Paniek op de energiemarkt, prijzen door het dak

Pagina: 1 ... 47 ... 51 Laatste
Acties:
  • 414.735 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 15:06

HollovVpo1nt

I like gadgets

Je kunt dit gerust een energiecrisis noemen maar ik zie echt weinig beweging om ook een crisisaanpak te hanteren. De gaskraan in Groningen moet weer open. Ik word weer zo pissig om de incompetentie van onze overheid. Als de mensen in Groningen fatsoenlijk geholpen waren hadden we er minder last van. Wat heb je nou aan een gasbron als er niet uit kunt putten in tijden van crisis.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Om nu in paniek Groningen te heropenen, is een doekje voor het bloeden.

Zeer welkom momenteel, waarbij ik de solidariteit van de Groningers waardeer. Zelfs binnen het aardbevingsgebied stond de meerderheid ervoor open.

Ik wil voorstellen dat de opbrengsten van de extra productie tegen de huidige marktprijs volledig naar de provincie Groningen gaan. Herstel van schade, bouwkundige en planologische verbeteringen, maar ook geld om te investeren in nieuwe economische structuren zodat de armoede een keer wordt aangepakt. BBP per capita excl. aardgas is er ondermaats. Misschien moeten we in de volgende laagconjunctuur bijvoorbeeld een ICE lijn bouwen van Amsterdam via Groningen naar Bremen.

Op iets langere termijn is het natuurlijk niet de oplossing. Ik ben dan ook zeer geïrriteerd met de landelijke regering die deze situatie heeft laten ontstaan. Compleet visieloos. Als je je eigen gasproductie snel verlaagt en het gasverbruik maar langzaam, en geen nieuwe offshore velden aanboort, dan kies je gewoon met open ogen voor economische afhankelijkheid van het Kremlin. Juist die machtspositie heeft bijgedragen aan het idee dat men zomaar een buurland kon binnenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

HollovVpo1nt schreef op zondag 6 maart 2022 @ 05:56:
Je kunt dit gerust een energiecrisis noemen maar ik zie echt weinig beweging om ook een crisisaanpak te hanteren. De gaskraan in Groningen moet weer open. Ik word weer zo pissig om de incompetentie van onze overheid. Als de mensen in Groningen fatsoenlijk geholpen waren hadden we er minder last van. Wat heb je nou aan een gasbron als er niet uit kunt putten in tijden van crisis.
Maar we hebben toch een paar cent korting gekregen op de energiebelasting? :D

Ik heb het idee dat ze mensen laten zweten om zo veel mogelijk zelf oplossingen te zoeken voordat ze echt met ingrijpende dingen komen. Maar ook in Groningen zitten mensen nu in de kou, ik denk juist daar, ik woon zelf ook niet in zo'n beste wijk en zonder zonnepanelen en airco had ik het nu niet gered. Als ik om mij heen kijk wie er allemaal thuis zitten en nergens zonnepanelen of een buitenunit zie, dan lijkt me dat iedereen het lastig gaat krijgen hier.

Of mensen letterlijk in de kou zitten of de schulden op laten lopen is hun keus, zelf zou ik niet weten wat ik moest doen, misschien een huisgenoot zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 08:41 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Irriteer me er ook een beetje aan dat mensen in de armere regio's en natuurlijk arme mensen in alle regio's de laatste jaren sowieso altijd al een extra trui aan deden en de verwarming een graadje lager en korter douchen, noem maar op, om misschien een tientje per maand te besparen.

En nu komt er zonder dat zij er iets aan kunnen doen ineens 150 euro bij op. Ik weet allemaal niet precies hoe het zit, maar als leek denk je gewoon, wij hebben eigen gas, mooi, dat hebben we ten koste van de Groningers gebruikt, maar nee, dan hoor je ook nog dat het gewoon naar het buitenland ging al die jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 18:21
Stef87 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:10:
[...]

Ik douche dagelijks, vriendin ook (vaak apart) en dan zitten wij met 2 ook altijd tussen 62-70m3
Dat is het dubbele van HerelsTom en al veel normaler heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:55
Bij de NOS was er laatst een artikel over besparing op gas: https://nos.nl/artikel/24...-instelling-tot-ledlampen

Als dit klopt dan zou het voor komende winter mogelijk moeten zijn om minder gas uit Rusland te halen, in ieder geval in de nederlandse situatie. De oplossing is dan wel om het gezamenlijk landelijk, individueel en bedrijfsmatig te doen.

Misschien dat de hoge energie prijzen daar aan bij dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Persoonlijk verwacht ik door een aantal isolatiemaatregelen, een hybride warmtepomp en een tweede set zonnepanelen mijn afhankelijkheid van gas met zo’n 50-60% te verminderen.

Ten opzichte van toen we het huis kochten zijn we al 20% gedaald door een serie kleine aanpassingen. Dus in totaal komen we op 60 a 70% minder gasverbruik uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Waarom zou je kiezen voor een hybride warmtepomp (vraag ik een beetje in het algemeen) de vastrecht/leverkosten van gas zijn ook hoog.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 12:44

mwa

warhamstr schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:08:
Waarom zou je kiezen voor een hybride warmtepomp (vraag ik een beetje in het algemeen) de vastrecht/leverkosten van gas zijn ook hoog.
Omdat misschien warmtepomp niet afdoende is voor de echte koude dagen (weekje -10)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:08
tweakje-2018 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 09:28:
Bij de NOS was er laatst een artikel over besparing op gas: https://nos.nl/artikel/24...-instelling-tot-ledlampen

Als dit klopt dan zou het voor komende winter mogelijk moeten zijn om minder gas uit Rusland te halen, in ieder geval in de nederlandse situatie. De oplossing is dan wel om het gezamenlijk landelijk, individueel en bedrijfsmatig te doen.

Misschien dat de hoge energie prijzen daar aan bij dragen.
Tja, bij ons op school had men ook bedacht om flink op gas te besparen door in het weekend niet te stoken en de nachttemperatuur te verlagen... Vervolgens zaten er maandagochtend 200 kinderen om 9u in een graad of 15, omdat het gebouw nooit op tijd opgewarmd kan worden. Snap dus wel dat bedrijven in het weekend door stoken.

Verbaas mij tegelijkertijd wel over de warmte in winkels, supermarkten, etc. En tja, misschien moeten we ook gaan stoppen met gas verspillen om bloemetjes te laten groeien.. die kassen verbruiken ook veel energie.
Maar goed, hoeveel Russisch gas verbruiken andere Europese landen? Dat plaatst die 5 miljard kuub van ons nogal in perspectief...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mwa schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Omdat misschien warmtepomp niet afdoende is voor de echte koude dagen (weekje -10)?
We moeten echt gaan kappen in dit land om op basis van dat soort onrealistische waardes verwarmingsystemen te dimensioneren. Die temperaturen zijn zó vreselijk zeldzaam, dan kan je beter accepteren

• dat het geen 21 graden wordt en dat je een extra trui aan doet of deken pakt
• dat je minder ruimtes verwarmd (opoffering voor de woonkamer bijv.)
• je zet een straalkacheltje neer.. grote kans dat ie ooit ongebruikt op de stort beland dan dat ie ooit gebruikt wordt

Eigenlijk is het bizar hoe verwend we zijn. We blijven aan het gas voor iets wat bijna nooit voor komt. En waarom? Omdat het geen 20+ in huis blijft dan :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 18:38:
[...]

Ja, ik kan het zeker wel betalen, maar dat geld zou ik liever ergens anders aan besteden. Waar ik vooral bang voor ben is dat als straks de Ukraine crisis voorbij is de prijzen amper gaan dalen. Dat dat weer het nieuwe normaal is.

Beetje idem als de benzineprijs. De prijs per vat is amper duurder dan 15 jaar geleden, maar de benzineprijzen zijn nooit meer gezakt.

Waar ik het meeste moeite mee heb is dat onze overheid geld verdient over onze rug. Den Haag harkt miljarden binnen met deze gasprijzen maar weigert om aan de knop te draaien om het netto op het oude niveau te houden. Hufterig, geen andere woorden voor.
Nou, ze geven 3,2mrd terug in de vorm van lagere energiebelasting. En dat was nog voor dat het echt uit de hand liep qua prijzen. Ze zullen vast nog met meer maatregelen komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
President schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:23:
[...]

Tja, bij ons op school had men ook bedacht om flink op gas te besparen door in het weekend niet te stoken en de nachttemperatuur te verlagen... Vervolgens zaten er maandagochtend 200 kinderen om 9u in een graad of 15, omdat het gebouw nooit op tijd opgewarmd kan worden. Snap dus wel dat bedrijven in het weekend door stoken.
Met een simpele programmeerbare regeling is dat probleem van niet tijdig opwarmen natuurlijk héél eenvoudig op te lossen.

Gewoon een zelf-lerende thermostaat waarop je aangeeft dat het gebouw maandagochtend (of eigenlijk: elke doordeweekse ochtend) om 8u30 weer op temperatuur moet zijn en 16.00 het programma weer overgaat op de lage nachttemperatuur. Ergens in het gebouw op een 'niet zo heel toegankelijke plaats' een knop om in geval van een ouderavond ook 's avonds de verwarming aan te zwengelen en klaar.
Eerste paar keer zal het wellicht niet feilloos werken, omdat het systeem dan nog moet "leren" hoe snel het gebouw opgewarmd kan worden. Maar komende winter zal het prima gaan, mét grote besparing op gas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:41
HereIsTom schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Ik snap je frustratie, vind het ook niet leuk, maar belastingen moeten linksom of rechtsom betaald worden, dus als de overheid ze niet binnen krijgt op de energie en/of brandstof dan gaan er andere belastingen wel omhoog.
Eh dan begrijp jij dus niet hoe het werkt. Naar mate de energieprijs stijgt, stijgt ook de hoeveelheid belasting die de overheid erover binnenkrijgt. Zij is dus wel degelijk in staat om aan die knop te draaien zonder dat het belastinginkomsten misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Waarom niet?Doorsnee warmtepomp doet zijn werk nog zonder problemen bij - 15 tot - 20.)

En wanneer was voor het laatst de gemiddelde etmaaltemperatuur meerdere dagen achter elkaar - 10 of kouder in Nederland?
Zelfs in de "hele koude week met veel sneeuw" in februari 2021 was de laagste etmaaltemperatuur in De Bilt nog altijd - 5,8 graden. Een warmtepomp die is gedimensioneerd op - 10 zou het huis dan dus prima warm gehouden hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Ivow85 op 06-03-2022 11:02 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Waarom niet?Doorsnee warmtepomp doet zijn werk nog zonder problemen bij - 15 tot - 20.)

En wanneer was voor het laatst de gemiddelde etmaaltemperatuur meerdere dagen achter elkaar - 10 of kouder in Nederland?
Omdat er dan meer vermogen geleverd moet worden om je huis warm te houden, dus dan moeten de radiatoren en/of vloerverwarming warmer, en dan kan een warmtepomp mogelijk simpelweg niet genoeg warmte leveren.

Het is zeker niet zo dat je bij elk huis simpelweg CV eruit kan halen, warmtepomp erin, en klaar is kees.

[ Voor 9% gewijzigd door Sissors op 06-03-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sissors schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:00:
[...]

dan kan een warmtepomp mogelijk simpelweg niet genoeg warmte leveren.
Dan heb je een te kleine warmtepomp gekozen.
Het is zeker niet zo dat je bij elk huis simpelweg CV eruit kan halen, warmtepomp erin, en klaar is kees.
Er is ook niemand die dat beweert. Het is alleen onzin om warmtepompen niet als goede optie te zien omdat er soms ook nog aanpassingen aan het afgiftesysteem nodig zijn.

Sowieso zal in die gevallen een hybride systeem vaak al een flinke energiebesparing kunnen opleveren. Indien je er nog niet aan toe bent om het afgiftesysteem en/of de isolatie te verbeteren.
Als dan de afgifte en/of isolatie verbeterd is, kun je de cv-ketel afkoppelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
[...]

Haha… hoe vaak wordt het hier nog -10°, de kans daarop is tegenwoordig zeldzaam.
En een goede warmtepomp kan het ook bij -10° nog wel warm krijgen.
En anders kun je voor die enkele keer er ook wel een elektrische kachel bij zetten.

Ik zei jaren geleden al tegen buren, collega’s dat men rekening moest gaan houden dat gas in de toekomst veel duurder zou worden, maar niemand luisterde.
Dat het zo snel zou gaan in een keer had ik ook niet gedacht, maar wij zijn jaren geleden al begonnen met energiebesparende maatregelen waar we nu de vruchten van plukken.
Die buren en collega’s klagen nu ook steen en been :+

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joyous-P
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16-09 15:41
Hadden we maar allemaal naar jou geluisterd ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
JeroenNietDoen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:52:
[...]

Eh dan begrijp jij dus niet hoe het werkt. Naar mate de energieprijs stijgt, stijgt ook de hoeveelheid belasting die de overheid erover binnenkrijgt. Zij is dus wel degelijk in staat om aan die knop te draaien zonder dat het belastinginkomsten misloopt.
Ze hebben toch al aan die knop gedraaid, iedereen krijgt energiekorting, zo’n € 2,25 per dag, dat is € 825,- per jaar. De allerarmsten kunnen ook nog eens extra steun krijgen via de gemeente.
Nog meer korting betekent dus dat de overheid nog minder binnen krijgt en met de Corona maatregelen zijn er ook al miljarden extra uitgegeven en minder binnen gekomen.
Dus ja als we nog een beetje een sociaal stelsel willen overhouden e.d. en later geen torenhoge belastingen moet het kasboekje in orde worden gehouden.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Joyous-P schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:16:
Hadden we maar allemaal naar jou geluisterd ...
Ja inderdaad dan had je nu niet hier geklaagd.
We willen allemaal luxe en comfort maar houden te weinig rekening met risico’s en als het dan een keer mis gaat is het de schuld van een ander.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 18:54
Ik heb 3 jaar geleden een hybride systeem laten plaatsen.
Volledig elektrisch was toen niet haalbaar. 2x zo duur als hybride, Geen mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen. Samen met een buffervat voor warm water paste het niet in de beschikbare ruimte.
Verder had ik over moeten stappen naar 3 fasen, dus nieuwe meter, nieuwe groepenkast. was ook weer 1000 euro.

Gasverbruik ging van rond de 1200 m3 naar (afgelopen jaar) 427 m3. Uiteraard wel hoger elektra verbruik, ongeveer 2000 Kwh, maar dit wordt grotendeels gedekt door zonnepanelen.
(capaciteitstarief is ook lager bij verbruik onder de 500m3 dus dat scheelt ook weer iets)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joyous-P
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:23:
[...]

Ja inderdaad dan had je nu niet hier geklaagd.
We willen allemaal luxe en comfort maar houden te weinig rekening met risico’s en als het dan een keer mis gaat is het de schuld van een ander.
Ik klaag niet. Maar je komt op mij wel over alsof jij het allemaal zo goed weet, want we hadden naar jou moeten luisteren ... Kom eens op de koffie bij mij, in een appartement midden in de binnenstad gebouwd in 1850. Ik ben al erg benieuwd waar je de buiten-unit wilt neerzetten. Ook zijn zonnepanelen niet mogelijk. Dan zwijg ik over alle andere aanpassingen en het financiele plaatje.

Iedereen in Nederland heeft 1 ding gemeen: zo goedkoop mogelijk zijn of haar huis verwarmen, das logisch. Maar wat er mogelijk is, zowel financieel als technisch, is niet overal gelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Joyous-P op 06-03-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
remmuz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:27:
Volledig elektrisch was toen niet haalbaar. 2x zo duur als hybride, Geen mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen.
Dat snap ik niet. Die hybride WP heeft toch ook een buitenunit?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Glashelder schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:42:
[...]

We moeten echt gaan kappen in dit land om op basis van dat soort onrealistische waardes verwarmingsystemen te dimensioneren. Die temperaturen zijn zó vreselijk zeldzaam, dan kan je beter accepteren

• dat het geen 21 graden wordt en dat je een extra trui aan doet of deken pakt
• dat je minder ruimtes verwarmd (opoffering voor de woonkamer bijv.)
• je zet een straalkacheltje neer.. grote kans dat ie ooit ongebruikt op de stort beland dan dat ie ooit gebruikt wordt

Eigenlijk is het bizar hoe verwend we zijn. We blijven aan het gas voor iets wat bijna nooit voor komt. En waarom? Omdat het geen 20+ in huis blijft dan :+
Ik had een jaar geleden al een hoodie XL gekocht die nog weer over de kleren aan kunnen die ik al aan heb (tshirt en trui), ik denk dat ik ook maar een kacheltje erbij doe volgend jaar voor die enkele koude dagen.

In Bulgarije zaten we rond deze tijd alweer buiten overdag en dat tot oktober ofzo, verwarmen was echt iets voor de extreme dagen. Na het douchen vond ik alleen vervelend in een aanbouw zonder verwarming, de druppels bevroren bijna op je lichaam als de douche uit ging :+

Eigenlijk zouden we allemaal een keertje naar oost Europa moeten, we zijn idd verwend, de radiator moet design zijn, kabels moeten weggewerkt zijn, dingen waar je je eigenlijk niet druk om zou moeten maken als je het niet al zo goed hebt.

Edit: aan de andere kant, als je al een gasaansluiting hebt dan zou ik die niet zomaar weg doen, in andere landen hebben ze die aansluiting nooit gehad. Je moet toch wel veel aanpassen in je huis om er helemaal van af te kunnen.

Als je nu de maandlasten al niet kan betalen dan is het lastig om even een boiler te laten installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Andrehj schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:31:
[...]

Dat snap ik niet. Die hybride WP heeft toch ook een buitenunit?
Nee, ik heb geen buiten unit. Het hele systeem zit in 1 unit.
Capaciteit is natuurlijk beperkt, ongeveer 2,4 Kwh output. Voor een huis van 115 m2 is dat voldoende, tenzij het b.v. een week onder nul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 07:41
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:18:
[...]

Ze hebben toch al aan die knop gedraaid, iedereen krijgt energiekorting, zo’n € 2,25 per dag, dat is € 825,- per jaar.
Dat is wel gebaseerd op afgelopen najaar, niet rekening houdend met de oorlog in Ukraine.
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:18:
[...]
Nog meer korting betekent dus dat de overheid nog minder binnen krijgt
De overheid krijgt niet minder binnen. Het krijgt dankzij de huidige energieprijzen juist meer binnen dan in normale tijden. Economen schatten grofweg 5 miljard extra inkomsten voor de schatkist. Dat valt niet goed te praten.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenNietDoen op 06-03-2022 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
Joyous-P schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Ik klaag niet. Maar je komt op mij wel over alsof jij het allemaal zo goed weet, want we hadden naar jou moeten luisteren ... Kom eens op de koffie bij mij, in een appartement midden in de binnenstad gebouwd in 1850. Ik ben al erg benieuwd waar je de buiten-unit wilt neerzetten. Ook zijn zonnepanelen niet mogelijk. Dan zwijg ik over alle andere aanpassingen en het financiele plaatje.

Iedereen in Nederland heeft 1 ding gemeen: zo goedkoop mogelijk zijn of haar huis verwarmen, das logisch. Maar wat er mogelijk is, zowel financieel als technisch, is niet overal gelijk.
Tja we maken allemaal keuzes, wij zijn 10 jaar geleden al verhuisd omdat het oude huis ook te lastig was om aan te passen. Maar ja als je gaat zitten wachten totdat het fout gaat dan ben je te laat.
Volgens mij roepen ze al langer dan 10 jaar dat er iets aan het klimaat moet worden gedaan en al jaren dat we van het gas af moeten.
Maar ja als ik daar dan met mensen over sprak was het meestal, van dat valt wel mee of dat zien we dan wel.

[ Voor 11% gewijzigd door HereIsTom op 06-03-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikoss
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-09 12:08
Wat betreft de korting op de energiebelasting: alleen de belasting op stroom is iets omlaag maar de belasting op gas is juist omhoog gegaan in 2022 en verdient de overheid meer dan ooit aan de hoge tarieven! De belasting op gas tijdelijk naar beneden lijkt mij op korte termijn een prima optie. https://www.rijksoverheid...astingen/energiebelasting
De middenstand met goed geïsoleerde woningen en een goed gevulde spaarpot zal weinig last ondervinden en hebben vaak al zonnepanelen en goed geïsoleerde woningen. De mensen die wat minder te besteden hebben, in slecht geïsoleerde huurwoningen zitten zonder zonnepanelen, een oude auto rijden met hoog verbruik, etc. gaan dus harde klappen krijgen. Overigens eens dat iedereen goed moet kijken welke toekomstige investeringen gedaan kunnen worden op gebied van besparing, isolatie, verbouwing, etc. Niets doen kan gewoon niet meer en terug naar de oude gasprijs van 20cent per m3 gaat niet meer gebeuren. Hopelijk gaan ook woningcorporaties hun verduurzaming versnellen.

Maar het belangrijkste: Hopelijk is de oorlog snel voorbij want idd wij zijn ontzettend verwend met onze design spullen, zonnepanelen, warmtepompen, elektrische auto's, dure vakanties, etc. Lijkt wel alsof we in onze eigen bubbel leven...

MY LR RWD 2025, Pearl White, 19", Zwart Int, Trekhaak - RN122721XXX - GVZ-xx-F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Tja we maken allemaal keuzes, wij zijn 10 jaar geleden al verhuisd omdat het oude huis ook te lastig was om aan te passen. Maar ja als je gaat zitten wachten totdat het fout gaat dan ben je te laat.
Er zijn genoeg mensen die geen kant op kunnen en vast zitten in hun sociale huurwoning, klinkt overigens niet niet het geval te zijn bij de post uit de quote.

Ik vraag me af hoe dit gaat, als je al geen geld hebt dan heb je ook niets te verliezen, de jaarafrekening wordt dan een schuld, maar die kan men ook niet betalen.

Worden mensen in de toekomst geheel afgesloten na 3 aanmaningen? Of iedereen in de schuldsanering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Er zijn genoeg mensen die geen kant op kunnen en vast zitten in hun sociale huurwoning, klinkt overigens niet niet het geval te zijn bij de post uit de quote.

Ik vraag me af hoe dit gaat, als je al geen geld hebt dan heb je ook niets te verliezen, de jaarafrekening wordt dan een schuld, maar die kan men ook niet betalen.

Worden mensen in de toekomst geheel afgesloten na 3 aanmaningen? Of iedereen in de schuldsanering?
Ja natuurlijk als je in een sociale huurwoning zit is het een ander verhaal.
Volgens mij is het Nederland zo dat je niet kan worden afgesloten, alleen als je illegaal bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:34:
[...]

Edit: aan de andere kant, als je al een gasaansluiting hebt dan zou ik die niet zomaar weg doen, in andere landen hebben ze die aansluiting nooit gehad. Je moet toch wel veel aanpassen in je huis om er helemaal van af te kunnen.
Wat is dan het argument om hem wel te laten hangen?

Weghalen meter is 5 minuten. Gasleiding er uit laten trekken iets langer.

Ding doet nu dienst als veredelde paraplu plank.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

erikoss schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:47:
Wat betreft de korting op de energiebelasting: alleen de belasting op stroom is iets omlaag maar de belasting op gas is juist omhoog gegaan in 2022 en verdient de overheid meer dan ooit aan de hoge tarieven!
Nee, want ook het vaste bedrag energiebelastingkorting is fors verhoogd. Overheid krijgt 3,2mrd minder aan energiebelasting binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

stuffer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Wat is dan het argument om hem wel te laten hangen?

Weghalen meter is 5 minuten. Gasleiding er uit laten trekken iets langer.

Ding doet nu dienst als veredelde paraplu plank.
Uiteraard als je helemaal over bent kan het weg, maar je hebt die aansluiting er al liggen, zou hem niet weghalen om het weghalen tegenover hoge kosten (boiler, kookstel, warmtepomp).

Als ik op een goedkope manier de douche warm kan krijgen dan gaat hij er ook uit, dan voorlopig maar geen warm water in de keuken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ivow85 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Dan heb je een te kleine warmtepomp gekozen.

[...]

Er is ook niemand die dat beweert. Het is alleen onzin om warmtepompen niet als goede optie te zien omdat er soms ook nog aanpassingen aan het afgiftesysteem nodig zijn.

Sowieso zal in die gevallen een hybride systeem vaak al een flinke energiebesparing kunnen opleveren. Indien je er nog niet aan toe bent om het afgiftesysteem en/of de isolatie te verbeteren.
Als dan de afgifte en/of isolatie verbeterd is, kun je de cv-ketel afkoppelen.
Euhm, dat is waar die hele discussie over ging. Er is niemand die zegt dat warmtepompen geen goede optie kunnen zijn. Diegene ging juist voor een hybride warmtepomp, en daarop kwam de vraag waarom geen gewone warmtepomp, nou daarom dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wel grappig dat ik nu bezig ben met de CV uit het huis weg te werken, terwijl ik bijna 20 jaar geleden toen ik huurde bezig was met de woningbouwvereniging om CV in onze appartementen te krijgen.

Daar had ik alleen 1 gaskacheltje in de woonkamer, de rest onverwarmd en enkel glas. Lekker ijs aan de binnenkant van je slaapkamerraam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:52:
[...]
Volgens mij is het Nederland zo dat je niet kan worden afgesloten, alleen als je illegaal bezig bent.
In Nederland kan je gewoon worden afgesloten bij wanbetaling. De enige uitzondering is als het minimaal twee dagen gevroren heeft.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sissors schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:00:
[...]

Euhm, dat is waar die hele discussie over ging. Er is niemand die zegt dat warmtepompen geen goede optie kunnen zijn. Diegene ging juist voor een hybride warmtepomp, en daarop kwam de vraag waarom geen gewone warmtepomp, nou daarom dus.
Binnen enkele maanden krijgen een vriend van me en mijn ouders beide een hybride, dat wordt blijkbaar aangeraden door de installateurs, ik zou ook denken, als je over gaat, dan toch helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

anandus schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:01:
[...]

In Nederland kan je gewoon worden afgesloten bij wanbetaling. De enige uitzondering is als het minimaal twee dagen gevroren heeft.
Vorig jaar nog waren ze bij een van de buren voor het huis aan het graven, je wordt fysiek afgesloten idd.

Daarom zit ik ook zo te brainstormen over oplossingen, mensen redden het hier vorig jaar al niet. Misschien moet ik bij de gemeente gaan werken ofzo, maar dat zijn van die papiermolens daar zet je als individu geen zoden aan de dijk.

[ Voor 24% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joyous-P
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:46:
[...]

Volgens mij roepen ze al langer dan 10 jaar dat er iets aan het klimaat moet worden gedaan en al jaren dat we van het gas af moeten.
Maar ja als ik daar dan met mensen over sprak was het meestal, van dat valt wel mee of dat zien we dan wel.
Jij hebt misschien het geluk gehad om te kunnen verhuizen, ik bedoel: er zijn nu veel mensen (starters, zelfs met z'n 2e) die niet kunnen kopen en dus in een huurhuis blijven zitten. We weten allebei dat de huurwoningen niet het best geisoleerd zijn en niet de nieuwste CV ketels, laat staan warmte pompen hebben.

Maar ja, hadden ze maar niet zo lang moeten wachten ... aka hadden ze elkaar maar eerder moeten ontmoeten ... :?

Ik woon deze zomer 3 jaar in ons huis en heb het hier enorm naar mijn zin. We wisten vooraf al dat de energiekosten hoog/hoger zullen uitvallen omdat we van een klein huis naar een groter huis gingen plus we zitten met een erg hoog plafond dat ook niet mee werkt.

Een hybride warmtepomp of volledige warmtepomp gaat-hier-gewoon-nog-niet. Dit is ons door vele adviseurs verteld. Met de nadruk op nog. Wij hebben geen andere keus dan wachten. Wachten op techniek, dat gelukkig snel gaat, om misschien wel de volledig van het gas af te gaan. De mensen die jij sprak zijn wellicht erg vasthoudend aan het oude, maar dat betekend niet dat heel Nederland zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
anandus schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Ok dat wist ik niet, dacht dat energie in Nederland onder de eerste levensbehoefte viel.
Maar goed als je betalingsproblemen hebt is het zaak zo snel mogelijk contact op te nemen met de juiste instanties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Uiteraard als je helemaal over bent kan het weg, maar je hebt die aansluiting er al liggen, zou hem niet weghalen om het weghalen tegenover hoge kosten (boiler, kookstel, warmtepomp).

Als ik op een goedkope manier de douche warm kan krijgen dan gaat hij er ook uit, dan voorlopig maar geen warm water in de keuken bijvoorbeeld.
Beetje het zelfde verhaal hier als @HerrelsTom

10 jaar gelden begonnen met isoleren met de gedachte dat gas wel eens heel duur zou kunnen worden. Daarnaast zijn de aanpassingen op de "natuurlijke" momenten gedaan. Zoals, de badkamer laten verbouwen gebeurd meestal alleen aan de binnenkant maar als extra normaal dubbel glas van het buitenraam gelijk naar HR++ laten vervangen. Geeft meer comfort.

Al die tijd riepen mensen tegen mij dat het zonde was om zo veel extra te doen en dat ik het niet "terugverdien".

Dat zijn nu de zelfde die idd klagen dat ze zoveel kwijt zijn en dat het verbruik zelfs nu in een milde winter hoog is.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

stuffer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:07:
[...]

10 jaar gelden begonnen met isoleren met de gedachte dat gas wel eens heel duur zou kunnen worden. Daarnaast zijn de aanpassingen op de "natuurlijke" momenten gedaan. Zoals, de badkamer laten verbouwen gebeurd meestal alleen aan de binnenkant maar als extra normaal dubbel glas van het buitenraam gelijk naar HR++ laten vervangen. Geeft meer comfort.

Al die tijd riepen mensen tegen mij dat het zonde was om zo veel extra te doen en dat ik het niet "terugverdien".

Dat zijn nu de zelfde die idd klagen dat ze zoveel kwijt zijn en dat het verbruik zelfs nu in een milde winter hoog is.
Klopt, mijn ouders elke keer tegen mij, je ziet de rekening volgend jaar wel, je moet er niet de hele dag mee bezig zijn, bla bla. Mijn broertje evenzo, dingen als, van dat geld kan je ook leuke dingen doen.

Ik kan nu op warm water na gewoon van het gas af.

*douchen bij de sportschool kan ook nog :9 moet je wel lid zijn a 20/maand.

ik weet overigens niet elke keer meer in welk topic ik nou post, warmtepomp, duurzaam, energie

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:15
Ivow85 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Zelfs in de "hele koude week met veel sneeuw" in februari 2021 was de laagste etmaaltemperatuur in De Bilt nog altijd - 5,8 graden. Een warmtepomp die is gedimensioneerd op - 10 zou het huis dan dus prima warm gehouden hebben.
Technisch gezien kan elke woning van het gas af. Economisch gezien vaak niet.
Daarom zijn hybride warmtepompen vaak wel een interessante eerste stap. Heb je nog een goede CV-ketel kan die lekker blijven zitten. Enkel 1 apparaat erbij en je kan serieus op je gasverbruik besparen, helemaal als je nog een normaal aantal zonnepanelen hebt.
Terugverdienen kan dan nog in een reële termijn.
Volgens mij een mooie tussenstap om het gasverbruik in Nederland flink te reduceren zonder direct enorme bedragen neer te hoeven leggen. Los daarvan moeten we ons eerste focussen op isolatie, want dat is altijd goed. En begin dan bij de corporaties en zorg dat particulieren verhuurder gedwongen worden om dit ook te doen. Dan pak je echt een hele grote groep slecht geïsoleerde huizen aan en voor bewoners die het vaak het hardste nodig hebben.

In de buurt heb ik een mooie gasloze woonwijk. Die mensen betalen al snel 120 euro p/m voor hun warmtepomp als ze die leasen. Kopen was bij de bouw 15K (ex onderhoud).
Geen kinderachtige bedragen.

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 06-03-2022 12:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 11:09
remmuz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:27:
Volledig elektrisch was toen niet haalbaar. 2x zo duur als hybride, Geen mogelijkheid om een buitenunit te plaatsen. Samen met een buffervat voor warm water paste het niet in de beschikbare ruimte.
Verder had ik over moeten stappen naar 3 fasen, dus nieuwe meter, nieuwe groepenkast. was ook weer 1000 euro.

Gasverbruik ging van rond de 1200 m3 naar (afgelopen jaar) 427 m3. Uiteraard wel hoger elektra verbruik, ongeveer 2000 Kwh, maar dit wordt grotendeels gedekt door zonnepanelen.
(capaciteitstarief is ook lager bij verbruik onder de 500m3 dus dat scheelt ook weer iets)
Voor een warmtepomp is geen 3 fase nodig, 3 fase gebruik je alleen als je met electrische (niet warmtepomp) doorstromers aan de gang gaat.

Keer op keer blijft deze verouderde informatie maar rondgaan op internet.
Vroeger moest je ook nog airco,s op een apparte 16C groep zetten dat is ook allang verleden tijd en inmiddels kun je airco,s al op bestaande groepen zetten, ook zoiets wat maar blijft rondgaan.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2022 12:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Joyous-P schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Jij hebt misschien het geluk gehad om te kunnen verhuizen, ik bedoel: er zijn nu veel mensen (starters, zelfs met z'n 2e) die niet kunnen kopen en dus in een huurhuis blijven zitten. We weten allebei dat de huurwoningen niet het best geisoleerd zijn en niet de nieuwste CV ketels, laat staan warmte pompen hebben.

Maar ja, hadden ze maar niet zo lang moeten wachten ... aka hadden ze elkaar maar eerder moeten ontmoeten ... :?

Ik woon deze zomer 3 jaar in ons huis en heb het hier enorm naar mijn zin. We wisten vooraf al dat de energiekosten hoog/hoger zullen uitvallen omdat we van een klein huis naar een groter huis gingen plus we zitten met een erg hoog plafond dat ook niet mee werkt.

Een hybride warmtepomp of volledige warmtepomp gaat-hier-gewoon-nog-niet. Dit is ons door vele adviseurs verteld. Met de nadruk op nog. Wij hebben geen andere keus dan wachten. Wachten op techniek, dat gelukkig snel gaat, om misschien wel de volledig van het gas af te gaan. De mensen die jij sprak zijn wellicht erg vasthoudend aan het oude, maar dat betekend niet dat heel Nederland zo is.
Ik heb het niet over (sociale)huurwoningen, daar kun je zelf maar weinig aan doen.
Die verhuurdersheffing hadden ze ook anders moeten doen, een energiebelasting, bijv. dat woningbouwverenigingen worden gedwongen om woningen te isoleren ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
mr_evil08 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Voor een warmtepomp is geen 3 fase nodig, 3 fase gebruik je alleen als je met electrische (niet warmtepomp) doorstromers aan de gang gaat.

Vroeger moest je ook nog airco,s op een apparte 16C groep zetten dat is ook allang verleden tijd en inmiddels kun je airco,s al op bestaande groepen zetten, ook zoiets wat maar blijft rondgaan.
Het had iets met het buffervat te maken.
bovendien wilde ik dan natuurlijk volledig gasloos en dus elektrisch koken. met een 5 pits inductieplaat ga je al snel naar 3 fasen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HereIsTom
stuffer schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:07:
[...]

Ja dat “terugverdien” verhaal klinkt mij bekend in de oren, dat zeiden ze ook vaak tegen mij.
Afgelopen jaar nog toen ik een Airco warmtepomp liet installeren, zoveel geld, dat verdien je nooit meer terug!
Dan zei ik, heb je wel eens de terugverdientijd van je CV installatie berekend?
En die van je mooie nieuwe auto?
Overigens denk ik dat we de Airco warmtepomp met deze prijzen binnen 3 jaar hebben terug verdiend :+

[ Voor 4% gewijzigd door HereIsTom op 06-03-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
remmuz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Het had iets met het buffervat te maken.
bovendien wilde ik dan natuurlijk volledig gasloos en dus elektrisch koken. met een 5 pits inductieplaat ga je al snel naar 3 fasen.
Als je alle 5 pitten continue vol gas hebt staan kan ik begrijpen waarom 3 fase nodig is, het grote gros kan prima op 1 fase op een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-11-2024
de Peer schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Is niet echt mist hoor, gewoon kleine druppels.

Ik merk niet heel veel verschil. Behalve dan dat je lichaam afspoelen of haar uitspoelen langer duurt omdat er simpelweg minder water is om mee te spoelen.
Ook is het iets minder warm en kan er daardoor de neiging zijn om de temperatuur van het water hoger te zetten om dit te compenseren.

Het went snel, maar als ik weer een keer in een hotel ben met regendouche is dat toch wel even genieten.

Het voelt kouder aan opdat de waterdruppels kleiner zijn en veel lucht meeneemt uit de douchekop. En zo doende koelen de waterdruppels sneller af .

(Ik heb ook Niebla)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wanneer denken jullie dat de eerste leveranciers hun lopende contracten tussentijds gaan aanpassen? Ze hebben al voorzichtig gezegd dat het kan, volgens mij gaat dat snel gebeuren.

https://www.rtlnieuws.nl/...n-vattenfall-eneco-essent

https://nos.nl/artikel/24...-is-totaal-onvoorspelbaar

[ Voor 39% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaan71
mr_evil08 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Airco kan op zelfde groep. Maar je moet wel kijken wat er allemaal op die groep gebruikt wordt aan stroom.
Blind aansluiten is niet verstandig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
mr_evil08 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Als je alle 5 pitten continue vol gas hebt staan kan ik begrijpen waarom 3 fase nodig is, het grote gros kan prima op 1 fase op een kookgroep.
zo werkt het natuurlijk niet. Een induktieplaat met een aansluitwaarde van 11 Kw ga je natuurlijk niet op een 1 fase kookgroep aansluiten met de gedachte dat je misschien niet alle zone's tegelijk gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
Adriaan71 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:20:
[...]

Airco kan op zelfde groep. Maar je moet wel kijken wat er allemaal op die groep gebruikt wordt aan stroom.
Blind aansluiten is niet verstandig
3,6 kWh toch en als je daar boven komt vliegt de boel eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaan71
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:23:
[...]

3,6 kWh toch en als je daar boven komt vliegt de boel eruit?
Jep, Ook niet meteen. Maar als je groep berekend wat er allemaal er gelijk afgetrokken kan worden hou je 3,6kw aan. Zit je altijd goed.

[ Voor 25% gewijzigd door Adriaan71 op 06-03-2022 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:18:
Wanneer denken jullie dat de eerste leveranciers hun lopende contracten tussentijds gaan aanpassen? Ze hebben al voorzichtig gezegd dat het kan, volgens mij gaat dat snel gebeuren.

In het artikel van RTL nieuws zegt de woordvoerder van Essent dat de kans heel erg klein is.
Dus laten we hopen dat hij gelijk krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:18:

Dat gaat om de flexibele contracten en principe mogen ze dat gewoon doen want anders was het niet flexibel.
Opvallend is wel dat mijn energieleverancier geen meer jaren contract meer aanbied, enige keus is nog flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

remmuz schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:26:
[...]

In het artikel van RTL nieuws zegt de woordvoerder van Essent dat de kans heel erg klein is.
Dus laten we hopen dat hij gelijk krijgt.
Ja dat hebben we vaker gehoord toch?

Ik kan me niet voorstellen dat ik nog veel langer gas krijg voor 80 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

mr_evil08 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Dat gaat om de flexibele contracten en principe mogen ze dat gewoon doen want anders was het niet flexibel.
Opvallend is wel dat mijn energieleverancier geen meer jaren contract meer aanbied, enige keus is nog flexibel.
Nou de basisafspraak is 2x per jaar bij flexibel, tenzij er extreme gevallen ontstaan zoals nu.

Ik zie ze ook vaste contracten nog wel opbreken.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
mr_evil08 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Volgens mij is er geen enkele leverancier meer die nu nog een vast contract aanbied, het is nu allemaal een modelcontract met variabel tarief, bij Eneco kost dit vandaag;

Tarieven van Eneco Modelcontract

Stroom per kWh normaal € 0,78995
Stroom per kWh dal € 0,58748
Stroom per kWh enkel € 0,69149
Gas per m3 € 2,77452
Vaste leveringskosten per product per maand € 5,99

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Volgens mij is er geen enkele leverancier meer die nu nog een vast contract aanbied, het is nu allemaal een modelcontract met variabel tarief, bij Eneco kost dit vandaag;

Gas per m3 € 2,77452
Op Essent kom ik er nog wel doorheen

Verwachte maandkosten
Groene Stroom 1.236,82
Gas 1.806,97
Jaarkosten 3.044,-
Maandkosten 254,-
Voorgesteld
termijnbedrag 254,

Leveringskosten elektriciteit
Variabele leveringskosten Enkeltarief 0,605000 €/kWh
Vaste leveringskosten (€ 6,49 / maand) 0,213230 €/dag

Leveringskosten gas
Variabele leveringskosten (G1/gasregio 4) 2,541000 €/m3
Vaste leveringskosten (€ 6,49 / maand) 0,213230 €/dag

toon opgegeven verbruik per jaar
3500 kWh stroom en 500 m3 gas

Weet alleen niet wat je nou moet invullen bij opwek, bedoelen ze totaal of teruglevering? Heb 1000 gedaan.

*ik betaal nu 67

[ Voor 25% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Gas per m3 € 2,77452
Shell biedt nog een 3 jarig contract aan

Stroom per kWh normaal € 0,39149
Stroom per kWh dal € 0,34481
Gas per m3 € 1,95031

Scheelt toch behoorlijk met Eneco.
En ze hebben net partij goedkope Russische olie ingeslagen, dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Drie jaar voor 1.95 is niet best. 1.95 consumentenprijs correspondeert met 110 euro inkoop per MWh (in gun 10% marge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:49:
[...]

Shell biedt nog een 3 jarig contract aan

Stroom per kWh normaal € 0,39149
Stroom per kWh dal € 0,34481
Gas per m3 € 1,95031

Scheelt toch behoorlijk met Eneco.
En ze hebben net partij goedkope Russische olie ingeslagen, dus ...
Dat is 3 jaar, dan mag je hopen dat je er bij enig herstel tussentijds weer af kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

Holy shit, 69 cent per kWh. Dat is duurder dan bij Fastned.
Dan zou ik 11.500 Euro per jaar aan stroom kwijt zijn.

Ik zit ook bij Essent, en alleen het 0-10.000 tarief lijkt gewijzigd te zijn naar 17 cent van 7 cent per kWh. Het is me nog niet duidelijk of de volgende zone nou nog gewoon 6 cent kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
JeroenNietDoen schreef op zondag 6 maart 2022 @ 11:40:
[...]

Dat is wel gebaseerd op afgelopen najaar, niet rekening houdend met de oorlog in Ukraine.

[...]

De overheid krijgt niet minder binnen. Het krijgt dankzij de huidige energieprijzen juist meer binnen dan in normale tijden. Economen schatten grofweg 5 miljard extra inkomsten voor de schatkist. Dat valt niet goed te praten.
Ik dacht dat energiebelasting werd geheven over de eenheid, per eenheid, niet op bedrag toch? Hoe krijgt de overheid dan meer belasting binnen voor energie wanneer de prijzen per eenheid omhoog gaan?

Bij btw kan ik me dat voorstellen. Bij energie ben ik even te dom. Wil je het uitleggen wat ik mis?

Aanvulling, ik begrijp nu dat we ook btw betalen over energie? Dus dan zou dat uiteraard impact hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjamo op 06-03-2022 13:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
Infant schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:08:
Holy shit, 69 cent per kWh. Dat is duurder dan bij Fastned.
Dan zou ik 11.500 Euro per jaar aan stroom kwijt zijn.

Ik zit ook bij Essent, en alleen het 0-10.000 tarief lijkt gewijzigd te zijn naar 17 cent van 7 cent per kWh. Het is me nog niet duidelijk of de volgende zone nou nog gewoon 6 cent kost.
Het wordt helemaal tijd om de grootverbruikers korting te strepen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
HollovVpo1nt schreef op zondag 6 maart 2022 @ 05:56:
Precies dit. Zet een (heel ruim) fonds op om direct gedupeerden volledig schadeloos te stellen. En spendeer een deel van de verdiensten aan een meerjarenplan om infrastructuur, techniek en bebouwing gereed te maken voor een alternatieve manier van verwarmen.

Dit gaat allemaal veel te geforceerd. Of eigenlijk gaat het helemaal niet.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-08 11:15

Infant

It's a floating Dino!

President schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:42:
[...]
Het wordt helemaal tijd om de grootverbruikers korting te strepen 8)7
Tja. Het enige voordeel van zoveel VVD stemmers wat ik zie is dat er geld komt uit plekken waar ik ze niet verwacht.

Vermogensbelasting is ook een leuke om weer een paar duizend euro terug te krijgen dit jaar.
Wegenbelasting betalen we niet.
Nu meer dan 1000 Euro korting op de energie rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 14:09
warhamstr schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:47:
[...]
Precies dit. Zet een (heel ruim) fonds op om direct gedupeerden volledig schadeloos te stellen. En spendeer een deel van de verdiensten aan een meerjarenplan om infrastructuur, techniek en bebouwing gereed te maken voor een alternatieve manier van verwarmen.

Dit gaat allemaal veel te geforceerd. Of eigenlijk gaat het helemaal niet.
Vanmorgen bij WNL op NPO1 zei Rick Nieman dat er nu zelfs bewoners zijn in het aardbevingsgebied in Groningen die willen dat er weer gas wordt opgepompt. Diegenen die dat willen zullen ook met de huidige torenhoge tarieven te maken hebben en is het voor hen kiezen uit 2 kwaden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:02:
[...]

Binnen enkele maanden krijgen een vriend van me en mijn ouders beide een hybride, dat wordt blijkbaar aangeraden door de installateurs, ik zou ook denken, als je over gaat, dan toch helemaal?
Dat wordt aangeraden omdat de installateur dan makkelijk kan verdienen aan een fool-proof installatie zonder eerst de boel echt goed door te rekenen, op knelpunten het afgiftesysteem te verbeteren en de installatie optimaal in te regelen.

Gewoon hybride ophangen, met een iets te hoge stooklijn draaien en zodra de aanvoertemperatuur niet meer fatsoenlijk haalbaar is, springt de ketel wel bij. Klant gaat niet zeuren want het huis is warm "dus het systeem werkt uitstekend".

Vervolgens zit de klant nog altijd met 250 euro vaste kosten voor gas per jaar en met onderhouds- en afschrijvingskosten voor de cv-ketel a 200 euro per jaar. Op de levensduur van de installatie (minimaal 15 jaar) kost het gas-deel van de hybride installatie nog zonder de werkelijk verbruikte kubieke meters gas dus
450*15= €6750 euro.

Kan dan voor die 6750 euro echt niet een warmtepompboiler bijgeplaatst worden (€1000 na aftrek subsidie) , een warmtepomp van één maatje groter (max €500 extra) en waar nodig de afgifte verbeterd worden met een Jaga + DBE?

Me dunkt dat all electric in zulke gevallen prima uit kan als je de kosten over de volledige levensduur telt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!
chrisborst schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Technisch gezien kan elke woning van het gas af. Economisch gezien vaak niet.
Economisch gezien kan een nieuwe middensegment auto ook niet uit. En een nieuwe keuken met inbouwapparatuur ook niet

Iedereen maar aan een standaard keuken met losse koelkast en een Fiat Panda?
Dat zou pas beter zijn! En kan economische ook nog eens ruimschoots uit ten opzichte van de luxe waarmee velen nu leven.

Van het gas af gaan was in veel gevallen met de oude energieprijzen al redelijk kosten-neutraal. Met de nieuwe energieprijzen is het al heel snel economisch wél rendabel om volledig van het gas af te gaan. Op basis van de energieprijzen van afgelopen november was de berekende terugverdientijd van onze warmtepomp slechts 5,9 jaar. Inmiddels is dat nog minder geworden.
En nee, het huis is niet bijzonder goed geïsoleerd. Spouw isolatie van de bouw in 1979. Grotendeels beneden nog het oude dubbelglas uit die tijd en op de slaapkamers het enkele glas uit die tijd. Vloer en dak zijn wel na-geïsoleerd en de begane grond is grotendeels voorzien van vloerverwarming.
Cv-ketel eruit-> warmtepomp er in. En ja, ook de slaapkamers met enkel glas zijn nog warm genoeg (18 graden) . Aanvoertemperatuur is 35 graden wanneer het buiten 0 graden is. Maar omdat de warmtepomp continue verwarmt, levert die lage aanvoertemperatuur toch nog genoeg warmte uit de radiatoren op de slaapkamers. Een cv-ketel stookt tot hogere aanvoertemperatuur, maar doet dat vaak maar korte tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Ivow85 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:41:
[...]

Economisch gezien kan een nieuwe middensegment auto ook niet uit. En een nieuwe keuken met inbouwapparatuur ook niet

Iedereen maar aan een standaard keuken met losse koelkast en een Fiat Panda?
Dat zou pas beter zijn! En kan economische ook nog eens ruimschoots uit ten opzichte van de luxe waarmee velen nu leven.

Van het gas af gaan was in veel gevallen met de oude energieprijzen al redelijk kosten-neutraal. Met de nieuwe energieprijzen is het al heel snel economisch wél rendabel om volledig van het gas af te gaan. Op basis van de energieprijzen van afgelopen november was de berekende terugverdientijd van onze warmtepomp slechts 5,9 jaar. Inmiddels is dat nog minder geworden.
En nee, het huis is niet bijzonder goed geïsoleerd. Spouw isolatie van de bouw in 1979. Grotendeels beneden nog het oude dubbelglas uit die tijd en op de slaapkamers het enkele glas uit die tijd. Vloer en dak zijn wel na-geïsoleerd en de begane grond is grotendeels voorzien van vloerverwarming.
Cv-ketel eruit-> warmtepomp er in. En ja, ook de slaapkamers met enkel glas zijn nog warm genoeg (18 graden) . Aanvoertemperatuur is 35 graden wanneer het buiten 0 graden is. Maar omdat de warmtepomp continue verwarmt, levert die lage aanvoertemperatuur toch nog genoeg warmte uit de radiatoren op de slaapkamers. Een cv-ketel stookt tot hogere aanvoertemperatuur, maar doet dat vaak maar korte tijd.
Hoe kom je bij zo'n terugverdientijd?

Want met een woning uit 2014 en een gasverbruik van 400-500 kuub op jaarbasis, ga ik nooit in 6 jaar het terug verdienen... Sterker nog, niet eens in 10 jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe onzuiniger je huis is hoe lager de terugverdientijd natuurlijk.

Voordeel van zo'n laag gasgebruik is dat je nauwelijks tot geen last hebt van prijsstijgingen na de overheidssubsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
R0181 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Vanmorgen bij WNL op NPO1 zei Rick Nieman dat er nu zelfs bewoners zijn in het aardbevingsgebied in Groningen die willen dat er weer gas wordt opgepompt. Diegenen die dat willen zullen ook met de huidige torenhoge tarieven te maken hebben en is het voor hen kiezen uit 2 kwaden.
Tja allemaal zo makkelijk praten en korte termijn denken.
Denk dat de mensen in Groningen die echt getroffen zijn en vaak nog niet eens schadeloos zijn gesteld er heel anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
President schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Want met een woning uit 2014 en een gasverbruik van 400-500 kuub op jaarbasis, ga ik nooit in 6 jaar het terug verdienen... Sterker nog, niet eens in 10 jaar...
In hoeveel jaar heb je je auto terug verdiend? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:12:
[...]

In hoeveel jaar heb je je auto terug verdiend? ;)
Nouja, in vergelijking met de OV kosten en reistijd verkorting heb ik dat er met één jaar al uit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Denk dat de mensen in Groningen die echt getroffen zijn en vaak nog niet eens schadeloos zijn gesteld er heel anders over denken.
Zelfs die lijken er hetzelfde over te denken:
Verbeek heeft zoveel aardbevingsschade aan haar huis, dat ze nu noodgedwongen in een wisselwoning woont terwijl haar eigen huis wordt opgeknapt. Maar dat is onbelangrijk op dit moment, zegt ze. De gaskraan mag weer open. En financiële genoegdoening is ook even onbelangrijk. "Ik ontving deze week het smartegeld voor de aardbevingsschade. Ik heb het overgemaakt naar Giro555, omdat het leed van de mensen in Oekraïne onnoemelijk veel groter is dan mijn leed", aldus Verbeek.
Zie Veel Groningers bereid gaskraan weer te openen om Poetin te dwarsbomen

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HereIsTom
Tja sommige mensen zijn echt *knip*
Daarom ben ik ook tegen referenda, dan gaan ‘ondeskundige’ mensen beslissen op hun emotie en portemonnee!

Maar niet allemaal dus;

“ De Groninger Bodem Beweging spreekt over "retoriek en stemmingmakerij". De belangenvereniging van bewoners in het aardbevingsgebied is geen voorstander van het weer opendraaien van de gaskraan. De vereniging vindt het risico op nieuwe problemen te groot. "Groningers leven in een onveilige situatie omdat de kans op een zware beving door de mijnbouw reëel is. Nog altijd zijn veel huizen in het aardbevingsgebied hier niet tegen bestand", schrijft de Bodembeweging op de website.

De vereniging wijst er ook op dat de gasprijs waarschijnlijk niet zal dalen, ook niet als er weer meer gas uit het Groningerveld komt. Het probleem is dat het Groningse gas laagcalorisch is, het bevat te weinig stikstof om de prijs te bepalen op de wereldgasmarkt waar juist hoogcalorisch gas, zoals het Russische, wordt verhandeld.”

[ Voor 55% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2022 09:11 . Reden: Dat draagt niets bij. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0181
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19-09 14:09
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:11:
[...]
Waarschijnlijk zitten er ook mensen bij die echt getroffen zijn, het ging tenslotte over inwoners uit het aardbevingsgebied die de gaskraan weer open willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:53
R0181 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:20:
[...]

Ik gok zo dat dit meer met Rusland/Oekraïne te maken zou hebben, want als er in Groningen weer veel gas gaat komen, dan gaat die gasprijs echt niet dusdanig veel naar beneden.
Het is meer dat zij Putin niet verder willen spekken denk ik.

Er zou natuurlijk nog wel gekozen voor kunnen worden om enkel en uitsluitend voor Nederland gas in te winnen uit Groningen en dit gas bij wijze van ' te dumpen ' op onze energiemarkt.
Met wat steun vanuit Groningen en Den Haag moet zoiets toch te realiseren zijn.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Sjamo schreef op zondag 6 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Ik dacht dat energiebelasting werd geheven over de eenheid, per eenheid, niet op bedrag toch? Hoe krijgt de overheid dan meer belasting binnen voor energie wanneer de prijzen per eenheid omhoog gaan?

Bij btw kan ik me dat voorstellen. Bij energie ben ik even te dom. Wil je het uitleggen wat ik mis?

Aanvulling, ik begrijp nu dat we ook btw betalen over energie? Dus dan zou dat uiteraard impact hebben.
Klopt, het is de 21% btw. Dacht dat dat wel algemeen bekend was. Maar blijkbaar weten mensen het toch niet allemaal, ondanks dat ze er maandelijks al snel honderden euro's voor betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Cap schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Klopt, het is de 21% btw. Dacht dat dat wel algemeen bekend was. Maar blijkbaar weten mensen het toch niet allemaal, ondanks dat ze er maandelijks al snel honderden euro's voor betalen.
Er waren al politieke partijen die de BTW naar 6% willen, omdat het een eerste levensbehoefte is.

Makkelijk scoren :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21:15
HereIsTom schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:17:
[...]

De vereniging wijst er ook op dat de gasprijs waarschijnlijk niet zal dalen, ook niet als er weer meer gas uit het Groningerveld komt. Het probleem is dat het Groningse gas laagcalorisch is, het bevat te weinig stikstof om de prijs te bepalen op de wereldgasmarkt waar juist hoogcalorisch gas, zoals het Russische, wordt verhandeld.”
Laag calorisch gas bevat juist veel stikstof.

Teven is laagcalorisch gas de standaard in Nederland voor gasfornuizen en cv's als we dus hoog calorisch gas vanuit Rusland gaan gebruiken dan wordt het eerst verdund/vermengd met stikstof.

Dus dat gas daar kan prima gebruikt worden in Nederland en hier in Nederland de prijs verlagen want je hoeft immers minder in te kopen en kan ook aan Duitsland en België verkopen die ook (deels)ingesteld zijn op laag calorisch gas.

Al een paar jaar is er een conversie gaande om cv's en gasfornuizen H gas geschikt te maken wat dan helaas ons weer meer afhankelijk maakt van andere landen.

Die hele regeling moet beter want die huizen worden niet vanzelf beving bestendig maar als daar een plan voor ligt lijkt het mij belangrijk om toch dat vaatje te tappen in de transitie fase naar alternatieven en om de prijs te drukken en om geen geld te laten vloeien naar Rusland.

[ Voor 6% gewijzigd door Palindrome op 06-03-2022 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 16:40:
Er waren al politieke partijen die de BTW naar 6% willen, omdat het een eerste levensbehoefte is.
Die hebben dan zeker ook gemist dat het "lage" BTW-tarief al jaren 9% is (dus in één klap 50% verhoogd).

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 06-03-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wilke schreef op zondag 6 maart 2022 @ 17:11:
[...]

Die hebben dan zeker ook gemist dat het "lage" BTW-tarief al jaren 9% is (dus in één klap 50% verhoogd).
Even opgezocht, ze wilden het naar 0 (was nog voor de oorlog).
PVV wil energierekening huishoudens flink verlagen: ‘btw in dit crisisjaar naar 0 procent’
20-02-2022 om 12:10
Nog een artikel van vorige maand
https://www.hartvannederl...ooi-btw-op-energie-omlaag

[ Voor 15% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
President schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:00:
[...]

Warmtepomp geeft ook comfortverbetering, je kan er ook mee koelen in de zomer en je komt altijd thuis in een warm huis.

Deze warmtepomp verdien ik overgens wel terug in 7 jaar en in combi met zonnepanelen nog sneller.
Uiteraard is het niet de bedoeling om je ketel zo aan de kant te gooien, dat ding is ook een keer af en vervanging kan dan ook nog.

Een CV ketel verdien je ook niet terug, het blijft een kostenpost.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 06-03-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-09 22:19
[...]

Forum : Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10

Info genoeg te vinden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
[...]

Gas per m3 € 2,77452
Holy shit, dit kan toch niet waar zijn!!!😱

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:47

Dennis1812

Amateur prutser

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-07 21:34
De overheid moet hier echt ingrijpen. Die extra 400 euro gaat niet helpen zo.

Het is te hopen dat medio dit jaar de boel stabiliseert/ terug naar normaal voor we een echt koude winter krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kaaschef schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:29:
[...]

De overheid moet hier echt ingrijpen. Die extra 400 euro gaat niet helpen zo.

Het is te hopen dat medio dit jaar de boel stabiliseert/ terug naar normaal voor we een echt koude winter krijgen.
Kaag heeft al in wat nettere woorden aangegeven dat we de pot op kunnen. Dus nee.

Helaas, hadden we niet op de VVD moeten stemmen.
Die zijn voor de rijke met leasebakken en tankpassen en niet voor de (onbestaande) middeninkomens of lage inkomens.
Temper je hoop maar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Kaaschef zie de tweede post in dit topic voor de termijnmarkt.
De "normale" prijs van €15-20/MWh wordt nu niet meer verwacht, het duurt tot 2026 om weer op €30/MWh te komen.
Maar niemand weet het precies, alles is mogelijk.
Dit is wel het moment om in de rij te staan voor welke maatregel dan ook.
Vloerverwarming, inverter-airco, isoleren: het was al een goed idee en nu is het voor iedereen duidelijk :)

Open voor advies op maat van ervaringsdeskundigen een topic in DED.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Dennis1812 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:32:
Die zijn voor de rijke met leasebakken en tankpassen en niet voor de (onbestaande) middeninkomens of lage inkomens.
Temper je hoop maar.
Niet helemaal: ze zijn er ook niet voor de mensen met leasebakken en tankpassen - al denken sommigen daarvan tot hun eigen schade van wel. Want dat betreft nog steeds mensen die hun inkomen, hoe hoog ook, halen uit arbeid. De VVD is er voor mensen die hun geld in (serieus) vermogen hebben zitten en de lobby daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:45
Naar wat ik hoor stellen sommige leveranciers al spontaan afbetalingsplannen voor. Nu weet ik niet of dat dan renteloos is, ik vind er niet veel info over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf het onwerkelijk vinden dat de energieprijzen exploderen, maar dat wij persoonlijk minder kwijt zijn dan voorgaande jaren.

Vorig jaar september een driejarig contract afgesloten bij Eneco. Gas voor €0,91 en stroom voor €0,19 / €0.16. Door de verlaging van de energiebelasting is ons maandtermijn nu €50 (was altijd rond de €70). En volgens de app krijgen we daarnaast €100-€150 terug.

Desondanks zijn we extra op gaan letten met ons gasverbruik. Nog meer bewustwording dat fossiele brandstoffen zeer bewust gebruikt moeten worden, ook al raakt het ons nog niet financieel. CV op 60, temperatuur op max. 19 graden i.p.v 21, korter douchen en de verwarming pas aan als het nog steeds koud is met een warme trui en deken. Anticiperen op nieuwe tijden... huurhuis vrije sector in de stad, kopen praktisch onmogelijk, dus helaas gebonden aan gas (en benzine...), en geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:18
Dennis1812 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:32:
[...]

Kaag heeft al in wat nettere woorden aangegeven dat we de pot op kunnen. Dus nee.

Helaas, hadden we niet op de VVD moeten stemmen.
Temper je hoop maar.
Kaag zit bij die andere partij, maar buiten dat lijkt mij direct bij iedere mogelijk tegenslag we het beleid met 100
% om gooien niet zo'n goed plan, dat geld moet immers ook ergens vandaan komen. Die rente loopt wel weer een keer op en dan kost de staatsschuld weer bakken vol met geld.

Als de overheid onbetrouwbaar is, omdat het beleid plotseling gewijzigd wordt, dan is het niet goed. Is er enige standvastigheid is het ook niet goed. In tegenstelling tot de accijns op benzine en diesel, is de energiebelasting een vast bedrag en schaalt dit niet mee met de kale prijs. Alles wat de overheid hier zou gaan doen is alles behalve kosten neutraal uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Oilman de btw gaat wel harder drukken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:58

Don Quijote

El Magnifico

Oilman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:46:
[...]
Alles wat de overheid hier zou gaan doen is alles behalve kosten neutraal uit te voeren.
Maar ze zullen wel moeten. Wij zouden bij de huidige prijzen naar 800e per maand gaan, nu kunnen wij dat wel dragen en gaan we wat minder sparen. Maar er zijn natuurlijke hele volksstammen voor wie dat onmogelijk te dragen is. De uiteindelijke kosten van die mensen nu niet steunen is op de langere termijn veel duurder voor de maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oilman schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:46:
[...]

Kaag zit bij die andere partij, maar buiten dat lijkt mij direct bij iedere mogelijk tegenslag we het beleid met 100
% om gooien niet zo'n goed plan, dat geld moet immers ook ergens vandaan komen. Die rente loopt wel weer een keer op en dan kost de staatsschuld weer bakken vol met geld.

Als de overheid onbetrouwbaar is, omdat het beleid plotseling gewijzigd wordt, dan is het niet goed. Is er enige standvastigheid is het ook niet goed. In tegenstelling tot de accijns op benzine en diesel, is de energiebelasting een vast bedrag en schaalt dit niet mee met de kale prijs. Alles wat de overheid hier zou gaan doen is alles behalve kosten neutraal uit te voeren.
Tuurlijk is Kaag D66.
Echter voert ze gewoon uit wat haar opgedragen wordt vanuit Rutte. De man die al 10 jaar lang de rijken rijker maakt en de armen armer.

En ik vraag niet om een 100% ommezwaai. Wel voor het ondersteunen van de burger. Dat deden ze ook gedurende corona. Toen kon er niet genoeg gestrooid worden. Nu moet de knip dicht blijven. Het hoeft niet kosten neutraal. Maar het moet wel bij de lagere én de middeninkomens terecht komen en het geld kan je halen bij de rijkste. Die hebben meer dan genoeg.

Verhogen van diverse belastingen is een goede start. Of verlagen van de BTW op de eerste xxm³ en eerste xxkWH. Maar dat is op Tweakers een heel onpopulaie standpunt aangezien de meeste hier in de ICT werken. Een sector die ver bovenmodaal betaald.

Pagina: 1 ... 47 ... 51 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de juridische kijk op contracten en omgekeerde opzeggingen: Energiebedrijf verhoogt prijs ondanks contract
Voor de diepere achtergronddiscussie: Energie - crisis & actualiteit
Voor als je wilt overstappen, dan is er nog altijd dit topic: Overstappen naar een nieuwe energieleverancier
Duurzame praat: De Duurzame Kroeg deel 4