Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:05
@Verwijderd
Uit eigen ervaring weet ik dat het wel mogelijk is, het kost gewoon tijd, en dat hebben de meeste mensen niet meer.
Mijn vrouw heeft ook geen rijbewijs, maar alleen een (electrische) fiets. Daar kan ze prima mee rondkomen, maar om naar een stadje in de buurt te gaan kost het haar ruim een half uur heen en een half uur terug, vs 10 minuten met de auto. Nu hebben wij het geluk dat mijn vrouw niet werkt, en dus daadwerkelijk de tijd hiervoor heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Autonoesis schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:23:
[...]

Er is niks zo ruimte verslindend als een auto. Elke keer weer een kulargument
Inderdaad een kulargument. Auto's vullen nog geen 0,2% van het oppervlak van Nederland. De enige reden dat je zoveel auto's in je straat ziet is dat je kavels zo klein zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 17:59:
[...]

Ik weet niet hoe jij met kinderen op bezoek wilt gaan naar opa en oma, de sportteams naar uitwedstrijden wilt brengen en bezoek wilt gaan bij vrienden die buiten de stad wonen? Om nog maar te zwijgen over de wekelijkse boodschappen.
Ik heb een auto :+

Maar als opa en oma ook in de stad wonen kan dat op de fiets. Sport uitwedstrijden is inderdaad wel een ding, maar is hooguit een keer per twee weken en dan neem je ook andere kinderen mee. Dus hoef je maar 1x per 3 uitwedstrijden te rijden. Kan prima met een deel auto. Boodschappen met een bakfiets of tegenwoordig gewoon laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:39:
[...]

Ik heb een auto :+

Maar als opa en oma ook in de stad wonen kan dat op de fiets. Sport uitwedstrijden is inderdaad wel een ding, maar is hooguit een keer per twee weken en dan neem je ook andere kinderen mee. Dus hoef je maar 1x per 3 uitwedstrijden te rijden. Kan prima met een deel auto. Boodschappen met een bakfiets of tegenwoordig gewoon laten bezorgen.
Dat komt niet zoveel meer voor dat opa en oma in dezelfde stad wonen. Met drie kleintjes in de trein en bus is geen feest.

Ik heb geen rijbewijs, maar ben wel blij dat mijn vrouw een auto heeft ;)

Een deelauto lijkt handig, totdat iedereen met Kerst die deelauto nodig heeft.

En dat auto voor grote ruimteproblemen zorgen is onzin.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2022 18:43 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:51:
[...]
Het meerendeel van de autobezitters WIL een auto en heeft helemaal geen praktische totale afhankelijkheid.
[...]
Pardon? Ik woon in een dorp met minder dan 2000 inwoners en OV is hier dus gewoon geen valide optie. Ik woon 'in de buurt van' den Bosch, als ik daarnaar toe wil met het OV kan ik 4 maal daags met een buurtbus naar een nabijgelegen dorp waar ik kan overstappen op een normale bus die me via tig dorpen naar den Bosch brengt.

Een ritje van het 'centrum' van mijn dorp naar centrum den Bosch volgens Google Maps:
code:
1
2
3
Auto     23 minuten
Fiets    1 uur 17 minuten
OV       1 uur 46 minuten

En dan is de tijd die je moet wachten op de buurtbus er niet eens in meegerekend. Oh je wil om 9 uur naar den Bosch? Mooi; de buurtbus vertrekt om 8 uur en om 11 uur. :/

De helft van Nederland woont - net als ik - op een plek waar gewoon geen fatsoenlijke vorm van OV bestaat. Daar kijk ik trouwens niemand op aan want ik begrijp heel goed dat er een kostenafweging moet worden gemaakt en dat we nu eenmaal geen rechtstreekse verbindingen aan kunnen leggen tussen elk boerendorp (en dat zijn er veel) en de dichtstbijzijnde grote stad.

Dat gezegd hebbende; voor mij en veel anderen is het hebben van een auto een absolute noodzaak, dat heeft weinig met willen te maken. Of moeten we allemaal onze huizen in die dorpen maar gaan verkopen en hopen dat er in de randstad nog een appartementje vrij is?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 09:29
[...]

Ik weet niet hoe jij met kinderen op bezoek wilt gaan naar opa en oma, de sportteams naar uitwedstrijden wilt brengen en bezoek wilt gaan bij vrienden die buiten de stad wonen? Om nog maar te zwijgen over de wekelijkse boodschappen.
De wekelijkse boodschappen 😱🤣.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:48
sdk1985 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 16:06:
[...]

Ik vind het grootste deel van je pleidooi bijzonder. Maar met die parkeer garage is natuurlijk weinig mis mee. Bijvoorbeeld bij Rotterdam heb je kralingse zoom waar je de auto kunt parkeren en je reis kunt vervolgen via de metro. Parkeren is daar gratis, mits je via het OV verder gaat. Dit concept kun je prima in elke middelgrote stad uitrollen.
Ik had het idee dat veel middelgrote steden al zulke P&R terreinen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:43:
[...]

Dat komt niet zoveel meer voor dat opa en oma in dezelfde stad wonen. Met drie kleintjes in de trein en bus is geen feest.

Komt door de trek naar de stad. Komt vanzelf weer terug als iedereen klaar is met naar de stad verhuizen.
Harrie_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:44:
[...]

Pardon? Ik woon in een dorp met minder dan 2000 inwoners en OV is hier dus gewoon geen valide optie. Ik woon 'in de buurt van' den Bosch, als ik daarnaar toe wil met het OV kan ik 4 maal daags met een buurtbus naar een nabijgelegen dorp waar ik kan overstappen op een normale bus die me via tig dorpen naar den Bosch brengt.

Een ritje van het 'centrum' van mijn dorp naar centrum den Bosch volgens Google Maps:
code:
1
2
3
Auto     23 minuten

En dan is de tijd die je moet wachten op de buurtbus er niet eens in meegerekend. Oh je wil om 9 uur naar den Bosch? Mooi; de buurtbus vertrekt om 8 uur en om 11 uur. :/

De helft van Nederland woont - net als ik - op een plek waar gewoon geen fatsoenlijke vorm van OV bestaat. Daar kijk ik trouwens niemand op aan want ik begrijp heel goed dat er een kostenafweging moet worden gemaakt en dat we nu eenmaal geen rechtstreekse verbindingen aan kunnen leggen tussen elk boerendorp (en dat zijn er veel) en de dichtstbijzijnde grote stad.

Dat gezegd hebbende; voor mij en veel anderen is het hebben van een auto een absolute noodzaak, dat heeft weinig met willen te maken. Of moeten we allemaal onze huizen in die dorpen maar gaan verkopen en hopen dat er in de randstad nog een appartementje vrij is?
Niet naar een klein appartementje, maar we kunnen ook fatsoenlijke appartementen bouwen van 125-150 met 3-4 slaapkamers. Met fatsoenlijke groen voorziening rondom en parkeerplaatsen onder de grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Z___Z schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:58:
[...]

Niet naar een klein appartementje, maar we kunnen ook fatsoenlijke appartementen bouwen van 125-150 met 3-4 slaapkamers. Met fatsoenlijke groen voorziening rondom en parkeerplaatsen onder de grond.
Ja even los van het feit of mensen dat willen, die appartementen zijn NU niet beschikbaar of niet betaalbaar.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
[...]

Kindloos, dus dat is een probleem minder. Ik heb mijn autobezit geoutsourced aan een chauffeur met eigen auto. Als het niet lukt met het OV (wat 9 van de 10x wel lukt) is achterin de E-klasse een heerlijk alternatief. Kom veel relaxter aan dan anderen en hoef nooit te zoeken naar een parkeerplek, dat is echt deur tot deur.

Voor verdere bestemmingen kun je ook mixen, dus bijvoorbeeld intercity naar een grote stad en dan de laatste paar kilometer taxi tot aan de deur.

Recent nieuwbouw gekocht en al mijn buren zitten zich nu al, 1 jaar voor oplevering, druk te maken over parkeerplekken en of die ene vaste plek per woning en een paar straatplekken wel voldoende gaan zijn. Ongelooflijk.

[ Voor 11% gewijzigd door MXMaster op 21-04-2022 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Harrie_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:03:
[...]

Ja even los van het feit of mensen dat willen, die appartementen zijn NU niet beschikbaar of niet betaalbaar.
Nee dat klopt, maar regeren is vooruitkijken. Ok regeren was vooruitkijken. Nu is de regeringshorizon helaas maar 3 jaar. Laatste jaar begint “the vote of Holland” weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amboly
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 09:29
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:43:
[...]

Echt werkelijk argument dat je gebruikt zijn onzinnige drogredenen. Kleintjes vinden bussen en treinen fantastisch, dat is al een uitje op zich voor ze. Parkeerplekken nemen veel ruimte in. Vooral in de stad waar wettelijk bepaald is dat er voor elk gebouwd huis een x aantal parkeerplekken bij moeten komen. En met Kerst een tekort aan deelauto ;w .

Het is in ieder geval overgekomen dat je voor autobezit bent d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harrie_ schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:44:
[...]

code:
1
2
3
Auto     23 minuten

Maar in zo'n dorpje spelen de problemen waar we het nu over hebben toch helemaal niet? Als je ruimte genoeg hebt, zul je ook geen 50k heffing op huizen zonder eigen parkeerplaats hoeven heffen. Je moet het niet totaal zwart-wit zien. Mijn ouders wonen in een nog kleiner dorpje (toevallig ook in Brabant) en hebben ook een auto (die krijgen waarschijnlijk 50k subsidie in deze context, want ze kunnen een klein wagenpark kwijt op de opritten en in de garage. De vorige keer dat de banden vervangen moesten worden, waren ze eigenlijk nog niet eens echt opgereden. Gewoon te oud om nog verantwoord mee te kunnen rijden (droogtescheurtjes). Die rijden nog geen 5k kilometer per jaar. De rest doen ze, ondanks dat ze beide gepensioneerd zijn, met de fiets. En ja, mijn vader ging ook op de fiets naar het werk vroeger. Mijn moeder rijdt eigenlijk al jaren nauwelijks tot geen auto meer. Als het echt niet anders kan dan pakt ze de auto. Mijn ouders willen dan ook helemaal geen elektrische auto. Kan kostentechnisch niet uit. Ze zijn waarschijnlijk allebei al overleden voor ze de investering terugverdiend hebben. Ik kan me ook niet herinneren, dat ik het in het dorp bij mijn ouders ooit als "vol met auto's" ervaren heb. Dat speelt volgens mij vooral in uit de kluiten gewassen dorpen en steden.

Waar het om gaat is, dat we met z'n allen echt veel en veel te veel autokilometers maken en ook nog eens heel inefficiënt met onze kostbare ruimte (vooral in grote dorpen en steden) omgaan door die helemaal vol te zetten met auto's. Dat is gewoon niet houdbaar op de lange termijn, zeker niet met aanhoudende groei. Dan maakt het eigenlijk niet eens zo heel veel uit, of het nou elektrische auto's of brandstofauto's zijn. Ze zijn - beide op hun eigen manier- eigenlijk gewoon slecht.

Ik reis (tegenwoordig nog maar 1x per 2 weken) naar kantoor met de trein. Kost me heen en terug bij elkaar 5 uur. Maar zo moet je dat niet zien. Van die 5 uur werk ik er 3, waardoor ik nog maar een uurtje of 5 op kantoor hoef te zijn en even IRL contact kan hebben met wat collega's. Daar staat dan wel weer tegenover dat ik na zo'n dag 9 werkdagen heb waarop mijn reistijd 0 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

amboly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:14:
[...]

Echt werkelijk argument dat je gebruikt zijn onzinnige drogredenen. Kleintjes vinden bussen en treinen fantastisch, dat is al een uitje op zich voor ze. Parkeerplekken nemen veel ruimte in. Vooral in de stad waar wettelijk bepaald is dat er voor elk gebouwd huis een x aantal parkeerplekken bij moeten komen. En met Kerst een tekort aan deelauto ;w .

Idd wat mij betreft mogen we weer terug naar de tijd van paard & wagen en lege straten. De grote steden zijn helemaal niet gemaakt voor autobezit :). Als je erop let ziet het er ook niet uit al die auto's in een veel te smalle <jaren 30 straat :P

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:58
Sport_Life schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:29:
[...]

Idd wat mij betreft mogen we weer terug naar de tijd van paard & wagen en lege straten. De grote steden zijn helemaal niet gemaakt voor autobezit :). Als je erop let ziet het er ook niet uit al die auto's in een veel te smalle <jaren 30 straat :P
Ken je het YouTube kanaal Not Just Bikes? Zo niet, een aanrader. Jij moet in ieder geval zeker niet overwegen om naar Noord Amerika te gaan emigreren :+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Masvic schreef op woensdag 20 april 2022 @ 22:26:
Eerder dit ook gelinkt:
https://www.volkskrant.nl...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Kabinet is dus al bezig met het forceren van gemeentes om meer huizen te (laten) bouwen... Klaar met het NIMBYisme, ja er moet gebouwd worden maar vooral niet in mijn wijk 🥲.
En fatsoenlijke prijsklasse; ik ben benieuwd. Blijkbaar kunnen gemeentes wel wat bouwen als ze verplicht worden om asielzoekers op te vangen, dus wie weet voor Henk en Ingrid ook:
https://www.omropfryslan....-burgum-officieel-geopend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:38:
[...]

En fatsoenlijke prijsklasse; ik ben benieuwd. Blijkbaar kunnen gemeentes wel wat bouwen als ze verplicht worden om asielzoekers op te vangen, dus wie weet voor Henk en Ingrid ook:
https://www.omropfryslan....-burgum-officieel-geopend
Als Henk en Ingrid ook met z'n tienen in één woning willen wonen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 20:54:
[...]

Als Henk en Ingrid ook met z'n tienen in één woning willen wonen :).
Haha, straks op 100m2 , 10 bewoners ; Misschien kunnen we het verticaal slapen introduceren...want ja die slaapkamers pakken zowiezo al de helft van je huis in. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:10:
[...]
Haha, straks op 100m2 , 10 bewoners ; Misschien kunnen we het verticaal slapen introduceren...want ja die slaapkamers pakken zowiezo al de helft van je huis in. :*)
Hmm verticaal de slaapkamers plaatsen? Je bedoelt zoals een flat? ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:25:
[...]

Hmm verticaal de slaapkamers plaatsen? Je bedoelt zoals een flat? ^_^
Gaat ff nergens over, ook helemaal off topic : Maar stel je bedenkt een bed wat verticaal staat, waar je "inloopt" en dichtklapt ofzo iets dergelijks... Fantasie slaat weer op hol hier :) :) :)

Maar alles volzette met stapelbedden kan ook nog, iets handiger

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2022 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch zie ik meer woningen te koop staan op Funda(iemand haalde dit al aan paar dagen terug...kan ff niet terugvinden), vraag me af waarom:
-Paniek(zien de bui hangen, rente loopt op) en verkopen om te gaan huren?
-Doorstromen/upgraden naar een volgende woning?
-Emigreren?

(is niet specifiek naar jou @Caelorum , maar krijg deze ff niet in een nieuw bericht excuse moi)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2022 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL104
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-05 08:51
Bij mij in de buurt heb ik ook het idee dat er meer aanbod is dan ik sinds tijden heb gezien. Wel lijkt het nog altijd snel te verkopen.

Spontane emigratie lijkt me niet zo waarschijnlijk. Doorstroming zal nu toch ook niet ineens meer zijn, of zijn er recent extra veel huizen verkocht? Mensen die op nieuwbouw zitten te wachten en nu besluiten toch alvast te verkopen, daar kan ik me wat bij voorstellen.

Ik ben benieuwd als er straks cijfers over Q2 komen, of er daadwerkelijk ongebruikelijk veel huizen te koop zijn gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 07:58
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:42:
Toch zie ik meer woningen te koop staan op Funda(iemand haalde dit al aan paar dagen terug...kan ff niet terugvinden), vraag me af waarom:
-Paniek(zien de bui hangen, rente loopt op) en verkopen om te gaan huren?
-Doorstromen/upgraden naar een volgende woning?
-Emigreren?

(is niet specifiek naar jou @Caelorum , maar krijg deze ff niet in een nieuw bericht excuse moi)
Meer dan wanneer? In april trekt het altijd aan en mei is ook een topmaand. Verkopers zetten hun huis liever met mooi weer in de etalage, dan oogt toch een stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
Rubbergrover1 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 18:56:
[...]

Ik had het idee dat veel middelgrote steden al zulke P&R terreinen hebben.
Ongetwijfeld heel veel P+R maar ik kom het zelf weinig tegen zoals in Rotterdam. Maar dat is ongetwijfeld regio gebonden. Bijvoorbeeld in Tilburg heb je er meerdere, maar zo ver ik weet niks dicht langs de snelweg met een OV aansluiting. In Breda heb je in Breda West een transferium. Maar de aansluiting op het industrie stuk is er eigenlijk maar gedeeltelijk (gaat een bus tot het NAC stadium, de rest mag je AFAIK lopen wat neer komt op 20+ minuten, totale reistijd 52 minuten over een stukje dat je met de auto in 7 minuten kunt afleggen). Je moet het natuurlijk meer als een systeem zien dan puur een parkeer plaats.

[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 21-04-2022 22:10 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-12-2024
Ik ga wil een nieuwbouwwoning bij Den Haag/ in Leidschendam (leytsche hof). Maar wat zijn ze duur. Ruim 7 ton voor een tussenwoning, maar wel 2 eigen parkeerplaatsen, zonnepanelen en warmtepomp. Tja in de randstad zijn dat snel de prijzen. En dan duurt de bouw ook nog eens 33 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

praliwi schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:07:
[...]

Meer dan wanneer? In april trekt het altijd aan en mei is ook een topmaand. Verkopers zetten hun huis liever met mooi weer in de etalage, dan oogt toch een stuk aantrekkelijker.
Meer dan de laatste 6 maanden, idd kan kloppen : Lente en ziet er dan beter uit(verhuizen bij verkoop/overdracht/sleutel in de zomer, ook wel handiger)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:06
Huizenmarkt beweegt als een slak. Rente stijg nu net pas echt serieus dus de daling wordt nu langzaam ingezet. Duurt vaak wel een paar jaar voordat een eventueel dal is bereikt. Als de rente boven de 5 gaat zal het wel versnellen, maar dan nog duurt het vele maanden voor een duidelijk zichtbare daling. Eerst stijgt het aanbod, dan gaan geleidelijk de prijzen omlaag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sdk1985
[...]

Ten eerste denk ik dat je heel blij moet zijn met het OV, want zonder het OV was het op jouw weg en jouw parkeerplaats nog drukker geweest. Dat geld is dus in ieder geval goed besteed. Het meerendeel van de autobezitters WIL een auto en heeft helemaal geen praktische totale afhankelijkheid. Blijkbaar kan het financieel allemaal nog steeds wel uit, anders zou het aantal auto's niet blijven groeien.
Ik vind dit een rare insteek. Dit argument kun je toch voor min of meer elk bezit maken? Er is altijd wel een manier te vinden om zonder X te leven. Vroeger had men geen wasmachine, geen vaatwasser en zelfs geen vriezer.

Met de tijd ontwikkelt welvaart en dat resulteert in de vrijheid om luxe producten aan te schaffen.
Toen ik een jaar of 8 was waren wij de eerste in de straat met twee auto's. Dit omdat destijds mijn moeder 3 dagen op 75km afstand werkte en mijn vader 5 dagen op zijn fiets naar het werk ging (daarom 'geëmigreerd'), tot hij 30km werd overgeplaatst. Maar toen ik een jaar of 14 was had eigenlijk vrijwel iedereen in de straat een tweede auto. Dat is eigenlijk redelijk genormaliseerd. Dit heeft overigens verder geen effect gehad op het ruimtegebruik, de percelen lagen vast en die ruimte was al ingedeeld. Veel huizen hadden al een vrijwel volledig bestrate voortuin (met garage) en daar pasten 2 auto's op. De rest ging op de stoep.
De auto is een onding, in zijn algemeen. We hebben er al veel te veel van en ze nemen een best groot deel van de beschikbare openbare ruimte in beslag. Het begint de spuigaten uit te lopen, op veel plaatsen.
Ik weet niet wat voor negatieve ervaring (rijangst?) jij er mee hebt gemaakt maar een auto is een enorm handig ding. Het ding stelt je in staat om jezelf snel te verplaatsen en daarmee tijd te besparen. Na het behalen van enige financiële stabiliteit is tijd de primaire factor van geluk. Verder is het een werkpaard voor het verplaatsen van spullen (bouwmarkt, ikea, enz). Ook geeft het een zekere vrijheid. Wil je van A naar B dan ben je niet afhankelijk van dienstlijnen. De borden E19 en daarna E17 volgen en je zit met één tank benzine een paar uur later in Parijs.

Anyway het bekende plaatje;
Afbeeldingslocatie: https://www.cbs.nl/-/media/imported/images/2016/05/bodemgebruik-2012.jpg
Lijkt mij duidelijk waar heel makkelijk ruimte te winnen is. Als je morgen auto's verbied lost dit woontechnisch helemaal niks op (creëert ondertussen wel een enorm logistiek probleem want het OV is al overbelast).

[ Voor 3% gewijzigd door sdk1985 op 21-04-2022 23:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

amboly schreef op donderdag 21 april 2022 @ 19:14:
[...]

Ja, terwijl ik dus geen rijbewijs heb ;)

Wel eens met drie kinderen van 1,2 en 3 in een trein gezeten?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:03:
[...]

Ja, terwijl ik dus geen rijbewijs heb ;)

Wel eens met drie kinderen van 1,2 en 3 in een trein gezeten?
Ja, dan loop ik altijd een wagonnetje verder >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:51
real_tweety schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:15:
Ik ga wil een nieuwbouwwoning bij Den Haag/ in Leidschendam (leytsche hof). Maar wat zijn ze duur. Ruim 7 ton voor een tussenwoning, maar wel 2 eigen parkeerplaatsen, zonnepanelen en warmtepomp. Tja in de randstad zijn dat snel de prijzen. En dan duurt de bouw ook nog eens 33 maanden...
33 maanden, dat lijkt me extreem veel. Bij mijn nieuwbouwhuis mag de bouw van start bouw tot oplevering maximaal 290 bouwdagen duren, dat is grofweg 19 maanden. In realiteit worden de meeste huizen in ongeveer 1 jaar tijd opgeleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sdk1985 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:43:
[...]
Als je morgen auto's verbied lost dit woontechnisch helemaal niks op (creëert ondertussen wel een enorm logistiek probleem want het OV is al overbelast).
Volgens mij zegt helemaal niemand dat hij auto's wil verbieden. De boodschap is vooral dat je juist ook als autorijder veel voordeel hebt van het OV omdat dat ervoor zorgt dat een heleboel mensen geen auto hoeven te hebben of voor elk wissewasje de auto moeten nemen. Doordat veel mensen met het OV reizen, sta je niet constant in de file. Of krijg je situaties zoals in Los Angeles, waar je haast eindeloos veel rijstroken hebt maar de boel toch vast staat.

En wat betreft het ruimtegebruik, het is niet zo relevant hoeveel ruimte auto's in heel Nederland innemen. Het is vooral van belang hoeveel ruimte auto's innemen op de plekken waar veel mensen zijn. De meeste stadscentra kunnen het bijvoorbeeld niet aan als iedereen met de auto zou komen. Ook al zou je er tig parkeergarages bij bouwen om het blik te kunnen parkeren, dan nog zouden de aan- en afvoerwegen het in de oude stadscentra niet aankunnen. Je zou dan met een jaren 60 sloopdrift de halve stad moeten afbreken om autowegen aan te leggen. En dat is iets wat veel mensen niet echt zien zitten, omdat je dan de essentie van het oude centrum wegsloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Blik1984 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 23:08:
[...]

33 maanden, dat lijkt me extreem veel. Bij mijn nieuwbouwhuis mag de bouw van start bouw tot oplevering maximaal 290 bouwdagen duren, dat is grofweg 19 maanden. In realiteit worden de meeste huizen in ongeveer 1 jaar tijd opgeleverd
Waar staat dat dan die ma 290 dagen want in de aanneemovereenkomst staat 710 dagen en die is door Woningborg goedgekeurd. Het ligt in een hof met appartementen en die duren lang. zie project: leytschehof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.cbs.nl/nl-nl/...n-in-eerste-kwartaal-2022

In het eerste kwartaal van 2022 zijn 43.923 bestaande koopwoningen van eigenaar gewisseld. Dat was 34,1 procent minder dan een jaar eerder en het laagste aantal woningtransacties in 6 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In tegenstelling tot NVM ziet Kadaster nog geen prijsdalingen. Index 1e kwartaal was 182,4 versus 175,1 voor q4 2021. Prijzen dus 4,2% hoger in een kwartaal. Ook de maand maart was hoger dan zowel januari en februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:02
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:26:
In tegenstelling tot NVM ziet Kadaster nog geen prijsdalingen. Index 1e kwartaal was 182,4 versus 175,1 voor q4 2021. Prijzen dus 4,2% hoger in een kwartaal. Ook de maand maart was hoger dan zowel januari en februari.
Voorjaar en zomer worden altijd meer huizen verwisseld dan jan/feb.
Of bedoel je in verhouding met vorig jaar Maart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:24:

In het eerste kwartaal van 2022 zijn 43.923 bestaande koopwoningen van eigenaar gewisseld. Dat was 34,1 procent minder dan een jaar eerder en het laagste aantal woningtransacties in 6 jaar.
Dat komt wel overeen met de in dit topic geschetste zeer lage getallen van nieuwe aanmeldingen op Funda in Q1. Dat er nu zo veel meer aanbod is dan in Q1 ligt dus vooral aan het lage aanbod dat er in Q1 was. En niet zozeer aan het ogenschijnlijk hoge aanbod dat nu op Funda komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:26:
Bij een afvlakking van de huizenprijzen zou je ook verwachten dat de NVM dat eerder signaleert dan Kadaster. Ik heb zelf mijn huis in Q3 (Augustus) gekocht (20% boven vraagprijs) en vorige maand bij de notaris gepasseerd, dat telt voor de NVM mee in de data van augustus/q3 '21 en voor Kadaster in de data van maart/q1 '22.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, gemiddeld zit er zo'n 3 maanden tussen. Maar NVM data betreft weer een deel van de markt dus iets onbetrouwbaarder en iets minder correcte berekeningswijze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
real_tweety schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 08:59:
[...]

Waar staat dat dan die ma 290 dagen want in de aanneemovereenkomst staat 710 dagen en die is door Woningborg goedgekeurd. Het ligt in een hof met appartementen en die duren lang. zie project: leytschehof
Ah ok, het komt door de appartementen. Dat werd me niet duidelijk in jouw verhaal omdat je het over een tussenwoning had. Appartementen duren inderdaad langer. Maar ga er maar wel vanuit dat die 33 maanden echt de maximale bouwtijd is. Een aannemer wil graag afsluiten en snel zijn geld krijgen, dus die willen ook zo snel mogelijk opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:39:
[...]

Dat komt wel overeen met de in dit topic geschetste zeer lage getallen van nieuwe aanmeldingen op Funda in Q1. Dat er nu zo veel meer aanbod is dan in Q1 ligt dus vooral aan het lage aanbod dat er in Q1 was. En niet zozeer aan het ogenschijnlijk hoge aanbod dat nu op Funda komt.
Lijkt ook wel een soort dip in januari en dat het daarna weer wat opkrabbelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PkkVTJKKnlX1Cvk942dmlrL0kc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4pMc2lUdudx4w0PQeH6vyAi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
sdk1985 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 22:43:
[...]

Ik vind dit een rare insteek. Dit argument kun je toch voor min of meer elk bezit maken? Er is altijd wel een manier te vinden om zonder X te leven. Vroeger had men geen wasmachine, geen vaatwasser en zelfs geen vriezer.

Met de tijd ontwikkelt welvaart en dat resulteert in de vrijheid om luxe producten aan te schaffen.
Toen ik een jaar of 8 was waren wij de eerste in de straat met twee auto's. Dit omdat destijds mijn moeder 3 dagen op 75km afstand werkte en mijn vader 5 dagen op zijn fiets naar het werk ging (daarom 'geëmigreerd'), tot hij 30km werd overgeplaatst. Maar toen ik een jaar of 14 was had eigenlijk vrijwel iedereen in de straat een tweede auto. Dat is eigenlijk redelijk genormaliseerd. Dit heeft overigens verder geen effect gehad op het ruimtegebruik, de percelen lagen vast en die ruimte was al ingedeeld. Veel huizen hadden al een vrijwel volledig bestrate voortuin (met garage) en daar pasten 2 auto's op. De rest ging op de stoep.

[...]

Ik weet niet wat voor negatieve ervaring (rijangst?) jij er mee hebt gemaakt maar een auto is een enorm handig ding. Het ding stelt je in staat om jezelf snel te verplaatsen en daarmee tijd te besparen. Na het behalen van enige financiële stabiliteit is tijd de primaire factor van geluk. Verder is het een werkpaard voor het verplaatsen van spullen (bouwmarkt, ikea, enz). Ook geeft het een zekere vrijheid. Wil je van A naar B dan ben je niet afhankelijk van dienstlijnen. De borden E19 en daarna E17 volgen en je zit met één tank benzine een paar uur later in Parijs.

Anyway het bekende plaatje;
[Afbeelding]
Lijkt mij duidelijk waar heel makkelijk ruimte te winnen is. Als je morgen auto's verbied lost dit woontechnisch helemaal niks op (creëert ondertussen wel een enorm logistiek probleem want het OV is al overbelast).
Ja er is veel landbouwgrond, maar als je kijkt dat verkeersterrein zo'n kwart is van woonterrein kan je IMHO niet zeggen dat auto's niet veel ruimte innemen. Hoe landelijker je gaat bouwen, hoe groter dit aandeel wordt.
Als je in de stad hetzelfde percentage aanhoud als in dorpen, zou je in stadskernen overal 6-baans wegen moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:47:
[...]

Ah ok, het komt door de appartementen. Dat werd me niet duidelijk in jouw verhaal omdat je het over een tussenwoning had. Appartementen duren inderdaad langer. Maar ga er maar wel vanuit dat die 33 maanden echt de maximale bouwtijd is. Een aannemer wil graag afsluiten en snel zijn geld krijgen, dus die willen ook zo snel mogelijk opleveren.
Maar een aannemer wil óók pas gaan bouwen als het grootste deel van de woningen verkocht zijn. Wat bij een compleet appartementencomplex soms een stuk langer duurt dan bij een blok 'gewone' woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Ten eerste denk ik dat je heel blij moet zijn met het OV, want zonder het OV was het op jouw weg en jouw parkeerplaats nog drukker geweest. Dat geld is dus in ieder geval goed besteed. Het meerendeel van de autobezitters WIL een auto en heeft helemaal geen praktische totale afhankelijkheid. Blijkbaar kan het financieel allemaal nog steeds wel uit, anders zou het aantal auto's niet blijven groeien.

De auto is een onding, in zijn algemeen. We hebben er al veel te veel van en ze nemen een best groot deel van de beschikbare openbare ruimte in beslag. Het begint de spuigaten uit te lopen, op veel plaatsen.
Het is niet mijn weg en aangezien mijn werk op zeer ongustige locatie ligt qua OV maakt dat helemaal niets uit. En mijn parkeerplek is Prive als iemand daar staat laat ik hem wegslepen, of ik parkeer ervoor en dan zoekt hij het maar uit. Ik zou best meer het OV willen gebruiken maar aangezien dat niet aangeboden word als ik het dan nodig heb. En dan woon ik nog in een dorp met een treinstation, een aantal jaar terug kon ik nog 30min fietsen naar een station en daar dan via nachtnet gaan stappen. Maar nachtnet was te duur dus nu tot 24:00 OV dat is gewoon niet genoeg als je wilt stappen of op visite wilt gaan.

Wat is afhankelijk? Vind je het belangrijk om vrienden te kunnen bezoeken of naar je werk te gaan? Tja het is niet noodzakelijk je kan ook gewoon niet werken en elke dag alleen thuis zitten.
Hobbies zijn ook niet echt noodzakelijk daar kan je inderdaad ook best zonder.

Zonder auto kan ik niet gaan stappen buiten het dorp, niet naar vrienden op visite, niet naar mijn werk, niet naar familie. OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet wil zijn.

Dus ja in mijn geval en bij veel vrienden en bekenden in dezelfde situatie is een auto gewoon noodzakelijk.

We moeten gewoon bij nieuwbouw zorgen dat er ruimte gemaakt word voor voldoende parkeergelegenheid. En dan niet een landelijke norm nemen maar gewoon naar de locatie kijken. Een appartement in centrum amsterdam heeft er misschien maar 0.5 per appartement nodig. Een woning in een dorp waarschijnlijk gewoon 2.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:21:
[...]

Maar een aannemer wil óók pas gaan bouwen als het grootste deel van de woningen verkocht zijn. Wat bij een compleet appartementencomplex soms een stuk langer duurt dan bij een blok 'gewone' woningen.
Een appartementencomplex kan je ook lastig half opleveren. Bij een woonwijk kan je per straat opleveren maar een complex kan je niet per verdieping afleveren. En omdat het allemaal bij elkaar zit kan je ook niet echt aan schaalvergroting doen. Je kan niet de volgende verdieping plaatsen voor de vorige af is. Bij een normale woning kan je best de fundering voor rijtje 2 storten voordat rijtje 1 de eerste verdieping af is.

[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:21:
[...]

De bouwdagen gaan pas in als de eerste paal geslagen wordt. De bouw kan beginnen als aan alle opschortende voorwaarden voldaan wordt, 1 van die dingen is o.a. dat x% vh project verkocht is en er geen bezwaren meer zijn op de diverse vergunningen. In de huidige tijd is de verkoop van een appartement niet een heel groot probleem bij een grote stad, dus de bottleneck zit hem meer in de omgevingsvergunning en bezwaarprocedures

Als ik kijk naar de doorlooptijd van mijn nieuwbouwproject, in juni 2021 kwam het online en 2 weken later was alles verkocht en gegund en werden de KAO's getekend. Afspraken bij de notaris pas in januari, transport grond in februari, start bouw in april/mei (nu dus). Pas vanaf dat moment gaan de 290 dagen tellen, en dan heb je dus eigenlijk al een klein jaar gehad die niet eens meetelt.

Het is een lange adem, het kopen van nieuwbouw. En bij appartementen helemaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:29:
[...]
We moeten gewoon bij nieuwbouw zorgen dat er ruimte gemaakt word voor voldoende parkeergelegenheid. En dan niet een landelijke norm nemen maar gewoon naar de locatie kijken. Een appartement in centrum amsterdam heeft er misschien maar 0.5 per appartement nodig. Een woning in een dorp waarschijnlijk gewoon 2.
[...]
Nee, we zouden eens harde eisen moeten stellen aan gemeentes voor de aanleg van fatsoenlijk OV en niet met nog meer parkeerplekken. Als een gemeente dat niet kan regelen met de huidige opzet van woonwijken moeten ze daar misschien eens naar kijken. Misschien ook wat meer compactere woningen ertussen zetten en wat meer bestemmingsverkeer voor de wijk zelf genereren (een fatsoenlijk winkelcentrum, sportschool, school, misschien nog wat kleine horeca) dan wordt zo'n fatsoenlijke bus of treinverbinding vanzelf rendabel.

Ik zeg niet dat er geen parkeerplekken moeten zijn, maar 1.2-1.4 per woning zou echt wel genoeg moeten zijn als de wijk zelf gewoon fatsoenlijk is opgezet. Helaas plaatsen ze die wijken alleen zover mogelijk van een centrum af en pleuren ze het liefst zoveel mogelijk grote woningen erin (want minder zorg- en politiekosten) en vooral ook zo weinig mogelijk voorzieningen, en ja, dan krijg je vanzelf een nog grotere autoafhankelijkheid, want mensen moeten steeds grotere afstanden afleggen om nog iets te gaan doen. Gevolg: meer asfalt, meer slijtage aan asfalt en vooral meer kosten. Terwijl wijken waarin meer is dan alleen vrijstaande woningen gewoon bewezen meer opbrengen voor een gemeente.

Zie bijv. ook deze publicatie van de provincie Zuid-Holland (PDF):
[....]Volgens veel planeconomen is bouwen van appartementen in plaats van eengezinswoningen dan ook slecht voor de grondprijs en de grondexploitatie. Zij rekenen dan echter niet mee dat bij optimalisatie er een ander ontwerp, meer uitgeefbare grond en minder parkeer- behoefte per woning ontstaat. En dat er meer collectieve voorzieningen haalbaar zijn. Tevens houden zij er geen rekening mee dat er meer bewoners komen en meer woningen hetgeen meer oplevert aan OZB, meer inkomsten voor het gemeentefonds en meer draagvlak voor voorzieningen, OV en MKB.[...]
Lage dichtheden zijn bij de huidige normen makkelijker ruimtelijk in te richten qua ontsluiting (geen liften, minder trappenhuizen, minder parkeeroplossingen en minder wegen: minder verkeersruimte in de woning en in het plan). Om deze reden bouwen we dus vooral duur. En bovendien sociaaleconomisch gesegregeerd (alleen woningen van gelijke prijs) en met een te lage dichtheid om voorzieningen, MKB en OV te ondersteunen. Door lage dichtheden en functiegescheiden te bouwen hebben we de provincie voor een groot deel dicht gebouwd.
Door lage dichtheden hebben we we gebouwd aan langere woon-werk afstanden waarop de auto het meest praktische of soms zelfs het enige praktische vervoermiddel is. Dit heeft weer files en snelweguitbreiding tot gevolg.
[...]
En let ook even goed op het plaatje op de laatste pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xhIKNep5A1WUS4OxDKbYg0OBL-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3Y3Or40CHmr8pcLciM0jdKKF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 22-04-2022 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:29:
[...]

Het is niet mijn weg en aangezien mijn werk op zeer ongustige locatie ligt qua OV maakt dat helemaal niets uit. En mijn parkeerplek is Prive als iemand daar staat laat ik hem wegslepen, of ik parkeer ervoor en dan zoekt hij het maar uit. Ik zou best meer het OV willen gebruiken maar aangezien dat niet aangeboden word als ik het dan nodig heb. En dan woon ik nog in een dorp met een treinstation, een aantal jaar terug kon ik nog 30min fietsen naar een station en daar dan via nachtnet gaan stappen. Maar nachtnet was te duur dus nu tot 24:00 OV dat is gewoon niet genoeg als je wilt stappen of op visite wilt gaan.

Wat is afhankelijk? Vind je het belangrijk om vrienden te kunnen bezoeken of naar je werk te gaan? Tja het is niet noodzakelijk je kan ook gewoon niet werken en elke dag alleen thuis zitten.
Hobbies zijn ook niet echt noodzakelijk daar kan je inderdaad ook best zonder.

Zonder auto kan ik niet gaan stappen buiten het dorp, niet naar vrienden op visite, niet naar mijn werk, niet naar familie. OV brengt je van waar je niet bent naar waar je niet wil zijn.

Dus ja in mijn geval en bij veel vrienden en bekenden in dezelfde situatie is een auto gewoon noodzakelijk.

[...]

Een appartementencomplex kan je ook lastig half opleveren. Bij een woonwijk kan je per straat opleveren maar een complex kan je niet per verdieping afleveren. En omdat het allemaal bij elkaar zit kan je ook niet echt aan schaalvergroting doen. Je kan niet de volgende verdieping plaatsen voor de vorige af is. Bij een normale woning kan je best de fundering voor rijtje 2 storten voordat rijtje 1 de eerste verdieping af is.
Maar je ziet dus juist een "omgekeerde beweging" in het ruimte maken voor parkeergelegenheid. Waar we vroeger stelden dat je de keuze had uit een huis zonder eigen parkeergelegenheid waarbij je aangewezen was op publieke parkeervoorzieningen of een huis met eigen parkeergelegenheid, zijn we juist druk bezig om het hele "publieke stuk" zoveel mogelijk te beperken en af te dwingen dat nieuwbouw met eigen parkeergelegenheid opgeleverd wordt. Dat vind ik dus onwenselijk, omdat het niet bijdraagt aan het terugdringen van autogebruik en -bezit.

Ik verwacht ook niet van iemand die "in the middle of nowhere" woont, dat die persoon zijn auto op gaat geven. Maar als je in een stad of groot dorp woont, heb je gewoon eigenlijk geen auto permanent voor de deur nodig. En ALS je dan toch een auto nodig hebt voor incidenteel, dan kun je ook een deelauto overwegen of parkeergelegenheid buiten de drukke woonwijken maken met een soort van P+R achtige voorzieningen. Als je die auto voor de deur hebt staan, gaan veel teveel mensen die voor elk wissewasje gebruiken. Waar ik nu woon, heb ik er wat minder zicht op (wij kijken vanuit onze woonkamer niet meer op geparkeerde auto's, ondanks een vooroorlogs huis vlakbij het centrum hebben we redelijk vrij uitzicht), maar bij onze vorige woning ontsierde een enorme berg auto's de verder groene en ruim opgezette straat. En dan zie je dus veel mensen even een paar boodschapjes halen met de auto in het buurtwinkelcentrum. Dat buurtwinkelcentrum lag op 10 minuten lopen en nog geen 2 minuten fietsen. Ik maakte het daar mee, dat ik thuis tegelijk met de buurman naar de AH ging. Hij ging met z'n Volvo S80 en ik met de bakfiets. Ik was steevast eerder in de AH, kon mijn bakfiets op enkele meters van de ingang stallen en was alweer iets anders aan het doen als de buurman thuis kwam met zijn 4 producten. Zijn vrouw had een auto - geen grapje - omdat ze nooit een andere tandarts genomen hadden na hun verhuizing 2 decennia geleden en ze het toch wel erg lastig vonden dat de buurman even geen auto had als de buurvrouw een afspraak bij de tandarts had. Die houding, daar moeten we gewoon vanaf.

Een hond maakt ook geen zooitje van zijn eigen nest. Waarom moeten wij dan wel onze leefomgeving compleet verpesten met al dat blik?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:09
Kunnen we het weer over ontwikkelingen op de huizenmarkt hebben, i.p.v. het nut of de noodzaak van een auto (waarbij iedereen vanuit z'n eigen perspectief/situatie toch niet bekeerd zal worden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:37:
[...]

De bouwdagen gaan pas in als de eerste paal geslagen wordt. De bouw kan beginnen als aan alle opschortende voorwaarden voldaan wordt, 1 van die dingen is o.a. dat x% vh project verkocht is en er geen bezwaren meer zijn op de diverse vergunningen. In de huidige tijd is de verkoop van een appartement niet een heel groot probleem bij een grote stad, dus de bottleneck zit hem meer in de omgevingsvergunning en bezwaarprocedures

Als ik kijk naar de doorlooptijd van mijn nieuwbouwproject, in juni 2021 kwam het online en 2 weken later was alles verkocht en gegund en werden de KAO's getekend. Afspraken bij de notaris pas in januari, transport grond in februari, start bouw in april/mei (nu dus). Pas vanaf dat moment gaan de 290 dagen tellen, en dan heb je dus eigenlijk al een klein jaar gehad die niet eens meetelt.

Het is een lange adem, het kopen van nieuwbouw. En bij appartementen helemaal.
Het klopt wel wat je zegt. Maar bij ons begint de 720 bouwdagen inderdaad vanaf de bouw en dan duurt het 30-33 maanden. Het staat in de aanneemovereenkomst die dagen en die is goedgekeurd door woningborg.
En de overdracht begint pas als inderdaad aan alle opschortende voorwaarden voldaan is. Dat is hier nog niet het geval. De 70% was in 2021 alweer makkelijker te halen dan nu.. De verkoop is al ruim 3 maanden in gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
real_tweety schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:10:
[...]

Het klopt wel wat je zegt. Maar bij ons begint de 720 bouwdagen inderdaad vanaf de bouw en dan duurt het 30-33 maanden. Het staat in de aanneemovereenkomst die dagen en die is goedgekeurd door woningborg.
En de overdracht begint pas als inderdaad aan alle opschortende voorwaarden voldaan is. Dat is hier nog niet het geval. De 70% was in 2021 alweer makkelijker te halen dan nu.. De verkoop is al ruim 3 maanden in gang.
Die 720 bouwdagen zijn dus de maximale aantal dagen dat ze er over mogen doen. De aannemer zal in principe sneller willen opleveren. Sneller opleveren betekent sneller geld ontvangen en sneller doorkunnen met een nieuw project.

Misschien nog even goed voor de perceptie rondom bouwdagen. Een jaar heeft gemiddeld 180 bouwdagen. 720 bouwdagen betekent dus dat ze er op basis van het gemiddeld aantal bouwdagen er 4 jaar over mogen doen om het complex af te bouwen en op te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Z___Z schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:20:
[...]

Ja er is veel landbouwgrond, maar als je kijkt dat verkeersterrein zo'n kwart is van woonterrein kan je IMHO niet zeggen dat auto's niet veel ruimte innemen.
Nou ja;
Verkeersterrein: Terrein in gebruik voor spoor-, weg- en luchtverkeer.
Wegverkeersterrein is nog geen 5% van het grondgebruik van de agrarisesector en bevat overigens natuurlijk nog meer functies dan woon-werk verkeer. Denk aan hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance) en logistiek.
Hoe landelijker je gaat bouwen, hoe groter dit aandeel wordt.
Als je in de stad hetzelfde percentage aanhoud als in dorpen, zou je in stadskernen overal 6-baans wegen moeten hebben.
Momenteel gaat 77% van woon werk afstand met de auto dus dat lijkt me geen accurate voorspelling. In geval van hoogbouw kan de onderste laag (of lagen) als parkeergarage dienst doen, dat is allemaal niet zo ingewikkeld. Het is verder vreemd om te suggereren dat de bouw van huizen met oprit in agrarisch gebied tot gevolg heeft dat er ineens magisch auto's bij spawnen. Sterker nog wanneer je een klein beetje visie gebruikt kun je direct ruimte vrij laten voor een bovengrondse tram/metro verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]

Zoals Blik1984 ook al een beetje op hint:
als er in jouw contract staat dat er een termijn is van 720 werkbare dagen, dan heb je het dus makkelijk over 48 maand (en niet 30-33 maanden) met gemiddeld 180 werkbare dagen per jaar: https://www.eigenhuis.nl/...eriode/werkbare-werkdagen

En ja, het kan zijn dat het (veel) eerder klaar is maar houd er ook rekening mee dat een eventuele verkoopmakelaar er baat bij heeft om een positief plaatje te tekenen (mijn nieuwbouwhuis word op dit moment gebouwd - getekend juli 2020, zou volgens de makelaar wellicht al eind 2021 opgeleverd worden, maar verwachting is nu eind dit jaar...).

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real_tweety
Blik1984 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:20:
[...]

Die 720 bouwdagen zijn dus de maximale aantal dagen dat ze er over mogen doen. De aannemer zal in principe sneller willen opleveren. Sneller opleveren betekent sneller geld ontvangen en sneller doorkunnen met een nieuw project.

Misschien nog even goed voor de perceptie rondom bouwdagen. Een jaar heeft gemiddeld 180 bouwdagen. 720 bouwdagen betekent dus dat ze er op basis van het gemiddeld aantal bouwdagen er 4 jaar over mogen doen om het complex af te bouwen en op te leveren.
Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:47:
[...]

Nee, we zouden eens harde eisen moeten stellen aan gemeentes voor de aanleg van fatsoenlijk OV en niet met nog meer parkeerplekken. Als een gemeente dat niet kan regelen met de huidige opzet van woonwijken moeten ze daar misschien eens naar kijken. Misschien ook wat meer compactere woningen ertussen zetten en wat meer bestemmingsverkeer voor de wijk zelf genereren (een fatsoenlijk winkelcentrum, sportschool, school, misschien nog wat kleine horeca) dan wordt zo'n fatsoenlijke bus of treinverbinding vanzelf rendabel.

Ik zeg niet dat er geen parkeerplekken moeten zijn, maar 1.2-1.4 per woning zou echt wel genoeg moeten zijn als de wijk zelf gewoon fatsoenlijk is opgezet. Helaas plaatsen ze die wijken alleen zover mogelijk van een centrum af en pleuren ze het liefst zoveel mogelijk grote woningen erin (want minder zorg- en politiekosten) en vooral ook zo weinig mogelijk voorzieningen, en ja, dan krijg je vanzelf een nog grotere autoafhankelijkheid, want mensen moeten steeds grotere afstanden afleggen om nog iets te gaan doen. Gevolg: meer asfalt, meer slijtage aan asfalt en vooral meer kosten. Terwijl wijken waarin meer is dan alleen vrijstaande woningen gewoon bewezen meer opbrengen voor een gemeente.
Nee we moeten zorgen dat de arbeid zich verspreid door het land zodat mensen niet met het OV of auto naar hun werk moeten maar dat het gewoon met de fiets kan. Dus gewoon bedrijven verplichten om uit de randstad te verhuizen naar buitengebied. Voor kantoorbaantjes kan dit ook makkelijk.

OV word overigens door de provincie en het rijk geregeld niet door de gemeenten. En het is ook direct nummer 1 waarop bezuinigt word en waar compleet niet nagedacht word over hoe het bruikbaar te maken is.
Laten we buurtbusjes inzetten die 1x per 2 uur gaan tussen 9 en 19:00, gek dat mensen dan met de auto gaan. Of de trein die niet na 24:00 rijd en dan klagen dat mensen met de auto naar de stad gaan. Tja de tijden dat uitgaan tot 24:00 is die zijn voorbij.

Dus ja als ze bij mij om de hoek weer een gestoord plan hebben met minder dan 2 parkeerplekken per woning dan maak ik ook bezwaar en ga ik dat plan ook frustreren zodat het hopelijk niet doorgaat. Niet omdat ik gaan huizen in de buurt wil maar omdat ik niet nog meer parkeerproblemen in de wijk wil.
Het NIMBY komt niet alleen omdat mensen het niet willen maar omdat ambtenaren gestoorde plannen bedenken die mensen niet willen. Bouw gewoon woningen zonder dat de bestaande wijk er niet de komende 10 jaar extreem veel overlast van heeft.
Het bouwproject wat ze hier om de hoek aan het doen zijn gaat ook voor veel parkeer overlast in de buurt zorgen. Niemand weet waar die autos moeten blijven, project duurt best lang dus zal vrij veel bezwaar hebben gehad ook om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:33
[...]

720 dagen is voor de aannemer inderdaad niet aantrekkelijk.

Vermoed dat het te maken heeft met de slechte beschikbaarheid van bouwmaterialen, en dan met name technische installaties.

De aannemer kan niet meer garanderen dat alle benodigde apparatuur binnen 1,5 jaar leverbaar is. Zit in de ventilatiebranche, en oa sommige typen wtw apparaten hebben levertijden die daar overheen gaan. Ook bij sommige warmtepompen schijnt het al in die regionen te zitten.

Zonder bijvoorbeeld een wtw of zonnepanelen kun je echter wel wonen in een woning, en de kans is groot dat je - ook als al deze apparatuur nog niet gemonteerd is - die optie krijgt aangeboden. Ruim binnen die 720 dagen dus.

Die 720 dagen wordt (vermoed ik) enkel gehanteerd omdat na die periode alles zeker wel is geleverd.

Staat er nog iets in over prijsvastheid of prijsindexering? Of een boeteclausule als de aannemer zich terugtrekt van het werk?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@Shadowhawk00 Lees anders de pdf eens. Bijv. in Zuid-Holland woont het overgrote deel binnen fietsafstand (met elektrische fiets) van het werk en toch pakken ze de auto. Want ze hebben een auto, want die hebben ze nodig voor de voorzieningen.
Autobezit leidt naar meer autogebruik en dus weer meer autobezit. Autobezit leidt ook naar minder wooneenheden per vierkante kilometer, een trend die je gewoon terugziet over de jaren heen. Niemand wil namelijk in een appartement wonen als ze twee auto's "nodig" hebben.

Wie de OV betaald is overigens niet van belang. Een wijk waar minder kans op OV gebruik is zal ook minder OV voorzieningen krijgen.

Verder is je opmerking over bedrijven ook wel interessant. Want ze hebben compleet geen incentive om dicht bij de mensen te gaan zitten, want die rijden toch wel gerust een uur enkele reis om op het werk te komen. Minder auto's en meer OV/fiets zou dan juist zorgen dat bedrijven dichterbij gaan zitten. Bedrijven gaan namelijk steevast zitten waar de werknemers zijn, want anders gaan ze failliet (of remt de groei).

Maarja, het is weer 1 van die vele trends op de huizenmarkt die maar niet willen doorbreken. Wat dat betreft is het net als hoe we met het milieu omgaan. Iedereen wil een leefbare omgeving, maar niemand wil er de initiële "pijn" voor lijden met als gevolg dat we met zijn allen blijven toewerken naar een slechtere leefomgeving.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:50:
@Shadowhawk00 Lees anders de pdf eens. Bijv. in Zuid-Holland woont het overgrote deel binnen fietsafstand (met elektrische fiets) van het werk en toch pakken ze de auto. Want ze hebben een auto, want die hebben ze nodig voor de voorzieningen.
Autobezit leidt naar meer autogebruik en dus weer meer autobezit. Autobezit leidt ook naar minder wooneenheden per vierkante kilometer, een trend die je gewoon terugziet over de jaren heen. Niemand wil namelijk in een appartement wonen als ze twee auto's "nodig" hebben.

Wie de OV betaald is overigens niet van belang. Een wijk waar minder kans op OV gebruik is zal ook minder OV voorzieningen krijgen.

Verder is je opmerking over bedrijven ook wel interessant. Want ze hebben compleet geen incentive om dicht bij de mensen te gaan zitten, want die rijden toch wel gerust een uur enkele reis om op het werk te komen. Minder auto's en meer OV/fiets zou dan juist zorgen dat bedrijven dichterbij gaan zitten. Bedrijven gaan namelijk steevast zitten waar de werknemers zijn, want anders gaan ze failliet (of remt de groei).

Maarja, het is weer 1 van die vele trends op de huizenmarkt die maar niet willen doorbreken. Wat dat betreft is het net als hoe we met het milieu omgaan. Iedereen wil een leefbare omgeving, maar niemand wil er de initiële "pijn" voor lijden met als gevolg dat we met zijn allen blijven toewerken naar een slechtere leefomgeving.
Zuid-Holland is een mini provincie met een paar grote steden waar veel werk te vinden is. Ja daar woont het overgrote deel in de buurt van het werk logisch.
Alleen is Nederland groter dan zuid-holland, al denken ze in den haag van niet.
En het is logisch, als je een auto hebt dan is het ook makkelijk om die te pakken. Als je geen auto hebt pak je het OV wel want geen andere keuze, heb je een auto dan kies je voor de beste en goedkoopste keuze en dat is vaak niet het OV.

De files zijn het beste middel tegen de files, namelijk als het langer duurt om van A naar B te gaan met de auto dan het alternatief dan gaan mensen dat alternatief gebruiken. Als er echter geen enkel alternatief is voor die mensen zijn ze gedwongen om alsnog in de file te zitten.

Bedrijven gaan zitten waar ze willen en voornamelijk bij elkaar in de buurt. Werknemers hebben niets te kiezen voor hem 10 anderen. Dus die verhuizen wel naar de regio waar het bedrijf zit, wat natuurlijk lokaal zorgt voor allemaal problemen ( leraren/zorg/huizen tekorten ) maar goed daar heeft het bedrijf geen last van.
Als bedrijven zouden gaan zitten waar werknemers wonen dan hadden we geen files gehad, die files staan dagelijks op exact dezelfde plekken en ongeveer 8 uur later staan ze daar weer maar dan in de andere richting. Spreiding van het werk zou ervoor zorgen dat die mensen die nu dagelijks in de file staan zouden werken in hun eigen regio.

Die redenering over het OV werkt ook de andere kant op. Mensen kopen een auto omdat ze geen OV ter beschikking hebben. Dus gebrek aan goed OV zorgt voor meer autobezit.
Zoals het voorbeeld hierboven al aangaf op veel plaatsen kost het OV 2-4x zo veel tijd dan de auto en ben je ook nog eens gebonden aan 1x in de 2 uur. Die mensen kiezen niet de auto omdat het makkelijk is maar omdat er gewoon geen realistisch alternatief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 14:20:
[...]

Nee we moeten zorgen dat de arbeid zich verspreid door het land zodat mensen niet met het OV of auto naar hun werk moeten maar dat het gewoon met de fiets kan. Dus gewoon bedrijven verplichten om uit de randstad te verhuizen naar buitengebied. Voor kantoorbaantjes kan dit ook makkelijk.
Juist die spreiding door het hele land hebben we nu ook al last van. Zorgt ervoor dat mensen veel nutteloze kilometers maken. Veel delen van de randstad zijn nu juist goed ingericht.

Mensen moeten gewoon wat dichter op elkaar gaan wonen. Oud-Zuid, maar ook wijken zoals de Pijp in Amsterdam zijn hier goede voorbeelden van. Dat het een gewilde plek is om te wonen bewijzen de vraag- en verkoopprijzen. Gaat zo richting de 10K per m2 en soms zelfs meer. Waarom? Werk op loopafstand, dat echte luxe, nooit 3 uur per dag in de file staan, alle voorzieningen in de buurt, soms zelfs in overvloed. Alles wat je maar kan bedenken zit daar op loopafstand. Tijd om op vakantie te gaan? Schiphol is 10-15 min met de taxi. Veel mensen daar komen dan ook niet vaak de stad uit.

Autobezit is daar dan ook laag, minder dan 1 per huishouden, omdat het gewoon niet nodig is. Geld speelt daar sowieso geen rol. Die ene keer dat je het wel nodig hebt pak je een deelauto. Woonwijken werken gewoon niet, je kan niet genoeg mensen per vierkante kilometer hebben om alle voorzieningen inclusief goede werkgelegenheid op fiets- en/of loopafstand te hebben als iedereen een kavel van 300m2+ nodig heeft. In Oud-Zuid en de Pijp is de bebouwing juist vaak 5 hoog, ruime appartementen, hoge bevolkingsdichtheid. En zeker geen 300m2 kavel per huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:10:
[...]
Bedrijven gaan zitten waar ze willen en voornamelijk bij elkaar in de buurt. Werknemers hebben niets te kiezen voor hem 10 anderen. Dus die verhuizen wel naar de regio waar het bedrijf zit, wat natuurlijk lokaal zorgt voor allemaal problemen ( leraren/zorg/huizen tekorten ) maar goed daar heeft het bedrijf geen last van.
Dit was misschien lang het geval maar op dit moment is er een ongekende krapte op de arbeidsmarkt en die lijkt komende jaren niet af te gaan nemen. Dus waar het misschien "voor hem 10 anderen" was zou het mij niet verbazen als het nu/straks "voor dit bedrijf 10 anderen" wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-09 16:48
@Shadowhawk00 Autobezit leidt ook naar minder wooneenheden per vierkante kilometer, een trend die je gewoon terugziet over de jaren heen. Niemand wil namelijk in een appartement wonen als ze twee auto's "nodig" hebben.
Heb je ergens onderbouwing voor het causale verband dat je hier suggereert? Ik kan me zeker voorstellen dat ze aan elkaar gecorreleerd zijn maar dat zegt weinig over causaliteit en welke richting dat op gaat. Het lijkt mij veel aannemelijker dat het andersom is: mensen die in een appartement wonen, wonen veel vaker in een (grote) stad en daar is het hebben van een auto (en zeker twee) minder nodig (want alles op fietsafstand en goed OV) en vaak onhandig en duur ivm parkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Citroentjuh schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:50:
[...]

Heb je ergens onderbouwing voor het causale verband dat je hier suggereert? Ik kan me zeker voorstellen dat ze aan elkaar gecorreleerd zijn maar dat zegt weinig over causaliteit en welke richting dat op gaat. Het lijkt mij veel aannemelijker dat het andersom is: mensen die in een appartement wonen, wonen veel vaker in een (grote) stad en daar is het hebben van een auto (en zeker twee) minder nodig (want alles op fietsafstand en goed OV) en vaak onhandig en duur ivm parkeren.
Hij heeft ergens wel gelijk hoor, een parkeerplek kost gewoon ruimte.
Alleen kan je dat ook gewoon onder het pand doen zoals hierboven aangegeven was gewoon 3 verdiepingen parkeren en de rest van de toren wonen.

Het probleem van wonen is gewoon heel divers, in de grotere steden heb je veel minder behoefte aan een auto omdat alles vlakbij is. Maar daar heb je weer veel minder persoonlijke ruimte. Buiten de grote steden heb je gewoon veel meer behoeft aan een auto bij gebrek aan alternatieven. Je hebt meer persoonlijke ruimte.
Grote steden kan je daarop inrichten door transferia te maken waar mensen hun auto kunnen stallen en een Fiets of OV verbinding gebruiken.

Als je woningen gaan bouwen die niet bij het plaatje passen, dus appartementen zonder parkeerplek in een dorp of grote villas in een stad geeft dat vrijving. En dan krijg je veel meer bezwaar tegen je project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@Citroentjuh het werkt beide kanten op zoals @Shadowhawk00 ook al terecht opmerkte. Alleen dan kan je kiezen voor twee oplossingen, meer parkeerplekken en dus meer auto's, of minder parkeerplekken en beter OV +noodzaak tot reizen wegnemen. Gezien alle andere maatschappelijke issues lijkt me die keuze een nobrainer, maar blijkbaar is die niet voor iedereen zo evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23

De reden dat ik uit het appartement vertrokken ben had niks met twee parkeerplaatsen te maken. Die hadden we nml gewoon onder het appartement (volledige parkeergarage eronder).. Het had alles met huurverhoging te maken en het niet hebben van een achtertuin/privacy.

In het voorbeeld van @MXMaster zou ik dan ook gillend gek worden.
Verder is OV buiten de randstad extreem slecht dus OV was inderdaad geen optie.

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 22-04-2022 17:29 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
New Zealand house prices are starting to fall – but many buyers remain locked out

https://www.theguardian.c...-buyers-remain-locked-out
New Zealand house prices have experienced their biggest quarterly drop in a decade, raising some hopes of a cooling market for those who have long been locked out by sky-high property prices. But the same forces that are pushing prices down – inflation, high cost of living, and rising interest rates – are also hitting prospective buyers, especially those at the bottom end of the market.
Interessante ontwikkeling.

[ Voor 7% gewijzigd door Masvic op 22-04-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 19:19:
New Zealand house prices are starting to fall – but many buyers remain locked out

https://www.theguardian.c...-buyers-remain-locked-out

[...]

Interessante ontwikkeling.
Als je ziet wat voor prijsstijgingen daar geweest zijn is het bij ons nog redelijk normaal verlopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
Verwijderd schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 09:24:

Vorig jaar wel wat bijzonderheden in Q1. Vrijstelling overdrachtsbelasting waardoor veel in januari passeerde en 1 april de beperking tot €400.000, waardoor daar ook meer transacties zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:04
Stel je kijkt alleen naar maandlasten:
In 2021 had je met 1.5% rente voor 1726 bruto /1571 netto per maand een hypotheek van 500.000

Nu heb je met 3.1% rente voor 1958 bruto/ 1571 per maand een hypotheek van 458.000

Dus los van vraagprijs zijn de huizen obv maandlasten ook dus netto 10% duurder geworden in half jaar? Als ik naar het netto bedrag over de gehele looptijd kijk dan is het zelfs richting de 20% meer?

Dan snap ik wil dat de reguliere stijging wat minder hard zou gaan :p

[ Voor 43% gewijzigd door laurens0619 op 23-04-2022 08:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SL104
laurens0619 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 07:44:
Ik zou namelijk verwachten dat het verschil tussen bruto en netto groter zou zijn met hogere rente?
Je kijkt nu ook naar een goedkoper huis. Bij een jaarinkomen van 100k en een huis van 500k vind ik via Berekenhet, volledig annuitair, in de eerste maand:

1.5%: bruto 1726, netto 1571
3.1%: bruto 2135, netto 1716

1716/1571 = 1,09, dus hetzelfde huis kost dan netto 9% meer per maand. De hypotheekrenteaftrek dempt het effect van de hogere rente enigszins, maar je voelt het wel degelijk in de portemonnee.

In de praktijk kunnen mensen ook nog een deel aflossingsvrij doen om lagere maandlasten te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:03
Ik vind dat misschien nog wel een zorgwekkender ontwikkeling. Dus kopers die de hogere rentelasten ‘voor lief’ nemen en nog steeds de hoge prijzen blijven betalen. Want dáar gaat het straks natuurlijk als eerste wringen. Tophypotheken met óok nog een (relatief) hoge rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
t14wo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:14:
Tophypotheken met óok nog een (relatief) hoge rente.
De rente is juist (relatief) laag. Op de afgelopen paar jaar na is die nog nooit eerder zo laag geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
t14wo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:14:
Ik vind dat misschien nog wel een zorgwekkender ontwikkeling. Dus kopers die de hogere rentelasten ‘voor lief’ nemen en nog steeds de hoge prijzen blijven betalen. Want dáar gaat het straks natuurlijk als eerste wringen. Tophypotheken met óok nog een (relatief) hoge rente.
Maar daarmee kun je de maximale hypotheek niet verhogen. Die wordt altijd gebaseerd op de lasten die een annuïtaire lening zou geven. Bij een stijgende rente kun je dus niet je maximale hypotheek bekijk houden met de kunstgreep van een stuk aflossingsvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:25:
[...]

Maar daarmee kun je de maximale hypotheek niet verhogen. Die wordt altijd gebaseerd op de lasten die een annuïtaire lening zou geven. Bij een stijgende rente kun je dus niet je maximale hypotheek bekijk houden met de kunstgreep van een stuk aflossingsvrij.
Door de rekenrente die nu weer gusting is, is dat bedrag dat je minder kunt lenen minimaal. Netto gaan de lasten dus omhoog. En wie weet wat voor andere trucs worden uitgehaald nu om de overbieding te financieren. (Geld lenen bij ouders/familie, eigen spaargeld, studieschuld verzwijgen)

Starters met een tophypotheek en weinig vlees op de botten (want: al het spaargeld moest naar de overbieding en vervolgens natuurlijk ook naar de nieuwe keuken. Want die keuken van 3 jaar ous is toch je smaak niet) zijn als eerste de pineut.

Ik denk dat er weinig starters zijn die een half jaar zonder inkomsten het huis kunnen blijven zitten zonder achterstanden op te bouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door t14wo op 23-04-2022 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
t14wo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:35:
[...]

Door de rekenrente die nu weer gusting is, is dat bedrag dat je minder kunt lenen minimaal. Netto gaan de lasten dus omhoog. En wie weet wat voor andere trucs worden uitgehaald nu om de overbieding te financieren. (Geld lenen bij ouders/familie, eigen spaargeld, studieschuld verzwijgen)
Er is geen reden waarom die genoemde trucs meer zouden worden uitgehaald bij een hogere rente dan bij een lagere rente. Daar zie ik dus weinig impact van.

Het is inderdaad wel zo dat de maximale lasten inderdaad hoger worden bij een hogere leenrente. In dit voorbeeld neemt de maximale lening maar marginaal af (ongeveer 2%) terwijl de maximale netto hypotheeklasten ongeveer 7% toenemen. Maar die leennormen (en daarmee de maximale maandlasten) zijn zo streng dat de meeste mensen niet echt in de problemen komen als ze binnen die normen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Laatst online: 25-09 14:28
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FQ8S85QXIAEXRUe?format=jpg&name=medium

https://mobile.twitter.co...tatus/1517452470439534592

Zeg maar waar het stopt…

De trucs worden volgens mij al maximaal toegepast. Verkopers zullen binnen afzienbare tijd met minder genoegen moeten gaan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:01:
[...]

Er is geen reden waarom die genoemde trucs meer zouden worden uitgehaald bij een hogere rente dan bij een lagere rente. Daar zie ik dus weinig impact van.

Het is inderdaad wel zo dat de maximale lasten inderdaad hoger worden bij een hogere leenrente. In dit voorbeeld neemt de maximale lening maar marginaal af (ongeveer 2%) terwijl de maximale netto hypotheeklasten ongeveer 7% toenemen. Maar die leennormen (en daarmee de maximale maandlasten) zijn zo streng dat de meeste mensen niet echt in de problemen komen als ze binnen die normen blijven.
Veel mensen (ik ook) leende bij 1,5% een groot deel aflossingsvrij, omdat de HRA bij zo’n lage rente niks voorstelt. Bij 3% wordt de HRA wel weer significant. Dus dan wordt het verschil in maandlasten toch wel groot.
Nu kan ik de hypotheek makkelijk betalen op 1 inkomen, maar bij 3% zou dit niet meer kunnen. Ja ik weet dat het kunnen betalen op 1 inkomen een luxe is, maar het is wel zo prettig. Dus weet niet of ik hetzelfde zou willen betalen als ik 2 inkomens nodig zou hebben. Dan zou ik denk ik gewoon blijven wonen waar ik nu woon. Dus ik verwacht dat de doorstroommarkt als eerst zal stagneren. Als je al goed woont maar beter kan wonen zal je eerder stoppen met kijken dan als je nu duur huurt of te klein woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jean-Bob schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:17:
[Afbeelding]

Zeg maar waar het stopt…

De trucs worden volgens mij al maximaal toegepast. Verkopers zullen binnen afzienbare tijd met minder genoegen moeten gaan nemen.
Het houdt niet op, niet vanzelf.

Schommelen rond de 1% is uniek, maar in drie maanden tijd verdriedubbelen ook. We zitten met 3% alweer op het niveau van 2015. Tegelijkertijd blijft de rente die de ECB in rekening brengt bij banken negatief en daarmee de spaarrente ook nihil.

En ja hogere rente geeft meer hra dus dat dempt de stijging iets. Maar het is niet zo door te spelen met 50% aflossingsvrij en 50% annuïteitenhypotheek je een hogere maximale hypotheek regelt. Want ze gaan bij de financieringslast gewoon uit van 100% annuïteitenhypotheek. Familiebankhypotheek? Gaat af van je maximale bedrag.

Dat naast inflatie, na ebben van corona effecten op de transporten + hogere grondstofprijzen maakt dat verduurzamen of even een nieuwe badkamer/keuken regelen ook niet snel ingepland kan worden. Ik ben benieuwd naar de q2 cijfers in juli. Meer aanbod, minder vraag dus de stijging jaar op jaar is afgevlakt. Zo'n nieuwskop zie ik wel verschijnen. Of: fris briesje is uitgegroeid tot zomers buitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:19
Jean-Bob schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:17:
[Afbeelding]

Zeg maar waar het stopt…

Wij hadden donderdag een bezichtiging van een woning, de verkopende makelaar zei dat ze met veel pijn en moeite het aantal beschikbare slots niet vol kreeg, terwijl een half jaar geleden ze er 20 aanmeldingen teveel kreeg. Het zegt iets over de zorgen van de kopers, er vallen steeds meer uit.

Een persoonlijk verhaal, wij willen een woning kopen en hebben op moment van spreken een woning op het oog. Gister met de adviseur gesproken waarbij een beeld is geschetst dat met een bepaalde lening wij letterlijk 250 euro meer mogen betalen voor een minder bedrag in zeg 2 weken tijd. Mijn vriendin is er enorm gestresst door, wij kunnen voor die ene woning hierdoor minder bieden, en ik heb er slapeloze nacht aan over gehouden. Resultaat is dat wij voor de woning minder gaan bieden dan de makelaar adviseert en als deze woning het niet word gaan wij tijdelijk stoppen met de woningjacht omdat de telkens stijgende rentes gewoon niet tegen op de bezichtigen valt.

Een woning die vandaag op Move komt kunnen we eind volgende week of begin week daarna pas bezichtigen en als het massaal bieden is sluit het weer een paar dagen later. Resultaat is dat er letterlijk 3x een rente stijging tegen over staat wat gewoon extra stress en emotie oplevert. En dat vinden wij op dit moment het gewoon niet waard. Dan gaan we wel wachten tot de rentes stabiliseren en kijken wat we dan kunnen. En zo zijn er blijkbaar nog meer potentiele kopers die zo denken. Wij hebben dan het geluk dat we 100K spaargeld hebben waardoor we het nog konden uitstellen, maar ook wij hebben een grens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
spijkerhoofd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:35:
[...]

Een persoonlijk verhaal, wij willen een woning kopen en hebben op moment van spreken een woning op het oog. Gister met de adviseur gesproken waarbij een beeld is geschetst dat met een bepaalde lening wij letterlijk 250 euro meer mogen betalen voor een minder bedrag in zeg 2 weken tijd. Mijn vriendin is er enorm gestresst door, wij kunnen voor die ene woning hierdoor minder bieden, en ik heb er slapeloze nacht aan over gehouden. Resultaat is dat wij voor de woning minder gaan bieden dan de makelaar adviseert en als deze woning het niet word gaan wij tijdelijk stoppen met de woningjacht omdat de telkens stijgende rentes gewoon niet tegen op de bezichtigen valt.
Minder bieden is toch juist ideaal als koper? Je bent namelijk niet de enige die minder gaat bieden! Bij dezelfde maandlasten heb ik veel liever een lagere schuld met hoge rente dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:19
RemcoDelft schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:46:
[...]

Minder bieden is toch juist ideaal als koper? Je bent namelijk niet de enige die minder gaat bieden! Bij dezelfde maandlasten heb ik veel liever een lagere schuld met hoge rente dan andersom.
Minder bieden is inderdaad ideaal, en onze 100K is gewoon een geweldige godcard waarmee we de kosten van de maandelijkse hypotheeklasten goed kunnen dempen. Sowieso gaan wij een lagere risicorente tegemoet als we minder dan 95% van de taxatiekosten lenen volgens onze hypotheek adviseur. Maar snap wel dat het bij mijn vriendin emoties gister opriep en dat haar eerste reactie was dat ze wilde stoppen!

Gelukkig nu na een nacht goed slapen is ze bij zinnen en zegt ze dat ze door wilt gaan, maar kritisch gaat kijken naar de woningen.

Overigens, ik hoorde van de adviseur gisteren dat de banken overuren maken want iedereen die een bod wilt doen op een woning wilt meteen een rentebod hebben voor het de woning en de banken vragen nu om niet rucksichtslos renteboden in te schieten. Tja banken wat verwachten jullie dan? :+ Kopers worden ongerust en proberen een zo laag mogelijk bod te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
spijkerhoofd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:03:
[...]

Overigens, ik hoorde van de adviseur gisteren dat de banken overuren maken want iedereen die een bod wilt doen op een woning wilt meteen een rentebod hebben voor het de woning en de banken vragen nu om niet rucksichtslos renteboden in te schieten. Tja banken wat verwachten jullie dan? :+ Kopers worden ongerust en proberen een zo laag mogelijk bod te krijgen!
De volgende stap is verkopers die nog snel even op de top willen verkopen, en FOMO bij verkopers die nog een half miljoen euro winst willen pakken doet de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:01:
[...]

feit is dat hypotheeklasten behoorlijk beginnen te stijgen. Dat, naast extreem gestegen energiekosten maakt dat de prijsstijging wel móet stoppen. (Zou je in een normaal werkende markt denken)

Er zit een hoop hysterie en gepapagaai in iedere markt. Iedereen kijkt naar elkaar, FOMO vliegt om de oren en zodra het slecht gaat, rent iedereen zo hard weg, dat de reactie in de markt weer overdreven is. Zo werkt de aandelenmarkt en ook de huizenmarkt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 09:21:
[...]

Veel mensen (ik ook) leende bij 1,5% een groot deel aflossingsvrij, omdat de HRA bij zo’n lage rente niks voorstelt. Bij 3% wordt de HRA wel weer significant. Dus dan wordt het verschil in maandlasten toch wel groot.
Klopt, maar in verhouding tot het totale inkomen is het verschil in maandlasten niet heel groot. Het is vooral dat je met aflossingsvrij de maandlasten veel lager hebt kunnen maken.
Nu kan ik de hypotheek makkelijk betalen op 1 inkomen, maar bij 3% zou dit niet meer kunnen. Ja ik weet dat het kunnen betalen op 1 inkomen een luxe is, maar het is wel zo prettig.
Niet kunnen of niet willen? Het grootste deel van de inkomsten gaat niet op aan hypotheek, maar aan andere zaken. Mensen die het moeilijk vinden om de hypotheek te kunnen betalen hebben daarom vaak niet zozeer een probleem met de hypotheek, maar met de andere uitgaven die eigenlijk te hoog zijn. Maar waarbij ze geen concessies op die uitgaven willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 07:58
t14wo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:08:
[...]

feit is dat hypotheeklasten behoorlijk beginnen te stijgen. Dat, naast extreem gestegen energiekosten maakt dat de prijsstijging wel móet stoppen. (Zou je in een normaal werkende markt denken)

Er zit een hoop hysterie en gepapagaai in iedere markt. Iedereen kijkt naar elkaar, FOMO vliegt om de oren en zodra het slecht gaat, rent iedereen zo hard weg, dat de reactie in de markt weer overdreven is. Zo werkt de aandelenmarkt en ook de huizenmarkt denk ik.
Punt is, verkopers willen niet zakken. Naast de mensen die nu dan maar zo snel mogelijk van hun huis af willen zullen mensen ook wachten met verkopen. Er komen minder woningen beschikbaar, dus er zijn minder mensen 'nodig' die bereid zijn de flinke prijs te betalen. De huizenprijzen zullen vast gaan dalen, maar daar gaat wel veel tijd overheen verwacht ik.

De prijzen daalden na 2017 toen 21% in 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SL104
spijkerhoofd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:03:
Maar snap wel dat het bij mijn vriendin emoties gister opriep en dat haar eerste reactie was dat ze wilde stoppen!

Gelukkig nu na een nacht goed slapen is ze bij zinnen en zegt ze dat ze door wilt gaan, maar kritisch gaat kijken naar de woningen.
Herkenbaar hoor. Wij waren ook onlangs actief op de markt, en ik heb er slecht van geslapen toen de rente ineens steeg en ons budget daardoor afnam terwijl de te verwachten maandlasten stegen.

Na een goed gesprek met onze hypotheekadviseur viel het uiteindelijk toch allemaal mee, en zijn we doorgegaan.

Bij het maken van de keuze om te kopen spelen meerdere risico's. Het ene is het risico dat je 'teveel betaalt', dus dat je een betere deal had kunnen krijgen als je nog even had gewacht. Als dat gebeurt is het balen, maar heb je niet direct problemen. Zulke risico's probeer ik maar naast me neer te leggen. Andere risico's zijn vervelender, als je financiering bijvoorbeeld afhangt van een overbruggingshypotheek en in de tussentijd je overwaarde afneemt. Zoiets kan vervelend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
t14wo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:08:
[...]

In een normale vrije markt wel. Maar de woningmarkt is dat niet.
En dat is de overgang van hoog naar laagconjuctuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
praliwi schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:12:
[...]

Punt is, verkopers willen niet zakken. Naast de mensen die nu dan maar zo snel mogelijk van hun huis af willen zullen mensen ook wachten met verkopen. Er komen minder woningen beschikbaar, dus er zijn minder mensen 'nodig' die bereid zijn de flinke prijs te betalen. De huizenprijzen zullen vast gaan dalen, maar daar gaat wel veel tijd overheen verwacht ik.

De prijzen daalden na 2017 toen 21% in 5 jaar.
Veel mensen zullen de verkoop ook opschorten. Ben benieuwd of er cijfers zijn van intentie van verkoop. Is dit noodzaak, of doorstroom vanuit luxe.

De mensen die vanuit noodzaak verkopen (kinderen gekregen in een te klein appartement, scheiding, overlijden, baanverlies) zullen de markt blijven betreden. Van de mensen die vanuit luxe overwegingen willen verkopen, zullen velen hun plan in de koelkast zetten.

Wat het netto-effect is op de prijs, zal de tijd uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
t14wo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:16:
[...]

Veel mensen zullen de verkoop ook opschorten. Ben benieuwd of er cijfers zijn van intentie van verkoop. Is dit noodzaak, of doorstroom vanuit luxe.

De mensen die vanuit noodzaak verkopen (kinderen gekregen in een te klein appartement, scheiding, overlijden, baanverlies) zullen de markt blijven betreden. Van de mensen die vanuit luxe overwegingen willen verkopen, zullen velen hun plan in de koelkast zetten.

Wat het netto-effect is op de prijs, zal de tijd uitwijzen.
Vergelijkbare zaken spelen ook bij de intentie tot koop. Ook daar is een deel uit luxe en een deel uit noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Ondertussen stijgen de huurprijzen ook gewoon door en is de werkgelegenheid booming. Dit zal vermoed ik wel een bodem leggen onder de markt, voorzover er daadwerkelijk sprake is van een dalende markt.

Als huizenkoper moet je ook voorbij de komende 6 maanden kijken. Misschien daalt de rente wel weer in het najaar? Of het weinige aanbod dat er is, ook nu, droogt echt helemaal op. Of beiden.

Stijgende rente is 1, zolang mensen nog vast werk hebben, de mogelijkheden voor ondernemers, ZZP'ers en expats alsmaar worden verruimd blijven er mensen kopen.

Ik denk dat de stijgingen van afgelopen jaren ook dusdanig indruk hebben gemaakt dat de hebberigheid ook weer snel terug is als er daadwerkelijk 'koopjes' voor het oprapen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
Betaalbaarheid is dé bepalende factor. Gegeven de schaarste in het aanbod, bepaalt de leencapaciteit de prijs. Die neemt af door hogere rente en hogere energielasten. Als dit langdurig aanhoudt, is het een economische wet dat deze minder koopkrachtige vraag op gegeven moment in de prijs gaat doorwerken. En dat begint bij het dure segment, ik ben dus benieuwd wanneer daar de eerste haarscheurtjes echt zichtbaar worden.

Dit maakt de positie van een koper met spaargeld wat lastiger, even wachten kan nu veel geld schelen. Maar de positie van een verkoper gaat wellicht voor het eerst in jaren nog lastiger worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Magpie op 23-04-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Valorian schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 08:24:
[...]

De rente is juist (relatief) laag. Op de afgelopen paar jaar na is die nog nooit eerder zo laag geweest.
En dat is juist het hele probleem geweest voor de huizenmarkt. Als de rente gewoon 5-6% was gebleven, hadden we prijsstijgingen a 10-20% per jaar gehad.

Nu ik terug denk....komt er niet altijd een recessie na een tijdenlange lage rente?
Mensen lenen te veel, bij geen uitkomst veel faillisementen, dus veel verloren banen = recessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40
Laapo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:24:
Ondertussen stijgen de huurprijzen ook gewoon door en is de werkgelegenheid booming. Dit zal vermoed ik wel een bodem leggen onder de markt, voorzover er daadwerkelijk sprake is van een dalende markt.

Als huizenkoper moet je ook voorbij de komende 6 maanden kijken. Misschien daalt de rente wel weer in het najaar? Of het weinige aanbod dat er is, ook nu, droogt echt helemaal op. Of beiden.

Stijgende rente is 1, zolang mensen nog vast werk hebben, de mogelijkheden voor ondernemers, ZZP'ers en expats alsmaar worden verruimd blijven er mensen kopen.

Ik denk dat de stijgingen van afgelopen jaren ook dusdanig indruk hebben gemaakt dat de hebberigheid ook weer snel terug is als er daadwerkelijk 'koopjes' voor het oprapen liggen.
Als ik het goed onthouden heb, heb jij een nieuwbouwwoning waarvan de oplevering nog wel even duurt toch? Ga je nu je plannen wijzigen voor het verkopen van je huidige woning, of wacht je gewoon nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Magpie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:29:
Betaalbaarheid is dé bepalende factor. Gegeven de schaarste in het aanbod, bepaalt de leencapaciteit de prijs. Die neemt af door hogere rente en hogere energielasten. Als dit langdurig aanhoudt, is het een economische wet dat deze minder koopkrachtige vraag op gegeven moment in de prijs gaat doorwerken. En dat begint bij het dure segment, ik ben dus benieuwd wanneer daar de eerste haarscheurtjes echt zichtbaar worden.

Dit maakt de positie van een koper met spaargeld wat lastiger, even wachten kan nu veel geld schelen. Maar de positie van een verkoper gaat wellicht voor het eerst in jaren nog lastiger worden.
En neemt toe door gestegen inkomens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Magpie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:29:

Als je als verkoper een andere huis gaat kopen, dan merk je niet veel.
Als je als verkoper je huis wilt verkopen om in een ander land verder te leven, ja dan ga je wel wat merken.

Maarja, dit kon ook niet zo doorgaan. Simpele tussenwoningen in Utrecht die meer dan 1 miljoen opleveren is alle gekte voorbij. Lijkt wel Hong Kong, waar je 1 miljoen voor 60m2 betaald....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
@Verwijderd Terechte aanvulling. Dat zag je begin jaren '80. Maar toen praten we wel over andere groeicijfers, ik moet nog zien dat de lonen ide komende jaren flink gaan stijgen. Maar eens: leencapaciteit kan stijgen met inkomensgroei.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Requiem19 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:36:
[...]

Als ik het goed onthouden heb, heb jij een nieuwbouwwoning waarvan de oplevering nog wel even duurt toch? Ga je nu je plannen wijzigen voor het verkopen van je huidige woning, of wacht je gewoon nog?
Voorlopig blijft het afwachten. Oplevering is op z'n vroegst najaar 2023. Dus ook als we de verkoop naar voren halen kan dat pas tegen het eind van dit jaar. Wat echt een domper is, bij het aangaan van de koop gingen we uit van op z'n vroegst het eerste kwartaal 2023..

Maar goed, als de markt ons dwingt zullen we op een gegevens moment wel moeten. Daarvoor moet er wel meer gebeuren dan nu. Tegen het eind van dit jaar moet het concreet zijn waar de markt heen gaat denk ik. Dan weer verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Magpie schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:42:
Maar eens: leencapaciteit kan stijgen met inkomensgroei.
Wat weer teniet wordt gedaan door stijgende marktrente en lagere financieringslast. Ik heb inkomensgroei doorgemaakt maar bij 1.5% en het oude inkomen heb ik dezelfde financieringslast dan bij 3% nu met hoger bruto inkomen. Of anders gezegd voor de inkomensgroei kon ik X hypotheek krijgen bij 1.5% hypotheekrente. Na de inkomensgroei kan ik nog steeds X hypotheek krijgen bij 3% dus ik schiet niks op met meer bruto inkomen op papier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. Dus door gestegen inkomen kan je nog net zoveel lenen en heb je dus geen last van hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40
Laapo schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:51:
[...]

Voorlopig blijft het afwachten. Oplevering is op z'n vroegst najaar 2023. Dus ook als we de verkoop naar voren halen kan dat pas tegen het eind van dit jaar. Wat echt een domper is, bij het aangaan van de koop gingen we uit van op z'n vroegst het eerste kwartaal 2023..

Maar goed, als de markt ons dwingt zullen we op een gegevens moment wel moeten. Daarvoor moet er wel meer gebeuren dan nu. Tegen het eind van dit jaar moet het concreet zijn waar de markt heen gaat denk ik. Dan weer verder kijken.
Lijkt me een onprettige situatie, omdat nieuwbouw best lang duurt en het moeilijk inschatten is wat er nu gaat gebeuren met de markt.

Ik denk dat een aantal mensen in dezelfde situatie als jij eerder gaat verkopen en dan in de tussentijd huren tot oplevering.

Dat zag je in het begin van corona ook - achteraf was het niet nodig (en kostte dit dus geld). Ook nu is het maar weer afwachten wat de juiste keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:56:
Precies. Dus door gestegen inkomen kan je nog net zoveel lenen en heb je dus geen last van hogere rente.
Maar dan blijft het leenvermogen in tact en stijgt dus niet mee. Dus bij oplopende rentes betekent een stijging van het bruto inkomen geen stijging van je leencapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Requiem19 schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 10:58:
[...]

Lijkt me een onprettige situatie, omdat nieuwbouw best lang duurt en het moeilijk inschatten is wat er nu gaat gebeuren met de markt.

Ik denk dat een aantal mensen in dezelfde situatie als jij eerder gaat verkopen en dan in de tussentijd huren tot oplevering.

Dat zag je in het begin van corona ook - achteraf was het niet nodig (en kostte dit dus geld). Ook nu is het maar weer afwachten wat de juiste keuze is.
Wij hebben exact dezelfde overwegingen, ook wegens nieuw huis in 2023. Maar de huurwoningen liggen ook niet zomaar voor het oprapen plus 2x verhuizen is ook niet ideaal (zeker niet met kleine kinderen)
Pagina: 1 ... 74 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg