Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.805.422 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:32:
[...]

Ik heb die ook als ik eerlijk ben! Vooral bij de migranten zonder opleiding die direct de bijstand ingaan. Hoger opgeleiden verlaten het land en lager tot ongeschoolden komen daarvoor terug. Het is dan aan de overheid om deze mensen van werk en opleiding te voorzien. Er is werk genoeg in de technische kant en als bijvoorbeeld magazijnmedewerker.
Maar die zelfde zorgen zou je dan ook moeten hebben bij de vanouds 'mindere' streken in Nederland. Daar heb je ook grote groepen 'kaaskoppen' wonen die soms al generaties lang direct na school de bijstand in gaan. Terwijl de kinderen die een betere opleiding aankunnen, en die ook volgen, de streek verlaten komen juist mensen met een slechtere opleiding ervoor terug.

Dat is dus iets wat al vele decennia in Nederland gebeurt. Maar waar nauwelijks iets aan gedaan wordt. Even heel cynisch: omdat dat niet de streken zijn waar de politici en de mensen met een grote bek vandaan komen. Maar als een zelfde trend op internationaal niveau zou komen en vooral ook als die trend impact zou hebben op de streken waar wél naar gekeken wordt, dan wordt er ineens moord en brand geschreeuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 512943

spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:32:
Hoger opgeleiden verlaten het land en lager tot ongeschoolden komen daarvoor terug. Het is dan aan de overheid om deze mensen van werk en opleiding te voorzien. Er is werk genoeg in de technische kant en als bijvoorbeeld magazijnmedewerker.
De laatste paar jaar komen er structureel uit alle landen van de EU netto naar Nederland. Zelfs Nederlanders keren netto terug.

Dat gaat niet over ongeschoolde arbeiders die in de bijstand gaan, maar over mensen die hier naar toe komen omdat hier werk is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:41
This is the largest housing affordability deterioration recorded since 1975
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NY08oNlXYo4RGqeem1fi9vm3DFQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFY9o7AEi8FNF3zuhkPqWmhJ.jpg?f=fotoalbum_large
https://twitter.com/DallasFed/status/1514041817565700098

De betaalbaarheid van huizen neemt ook in historische context gigantisch af. Alhoewel dit gaat over de USA huizenmarkt gaat, denk ik dat het wereldwijd toch best dicht bij elkaar ligt.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 13-04-2022 10:30 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:11
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:39:
[...]

Maar die zelfde zorgen zou je dan ook moeten hebben bij de vanouds 'mindere' streken in Nederland. Daar heb je ook grote groepen 'kaaskoppen' wonen die soms al generaties lang direct na school de bijstand in gaan. Terwijl de kinderen die een betere opleiding aankunnen, en die ook volgen, de streek verlaten komen juist mensen met een slechtere opleiding ervoor terug.

Dat is dus iets wat al vele decennia in Nederland gebeurt. Maar waar nauwelijks iets aan gedaan wordt. Even heel cynisch: omdat dat niet de streken zijn waar de politici en de mensen met een grote bek vandaan komen. Maar als een zelfde trend op internationaal niveau zou komen en vooral ook als die trend impact zou hebben op de streken waar wél naar gekeken wordt, dan wordt er ineens moord en brand geschreeuwd.
Ik kom zelf uit de randstad dus ik krijg er weinig van mij van de buitengebieden. Wel hoor ik verhalen van te weinig huisartsen, te weinig dit, te weinig dat. En ik begrijp ook dat mensen daar weg willen want de meeste werkgevers zitten in de randstad.

Het is niet een probleem die enkel door de politici gecreeerd maar ook door de grote werkgevers zelf! Door niet te spreiden over het land maar enkel in Amsterdam, Utrecht en Den Haag te blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Anoniem: 512943 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:01:
[...]

De laatste paar jaar komen er structureel uit alle landen van de EU netto naar Nederland. Zelfs Nederlanders keren netto terug.

Dat gaat niet over ongeschoolde arbeiders die in de bijstand gaan, maar over mensen die hier naar toe komen omdat hier werk is.
Klopt, het gras is zelden groener aan de overkant!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Richh schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:29:
De betaalbaarheid van huizen neemt ook in historische context gigantisch af. Alhoewel dit gaat over de USA huizenmarkt gaat, denk ik dat het wereldwijd toch best dicht bij elkaar ligt.
Sterker nog, die blauwe lijn is wereldwijd ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Richh schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:29:
[...]

[Afbeelding]
https://twitter.com/DallasFed/status/1514041817565700098

Grote kans dat er weer een hypotheek crisis komt in de VS. Omdat de rente zo laag is en er zoveel gratis geld is en de investeringsmogelijkheden afnemen is er heel veel geleend geld naar vastgoed gegaan. Dus we hebben niks geleerd van de sub-prime mortgage crisis van 2008 :(
In Nederland zal het iets beter gaan met het verplicht aflossen, maar ik denk dat investeerders ook hier de stijging in de huizenmarkt hebben gebruikt om nieuwe leningen op overwaarde van eerder gekochte panden af te sluiten om nieuwe panden erbij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:30:
[...]

Ik kom zelf uit de randstad dus ik krijg er weinig van mij van de buitengebieden. Wel hoor ik verhalen van te weinig huisartsen, te weinig dit, te weinig dat. En ik begrijp ook dat mensen daar weg willen want de meeste werkgevers zitten in de randstad.
Dat zijn dus deels de zelfde verhalen die je hoort van mensen die naar een buitenland vertrekken. Omdat het gras daar groener is. Soms is dat echt zo, soms is het vooral het beeld.
(En dat gaat trouwens vaak zowel op voor de Nederlanders die naar een ander land trekken als voor buitenlanders die naar Nederland komen.)

Maar omdat het nu voor veel mensen ineens dichter bij huis komt in plaats van de ver van mijn bedshow, is het ineens wél een issue.
Het is niet een probleem die enkel door de politici gecreeerd maar ook door de grote werkgevers zelf! Door niet te spreiden over het land maar enkel in Amsterdam, Utrecht en Den Haag te blijven!
Uiteraard. En dat zelfde krijg je ook op internationaal niveau. Dat het voor bv Shell of Unilever toch interessanter wordt om zich te centraliseren, waarbij het uiteraard niet evident is dat dat in Nederland gebeurt. Of dat bedrijven sowieso meer internationaal worden dan wel gaan fuseren en zich op termijn op een voor hen logische plek gaan zitten. Men vond het prima dat een hoop bedrijven zich allemaal in de randstad gingen vestigen, maar als zo'n verhuizing internationaal gebeurt, dan worden ze ineens wakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:49
eamelink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:16:
Tsja, maar hoeveel huizen zijn daadwerkelijk afgeschreven? Heel weinig.

Een vrijstaande bungalow waar dertig jaar niks aan gebeurd is, met slecht geïsoleerd rot dak, geen vloerisolatie, te dunne ongeisoleerde muren, slechte kozijnen, oude elektra, onhandige indeling van draagmuren en afgeschreven badkamer en keuken, ja die kan weleens afgeschreven zijn.

Maar een dertig of vijftig jaar oude tussenwoning is dat zelden. Spouw isoleren, nieuwe kozijnen, dak eventueel van binnenuit isoleren als het verder nog goed is, en wellicht ook nieuwe vloer met vloerverwarming erin. Een significante investering, maar zeer behapbaar ten opzichte van de waarde van het huis. En dan zit je er weer prima bij. Ook als je elektra en ventilatie meepakt kom je vaak nog niet op een bedrag waarvoor je zou kunnen herbouwen.
Er speelt natuurlijk mee dat een tussenwoning veel lastiger is om te slopen, in vergelijking met een vrijstaande Bungalow. We bouwen in Nederland op een manier die slopen moeilijk maakt, met materialen die lang meegaan.

Verder is het natuurlijk zo dat je bij herbouw eenmalig een grote uitgave doet, terwijl je bij het onderhoud van een woning de big ticket items kunt spreiden. Het opnieuw plaatsen van een doorgerotte verdiepingsvloer hoeft niet op hetzelfde moment als het vernieuwen van de dakpannen.
eamelink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:16:
Maar een mooi stalen binnenkozijn van vijftig jaar oud is meer dan prima, vergeleken met wat er nu vaak in nieuwbouwwoningen wordt geplaatst.
Ik denk dat je in een woning van vijftig jaar oud zelden een stalen binnenkozijn zult zien: dat is typisch een recente uitvinding: het materiaal is duurder, maar het kost minder tijd om een fabrieksgemaakt stalen kozijn te zetten, dan om een timmerman voor elke deur een houten kozijn pas te laten schaven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sawtomyer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14-07 21:41
eamelink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:39:
[...]

Het begint inmiddels een vast ritueel te worden om dinsdagavond of woensdagochtend de aankondigingen van de donderdagse renteverhoging bij Florius te checken. Ik kijk nog steeds naar de 10-jaarsrente bij <65% LTV.

Ook deze week weer een flinke stijging, van 15 basispunten.

* Tot 20 januari 1.09%
* Vanaf 20 januari 1.19%
* Vanaf 27 januari 1.24%
* Vanaf 10 februari 1.39%
* Vanaf 17 februari 1.59%
* Vanaf 24 februari 1.69%
* Vanaf 3 maart 1.79%
* Vanaf 17 maart 1.84%
* Vanaf 24 maart 2.04%
* Vanaf 7 april 2.34%
* Vanaf 14 april 2.49%

Max hypotheek bij deze tarieven (bij een enkel inkomen van 50k):

Bij 1.09% => max hypotheek 242999
Bij 2,49% => max hypotheek 221743

Moet wel bijgezegd worden dat 2,49% extreem ongunstig is qua financieringslast-percentage. Want bij 2.51% mag je € 236957 lenen :o. Ik vermoed dat als het erop aankomt een handige hypotheekadviseur wel iets zal verzinnen als bijvoorbeeld een leningdeel van 10% voor 12 jaar vast zetten tegen 2.65%, om gemiddeld net op de 2.51% uit te komen ;)

Qua maandlasten, bij een hypotheek van 220k en zelfde WOZ-waarde:

Bij 1,09 % bruto 717, netto (eerste jaar) 667
Bij 2,49 % bruto 868, netto (eerste jaar) 709
Een goede adviseur zal adviseren om een klein deel van de lening 7 jaar te maken, zegge 30k afhankelijk van het totaalbedrag. Bij leningen met een rentevaste periode minder dan 10 jaar mag je namelijk uitgaan van een fictieve rente van 4% ook al is de rente van 7 jaar in werkelijkheid minder dan die van 10 jaar. Zo kom je uit boven de 2.51% met minder lasten (lees lagere rentelasten) dan wanneer je met 12 jaar zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:00:
[...]

Er speelt natuurlijk mee dat een tussenwoning veel lastiger is om te slopen, in vergelijking met een vrijstaande Bungalow. We bouwen in Nederland op een manier die slopen moeilijk maakt, met materialen die lang meegaan.

Verder is het natuurlijk zo dat je bij herbouw eenmalig een grote uitgave doet, terwijl je bij het onderhoud van een woning de big ticket items kunt spreiden. Het opnieuw plaatsen van een doorgerotte verdiepingsvloer hoeft niet op hetzelfde moment als het vernieuwen van de dakpannen.
Eigenlijk komt het er op neer dat de meerkosten van een goede en mooie woning relatief laag zijn in vergelijking met een woning die na 30 jaar afgeschreven is. En je dan bovendien de bonus hebt van het woongenot van een 'mooi' huis.

Maar dit geldt alleen als die woning over 30 jaar (of 50 jaar of...) nog aan de dan geldende wensen kan voldoen. Wat je bij bijvoorbeeld veel kantoorgebouwen ziet is dat hoe die 30-50 jaar geleden gebouwd zijn totaal niet meer voldoet aan hoe we nu over kantoren denken. Omdat daar heel veel veranderingen in zijn gekomen. Dan is sloop of grondig strippen soms de enige 'logische' mogelijkheid.

Maar bij woningen zijn die veranderingen vaak minder groot en zijn de huizen ook vaak goed aan te passen aan de aangepaste wensen. Er zijn uiteraard ook woningen die niet meer goed voldoen en ook moeilijk aan te passen zijn. Daarom worden ook delen van de naoorlogse wijken gesloopt, ondanks dat ze er misschien niet slechter aan toe zijn dan toen ze gebouwd werden. Maar veel woningen zijn wel bij te tijd te houden. Iets duurder en 'mooi' bouwen is bij woningen daarom vaak een betere keus dan goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:32:
[...]

Nou, haal dat 'wellicht' maar weg. Dat is juist de basis van de hoge huizenprijzen. Net als bij veel aandelen gaat het niet zozeer om de onderliggende waarde, maar gaat het om wat de verwachting is van de verhouding tussen wat je betaalt en wat je ervoor terugkrijgt.

Huizen die in een x-aantal jaar volledig afschrijven zijn er in zekere zin wel, maar dan vooral doordat de grond voor tijdelijk gebruik wordt uitgegeven. Bijvoorbeeld dat over 10 jaar de grond ergens anders voor gebruikt gaat worden en de grond daarom nu voor 10 jaar voor woningbouw gebruikt mag worden. Maar in dit soort situaties zie je toch vooral dat het om huurwoningen gaat.

Het lastige van echt bouwkundig afschrijven van huizen is dat het niet zo is dat het huis 30 jaar prima is en na 30 jaar spontaan uiteen valt. Die 'aftakeling' gaat geleidelijk. Je zou waarschijnlijk na 20 jaar al een hoop ergernissen krijgen waarna je er na 30 jaar wel klaar mee bent en iets anders wilt. Maar in de praktijk zou iemand bij zo'n 'aftakeling' al bij het eerste optreden van die ergernissen al een en ander gaan aanpakken of herstellen. Zodat de woning alsnog veel langer meegaat.

Je ziet in sommige wijken die op de nominatie staan om afgebroken te worden wel dat er lange tijd geen of nauwelijks onderhoud wordt gedaan. Maar dat heeft dan ook direct zijn weerslag op het woongenot. Je kunt dus niet een prettige woning hebben die na 30 jaar afgeschreven is, omdat dat juist gepaard gaat met een hoop ergernissen.
Vanwege klimaatverandering zullen we ernaartoe moeten dat een deel van de huidige huizen op plekken worden gebouwd waar dat tijdelijk zal zijn. En dus komt de afschrijving niet door de interne kwaliteit van het huis, maar vanuit externe factoren. Huizen voor 50jaar.... dat idee.

Bijv waterhoogte in je straat na een zeer forse bui.... (omdat in combinatie met bodemdaling het niet meer weg te pompen is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koTNZOlL0Dppxvxw1pfXPnPYWuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NbRFGWSnPFe9BxhrSM7KJ5tr.png?f=fotoalbum_large

Een verder doorontwikkelde kaart bij verzekeraars en hypotheekverstrekkers gebaseerd op deze data:

- risico kans op claims overstromingsschade per pand
- risico voor waarde daling onderpand
(ik heb ze gezien, maar hier even niet een screenshot van).

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 13-04-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ook leuk, wat meer data (in kaarten) van de huizenmarkt per maand.

Maand Maart: https://innovation.ortecf...rt-Woningmarkt/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorbike33
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:14
eamelink schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:39:
[...]
Het begint inmiddels een vast ritueel te worden om dinsdagavond of woensdagochtend de aankondigingen van de donderdagse renteverhoging bij Florius te checken.
Het blijft maar doorgaan. Is er een reden dat je Florius pakt en niet de goedkoopste van het moment? Als ik even snel zoek lijken er momenteel minimaal 22 aanbieders een lagere rente te bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Motorbike33 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:45:
Het blijft maar doorgaan. Is er een reden dat je Florius pakt en niet de goedkoopste van het moment? Als ik even snel zoek lijken er momenteel minimaal 22 aanbieders een lagere rente te bieden.
Geen specifieke reden, anders dan dat ik hem zelf heb. Florius is deze week inderdaad relatief duur, maar het fluctueert. Wellicht dat ze het druk hebben er er twintig basispunten 'tjonge wat is het druk deze week he?'-opslag op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:30:
[...]

Het word gestimuleerd door politici die vaak alleen zaken willen doen met bedrijven in de randstad want dat is handig. Als je zaken wilt doen met de overheid is het gewoon handig om in den haag te zitten dicht bij het vuur.
En voor grote bedrijven is het ideaal, je kan klagen dat je niemand kan vinden waardoor je goedkope expats kan inhuren. Als je ergens anders gaat zitten moet je ineens nederlanders gaan aannemen en dus meer belasting betalen.

Eigenlijk zou de overheid met het probleem op de huizenmarkt gewoon voor expats hetzelfde aan belasting moeten vragen als voor nederlanders. Minder expats is ook minder druk op de huizenmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shadowhawk00 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:42:
[...]

Het word gestimuleerd door politici die vaak alleen zaken willen doen met bedrijven in de randstad want dat is handig. Als je zaken wilt doen met de overheid is het gewoon handig om in den haag te zitten dicht bij het vuur.
En voor grote bedrijven is het ideaal, je kan klagen dat je niemand kan vinden waardoor je goedkope expats kan inhuren. Als je ergens anders gaat zitten moet je ineens nederlanders gaan aannemen en dus meer belasting betalen.

Eigenlijk zou de overheid met het probleem op de huizenmarkt gewoon voor expats hetzelfde aan belasting moeten vragen als voor nederlanders. Minder expats is ook minder druk op de huizenmarkt
Nu doe je net alsof er in Nederland heel veel expats werken. Dat valt best tegen namelijk.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ernationale-kenniswerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Shadowhawk00 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:42:
[...]

Expats zijn juist de weinige migranten die het gemiddelde van heel veel migratiestatistieken nog wat omhoogtrekken. Een paar duizend migranten in het hogere segment veroorzaken veel minder problemen dan tienduizenden migranten per jaar in het sociale segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:13:
[...]

Vanwege klimaatverandering zullen we ernaartoe moeten dat een deel van de huidige huizen op plekken worden gebouwd waar dat tijdelijk zal zijn. En dus komt de afschrijving niet door de interne kwaliteit van het huis, maar vanuit externe factoren. Huizen voor 50jaar.... dat idee.

Bijv waterhoogte in je straat na een zeer forse bui.... (omdat in combinatie met bodemdaling het niet meer weg te pompen is).
Kun je m.i. beter het probleem zelf aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:57:
[...]

Kun je m.i. beter het probleem zelf aanpakken.
Ik neem aan dat je doelt op de oorzaak van klimaatverandering ?

In iedergeval zijn verzekeraars al aan het nadenken. Onverzekerd bouwen (bijv in uiterwaarden) is dus een keuze: https://stadszaken.nl/art...juist-bij-aan-waterafvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:04:
[...]

Ik neem aan dat je doelt op de oorzaak van klimaatverandering ?

In iedergeval zijn verzekeraars al aan het nadenken. Onverzekerd bouwen (bijv in uiterwaarden) is dus een keuze: https://stadszaken.nl/art...juist-bij-aan-waterafvoer
Niet alleen de klimaatverandering aanpakken, maar bv. ook de verstening van de grond (tegeltuinen en wegen en pleinen etc) of betere lokale opvang (vijvers, wadi's etc). Dat laatste wordt in elk geval op veel plekken al serieus aangepakt.

Daarnaast kun je natuurlijk de bouwwerken zelf ook anders bouwen, bijvoorbeeld meer 'zwevende' paalwoningen (zoals ook in zuidoost Azië) of waterwoningen (veredelde woonark).

Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je vanwege deze risico's 'tijdelijk' zou willen bouwen. Het is niet alsof er 30 jaar lang geen wateroverlast is en er plotseling na 30 jaar ineens wel problemen optreden. Bouwen in de uiterwaarden betekent dat je een x-aantal keer per jaar je tuin en fundering onder water zult hebben. (Daar zijn de uiterwaarden immers voor bedoeld). Lijkt me niet heel handig als je daar 'gewoon' zou bouwen. Daar zul je dus al van begin af aan rekening moeten houden met overstromingen. Dat over 30 jaar die overstromingen vaker voorkomen lijkt me reëel, maar als een woning zo gebouwd is dat hij 30 jaar tegen overstromingen kan, dan zal die woning dat daarna ook wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Adaptatie aan nieuwe omstandigheden is inderdaad een goede optie. Niet overal haalbaar, maar in iedergeval beter dan de huidig geplande wijken in de diepe polders met 2 meter ophoogbagger, 20m heipalen en 30cm bodemdaling per 10jaar.

En beslissingen nemen die flexibel zijn.
Gaat er ook om dat een woning in de uiterwaarden ook een blokkade is in de rivier en dus voor hogere waterstanden elders zorgt. Kan nu nog geen probleem zijn, maar met extremere afvoeren in de toekomst wil je daar op kunnen inspelen.

Overigens is de tuin onderwater voor zo’n uiterwaarden woning waarschijnlijk een lagere kans dan de slechtere wijken qua regenwater afvoer. Vlaardingen en noordwest Rotterdam zitten een paar wijken tussen waar het water al vlot de woning instroomt bij een gemiddeld zware bui die elk jaar wel een keer voorkomt.

[ Voor 23% gewijzigd door Get!em op 13-04-2022 21:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 14:34
Anoniem: 512943 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:59:
[...]

Nu doe je net alsof er in Nederland heel veel expats werken. Dat valt best tegen namelijk.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ernationale-kenniswerkers
In Amsterdam en Den Haag zijn het aantal expats en daarmee vraag naar woningen sterk toegenomen. In 2010 had Amsterdam naar schatting 30.000 expats, in 2021 waren het er 110.000. Voor Den Haag was het naar schatting 10.000 in 2010 en 70.000 in 2021.

Door de sterk toename van expats met een hoger netto-inkomen, waarvan het vaak gebruikelijk is dat de werkgever een deel of de volledige huur betaald, zijn er in Amsterdam en Den Haag veel huizen opgekocht door investeerders om te verhuren aan expats.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-07 13:02
Volgens het NVM stonden er in Q1 gemiddeld 17K woningen te koop. Via het internet archive kan ik zien dat er in Januari 17.9k woningen als beschikbaar vermeld waren op Funda. Dat zijn er vandaag al 24.6K. Best een flinke toename van 37%...

Zou eigenlijk een scraper en een mooi dashboard voor moeten maken, of weet iemand ergens anders dit soort data te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:26:
[...]

Niet alleen de klimaatverandering aanpakken, maar bv. ook de verstening van de grond (tegeltuinen en wegen en pleinen etc) of betere lokale opvang (vijvers, wadi's etc). Dat laatste wordt in elk geval op veel plekken al serieus aangepakt.

Daarnaast kun je natuurlijk de bouwwerken zelf ook anders bouwen, bijvoorbeeld meer 'zwevende' paalwoningen (zoals ook in zuidoost Azië) of waterwoningen (veredelde woonark).

Ik zie eerlijk gezegd niet hoe je vanwege deze risico's 'tijdelijk' zou willen bouwen. Het is niet alsof er 30 jaar lang geen wateroverlast is en er plotseling na 30 jaar ineens wel problemen optreden. Bouwen in de uiterwaarden betekent dat je een x-aantal keer per jaar je tuin en fundering onder water zult hebben. (Daar zijn de uiterwaarden immers voor bedoeld). Lijkt me niet heel handig als je daar 'gewoon' zou bouwen. Daar zul je dus al van begin af aan rekening moeten houden met overstromingen. Dat over 30 jaar die overstromingen vaker voorkomen lijkt me reëel, maar als een woning zo gebouwd is dat hij 30 jaar tegen overstromingen kan, dan zal die woning dat daarna ook wel kunnen.
Je kan ook gewoon wat verder van de kust bouwen dan los je dat probleem ook gedeeltelijk op. Utrechtse heuvelrug of in limburg is er minder probleem met stijgende zeespiegel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Masvic schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:08:
Volgens het NVM stonden er in Q1 gemiddeld 17K woningen te koop. Via het internet archive kan ik zien dat er in Januari 17.9k woningen als beschikbaar vermeld waren op Funda. Dat zijn er vandaag al 24.6K. Best een flinke toename van 37%...

Zou eigenlijk een scraper en een mooi dashboard voor moeten maken, of weet iemand ergens anders dit soort data te vinden?
Is wel gezeik hoor, Funda gaat op een gegeven moment zeuren als je teveel requests gaat doen. Het werd mij teveel moeite.

Maar NVM doet er graag moeite voor om cijfers niet volledig openbaar te maken.

Los daarvan zegt Funda niet alles. Niet iedere woning verschijnt op Funda, en een gemiddelde kan ook in een relatief kleine markt grote pieken en dalen vertonen. En er zijn altijd seizoensontwikkelingen.

Hoe dan ook wordt er altijd wel een stijgend cijfer gevonden: https://www.trouw.nl/econ...-flink-toenemen~bf78884a/

[ Voor 10% gewijzigd door Richh op 13-04-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lisadr schreef op woensdag 13 april 2022 @ 21:40:
[...]

In Amsterdam en Den Haag zijn het aantal expats en daarmee vraag naar woningen sterk toegenomen. In 2010 had Amsterdam naar schatting 30.000 expats, in 2021 waren het er 110.000. Voor Den Haag was het naar schatting 10.000 in 2010 en 70.000 in 2021.

Door de sterk toename van expats met een hoger netto-inkomen, waarvan het vaak gebruikelijk is dat de werkgever een deel of de volledige huur betaald, zijn er in Amsterdam en Den Haag veel huizen opgekocht door investeerders om te verhuren aan expats.
Waar komen deze cijfers vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Anoniem: 512943 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:17:
[...]

Waar komen deze cijfers vandaan?
Voor Amsterdam is de bron OIS Amsterdam en voor Den Haag is het de Gemeente Den Haag.
Je kunt het misschien ook online vinden. Benaming is echter niet expats maar buitenlandse migratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-07 17:42
De laatste maand ongeveer merk ik echt dat huizen hier in eindhoven voor zeer forse prijzen in de markt worden gezet. 450/480 voor een niet super bijzondere hoekwoning of 2 onder 1 kapper (ook net buiten eindhoven) vind ik toch wel erg fors. Daar bovenop nog wat overbieding etc en je hebt het al snel over een half miljoen.

Ook is het volume van nieuwe woningen heel erg weinig. In een radius van 10km zie ik maar enkele woningen per week online komen. Een woning waar ik laats in geïnteresseerd was, daar via calcasa dat de laatste verkochte referentiewoning uit eind 2021 kwam. Volume lijkt enorm op te drogen. Al en al niet erg positief beeld voor de woningzoeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Het is een vrij bekend gegeven dat er in januari/februari minder huizen te koop komen, sentiment is toch dat een huis beter verkoopt als het mooier weer is. Ik kan me voorstellen dat dat meespeelt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Lisadr schreef op donderdag 14 april 2022 @ 00:29:
[...]
Voor Amsterdam is de bron OIS Amsterdam en voor Den Haag is het de Gemeente Den Haag.
Je kunt het misschien ook online vinden. Benaming is echter niet expats maar buitenlandse migratie.
Die cijfers gaan niet over expats, maar over alle immigranten?

Als ik dit rapport pak

https://www.metropoolregi...1/Migratiemonitor-MRA.pdf

Kom ik voor Amsterdam in 2017 op maximaal 43k hoogopgeleide immigranten die hier minder dan 10 jaar wonen. Een deel daarvan is waarschijnlijk internationaal student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is vooral zo dat die 17k historisch gezien gewoon heel laag was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jh5sOyhVrjMx5g6wfAhK2xtfjZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHLxpYSECRV5oul8ceh88NLf.jpg?f=fotoalbum_large
Nu kun je kwartalen niet heel goed 1-op-1 vergelijken. Zeker omdat tegenwoordig de regelgeving wel eens van jaar tot jaar verandert. En dat kan betekenen dat mensen ofwel nog snel in Q4 willen verkopen, ofwel uitstellen tot Q1.

[ Voor 15% gewijzigd door Rubbergrover1 op 14-04-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Spikeee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:48:
De laatste maand ongeveer merk ik echt dat huizen hier in eindhoven voor zeer forse prijzen in de markt worden gezet. 450/480 voor een niet super bijzondere hoekwoning of 2 onder 1 kapper (ook net buiten eindhoven) vind ik toch wel erg fors. Daar bovenop nog wat overbieding etc en je hebt het al snel over een half miljoen.

Ook is het volume van nieuwe woningen heel erg weinig. In een radius van 10km zie ik maar enkele woningen per week online komen. Een woning waar ik laats in geïnteresseerd was, daar via calcasa dat de laatste verkochte referentiewoning uit eind 2021 kwam. Volume lijkt enorm op te drogen. Al en al niet erg positief beeld voor de woningzoeker.
Eindhoven is booming voor expats en internationale studenten. In de afgelopen 10 jaar zijn er ruim 30.000 expats en internationale studenten bijgekomen. In de wijk Meerhoven was in 2017 al meer dan 80% van de 11.000 inwoners expats.

Een expat (of het bedrijf die hem of haar inhuurt) is bereid 1500 a 1800 euro per maand te betalen voor 90m2, gemeubileerd (met goedkope spullen) kun je daar 500 euro extra per maand bij doen. Dat maakt een huis van 90m2 ineens 375.000 a 450.000 euro waard. Terwijl het 10 jaar geleden 200.000 a 250.000 euro waard was. Zoals deze woning van 77m2 voor 1500 euro per maand.

Aan internationale studenten kun je meer verdienen, 4 in een huis en je vraagt 650 euro per persoon, gemeubileerd en inclusief gas, licht, water, internet enz.

Voor een investeerder is 450.000 euro niet veel, vooral niet met de huidige rentes van tussen de -0,5% en 0,25%. Die kopen in 1x 30 (nieuwbouw) woningen verhuren alle 30 aan expats en internationale studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spikeee
gelukkig huur ik nog redelijk via vesteda. Centrum eindhoven voor 1100 per maand voor een woonhuis 130m2, 250m2 perceel. Al moet ik zeggen dat mijn buurt (ook van vesteda) al jaren little india wordt genoemd. Zn 80% van de bewoners werken voor asml en allemaal exparts uit india.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Spikeee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:48:

Klopt nieuwbouwproject tegenover waar ik woon ( regio eindhoven ) was ook 450 voor een hoekwoning.
Maar dat is net iets verder dan 10km ( 25 ). Denk dat de mensen aan het kijken zijn in de buurt waar je nog wel redelijk snel met de auto in eindhoven kan komen. Hoewel veel van de ICT bedrijven in en rond eindhoven ook wel met OV te doen zijn kost dit vaak factoren meer tijd dan met auto of fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lisadr schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:24:
[...]
Voor een investeerder is 450.000 euro niet veel, vooral niet met de huidige rentes van tussen de -0,5% en 0,25%. Die kopen in 1x 30 (nieuwbouw) woningen verhuren alle 30 aan expats en internationale studenten.
Spikeee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:29:
gelukkig huur ik nog redelijk via vesteda. Centrum eindhoven voor 1100 per maand voor een woonhuis 130m2, 250m2 perceel. Al moet ik zeggen dat mijn buurt (ook van vesteda) al jaren little india wordt genoemd. Zn 80% van de bewoners werken voor asml en allemaal exparts uit india.
Als het gros van die veelbetalende expats voor één of enkele bedrijven werken, dan maakt dat je als investeerder volgens mij juist heel kwetsbaar. Wat als bv ASML bedenkt dat het handiger is om elders gevestigd te zijn? Dan zit je met huizen in het hogere huursegment waarvoor ineens een groot deel van de vraag wegvalt. De huidige maandopbrengst mag dan in verhouding tot de koopprijs wel gunstig zijn, of het ook werkelijk een goede lange termijn investering is vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:20:
Als het gros van die veelbetalende expats voor één of enkele bedrijven werken, dan maakt dat je als investeerder volgens mij juist heel kwetsbaar. Wat als bv ASML bedenkt dat het handiger is om elders gevestigd te zijn? Dan zit je met huizen in het hogere huursegment waarvoor ineens een groot deel van de vraag wegvalt. De huidige maandopbrengst mag dan in verhouding tot de koopprijs wel gunstig zijn, of het ook werkelijk een goede lange termijn investering is vraag ik mij af.
In theorie heb je gelijk, maar ASML zal niet heel snel verplaatsen. Dat is een beetje lastig met cleanrooms en vinden van personeel. 20man administratie op het hoofdkantoor en een CEO zijn makkelijk te vervangen, 5000 technische specialisten is net even ander verhaal.

Wat wel kan is dat ASML besluit om met een andere grote verhuurder in zee te gaan of een eigen flatgebouw te plaatsen voor hun expats maar dat is ook tegen het huidige beleid in. Maar een downturn in de economie kan je natuurlijk wel het level lastig maken als verhuurder als je heel veel aan 1 partij verhuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
In de wijk Meerhoven was in 2017 al meer dan 80% van de 11.000 inwoners expats.
Hahahaha, Meerhoven en "bruisende smeltkroes" in één zin. Die wijk had bij de bouw al alle charme van een parkeerplaats naast een Van der Valk op een regenachtige ochtend. Je gaat er wonen als je in een (relatief) nieuw huis wil zitten, en het je verder helemaal niets kan schelen.

Het is eigenlijk net als bij de Bijlmermeer: de wijk is bij migranten in trek gedeeltelijk omdat autochtonen er de neus voor ophalen.
Een expat (of het bedrijf die hem of haar inhuurt) is bereid 1500 a 1800 euro per maand te betalen voor 90m2, gemeubileerd (met goedkope spullen) kun je daar 500 euro extra per maand bij doen. Dat maakt een huis van 90m2 ineens 375.000 a 450.000 euro waard. Terwijl het 10 jaar geleden 200.000 a 250.000 euro waard was. Zoals deze woning van 77m2 voor 1500 euro per maand.
Precies diezelfde flat is te koop voor 295000, 290000, 275000 of 270000 euro. Daar zal misschien nog wat op overboden moeten worden, maar die huurprijs staat in geen verhouding tot de marktprijs op de koopmarkt. Ongetwijfeld wordt er misbruik gemaakt van naieve expats, maar het lijkt me niet duidelijk dat de prijzen door hen worden opgeblazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:52:
Hahahaha, Meerhoven en "bruisende smeltkroes" in één zin. Die wijk had bij de bouw al alle charme van een parkeerplaats naast een Van der Valk op een regenachtige ochtend. Je gaat er wonen als je in een (relatief) nieuw huis wil zitten, en het je verder helemaal niets kan schelen.

Het is eigenlijk net als bij de Bijlmermeer: de wijk is bij migranten in trek gedeeltelijk omdat autochtonen er de neus voor ophalen.
Ach dat valt wel mee met meerhoven, er wonen genoeg autochtonen die gewoon daar in de buurt werken en zo veel keuze is er niet dus dat scheelt. Maar qua layout van de wijk ben ik het met je eens is niet het beste.
Precies diezelfde flat is te koop voor 295000, 290000, 275000 of 270000 euro. Daar zal misschien nog wat op overboden moeten worden, maar die huurprijs staat in geen verhouding tot de marktprijs op de koopmarkt. Ongetwijfeld wordt er misbruik gemaakt van naieve expats, maar het lijkt me niet duidelijk dat de prijzen door hen worden opgeblazen.
Nou ja expats betalen minder belasting en hebben meer geld en die hebben vaak ook niet heel veel keuze. Een hotel is een heel stuk duurder. Waar autochtonen vaak al ergens wonen en veel woon-werk verkeer hebben of nog bij de ouders wonen hebben expats dat voordeel niet.
Je ziet ook dat gemeubileerd verhuur voornamelijk gekozen word door expats en daar eigenlijk weinig autochtonen in zitten. Expats hebben niets dus dan is het wel handig om gelijk alles in je huis geregeld te hebben. Tja en daar betaal je extra voor dat is logisch.
En daar maken verhuurders gebuik van, als ik voor 2000 euro ikea meubels in een woning kan zetten en vervolgens 200 euro per maand extra kan vragen dan is dat natuurlijk zo terug verdient. Kan je de verhuurder eigenlijk ook niet echt kwalijk nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 14-04-2022 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Of is het zo dat het gewoon geen standaard Vinex-wijk is, maar een wat meer niet-Nederlands opgezette wijk is. Wat de gemiddelde burgerlijke Nederlander maar niets vindt omdat hij dat niet kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
https://www.ed.nl/binnenl...ilRVnmQBDRK-kv7w-_F4zNIHE

Deels achter paywall maar deel is ook te lezen.
Zo veel heb je dus aan de gestegen waarde van je woning. Helemaal niets totdat je het daadwerkelijk verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:24:
[...]

In theorie heb je gelijk, maar ASML zal niet heel snel verplaatsen. Dat is een beetje lastig met cleanrooms en vinden van personeel. 20man administratie op het hoofdkantoor en een CEO zijn makkelijk te vervangen, 5000 technische specialisten is net even ander verhaal.
Volgens mij zijn er zeker in de buurt van Eindhoven toch best grote werkgevers geweest die hebben besloten om een groot deel van de activiteiten naar elders te verplaatsen? Ik zou het niet ondenkbaar vinden als dat over een paar decennia ook met ASML zou gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:40:
https://www.ed.nl/binnenl...ilRVnmQBDRK-kv7w-_F4zNIHE

Deels achter paywall maar deel is ook te lezen.
Zo veel heb je dus aan de gestegen waarde van je woning. Helemaal niets totdat je het daadwerkelijk verkoopt.
Een waardestijging is juist een last want de OZB belasting stijgt namelijk fors mee! Daarnaast zijn er mensen die overwaarde willen belasten, wat ik een bijzonder slecht idee vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

WIERDEN - Hun huis is tegenwoordig vijf keer zoveel waard. Bij verkoop levert het zeker 7 ton op, misschien wel 8. Maar een goed deel van die overwaarde opnemen om dat te schenken aan de kinderen, dat gaat niet. Dat ondervond de Twentse Dinie (81). Ze is boos. „We zijn geen eigen baas meer over ons kapitaal. Dat is toch oneerlijk?”
--

|:(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 512943 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:45:
WIERDEN - Hun huis is tegenwoordig vijf keer zoveel waard. Bij verkoop levert het zeker 7 ton op, misschien wel 8. Maar een goed deel van die overwaarde opnemen om dat te schenken aan de kinderen, dat gaat niet. Dat ondervond de Twentse Dinie (81). Ze is boos. „We zijn geen eigen baas meer over ons kapitaal. Dat is toch oneerlijk?”
--

Ze kreeg te horen dat hun inkomsten (alleen AOW) zo’n forse opwaardering van de nieuwe hypotheek niet zouden dekken.
Tja 2 ton hypotheek opnemen op je huis met enkel een AOW als inkomen. Niet zo gek dat de bank nee zegt. Mensen met aow gerechtigde leeftijd krijgen geen 30 jarige looptijd, bank rekent met hogere rente want waarschijnlijker dat ze overlijden binnen de looptijd. Dus klinkt weer als een leuke sensatiekop maar is vanuit de bank beredeneerd best logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:42:
[...]

Volgens mij zijn er zeker in de buurt van Eindhoven toch best grote werkgevers geweest die hebben besloten om een groot deel van de activiteiten naar elders te verplaatsen? Ik zou het niet ondenkbaar vinden als dat over een paar decennia ook met ASML zou gebeuren.
Nope, dat valt eigenlijk best wel mee. Philips is opgesplits en uiteindelijk is het hoofdkantoor verplaatst maar R&D word nog veel in regio eindhoven gedaan. Wat vaak verplaats word is productie fabrieken en hoofdkantoor. Maar goed dat is vaak lager geschoold werk of makkelijk vervangbaar personeel. Zoals ik aangaf, administratie en de CEO vervang je makkelijker dan de R&D afdeling. Zeker als die laatste bijna 50% van je bedrijf is.

Ik zie eerder de regering uit den haag vertrekken dan ASML uit veldhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spikeee
Verbaasd mijn nog steeds dat ASML niet ala phillips vroeger direct of via via een woontoren of 5 daar ergens in het veld laten neerzetten. Expat kinderen gaan vrijwel allemaal naar international school of eindhoven (ISE) waar je dus prima een pendelbus o.i.d. naar kan sturen. Kan je op relatief weinig ruimte zeg eens 5000-10000 man kwijt. Dat creëert weer ruimte aan alle kanten. Hoewel strijp-s volgens mij dat idee min of meer had, is dat te klein opgezet.

je moet dan echt denken aan torens 30 hoog waar zn 100-200 appartementen in moeten zitten per toren. Ala china. Voor asml is bijkomend voordeel eventueel wat pr/goodwill van gemeente, lagere huisvestigingskosten (dus meer marge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 19:05
spijkerhoofd schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:43:
[...]

Een waardestijging is juist een last want de OZB belasting stijgt namelijk fors mee! Daarnaast zijn er mensen die overwaarde willen belasten, wat ik een bijzonder slecht idee vind!
Voor het eigen woning forfait is een hoge WOZ waarde nadelig, maar voor de OZB valt in de meeste gemeenten reuze mee. Die begroten X bedrag aan OZB inkomsten en bepalen aan de hand van verwachte huizenprijs stijging, het percentage. Bij mij is bijvoorbeeld de WOZ waarde weer 40k gestegen, maar de OZB is dit jaar zelfs ietsjes lager dan vorig jaar, omdat het belastingpercentage is gezakt.

Dat stel uit de DPG krant kan wat mij betreft beter gewoon dat wat ze nu maandelijks niet aan hypotheek betalen, schenken in plaats van eenmalig geld uit je stenen weggeven en vervolgens veel meer maandlasten krijgen, snap hun 'problemen' niet zo. Daarnaast wat ook als reden wordt gegeven; wat als volgende 10 jaar de prijzen dalen? Wees blij dat je nu bijna gratis woont en nog geen vermogens gerelateerde belasting betaalt behalve EWF. Of als ze wel vermogens rendement belasting betaalden: dan slaat het al helemaal nergens op).

[ Voor 27% gewijzigd door jurjen_g op 14-04-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:40:
Of is het zo dat het gewoon geen standaard Vinex-wijk is, maar een wat meer niet-Nederlands opgezette wijk is. Wat de gemiddelde burgerlijke Nederlander maar niets vindt omdat hij dat niet kent?
Ik weet niet in wat voor landen ze dit soort wijken normaal vinden; ik ben er nog nooit geweest, en ik wil er denk ik ook nooit naar toe. De extreem eentonige rijtjeshuizen en het geometrische stratenplan lijkt me iets typisch Nederlands.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 12:42:
ASML is al decennia berucht om z'n varkenscyclus; veel "werknemers van ASML" werken ook eigenlijk voor detacheerders; zodra het slechter gaat met de economie vliegen die er allemaal uit. De laatste crisis is nu te lang geleden, dus mensen denken dat het eeuwig door blijft groeien.
Spikeee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:01:
Verbaasd mijn nog steeds dat ASML niet ala phillips vroeger direct of via via een woontoren of 5 daar ergens in het veld laten neerzetten. Expat kinderen gaan vrijwel allemaal naar international school of eindhoven (ISE) waar je dus prima een pendelbus o.i.d. naar kan sturen. Kan je op relatief weinig ruimte zeg eens 5000-10000 man kwijt. Dat creëert weer ruimte aan alle kanten. Hoewel strijp-s volgens mij dat idee min of meer had, is dat te klein opgezet.
Het probleem is gewoon niet zo groot. De vierkantemeterprijzen schommelen in Eindhoven rond het landelijk gemiddelde. Eindhoven heeft al vrij enthousiast ingezet op woningbouw in de laatste tien jaar, dus het aanbod is meegegroeid. Verder is het uitstekend mogelijk om uit te wijken naar de rand- of buurgemeenten waar de prijzen nóg lager liggen. En forenzen naar België is niet absurder dan forenzen van Utrecht naar Amsterdam. Belgisch Limburg is geen dure streek om te wonen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
--

"Overwaarde opnemen"? Een stapel oude stenen is geen bankrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, Dinie maakt het zichzelf ook wel moeilijk. Het is begrijpelijk dat ze wat geld uit de stenen wil halen, en op haar leeftijd (82 jaar) is een opeet- of verzilverhypotheek daar de ge-eigende manier voor. Trek er nu tweeënhalve ton uit, en de 10k rente per jaar tel je op bij die lening. Als ze negenennegentig wordt is de schuld tegen die tijd een dikke vijf ton. Lijkt me voldoende marge voor de bank. Alternatief is natuurlijk verkopen en terughuren.

Maarja, als haar huidige bank geen verzilverhypotheek aanbiedt en ze niet wil verkopen en terughuren, dan wordt het een moeilijk verhaal ja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
eamelink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:34:
Tsja, Dinie maakt het zichzelf ook wel moeilijk. Het is begrijpelijk dat ze wat geld uit de stenen wil halen, en op haar leeftijd (82 jaar) is een opeet- of verzilverhypotheek daar de ge-eigende manier voor. Trek er nu tweeënhalve ton uit, en de 10k rente per jaar tel je op bij die lening. Als ze honderd wordt is de schuld een dikke vijf ton. Lijkt me voldoende marge voor de bank. Alternatief is natuurlijk verkopen en terughuren.

Maarja, als haar huidige bank geen verzilverhypotheek aanbiedt en ze niet wil verkopen en terughuren, dan wordt het een moeilijk verhaal ja...
Verkopen en terughuren is natuurlijk leuk voor de belastingdienst en de verhuurder maar verder word er niemand beter van. Je krijgt een negatieve rente over het geld bij de bank, je mag er jaarlijks belasting over betalen, door de inflatie word het elk jaar nog minder waard en je moet er huur van gaan betalen die niet mals zal zijn.

Is wel een handig manier om je kinderen niets te geven na je dood. Eigenlijk de enige manier om ze van een erfenis af te houden. Maar dat wilde ze nu juist net niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:38:
Verkopen en terughuren is natuurlijk leuk voor de belastingdienst en de verhuurder maar verder word er niemand beter van. Je krijgt een negatieve rente over het geld bij de bank, je mag er jaarlijks belasting over betalen, door de inflatie word het elk jaar nog minder waard
Grotendeels irrelevant, ze willen het geld immers wegschenken danwel gebruiken voor de tuin. Dus geen negatieve rente, geen Box-3 heffing en geen inflatiesores.
en je moet er huur van gaan betalen die niet mals zal zijn.
Kwestie van onderhandelen.
Is wel een handig manier om je kinderen niets te geven na je dood. Eigenlijk de enige manier om ze van een erfenis af te houden. Maar dat wilde ze nu juist net niet doen.
Vind dit allemaal wel heel pessimistisch hoor. Zo gek is het helemaal niet hoor.

Of doe het op z'n Frans, en viager. Verkopen, een klein bedragje nu krijgen en verder een maandelijkse toelage tot je dood van de koper krijgen. Niks aan het handje, alleen geen thee aannemen van de koper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13:57
Je kunt beter een pand erven dan een zak met geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsja, met de huidige levensverwachting zitten kinderen tegen de tijd dat er een erfenis aankomt er ook niet meer op te wachten. De kleinkinderen daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
eamelink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:46:
[...]

Grotendeels irrelevant, ze willen het geld immers wegschenken danwel gebruiken voor de tuin. Dus geen negatieve rente, geen Box-3 heffing en geen inflatiesores.
Ze willen een klein deel aan de kinderen schenken niet alles. En in de tuin steken die niet meer van jou is dat is ook jammer.
Vind dit allemaal wel heel pessimistisch hoor. Zo gek is het helemaal niet hoor.

Of doe het op z'n Frans, en viager. Verkopen, een klein bedragje nu krijgen en verder een maandelijkse toelage tot je dood van de koper krijgen. Niks aan het handje, alleen geen thee aannemen van de koper :+
Zijn weinig echt goede opties waar je echt beter van word. De enige die van dit soort constructies beter word zijn banken, investeerders, belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Spikeee schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:01:

je moet dan echt denken aan torens 30 hoog waar zn 100-200 appartementen in moeten zitten per toren. Ala china. Voor asml is bijkomend voordeel eventueel wat pr/goodwill van gemeente, lagere huisvestigingskosten (dus meer marge).
Je levert een hoop flexibiliteit in, wat niet handig is als je deze mensen juist 'flexibel' inhuurt. Als je die mensen op een gegeven moment niet meer nodig hebt, dan blijf je met de huisvesting zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:28:
[...]

Je levert een hoop flexibiliteit in, wat niet handig is als je deze mensen juist 'flexibel' inhuurt. Als je die mensen op een gegeven moment niet meer nodig hebt, dan blijf je met de huisvesting zitten.
Volgens mij worden expats niet flexibel ingehuurd maar krijgen ze gewoon een vast contract. Ergens ook we logisch aangezien ze alles achterlaten om hier te komen werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:48
--

Tsja, wat de Twentse Dinie (81) moet doen is de boel verkopen. Intrekken in een goedkope woning en van de 4 ton over schenken aan de kinderen en een lekkere vakantie in Spanje houden. Want de cruise, dat kan toch echt niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Hierop is toch dat Amerikaanse spreekwoord op van toepassing:
You can't have the cake and eat it!

Maar is verkopen en terughuren geen optie? Dat zie je ook wel eens gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
psychodude schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:04:
[...]

Tsja, wat de Twentse Dinie (81) moet doen is de boel verkopen. Intrekken in een goedkope woning en van de 4 ton over schenken aan de kinderen en een lekkere vakantie in Spanje houden. Want de cruise, dat kan toch echt niet meer.
Zo zijn er nog enkele honderdduizenden hoogbejaarden die dat zouden kunnen doen, maar niet willen. Een veel betere oplossing zou zijn om Dinie het gewoon te laten uitzoeken en voldoende bij te bouwen. De huizenbubbel had echt niet gehoeven in Drenthe.

[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 14-04-2022 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Ja want op die leeftijd even verhuizen en dan waarheen? Iedereen die je kent woont in de buurt en grote kans dat ze op die leeftijd geen rijbewijs meer hebben of mogen verlengen.

Ik snap heel goed dat ze in hun vertrouwde omgeving willen blijven wonen het is niet dat die mensen nog even de fiets pakken en 20km fietsen om op visite te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-07 20:53
Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 18:47:
[...]

Ja want op die leeftijd even verhuizen en dan waarheen? Iedereen die je kent woont in de buurt en grote kans dat ze op die leeftijd geen rijbewijs meer hebben of mogen verlengen.

Ik snap heel goed dat ze in hun vertrouwde omgeving willen blijven wonen het is niet dat die mensen nog even de fiets pakken en 20km fietsen om op visite te gaan.
Ja maar dat is toch ook het probleem met dat je vermogen in stenen zit. Deze mensen rekenen zich rijk met fictieve winsten. Je hebt pas je geld als je verkoopt. Je kan niet en in je dure huis blijven wonen en genieten van de overwaarde. Zo werkt het natuurlijk niet.

Dat een bank een deel van de overwaarde wil uitlenen is een keus van de bank. Maar die wil natuurlijk dat alleen doen als de baten opwegen tegen de risicos. En laten die nu op die leeftijd erg hoog zijn.

Heel simpel gezegd. Als je je winst wil, moet je het verkopen. Beetje hetzelfde als mensen die zich soms met crypto rijk rekende maar niet verkochten en uiteindelijk weer een deel zagen verdampen. Pas wanneer je verkoopt heb je je winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41
[...]

De nuance die hier ontbreekt is dat er volgens het artikel wel mogelijkheden bij andere banken zijn om het geld op te nemen, maar de persoon in kwestie niet bij de eigen bank weg wil.
De mogelijkheden
Toch zijn er wel mogelijkheden. Florius, de Rabobank en ABN Amro hebben zogeheten overwaarde- of verzilverhypotheken, waarmee ook geschonken kan worden. En wie het huis wil verduurzamen en daarvoor geld nodig heeft, die kan bij het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn) terecht. ‘Het hangt van het bestedingsdoel af’, aldus de woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis. Een advies geeft hij niet: dat is aan hypotheekadviseurs.

Dinie is wat huiverig voor het overstappen naar een andere hypotheekverstrekker. Die lichten de doopceel, en hoewel zij nog zeer vitaal is kwakkelt haar man met zijn gezondheid. Wat zou dat betekenen voor een hypotheek?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
martin_v_z schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:01:
[...]

Ja maar dat is toch ook het probleem met dat je vermogen in stenen zit. Deze mensen rekenen zich rijk met fictieve winsten. Je hebt pas je geld als je verkoopt. Je kan niet en in je dure huis blijven wonen en genieten van de overwaarde. Zo werkt het natuurlijk niet.

Dat een bank een deel van de overwaarde wil uitlenen is een keus van de bank. Maar die wil natuurlijk dat alleen doen als de baten opwegen tegen de risicos. En laten die nu op die leeftijd erg hoog zijn.

Heel simpel gezegd. Als je je winst wil, moet je het verkopen. Beetje hetzelfde als mensen die zich soms met crypto rijk rekende maar niet verkochten en uiteindelijk weer een deel zagen verdampen. Pas wanneer je verkoopt heb je je winst.
Klopt dat is dus ook zo. Je hebt pas winst als je het verkoopt dus dat je nu op papier 20% waardestijging hebt op je huis is helemaal niets waard. Je hebt er alleen wat aan als je verkoopt en anders kost het je alleen maar geld.

Overigens kan je natuurlijk beargumenteren dat met 700k onderpand een lening van 200k niet echt een groot risico is maar goed het is aan de bank om te kiezen ja of nee. Als de mensen overlijden dan mogen de erfgenamen het aflossen of de bank krijgt het huis en verkoopt dat. In beide gevallen heeft de bank zijn geld terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsja, je zou hypotheken in drie types kunnen classificeren:

* Hypotheek waar je op aflost. De bekende annuitaire of lineaire hypotheek. Maandelijks betaal je aflossing en rente.
* Hypotheek waar je niet op aflost. De bekende aflossingsvrije hypotheek. Maandelijks betaal je alleen rente.
* Hypotheek waar je niet op aflost en de rente bij de hoofdsom optelt. De verzilver- of opeethypotheek. Maandelijks betaal je niks.

Hier zitten natuurlijk tariefsverschillen in. Dat komt primair door het moment waarop de bank kapitaal moet aantrekken en voor welke duur.

* Bij een hypotheek van 30 jaar waar je op aflost, hoeft maar een klein deel voor 30 jaar gefinancierd te worden. Bij wijze van spreken leent de bank zelf een deel voor een jaar, een deel voor twee jaar, een deel voor drie jaar, enzovoorts. Dat drukt het gemiddelde tarief. Risico voor de bank is hier laag.

* Bij een aflossingsvrije hypotheek van 30 jaar, moet de bank alles voor 30 jaar financieren. Dat is dus duurder dan een hypotheek waar je op aflost. Risico voor de bank is hier laag.

* Bij een typische verzilverhypotheek moet de bank voor een onbepaalde periode financieren, en groeit dat bedrag ook nog eens elke maand. Ik heb geen idee hoe ze het risico daarvan precies afdekken, maar dat zal ongetwijfeld veel duurder zijn :P

Logisch dus dat een aflossingsvrije hypotheek duurder is dan een hypotheek die je aflost, en logisch dus dat een verzilverhypotheek nog flink duurder is :)

Je kan je wel afvragen in hoeverre het nodig is om een 81-jarige met een half miljoen aan overwaarde te 'beschermen' met hele strenge leennormen gebaseerd op inkomen voor het verkrijgen van een simpele aflossingsvrije hypotheek.

Maar eerlijk gezegd is dit verhaal een beetje zeuren om het zeuren; er is een prima product (verzilverhypotheek) op de markt, precies voor deze situatie. Alleen het wordt niet aangeboden door hun huidige bank. Tsja.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 14-04-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:43:
[...]

Volgens mij worden expats niet flexibel ingehuurd maar krijgen ze gewoon een vast contract. Ergens ook we logisch aangezien ze alles achterlaten om hier te komen werken.
Ik bedoel het wat algemener. Huisvesting is niet de core-business van dat bedrijf. Waarom zou je miljoenen in onroerend goed gaan steken, met al het gedoe dat daar bij komt kijken, als je beter je geld en energie kunt steken in de activiteiten waar je goed in bent en waar je groot in bent geworden? Het verbreden van je activiteiten naar heel andere sectoren maak je organisatie vaak juist logger en zwaarder en dat is vaak geen positieve ontwikkeling.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RemcoDelft
martin_v_z schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:01:
[...]

Toch geeft Dinie wel degelijk het probleem goed weer, ze weet het alleen zelf niet. Zou ze ooit een dag in haar leven gewerkt hebben, nu ze het zo oneerlijk vindt dat ze het huis waarin ze woont niet kan "opnemen", terwijl jongeren al 16 jaar haar AOW en zorgkosten betalen terwijl ze zelf amper een huis kunnen vinden? En zou ze het ook zo oneerlijk vinden dat mensen die veel minder vermogen bezitten dan zij, maar huren, wel elk jaar vermogensbelasting moeten betalen?
Rutte kwam vandaag ook met het plan om mensen die geen vermogen in hun eigen huis hebben nog zwaarder te gaan belasten. Alsof de recente mensenrechtenschendingen door deze belastingen nog niet genoeg zijn, en alsof de inflatie niet al erg genoeg is. Zoals altijd heeft de politiek het over lastenverzwaringen i.p.v. eens wat minder over de balk te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
RemcoDelft schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:44:
[...]

Toch geeft Dinie wel degelijk het probleem goed weer, ze weet het alleen zelf niet. Zou ze ooit een dag in haar leven gewerkt hebben, nu ze het zo oneerlijk vindt dat ze het huis waarin ze woont niet kan "opnemen", terwijl jongeren al 16 jaar haar AOW en zorgkosten betalen terwijl ze zelf amper een huis kunnen vinden? En zou ze het ook zo oneerlijk vinden dat mensen die veel minder vermogen bezitten dan zij, maar huren, wel elk jaar vermogensbelasting moeten betalen?
Mensen van die leeftijd hebben doorgaans veel meer gewerkt en vaak zwaarder werk ook. Waarschijnlijk al vanaf 12-14 moeten werken of thuis mee moeten werken. En het huishouden zonder moderne apparaten is niet bepaald easy going. Bovendien leeft ze van de AOW van haar man dus ja vast wel.
Ach al 16 jaar valt wel mee, alsof de huizen al jaren extreem duur zijn. Nee dat zijn ze helemaal niet 5 jaar geleden kocht je voor 200k gewoon een leuke woning.
Rutte kwam vandaag ook met het plan om mensen die geen vermogen in hun eigen huis hebben nog zwaarder te gaan belasten. Alsof de recente mensenrechtenschendingen door deze belastingen nog niet genoeg zijn, en alsof de inflatie niet al erg genoeg is. Zoals altijd heeft de politiek het over lastenverzwaringen i.p.v. eens wat minder over de balk te gooien.
Ach mensenrechten doen we in nederland niet aan.
Ik ben het helemaal met je eens dat ze eens wat minder zouden moeten uitgeven aan dingen die niet belangrijk zijn voor nederland. Het geld moet eerst aangewend worden voor nederlanders en nederlandse projecten als er wat over is kunnen we kijken of we daarmee gaan uitdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:02:
Ach al 16 jaar valt wel mee, alsof de huizen al jaren extreem duur zijn. Nee dat zijn ze helemaal niet 5 jaar geleden kocht je voor 200k gewoon een leuke woning.
Ach, 10 en 20 jaar geleden waren huizen net zo duur als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:44:
Rutte kwam vandaag ook met het plan om mensen die geen vermogen in hun eigen huis hebben nog zwaarder te gaan belasten.
Over Rutte gesproken. Zie ik die nu oproepen tot een loon-prijs spiraal? Ik dacht dat de beste man geschiedenis had gestudeerd. Zal ie wel vergeten zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:02:
Mensen van die leeftijd hebben doorgaans veel meer gewerkt en vaak zwaarder werk ook. Waarschijnlijk al vanaf 12-14 moeten werken of thuis mee moeten werken. En het huishouden zonder moderne apparaten is niet bepaald easy going. Bovendien leeft ze van de AOW van haar man dus ja vast wel.
Ben je bedonderd? Iedere Nederlander krijgt AOW, dus "leven van de AOW van je man" is iets raars. Verder moesten vrouwen van Dinie's generatie na het huwelijk huisvrouw worden, en stofzuiger en wasmachine waren er in de jaren '60 wel degelijk - niet in ieder huishouden, maar waarschijnlijk wel in dat van Dinie. Er zijn ongetwijfeld ouderen die hard gewerkt hebben, maar voor veel vrouwen van Dinie's generatie is het al zestig jaar geleden dat ze een baan hebben gehad. Tien jaar lang de kinderen opvoeden, en daarna een beetje het huis bijhouden en vrijwilligerswerk.

Je kunt het ze niet kwalijk nemen; zo waren de normen toen. Maar dat twee mensen nu moeten werken om maar een fractie van de welvaart te bereiken die men vroeger met één inkomen kon bereiken, dat is geen vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-07 19:51
https://www.funda.nl/koop...-42778674-jan-aertshof-9/

Dit is ook een mooie zeg....
In 2020 april/mei was zo een woning beschikbaar met 155m2 voor 550k vraagprijs. Vond het een interessante woning, maar niet meer dan dat.

1 maand geleden kwam er een andere vrij: https://www.funda.nl/koop...-42645716-jan-aertshof-1/

Vond 7ton enorm veel geld voor zo een woning. Nou dan gaat iemand er maar nog eens overheen met vragprijs 850k!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
kx22 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 20:59:
https://www.funda.nl/koop...-42778674-jan-aertshof-9/

Dit is ook een mooie zeg....
In 2020 april/mei was zo een woning beschikbaar met 155m2 voor 550k vraagprijs. Vond het een interessante woning, maar niet meer dan dat.
Toch mooi, een portret van een radicale Mexicaanse communiste in een kast van een huis met zo'n interieur.

Op papier heeft het allerlei karakteristieken - groot, vrijstaand - die het in de praktijk niet heeft. Want je zit alsnog dicht op elkaar gedrukt in je "geschakelde villa".

850k, dat is 6159 euro per m² - dat zijn Amsterdamse prijzen. Wat is er in Hoevelaken te doen dat de prijzen van een woning zonder enige "wow-factor" daar zo de lucht in gaan?

Verder vermoed ik dat de woning van Dinie voor hetzelfde geld een stuk leuker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:41
Shadowhawk00 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:09:
[...]

Klopt dat is dus ook zo. Je hebt pas winst als je het verkoopt dus dat je nu op papier 20% waardestijging hebt op je huis is helemaal niets waard. Je hebt er alleen wat aan als je verkoopt en anders kost het je alleen maar geld.
Wie het inkomen heeft kan lenen op de marktwaarde.
Overigens kan je natuurlijk beargumenteren dat met 700k onderpand een lening van 200k niet echt een groot risico is maar goed het is aan de bank om te kiezen ja of nee. Als de mensen overlijden dan mogen de erfgenamen het aflossen of de bank krijgt het huis en verkoopt dat. In beide gevallen heeft de bank zijn geld terug.
Helaas gaat de bank er niet over, die is gebonden aan regels van de overheid. Waaronder een inkomenseis/toets. Alleen vermogen werkt afaik alleen voor een kortdurende lening zoals een overbruggingshypotheek.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-07 20:10
eamelink schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:46:
[...]

Dit zie ik ook wel eens op de Belgische immo sites voorbij komen.

Dit kennen we in Nederland eigenlijk niet, terwijl er wel behoefte aan is. Interessant hoor!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Zoals een forumdeelnemer gisteren al aangaf ( inside information?) heeft de ING de hypotheekrentes overnacht flink verhoogd: 20 jaar vast annuïteit LTV <55% is nu 2,83 % ( was 2,53%) en 20 jaar vast
annuïteit met NHG is nu 2,98% dus nog net geen 3%. De historische snelle stijging van de afgelopen 6 maanden van de hypotheekrentes zet dus behoorlijk door en ik ben benieuwd wanneer de eerste effecten op de woningmarkt zichtbaar worden en of er vraaguitval komt van vooral starters ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:19
Cruiseganger schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 05:57:
Zoals een forumdeelnemer gisteren al aangaf ( inside information?) heeft de ING de hypotheekrentes overnacht flink verhoogd: 20 jaar vast annuïteit LTV <55% is nu 2,83 % ( was 2,53%) en 20 jaar vast
annuïteit met NHG is nu 2,98% dus nog net geen 3%. De historische snelle stijging van de afgelopen 6 maanden van de hypotheekrentes zet dus behoorlijk door en ik ben benieuwd wanneer de eerste effecten op de woningmarkt zichtbaar worden en of er vraaguitval komt van vooral starters ?
Ik denk dat in bepaalde segmenten dat al zichtbaar is. Mensen gaan tegen hypotheek grenzen aanlopen die er 3 weken geleden niet waren. Niet omdat ze zelf niet willen, maar omdat de bank no...no...no gaat zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:19
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:15:
[...]

Toch mooi, een portret van een radicale Mexicaanse communiste in een kast van een huis met zo'n interieur.

Op papier heeft het allerlei karakteristieken - groot, vrijstaand - die het in de praktijk niet heeft. Want je zit alsnog dicht op elkaar gedrukt in je "geschakelde villa".

850k, dat is 6159 euro per m² - dat zijn Amsterdamse prijzen. Wat is er in Hoevelaken te doen dat de prijzen van een woning zonder enige "wow-factor" daar zo de lucht in gaan?

Verder vermoed ik dat de woning van Dinie voor hetzelfde geld een stuk leuker is.
Amsterdam heeft het 10.000 euro per meter punt al een poosje geleden genomen en zit nu al op 25.000 in sommige objecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
tcw82 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 06:33:
Amsterdam heeft het 10.000 euro per meter punt al een poosje geleden genomen en zit nu al op 25.000 in sommige objecten.
Voor uitzonderlijke objecten, niet voor naargeestige rijtjesvilla's. Het gemiddelde ligt in Amsterdam rond de 6500. Dus het is wel degelijk een Amsterdamse prijs, aan de andere kant van het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
Dat is waarom het zo aantrekkelijk is voor investeerders. Ze kopen een woning 270.000 euro met maandlast van 1000 euro en verhuren het voor 1500 euro p/m. Dat is een veel beter rendement dan geld op een bank. Voor grote investeerders is het nog aantrekkelijker omdat het rendement hoger is.

Expats hebben een hoger netto-inkomen dankzij de 30% regeling. Een Nederlander die 5.000 euro bruto per maand verdient, houd er 3.400 netto aan over, terwijl een expat 4.150 euro overhoudt. Daarnaast is het voor bedrijven gebruikelijk dat ze de eerste 6 a 12 maanden huur betalen voor een expat en bij sommige zelfs langer.

Niet alleen in plaatsen met veel expats zoals Eindhoven, Amsterdam en Den Haag. Maar ook in plaatsen met goedkope buitenlandse arbeid zie je het. In goedkopere plaatsen, zoals Sliedrecht en Schiedam was het tot 2022 populair om een rijtjeshuis te kopen voor ongeveer 250.000 euro en daar 6 Oost-Europese gastarbeiders in te zetten voor 500 euro per persoon inclusief GWL. 3.000 euro per omzet voor nog geen 1200 euro per maand aan kosten = Kassa

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laapo schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 00:00:
[...]

Dit zie ik ook wel eens op de Belgische immo sites voorbij komen.

Dit kennen we in Nederland eigenlijk niet, terwijl er wel behoefte aan is. Interessant hoor!
Zulke constructies kun je in Nederland ook hebben, maar voor veel mensen is dat met name fiscaal een zeer ongunstige constructie. Want je 'verruilt' een belastingvrij box 1 vermogen (met soms nog een stukje schuld met renteaftrek) voor een fors vermogen in box 3.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 19:05
Cruiseganger schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 05:57:
Ik denk dat die "insider" net als veel van ons gewoon op rentebox kijken waar de wijzigingen (bijna) altijd enkele dagen van tevoren worden aangekondigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
jurjen_g schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:06:
[...]

Ik denk dat die "insider" net als veel van ons gewoon op rentebox kijken waar de wijzigingen (bijna) altijd enkele dagen van tevoren worden aangekondigd ;)
Bedankt voor de tip !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 14 april 2022 @ 21:15:
[...]

Amsterdamse prijzen? Kun je aangeven waar je in Amsterdam dan nog een relatief moderne (A-label) geschakelde hoekvilla met 80m2 tuin kan vinden voor die m2-prijs?

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 15-04-2022 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-07 22:41
Valorian schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:28:
[...]

Amsterdamse prijzen? Kun je aangeven waar je in Amsterdam dan nog een relatief moderne (A-label) geschakelde hoekvilla met 80m2 tuin kan vinden voor die m2-prijs?
Goed punt! En waar kan ik het Rijksmuseum in Hoevelaken vinden?

Kom op, het gaat om de vergelijking op basis van m2. Dat de rest niet identiek is snapt iedereen toch wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Emgeebee schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:53:
[...]

Goed punt! En waar kan ik het Rijksmuseum in Hoevelaken vinden?

Kom op, het gaat om de vergelijking op basis van m2. Dat de rest niet identiek is snapt iedereen toch wel...
Wat ik bedoel is dat het natuurlijk heel raar is om de gemiddelde Amsterdamse prijzen te pakken en vervolgens een woning elders in het land te noemen die qua afwerking, soort woning, tuin, energielabel etc dat gemiddelde ver ontstijgt en dan verbaast te zijn dat die specifieke woning in de buurt komt van het Amsterdamse gemiddelde. Je moet appels met appels vergelijken en peren met peren. Ik kan in Amsterdam ook wel een afgeragde flat aanwijzen voor 2,5K / m2 en aangeven "dat zijn prijzen van noord-oost grongingen, hoe is het mogelijk" :?

Maar goed, laat het maar want is ook off-topic, voor dit soort discussies hebben we het "wat er nu weer te koop staat" topic. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Valorian schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:28:
[...]

Definieer Amsterdam, binnen de ring? Gemeente?

A well, Diemen, oude woning, opgeknapt, maar m2 prijs laag, met tuin en A-label. https://www.funda.nl/koop...s-42766536-sierkershof-4/

Amsterdam noord, hoekvilla? Afgekochte erfpacht.
https://www.funda.nl/koop...6177-marjoleinstraat-168/

En dan heb ik eigenlijk alleen maar 30 seconden gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Get!em schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:05:
[...]

A well, Diemen, oude woning, opgeknapt, maar m2 prijs laag, met tuin en A-label. https://www.funda.nl/koop...s-42766536-sierkershof-4/

Mooi gevonden, misschien was ik toch wat te kort door de bocht ;) .. Bij die Diemen-woning vind ik het overigens bewonderenswaardig dat ze daar een A-label op hebben weten te krijgen. Dacht dat dat bij oude woningen eigenlijk alleen lukte icm zonnepanelen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
Aan de overkant van de Oceaan , waar de hypotheekrente nu al boven de 5% is gekomen ( 30 jaar vast), waarschuwt Jerimiah Babe dagelijks in zijn vlog op You Tube voor de gevolgen voor de huizenmarkt van de explosief stijgende (hypotheek)rente in de VS . Een hypotheek/ huizencrisis die volgens hem die van 2008 zal overtreffen:

YouTube: THIS ENDS BAD HOUSING CRASH WORSE THAN 2008 - ESCAPING CALIFORNIA CR...

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Cruiseganger schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:45:
Aan de overkant van de Oceaan , waar de hypotheekrente nu al boven de 5% is gekomen ( 30 jaar vast), waarschuwt Jerimiah Babe dagelijks in zijn vlog op You Tube voor de gevolgen voor de huizenmarkt van de explosief stijgende (hypotheek)rente in de VS . Een hypotheek/ huizencrisis die volgens hem die van 2008 zal overtreffen:
Bij zulk soort berichten (en zulke vloggers) vraag ik me vooral af waarom je dat dagelijks moet herhalen. zal hem dan vooral gaan om het krijgen van zo veel mogelijk kijkers en daarmee inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Get!em schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:05:
[...]

Ik denk dat je Amsterdam, maar ook andere grote steden. Het beste kan definieren als KM van het centrum ( of misschien grote concentratie werkgelegenheid ). Je zou dan voor amsterdam zeggen straal van 10km vanaf het centraal station. Voor eindhoven kan je misschien beter 10km vanaf de High Tech campus of de ASML campus nemen. Dat is namelijk een gemakkelijk te fietsen afstand waardoor de reistijd voor werk gewoon beperkt is.

** de 10km is maar een inschatting van mij dat zou ook meer of minder kunnen zijn.

Overigens kopt de telegraaf al in dat de nieuwe betaalbare woningen van de jonge waarschijnlijk kippehokjes gaan zijn. Dus zeg maar galarijflats of iets in die trend met heel kleine appartementen/ studios.
Dat lost natuurlijk het leraren probleem op lange termijn ook op, als er geen ruimte is voor kinderen krijg je vanzelf minder vraag naar leraren in die gebieden. Of dat gewenst is lijkt me niet maar goed het is een oplossing.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-04-2022 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:08:
[...]

Ik denk dat je Amsterdam, maar ook andere grote steden. Het beste kan definieren als KM van het centrum ( of misschien grote concentratie werkgelegenheid ). Je zou dan voor amsterdam zeggen straal van 10km vanaf het centraal station. Voor eindhoven kan je misschien beter 10km vanaf de High Tech campus of de ASML campus nemen. Dat is namelijk een gemakkelijk te fietsen afstand waardoor de reistijd voor werk gewoon beperkt is.

** de 10km is maar een inschatting van mij dat zou ook meer of minder kunnen zijn.
Die woning aan de rand van Hoevelaken ligt zo'n 8 km buiten het centrum (en 10 km van het station van Amersfoort). Is m.i. dus niet bepaald een toplocatie, maar qua afstand vergelijkbaar met bv Zuidoost of Nieuw-West. Dat daar toch meer dan 6k per m2 voor wordt gevraagd vind ik aan de hoge kant.
Overigens kopt de telegraaf al in dat de nieuwe betaalbare woningen van de jonge waarschijnlijk kippehokjes gaan zijn. Dus zeg maar galarijflats of iets in die trend met heel kleine appartementen/ studios.
Dat lost natuurlijk het leraren probleem op lange termijn ook op, als er geen ruimte is voor kinderen krijg je vanzelf minder vraag naar leraren in die gebieden. Of dat gewenst is lijkt me niet maar goed het is een oplossing.
Lijkt me in elk geval niet ongewenst. Even heel zwart-wit kun je ofwel veel woningen compact bouwen ofwel weinig grotere woningen die een relatief groot oppervlak in beslag nemen. Dan kies ik liever voor het eerste. Wil je meer ruimte, dan kun je naar een minder 'gewilde' plek gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

https://fd.nl/politiek/14...swinsten-te-gaan-belasten

"Het kabinet kiest hiermee voor wat fiscalisten een vermogensaanwasbelasting noemen. Naast de belasting over reguliere inkomsten zoals rente, dividend en huur — minus de daarvoor gemaakte kosten — betalen beleggers in dit systeem jaarlijks belasting over de waardeontwikkeling van hun vermogen, zoals koerswinst of koersverlies van aandelen en waardestijging of waardedaling van onroerend goed."

Ben heel benieuwd hoe ze dit willen gaan vormgeven voor vastgoed in box3. Jaarlijks de waardestijging cash afrekenen wordt wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:33:
https://fd.nl/politiek/14...swinsten-te-gaan-belasten

"Het kabinet kiest hiermee voor wat fiscalisten een vermogensaanwasbelasting noemen. Naast de belasting over reguliere inkomsten zoals rente, dividend en huur — minus de daarvoor gemaakte kosten — betalen beleggers in dit systeem jaarlijks belasting over de waardeontwikkeling van hun vermogen, zoals koerswinst of koersverlies van aandelen en waardestijging of waardedaling van onroerend goed."

Ben heel benieuwd hoe ze dit willen gaan vormgeven voor vastgoed in box3. Jaarlijks de waardestijging cash afrekenen wordt wel een dingetje.
Aan de andere kant, als de woningen gaan dalen in prijs wat niet onwaarschijnlijk is gaan alle beleggers dus een negatief rendement hebben en dus belasting bij krijgen.
Ik verwacht dat gemeenten het druk gaan krijgen met bezwaarschriften op de WOZ waarde want die mag gewoon niet te hard stijgen. En voor een gemeente maakt het niet uit want dat is toch een verdeelsleutel dus waarom niet gewoon iedereen 20% later inschatten scheelt je een hele hoop werk.
Verwacht dat er nog meer verloedering gaat komen in verhuurde woningen, want onderhoud betekend extra belasting en achtstallig onderhoud betekend minder belasting betalen.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 15-04-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Shadowhawk00 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:35:
[...]

Aan de andere kant, als de woningen gaan dalen in prijs wat niet onwaarschijnlijk is gaan alle beleggers dus een negatief rendement hebben en dus belasting bij krijgen.
Dat lijkt me onwaarschijnlijk. Je krijgt waarschijnlijk (net als bij vpb) dan een compensabel verlies wat je kunt verrekenen met toekomstige belastingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwacht dat er nog meer verloedering gaat komen in verhuurde woningen, want onderhoud betekend extra belasting en achtstallig onderhoud betekend minder belasting betalen.
Onderhoud mag je waarschijnlijk aftrekken dan als kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:39:
[...]

Onderhoud mag je waarschijnlijk aftrekken dan als kosten.
Klopt maar achterstallig onderhoud is een reden om de WOZ lager te krijgen. Dus dan word het interressant om gewoon geen onderhoud te doen en daar jaren lang plezier van te hebben.
Onderhoud kan je 1x aftrekken, achterstallig onderhoud elk jaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
[...]

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat die huizen gewoon verkocht gaan worden. En dat is goed voor iedereen.

Ja, misschien wat minder voor de vastgoedbelegger, die moet dan weer werken voor z'n geld omdat hij net als andere Nederlanders opeens ook belasting moet betalen. Zie alleen niet helemaal wat daar het probleem van zou zijn.
Zolang de belasting lager is dan de opbrengst, zal dat allemaal wel meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Richh schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat het waarschijnlijker is dat die huizen gewoon verkocht gaan worden. En dat is goed voor iedereen.

Ja, misschien wat minder voor de vastgoedbelegger, die moet dan weer werken voor z'n geld omdat hij net als andere Nederlanders opeens ook belasting moet betalen. Zie alleen niet helemaal wat daar het probleem van zou zijn.

[...]

Zolang de belasting lager is dan de opbrengst, zal dat allemaal wel meevallen.
Veel durfinvesteerders houden onroerend goed niet in box 3 aan maar via een vennootschap. Dan heb je minder last van bepaalde wetswijzigingen.

Ik vind het verder overigens een prima idee. In heel veel landen worden de inkomsten uit het vermogen al belast, in plaats van het vermogen zelf. Dat lijkt me ook een heel reeel systeem waarbij je belast wordt wat je als rendement uit een woning haalt, inclusief huur en vermogenswinsten. Ik ben alleen wel benieuwd of ze de fictieve vermogenswinst willen belasten, of de vermogenswinst die bij verkoop wordt behaald. Het lijkt mij niet reeel als je het ene jaar over 10% vermogenswinst belasting moet betalen, en het jaar erna over 10% vermogensverlies niets terugkrijgt (maar wel bijvoorbeeld dat verlies naar "volgende jaren" kunt doorschuiven). Dan moet je ook een carry back systeem invoeren.
Pagina: 1 ... 71 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg