Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 45 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.740 views

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

drooger schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:59:
[...]

We hebben ook nog een industrie die veel gas gebruikt, en ze kunnen ook industrie vragen om minder (met gascentrales) opgewekte stroom te gebruiken de resterende winter.

Die continue focus op de huishoudens met een cv-ketel en graadjes minder doet mij denken dat men het gasverbruik van de industrie belangrijker vindt dan die van de huishoudens.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wat begin te ergeren aan dit soort reacties. Hoe kom je erbij dat ze de industrie gewoon hun gang laten gaan? Die staan als eerste op de lijst om afgeschaald te worden!

Wees blij dat de overheid daadwerkelijk een plan heeft voor een dergelijk scenario.

Sowieso het idee dat hier nog geen 2000km vandaan mensen uit hun huizen geschoten worden en we ons hier opwinden over een reclamecampagne om ons op te roepen de thermostaat een graadje lager te zetten :')

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:04:
Sowieso het idee dat hier nog geen 2000km vandaan mensen uit hun huizen geschoten worden en we ons hier opwinden over een reclamecampagne om ons op te roepen de thermostaat een graadje lager te zetten :')
Dat is natuurlijk zelf ook weer een gigantische drogreden, er is altijd wat ergers aan de hand. Betekent niet dat 100% van de aandacht naar datgene moet gaan wat op dat moment het ergst is. Je kunt je prima over meerdere dingen tegelijk opwinden. Sterker nog, als er iets een Nederlandse traditie genoemd mag worden is het dat wel. :)F

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Glashelder schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 10:04:
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me wat begin te ergeren aan dit soort reacties. Hoe kom je erbij dat ze de industrie gewoon hun gang laten gaan? Die staan als eerste op de lijst om afgeschaald te worden!
Veel van die industrie schakelt idd al automatisch af als de prijs te hoog wordt.
Dan is het product niet meer rendabel, de aluminium productie bijvoorbeeld.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Is er al een lijst van NL'se gemeentes beschikbaar die niet van Gazprom hun gas afwilt?

Ik wil checken of ik in een collaborateursstad woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:17:
Om de verwachtingen te temperen: renewables hebben een bepaald potentieel per km2.

De vraag wordt bepaald door bevolkingsdichtheid * welvaartsniveau.

In Nederland zijn de mogelijkheden relatief beperkt. Noorwegen maakt goede sier met hun duurzame energie, maar dat is niet zo moeilijk met <17 inwoners/km2. Wij hebben een factor 25 meer mensen per oppervlakte.
Bovendien is dat bijna allemaal hydropower, wat we in Nederland niet kunnen opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Amphiebietje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:
Is er al een lijst van NL'se gemeentes beschikbaar die niet van Gazprom hun gas afwilt?

En wat als we als Nederland niets meer importeren uit Rusland, wat denk je dat dat betekend voor de gas en energie prijzen. Dan gaat de voor je gemeente de belasting gewoon omhoog want die gaan niet in de kou zitten. En dan kunnen worden duizenden mensen binnenkort afgesloten want die kunnen het niet meer betalen.
Allemaal populair om te roepen maar je ziet wat er nu al met de gas en brandstof prijzen gebeurd en dit is als het tegenzit nog maar het begin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 12:19:

Sluit gewoon simpelweg zelf je gaskraan dicht en zet de elektraschakelaar ook maar om.

En als je toch bezig bent koop ook maar geen voedsel, kleding en andere goederen meer. En alle producten die je koopt kleeft namelijk wel ergens bloed van een dictator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:58

Amphiebietje

In de blubber

Verwijderd schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 14:12:
[...]

Sluit gewoon simpelweg zelf je gaskraan dicht en zet de elektraschakelaar ook maar om.
Oh, die heb ik al lang niet meer.
En als je toch bezig bent koop ook maar geen voedsel, kleding en andere goederen meer. En alle producten die je koopt kleeft namelijk wel ergens bloed van een dictator.
Heb je daar ook een bron voor? Dat is namelijk nogal een claim...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Arie K schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Geen idee hoeveel dat er waren, maar de provincie Groningen heeft er 587.000. Ruim een half miljoen mensen 'ontvolken' betekent dat we ergens in Nederland (waar eigenlijk?) die mensen moeten 'hervolken'. Dat klinkt als een flinke bouwklus. En die zal je moeten voorfinancieren, want ik neem niet aan dat je de gaskraan al wilt opendraaien vóórdat je de inwoners in veiligheid hebt: dat zou inhumaan zijn, toch?

En dan zal je zien hè, hebben we de Groningers eindelijk de provincie uitgekregen, gooien we de gaskraan open, komt die grote klapper van 5 en gaat de gasinfra naar z'n mallemoer.

Hans en Jannie uit Loppersum zijn trouwens al een beetje nieuwsgierig en vragen zich af waar hun stulpje van 217m2 op 1600m2 herbouwd gaat worden. Ze hadden iets gehoord over 'ruimschoots compenseren'....
Het is natuurlijk niet waar dat alle Groningers in aardbevingsgebied wone en dat de aardbevingen plaatsvinden in de dunbevolkte gebieden dus met die 587.000 bewoners loopt het wel los.
Ook zijn de bevingen hoofdzakelijk in krimpgemeenten waar door gebrek aan werk en openbare voorzieningen de uitloop toch al jaren aan de gang is.
https://www.google.com/se...TF-8#imgrc=ZvoPsJnk3k8v4M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Amphiebietje schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 16:06:
[...]

Oh, die heb ik al lang niet meer.

[...]

Heb je daar ook een bron voor? Dat is namelijk nogal een claim...
Je hebt geen gas en elektra meer? Goed bezig.

Welk product is denk je gemaakt en naar jou gebracht zonder bloed aan je handen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MneoreJ schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Dat is natuurlijk zelf ook weer een gigantische drogreden, er is altijd wat ergers aan de hand. Betekent niet dat 100% van de aandacht naar datgene moet gaan wat op dat moment het ergst is. Je kunt je prima over meerdere dingen tegelijk opwinden. Sterker nog, als er iets een Nederlandse traditie genoemd mag worden is het dat wel. :)F
Er is altijd wel wat ergers aan de hand maar als de gasprijs hierdoor nu uit de hand loopt dan is er wel een duidelijk verband ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

MeteoVir schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 16:49:
[...]

Dat gaat bijna niet. Er zijn nu nog maar drie kerncentrales operationeel, de rest is afgeschakeld en wordt actief ontmantelt (in februari 2020 waren 26 centrales in dat stadium) of is reeds geheel ontmanteld. In dat ontmantelingsproces zit een punt dat je niet meer terug kunt en dat zit al vrij vroeg. Voor de rest geldt dat de aanvoer van grondstoffen e.d. een levertijd heeft van enkele maanden en contracten zijn al opgezegd. Ten slotte gaat het niet heel veel verschil maken. Kernenergie was in 2010 nog goed voor bijna 25% van de totale Duitse energieproductie, in de huidige energiemix ca. 10-11%. Met noodgrepen, een centrale of 2-3 weer 'aanzwengelen', is dat misschien op te werken naar 12-13%.
12% noem ik toch substantieel. Doen dus.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Glashelder schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 17:09:
Er is altijd wel wat ergers aan de hand maar als de gasprijs hierdoor nu uit de hand loopt dan is er wel een duidelijk verband ;)
Ja, en...? Dan is het toch nog steeds niet relevant dat er slachtoffers vallen in een oorlog verderop? Of liever gezegd, jij stelt neem ik aan toch ook niet voor om eens even Rusland binnen te marcheren om ze duidelijk te maken wat wij vinden van de gasprijs? :P

Het onderwerp was de specifieke maatregelen die voorgesteld worden bij een gastekort en de zin en onzin daarvan, niet waar het gastekort dan uiteindelijk door komt. Mag kleinburgerlijk zijn om je daar druk over te maken inderdaad, maar de oorlogsslachtoffers erbij slepen is dan ook weer zoiets. Over dat onderwerp kun je je prima los druk maken, en dat wordt dan ook met veel verve gedaan.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeteoVir
  • Niet online
EXX schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 18:10:
[...]
12% noem ik toch substantieel. Doen dus.
Het gaat natuurlijk om het verschil t.o.v. nu, dus hooguit 1-3%, nog niet meegerekend dat het aandeel van echt duurzame energiebronnen gemiddeld jaar op jaar in eenzelfde ordegrootte toeneemt in de productiemix. Daar komt dan nog de doorlooptijd (half jaar tot een jaar, minimaal) bij en zijn de fiscale en materiële kosten voor het terugdraaien van het ontmantelingsproces nog niet aangestipt. Al met al geen rendabele strategie; ik weet zeker dat Duitsland er niet aan gaat beginnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

MeteoVir schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 19:22:
[...]

Het gaat natuurlijk om het verschil t.o.v. nu, dus hooguit 1-3%, nog niet meegerekend dat het aandeel van echt duurzame energiebronnen gemiddeld jaar op jaar in eenzelfde ordegrootte toeneemt in de productiemix. Daar komt dan nog de doorlooptijd (half jaar tot een jaar, minimaal) bij en zijn de fiscale en materiële kosten voor het terugdraaien van het ontmantelingsproces nog niet aangestipt. Al met al geen rendabele strategie; ik weet zeker dat Duitsland er niet aan gaat beginnen.
Kernenergie is een firm source, en dat is heel waardevol. Als gas niet kan, dan blijft voor Duitsland alleen bruin- en steenkool als alternatief over. Dan is elke werkende kerncentrale een groot goed. De hele Atomausstieg blijkt IMHO nu een hele dure misrekening.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arie K
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 01-09 23:22

Arie K

Iets boven Grunn

t_captain schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 22:43:
[...]

Lang niet de hele provincie gelukkig. Het risicogebied ligt ten oosten/noordoosten van de stad en bevat vooral rurale gemeenschappen. Hoogezand (21k inwoners) is afaik de grootste plaats in het gebied.

Totale omvang zou kunnen oplopen tot 0.3 a 0.5% van onze nationale bevolking.
0.5%, dat klinkt als heel weinig. Maar zelfs dan gaat het nog om bijna 90.000 mensen. Trouwens, als ik het inwonertal van Midden-Groningen, Het Hogeland en Eemsdelta bij elkaar optel, kom ik al op ruim 150.000 uit: da's al geen 0.5% meer. En hoe zit het met de andere inwoners van de provincie? Wonen die ineens niet meer in een risicogebied? In december 2021 waren er in de stad Groningen nog 2 aardbevingen, bijvoorbeeld. Niet voor niks is er daar sinds 2018 275 miljoen euro aan schadevergoeding uitgekeerd. Ten westen van de stad hebben we dan nog de gemeente Westerkwartier bijvoorbeeld (goed voor 55 miljoen schade) en in het zuiden Noordenveld (26 miljoen) en Tynaarlo (38 miljoen). En ja, dat is Drenthe, want zo'n aardbeving houdt zich niet aan onze provinciegrenzen.

Wat ik maar zeggen wil; het risicogebied is een stuk groter dan de paar 'rurale gemeenschappen' die je op tv voorbij ziet komen. En met het 'ontvolken' van alleen die rurale gemeenschappen om de gaskraan open te kunnen draaien, help je de veiligheid in Groningen echt niet. Zeker niet als je je bedenkt dat meer gaswinning ook meer, en zwaardere bevingen betekent. Wil je het veilig doen, dan zal je heel veel geld uit moeten geven, en heel veel geduld moeten hebben. En dan nog ga je een hoop leed veroorzaken, want een woning op 1600 m2 is in ruraal Groningen geen bijzonderheid, maar in de rest van Nederland vaak wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:41
EXX schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 23:31:
[...]

Kernenergie is een firm source, en dat is heel waardevol. Als gas niet kan, dan blijft voor Duitsland alleen bruin- en steenkool als alternatief over. Dan is elke werkende kerncentrale een groot goed. De hele Atomausstieg blijkt IMHO nu een hele dure misrekening.
Ik heb toch een beetje de indruk dat kernenergie de laatste tijd als de ideale oplossing wordt voorgesteld.

De ongevallen die er mee gebeurd zijn kan je met wat moeite misschien nog een plaats geven.

Maar uranium koop je toch ook niet in de AH? En er wordt ook sterk mee gespeculeerd, opslag, transport, verwerking,... is moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28
Wozmro schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:13:
[...]

Ik heb toch een beetje de indruk dat kernenergie de laatste tijd als de ideale oplossing wordt voorgesteld.

De ongevallen die er mee gebeurd zijn kan je met wat moeite misschien nog een plaats geven.

Maar uranium koop je toch ook niet in de AH? En er wordt ook sterk mee gespeculeerd, opslag, transport, verwerking,... is moeilijk.
Dat 41% van de wereldproductie van Uranium uit Kazachstan komt is ook wel een dingetje lijkt mij.
https://www.google.com/se...id=chrome-mobile&ie=UTF-8

[ Voor 13% gewijzigd door D.deJong op 27-02-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:11
Zo. Morgen komt de keukenboiler binnen, aankomende week een paar zonnepanelen extra op mijn dak leggen om het verbruik van die boiler op te vangen. Scheelt me een stukje gas.

Was dit deze zomer van plan, nu maar wat sneller.

[ Voor 13% gewijzigd door maartend op 27-02-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

maartend schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:59:
Zo. Morgen komt de keukenboiler binnen, aankomende week een paar zonnepanelen extra op mijn dak leggen om het verbruik van die boiler op te vangen. Scheelt me een stukje gas.

Hoeveel ga je besparen door deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
souljah1h schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Hoeveel ga je besparen door deze oplossing?
Snel uit het losse polsje? badkamer en gaskoker nog op gas. Keukenkraan is er af, maar omdat de leiding van ketel naar keuekn een meter of 7is, stiekem best wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36
maartend schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Snel uit het losse polsje? badkamer en gaskoker nog op gas. Keukenkraan is er af, maar omdat de leiding van ketel naar keuekn een meter of 7is, stiekem best wel wat
En die leiding wat doe je daar mee?
Die kan je niet loos laten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Roos79 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:21:
[...]

En die leiding wat doe je daar mee?
Die kan je niet loos laten toch?
Afdichten aan het einde. En dan in de zomer in badkamer kast er af en dan kan ik erachter bij het t-stuk leiding echt afdichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
maartend schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Ik denk dat je er weinig euro's mee bespaart tenzij je vele liters warm water gebruikt in je keuken.

Boiler heeft stilstandsverliezen en verwarmt met COP 1. De leidinginhoud van 7 meter 22mm buis (en dat is ruim overbemeten want die maat ligt zeker niet tot aan je keukenkraan) is maar 2,6 liter.

Het geeft wel comfort, dat mag ook wat kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wolly op 27-02-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wolly schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat je er weinig euro's mee bespaart tenzij je vele liters warm water gebruikt in je keuken.

Boiler heeft stilstandsverliezen en verwarmt met COP 1. De leidinginhoud van 7 meter 22mm buis (en dat is ruim overbemeten want die maat ligt zeker niet tot aan je keukenkraan) is maar 2,6 liter.

Het geeft wel comfort, dat mag ook wat kosten.
Ik bespaar water en gas. Dat is al goed genoeg voor me. Daarom wilde ik er 1 hebben.En idd, ik bespaar maar een liter of 25 per dag zo, en wat gas. Maar dat is toch waar het me om gaat. Is nl 8000 liter op jaarbasis. En dan heb je het toch over iets anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Ja en je gaat extra betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
de Peer schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:49:
[...]

Ja en je gaat extra betalen.
Omdat ik het niet terug verdien, omdat de aanschaf ook geld kost? Maar dat is niet erg, daar gaat het me niet om..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
België gaat een poging wagen om de gasprijzen in de EU te laten bevriezen:
Minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) legt maandag op een bijzondere top van de Europese ministers van Energie een voorstel op tafel om de gasprijzen te bevriezen. De prijsregulering moet ertoe leiden dat de situatie, die voor vele gezinnen onhoudbaar dreigt te worden, niet verder escaleert, en moet dus een ‘dempend’ effect hebben voor de eindgebruiker.

De vraag is of de Europese Commissie, die over het algemeen niet te vinden is voor prijsregulering, hiermee zal kunnen instemmen. Een alternatief zou een mechanisme kunnen zijn dat ervoor zorgt dat gascentrales, die in de meeste gevallen de elektriciteitsprijzen bepalen, de facturen niet verder omhoog drijven. In beide gevallen is het de bedoeling om de Russische president Vladimir Poetin een wapen uit handen te slaan.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 22:33
XWB schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:51:
België gaat een poging wagen om de gasprijzen in de EU te laten bevriezen:

[...]
Hoe dan :? Gas is duur omdat er een tekort is, of een onzekere levering. En hoe gaan ze Putin dwingen de prijs laag te houden? En als je gas anders verdeeld (consument voor industrie) dan wordt het eten en andere producten weer duur. We betalen altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zwartoog schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:56:
[...]

Hoe dan :? Gas is duur omdat er een tekort is, of een onzekere levering. En hoe gaan ze Putin dwingen de prijs laag te houden? En als je gas anders verdeeld (consument voor industrie) dan wordt het eten en andere producten weer duur. We betalen altijd.
Poetin heeft geld nodig. Je kan altijd proberen te weigeren om meer te betalen dan een bepaald plafond.

Ik geloof dat Rusland voornamelijk pijpleidingen heeft naar west-europa. Dat geeft ons ook een bepaalde macht.

Andere optie is het verschil aanvullen vanuit belastingcenten. Dan ontzie je de maatschappij totdat de rekening betaald moet worden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
maartend schreef op zondag 27 februari 2022 @ 19:59:

Cold of hot fill boiler. Want met een hot fill heb je kans dat je ketel als nog aanslaat als je warm water gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Viper® schreef op zondag 27 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Cold of hot fill boiler. Want met een hot fill heb je kans dat je ketel als nog aanslaat als je warm water gebruikt.
Cold fill natuurlijk. Anders schoot ik er nog weinig mee op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:59:
[...]

Poetin heeft geld nodig. Je kan altijd proberen te weigeren om meer te betalen dan een bepaald plafond.
En China heeft gelukkig geen gas nodig...

Bovendien, als alle euro en dollar tegoeden van Rusland bevriest schiet Putin er weinig mee op om gas aan ons te verkopen.

Dat kan nog wel eens een gevalletje in je eigen voet schieten worden zo.

Gelukkig zijn er wat miljardairs in Rusland die nerveus worden en zelfs openlijk oproepen de oorlog te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Ja ik vraag me dat ook af, met al die financiele sancties, hoe iedereen Gazprom nog kan betalen.
Waarschijnlijk gaat dat nog wel, maar kan het geld niet van Gazprom Europa naar Rusland.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@!null voor kritieke dingen zijn altijd uitzonderingen en voor transacties tussen staten zijn ook andere wegen :)

Virtuozzo in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:09:
[...]

En China heeft gelukkig geen gas nodig...

Bovendien, als alle euro en dollar tegoeden van Rusland bevriest schiet Putin er weinig mee op om gas aan ons te verkopen.

Dat kan nog wel eens een gevalletje in je eigen voet schieten worden zo.

Gelukkig zijn er wat miljardairs in Rusland die nerveus worden en zelfs openlijk oproepen de oorlog te stoppen.
China zal ook wel oren hebben naar een prijsplafond :P

Maar volgens mij zit het voornamelijk in de pijpleidingen: het leeuwendeel loopt naar west-europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Proton_ schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:59:
@!null voor kritieke dingen zijn altijd uitzonderingen en voor transacties tussen staten zijn ook andere wegen :)

Virtuozzo in "[ZT] Russisch-Westerse verhoudingen en de oorlog in Oekraïne"
Ja dat zal best.
Maar het staat me nog wel bij, een artikel van jaren terug, dat Shell of BP of een van die andere grote oliebedrijven al iets van 20 jaar een openstaande rekening met Iran probeert te betalen, maar dat niet lukt. Dus zo'n goed voorbeeld vind ik het niet :+
Maar we zouden ons er wel mee in eigen voet schieten ja, in dit geval.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:30
Wat is eigenlijk de verwachting voor de komende 2 weken? Nu gas(propaan) inkopen of nog 2 weken wachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prothello
  • Laatst online: 22-06 01:25
drooger schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 21:59:
[...]

We hebben ook nog een industrie die veel gas gebruikt, en ze kunnen ook industrie vragen om minder (met gascentrales) opgewekte stroom te gebruiken de resterende winter.

Die continue focus op de huishoudens met een cv-ketel en graadjes minder doet mij denken dat men het gasverbruik van de industrie belangrijker vindt dan die van de huishoudens.
En dan te bedenken dat industriele grootvebruikers een fractie van de energiebelasting betalen die wij moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
prothello schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:50:
[...]

En dan te bedenken dat industriele grootvebruikers een fractie van de energiebelasting betalen die wij moeten betalen.
Ja, dat is te gek voor woorden. Energie is schaars, maar voor bedrijven geldt: hoe meer energie ze afnemen, hoe lager de kosten per eenheid. Zou juist andersom moeten zijn. Geldt ook voor watergebruik bijvoorbeeld.

Als burger subsidieer je daarmee grote bedrijven die in hun lobby naar de regering niets anders in kunnen zetten dan de dreiging dat ze bij hogere tarieven wel naar het buitenland zullen verhuizen….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

kraanwagen schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Ja, dat is te gek voor woorden. Energie is schaars, maar voor bedrijven geldt: hoe meer energie ze afnemen, hoe lager de kosten per eenheid. Zou juist andersom moeten zijn. Geldt ook voor watergebruik bijvoorbeeld.

Als burger subsidieer je daarmee grote bedrijven die in hun lobby naar de regering niets anders in kunnen zetten dan de dreiging dat ze bij hogere tarieven wel naar het buitenland zullen verhuizen….
Dreiging? Bittere noodzaak. Veel industrie is gewoon niet levensvatbaar met de tarieven die consumenten betalen.

Evengoed kan je het ook omdraaien: als gas een paar cent de kuub verkocht zou worden aan consumenten dan heeft half Nederland gasgestookte jacuzzi's in de tuin staan. De isolatie-industrie? Bestaat niet. Warmtepompen? Lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grassmoon
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54
Glashelder schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Dreiging? Bittere noodzaak. Veel industrie is gewoon niet levensvatbaar met de tarieven die consumenten betalen.
Veel van die industrie heeft hier alleen een kans gekregen omdat energie zo goedkoop was dankzij het gas uit Groningen en heeft met het oog op klimaat verandering misschien wel helemaal geen bestaansrecht meer tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

grassmoon schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:21:
[...]

Veel van die industrie heeft hier alleen een kans gekregen omdat energie zo goedkoop was dankzij het gas uit Groningen en heeft met het oog op klimaat verandering misschien wel helemaal geen bestaansrecht meer tegenwoordig.
Zeker waar.

Je moet je alleen afvragen of het zin heeft om energie zo duur te maken dat je ze wegjaagt. In het buitenland zal de uitstoot dan tenslotte nog gewoon doorgaan. Sommige producten zijn nou eenmaal gewoon nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:39
the noise schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 09:49:
Wat is eigenlijk de verwachting voor de komende 2 weken? Nu gas(propaan) inkopen of nog 2 weken wachten.
Tankjes gas om op te koken bedoel je?

Kan je beter een elektrische kookplaat nemen.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RulazZ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-09 19:56
Glenfiddich schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Wel inductie doen natuurlijk, dat kookt nog lekkerder ook dan gas, en maakt een stuk prettiger schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

RulazZ schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:14:
[...]

Wel inductie doen natuurlijk, dat kookt nog lekkerder ook dan gas, en maakt een stuk prettiger schoon.
Kookt lekkerder dan gas ben ik niet met je eens maar het schoonmaken is echt 100% waar. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Glenfiddich schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:59:
[...]

Als gasleveringen voor gebruik door consumenten daadwerkelijk een probleem worden, vrees ik dat het ook lastig wordt om een elektrische kookplaat te laten werken.

Een zeer fors deel van onze elektriciteit wordt immers met gas geproduceerd. Zodanige tekorten aan gas dat we het thuis gaan merken, zal ook zijn invloed op de levering van elektriciteit hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Laatst online: 22:30
Best off-topic denk ik maar we stappen op termijn wel over op elektrisch. Op jaarbasis hebben we iets van 3000kWh stroom 'over' met de huidige zonnepanelen. Maar nu eerst zien de tank weer te vullen op een slim moment.
Als de stroom uitvalt werkt de CV trouwens ook niet meer. Misschien toch maar gaan investeren in een rijdende thuisaccu ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
prothello schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Wat mij betreft weinig relevant want kosten worden toch doorgerekend aan de uiteindelijke consument.

Vandaag eindafrekening elektriciteit ontvangen: 415€ totaal(periode 02/02/2021-07/02/2022), 12€ bij te betalen. Geen eigen zonnepanelen maar wel al heel lang coöperant(15j) bij een energiecoöperatie (ecopower.be).
Volledig eigenaar van eigen productiemiddelen zon/wind, prijs voor 2022 all-in: 0,3150€/kWh.
Prijs zou nog lager kunnen maar er is nu al een nieuwe klanten-stop wegens de goedkoopste. De (extra) winst wordt via dividend 1x per jaar uitgekeerd aan de coöperanten. (min. 1 aandeel van 250€ te kopen bij klant worden, max. 20 aandelen, dividend kan variëren tussen 0 en 6%)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Paniek lijkt vanmorgen wel van toepassing, Dutch TTF gas future piekte net op 194. Dat is meer dan +50% stijging, omgerekend € 1,90 voor 1 m³ gas kale inkoop.

https://www.theice.com/pr...res/data?marketId=5360399

[ Voor 21% gewijzigd door Cap op 02-03-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:45
Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:12:
Paniek lijkt vanmorgen wel van toepassing, Dutch TTF gas future piekte net op 194. Dat is meer dan +50% stijging, omgerekend € 1,90 voor 1 m³ gas kale inkoop.

Jeetje, dat is echt niet best. En dat met de "milde" winter op het moment. Waar komt de stijging vanochtend ineens vandaan, weet je dat toevallig? Uiteraard is het zeer onrustig in Oekraïne / Rusland, maar dat is het al dagen. Maar zelfs dan is nu ineens +50% gestoord volgens mij. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:12:

Bizar ja.

De telegraaf heeft het ook al opgepakt:

https://www.telegraaf.nl/...gasprijs-schiet-60-omhoog

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
TTF dutures handelen rond 162 euro momenteel.

Blij mijn mijn nieuwe jaarcontractje. 2x zo duur als het vorige contract, maar een nuttige cap op de prijzen. Als het allemaal de goede kant opvalt, kost het me niet meer dan 100 euro om op te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
kreeg het ook net binnen.

Ik ben dolblij dat ik nu nog goede tarieven heb van mijn modelcontract.
vanaf 1 april 3 jaar vast tegen goed tarief bij essent.

Al vraag ik mij af of de huidige crisis icm oorlog in oekraine niet iets is dat ze alsnog de prijzen kunnen en mogen verhogen.

gaslicht en pricewise kun je niks meer afsluiten nu.

[ Voor 4% gewijzigd door Rofdof op 02-03-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Rofdof schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:35:
[...]

kreeg het ook net binnen.

Ik ben dolblij dat ik nu nog goede tarieven heb van mijn modelcontract.
vanaf 1 april 3 jaar vast tegen goed tarief bij essent.

Al vraag ik mij af of de huidige crisis icm oorlog in oekraine niet iets is dat ze alsnog de prijzen kunnen en mogen verhogen.
Nee ze mogen niet alsnog verhogen. Het risico ligt volledig bij hun, want het is een vast contract. Maar ik denk wel dat als de gasprijs nog veel gekker gaat doen en we onze voorraden dus niet kunnen aanvullen deze zomer, dat er dan zelfs echt grote partijen kunnen gaan omvallen aanstaande winter 2022/2023. En dan ben je natuurlijk wel gewoon je contract kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Gister gekeken naar Vattenfall maar schrok toch aardig. Dit gaan wij wel 1 of 2 jaar kunnen betalen maar ik had toch gehoopt dat we het spaargeld anders konden inzetten. Net extra zonnepanelen gekocht 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door xzaz op 02-03-2022 10:42 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
dehardstyler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Nee ze mogen niet alsnog verhogen. Het risico ligt volledig bij hun, want het is een vast contract. Maar ik denk wel dat als de gasprijs nog veel gekker gaat doen en we onze voorraden dus niet kunnen aanvullen deze zomer, dat er dan zelfs echt grote partijen kunnen gaan omvallen aanstaande winter 2022/2023. En dan ben je natuurlijk wel gewoon je contract kwijt.
Maand geleden pv systeem erbij gekocht met 28 panelen.
begin morgen met leggen.

Ik denk dat wij ook versneld onze huidige hybride voor een nibe gaan vervangen met extra boiler.

dan mis ik nog +- 5000 kwh. moet gaan lukken dit jaar en dan hebben wij 0 op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd genoeg blijven spot prijzen elektra nog ver weg van record december vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:23
dehardstyler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:38:
[...]

Lees je AV nog maar een keer goed. Er staat bij de meeste (ervaren) energiebedrijven wel een artikeltje dat wanneer onvoorziene marktomstandigheden substantiële veranderingen brengen dat ze mogen wijzingen.

Als voorbeeld artikel 19.3 van de AV bij Nuon.
19.3. Wij kunnen met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Redenen hiervoor zijn overheidsbesluiten en de ontwikkelingen op de markt voor elektriciteit of gas, waaronder prijsontwikkeling op de groothandelsmarkten voor elektriciteit of gas, wijzigingen met
betrekking tot marge en prijs- en inkooprisico’s, Wijzigingen in de kostenstructuur voor het betreffende product en wijzigingen in onze algemene kosten-structuur. Ook andere, uitzonderlijke, omstandigheden kunnen een reden zijn om de leveringstarieven te veranderen, in dat geval zal deze reden duidelijk aan u uitgelegd worden.
Je mag opzeggen op dat moment. Staat ook in de voorwaarden. Maar je vind op dat moment geen ander die nog 't oude tarief aanbied. Gevolg je bent hoe dan ook duurder uit vanaf dat moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
PROnline schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:54:
[...]

Lees je AV nog maar een keer goed. Er staat bij de meeste (ervaren) energiebedrijven wel een artikeltje dat wanneer onvoorziene marktomstandigheden substantiële veranderingen brengen dat ze mogen wijzingen.

Als voorbeeld artikel 19.3 van de AV bij Nuon.

[...]

Je mag opzeggen op dat moment. Staat ook in de voorwaarden. Maar je vind op dat moment geen ander die nog 't oude tarief aanbied. Gevolg je bent hoe dan ook duurder uit vanaf dat moment.
Gaan we hier nou nog een keer over beginnen? Dit is nou al 100 keer uitgekristalliseerd hier. :P
Wat staat er bij punt 19.5? (even uit mijn hoofd)

edit: deze 19.3 slaat in ieder geval op variable tarieven.

edit 2: Ik doe het zelf wel even:

Dit staat in 19.5:
19.5 Wij kunnen ook met elkaar afspreken dat wij de leveringstarieven niet mogen veranderen tijdens de overeenkomst. Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de
overheidsheffingen of de belastingen.
Je tarieven veranderen dus niet bij een vast contract, dat is namelijk de afspraak. Tevens bevestigd door de ACM. ;)
Maar zoals ik zei, je kunt wel je contract verliezen als de hele leverancier over de kop gaat. En met deze prijzen zie ik dat nog wel gebeuren aanstaande winter, als we niet kunnen aanvullen.

[ Voor 31% gewijzigd door dehardstyler op 02-03-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
dehardstyler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Gaan we hier nou nog een keer over beginnen? Dit is nou al 100 keer uitgekristalliseerd hier. :P

Dit staat in 19.5:

[...]

Je tarieven veranderen dus niet bij een vast contract, dat is namelijk de afspraak. Tevens bevestigd door de ACM. ;)
Maar zoals ik zei, je kunt wel je contract verliezen als de hele leverancier over de kop gaat. En met deze prijzen zie ik dat nog wel gebeuren aanstaande winter, als we niet kunnen aanvullen.
Tarieven wijzigen wel iets natuurlijk omdat ode ed jaarlijks wisselen.
Enkel je lever tarief staat vast (als ik het goed zeg tenminste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dehardstyler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Dit staat in 19.5:

[...]

De overheid kan besluiten het wel toe te staan, omdat anders alle energiebedrijven omdonderen ;)

Dan moet het wel verder uit de hand blijven lopen, maar ik durf dat niet uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:18:
[...]

De overheid kan besluiten het wel toe te staan, omdat anders alle energiebedrijven omdonderen ;)

Dan moet het wel verder uit de hand blijven lopen, maar ik durf dat niet uit te sluiten.
De energieproducenten hebben niet perse last van hogere prijzen. De energie tussenhandelaren wel.

Veiliger dus om een contract te hebben met een grote producent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
Roos79 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Tarieven wijzigen wel iets natuurlijk omdat ode ed jaarlijks wisselen.
Enkel je lever tarief staat vast (als ik het goed zeg tenminste)
Klopt en dat staat ook precies in 19.5 die ik quoten in mijn bericht: "Dit geldt niet voor een wijziging van de tarieven door een wijziging van de overheidsheffingen of de belastingen."

Maar die wil je juist ook hebben, anders was je dit jaar al 300 euro misgelopen van de vermindering energiebelasting. :P
Glashelder schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Is dat zo? Welke wet geeft de overheid die rechten op dit moment? Uiteraard kan er van alles aangepast worden, maar is daar nu al een wet voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

dehardstyler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:22:

Is dat zo? Welke wet geeft de overheid die rechten op dit moment? Uiteraard kan er van alles aangepast worden, maar is daar nu al een wet voor?
Voor zover ik weet is daar nog geen wet voor, maar in dit soort rare tijden is alles mogelijk. Die wet is zo gemaakt

Een alternatief wat ik zo uit mijn mouw schud is dat leveranciers bestaande contracten opzeggen en dat de ACM dat oogluikend toestaat. Dat is eerder gebeurd en 'dat mocht niet', maar de ACM kan in tegenstelling tot toen dan nu besluiten om niet te handhaven met 'boetes'. Of wel boetes uitdelen en dan blijft alsnog het voordeel veel hoger dan het nadeel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Het verschil is dat, bij een vaste prijs contract, de leveranciers hun (kale) levertarief niet mogen veranderen. Dus op vaste prijs contracten is die passage niet van toepassing, maar passage 19.5. Uiteraard is passage 19.3 wel van toepassing op de variabele contracten.

De overheid mag uiteraard wel opslagen / belastingen / heffingskortingen etc etc veranderen binnen de grenzen van de wet, maar dat is een ander verhaal en geldt dan natuurlijk voor elk contract van welke energieleverancier dan ook. En die overheidstarieven wijzigen sowieso elk jaar, maar niets let ze volgens mij (ik ken de wet niet uit mijn hoofd ;)) om tussentijds wijzigingen aan te brengen.

[ Voor 31% gewijzigd door Cap op 02-03-2022 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
dehardstyler schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:22:
[...]
Als gemeenten onder hun contract met Gazprom denken uit te komen ivm onvoorziene omstandigheden door naar de rechter te gaan, dan zou een energieleverancier ook kunnen proberen een tariefaanpassing voor consumentencontracten via de rechter af te dwingen. Voor huurcontracten van winkels is dat ook via de rechter gelukt.

Denk alleen dat een rechter voor consumentcontracten de horde extreem hoog zal leggen en eerder naar de politiek zal kijken voor een bail out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:38:
Het verschil is dat, bij een vaste prijs contract, de leveranciers hun (kale) levertarief niet mogen veranderen. De overheid mag uiteraard wel opslagen / belastingen / heffingskortingen etc etc veranderen binnen de grenzen van de wet, maar dat is een ander verhaal en geldt dan natuurlijk voor elk contract van welke energieleverancier dan ook.
Nu niet nee.

Maar als de energieprijzen zo hoog blijven of nog veel verder stijgen, dan gaat dat echt wel deuren openen waarvan wij niet wisten dat ze bestonden ;) Het heeft namelijk echt geen enkele zin om alle leveranciers een voor een om te laten donderen.

Iedereen moet zich beseffen dat de regels waar we ons binnen bevinden uitgaan van een bepaalde normale modus operandi. Als het speelveld veranderd wordt door, laten we eens zeggen, een oorlog, dan zullen ook die spelregels snel aangepast worden.
Cap schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:43:
[...]

Dan verzinnen ze dus generieke constructies die de leveranciers ondersteunen vanuit de overheid, ze gaan geen individuele contracten openbreken tussen consument en leverancier.
Dat kan ook heel goed. Het valt niet uit te sluiten waar voor gekozen zal worden. Voordeel van mijn optie is dat je er eenvoudiger voor kan kiezen om alleen degene te ondersteunen die dat nodig hebben. Iedereen krijgt tenslotte een reset, en je kan dat dragen of niet. Kan je dat niet, dan kan je aankloppen voor ondersteuning. Verdien je teveel? => pech gehad.

[ Voor 39% gewijzigd door Glashelder op 02-03-2022 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

Glashelder schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:42:
[...]

Nu niet nee.

Maar als de energieprijzen zo hoog blijven of nog veel verder stijgen, dan gaat dat echt wel deuren openen waarvan wij niet wisten dat ze bestonden ;) Het heeft namelijk echt geen enkele zin om alle leveranciers een voor een om te laten donderen.
Dan verzinnen ze dus generieke constructies die de leveranciers ondersteunen vanuit de overheid, ze gaan geen individuele contracten openbreken tussen consument en leverancier.
[...]

Dat kan ook heel goed. Het valt niet uit te sluiten waar voor gekozen zal worden. Voordeel van mijn optie is dat je er eenvoudiger voor kan kiezen om alleen degene te ondersteunen die dat nodig hebben. Iedereen krijgt tenslotte een reset, en je kan dat dragen of niet. Kan je dat niet, dan kan je aankloppen voor ondersteuning. Verdien je teveel? => pech gehad.
Alles kan zolang het binnen de wet is (dat is het wijzigen van bestaande contracten m.i. niet zomaar, ik denk dat er dan gesleuteld moet worden). Maar ik verwacht niet dat de aanpak zo specifiek wordt als jij omschrijft, vorig jaar vonden ze een gerichte aanpak ook al te ingewikkeld dus kozen ze voor de verhoogde heffingskorting voor de consument. Nu contracten tussen leverancier en consument gaan openbreken lijkt me in dat licht echt onwaarschijnlijk, ik geef de generieke behandeling veel meer kans. Waarbij de smalle beurs dan eventueel extra gecompenseerd wordt dmv toeslagen o.i.d. Maar energiecontracten ongeldig verklaren? Dat denk ik niet.

Edit: dan acht ik het nog waarschijnlijker dat ze de (kleinere) energiebedrijven toch maar laten omvallen, dan zijn die contracten er ook niet meer. ;) En dan tegelijk een staatsenergiebedrijf starten waarin de klanten van de omgevallen bedrijven terecht komen tegen contractuele voorwaarden en tarieven bepaald door de overheid.

[ Voor 58% gewijzigd door Cap op 02-03-2022 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft namelijk echt geen enkele zin om alle leveranciers een voor een om te laten donderen.
Waarom zouden alle leveranciers om vallen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
Gezien alle gekkigheid die gaande is... zou ik stellen dat het 'eerlijk' is dat iedereen(!) flexibele prijzen gaat betalen tot de markt weer genormaliseerd is. Nu betaal ik een schijntje t.o.v. mensen die nu een verlening moeten aangaan of gedwongen een nieuw contract krijgen door faillisement.

Indien we allemaal de pijn verdelen dan blijft het wellicht nog wat draagbaar voor eenieder, kan de overheid beter sturen met lasten verlichtingen. Wel zou het dan op een eerlijke manier moeten gaan;

- Energieleveranciers nemen ook een deel van de pijn voor hun rekening (lees; Geen bonussen of dergelijke gekkigheid en verkoop tegen kostprijs (dus inkoop + onkosten).
- De overheid staat garant dat de partij door bovenstaande waar nodig bijgestaan zal worden.
- IEDEREEN krijgt hetzelfde tarief
- Overheid geeft energietoeslag op basis van inkomen en stimuleert/dwingt af waar nodig extra voor betere isolatie. (bijvoorbeeld huisjesmelkers/verhuurders desnoods dwingen tot isoleren van de woning)

Mijn inziens is dé meest ideale situatie dat er geen commerciele laag meer zit op energie en dat nutsvoorzieningen weer volledig overheid worden, maar met de VVD aan de macht zal dat ben ik bang nooit gaan gebeuren.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 11:50:
[...]

Waarom zouden alle leveranciers om vallen?
De meeste kopen in wat jij als klant nodig heb zodra je een contract aangaat.
Althans dat lees je wel op de sites van de grotere.

Verder spreek ik ook veel mensen die heel bewust altijd variabel zitten.
En dan is dit het risico wat je loopt natuurlijk.
Want je heb lage prijzen als de boel laag is maar nu is het een keer een hele slechte keuze.
Voor degene die er nooit bij stilstaan en weinig inkomen hebben.
Het is wel echt onwijs jammer dat zeker die groep nooit hierop bewust is gemaakt of zelf heeft gedacht hè hoe zit dat?

[ Voor 40% gewijzigd door Roos79 op 02-03-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Er is nog altijd de optie om te rantsoeneren.

Basishoeveelheid aan een redelijke/goedkope prijs.

Alles daarboven zodanig duur dat je vanzelf wel alternatieven bedenkt. (wel ook nog even allesbranders en zo verbieden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je kijkt naar cijfers Vattenfall

https://group.vattenfall..../2021/q4_report_2021_.pdf

zie je dat - ook in het vierde kwartaal - de operationele winst juist is gestegen.

Als je bij grote producenten blijft is er weinig kans op omvallen denk ik.

Bij andere partijen moet je er vanuit gaan dat ze hun verkoop goed afdekken met inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enorme prijssstijgingen zijn ook wel een Europees fenomeen. Als je naar Amerikaanse markt zie je veel minder grote prijsstijgingen. En grote regionale verschillen ook!

https://www.eia.gov/elect..._grapher.php?t=epmt_5_6_a

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:52
Verwijderd schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:09:
Als je kijkt naar cijfers Vattenfall

https://group.vattenfall..../2021/q4_report_2021_.pdf

zie je dat - ook in het vierde kwartaal - de operationele winst juist is gestegen.

Als je bij grote producenten blijft is er weinig kans op omvallen denk ik.

Bij andere partijen moet je er vanuit gaan dat ze hun verkoop goed afdekken met inkopen.
Indien je al bij een grote partij zit dan zal dat wel goed zitten. Maar ik zit bij een relatief kleine (tegenover Eneco in ieder geval kleine) partij en velen met mij.

Nu overstappen op een grote(re) partij zou hinderden euro’s extra gaan kosten als het niet een nulletje erbij zal zijn. Dus ik zit voorlopig vast.

Uit solidariteit zou ik zeggen, gooi de hele zooi op de schop. Elektra zou niet iets moeten zijn waar grof geld mee verdient hoeft te worden. Winsten zouden direct in verduurzaming terug moeten vloeien. Maar tsja.. de wereld draait op geld (en land/grondstoffen blijkbaar), niet om een betere wereld.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Nette energiemaatschappij:
-op het moment dat je contract voor x jaar afsluit koopt de maatschappij de stroom in voor deze x jaar. Geen risico dus (op onverwacht heel veel meer verbruik na).

Maatschappij heeft geen last van stijgende prijzen

Cowboy maatschappij:
-op het moment dat je contract voor x jaar afsluit koopt de maatschappij GEEN stroom in voor deze x jaar. Ze hopen (gokken) op extra winst te kunnen pakken met handelen in stroom.

Maatschappij heeft heel veel last van stijgende prijzen

(Wat wel verandert dat variabele contracten niet meer 2 keer per jaar bijgesteld worden, maar elke maand (of nog vaker). En dat gaat bij alle maatschappijen gebeuren en mag gewoon. De maar 2 keer per jaar bijstellen was voldoende in situatie met redelijk stabiele prijzen. Is nu niet meer te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
jeroenkb schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:38:
Nette energiemaatschappij:
-op het moment dat je contract voor x jaar afsluit koopt de maatschappij de stroom in voor deze x jaar. Geen risico dus (op onverwacht heel veel meer verbruik na).
Huh... dat is een beetje een vreemde statement..?
Dat zou gewoon betekenen dat het een veel hoger tarief zou worden of altijd een variabel contract.
Want, raar maar waar, stroom is iets wat niet constant is, niet in verbruik noch in opwekking.
Vandaag kan het waaien en de zon stralen, morgen kan het windstil zijn en sneeuwen.
Dus zelfs een vast contract voor 2 jaar is een 'groot risico' voor de energie leverancier, want als particulier kun je elke 6 maanden veranderen.

[ Voor 10% gewijzigd door Icekiller2k6 op 02-03-2022 14:43 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Huh... dat is een beetje een vreemde statement..?
Dat zou gewoon betekenen dat het een veel hoger tarief zou worden of altijd een variabel contract.
Want, raar maar waar, stroom is iets wat niet constant is, niet in verbruik noch in opwekking.
Vandaag kan het waaien en de zon stralen, morgen kan het windstil zijn en sneeuwen.
Zoiets heet een termijn contract:
Ik kan nu al met iemand afspreken dat ik over 3 jaar een bepaalde hoeveel stroom voor een bepaalde prijs geleverd krijg. en dat is helemaal los van wat de prijs over 3 jaar doet (moet je alleen wel een betrouwbare partij hebben waar je het contract mee afsluit)

en daarom is vaak een 3 jaarscontract duurder dan variabel.

Al eens de hypotheekrentes bekeken?

[ Voor 6% gewijzigd door jeroenkb op 02-03-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
er is een groot verschil tussen een fysiek product vs een virtueel product.
Ik wil u ook wel een contract geven dat ik elke maand een digitale foto doorstuur, maar als ik elke maand een schilderij moet opsturen is dat toch een ander verhaal. Wat als de verzendkosten x100 gaan? Of gewoon niet meer mogelijk is als er geen postbedeling meer is? Of als er geen verf meer geleverd kan worden?

Dus concreet, als energie opgewekt wordt door gas centrales, en er is geen gas meer... dan kun je nog zo hard kloppen op je borstkast dat je de stroom wilt aan x eurocent, maar als de stroom er niet is ...?

Er zijn overigens nog wel banken geweest die een lening 'op shorte' en je meteen moest betalen (het hele bedrag).... dat staat normaal ook als een optie in uw contract dat ze dat mogen.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:49:
[...]

Ik wil u ook wel een contract geven dat ik elke maand een digitale foto doorstuur, maar als ik elke maand een schilderij moet opsturen is dat toch een ander verhaal. Wat als de verzendkosten x100 gaan? Of gewoon niet meer mogelijk is als er geen postbedeling meer is? Of als er geen verf meer geleverd kan worden?

Dus concreet, als energie opgewekt wordt door gas centrales, en er is geen gas meer... dan kun je nog zo hard kloppen op je borstkast dat je de stroom wilt aan x eurocent, maar als de stroom er niet is ...?

Er zijn overigens nog wel banken geweest die een lening 'op shorte' en je meteen moest betalen (het hele bedrag).... dat staat normaal ook als een optie in uw contract dat ze dat mogen.
Laat maar 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:17
Icekiller2k6 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:49:
[...]

Je hele vergelijking is niet relevant hier, zoals @jeroenkb het uitlegt is gewoon precies hoe deze markt werkt.

Leverancier en 'centrale' spreken vandaag een bedrag X af voor een bepaalde hoeveelheid op een bepaalde datum. Vanaf dan staat X gewoon vast.

Edit:
Gebruikelijker is overigens dat de de leverancier die prijs vastlegt vóór er contracten worden aangeboden aan de consumenten. Op die afgesproken prijs worden namelijk de tarieven bepaald.

[ Voor 7% gewijzigd door Melkunie op 02-03-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Melkunie schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:57:
[...]

Edit:
Gebruikelijker is overigens dat de de leverancier die prijs vastlegt vóór er contracten worden aangeboden aan de consumenten. Op die afgesproken prijs worden namelijk de tarieven bepaald.
Je hebt helemaal gelijk.

Ter aanvulling: zelfs als een maatschappij zich niet als een cowboy gedraagt, maar gewoon erg klein is, is het risico van stijgende prijzen daar groter. Een verkeerde inschatting van verwacht (toekomstig) gebruik heeft daar veel grotere impact dan bij een grote maatschappij. Wet van de grote getallen.

Vandaar dat ik nooit gekozen heb voor kleine, startende bedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Ik krijg net mijn verlenging van Eneco binnen

Je nieuwe stroomtarief per 12-03-2022
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,37099
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,33989
(Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99

Je nieuwe gastarief per 12-03-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 1,64232
(Voorheen: Eneco Gas Variabel)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99

Verbruik ongeveer 10.000kWh per jaar, panelen leveren +- 3000 kWh. Over 2 weken nieuwe panelen die zouden ongeveer 8500 kWh op moeten brengen. Die terugverdientijd gaat zo wel drastisch naar beneden

Wij gebruiken geen gas meer (aansluiting is er nog wel)

[ Voor 16% gewijzigd door Maikie18 op 02-03-2022 19:01 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Maikie18 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:00:

Verbruik ongeveer 10.000kWh per jaar, panelen leveren +- 3000 kWh. Over 2 weken nieuwe panelen die zouden ongeveer 8500 kWh op moeten brengen. Die terugverdientijd gaat zo wel drastisch naar beneden

Begin dan maar om je gascontract op te zeggen. Scheelt je weer 250 euro per jaar en kan per direct geregeld worden. Trap vooral niet in de leugens dat je eerst de gasaansluiting moet laten verwijderen. Dat hoeft namelijk niet. Als je geen contract meer hebt, mag de netbeheerder vervolgens zelf bedenken en kiezen wat ze met de gasaansluiting doen. Het is hun eigendom.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Maikie18 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:00:
Ik krijg net mijn verlenging van Eneco binnen

Je nieuwe stroomtarief per 12-03-2022
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,37099
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,33989
(Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99

Met de huidige koers zouden we boven de 3 euro per m3 gas moeten zitten.

1.64 vind ik wel laag. Iemand anders nog een mening? Of berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Ivow85 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:31:
[...]

Begin dan maar om je gascontract op te zeggen. Scheelt je weer 250 euro per jaar en kan per direct geregeld worden. Trap vooral niet in de leugens dat je eerst de gasaansluiting moet laten verwijderen. Dat hoeft namelijk niet. Als je geen contract meer hebt, mag de netbeheerder vervolgens zelf bedenken en kiezen wat ze met de gasaansluiting doen. Het is hun eigendom.
Heb daar inderdaad over gelezen maar leek me allemaal best tricky. Op een bepaalde manier opzeggen, niet reageren op brieven etc. Vind het maar eng

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Morgen doet gas zo'n 2,70 per kuub via de aanbieders die via de spotmarkt werken. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
Maikie18 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:16:
[...]

Heb daar inderdaad over gelezen maar leek me allemaal best tricky. Op een bepaalde manier opzeggen, niet reageren op brieven etc. Vind het maar eng
Heb ook een week of 9 gelden mijn gasmeter laten verwijderen door stedin. Kosten niks.

Mijn energie leverancier wou ook niet mijn contract beëindigen voor ik bevestiging had van stedin dat mijn meter verwijdert was. Daarna stedin gesproken en die zie dat het onzin was en dat als ik geen gas meer gebruikt dat ik mijn contract kon beëindigen.

Vervolgens weer terug gebeld een een stevig woordje gehouden met leverancier. En mijn contract werd per direct ontbonden. Via mail laten bevestigen.

En vervolging 6 weken later werd mijn gasmeter verwijdert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Lijkt mij interessant, maar het artikel zit achter een paywall helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
darkdesign schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:04:
[...]

Lijkt mij interessant, maar het artikel zit achter een paywall helaas.
Je kunt gratis een paar artikelen lezen als je een account aanmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:26
MrJames schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:07:
[...]

Met de huidige koers zouden we boven de 3 euro per m3 gas moeten zitten.

1.64 vind ik wel laag. Iemand anders nog een mening? Of berekening?
Ik denk dat Eneco ook de klanten met variabel tarief meeneemt in de termijncontracten. Het is netjes dat ze niet de huidige spotprijs aan deze klanten doorrekenen. Als je nu voor een modelcontract aanklopt betaal je een stuk (1 euro per m3) meer bij Eneco.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

xzaz schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 10:42:
Gister gekeken naar Vattenfall maar schrok toch aardig. Dit gaan wij wel 1 of 2 jaar kunnen betalen maar ik had toch gehoopt dat we het spaargeld anders konden inzetten. Net extra zonnepanelen gekocht 8)7
Ik kan het gewoon helemaal niet meer betalen, ik vraag me af hoe dit gaat straks, ik zal vast niet de enige zijn en ik woon alleen en heb al zonnepanelen en 1 airco.

Kom binnenkort ook op 2 euro per m3 en kan al mijn plannen om te sparen voor een airco erbij of extra panelen wel vergeten.

De energierekening wordt bij mij hoger dan de hypotheek (250/maand), jaren 60 hoekhuis. Ik ga van 75 naar 260/maand. Zou zelfs 320 zijn zonder zonnepanelen, ik moet over een maand over dus fingers crossed?

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 03-03-2022 06:41 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
JDx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:40:
[...]

Ik kan het gewoon helemaal niet meer betalen, ik vraag me af hoe dit gaat straks, ik zal vast niet de enige zijn en ik woon alleen en heb al zonnepanelen en 1 airco.

Kom binnenkort ook op 2 euro per m3 en kan al mijn plannen om te sparen voor een airco erbij of extra panelen wel vergeten.

De energierekening wordt bij mij hoger dan de hypotheek (250/maand), jaren 60 hoekhuis. Ik ga van 75 naar 260/maand. Zou zelfs 320 zijn zonder zonnepanelen, ik moet over een maand over dus fingers crossed?
Kan je wat verbruikcijfers geven? Ik bedoel… €75 per maand… Lekker goedkoop. Dat red je hier niet eens voor alleen stadsverwarming. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

GioStyle schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:57:
[...]

Kan je wat verbruikcijfers geven? Ik bedoel… €75 per maand… Lekker goedkoop. Dat red je hier niet eens voor alleen stadsverwarming. 8)7
Is nog mijn oude contract he.

Electricity 16 cent
Gas 86 cent

2021
Electricity 2842
Gas 630
Feed-in 1122

(vanaf deze winter ben ik de airco gaan gebruiken voor verwarmen)

2020
Electricity 1438
Gas 1104
Feed-in 1586

Het advies was vorig jaar 67, ik had er zelf 75 van gemaakt, ik dacht dan hou ik wat over voor upgrades.

Nieuwe contract zou worden 0,51/kWh en 1,97 per m3.

[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 03-03-2022 07:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
JDx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 06:40:
[...]

Isoleren, isoleren en isoleren. En zeker gezien je een éénpersoons huishouden hebt ook compartimenteren.

Dat huizen tot begin jaren 60 standaard gebouwd werden met een afzonderlijke voor- en achterkamer die van elkaar af te sluiten waren, was niet omdat men de en-suite deuren zo mooi vond ofzo. Die typische bouw had puur te maken met verwarming in de winter, en met de kosten daarvan.

Ten eerste werd tot ca 1960 hoofdzakelijk op kolen en andere vaste brandstoffen gestookt. Een heel huis verwarmen kost veel brandstof, dus zou ook veel gesleep met kolen beteken. Een hoop gedoe. En je moet ook nog opslagruimte hebben want de kolen worden niet zoals gas en elektriciteit op elk moment van de dag 'on demand' geleverd. Uitsluitend de achterkamer verwarmen scheelde dus veel werk.

Maar niet onbelangrijk voor veel arbeiders: het scheelde de nodige kosten. En dat kan nu opnieuw gemakkelijk bereikt worden als je terug gaat naar het behaaglijk stoken van één kleinere ruimte van waaruit je 's winters leeft.

Wat betreft het isoleren: duurzaamheidslening of energiebespaarlening. Is al vaak voorbij gekomen in dit topic. Dan hoef je niet zelf te sparen om te verduurzamen. En zeker met de huidige energieprijzen is de besparing op de energierekening voor veel maatregelen al snel groter dan de maandelijkse rente + aflossing op de lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 07:02:
[...]

Isoleren, isoleren en isoleren.
Isoleren heb ik allang gedaan over de jaren (16 jaar) heen, zie mijn verbruik, ik leef momenteel beneden, daar hangt de airco, daar verwarm ik ook alleen. De hele bovenverdieping is alleen slapen en douchen.

Maar wat de hell, gister kon ik nog een berekening maken op Eneco, vandaag krijg ik dit
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Kt0RuqK.png

Dit komt na
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/
De situatie in Oekraïne zorgt voor een onzekere en hoge gasprijs. Daarom bieden wij tijdelijk geen contracten met vaste looptijd aan voor stroom en/of gas. Je kunt je wel aanmelden voor Stadswarmte. Lees hieronder meer over de mogelijkheden.
En als ik dan mijn adres invul is het niet meer mogelijk een maandbedrag te berekenen.

[ Voor 50% gewijzigd door JDx op 03-03-2022 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

En zeker gezien je een éénpersoons huishouden hebt ook compartimenteren.
Is het nog mogelijk om verder te compartimenteren? Ik leef nu dus op 40m2 (ipv 90m2 die ik heb).

Slapen of douchen in de kou vind ik niet erg, heb 6 jaar regelmatig lange tijd bij mijn schoonouders in Bulgarije gezeten, daar hebben ze helemaal geen verwarming. Alleen een houtkachel in de woonkamer.

Ik bedoel, de gang bijvoorbeeld helemaal afsluiten als zijnde binnenverblijft, dus zeg maar een buitendeur naar de gang ipv een binnendeur? Dat het echt een studio is en de gang "buiten" bijvoorbeeld?

Boven is nu ook steenkoud, maakt niet uit, maar is dat goed voor het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]
Wat betreft het isoleren: duurzaamheidslening of energiebespaarlening. Is al vaak voorbij gekomen in dit topic. Dan hoef je niet zelf te sparen om te verduurzamen. En zeker met de huidige energieprijzen is de besparing op de energierekening voor veel maatregelen al snel groter dan de maandelijkse rente + aflossing op de lening.
Isoleren is dus al gedaan waar mogelijk in de afgelopen 16 jaar, maar kan een lening voor zonnepanelen wel uit dan? Ik heb er al 8. Dat zou alleen om teruglevering gaan om de gaskosten te drukken.

[ Voor 14% gewijzigd door JDx op 03-03-2022 07:31 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4