Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.997 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21-09 15:44
ObiTewodros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:00:
https://www.nieuwbouw-par...02Ra0mNQAR/bouwnummer-148

https://www.nieuwbouw-par...02Ra0L5QAJ/bouwnummer-197

80k verschil maar maar nagenoeg zelfde huis. De goedkopere heeft ook nog eens een betere tuin ligging.

Is een 2 onder 1 kap dan echt zoveel keer waard? Je hebt alsnog buren. Als het een alleenstaande huis was zou ik het wel begrijpen
Die tweekapper lijkt wel een veel vrijere ligging naar voren te hebben. Dat zou voor mij wel meerwaarde hebben. Net als dat die vrijstaande woningen veel vrijer liggen dan veel van de 'ingebouwde' rijtjeswoningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-09 10:04
Lisadr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:08:
[...]
Vraanstaande woning van zijn naar mijn mening absurd geprijsd. Je kunt een 2-onder-1 kap kopen van 147 m2 met een 81 m2 tuin voor 576K of een vrijstaande woning van 157 m2 met een tuin van 138 m2 voor 830K 8)7
Ik snap de prijs van de vrijstaande woning ook niet goed.
Perceel van 350m2 kost met een grondprijs van €600,- per m2 in totaal €210.000.
De woning zelf kost €500.000. Dus dan kom je op €710.000 uit.
En omdat dit een project is, is het allemaal nog veel goedkoper om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

1 m2 minder woning, 3 m2 minder tuin en 77K duurder! Het is niet eens een echte 2-onder-1 kap, maar een soort rijtjes woning. 560K is naar mijn mening te veel!

Ze hebben ook 2-onder-1 kap woningen te koop zoals deze. 14m2 meer woning en 11 m2 meer tuin voor 16K meer.

Vraanstaande woning van zijn naar mijn mening absurd geprijsd. Je kunt een 2-onder-1 kap kopen van 147 m2 met een 81 m2 tuin voor 576K of een vrijstaande woning van 157 m2 met een tuin van 138 m2 voor 830K 8)7
Staat dan wel "tuin", maar ja vind ik een beetje raar:
Uhm staat er dan voor die vrijstaande Perceeloppervlakte
ca. 350 m2 en voor 2 onder 1 kap Perceeloppervlakte
ca. 311 m2

Maar alles al in optie, dus verkocht zeg maar...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
fisherman schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:59:
[...]

Het beste zou zijn dat een 2e salaris helemaal niet gebruikt zou mogen worden, voor de financiering van een woning. Nu hebben mensen zelf de (onverantwoorde!) keuze om een 2e inkomen te gebruiken voor het verkrijgen van een hypotheek.
Mensen die een 2e inkomen gebruiken om een hypotheek af te sluiten, vinden het blijkbaar fijn om in financiële onzekerheid te leven.
Mijn vriendin en ik vinden het vooral fijn om heerlijk te kunnen wonen, heerlijker dan wanneer we een huis hadden gekocht op 1 salaris. En ja, daar is goed over nagedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
Verwijderd schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:59:
[...]

Staat dan wel "tuin", maar ja vind ik een beetje raar:
Uhm staat er dan voor die vrijstaande Perceeloppervlakte
ca. 350 m2 en voor 2 onder 1 kap Perceeloppervlakte
ca. 311 m2
De tuin is 11,5m x 12.0m, dus 138m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Compuhair schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:12:
[...]

De tuin is 11,5m x 12.0m, dus 138m2.
Ja klopt, zie je die schuine percelen? ja das 2 keer niks, heb ooit een huis gehad met een schuine tuin/perceel : Dacht valt wel mee, maar kan je lastig inrichten en blijft een ergernis, Never again!
https://www.nieuwbouw-par...status=Available.InOption

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2022 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
DutchChelsea schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:11:
[...]

Mijn vriendin en ik vinden het vooral fijn om heerlijk te kunnen wonen, heerlijker dan wanneer we een huis hadden gekocht op 1 salaris. En ja, daar is goed over nagedacht
Dat wat je een aantal jaren terug op 1 salaris kon kopen kan je nu alleen op 2 salarissen kopen. Dus zelfde hoeveelheid woongenot wel 2 salarissen nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Compuhair schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:29:
Ik snap de prijs van de vrijstaande woning ook niet goed.
Perceel van 350m2 kost met een grondprijs van €600,- per m2 in totaal €210.000.
De woning zelf kost €500.000. Dus dan kom je op €710.000 uit.
En omdat dit een project is, is het allemaal nog veel goedkoper om te maken.
Toen ik een paar jaar geleden een huis zocht (de markt was toen ook al niet makkelijk) vroegen mensen me wel eens "kun je dan niet op nieuwbouw inschrijven?". Dan moest ik lachend als een boer met kiespijn uitleggen dat we een tonnetje tekort kwamen voor zelfs het kleinste 50m2 nieuwbouwappartement.

En daar zit dan, itt een bestaande woning, nog niet eens een keuken of badkamer in, dus reken maar 30k bovenop die prijs, die toch al niet concurrerend is tov. bestaande bouw.

Toch bleken vooral oudere mensen de verwachting te hebben dat je je als starter op nieuwbouw zou inschrijven. Is er in het verleden een periode geweest dat nieuwbouw voordeliger was dan een bestaande woning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
CVTTPD2DQ schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:58:
[...]

Toch bleken vooral oudere mensen de verwachting te hebben dat je je als starter op nieuwbouw zou inschrijven. Is er in het verleden een periode geweest dat nieuwbouw voordeliger was dan een bestaande woning?
In de jaren 70 & 80 had je de premie woningen. Die waren vaak in trek bij relatief jonge kopers.

Of ze ook echt voordeliger waren dan bestaande bouw weet ik niet, maar in elk geval moet die constructie een aantrekkelijk aanbod geweest zijn voor jonge gezinnen en/of stellen met een kinderwens.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivow85 op 06-06-2022 16:05 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Laatst online: 22:26
[Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door rvrrr op 06-06-2022 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
ObiTewodros schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:50:
[...]

Dat wat je een aantal jaren terug op 1 salaris kon kopen kan je nu alleen op 2 salarissen kopen. Dus zelfde hoeveelheid woongenot wel 2 salarissen nodig....
Nee. Nu veel meer woongenot en toekomstbestendig (nieuwbouwappartement, met lift). Was in ons vorige appartement niet. Zoals gezegd: een weloverwogen keuze ook al zijn de hypotheeklasten per maand circa 950 euro meer dan in vorige woning. (En ja, ik realiseer me dat dat best veel geld is en we ondanks onze tophypotheek in een behoorlijk luxe positie zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

1 m2 minder woning, 3 m2 minder tuin en 77K duurder! Het is niet eens een echte 2-onder-1 kap, maar een soort rijtjes woning. 560K is naar mijn mening te veel!

Ze hebben ook 2-onder-1 kap woningen te koop zoals deze. 14m2 meer woning en 11 m2 meer tuin voor 16K meer.

Zal wel zijn eigen publiek trekken. Maar voor dit geld kan je toch beter in Gouda gaan wonen? Daar heb je wel alle voorzieningen van een provinciestad zoals @Rubbergrover1 noemt op fietsafstand en een intercity station naar 3 grote steden. In Gouda zijn de huizen wel vaak ouder, maar voor Randstad begrippen heel betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchChelsea
eamelink schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 12:25:
Ondertussen in renteland hebben Hypotrust, Venn, Tulp en Nationale Nederlanden de rentes verlaagd; en ook BijBouwe en Bunq hebben een aantal tarieven verlaagd.

Nog moeilijk te duiden of dat 'echte' renteverlagingen zijn of dat ze de 'drukte-opslag' eraf gehaald hebben, maar het duidt op z'n minst op een vertraging in de stijging van de rente.
Je vergeet 'mijn' Aegon. Die ging vorige week een whopping 0.01 procentpunt naar beneden. Wel groen in overzicht Rentebox :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Z___Z schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Zal wel zijn eigen publiek trekken. Maar voor dit geld kan je toch beter in Gouda gaan wonen? Daar heb je wel alle voorzieningen van een provinciestad zoals @Rubbergrover1 noemt op fietsafstand en een intercity station naar 3 grote steden. In Gouda zijn de huizen wel vaak ouder, maar voor Randstad begrippen heel betaalbaar.
Krijg je er in Gouda wel risico ten aanzien van je fundering bij. Dat is toch zo’n gemeente waar de grond nog altijd inklinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
koentjuh schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:57:
[...]

Krijg je er in Gouda wel risico ten aanzien van je fundering bij. Dat is toch zo’n gemeente waar de grond nog altijd inklinkt?
Ja wel als je monumentaal iets koopt, maar alles wat op beton gefundeerd is heeft dat risico niet. Weet niet of Waddinxveen veel betere grond heeft. Gouda heeft ook wat Marokkanen buurten, wat het misschien ook niet populair maakt voor mensen die uit de grote steden verhuizen naar de overwegend witte tweeverdieners nieuwbouwwijken.
Heb het idee dat mensen uit Den Haag in Waddinxveen nieuwbouw kopen omdat ze Berkel en Rodenrijs of Pijnacker niet kunnen betalen en dan maar voor Waddinxveen kiezen. Gouda
verschilt wel dermate van Berkel dat het vaak niet eens overwogen wordt. Berkel heeft tenminste uitstekende OV verbindingen met Rotterdam en Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48
Z___Z schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:05:
[...]

Ja wel als je monumentaal iets koopt, maar alles wat op beton gefundeerd is heeft dat risico niet. Weet niet of Waddinxveen veel betere grond heeft. Gouda heeft ook wat Marokkanen buurten, wat het misschien ook niet populair maakt voor mensen die uit de grote steden verhuizen naar de overwegend witte tweeverdieners nieuwbouwwijken.
Heb het idee dat mensen uit Den Haag in Waddinxveen nieuwbouw kopen omdat ze Berkel en Rodenrijs of Pijnacker niet kunnen betalen en dan maar voor Waddinxveen kiezen. Gouda
verschilt wel dermate van Berkel dat het vaak niet eens overwogen wordt. Berkel heeft tenminste uitstekende OV verbindingen met Rotterdam en Den Haag.
Maar bij nieuwbouw zakt toch ook je tuin en/of straat ten opzichte van je huis ? Of gewoon eens in de zoveel tijd een partij ophoog zand storten?

Hier in Soest gaat het wel wat langzamer allemaal. Zelfs woningen die met een verlaging terug op funda komen. Er is toch even wat rust gekomen door de rente / aankomende vakantie periodes lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
DutchChelsea schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:29:
[...]

Nee. Nu veel meer woongenot en toekomstbestendig (nieuwbouwappartement, met lift). Was in ons vorige appartement niet. Zoals gezegd: een weloverwogen keuze ook al zijn de hypotheeklasten per maand circa 950 euro meer dan in vorige woning. (En ja, ik realiseer me dat dat best veel geld is en we ondanks onze tophypotheek in een behoorlijk luxe positie zitten)
Hoeveel minder had dat appartement in 2019 gekost ten opzichte van 2022? Als je ook de rente verhoging in acht neemt dan ben je echt flink meer kwijt waardoor het nu alleen maar te financieren is met 2 salarissen.

[ Voor 11% gewijzigd door ObiTewodros op 06-06-2022 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-09 08:01
ObiTewodros schreef op maandag 6 juni 2022 @ 15:50:
[...]

En waarom is het een aantal jaren geleden verkeerd gegaan?
Omdat iedereen "te duur" woonde.

Ik snap de logica totaal niet waarom je op 1 salaris een huis kan kopen.
Nou prima....in dat geval kopen zowel mijn vrouw als ik een huis. 1 om te verhuren/toekomstig voor onze kinderen en 1 om te wonen. Help je daarmee het probleem? Denk het juist niet.

Enige oplossing is EIGEN geld meer laten meetellen dan de salaris.
Dus bvb eigen geld 20% inleggen en salarissen voor max 80% mee te laten tellen.
Daarmee beloon je degene die sparen om een huis te kopen ipv degene die elke maand het meest binnen krijgen (maar ook ontslagen kunnen worden, dus = risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:19:
[...]

Nou prima....in dat geval kopen zowel mijn vrouw als ik een huis. 1 om te verhuren/toekomstig voor onze kinderen en 1 om te wonen. Help je daarmee het probleem? Denk het juist niet.

Daarmee beloon je degene die sparen om een huis te kopen ipv degene die elke maand het meest binnen krijgen (maar ook ontslagen kunnen worden, dus = risico).
Ben het wel grotendeels met je eens. Eerder in dit topic werd de suggestie gewekt dat je altijd keuze hebt tussen met 1 salaris of met 2 salaris en meer luxe. Mijn reactie was daarop gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
koentjuh schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:13:
[...]

Maar bij nieuwbouw zakt toch ook je tuin en/of straat ten opzichte van je huis ? Of gewoon eens in de zoveel tijd een partij ophoog zand storten?

Hier in Soest gaat het wel wat langzamer allemaal. Zelfs woningen die met een verlaging terug op funda komen. Er is toch even wat rust gekomen door de rente / aankomende vakantie periodes lijkt het.
Ja tuinen en straten zakken wel weg. Zo erg dat de gemeente in geldnood was een aantal jaar geleden. Maar de hele regio zakt, dus lijkt me niet alleen een probleem in Gouda. De straten worden in Gouda elke 20 jaar ofzo opgehoogd, wat natuurlijk veel geld kost. Maar goed, de enige nieuwbouwwijk die nu in de verkoop staat in Gouda is Westergouwe, wat ontsloten wordt door een N-weg die nu al dagelijks vast staat. Die wijk is pas voor een kwart af. Aangezien daar zelf geen werk is en iedereen met de auto moet, weet ik niet of dat veel beter is dan Waddinxveen :+. Er komt wel een binnenstedelijke nieuwbouwwijk aan waar nu het DC van Blokker staat.

Qua grond kan je beter in Soest wonen. Alles ten oosten van Utrecht is qua bodem veel beter geschikt voor woningbouw. Het is dat het economisch centrum van Nederland nou eenmaal in de ingepolderde moerassen van de Randstad ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
ObiTewodros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:00:
https://www.nieuwbouw-par...02Ra0mNQAR/bouwnummer-148

https://www.nieuwbouw-par...02Ra0L5QAJ/bouwnummer-197

80k verschil maar maar nagenoeg zelfde huis. De goedkopere heeft ook nog eens een betere tuin ligging.

Is een 2 onder 1 kap dan echt zoveel keer waard? Je hebt alsnog buren. Als het een alleenstaande huis was zou ik het wel begrijpen
Ja dat scheelt echt veel. Als het een fatsoenlijke tweekapper is. Dit van jouw linkje is geen echte tweekapper maar gewoon een rijwoning met aan een kant een metertje vrij.

Een fatsoenlijke tweekapper heeft gewoon veel vrije onbebouwde ruimte aan een kant, of een garage of uitbouw/erker aan de zijkant. En liefst een “achterom” of zoiets. En wat meer ramen aan de zijkant op elke verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ObiTewodros schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Ben het wel grotendeels met je eens. Eerder in dit topic werd de suggestie gewekt dat je altijd keuze hebt tussen met 1 salaris of met 2 salaris en meer luxe. Mijn reactie was daarop gericht.
Het verschil met vorig jaar is dat je met de leennorm van 2 salarissen vorig jaar met het inkomen van 1 van de twee salarissen de hypotheek redelijk makkelijk kon betalen. Met de huidige rente is de leennorm bijna hetzelfde, maar is het vrijwel onmogelijk om de maximale hypotheek van 2 salarissen op 1 salaris te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BFmango schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:48:
[...]
Een fatsoenlijke tweekapper heeft gewoon veel vrije onbebouwde ruimte aan een kant, of een garage of uitbouw/erker aan de zijkant. En liefst een “achterom” of zoiets. En wat meer ramen aan de zijkant op elke verdieping.
Maar dat zul je in de meeste nieuwbouwwijken niet meer zo snel vinden. Of alleen tegen een zeer forse meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 17:58:
[...]

Maar dat zul je in de meeste nieuwbouwwijken niet meer zo snel vinden. Of alleen tegen een zeer forse meerprijs.
Je hebt ze nog wel alleen inderdaad tegen steeds gekkere prijzen. Maar wel de sfeer en ruimte die je verwacht van een tweekapper. Dit soort twee onder één kappers worden hier in Weesp gebouwd, voorbeelden van meest recente project:

https://www.nieuwbouw-wee...025JqRCQA0/bouwnummer-159

https://www.nieuwbouw-wee...025JqWbQAK/bouwnummer-194

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Persoonlijk twijfel ik steeds meer over nieuwbouw. De onzekerheid van het tekort aan materiaal hebben ze nu al in ieder geval GOED doorberekend. In de regio waar ik zoek (randstad Utrecht oost t/m Barneveld) vragen ze voor nieuwbouw 6,5-7t voor hoekwoning/2 onder 1 kap. Nu weet ik ook al dat ik voor minstens 150k aan inrichting kwijt ben (inclusief bouwaanpassingen, dus 8t voor een woning waar ik nog minstens 1 jaar op moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 11:55
[...]

Ik ben het met je eens, laat ik daarmee beginnen.
Wat ik me wel afvraag is hoe de inkomensverdeling bij jou en je partner zit, als dat “nagenoeg” gelijk is snap ik je stelling helemaal.
Bij mij is het zo dat ik behoorlijk meer verdien dan m’n partner, wij hebben dan ook een hypotheek die prima gedragen kan worden op mijn inkomen alleen. Als ik niets binnen zou krijgen en alleen op het inkomen van m’n vriendin zouden leven is het wel een lastige. Wij hebben het geluk dat we dat echt wel een tijdje kunnen volhouden, maar stel dat ik echt nergens meer aan de bak zou komen is het wel een probleem.

Zo zijn er denk ik genoeg stellen in NL die de inkomensverdeling niet evenredig hebben en daardoor kiezen voor een hypotheek op 1 inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Mr0BB schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Je hebt ze nog wel alleen inderdaad tegen steeds gekkere prijzen. Maar wel de sfeer en ruimte die je verwacht van een tweekapper. Dit soort twee onder één kappers worden hier in Weesp gebouwd, voorbeelden van meest recente project:

https://www.nieuwbouw-wee...025JqRCQA0/bouwnummer-159

https://www.nieuwbouw-wee...025JqWbQAK/bouwnummer-194
FFS 1,2m voor een 2 onder 1 kapper.
We hebben het over Weesp. Volgens mij wilde tot 5-6 jaar terug nog niemand daar wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:57
[...]

Jij hebt een koophuis denk ik? Hoe had je gedacht met de huidige huurmarkt te sparen? Vriendin en ik willen graag samen wonen. We hebben beide een huurappartement (te klein voor ons tweeën). Netto huurlast >>2000 euro per maand. Daarmee even 20% van een woning bij elkaar sparen, hoe had je dat voor je gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
BernardV schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Wat ik me wel afvraag is hoe de inkomensverdeling bij jou en je partner zit, als dat “nagenoeg” gelijk is snap ik je stelling helemaal.
Bij mij is het zo dat ik behoorlijk meer verdien dan m’n partner, wij hebben dan ook een hypotheek die prima gedragen kan worden op mijn inkomen alleen. Als ik niets binnen zou krijgen en alleen op het inkomen van m’n vriendin zouden leven is het wel een lastige. Wij hebben het geluk dat we dat echt wel een tijdje kunnen volhouden, maar stel dat ik echt nergens meer aan de bak zou komen is het wel een probleem.

Zo zijn er denk ik genoeg stellen in NL die de inkomensverdeling niet evenredig hebben en daardoor kiezen voor een hypotheek op 1 inkomen.
Je mag uiteraard kiezen om op 1 inkomen te zetten, maar volgens mij was de discussie paar pagina's terug dat het niet logisch is om op 2 inkomens te zetten. Maar dat lijkt mij wel logisch, want met 1 inkomen ben je een groter risico dan met 2 inkomens. De kans dat 2 mensen hun baan tegelijkertijd kwijt raken is kleiner dan wanneer bij 1 persoon.

Ja je hebt alsnog een probleem als de kostwinnaar zijn baan kwijt raakt, maar dat heb je in beide situaties. Daarnaast wordt een hypotheek niet berekend op 100% salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
BernardV schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Is verzekeren tegen werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, etc. Dan niet een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuhair
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:19:
[...]

... Weesp. Volgens mij wilde tot 5-6 jaar terug nog niemand daar wonen.
Als de prijzen ooit weer normaal worden, is het als investering wel een interessant idee om in dat soort gebieden een woning te kopen. Alle dorpjes rond Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam etc. worden volgebouwd en uitgebreid. Daar hoef je niet een heel goed werkende glazen bol voor te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grunwuld
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07-2023
supersoco80 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:23:
[...]

...
Hoe had je dat voor je gezien?
Nierdonatie? :+. Maar 2000 euro huur.. ouch, wordt dat niet lager binnenkort door:

https://www.telegraaf.nl/...nsysteem-bepaalt-de-prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:19:
[...]

FFS 1,2m voor een 2 onder 1 kapper.
We hebben het over Weesp. Volgens mij wilde tot 5-6 jaar terug nog niemand daar wonen.
Klopt, sinds het onderdeel van Amsterdam is lijkt het een nieuw toevluchtsoord voor de Amsterdammers. Weesp had nooit veel aanbod voor deze groep maar met deze nieuwbouwwijk ineens wel. Waar men eerst naar Haarlem of ‘t Gooi ging, gaan ze nu naar Weesp.

Nu ligt die van 1.2 wel aan vaarwater in verbinding met De Vecht maar dan nog pittig inderdaad.

In het naastgelegen Muiden, project De Krijgsman, is het nog gekker.

Appartementen voor 2.6miljoen
https://www.funda.nl/koop...713732-loods-v-bouwnr-58/

Villa’s voor 3.2miljoen
https://www.funda.nl/koop...6733-dijkvilla-bouwnr-60/

Zal vast een markt voor zijn maar vroeger had je daar een landhuis voor…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@kx22 Volgens mij doet dat er voor de bank niet toe of je het op 1 inkomen zet of 2, tenminste als je in het contract hebt staan dat je beiden verantwoordelijk bent.
Bij het afsluiten van je hypotheek wil de bank weten wat het inkomen is, of de lasten gedragen kunnen worden uit 1 of 2 inkomens in niet relevant. Als jij na een jaar besluit om alles in crypto te zetten en je zou daar je inkomen uithalen is dat voor de bank ook niet belangrijk. De bank wil maar 1 ding en dat is dat je je hypotheek betaald, hoe je dat doet…

Wat ik eruit opmaak is vooral de extra marge die je krijgt bij 2 inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 03:19
[...]

Jij hebt een koophuis denk ik? Hoe had je gedacht met de huidige huurmarkt te sparen? Vriendin en ik willen graag samen wonen. We hebben beide een huurappartement (te klein voor ons tweeën). Netto huurlast >>2000 euro per maand. Daarmee even 20% van een woning bij elkaar sparen, hoe had je dat voor je gezien?
In plaats van beiden rond de 1000 of meer aan huur te betalen kan je ook een apartement huren wat wel groot genoeg is voor jullie samen voor 1500/mnd.
Als je nog niet samenwoond met een partner, zou ik sowieso eerst samen huren ipv samen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
[...]

Even je beide huurhuizen opzeggen en in plaats van 2 kleine, dan in 1 grotere/voldoende grote woning te huren? Je weet hoe labiel een markt is zonder inbreng van eigen vermogen?

Een ander non populaire idee:
Even je ouders lief aankijken of zij van hun overwaarde (ja dat is bizar veel) kunnen opnemen om jou een lening te doen waardoor jij die 20% wel hebt? Jij mag geld van jou ouders lenen, dit terugbetalen met rente (deze moeten ze wel terugschenken). Dan heeft dit geen effect op je leencapaciteit.

Maar hey, dit zorgt er 100% voor dat vraagprijzen van de huizen kelderen. Dat is wat jij wilt toch? Want ooit wil jij je eerste huis kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
ObiTewodros schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Is verzekeren tegen werkloosheid, arbeidsongeschiktheid, etc. Dan niet een optie?
Heb ik ook, niet tegen volledig inkomen, maar genoeg.
Ik bedoelde het meer als voorbeeld.
Verzekeringen zijn prima, maar die sluit je ook af op een normale manier en niet tegen max, want dan betaal je je ook scheel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
Compuhair schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:26:
[...]

Als de prijzen ooit weer normaal worden, is het als investering wel een interessant idee om in dat soort gebieden een woning te kopen. Alle dorpjes rond Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam etc. worden volgebouwd en uitgebreid. Daar hoef je niet een heel goed werkende glazen bol voor te hebben.
Dit soort grapjes doen mijn ouders in Azië. Ooit gaat alles omhoog, dus dan kan je beter in de kleinste en goedkoopste regio's investeren met in de hoop daar in de buurt nieuwbouw komt.
Tot op heden heeft het altijd gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:32:
[...]

Dit soort grapjes doen mijn ouders in Azië. Ooit gaat alles omhoog, dus dan kan je beter in de kleinste en goedkoopste regio's investeren met in de hoop daar in de buurt nieuwbouw komt.
Tot op heden heeft het altijd gewerkt.
Volgens die redenering zou je volgens mij in Nederland in oost Groningen of Zeeuws Vlaanderen investeren. Dat is de laatste decennia niet echt de meest rendabele investering gebleken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuhair
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:34:
[...]

Volgens die redenering zou je volgens mij in Nederland in oost Groningen of Zeeuws Vlaanderen investeren. Dat is de laatste decennia niet echt de meest rendabele investering gebleken.
Ik zou die investering wel rond een populaire stad doen, en niet in een krimp gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:18:
Persoonlijk twijfel ik steeds meer over nieuwbouw. De onzekerheid van het tekort aan materiaal hebben ze nu al in ieder geval GOED doorberekend. In de regio waar ik zoek (randstad Utrecht oost t/m Barneveld) vragen ze voor nieuwbouw 6,5-7t voor hoekwoning/2 onder 1 kap. Nu weet ik ook al dat ik voor minstens 150k aan inrichting kwijt ben (inclusief bouwaanpassingen, dus 8t voor een woning waar ik nog minstens 1 jaar op moet wachten.
Ik zou daarbij vooral kijken wat je in de gewenste regio voor bestaande bouw kwijt zou zijn. Als je daar een vergelijkbaar bedrag voor kwijt bent, dan lijkt me nieuwbouw wel toekomstbestendiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Compuhair schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Ik zou die investering wel rond een populaire stad doen, en niet in een krimp gebied.
Precies. Maar eigenlijk is dat volgens mij ook wel een beetje een open deur. Impopulaire wijken in of bij de grote steden gaan er in Nederland in de jaren/decennia erna vaak relatief veel op vooruit. Maar dan moet je die eerste jaren wel 'door komen' op een plek die je zelf misschien ook niet zo fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15
[...]

Wat dacht je van samen gaan wonen in één woning met een veel lagere huurlast? :F
Je zit een beetje te haten in de woontopics op de mensen met een koopwoning. Dat is imo nogal overbodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rvrrr
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Even je beide huurhuizen opzeggen en in plaats van 2 kleine, dan in 1 grotere/voldoende grote woning te huren? Je weet hoe labiel een markt is zonder inbreng van eigen vermogen?

Even je ouders lief aankijken of zij van hun overwaarde (ja dat is bizar veel) kunnen opnemen om jou een lening te doen waardoor jij die 20% wel hebt? Jij mag geld van jou ouders lenen, dit terugbetalen met rente (deze moeten ze wel terugschenken). Dan heeft dit geen effect op je leencapaciteit.
Wat een simplistisch gezever.. alsof iedere starter ouders heeft met bizar veel overwaarde. En alsof je overwaarde zo makkelijk kan omzetten naar keiharde euro's om te schenken? Daarnaast heeft dit wel degelijk effect op je leencapaciteit. Iedere lening, ook familiair/onderhands, dien je op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:42:
[...]

Precies. Maar eigenlijk is dat volgens mij ook wel een beetje een open deur. Impopulaire wijken in of bij de grote steden gaan er in Nederland in de jaren/decennia erna vaak relatief veel op vooruit. Maar dan moet je die eerste jaren wel 'door komen' op een plek die je zelf misschien ook niet zo fijn vindt.
Ja uiteraard in grote steden. In Azie heb je dorpen die niet eens op Google Maps te vinden zijn, maar rondom steden heb je nog genoeg (onaangepakte) dorpjes.

Dat laatste wat je zegt is precies hetgeen waarom ik nooit in Leidsche Rijn wilde kopen. Zat je daar tussen alle zand, wetende dat het nooit klaar is met bouwen en je elke week wel omleiding hebt. Uiteindelijk heb ik daarin mijn gok "verloren". De huizen daar zijn harder gestegen dan mijn woning, maar 3-4 jaar woongenot is natuurlijk ook wel iets waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Maar hey, dit zorgt er 100% voor dat vraagprijzen van de huizen kelderen. Dat is wat jij wilt toch? Want ooit wil jij je eerste huis kopen.
Help jij ons even aan dat huurhuis dan? Easy peasy als ik jou zo mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
rvrrr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:47:
[...]

Wat een simplistisch gezever.. alsof iedere starter ouders heeft met bizar veel overwaarde. En alsof je overwaarde zo makkelijk kan omzetten naar keiharde euro's om te schenken? Daarnaast heeft dit wel degelijk effect op je leencapaciteit. Iedere lening, ook familiair/onderhands, dien je op te geven.
Volgens mijn zakelijk ABN adviseur niet:
ik: Hoe zit het met de hypotheek als ik bijvoorbeeld 100k bij mijn ouders ga lenen? Heeft dat effect hierop?
hij: Je kan eventueel een hypotheek bij je ouders afsluiten. Let op : hier mogen dan géén kosten uit voort komen. Dit kan je bereiken door een leen/schenkovereenkomst aan te gaan voor dit bedrag. Ook mag het bedrag niet opeisbaar zijn door je ouders.

En nee niet iedereen heeft ouders met overwaarde van hun huis, maar velen wel, want de generatie voor ons, die hebben toch hun geld het best verdient aan overwaarde. Dus inderdaad niet iedereen heeft ouders met overwaarde, maar ook niet iedereen heeft nog levende ouders...
Het is gelukkig geen gezever, want als je voor iedereen moet nadenken, ja sommige beginnen helaas met 1-0 achterstand.

Maar het hele idee om de huizenmarkt te laten kelderen. Dat is wat de starters willen toch? Enige manier om huizenmarkt te dalen is het moeilijker maken voor iedereen. Dat is eigen kapitaal inleggen. Daarnaast is dit ideetje niet eens een idee. Vele landen doen dit al jaren zo en vinden het juist gek dat wij een huis kopen met maar paar duizend euro op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
supersoco80 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:50:
[...]

De eerste 2.5 jaar heb ik ook samengewoond op 50 m2. Nou zou het kunnen dat jullie beide nóg kleiner wonen, maar voor 1000 p.p. in de maand hoop ik het niet. Zou dan toch eerst samen gaan wonen, na een jaar heb je dan al 12k extra gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Het is makkelijker dan hopen dat de huizenmarkt daalt tot je het kan betalen. Dat gaat niet gebeuren in een land waar een enorme huizen tekort is.
Wel even benieuwd, welke regio? 2 studio's (want beide niet groot genoeg voor 2 volwassenen) van 1000 euro doet mij denken aan een van de top 4 populairste steden. We hebben goede OV in NL he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:53:
[...]

ik: Hoe zit het met de hypotheek als ik bijvoorbeeld 100k bij mijn ouders ga lenen? Heeft dat effect hierop?
hij: Je kan eventueel een hypotheek bij je ouders afsluiten. Let op : hier mogen dan géén kosten uit voort komen. Dit kan je bereiken door een leen/schenkovereenkomst aan te gaan voor dit bedrag. Ook mag het bedrag niet opeisbaar zijn door je ouders.

En nee niet iedereen heeft ouders met overwaarde van hun huis, maar velen wel, want de generatie voor ons, die hebben toch hun geld het best verdient aan overwaarde. Dus inderdaad niet iedereen heeft ouders met overwaarde, maar ook niet iedereen heeft nog levende ouders...
Het is gelukkig geen gezever, want als je voor iedereen moet nadenken, ja sommige beginnen helaas met 1-0 achterstand.

Maar het hele idee om de huizenmarkt te laten kelderen. Dat is wat de starters willen toch? Enige manier om huizenmarkt te dalen is het moeilijker maken voor iedereen. Dat is eigen kapitaal inleggen. Daarnaast is dit ideetje niet eens een idee. Vele landen doen dit al jaren zo en vinden het juist gek dat wij een huis kopen met maar paar duizend euro op de bank.
Dan heb je het verkeerd begrepen of je adviseur heeft het verkeerd uitgelegd. https://www.abnamro.nl/nl...met-hulp-van-familie.html

"U kunt in totaal (de hypotheek bij ABN AMRO samen met de lening bij uw ouders) maximaal 100% van de marktwaarde van de woning lenen. U moet dan nog wel eigen geld inbrengen om bijvoorbeeld de kosten koper of een eventuele verbouwing te betalen."

[ Voor 4% gewijzigd door rvrrr op 06-06-2022 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
[...]

Hoe groot zijn jullie huurhuizen dan? Wij hebben 3,5 jaar met z'n tweeën op 38m2 gewoond en dat ging prima. Daarna wel toe aan wat groters natuurlijk, maar je weet waar je het dan voor doet toch?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• supersoco80
[...]

Doe eens niet zo dramatisch. Niemand hier heeft het over laten kelderen. Ik heb het niet eens over dalende prijzen. We zouden alleen graag een koophuis vinden en dat is nou eenmaal lastig. Beetje sneu om meteen zo'n extreem standpunt te pakken.

Regio: Nijmegen. Overigens wonen we nu effectief samen omdat ik 2 Oekraïeners mijn appartement laat gebruiken (maar wel de huur doorbetaal). Dus het samenwonen stuk gaat op zich prima. Tijdens mijn studie jaren lang met z'n tweeën op 25m2 gewoond, dus ik weet ook hoe dat is. Alleen met thuiswerken gaat dat allemaal niet meer.

[ Voor 3% gewijzigd door supersoco80 op 06-06-2022 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Grunwuld schreef op maandag 6 juni 2022 @ 18:28:
[...]

Nierdonatie? :+. Maar 2000 euro huur.. ouch, wordt dat niet lager binnenkort door:

https://www.telegraaf.nl/...nsysteem-bepaalt-de-prijs
Nee. Wij betalen het ook en krijgen gewoon 3,3% verhoging in september (meer mag niet). Ik verwacht dat de grens middenhuur op 1250 gezet wordt. Geen idee hoe het kabinet dit wil gaan reguleren trouwens. Sociale woningbouw wordt dusdanig verhoogd dat het ineens vrije sector is en ik geloof dat ze dat ‘probleem’ hiermee willen tackelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 14:48
[...]

Wonen betaalbaarder maken is het idee. :) Niemand zegt ooit "fijn he, al die dure spullen". Behalve op de woningmarkt. Bizar fenomeen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
rvrrr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Dan heb je het verkeerd begrepen of je adviseur heeft het verkeerd uitgelegd. https://www.abnamro.nl/nl...met-hulp-van-familie.html

"U kunt in totaal (de hypotheek bij ABN AMRO samen met de lening bij uw ouders) maximaal 100% van de marktwaarde van de woning lenen. U moet dan nog wel eigen geld inbrengen om bijvoorbeeld de kosten koper of een eventuele verbouwing te betalen."
Hiermee ontkracht jij je eigen stelling:
En alsof je overwaarde zo makkelijk kan omzetten naar keiharde euro's om te schenken? Daarnaast heeft dit wel degelijk effect op je leencapaciteit. Iedere lening, ook familiair/onderhands, dien je op te geven.
Je kan dus wel meer lenen dan je eigenlijk aan zou kunnen volgens de bank.
Voorbeeld:
Hypotheek max = 500k obv van mijn salaris. Ik kan dus maximaal een huis kopen van 500k.
Waarde nieuwe huis is 700k taxatie. Dus onbetaalbaar voor mij.
Maar als ik bij mijn ouders 200k erbij kan lenen...dan kan het wel. Over deze 200k mag ik geen rente betalen, maar wel aflossen.

Het is krom, maar het mag wel volgens de spelregels van ABN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
supersoco80 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:06:
[...]

Doe eens niet zo dramatisch. Niemand hier heeft het over laten kelderen. Ik heb het niet eens over dalende prijzen. We zouden alleen graag een koophuis vinden en dat is nou eenmaal lastig. Beetje sneu om meteen zo'n extreem standpunt te pakken.

Regio: Nijmegen. Overigens wonen we nu effectief samen omdat ik 2 Oekraïeners mijn appartement laat gebruiken (maar wel de huur doorbetaal). Dus het samenwonen stuk gaat op zich prima. Tijdens mijn studie jaren lang met z'n tweeën op 25m2 gewoond, dus ik weet ook hoe dat is. Alleen met thuiswerken gaat dat allemaal niet meer.
Wat is niemand? Starters vinden de huizen te duur (vind ik ook). Iedereen die geen koopwoning heeft, wilt lagere prijzen. Dus zo dramatisch is het niet.
Even buitenom wat je nu doet (chapeau), toevallig ben ik redelijk bekend met de regio Nijmegen en in Wijchen of Beuningen krijg je voor 1500pm echt wel een goede huurwoning in de private sector. Met goed bedoel ik zeker wel minstens 80m2. Ja het is dan even 15 minuutjes naar Nijmegen, maar wel gratis parkeren en Wijchen en Beuningen zijn echt geen favela's (op paar kampers na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Prijs omlaag doe je vooral door woningwaarde te gaan belasten.

Ik snap dat je een ton overwaarde niet hetzelfde wilt belasten als een ton spaargeld omdat woningwaarde minder liquide is. Maar dat een ton spaargeld bij iemand die geen woning heeft belast wordt, en x-ton overwaarde niet is een sterk prijsopdrijvend effect.

"Je mag 150K aan kapitaal belastingvrij bezitten, waarbij overwaarde op vastgoed onder 600K gewaardeerd wordt met factor 0.5, daarboven met 0.75" lijkt mij bijvoorbeeld eerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:16:
[...]

Wat is niemand? Starters vinden de huizen te duur (vind ik ook). Iedereen die geen koopwoning heeft, wilt lagere prijzen. Dus zo dramatisch is het niet.
Even buitenom wat je nu doet (chapeau), toevallig ben ik redelijk bekend met de regio Nijmegen en in Wijchen of Beuningen krijg je voor 1500pm echt wel een goede huurwoning in de private sector. Met goed bedoel ik zeker wel minstens 80m2. Ja het is dan even 15 minuutjes naar Nijmegen, maar wel gratis parkeren en Wijchen en Beuningen zijn echt geen favela's (op paar kampers na).
Nu heb je het over lagere prijzen, dat wil vrijwel iedereen wel ja, daar oor ging het over kelderen. Dat is wel wat dramatischer.

Ja, voor 1500 p/m vind je wel iets van 80m2. Alleen:
- met een hypotheek van 1500 heb je een hoekhuis van 100m2 met tuin en garage in Wijchen/Beuningen
- je vindt dat huur huis net zo makkelijk als een koopwoning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:10:
[...]

Hiermee ontkracht jij je eigen stelling:

[...]

Je kan dus wel meer lenen dan je eigenlijk aan zou kunnen volgens de bank.
Voorbeeld:
Hypotheek max = 500k obv van mijn salaris. Ik kan dus maximaal een huis kopen van 500k.
Waarde nieuwe huis is 700k taxatie. Dus onbetaalbaar voor mij.
Maar als ik bij mijn ouders 200k erbij kan lenen...dan kan het wel. Over deze 200k mag ik geen rente betalen, maar wel aflossen.

Het is krom, maar het mag wel volgens de spelregels van ABN.
Dat kan dus niet. Tenzij je ouders je de volledige 700k lenen.
Begrijpend lezen is ook een vak. Er staat nergens dat je meer mag lenen dan je aan kan. Wel staat er dat je de kosten koper met eigen geld moet voorzien, dus niet met geleend geld. Waarom denk je dat we een jubelton regeling hebben in dit land? Volgens jouw "lening logica" is die regeling nergens voor nodig.

Hier even een link van de hypotheker waar de situatie wordt uitgelegd waarbij de woning die je wil kopen duurder is dan wat je aan kan. "En bedenk ook: heb je naast de familiehypotheek nog een hypotheek nodig bij de bank om het huis te kunnen betalen? Dan zal de bank deze familiehypotheek meenemen bij het bepalen van jouw maximale lening. Hierdoor kun je bij de bank waarschijnlijk minder hypotheek krijgen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
rvrrr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:40:
[...]
Hier even een link van de hypotheker waar de situatie wordt uitgelegd waarbij de woning die je wil kopen duurder is dan wat je aan kan. "En bedenk ook: heb je naast de familiehypotheek nog een hypotheek nodig bij de bank om het huis te kunnen betalen? Dan zal de bank deze familiehypotheek meenemen bij het bepalen van jouw maximale lening. Hierdoor kun je bij de bank waarschijnlijk minder hypotheek krijgen. "
Voor zover ik weet is er wat ruimte (voor zowel een hogere rente als hogere lening) als de familiebank geen hypothecaire inschrijving heeft. Er is geen risico voor de bank als die als eerste hun geld en kosten terug krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
ANdrode schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:47:
[...]

Voor zover ik weet is er wat ruimte (voor zowel een hogere rente als hogere lening) als de familiebank geen hypothecaire inschrijving heeft. Er is geen risico voor de bank als die als eerste hun geld en kosten terug krijgen?
Een studielening heeft ook geen hypothecaire inschrijving en is in veel gevallen zelfs rentevrij. Tóch wordt deze ook mee geteld (net als de familie hypotheek). Hypotheekverstrekkers moeten namelijk rekening houden met al je lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rvrrr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:51:
[...]

Een studielening heeft ook geen hypothecaire inschrijving en is in veel gevallen zelfs rentevrij. Tóch wordt deze ook mee geteld (net als de familie hypotheek). Hypotheekverstrekkers moeten namelijk rekening houden met al je lasten.
En wat was dus ook de voorwaarde die die adviseur gaf:
"Let op : hier mogen dan géén kosten uit voort komen. Dit kan je bereiken door een leen/schenkovereenkomst aan te gaan voor dit bedrag."

Dat is dus precies om ervoor te zorgen dat er geen extra lasten uit voortkomen. En dit is iets wat een goede adviseur ook prima op papier kan zetten.

(maar waar de Hypotheker waarschijnlijk geen zin in heeft...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:01:
[...]

"Let op : hier mogen dan géén kosten uit voort komen. Dit kan je bereiken door een leen/schenkovereenkomst aan te gaan voor dit bedrag."

Dat is dus precies om ervoor te zorgen dat er geen extra lasten uit voortkomen. En dit is iets wat een goede adviseur ook prima op papier kan zetten.

Dus kan het nou wel of niet?
In principe heb je lasten (ooit terugbetalen van de lening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:01:
[...]

Je moet die familiehypotheek toch ook aflossen? Dus er komen 100% lasten uit voort. Dit is echt iets wat bij iedere hypotheekverstrekker geldt want: regelgeving. Dit is absoluut geen ABN vs Hypotheker ding. Hier nog een 3e link.. https://www.independer.nl...nfo/afsluiten/hulp-ouders

"Nadelen lenen
Je kunt niet méér geld lenen als je een gedeelte leent bij je ouders. Je kunt dus geen duurder huis kopen. Want de lening telt voor het berekenen van de maximale hypotheek gewoon mee. "

En een 5e link.. https://www.eigenhuis.nl/...vragen-familiehypotheek#/

"3. Kan ik ook een familiehypotheek afsluiten als ik al een hypotheek van een bank heb?
Ja, een familiehypotheek kan naast een lening van de bank gesloten worden of je lost met een familiehypotheek een deel van de lening bij de bank af.
Let op: de familielening en de lening van de bank samen, moeten binnen de maximale hypotheek passen."

[ Voor 17% gewijzigd door rvrrr op 06-06-2022 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Dus kan het nou wel of niet?
In principe heb je lasten (ooit terugbetalen van de lening).
Die lasten heb je niet, omdat je de betaalde maandbedragen weer ieder jaar teruggeschonken krijgt. Je betaalt bv 30 jaar lang een annuïteit van 400 euro per maand aan rente plus aflossing, waarmee de lening wordt afgelost, en tegelijk leg je contractueel vast dat je een schenking van 4800 per jaar ontvangt. Daardoor levert deze constructie je dus geen extra lasten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Die lasten heb je niet, omdat je de betaalde maandbedragen weer ieder jaar teruggeschonken krijgt. Je betaalt bv 30 jaar lang een annuïteit van 400 euro per maand aan rente plus aflossing, waarmee de lening wordt afgelost, en tegelijk leg je contractueel vast dat je een schenking van 4800 per jaar ontvangt. Daardoor levert deze constructie je dus geen extra lasten op.
Alleen mag je dat niet zo op papier zetten omdat je het schenkingsrecht niet mag gebruiken om die hypotheek lastenvrij te maken. Dat moet dus los van elkaar staan, waardoor het in theorie nog steeds voor je max hypotheek meetelt.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rvrrr schreef op maandag 6 juni 2022 @ 21:32:
[...]

Je moet die familiehypotheek toch ook aflossen? Dus er komen 100% lasten uit voort. Dit is echt iets wat bij iedere hypotheekverstrekker geldt want: regelgeving. Dit is absoluut geen ABN vs Hypotheker ding. Hier nog een 3e link.. https://www.independer.nl...nfo/afsluiten/hulp-ouders

"Nadelen lenen
Je kunt niet méér geld lenen als je een gedeelte leent bij je ouders. Je kunt dus geen duurder huis kopen. Want de lening telt voor het berekenen van de maximale hypotheek gewoon mee. "

En een 5e link.. https://www.eigenhuis.nl/...vragen-familiehypotheek#/

"3. Kan ik ook een familiehypotheek afsluiten als ik al een hypotheek van een bank heb?
Ja, een familiehypotheek kan naast een lening van de bank gesloten worden of je lost met een familiehypotheek een deel van de lening bij de bank af.
Let op: de familielening en de lening van de bank samen, moeten binnen de maximale hypotheek passen."
Zal ik dan ook maar een paar linkjes dumpen.
https://www.plusonline.nl/familiebank
"Het kan helpen als de ouders van plan zijn de rente terug te schenken. Heb je als ouder dat voornemen, laat dat dan aan de bank weten. Soms ­tellen de verplichtingen die het kind heeft aan de familiebank dan toch niet mee bij het beoordelen van de leencapaciteit."

https://www.duidelijkehyp...ebank-voor-de-eigenwoning
"Hoe gaan geldverstrekkers om met een (gedeeltelijke) familiebank?
Geldverstrekkers zijn wettelijk verplicht om vast te stellen of er financiële verplichtingen zijn naast de eerste hypotheek. Net als bij alle overige schulden is het zo dat de lasten uit deze lening de leencapaciteit (zwaar) beïnvloeden. Er kan dus fors minder worden geleend. Er zijn echter mogelijkheden om deze lasten toch niet mee te hoeven laten wegen. "

https://www.cournot.nl/hy...ek-afsluiten-voorwaarden/
"Hogere hypotheek bij eerste geldverstrekker
Sommige geldverstrekkers staan open bij een hypotheekaanvraag om de lasten van een familiehypotheek ‘financieringslast neutraal’ te behandelen. Hierdoor kan meer geleend worden.

De banken die hier aan meewerken : ABN AMRO, Argenta, BLG, Hypotrust, Nationale Nederlanden, Obvion en Syntrus Achmea"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
redwing schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Alleen mag je dat niet zo op papier zetten omdat je het schenkingsrecht niet mag gebruiken om die hypotheek lastenvrij te maken. Dat moet dus los van elkaar staan, waardoor het in theorie nog steeds voor je max hypotheek meetelt.
Een beetje adviseur weet prima hoe je de constructie op papier moet zetten, zodat het de bank voldoende zekerheid biedt en het tegelijk fiscaal nog correct geregeld is. Althans, een beetje adviseur zou dat kunnen weten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:36:
[...]
Een beetje adviseur weet prima hoe je de constructie op papier moet zetten, zodat het de bank voldoende zekerheid biedt en het tegelijk fiscaal nog correct geregeld is. Althans, een beetje adviseur zou dat kunnen weten.
Tja, op papier kunnen ze het zetten en ik weet dat sommige banken het accepteren. Er zijn echter gerechterlijke uitspraken dat deze constructie zo niet mag. Je mag niet van dezelfde partij een schenking krijgen ter hoogte van de kosten van de hypotheek omdat dat dan wordt gezien als een 'gratis' hypotheek. Naast dat het niet mag, mag je hierdoor dus ook b.v. geen HRA gebruiken.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvrrr
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Zal ik dan ook maar een paar linkjes dumpen.
https://www.plusonline.nl/familiebank
"Het kan helpen als de ouders van plan zijn de rente terug te schenken. Heb je als ouder dat voornemen, laat dat dan aan de bank weten. Soms ­tellen de verplichtingen die het kind heeft aan de familiebank dan toch niet mee bij het beoordelen van de leencapaciteit."

https://www.duidelijkehyp...ebank-voor-de-eigenwoning
"Hoe gaan geldverstrekkers om met een (gedeeltelijke) familiebank?
Geldverstrekkers zijn wettelijk verplicht om vast te stellen of er financiële verplichtingen zijn naast de eerste hypotheek. Net als bij alle overige schulden is het zo dat de lasten uit deze lening de leencapaciteit (zwaar) beïnvloeden. Er kan dus fors minder worden geleend. Er zijn echter mogelijkheden om deze lasten toch niet mee te hoeven laten wegen. "

https://www.cournot.nl/hy...ek-afsluiten-voorwaarden/
"Hogere hypotheek bij eerste geldverstrekker
Sommige geldverstrekkers staan open bij een hypotheekaanvraag om de lasten van een familiehypotheek ‘financieringslast neutraal’ te behandelen. Hierdoor kan meer geleend worden.

De banken die hier aan meewerken : ABN AMRO, Argenta, BLG, Hypotrust, Nationale Nederlanden, Obvion en Syntrus Achmea"
Ja en al die banken rekenen als voorwaarde dat zowel de rente als aflossing van de familie hypotheek maandelijks wordt teruggeschonken. Dat is niet iets wat in het voorbeeld van @kx22 werd geschetst. En ook moeten je ouders dan wel zéér kapitaalkrachtig zijn als ze je bijv 200k zoals in het rekenvoorbeeld van @kx22 kunnen voorschieten en dan ook nog de volledige aflossing van die lening maandelijks terugschenken.

Daarbij ga je met zulke bedragen al héél snel over de schenkingsvrijstelling, als zowel de rente als aflossing terugschonken wordt.

Oftewel: "even" de overwaarde van je ouders verzilveren zodat je 20% van je eigen huis kunt financieren met eigen geld is ontzettend kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Succes met het opzetten van een lastenvrije marktconforme hypotheek van 200k waarbij je onder de jaarlijkse vrijstelling blijft voor schenkingen van ouder aan kind. Zal geen toeval zijn dat je in dit rekenvoorbeeld op ongeveer de helft zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 03:36:
[...]

Succes met het opzetten van een lastenvrije marktconforme hypotheek van 200k waarbij je onder de jaarlijkse vrijstelling blijft voor schenkingen van ouder aan kind. Zal geen toeval zijn dat je in dit rekenvoorbeeld op ongeveer de helft zit.
Ik nam een ton als voorbeeld omdat dit vaak wordt gedaan, om ook het verschil met een schenking onder de verhoogde schenkingvrijstelling duidelijk te maken. (Wat meteen ook aangeeft waarom afschaffen van de verhoogde schenkingvrijstelling niet echt hoeft te leiden tot veranderingen in de huizenmarkt, omdat dat geld op een andere manier alsnog beschikbaar zal komen )

Als je meer wilt, dan kun je eventueel aflossingsvrij lenen. Je krijgt dan niet het voordeel van renteaftrek, maar je kunt wel een hoger bedrag beschikbaar krijgen. Als de prioriteit ligt bij zo veel mogelijk geld beschikbaar krijgen is dat dus wel een optie. 2 ton tegen 2,8% rente aflossingsvrij valt wel binnen de marktconforme rentetarieven en deze rente kun je volledig teruggeschonken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ANdrode schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:31:
[...]

Ik snap dat je een ton overwaarde niet hetzelfde wilt belasten als een ton spaargeld omdat woningwaarde minder liquide is. Maar dat een ton spaargeld bij iemand die geen woning heeft belast wordt, en x-ton overwaarde niet is een sterk prijsopdrijvend effect.
Ik snap dat je het oneerlijk vind dat mensen met een woning minder belasting over de totale waarde van de woning betalen. Maar bedenk wel dat mensen met kunst daar 0% belasting over betalen, en dat is echt een belegging geen eerste levensbehoefte.
Ook kan je mensen die toevallig eerder een huis hebben gekocht niet echt gaan bestraffen omdat de EU en de Regering er een potje van gemaakt hebben. Die mensen hebben er geen schuld aan dat de Europese bank (onofficieel ) heel veel extra euros heeft lopen bijdrukken waardoor de euro gewoon veel minder waard is.

Het gaat ook niet veel doen met de huizenwaarde, die is nu zo hoog omdat geld eigenlijk niets waard is en makkelijk te krijgen. Het zijn niet de huizen die zo hard gestegen zijn maar de waarde van het geld dat zo hard gedaald is. De inflatie is maar iets van 10% per jaar als je huizen uit de berekening laat, dus dan is 10% prijsstijging per jaar van een huis dus gewoon 0 stijging.
supersoco80 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 19:06:

O dus je kan gewoon wel samen wonen zonder problemen en dus per maand sparen door de huur van 1 van de 2 woningen op te zeggen.

[ Voor 22% gewijzigd door Shadowhawk00 op 07-06-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
redwing schreef op maandag 6 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Tja, op papier kunnen ze het zetten en ik weet dat sommige banken het accepteren. Er zijn echter gerechterlijke uitspraken dat deze constructie zo niet mag. Je mag niet van dezelfde partij een schenking krijgen ter hoogte van de kosten van de hypotheek omdat dat dan wordt gezien als een 'gratis' hypotheek. Naast dat het niet mag, mag je hierdoor dus ook b.v. geen HRA gebruiken.
Is dat zo, ik ken ze niet. Ik ken wel mensen die zo'n constructie hebben en de aanvraag ging zonder blikken of blozen. Welke gerechtelijke uitspraak doel je op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
sprhnk schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:50:
[...]
Is dat zo, ik ken ze niet. Ik ken wel mensen die zo'n constructie hebben en de aanvraag ging zonder blikken of blozen. Welke gerechtelijke uitspraak doel je op?
In 1 van de vorige delen zijn hier wat uitspraken voorbij gekomen.

Het gaat er vooral om dat je een heel duidelijke scheiding moet hebben tussen de schenking en de hypotheek zelf. Je moet dus b.v. niet in 1 akte zowel de hypotheek als de schenking benoemen. Als je die 2 strikt gescheiden houdt en ervoor zorgt dat de bedragen anders zijn, is er geen officiele link (lenen mag, schenken mag, je mag het alleen niet combineren voor de belastingdienst).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:41:
[...]

Ik snap dat je het oneerlijk vind dat mensen met een woning minder belasting over de totale waarde van de woning betalen. Maar bedenk wel dat mensen met kunst daar 0% belasting over betalen, en dat is echt een belegging geen eerste levensbehoefte.
Ook kan je mensen die toevallig eerder een huis hebben gekocht niet echt gaan bestraffen omdat de EU en de Regering er een potje van gemaakt hebben. Die mensen hebben er geen schuld aan dat de Europese bank (onofficieel ) heel veel extra euros heeft lopen bijdrukken waardoor de euro gewoon veel minder waard is.

Het gaat ook niet veel doen met de huizenwaarde, die is nu zo hoog omdat geld eigenlijk niets waard is en makkelijk te krijgen. Het zijn niet de huizen die zo hard gestegen zijn maar de waarde van het geld dat zo hard gedaald is. De inflatie is maar iets van 10% per jaar als je huizen uit de berekening laat, dus dan is 10% prijsstijging per jaar van een huis dus gewoon 0 stijging.
Dit klopt echt niet, zet maar eens de inflatie tegenover de stijging van de huizenprijzen. Die stijging is vele malen groter dan de inflatie. Die inflatie zorgt weliswaar voor een extra stijging, maar is echt niet de voornaamste reden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 06:12:
[...]

Ik nam een ton als voorbeeld omdat dit vaak wordt gedaan, om ook het verschil met een schenking onder de verhoogde schenkingvrijstelling duidelijk te maken. (Wat meteen ook aangeeft waarom afschaffen van de verhoogde schenkingvrijstelling niet echt hoeft te leiden tot veranderingen in de huizenmarkt, omdat dat geld op een andere manier alsnog beschikbaar zal komen )

Als je meer wilt, dan kun je eventueel aflossingsvrij lenen. Je krijgt dan niet het voordeel van renteaftrek, maar je kunt wel een hoger bedrag beschikbaar krijgen. Als de prioriteit ligt bij zo veel mogelijk geld beschikbaar krijgen is dat dus wel een optie. 2 ton tegen 2,8% rente aflossingsvrij valt wel binnen de marktconforme rentetarieven en deze rente kun je volledig teruggeschonken krijgen.
Bij een fiscaal aftrekbare familiehypotheekconstructie laat je de belastingdienst het aftrekbare deel terugbetalen, waarbij de ouders ook nog een laag, maar stabiel rendement op hun (spaar)geld maken ipv dat het hen geld kost. Doordat alleen het niet-aftrekbare deel van de rente wordt teruggeschonken blijf je ook ruim onder de vrijstellinsgrens, waar je in jouw rekenvoorbeeld nog slechts 7 tientjes eronder zit (van een grens die dit jaar 1000 euro is verlaagd). Linksom of rechtsom maakt het niet uit voor de financieringsmogelijkheden van het kind, je verschuift alleen een deel van de maandlasten van kind naar ouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Bij een fiscaal aftrekbare familiehypotheekconstructie laat je de belastingdienst het aftrekbare deel terugbetalen, waarbij de ouders ook nog een laag, maar stabiel rendement op hun (spaar)geld maken ipv dat het hen geld kost. Doordat alleen het niet-aftrekbare deel van de rente wordt teruggeschonken blijf je ook ruim onder de vrijstellinsgrens, waar je in jouw rekenvoorbeeld nog slechts 7 tientjes eronder zit (van een grens die dit jaar 1000 euro is verlaagd). Linksom of rechtsom maakt het niet uit voor de financieringsmogelijkheden van het kind, je verschuift alleen een deel van de maandlasten van kind naar ouder.
Volgens mij werd nu juist ter discussie gesteld of je met zo'n constructie de financieringsmogelijkheden van het kind niet zou verlagen. Maar dan zijn we het daar in elk geval nu uit.

Net als bij een verhoogde schenking komt deze verruiming van de bestedingsruimte inderdaad op het bordje van de ouders (of een andere persoon). Maar dat was uiteindelijk ook het doel, of het uitgangspunt, van de hele constructie: het verhogen van het voor de aankoop beschikbare geld, binnen de bestaande regels voor de maandlasten. Als die extra ruimte niet ten laste van het kind komen, dan komt het ten laste van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
ANdrode schreef op maandag 6 juni 2022 @ 20:31:
[...]

"Je mag 150K aan kapitaal belastingvrij bezitten, waarbij overwaarde op vastgoed onder 600K gewaardeerd wordt met factor 0.5, daarboven met 0.75" lijkt mij bijvoorbeeld eerlijk.
Ja, het is wel raar; want iemand die spaart om ooit een gemiddeld huis te kunnen kopen die wordt jaarlijks belast terwijl de have's al lekker warm zitten en niks hoeven te betalen over hun vermogen dat vast zit in stenen. Als de have's aan het eind van de rit bij hun pensioen het vermogen liquide maken dan is dat er ineens terwijl de huurder of iemand die het niet gelukt is, al 55 jaar belasting moeten inleveren op iets wat ooit hetzelfde bedrag had kunnen zijn bijv. (op waardevermeerdering woning na dan, tenzij je ook vermogenswinst nog gaat belasten).

[ Voor 15% gewijzigd door lama83 op 07-06-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
Hbeez schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:10:
[...]

Dit is inderdaad de reden dat velen voor een gedeelte een familiehypotheek kiezen: ouders halen rendement terwijl kind volledige rent kan aftrekken en gedeeltelijk teruggeschonken krijgt. Echter heeft het zoals jij het schetst (alleen terugschenken van een gedeelte van de rente) wel degelijk invloed op je financieringsmogelijkheden.

Een ABN telt de familiehypotheek niet mee als de volledige maandlast(!) wordt teruggeschonken. Dan heb je het dus niet alleen over terugschenken van de (gedeeltelijke) rente maar ook de volledige aflossing.
Zie uitleg hier.

"Als u een hypotheek bij ABN AMRO aanvraagt, kunt u tot 20% van uw maximale hypotheek onderhands extra lenen van uw ouders of grootouders. De lening heeft dan geen invloed op de maximale hypotheek die u op basis van uw eigen inkomen kunt krijgen. Er zijn wel bepaalde voorwaarden die de bank daarbij stelt. Dit geldt bijvoorbeeld alleen als uw ouders of grootouders de maandlast van de onderhandse lening aan u terugschenken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
lama83 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Ja, het is wel raar; want iemand die spaart om ooit een gemiddeld huis te kunnen kopen die wordt jaarlijks belast terwijl de have's al lekker warm zitten en niks hoeven te betalen over hun vermogen dat vast zit in stenen.
Ergo, met het kopen van een woning kunnen de have's een deel van de Kosten Koper terugkrijgen van de belastingdienst om het met subsidie weer te investeren in zonnepanelen en andere energiebesparingen, terwijl de hurende have not dit niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Wat een rare vergelijking. Er zijn een hoop zaken die geen eerste levensbehoefte zijn. Maar dat maakt ze nog niet meteen tot beleggingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:05:
[...]

Dit klopt echt niet, zet maar eens de inflatie tegenover de stijging van de huizenprijzen. Die stijging is vele malen groter dan de inflatie. Die inflatie zorgt weliswaar voor een extra stijging, maar is echt niet de voornaamste reden.
Geld was gewoon heel goedkoop om te lenen waardoor investeerders enorme hoeveelheden geld konden lenen wat natuurlijk zorgt voor veel meer vraag en ook veel meer geld om eraan uit te geven. Er word dus massaal geld uitgeleend door banken, die om het geld uit te lenen geld bijmaken ( fractual reserve banking ), wat gewoon mag ze hoeven maar 10% van het geld daadwerkelijk te hebben.
Het is geen nederlands probleem overigens maar een probleem in heel veel westerse landen, alleen boeit het voor ons wat minder als de huizenprijzen in silicon valley omhoog schieten.

Leuk dat de EU bepaald dat de inflatie maar X% is maar als alles gewoon Y% duurder is geworden dan is niet X maar Y de inflatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Geld was gewoon heel goedkoop om te lenen waardoor investeerders enorme hoeveelheden geld konden lenen wat natuurlijk zorgt voor veel meer vraag en ook veel meer geld om eraan uit te geven. Er word dus massaal geld uitgeleend door banken, die om het geld uit te lenen geld bijmaken ( fractual reserve banking ), wat gewoon mag ze hoeven maar 10% van het geld daadwerkelijk te hebben.
Het is geen nederlands probleem overigens maar een probleem in heel veel westerse landen, alleen boeit het voor ons wat minder als de huizenprijzen in silicon valley omhoog schieten.

Leuk dat de EU bepaald dat de inflatie maar X% is maar als alles gewoon Y% duurder is geworden dan is niet X maar Y de inflatie.
Ik kan je garanderen dat als alles zoveel duurder was geworden als de huizen dat nu de meeste mensen failliet zouden zijn. De inflatie is zeker een factor maar ook zeker niet de enige. De huizenprijzen zijn sneller in prijs gestegen dan zo'n beetje alle andere zaken (en dan mag je benzine zelfs meerekenen ;)

Wereldwijd draait de economie de laatste jaren gewoon goed, is er veel zekerheid (ok nu met de oorlog wat minder) en geven mensen dus eerder hun geld uit. Het is dus een kwestie van meer geld hebben, inflatie, zekerheid, tekort aan huizen, en vast nog veel meer factoren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
rvrrr schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:56:
[...]

Dit is inderdaad de reden dat velen voor een gedeelte een familiehypotheek kiezen: ouders halen rendement terwijl kind volledige rent kan aftrekken en gedeeltelijk teruggeschonken krijgt. Echter heeft het zoals jij het schetst (alleen terugschenken van een gedeelte van de rente) wel degelijk invloed op je financieringsmogelijkheden.

Een ABN telt de familiehypotheek niet mee als de volledige maandlast(!) wordt teruggeschonken. Dan heb je het dus niet alleen over terugschenken van de (gedeeltelijke) rente maar ook de volledige aflossing.
Maar dat geldt dus niet als je een aflossingsvrije lening afsluit. Dan is de volledige maandlast namelijk gelijk aan de rente.

Uiteraard heb je dan (in de regel) over de rente van die lening geen aftrek. Maar dat is voor niet iedereen het doel van de familielening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:57:
[...]

Je kreeg geld toe om geld te lenen. Tussen 2013 en 2019 ging de deposit rente van 0% naar −0.50%. Als je 100 miljoen op de bank zet, kreeg je 99.5 miljoen en je verloor nog eens een paar miljoen aan inflatie. Vanaf 2016 werd geld gratis. Geld ging massaal naar aandelen, huizenmarkt enz.

Met de sterk toename aan expats in Nederland dankzij o.a. een aantrekkelijke fiscale regelingen, sterk toename aan arbeidsmigranten en de tekortkomingen bij overheden om tussen 2010 en 2020 meer woningen te bouwen. Heb je een formule met een sterk toename aan vraag en een afname aan aanbod. Gevolg zeer hoge woningprijzen.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vroeg mij het volgende af, heeft een verkoop/aankoopmakelaar nog nut in deze markt? Onze buren willen hun huis verkopen en een huis aankopen via dezelfde makelaar. De aankoopmakelaar kan natuurlijk oordelen wat een goed bod is, maar in deze markt wordt er flink overboden. :?
Financiele buffers zijn dan wel handig, alles boven de taxatie waarde mag men zelf ophoesten.

Regio: Drenthe (mijn eigen woningwaarde is ook bijna verdubbeld in 8 jaar)
Vorig jaar zelf op zoek geweest, helaas met 80k overboden. 8)7

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harmen schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:12:
Vroeg mij het volgende af, heeft een verkoop/aankoopmakelaar nog nut in deze markt? Onze buren willen hun huis verkopen en een huis aankopen via dezelfde makelaar. De aankoopmakelaar kan natuurlijk oordelen wat een goed bod is, maar in deze markt wordt er flink overboden. :?
Financiele buffers zijn dan wel handig, alles boven de taxatie waarde mag men zelf ophoesten.

Regio: Drenthe (mijn eigen woningwaarde is ook bijna verdubbeld in 8 jaar)
Vorig jaar zelf op zoek geweest, helaas met 80k overboden. 8)7
Tja ik heb het nut van een aankoop makelaar nooit zo begrepen, je gaat naar een huis en je doet een bod.
Verkoop makelaar tja je moet je huis bij je potentiele kopers onder ogen krijgen, en dat werkt vaak via funda waar je alleen als makelaar op kan dus dan heeft het wel nut.
De aankoop makelaar is alleen nog nodig voor een taxatie en dat mag je eigen aankoop makelaar ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Tja ik heb het nut van een aankoop makelaar nooit zo begrepen, je gaat naar een huis en je doet een bod.
Verkoop makelaar tja je moet je huis bij je potentiele kopers onder ogen krijgen, en dat werkt vaak via funda waar je alleen als makelaar op kan dus dan heeft het wel nut.
De aankoop makelaar is alleen nog nodig voor een taxatie en dat mag je eigen aankoop makelaar ook niet doen.
In een kopersmarkt is een aankoopmakelaar inderdaad niet heel nuttig, al kan het een ontzorging zijn voor mensen die er zelf minder tijd in willen stoppen. Maar in een kopersmarkt zoals afgelopen paar jaar (en wellicht op veel plekken ook nu nog) kwam je er zonder aankoopmakelaar vaak überhaupt niet tussen. Van alle mensen om mij heen die geprobeerd hebben zónder aankoopmakelaar een huis te kopen in Utrecht, A'dam, Amersfoort voelde iedereen zich kansloos. Via aankoopmakelaar drijf je een wig tussen de deur, het is in populaire steden puur gunning tussen de makelaars. Allen zijn uiteindelijk wel geslaagd op die manier. Leuk is anders, maar ik begrijp dus wel degelijk het 'nut' van een aankoopmakelaar, in ieder geval in een oververhitte markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
De aankoopmakelaar was er voor mij puur zodat ik 1-2 dagen eerder me kon inschrijven voor een huis via move in plaats van de aankondiging van Funda. Anders kwam je er zoals gezegd gewoon niet tot nauwelijks tussen en kwam je op een wachtlijst terecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Valorian schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:23:
[...]

In een kopersmarkt is een aankoopmakelaar inderdaad niet heel nuttig, al kan het een ontzorging zijn voor mensen die er zelf minder tijd in willen stoppen. Maar in een kopersmarkt zoals afgelopen paar jaar (en wellicht op veel plekken ook nu nog) kwam je er zonder aankoopmakelaar vaak überhaupt niet tussen. Van alle mensen om mij heen die geprobeerd hebben zónder aankoopmakelaar een huis te kopen in Utrecht, A'dam, Amersfoort voelde iedereen zich kansloos. Via aankoopmakelaar drijf je een wig tussen de deur, het is in populaire steden puur gunning tussen de makelaars. Allen zijn uiteindelijk wel geslaagd op die manier. Leuk is anders, maar ik begrijp dus wel degelijk het 'nut' van een aankoopmakelaar, in ieder geval in een oververhitte markt.
Het is meer dat je waarschijnlijk eerder te horen krijgt wat er te koop is en dus een kans maakt dan wat anders. Als het huis pas beschikbaar is als het al verkocht is dan maak je geen kans.
Als de makelaar je geen bezichtiging wil gunnen kan je altijd nog gewoon bij het huis zelf langsgaan en even aanbellen. Ik zou als verkoper niet gelukkig worden als de makelaar potentiele kopers uitsluit. Sterker nog ik zou gewoon die mensen ook gewoon laten bieden direct bij mij en als hun bod hoger is verkoop ik het zonder de makelaar en kan die naar zijn geld fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 15:03
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Het is meer dat je waarschijnlijk eerder te horen krijgt wat er te koop is en dus een kans maakt dan wat anders. Als het huis pas beschikbaar is als het al verkocht is dan maak je geen kans.
Als de makelaar je geen bezichtiging wil gunnen kan je altijd nog gewoon bij het huis zelf langsgaan en even aanbellen. Ik zou als verkoper niet gelukkig worden als de makelaar potentiele kopers uitsluit. Sterker nog ik zou gewoon die mensen ook gewoon laten bieden direct bij mij en als hun bod hoger is verkoop ik het zonder de makelaar en kan die naar zijn geld fluiten.
Mijn ervaring is dat je zo tenminste op de lijst komt van bezichtigingen. Het zal ook vast een kwestie van gunnen zijn, maar toont ook aan hoe serieus je bent met je intenties om een woning te kopen. Daarnaast kun je verwachten dat er zo wordt gekeken naar woningen die binnen je budget zitten, en kan er vooraf al een betere inschatting worden gemaakt wat een realistische bieding kan zijn op de woning.

Wil je zelf je woning verkopen / biedingen ontvangen, hou daar dan altijd rekening mee in het contract wat je met je makelaar gaat afsluiten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:09

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Eigenlijk moeten ze overbieden aan banden leggen, het is nu vrij onoverzichtelijk.

Wij hebben maar ff besloten te wachten tot de markt rustig wordt. ;) Met 2 kids op de basisschool wil je niet teveel verhuizen. Wellicht over een paar jaar maar eens verder kijken. Vaak gaan wij er niet echt op vooruit kwa tuin, nieuwe huizen hebben vaak maar een postzegel als tuin. :/ Onze rijtjeswoning heeft nu een tuin van 6 x 19m.

Whatever.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Blik1984 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:27:
De aankoopmakelaar was er voor mij puur zodat ik 1-2 dagen eerder me kon inschrijven voor een huis via move in plaats van de aankondiging van Funda. Anders kwam je er zoals gezegd gewoon niet tot nauwelijks tussen en kwam je op een wachtlijst terecht
Mooi he, hoe makelaars de markt in hun greep hebben zodat ze zichzelf en elkaar aan inkomsten helpen.

In het huizenverkooptopic kom ik steeds meer verbaasde verkopers tegen. Als prijzen niet nog steeds zo idioot hoog zouden zijn, zou het leuk leedvermaak zijn. Verkopers die totaal verbaasd zijn dat ze niet binnen 2 dagen 10 biedingen boven de vraagprijs hebben bijvoorbeeld. Of verkopers die helemaal geen bod krijgen op hun rijtjeshuis in Utrecht, maar van mening zijn dat het toch echt niet aan de vraagprijs van 6-7 ton kan liggen :+

[ Voor 33% gewijzigd door RemcoDelft op 07-06-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:27:
[...]

Ik zou zeggen, lees het “ervaringn met huis kopen”-topic eens door van afgelopen jaar en dan kantet je beed wellicht. Hoe het tot voor kort ging was letterlijk dat mensen met een aankoopmakelaar vaak te horen kregen “voor bedrag x kan ik dit huis voor je regelen” en daarmee alle mensen zonder aankoopmakelaar passeerden. De manier zoals jij die ziet zou moeten werken, maar doet dat in praktijk helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
RemcoDelft schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Mooi he, hoe makelaars de markt beheersen zodat ze zichzelf en elkaar aan inkomsten helpen.
Vrij kansloos, ook dat hele “taxeren” is ook een enorme wassen neus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Blik1984 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Vrij kansloos, ook dat hele “taxeren” is ook een enorme wassen neus
Sleutel inleveren bij betalingsachterstand invoeren, dan gaan banken het wat serieuzer nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Andreas92 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:33:

Wil je zelf je woning verkopen / biedingen ontvangen, hou daar dan altijd rekening mee in het contract wat je met je makelaar gaat afsluiten. ;)
Als een makelaar mogelijke kopers buitensluit schaad hij direct de belangen van de verkopende partij.
Als een makelaar dat bij mij doet is dat gewoon einde contract met die betreffende makelaar wegens wanprestatie. Dan kan er van alles in dat contract staan maar dat is dan gewoon niet meer geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Valorian schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:46:
[...]

Ik zou zeggen, lees het “ervaringn met huis kopen”-topic eens door van afgelopen jaar en dan kantet je beed wellicht. Hoe het tot voor kort ging was letterlijk dat mensen met een aankoopmakelaar vaak te horen kregen “voor bedrag x kan ik dit huis voor je regelen” en daarmee alle mensen zonder aankoopmakelaar passeerden. De manier zoals jij die ziet zou moeten werken, maar doet dat in praktijk helaas niet.
Dat gaat niet meer op, de meeste verkopers hebben dollar tekens in hun ogen in deze markt en dus is iig tot q4 2021 vrij nogmaal geweest om 20 man op 1 bezichtigingsdag te proppen en dan een uiterste bod te laten doen. Wat daarna wel gebeurd is dat er wel eens gedeeld wordt aan elkaar wat het hoogste bod is.

Wellicht is dat nu weer een optie nu alles is afgekoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[...]

Het gaat heel erg veel met de woningwaarde doen. Als je dit fiscaal neutraal uitvoert kan je tegelijkertijd de 55% marginale belastingdruk (65K-135K) aanpassen waardoor je belasting van inkomen naar kapitaal verschuift.

Daarnaast is de huizenprijs jarenlang 10+% harder gestegen dan inkomen. De inflatie [waarin prijzen van huizen/huur niet wordt meegenomen bij standaarddefinities] was jarenlang laag terwijl er tussen 2014-2021 toch echt wel wat met de woningprijzen is gebeurt :+.
RemcoDelft schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:51:
[...]

Sleutel inleveren bij betalingsachterstand invoeren, dan gaan banken het wat serieuzer nemen.
Wat dat betret hebben we hier het slechtste van de Noord-Amerikaanse en protestantse cultuur te pakken. Op een meer Noord-Amerikaanse manier met hypotheekschuld om gaan zou goed zijn voor de leenruimte.
offtopic:
Ach dan komt er gewoon een extra boomer-uitkoop starters-lening om dit op te lossen...
Pagina: 1 ... 99 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg