Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.202 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:51
lama83 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:44:
Waaronder Adri Duivesteijn met "Want waarom moet je met een laag inkomen gestigmatiseerd worden tot alleen huur?"
Aan de ene kant een typisch jaren '90 PvdA-perspectief, met bomen die tot de hemel groeien, en waarin iedereen het alleen maar beter kan krijgen. Verschrikkelijk out of touch met de werkelijkheid waarin je nu ook met een hoog inkomen vaak veroordeeld bent tot alleen huur.

Tegelijkertijd heeft hij denk ik goed ingezien dat de projectontiwkkelaars op dit moment enorm bepalend zijn op de Nederlandse woningmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 10:18
alexbl69 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:33:
[...]

Is dat op geen enkele manier te herleiden naar een 'netto' lijst?

Weet dat verschillende woningen in mijn woonplaats die er nog op staan al 4 of 5 maand geleden verkocht zijn. Als de volumes laag zijn wordt dit gedrag natuurlijk alleen maar erger.
Ja hoor, als je de lijst op Funda filtert op "Beschikbaar" blijven er nog maar 28k over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 09:43:
[...]

Tja, het is dan maar de vraag hoe graag je een koopwoning wilt! Met het kopen van een woning moet je soms concessies doen voor een woning. Je kan niet altijd alles hebben, soms moet je met minder doen. Ik denk dat dit soort woningen prima zijn voor jonge mensen waarvan er minstens 1 is met 2 rechter handen. Die kan de woningen of flippen, of gewoon verbouwen voor je zelf.

Ik word overigens soms gewoon moe van de eisen die kopers stellen en daarvoor eigenlijk geen financiële middelen voor hebben, soms moet je het gewoon doen met minder en zelf je handjes uit de mouwen steken...
Klopt, kan nog steeds en als het nog niet 100% naar wens is kan je die woning in de loop vd jaren nog wel verbeteren. ik ben dan ook meer voor het principe om er dan tijdelijk...uuuh permanent een houtkachel of pellet kachel in te zetten, zodat gas je niet de financiële nek omdraait de komende jaren.

Want al dat (nieuw)kopen van meteen A-klasse en eerste 10 jaar geen onderhoud, leuk en aardig, maar kost een enorme smaak geld.
Die energie transitie.(bekijk het eens mondiaal)..jaja, ik moet er eigenlijk steeds harder om lachen(NL, het beste groene jongetje vd klas zijn)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:14:
Die energie transitie.(bekijk het eens mondiaal)..jaja, ik moet er eigenlijk steeds harder om lachen(NL, het beste groene jongetje vd klas zijn)
Eerder het rijke sukkeltje dat bijles nodig heeft, maar dat niet wil, en niet doorheeft dat de minder rijke kids hem inhalen.

Er is niets zo hardnekkig als zelfbedrog om je gevoel van superioriteit vast te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:07
CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Eerder het rijke sukkeltje dat bijles nodig heeft, maar dat niet wil, en niet doorheeft dat de minder rijke kids hem inhalen.

Er is niets zo hardnekkig als zelfbedrog om je gevoel van superioriteit vast te houden.
Vergeet de wet van de remmende voorsprong niet. Tel daarbij op dat energie vrij goedkoop was de afgelopen decennia van economische voorspoed, en de behoefte aan verduurzaming is ver te zoeken. En dan bedoel ik juist niet de consument/koopwoningen, maar het bedrijfsleven. Juist daar is efficiënt omgaan met resources ver te zoeken (geweest) met hun miljoenen kwh's en m3's aan gas/water verbruik. Ik kan er daarom eerlijk gezegd ook geen traan om laten als de tuinderij deels gaat omvallen. Dan maar een tulp/paprika minder naar het buitenland.

Ik bedoel maar, wij braaf led lampjes indraaien en de daken volgooien met pv, terwijl we net iets meer dan 10% van het totale verbruik uitmaken..?
https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector
In vrijwel alle sectoren, behalve de landbouw, bosbouw en visserij en de dienstverlening daalde het energieverbruik. De huishoudens verbruikten in 2019 3,5 procent minder energie.

[ Voor 15% gewijzigd door geekeep op 08-05-2022 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
geekeep schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:07:
[...]

Vergeet de wet van de remmende voorsprong niet. Tel daarbij op dat energie vrij goedkoop was de afgelopen decennia van economische voorspoed, en de behoefte aan verduurzaming is ver te zoeken. En dan bedoel ik juist niet de consument/koopwoningen, maar het bedrijfsleven. Juist daar is efficiënt omgaan met resources ver te zoeken (geweest) met hun miljoenen kwh's en m3's aan gas/water verbruik. Ik kan er daarom eerlijk gezegd ook geen traan om laten als de tuinderij deels gaat omvallen. Dan maar een tulp/paprika minder naar het buitenland.
Tja dat komt ook eigenlijk omdat consumenten alles altijd willen hebben, er zijn gewoon geen nederlandse aardbijen nu. Die dingen komen pas over een week of 6 daarvoor is alles in verwarmde kassen gekweekt. Maar goed dat wil de consument graag en daar is een markt voor dus die spullen worden gewoon wat duurder.

Maar inderdaad efficient omgaan met energie daar doet het bedrijfsleven niet aan, hoeveel kantoren gewoon alle hardware aan hebben staan en de lampen ook gewoon in het weekend en 's nachts. Maar goed voor bedrijven kost stroom ook gewoon niets, ja het levertaffief van 5ct maar die krijgen niet de extra belasting erbij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Vergeet de wet van de remmende voorsprong niet. Tel daarbij op dat energie vrij goedkoop was de afgelopen decennia van economische voorspoed, en de behoefte aan verduurzaming is ver te zoeken.
offtopic:
Precies dat. De dominantie van het "westen" in de 19e en 20e eeuw is gebaseerd geweest op gebruik van en controle over fossiele brandstoffen. Dat zien we nu trouwens nog steeds in het Oekraïneconflict, waarbij een dictator van een economisch onbeduidend land Europa kan gijzelen met onze verslaving aan fossiele brandstoffen.

Als je als ontwikkelend land de keuze hebt tussen het opzetten van een nieuwe fossiele industrie (met enorm veel verspilling in de keten, 20-30% van de fossiele brandstoffen worden gebruikt voor het transport en de raffiinage van diezelfde brandstoffen), of het opbouwen van energiebronnen die 1. onuitputtelijk zijn 2. op je eigen grondgebied staan, is de keuze simpel.

In Nederland hebben blijft het idee hangen dat "de energietransitie" een soort zelfverzonnen naïef mar goedbedoeld overheidsprogramma voor het verduurzamen van huizen is, ipv. een wereldwijde en keiharde industrialisatiegolf die gaat bepalen of Nederland voor altijd een achterstand heeft op de rest van de wereld.
Shadowhawk00 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:12:
Tja dat komt ook eigenlijk omdat consumenten alles altijd willen hebben, er zijn gewoon geen nederlandse aardbijen nu. Die dingen komen pas over een week of 6 daarvoor is alles in verwarmde kassen gekweekt. Maar goed dat wil de consument graag en daar is een markt voor dus die spullen worden gewoon wat duurder.
offtopic:
Jij kunt als consument natuurlijk niet ruiken aan dat bakje aardbeien hoeveel energie er is gebruikt om het in de winkel te krijgen. En zolang de verkopers van die aardbeien geen proportionele prijs hoeven te betalen voor de neveneffecten van het energie (en land-, en watergebruik) gaat het gewoon door. Je moet de schuld neerleggen bij de mensen die de rekening kunnen overzien. En dat zijn niet de consumenten.
Ik bedoel maar, wij braaf led lampjes indraaien en de daken volgooien met pv, terwijl we net iets meer dan 10% van het totale verbruik uitmaken..?
https://www.clo.nl/indica...nergieverbruik-per-sector
Verwarming van woningen bepaalt wel het piekverbruik van gas. Ook al zijn de huishoudens voor de totale CO₂-uitstoot niet zo belangrijk, we zijn wel de reden dat we 's zomers grote opslagen met Russisch gas moeten vullen om 's winters niet in de kou te zitten. Geopolitiek dus belangrijk; voor het milieu wat minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 10:44
CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:50:
[...]

Oud nieuws, Nederland is met een enorme inhaalslag bezig. Vooral de afgelopen 3 jaar, dus berichten/staatgrafieken uit 2015/2017 zeggen weinig.

Tevens hebben wij een tekort aan landoppervlak, dus even een windpark op land of gigantische zonneparken zijn niet mogelijk. Ga eens kijken naar de landen in het midden Oosten, zonovergoten maar NL heeft meer zonnepanelen dan alle landen daar bij elkaar. Compleet mesjokke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Santee schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:38:
[...]

Oud nieuws, Nederland is met een enorme inhaalslag bezig. Vooral de afgelopen 3 jaar, dus berichten/staatgrafieken uit 2015/2017 zeggen weinig.

Tevens hebben wij een tekort aan landoppervlak, dus even een windpark op land of gigantische zonneparken zijn niet mogelijk. Ga eens kijken naar de landen in het midden Oosten, zonovergoten maar NL heeft meer zonnepanelen dan alle landen daar bij elkaar. Compleet mesjokke.
Ja dat kan zijn, maar als het -10 is en je pv's doen 0.0?
Dan zal je toch gas nodig hebben of ga je via het salderen je warmtepomp het werk laten doen?
Salderen, voor zolang het nog kan...

Dat is wat ik bedoel met die dure energie A woningen, gut wat slaan we door en willen die zo graag kopen, gewoon 1,5 ton meer eraan geven! Sorry vind ik heel gevaarlijk en je nek veel verder in de strop hangen dan bv een B of C klasse- woning en dan een pellet-kachel erin

Wie weet volgend jaar €3 /m3 gas, nou mij hebben ze er niet mee, ik steek de pellet-kachel wel aan en als mensen zo meewillen in die hype om 0 op de meter te hebben...succes ermee

Typisch weer om zoveel poen in een huis/woning te stoppen want labeltje A , knettergek

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 20:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Wie weet volgend jaar €3 /m3 gas, nou mij hebben ze er niet mee, ik steek de pellet-kachel wel aan en als mensen zo meewillen in die hype om 0 op de meter te hebben...succes ermee
En jij denkt dat die dan niet duurder worden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TvanW schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:25:
[...]

En jij denkt dat die dan niet duurder worden :?
Nee, worden ze niet(iig gaat het niet 1op1 de gasprijs volgen)

Maar wat ik wil zeggen is dat die ouwe meuk woningen, stel slechtste F-label niet zomaar afgeschreven zijn : je kan deze best wel isoleren , ntrl geen A, maar dan doe je doe 4 koudste maanden met een pelletkachel.
Dan blijft het voor iedereen nog betaalbaar(ook in aankoop vh huis zelf)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 20:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:17
Verwijderd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:20:
[...]

Ja dat kan zijn, maar als het -10 is en je pv's doen 0.0?
Dan zal je toch gas nodig hebben of ga je via het salderen je warmtepomp het werk laten doen?
Salderen, voor zolang het nog kan...

Dat is wat ik bedoel met die dure energie A woningen, gut wat slaan we door en willen die zo graag kopen, gewoon 1,5 ton meer eraan geven! Sorry vind ik heel gevaarlijk en je nek veel verder in de strop hangen dan bv een B of C klasse- woning en dan een pellet-kachel erin

Typisch weer om zoveel poen in een huis/woning te stoppen want labeltje A , knettergek
Totdat de overheid bepaald dat dit soort stinkende en vervuilende pelletkacheltjes verboden word, en ik hoop dat het snel verboden word. Mensen met longproblemen en COPD kunnen soms gewoon niet meer naar buiten omdat mensen met een pelletkacheltje de hele buurt vergassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:44:
[...]

Totdat de overheid bepaald dat dit soort stinkende en vervuilende pelletkacheltjes verboden word, en ik hoop dat het snel verboden word. Mensen met longproblemen en COPD kunnen soms gewoon niet meer naar buiten omdat mensen met een pelletkacheltje de hele buurt vergassen...
Denk niet dat zoiets verboden kan worden en "vergassen" nou dat is wel een heel bizar woord.
In de winter met -10 blijven de meeste mensen gewoon binnen

blijkbaar moet iedereen geforceerd erin mee, verduurzamen en die 0 op de teller mag bakken met geld kosten. Schrijven we de ouwe meuk woningen af en is er enkel oog voor 0 op de teller woningen.

Vind ik bizar slechte ontwikkeling. Laat ze dan maar met extreme subsidie komen en laat die transitie maar bijna niks kosten als 'ze' dat zo graag willen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2022 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Ofwel, als je alleen vergelijkt met de landen die het nog slechter doen, doen we het ineens heel goed?

De OESO is niet zomaar een clubje willekeurige landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankvbr
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 00:28
[...]

Dat zal nog wel even op zich laten wachten, aangezien je een paar jaar geleden daar nog subsidie op kreeg zelfs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:36
[...]

Die inhaalslag was dan ook wel hoog nodig. De Nederlandse houding is toch vooral: als het nu iets extra's kost, dan doen we het niet. Dat zie je ook in de bouwnormen, die toch vooral niet te streng moeten worden. Gevolg is dat we in Nederland bij nieuwbouw bv voor isolatie nu ongeveer op het niveau zitten van wat in Duitsland 20 jaar geleden al heel normaal was. En we dus rustig jarenlang achterhaalde nieuwbouw blijven bouwen, omdat we niet geïnteresseerd zijn in hoe je toekomstbestendig kunt bouwen, maar vooral in hoe je het goedkoopst kunt bouwen binnen de normen.

Gevolg van dat duurzaamheid en duurzaam bouwen in Nederland lang een niche is gebleven is ook dat er in Nederland veel te weinig bedrijven, kennis en personeel zijn om die 'inhaalslag' uit te voeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:19:
[...]

Die inhaalslag was dan ook wel hoog nodig. De Nederlandse houding is toch vooral: als het nu iets extra's kost, dan doen we het niet. Dat zie je ook in de bouwnormen, die toch vooral niet te streng moeten worden. Gevolg is dat we in Nederland bij nieuwbouw bv voor isolatie nu ongeveer op het niveau zitten van wat in Duitsland 20 jaar geleden al heel normaal was. En we dus rustig jarenlang achterhaalde nieuwbouw blijven bouwen, omdat we niet geïnteresseerd zijn in hoe je toekomstbestendig kunt bouwen, maar vooral in hoe je het goedkoopst kunt bouwen binnen de normen.

Gevolg van dat duurzaamheid en duurzaam bouwen in Nederland lang een niche is gebleven is ook dat er in Nederland veel te weinig bedrijven, kennis en personeel zijn om die 'inhaalslag' uit te voeren.
Dat is inderdaad typisch Nederland ja! Veel te laat met investeren, en ook hier geld, hoe later je begint hoe duurder het word onder aan de streep. We hadden 25 jaar geleden al moeten beginnen met grote veranderingen, helaas door 12 jaar Rutte en daarvoor Balkenende is er te weinig geivesteerd en daar plukken we nu wrange vruchten van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Niet overdrijven, mensen gebruiken al 1000en jaren hout om te verwarmen dus er is geen enkele reden waarom het nu ineens niet meer kan. Ja je ruikt het wel als mensen geen droog hout gebruiken maar zolang de schoorsteen hoog genoeg zit heb je er geen last van ( warme lucht stijgt op )

De focus ligt wel extreem op de labeltjes van de woningen en niet wat er mogelijk is.
Leuk dat je woning label A heeft maar hoe veel scheelt dat nu echt met een B of C woning per jaar? En hoeveel daarvan kan je op een andere manier ( panelen, warmtepomp, palletkachel, openhaard, isolatie ) oplossen zodat het verschil nihil is?
Ik heb mijn oude woning "G" ook voor 20k verbouwd en heb nu ongeveer 0 op de meter ( opbrengst panelen is niet elke jaar gelijk ). In plaats van vooraf roepen het is onmogelijk en het is te duur gewoon kijken wat er wel mogelijk is zou ook wel eens een leuk idee zijn.

Overigens heeft nederland in tegenstelling tot andere landen niet echt makkelijk toegang tot duurzame energie, zon is niet echt betrouwbaar en wind ook niet echt. Waterkracht centrale en getijde centrales zijn daarvoor beter maar dat kan niet op grote schaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-05-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
spijkerhoofd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:23:
[...]

Dat is inderdaad typisch Nederland ja! Veel te laat met investeren, en ook hier geld, hoe later je begint hoe duurder het word onder aan de streep.
Zeker niet waar op het gebied van opwekking van duurzame energie. Kijk hoe snel de ontwikkeling van zonnepanelen is gegaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Niet overdrijven, mensen gebruiken al 1000en jaren hout om te verwarmen dus er is geen enkele reden waarom het nu ineens niet meer kan. Ja je ruikt het wel als mensen geen droog hout gebruiken maar zolang de schoorsteen hoog genoeg zit heb je er geen last van ( warme lucht stijgt op )

De focus ligt wel extreem op de labeltjes van de woningen en niet wat er mogelijk is.
Leuk dat je woning label A heeft maar hoe veel scheelt dat nu echt met een B of C woning per jaar? En hoeveel daarvan kan je op een andere manier ( panelen, warmtepomp, palletkachel, openhaard, isolatie ) oplossen zodat het verschil nihil is?
Ik heb mijn oude woning "G" ook voor 20k verbouwd en heb nu ongeveer 0 op de meter ( opbrengst panelen is niet elke jaar gelijk ). In plaats van vooraf roepen het is onmogelijk en het is te duur gewoon kijken wat er wel mogelijk is zou ook wel eens een leuk idee zijn.

Overigens heeft nederland in tegenstelling tot andere landen niet echt makkelijk toegang tot duurzame energie, zon is niet echt betrouwbaar en wind ook niet echt. Waterkracht centrale en getijde centrales zijn daarvoor beter maar dat kan niet op grote schaal.
1000en jaren geleden woonde we in een hutje op de hei. Denk dat niemand tegen hout stoken op het platteland is. In de stad is fijnstof gewoon een probleem en hout stook is daarvan de grootste oorzaak naast verkeer. Verkeer dient heel veel mensen, maar die paar mensen die hout stoken verzieken de lucht letterlijk voor heel veel mensen. Het past in dezelfde discussie als paasvuren/nieuwjaarvuren en vuurwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Masvic schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Zeker niet waar op het gebied van opwekking van duurzame energie. Kijk hoe snel de ontwikkeling van zonnepanelen is gegaan.
Ja klopt, maar ipv deze op huizen en bedrijven te leggen, gaan wij grond verkopen aan buitenlandse investeerders met subsidie om zonneweides aan te leggen. Dit terwijl grond ook gebruikt had kunnen worden voor landbouw of woningbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Mijn ervaring met het kopen van een woning is dat ik voor een D label minstens 400K betaal, liefst meer, en ik voor 500K een A klasse woning gekocht heb zonder zonnepanelen. Via mijn makelaar kost een verbouwing van D naar B minstens 60K kost door de hoge prijzen van matariaal en arbeid en dat ik nu met een woning uit 2014 iets meer kwijt ben, maar een veel fijner huis hebben, plus we kunnen het betalen dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
spijkerhoofd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:27:
[...]

Mijn ervaring met het kopen van een woning is dat ik voor een D label minstens 400K betaal, liefst meer, en ik voor 500K een A klasse woning gekocht heb zonder zonnepanelen. Via mijn makelaar kost een verbouwing van D naar B minstens 60K kost door de hoge prijzen van matariaal en arbeid en dat ik nu met een woning uit 2014 iets meer kwijt ben, maar een veel fijner huis hebben, plus we kunnen het betalen dus waarom niet.
Via je makelaar ik neem aan dat het volgens de makelaar is. Leuke schatting maar dat zegt niets.
Mijn situatie is wat ik kwijt was aan kosten voor een 0 op de meter woning.
Maar je kan woningen niet 1 op 1 vergelijken tenzij ze in hetzelfde complex of naast elkaar staan en hetzelfde zijn. Wel vreemd hoe je 0 op de meter wilt krijgen zonder zelf energie op te wekken overigens.

Mijn bij elke verbouwing en aanpassing moet je bij verschillende partijen gewoon een offerte opvragen voor wat je gedaan wilt hebben. Daar moet je niet een makelaar tussen zetten dat kost alleen maar veel meer geld.
Offertes vergelijken is overigens altijd handig, zelfde warmtepomp koste bij firma A 16k en bij firma B 8k ( prijzen paar jaar geleden zelfde merk,type ) Die 3 uur tijd waren goed besteed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Dat zijn vooral de gewone houtkachels en vooral ook open haarden. Even heel zwart-wit, een pellet CV ruik je eigenlijk niet of nauwelijks, dus als je in je buurt houtvuur ruikt, dan zal dat in de regel gaan om (open) haarden of vuurkorven. Een pellet-CV ketel stoot heel weinig uit, zo'n 80 keer minder dan een open haard. Daarbij heb je ook nog eens de mogelijkheid van een fijnstoffilter dat nog eens 95% van het fijnstof er uit haalt. Een goede pellet-CV installatie heeft dus nauwelijks uitstoot. Zeker in vergelijking met andere vervuilers (denk aan verkeer, maar ook bv. de landbouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Masvic schreef op maandag 9 mei 2022 @ 08:58:
[...]

En denk je dat die ontwikkeling door de Nederlandse bederijven en Nederlands onderzoek is gedaan? Nee, die kennis en de baten van de ontwikkeling komen vooral ten goede van de bedrijven in landen waar al veel eerder is ingezet op het stimuleren van deze ontwikkelingen. In Nederland kunnen we fijn de kennis en technologieën gaan inkopen uit andere landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:27:
Mijn ervaring met het kopen van een woning is dat ik voor een D label minstens 400K betaal, liefst meer, en ik voor 500K een A klasse woning gekocht heb zonder zonnepanelen.
Meestal staan label D woning op iets betere / meer gewilde locaties dan nieuwe A woningen.

100k verschil in koopprijs komt met huidige rente neer op 5000 euro per jaar extra hypotheek. Terwijl het verschil in energiekosten (zelfs met huidige hoge prijzen) zo'n 1000 euro per jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Meestal staan label D woning op iets betere / meer gewilde locaties dan nieuwe A woningen.

100k verschil in koopprijs komt met huidige rente neer op 5000 euro per jaar extra hypotheek. Terwijl het verschil in energiekosten (zelfs met huidige hoge prijzen) zo'n 1000 euro per jaar is.
Ik ben het met je eens dat het prijsverschil van twee soorten label woningen soms meer is dan de besparing die je hebt op energiekosten.

Echter is het verstandig om ook de verkoopwaarde en onderhoud in de berekening op te nemen. Soms is het zo dat als je er lang genoeg woont (bijvoorbeeld 10-30 jaar) je aan totale kosten (rente, onderhoud, afschrijving, etc) goedkoper uit bent bij een nieuwere woning. Blind staren op alleen de verkoopprijs is penny wise pound foolish. Als je de woning bijvoorbeeld weer verkoopt en die label A woning hield zijn waarde meer vast, had minder energiekosten en had minder onderhoud nodig dan de label D woning dan ben je onderaan de streep goedkoper uit met die label A woning en was het voor velen ook nog eens een mooier woonplezier geweest. Als ik een woning zou kopen en ik zou meerdere woningen vergelijken dan zou ik een totaal som maken van wat het mij kost om daar X jaar te wonen:
* Wat is de prijs nu en voor hoeveel kan ik het over X jaar verkopen?
* Wat zijn de rentekosten over die X jaar?(aflossing is een soort van overwaarde spaarpot die je in een volgende woning kan steken)
* Wat kost de woning aan onderhoud in die X jaar?
* Wat kost de woning aan energie?
* Wat kost het om de woning naar wens te maken?

Overigens kijk ik ook naar de afstand naar werk. Toegeven je blijft vaak niet 30 jaar werken bij de zelfde werkgever maar als een woning in Groningen goedkoper is en 200 euro minder kost in hypotheek maar ik 500 euro per maand onvergoede reiskosten maak dan is het voor mij nog steeds financieel aantrekkelijker om in de randstad te wonen. Dan staar ik ook niet blind op alleen de koopprijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2022 11:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:01:
[...]

Ik ben het met je eens dat het prijsverschil van twee soorten label woningen soms meer is dan de besparing die je hebt op energiekosten.

Echter is het verstandig om ook de verkoopwaarde en onderhoud in de berekening op te nemen. Soms is het zo dat als je er lang genoeg woont (bijvoorbeeld 10-30 jaar) je aan totale kosten (rente, onderhoud, afschrijving, etc) goedkoper uit bent bij een nieuwere woning. Blind staren op alleen de verkoopprijs is penny wise pound foolish. Als je de woning bijvoorbeeld weer verkoopt en die label A woning hield zijn waarde meer vast, had minder energiekosten en had minder onderhoud nodig dan de label D woning dan ben je onderaan de streep goedkoper uit met die label A woning en was het voor velen ook nog eens een mooier woonplezier geweest. Als ik een woning zou kopen en ik zou meerdere woningen vergelijken dan zou ik een totaal som maken van wat het mij kost om daar X jaar te wonen:
* Wat is de prijs nu en voor hoeveel kan ik het over X jaar verkopen?
* Wat zijn de rentekosten over die X jaar?(aflossing is een soort van overwaarde spaarpot die je in een volgende woning kan steken)
* Wat kost de woning aan onderhoud in die X jaar?
* Wat kost de woning aan energie?
* Wat kost het om de woning naar wens te maken?

Overigens kijk ik ook naar de afstand naar werk. Toegeven je blijft vaak niet 30 jaar werken bij de zelfde werkgever maar als een woning in Groningen goedkoper is en 200 euro minder kost in hypotheek maar ik 500 euro per maand onvergoede reiskosten maak dan is het voor mij nog steeds financieel aantrekkelijker om in de randstad te wonen. Dan staar ik ook niet blind op alleen de koopprijs.
Een nieuwbouw woning heeft ook gewoon onderhoud nodig dus zo veel scheelt dit niet, de prijs van de woning over X jaar is gewoon gokken. Als je 10 jaar geleden had verteld dat de woningen nu 2x zo duur waren hadden we je allemaal uitgelachen.
Overigens is een nieuwbouw of label A woning niet altijd naar wens, tenzij je oneindig budget hebt zal je daar ook gewoon consessies moeten doen met betreft het meerwerk.

Maar stel dat je een D woning koopt voor 400k of een A woning voor 500k, dan kan je voor die 4k per jaar natuurlijk die D woning langzaam ook gewoon naar een A woning brengen.
Bijvoorbeeld als de ketel vervangen moet worden kan je er een warmtepomp in zetten.
Alleen doe je dat dan als je het geld hebt en als het uitkomt, zeker als je zelf beetje handig bent kan je daar veel aan doen met geringe kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Een nieuwbouw woning heeft ook gewoon onderhoud nodig dus zo veel scheelt dit niet, de prijs van de woning over X jaar is gewoon gokken. Als je 10 jaar geleden had verteld dat de woningen nu 2x zo duur waren hadden we je allemaal uitgelachen.
Overigens is een nieuwbouw of label A woning niet altijd naar wens, tenzij je oneindig budget hebt zal je daar ook gewoon consessies moeten doen met betreft het meerwerk.

Maar stel dat je een D woning koopt voor 400k of een A woning voor 500k, dan kan je voor die 4k per jaar natuurlijk die D woning langzaam ook gewoon naar een A woning brengen.
Bijvoorbeeld als de ketel vervangen moet worden kan je er een warmtepomp in zetten.
Alleen doe je dat dan als je het geld hebt en als het uitkomt, zeker als je zelf beetje handig bent kan je daar veel aan doen met geringe kosten.
Dit inderdaad. Hierboven werd al genoemd dat die D-woningen vaak op een betere locatie liggen dan die A-woningen om nog maar te zwijgen over het feit dat een D-woning vaak uitgevoerd is met een achtertuin waar je een feestje kunt houden terwijl je bij die A-woning op een postzegel moet bbq-en :+.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:32:
[...]

Dit inderdaad. Hierboven werd al genoemd dat die D-woningen vaak op een betere locatie liggen dan die A-woningen om nog maar te zwijgen over het feit dat een D-woning vaak uitgevoerd is met een achtertuin waar je een feestje kunt houden terwijl je bij die A-woning op een postzegel moet bbq-en :+.
Die postzegel heeft ook weer zijn voordelen hoor. Dan staat de krat met biertjes tijdens de BBQ tenminste altijd binnen handbereik en eventueel achter kinderen aanrennen is ook niet nodig want die drijf je met gemak strategisch in een hoek. Moet je eens proberen in een grote tuin van een oudere woning, met wat pech ben je de kinderen gewoon kwijt en voor je op je plek terug zit is je bier alweer half leeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Die postzegel heeft ook weer zijn voordelen hoor. Dan staat de krat met biertjes tijdens de BBQ tenminste altijd binnen handbereik en eventueel achter kinderen aanrennen is ook niet nodig want die drijf je met gemak strategisch in een hoek. Moet je eens proberen in een grote tuin van een oudere woning, met wat pech ben je de kinderen gewoon kwijt en voor je op je plek terug zit is je bier alweer half leeg :)
Ik weet niet wat voor vrienden jij hebt dat je bier wordt leeggezopen als je even weg bent :D. Zonder alle gekheid op een stok, natuurlijk zijn er mensen die vooral een kleine tuin preferen, maar over het algemeen is ruimte het meest schaarse goed; de prijs van een woning wordt dan vooral bepaald door locatie, m² binnen en m² buiten. Je kunt je woning naar smaak aanpassen en 10 keer van een nieuwe keuken voorzien maar vierkante meters kun je helaas niet erbij toveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:41:
[...]

Ik weet niet wat voor vrienden jij hebt dat je bier wordt leeggezopen als je even weg bent :D. Zonder alle gekheid op een stok, natuurlijk zijn er mensen die vooral een kleine tuin preferen, maar over het algemeen is ruimte het meest schaarse goed; de prijs van een woning wordt dan vooral bepaald door locatie, m² binnen en m² buiten. Je kunt je woning naar smaak aanpassen en 10 keer van een nieuwe keuken voorzien maar vierkante meters kun je helaas niet erbij toveren...
Als de koelkast aan de andere kant staat heb je je bier al half op voor je terug bent 8) Was ook meer sarcastisch bedoelt >:)
Maar ruimte is een schaars goed, zeker als je uiteindelijk wat meer in je tuin wilt doen bijvoorbeeld feestjes of als je kinderen hebt dan is een ruimere tuin wel wat fijner. Dus dat maakt een nieuwbouw woning gewoon veel minder interressant vanaf een bepaalde levensfase. Als de prijzen gaan dalen weet ik dus niet zo zeker of het energielabel of de ligging/grote perceel belangrijker gaat zijn. Ik vraag me af hoeveel mensen er kijken naar het energielabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-05-2022 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:54:
Ik vraag me af hoeveel mensen er kijken naar het energielabel.
Denk wel iets meer dan 2 jaar geleden. Zeker als de huidige energieprijzen zo hoog blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:54:
[...]

Als de koelkast aan de andere kant staat heb je je bier al half op voor je terug bent 8) Was ook meer sarcastisch bedoelt >:)
Maar ruimte is een schaars goed, zeker als je uiteindelijk wat meer in je tuin wilt doen bijvoorbeeld feestjes of als je kinderen hebt dan is een ruimere tuin wel wat fijner. Dus dat maakt een nieuwbouw woning gewoon veel minder interressant vanaf een bepaalde levensfase. Als de prijzen gaan dalen weet ik dus niet zo zeker of het energielabel of de ligging/grote perceel belangrijker gaat zijn. Ik vraag me af hoeveel mensen er kijken naar het energielabel.
Ja ligging zal uiteindelijk de meest bepalende factor zijn. Zodra de prijzen gaan dalen denk ik dat dit de volgorde wordt: het waterbed effect zal het eerst stoppen. Want als je niet meer weg hoeft uit je voorkeur woonplaats, ga je niet meer verder kijken buiten die plaats. Daarna zijn de minder populaire wijken aan de beurt. Als je daarna nog steeds keus hebt, dan ga je kijken naar de eigenschappen van het huis. Dit zijn dus de woonoppervlakte/kavel, afwerking en energielabel. Denk dat van deze laatste 3 het label onderaan zal staan bij de meeste mensen qua keuze.
Dus groter huis > beter energielabel
Betere afwerking > beter energielabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingCrow
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 12:57
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Denk wel iets meer dan 2 jaar geleden. Zeker als de huidige energieprijzen zo hoog blijven.
het vorige energielabel is redelijk betekenisloos, en of het "nieuwe" label nou zoveel beter is durf ik ook nog wel te betwijfelen.

Zelf vindt ik de locatie belangrijker dan een label. Maar ik kijk tijdens bezichtigen wel naar de mogelijkheden die het huis heeft. Uiteindelijk zijn bijna alle "oude" huizen wel te verduurzamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:07:
[...]
Het energieverbruik gecombineerd met het soort mensen (jongeren/ouderen/kinderen etc.) die er wonen zegt nog steeds veel meer dan dat hele label. Ik heb hier hetzelfde label als het huis naast ons (2 onder 1 kap), maar verbruik amper de helft. Voornaamste reden is dat onze isolatie van veel betere kwaliteit is en wij airco's hebben met voldoende vermogen, terwijl zowel de isolatie als de verwarming voor het energielabel onder dezelfde noemer vallen (ook met de huidige regels).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FlyingCrow schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:20:
[...]

het vorige energielabel is redelijk betekenisloos, en of het "nieuwe" label nou zoveel beter is durf ik ook nog wel te betwijfelen.
Het blijft natuurlijk niet meer dan een indicatie. Maar label A of D of G zal in de regel wel degelijk een merkbaar verschil uitmaken.
Zelf vindt ik de locatie belangrijker dan een label. Maar ik kijk tijdens bezichtigen wel naar de mogelijkheden die het huis heeft.
De meeste verschillen zullen dan ook niet puur in het energielabel zitten, maar in andere factoren. Zoals locatie, grootte van woning en tuin, algehele staat van onderhoud. Omdat er weinig woningen zijn die alleen op energielabel verschillen, is het vaak toch appels met peren vergelijken.

[ Voor 36% gewijzigd door Rubbergrover1 op 09-05-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Het energieverbruik gecombineerd met het soort mensen (jongeren/ouderen/kinderen etc.) die er wonen zegt nog steeds veel meer dan dat hele label. Ik heb hier hetzelfde label als het huis naast ons (2 onder 1 kap), maar verbruik amper de helft. Voornaamste reden is dat onze isolatie van veel betere kwaliteit is en wij airco's hebben met voldoende vermogen, terwijl zowel de isolatie als de verwarming voor het energielabel onder dezelfde noemer vallen (ook met de huidige regels).
Dat is apart omdat die verschillen wel terug zouden moeten komen in het primair fossiel energieverbruik en dus het nieuwe label.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Dat is apart omdat die verschillen wel terug zouden moeten komen in het primair fossiel energieverbruik en dus het nieuwe label.
Gedrag komt echter niet voor in het label maar is wel 1 van de grote factoren. Staat de thermostaat op 25graden in de winter of 20. Scheelt nogal wat. Zelfde met stroom, staat elke TV de hele dag aan en heb je overal lampen branden of alleen in de ruimte waar mensen zijn.

Zeker in de huidige tijd waar de meerderheid graag de kosten voor energie ziet oplopen is het verstandig gebruik van energie wel handig als je rond wilt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:49:
[...]
Door hoe de berekeningen worden gedaan krijg je hetzelfde verbruik. Het verschil zit hem er vooral in dat hier de isolatie overal zo goed mogelijk is aangelegd (jaren '30 huis dus ook niet 100%), terwijl er bij de buren her en der koudebruggen in zitten. Die worden echter bij de check voor het label niet gecontroleerd waardoor de isolatie voor de berekening hetzelfde is. En ook al is het type isolatie hetzelfde, scheelt dit het heel veel in verbruik. Een ander voorbeels zijn de tuindeuren. Die zijn bij zowel de buren als ons netjes voorzien van HR++ glas, alleen kun je bij hun door de kieren naar buiten kijken. Bij ons zit er op de bovenaansluiting echter ook een (klein) tochtgaatje, waardoor ze weer hetzelfde meetellen in de berekening.
Zo heb je ook nog de CV, waar standaard de leidingen van voor naar achter bovenlangs via de zolder lopen (ongeisoleerd). Bij hun liggen die nog origineel, bij ons zijn die al naar beneden verhuisd en goed geisoleerd. Wederom extra energieverlies dat niet in het label terug komt.

Punt is uiteindelijk dat al die berekeningen leuk zijn, maar door de grote verschillen in huizen en kwaliteit van aanleg isolatie en verwarming, blijft het daadwerkelijk verbruik gewoon een veel betere indicator.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:07:
Punt is uiteindelijk dat al die berekeningen leuk zijn, maar door de grote verschillen in huizen en kwaliteit van aanleg isolatie en verwarming, blijft het daadwerkelijk verbruik gewoon een veel betere indicator.
Maar dat is weer lastig want de ene gebruiker is nooit thuis en zet de verwarming bijna nooit aan, en de andere gebruiker is 24/7 thuis en heeft de verwarming altijd op 22 graden staan.

Je wilt eigenlijk het energieverbruik van de woning meten en niet van de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:13
Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 12:55:
[...]

Gedrag komt echter niet voor in het label maar is wel 1 van de grote factoren. Staat de thermostaat op 25graden in de winter of 20. Scheelt nogal wat. Zelfde met stroom, staat elke TV de hele dag aan en heb je overal lampen branden of alleen in de ruimte waar mensen zijn.

Zeker in de huidige tijd waar de meerderheid graag de kosten voor energie ziet oplopen is het verstandig gebruik van energie wel handig als je rond wilt komen.
Natuurlijk maakt dat geen deel uit van het label, want dat gaat over de woning niet over hoe die woning gebruikt wordt. Maar het is ook niet nodig om die factor mee te nemen in een label, want als je de thermostaat op 25 zet in een huis met A label, zal je nog steeds meer verbruik hebben dan met een D label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Citroentjuh schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Natuurlijk maakt dat geen deel uit van het label, want dat gaat over de woning niet over hoe die woning gebruikt wordt. Maar het is ook niet nodig om die factor mee te nemen in een label, want als je de thermostaat op 25 zet in een huis met A label, zal je nog steeds meer verbruik hebben dan met een D label.
Klopt alleen zal iemand die niet op zijn verbruik let ook niet op het label letten.
En het label heeft gewoon een slechte naam omdat de eerste versie gewoon onzin was, manier om bezitters van huizen weer geld uit de zak te kloppen. Net zoals het verbruik van een auto ook gewoon standaard niet als betrouwbaar gezien word.

Dus voor de huizenmarkt en de waarde van een huis zal er in veel gevallen niet gekeken worden naar het energielabel door de kopers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 11:25:
[...]

Een nieuwbouw woning heeft ook gewoon onderhoud nodig dus zo veel scheelt dit niet, de prijs van de woning over X jaar is gewoon gokken.
Mee eens maar in mijn ogen gaat het erom dat je een vergelijking kunt maken tussen twee of meerdere woningen. Je kunt dan stellen dat verhoudingsgewijs de ene woning financieel aantrekkelijker is dan de ander (beide dalen of stiigen min of meer met dezelfde factor). Dat doen we met auto's ook: we kopen liever een auto die iets duurder is maar goedkope beschikbare vervangende onderdelen en laag brandstofverbruik heeft dan een bak waar je veel ellende en kosten aan hebt. Dus waarom niet zo'n vergelijking voor duurdere aankoop: een woning?

Mijn argument is niet dat élke label A woning voordeliger is dan een label D woning. Mijn argument is dat een financiële berekening kan laten blijken dat een duurdere initiële prijs niet direct betekent dat het duurder is over de hele woonduur. En voor iedereen is die berekening anders. De een zet zijn thermostaat hoger dan de ander. De ander vind klussen geen probleem en nog een ander heeft twee linkerhanden en geen zin in geklus in zijn woning.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Mee eens maar in mijn ogen gaat het erom dat je een vergelijking kunt maken tussen twee of meerdere woningen. Je kunt dan stellen dat verhoudingsgewijs de ene woning financieel aantrekkelijker is dan de ander (beide dalen of stiigen min of meer met dezelfde factor). Dat doen we met auto's ook: we kopen liever een auto die iets duurder is maar goedkope beschikbare vervangende onderdelen en laag brandstofverbruik heeft dan een bak waar je veel ellende en kosten aan hebt. Dus waarom niet voor een woning die vele malen duurder is?

Mijn argument is niet dat élke label A woning voordeliger is dan een label D woning. Mijn argument is dat een financiële berekening kan laten blijken dat een duurdere initiële prijs niet direct betekent dat het duurder is over de hele woonduur. En voor iedereen is die berekening anders. De een zet zijn thermostaat hoger dan de ander. De ander vind klussen geen probleem en nog een ander heeft twee linkerhanden en geen zin in geklus in zijn woning.
Je kan hooguit een schatting maken over verwacht onderhoud en energiekosten. Eventueel een meerjarig onderhoudsplan maken en kijken wat het ongeveer gaat kosten de komende 15 jaar aan onderhoud.
Maar de rest is gewoon koffiedik kijken, je hebt gewoon te weinig informatie om er iets over te zeggen.
Als 2 woningen vrij dicht bij elkaar liggen kan je nog zeggen dat de waardeontwikkeling ongeveer gelijk zal lopen maar zelfs dat gaat al niet meer op als de afstand groter word.
Vroeger was er leegloop uit de grote steden want mensen wilde er niet wonen, nu is er een trek naar de grote steden. Wat de trend is over 15 jaar durf ik niets over te zegen.
Ook als de leencapaciteit niet omhoog gaat maar de vraag wel sterk blijft kan het zijn dat een woning van 500k harder daalt dan een woning van 400k omdat er gewoon veel minder mensen het geld hebben.
Misschien is het over 15jaar wel super hip om in een gallerijflat te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:31:
[...]
Maar dat is weer lastig want de ene gebruiker is nooit thuis en zet de verwarming bijna nooit aan, en de andere gebruiker is 24/7 thuis en heeft de verwarming altijd op 22 graden staan.

Je wilt eigenlijk het energieverbruik van de woning meten en niet van de bewoners.
Klopt, en het lastige daarbij is ook nog dat het gaat om het energieverbruik van de woning gecombineert met het gebruik. Heb je een koude zolder en je gebruikt hem alleen voor opslag maakt dat weinig uit. Maak je er een kamer van, kan het verbruik echter snel oplopen. Zowel het label, als het daadwerkelijke verbruik hebben daarmee hun manco's.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dacht dat het nieuwe energielabel keek naar kwh/m2 bij constante temperatuur (20 graden?). Ongeacht of je wel of niet de zolder gebruikt.

Vraag is alleen of je dit met een model kunt uitrekenen als je geen rekening gaat houden met koudebruggen en kieren inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:13
Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:38:
[...]

Klopt alleen zal iemand die niet op zijn verbruik let ook niet op het label letten.
En het label heeft gewoon een slechte naam omdat de eerste versie gewoon onzin was, manier om bezitters van huizen weer geld uit de zak te kloppen. Net zoals het verbruik van een auto ook gewoon standaard niet als betrouwbaar gezien word.

Dus voor de huizenmarkt en de waarde van een huis zal er in veel gevallen niet gekeken worden naar het energielabel door de kopers.
Er is van alles aan te merken op het label dat ben ik met je eens. Maar niet met het argument dat jij geeft over de gebruiker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:38:
[...]
Waarom niet? Iemand die niet op zijn verbruik wil letten, zal m.i. juist graag een woning hebben waarbij een 'slechter' leefpatroon minder impact op de kosten heeft.

Als ik naar mezelf kijk, ik zou graag een zo laag mogelijk energieverbruik hebben (of in elk geval een zo laag mogelijk grondstofverbruik ;) ), maar wil daarbij liefst zo min mogelijk concessies doen aan leefcomfort. Wij hebben daarom een paar jaar geleden bewust een 'energiezuinige' (nieuwbouw-) woning gekocht. Juist ook omdat ik niet het gevoel wil hebben dat ik op mijn energieverbruik zou moeten letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Waarom niet? Iemand die niet op zijn verbruik wil letten, zal m.i. juist graag een woning hebben waarbij een 'slechter' leefpatroon minder impact op de kosten heeft.

Als ik naar mezelf kijk, ik zou graag een zo laag mogelijk energieverbruik hebben (of in elk geval een zo laag mogelijk grondstofverbruik ;) ), maar wil daarbij liefst zo min mogelijk concessies doen aan leefcomfort. Wij hebben daarom een paar jaar geleden bewust een 'energiezuinige' (nieuwbouw-) woning gekocht. Juist ook omdat ik niet het gevoel wil hebben dat ik op mijn energieverbruik zou moeten letten.
Ik bedoel hiermee de mensen die gewoon standaard alle apparaten aan laten staan, overal de verwarming aan in huis ook waar ze niet zijn. Natuurlijk wil je niet op comfort inleveren en dat doe ik ook niet, maar de lamp uitdoen als je de kamer uitloopt en de TV uitzetten als je weg gaat kost je geen comfort.

Als het te veel moeite kost om het licht uit te doen dan zal naar een energielabel kijken ook wel te veel gevraagd zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
En dan speelt ook nog mee het energieverbruik wat niet in je huis zit. Veel mensen hebben 1 of 2 auto's en die energiekosten kunnen zomaar hoger zijn dan je maandelijkse voorschot voor electra en gas.

Dus stel je hebt twee opties om te kopen:
- Een C-label op een mooie plek op 10 minuten fietsafstand van station / centrum
- Een A-label in een nieuwbouwwijk aan de rand van de stad op 20 minuten fietsen van station / centrum

Dan kan per saldo die C-label nog wel eens lager uitvallen qua euro's en CO2 uitstoot.

Ik vraag me wel eens af: hoeveel mensen letten eigenlijk op dat label? Op funda kun je filteren op label maar wie doet dat nou? Ik heb het in elk geval nooit meegenomen in de afweging om ergens een huis te bezichtigen.

[ Voor 17% gewijzigd door Kalentum op 09-05-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Kalentum schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:41:
En dan speelt ook nog mee het energieverbruik wat niet in je huis zit. Veel mensen hebben 1 of 2 auto's en die energiekosten kunnen zomaar hoger zijn dan je maandelijkse voorschot voor electra en gas.

- Een C-label op een mooie plek op 10 minuten fietsafstand van station / centrum
- Een A-label in een nieuwbouwwijk aan de rand van de stad op 20 minuten fietsen van station / centrum

Dan kan per saldo die C-label nog wel eens lager uitvallen qua euro's en CO2 uitstoot.

Ik vraag me wel eens af: hoeveel mensen letten eigenlijk op dat label? Op funda kun je filteren op label maar wie doet dat nou? Ik heb het in elk geval nooit meegenomen in de afweging om ergens een huis te bezichtigen.
Nu is 10min extra fietsen geen groot issue maar inderdaad geld dat natuurlijk ook hoe je je moet vervoeren dagelijks. En ik denk dat dichter bij je werk wonen voor veel mensen zwaarder weegt dat het energielabel, De files zijn namelijk het perfecte middel tegen de files. Niemand gaat namelijk voor de lol in de file staan als ze een beter alternatief zouden hebben.
Tenminste ik ken niemand die graag in de file staat of die graag in de rij staat ergens.

Als ze straks de kilometerheffing willen verhogen waar ze toch op in willen zetten want als het duurder word dan gaan mensen minder met de auto naar het werk ( geen idee hoe wel ) dan zal dat tot nog meer prijsdruk leiden in de randstad. Gelukkig vallen de prijzen daar nog wel mee dus hoeven ze met dat bij-effect geen rekening te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-05-2022 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-09 22:22

Het is één van de kenmerken waar je op let. Bij het kopen van een huis is het toch altijd 'plussen' en 'minnen'. Zie om me heen dat mensen het toch echt wel belangrijker gaan vinden en dat veel mensen ook minder zin hebben eventuele verbouwingen. Een energie zuinig (meestal nieuwer) huis is hier in de omgeving Zwolle toch wel een stuk duurder dan een ouder huis. Of even duur maar dan is de locatie een groot verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Grappig, wij hadden jaren geleden een vergelijkbare afweging toen we een woning zochten. Koop je 'klein' in de stad of koop je voor het zelfde geld of nog minder een veel groter huis met grotere tuin buiten de stad, waarbij je er rekening mee moet houden dat je ook een extra auto 'wilt'. Mede met het oog op gezinsuitbreiding en de prettiger omgeving om op te groeien zijn we toen buiten de stad gaan wonen.

Overigens kun je op het grote geheel beter een 'bewuste' bewoner op afstand hebben, die dan een A label auto koopt of de trein neemt, en de 'onbewuste' bewoner in het centrum dan andersom.
In het geheel neem ik het zeker wel mee. Maar vaak is het niet het eerste selectiecriterium. Ook omdat het label kan veranderen. Je kunt misschien beter een opknapper met label F kopen dan een geflipte label C woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

[...]
Toen ik 5 jaar geleden mijn huidige woning kocht was dat voor mij wel een selectiecriterium. Ik was bewust op zoek naar een opknapper waar vooral visueel e.e.a aan opgeknapt moest worden; isoleren, kozijnen en ruiten vervangen e.d. had ik geen zin in (en geen budget voor :+), dus in principe vielen alle label E, F en G woningen op voorhand al af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd

Ons eerste wens was een woning met A of B label met oog op de toekomst. Regeren is vooruit zien en over een x aantal jaar moeten we van het gas af, dat gaat sneller met een A label woning dan met een D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:25
spijkerhoofd schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:41:
[...]

Ons eerste wens was een woning met A of B label met oog op de toekomst. Regeren is vooruit zien en over een x aantal jaar moeten we van het gas af, dat gaat sneller met een A label woning dan met een D...
En misschien in sommige gevallen ook wel sneller met een F of G dan met een D. Bij een echte opknapper is er immers geen spraken van kapitaalvernietiging om die oude keuken en badkamer er uit te slopen, of moet de vloer toch al vervangen. Dan maar gelijk isolatie onder de vloer en vloerverwarming er in.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33

Je kan ook gokken op subsidies later zoals hier:
https://www.destentor.nl/...twoordelijkheid~a8336c05/

Dan kan je er beter maar niet al teveel aan gedaan hebben uit eigen portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:10
Mijn dochter probeert een huurwoning te vinden in Utrecht, aangezien ze daar vanaf het komend schooljaar gaat studeren.

Maar mijn god wat een criminele bende is/lijkt de verhuurdersmarkt. Allemaal schimmige bureautjes waar je €35 moet betalen voor het voorrecht om te mogen reageren op een woning. En dan bestaat het aanbod ook nog eens regelmatig uit woningen waarvan mijn dochter weet dat ze al lang niet meer op de markt zijn.

Mafiapraktijken

Mocht iemand nog iets in het centrum van Utrecht beschikbaar hebben :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

alexbl69 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:51:
Mijn dochter probeert een huurwoning te vinden in Utrecht, aangezien ze daar vanaf het komend schooljaar gaat studeren.

Maar mijn god wat een criminele bende is/lijkt de verhuurdersmarkt. Allemaal schimmige bureautjes waar je €35 moet betalen voor het voorrecht om te mogen reageren op een woning. En dan bestaat het aanbod ook nog eens regelmatig uit woningen waarvan mijn dochter weet dat ze al lang niet meer op de markt zijn.

Mafiapraktijken

Thuis blijven wonen geen optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Mafiapraktijken

Ik blijf mij verbazen dat de overheid hier niets aan doet, eindelijk iets waar ze nuttig voor kunnen zijn. Heb zelf een deurwaarder moeten sturen voor de deposito van mijn vorige huurwoning terug te krijgen. Zie vaak nog steeds termen zoals sleutelgeld voorbij komen en inderdaad de abonnementen (soms tot wel 49 euro per maand) om überhaupt te mogen reageren.

Idem op de koopmarkt, allemaal schimmige constructies waarbij je blind moet bieden tegenover andere anonieme bieders, soms zelfs zonder notaris. Wordt je overboden, dan krijg je niet te horen met hoe veel. Dan moet je maar geloven dat een dergelijk bod echt is en genoeg mensen blijven in zee gaan met dit soort makelaars die beloven veel geld bovenop de vraagprijs te kunnen krijgen. Waarom wordt hier nog steeds niets aan gedaan met zulke grote woningproblematiek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 14:24:
Als het te veel moeite kost om het licht uit te doen dan zal naar een energielabel kijken ook wel te veel gevraagd zijn.
Elke dag een moderne led lamp een uur laten branden kost je 1 kwh in een jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:01

Mafiapraktijken

Mocht je het nog niet gedaan hebben: zorg dat ze ingeschreven wordt bij SSH. Dat is de officiele route voor studentenkamers en uiteindelijk na doorschuiven ook studio’s en dergelijke. De wachttijd kán afschrikwekkend zijn, maar uiteindelijk kost het maar een paar tientjes per jaar en komt ze vanzelf een keer aan de beurt. Voordeel is dat dat via de woningstichting is dus geen huisjesmelkerij, redelijke kamers vs kosten, andere studenten als huisgenoten, etc.

Inschrijven bij woningnet (voor uiteindelijk sociale huur) kan overigens ook nooit kwaad. Kans dat ze aan de beurt is voor een woning (al snel 10+ jaar) vóór ze teveel verdient is een afweging, maar die zul(t) je (ze) zelf moeten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:17:
Grappig, wij hadden jaren geleden een vergelijkbare afweging toen we een woning zochten. Koop je 'klein' in de stad of koop je voor het zelfde geld of nog minder een veel groter huis met grotere tuin buiten de stad, waarbij je er rekening mee moet houden dat je ook een extra auto 'wilt'. Mede met het oog op gezinsuitbreiding en de prettiger omgeving om op te groeien zijn we toen buiten de stad gaan wonen.

Overigens kun je op het grote geheel beter een 'bewuste' bewoner op afstand hebben, die dan een A label auto koopt of de trein neemt, en de 'onbewuste' bewoner in het centrum dan andersom.
Elke dag forensen kost, ook in een zuinige auto, per 10km woon-werkafstand 600kg CO₂ op jaarbasis. Het verwarmen van een gemiddelde woning zo'n 2400kg CO₂ op jaarbasis. Daarbij woon je in het buitengebied natuurlijk groter en vaker vrijstaand, waardoor je eventuele winst van een beter energielabel alweer teniet doet.

Ongetwijfeld zijn er situaties waarbij een zuinige woning op grote afstand beter uitpakt dan een krot vlak naast je werkplek, maar ik denk eigenlijk dat het in de meeste gevallen niet zo is.

En je moet natuurlijk ook niet op vliegvakantie gaan, dan kun je net zo goed stoken met de ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De meeste kamers gaan volgens mij via-via of via Facebook. Dus daar in een paar nuttige groepen gaan is wel verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:55:
[...]

Elke dag forensen kost, ook in een zuinige auto, per 10km woon-werkafstand 600kg CO₂ op jaarbasis.
Maar dan is het beter dat ik met die zuinige auto forens, dan dat iemand anders met een onzuinige auto drie keer zo veel verstookt. Want dat huis zal toch bewoond gaan worden, als ik het niet doe dan wel iemand anders.
Het verwarmen van een gemiddelde woning zo'n 2400kg CO₂ op jaarbasis. Daarbij woon je in het buitengebied natuurlijk groter en vaker vrijstaand, waardoor je eventuele winst van een beter energielabel alweer teniet doet.
Zeker een grotere woning. Dat was ook een belangrijk pluspunt van buiten wonen en een van de redenen om daar te gaan wonen. Maar zeker niet een te grote woning.
Ongetwijfeld zijn er situaties waarbij een zuinige woning op grote afstand beter uitpakt dan een krot vlak naast je werkplek, maar ik denk eigenlijk dat het in de meeste gevallen niet zo is.
Puur op het gebied van energie niet, nee. Maar het leven bestaat uit meer dan alleen de energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Harrie_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:00:
[...]

Thuis blijven wonen geen optie?
Nope, Utrecht is vanuit mijn huis 1,5u met de auto, 2,5u met het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Valorian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:40:
[...]

Mocht je het nog niet gedaan hebben: zorg dat ze ingeschreven wordt bij SSH. Dat is de officiele route voor studentenkamers en uiteindelijk na doorschuiven ook studio’s en dergelijke. De wachttijd kán afschrikwekkend zijn, maar uiteindelijk kost het maar een paar tientjes per jaar en komt ze vanzelf een keer aan de beurt. Voordeel is dat dat via de woningstichting is dus geen huisjesmelkerij, redelijke kamers vs kosten, andere studenten als huisgenoten, etc.

Inschrijven bij woningnet (voor uiteindelijk sociale huur) kan overigens ook nooit kwaad. Kans dat ze aan de beurt is voor een woning (al snel 10+ jaar) vóór ze teveel verdient is een afweging, maar die zul(t) je (ze) zelf moeten maken.
Ze staat al ruim een jaar ingeschreven bij het SSH, maar de wachttijd bedraagt ca 3 jaar.

Ze is net 18 geworden, en weet nog 'maar' ruim een jaar dat ze naar Utrecht wil.

Heb met haar wel een paar kamers bekeken. De makelaar die daar de 40 belangstellenden ontving wist me te vertellen dat hij dit nog nooit had meegemaakt. Reden: er is geen doorstroom meer. Ex-studenten blijven op hun kamers omdat er geen (betaalbare) woningen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
alexbl69 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:03:
[...]

Ze staat al ruim een jaar ingeschreven bij het SSH, maar de wachttijd bedraagt ca 3 jaar.

Ze is net 18 geworden, en weet nog 'maar' ruim een jaar dat ze naar Utrecht wil.

Heb met haar wel een paar kamers bekeken. De makelaar die daar de 40 belangstellenden ontving wist me te vertellen dat hij dit nog nooit had meegemaakt. Reden: er is geen doorstroom meer. Ex-studenten blijven op hun kamers omdat er geen (betaalbare) woningen zijn.
Ah, in ieder geval goed dat ze al een jaar ingeschreven staat. Lastig verder. Wat vaak helpt is als een studie eenmaal begonnen is, dan leert ze mensen kennen en als die ergens wonen waar een kamer vrij komt zit daar mogelijk een ingang. Maar daar heb je nu natuurlijk niet zoveel aan :( .. Succes in ieder geval.

@alexbl69 Mocht je zelf een koophuis hebben waarvan de hypotheek nog opgehoogd kan worden (of je vrij besteedbaar vermogen beschikbaar hebben) dan kán zoiets ook erg interessant zijn…: https://www.funda.nl/koop...an-lodensteinstraat-17-3/ .. Maandlast zijn bij huidige rente zeer beperkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 09-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Valorian schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:10:
[...]

Ah, in ieder geval goed dat ze al een jaar ingeschreven staat. Lastig verder. Wat vaak helpt is als een studie eenmaal begonnen is, dan leert ze mensen kennen en als die ergens wonen waar een kamer vrij komt zit daar mogelijk een ingang. Maar daar heb je nu natuurlijk niet zoveel aan :( .. Succes in ieder geval.

@alexbl69 Mocht je zelf een koophuis hebben waarvan de hypotheek nog opgehoogd kan worden (of je vrij besteedbaar vermogen beschikbaar hebben) dan kán zoiets ook erg interessant zijn…: https://www.funda.nl/koop...an-lodensteinstraat-17-3/ .. Maandlast zijn bij huidige rente zeer beperkt.
Bedankt voor het meedenken :). Eerste voorkeur is nog wel huur, maar naarmate de tijd vordert zullen we inderdaad verder moeten kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Heb met haar wel een paar kamers bekeken. De makelaar die daar de 40 belangstellenden ontving wist me te vertellen dat hij dit nog nooit had meegemaakt.
Ik heb het idee dat de situatie op de Utrechtse kamermarkt al jaren zo is. Dus vreemd dat de makelaar zegt dat het zo uitzonderlijk is.

Het is nu natuurlijk ook nog niet de tijd dat veel mensen weg gaan omdat ze stoppen. Het collegejaar is nog volop bezig. Er zullen dan ook nog relatief weinig kamers vrij komen. Met het einde van het collegejaar eind juni zullen er wel deze maand mensen de kamer willen opzeggen en/of een nieuwe huurder willen zoeken (voor een leuke huisgenoot of voor overname van spullen), maar ik denk dat dat meer over een paar weken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Houd er wel rekening mee dat de uiteindelijke koopprijs wel eens een stuk hoger kan zijn dan de vraagprijs. Bovendien heeft dit voorbeeld geen eigen badkamer en keuken, zodat er geen huurtoeslag mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:12:
[...]

Ik heb het idee dat de situatie op de Utrechtse kamermarkt al jaren zo is. Dus vreemd dat de makelaar zegt dat het zo uitzonderlijk is.

Het is nu natuurlijk ook nog niet de tijd dat veel mensen weg gaan omdat ze stoppen. Het collegejaar is nog volop bezig. Er zullen dan ook nog relatief weinig kamers vrij komen. Met het einde van het collegejaar eind juni zullen er wel deze maand mensen de kamer willen opzeggen en/of een nieuwe huurder willen zoeken (voor een leuke huisgenoot of voor overname van spullen), maar ik denk dat dat meer over een paar weken is.
Bedankt voor je antwoord (ook op dat 2e gedeelte). Dit is inderdaad een factor. Nog maar even aankijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Laatst online: 12:36
[...]

130K voor 24m2 zonder eigen badkamer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
iketot schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:28:
[...]

Eens, dat is best droevig. Maar goed, welkom in 2022. Goedkoper ga je het niet vinden in de koop-sector binnen de ringen van een van de duurste steden van het land. En als je het doortrekt naar netto rentelasten (na HRA) dan kom je naast de aflossing (die je als spaarpot kunt beschouwen) op een premie waar je nauwelijks een kamer voor kan huren. Uiteraard met veel haken en ogen. Wil je een heel 'appartement' met eigen badkamer dan mag je in Utrecht binnen dit soort wijken minimaal 200K neerleggen tegenwoordig :( ..

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 10-05-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Tsja, even ter vergelijking, als je bv een woning met drie kamers van elk rond de 24 m² zoekt, dan gaat liggen de vraagprijzen ook al snel boven de 4 ton. Dus zo'n heel gekke prijs is het niet als je 1/3 van zo'n huis koopt.

Je hebt in de buurt trouwens ook voor een niet heel veel hogere vraagprijs vergelijkbare kamers mét eigen badkamer en keuken. Maar ik heb het idee dat de uiteindelijke verkoopprijs daarbij wel een stuk hoger zal komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Laatst online: 05-09 17:33
[...]

Ja, ernstig. Dat het zo ver is gekomen :/ Zou dit het gevolg zijn stuwende vraag d.m.v. de wens voor economische groei i.c.m. (ongebreidelde) immigratie? Beetje in de sferen van Thunberg 'all you can talk about is ... and fairy tales of eternal economic growth.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
[...]

Het is inderdaad een puinhoop op de woningmarkt, ook voor studenten. Toen ik zelf een jaar geleden op zoek ging naar een zelfstandige woonruimte in de regio Breda vertelde een verhuurmakelaar mij dat hij soms wel tot 200 reacties kreeg op woonruimtes tussen de €750,- en €900,-. Zelf had ik toen ook het idee om gewoon rustig te zoeken want opzich zat ik nog prima in mijn 'studentenappartement' (waar iedereen reeds werkte), tot dat de huisbaas besloot de toko te verbouwen en alles via AirBNB te verhuren want dat leverde toch ruim 3x zoveel op :z .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 23-09 10:44
infidel011 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Het is inderdaad een puinhoop op de woningmarkt, ook voor studenten. Toen ik zelf een jaar geleden op zoek ging naar een zelfstandige woonruimte in de regio Breda vertelde een verhuurmakelaar mij dat hij soms wel tot 200 reacties kreeg op woonruimtes tussen de €750,- en €900,-. Zelf had ik toen ook het idee om gewoon rustig te zoeken want opzich zat ik nog prima in mijn 'studentenappartement' (waar iedereen reeds werkte), tot dat de huisbaas besloot de toko te verbouwen en alles via AirBNB te verhuren want dat leverde toch ruim 3x zoveel op :z .
Offtopic rant
En lachend stonden Hendrik-Jan en Maurits elkaar een high five te geven op het jaarlijkse vastgoed evenement smikkelend van een toastje kaviaar, want zij hadden het toch eens góed voor elkaar. Werken hoeften ze ook niet meer, dat deden hun huurders wel..
Ontopic: Ik vind dit soort verhalen echt schandalig, maar niet verbazingwekkend na 12 jaar Rutte en cohorde. Ik snap ook niet hoe studenten tegenwoordig nog een kamer kunnen betalen, in grote steden beginnen die dingen bij 500 euro/maand geloof ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Santee op 10-05-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
infidel011 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Die 40 belangstellenden was ook een 'gecapped' aantal. De verhuurders laten enkel de eerste 40 personen die reageren toe. De rest krijgt al te horen 'vol'. Die 40 worden in de regel een half uur nadat een object op de site is geplaatst al gehaald.

Het is werkelijk een totale gekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
lama83 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:31:
[...]
Ja, ernstig. Dat het zo ver is gekomen :/ Zou dit het gevolg zijn stuwende vraag d.m.v. de wens voor economische groei i.c.m. (ongebreidelde) immigratie? Beetje in de sferen van Thunberg 'all you can talk about is ... and fairy tales of eternal economic growth.'
Er komen nu wel een aantal zaken samen.

De arbeidsinspectie roept het kabinet op om de komst van het aantal arbeidsmigranten af te remmen. Daarbij wordt naast andere zeer valide redenen het tekort aan fatsoenlijke huisvesting genoemd.

Door deze relatief goedkope arbeidskrachten (veelal uit Oost Europa) blijven de lage-lonen banen ook daadwerkelijk lage lonen banen. In plaats van meer te betalen lobbyen werkgevers ervoor om maar goedkope arbeiders naar Nederland te blijven halen. Jaar in, jaar uit. Hierdoor hoeven ze ook niet te investeren in hun werknemers of in bijvoorbeeld automatisering. De maatschappelijke kosten hiervoor zijn toch niet voor hun.

Deze mensen zoeken echter wel woonruimte, en uiteraard aan de onderkant van de woningmarkt (waar de studenten en andere starters ook zitten).

Nu ook weer diverse bouwprojecten niet opgestart kunnen worden doordat de overheid jarenlang heeft zitten klooien met de stikstofregels wordt de situatie alleen maar nog nijpender.

Er zal toch iets moeten gebeuren om uit deze impasse te komen.

Zoals deze week ook al door iemand werd aangehaald begin ik langzaamaan wel te vermoeden dat deze hele fuckup bijkans 'by design' is. We hikken nu al decennialang tegen een steeds groter wordend woningtekort aan. Als 'we' dat daadwerkelijk hadden gewild had dit echt wel (grotendeels) opgelost kunnen worden. Maar blijkbaar zijn bepaalde invloedrijke partijen (waaronder de overheid zelf) er bij gebaat dat de krapte maar blijft bestaan en er een constante opwaartse druk op de prijzen blijft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Masvic schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]

28.3k beschikbaar (t.o.v. ~17k in januari). Een stijging van het aanbod van ongeveer 60%, afgelopen jaren nog niet eerder gezien. Historisch nog steeds heel laag natuurlijk.

[Afbeelding]
Het plaatje met "historisch laag aanbod" dient dan wel wat verder doorgetrokken te worden. Zo extreem laag is het aanbod dan opeens niet meer. Daarnaast is niet alleen het aanbod, maar ook het aantal transacties van belang, en het aantal transacties is dan weer op een heel normaal niveau.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fTNLrVIPQNapBk2j3cleI-eOG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mHI3XVoyfxYaQuCYnaubslZF.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.nu.nl/economi...te-koop-in-nederland.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNR6HWbvHxXSG90xAlLQegLGatM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4yfTPWfvrpOWZ5UksB77kkS2.png?f=user_large
https://economie.rabobank...rtaalbericht-woningmarkt/

En wanneer je beide grafieken goed op je laat inwerken, begrijp je ook direct wat er zal gaan gebeuren als de vraagkant wegvalt (zoals we nu zien gebeuren ivm de hogere hypotheeklasten): een explosie van aanbod. Let wel, dit zien we nu nog niet, maar ligt dus zeker in de lijn der verwachting.

[ Voor 7% gewijzigd door Miks op 10-05-2022 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
Miks schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Het plaatje met "historisch laag aanbod" dient dan wel wat verder doorgetrokken te worden. Zo extreem laag is het aanbod dan opeens niet meer. Daarnaast is niet alleen het aanbod, maar ook het aantal transacties van belang, en het aantal transacties is dan weer op een heel normaal niveau.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt voor de aanvulling! Interessante informatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• infidel011
Santee schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:55:
[...]

Ontopic: Ik vind dit soort verhalen echt schandalig, maar niet verbazingwekkend na 12 jaar Rutte en cohorde. Ik snap ook niet hoe studenten tegenwoordig nog een kamer kunnen betalen, in grote steden beginnen die dingen bij 500 euro/maand geloof ik.
Daar waar studenten vroeger nog een uitwonende beurs kregen om dit soort zaken (deels) te bekostigen heeft de "pechgeneratie" dit moeten bekostigen middels (flink) bijlenen. Deze starters zitten al helemaal vast in de huidige markt gezien zij soms exorbitant hoge huren moeten betalen voor woonruimte gezien zij niet in aanmerking komen voor een koopwoning. Er zit immers een enorm gat tussen de leencapaciteit (door studieschuld) van deze starters en de vraagprijs van woningen waardoor zij letterlijk 'vast' zitten in het systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door infidel011 op 10-05-2022 16:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nieuwe week, nieuwe update. Wederom een verhoging bij Florius voor donderdag. Ik kijk nog steeds naar de 10-jaarsrente bij <65% LTV.

De rente stijgt hard door; na vorige week een stijging van 15 basispunten, deze week maar liefst 20 basispunten er bovenop. Dat geeft de grootste stijging in twee weken tot nu toe. Ook niet onbelangrijk, die psychologische 3% grens is nu ook geslecht door de 10-jaars rente bij alle LTVs (de 10-jaars NHG-rente ligt zelfs een fractie hoger op 3.06%).

* Tot 20 januari 1.09%
* Vanaf 20 januari 1.19%
* Vanaf 27 januari 1.24%
* Vanaf 10 februari 1.39%
* Vanaf 17 februari 1.59%
* Vanaf 24 februari 1.69%
* Vanaf 3 maart 1.79%
* Vanaf 17 maart 1.84%
* Vanaf 24 maart 2.04%
* Vanaf 7 april 2.34%
* Vanaf 14 april 2.49%
* Vanaf 21 april 2.59%
* Vanaf 28 april 2.69%
* Vanaf 5 mei 2.84%
* Vanaf 12 mei 3.04%

Max hypotheek bij deze tarieven (bij een enkel inkomen van 50k):

Bij 1.09% => max hypotheek 242999
Bij 2.84% => max hypotheek 226984
Bij 3.04% => max hypotheek 231064

Bij 3.04% is de max hypotheek dan weer een tikje hoger dan bij 2.84, vanwege het hogere financieringslastpercentage dat bij een rente tussen 3 en 3,5% hoort. Bij dat inkomen van 50k mag je bij een rente tussen 2,5% en 3% 22,5% van je inkomen aan hypotheeklasten uitgeven, en tussen 3% en 3,5% is dat gestegen naar 23,5%.

Zo zie je dat we richting een verdriedubbeling van de rente gaan ten opzichte van de 1,09%, terwijl de max hypotheek nog geen 5% gedaald is. Toch verwacht ik dat je de rentestijging zeker gaat terugzien in wat mensen bieden, niet in de laatste plaats omdat aflossingsvrij financieren nu niet echt interessant meer is.

Qua maandlasten, bij een hypotheek van 220k en zelfde WOZ-waarde:

Bij 1,09% bruto 717, netto (eerste jaar) 667
Bij 2,84% bruto 909, netto (eerste jaar) 722
Bij 3,04% bruto 932, netto (eerste jaar) 730

Florius is momenteel niet heel goedkoop, er zijn nog flink wat aanbieders die onder de 3% zitten voor tien jaar met een lage LTV, maar het kruipt er allemaal naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Laatst online: 13:42

tomtom901

Moderator General Chat
Geheel conform verwachting in helaas niet ingeloot op het nieuwbouwproject :+ . Ah well, we zitten prima, de volgende optie maar in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

@eamelink Bedankt weer voor het overzicht; echt een aanvulling voor dit topic!

Mag ik vragen waarom je steeds de rente pakt van Florius en niet bijv. het gemiddelde van alle aanbieders of de mediaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik heb zelf deze hypotheek; één aanbieder volgen is minder werk dan meer, en zolang Florius wil blijven concurreren zal het weinig afwijken van een gemiddelde of mediaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
infidel011 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Daar waar studenten vroeger nog een uitwonende beurs kregen om dit soort zaken (deels) te bekostigen heeft de "pechgeneratie" dit moeten bekostigen middels (flink) bijlenen.
Die uitwonenden basisbeurs dekte ook maar een zeer beperkt deel van de kosten. Het is een grote illusie dat studenten vroeger zo heel veel beter af waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 16:25
Afgelopen week zijn mijn vriendin en ik ingeloot voor een nieuwbouwhuis. Vandaag is de makelaar langs geweest om de waarde van mijn huidige woning te bepalen. Hierbij betrof het advies van de makelaar om zo spoedig mogelijk te verkopen omdat de markt de komende tijd zal gaan dalen. De makelaar geeft aan de woning voor +- 180k op de markt te brengen, afhankelijk van de belangstelling kan het meer opleveren. Om de overbruggingshypotheek die ik wil nenen af te kunnen lossen dient mijn woning +-150k op te brengen over twee jaar. In eerste instantie zag ik hier geen problemen in, echter heeft het gesprek met de makelaar mij doen twijfelen.

Per saldo komt het op onderstaande neer:
Kosten nieuwbouw (inclusief diverse opties en stelpost keuken): 505k
Maximale te verkrijgen hypotheek 457k
Benodigde overbruggingskrediet: 48k
Overwaarde woning (op basis 180k): 75k

Per saldo zou mijn woning 36% mogen zakken voordat ik in de problemen zou komen of mis ik in voorgaande berekening iets?

Aanvulling: oplevering van de nieuwe woning is voorjaar 2024 en ik wil liever niet tussentijds verhuizen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fastclaimer op 10-05-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:42
Fastclaimer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:25:
Afgelopen week zijn mijn vriendin en ik ingeloot voor een nieuwbouwhuis. Vandaag is de makelaar langs geweest om de waarde van mijn huidige woning te bepalen. Hierbij betrof het advies van de makelaar om zo spoedig mogelijk te verkopen omdat de markt de komende tijd zal gaan dalen. De makelaar geeft aan de woning voor +- 180k op de markt te brengen, afhankelijk van de belangstelling kan het meer opleveren. Om de overbruggingshypotheek die ik wil nenen af te kunnen lossen dient mijn woning +-150k op te brengen over twee jaar. In eerste instantie zag ik hier geen problemen in, echter heeft het gesprek met de makelaar mij doen twijfelen.

Per saldo zou mijn woning 36% mogen zakken voordat ik in de problemen zou komen of mis ik in voorgaande berekening iets?

Aanvulling: oplevering van de nieuwe woning is voorjaar 2024 en ik wil liever niet tussentijds verhuizen.
Poeh hoe wil je dat doen dan? zsm in de verkoop? hoe overbrug je die 2 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Die uitwonenden basisbeurs dekte ook maar een zeer beperkt deel van de kosten. Het is een grote illusie dat studenten vroeger zo heel veel beter af waren.
Dat is waar maar qua woonruimte voor scholieren en studenten zie ik het volgende:
• De bevolking is gegroeid en de onderwijsinstellingen ook. Daarnaast zijn mensen steeds hoger opgeleid en 'studeren ze steeds vaker door', van MBO naar HBO en van HBO naar WO. Voor iedere 100 studenten of scholieren vroeger in een stad zijn er nu 200.
• Universiteiten zitten vol met buitenlandse studenten, die moeten ook ergens wonen. Pak 'm beet 20/30 jaar geleden waren die er niet/nauwelijks.
• Sinds hogescholen ineens 'universities of applied science' zijn trekken scholieren het halve land door om een opleiding commerciële economie te volgen in Utrecht terwijl ze die prima hadden kunnen volgen in hun 'thuisstad'. Dit laatste is echt n=1 van mijn kant, maar die indruk heb ik.

Ergo: woonruimte (in het algemeen, maar hier specifiek voor scholieren en studenten) is schaar. Prijzen zijn sky-high en in dat opzicht waren de studenten vroeger (even los van de uitwonende basisbeurs) qua woonlasten gewoon beter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
@Fastclaimer Hier moet je even goed over na gaan denken, evt met een financieel adviseur.

In een (eventueel) dalende markt is het grootste risico voor mensen die van een bestaande woning gaan verhuizen naar een nieuwbouwproject en daarvoor overwaarde v/d bestaande woning nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fastclaimer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 16:25
jessy100 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:43:
[...]

Poeh hoe wil je dat doen dan? zsm in de verkoop? hoe overbrug je die 2 jaar?
Ik wil een overbruggingskrediet nemen en het huis eind volgend jaar op de markt brengen.

Optie die de makelaar bood was nu verkopen waarna hij een huurwoning garandeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:29
Fastclaimer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Ik wil een overbruggingskrediet nemen en het huis eind volgend jaar op de markt brengen.

Optie die de makelaar bood was nu verkopen waarna hij een huurwoning garandeert.
Ik denk dat vooral de makelaar hier beter van wordt. Zou eens met meerdere makelaars gaan praten. Ik heb toevallig 2 weken geleden 2 makelaars over de vloer gehad en beiden gaven aan nog geen daling te zien qua prijzen.

Tevens kun je je best afvragen of in het segment waarin jouw woning valt echt gaat zakken en dan wel met 35%. Het is juist in de startersklasse waarin de markt volledig vastzit, het moet wel raar lopen wil die markt stilvallen

En hoeveel geld hou je per maand over, je zou natuurlijk ook als worst case scenario gespaard geld dat eigenlijk voor inrichting bedoeld was als additioneel geld inleggen mocht je huis niet genoeg opbrengen

[ Voor 12% gewijzigd door Blik1984 op 10-05-2022 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

Fastclaimer schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:25:

Vooralsnog zijn er geen signalen dat de woningmarkt daadwerkelijk zou gaan instorten of systematisch zou gaan dalen. De vraagt groeit nog steeds, en de bouw houdt de vraag nog steeds niet bij. Bouw is vooral interessant in het hogere segment, waar iets meer gezonde marktwerking speelt (relatief begrip), maar de vraag naar betaalbaar wonen is nog gigantisch hoog. Ik zou eerder aanraden om dergelijke huizen vast te houden als dat financieel mogelijk zou zijn. Enkel het "overbieden", oftewel de variabiliteit, kapt wat af momenteel. Wellicht komt dat omdat er momenteel wat minder internationaal geld in Nederland vloeit wegens de instabiele situatie binnen de EU.

Nog steeds groeit de waarde van woningen gestaag. Ik zou meer het idee hebben dat de makelaar snel geld wil verdienen met een vlotte verkoop, dat is momenteel namelijk flink cashen voor makelaars. Ik zou zeker geen haast nemen met verkopen en verkopen, en ik zou mij ook geen zorgen maken om de markt. Een daling van 36% zit er echt niet in tenzij morgen Rusland voor onze deur staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Fox op 10-05-2022 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Dat het alle kosten dekt zeg ik ook niet, maar al met al was een uitwonende beurs bij een vier-jarige HBO opleiding toch een kleine €13k. Er gemakshalve vanuit gaan dat een student dat bedrag de afgelopen jaren heeft moeten lenen met een hogere studieschuld tot gevolg leidt wel tot een extra achterstand op de al moeizame woningmarkt. Studenten die wél van de uitwonendebeurs geprofiteerd hebben zullen ongetwijfeld ook hun struggles hebben gehad in bepaalde aspecten van het leven, maar in relatie tot de woningmarkt staat de huidige pechgeneratie er toch echt een stuk slechter voor dan de groep die vóór en ná het leenstelsel heeft gestudeerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miks schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En wanneer je beide grafieken goed op je laat inwerken, begrijp je ook direct wat er zal gaan gebeuren als de vraagkant wegvalt (zoals we nu zien gebeuren ivm de hogere hypotheeklasten): een explosie van aanbod. Let wel, dit zien we nu nog niet, maar ligt dus zeker in de lijn der verwachting.
Waarop baseer jij dat de vraag wegvalt?

Ik denk dat prijzen zullen zakken vanwege de hoge rente, maar dat de vraag wegvalt (zoals in 2008) dan moet de werkeloosheid eerst stijgen en ik zie juist het omgekeerde gebeuren.. (loonstijging door tekort).

Al met al schiet de koper dus niks op van de stagnatie of daling, het verschil gaat naar de rente.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 10-05-2022 21:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ObiTewodros
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-04 22:22
De huizenmarkt lijkt nu erg instabiel. Er wordt her en der beweerd dat de stijging van de hypotheekrente voor een daling of afvlakking van de prijzen zal zorgen. Wat is denken jullie? Gaan we in de komende maanden de huizenprijzen zien dalen? Geldt dit ook voor nieuwbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13:02
Sport_Life schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:39:
[...]

Waarop baseer jij dat de vraag wegvalt?

Ik denk dat prijzen zullen zakken vanwege de hoge rente, maar dat de vraag wegvalt (zoals in 2008) dan moet de werkeloosheid eerst stijgen en ik zie juist het omgekeerde gebeuren.. (loonstijging door tekort).

Al met al schiet de koper dus niks op van de stagnatie of daling, het verschil gaat naar de rente.
Zakkende prijzen hangen toch samen met wegvallende vraag? Als de vraag niet zou wegvallen zouden de prijzen ook wel gelijk blijven. Beetje vraag/aanbod principe. Als de prijzen zakken vanwege de hoge rente, komt dat dus door dat de hoge prijzen niet betaald kunnen worden. Of het dan door door werkloosheid, inflatie of wat dan ook komt maakt niet uit.
Pagina: 1 ... 81 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg