weer aangevuld moeten worden.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:24
verkeerde topic,.

[ Voor 110% gewijzigd door mv_ak op 24-02-2022 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Sorry, verkeerde topic. Verplaatst naar Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

[ Voor 168% gewijzigd door Andrehj op 24-02-2022 15:50 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 23:25
Gasprijs zit inmiddels al 56% hoger dan gisteren, tikt as we speak de 140 euro per 1000 m3 aan.

[ Voor 31% gewijzigd door SidewalkSuper op 24-02-2022 16:23 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Toch blij dat ik laatst een jaarcontract heb vastgezet, toen zat de TTF future rond de 80. Ik geloof dat een aanzienlijk deel van de huidige prijs speculatief is: handelaren die posities vasthouden in de hoop op nog hogere prijzen. In oktober zaten we even op deze prijsniveaus, maar toen was het meer een fundamenteel hoge prijs. We gingen de winter in met te lage voorraden. Nu staan we op dat vlak beter ervoor omdat de winter erg is meegevalle (en we wat hulp vanuit Ameriika hebben gekregen in de vorm van een flink aantal LNG tankers).

Als het straks kalmeert in Oekraiene (of wat van dat land over is), kan de speculatieve prijsbijdrage even hard omkeren. In een dalende markt willen alle handelaren tegelijk van hun posities af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik verwacht eigenlijk ook wel in Navo verband afspraken over gasleveringen. Groningen zal open gegooid worden en landen die gas kunnen leveren (zoals de VS) zullen vast vol gaan leveren.

Dat gaat de prijs vast wel wat dempen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:32
Glashelder schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:45:
Ik verwacht eigenlijk ook wel in Navo verband afspraken over gasleveringen. Groningen zal open gegooid worden en landen die gas kunnen leveren (zoals de VS) zullen vast vol gaan leveren.

Dat gaat de prijs vast wel wat dempen.
Laten we hopen dat de prijs en leverzekerheid van gas het grootste probleem blijft… mocht het zover komen dan ga ik er vanuit dat er wel een noodoplossing zal komen. En anders nog altijd liever met een warme jas en thermokleding in huis dan een inburgeringscursus.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Er zal vast worden ingegrepen voordat gas 10 euro de m3 kost. Maar het gaat voorlopig gewoon heel duur zijn, ook als er ingegrepen wordt met wat voor maatregelen dan ook.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
SidewalkSuper schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:22:
Gasprijs zit inmiddels al 56% hoger dan gisteren, tikt as we speak de 140 euro per 1000 m3 aan.
Hetzelfde sommetje bij een aanbieder vanmiddag en nu net was ook 50% hoger...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Hetzelfde sommetje bij een aanbieder vanmiddag en nu net was ook 50% hoger...
Vattenfall rekent nu 3.15 voor een m3 gas.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/Qt6kzKfK/screenshot-231.png

[ Voor 25% gewijzigd door Wolly op 25-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Als er maar geen run op brandstof ontstaat:

https://www.ad.nl/auto/en...g-betaalbaar-is~abf9dd4a/

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Dat is toch een zelfvervullende voorspelling dan? Iedereen gaat snel tanken en er ontstaan tekorten wat de prijs weer extra opvoert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 14:15
!null schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:36:
Er zal vast worden ingegrepen voordat gas 10 euro de m3 kost. Maar het gaat voorlopig gewoon heel duur zijn, ook als er ingegrepen wordt met wat voor maatregelen dan ook.
Ik ben ook wel benieuwd hoe lang kleine spelers op de markt hee nog volhouden , of er nog meer partijen om gaan valen omdat ze nog teveel moeten leveren voor reeds oude tarieven nu nat gaan, net als welkom energie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:32
Valorian schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:19:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe lang kleine spelers op de markt hee nog volhouden , of er nog meer partijen om gaan valen omdat ze nog teveel moeten leveren voor reeds oude tarieven nu nat gaan, net als welkom energie etc.
Laten we hopen dat dit gaat meevallen. Voor mij zou dat al zeer doen (laag gasverbruik van 750 kuub per jaar waarbij we nog makkelijk wat kunnen verlagen door regendouche -> bespaarkop en gasfornuis -> inductie… maar je zal maar minder tot niets te besteden hebben en in een oude woning met hoog gasverbruik zitten…

Dan gaan er een hoop mensen flink in de problemen komen ben ik bang.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:33

Amphiebietje

In de blubber

!null schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 19:36:
Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat de NL'se overheid gaat ingrijpen om de prijs omlaag te krijgen. Vrije markt en zo, en eigen verantwoordelijkheid. Zelfs al is dat laatste onzin, aangezien de individuele consument geen invloed kan hebben op die prijs. Maar ja, dat is het beleid van de kabinetten Rutte. Gaat er wat fout, dan is het je eigen schuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Amphiebietje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:54:
[...]

Eerlijk gezegd heb ik er een hard hoofd in dat de NL'se overheid gaat ingrijpen om de prijs omlaag te krijgen. Vrije markt en zo, en eigen verantwoordelijkheid. Zelfs al is dat laatste onzin, aangezien de individuele consument geen invloed kan hebben op die prijs. Maar ja, dat is het beleid van de kabinetten Rutte. Gaat er wat fout, dan is het je eigen schuld.
Zelfs een overheid als de onze gaat ingrijpen als energie veel te duur wordt of niet eens meer beschikbaar is (Rusland draait kraan dicht of gasleiding wordt opgeblazen).
Dan ontwricht het de maatschappij en dat wil iedereen voorkomen. Die grens zal overigens niet bij 2 euro de m3 liggen, maar een stuk hoger, of bij uitval.

Dat kan zijn, Groningen weer open draaien, Duitsland kerncentrales weer aanzwengelen. Maar ook Chinese stijl, bij te korten bepaalde industrieën stil leggen.
Uiteraard kan er ook wat aan energiebelasting gedaan worden maar dat helpt slechts beperkt.

Grootvebruikers worden harder door prijs zelf geraakt.
Ik denk dat een hoop kas telers failliet zullen gaan of de handdoek in de ring gooien (of net om weten te gaan op andere manier telen)
Als dat bloemen zijn is dat niet erg (wel heel vervelend) als je bedenkt dat ook voedselvoorziening in gevaar kan komen.

Dit kan echt nog alle kanten op, waarbij gas voor 2 euro de m3 het punt niet eens is.
We zijn allemaal veel te afhankelijk.
Heel veel grote partijen in Nederland, waaronder veel gemeentes, zijn gewoon direct klant bij Gazprom bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 11:16
!null schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Zelfs een overheid als de onze gaat ingrijpen als energie veel te duur wordt of niet eens meer beschikbaar is (Rusland draait kraan dicht of gasleiding wordt opgeblazen).
Dan ontwricht het de maatschappij en dat wil iedereen voorkomen. Die grens zal overigens niet bij 2 euro de m3 liggen, maar een stuk hoger, of bij uitval.

Dat kan zijn, Groningen weer open draaien, Duitsland kerncentrales weer aanzwengelen. Maar ook Chinese stijl, bij te korten bepaalde industrieën stil leggen.
Uiteraard kan er ook wat aan energiebelasting gedaan worden maar dat helpt slechts beperkt.

Grootvebruikers worden harder door prijs zelf geraakt.
Ik denk dat een hoop kas telers failliet zullen gaan of de handdoek in de ring gooien (of net om weten te gaan op andere manier telen)
Als dat bloemen zijn is dat niet erg (wel heel vervelend) als je bedenkt dat ook voedselvoorziening in gevaar kan komen.

Dit kan echt nog alle kanten op, waarbij gas voor 2 euro de m3 het punt niet eens is.
We zijn allemaal veel te afhankelijk.
Heel veel grote partijen in Nederland, waaronder veel gemeentes, zijn gewoon direct klant bij Gazprom bijvoorbeeld.
Met de huidige prijzen die nu gehanteerd worden, en de inschatting die gemaakt wordt voor een 2 persoons huishouden (3000 kWh en 1200 M3 gas). Ben je nu 480 euro per maand kwijt, als je nu een nieuw contract moet afsluiten. Dat gaat een hele hoop mensen heel veel pijn doen. 72ct per kWh en 3.65 per m3 (incl. belasting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:17
Kleine spelers failliet, grote spelers krijgen massaal afbetalingsplannen in hun nek geschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
revo37 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:17:
[...]
72ct per kWh en 3.65 per m3 (incl. belasting)
Dit klinkt gewoon als price gouging van Vattenfall. De marktontwikkelingen van de afgelopen 48 uur zijn niet zo sterk geweest dat zij zo'n enorme verhoging verantwoorden.

Sowieso is Vattenfall een van de duurste partijen in de markt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Waarom is er ook geen noodwetgeving zodat we die 2-3 kerncentrales direct kunnen gaan bouwen?

Echt, dit land heeft geen visie en weet gewoon niet van aanpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:24:
Waarom is er ook geen noodwetgeving zodat we die 2-3 kerncentrales direct kunnen gaan bouwen?
Zodat we over 15 jaar, als Putin al lang dood is, 5% minder aardgas verbruiken?
Dat is (helaas) waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
@revo37 Bij dat soort prijzen verwacht ik wel ingrijpen van overheid ja. Wellicht duurt dat nog even.
Maar leveringszekerheid is nog belangrijker dan de prijs.

Vooropgesteld, als je wat te besteden hebt, is het sowieso zinvol om zo snel mogelijk wat aan je eigen situatie te doen en niet te wachten op overheidsingrijpen. Want ook dan zal gas nog steeds erg duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Skyaero schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Inderdaad, maar er staan er ook wat in Duitsland die net uitgezet zijn, en ze willen er nog een paar sluiten dacht ik.

Zelfde voor kolencentrales natuurlijk, maar kolenprijs zal ook wel een vlucht nemen en je hebt meer directe vervuiling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jumpman
  • Laatst online: 10:04
Wij zitten hier in het Westen het beste jongetje van de klas te spelen door zo groen mogelijk te zijn, er zijn veel landen in het Midden-Oosten en Oosten die er totaal lak aan hebben. En ik begrijp dat het belangrijk is om als 'rijk' land voorop te lopen, maar niet ten koste van alles.

Overal maximaal verduurzamen, maar het heeft geen zin als maar een paar landen dit doen. De meeste landen hebben momenteel hele andere problemen die opgelost moeten worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Jumpman op 25-02-2022 09:37 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revo37 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:17:
[...]

Met de huidige prijzen die nu gehanteerd worden, en de inschatting die gemaakt wordt voor een 2 persoons huishouden (3000 kWh en 1200 M3 gas). Ben je nu 480 euro per maand kwijt, als je nu een nieuw contract moet afsluiten. Dat gaat een hele hoop mensen heel veel pijn doen. 72ct per kWh en 3.65 per m3 (incl. belasting)
Waar haal je die 3,65 vandaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• !null
Jumpman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:35:
Wij zitten hier in het Westen het beste jongetje van de klas te spelen door zo groen mogelijk te zijn, er zijn veel landen in het Midden-Oosten en Oosten die er totaal lak aan hebben. En ik snap dat het belangrijk is om als 'rijk' land voorop te lopen, maar niet ten koste van alles.
Haha sorry, dan moet je toch echt nog eens naar de huidige situatie kijken. Dit heeft niks meer met 'groen doen' te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Jumpman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:35:
Wij zitten hier in het Westen het beste jongetje van de klas te spelen door zo groen mogelijk te zijn, er zijn veel landen in het Midden-Oosten en Oosten die er totaal lak aan hebben. En ik begrijp dat het belangrijk is om als 'rijk' land voorop te lopen, maar niet ten koste van alles.
Ik zou Nederland niet als beste jongetje van de klas willen classificeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:57
Nederland staat blijkbaar als 3e slechtste jongetje van de europese klas (was laatst op het nieuws)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• !null
Allemaal totaal onbelangrijk wie het beste jongetje van de klas is als je meerdere euro's per m3 moet betalen.

We moeten juist alles op alles zetten om minder afhankelijk te worden. Het "groen doen" is extra mooi daarbij.

Dit hadden we al jaren moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revo37
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 11:16
Wolly schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Waar haal je die 3,65 vandaan?
Deze tarieven kwamen bij Vattenfall naar boven 3,10 levering ofzo en 0,55 belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Yaldair schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:38:
Nederland staat blijkbaar als 3e slechtste jongetje van de europese klas (was laatst op het nieuws)
Tja, die heb ik ook gezien, maar als je kilometers braakliggend onbewoonbaar terrein hebt en weinig dichtbevolkte gebieden. Het is maar net hoe ze rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
revo37 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Deze tarieven kwamen bij Vattenfall naar boven 3,10 levering ofzo en 0,55 belasting
Gisteren en vandaag stond dit er bij het Modelcontract Energie van Vattenfall.
Variabele leveringskosten: € 2,606945 per m³
Overheidsheffing: € 0,544161 per m³
Totaal: € 3,151106 per m³

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
We hebben over deze afhankelijkheid al in 2014, alweer bijna 8 jaar terug, gediscussieerd.
Zie topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1599772
Jumpman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Tja, die heb ik ook gezien, maar als je kilometers braakliggend onbewoonbaar terrein hebt en weinig dichtbevolkte gebieden. Het is maar net hoe ze rekenen.
Wat is je punt, wat wil je? Dat alles hetzelfde blijft? Dat gaat niet.

Zelfs als we alle gesloten elektriciteitscentrales weer op starten, dan nog zitten we met hoge energieprijzen en de afhankelijkheid. Het zal dan hooguit iets minder slecht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:55
Skyaero schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:25:
[...]
Met noodwetgeving kunnen nieuwe centrales er binnen 5 jaar zijn. En bouw er dan maar meer als we meer nodig hebben.

Mag bij mij in de achtertuin, geen enkel probleem mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:24:

Dit duurt veel te lang, totaal geen haalbare kaart. Zsm verduurzamen en onafhankelijker worden van andere regio's is veel handiger. Niet alleen voor de korte, maar ook voor de lange termijn.

edit:

Dit duurt veel te lang én is veel te duur!
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Met noodwetgeving kunnen nieuwe centrales er binnen 5 jaar zijn. En bouw er dan maar meer als we meer nodig hebben.

Mag bij mij in de achtertuin, geen enkel probleem mee.
Sorry, maar dit klopt echt niet! 5 jaar is waanzinnig snel.

[ Voor 37% gewijzigd door SidewalkSuper op 25-02-2022 09:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:53:
[...]
nieuwe centrales er binnen 5 jaar zijn.
In welke utopische wereld leef je? Er is op dit moment geen enkel bouwbedrijf in de wereld die in vijf jaar een kerncentrale neer kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-09 20:28
Skyaero schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:24:
[...]

Sowieso is Vattenfall een van de duurste partijen in de markt.
Dat dacht ik ook, tot ik in december een 3 jaars contract afsloot voor 0,146 ct per k/wh en 0,664 ct per m3 gas ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Hier nu ook Vattenfall was de goedkoopste grote partij destijds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

[...]

Bij die Nederlandse 'hobby' heb ik persoonlijk toch wel mijn bedenkingen, eerst met heel veel gif die bloemen telen en dan vervolgens allemaal in dozen het vliegtuig in naar Rusland etc. Wat een belachelijke ecologische footprint voor zoiets. Hoop dat gezond verstand een keer terugkeert en mensen gewoon gaan waarderen wat er lokaal groeit en bloeit. Voedselvoorziening vind ik een heel andere kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
!null schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:47:
We hebben over deze afhankelijkheid al in 2014, alweer bijna 8 jaar terug, gediscussieerd.
Zie topic: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1599772

[...]

Wat is je punt, wat wil je? Dat alles hetzelfde blijft? Dat gaat niet.

Zelfs als we alle gesloten elektriciteitscentrales weer op starten, dan nog zitten we met hoge energieprijzen en de afhankelijkheid. Het zal dan hooguit iets minder slecht zijn.
Nadenken over meer afhankelijkheid en meerdere bronnen, belasting kan er ook wel voor een groot stuk vanaf. Dat we in een andere markt zitten, begrijp ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 25-02-2022 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Nog even resumerend, waarom mijns inziens een kerncentrale onzin is:

Even heel kort door de bocht, stel je maakt ~10 miljard vrij om een kerncentrale ergens te plempen. De hoepels die je moet doorspringen + de bouw. Het zit minimaal 10 jaar in de pijplijn en dan gaan we heel snel.

Dan heb je hopelijk een output van zo'n 1500MW. Dat is genoeg voor zo'n 10 miljoen MWh per jaar. In Nederland halen we een totaal van zo'n 70 miljoen MWh uit aardgas. Je hebt dus zo'n 7 centrales nodig om van het gas af te gaan met kerncentrales en tijdens de bouw levert het allemaal nog niks op.

Hoe ver denk je dat we met maar enkele van die miljarden zijn om in die tussentijd alles helemaal te verduurzamen. Niet te vergeten de banen die het oplevert. Een soort deltaplan voor verduurzaming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:05
Skyaero schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:55:
[...]

In welke utopische wereld leef je? Er is op dit moment geen enkel bouwbedrijf in de wereld die in vijf jaar een kerncentrale neer kan zetten.
We bouwen hem gewoon veel minder veilig, dan kan het wel. Hij staat toch bij @JAHRASTAFARI in de achtertuin. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Jumpman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Nadenken over meer afhankelijkheid en meerdere bronnen, belasting kan er ook wel voor een groot stuk vanaf. Dat we in een andere markt zitten, begrijp ik.
Energiebelasting is inmiddels slechts een fractie van de energieprijs en niet leidend meer. Misschien verlagen ze die wat, maar dat verzacht de pijn amper.

Verder inderdaad meerdere bronnen. Dus ook vol inzetten op wind en PV.

De UK gaat gewoon gigantisch veel windparken op zee neerzetten, dat ze meer op kunnen wekken dan ze zelf gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
SidewalkSuper schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:07:
Nog even resumerend, waarom mijns inziens een kerncentrale onzin is:

Even heel kort door de bocht, stel je maakt ~10 miljard vrij om een kerncentrale ergens te plempen. De hoepels die je moet doorspringen + de bouw. Het zit minimaal 10 jaar in de pijplijn en dan gaan we heel snel.

Dan heb je hopelijk een output van zo'n 1500MW. Dat is genoeg voor zo'n 10 miljoen MWh per jaar. In Nederland halen we een totaal van zo'n 70 miljoen MWh uit aardgas. Je hebt dus zo'n 7 centrales nodig om van het gas af te gaan met kerncentrales en tijdens de bouw levert het allemaal nog niks op.

Hoe ver denk je dat we met maar enkele van die miljarden zijn om in die tussentijd alles helemaal te verduurzamen. Niet te vergeten de banen die het oplevert. Een soort deltaplan voor verduurzaming.
Kerncentrale als quick fix is inderdaad onzin.

Maar: welvaart koppelt historisch zeer sterk aan energieverbuik. Die relatie was historisch gewoon lineair. Pas de laatste tijd is hij aan het afvlakken, maar de correlatie is nog lang niet gebroken. Tel daarbij dat een veel spanningen in onze moderne onder water worden gehouden door de aanhoudende belofte van welvaartsgroei.

Op dit moment zijn we aan het streven naar vervangen van (een deel van) onze huidige energiebehoefte door renewables. Ik denk dat we groter moeten denken. Voor de toekomst hebben we een (electrische) energiebron nodig die een orde groter is en spotgoedkoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• !null
Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:01:
[...]

Bij die Nederlandse 'hobby' heb ik persoonlijk toch wel mijn bedenkingen, eerst met heel veel gif die bloemen telen en dan vervolgens allemaal in dozen het vliegtuig in naar Rusland etc. Wat een belachelijke ecologische footprint voor zoiets. Hoop dat gezond verstand een keer terugkeert en mensen gewoon gaan waarderen wat er lokaal groeit en bloeit. Voedselvoorziening vind ik een heel andere kwestie.
Zeker, het is zeer discutabel ecologisch gezien, en ook 1 van de eerste sectoren die kapot zal gaan.

Sowieso kent het telen in kassen een lange historie, die eigenlijk een beetje raar is.
  • Eeuwen terug begonnen met het bouwen van stenen (slangen)muren op warmte te bufferen en wat exotischere soorten in Nederland te kunnen verbouwen
  • Op een gegeven moment leek het een goed idee om glas tegen de muur te zetten, en we konden veel meer telen
  • Ergens in dit proces zijn we niet alleen voedsel soorten maar ook bloemen gaan telen op deze manier (bloemen op een veld buiten zoals tulpen is niet het probleem)
  • Na het toevoegen van het glas leek het handig om zo af en toe een vuurtje te stoken in de kas, extra CO2 voor het gewas en zelfs warmte in koudere dag
  • Hierna volgde de stomste beslissing, we haalden de muur weg :+
Gevolgd door of dankzij het makkelijk regelbare gas. Uiteraard is het ook weer een economisch verhaal die in dit geval weer lijnrecht tegenover het milieu staat. Alleen begint het nu ook economisch te haperen.

Bloemen zijn absoluut niet essentieel, voedselvoorziening is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Bloemen zijn absoluut niet essentieel.
Ik denk dat er nog wel een paar dingetjes zijn die niet essentieel zijn....zo maar een paar voorbeelden
(Vlieg)vakanties, (wintersport)vakanties, woning op 22 graden, auto enz.
De een kiest voor een vliegvakantie en de ander voor (veel) bloemen.

[ Voor 11% gewijzigd door TvanW op 25-02-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-09 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Afgezien van wat essentieel is en wat niet essentieel is.

Ook als je je gaspris/elektra prijs heb vastgezet in een contract helpt dat niets meer als de desbetreffende energie leveringsfirma failliet gaat doordat de gasprijs enorm veel hoger wordt. Bovendien hebben veel contracten ook clausules dat indien het verschil heel groot wordt dat er het recht is om de prijs aan te passen.

Ik denk niet dat indien de gasprijs heel veel hoger wordt, en de omstandigheden lijken daarvoor aanwezig te zijn, dat een vast contract altijd een garantie is voor een gelijkblijvende prijs.

Verschillende kennissen hebben al te maken gehad met failliete leveranciers en konden op zoek naar een andere tegen een flink hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SidewalkSuper schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:07:
Hoe denk je dat alles 100% duurzaam kan zijn zonder kerncentrales?

PS:
Prijzen vandaag alweer -20% ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Je draait mijn woorden om, maar dat is geenszins wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:01:
[...]
Prijzen vandaag alweer -20% ;)
Ook niet heel raar. Er is gisteren niets (nog) niets veranderd in de levering of vraag van gas. Prijsfluctuaties zijn dus alleen speculanten die hun zakken aan het vullen zijn.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
[...]

"essentieel" is soms een grillige lijn.

Als je de kapitalistische economische theorie aanhangt, dan is het in de watten leggen van mensen met veel economisch gewicht essentieler dan het in leven houden van mensen met weinig economisch gewicht. Tenmnste, dat is vaak de uitkomst van een vrije markt.

Bij toenemende schaarste zullen prijzen oplopen. Invididueel zal iemand altijd dieper in zijn zak grijpen voor eten dan voor bloemen. Maar de ene zak is veel dieper dan de andere zak, waardoor de uitkomst kan zijn dat eten voor de een er eerder uit gaat dan snijbloemen voor de ander.

Schaarste aan energie betekent niet dat er geen rozen meer in de kassen zullen staan om plaats te maken voor tomaten. De luxe sector zal misschien wat krimpen ten bate van de essentiele sector, maar dat effect is beperkt. Idem voor biobrandstoffen vs voedsel, vleesindustrie vs vega etc. Schaarste leidt weliswaar tot een shift richting meer doelmatigheid, maar die shift is lang niet zo sterk en homogeen als je zou verwachten.

Waarschijnlijk is de beste kanttekening bij de vrije markt, dat hij alleen goed werkt in een samenleving waarin de velvaartsverschillen enigzins beperkt zijn. Bij grotere verschillen in welvaart en economische ontwikkeling leiden open markten niet tot vlakkere verdeling maar juist tot toenemende ongelijkheid. Dat hebben we bijvoorbeeld meegemaakt in de Eurozone. Volgens de klassieke theorie zou een land als Griekenland vanwege de wat meer bescheiden kosten een positie in de grote open markt kunnen veroveren. De praktijk is echter dat de arbeidsproductiviteit tussen Duitsland en Griekenland zodanig verschilde, dat de Grieken vooral meer Duitse producten gingen kopen en de economie alleen maar meer achterop raakte.

Sinds de jaren '90 hebben we enorme stappen gemaakt aan het wegnemen van handelsdrempels (juridisch, fiscaal, technologisch, logistiek, diplomatiek). Dat heeft in totaliteit flink wat welvaart opgeleverd, maat het heeft ook tot een sterke toename van averse effecten geleid.

offtopic:
Met dit betoog mag ik zeker wel een plekje op de PvdA kieslijst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
[...]

Nee joh. Boeren en tuinders worden hier op handen gedragen en al van alle mogelijke kanten gesubsidieerd. Die zal de overheid niet laten failliet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@t_captain Mee eens. Maar als er leveringsproblemen dreigen, dan kan er dus ingegrepen worden op sectoren.

Ik verwacht echter niet dat dat gebeurt, of uberhaupt nodig is, als vele bloementelers (in kassen) er zelf al mee stoppen.
Er zullen inderdaad nog wel klanten zijn die nog wat hele dure bloemen kopen. Maar de tuinders zullen zelf eerder de deuren sluiten als ze bij de aankoop van energie al extreem veel meer moeten betalen.
Dan gaan ze dat risico, voor dat seizoen, echt niet aan.

Maar goed, er zijn veel meer sectoren. Het zal iedereen raken.
En energieprijzen zijn zo belangrijk voor het functioneren van onze maatschappij en de welvaart ontwikkeling. De maatschappij die inderdaad kapitalistisch en op groei is ingericht.

Of we moeten opzoek naar een andere goedkope energiebron, een orde groter zoals jij zegt. Of we passen ons systeem aan. Dat willen we niet, maar dat zal vanzelf gaan met schaarste en dure energie.

Nu al in Turkije en straks vermoedelijk in Rusland hoge inflate en veel mensen die de rekeningen niet meer kunnen betalen. In die zin is het iets minder erg hier, maar zal hier ook gaan spelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

kraanwagen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:39:
[...]

Nee joh. Boeren en tuinders worden hier op handen gedragen en al van alle mogelijke kanten gesubsidieerd. Die zal de overheid niet laten failliet gaan.
Alleen al doordat de grootverbruikers door de degressieve belastingstaffel tot 28 keer (!) minder energiebelasting per m³ gas betalen dan particulieren en kleinbedrijf. Degressief dus, dwz: als je echt wanstaltige hoeveelheden gas verbrandt dan betaal je bijna geen belasting. Zo is het hier geregeld. Voor tuinders is er nog eens een verlaagde staffel waarbij de lagere staffels nog goedkoper uit zijn dan bij de normale. Bij voedsel telen kan ik me er nog iets bij voorstellen (maar ook dan mijn vraagtekens, veel harder drukken om die sector te verduurzamen imho). Het is idioot dat het kweken van bloemen die massaal per vliegtuig naar Rusland en verder gaan zo gestimuleerd wordt. Maar ja, BV Nederland he.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0pT-db_HRfzchGfSHMIH2nxENY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PbGChTgm7pJEgjQGWbdsg5Yr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Cap op 25-02-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:52
Cap schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:04:
[...]

Alleen al doordat de grootverbruikers door de degressieve belastingstaffel tot 28 keer (!) minder energiebelasting per m³ gas betalen dan particulieren en kleinbedrijf. Degressief dus, dwz: als je echt wanstaltige hoeveelheden gas verbrandt dan betaal je bijna geen belasting. Zo is het hier geregeld. Bij voedsel telen kan ik me er nog iets bij voorstellen (maar ook dan mijn vraagtekens, veel harder drukken om die sector te verduurzamen imho). Het is idioot dat het kweken van bloemen die massaal per vliegtuig naar Rusland en verder gaan zo gestimuleerd wordt. Maar ja, BV Nederland he.

[Afbeelding]
Ik gok dat het te maken heeft met een eerlijk speelveld tussen de landen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icingdeath
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-08 10:37
Tijd dat ze de gaskraan weer helemaal open draaien in Groningen, maar dan met fatsoenlijke compensatie voor de Groningers en laat ze desnoods meedelen in de winst zodat zij er zelf ook beter van worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Icingdeath op 25-02-2022 12:17 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
Die energiebelasting is onderdeel van een groter gedrocht.

Het idee van een steeds fijnmaziger systeem van belastingen, heffingskortingen en toeslagen is om de burger te sturen richting "wenselijk" gedrag. Maar tegelijk wordt de toeleveringsketen altijd buiten schot gehouden. In polaats van bijvoorbeeld CO2 uitstoot stevig te belasten en zo de hele keten naar meer efficiency te dwingen, worden niet-lineaire belastingen op auto's verzonnen die in geen relatie staan tot de emissierechten die de industrie betaalt.

Ik denk dat het voor iedereen prettiger is als we:

1. belastingen heffen over de hele keten

2. niet zo fijnmazig proberen te sturen
Aardgas is aardgas en CO2 is CO2. Of het nu via een tuinbouwbedrijf of een CV-ketel thuis gaat. Het is verdedigbaar om gebruik van fossiele brandstoffen te belasten en met dat geld de energietransitie te versnellen. Tweesnijdend zwaard van beprijzing en subsidie = dubbel effect. De vrije markt heeft nogal de neiging om volgas naar een muur te rijden en pas op het laatste moment van koers te willen wijzigen. De prijs van fossiel schiet pas de hoogte in als het echt bijna op is en dan is er te weinig tijd om nog een hele energietransitie in werking te zetten want die kost 30-50 jaar. Dat rechtvaardigt om de prijsvorming van fossiel niet helemaal aan de markt over te laten.

3. belastingen veel meer internationaal harmoniseren om te voorkomen dat punt 1 ons bedrijfsleven de nek omdraait ten gunste van het buitenland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Icingdeath schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:14:
Tijd dat ze de gaskraan weer helemaal open draaien in Groningen, maar dan met fatsoenlijke compensatie voor de Groningers en laat ze desnoods meedelen in de winst zodat zij er zelf ook beter van worden.
Volgens mij heb je (jullie) niet helemaal door wat zo'n beving, afgezien van de schade, met je doet :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Groningen is een heikel geval. Economisch en strategisch is er een zaak te maken voor toenemende productie van aardgas. Juridisch is er een zaak te maken voor evacuatie van de regio onder het onteigeningsrecht. Planologisch is er een zaak te maken voor het samenvoegen van kleinere kernen in een vergrijzend gebied.

Dat neemt niet weg dat het een ingrijpend en pijnlijk dossier is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-09 23:22

Arie K

Iets boven Grunn

TvanW schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:41:
[...]

Volgens mij heb je (jullie) niet helemaal door wat zo'n beving, afgezien van de schade, met je doet :F
Volgens mij hebben veel mensen ook absoluut geen flauw idee, hoe groot het aardbevingsgebied is en hoeveel mensen er met de aardbevingsproblematiek te maken hebben. En dan krijg je al vrij snel van die prietpraat als "onteigenen", en "ruimschoots compenseren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Lijkt mij dat je in tijd van (oorlog) crisis gas moet gaan 'verdelen'. Feitelijk afsluiten als het niet nodig is voor een primaire behoefte. Bloemenkweker, paprikateller etc pech.

Ook eigenlijk in tijd dat we afstormen op een klimaatcrisis met mogelijk een onbewoonbare planeet tot gevolg nog van de zotte dat we kostbare energie gebruiken en C02 de lucht in stoten voor luxe producten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Jumpman schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Het is net een groot geluk dat we al een tijd inzetten op meer duurzaam = minder energie nodig hebben om hetzelfde te doen.

30 jaar geleden was 3000m³ gas/3000L stookolie voor een gemiddeld huis een normaal jaarlijks verbruik (want het was toch goedkoop.)

Ook de industrie is vele malen efficiënter dan 30 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Moet je eens voorstellen als Europa full in on schaliegas was gegaan zoals Amerika. Maar ja gas uit Siberië was makkelijker en dan laten we Rusland lekker opdraaien voor de milieuschade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:09
YangWenli schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:18:
Moet je eens voorstellen als Europa full in on schaliegas was gegaan zoals Amerika. Maar ja gas uit Siberië was makkelijker en dan laten we Rusland lekker opdraaien voor de milieuschade.
Dan konden we het milieu dubbel vernielen bedoel je? Zowel bij winning als verbranding, helemaal geweldig /s

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Arie K schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Volgens mij hebben veel mensen ook absoluut geen flauw idee, hoe groot het aardbevingsgebied is en hoeveel mensen er met de aardbevingsproblematiek te maken hebben. En dan krijg je al vrij snel van die prietpraat als "onteigenen", en "ruimschoots compenseren".
Ik vind het geen prietpraat.

Als we kiezen om Gronings gas tot nationaal strategische asset te benoemen, dan kan dat betekenen dat we de hele regio ontvolken. Hoeveel mensen zijn er ook weer onteigend toen we besloten dat we een spoorwegen of snelwegennet nodig hadden?

Tegelijk is het een dossier om heel zorgvuldig mee om te gaan. De nationale benalngen wegen zwaar, de persoonlijke belangen ook. Daarom hebben we een aantal jaar geleden gekozen voor het alternatief waarin we vrienden moeten blijven van het Kremlin. Die keuze was toen minder onprettig, maar ligt momenteel ook wat zwaar op de maag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Klopt,

Gas afnemen van Rusland heeft zijn voor- en nadelen.
Maar geen gas afnemen van Rusland heeft ook zijn voor- en nadelen.

Er is zoiets als wederzijdse belangen die er voor zorgen dat we elkaar niet volledig de rug kunnen/willen toedraaien.

China zal dan misschien wel meer gas willen kopen maar ook daar speelt hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Persoonlijk hoop ik op een nieuwe vloot aan LNG tankers. Dat heeft in januari even de druk van de ketel gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
In hoeverre zijn wij (NL) momenteel eigenlijk afhankelijk van Russisch gas?

Nog niet zolang geleden waren we nagenoeg geheel zelfvoorzienend.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Even terugkomend op de discussie m.b.t. energiebelastingen. Ik ben het eens met bovenstaande betoog van @t_captain. Maar het is een afleidingsmanoeuvre ten opzichte waar het echt om draait.

We moeten het m.i. hebben over de kale leveringstarieven, de prijs van gas en stroom. De energiebelasting begint steeds minder belangrijk te worden om over te hebben als het leveringstarief zo hoog blijft. Energie zelf is (te) duur.

Ter illustratie; als gas eerst 10 cent moest kosten en er 60 cent energiebelasting op werd geheven, was de energiebelasting voor de consument een grote factor. Als gas nu 1 euro en 50 cent kost, is die 60 cent verhoudingsgewijs een veel minder grote factor.

Ja, we kunnen er wat aan doen, maar de prijs blijft hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:51
JanHenk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:26:
In hoeverre zijn wij (NL) momenteel eigenlijk afhankelijk van Russisch gas?

Nog niet zolang geleden waren we nagenoeg geheel zelfvoorzienend.
Zo'n 15% van het gas wat we in NL gebruiken komt uit Rusland.

https://www.nrc.nl/nieuws...0%93%20veel%20lager%20is.

Niet schrikbarend veel, maar zelfvoorzienend zou ik het niet noemen. Sowieso wel interessant artikel van het NRC.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markje1
  • Laatst online: 13:30
Lng terminals draaien volop, de wereldwijde productie-, export- en import-capaciteit is onvoldoende om aan de europese vraag te voldoen.

Interessant draadje om te lezen: https://twitter.com/Jille...tatus/1497123525248835600

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• knappert_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-08 19:49
Ik vind het tegen argument van kerncentrales toch vrij bijzonder. Niet omdat ik de standpunten niet begrijp, maar vooral geen oplossing hoor hoe het wel moet. Laat ik voorop stellen dat een kerncentrale ook niet ideaal is. Maar alternatieven zoals thorium, fusie en split centrales zijn (nog) geen alternatieven.

Ook hier lezen we om die euro's in zon en wind te stoppen. Echter schijnt de zon s'nachts niet, en waait het ook niet altijd. Hoe zien jullie dat dan voor je, om de nachtelijke energievraag op te vangen?

Om heel Nederland de nachten en de winters op (klassieke) accu's te laten draaien lijkt me in elk opzicht ( opslag, grondstoffen, degeneratie, brandgevaar etc.) bizar en niet haalbaar. Maar goed, daar liggen ook uitdagingen voor kerncentrales..

Verder zijn er innovaties die energieopslag op een andere manier mogelijk maken dan de klassieke accu's. Echter staat dit ook nog in de kinderschoenen. Hier is een voorbeeld van Energy Vault, waarbij betonblokken bij aanbod van energie omhoog getild worden, en bij vraag naar energie naar beneden zakken. Er zijn ook varianten op deze manier van energieopslag.

https://www.rtlnieuws.nl/...lt-zwitsers-blokken-beton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
evleerdam schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Zo'n 15% van het gas wat we in NL gebruiken komt uit Rusland.

https://www.nrc.nl/nieuws...0%93%20veel%20lager%20is.

Niet schrikbarend veel, maar zelfvoorzienend zou ik het niet noemen. Sowieso wel interessant artikel van het NRC.
Hoeveel een invidivueel land in de EU importeert is niet van belang. Zodra de Rusland import voor de EU wegvalt (40% van het gas in de EU), zal de meest biedende partij het resterende gas krijgen. Ieder land zal dus min of meer evenredig geraakt worden.

Alleen eigen gaswinning nationaliseren en geen enkele import kan in theorie je afschermen. Maar dat is theorie omdat er EU solidariteit geeist zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Icingdeath schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:14:
Lekker makkelijk hè als je er zelf niet woont!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:12
knappert_ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:46:
Ik vind het tegen argument van kerncentrales toch vrij bijzonder. Niet omdat ik de standpunten niet begrijp, maar vooral geen oplossing hoor hoe het wel moet. Laat ik voorop stellen dat een kerncentrale ook niet ideaal is. Maar alternatieven zoals thorium, fusie en split centrales zijn (nog) geen alternatieven.
Ik zou zeggen neem eens een kijkje in bijv. Energie - crisis & actualiteit want daar worden al je vragen beantwoord, en ook waarom je geen kerncentrales kan draaien alleen op die momenten dat er geen zon en wind is, en dat je een enorme hoeveelheid kerncentrales nodig hebt als je de theorie gelooft dat je het land enkel op kerncentrales kan laten draaien als er even geen zon of wind is.

Er zijn gewoon veel betere, schonere, snellere en goedkopere alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door ph4ge op 25-02-2022 14:53 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
pdukers schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Hoeveel een invidivueel land in de EU importeert is niet van belang. Zodra de Rusland import voor de EU wegvalt (40% van het gas in de EU), zal de meest biedende partij het resterende gas krijgen. Ieder land zal dus min of meer evenredig geraakt worden.
Afhankelijk van de hoeveelheid geïmporteerde energie, inderdaad.

Energie is een Europees probleem. Gezien de diversiteit aan landen en mogelijkheden voor energieopwekking en opslag zal de visie ook gezamenlijk moeten zijn. Onze visie op de toekomstige energievoorziening moet echter zich nog vormen, hetgeen ook zal betekenen dat we waarschijnlijk nog wel even met zeer hoge prijzen blijven zitten.

De USA heeft in een veel eerder stadium al (ook al gaat het niet om hernieuwbare bronnen..) beleid gemaakt op energie-onafhankelijkheid. Daar plukken ze nu de vruchten van.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Om de verwachtingen te temperen: renewables hebben een bepaald potentieel per km2.

De vraag wordt bepaald door bevolkingsdichtheid * welvaartsniveau.

In Nederland zijn de mogelijkheden relatief beperkt. Noorwegen maakt goede sier met hun duurzame energie, maar dat is niet zo moeilijk met <17 inwoners/km2. Wij hebben een factor 25 meer mensen per oppervlakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:17:
Om de verwachtingen te temperen: renewables hebben een bepaald potentieel per km2.

De vraag wordt bepaald door bevolkingsdichtheid * welvaartsniveau.

In Nederland zijn de mogelijkheden relatief beperkt. Noorwegen maakt goede sier met hun duurzame energie, maar dat is niet zo moeilijk met <17 inwoners/km2. Wij hebben een factor 25 meer mensen per oppervlakte.
Maar kijken we dan ook naar het maximale potentieel per km2, of maximale potentieel voor een bepaalde oplossing per km2?

In Nederland zie je namelijk nog weinig (geen?) hybrideparken, zowel op land als op zee. Je behaald minder potentie per individuele oplossing, maar wellicht wel meer potentie in totaal.

Afbeeldingslocatie: https://www.pv-magazine.com/wp-content/uploads/2020/08/93-MWac-Project-in-South-Korea1-1200x610.jpg

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Ik wel, hoe lang zijn al die burocraten al niet bezig de huidige situatie in Groningen op te lossen :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
drooger schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Maar kijken we dan ook naar het maximale potentieel per km2, of maximale potentieel voor een bepaalde oplossing per km2?
Allebei. We hebben gewoon te weinig vierkante meters. 400 inwoners op 1 km2 laat wat minder ruimte voor groene energiebronnen dan 17 inwoners/km2.

Bovendoen hebben we snel en veel stuwmeren nodig. We hebben er 1 . Ooit aangelegd toen we zelfvoorziening in de voedselketen strategisch belangrijk vonden. Maar nu is dat een soort buitenwijk van Amsterdam aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

JanHenk schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:33:
We moeten het m.i. hebben over de kale leveringstarieven, de prijs van gas en stroom. De energiebelasting begint steeds minder belangrijk te worden om over te hebben als het leveringstarief zo hoog blijft. Energie zelf is (te) duur.
Of het was te goedkoop, gezien de schade die de CO₂ verbranding en andere uitstoot aan onze planeet heeft toegebracht. Daarom moest die ODE belasting ook steeds verder omhoog. Het is natuurlijk maar net vanuit welke invalshoek je het bekijkt. ;)

Maar eens hoor, de kale levertarieven zijn de echte variabele, markttechnische component. De rest, de opslagen, daar ontkom je toch niet aan (tenzij je grootverbruiker bent ;)).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Opmerkelijk snelle daling van de gas futures. Momenteel 95 euro per MWh nar eeen piek gisteren rond 140.

In het niveau van de afgelopen maanden (rond 80 euro) zat al behoorlijk wat "oekraiene speculate". Gisteren was blinde paniek. vandaag zien we dat Rusland misschien nog een maatje grotere aanval doet dan we gisteren dachten (hele land vs oostelijke helft) en toch zakt de prijs weer grotendeels terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Dat gaat bijna niet. Er zijn nu nog maar drie kerncentrales operationeel, de rest is afgeschakeld en wordt actief ontmantelt (in februari 2020 waren 26 centrales in dat stadium) of is reeds geheel ontmanteld. In dat ontmantelingsproces zit een punt dat je niet meer terug kunt en dat zit al vrij vroeg. Voor de rest geldt dat de aanvoer van grondstoffen e.d. een levertijd heeft van enkele maanden en contracten zijn al opgezegd. Ten slotte gaat het niet heel veel verschil maken. Kernenergie was in 2010 nog goed voor bijna 25% van de totale Duitse energieproductie, in de huidige energiemix ca. 10-11%. Met noodgrepen, een centrale of 2-3 weer 'aanzwengelen', is dat misschien op te werken naar 12-13%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:10
[...]

Zeker, het is zeer discutabel ecologisch gezien, en ook 1 van de eerste sectoren die kapot zal gaan.

Sowieso kent het telen in kassen een lange historie, die eigenlijk een beetje raar is.
  • Eeuwen terug begonnen met het bouwen van stenen (slangen)muren op warmte te bufferen en wat exotischere soorten in Nederland te kunnen verbouwen
  • Op een gegeven moment leek het een goed idee om glas tegen de muur te zetten, en we konden veel meer telen
  • Ergens in dit proces zijn we niet alleen voedsel soorten maar ook bloemen gaan telen op deze manier (bloemen op een veld buiten zoals tulpen is niet het probleem)
  • Na het toevoegen van het glas leek het handig om zo af en toe een vuurtje te stoken in de kas, extra CO2 voor het gewas en zelfs warmte in koudere dag
  • Hierna volgde de stomste beslissing, we haalden de muur weg :+
Gevolgd door of dankzij het makkelijk regelbare gas. Uiteraard is het ook weer een economisch verhaal die in dit geval weer lijnrecht tegenover het milieu staat. Alleen begint het nu ook economisch te haperen.

Zolang er met bloemen VEEL meer te verdienen valt dan groente/voedsel zal er weinig gaan veranderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-09 23:22

Arie K

Iets boven Grunn

t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Als we kiezen om Gronings gas tot nationaal strategische asset te benoemen, dan kan dat betekenen dat we de hele regio ontvolken. Hoeveel mensen zijn er ook weer onteigend toen we besloten dat we een spoorwegen of snelwegennet nodig hadden?
Geen idee hoeveel dat er waren, maar de provincie Groningen heeft er 587.000. Ruim een half miljoen mensen 'ontvolken' betekent dat we ergens in Nederland (waar eigenlijk?) die mensen moeten 'hervolken'. Dat klinkt als een flinke bouwklus. En die zal je moeten voorfinancieren, want ik neem niet aan dat je de gaskraan al wilt opendraaien vóórdat je de inwoners in veiligheid hebt: dat zou inhumaan zijn, toch?

En dan zal je zien hè, hebben we de Groningers eindelijk de provincie uitgekregen, gooien we de gaskraan open, komt die grote klapper van 5 en gaat de gasinfra naar z'n mallemoer.

Hans en Jannie uit Loppersum zijn trouwens al een beetje nieuwsgierig en vragen zich af waar hun stulpje van 217m2 op 1600m2 herbouwd gaat worden. Ze hadden iets gehoord over 'ruimschoots compenseren'....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 10:55
De gasbaten hadden ook een fonds in gekund (en kunnen dat nog), waar we ten eerste de schade mee zouden dekken en ten tweede we onszelf een leuke korting kunnen geven en gewoon helemaal niets naar Shell en ExxonMobil. Het is helemaal geen gegeven dat er geen geld is voor schadevergoeding, dat houd de Nederlandse staat zelf tegen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
https://www.ad.nl/politie...et-gas-op-raakt~aa1d00ea/

Ah... gelukkig maar. Mocht het echt kritiek worden dan kunnen we in ieder geval op den haag rekenen. Geeeez.... een reclamecampagne hoe we allemaal de thermostaat een graadje lager kunnen zetten. :/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:53
stylezzz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:27:
Geeeez.... een reclamecampagne hoe we allemaal de thermostaat een graadje lager kunnen zetten. :/
Dat is inmiddels zo'n grijsgedraaid cliché dat het bij mij daadwerkelijk helpt. Iedere keer als ik iets hoor over de thermostaat lager zetten gaat mijn bloed namelijk koken en heb ik geen verwarming meer nodig.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 19:27:
https://www.ad.nl/politie...et-gas-op-raakt~aa1d00ea/

Ah... gelukkig maar. Mocht het echt kritiek worden dan kunnen we in ieder geval op den haag rekenen. Geeeez.... een reclamecampagne hoe we allemaal de thermostaat een graadje lager kunnen zetten. :/
En wat is het alternatief dan? Lijkt mij logisch zulk soort zaken als we in die situatie komen. Meer windmolens en warmtepompen neerzetten is niet realistisch in een paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Het alternatief is dat mensen beter hun deuren in hun woonkamer dicht doen, in de kamers waar je niet bent de verwarming uit. Ik ken best wat mensen die de deur van de woonkamer open laten en boven lekker de ramen open hebben om de slaapkamers te luchten. Ook douchen doen de kinderen en ik (mijn vrouw niet 😉) met zo'n douchetimer/zandloper.
Hierdoor (maar misschien ben ik hier extreem in) heb ik met mijn eengezinshoekwoning een lager energie gebruik dan een appartement.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Sissors schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:31:
[...]

En wat is het alternatief dan? Lijkt mij logisch zulk soort zaken als we in die situatie komen. Meer windmolens en warmtepompen neerzetten is niet realistisch in een paar weken.
We hebben ook nog een industrie die veel gas gebruikt, en ze kunnen ook industrie vragen om minder (met gascentrales) opgewekte stroom te gebruiken de resterende winter.

Die continue focus op de huishoudens met een cv-ketel en graadjes minder doet mij denken dat men het gasverbruik van de industrie belangrijker vindt dan die van de huishoudens.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:12
t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Allebei. We hebben gewoon te weinig vierkante meters. 400 inwoners op 1 km2 laat wat minder ruimte voor groene energiebronnen dan 17 inwoners/km2.

Bovendoen hebben we snel en veel stuwmeren nodig. We hebben er 1 . Ooit aangelegd toen we zelfvoorziening in de voedselketen strategisch belangrijk vonden. Maar nu is dat een soort buitenwijk van Amsterdam aan het worden.
Niet waar. Renewables kunnen prima op bijv. zee of daken geplaatst worden waar ze überhaupt geen ruimte innemen. Bij de huidige stand van de technieken hebben we de potentie om veeeel meer energie op te wekken dan nodig. En de techniek staat nog in de kinderschoenen, sommige energiebronnen zoals geothermal worden überhaupt nog niet aangeboord.

Voldoende duurzame energie opwekken is volstrekt geen issue, de uitdaging zit hem in het balanceren tussen vraag en aanbod.

[ Voor 6% gewijzigd door ph4ge op 25-02-2022 22:10 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Laatst online: 11:28
jongetje schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:56:
[...] Ook douchen doen de kinderen en ik (mijn vrouw niet 😉) met zo'n douchetimer/zandloper.
Hierdoor (maar misschien ben ik hier extreem in) heb ik met mijn eengezinshoekwoning een lager energie gebruik dan een appartement.
Ah, slim opgelost. Als die van mij niet zou douchen zou ik die target vast ook halen.

Ik sta wel op straat voordat dat gebeurt en ben al lang blij dat ze niet meer haar water bijwarmt tijdens een badsessie.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Half nederland zit inmiddels al met angst en beven naar de energierekening te kijken. Denk niet dat een postbus 51 campagne daar nog veel aan bij zal dragen. Wat mij betreft stel je mensen meer gerust met een bericht dat er een deal is gesloten om nog x lng tankers te laten lossen in de kritieke fase of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Arie K schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Geen idee hoeveel dat er waren, maar de provincie Groningen heeft er 587.000. Ruim een half miljoen mensen 'ontvolken' betekent dat we ergens in Nederland (waar eigenlijk?) die mensen moeten 'hervolken'. toch?
Lang niet de hele provincie gelukkig. Het risicogebied ligt ten oosten/noordoosten van de stad en bevat vooral rurale gemeenschappen. Hoogezand (21k inwoners) is afaik de grootste plaats in het gebied.

Totale omvang zou kunnen oplopen tot 0.3 a 0.5% van onze nationale bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:57
Raymond P schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:31:
[...]

Ah, slim opgelost. Als die van mij niet zou douchen zou ik die target vast ook halen.

Ik sta wel op straat voordat dat gebeurt en ben al lang blij dat ze niet meer haar water bijwarmt tijdens een badsessie.
Ik bedoe niet dat mijn vrouw niet douched, ik bedoel dat die de zandloper niet gebruikt.
Pagina: 1 ... 44 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4