FunkyTrip schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:08:
[...]
Als je 25 bent en 2550 netto per maand binnenharkt hoef je je sowieso niet zoveel zorgen te maken. Je verdient veel meer dan 95% van je leeftijdgenootjes en spaart ze dus de race uit. Jij kant veel sneller betalen wat zij nog niet kunnen.
Zou ik niet zo hard zeggen. Geweldig dat je misschien een paar honderd euro per maand netto meer over weet te houden, maar als je een dergelijk salaris combineert met een vrije sector huurwoning van 1200 euro per maand, dan is het niet zo makkelijk om 750 euro per maand te sparen.
750 euro per maand is onvoldoende om prijsstijgingen bij te houden - mits die doorzetten natuurlijk; daar kan je nu wel je vraagtekens bij zetten.
Niet dat de vergelijking met leeftijdsgenoten überhaupt heel relevant is voor je kansen op de woningmarkt, maar ook als je dat gewicht toekent: een leeftijdsgenoot die met een lager inkomen wél een sociale huurwoning mag betrekken à 600 euro per maand, kan met een inkomen van ~2000 netto simpelweg meer sparen bij verder gelijk uitgavepatroon.
Laat staan dat 100-200 euro meer sparen over een periode van 2-3 jaar een deuk in een pakje boter slaat bij de prijzen die nu gangbaar zijn in de Nederlandse huizenmarkt.
@
BarendBotje ik snap het gevoel van 'klem zitten' heel goed, ik heb daar 3 jaar lang in dit topic ruim voldoende over geschreven

desalniettemin, en ja ik weet dat het écht een dooddoener is, zelfs ons is het uiteindelijk toch gelukt.
Wij hebben dus wel in de vrije sector gehuurd, uiteindelijk heeft het geduurd tot mijn vriendin ook een leuk inkomen had tot we een qua maandlasten vergelijkbare koopwoning konden betrekken. Achteraf heeft dat huren dus kneiterveel geld gekost, maar ja, je kan niet alles hebben en financieel is onze generatie hoe dan ook de lul.
Als je een enigszins betaalbare huurwoning kan vinden, zou ik daar dan toch voor kiezen voor een paar jaartjes. Ja, de kosten zijn exorbitant (zeker als de huizenprijzen door zouden stijgen) maar uiteindelijk is de waarde van een eigen plek niet altijd in (eigenlijk waardeloze) euro's uit te drukken. Plus, als de prijzen zakken, kan het ook positief uitpakken.
BarendBotje schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Nee ik begrijp dat ik in een luxe positie zit en wil absoluut niet egoistisch of zielig overkomen. Echter wil ik een slimme beslissing maken, zodoende dat ik hier een soort van advies gevraagd heb.

Gezien de huidige situatie van de huizenmarkt vraag je eigenlijk om een soort beleggingsadvies

helaas kunnen verschillende scenario's zo extreem verschillend van elkaar uitpakken dat dat erg lastig is. En volledig afhankelijk van de glazen bol van de adviesgever.
Doe waar jij je goed bij voelt
[
Voor 16% gewijzigd door
Richh op 04-05-2022 11:37
]