Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
2 maanden geleden nog besteld voor €85,- per 100l, en dat was al duur. Heb het toen Corona net uitbrak nog gekocht voor <€40,- per 100l. We gebruiken per jaar ~2000L dus dat tikt wel aardig aan.
Reden genoeg nu om eens te kijken of we niet op een andere manier bijv. het warmwater al kunnen verwarmen, de tering wat een prijzen dit.
Heb ik het nog niet eens over de dieselprijs die hier 1,92 kost... Voor dat geld kun je bijna een EV leasen en opladen
[ Voor 12% gewijzigd door De_Bastaard op 03-03-2022 08:40 ]
Zal wel meevallen denk dat opladen want die prijzen rijzen toch mee de pan uitDe_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:39:
Ik woon dus in Duitsland en stook ons huis nog warm met stookolie. Kost nu €139,- per 100liter. Echt waanzin dit.
2 maanden geleden nog besteld voor €85,- per 100l, en dat was al duur. Heb het toen Corona net uitbrak nog gekocht voor <€40,- per 100l. We gebruiken per jaar ~2000L dus dat tikt wel aardig aan.
Reden genoeg nu om eens te kijken of we niet op een andere manier bijv. het warmwater al kunnen verwarmen, de tering wat een prijzen dit.
Heb ik het nog niet eens over de dieselprijs die hier 1,92 kost... Voor dat geld kun je bijna een EV leasen en opladen
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Auto even (thuis) volladen kost nu idd ook opeens bijna 3x zo veel.Maikie18 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Zal wel meevallen denk dat opladen want die prijzen rijzen toch mee de pan uit
Ik tankte ooit diesel voor 99 cent, dat voelt als vorig jaar, maar is alweer 10 jaar geleden denk ik, wat dat betreft valt het nog mee.
[ Voor 20% gewijzigd door JDx op 03-03-2022 08:48 ]
Gisteravond een bijna bizarre ervaring gehad. Ik heb een zeer rustige rijstijl, vooral om het verbruikJDx schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:47:
[...]
Auto even (thuis) volladen kost nu idd ook opeens bijna 3x zo veel.
Ik tankte ooit diesel voor 99 cent, dat voelt als vorig jaar, maar is alweer 10 jaar geleden denk ik, wat dat betreft valt het nog mee.
terug te dringen, rij ik altijd achter een vrachtwagen, zo rond de 85-95. Nu had een Tesla model S hetzelfde
idee. Normaal knallen die altijd met 120+ over de linkerbaan.
Hier trouwens ook diesel. 1100 km uit een tank.
[ Voor 4% gewijzigd door Ome Ernst op 03-03-2022 08:56 ]
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Ja klopt, alleen met zonnepanelen loont het zich dan waarschijnlijk.Maikie18 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:46:
[...]
Zal wel meevallen denk dat opladen want die prijzen rijzen toch mee de pan uit
Nu nog een EV en een schop om stiekem een leiding te graven naar de parkeerplaatsDe_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:02:
[...]
Ja klopt, alleen met zonnepanelen loont het zich dan waarschijnlijk.
Je kunt tegenwoordig de Netbeheerder gewoon zonder kosten voor jou de gasaansluiting laten verwijderen.Maikie18 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 20:16:
[...]
Heb daar inderdaad over gelezen maar leek me allemaal best tricky. Op een bepaalde manier opzeggen, niet reageren op brieven etc. Vind het maar eng
Daar hoef je helemaal geen rare dingen voor te doen zoals niet reageren op brieven etc.
Misschien goed om te weten dat alle Netbeheerders eigendom zijn (indirect) van onszelf
Powered by KPN
Je weet dat achter een vrachtwagen rijden niks uitmaakt voor je verbruik? Tenzij je binnen 5 meter achter die vrachtwagen zit, en dat is niet verstandig.Ome Ernst schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:55:
[...]
Gisteravond een bijna bizarre ervaring gehad. Ik heb een zeer rustige rijstijl, vooral om het verbruik
terug te dringen, rij ik altijd achter een vrachtwagen, zo rond de 85-95. Nu had een Tesla model S hetzelfde
idee. Normaal knallen die altijd met 120+ over de linkerbaan.
Hier trouwens ook diesel. 1100 km uit een tank.
Die Tesla heeft misschien de accu wel bijna leeg en/of probeert thuis te komen zonder onderweg te moeten laden De meeste Tesla's die ik zie rijden 90-100kmu omdat bij 120kmu het verbruik drastisch omhoog gaat, net als bij benzine/diesel.
[ Voor 16% gewijzigd door FastFred op 03-03-2022 09:49 ]
Ik zal het eens proberen danPackardhell schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:41:
[...]
Je kunt tegenwoordig de Netbeheerder gewoon zonder kosten voor jou de gasaansluiting laten verwijderen.
Daar hoef je helemaal geen rare dingen voor te doen zoals niet reageren op brieven etc.
Misschien goed om te weten dat alle Netbeheerders eigendom zijn (indirect) van onszelf
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Zo dicht rijdt ik er ook weer niet achter, veiligheid is ook nog wel het eerste. Het gaat meer om de snelheid die ik rijd en daardoor zuiniger, en vooral achteropkomend verkeer welke ook een vrachtwagen makkelijker ziet dan mijn wagen, en daardoor eerder naar een linkerbaan gaat.FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:48:
[...]
Je weet dat achter een vrachtwagen rijden niks uitmaakt voor je verbruik? Tenzij je binnen 5 meter achter die vrachtwagen zit, en dat is niet verstandig.
Die Tesla heeft misschien de accu wel bijna leeg en/of probeert thuis te komen zonder onderweg te moeten laden De meeste Tesla's die ik zie rijden 90-100kmu omdat bij 120kmu het verbruik drastisch omhoog gaat, net als bij benzine/diesel.
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Een achteropkomende vrachtwagen die de vrachtwagen voor je dus wel ziet, maar jou minder goed. Lekker in de sandwich, in ieder geval wat geld bespaartOme Ernst schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:27:
en vooral achteropkomend verkeer welke ook een vrachtwagen makkelijker ziet dan mijn wagen, en daardoor eerder naar een linkerbaan gaat.
Wat negatief zeg. Een vrachtwagen ziet je echt wel als je daar rijd. Bovendien komen die niet +20% van de toegestane snelheid op je afrijden. In tegenstelling tot sommige "normale" automobilisten die vanuit het niets ineens bij je op de achterbank zitten.FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 11:39:
[...]
Een achteropkomende vrachtwagen die de vrachtwagen voor je dus wel ziet, maar jou minder goed. Lekker in de sandwich, in ieder geval wat geld bespaart
Alleen de remweg bij een noodstop tussen vrachtwagens zitten is een dingetje.
Filevorming, jij staat stil achter die vrachtwagen, vrachtwagen achter je let niet op en rijd er met 80km/h achterin. Zal niet de eerste keer zijn. Negatief? Mwah, wel realistisch. Leer je ook op de motor: nooit achter een bus of vrachtwagen blijven zitten, exact om die reden.Zwartoog schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Wat negatief zeg. Een vrachtwagen ziet je echt wel als je daar rijd. Bovendien komen die niet +20% van de toegestane snelheid op je afrijden. In tegenstelling tot sommige "normale" automobilisten die vanuit het niets ineens bij je op de achterbank zitten.
Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".
Vergeet ook zeker niet de gaten in de weg op de a50 tussen Apeldoorn en Arnhem. Die zie je dan ook wat minder goed aankomenZwartoog schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 13:55:
[...]
Wat negatief zeg. Een vrachtwagen ziet je echt wel als je daar rijd. Bovendien komen die niet +20% van de toegestane snelheid op je afrijden. In tegenstelling tot sommige "normale" automobilisten die vanuit het niets ineens bij je op de achterbank zitten.

Ik heb nog steeds het idee dat ik één van de weinige ben die 100 km rijdt?FastFred schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:48:
[...]
Je weet dat achter een vrachtwagen rijden niks uitmaakt voor je verbruik? Tenzij je binnen 5 meter achter die vrachtwagen zit, en dat is niet verstandig.
De meesten komen nog steeds met 120 km of harder voorbij.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
Leuk opdrachtje voor big data om eens te onderzoeken of daar een verband tussen is.
Nou ik denk dat je de komende tijd wel een verandering gaat zien, ook bij EV rijders. Ik kan nu nog openbaar laden voor 0,30 ct / kWh (newmotion) maar dat zal niet lang meer duren. Thuisladers zitten straks op 0,80 ct / kWh als ze niet oppassen... 😮HereIsTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:57:
[...]
Ik heb nog steeds het idee dat ik één van de weinige ben die 100 km rijdt?
Dan wordt hard rijden erg kostbaar.
Aha, bij die tarieven hoorde nog een belangrijk zinnetjeMaikie18 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 19:00:
Ik krijg net mijn verlenging van Eneco binnen
Je nieuwe stroomtarief per 12-03-2022
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh normaal € 0,37099
Eneco Hollandsewind & Zon Variabel per kWh dal € 0,33989
(Voorheen: Eneco HollandseWind & Zon Variabel)
Vaste leveringskosten stroom per maand € 5,99
Je nieuwe gastarief per 12-03-2022
Eneco Gas Variabel per m3 € 1,64232
(Voorheen: Eneco Gas Variabel)
Vaste leveringskosten gas per maand € 5,99
Verbruik ongeveer 10.000kWh per jaar, panelen leveren +- 3000 kWh. Over 2 weken nieuwe panelen die zouden ongeveer 8500 kWh op moeten brengen. Die terugverdientijd gaat zo wel drastisch naar beneden
Wij gebruiken geen gas meer (aansluiting is er nog wel)
Door hogere prijzen op de energiemarkt zijn de nieuwe leveringstarieven voor stroom en gas gestegen. De overheid heeft maatregelen genomen om de stijging van de energiekosten te beperken. De lagere energiebelasting is verwerkt in je nieuwe stroomtarieven. Wil je hier meer over weten? Kijk op eneco.nl/tarieven.
Ik heb gisteren met mijn best zware Ford C-max op benzine gemiddeld 5l/100 km gehaald op een snelwegritje naar ikea. Dat kostte wat moeite, maar vergde vooral constant rijden met de cc op 100 km/u en flink vooruit kijken. Vooral dat laatste is essentieel, zodat je zoveel mogelijk constant kan blijven rijden en zo weinig mogelijk (rem)energie weggooit.HereIsTom schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 20:57:
[...]
Ik heb nog steeds het idee dat ik één van de weinige ben die 100 km rijdt?
Ik rijd al heel lang max 100 (ook voordat het verplicht was) en zoveel tijd verlies je er niet mee, vooral als het druk is scheelt het weinig. Bovendien vind ik het een stuk relaxter rijden, en mijn bijrijders ook
Ik rij ook al heel lang max 100 km/u en economisch en haal dus ook 1:20 met benzine.koelkast schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 08:25:
[...]
Ik heb gisteren met mijn best zware Ford C-max op benzine gemiddeld 5l/100 km gehaald op een snelwegritje naar ikea. Dat kostte wat moeite, maar vergde vooral constant rijden met de cc op 100 km/u en flink vooruit kijken. Vooral dat laatste is essentieel, zodat je zoveel mogelijk constant kan blijven rijden en zo weinig mogelijk (rem)energie weggooit.
Ik rijd al heel lang max 100 (ook voordat het verplicht was) en zoveel tijd verlies je er niet mee, vooral als het druk is scheelt het weinig. Bovendien vind ik het een stuk relaxter rijden, en mijn bijrijders ook
Het rijdt inderdaad relaxed en op een lange afstand ben je misschien maar paar minuten later.
iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile: iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W
De tarieven als je nu een modelcontract neemt bij Eneco zijn vandaag;
Product Tarief
Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Gas per m3 € 2,77452
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99
[ Voor 55% gewijzigd door HereIsTom op 04-03-2022 10:33 ]
Op die manier is ieder land dat iets heeft dat wat hard kan schieten eigenlijk een kernmacht.
Bedoel je zoiets?Plam schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 21:59:
Zijn er al berichten van energieleveranciers die hun variabele prijzen (van 1 JAN) hebben opengebroken en verhoogd? If not, zijn er signalen dat dit eraan zit te komen?
https://www.rtlnieuws.nl/...n-vattenfall-eneco-essent
Ook voor het milieu is dat olieverbruik niet geweldig.De_Bastaard schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 08:39:
Ik woon dus in Duitsland en stook ons huis nog warm met stookolie. Kost nu €139,- per 100liter. Echt waanzin dit.
We zijn in NL erg bezig met het thema "gasloos", maar de beste volgorde is om eerst van bruinkool, dan olie en dan gas af te gaan.
Ik zou investeren in zonnepanelen en een airco waarmee je ook kan bijverwarmen. Daarmee kun je het olieverbruik flink drukken. Ook even kijken of er plekken zijn in je huis waar je de isolatie met eenvoudige maatregelen kunt verbeteren, en een slimme thermostaat (vooral een met meerdere zones) kan ook flink schelen.
Eerst zeggen kans is klein, maar kan wel -> wel dus (zoals met alles tegenwoordig)Sjamo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:42:
[...]
Bedoel je zoiets?
https://www.rtlnieuws.nl/...n-vattenfall-eneco-essent
https://businessam.be/eng...j-opdoeken-nord-stream-2/
Je vergeet hier Shell ook te noemenLord_Dain schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:06:
Weet niet wat voor impact dit gaat hebben op Engie als energieleverancier, maar het belooft niet veel goeds..
https://businessam.be/eng...j-opdoeken-nord-stream-2/
Engie heeft afgelopen jaren (en nu nog steeds) onrendabele afdelingen verkocht, heeft verder zelf wel wat gas dus zal niet zomaar omvallen Franse overheid zal hier mogelijk ook bijspringen. Shell is mogelijk een ander verhaal, nieuwe speler op de consumenten markt.
Klanten met flexibele contracten zouden dan per direct bevroren tarieven krijgen en de overheid betaalt het verschil aan de leverancier.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/klaver-noodwet-inzetten-om-gasprijs-te-bevriezen
Sinds 15/04/2025: 2x Venus-E. (EMS:V-151, BMS: V-212, CT003: V-114)
Ben wel benieuwd op welk tarief het dan bevroren wordt.pms1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
De politieke partij Groen Links wil een nood-prijzen-wet voor Energie:
Klanten met flexibele contracten zouden dan per direct bevroren tarieven krijgen en de overheid betaalt het verschil aan de leverancier.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/politiek/klaver-noodwet-inzetten-om-gasprijs-te-bevriezen
En of je met een vast (hoog) contract dan de sjaak bent.
Voor veel mensen hier is Engie met zo'n 600.000 klanten in Nederland een kleine(re) speler op de energiemarkt, echter wereldwijd is Engie het grootste nutsbedrijf ter wereld met 2 keer zo veel werknemers (171.000) dan Shell.Vendetta_X schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:12:
[...]
Je vergeet hier Shell ook te noemen
Engie heeft afgelopen jaren (en nu nog steeds) onrendabele afdelingen verkocht, heeft verder zelf wel wat gas dus zal niet zomaar omvallen Franse overheid zal hier mogelijk ook bijspringen. Shell is mogelijk een ander verhaal, nieuwe speler op de consumenten markt.
Klinkt leuk, maar iemand gaat dat betalen, linksom of rechtsom!pms1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 12:47:
De politieke partij Groen Links wil een nood-prijzen-wet voor Energie:
Ze kunnen dan beter kijken naar wie echt in armoede leeft en die compenseren i.p.v. iedereen, waarvan veel mensen het makkelijk kunnen betalen.
Lijkt me dat alleen aan de 21% btw iets gedaan kan worden door de overheid en niet meer aan de energiekorting/energiebelasting/ODE ivm de incentive om energieverbruik te verminderen door isolatie e.d.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:20:
[...]
Klinkt leuk, maar iemand gaat dat betalen, linksom of rechtsom!
Ze kunnen dan beter kijken naar wie echt in armoede leeft en die compenseren i.p.v. iedereen, waarvan veel mensen het makkelijk kunnen betalen.
Ook als je meer kan betalen wil dat niet zeggen dat je daar blij mee bent of accepteert. ik weet dat dit niet een sociale gedachte is. Velen die nu een goed tarief hebben gaan niet zeggen dat ze 500 eur meer willen betalen om de financiele pijn van andere energie gebruikers te verzachten.
Nee het is voor niemand leuk, maar als je het makkelijk kan betalen wel minder erg en dan kun je ook makkelijker isoleren e.d.Hongy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:35:
[...]
Lijkt me dat alleen aan de 21% btw iets gedaan kan worden door de overheid en niet meer aan de energiekorting/energiebelasting/ODE ivm de incentive om energieverbruik te verminderen door isolatie e.d.
Ook als je meer kan betalen wil dat niet zeggen dat je daar blij mee bent of accepteert. ik weet dat dit niet een sociale gedachte is. Velen die nu een goed tarief hebben gaan niet zeggen dat ze 500 eur meer willen betalen om de financiele pijn van andere energie gebruikers te verzachten.
Het beste zou juist zijn de energiekorting te verhogen zodat grootverbruikers juist meer gaan betalen.
Volledig mee eens. Wie het wel kan betalen moet je niet zomaar belonen. Laat die het geld in isolatie steken. Ga ik zelf ook doen. Gewoon de eventuele korting inkomensafhankelijk maken.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:40:
[...]
Nee het is voor niemand leuk, maar als je het makkelijk kan betalen wel minder erg en dan kun je ook makkelijker isoleren e.d.
Het beste zou juist zijn de energiekorting te verhogen zodat grootverbruikers juist meer gaan betalen.
Helemaal niks inkomsten afhankelijk maken, dan wordt hard werken bestraft en vallen veel mensen weer net aan de verkeerde kant omdat ze net te veel verdienen zoals nu met de huidige toeslagen al is. In de praktijk is dat iemand die dan werkt en net te veel verdiend minder overhoudt dan iemand die niet werkt en alle toeslagen krijgt. Namelijk minder werk of niet werken zorgt ervoor dat je op andere manieren kan besparen, waar je als werkende geen tijd voor hebt.Phoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:42:
[...]
Volledig mee eens. Wie het wel kan betalen moet je niet zomaar belonen. Laat die het geld in isolatie steken. Ga ik zelf ook doen. Gewoon de eventuele korting inkomensafhankelijk maken.
Gewoon iedereen compenseren of helemaal niemand. Isoleren loont altijd, maar wordt ook duurder als de prijzen voor energie stijgen (dus gene met hoog inkomen wordt daar ook door geraakt, omdat isoleren ook duurder is). Hogere prijzen zorgen ervoor dat alles duurder is, dus een hoog inkomen levert ook in (denk aan duurdere restaurantprijzen etc).
Iedereen compenseren = niemand compenseren!Erwinvz1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:19:
[...]
Helemaal niks inkomsten afhankelijk maken, dan wordt hard werken bestraft en vallen veel mensen weer net aan de verkeerde kant omdat ze net te veel verdienen zoals nu met de huidige toeslagen al is. In de praktijk is dat iemand die dan werkt en net te veel verdiend minder overhoudt dan iemand die niet werkt en alle toeslagen krijgt. Namelijk minder werk of niet werken zorgt ervoor dat je op andere manieren kan besparen, waar je als werkende geen tijd voor hebt.
Gewoon iedereen compenseren of helemaal niemand. Isoleren loont altijd, maar wordt ook duurder als de prijzen voor energie stijgen (dus gene met hoog inkomen wordt daar ook door geraakt, omdat isoleren ook duurder is). Hogere prijzen zorgen ervoor dat alles duurder is, dus een hoog inkomen levert ook in (denk aan duurdere restaurantprijzen etc).
Uiteindelijk wordt de compensatie betaalt vanuit de overheid en die krijgt zijn inkomsten uit belastingen...
Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro
Daarom, mensen die werken betalen ook heel veel meer aan benzine nu (dus belasting). Zou raar zijn dat die nog keer extra benadeeld worden. Beste is dus niemand compenseren of iedereen een beetje (denk aan minder belasting heffen).miliomiliano schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:20:
[...]
Iedereen compenseren = niemand compenseren!
Uiteindelijk wordt de compensatie betaalt vanuit de overheid en die krijgt zijn inkomsten uit belastingen...
En wie gaat dat eventjes uitvoerenPhoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:42:
[...]
Gewoon de eventuele korting inkomensafhankelijk maken.
Edit.
Eenvoudiger zou zijn de energieheffingskorting flink verhogen en daarnaast de hoogste schijf IB te verhogen.
[ Voor 15% gewijzigd door TvanW op 04-03-2022 14:29 ]
Gewoon bij iedereen verlagen, dan is het goedkoopste qua uitvoering en snel geregeld. Dan kost het wel meer geld en krijgen mensen het ook die niet nodig hebt, maar heeft iedereen er profijt van. Mensen die te veel geld hebben brengen wel weer op een andere manier in de belastingpot terug, waarvan het betaald wordt.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:26:
[...]
En wie gaat dat eventjes uitvoeren, volgens mij is er nog e.e.a. op te lossen....toeslagenaffaire, vermogensrendementsheffing box 3...enz.
Vandaar de BTW waar naar mijn mening iets aan gedaan kan worden voor de energie. Als er (ik noem maar een bedrag) in 2021 voor eur 100 miljoen aan btw op energie is binnengekregen en in 2021 bij zelfde energie verbruik in 2022 eur 200 miljoen aan btw wordt binnengehaald dan heeft de overheid 2 keer zoveel "verdiend". Waarom zou de overheid dan niet tevreden moeten zijn met eur 100 miljoen aan btw in 2022?miliomiliano schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:20:
[...]
Overheid krijgt de inkomsten zonder er op achteruit te gaan en de consument gaat er ietswat op vooruit.
En de lopende contracten ga jij ff aanpassen.Erwinvz1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Gewoon bij iedereen verlagen, dan is het goedkoopste qua uitvoering en snel geregeld. Dan kost het wel meer geld en krijgen mensen het ook die niet nodig hebt, maar heeft iedereen er profijt van. Mensen die te veel geld hebben brengen wel weer op een andere manier in de belastingpot terug, waarvan het betaald wordt.
Wie denk je dat daar het grootste voordeel van heeftHongy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:29:
[...]
Vandaar de BTW waar naar mijn mening iets aan gedaan kan worden voor de energie. Als er (ik noem maar een bedrag) in 2021 voor eur 100 miljoen aan btw op energie is binnengekregen en in 2021 bij zelfde energie verbruik in 2022 eur 200 miljoen aan btw wordt binnengehaald dan heeft de overheid 2 keer zoveel "verdiend". Waarom zou de overheid dan niet tevreden moeten zijn met eur 100 miljoen aan btw in 2022?
Overheid krijgt de inkomsten zonder er op achteruit te gaan en de consument gaat er ietswat op vooruit.
Sowieso ben ik voorstanden als het hele belastingverhaal op de schop gaat. Nu is werken minder rendabel dan vermogend zijn. Maar ook dat zal allemaal lastig zijn en lang duren.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:26:
[...]
En wie gaat dat eventjes uitvoeren, volgens mij is er nog e.e.a. op te lossen....toeslagenaffaire, vermogensrendementsheffing box 3...enz.
Edit.
Eenvoudiger zou zijn de energieheffingskorting flink verhogen en daarnaast de hoogste schijf IB te verhogen.
Voor de korte termijn kan ik prima leven met jouw voorstel.
Daarom is beste om niks te doen of bij iedereen een tegemoetkomen te geven in vorm van minder btw of een bedrag.
Je wordt anders gestraft als je 5 jaar contract hebt bijvoorbeeld en jaren lang hoger tarief betaalde dan iemand met variabel.
Ik krijg zelf 10 maart de nieuwe tarieven, maar vind dat je compensatie niet inkomsten afhankelijk moet maken. Er zijn mensen die heel veel geld verdienen en ook in de problemen kunnen komen als ze niks aanpassen in hun leven met de huidige tarieven. Die hebben soms om veel geld te verdienen risico genomen, wat nu kan zorgen dat ze ook in de problemen zitten.
Degenen met een vast contract tegen goede tarieven (eur 1.05/m3 en 0.25/kwh) net als nu het geval is met de verhoogde energiekorting. Maar "verzacht" tevens degenen waarvan de tarieven van bijv 0.75/m3 naar 1.70/m3 zijn gestegen.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:33:
[...]
Wie denk je dat daar het grootste voordeel van heeft
[ Voor 4% gewijzigd door Hongy op 04-03-2022 14:41 ]
Ik denk dat je de groep "grote verbruikers" vergeet en dan bedoel ik hiet het bedrijfsleven.Hongy schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:38:
[...]
Degenen met een vast contract tegen goede tarieven (eur 1.05/m3 en 0.25/kwh) net als nu het geval is met de verhoogde energiekorting. Maar "verzacht" tevens degenen waarvan de tarieven van bijv 0.75/m3 naar 1.70/m3 zijn gestegen.
De breedste schouders behoren de zwaarste lasten te dragen.Erwinvz1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Daarom is beste om niks te doen of bij iedereen een tegemoetkomen te geven in vorm van minder btw of een bedrag.
Je wordt anders gestraft als je 5 jaar contract hebt bijvoorbeeld en jaren lang hoger tarief betaalde dan iemand met variabel.
Ik krijg zelf 10 maart de nieuwe tarieven, maar vind dat je compensatie niet inkomsten afhankelijk moet maken. Er zijn mensen die heel veel geld verdienen en ook in de problemen kunnen komen als ze niks aanpassen in hun leven met de huidige tarieven. Die hebben soms om veel geld te verdienen risico genomen, wat nu kan zorgen dat ze ook in de problemen zitten.
Het is toch onzin om anderen te laten opdraaien voor risico's die mensen genomen hebben om veel te verdienen

Ja, maar zijn ook mensen die hebben niks gedaan. Die vonden hun situatie jarenlang goed zo en hebben nooit het risico genomen. Die hebben net als die brede schouders een hoge energie rekening. Maar iemand met brede schouders woont vaak ook in een groter huis en heeft daardoor veel meer verbruik en betaald dan sowieso veel meer. Er zijn ook mensen met brede schouders zonder woning nu wegens de corona crisis.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:56:
[...]
De breedste schouders behoren de zwaarste lasten te dragen.
Het is toch onzin om anderen te laten opdraaien voor risico's die mensen genomen hebben om veel te verdienen
Dat doen ze toch al via o.a. inkomstenbelasting/VRH. Of moeten we benzine ook maar inkomensafhankelijk gaan belasten? En misschien BTW ook dan maar omdat er wel meer flink duurder is geworden?TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:56:
[...]
De breedste schouders behoren de zwaarste lasten te dragen.
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
De hoogste schijf (eerder schijven) zijn de laatste jaren alleen maar verlaagd, ooit jaar was het hoogste tarief IB 72% nu is dat 49,5%Team-RiNo schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 15:27:
[...]
Dat doen ze toch al via o.a. inkomstenbelasting/VRH. Of moeten we benzine ook maar inkomensafhankelijk gaan belasten? En misschien BTW ook dan maar omdat er wel meer flink duurder is geworden?
Die VRH is wat betreft sparen en beleggen vanaf 2017 door de hoge raad om zeep geholpen....en wie heeft daar het meeste voordeel van ?
Ik, al 15 jaar klant bij Eneco zonder vast contract.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Heeft hier iemand een doorlopend contract bij Eneco waarvan de prijzen maar twee keer per jaar wijzigen en welke tarieven heb je dan nu?
Product Tarief
Gas per m3 € 2,77452
Door de extreme verhoging van de gas prijzen staat hier de verwarming nu uit, ik betaal gelukkig nog geen 2,77 per m3 maar wel een verdubbeling ten op zichtte van een half jaar geleden.
Afgelopen tijd is het hier tussen de 12 en 14 graden in huis. Zoals eerder genoemd een extra trui, jas of kleedje over je heen, maar normaal en gezond is het natuurlijk niet.. Zelfs de hond zit te bibberen
Gelukkig wordt het nu warmer, vandaag scheen de zon lekker naar binnen en steeg de temperatuur naar 16 graden, heerlijk!
Voor komende winter krijg ik van een maat waarschijnlijk een houtkachel, deze temperaturen wil ik mijn kinderen (en de hond haha) niet meer aan doen.
:strip_exif()/f/image/SFxXoHrVhO1sC9pi3TQjLpUX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ach lagere inkomens krijgen ook een hoop subsidies, maar goed of dat genoeg is blijft een mening dus dit is een beetje een zinloze discussie en niet echt OT.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:12:
[...]
De hoogste schijf (eerder schijven) zijn de laatste jaren alleen maar verlaagd, ooit jaar was het hoogste tarief IB 72% nu is dat 49,5%
Die VRH is wat betreft sparen en beleggen vanaf 2017 door de hoge raad om zeep geholpen....en wie heeft daar het meeste voordeel van ?
5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D
Tegelijkertijd is het een schijntje tov de compensatie die we 2 jaar lang hebben betaald aan iedereen die door covid minder inkomsten had.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:20:
Klinkt leuk, maar iemand gaat dat betalen, linksom of rechtsom!
Dat moet ook iemand betalen, interesseert ook niemand iets, hoor je niks van.
Lage rentes met alle nare langetermijngevolgen van dien + de rekening doorschuiven naar latere generaties is de 'oplossing', paar miljardjes voor energierekeningcompensatie kunnen daar ook toch nog wel bij...
Laten we het hogere middeninkomen nog dichter bij het lage middeninkomen qua welvaartsniveau brengen. Nog los van dat dat allemaal 'te ingewikkeld' is om te regelen door onze gigantische en dure overheid...Ze kunnen dan beter kijken naar wie echt in armoede leeft en die compenseren i.p.v. iedereen, waarvan veel mensen het makkelijk kunnen betalen.
Bovenstaande is natuurlijk overladen met enige sarcasme
Tegelijkertijd zou enige visie op dit vlak niet misstaan. Compenseren is 1 ding, maar voor hoe lang? En wat als de prijzen nóg hoger worden? Heeft iemand al eens uitgerekend wat de energievraag is van 'de wereld' en of dat aan te leveren is door alle leveranciers buiten Rusland en Oekraïne?
Dit natuurlijk even los van hoe verwerpelijk de situatie in Oekraine is, we hebben het hier over prijzen immers. Wat zou het eigenlijk kosten om ze bij de EU te trekken, het gas uit dat land te winnen én te verspreiden... plus een verhoging van het defensiebudget om de Russen weg te houden?
Hoeveel subsidie op zonnepanelen, windenergie en misschien een kerncentrale kan je uitdelen van het geld wat je uitgeeft aan de compensatie van de hoge rekeningen? Misschien is dat voor de lange termijn ook iets om eens over na te denken
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Engie was 1 van de 3 die vorige week ook nog snel 2 dagen aan gas heeft gekocht bij Gazprom via de Yamal leiding.R0181 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:07:
[...]
Voor veel mensen hier is Engie met zo'n 600.000 klanten in Nederland een kleine(re) speler op de energiemarkt, echter wereldwijd is Engie het grootste nutsbedrijf ter wereld met 2 keer zo veel werknemers (171.000) dan Shell.
Maar ze zijn ook bezig met een biogas reactor ergens in Nederland geloof ik.
Niet helemaal waar, de overheid maakt nu ook miljarden extra winst op gasbaten. Met dat geld zou je de pijn kunnen verzachten, of kunnen investeren in een gasloze energievoorziening.miliomiliano schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:20:
[...]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"
Doordat heffingskorting enzo inkomensafhankelijk is, zijn die schijven verwarrend. Hoogste effectieve schijf is 55%.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:12:
[...]
De hoogste schijf (eerder schijven) zijn de laatste jaren alleen maar verlaagd, ooit jaar was het hoogste tarief IB 72% nu is dat 49,5%
Beetje zielig weer, alsof iedereen die een uitkering heeft er zelf iets aan kan doen.Erwinvz1 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:19:
[...]
Helemaal niks inkomsten afhankelijk maken, dan wordt hard werken bestraft en vallen veel mensen weer net aan de verkeerde kant omdat ze net te veel verdienen zoals nu met de huidige toeslagen al is. In de praktijk is dat iemand die dan werkt en net te veel verdiend minder overhoudt dan iemand die niet werkt en alle toeslagen krijgt. Namelijk minder werk of niet werken zorgt ervoor dat je op andere manieren kan besparen, waar je als werkende geen tijd voor hebt.
Daarom is het beste om de korting op de energiebelasting te verhogen, dan betalen de mensen die wel zuinig zijn het minst.
Niet de breedste schouders, maar de grootste verbruikers imhoTvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:49:
[...]
Ik denk dat je de groep "grote verbruikers" vergeet en dan bedoel ik hiet het bedrijfsleven.
En wat noem jij vermogend? Iemand die zijn hele leven hard heeft gewerkt, niet veel verdiend, maar zuinig is geweest en dus heeft gespaard moet dan maar weer alle belastingen gaan betalen?Phoolie schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:36:
[...]
Sowieso ben ik voorstanden als het hele belastingverhaal op de schop gaat. Nu is werken minder rendabel dan vermogend zijn. Maar ook dat zal allemaal lastig zijn en lang duren.
Voor de korte termijn kan ik prima leven met jouw voorstel.
Tja die prijzen zijn niet leuk meer. Wij verwarmen nu met een Airco warmtepomp, dus geen gas meer voor verwarming en het stroomverbruik van Airco warmtepomp is deze winter maar zo’n 4 kWh per dag bij ruim 20° binnen.iMode schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:14:
[...]
Ik, al 15 jaar klant bij Eneco zonder vast contract.
Door de extreme verhoging van de gas prijzen staat hier de verwarming nu uit, ik betaal gelukkig nog geen 2,77 per m3 maar wel een verdubbeling ten op zichtte van een half jaar geleden.
Afgelopen tijd is het hier tussen de 12 en 14 graden in huis. Zoals eerder genoemd een extra trui, jas of kleedje over je heen, maar normaal en gezond is het natuurlijk niet.. Zelfs de hond zit te bibberen
Gelukkig wordt het nu warmer, vandaag scheen de zon lekker naar binnen en steeg de temperatuur naar 16 graden, heerlijk!
Voor komende winter krijg ik van een maat waarschijnlijk een houtkachel, deze temperaturen wil ik mijn kinderen (en de hond haha) niet meer aan doen.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/VQQG9ZWQePaAco34DZ8pmyOP.jpg?f=fotoalbum_large)
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Aanvullend ook een rapportage van Allianz:Qwerty-273 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:09:
Het IEA (International Energy Agency) heeft een 10 stappenplan vastgesteld om als EU minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Ik denk dat dit wel iets is waar we als EU hard aan moeten werken.
[Afbeelding]
https://www.allianz.com/c...U_without_russian_gas.pdf
Lijkt me ook de beste oplossing. Korting verhogen, maar niet negatief laten worden. Dus niet mensen subsidiëren die met PV overproductie leverden, aangezien die met salderen en de hogere tarieven al veel profiteren van de gemaakte investeringen. Salderen is IMHO nog wel een goede regeling want erg simpel.TvanW schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:26:
[...]
Edit.
Btw verlagen profiteren vooral de grootverbruikers van, dus lijkt me qua milieu doelen niet echt een goede oplossing. Je wil de variabele kosten hoog houden, zonder de basisbehoeften onbetaalbaar te maken.
Salderen is zo simpel dat het (in ieder geval voor particulieren) in stand zou moeten blijven.Z___Z schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:16:
[...]
Lijkt me ook de beste oplossing. Korting verhogen, maar niet negatief laten worden. Dus niet mensen subsidiëren die met PV overproductie leverden, aangezien die met salderen en de hogere tarieven al veel profiteren van de gemaakte investeringen. Salderen is IMHO nog wel een goede regeling want erg simpel.
BTW is voor grootverbruikers aftrekbaar, maar wordt wel doorberekend in de consumentenprijs waar de consument 21% overbetaald. Een BTW verlaging heeft dus inderdaad nauwelijks effect. Het plat slaan van de energie heffing (dus de staffels eruit halen) zal de friet/patat duurder maken, sierteelt de das om doen, en consumenten gelijk stellen aan de grootverbruikers. En ja de consument krijgt die hogere prijs ook wwer op het bord, maar de koopkracht onder aan de streep kan je als huishouden dan veel beter sturen, nog los van de sierteelt (etc, is maar een voorbeeld) die het land verlaat door export, die krijgen wel de korting maar op de ondernemers en hun personeel na heb ik daar niets aan.Btw verlagen profiteren vooral de grootverbruikers van, dus lijkt me qua milieu doelen niet echt een goede oplossing. Je wil de variabele kosten hoog houden, zonder de basisbehoeften onbetaalbaar te maken.
Ik heb wat tweedehands panelen gekocht vorig jaar waar ik mijn overtollige dakruimtes mee ga vollegen, en dan eventueel een warmtepompboiler om het laatste sanitaire Warm Water er uit te krijgen dat nu op gas loopt (gebruik nu bijna alleen nog maar de aircon's om te verwarmen) na een niet goed werkende vervaning van mijn vloerverwarming nu een geluk bij een ongeluk)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.vmm.be/waterl...liter%20water%20per%20dag.
Dit zou je toch ook kunnen invoeren voor elektriciteit/gas?
Moeten we enkel nog discussiëren over waar de grens van basis naar comfort ligt
Ja dat ziet er logisch uit en zou ook op energie kunnen worden toepast.Wozmro schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:33:
De watermaatschappij in Vlaanderen werkt met een basis- en een comforttarief.
https://www.vmm.be/waterl...liter%20water%20per%20dag.
Dit zou je toch ook kunnen invoeren voor elektriciteit/gas?
Moeten we enkel nog discussiëren over waar de grens van basis naar comfort ligt
Ik denk toch dat je de basisbehoefte voor water per persoon lastig kunt vergelijken met de basisbehoefte voor energie per persoon. Waterverbruik per persoon is in principe onafhankelijk van je woonsituatie. Dat kun je van energieverbruik niet zeggen.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 18:54:
[...]
Ja dat ziet er logisch uit en zou ook op energie kunnen worden toepast.
Ze leggen wel de lat misschien wat hoog trouwens met 30 m3 water per persoon per jaar. Volgens het NIBUD is het waterverbruik 46 m3 per persoon, in Nederland dus.
Van de andere kant wij gebruikten afgelopen jaar 63 m3 met twee personen ondanks bijvoorbeeld iedere dag (kort) douchen. Dus 30 m3 per persoon moet kunnen. Maar met kinderen wordt dat vast heel moeilijk.
Maar de basisbehoefte aan woonruimte (of het deel van de totale woonruimte wat voor een redelijk normaal leven verwarmd moet worden) is wel weer grotendeels afhankelijk van het aantal personen in je huishouden.ElectricAlex schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:19:
[...]
Ik denk toch dat je de basisbehoefte voor water per persoon lastig kunt vergelijken met de basisbehoefte voor energie per persoon. Waterverbruik per persoon is in principe onafhankelijk van je woonsituatie.
Voor een éénpersoons huishouden volstaat het tot verblijfstemperatuur van ca 20 graden verwarmen van een zit-/eetkamer van 15m² en tot 15 graden verwarmen van één slaapkamer van een 10m².
Voor elke persoon extra komt daar een X warmtebehoefte bij, omdat bij meer personen voor een "basisniveau" aan wooncomfort en persoonlijke privacy extra ruimte nodig is. Om voor een gezin van 5 personen een goede comfortable plaats te kunnen bieden in de zithoek of aan de eettafel zal de woonkamer ruimer moeten zijn. En je hebt dan meerdere slaapkamers die op een basis-temperatuur gestookt moeten worden voor een gezond binnenklimaat.
Een grotere woning volledig verwarmen of tot hogere temperaturen willen verwarmen hoort ook bij comfort-niveau. Je kunt als je nu groot woont je woonoppervlak aan de basisbehoefte van je gezinssituatie aanpassen, waardoor je energieverbruik ook meer in de buurt van een 'basisbehoefte' zal liggen. Ruim wonen is een luxe. Naast kleiner wonen is het terug introduceren van de kamer-en-suite een optie om het energieverbruik terug te dringen. Je kunt dan net als vroeger 's winters de ensuite-deuren gesloten houden en zo slechts een deel van de woonkamer verwarmen. In de zomer spelen stookkosten geen rol en kun je dan wel van de volledige oppervlakte genieten.
En ook "vrij wonen" heeft zijn prijs op energie gebied. Dus ja, vrijstaand wonend zul je dan snel boven de vastgestelde hoeveel energie van de 'basisbehoefte' uit komen, terwijl het in een appartement met aan alle kanten buren goed haalbaar zal zijn om er onder te blijven. Maar ja, deels vrij wonen is ook een luxe. Mag best een prijskaartje hebben.
Al met al kun je mijns inziens denken aan een vrijstelling van energiebelasting en het berekenen van laag BTW tarief van bijvoorbeeld 500m³ gas per woning, vermeerderd met 200m³ per bewoner.
Dus een éénpersoons huishouden betaalt dan het tarief basisbehoefte tot een verbruik van 700m3, een gezin van 4 personen tot 1300m3.
Voor elektriciteit bijvoorbeeld 1000kWh per woning vermeerderd met 5000kWh per bewoner.
Indien op een andere manier dan met gas verwarmd wordt, kun je de contante waarde van die korting op gas natuurlijk omzetten naar een korting op de warmtelevering of elektriciteit.
[ Voor 26% gewijzigd door Ivow85 op 04-03-2022 21:53 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Verwijderd
Huidige uitzonderlijke situatie nog niet echt een reden om het hele energiestelsel overhoop te gooien.
Is allemaal prima te doen als je maar wil. Die cijfers van het NIBUB zijn ook veel te hoog geschat en lijken wel van 30 jaar geleden toen alles nog heel goedkoop was. En we zijn gewoon zeer verwend met al dat “comfort”.ElectricAlex schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:19:
[...]
Ik denk toch dat je de basisbehoefte voor water per persoon lastig kunt vergelijken met de basisbehoefte voor energie per persoon. Waterverbruik per persoon is in principe onafhankelijk van je woonsituatie. Dat kun je van energieverbruik niet zeggen.
Ze leggen wel de lat misschien wat hoog trouwens met 30 m3 water per persoon per jaar. Volgens het NIBUD is het waterverbruik 46 m3 per persoon, in Nederland dus.
Van de andere kant wij gebruikten afgelopen jaar 63 m3 met twee personen ondanks bijvoorbeeld iedere dag (kort) douchen. Dus 30 m3 per persoon moet kunnen. Maar met kinderen wordt dat vast heel moeilijk.
Ook wij hebben ons energie en waterverbruik de afgelopen jaren drastisch (bijna 50%) verminderd.
Ons verbruik is dus met twee personen 500m3 gas en 1500 kWh stroom en 30m3 water per jaar.
Spijtig natuurlijk voor jou, hoop dat het volgende anders is.iMode schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:14:
[...]
Ik, al 15 jaar klant bij Eneco zonder vast contract.
[Afbeelding]
Maar ik vind deze prijzen nog wel meevallen, of heb ik het nu verkeerd?
Bij mij wijzigen ze elk jaar op de dag dat ik het heb afgesloten, ook Eneco.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Heeft hier iemand een doorlopend contract bij Eneco waarvan de prijzen maar twee keer per jaar wijzigen en welke tarieven heb je dan nu?
Product Tarief
Gas per m3 € 2,77452
16,8 cent per kWh
86 cent per m3
Betaal ik nu, tot half mei, ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren.
Ja, ik kan het zeker wel betalen, maar dat geld zou ik liever ergens anders aan besteden. Waar ik vooral bang voor ben is dat als straks de Ukraine crisis voorbij is de prijzen amper gaan dalen. Dat dat weer het nieuwe normaal is.Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:56:
Voor de meeste mensen met een (arbeids)inkomen is het niet leuk, maar wel te betalen op zich. Voor mensen op bijstandsniveau zou je kunnen denken aan een extra energietoeslag. Vrij simpel en snel uit te voeren voor de zwakste schouders.
Huidige uitzonderlijke situatie nog niet echt een reden om het hele energiestelsel overhoop te gooien.
Beetje idem als de benzineprijs. De prijs per vat is amper duurder dan 15 jaar geleden, maar de benzineprijzen zijn nooit meer gezakt.
Waar ik het meeste moeite mee heb is dat onze overheid geld verdient over onze rug. Den Haag harkt miljarden binnen met deze gasprijzen maar weigert om aan de knop te draaien om het netto op het oude niveau te houden. Hufterig, geen andere woorden voor.
Met die prijzen van hem zit je nog best ok momenteel.mierenfokker schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 06:59:
[...]
Spijtig natuurlijk voor jou, hoop dat het volgende anders is.
Idd.. stijgen gaat altijd heel snel, maar dalen heel langzaamJeroenNietDoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Ja, ik kan het zeker wel betalen, maar dat geld zou ik liever ergens anders aan besteden. Waar ik vooral bang voor ben is dat als straks de Ukraine crisis voorbij is de prijzen amper gaan dalen. Dat dat weer het nieuwe normaal is.
Beetje idem als de benzineprijs. De prijs per vat is amper duurder dan 15 jaar geleden, maar de benzineprijzen zijn nooit meer gezakt.
Waar ik het meeste moeite mee heb is dat onze overheid geld verdient over onze rug. Den Haag harkt miljarden binnen met deze gasprijzen maar weigert om aan de knop te draaien om het netto op het oude niveau te houden. Hufterig, geen andere woorden voor.
Wij hebben electra € 0,29365/ € 0,26595 en gas € 1,03891 tm oktober 2022.HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 10:30:
Product Tarief
Gas per m3 € 2,77452
Gaan verhuizen naar een vrijstaande woning van 246m2

Ben wel bezig met een warmtepomp + 52 pv panelen, hopelijk zijn die er op tijd .
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik snap je frustratie, vind het ook niet leuk, maar belastingen moeten linksom of rechtsom betaald worden, dus als de overheid ze niet binnen krijgt op de energie en/of brandstof dan gaan er andere belastingen wel omhoog.JeroenNietDoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:38:
[...]
Ja, ik kan het zeker wel betalen, maar dat geld zou ik liever ergens anders aan besteden. Waar ik vooral bang voor ben is dat als straks de Ukraine crisis voorbij is de prijzen amper gaan dalen. Dat dat weer het nieuwe normaal is.
Kun je het contract niet mee verhuizen?Sport_Life schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:03:
[...]
Wij hebben electra € 0,29365/ € 0,26595 en gas € 1,03891 tm oktober 2022.
Gaan verhuizen naar een vrijstaande woning van 246m2houd m'n hart vast als we moeten verlengen.
Ben wel bezig met een warmtepomp + 52 pv panelen, hopelijk zijn die er op tijd .
Hier hebben we sinds deze winter een Airco warmtepomp en daar zijn we nu helemaal blij mee, geen gas meer voor verwarming.
[ Voor 12% gewijzigd door HereIsTom op 05-03-2022 20:36 ]
Ja, doen we ook.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Laten we zeggen dat het 3 maanden koud is, 3x30x20 = 1800
Verwarmen met een airco, 3x30x3 = 270
1800 - 270 = 1530 euro. Voor dat bedrag heb je een mooie Daikin in het hoofdvertrek inclusief installatie.
Of zie ik iets over het hoofd?
Nou, €20 vs €3 per dag? Da's wel heel gortig. Hoe bereken je dat? Tel 2x zoveel kWh's als je anders m3's gas zou hebben (1 m3 gas geeft ca. 8 kWh warmte, airco met gem. COP=4 gebruikt 2 kWh om ook 8 kWh warmte te maken).JDx schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:53:
1800 - 270 = 1530 euro. Voor dat bedrag heb je een mooie Daikin in het hoofdvertrek inclusief installatie.
Bv. stroom €3 a 0,50 verbruikte je dus 6 kWh met de airco. Dan gebruikte je vroeger blijkbaar zo'n 3 m3 gas. Nu mag Putin de vleesgeworden duivel zijn, maar ik geloof toch niet dat gas €20/3 = €6,66 per m3 kost. Nog niet, in elk geval
Maar qua principe mis je niks hoor: je hebt aanschaf van een airco er nu in zo'n 3 jaar uit als je nu een modelcontract moet afsluiten.
[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 05-03-2022 21:13 ]
Zo ook met zonnepanelen. Krijg er 22 waarmee ik ongeveer 8500kWh ga opwekken die zijn met de huidige prijzen binnen 1,5 jaar terug verdiendJDx schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:53:
Als ik kijk naar de huidige gasprijzen dan zou je een lening kunnen afsluiten voor een warmtepomp (lucht/lucht) en die al komende winter eruit hebben. Als ik even veel gas zou gebruiken als in 2020 dan was ik nu meer dan 20 euro per dag kwijt aan alleen gas
30 m3 water voor 2 is wel echt weinig 🤭HereIsTom schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 22:03:
[...]
Is allemaal prima te doen als je maar wil. Die cijfers van het NIBUB zijn ook veel te hoog geschat en lijken wel van 30 jaar geleden toen alles nog heel goedkoop was. En we zijn gewoon zeer verwend met al dat “comfort”.
Ook wij hebben ons energie en waterverbruik de afgelopen jaren drastisch (bijna 50%) verminderd.
Ons verbruik is dus met twee personen 500m3 gas en 1500 kWh stroom en 30m3 water per jaar.
Een kwestie van de kraan niet zomaar laten stromen, <5 min douchen met spaardouchekop.
Dat die daikin ietsiepietsie duurder is?JDx schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:53:
Als ik kijk naar de huidige gasprijzen dan zou je een lening kunnen afsluiten voor een warmtepomp (lucht/lucht) en die al komende winter eruit hebben. Als ik even veel gas zou gebruiken als in 2020 dan was ik nu meer dan 20 euro per dag kwijt aan alleen gas
Heb er 1 sinds half jan dit jaar (set wandmodel Perfera 2,5kW), kostte 3000 euro, plus nog een paar honderd euro (en veel moeite) voor de benodigde vergunning.
Ben er wel heul blij mee nu 👍😊
Misschien moet je het anders berekenen, wij gebruiken sinds deze winter ook een Airco, verbruik is gemiddeld 4 kWh per dag, gasverbruik was gemiddeld 3 m3 per dag.Wilke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
[...]
Nou, €20 vs €3 per dag? Da's wel heel gortig. Hoe bereken je dat? Tel 2x zoveel kWh's als je anders m3's gas zou hebben (1 m3 gas geeft ca. 8 kWh warmte, airco met gem. COP=4 gebruikt 2 kWh om ook 8 kWh warmte te maken).
Bv. stroom €3 a 0,50 verbruikte je dus 6 kWh met de airco. Dan gebruikte je vroeger blijkbaar zo'n 3 m3 gas. Nu mag Putin de vleesgeworden duivel zijn, maar ik geloof toch niet dat gas €20/3 = €6,66 per m3 kost. Nog niet, in elk geval
Maar qua principe mis je niks hoor: je hebt aanschaf van een airco er nu in zo'n 3 jaar uit als je nu een modelcontract moet afsluiten.
Voor stroom zouden we nu 4x € 0,25 = € 1,00 kwijt zijn, voor gas 3x €1,09 = € 3,27
Met de Airco warmtepomp is het dus € 2,27 per dag goedkoper en dat zou in de wintermaanden dus zo’n € 204,- goedkoper zijn.
Hoe meer gas je verbruikt(e) hoe goedkoper het wordt.
En als je het gas eruit kunt gooien scheelt je dat alleen al € 215,- per jaar aan vastrecht en netbeheer kosten.
Hier hangt een MHI SRC/SRK35ZS-W Airco, dit heeft alles bij elkaar € 2500,- gekost.
En wie heeft de terugverdientijd van zijn CV installatie ooit berekend
[ Voor 9% gewijzigd door HereIsTom op 05-03-2022 22:17 ]
Ik douche dagelijks, vriendin ook (vaak apart) en dan zitten wij met 2 ook altijd tussen 62-70m3
Niebla douchekop helpt, dat wel.
*edit*
@Waah Super. Beste omschrijving die ik heb:
“Hoge druk-spuit” neveldouche. Voelt zeker niet als een spaardouche. (Verbruikt toch echt maar 5L/min) Vriendin heeft hem ook goedgekeurd.
We hebben ook een regendouche-kop aan een stang, maar die is echt minder fijn.
Leukste is dat die ook maar 60€ ofzo kost, dus paar maanden en is terugverdiend
[ Voor 38% gewijzigd door Stef87 op 05-03-2022 23:00 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Ik gebruik nu ongeveer 1,20 per dag aan stroom maar dat is nog tegen 17ct per kwh, als ik uit ga van 51 cent kom ik rond de 3 a 4 euro.Wilke schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 21:12:
[...]
Nou, €20 vs €3 per dag? Da's wel heel gortig. Hoe bereken je dat? Tel 2x zoveel kWh's als je anders m3's gas zou hebben (1 m3 gas geeft ca. 8 kWh warmte, airco met gem. COP=4 gebruikt 2 kWh om ook 8 kWh warmte te maken).
Rond deze zelfde tijd in 2020 gebruikte ik 8m3 aan gas per dag bij dezelfde temperaturen. Wel verwarmde ik toen onnodig mijn hele huis, nu alleen beneden.
Daikin FTXM35 was 1400 inclusief installatie. Maar daar had ik iemand voor.
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 05-03-2022 22:26 ]
wat offtopic misschien, maar douchet dat nou fijn?Stef87 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:10:
[...]
Ik douche dagelijks, vriendin ook (vaak apart) en dan zitten wij met 2 ook altijd tussen 62-70m3
Weggooiborden en wegwerpbestek helpt ook.Stef87 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:10:
[...]
Is niet echt mist hoor, gewoon kleine druppels.Waah schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:31:
[...]
wat offtopic misschien, maar douchet dat nou fijn?zo'n mist-douchekop?
Ik merk niet heel veel verschil. Behalve dan dat je lichaam afspoelen of haar uitspoelen langer duurt omdat er simpelweg minder water is om mee te spoelen.
Ook is het iets minder warm en kan er daardoor de neiging zijn om de temperatuur van het water hoger te zetten om dit te compenseren.
Het went snel, maar als ik weer een keer in een hotel ben met regendouche is dat toch wel even genieten.
(Ik heb ook Niebla)
Ik zag dat Niebla ook een regendouche heeft (9 liter per minuut).de Peer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:45:
[...]
Is niet echt mist hoor, gewoon kleine druppels.
Ik merk niet heel veel verschil. Behalve dan dat je lichaam afspoelen of haar uitspoelen langer duurt omdat er simpelweg minder water is om mee te spoelen.
Ook is het iets minder warm en kan er daardoor de neiging zijn om de temperatuur van het water hoger te zetten om dit te compenseren.
Het went snel, maar als ik weer een keer in een hotel ben met regendouche is dat toch wel even genieten.
(Ik heb ook Niebla)
Maar eens kijken of ik daar ook ervaringen over kan vinden. Miss Waah pakt altijd de handdouche, en ik altijd de regendouche. Maar hoeveel liter ze verstoken moet ik nog eens kijken.
Wil dit jaar nog een warmtepompboiler kopen, en dan is minder waterverbruik altijd beter
Ik heb de 5 én de 9L variant: die 9L variant is niet zo fijn als de 5L versie. (Zelfs niet met de begrenzer er uit, dat had ik ook geprobeerd omdat ik dacht dat er iets mis mee was, na ruilen hetzelfde probleem)Waah schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:58:
[...]
Ik zag dat Niebla ook een regendouche heeft (9 liter per minuut).
Maar eens kijken of ik daar ook ervaringen over kan vinden. Miss Waah pakt altijd de handdouche, en ik altijd de regendouche. Maar hoeveel liter ze verstoken moet ik nog eens kijken.
Wil dit jaar nog een warmtepompboiler kopen, en dan is minder waterverbruik altijd beter
De 5L handdouche versie is goedkoper en fijner. (Was onze conclusie iig)
Met de huidige energieprijzen (ik zit helaas op een te duur variabel contract bij VanDeBron…) zal ik het binnenkort ook gaan merken.
Dat ding van 12€ is een totaal andere douchekop. (Lijkt op iets dat je ergens “bijna” in steektChris.nl schreef op zondag 6 maart 2022 @ 01:10:
[...]
Heb gelijk na het bericht van @Stef87 gelezen te hebben een Niebla besteld. Scroll vervolgens door naar beneden en lees jou alternatief![]()
Denk sowieso wel blij te zijn met de Niebla. Impulsaankoop van de dag 👌
Heb er zelf echt veel verschillende geprobeerd. Comfort = Niebla nr1.. (5L standaard versie)
Lang haar uitspoelen gaat ook gewoon snel.. Het klopt wel dat je water iets warmer zet, maar dat steekt niet af tegen het veel lagere water, stroom en gasverbruik. Ga maar eens wat douchebeurten kosten omrekenen
*edit* leuk als je een bericht achterlaat als je hem hebt geprobeerd:)
[ Voor 44% gewijzigd door Stef87 op 06-03-2022 01:18 ]
Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl
Dat ding (Niebla) heb ik twee dagen gebruikt in mijn vakantiewoning want beperkte capaciteit aan heet water door een electrische boiler. Resultaat was al snel duidelijk, shampoo uit haar spoelen duurt veel langer en vriendin zet de temp veel hoger voor hetzelfde comfort. Resultaat was dat er effectief zo'n kwart minder douchetijd overbleef. Mooi verhaal, maar meet er maar eens aan, dan blijft er weinig van het verhaal over (in ieder geval in mijn metingen)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dit is ook een goede spaardouchekop met een fijne straal;Waah schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:31:
[...]
wat offtopic misschien, maar douchet dat nou fijn?zo'n mist-douchekop?
https://www.bol.com/nl/nl...-chroom/9200000010413981/
[ Voor 17% gewijzigd door HereIsTom op 06-03-2022 00:16 ]
Heb gelijk na het bericht van @Stef87 gelezen te hebben een Niebla besteld. Scroll vervolgens door naar beneden en lees jou alternatiefHereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 00:15:
[...]
Dit is ook een goede spaardouchekop met een fijne straal;
https://www.bol.com/nl/nl...-chroom/9200000010413981/
Denk sowieso wel blij te zijn met de Niebla. Impulsaankoop van de dag 👌
Klopt, normaal doe ik iets meer onderzoek / reviews van alternatieven lezen e.d. voordat ik iets koop. Dit was een hele snelle, vandaar.Stef87 schreef:
Dat ding van 12€ is een totaal andere douchekop. (Lijkt op iets dat je ergens “bijna” in steekt)
Omrekenen lijkt me simpel, heb nu een Grohe douchekop waarop 7L/min op staat, dat wordt 5L en de gasbesparing zal iets minder dan evenredig zijn (wanneer ik de douche iets warmer moet zetten voor hetzelfde temperatuur comfort).Heb er zelf echt veel verschillende geprobeerd. Comfort = Niebla nr1.. (5L standaard versie)
Lang haar uitspoelen gaat ook gewoon snel.. Het klopt wel dat je water iets warmer zet, maar dat steekt niet af tegen het veel lagere water, stroom en gasverbruik. Ga maar eens wat douchebeurten kosten omrekenen
'k Zat afgelopen jaarafrekening op 37m³ water in m'n ééntje, <30m³ is een mooi doel.
Zal ik doen, ligt ff aan de levertijd wanneer... Maar als ik het me goed herinner heb ik die douchekop al eens in een hotel mogen ervaren, voelde luxer dan wat ik nu heb.*edit* leuk als je een bericht achterlaat als je hem hebt geprobeerd:)
Ps. Ik zit nu op ruim 100kWh overschot en 359M³ gas verbruik per jaar, en een pré-ellende voordelig vast contract tot oktober '24 vooralsnog op rozen. Dus de geadverteerde 4 maand terugverdientijd op de Niebla zit er voor mij niet in. Maar ik bespaar het milieu ook graag, alle beetjes helpen.
[ Voor 59% gewijzigd door Chris.nl op 06-03-2022 02:23 ]
Als de situatie zo blijft verergeren dan voorzie ik echt een hele hoop ellende bij veel huishoudens. Ik en m'n vriendin kunnen het ook nog wel betalen, maar er blijft wel echt rap minder geld over om bijvoorbeeld te sparen. Inmiddels zijn we ook aan het kijken waar we kunnen besparen. We zitten op de ~170 m3 nu maar daar kan nog wel wat vanaf als vooral ik het douchen ga beperken. Normaal vind ik het heerlijk om lekker lang te douchen en aangezien ik lichamelijk inspannend werk doe douche ik 5 dagen in de week. Koken doe ik vaak voor 2 dagen per keer, dus dat scheelt al.Verwijderd schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:56:
Voor de meeste mensen met een (arbeids)inkomen is het niet leuk, maar wel te betalen op zich. Voor mensen op bijstandsniveau zou je kunnen denken aan een extra energietoeslag. Vrij simpel en snel uit te voeren voor de zwakste schouders.
Toch voelt het wel apart. Beiden werken we fulltime, maar toch 'moeten' we gaan besparen. Dat we huren maakt het er ook niet beter op, want dan kun je niet echt wat veranderen. Zo is de boiler al lang en breed aan vervanging toe vanwege de leeftijd, maar hij doet het nog dus laat de verhuurder het maar zo. Heel goed geïsoleerd is het ook allemaal niet, dus zodra de verwarming uit gaat ben je de warme best snel weer kwijt.
Zoals gezegd trekken we het financieel nog wel, maar dat mag ook wel aangezien we gewoon fulltime werken. Als je minder goed verdient, alleen bent of in de bijstand zit dan ben je al heel snel heel erg genaaid ben ik bang. Vergeet niet dat ~8 procent van alle huishoudens in Nederland onder de lage-inkomensgrens zitten. Voor die huishoudens kan een paar tientjes per maand extra aan vaste lasten al enorme problemen geven. Uit ervaring weet ik dat schulden zich héél snel opstapelen en je al snel in een vicieuze cirkel terecht komt. In dat opzicht hoop ik dan ook van harte dat de overheid zich er hard voor gaat maken serieuze problemen te voorkomen. Doen ze dat niet, of niet op tijd, dan gaat dit echt een enorme shitshow worden

De gasprijs is al sinds 2014 relatief stabiel. Heel lang zaten we rond de 65 cent per m3, toen een tijdje rond de 80 cent. Nu bijna 2,5 euro. In 8 jaar tijd is de prijs voor gas vier keer zo duur geworden. Vergeleken met vorig jaar is het drie maal zo duur. Een hoop mensen zitten nog met een contract waardoor ze het nu niet voelen, maar zodra tarieven gewijzigd worden of contracten verlengd, dan gaat dat aardig wat pijn doenmierenfokker schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 06:59:
[...]
Spijtig natuurlijk voor jou, hoop dat het volgende anders is.
Dit topic is gesloten.
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4