Dat hoeft niet, je kan ook gewoon zorgen dat je selectiever bent met de instroom. Uiteindelijk is alleen natuurlijk aanwas moeilijk te controleren.Laapo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:13:
[...]
Daarom zeg ik ook, goedkopere huizen -> meer bevolkingsgroei.
Ik vrees dat dat een gepasseerd station is. Van buiten de EU valt er wellicht het een en ander nog te reguleren/weren maar er zijn voldoende EU burgers die nu en in de toekomst maar wat graag in Nederland wonen en werken. En dan bedoel in niet de arbeidsmigranten die de paprika's plukken en asielzoekers maar hoog opgeleiden die een weloverwogen keuze maken om hier het leven in te richten.Shadowhawk00 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Dat hoeft niet, je kan ook gewoon zorgen dat je selectiever bent met de instroom. Uiteindelijk is alleen natuurlijk aanwas moeilijk te controleren.
Starters krijgen geld voor nieuwbouwwoning:
https://www.ad.nl/video/p...or-nieuwbouwwoning-307531
Nog meer opstuwende werking?
Ik vraag me af welke leeftijdscategorie hier het betreft. De geïnterviewde praat daar niet over. Oja, het is maar 10k als ik het zo begrijp... druppel op een gloeiende plaat bij 400k.
Ik vraag me af welke leeftijdscategorie hier het betreft. De geïnterviewde praat daar niet over. Oja, het is maar 10k als ik het zo begrijp... druppel op een gloeiende plaat bij 400k.
[ Voor 22% gewijzigd door lama83 op 02-06-2022 13:58 ]
De hoog opgeleide hebben ook geen probleem met de huidige woningmarkt. Die kopen gewoon een woning en dan is het wel klaar. Die zijn veel minder afhankelijk van sociale woningen en goedkopere huurwoningen dan de mensen die er al zijn maar een laag inkomen hebben.Laapo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:31:
[...]
Ik vrees dat dat een gepasseerd station is. Van buiten de EU valt er wellicht het een en ander nog te reguleren/weren maar er zijn voldoende EU burgers die nu en in de toekomst maar wat graag in Nederland wonen en werken. En dan bedoel in niet de arbeidsmigranten die de paprika's plukken en asielzoekers maar hoog opgeleiden die een weloverwogen keuze maken om hier het leven in te richten.
Ben het niet eens met jouw statement eens dat hoog opgeleiden geen problemen hebben met de huidige woningmarkt. Dat hebben ze, inclusief ikzelf, wel, of ik doe iets gruwelijk fout. Als zij al een probleem hebben laat staan de wat minder hoog opgeleiden...Shadowhawk00 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:35:
[...]
De hoog opgeleide hebben ook geen probleem met de huidige woningmarkt. Die kopen gewoon een woning en dan is het wel klaar. Die zijn veel minder afhankelijk van sociale woningen en goedkopere huurwoningen dan de mensen die er al zijn maar een laag inkomen hebben.
Volgens mij hebben met name de hoogopgeleiden die alleen zijn wel degelijk een probleem; ze verdienen te weinig om te kunnen kopen en teveel om aanspraak te kunnen maken op een sociale huurwoning. In veel gevallen rest er dan niets anders dan:Shadowhawk00 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:35:
[...]
De hoog opgeleide hebben ook geen probleem met de huidige woningmarkt. Die kopen gewoon een woning en dan is het wel klaar. Die zijn veel minder afhankelijk van sociale woningen en goedkopere huurwoningen dan de mensen die er al zijn maar een laag inkomen hebben.
• Op een studentenkamer blijven
• Bij de ouders blijven/intrekken
• Voor een ridicuul bedrag vrije sector gaan huren en niets meer kunnen sparen
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Voor mij geldt puntje 2 helaasHarrie_ schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:32:
[...]
Volgens mij hebben met name de hoogopgeleiden die alleen zijn wel degelijk een probleem; ze verdienen te weinig om te kunnen kopen en teveel om aanspraak te kunnen maken op een sociale huurwoning. In veel gevallen rest er dan niets anders dan:
• Op een studentenkamer blijven
• Bij de ouders blijven/intrekken
• Voor een ridicuul bedrag vrije sector gaan huren en niets meer kunnen sparen
Stap naar samen wonen is nog te groot, dus vooralsnog maar genoegen nemen met minder privacy. Al had ik als het even kon graag iets gehuurd voor ~800 euro. Helaas zijn dat bedragen waar alleen maar over gedroomd kan worden in de vrije sector op max een uur van kantoor...
Die hoogopgeleiden hebben net zo veel problemen met het vinden van een woning en wat ik bij collega's zie is dat deze vaak een boven-marktconforme vrije-sector huur betalen - ze hebben immers niet de tijd en marktkennis die je als native speaker hebt.Shadowhawk00 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:35:
[...]
offtopic:
Over discriminatie zal ik niet beginnen, maar ook als Europeaan heb je een negatieve gunfactor doordat je de taal niet spreekt
Over discriminatie zal ik niet beginnen, maar ook als Europeaan heb je een negatieve gunfactor doordat je de taal niet spreekt
Je moet kijken naar de uitstroom van hoogopgeleiden nadat de 30% regeling afloopt. Op dat moment ontdekt men dat je in Nederland in de brede randstad dezelfde netto-huurquote hebt als in elke wereldstad, terwijl je netto besteedbaar inkomen laag is door de hoge belastingdruk.
Kopen is tegenwoordig ook voor de expats erg lastig in de randstad, helemaal in de buurt van hun sociale netwerk. Daarnaast is integreren niet echt een optie als je niet assimileert en zie je dat expats een semi-expat netwerk houden. We zijn effectief geen vriendelijk land voor expats en dat begint op expat-sites ook duidelijk te worden.
offtopic:
En dat laatste is deels fiscaal/economisch en zeker ook cultureel en dat laatste los je niet op.
En dat laatste is deels fiscaal/economisch en zeker ook cultureel en dat laatste los je niet op.
[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 02-06-2022 15:01 ]
Niet mijn ervaring als Westerse expat. De taal spreek ik wel, maar veel expats inderdaad niet. Toch zijn er veel erg blij in NL, ook zonder 30% regeling.We zijn effectief geen vriendelijk land voor expats en dat begint op expat-sites ook duidelijk te worden.
De hoog opgeleide twee verdieners, expat of niet, komen makkelijk aan een koopwoning. NL is sowieso vriendelijk voor twee verdienende expats, want de partner kan zonder voorwaarden ook werken, wat niet overal mogelijk is.
Tegenwoordig zijn twee salarissen nodig om een vatsoenlijke koopwoning in de randstad te kopen, tenzij ienmand echt veel verdient. Dat gaat blijven helaas, zelfs als een recessie de huizenprijzen omlaag duwen.
<< Slow clap >>lama83 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:31:
Werkelijk geniaal dit...
De kale bouwprijs van een nieuwbouwwoning komt bij lange na nog niet in de buurt van de VON-/marktprijs.
Men kan zijn/haar inspanningen beter richten op het verminderen van de opslagen die allerhande partijen (gemeente/projectontwikkelaars) berekenen. Dat is de ware reden dat nieuwbouwwoningen te duur zijn.
Dit soort initiatieven zorgt er enkel voor dat deze opslagen nog rianter worden. Je krijgt er geen baksteen extra voor.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat lijkt me sterk, want je hebt het over een groep kopers die nu zelden kapitaalkrachtig genoeg is voor nieuwbouw.lama83 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:31:
Misschien dat het de rijkste starters (die eigenlijk geen hulp nodig hebben) een extra zetje geeft om toch voor nieuwbouw te gaan ipv. een bestaande woning.
Het voordeel voor de verstrekker is dus dat de voorwaarden zo uitpakken dat bijna niemand die subsidie zal claimen.
Maar in de grote stoelendans zal het natuurlijk alleen de prijzen verhogen.
Heb dit niet eens afgekeken. 10k hahalama83 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:31:

Naja, bij ons in het dorp worden alle woningen <500k zo'n beetje opgekocht door expats die bij ASML werken. Dit is rond heel eindhoven het geval.ANdrode schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Kopen is tegenwoordig ook voor de expats erg lastig in de randstad, helemaal in de buurt van hun sociale netwerk. Daarnaast is integreren niet echt een optie als je niet assimileert en zie je dat expats een semi-expat netwerk houden. We zijn effectief geen vriendelijk land voor expats en dat begint op expat-sites ook duidelijk te worden.
offtopic:
Een kanttekening is wel dat ze alleen voor woningen gaan die instapklaar zijn.
Dat instap klaar is overal wel een ding, dat loopt nog wel maar vooroorlogs met wat onderhoud lijkt wel een beetje klaar nu. Ik zie steeds meer huizen terug komen en zakken,steel123 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:30:
[...]
Naja, bij ons in het dorp worden alle woningen <500k zo'n beetje opgekocht door expats die bij ASML werken. Dit is rond heel eindhoven het geval.
Na jouw reactie bedacht ik mij dat in mijn analyse mijn bias naar Amsterdam en omgeving zit verpakt.steel123 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:30:
[...]
Naja, bij ons in het dorp worden alle woningen <500k zo'n beetje opgekocht door expats die bij ASML werken. Dit is rond heel eindhoven het geval.
Verbouwen lijkt mij extreem lastig zonder lokale kennis en beheersing van de taal.
Ach veel verbouwingen worden gedaan door polen of roemenen dus op zich hoef je de mensen die het werk doen niet eens te begrijpenANdrode schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:10:
[...]
Na jouw reactie bedacht ik mij dat in mijn analyse mijn bias naar Amsterdam en omgeving zit verpakt.
Verbouwen lijkt mij extreem lastig zonder lokale kennis en beheersing van de taal.
Maar inderdaad naast de randstad is er ook nog een klein bedrijfje in veldhoven wat nogal wat expats aantrekt.
Nu overdrijf je wel een beetje.steel123 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:30:
Er zijn genoeg expats van Philips, NXP en andere bedrijven in die regio.
Het ultiem lelijke en provinciale uit de kluitengewassen “dorp” Heerhugowaard zou met een 20 verdiepingen hoge woontoren bij het NS station ook in de vaart der volkeren opstomen echter de (extreem) opgelopen bouwkosten gooien voorlopig roet in het eten:
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20220602_18535222
De link werkt niet zonder te betalen. Kun ke er meer over vertellen svp?Cruiseganger schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:05:
Het ultiem lelijke en provinciale uit de kluitengewassen “dorp” Heerhugowaard zou met een 20 verdiepingen hoge woontoren bij het NS station ook in de vaart der volkeren opstomen echter de (extreem) opgelopen bouwkosten gooien voorlopig roet in het eten:
ANdrode schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:10:
[...]
offtopic:
Hier in W&B zwerft iemand rond die laat zien dat dat prima kan, mits je lid bent van Tweakers met een of andere Google Translate plugin
Hier in W&B zwerft iemand rond die laat zien dat dat prima kan, mits je lid bent van Tweakers met een of andere Google Translate plugin
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Dat is het voor sommigen ook al als je als kaaskop de taal wel spreektANdrode schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:10:
[...]
Als je met twee linkerhanden in een onbekende omgeving, waar je niemand kent, op zoek moet naar een aannemer, dan valt dat niet mee. Zeker als je niet zo contactueel bent dat je op dag 1 al de halve buurt kent. (Dan is het vinden van een goede aannemer soms ook al lastig als je ergens al 10 jaar woont...)
Maar ik denk dat bij expats vooral ook speelt dat het belangrijker is dan bij 'gewone' Nederlanders dat de woning snel bewoonbaar is. En dat je dus het liefst een 'af' huis koopt.
Jammer, want ik vind het op zich een heel goed idee om zo veel mogelijk mensen heel dicht bij het station te kunnen laten wonen. En dan is hoogbouw toch handiger dan grondgebonden woningen.Cruiseganger schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:05:
Paar jaartjes genoegen nemen met 50m2 woonruimte dan. Bij mij in hartje centrum staan gewoon nieuwbouw appartementen voor 800-900 euro te huur.BarendBotje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:51:
[...]
Voor mij geldt puntje 2 helaas![]()
Stap naar samen wonen is nog te groot, dus vooralsnog maar genoegen nemen met minder privacy. Al had ik als het even kon graag iets gehuurd voor ~800 euro. Helaas zijn dat bedragen waar alleen maar over gedroomd kan worden in de vrije sector op max een uur van kantoor...
Maar bij pa & ma spaart het wel lekker vlot! Vriend van mij is pas op zijn 30e het huis uit gegaan.
Dit dus.
Dat laatste voornamelijk, vaak zitten ze in een hotel of B&B dus dat is extreem duur. Nederlanders wonen doorgaans nog in een ander huis of kunnen eventueel wel paar weken bij vrienden/ouders logeren.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 08:16:
[...]
Dat is het voor sommigen ook al als je als kaaskop de taal wel spreekt.
Als je met twee linkerhanden in een onbekende omgeving, waar je niemand kent, op zoek moet naar een aannemer, dan valt dat niet mee. Zeker als je niet zo contactueel bent dat je op dag 1 al de halve buurt kent. (Dan is het vinden van een goede aannemer soms ook al lastig als je ergens al 10 jaar woont...)
Maar ik denk dat bij expats vooral ook speelt dat het belangrijker is dan bij 'gewone' Nederlanders dat de woning snel bewoonbaar is. En dat je dus het liefst een 'af' huis koopt.
De vergoeding voor woonkosten die ze krijgen duurt vaak kort en heeft vaak stappen. Bijvoorbeeld: x tijd hotel vergoed -> tot twee jaar naar beginnen maandelijkse vergoeding voor een deel van de. huur -> afgelopen.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Dat laatste voornamelijk, vaak zitten ze in een hotel of B&B dus dat is extreem duur. Nederlanders wonen doorgaans nog in een ander huis of kunnen eventueel wel paar weken bij vrienden/ouders logeren.
In die laatste fase is het dure vrije sector huur in, weg-migreren, of kopen.
Toen ik mn huis in Amsterdam te koop had staan, hadden de buren net verbouwd en alles 'turn-key' gemaakt, en ook precies te koop gezet.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Dat laatste voornamelijk, vaak zitten ze in een hotel of B&B dus dat is extreem duur. Nederlanders wonen doorgaans nog in een ander huis of kunnen eventueel wel paar weken bij vrienden/ouders logeren.
Verschil in kijkers was buren - expats (heul veul) - bij mij, voornamelijk hollandse starters.
Verschil in transactie uiteindelijk was ook een ton (in voordeel van de buren maar die hadden oa. ook geen erfpacht en natuurlijk voor een bak geld verbouwd).
Dus ja ik denk dat de voornaamste reden is dat expats gewoon direct willen/moeten wonen, die hebben geen tijd voor vergunning aanvragen, aannemers wachtlijsten, materiaal leverings problemen etc.etc.
Daarom, en straks met recessie en een instrotende markt, of wanneer de eigen bijdrage mee wordt voor het financieren van een huis geldt immers: cash = king . Dus zolang ik de luxe heb om thuis te sparen moet ik daar mij gretig gebruik van maken, ik kan mijzelf inbeelden dat mensen de optie niet hebben die ik wel heb, ben dus aan de ene kant wel dankbaarFunkyTrip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Paar jaartjes genoegen nemen met 50m2 woonruimte dan. Bij mij in hartje centrum staan gewoon nieuwbouw appartementen voor 800-900 euro te huur.
Maar bij pa & ma spaart het wel lekker vlot! Vriend van mij is pas op zijn 30e het huis uit gegaan.
En de meeste mensen hebben bij "Expats" het beeld van een executive uit de VS die hier een paar jaar komt werken bij een mulitnational.ANdrode schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:18:
De vergoeding voor woonkosten die ze krijgen duurt vaak kort en heeft vaak stappen. Bijvoorbeeld: x tijd hotel vergoed -> tot twee jaar naar beginnen maandelijkse vergoeding voor een deel van de. huur -> afgelopen.
In die laatste fase is het dure vrije sector huur in, weg-migreren, of kopen.
De modale "expat" (iig 30%-er) is een IT'er met een IT-inkomen, ruim onder de 60k. In sommige regio's kun je met zo'n salaris iets kopen, maar in de meeste gebieden zal er toch eigen geld of een tweede inkomen moeten worden meegenomen. Dat is niet vanzelfsprekend, zelfs met een hoog opleidingsniveau: een Indiase Master in communicatiewetenschappen is in Nederland niet noodzakelijk in trek.
Er is een inkomensgrens van ruim boven de 60k voor 30+ers dus nee.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:49:
[...]
En de meeste mensen hebben bij "Expats" het beeld van een executive uit de VS die hier een paar jaar komt werken bij een mulitnational.
De modale "expat" (iig 30%-er) is een IT'er met een IT-inkomen, ruim onder de 60k. In sommige regio's kun je met zo'n salaris iets kopen, maar in de meeste gebieden zal er toch eigen geld of een tweede inkomen moeten worden meegenomen. Dat is niet vanzelfsprekend, zelfs met een hoog opleidingsniveau: een Indiase Master in communicatiewetenschappen is in Nederland niet noodzakelijk in trek.
Ik heb inmiddels drie expats aangenomen en dat is minimaal 90k wat lekker aantikt met 30%, belasting.
Die expats zijn niet per definitie 30+Emgeebee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Er is een inkomensgrens van ruim boven de 60k voor 30+ers dus nee.
Ik heb inmiddels drie expats aangenomen en dat is minimaal 90k wat lekker aantikt met 30%, belasting.
Die inkomensgrens is geen 90K, eerder een krappe 60. Daarnaast kan je als werkgever het voordeel van de 30 procent regeling ook zelf houden in plaats van uitkeren.
En als je over academia praat dan ligt de inkomensgrens op krap 20k
Het is inmiddels een paar jaar oud, maar volgens deze evaluatie is het zo dat 18,3% van de expats (de grootste inkomensgroep) een inkomen ex vergoeding van tussen de 30 en 40k geniet.Emgeebee schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Er is een inkomensgrens van ruim boven de 60k voor 30+ers dus nee.
Zoals iemand anders al opmerkte, je mag als werkgever een deel van het salaris belastingvrij uitkeren; het hoeft niet. Ook al betaal je als werkgever maar 39k per jaar salaris, je kunt iemand uit het buitenland aannemen, met alle voordelen (versnelde immigratie, rijbewijs, vrouw die ook mag werken etc.) die bij de 30%-regeling horen.
Kopen is lastig voor iedereen, maar ja ik kan me voorstellen dat voor genoeg alleenstaande expats dat ook niet makkelijk is. Eén van de primaire redenen dat zo ongeveer geen expat ook maar een beetje integreert is dat we juist te vriendelijk zijn voor expats. In Eindhoven gebeurd het vaak genoeg dat ik een winkel in loop en in het Engels word aangesproken. Niet omdat het een buitenlandse student is die een bijbaantje heeft, maar omdat ze me blijkbaar voor een expat hebben aangezien, of zo ongeveer standaard gewoon Engels gebruiken. Van de kledingwinkel, tot de kapper en de supermarkt kan alles in het Engels. Ik zou zeggen: succes als expat om dat in Frankrijk te proberen.ANdrode schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:01:
[...]
offtopic:
En daardoor heb ik dan ook weer collega's die hier 10+ jaar wonen, geen enkel plan hebben om ooit Nederland te verlaten, en geen woord Nederlands praten.
(Overigens des te eerder die 30% regeling is afgeschaft des te beter, dan hoef ik op de arbeidsmarkt niet te concurreren meer op mensen die veel goedkoper kunnen zijn voor een werkgever).
Overigens iets wat wat meer ontopic is: Ik zag net op mijn move.nl account via de lokale makelaar weer een nieuwe woning langs komen waarvan ik dacht: "Die ken ik al". En daarna op Funda gecheckt: Ja hoor, die stond er al tijdje op en is nu in prijs verlaagd. Dat zijn nog wel de uitzonderingen, maar ik zie er de laatste tijd meer. Oftewel je moet echt niet blind 10%+ gaan overbieden altijd.
Lijkt mij verder ook wel lastig als verkoper: Huis van €540k naar €515k, maar dan weet je als potentiele koper wel dat ze echt geen bod van €515k hebben gehad in de eerste plaats, dus dan kan je wel ineens een heel stuk voorzichtiger erin gaan als koper.
Na een maandje stabiel is de kapitaalmarktrente weer aan het stijgen. Dus waarschijnlijk komende week weer stijgende hypotheekrentetarieven.
Net mn voorstel getekend. Was even slikken haha. Maar goed, krijg behoorlijk wat terug via de HRA dus ben stukken voordeliger uit dan huren vrije sector.eamelink schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:08:
Na een maandje stabiel is de kapitaalmarktrente weer aan het stijgen. Dus waarschijnlijk komende week weer stijgende hypotheekrentetarieven.
Of het is een variant van het secretaresseprobleem. Je hebt een bod van 515k afgeslagen omdat je het veel te laag vond; na een tijdje kom je er achter dat het eigenlijk een heel goed bod was.Sissors schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:02:
Lijkt mij verder ook wel lastig als verkoper: Huis van €540k naar €515k, maar dan weet je als potentiele koper wel dat ze echt geen bod van €515k hebben gehad in de eerste plaats, dus dan kan je wel ineens een heel stuk voorzichtiger erin gaan als koper.
De praktijk waarbij mensen massaal tegelijkertijd bieden op een woning is ontzettend prettig voor een verkoper, zelfs als er niet massaal wordt overboden, puur omdat je alle biedingen gelijktijdig kunt vergelijken. Het is wellicht ook prettig voor de makelaar.
Ook al zullen de prijzen dalen, het zou me niets verbazen als de praktijk van vanaf-prijzen blijft bestaan.
Ik vraag me wel af in hoeverre dit de initiële expats zijn (dus degene waarvoor ze hier komen) en niet bijv. de partners die meegekomen zijn.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:44:
[...]
Het is inmiddels een paar jaar oud, maar volgens deze evaluatie is het zo dat 18,3% van de expats (de grootste inkomensgroep) een inkomen ex vergoeding van tussen de 30 en 40k geniet.
[...]
Om in aanmerking te komen voor de 30% regeling, moet je vanaf buitenland gewerven worden. Dat is meestal dan niet het geval voor partners (veel makkelijker eerst even settelen en dan rondkijken).Ik vraag me wel af in hoeverre dit de initiële expats zijn (dus degene waarvoor ze hier komen) en niet bijv. de partners die meegekomen zijn.
Gebruikers van de regeling zijn relatief vaak man (75%) en zijn aanzienlijk jonger dan de
Nederlandse beroepsbevolking. De meest voorkomende nationaliteit in 2015 was de
Indiase, gevolgd door de Britse, Amerikaanse en Italiaanse. Circa 90% van de gebruikers
van de 30%-regeling blijkt hoger opgeleid.
Nou ja, zelfs als ze een bod hebben gehad van €515k, ik zou er als koper vanuit gaan dat ze dat niet hebben gehad, dus zeker niet boven die vraagprijs gaan bieden.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:12:
[...]
Of het is een variant van het secretaresseprobleem. Je hebt een bod van 515k afgeslagen omdat je het veel te laag vond; na een tijdje kom je er achter dat het eigenlijk een heel goed bod was.
De praktijk waarbij mensen massaal tegelijkertijd bieden op een woning is ontzettend prettig voor een verkoper, zelfs als er niet massaal wordt overboden, puur omdat je alle biedingen gelijktijdig kunt vergelijken. Het is wellicht ook prettig voor de makelaar.
Ook al zullen de prijzen dalen, het zou me niets verbazen als de praktijk van vanaf-prijzen blijft bestaan.
Die 'vanaf' prijzen bestaan verder natuurlijk niet. Leuk hoor, maar als kopers minder bieden, dan zullen die vanaf prijzen toch al snel blijken niet vanaf te zijn. En het werkt zolang je voor elke huis op zijn minst direct 5+ geinteresseerde hebt. Als je kijkt hoe het 8 jaar geleden was, dan was je blij als er een geinteresseerde was, en daar ging je dan een keer mee onderhandelen.
Klopt helemaal. Zo ging het ook net voor de gekte in 2018 toen ik een huis kochten. Vraagprijs omlaag, dus onder de vraagprijs geboden en daarna onderhandelen. Onder de (verlaagde) vraagprijs geeindig. Als verkoper moet je echt zorgen dat je je huis niet in prijs moet verlagen.Nou ja, zelfs als ze een bod hebben gehad van €515k, ik zou er als koper vanuit gaan dat ze dat niet hebben gehad, dus zeker niet boven die vraagprijs gaan bieden.
Die 'vanaf' prijzen bestaan verder natuurlijk niet. Leuk hoor, maar als kopers minder bieden, dan zullen die vanaf prijzen toch al snel blijken niet vanaf te zijn. En het werkt zolang je voor elke huis op zijn minst direct 5+ geinteresseerde hebt. Als je kijkt hoe het 8 jaar geleden was, dan was je blij als er een geinteresseerde was, en daar ging je dan een keer mee onderhandelen.
Dat zullen we de komende tijd vaker zien, omdat verkopers toch hun verwachtingen moeilijk kunnen bijstellen.
Die tijd is in realiteit wel een beetje over, het werkt natuurlijk alleen als er überhaupt meerdere biedingen boven de vraag prijs binnenkomen. Wat ik om mij heen hoor van mensen die over gaan is dat het aantal biedingen en bezichtigen afneemt.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:12:
[...]
Of het is een variant van het secretaresseprobleem. Je hebt een bod van 515k afgeslagen omdat je het veel te laag vond; na een tijdje kom je er achter dat het eigenlijk een heel goed bod was.
Dat is wat voorbarig, want zo ver is het nog niet. Ondanks alle renteontwikkelingen voorzien de grootbanken nog altijd een prijsstijging. Weliswaar wat lager dan eerder, maar toch.Lastmanstanding schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:57:
[...]
Dat zullen we de komende tijd vaker zien, omdat verkopers toch hun verwachtingen moeilijk kunnen bijstellen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Dat heb je natuurlijk gedeeltelijk zelf in de hand, als je met de vraagprijs laag genoeg gaat zitten.sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:28:
Die tijd is in realiteit wel een beetje over, het werkt natuurlijk alleen als er überhaupt meerdere biedingen boven de vraag prijs binnenkomen. Wat ik om mij heen hoor van mensen die over gaan is dat het aantal biedingen en bezichtigen afneemt.
Het lijkt er erg op. Het verschil is nog wel dat je bij de woningmarkt steeds meer informatie over de markt krijgt.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:12:
[...]
"Uit een gemiddeld dalende reeks van samples met hoge variantie de hoogste utiliteit kiezen"
Goed opgemerkt.De praktijk waarbij mensen massaal tegelijkertijd bieden op een woning is ontzettend prettig voor een verkoper, zelfs als er niet massaal wordt overboden, puur omdat je alle biedingen gelijktijdig kunt vergelijken. Het is wellicht ook prettig voor de makelaar.
Alle biedingen op hetzelfde moment geeft veel informatie voor de verkoper. Zodra je weer een serie bezoeken hebt heeft (a) de verkoper veel minder informatie en keuze-mogelijkheden en (b) de makelaar weer echt werk.
Arme makelaars. Eerst ging de omzet omlaag omdat er weinig woningvoorraad was en de tarieven daardoor onder druk stonden. Nu moeten ze daarnaast meer werk doen voor hun vergoeding
Behalve dat in een vlakke dalende trend elke koper kan zeggen, morgen zitten we weer een stukje dichter bij een nog lagere vraag prijs. Begrijp me niet verkeerd hoor maar er zijn nu al huizen in Haarlem met dikke a locaties waarbij als het in een maand niet verkoopt zo 40 50k van de prijs af gaat, daar gaat niemand meer op over bieden natuurlijk.CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:38:
[...]
Dat heb je natuurlijk gedeeltelijk zelf in de hand, als je met de vraagprijs laag genoeg gaat zitten.
Dit soort taferelen zijn totaal niet herkenbaar in grote steden in het oosten van het land. Minder bezichtigingen en biedingen wel, maar de prijzen zijn gestabiliseerd, niet gezakt.sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:49:
[...]
Behalve dat in een vlakke dalende trend elke koper kan zeggen, morgen zitten we weer een stukje dichter bij een nog lagere vraag prijs. Begrijp me niet verkeerd hoor maar er zijn nu al huizen in Haarlem met dikke a locaties waarbij als het in een maand niet verkoopt zo 40 50k van de prijs af gaat, daar gaat niemand meer op over bieden natuurlijk.
Valt wel mee verwacht ik, het zich laten gek maken is ook een ding.praliwi schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:50:
[...]
Dit soort taferelen zijn totaal niet herkenbaar in grote steden in het oosten van het land. Minder bezichtigingen en biedingen wel, maar de prijzen zijn gestabiliseerd, niet gezakt.
Ik verwacht dat de spreiding in gerealiseerde m2 prijs aan het toenemen is maar daar kan ik geen cijfers van terug vinden. In onze buurt lopen de m2 prijs van de laatste 6maanden prijzen uiteen van 4600 tot 7600 per m2. Dat ligt echt niet alleen aan de staat van een huis.
Deels komt dat denk ik ook omdat men denkt dat fors overbieden nog nodig is en sommige doen dat niet en zijn ook succesvol.
Achter dat overbieden zit toch een verdienmodel voor de makelaar? Verder is daar niemand bij gebaatsprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:58:
[...]
Deels komt dat denk ik ook omdat men denkt dat fors overbieden nog nodig is en sommige doen dat niet en zijn ook succesvol.
Op zich.. wie nu een huis verkoopt waar nog overboden wordt, en koopt op een locatie waar dat opeens niet meer nodig is, die maakt handig gebruik van de huidige situatie..Conrado schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:08:
[...]
Achter dat overbieden zit toch een verdienmodel voor de makelaar? Verder is daar niemand bij gebaat
Veel huizen verdwijnen nu na 3-4 weken van funda en komen daarna nog een keer online wel of niet met prijs verlaging, ook in de randstad. Lijkt mij onzinnig om te overbieden dan. Daarbij komt ook dat het alles in 4 dagen systeem er dus voor zorgt bij de verkopers dat er dus blijkbaar al binnen een maand wordt gedacht dat je huis onverkoopbaar is.Deewop schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:31:
[...]
Op zich.. wie nu een huis verkoopt waar nog overboden wordt, en koopt op een locatie waar dat opeens niet meer nodig is, die maakt handig gebruik van de huidige situatie..
Ik vind dat op zich zelf al raar, huis verkoopt niet binnen 4 weken dus we zetten het op nieuw op funda.
Sommigen spreken al erg stellig over dalende prijzen etc, maar is dat echt zo'n breed fenomeen? Ik kan me best voorstellen dat de stijgende rente wat met de prijzen doet, maar in mijn zoekgebied (dorp in Ranstad, appartementen tot 500k) lijkt het nog altijd hard te gaan.
Verwijderd
Gebeurt wel met meer dingen, vooral 2de handse. De logica erachter : Als je op zoek gaat naar iets 2de hands, dan kijk ik iig niet naar dingen die eral 2 weken of langer opstaan, want als die/dat object al 500 keer bekeken is, zal er wel iets mee mis zijn, prijs te hoog, ...sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:36:
[...]
Veel huizen verdwijnen nu na 3-4 weken van funda en komen daarna nog een keer online wel of niet met prijs verlaging, ook in de randstad. Lijkt mij onzinnig om te overbieden dan. Daarbij komt ook dat het alles in 4 dagen systeem er dus voor zorgt bij de verkopers dat er dus blijkbaar al binnen een maand wordt gedacht dat je huis onverkoopbaar is.
Ik vind dat op zich zelf al raar, huis verkoopt niet binnen 4 weken dus we zetten het op nieuw op funda.
Sinds corona is er ook een opmerkelijke stijging in de prijs van 2de hands auto's. Dit kan je mssh ook een beetje zien als de stijging van (2 de hanse)woningen. Een nieuwbouw(nieuwe auto) langere levertijd en duurder, gevolg stijging van 2de handse wagens(woningen)
Rare is wel dat er voldoende 2de handse auto's zijn, maar niet zoveel 2de handse woningen (die te koop staan bedoel ik ntrl) Ook het feit dat je mssh niet een jaar wil wachten op die nieuwe auto, maar hem eigenlijk vandaag al wil hebben, zo ook met een woning, wie vandaag zoekt, wil eigenlijk morgen al wonen, niet over 1 jaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 14:05 ]
Het is vooral ook een zichzelf versterkend fenomeen. Als mensen het idee hebben dat de prijzen wel eens zouden kunnen dalen, en daardoor het bieden uitstellen, dan zul je ook daadwerkelijk te maken hebben met ogenschijnlijk veel minder vraag naar woningen en met een lagere prijs dan verwacht. Dat hoeft nog niet eens meteen noodzakelijk een dalende prijs te zijn, maar kan ook een lagere overbieding betekenen. Maar door die signalen zullen steeds meer mensen bevestigd zien dat 'er iets aan de hand is' met de huizenmarkt. En zullen steeds meer mensen kritischer worden en minder (over-)bieden. Waardoor de prijzen nog verder onder druk komen.SL104 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 13:59:
Sommigen spreken al erg stellig over dalende prijzen etc, maar is dat echt zo'n breed fenomeen?
Zo'n omslag kan zelfs al aanvangen op het moment dat de prijsstijging 'maar' 19% is ipv 20%. Dan zijn er genoeg mensen die zeggen: zie je wel, de markt slaat om, ik wacht nog even met kopen.
Er zal ook een omslagpunt zijn waarop doorstromers liever eerst hun huis verkopen, zodat ze weten wat ze voor hun nieuwe huis te besteden hebben.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:09:
Zo'n omslag kan zelfs al aanvangen op het moment dat de prijsstijging 'maar' 19% is ipv 20%. Dan zijn er genoeg mensen die zeggen: zie je wel, de markt slaat om, ik wacht nog even met kopen.
En dan zijn het (verhoudingsgewijs) weer goede tijden voor starters, die zich dat niet hoeven af te vragen.
Dat werkt alleen als de verkopersmarkt omslaat in een kopersmarkt. Vooralsnog is het aanbod kleiner dan de vraag dus als je op zoek bent, ben je al blij dat er aanbod is.Rubbergrover1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:09:
[...]
Het is vooral ook een zichzelf versterkend fenomeen. Als mensen het idee hebben dat de prijzen wel eens zouden kunnen dalen, en daardoor het bieden uitstellen, dan zul je ook daadwerkelijk te maken hebben met ogenschijnlijk veel minder vraag naar woningen en met een lagere prijs dan verwacht.
In mijn zoekgebied - ZO Brabant - werden in April en Mei behoorlijk wat meer huizen aangeboden, maar zijn binnen een paar weken toch weer weg.
Je kan ook je vr pr laten zakken onder een bepaald niveau om meer potentiele kopers/kijkers te hebben voor je woning.sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:49:
[...]
Behalve dat in een vlakke dalende trend elke koper kan zeggen, morgen zitten we weer een stukje dichter bij een nog lagere vraag prijs. Begrijp me niet verkeerd hoor maar er zijn nu al huizen in Haarlem met dikke a locaties waarbij als het in een maand niet verkoopt zo 40 50k van de prijs af gaat, daar gaat niemand meer op over bieden natuurlijk.
Het FD had wel een aardig stukje over de potentie voor een omgekeerd effect: hoge inflatie met matig stijgende rente = een zéér lage *reële* rente, nog veel lager dan de afgelopen 3jr, en dat creëert een prikkel om hoge schulden aan te gaan. Voorwaarde hiervoor is hogere lonen zodat de leencapaciteit meegroeit, en dat zien we nog niet zo.
Dat laatste is inderdaad de achilleshiel van het adagio dat de inflatie je schulden opeet. Dat werkt alleen als je inkomen door de inflatie ook flink meestijgt.nel!s schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:49:
Het FD had wel een aardig stukje over de potentie voor een omgekeerd effect: hoge inflatie met matig stijgende rente = een zéér lage *reële* rente, nog veel lager dan de afgelopen 3jr, en dat creëert een prikkel om hoge schulden aan te gaan. Voorwaarde hiervoor is hogere lonen zodat de leencapaciteit meegroeit, en dat zien we nog niet zo.
Laat dan nu net het geval zijn. Eerste signalen zijn er https://www.nu.nl/economi...tijgen-ongekend-hard.htmlRubbergrover1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Dat laatste is inderdaad de achilleshiel van het adagio dat de inflatie je schulden opeet. Dat werkt alleen als je inkomen door de inflatie ook flink meestijgt.
In wat je deelt staat het tegenovergestelde de gemiddelde loonstijging is ruim onder de inflatie.Mr0BB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:44:
[...]
Laat dan nu net het geval zijn. Eerste signalen zijn er https://www.nu.nl/economi...tijgen-ongekend-hard.html
In Nederland hebben we een traditie van loonmatiging in ruil voor baanzekerheid. In de praktijk liggen loonsverhogingen daardoor maximaal net boven de inflatie.Mr0BB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:44:
[...]
Laat dan nu net het geval zijn. Eerste signalen zijn er https://www.nu.nl/economi...tijgen-ongekend-hard.html
offtopic:
Mijn werkgever is bijvoorbeeld CAO-vrij maar heeft in de arbeidsvoorwaarden staan dat ze de inflatie volgen. Dit jaar de inflatie over het afgelopen jaar gebruikt voor de algemene loonsverhoging (het prestatie-onafhankelijke deel). Dit is een bovengemiddelde en riskante voorwaarde. Ik ben benieuwd of ze volgend jaar de 8+% verhoging geven
Mijn werkgever is bijvoorbeeld CAO-vrij maar heeft in de arbeidsvoorwaarden staan dat ze de inflatie volgen. Dit jaar de inflatie over het afgelopen jaar gebruikt voor de algemene loonsverhoging (het prestatie-onafhankelijke deel). Dit is een bovengemiddelde en riskante voorwaarde. Ik ben benieuwd of ze volgend jaar de 8+% verhoging geven
Omslag van eerst kopen dan verkopen, naar eerst verkopen dan kopen.
https://www.gld.nl/amp/ni...rkt-lijkt-wat-af-te-nemen
https://www.gld.nl/amp/ni...rkt-lijkt-wat-af-te-nemen
Loonafspraken lopen een jaar achter op de economie en dus inflatie. Komt nog welsprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:21:
[...]
In wat je deelt staat het tegenovergestelde de gemiddelde loonstijging is ruim onder de inflatie.
Bij veel bedrijven is de inflatie-gerelateerde loonstijging nu juist gelimiteerd. Dus dat bijvoorbeeld de cpi wordt gevolgd tot maximaal x%. Als je overige uitgaven wel met de inflatie meestijgen, dan kan het zijn dat er juist minder overblijft voor je hypotheek.Mr0BB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:12:
[...]
Loonafspraken lopen een jaar achter op de economie en dus inflatie. Komt nog wel
Om nog maar te zwijgen van gepensioneerden, van wie de pensioenen, lijfrentes en eigen vermogen vaak behoorlijk achter blijven bij de inflatie.
Gaat de woningmarkt straks niet volledig op slot als de prijzen onder druk staan, minder kijkers, lagere biedingen? Kan mij indenken dat de doorstromer liever gaat verbouwen dan door te stromen naar een groter, duurdere woning? Ik denk dat enkel starters en mensen met een te klein flatje voor gezinsuitbreiding problemen kunnen ondervinden, maar de woningeigenaar met een eensgezinswoning weinig problemen zullen krijgen.
Bij sluiting van de markt vandaag is de 10 jaarsrente op de Nederlandse Staatsobligatie opgelopen tot 1,57% waar deze bij opening afgelopen maandagochtend nog maar 1,25 % was ( daar hing deze toen zo’n 10 dagen om en nabij) Nu dus in een week een spike van 0,30 % erbij dus dat gaat normaal gesproken volgende week een hoop nieuwe aankondigingen van renteverhogingen van hypotheekverstrekkers veroorzaken !Cruiseganger schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:22:
De lange kapitaalmarkt rente leek even te stabiliseren rond 1,25% maar vandaag is de 10 jaars rente op de Ned.staatsobligatie na de laatste inflatie verwachtingen doorgestegen naar 1,42%.bij sluiting van de markt. Dit is het hoogste niveau sinds 2014 Het is dus spannend of snel ( misschien deze week nog ) de 1,5% wordt bereikt waarna de hypotheekrente ook snel weer in een stijgende trend komt .
Dat valt wel mee, er zijn altijd mensen die een huis willen kopen en er zijn er ook altijd wel die een huis moeten verkopen ( al dan niet van een erfenis ). Het word dan wel meer een kopers markt waar de prijzen wat meer onder druk staan en huizen soms meer dan 6 maanden te koop staan.spijkerhoofd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:14:
Gaat de woningmarkt straks niet volledig op slot als de prijzen onder druk staan, minder kijkers, lagere biedingen? Kan mij indenken dat de doorstromer liever gaat verbouwen dan door te stromen naar een groter, duurdere woning? Ik denk dat enkel starters en mensen met een te klein flatje voor gezinsuitbreiding problemen kunnen ondervinden, maar de woningeigenaar met een eensgezinswoning weinig problemen zullen krijgen.
Niets bijzonders dat was 2012-2014 ook het geval.
Daar ging vooraf 2009-2012, waarbij mensen gedwongen moesten verkopen met restschuld, door scheidingen, nieuw huis al gekocht met overbrugging en gezinsuitbreiding. Degene die 2009 paniek verkochten hadden daarin nog geluk. Degene die moesten, maar dachten dat ze nog konden wachten hebben een bodemprijs gekregen voor hun 3 jaar leegstaande huis.Shadowhawk00 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:16:
[...]
Dat valt wel mee, er zijn altijd mensen die een huis willen kopen en er zijn er ook altijd wel die een huis moeten verkopen ( al dan niet van een erfenis ). Het word dan wel meer een kopers markt waar de prijzen wat meer onder druk staan en huizen soms meer dan 6 maanden te koop staan.
Niets bijzonders dat was 2012-2014 ook het geval.
Ik wil niet zeggen dat dit nu ook aan de hand is, maar afhankelijk van de economische ontwikkelingen is het geen ondenkbaar scenario.
Nu is huren duur, maar als straks 2 maanden achter elkaar in de Telegraaf en bij vandaag inside te horen is dat de huizenprijzen dalen, dan is 1200 euro huur per maand opeens niet zo duur als 20k/jaar waardedaling op je koopwoning.
[ Voor 11% gewijzigd door Z___Z op 03-06-2022 18:28 ]
Klopt grote kans dat er een groep is die heel erg financieel in de problemen komt. Maar goed NHG en anders gaan ze falliet en zijn ze er na 5 jaar ook vanaf natuurlijk.Z___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:27:
[...]
Daar ging vooraf 2009-2012, waarbij mensen gedwongen moesten verkopen met restschuld, door scheidingen, nieuw huis al gekocht met overbrugging en gezinsuitbreiding. Degene die 2009 paniek verkochten hadden daarin nog geluk. Degene die moesten, maar dachten dat ze nog konden wachten hebben een bodemprijs gekregen voor hun 3 jaar leegstaande huis.
Ik wil niet zeggen dat dit nu ook aan de hand is, maar afhankelijk van de economische ontwikkelingen is het geen ondenkbaar scenario.
Nu is huren duur, maar als straks 2 maanden achter elkaar in de Telegraaf en bij vandaag inside te horen is dat de huizenprijzen dalen, dan is 1200 euro huur per maand opeens niet zo duur als 20k/jaar waardedaling op je koopwoning.
Ik zat destijds ook met dat probleem alleen was het voor mij meer dat ik een baan in het buitenland heb moeten laten schieten. Geen idee of het achteraf beter/slechter is maar het is niet anders.
Dat is hetzelfde argument wat gebruikt word om te roepen dat kopers altijd geluk hebben want de prijzen gaan 20k per jaar omhoog. Maar dat kan natuurlijk ook gewoon de andere kant op gaan.
1,57%Cruiseganger schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:16:
[...]
Bij sluiting van de markt vandaag is de 10 jaarsrente op de Nederlandse Staatsobligatie opgelopen tot 1,57% waar deze bij opening afgelopen maandagochtend nog maar 1,25 % was ( daar hing deze toen zo’n 10 dagen om en nabij) Nu dus in een week een spike van 0,30 % erbij dus dat gaat normaal gesproken volgende week een hoop nieuwe aankondigingen van renteverhogingen van hypotheekverstrekkers veroorzaken !
Ik heb m'n annuïtaire leningdelen voor 20 jaar vast staan voor 1,53%.
De potentiële overwaarde van mijn huidige woning niet aflossen wordt steeds interessanter. Maar.. moet die overwaarde niet gaandeweg kleiner worden de komende tijd natuurlijk...
Ach, over 20 jaar is dat zeker wel het geval. Of er moet hier ook oorlog uitbreken. Maar dan zijn er wel andere grotere problemenLaapo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 19:15:
[...]
1,57%
Ik heb m'n annuïtaire leningdelen voor 20 jaar vast staan voor 1,53%.
De potentiële overwaarde van mijn huidige woning niet aflossen wordt steeds interessanter. Maar.. moet die overwaarde niet gaandeweg kleiner worden de komende tijd natuurlijk...
Mja als je een woning koopt voor >10 jaar maakt het ook allemaal niet zo gek veel uit. Rente is nog relatief laag historisch gezien en de gekte is inmiddels wat verdwenen, ik zie steeds meer woningen van de markt gaan en weer terugkomen 50-100k lager. Dus de koper van nu heeft de eerste 100-150k alweer in z'n zak zitten tov q4 2021Z___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:27:
[...]
Daar ging vooraf 2009-2012, waarbij mensen gedwongen moesten verkopen met restschuld, door scheidingen, nieuw huis al gekocht met overbrugging en gezinsuitbreiding. Degene die 2009 paniek verkochten hadden daarin nog geluk. Degene die moesten, maar dachten dat ze nog konden wachten hebben een bodemprijs gekregen voor hun 3 jaar leegstaande huis.
In een nieuwbouwwijkje in de buurt staat al een paar weken een leuke woning te koop voor 450k, die ging voorheen voor >500k binnen 2 dagen, nu zal ie onder de vraagprijs gaan denk ik.. A label met warmtepomp etc.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat kunnen ze wel willen, maar probeer maar eens vaklui en bouwmaterialen te vinden tegen een beetje redelijke prijs...spijkerhoofd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:14:
Kan mij indenken dat de doorstromer liever gaat verbouwen dan door te stromen naar een groter, duurdere woning?
Valt me op dat dit ook voor A plekken geldSport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:27:
[...]
Mja als je een woning koopt voor >10 jaar maakt het ook allemaal niet zo gek veel uit. Rente is nog relatief laag historisch gezien en de gekte is inmiddels wat verdwenen, ik zie steeds meer woningen van de markt gaan en weer terugkomen 50-100k lager. Dus de koper van nu heeft de eerste 100-150k alweer in z'n zak zitten tov q4 2021. (Ipv 10% overbieden nu 5-10% eronder). En over 10 jaar is de woning sowieso meer waard dan nu..
In een nieuwbouwwijkje in de buurt staat al een paar weken een leuke woning te koop voor 450k, die ging voorheen voor >500k binnen 2 dagen, nu zal ie onder de vraagprijs gaan denk ik.. A label met warmtepomp etc.
https://www.funda.nl/koop...-schagchelstraat-22-rood/ van 689 voor 650 centrum haarlem
https://www.funda.nl/koop...t-42737981-burgwal-16-zw/ van 650 voor 600 ook centrum haarlem
Redelijke kortingen, en steeds ook weer eerst van funda af en dan als of het nieuw is weer op funda.
Schagchelstraat is dan ook nog in het gewilde vijfhoek! Een van de leukste buurten van Haarlem. Maar de Burgwal begrijp ik wel. Ik vind het een moeilijke woning als ik de foto's zie! Heeft geen achtertuin of balkon, weinig ramen/natuurlijk licht, slaapkamer geen raam, veel loze ruimtes. Nee dat zou ik ook niet kopen, en zeker niet voor die prijs.sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Valt me op dat dit ook voor A plekken geld
https://www.funda.nl/koop...-schagchelstraat-22-rood/ van 689 voor 650 centrum haarlem
https://www.funda.nl/koop...t-42737981-burgwal-16-zw/ van 650 voor 600 ook centrum haarlem
Redelijke kortingen, en steeds ook weer eerst van funda af en dan als of het nieuw is weer op funda.
Duidelijk geen gezinswoning nee maar aan de gracht als hipster artifarti etage, 6 maanden geleden was er vast een Amsterdammer geweest die zijn overwaarde er tegenaan had gegooid en dik overboden had. Nu is het maar de vraag wat er voor 6 ton nog op af komt. Zo hard is het de afgelopen maanden af gezwakt.spijkerhoofd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:45:
[...]
Schagchelstraat is dan ook nog in het gewilde vijfhoek! Een van de leukste buurten van Haarlem. Maar de Burgwal begrijp ik wel. Ik vind het een moeilijke woning als ik de foto's zie! Heeft geen achtertuin of balkon, weinig ramen/natuurlijk licht, slaapkamer geen raam, veel loze ruimtes. Nee dat zou ik ook niet kopen, en zeker niet voor die prijs.
Deze bijvoorbeeld:sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:34:
[...]
Valt me op dat dit ook voor A plekken geld
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Tot 3 maanden geleden gingen die 10% boven de vraagprijs, nu lijkt de animo volledig weg te zijn. Met een deel aflossingsvrij en wat extra zonnepanelen zit je voor nog geen 1.500,- p maand in een prima starterswoning waar ook nog 1 of 2 kinderen kunnen wonen.
Veel CAO's gaan komende jaren 8-10% omhoog, daarmee dek je al zo'n beetje de helft aflossingsvrij:).
Dan moet die starter wel een dubbel inkomen hebben en beiden boven modaalSport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Deze bijvoorbeeld:
***members only***
Tot 3 maanden geleden gingen die 10% boven de vraagprijs, nu lijkt de animo volledig weg te zijn. Met een deel aflossingsvrij en wat extra zonnepanelen zit je voor nog geen 1.500,- p maand in een prima starterswoning waar ook nog 1 of 2 kinderen kunnen wonen.
Veel CAO's gaan komende jaren 8-10% omhoog, daarmee dek je al zo'n beetje de helft aflossingsvrij:).

Het zegt natuurlijk ook iets wat betreft overwaardering van de markt als je voor dit soort "starters" woningen aflossingsvrij moet gaan zitten om je woonlasten te kunnen betalen.. Wat mij opvalt aan dit huis is ook dat het aantal m2 volgens de plattegrond 5 a 10m2 kleiner is dat aangegeven. Dus dat is wel nog iets om rekening mee te houden als je het koopt.
Geen idee ik kocht als starter een woning van ~200k met bijna 6% rente (totaal andere woning), dan moet ~400-450k met 2% wel mogelijk zijn lijkt mij.sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:17:
[...]
Dan moet die starter wel een dubbel inkomen hebben en beiden boven modaalzeg maar dag starter, maar toegegeven het ziet er mooi uit
Het zegt natuurlijk ook iets wat betreft overwaardering van de markt als je voor dit soort "starters" woningen aflossingsvrij moet gaan zitten om je woonlasten te kunnen betalen.. Wat mij opvalt aan dit huis is ook dat het aantal m2 volgens de plattegrond 5 a 10m2 kleiner is dat aangegeven. Dus dat is wel nog iets om rekening mee te houden als je het koopt.
En starter op de woningmarkt is niet per se een starter op de arbeidsmarkt
En aflossingsvrij met 2% rente bij 3-4% loonstijging per jaar is een no brainer.
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2022 21:22 ]
Ter referentie een modaal inkomen is 38k daar leen je nu iets van 170k mee. Dus ik zou zeggen dat dit voor de hoofdmoot van de inkomens al het tweede huis zou worden.Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:20:
[...]
Geen idee ik kocht als starter een woning van ~200k met bijna 6% rente, dan moet ~400-450k met 2% wel mogelijk zijn lijkt mij.
En starter op de woningmarkt is niet per se een starter op de arbeidsmarkt.
2x40k = 400k lenen + 25k spaargeld , koop je 'm voor 425k incl gordijnen etc.sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:22:
[...]
Ter referentie een modaal inkomen is 38k daar leen je nu iets van 170k mee. Dus ik zou zeggen dat dit voor de hoofdmoot van de inkomens al het tweede huis zou worden.
Bank en tafel van de kringloop.
Dan heb je een prima woning dichtbij werk (Amsterdam/Utrecht/Den Bosch).
Als het alternatief bestaat uit huren of (nog erger) nog thuiswonen..
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2022 21:29 ]
Waarom zou een Amsterdammer met overwaarde daar willen wonen? De woning in de vijfhoek begrijp ik wel, als je kinderen hebt. Daarnaast hoeveel Amsterdammers zijn er nog met forse overwaarde, en in hoeverre willen ze 1) Amsterdam verlaten? Als ze niet weg hoeven want geen kinderen/geen partner is Amsterdam goed vertoeven, en 2) willen ze nog wel naar Haarlem verhuizen als er elders voor die prijs betere woningen zijn met tuin ipv balkon?sprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:00:
[...]
Duidelijk geen gezinswoning nee maar aan de gracht als hipster artifarti etage, 6 maanden geleden was er vast een Amsterdammer geweest die zijn overwaarde er tegenaan had gegooid en dik overboden had. Nu is het maar de vraag wat er voor 6 ton nog op af komt. Zo hard is het de afgelopen maanden af gezwakt.
Eens is de Amsterdammer met overwaarde op, en dat is sneller door de stagnerende prijsstijgingen, en dan is een voor Amsterdammers gewilde stad Haarlem als eerste de sjaak!
Ik zeg niet dat ik het begrijp, ik zeg alleen dat de Amsterdammer dit soort dingen veel doet, als je in amsterdam op 55m2 3 hoog achter in west zit dan is dit living grand style etc... Overigens klopt het voor een deel nog wel wat je zegt want de meeste Amsterdammers gaan naar Haarlem noord om een of andere reden. Waarschijnlijk omdat daar relatief grotere huizen zijn met tuin voor de kinderen inderdaad.spijkerhoofd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Waarom zou een Amsterdammer met overwaarde daar willen wonen? De woning in de vijfhoek begrijp ik wel, als je kinderen hebt. Daarnaast hoeveel Amsterdammers zijn er nog met forse overwaarde, en in hoeverre willen ze 1) Amsterdam verlaten? Als ze niet weg hoeven want geen kinderen/geen partner is Amsterdam goed vertoeven, en 2) willen ze nog wel naar Haarlem verhuizen als er elders voor die prijs betere woningen zijn met tuin ipv balkon?
Eens is de Amsterdammer met overwaarde op, en dat is sneller door de stagnerende prijsstijgingen, en dan is een voor Amsterdammers gewilde stad Haarlem als eerste de sjaak!
Zijn er ook mensen die de Woningwaarde updates van Funda volgen? Ik neem aan dat dit op basis van de cijfers van NVM wordt bepaalt. Afgelopen maanden leek het rustig qua stijging maar als ik YTD bekijk is er toch een stijging van 5%.
[ Voor 5% gewijzigd door F4c2Q op 03-06-2022 21:41 ]
Intressant welF4c2Q schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:41:
Zijn er ook mensen die de Woningwaarde updates van Funda volgen? Ik neem aan dat dit op basis van de cijfers van NVM wordt bepaalt. Afgelopen maanden leek het rustig qua stijging maar als ik YTD bekijk is er toch een stijging van 5%.
Zal misschien op uitgezoomt niveau gelden, maar ik weet van mijn eigen straat dat huizen er momenteel 90-100k minder opleveren dan de best betaalde woning q3-q4 vorig jaar. Wat verder weg heeft een collega zijn huis te koop staan en die gaat hem nu ook in prijs verlagen en die heeft 0 biedingen gehad en een stuk of 10 kijkers. Dat was een paar maanden geleden echt niet zo.
Verwijderd
Idd een probleem..nouja, probleem..., dus zou ik ook adviseren om gewoon even niets te doen en genoegen te nemen met hetgeen je nu hebtRubbergrover1 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:32:
[...]
Dat kunnen ze wel willen, maar probeer maar eens vaklui en bouwmaterialen te vinden tegen een beetje redelijke prijs...
Mee eens ik zou nu ook niks doen maar dat gebeurd blijkbaar massaal dus niet, het grootste deel hypotheken werd voor verbouwingen verstrekt afgelopen maanden.Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:48:
[...]
Idd een probleem..nouja, probleem..., dus zou ik ook adviseren om gewoon even niets te doen en genoegen te nemen met hetgeen je nu hebt
Verwijderd
..lijkt wel FOMO, zo van nog ff snel die verbouwing(met hypotheek mogelijkheid ophogen)doorvoeren, want we missen de bootsprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:49:
[...]
Mee eens ik zou nu ook niks doen maar dat gebeurd blijkbaar massaal dus niet, het grootste deel hypotheken werd voor verbouwingen verstrekt afgelopen maanden.
Knettergek!! Zou eerder reserve aanhouden, beetje intomen en de kat uit de boom kijken. (ook de visie hebben om niet op dit moment verbouwingen te doen...)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2022 22:04 ]
FOMO was een beetje de huizenmarkt in een notendop.Verwijderd schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:56:
[...]
..lijkt wel FOMO, zo van nog ff snel die verbouwing(met hypotheek mogelijkheid ophogen)doorvoeren, want we missen de boot
Knettergek!! Zou eerder reserve aanhouden, beetje intomen en de kat uit de boom kijken.
Bij mij hetzelfde. Langzame stijging de afgelopen maanden, nu ineens 3.6% erbij. Ik weet niet hoeveel waarde te hechten aan die schatting, heel precies zal het niet zijn. Anderzijds week de Funda Woningwaarde laatst nog geen 2% af van de getaxeerde waarde.F4c2Q schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:41:
Verwijderd
Ja kloptsprhnk schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:02:
[...]
FOMO was een beetje de huizenmarkt in een notendop.
Bij mij juist 5% eraf sinds januari. Ik heb precies op de top gekochtF4c2Q schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:41:
Ik mis de jubelton? Die is er ook nog hoor. Sterker nog, die moet voor het eind van het jaar nog op.Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:27:
[...]
2x40k = 400k lenen + 25k spaargeld , koop je 'm voor 425k incl gordijnen etc.
Een prima woning maar zwaar overpriced. Meer dan 4 ton voor 100m2, postzegeltuin en in een dode hoek. Waanzin.Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:27:
[...]
2x40k = 400k lenen + 25k spaargeld , koop je 'm voor 425k incl gordijnen etc.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 03-06-2022 22:30 ]
Denk dat dit soort nieuwbouwwoningen als eerst aan de beurt zijn met prijsdalingen. Gericht op mensen die met 1 of 2 jonge kinderen in een klein huisje zitten in Utrecht maar in Utrecht geen huis kunnen vinden en toch iets in de buurt zoeken. Geen enkele voorzieningen, alles met de auto, brr de horror, maar wel kindvriendelijk.Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Deze bijvoorbeeld:
***members only***
Je zit niet eens in de buurt van Utrecht, alleen op de kaart. Het is minimaal 30 minuten met OV.
Ik heb in Vianen gewerkt. Het is een ongelofelijke dooie hoek daar en alles is ver.
Dan kun je net zo goed gelijk in Meppel gaan wonen. Serieus beter bereikbaar.
Ik heb in Vianen gewerkt. Het is een ongelofelijke dooie hoek daar en alles is ver.
Dan kun je net zo goed gelijk in Meppel gaan wonen. Serieus beter bereikbaar.
[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 03-06-2022 22:35 ]
Ja precies net als in 2009, de mensen die blijven wonen hebben weinig last van dalende prijzen. De bank gaat niet hertaxeren, want dan moeten ze afschrijven op de leningen. De mensen die een te klein appartement hebben gekocht FOMO om maar zo snel mogelijk in de woningmarkt trein te stappen zijn de lul. Ik zou als je een kinderwens hebt nooit een appartement van 50m2 kopen, hoe lucratief dit ook was de afgelopen 3 jaar.Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 20:27:
[...]
Mja als je een woning koopt voor >10 jaar maakt het ook allemaal niet zo gek veel uit. Rente is nog relatief laag historisch gezien en de gekte is inmiddels wat verdwenen, ik zie steeds meer woningen van de markt gaan en weer terugkomen 50-100k lager. Dus de koper van nu heeft de eerste 100-150k alweer in z'n zak zitten tov q4 2021. (Ipv 10% overbieden nu 5-10% eronder). En over 10 jaar is de woning sowieso meer waard dan nu..
categorie 50-80m2 + verbouwen zou ik links laten liggen inderdaad jaZ___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Ja precies net als in 2009, de mensen die blijven wonen hebben weinig last van dalende prijzen. De bank gaat niet hertaxeren, want dan moeten ze afschrijven op de leningen. De mensen die een te klein appartement hebben gekocht FOMO om maar zo snel mogelijk in de woningmarkt trein te stappen zijn de lul. Ik zou als je een kinderwens hebt nooit een appartement van 50m2 kopen, hoe lucratief dit ook was de afgelopen 3 jaar.
Ik zou sowieso nooit een appartement van 50m2 kopen als je een kinderwens hebt, dat is altijd een slecht idee (ook in 2013-2017).Z___Z schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:38:
[...]
Ja precies net als in 2009, de mensen die blijven wonen hebben weinig last van dalende prijzen. De bank gaat niet hertaxeren, want dan moeten ze afschrijven op de leningen. De mensen die een te klein appartement hebben gekocht FOMO om maar zo snel mogelijk in de woningmarkt trein te stappen zijn de lul. Ik zou als je een kinderwens hebt nooit een appartement van 50m2 kopen, hoe lucratief dit ook was de afgelopen 3 jaar.
En idd mensen die op de vorige top kochten (2009) hadden in 2019 al een goede overwaarde + >12k per jaar huur bespaard.
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2022 22:58 ]
Met als kantekening dat mensen zelden uit rationele overweging verhuizen, meestal is het meer een gevolg van een bepaalde levens gebeurtenis. Andere baan, kinderen, tweeling, scheiding etc.. etc..Sport_Life schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 22:57:
[...]
Ik zou sowieso nooit een appartement van 50m2 kopen als je een kinderwens hebt, dat is altijd een slecht idee (ook in 2013-2017).
En idd mensen die op de vorige top kochten (2009) hadden in 2019 al een goede overwaarde + >12k per jaar huur bespaard.
Dat je mogelijk na 10 jaar op overwaarde zit, wil niet zeggen dat je over 10 jaar met overwaarde gaat verkopen maar misschien wel eerder.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg