Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.994 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Tot 3 maanden geleden gingen die 10% boven de vraagprijs, nu lijkt de animo volledig weg te zijn. Met een deel aflossingsvrij en wat extra zonnepanelen zit je voor nog geen 1.500,- p maand in een prima starterswoning waar ook nog 1 of 2 kinderen kunnen wonen.
Veel CAO's gaan komende jaren 8-10% omhoog, daarmee dek je al zo'n beetje de helft aflossingsvrij:).
Ik snap de afweging niet. Ik woon in een vergelijkbaar huis - bouwjaar eind jaren '60. Met meer tuin (en buren die meer tuin hebben met volwassen planten). En dan wel in een stad met alle voorzieningen. Voor minder dan de helft van dat maandbedrag, zonder aflossingsvrije delen.

Ik snap dat je voor "de Randstad" een premie betaalt, maar kun je dit nog de Randstad noemen? Hier lijkt het dichtstbijzijnde dorpje Vianen te zijn - aan de andere kant van de snelweg. Utrecht is inderdaad dichtbij, dat wel.

Ik kan me niet voorstellen dat dit voor de regio en de locatie een scherpe prijs is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Ik woon in een vergelijkbaar huis - bouwjaar eind jaren '60.
:?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:47
Z___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:38:
[...]

Ja precies net als in 2009, de mensen die blijven wonen hebben weinig last van dalende prijzen. De bank gaat niet hertaxeren, want dan moeten ze afschrijven op de leningen. De mensen die een te klein appartement hebben gekocht FOMO om maar zo snel mogelijk in de woningmarkt trein te stappen zijn de lul. Ik zou als je een kinderwens hebt nooit een appartement van 50m2 kopen, hoe lucratief dit ook was de afgelopen 3 jaar.
Of ze echt de lul zijn valt te bezien.
Groot verschil met 2009 is dat nu bij aanschaf max 100% gefinancierd mag worden en er bovendien afgelost moet worden. Voor de crisis van 2009 was 106% (of meer) financiering heel normaal, en dan ook nog aflossingsvrij. Of met beleggingspotje wat als gevolg van de economische crisis verdampte.

Met een annuïteitenhypotheek los je de eerste jaren elk jaar zo'n 2,5% van de oorspronkelijke hypotheeksom af. Daarmee is het eventuele risico op (en de hoogte van) een restschuld bij verkoop na een prijsdaling al een stuk kleiner dan bij de meest voorkomende financieringsvormen van 2009. Zeker als het enige alternatief bestaat uit huren tegen nog veel hogere maandlasten is dat 50m² koop-appartement echt niet zo'n gekke keuze. Althans: niet als je die kinderwens pas over enkele jaren wil invullen. Wel als je de wens zo snel mogelijk wil vervullen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
Z___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Denk dat dit soort nieuwbouwwoningen als eerst aan de beurt zijn met prijsdalingen. Gericht op mensen die met 1 of 2 jonge kinderen in een klein huisje zitten in Utrecht maar in Utrecht geen huis kunnen vinden en toch iets in de buurt zoeken. Geen enkele voorzieningen, alles met de auto, brr de horror, maar wel kindvriendelijk.
Bijna energie neutraal en gasvrij, zullen niet heel veel mensen juist dat als een belangrijke criteria zien bij het kopen van een nieuw huis nu met de energiecrisis etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:55
@ObiTewodros moet je nog wel energieneutraal naar de bewoonde wereld zien te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
Z___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Denk dat dit soort nieuwbouwwoningen als eerst aan de beurt zijn met prijsdalingen. Gericht op mensen die met 1 of 2 jonge kinderen in een klein huisje zitten in Utrecht maar in Utrecht geen huis kunnen vinden en toch iets in de buurt zoeken. Geen enkele voorzieningen, alles met de auto, brr de horror, maar wel kindvriendelijk.
Ik denk dat je de behoefte aan voorzieningen bij de 'doelgroep' ook niet moet overschatten. Die liggen vooral bij een BSO en school in de buurt, speeltuintjes en een supermarkt en drogist binnen redelijke reistijd. Dat heb je hier gewoon. De mensen die hier willen wonen zullen in mijn optiek juist niet de mensen zijn die graag in de stad zouden willen wonen. Die mensen zouden eerder uitkomen bij Vleuten De Meern etc. (Waar de huizen nog weer een slagje duurder bent en het helemaal vlees noch vis is, omdat je dan eigenlijk toch ook niet echt in de stad woont.)

Ik denk dat mensen die in Hoef en Haag gaan wonen vaak juist bewust buiten de stad gaan wonen. Met 1 of 2 kinderen liggen de behoeften nu eenmaal heel anders. Grote kans dat die ook nauwelijks behoefte hebben om naar de stad Utrecht te gaan. In een huis zoals dit kun je gewoon prima met 1 of 2 kinderen wonen. Worden de kinderen wat groter, dan maak je op zolder een extra kamer en heb je het kleine kamertje als werkkamer. Dan heb je gewoon een prima woning voor een gezin, waar je in principe gewoon kunt blijven wonen.

Het OV lijkt me hier inderdaad wel een drama. Wat dat betreft niet echt gericht op mensen die dagelijks een eind moeten forenzen. Maar misschien dat dat ook wel juist zorgt voor een 'andere' doelgroep, die het leven wat dichter bij de woning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 18:51
sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Intressant wel

Zal misschien op uitgezoomt niveau gelden, maar ik weet van mijn eigen straat dat huizen er momenteel 90-100k minder opleveren dan de best betaalde woning q3-q4 vorig jaar. Wat verder weg heeft een collega zijn huis te koop staan en die gaat hem nu ook in prijs verlagen en die heeft 0 biedingen gehad en een stuk of 10 kijkers. Dat was een paar maanden geleden echt niet zo.
Jij bent wel een echte bear wat betreft de huizenmarkt hè. Wat jij ziet is in het oosten van het land echt totaal niet terug te zien. Geen daling. Ook hier op Funda trouwens na een hele lichte daling in april en mei nu weer een lichte stijging en een nieuw hoogtepunt. En dat is ook wat ik om me heen weer zie gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

praliwi schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Jij bent wel een echte bear wat betreft de huizenmarkt hè. Wat jij ziet is in het oosten van het land echt totaal niet terug te zien. Geen daling. Ook hier op Funda trouwens na een hele lichte daling in april en mei nu weer een lichte stijging en een nieuw hoogtepunt. En dat is ook wat ik om me heen weer zie gebeuren.
Kan me voorstellen dat er in bepaalde regio's een extremere ontwikkeling is dan in andere regio's. Wie weet woont sprhnk wel in een van oorsprong krimpregio, die het vanwege de grote gekte de afgelopen jaren juist heel goed gedaan heeft.

Ik lees inmiddels al hier en daar over nieuwbouwprojecten die afgeblazen of uitgesteld worden door te hoge bouwkosten. Vooral geplande woontorens lijken qua kosten niet meer haalbaar buiten de Randstad. Dat gaat op den duur omgekeerde impact hebben op de waarde van bestaande bouw. Dat gaat een eventuele prijsdaling zwaar dempen.

En onze vorige woonplaats ligt bijvoorbeeld in 1 van de regio's waarvan afgelopen week bekend werd, dat de stikstof uitstoot met 70 tot 80 procent teruggebracht moet worden. Daar zijn ze gewoon min of meer klaar met nieuwbouw, want stikstof. De vraag is daar enorm, dus de prijzen gaan daar echt niet dalen. Maatschappelijk gezien een drama, want ze gaan daar nu nog meer vergrijzen dan ze al deden. Jongere starters staan daar binnenkort volledig buiten spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-09 21:52
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:33:
[...]

Het OV lijkt me hier inderdaad wel een drama. Wat dat betreft niet echt gericht op mensen die dagelijks een eind moeten forenzen. Maar misschien dat dat ook wel juist zorgt voor een 'andere' doelgroep, die het leven wat dichter bij de woning heeft.
Mijn opa heeft tientallen jaren in Vianen gewerkt en woonde in Utrecht. Dat deed hij dagelijks met de bus! Dan zit dit nieuwbouwdeel nog gunstiger gelegen tov Utrecht.

Zoveel slechter kan het niet zijn geworden lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:26:
[...]

Mijn opa heeft tientallen jaren in Vianen gewerkt en woonde in Utrecht. Dat deed hij dagelijks met de bus! Dan zit dit nieuwbouwdeel nog gunstiger gelegen tov Utrecht.

Zoveel slechter kan het niet zijn geworden lijkt me.
Nou, wel dus. Hoef en Haag wordt bediend door een belbus, die je een uur van te voren moet bellen. Vervolgens kun je ofwel in Vianen op de normale bus overstappen, ofwel in Culemborg de trein nemen. Los van het ongemak vertrekt de eerste bus die je maandagochtend kunt nemen ook nog eens om vijf voor tien. Ik denk dus niet dat er zo veel mensen met het OV naar het werk gaan.

Uiteraard kun je wel eerst een paar km fietsen naar de dichtsbijzijnde 'gewone' bushalte in bv Vianen, maar dat maakt het dorp toch al met al niet echt heel OV vriendelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 25-02-2024
Ik woon in de randstad centrum Haarlem om precies te zijn. Er zal best een verschil in context zijn, in Haarlem had je voor Corona al een Exodus van stellen die van klein appartement in Amsterdam naar klein afgeragd arbeiders huisje gingen naar Haarlem. Dat heeft dit soort huisjes de afgelopen 5 jaar meer dan 2-3x zo duur gemaakt. Wat er wellicht sinds Corona gebeurd is, is dat blijkt dat thuis werken in veel gevallen ook kan plus 1 a 2x per week naar kantoor. Dat is totaal ruk in dit soort huisjes en Dus de druk gaat er hier een beetje af waarschijnlijk omdat je in het oosten en elders toch wel beter af bent kwa huis en tuin en levens genot.

Onze buren zijn naar Friesland vertrokken bijvoorbeeld. Het zal niet alleen mee spelen dat men minder kan financieren, maar dat wat gewild is, verandert ook. Het Haarlemse cliché was piepklein krot kopen opbouwen en klaar. Nu kost dat opbouwen >300k en die huisjes 350-450k daar kun je elders beter voor krijgen dan smalle opgebouwde huisjes van 100-110 m2 mini tuin en veel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
Ivow85 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:54:
[...]
Of ze echt de lul zijn valt te bezien.
Groot verschil met 2009 is dat nu bij aanschaf max 100% gefinancierd mag worden en er bovendien afgelost moet worden. Voor de crisis van 2009 was 106% (of meer) financiering heel normaal, en dan ook nog aflossingsvrij. Of met beleggingspotje wat als gevolg van de economische crisis verdampte.
[...]
Max. 100% + 6% voor energiebesparende maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Hoef en Haag hebben wij ook naar gekeken. Erg charmant plaatsje, lijkt me heel fijn wonen voor gezinnen met kinderen. Voor ons was het OV een reden om verder te kijken, maar als je allebei met de auto gaat zit je wel op een gunstige plek. Ik verwacht eigenlijk dat er best een markt blijft voor zulke huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:45
Wij hebben ook naar Hoef en Haag gekeken, de afhankelijkheid van de auto was echt een afknapper voor ons. Krijg er echt zo'n Amerikaans sub-urb gevoel bij. Dode hoek vind ik wel een passende omschrijving haha. Vrienden (doorstromers) laten er een huis bouwen van 700k dus er zal inderdaad genoeg animo voor zijn, maar mij niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Aan dit soort huizen is nauwelijks iets veranderd in de afgelopen vijftig jaar; men heeft gewoon de bouwkosten steeds verder naar beneden gebracht. Dat zie je voornamelijk in dat de huizen een paar meter langer en smaller zijn geworden, zodat je kleinere ruimtes, en voornamelijk veel minder raamoppervlak en lichtinval hebt. (verder bezuinigingen als goedkope kanaalplaatvloeren, stalen kozijnen ipv. houten, etc.)

Misschien dat je er wat geld voor over hebt omdat alles "nieuw" is, maar ruim het dubbele voor een woning op een erg slechte locatie?
ObiTewodros schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 23:55:
[...]
Bijna energie neutraal en gasvrij, zullen niet heel veel mensen juist dat als een belangrijke criteria zien bij het kopen van een nieuw huis nu met de energiecrisis etc.
Hahaha, kijk maar op Funda (en de foto's). CV-ketel en "natuurlijke ventilatie", oftewel luchtlekken in de kozijnen, en waarschijnlijk geen seconde besteed aan het luchtdicht krijgen van de schil. Dit is echt zo goedkoop mogelijk gebouwd

Edit: Hier bijvoorbeeld. De woning heeft formeel hetzelfde oppervlak, maar je hebt een véél ruimere keuken, woonkamer, slaapkamers en badkamers. En je woont lekker naast een fors park in Nieuwegein zelf; waarschijnlijk kun je zelfs fietsend naar Utrecht. En dat voor meer dan een ton minder.

[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 04-06-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:52:
[...]

Aan dit soort huizen is nauwelijks iets veranderd in de afgelopen vijftig jaar; men heeft gewoon de bouwkosten steeds verder naar beneden gebracht. Dat zie je voornamelijk in dat de huizen een paar meter langer en smaller zijn geworden, zodat je kleinere ruimtes, en voornamelijk veel minder raamoppervlak en lichtinval hebt. (verder bezuinigingen als goedkope kanaalplaatvloeren, stalen kozijnen ipv. houten, etc.)

Misschien dat je er wat geld voor over hebt omdat alles "nieuw" is, maar ruim het dubbele voor een woning op een erg slechte locatie?

[...]

Hahaha, kijk maar op Funda (en de foto's). CV-ketel en "natuurlijke ventilatie", oftewel luchtlekken in de kozijnen, en waarschijnlijk geen seconde besteed aan het luchtdicht krijgen van de schil. Dit is echt zo goedkoop mogelijk gebouwd

Edit: Hier bijvoorbeeld. De woning heeft formeel hetzelfde oppervlak, maar je hebt een véél ruimere keuken, woonkamer, slaapkamers en badkamers. En je woont lekker naast een fors park in Nieuwegein zelf; waarschijnlijk kun je zelfs fietsend naar Utrecht. En dat voor meer dan een ton minder.
Oké die woning is misschien niet een goed voorbeeld, maar veel nieuwbouw nu is toch wel cv-ketel vrij en erg energiezuinig of zelfs neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:13:
[...]
Oké die woning is misschien niet een goed voorbeeld, maar veel nieuwbouw nu is toch wel cv-ketel vrij en erg energiezuinig of zelfs neutraal.
Er is fantastisch mooie nieuwbouw, en ik heb het idee dat bouwers ook steeds meer met nieuwe bouwmethoden proberen te experimenteren. Ik vind dit alleen een voorbeeld van een huis zoals we het in Nederland al vijftig jaar bouwen, en geen bijzonder mooi voorbeeld. Dus dat het als "koopje" wordt gepresenteerd: misschien als je érg veel waarde hecht aan nieuwbouw, of als je specifiek die locatie fantastisch vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:37:
[...]

Nou, wel dus. Hoef en Haag wordt bediend door een belbus, die je een uur van te voren moet bellen. Vervolgens kun je ofwel in Vianen op de normale bus overstappen, ofwel in Culemborg de trein nemen. Los van het ongemak vertrekt de eerste bus die je maandagochtend kunt nemen ook nog eens om vijf voor tien. Ik denk dus niet dat er zo veel mensen met het OV naar het werk gaan.

Uiteraard kun je wel eerst een paar km fietsen naar de dichtsbijzijnde 'gewone' bushalte in bv Vianen, maar dat maakt het dorp toch al met al niet echt heel OV vriendelijk.
Ik heb het bekeken en gunstig is inderdaad anders. Voor mijn gevoel is Vianen altijd gewoon wat verderop geweest van Utrecht. Blijkbaar is dat in relatieve ov afstand toch gewoon ver weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:22:
[...]

Er is fantastisch mooie nieuwbouw, en ik heb het idee dat bouwers ook steeds meer met nieuwe bouwmethoden proberen te experimenteren. Ik vind dit alleen een voorbeeld van een huis zoals we het in Nederland al vijftig jaar bouwen, en geen bijzonder mooi voorbeeld. Dus dat het als "koopje" wordt gepresenteerd: misschien als je érg veel waarde hecht aan nieuwbouw, of als je specifiek die locatie fantastisch vindt.
Wat is volgens jouw wel goede nieuwbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Voor mensen die van binnensteden houden is die er niet, meestal eindig je in een soort extreem lelijk huis in een mooie historische wijk als er nieuwbouw komt en dan ben jij diegene die moet zeggen dat je daar woont. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 11:50:
Uit energieoverwegingen zou ik bij nieuwbouw altijd kiezen voor iets dat luchtdicht gebouwd is. Isolatie heeft afnemende meerverdiensten. Die woning in Hoef en Haag heeft wellicht een isolatielaag die 2x zo dik is als die jaren '80 woning; op jaarbasis scheelt dat waarschijnlijk maar zo'n 150 kuub gas.

Zodra een woning een beetje geisoleerd is, begint infiltratie door kieren snel de grootste oorzaak van warmteverlies te worden. En als daar bij de bouw al op wordt gelet, heeft nieuwbouw inderdaad voordelen die je in een bestaand huis niet zomaar krijgt.

Het is nu een beetje alsof je de keuze tussen een Mercedes met benzinemotor en een Tesla hebt. Die Mercedes is een keurige auto - naar de maatstaven van 2010. De Tesla is echt wezenlijk anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:20:
[...]

Uit energieoverwegingen zou ik bij nieuwbouw altijd kiezen voor iets dat luchtdicht gebouwd is. Isolatie heeft afnemende meerverdiensten. Die woning in Hoef en Haag heeft wellicht een isolatielaag die 2x zo dik is als die jaren '80 woning; op jaarbasis scheelt dat waarschijnlijk maar zo'n 150 kuub gas.

Zodra een woning een beetje geisoleerd is, begint infiltratie door kieren snel de grootste oorzaak van warmteverlies te worden. En als daar bij de bouw al op wordt gelet, heeft nieuwbouw inderdaad voordelen die je in een bestaand huis niet zomaar krijgt.

Het is nu een beetje alsof je de keuze tussen een Mercedes met benzinemotor en een Tesla hebt. Die Mercedes is een keurige auto - naar de maatstaven van 2010. De Tesla is echt wezenlijk anders.
Om in auto termen te spreken vergelijk je jouw Fiat Panda met een Volkswagen ID3 .
De enige overeenkomst is dat ze beide rijden.
Natuurlijk is een Tesla beter /efficiënter, maar daar is de prijs ook naar. De ID3 is al een hele verbetering.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:29:
[...]

Om in auto termen te spreken vergelijk je jouw Fiat Panda met een Volkswagen ID3 .
De enige overeenkomst is dat ze beide rijden.
Natuurlijk is een Tesla beter /efficiënter, maar daar is de prijs ook naar. De ID3 is al een hele verbetering.
Ik zie eigenlijk niets aan dit huis dat het bijzonder energiezuinig maakt. Dubbel glas, ventilatieroostertjes, HR CV-ketel. Allemaal techniek van de jaren '90. Je zult geen enorme energierekening hebben, maar dat heb je in een tussenwoning sowieso niet.

Een ton extra kost nu aflossingsvrij 250 euro per maand ... daar kun je behoorlijk wat voor stoken. Of voor naisoleren als je dat wil.

Begrijp me niet verkeerd, er zijn genoeg redenen om voor zo'n huis te kiezen. De "new car smell". Je hebt de komende tien jaar waarschijnlijk geen onderhoud. Misschien vind je de locatie wel fantastisch. Maar ik vind het geen voor de hand liggende voordelige keuze voor armlastige starters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:44
@Rubbergrover1 Ik woon in Vleuten. Voor mij echt het beste van twee werelden, niet de drukte van de stad, maar wel de voorzieningen van de stad in de buurt. Hartje binnenstad is 10 km, goed aan te fietsen of ik stap op station Vleuten. Heerlijk met mijn vrouw uit eten in Utrecht en daarna weer terug naar de comfortabele gasloze nul-op-de-meter nieuwbouw woning. Waar ik de volgende ochtend direct uit de wijk de velden rond Haarzuilens in ga voor een rondje hardlopen. Kortom, oneens met vlees noch vis idee. Ik schat in (gegeven de ontwikkeling van de prijzen hier) dat dit voor meer mensen best aantrekkelijk wonen is. Toplocatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
[...]

Ik heb er geen verstand van wat houdt luchtdicht precies in? Er moet altijd geventileerd worden toch? Is de norm voor nieuwe huizen niet beng(bijna energie neutraal) en gasvrij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Magpie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:05:
@Rubbergrover1 Ik woon in Vleuten. Voor mij echt het beste van twee werelden, niet de drukte van de stad, maar wel de voorzieningen van de stad in de buurt. Hartje binnenstad is 10 km, goed aan te fietsen of ik stap op station Vleuten. Heerlijk met mijn vrouw uit eten in Utrecht en daarna weer terug naar de comfortabele gasloze nul-op-de-meter nieuwbouw woning. Waar ik de volgende ochtend direct uit de wijk de velden rond Haarzuilens in ga voor een rondje hardlopen. Kortom, oneens met vlees noch vis idee. Ik schat in (gegeven de ontwikkeling van de prijzen hier) dat dit voor meer mensen best aantrekkelijk wonen is. Toplocatie.
Het is ook maar een kwartier verder fietsen dan Leidsche Rijn terwijl dat wel als Utrecht gezien wordt...
Verwijderd schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 08:20:
[...]
En onze vorige woonplaats ligt bijvoorbeeld in 1 van de regio's waarvan afgelopen week bekend werd, dat de stikstof uitstoot met 70 tot 80 procent teruggebracht moet worden. Daar zijn ze gewoon min of meer klaar met nieuwbouw, want stikstof. De vraag is daar enorm, dus de prijzen gaan daar echt niet dalen. Maatschappelijk gezien een drama, want ze gaan daar nu nog meer vergrijzen dan ze al deden. Jongere starters staan daar binnenkort volledig buiten spel.
Had die gemeente niet sowieso een gebrek aan bouwgrond?

Die plaats heeft een apart demografisch segment.

Voor de import zijn er veel gelijkwaardige gemeenten om te substitueren (kort fietsen naar een sprinter-station, of twintig minuten fietsen naar een intercity-station naar Utrecht heb je op veel plekken). Maar als je deel uit maakt van een specifieke tak van de gereformeerde kerk is er minder substitutie mogelijk, helemaal als je die snelweg of trein nodig hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door ANdrode op 04-06-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Ik heb er geen verstand van wat houdt luchtdicht precies in? Er moet altijd geventileerd worden toch? Is de norm voor nieuwe huizen niet beng(bijna energie neutraal) en gasvrij?
Warmteterugwinventilatie. Dan blaas je dus alleen lucht in als je warme lucht uitblaast en de koude lucht wordt eerst met de warme lucht opgewarmd. Lucht komt ook niet via ventilatieroosters binnen, maar via de wtw box en kanalen. Die kan dus ook zo goed als dicht gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
ObiTewodros schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Met ventilatie haal je koude (verse) lucht van buiten binnen, en gooi je warme "vieze" lucht naar buiten. deze site berekent dat energieverlies op ongeveer 2400kWh op jaarbasis, ofwel 200m³ gas. Dat verlies is onafhankelijk van de layout of isolatiegraad van de woning. Een monumentaal vrijstaand huis zonder enige isolatie heeft 200m³ gas nodig om ventilatielucht weer op te warmen, een volledig geisoleerd rijtjeshuis met natuurlijke ventilatie (zoals dat nieuwbouwhuis) heeft 200m³ gas nodig om ventilatielucht weer op te warmen.

Je kunt ook ventileren met warmteterugwinning. Dan recupereer je 90% van de ventilatiewarmte, en bespaar je dus 180m³ gas op jaarbasis. Maar dan moeten alle luchtstromen in huis via de ventilator met warmteterugwinning lopen, en niet via kieren, of roostertjes boven de ramen.

In een monumentale villa zijn ventilatieverliezen van 200m³ gas te verwaarlozen. Maar in een tussenwoning met een gasrekening van <1000m³ per jaar maakt het verhoudingsgewijs een veel groter verschil. Bijkomend voordeel is dat de luchtkwaliteit meestal beter is, omdat de ventilatie door een computer geregeld wordt (ipv. door hoe hard de wind buiten blaast), en dat er door de ramen geen koude tocht naar binnen komt.

Dus nee, niet alle nieuwbouwhuizen zijn gelijk. En als ik bereid was een flink premium te betalen voor nieuwbouw, specifiek vanwege comfort en energiezuinigheid, dan zou ik er wel op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 06:33:
[...]

Ik denk dat je de behoefte aan voorzieningen bij de 'doelgroep' ook niet moet overschatten. Die liggen vooral bij een BSO en school in de buurt, speeltuintjes en een supermarkt en drogist binnen redelijke reistijd. Dat heb je hier gewoon. De mensen die hier willen wonen zullen in mijn optiek juist niet de mensen zijn die graag in de stad zouden willen wonen. Die mensen zouden eerder uitkomen bij Vleuten De Meern etc. (Waar de huizen nog weer een slagje duurder bent en het helemaal vlees noch vis is, omdat je dan eigenlijk toch ook niet echt in de stad woont.)

Ik denk dat mensen die in Hoef en Haag gaan wonen vaak juist bewust buiten de stad gaan wonen. Met 1 of 2 kinderen liggen de behoeften nu eenmaal heel anders. Grote kans dat die ook nauwelijks behoefte hebben om naar de stad Utrecht te gaan. In een huis zoals dit kun je gewoon prima met 1 of 2 kinderen wonen. Worden de kinderen wat groter, dan maak je op zolder een extra kamer en heb je het kleine kamertje als werkkamer. Dan heb je gewoon een prima woning voor een gezin, waar je in principe gewoon kunt blijven wonen.

Precies het zijn mensen die willen verhuizen naar een tussenwoning. Aangezien dit maar een 100m2 woning is zal het of starters zijn of iemand die uit een appartement in de stad doorstroomt.
Ze willen liever in Vleuten wonen waar je wel voorzieningen hebben en een trein station, maar kunnen het niet betalen en komen hier terecht. Zodra de markt afkoelt, wachten de volgende mensen liever tot het aanbod in Vleuten groeit en kiezen daar onder de vraagprijs een huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15:16
Haarzicht? In welk geval wij buren zijn :) welkom in de wijk waar een tweekapper, opleverdatum december dus nog zonder enige afwerking en een tuintje van 80m2 op het noorden, rustig 1,1mln doet - zelfs op de piek van onzekerheid in april.
Veel mensen zijn het blijkbaar roerend met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Maar tegelijk zijn de meerkosten van een 2x zo dikke isolatielaag bij een nieuwbouwwoning verwaarloosbaar (relatief). En daarmee is die 150 kuub per jaar best een quick win.

Ik ben het ermee eens dat je het beter echt goed en dus >anders< kunt doen. Maar dan komt er ook een heel ander prijskaartje aan. En een groot deel van de neven ziet toch niet waarom ze voor die woning x-duizend (waarschijnlijk enkele tienduizenden) meer moeten betalen dan voor de 'verbeterde ouderwetse' woning. Die kiezen er dan liever voor om het geld te besteden aan bv een extra slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:07

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ken de regio Utrecht niet goed genoeg, maar het lijkt erop dat Vleuten net zo tegen Utrecht aanligt als Capelle ad IJssel tegen Rotterdam.. Ik fiets ook in 20/25 minuten naar centrum Rotterdam of 15 minuten met de metro. En ben binnen 15 minuten op een intercity station. Maar ik kan ook gewoon mijn auto voor de deur parkeren. En 's avonds kan je hier een kanon afschieten.. Ook voor mij is dat het beste van twee werelden..

Ik kan me voorstellen dat sommige mensen echter prima tevreden zijn in Hoef en Haag maar voor mij is DAT juist vlees noch vis.. Als ik in zo'n dorp zou gaan (willen) wonen ging ik meteen naar de kust....

Overigens heeft veel natuurlijk met budget te maken. Ik zou nog liever in Kralingen-Oost wonen met een eigen oprit.. Maarja..Zoals @Z___Z hierboven ook aangeeft...

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 04-06-2022 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ANdrode schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Het is ook maar een kwartier verder fietsen dan Leidsche Rijn terwijl dat wel als Utrecht gezien wordt...

[...]

Had die gemeente niet sowieso een gebrek aan bouwgrond?

Die plaats heeft een apart demografisch segment.

Voor de import zijn er veel gelijkwaardige gemeenten om te substitueren (kort fietsen naar een sprinter-station, of twintig minuten fietsen naar een intercity-station naar Utrecht heb je op veel plekken). Maar als je deel uit maakt van een specifieke tak van de gereformeerde kerk is er minder substitutie mogelijk, helemaal als je die snelweg of trein nodig hebt.
Het is een glijdende schaal wat dichtbij genoeg is. In Leidsche Rijn heb je precies dezelfde huizen als in Vleuten, alleen toch weer 15 minuten minder fietsen naar Utrecht. Ik denk dat er heel weinig mensen de fiets pakken vanuit Vleuten naar Utrecht, terwijl vanuit Leidsche Rijn dit veelvuldig gebeurt. Niet helemaal noord Terwijde of tegen de A12 aan, maar zeker mensen die dichtbij de Daphne schippers brug wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Met ventilatie haal je koude (verse) lucht van buiten binnen, en gooi je warme "vieze" lucht naar buiten. deze site berekent dat energieverlies op ongeveer 2400kWh op jaarbasis, ofwel 200m³ gas. Dat verlies is onafhankelijk van de layout of isolatiegraad van de woning. Een monumentaal vrijstaand huis zonder enige isolatie heeft 200m³ gas nodig om ventilatielucht weer op te warmen, een volledig geisoleerd rijtjeshuis met natuurlijke ventilatie (zoals dat nieuwbouwhuis) heeft 200m³ gas nodig om ventilatielucht weer op te warmen.

Je kunt ook ventileren met warmteterugwinning. Dan recupereer je 90% van de ventilatiewarmte, en bespaar je dus 180m³ gas op jaarbasis. Maar dan moeten alle luchtstromen in huis via de ventilator met warmteterugwinning lopen, en niet via kieren, of roostertjes boven de ramen.

In een monumentale villa zijn ventilatieverliezen van 200m³ gas te verwaarlozen. Maar in een tussenwoning met een gasrekening van <1000m³ per jaar maakt het verhoudingsgewijs een veel groter verschil. Bijkomend voordeel is dat de luchtkwaliteit meestal beter is, omdat de ventilatie door een computer geregeld wordt (ipv. door hoe hard de wind buiten blaast), en dat er door de ramen geen koude tocht naar binnen komt.

Dus nee, niet alle nieuwbouwhuizen zijn gelijk. En als ik bereid was een flink premium te betalen voor nieuwbouw, specifiek vanwege comfort en energiezuinigheid, dan zou ik er wel op letten.
Ah, dank je voor de heldere uitleg. Ik naam "luchtdicht" iets te letterlijk denk ik.

Ik zie hier meerdere nieuwbouwprojecten in de buurt en ze lijken allemaal over zo'n wtw te beschikken.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.nieuwbouw-par...e-3b-type-parelduiker.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Ik zie overigens dat de rente weer licht gestegen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Masvic schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:08:
Volgens het NVM stonden er in Q1 gemiddeld 17K woningen te koop. Via het internet archive kan ik zien dat er in Januari 17.9k woningen als beschikbaar vermeld waren op Funda. Dat zijn er vandaag al 24.6K. Best een flinke toename van 37%...
33.2K nu. Bijna twee keer zo veel aanbod als begin dit jaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nel!s
Z___Z schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Het is een glijdende schaal wat dichtbij genoeg is. In Leidsche Rijn heb je precies dezelfde huizen als in Vleuten, alleen toch weer 15 minuten minder fietsen naar Utrecht. Ik denk dat er heel weinig mensen de fiets pakken vanuit Vleuten naar Utrecht, terwijl vanuit Leidsche Rijn dit veelvuldig gebeurt. Niet helemaal noord Terwijde of tegen de A12 aan, maar zeker mensen die dichtbij de Daphne schippers brug wonen.
Nee hoor wij fietsen allemaal naar Utrecht hoort in de buurt, geen probleem, want er loopt een fietspad zonder stoplichten zowat tot in het centrum. Ik doe het in 25min met electrische bakfiets. Midden in Leidsche Rijn is juist irritant dat je 15min naar de stad moet én 15min naar het prachtige buitengebied. Dus, tussen de wal en het schip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:09
Masvic schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:46:
[...]

33.2K nu. Bijna twee keer zo veel aanbod als begin dit jaar!
Interessanter is hoe dit te vergelijken is met de trend van 2021 in Q1, Q2 en Q3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 10:13
Miks schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:21:
[...]
Het plaatje met "historisch laag aanbod" dient dan wel wat verder doorgetrokken te worden. Zo extreem laag is het aanbod dan opeens niet meer. Daarnaast is niet alleen het aanbod, maar ook het aantal transacties van belang, en het aantal transacties is dan weer op een heel normaal niveau.

[Afbeelding]
https://www.nu.nl/economi...te-koop-in-nederland.html

[Afbeelding]
https://economie.rabobank...rtaalbericht-woningmarkt/

En wanneer je beide grafieken goed op je laat inwerken, begrijp je ook direct wat er zal gaan gebeuren als de vraagkant wegvalt (zoals we nu zien gebeuren ivm de hogere hypotheeklasten): een explosie van aanbod. Let wel, dit zien we nu nog niet, maar ligt dus zeker in de lijn der verwachting.
Zie deze post van Miks om te zien hoe dit in de trend past... Echt een trendbreuk imo.

[ Voor 3% gewijzigd door Masvic op 04-06-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:36:
[...]
Ik ben het ermee eens dat je het beter echt goed en dus >anders< kunt doen. Maar dan komt er ook een heel ander prijskaartje aan. En een groot deel van de neven ziet toch niet waarom ze voor die woning x-duizend (waarschijnlijk enkele tienduizenden) meer moeten betalen dan voor de 'verbeterde ouderwetse' woning. Die kiezen er dan liever voor om het geld te besteden aan bv een extra slaapkamer.
Mensen mogen hun geld besteden hoe ze willen. In dit geval werd 'energiegebruik, duurzame woning' geopperd als verklaring voor de hoge vraagprijs van de woning. Terwijl er niet zoveel aan deze woning is wat specifiek 'duurzamer' is, en het prijsverschil zou kunnen verklaren. Geen warmtepomp, geen WTW, gewoon dubbelglas, etc.

Er zijn twee prijzen die je aan de betere isolatie kunt geven: een is de prijs van de meerkosten bij de bouw (zoals je al opmerkte zijn die kosten niet zo hoog). De andere is de financiele besparing die de isolatie oplevert aan stookkosten. Ook dan kom ik niet aan een ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:44
@nel!s Klopt, locatie locatie locatie heet dat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
nel!s schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Nee hoor wij fietsen allemaal naar Utrecht hoort in de buurt, geen probleem, want er loopt een fietspad zonder stoplichten zowat tot in het centrum. Ik doe het in 25min met electrische bakfiets. Midden in Leidsche Rijn is juist irritant dat je 15min naar de stad moet én 15min naar het prachtige buitengebied. Dus, tussen de wal en het schip.
Wel mee eens dat nu ze al het groen langs het kanaal aan het volbouwen zijn het woongenot een stuk heeft verloren. IMHO hadden ze beter een paar torens kunnen bouwen met hetzelfde aantal woningen (of meer woningen) en het groen behouden. Mooie wandelpromenade langs het kanaal leggen langs de woontorens. Maarja Nederlandse stedenbouwkundigen willen daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Requiem19 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Interessanter is hoe dit te vergelijken is met de trend van 2021 in Q1, Q2 en Q3.
NVM omschreef de stijging van aanbod in Q1 '22 t.o.v. Q4 '21 al als opvallend, omdat in Q1 normaal het aanbod daalt en niet stijgt, maar in de laatste weken van Q1 werden opeens veel woningen te koop aangeboden. Sindsdien is het aanbod van ~17k verder naar ~27k gestegen (NVM kijkt alleen naar bestaande, beschikbare bouw), een absolute trendbreuk die 100% over een maand (als de meest recente Q2 cijfers zijn geanalyseerd) de krantenkoppen gaat domineren. Het is ook geen seizoeneffect - in Q2 '21 was het aanbod dan in Q1 '21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Sport_Life schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 20:17:
[...]

Je gebruikt dan toch vermogen uit de woning als hefboom?

Uit jouw link:

[...]

Enige verschil is de uitgever, de bank in dit geval. Verder wat mij betreft vergelijkbaar. Zoals gezegd, het kan wel... maar risico's zijn imo niet te overzien als de rente stijgt en de beurs daalt (de fase waar we nu in zitten).

Ik beleg(de) wel, maar met spaargeld, niet met geleend geld ;)
Even voor de duidelijkheid; het geld waar ik mee beleg is geen geleend geld. Ik heb overwaarde uit mijn woning liquide gemaakt, dat is mijn vermogen, en gekozen om tegenover voor mijn woning een lening te nemen, dat is wat anders dan dat ik naar de bank ga en geld leen om daarmee te beleggen. Als ik had gehuurd had ik namelijk hetzelfde vermogen ter beschikking. Als iemand een studieschuld heeft, en na het afronden van z'n studie gaat werken en met z'n eerste salaris gaat beleggen, dan belegt hij ook niet met geleend geld. Daarnaast is het geen hefboomeffect, dat is echt wat anders (weet niet zeker of je serieus niet begreep).

Maargoed, door dingen als 'speculeren met geleend geld' te zeggen is het allang duidelijk dat het om het framen gaat van een andere keuze dan de jouwe, met meer risico maar ook een grote kans op een veel beter rendement, in het hoekje 'onverstandig' te drukken. Het is echt een no-brainer om bij verkoop de overwaarde niet in het nieuwe huis te stoppen als de rente 1-1.5% is en daarmee te beleggen. Zeker als je door dat wel te doen een lage buffer overhoudt, dat is imo een veel groter risico. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
nel!s schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 17:48:
[...]

Misschien was ik niet duidelijk genoeg in wat ik bedoel. Ik vind 25 minuten met een electrische fiets voordat je in het centrum bent behoorlijk ver. Ik denk dat een hoop anderen dat ook vinden en dat dat bij veel toch gaat storen. Ik zou daar zelf in elk geval vrij snel klaar mee zijn. Bij Hoef en Haag ben je weliswaar verder van Utrecht, maar ben je bijvoorbeeld wel op veel kortere afstand van Vianen, als 'lokaal centrum'. Dat is weliswaar van een heel andere orde dan Utrecht, maar ik denk dat de gezinnen die in Hoef en Haag wonen dat prima vinden. En vaak helemaal geen behoefte hebben aan regelmatig naar een grote stad zoals Utrecht. Ja, een paar keer per jaar misschien en dan ben je er met de auto ook zo.

Uiteraard zullen smaken verschillen, maar ik denk dat een hoop mensen die niet specifiek aan de stad Utrecht gebonden zijn, juist veel plezieriger in Hoef en Haag zullen wonen dan wanneer ze 25 minuten met de electrische fiets moeten rijden voor ze in het centrum zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:18:
[...]

Even voor de duidelijkheid; het geld waar ik mee beleg is geen geleend geld. Ik heb overwaarde uit mijn woning liquide gemaakt, dat is mijn vermogen, en gekozen om tegenover voor mijn woning een lening te nemen, dat is wat anders dan dat ik naar de bank ga en geld leen om daarmee te beleggen.
Je leent toch meer dan zou moeten, opdat je met die overwaarde kunt beleggen? Hoe is dat anders dan naar de bank gaan en geld lenen om daarmee te beleggen?

Ik vind het prima dat je je overwaarde gebruikt om te beleggen. Maar als je volhoud dat het geen beleggen met geleend geld is, houd je dan jezelf niet voor de gek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Misschien was ik niet duidelijk genoeg in wat ik bedoel. Ik vind 25 minuten met een electrische fiets voordat je in het centrum bent behoorlijk ver. Ik denk dat een hoop anderen dat ook vinden en dat dat bij veel toch gaat storen. Ik zou daar zelf in elk geval vrij snel klaar mee zijn. Bij Hoef en Haag ben je weliswaar verder van Utrecht, maar ben je bijvoorbeeld wel op veel kortere afstand van Vianen, als 'lokaal centrum'. Dat is weliswaar van een heel andere orde dan Utrecht, maar ik denk dat de gezinnen die in Hoef en Haag wonen dat prima vinden. En vaak helemaal geen behoefte hebben aan regelmatig naar een grote stad zoals Utrecht. Ja, een paar keer per jaar misschien en dan ben je er met de auto ook zo.

Uiteraard zullen smaken verschillen, maar ik denk dat een hoop mensen die niet specifiek aan de stad Utrecht gebonden zijn, juist veel plezieriger in Hoef en Haag zullen wonen dan wanneer ze 25 minuten met de electrische fiets moeten rijden voor ze in het centrum zijn.
Het is ook maar wat iemand ver vind. Ik woon op 30 minuten van Amsterdam, Haarlem en Alkmaar met OV vandaan. Ik vind het prima te doen, ik ga dagelijks naar Amsterdam naar kantoor a 45 minuten enkele reis. Het is niet dat ik ieder weekend te vinden ben in de binnensteden, maar wel fijn als ik met iemand afspreek of iets moet winkelen.

Het is voor ons nooit de keuze geweest om in het centrum te wonen voor tonnen meer en geen normale tuin, of lekker in Uitgeest een woning uit 2014 voor 500K icl tuin en in alle rust wonen en geen stadse problemen zoals toerisme en herrie en "flitsbezorgers/darksstores".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:04:
[...]
Je leent toch meer dan zou moeten, opdat je met die overwaarde kunt beleggen? Hoe is dat anders dan naar de bank gaan en geld lenen om daarmee te beleggen?
Het verschil is dat de overwaarde mijn vermogen is. Daarnaast heb ik ervoor gekozen om een huis te kopen waar een lening tegenover staat. Ik had ook bij m'n ouders kunnen wonen, of kunnen huren, dat maakt voor het beschikbare vermogen om te beleggen niet uit. Zowel een vermogen/belegging als een lening op de balans is wat anders dan met geleend geld beleggen, en al helemaal niet speculeren of een hefboomproduct.

Jij hebt ook (hoop ik) vermogen/spaargeld naast je hypotheek, wellicht beleg je daar ook mee. Dat zou jij volgens jouw logica dan ook sparen/beleggen met geleend geld noemen omdat je meer leent dan je zou moeten. Prima als jij het zo ziet, voor mij is beleggen met geleend geld dat je geld leent om te beleggen.

Overigens maakt het mij niet uit hoe je het noemt, de kern van de discussie was dat het onmogelijk is om als doorstromer te profiteren van een dynamische woningmarkt (stijgend danwel dalend) tenzij je kleiner gaat wonen in een stijgende markt, en dat is echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:09:
[...]

Het is ook maar wat iemand ver vind. Ik woon op 30 minuten van Amsterdam, Haarlem en Alkmaar met OV vandaan. Ik vind het prima te doen, ik ga dagelijks naar Amsterdam naar kantoor a 45 minuten enkele reis. Het is niet dat ik ieder weekend te vinden ben in de binnensteden, maar wel fijn als ik met iemand afspreek of iets moet winkelen.

Het is voor ons nooit de keuze geweest om in het centrum te wonen voor tonnen meer en geen normale tuin, of lekker in Uitgeest een woning uit 2014 voor 500K icl tuin en in alle rust wonen en geen stadse problemen zoals toerisme en herrie en "flitsbezorgers/darksstores".
Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Je woont zo ver van het centrum vandaan dat je in mijn optiek net zo goed in een andere plaats in de buurt zou kunnen gaan wonen. Een plaats zoals, ik noem maar iets willekeurigs, Culemborg ligt bv ook op nog geen 20 minuten met de trein van Utrecht. Dan zou ik zelf liever daar wonen dan in een wijk die zo ver van het centrum ligt.

(Dit speelt overigens in veel meer steden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:34
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:38:
[...]

Maar dat is dus precies wat ik bedoel. Je woont zo ver van het centrum vandaan dat je in mijn optiek net zo goed in een andere plaats in de buurt zou kunnen gaan wonen. Een plaats zoals, ik noem maar iets willekeurigs, Culemborg ligt bv ook op nog geen 20 minuten met de trein van Utrecht. Dan zou ik zelf liever daar wonen dan in een wijk die zo ver van het centrum ligt.

(Dit speelt overigens in veel meer steden.)
Helemaal waar! Ik werk in Amsterdam West wat met de fiets net zo lang duurt om naar Amsterdam centraal te gaan als ik met de trein vanuit Uitgeest! Het enige verschil is dat ik iets meer moet plannen(mag geen naam hebben), maar dat is te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12-09 07:02
Hbeez schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Het verschil is dat de overwaarde mijn vermogen is. Daarnaast heb ik ervoor gekozen om een huis te kopen waar een lening tegenover staat. Ik had ook bij m'n ouders kunnen wonen, of kunnen huren, dat maakt voor het beschikbare vermogen om te beleggen niet uit. Zowel een vermogen/belegging als een lening op de balans is wat anders dan met geleend geld beleggen, en al helemaal niet speculeren of een hefboomproduct.

Jij hebt ook (hoop ik) vermogen/spaargeld naast je hypotheek, wellicht beleg je daar ook mee. Dat zou jij volgens jouw logica dan ook beleggen met geleend geld noemen omdat je meer leent dan je zou moeten. Prima als jij het zo ziet, voor mij is beleggen met geleend geld dat je geld leent om te beleggen.

Overigens maakt het mij niet uit hoe je het noemt, de kern van de discussie was dat het onmogelijk is om als doorstromer te profiteren van een dynamische woningmarkt (stijgend danwel dalend) tenzij je kleiner gaat wonen in een stijgende markt, en dat is echt onzin.
Helemaal mee eens. Wij zijn ook in een veel groter huis gaan wonen. Zo hebben wij ook een zeer ruime overwaarde meegenomen en apart gehouden. Deels in huis zodat die onder de 80% LTV blijft, deels op een spaarrekening en vooral in beleggingen. De meest logische route om te profiteren van overwaarde en geld voor je te laten werken. Rendement op beleggingen is veel meer dan we zouden besparen door af te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NNCi
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06-2023
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd hoe de kleine particuliere verhuurders gaan reageren op huizenmarkt in combi met de aangekondigde maatregelen van minister De Jonge.

Gaan deze verhuurders hun winst pakken en hun woning (evnt met verhuurder) massaal te koop zetten of gaan zij hun vastgoed verduurzamen: https://nos.nl/artikel/24...n-met-slecht-energielabel.

Eerlijk gezegd heb je nog weinig alternatieven om met laag risico nog redelijk rendement te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNCi
  • Laatst online: 24-06-2023
Mr0BB schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:43:
[...]

Helemaal mee eens. Wij zijn ook in een veel groter huis gaan wonen. Zo hebben wij ook een zeer ruime overwaarde meegenomen en apart gehouden. Deels in huis zodat die onder de 80% LTV blijft, deels op een spaarrekening en vooral in beleggingen. De meest logische route om te profiteren van overwaarde en geld voor je te laten werken. Rendement op beleggingen is veel meer dan we zouden besparen door af te lossen.
Hoe staat het met je hypotheekrente aftrek dat je verliest, of heb je dat laatste niet nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr0BB
NNCi schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:47:
[...]

Hoe staat het met je hypotheekrente aftrek dat je verliest, of heb je dat laatste niet nodig?
Niet nodig. Met 20 jaar vast en 1.5% rente speelt HRA geen rol. Daarnaast hebben we een aardige som aflossingsvrij gedaan (deel wat we liquide hebben gemaakt), waardoor je sowieso geen HRA meer hebt. Maar wel in mindering kunt brengen op je vermogen waardoor je daar geen VRH over hoeft te betalen. Veel valt dus ook samen met rentestanden.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr0BB op 04-06-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
NNCi schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 21:45:
Eerlijk gezegd ben ik benieuwd hoe de kleine particuliere verhuurders gaan reageren op huizenmarkt in combi met de aangekondigde maatregelen van minister De Jonge.

Gaan deze verhuurders hun winst pakken en hun woning (evnt met verhuurder) massaal te koop zetten of gaan zij hun vastgoed verduurzamen: https://nos.nl/artikel/24...n-met-slecht-energielabel.

Eerlijk gezegd heb je nog weinig alternatieven om met laag risico nog redelijk rendement te maken...
Dat is pas over 8 jaar. Gaan particuliere verhuurders nu niks mee doen, hoogstens een graai uit de subsidiepot om hun huis te verduurzamen. Wat ‘men’ dus ook wil. Indien men veel moet bijbetalen zullen ze niks doen en over een jaar of 6 eens verder gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 20:39:
[...]

Vleuten heeft net zoveel inwoners als Vianen. Waarom zou je in Hoef en Haag wonen als je daarvoor alles met de auto moet doen? Als je daar gaat wonen moet je 2 auto’s hebben om op werk te komen. De mensen daar brengen dus allemaal hun kinderen met de auto naar school/KDV/bso met alle auto overlast voor de omliggende plaatsen van dien, want Hoef en Haag heeft zelf geen scholen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Volgens mij is er geen "beste" plek om te wonen. Als je (net) samen woont zonder kinderen zijn je woonwensen heel anders dan als er al een paar koters rondlopen. Zo'n nieuwbouwwijkje is ideaal met kinderen, en de woning + tuin is ook nog eens onderhoudsvriendelijk.
Als single dertiger heb je daar natuurlijk niets te zoeken. En als vijftiger ook niet.

Wij zijn zelf gestart in een appartement in 1 van de 4 grote steden, voor een stel met leuk inkomen een toplocatie, maar zou er nu niet meer aan moeten denken (met gezin). Terwijl waar we nu wonen vond ik toen dan weer verschrikkelijk.
De ideale woning is in elke levensfase weer anders.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-06-2022 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:55:
Volgens mij is er geen "beste" plek om te wonen. Als je (net) samen woont zonder kinderen zijn je woonwensen heel anders dan als er al een paar koters rondlopen. Zo'n nieuwbouwwijkje is ideaal met kinderen, en de woning + tuin is ook nog eens onderhoudsvriendelijk.
Als single dertiger heb je daar natuurlijk niets te zoeken.

Wij zijn zelf gestart in een appartement in 1 van de 4 grote steden, voor een stel met leuk inkomen een toplocatie, maar zou er nu niet meer aan moeten denken (met gezin). Terwijl waar we nu wonen vond ik toen dan weer verschrikkelijk.
De ideale woning is in elke levensfase weer anders.
Als stel zonder kinderwens is loopafstand centrum (Utrecht) een must hier.

We zullen ons huis dan ook voor de toekomst aanhouden als pied-a-terre en als we er niet zijn gaan verhuren. (Als dat dan nog mag) ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB

Dat valt toch wel mee? Zolang je maar een lange termijn horizon hebt. Stop je geld in brede indexfondsen. Zeer laag risico, prima gemiddeld rendement. Inflatie, compound interest en basic economische groei doen z’n werk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Laatst online: 11-05-2024

Persoonlijk kijk ik gewoon wat er gaat gebeuren, over 8 jaar hebben we hopelijk een minister die zich wel bezig houd met huisvesting. Bovendien heeft het hele appartementencomplex er dan last van aangezien de helft verhuurd word dus dat gaat dan collectief gebeuren. Niet dat er nog veel verbeterd kan worden dus het alternatief is platgooien dat is lekker zinnig met een woningentekort, goede woningen platgooien.
Overigens is het maar de vraag wat wel en niet verhuurd mag worden nu is het Label D ( bij andere verhuurders tenminste en die moesten het van de bank laten controleren ) dus die van mij zal ook daar wel uitkomen.
En zolang er huurders in zitten maakt het niets uit, de jonge kan wel roepen je mag het niet verhuren maar ik mag de huurders er ook niet uitzetten. Dus ik moet het verhuren en ik mag niet verhuren dat zijn 2 wetten waar ik dan onmogelijk aan kan voldoen.
Zodra de huurders eruit gaan ga ik toch weer opnieuw evalueren of het dan handig is om te blijven verhuren of dat het misschien handig is om te verkopen. Ik verhuur het nu omdat ik het destijds niet verkocht kreeg en nu levert het leuk op.

Wat overigens veel meer impact kan hebben en wat al sneller aan de hand gaat zijn is de maximalisering van de middenhuur waar ze over praten. Iets waar ik persoonlijk ook een voorstander van ben. De verhuurders die gewoon normaal doen hebben daar geen last van, de investeerders die voor winst maximalisatie gaan en hun huurders uitknijpen die worden daardoor geraakt.
Sport_Life schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:55:
Als single dertiger heb je daar natuurlijk niets te zoeken. En als vijftiger ook niet.
Dat eerste ben ik deels met je eens. Er is geen beste plek voor iedereen, maar persoonlijk heb je wel een beste plek om te wonen.
Of je single bent een stel met kinderen maakt verschil in de minimale woonruimte die je nodig hebt maar als single kan je ook behoefte hebben aan een gezinswoning. Die 2e slaapkamer kan je natuurlijk ook als hobbyruimte inrichten en bepaalde hobbies hebben gewoon wat meer ruimte nodig dan anderen.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadowhawk00 op 05-06-2022 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprhnk
Paralize_nl schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:12:
[...]

Dat is pas over 8 jaar. Gaan particuliere verhuurders nu niks mee doen, hoogstens een graai uit de subsidiepot om hun huis te verduurzamen. Wat ‘men’ dus ook wil. Indien men veel moet bijbetalen zullen ze niks doen en over een jaar of 6 eens verder gaan kijken.
Hangt er ook een beetje vanaf wat de prijzen uit eindelijk gaan doen, bij een dalende trend zullen de wat kleinere investeerders ook de markt op gaan. Bij een stijgende trend zullen ze de woningen aanhouden gok ik zo. Er zal in elk geval minder animo zijn om panden op te kopen of een verschuiving naar andere regio's nu het in de randstad lastiger en duurder is geworden om panden te verhuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Vleuten heeft net zoveel inwoners als Vianen. Waarom zou je in Hoef en Haag wonen als je daarvoor alles met de auto moet doen? Als je daar gaat wonen moet je 2 auto’s hebben om op werk te komen. De mensen daar brengen dus allemaal hun kinderen met de auto naar school/KDV/bso met alle auto overlast voor de omliggende plaatsen van dien, want Hoef en Haag heeft zelf geen scholen.
Net als bij veel andere nieuwbouwwijken lopen in Nederland de voorzieningen vaak wat achter, maar die school komt er wel. Deze zomer gaat het gebouw open en verhuisr de school naar Hoef en Haag https://basisschoolhetavontuur.nl/index.php/huisvesting

Maar volgens mij dwalen er wat af van waar de discussie mee begon. Ging er om of een nieuwbouwhuis in een 'dorpse' nieuwbouwwijk bij een kleine plaats in de Randstad sneller in waarde zou dalen dan een nieuwbouwwoning die in een buitenwijk op behoorlijk grote afstand van een groter stadscentrum ligt. Ik denk dus dat dit wel zal meevallen. Enerzijds omdat het prijspeil sowieso al iets lager ligt. Anderzijds omdat bij meer aanbod in een 'kopersmarkt' de kopers die belang hechten aan wonen nabij het stadscentrum, makkelijker kunnen kiezen voor een woning die ook dichter bij het centrum ligt. Als je de keus hebt tussen 10 of 15 minuten fietsen en 25 minuten met een elektrische fiets, dan zou ik de keus snel hebben gemaakt. Tenzij de 'verre' woning op andere punten goed kan concurreren. Zoals op prijs.

Maar we gaan het zien, anderen hebben een andere mening :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nel!s
@Rubbergrover1 ik heb 10jr in Londen gewoond, zone 2 rond Hampstead heath, wat gezien wordt als hart van de stad. 25min fietsen naar South Bank. Op een racefiets.
Vanuit Vleuten is de trein in 8min bij Utrecht CS. Dat is gelijk aan 4 stops op de Northern line.
Vanuit Vleuten is het 32km fietsen naar de Zuidas. Nauwelijks stoplichten. Een beetje racefietser doet dat in een ruim uur.

Ik wil maar zeggen, alles is relatief en de Randstad hier is één grote stad. Gepaard met thuiswerk trend en voortplantende doorstromers denk ik dat de druk op de randen van de stad nog wel even blijft, of zelfs tijdelijk toeneemt als doorstromers eerst verkopen en daarna naar die plekken gaan kijken (wat nu meer het geval lijkt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paralize_nl schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Als stel zonder kinderwens is loopafstand centrum (Utrecht) een must hier.

We zullen ons huis dan ook voor de toekomst aanhouden als pied-a-terre en als we er niet zijn gaan verhuren. (Als dat dan nog mag) ;-)
Precies ik gok dat jij nooit in Hoef en Haag zou gaan wonen, zelfs al krijg je geld toe :+

Terwijl er ook mensen zijn die blijkbaar >1.1m over hebben voor 178m2.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 05-06-2022 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
Sport_Life schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Precies ik gok dat jij nooit in Hoef en Haag zou gaan wonen, zelfs al krijg je geld toe :+

De 1e 10 jaar met bomen die eruit zien als takjes in je wijk. Nee, ons niet gezien! Haha. Snap het goed hoor voor gezinnen met opgroeiende kinderen. Voor ieder wat wils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:11:
[...]

Verkoop gestart in februari voor de rentestijgingen. Maar goed de toekomst moet gaan uitwijzen of dit soort plekken goed blijft verkopen als het een paar jaar bewoond is. Zolang de markt niet crasht is het sowieso geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Het lijkt me overduidelijk dat de piek geweest is, stijgende rentes spelen hierin mee (aflossingsvrij is steeds minder interessant, dit effect is m.i. best groot). Maar het belangrijkste is emotie, onzekerheid in de wereld, inflatie, en als de berichten gaan verschijnen dat de huizenprijzen dalen wat zomaar zo kan zijn begin juli bij de nieuwe nvm cijfers, dan zijn veel van die mensen die nu zo hard op zoek zijn opeens een stuk behoudender, want wat als dat droomhuis over een paar mnd 10k goedkoper is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Scuderia110 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:39:
Het lijkt me overduidelijk dat de piek geweest is, stijgende rentes spelen hierin mee (aflossingsvrij is steeds minder interessant, dit effect is m.i. best groot). Maar het belangrijkste is emotie, onzekerheid in de wereld, inflatie, en als de berichten gaan verschijnen dat de huizenprijzen dalen wat zomaar zo kan zijn begin juli bij de nieuwe nvm cijfers, dan zijn veel van die mensen die nu zo hard op zoek zijn opeens een stuk behoudender, want wat als dat droomhuis over een paar mnd 10k goedkoper is...
En vergeet niet dat de ECB in juli en september van plan is om de rente van 0,5 negatief naar 0 neutraal te brengen wat banken kwijt zijn aan kosten om overtollig geld te stallen bij de ECB. Kortom banken kost het nu nog geld om geld te stallen, straks niet meer. Geeft ze dus meer marge. De hypotheekrente volgt de marktrente maar als die na een kortstondige pauze vrolijk doordendert zit je zo in september op 4% hypotheekrente. Denk dat meer van doorslaggevend belang gaat zijn voor kopers.

Verkopers zien de bui al hangen en wie wacht op een nieuwbouwwoning die nog opgeleverd moet worden q1 2023.. eerder leek de verkoop zoveel mogelijk uitstellen het meeste op te leveren. Maar daar slaat nu de paniek toe want ze zien hun marge aan overwaarde verdampen bij gebrek aan bieders die flink overbieden wat gevolgen heeft voor het overbruggingskrediet. Gevalletje liever 1 vogel in de hand dan tien in de lucht. Dus naar voren halen die verkoop.

Met zowel stijgende markt/hypotheekrente en stijgend aanbod snap ik wel dat kopers de kat uit de boom kijken. De balans van verkopersmarkt gaat dan als vanzelf terug naar een kopersmarkt omslaan. Ik merk het in de locaties die ik blijf volgen. In dezelfde prijsklasse meer aanbod van verschillende type woningen. Van flatjes tot twee kamer appartement tot kleine eengezinswoning. Het is een merkbaar verschil met januari.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:58
Joosie200 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:11:
[...]
En vergeet niet dat de ECB in juli en september van plan is om de rente van 0,5 negatief naar 0 neutraal te brengen wat banken kwijt zijn aan kosten om overtollig geld te stallen bij de ECB
.....
Maar daar slaat nu de paniek toe want ze zien hun marge aan overwaarde verdampen....
Die ECB-aanpassing is al in de hypotheekrente verwerkt, en verder schets je nogal een doemscenario dat vooral op aannames gebaseerd is.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
nel!s schreef op zondag 5 juni 2022 @ 10:08:
@Rubbergrover1 ik heb 10jr in Londen gewoond, zone 2 rond Hampstead heath, wat gezien wordt als hart van de stad. 25min fietsen naar South Bank. Op een racefiets.
Vanuit Vleuten is de trein in 8min bij Utrecht CS. Dat is gelijk aan 4 stops op de Northern line.
Vanuit Vleuten is het 32km fietsen naar de Zuidas. Nauwelijks stoplichten. Een beetje racefietser doet dat in een ruim uur.

Ik wil maar zeggen, alles is relatief en de Randstad hier is één grote stad. Gepaard met thuiswerk trend en voortplantende doorstromers denk ik dat de druk op de randen van de stad nog wel even blijft, of zelfs tijdelijk toeneemt als doorstromers eerst verkopen en daarna naar die plekken gaan kijken (wat nu meer het geval lijkt).
Dat is dus precies mijn punt. Ik zie de randstad ook als een grote metropool. Daarbij zie ik er voor mijzelf dus weinig voordeel in om een sloot extra geld betalen voor een plek waarbij je nog steeds op 25 minuten met je e bike van het stadscentrum zit. In plaats van voor minder geld in een dorp, waarbij je veel dichter bij een lokaal centrum zit. Die meerwaarde zie ik voor mezelf niet. Maar uiteraard kunnen anderen andere voorkeuren hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• praliwi
[...]

En vergeet niet dat de ECB in juli en september van plan is om de rente van 0,5 negatief naar 0 neutraal te brengen wat banken kwijt zijn aan kosten om overtollig geld te stallen bij de ECB. Kortom banken kost het nu nog geld om geld te stallen, straks niet meer. Geeft ze dus meer marge. De hypotheekrente volgt de marktrente maar als die na een kortstondige pauze vrolijk doordendert zit je zo in september op 4% hypotheekrente. Denk dat meer van doorslaggevend belang gaat zijn voor kopers.

Verkopers zien de bui al hangen en wie wacht op een nieuwbouwwoning die nog opgeleverd moet worden q1 2023.. eerder leek de verkoop zoveel mogelijk uitstellen het meeste op te leveren. Maar daar slaat nu de paniek toe want ze zien hun marge aan overwaarde verdampen bij gebrek aan bieders die flink overbieden wat gevolgen heeft voor het overbruggingskrediet. Gevalletje liever 1 vogel in de hand dan tien in de lucht. Dus naar voren halen die verkoop.

Met zowel stijgende markt/hypotheekrente en stijgend aanbod snap ik wel dat kopers de kat uit de boom kijken. De balans van verkopersmarkt gaat dan als vanzelf terug naar een kopersmarkt omslaan. Ik merk het in de locaties die ik blijf volgen. In dezelfde prijsklasse meer aanbod van verschillende type woningen. Van flatjes tot twee kamer appartement tot kleine eengezinswoning. Het is een merkbaar verschil met januari.
Hier nieuwbouw oplevering in Q1 2023, wij blijven nog lekker zitten hoor. Geen paniek, bij medebouwers ook niet. Accepteren dat we er misschien niet voor krijgen wat we hadden gedacht begin dit jaar, en verder gewoon rustig slapen :P

Ik snap dat je hoopt dat het compleet omslaat, maar verwacht dat zelf voorlopig nog niet. Zie de interesse juist ook weer wat oplopen in het oosten van het land (ook onze woningwaarde op Funda is weer gestegen naar een nieuw hoogtepunt na een lichte daling in april en mei).

[ Voor 7% gewijzigd door praliwi op 05-06-2022 12:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:39
[...]

Die ecb rente heeft vooral impact op de kortlopende rente en niet zozeer op de langlopende rente.

Verder een hele hoop doemdenken. Ik zie het eerder omslaan in een markt van stabilisering dan dat er nu opeens een hele snelle daling gaat komen. Uiteindelijk zorgen inflatie en stijgende inkomens namelijk ook weer ervoor dat er meer geleend kan worden en dat een huis kopen weer bereikbaarder wordt.

Er zit echter altijd een stuk vertraging in salariswijzigingen. Maar dat er een significante stijging zit in de CAO’s die nu worden afgesproken is al een feit. N=1 voorbeeld, maar mijn vrouw gaat er komende maand bijvoorbeeld 5% op vooruit, plus een additionele trede qua schaal. Toch weer 200 bruto dat er bijkomt, en dat is zomaar 10k additionele leencapaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
@Joosie200 ik zie ook wel duidelijke stijging in het aanbod in de regio’s die ik volg (Betuwe en Alphen aan den Rijn). Maar of dit reguliere cyclus is of toeval of het begin in omslag van de markt is durf ik niet te zeggen.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
@Rubbergrover1 misschien was ik niet helemaal duidelijk.. maar met een gewone fiets ben ik er nog sneller! In 20min bij Tivoli. Dan kan ik gewoon een paar biertjes pakken bij het concert en 's avonds rustig naar huis rollen in het parklandschap rond Haarzuilens, waar je de volgende ochtend weer heerlijk met de kids naar open speeltuinen kunt en de velden in om te picknicken. Juist dat je op fietsafstand kunt wonen van één van Europa's beste concertzalen en bruisende centra, maar wel in het rustige groen, is uniek aan de Randstad. Zonder dat je afhankelijk bent van parkeergelegenheid, nachttreinen, etc. Daarnaast, onderschat ook niet de agglomeratie effecten in de sociale omgeving. Het is altijd leuk om hier in de speeltuinen een praatje te maken, of op een straatfeest nieuwe mensen te leren kennen. Dat is in mijn optiek echt anders in de kleinere dorpen.
Dus.. ik ben juist zeer optimistisch over de nieuwbouw suburbs kwam prijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
praliwi schreef op zondag 5 juni 2022 @ 12:34:
[...]
Ik snap dat je hoopt dat het compleet omslaat, maar verwacht dat zelf voorlopig nog niet. Zie de interesse juist ook weer wat oplopen in het oosten van het land (ook onze woningwaarde op Funda is weer gestegen naar een nieuw hoogtepunt na een lichte daling in april en mei).
Ik weet niet waar je in het oosten van het land zit - maar dit is ook het gebied waar er minder intrinsieke schaarste is. Ik zou kijken op welk moment de markt wisselde van gezond -> oververhit/overbieden.

In krimpgebieden heb je het laatste jaar een extreme groei gehad. Wat verwarrend is als het vanuit krapte komt.

Als je het daarentegen verklaart door gegroeide leenruimte dan is de stijging logisch. De prijsstijging is sterk gecorreleerd met de prijsstijging én in kwalitatief onderzoek wordt het waarschijnlijk ook als reden van hogere bestedingsruimte genoemd. De leenruimte is in mijn ogen voor een groot deel de oorzaak van de prijsstijging in mijn ogen.

Wat zit er achter de redennatie om de woning aan te houden?

Wat is het potentiële voordeel van later verkopen? Is het toevallig een extreem populair segment? Woning in een populaire oude kern, waar je een sterk locatie-effect hebt?
Wat is het potentiële nadeel van te vroeg verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
ANdrode schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Ik weet niet waar je in het oosten van het land zit - maar dit is ook het gebied waar er minder intrinsieke schaarste is. Ik zou kijken op welk moment de markt wisselde van gezond -> oververhit/overbieden.

In krimpgebieden heb je het laatste jaar een extreme groei gehad. Wat verwarrend is als het vanuit krapte komt.

Als je het daarentegen verklaart door gegroeide leenruimte dan is de stijging logisch. De prijsstijging is sterk gecorreleerd met de prijsstijging én in kwalitatief onderzoek wordt het waarschijnlijk ook als reden van hogere bestedingsruimte genoemd. De leenruimte is in mijn ogen voor een groot deel de oorzaak van de prijsstijging in mijn ogen.

Wat zit er achter de redennatie om de woning aan te houden?

Wat is het potentiële voordeel van later verkopen? Is het toevallig een extreem populair segment? Woning in een populaire oude kern, waar je een sterk locatie-effect hebt?
Wat is het potentiële nadeel van te vroeg verkopen?
Een oplevering die dan nog bijna een jaar in de toekomst zou liggen; waardoor sommige geïnteresseerden al af zouden haken.

Onzekerheid m.b.t. leverbaarheid materialen, waardoor risico op uitstel oplevering (zie ik om me heen gebeuren). En daardoor dus het risico op het moeten overbruggen van een periode zonder huis, terwijl huurhuizen ook niet voor het oprapen liggen.

Huis ligt op een populaire locatie inderdaad. Ik kan een prijsdaling van 25% nog prima hebben, dat speelt ook mee. Nou ja prima, het zou wel heel zuur zijn. Maar ik zie mijn huis niet 25% dalen in driekwart jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
praliwi schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:50:
[...]
Een oplevering die dan nog bijna een jaar in de toekomst zou liggen; waardoor sommige geïnteresseerden al af zouden haken.

Onzekerheid m.b.t. leverbaarheid materialen, waardoor risico op uitstel oplevering (zie ik om me heen gebeuren). En daardoor dus het risico op het moeten overbruggen van een periode zonder huis, terwijl huurhuizen ook niet voor het oprapen liggen.
Ben het zeker eens met het risico op een tekort aan materialen. Zeker staal op de korte termijn.
Huis ligt op een populaire locatie inderdaad. Ik kan een prijsdaling van 25% nog prima hebben, dat speelt ook mee. Nou ja prima, het zou wel heel zuur zijn. Maar ik zie mijn huis niet 25% dalen in driekwart jaar.
Daar ben ik het mee eens. Hoewel we nu midden in de transitie tussen een verkopers- naar kopersmarkt zitten zie ik 25% dalen tov nu als onwaarschijnlijk. Zeker als je een aantrekkelijke woning hebt.

Ik zou wel verwachten dat de markt minder liquide wordt. Er is minder kapitaal, materiaal, arbeid. Daardoor wordt een kluswoning een stuk lastiger te verkopen. Maar een courante, up to date woning verkoopt wel.

En 25% daling is veel. Het overbieden is minder en dat scheet x% aan prijs, maar 25% verder is veel. Ik zou wel de leenruimte bij rentestanden willen zien om een inschatting van de impact van rente te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:28
praliwi schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Je moet ook totaal onder de streep kijken wat je betaald hebt voor het huis. Dat betekend dus Betaalde hypotheekrente + aanschafwaarde huis gedurende de hele looptijd tot aflossing. Ook al daalt je huis 25%, als je een hypotheek hebt afgesloten voor 1 procent rente die 20 jaar loopt en je lost netjes af, dan nog hoeft het niet ongunstig uit te pakken.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
https://www.nieuwbouw-par...02Ra0mNQAR/bouwnummer-148

https://www.nieuwbouw-par...02Ra0L5QAJ/bouwnummer-197

80k verschil maar maar nagenoeg zelfde huis. De goedkopere heeft ook nog eens een betere tuin ligging.

Is een 2 onder 1 kap dan echt zoveel keer waard? Je hebt alsnog buren. Als het een alleenstaande huis was zou ik het wel begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
nel!s schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:36:
@Rubbergrover1 misschien was ik niet helemaal duidelijk.. maar met een gewone fiets ben ik er nog sneller! In 20min bij Tivoli. Dan kan ik gewoon een paar biertjes pakken bij het concert en 's avonds rustig naar huis rollen in het parklandschap rond Haarzuilens, waar je de volgende ochtend weer heerlijk met de kids naar open speeltuinen kunt en de velden in om te picknicken. Juist dat je op fietsafstand kunt wonen van één van Europa's beste concertzalen en bruisende centra, maar wel in het rustige groen, is uniek aan de Randstad. Zonder dat je afhankelijk bent van parkeergelegenheid, nachttreinen, etc. Daarnaast, onderschat ook niet de agglomeratie effecten in de sociale omgeving. Het is altijd leuk om hier in de speeltuinen een praatje te maken, of op een straatfeest nieuwe mensen te leren kennen. Dat is in mijn optiek echt anders in de kleinere dorpen.
Dus.. ik ben juist zeer optimistisch over de nieuwbouw suburbs kwam prijsvorming.
offtopic:
Grappig, je beschrijft nu precies de situatie waar wij juist zo op afknapten. Dat je midden in de nacht alsnog 20 minuten op de fiets onderweg bent. Iets waar ik ook in mijn studententijd al een gruwelijke hekel aan had. In de praktijk zou dat bij mij waarschijnlijk dan toch de auto worden... En het laatste stuk beschrijft nu juist de dorpse sfeer die je in menig dorp aantreft.

Dan zou ik voor die paar keer per jaar dat ik toch met de fiets naar het stadscentrum zou 'willen' geen paar ton extra willen betalen. Dan blijf ik lekker in het 'echte' dorp wonen. Of ik ga echt dicht bij het centrum wonen. (Met ook allerlei parken en speeltuinen in de buurt om te wandelen, spelen of picknicken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
ObiTewodros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:00:

80k verschil maar maar nagenoeg zelfde huis. De goedkopere heeft ook nog eens een betere tuin ligging.

Is een 2 onder 1 kap dan echt zoveel keer waard? Je hebt alsnog buren. Als het een alleenstaande huis was zou ik het wel begrijpen
Ja, 2-onder-1-kap is zoveel meer waard alleen om de naam.

Maar Park Triangel is ook weer zo’n nieuwbouwwijk bij een dorp, zonder voorzieningen in de wijk, naast een basisschool en kinderopvang. Er is tenminste nog een treinstation. Maar een supermarkt kan al niet meer uit volgens de gemeente? Gezien de prijzen toch wel populair.
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:01:
[...]

offtopic:
Grappig, je beschrijft nu precies de situatie waar wij juist zo op afknapten. Dat je midden in de nacht alsnog 20 minuten op de fiets onderweg bent. Iets waar ik ook in mijn studententijd al een gruwelijke hekel aan had. In de praktijk zou dat bij mij waarschijnlijk dan toch de auto worden... En het laatste stuk beschrijft nu juist de dorpse sfeer die je in menig dorp aantreft.

Dan zou ik voor die paar keer per jaar dat ik toch met de fiets naar het stadscentrum zou 'willen' geen paar ton extra willen betalen. Dan blijf ik lekker in het 'echte' dorp wonen. Of ik ga echt dicht bij het centrum wonen. (Met ook allerlei parken en speeltuinen in de buurt om te wandelen, spelen of picknicken.)
Mee eens dat je beter in een bestaand dorp kan wonen dan in een buitenwijk van een stad zonder voorzieningen. Maar Leidsche Rijn en Vleuten hebben wel meer voorzieningen dan een gemiddeld dorp. Zeker een volledig nieuw dorp wat ze in Zuidplas plannen is de eerste 20 jaar gewoon waardeloos om te wonen. Voor alles auto nodig, geen voorzieningen. Door de weeks helemaal dood, want allemaal tweeverdieners. Over 15 jaar allemaal hang jongeren omdat er voor pubers niks te doen is. Geen schoenmaker te krijgen want die willen 2-4x modaal wel hebben, maar owee als ze in dezelfde straat/buurt wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprhnk
Rubbergrover1 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:01:
[...]

offtopic:

Ik zie het ook niet gebeuren, we wonen 15-20 min met de trein van Amsterdam. Ik kom er nooit meer sinds ik in Haarlem woon, en als ik langer dan 5 min moeten lopen om een cappuccino te halen maak ik er thuis wel 1. Als ik zou gaan zou ik ook eerder voor een dorpskern kiezen dan van die aanplak wijken. Ik begrijp ook nooit waarom ze die zo monotoon en zielloos bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo

Tsja, als er straks 250 man die goedkopere woning als 1e keus hebben en 20 die duurdere tweekapper... Waar schrijf je dan op in? De zeer zeer zeer kleine kans op die rijtjeswoning of de kleine kans op die tweekapper?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08

Best bizar voor enkel dit verschil inderdaad, want je hebt niet eens een garage of veel meer breedte in je kavel.

Wij betaalden in 2015 voor een hoekwoning met als extra garage en 60-70m2 meer kavel (incl plek voor 2 auto’s) een meerprijs van de 20K tov tussenwoning. Was wel een no brainer toen. Maargoed, andere tijden, toen moesten we nog wachten op de 70% verkocht.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
ANdrode schreef op zondag 5 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Ben het zeker eens met het risico op een tekort aan materialen. Zeker staal op de korte termijn.

[...]

Daar ben ik het mee eens. Hoewel we nu midden in de transitie tussen een verkopers- naar kopersmarkt zitten zie ik 25% dalen tov nu als onwaarschijnlijk. Zeker als je een aantrekkelijke woning hebt.

Ik zou wel verwachten dat de markt minder liquide wordt. Er is minder kapitaal, materiaal, arbeid. Daardoor wordt een kluswoning een stuk lastiger te verkopen. Maar een courante, up to date woning verkoopt wel.

En 25% daling is veel. Het overbieden is minder en dat scheet x% aan prijs, maar 25% verder is veel. Ik zou wel de leenruimte bij rentestanden willen zien om een inschatting van de impact van rente te maken.
Als hier alleen al het overbieden stopt daalt het al met 10-20%. Ten opzichte van de laatste twee verkopen zelfs 23 en 27%. Tegen allemaal ongeveer gelijke vraagprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Z___Z schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Ja, 2-onder-1-kap is zoveel meer waard alleen om de naam.

Maar Park Triangel is ook weer zo’n nieuwbouwwijk bij een dorp, zonder voorzieningen in de wijk, naast een basisschool en kinderopvang. Er is tenminste nog een treinstation. Maar een supermarkt kan al niet meer uit volgens de gemeente? Gezien de prijzen toch wel populair.

[...]

Mee eens dat je beter in een bestaand dorp kan wonen dan in een buitenwijk van een stad zonder voorzieningen. Maar Leidsche Rijn en Vleuten hebben wel meer voorzieningen dan een gemiddeld dorp. Zeker een volledig nieuw dorp wat ze in Zuidplas plannen is de eerste 20 jaar gewoon waardeloos om te wonen. Voor alles auto nodig, geen voorzieningen. Door de weeks helemaal dood, want allemaal tweeverdieners. Over 15 jaar allemaal hang jongeren omdat er voor pubers niks te doen is. Geen schoenmaker te krijgen want die willen 2-4x modaal wel hebben, maar owee als ze in dezelfde straat/buurt wonen.
Een supermarkt erbij zou inderdaad wel logisch zijn. De centrum is 5 minuten fietsen, met de auto nog sneller en je kan daar gratis parkeren dus het is niet echt een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Laapo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Als hier alleen al het overbieden stopt daalt het al met 10-20%. Te opzichtige van de laatste twee verkopen zelfs 23 en 27%. Tegen allemaal ongeveer gelijke vraagprijzen.
Maar die vraagprijzen zijn toen zo ingezet met het oog op die overbiedingen. De vraagprijzen zullen nu dan ook wellicht anders bepaald worden, minder rekening houdend met grote overbiedingen en dus hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
Laapo schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:26:
[...]

Tsja, als er straks 250 man die goedkopere woning als 1e keus hebben en 20 die duurdere tweekapper... Waar schrijf je dan op in? De zeer zeer zeer kleine kans op die rijtjeswoning of de kleine kans op die tweekapper?
Denk je dat er nog steeds 250 man zich voor zo'n tussenwoning gaat inschrijven met de rente van nu? Ik zie nu wel meerdere verhalen online van mensen die aangeven dat ze zich voor zo'n beetje alle projecten in de buurt hadden ingeschreven en dat het heel lastig was maar dat ze nu ineens wel ingeloot worden. Maar ja, anekdotisch bewijs...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ObiTewodros
VidaR-9 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Best bizar voor enkel dit verschil inderdaad, want je hebt niet eens een garage of veel meer breedte in je kavel.

Wij betaalden in 2015 voor een hoekwoning met als extra garage en 60-70m2 meer kavel (incl plek voor 2 auto’s) een meerprijs van de 20K tov tussenwoning. Was wel een no brainer toen. Maargoed, andere tijden, toen moesten we nog wachten op de 70% verkocht.
De vorige fases van dit project zaten in ongeveer 1 maand op 70%. Ben benieuwd hoelang het duurt met deze fase. Aan de ene kant zou je verwachten dat het langer gaat duren met de huidige rente, aan de andere kan kan het juist sneller gaan omdat als je langer wacht gaat de rente alleen maar omhoog dus je wilt alles snel afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paskaal
  • Laatst online: 19-09 13:31
knip, verdwaald in het verkeerde topic

[ Voor 95% gewijzigd door paskaal op 05-06-2022 19:20 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
ObiTewodros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:18:
[...]

Denk je dat er nog steeds 250 man zich voor zo'n tussenwoning gaat inschrijven met de rente van nu? Ik zie nu wel meerdere verhalen online van mensen die aangeven dat ze zich voor zo'n beetje alle projecten in de buurt hadden ingeschreven en dat het heel lastig was maar dat ze nu ineens wel ingeloot worden. Maar ja, anekdotisch bewijs...
Kan, ik weet niet hoe de markt daar is en of het überhaupt een aantrekkelijk aanbod is. Je kan binnen 1 project bij het inschrijven je kansen vergroten door strategisch voor het net wat minder aantrekkelijk geprijsde of gelegen aanbod te gaan.

Wij hebben ons de afgelopen jaren op veel nieuwbouwprojecten ingeschreven en werden vrij regelmatig ingeloot. Maar, dan kozen we meestal dus niet voor het meest aantrekkelijke huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
ObiTewodros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Een supermarkt erbij zou inderdaad wel logisch zijn. De centrum is 5 minuten fietsen, met de auto nog sneller en je kan daar gratis parkeren dus het is niet echt een must.
Volgens mij is het benodigde 'verzorgingsgebied' van een supermarkt in de loop van de jaren steeds groter geworden (net als de supermarkten zelf). En hebben de bestaande winkels en winkelcentra die nieuwe wijken juist nodig om het bestaande niveau op peil te houden. Het is dus vaak juist bewust dat nieuwe woonwijken bepaalde voorzieningen niet krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
sprhnk schreef op zondag 5 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Ik zie het ook niet gebeuren, we wonen 15-20 min met de trein van Amsterdam. Ik kom er nooit meer sinds ik in Haarlem woon, en als ik langer dan 5 min moeten lopen om een cappuccino te halen maak ik er thuis wel 1. Als ik zou gaan zou ik ook eerder voor een dorpskern kiezen dan van die aanplak wijken. Ik begrijp ook nooit waarom ze die zo monotoon en zielloos bouwen.
Beetje rare vergelijking. Amsterdam naar Haarlem verhuizen en niet meer in Amsterdam centrum komen is hetzelfde zeggen dat je van Amsterdam naar Utrecht bent verhuisd en niet meer in Amsterdam komt. Ja Utrecht en Haarlem hebben zelf zoveel aanbod aan voorzieningen dat je vrijwel nergens voor naar Amsterdam hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@sprhnk ik vind Haarlem na Utrecht de leukste kleinere stad van Nederland, ik geef je geen ongelijk. Gevolgd door Zwolle, Arnhem, Deventer. Daarna komen Groningen en Maastricht, maar die liggen eigenlijk te ver weg. In voornoemde rijtje zal de markt nog wel even sterk blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:12
ObiTewodros schreef op zondag 5 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Waar trek je op een gegeven moment de grens. Dit soort voorziening loze wijken zie je natuurlijk steeds vaker. Wanneer wordt het niet langer acceptabel? Bij een graduele verschuiving zie je dat het acceptatieniveau veelal mee verschuift, maar eigenlijk niet ten goede. Je werkt dan langzamerhand toe richting suburbs zoals men deze binnen de VS heeft. Enkel en alleen dan met veel rijtjeshuizen in Nederland i.p.v. vrijstaand. Maar zonder verdere voorzieningen.

En o.a. in het kader van duurzaamheid en de persoonlijke gezondheid is dat nadelig. Want de reflex is al snel exact wat jij hier bij 5 minuten fietsen al aangeeft, "met de auto nog sneller".

Bepaalde voorzieningen zijn op veel beperktere afstand toch echt wenselijk. Op zijn minst één kleine supermarkt binnen een wijk is daar toch wel één van.

Dat men meer voor een 2-onder-1-kap neerlegt kan ik wel begrijpen, het gaat doorgaans tenslotte toch gepaard met wat meer privacy. Maar in dit geval, nee. Dit is gewoon een rijtjeshuis met een brandgang er tussen. Hier de meerprijs voor neerleggen is van gekheid gewoon niet weten wat je met je geld moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984

In het project waar ik ga wonen zit er standaard een verschil van 100k tussen eindwoning van een blok vs tweekapper vs vrijstaand.

Dus een eindwoning van een blok huizen kost 700k, tweekapper is 800k en vrijstaand is 900k. Er zit qua oppervlakte nul verschil tussen, enige verschil is dat de vrijstaande iets meer perceel heeft om de woning vrijstaand te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:05:
[...]

In het project waar ik ga wonen zit er standaard een verschil van 100k tussen eindwoning van een blok vs tweekapper vs vrijstaand.

Dus een eindwoning van een blok huizen kost 700k, tweekapper is 800k en vrijstaand is 900k. Er zit qua oppervlakte nul verschil tussen, enige verschil is dat de vrijstaande iets meer perceel heeft om de woning vrijstaand te maken
Levert dat ook meer 'bruikbare' tuin op? Dan kan het wel zijn waarde hebben. Maar ik zie soms vrijstaande huizen waarbij het kavel weliswaar groter is dan bij een tweekapper of rijtjeswoning, maar dat die ruimte vooral op gaat aan een 'nutteloze' smalle strook langs de randen van de woning. De ruimte die je dan als tuin overhoudt is soms zelfs een stuk kleiner dan bij een rijtjeswoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 11:33:
[...]

Levert dat ook meer 'bruikbare' tuin op? Dan kan het wel zijn waarde hebben. Maar ik zie soms vrijstaande huizen waarbij het kavel weliswaar groter is dan bij een tweekapper of rijtjeswoning, maar dat die ruimte vooral op gaat aan een 'nutteloze' smalle strook langs de randen van de woning. De ruimte die je dan als tuin overhoudt is soms zelfs een stuk kleiner dan bij een rijtjeswoning.
Nee, in de praktijk krijg je dan 2 kleine stroken perceel aan beide zijden van het huis. Wel groot genoeg om aan 1 kant een achterom te creëren, maar de andere kant is amper breed genoeg om een tuinpad te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zondag 5 juni 2022 @ 21:52:
[...]

Beetje rare vergelijking. Amsterdam naar Haarlem verhuizen en niet meer in Amsterdam centrum komen is hetzelfde zeggen dat je van Amsterdam naar Utrecht bent verhuisd en niet meer in Amsterdam komt. Ja Utrecht en Haarlem hebben zelf zoveel aanbod aan voorzieningen dat je vrijwel nergens voor naar Amsterdam hoeft.
Vergelijking Amsterdam-Haarlem lijkt op zich inderdaad een wat vreemde vergelijking. Maar ik denk dat de strekking meer is dat voor veel mensen op een gegeven moment de voorzieningen die Amsterdam of Utrecht zo uniek maken, eigenlijk niet meer zo heel belangrijk zijn. En dat de voorzieningen van een kleinere provinciestad best wel eens heel goed in je behoeften kunnen voorzien.

Een grote groep mensen gaat op een gegeven moment niet meer iedere maand naar Tivoli. Maar kan zich juist niet meer herinneren wanneer ze daar voor het laatst waren. Als je dan de keus hebt tussen een dure woning op 20 minuten van het centrum van een grote stad, of een goedkopere woning op 5 minuten van het centrum van een provinciestad, die ook gewoon de voorzieningen heeft die je nog wel gebruikt, dan is die tweede woning misschien een veel betere keus.
(Waarbij Haarlem uiteraard niet de standaard provinciestad is en in dit kader misschien geen sprekend voorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32

1 m2 minder woning, 3 m2 minder tuin en 77K duurder! Het is niet eens een echte 2-onder-1 kap, maar een soort rijtjes woning. 560K is naar mijn mening te veel!

Ze hebben ook 2-onder-1 kap woningen te koop zoals deze. 14m2 meer woning en 11 m2 meer tuin voor 16K meer.

Vraanstaande woning van zijn naar mijn mening absurd geprijsd. Je kunt een 2-onder-1 kap kopen van 147 m2 met een 81 m2 tuin voor 576K of een vrijstaande woning van 157 m2 met een tuin van 138 m2 voor 830K 8)7

GoT, You have to love it!

Pagina: 1 ... 98 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg