Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.335 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:42:
[...]

Laten we vooral 2% rente niet hoog gaan noemen! 12% is historisch gezien hoog, 5-6% is normaal. 2% is laag en 1% of minder is idioot.
Rente kan je niet los zien van de inflatie. 12% rente bij 12% inflatie is niet hoog. De laatste jaren was de inflatie onder de 2% dus was een rente van 2% niet laag. Vorig jaar was de rente 1% en inflatie rond de 2% dus dat was wel laag, maar niet echt idioot. Nu is de rente 2,5% en de inflatie 10% dat is wel redelijk idioot ja.

Vraag me af wanneer de 10 jaar spaardeposito's ook omhoog gaan schieten. Die zou redelijk deze markt moeten volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:26
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:16:
[...]

Waar baseer je dat op? Volgens mij is bij de meeste mensen het prijsverschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw niet bepaald een van de belangrijkste redenen om voor nieuwbouw (of juist oudbouw) te kiezen. En spelen andere zaken een veel grotere rol, zoals goedkoop/eenvoudig onderhoud, moderne standaarden, invloed op de indeling en andere 'opties'. Of andersom, het 'sfeervolle' van een oude woning.
Ik baseer het vanuit mijn eigen omgeving. Ik woon in een deel van het land waar er vrij veel woningen gebouwd zijn in de jaren 1990 tm 2012 in zowel 2 nieuwe woonwijken als ook in de bestaande kernen van de dorpen. Die woningen zijn een stuk goedkoper dan vergelijkbare nieuwbouw, dus waarom naar te dure nieuwbouw kijken als er ook prima woningen zijn die goedkoper zijn en waarbij je geen keuken, badkamer en the whole shebang hoeft te bekostigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[b]Caelorum schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:19:[/b
Er zijn hier gewoon beleidsregels voor. Wereldvreemd en incompetentie is nogal een beschuldiging.
Zoals gezegd zijn parkeerplekken niet goedkoop in aanleg. Naast de stenen/asfalt is er ook extra riolering nodig en extra onderhoud van die riolering en stenen/asfalt. Daarnaast zijn veel auto's in een wijk ook niet goedkoop, want het levert extra slijtage aan het wegdek op. Qua milieu is het ook niet wenselijk om veel auto's te hebben en sociaal ook niet aangezien we in Nederland graag de kinderen op straat laten spelen.
Basisregels die gemiddeld voor nederland gelden, ja in een flat in amsterdam heb je minder auto nodig want daar heb je goed OV. Maar dat is niet overal zo dus dat soort basisregels over heel nederland uitstrooien geeft al blijk dat die persoon gewoon wereldvreemd is en dus incompetent voor de functie die hij bekleed.
Als je een wijk bouwt in een dorp waar OV gewoon slecht is en die woningen 300k+ kosten en je zegt mensen hebben genoeg aan 1 auto dan klopt het niet. Dat vind ik behoorlijk wereldvreemd. Dan zeg je namelijk dat een 1 verdiener een woning van 300k kan kopen.
Of je snapt niet dat als je 1.3 parkeerplaats hebt voor 2 autos dat dit niet past, en dat kan je kleuters nog wel uitleggen.

Die auto rijden is ook niet gratis, maar een fractie van de wegenbelasting gaat daadwerkelijk naar wegen en parkeerplaatsen dus dan maak je die fractie maar wat groter.
Of je regelt goed OV wat kan concurreren met de auto of je zorgt voor voldoende parkeerplekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:17
Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
[...]
Basisregels die gemiddeld voor nederland gelden [...]
Die beleidsregels worden per gemeente, door de gemeente zelf opgesteld. As die dus niet kloppen moet je daar gaan klagen. Mijn gemeente heeft in ieder geval een hele andere dan Alphen aan den Rijn (pdf)
[..]
Als je een wijk bouwt in een dorp waar OV gewoon slecht is en die woningen 300k+ kosten en je zegt mensen hebben genoeg aan 1 auto dan klopt het niet. Dat vind ik behoorlijk wereldvreemd. Dan zeg je namelijk dat een 1 verdiener een woning van 300k kan kopen. Of je snapt niet dat als je 1.3 parkeerplaats hebt voor 2 autos dat dit niet past, en dat kan je kleuters nog wel uitleggen.[...]
Nee, je zegt dat de meesten genoeg hebben aan 1 auto en sommigen 2 nodig hebben. Of sommige zelfs geen en anderen 3. Niet zo moeilijk toch? Als vervolgens de hele wijk vol gaat zitten met mensen die elke dag naar de Randstad op en neer rijden, tja... wie is er dan verkeerd bezig hier? De gemeenteambtenaar, of de mensen die gaan wonen in een stuk van het land waar eigenlijk niet wordt voorzien in hun manier van leven?
[...]
Of je regelt goed OV wat kan concurreren met de auto of je zorgt voor voldoende parkeerplekken.
Dat is een kip-ei probleem overigens. Ik zie het trouwens wel vaker, mensen klagen dat het OV niet handig is en ze de auto moeten gebruiken, maar dat er niet genoeg parkeerplekken zijn, maar ondertussen niet doorhebben dat het feit dat iedereen dat doet er ook voor zorgt dat er geen OV kan worden geregeld die enigszins de kosten dekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:12
spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
[...]

Ik baseer het vanuit mijn eigen omgeving. Ik woon in een deel van het land waar er vrij veel woningen gebouwd zijn in de jaren 1990 tm 2012 in zowel 2 nieuwe woonwijken als ook in de bestaande kernen van de dorpen. Die woningen zijn een stuk goedkoper dan vergelijkbare nieuwbouw, dus waarom naar te dure nieuwbouw kijken als er ook prima woningen zijn die goedkoper zijn en waarbij je geen keuken, badkamer en the whole shebang hoeft te bekostigen.
Bijvoorbeeld omdat die 'dure' nieuwbouwwoningen onder de streep misschien helemaal niet zo duur zijn. Omdat je bv geen last hebt van de stijgende onderhoudskosten die vaak na een jaar of tien om de hoek komen kijken. En omdat je wat betreft energie en isolatie etc. ook meer up to date bent. En omdat een heleboel mensen niet zitten te wachten op een keuken en badkamer van een paar decennia oud, en ze die toch al zouden gaan vernieuwen. Waarbij het vaak handiger is om een 'leeg canvas' te hebben dan dat je je moet aanpassen aan de bestaande situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Caelorum schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:37:

Dat is een kip-ei probleem overigens. Ik zie het trouwens wel vaker, mensen klagen dat het OV niet handig is en ze de auto moeten gebruiken, maar dat er niet genoeg parkeerplekken zijn, maar ondertussen niet doorhebben dat het feit dat iedereen dat doet er ook voor zorgt dat er geen OV kan worden geregeld die enigszins de kosten dekt.
Klopt is ook een kip ei probleem.
Maar als je in de avond weg wilt en je hebt daar bijna altijd de auto voor nodig dan gebruik je die ook gewoon voor je werk.
Als OV niet aangeboden word kan je niet klagen dat mensen het niet gebruiken. En dat het niet gebruikt word kan je dan niet als argument gebruiken om het maar niet aan te bieden.
OV werkt prima voor in de steden maar als je daar niet woont ben je vaak gewoon aangewezen op de auto.
En als je niet in dezelfde stad woont dan waar je werkt is vaak de auto ook nog veel sneller en goedkoper.

Maar inderdaad misschien hadden ze die woningen hier gewoon niet moeten bouwen. Dan hebben we over 6 maanden ook geen parkeerprobleem omdat er te weinig parkeerplaatsen zijn.
Er zijn namelijk ook nog een stuk of 6 plaatsen weg gehaald door dat project. Dus netto zijn er voor 8 huizen maar iets van 6 plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-09 22:05
Z___Z schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:25:

Rente kan je niet los zien van de inflatie. 12% rente bij 12% inflatie is niet hoog. De laatste jaren was de inflatie onder de 2% dus was een rente van 2% niet laag. Vorig jaar was de rente 1% en inflatie rond de 2% dus dat was wel laag, maar niet echt idioot. Nu is de rente 2,5% en de inflatie 10% dat is wel redelijk idioot ja.
Die vlieger gaat niet meer op nu rente centraal door de europese bank wordt geregeld. Rente laten stijgen betekent grote problemen voor zuid europa. Noord Europa moet het maar slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:50:
[...]

Bijvoorbeeld omdat die 'dure' nieuwbouwwoningen onder de streep misschien helemaal niet zo duur zijn. Omdat je bv geen last hebt van de stijgende onderhoudskosten die vaak na een jaar of tien om de hoek komen kijken. En omdat je wat betreft energie en isolatie etc. ook meer up to date bent. En omdat een heleboel mensen niet zitten te wachten op een keuken en badkamer van een paar decennia oud, en ze die toch al zouden gaan vernieuwen. Waarbij het vaak handiger is om een 'leeg canvas' te hebben dan dat je je moet aanpassen aan de bestaande situatie.
Ik kan mij niet voorstellen dat er zo'n groot verschil zit tussen die woningen. De woningen die ik gezien heb van komen er over 10 jaar geen groot onderhoud denk ik. Van het gas af is het eerste wat eraan komt naast misschien de schilder voor de kozijnen. De keukens gaan gewoon nog minstens 10 jaar mee en daar spaar je dan voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:27:
[...]
Als je een wijk bouwt in een dorp waar OV gewoon slecht is en die woningen 300k+ kosten en je zegt mensen hebben genoeg aan 1 auto dan klopt het niet. Dat vind ik behoorlijk wereldvreemd. Dan zeg je namelijk dat een 1 verdiener een woning van 300k kan kopen.
Of je snapt niet dat als je 1.3 parkeerplaats hebt voor 2 autos dat dit niet past, en dat kan je kleuters nog wel uitleggen.

Die auto rijden is ook niet gratis, maar een fractie van de wegenbelasting gaat daadwerkelijk naar wegen en parkeerplaatsen dus dan maak je die fractie maar wat groter.
Bij een groot nieuwbouwproject zou goed OV inderdaad een 'logische' actie zijn. Wat je overigens ook andersom kan redeneren, dat je een wijk beter kunt bouwen in een plaats waar goede verbindingen zijn.

Tegelijk kun je als koper dan wellicht ook in de spiegel kijken en je afvragen of die locatie wel voor jou geschikt is. Er zijn een hoop mensen die niet iedere dag naar een (wisselende) werkplek moeten. En die helemaal geen behoefte hebben aan twee parkeerplaatsen, maar die ruimte in de wijk liever anders gebruikt zien worden. Het lijkt mij daarom prima dat er ook wijken zijn waar weinig parkeerplekken zijn. Maar dan moet je daar niet gaan wonen als je beiden niet zonder auto kunt.

(Overigens is een 300k+ woning tegenwoordig voor een heleboel doorstromers prima op 1 inkomen te betalen.)_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CrazyOne schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:53:
[...]

Die vlieger gaat niet meer op nu rente centraal door de europese bank wordt geregeld. Rente laten stijgen betekent grote problemen voor zuid europa. Noord Europa moet het maar slikken.
Ah, vandaar dat ze in de VS ook nog een veel lagere rente hebben dan de inflatie. Om de Italianen te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:18:
[...]

Ah, vandaar dat ze in de VS ook nog een veel lagere rente hebben dan de inflatie. Om de Italianen te helpen.
Daar heeft de VS italie niet voor nodig, die kunnen dat zelf ook heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:19:
[...]

Daar heeft de VS italie niet voor nodig, die kunnen dat zelf ook heel goed.
En Australie, Japan, Canada en Engeland zitten ook allemaal in het complot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:25:
[...]

Welk complot? Voor landen is een hogere inflatie geen groot probleem aangezien hun schulden minder worden.
En ja alle landen zitten aan de dollar vast dus dat bepaald ook nogal wat. Dat is zo ongeveer de enige reden waarom de USA nog een economie heeft zodra alle grondstoffen in euros gaan stort de economie in de VS gewoon in.

Maar goed wat maakt dat uit voor de huizenmarkt? Hogere inflatie betekend alleen dat de prijs van de huizen effectief niet zo hard stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:25:
[...]

Inflatie in Australie is 2,5 keer lager dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:52:
[...]

Inflatie in Australie is 2,5 keer lager dan hier.
Laatst bekende meting lag de inflatie 1,1%pnt onder de Europese inflatie (3,5% vs 4,6%).

Lijkt me sterk dat ze daar in Q1 geen last hebben gehad van stijgende (energie)prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:19:
[...]

Het maken van afspraken klinkt nog erg vrijblijvend, en "aan het einde van het jaar" betekent ook dat we weer een jaar verder zijn voor er ook maar een begin van verbetering is.
Neem maar aan dat het niet snel zal gaan ;) vanaf 2010 met Rutte is er weinig gebeurt lijkt het (en nu is het ineens een probleem), en de regeltjes zijn er ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Ik zou er als verhuurder niet zo blij mee zijn: Kabinet wil iets doen tegen forse huurstijging die dreigt in de vrije sector
Vooral die laatste opmerking van De Jonge. Een andere grondslag. Puntensysteem? Gewoon geen onderscheid tussen vrije sector en sociale huur meer maken?

[ Voor 62% gewijzigd door Caelorum op 11-04-2022 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Caelorum schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:06:
Ik zou er als verhuurder niet zo blij mee zijn: Kabinet wil iets doen tegen forse huurstijging die dreigt in de vrije sector
Vooral die laatste opmerking van De Jonge. Een andere grondslag. Puntensysteem? Gewoon geen onderscheid tussen vrije sector en sociale huur meer maken?
'schrijft De Jonge dat hij eraan denkt om de huurverhoging "eventueel gelijk te stellen aan de inflatie of zo nodig zelfs om een andere grondslag te hanteren".'

Nou dan wens ik mensen in de particuliere sector succes... ik vermoed dat velen niet even 10% loonsverhoging krijgen. Op naar nog meer daklozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@lama83 dat zou nog steeds een verbetering zijn, want nu mocht het inflatie + 1%. Niet dat je er wat aan hebt als je nu al tegen 110E aankijkt mag je straks tegen 100E aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:53
lama83 schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:08:
[...]

'schrijft De Jonge dat hij eraan denkt om de huurverhoging "eventueel gelijk te stellen aan de inflatie of zo nodig zelfs om een andere grondslag te hanteren".'

Nou dan wens ik mensen in de particuliere sector succes... ik vermoed dat velen niet even 10% loonsverhoging krijgen. Op naar nog meer daklozen ;)
Ze zouden het eigenlijk gelijk moeten trekken met het minimumloon. Stijgt die niet dan ook de huren niet omhoog. Vooral de sociale huursector.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RemcoDelft
Het is toch raar dat verhuurders profiteren van een inflatie veroorzaakt door hoge energieprijzen? Dan betaalt de huurder EN meer aan energie, EN meer aan huur, terwijl de verhuurder er niets aan doet om het energieverbruik van de woning te verlagen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:18
Vergeet niet dat het inflatiespook volgend jaar gewoon grotendeels verdwenen is. Op papier tenminste. Want inflatie wordt gebracht als factor tov jaar ervoor. Dus als de energieprijzen volgend jaar evenhoog blijven als nu dan betekent dat niet dat de inflatie weer zo torenhoog is, maar simpelweg dat die weer relatief laag is terwijl de prijzen gelijk blijven (en dus hoog vergeleken met afgelopen jaren, maar “normaal” vergeleken met dit jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@RemcoDelft ik vind automatische inflatiecorrectie op uitgaven sowieso raar als er niet ook automatische inflatiecorrectie is op inkomsten. Wat mij betreft worden beiden verplicht of verboden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Eigenlijk boeit mij dit niet zo heel erg als verhuurder. Behalve dat het weer een beetje half werk is, zoals verwacht. Ze kunnen veel beter het puntensysteem doortrekken tot 2000euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:19
Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:53:
[...]

Grond onder de marktprijs verkopen is de specifieke kopers van dat nieuwbouwproject subsidiëren. En die kunnen die subsidie cashen als ze weer verkopen. Dat kan dus niet zomaar, zonder extra regels over toekomstige verkoop.
Hoezo kan dat niet? Iedere inwoner met een koopwoning uit de Flevopolder is zo gesubsidieerd de afgelopen decennia. Vond niemand een probleem.

Maar nu kan dat niet zomaar meer?

Beetje misgunning.
Wel zou je de grond in erfpacht kunnen uitgeven. Koopprijs wordt lager maar je hebt maandelijkse erfpacht daarvoor terug ;)
Prima oplossing, helaas zou je zoiets dan met terugwerkende kracht voor iedereen moeten doen en niet voor degenen die toevallig nu net een woning nodig hebben.

Gezien dat een beetje lastig is, is een iets verhoogde belasting op woningbezit wellicht een oplossing :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:25:
Het is toch raar dat verhuurders profiteren van een inflatie veroorzaakt door hoge energieprijzen? Dan betaalt de huurder EN meer aan energie, EN meer aan huur, terwijl de verhuurder er niets aan doet om het energieverbruik van de woning te verlagen.
Mee eens. Nadeel is ook dat je inflatie zo makkelijker doorsijpelt in de hele economie. Op zijn minst kijken naar inflatie excl. energie en liever zelfs net als tijdens corona de nullijn hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:27:
@RemcoDelft ik vind automatische inflatiecorrectie op uitgaven sowieso raar als er niet ook automatische inflatiecorrectie is op inkomsten. Wat mij betreft worden beiden verplicht of verboden.
Die is er ook wel voor uitkeringen. CAO onderhandelingen moet we nog gaan zien, maar verwacht wel dat er wat wordt ingezet. Maar inflatie wordt gemeten van jaar-op-jaar en niet toevallig van maart tot maart.

De meting van inflatie in NL klopt ook niet (heeft CBS zelf ook al aangegeven) dus mogelijkerwijs gaat hier ook aan gesleuteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Puntensysteem? In sociale woningbouw heb je recht op een badkamer met douche (dank U PVDA). Daar zitten huisjesmelkers niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-09 14:36
Als iemand die een huis wil kopen ben ik voorstander van een maximale huurprijs. Maar het resultaat zal zijn dat het voor huurders nog moeilijker wordt om een huurwoning te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:52
Richh schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:34:
[...]

Prima oplossing, helaas zou je zoiets dan met terugwerkende kracht voor iedereen moeten doen en niet voor degenen die toevallig nu net een woning nodig hebben.
Dat is echt onzin. Bij elke grote wijziging in regelgeving heb je dat mensen balen die net erbuiten vielen, maar dat betekent niet dat er nooit iets veranderd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Citroentjuh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:37:
[...]

Dat is echt onzin. Bij elke grote wijziging in regelgeving heb je dat mensen balen die net erbuiten vielen, maar dat betekent niet dat er nooit iets veranderd kan worden.
Nouja, als je het nu alleen voor nieuwbouw zou doen, zou het gevolg daarvan vooral landen bij een generatie die al voor enkele duizenden euro's aan studiefinanciering genaaid is en voor de vergrijzing mag opdraaien en de opgelopen staatsschuld mag financieren door een pandemie, nog los van de energietransitie.

Als je die generatie ook nog de eigen woning als weg naar vermogensopbouw (deels) gaat afnemen door geen grondbezit meer toe te laten, dan hebben ze helemaal geen mogelijkheid meer om voor een pensioenvermogen te sparen, gezien die potten door hoge inflatie ook verdampen ;)

Dit gaat over tonnen, dat mag je best enigszins naar draagkracht verdelen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:32
Richh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:44:
Nouja, als je het nu alleen voor nieuwbouw zou doen, zou het gevolg daarvan vooral landen bij een generatie die al voor enkele duizenden euro's aan studiefinanciering genaaid is en voor de vergrijzing mag opdraaien en de opgelopen staatsschuld mag financieren door een pandemie, nog los van de energietransitie.
Het is natuurlijk wel een interessant frame. We hebben het nooit over "de generatie die de deltawerken heeft moeten betalen", of "de generatie die de leningen voor de politionele acties heeft afbetaald".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spijkerhoofd
[...]

Als je die generatie ook nog de eigen woning als weg naar vermogensopbouw (deels) gaat afnemen door geen grondbezit meer toe te laten, dan hebben ze helemaal geen mogelijkheid meer om voor een pensioenvermogen te sparen, gezien die potten door hoge inflatie ook verdampen ;)

Dit gaat over tonnen, dat mag je best enigszins naar draagkracht verdelen lijkt me.
Ik hoor een grote groep studenten die er over nadenkt om na de studie dit land te verlaten. Ik snap het wel, hoge studieschulden en geen zicht op een betaalbare woning, maar mogen fijn gaan huren bij een babyboom huisjesmelker. Als ik 10 jaar jonger zou zijn had ik na mijn studie dit land verlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:06:
Ik hoor een grote groep studenten die er over nadenkt om na de studie dit land te verlaten.
Hoor je een grote groep?

En naar welk land gaan ze dan? Waar huren en kopen betaalbaar is en salarissen op een hoog niveau liggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Denk niet dat starters veel nieuwbouw woningen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:08:
[...]

Hoor je een grote groep?

En naar welk land gaan ze dan? Waar huren en kopen betaalbaar is en salarissen op een hoog niveau liggen?
Toegegeven, het is een popiejopie site, maar volgens manners.nl zijn de lonen in België hoger en dat de vastgoedprijzen daar lager liggen is denk ik algemeen bekend. Ik kan me voorstellen dat dat net het verschil maakt tussen wel of niet iets kunnen opbouwen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
big bang schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:20:
[...]

Toegegeven, het is een popiejopie site, maar volgens manners.nl zijn de lonen in België hoger en dat de vastgoedprijzen daar lager liggen is denk ik algemeen bekend. Ik kan me voorstellen dat dat net het verschil maakt tussen wel of niet iets kunnen opbouwen.
Met als 'nadeel' dat je in Belgie maar 90% van de woningwaarde mag lenen. Je zult dus 10% van de waarde van de woning moeten voldoen met eigen vermogen. Tel daar nog 5% bij aan transactiekosten (belastingen, hypotheekadviseur etc) en je zit op 15%.

Voor een huis van 300k zou je dus al 45k eigen vermogen moeten inbrengen (zonder overbieden). Dat zal voor veel net afgestudeerden onmogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:08:
[...]

Hoor je een grote groep?

Ik denk dat er zat landen waar de inkomen en lasten verhouding een stuk beter is dan in Nederland, daarnaast kan het klimaat meespelen, want wie wilt er nu niet in het warme Spanje of Portugal werken en wonen ook al zijn de lonen lager. Als het totale plaatje gewoon beter is dan hier in Nederland snap ik dat wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Requiem19 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:24:
[...]

Met als 'nadeel' dat je in Belgie maar 90% van de woningwaarde mag lenen. Je zult dus 10% van de waarde van de woning moeten voldoen met eigen vermogen. Tel daar nog 5% bij aan transactiekosten (belastingen, hypotheekadviseur etc) en je zit op 15%.

Voor een huis van 300k zou je dus al 45k eigen vermogen moeten inbrengen (zonder overbieden). Dat zal voor veel net afgestudeerden onmogelijk zijn.
Ik weet niet hoe het met de huren zit in Belgie, maar meteen kopen na het afstuderen gebeurt bijna nergens. In Duitsland moet er zelfs 30 procent eigen geld in de woning, waardoor velen pas na hun 40e gaan kopen. Voordeel is wel dat Duitse hypotheken vaak 15 jaar duren ipv de 30 jaar hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

big bang schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:20:
[...]

Een gemiddeld bruto maandloon van 3758 euro in België voor voltijds werknemers. In Nederland is het gemiddelde bruto jaarloon 54700 euro.

https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1649755534820

Zeker gezien de hogere belastingen die in België betaalt lijkt het me dus dat salarissen in Nederland gemiddeld gezien hoger zijn.

Dat kan natuurlijk heel erg verschillen per sector en regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 10:52:
[...]

Het is natuurlijk wel een interessant frame. We hebben het nooit over "de generatie die de deltawerken heeft moeten betalen", of "de generatie die de leningen voor de politionele acties heeft afbetaald".
Denk dat de vraag is of ze dat hebben betaald, of dat het op de staatsschuld is geschoven, wat mooi kan zolang de lonen stijgen en de rentes dalen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:09:
[...]

Denk niet dat starters veel nieuwbouw woningen kopen?
Nee, want we bouwen te weinig betaalbaar.

Maar als de oplossing is dat alle nieuwbouw op erfpachtgrond gebouwd zal worden, dan hebben woningbezitters met grondbezit daar natuurlijk een stuk minder interesse in. Dus zal die (betaalbare) nieuwbouw wel sneller voor starters overblijven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:25:
Als het totale plaatje gewoon beter is dan hier in Nederland snap ik dat wel...
Wel eens gekeken naar (jeugd)werkloosheid in die landen? En hoeveel jongeren daar geen huis kunnen kopen en noodgedwongen tot ver in hun 30e thuis wonen?

Sure, de zon schijnt er, maar veel succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Er wordt vaak gesproken over 'het woningtekort', maar als je kijkt hoe dat wordt berekend is dat op basis van een drietal groepen woningzoekenden:
  1. Woningen gedeeld door paren/meerdere huishoudens/meerdere alleenstaanden
  2. Nieuw ontstane huishoudens (immigranten, scheidingen, etc)
  3. Mensen die ergens wonen wat geen officiele woning is, zoals kantoorpanden
Als je dit dan vergelijkt met de groepen die Funda hanteert als woningzoekenden, dan is de vergelijking niet 1:1 te maken (bv immigranten is geen aparte groep).

Afbeeldingslocatie: https://www.funda-algemeen.kpnis.nl/upload/2989866d-cdff-4fef-90ab-a12502ad1093_redenen_verhuizen.png

Wat ik wel terugzie:
  • Het ouderlijk huis verlaten ~10%
  • Scheiding ~5%
  • Moet huidige woning uit ~5%
  • Samenwonen ~10%
Totaal: ~30% wat onder het woningtekort valt, alhoewel het bij samenwonen wat afhangt van de situatie of het netto een woning oplevert of kost ivm de definitie van woningtekort ;)

Een deel valt sowieso niet onder de definitie woningtekort:
  • Gezinsuitbreiding ~10%
  • Veranderende werksituatie ~5%
  • Tweede huis als investering ~5%
Totaal: ~20%

De overige ~50% is 'Toe aan een nieuwe woning', daaronder zal ook het (significante) deel immigranten vallen, maar ook een groot deel dat een upgrade zoekt; huurders die willen kopen, woningbezitters die mooier/groter willen wonen etc. Dus een mix van wel/niet formeel woningtekort, helaas niet mogelijk om verder te analyseren. Maar bovenop het formele woningtekort is in ieder geval nog een variabele groep woningzoekenden van minimaal 20% + woningbezitters die een upgrade zoeken + huurders die willen kopen (niet vallende onder definitie woontekort).

Die laatste groep lijkt me wat opportunistischer qua koopgedrag maar creeert in de huidige tijden wel vraag op de woningmarkt. Hoe groot is deze groep nog, en in hoeverre is bijbouwen dan de oplossing, als bv. de rente stijgt naar 4-5%? Of huren een aantrekkelijker alternatief wordt door bv fiscale voordelen voor woningbezitters te beperken of de jaarlijkse huurverhoging te beperken? Of zijn deze mensen uberhaupt bereid te verhuizen naar weilanden die we nu ombouwen naar woonwijken?

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 12-04-2022 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
Hbeez schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:01:

• Gezinsuitbreiding ~10%
Het gaat om redenen om te verhuizen. Als je nu een studio huurt van 35m2 met zijn tweeën en je verwacht een kleine dan denk ik dat een doorsnee rijtjeswoning of meerkamer appartement erg welkom zou zijn. En juist aan die woningen is een enorm tekort, waardoor ze onbetaalbaar worden voor een groot deel van de bevolking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-09 13:58
big bang schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:11:
[...]

Het gaat om redenen om te verhuizen. Als je nu een studio huurt van 35m2 met zijn tweeën en je verwacht een kleine dan denk ik dat een doorsnee rijtjeswoning of meerkamer appartement erg welkom zou zijn. En juist aan die woningen is een enorm tekort, waardoor ze onbetaalbaar worden voor een groot deel van de bevolking.
Inderdaad, wat denk je ook van dertigers die nog steeds in een veredeld studentenhuis op kamers wonen. Die zullen ook onder die groep geschaard worden waar een klein eigen appartementje ook erg welkom is om een eigen leven op te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sineplex
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:04
Requiem19 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:24:
[...]

En de belastingdruk ligt in Belgie heel hoog. Nu krijg je daar wel bepaalde compensaties voor (onbelaste vergoeding, maaltijdcheques e.d.) maar onder aan de streep valt het inderdaad tegen. Genoeg startposities in Belgie waarbij je begint met ongeveer 2k netto per maand + GSM + wagen van de zaak etc. Zie dan maar eens een fatsoenlijke hypotheek te krijgen als starter zijnde.

In Zuid-Europese landen begin je dikwijls ver onder de 30k bruto per jaar (dikwijls meer in de richting van 25k) dus ja het is betaalbaarder qua woningen maar de salarissen zijn daar ook op aangepast. Stijgingen zijn dan wel weer oké als je progressie maakt.

In Spanje is er overigens een trend waarbij mensen meer en meer gaan huren (ten opzichte van kopen) sinds de recessie in 2010. Die markt is nog niet zo sterk als in andere landen zoals Duitsland (waarbij bijna de helft van de bevolking gehuurd zit). Ook in Spanje geldt overigens, er is een tekort aan woningen in grote steden en nieuwbouwprojecten zijn relatief schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Tuttel schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:25:
[...]

Inderdaad, wat denk je ook van dertigers die nog steeds in een veredeld studentenhuis op kamers wonen. Die zullen ook onder die groep geschaard worden waar een klein eigen appartementje ook erg welkom is om een eigen leven op te bouwen.
Die worden dus wel meegenomen in de definitie van woningtekort zolang ze ouder zijn dan 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
big bang schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:11:
[...]

Inderdaad, ik denk niet meegenomen in de definitie van woningtekort omdat dat een lastig te berekenen groep is. M'n punt was dat het werkelijke woningtekort een stuk groter is dan het formele woningtekort, ook al wordt dat gerapporteerd als een getal tot op 1000 euro nauwkeurig, maar bij die additionele groep de urgentie waarschijnlijk flink varieert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Hbeez schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:01:
  • Gezinsuitbreiding ~10%
  • Veranderende werksituatie ~5%
  • Tweede huis als investering ~5%
Totaal: ~20%

De overige ~50% is 'Toe aan een nieuwe woning', daaronder zal ook het (significante) deel immigranten vallen, maar ook een groot deel dat een upgrade zoekt; huurders die willen kopen, woningbezitters die mooier/groter willen wonen etc.
Funda is er sowieso voor de kapitaalkrachtige top van de woningzoekenden. Er zijn een hoop woningzoekenden die nooit op Funda zullen kijken, omdat het heel onwaarschijnlijk is dat ze een hypotheek zullen krijgen. En andersom vallen niet alle Funda-bezoekers onder het woningtekort.

Maar inderdaad, de hoge woningprijzen en het woningtekort hebben niet 1:1 iets met elkaar te maken. Er zijn ook een hoop "funshoppers" die weer verdwijnen als de markt een beetje tegenzit.
Sineplex schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:30:
En de belastingdruk ligt in Belgie heel hoog. Nu krijg je daar wel bepaalde compensaties voor (onbelaste vergoeding, maaltijdcheques e.d.) maar onder aan de streep valt het inderdaad tegen. Genoeg startposities in Belgie waarbij je begint met ongeveer 2k netto per maand + GSM + wagen van de zaak etc. Zie dan maar eens een fatsoenlijke hypotheek te krijgen als starter zijnde.
2k netto is in Nederland ongeveer 2700 bruto. Dat is helemaal geen gek salaris voor een HBO+ opgeleide in een goedbetalende sector; laat staan dat je iets marginaals hebt gestudeerd. En dan zit daar zelden een GSM of leaseauto bij.

Als je mensen wil overtuigen dat het in Belgie zo mager is, kom je met de verkeerde argumenten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Sineplex schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:30:
Genoeg startposities in Belgie waarbij je begint met ongeveer 2k netto per maand + GSM + wagen van de zaak etc. Zie dan maar eens een fatsoenlijke hypotheek te krijgen als starter zijnde.
Een HBO starter krijgt een vergelijkbaar bedrag per maand, maar moet het doen zonder wagen van de zaak... al mag ik hopen dat de inflatie van het afgelopen jaar ook deels de huidige startsalarissen heeft verhoogd, maar een blik in het 'wat verdient de GoT'er'-topic laat dat nog niet zien

Als dit klopt is dat een goede reden om van Nederland naar België te verhuizen als starter :P
In Zuid-Europese landen begin je dikwijls ver onder de 30k bruto per jaar (dikwijls meer in de richting van 25k) dus ja het is betaalbaarder qua woningen maar de salarissen zijn daar ook op aangepast. Stijgingen zijn dan wel weer oké als je progressie maakt.
Da's alleen maar fijn, want dan weet je tenminste dat je met wat loonstijgingen wél die woning kan bemachtigen. Een uitzichtspositie is zeer waardevol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:52:
2k netto is in Nederland ongeveer 2700 bruto.
Ik weet niet hoor, maar 2300 euro bruto geeft bij mij 2k netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:05:
Ik weet niet hoor, maar 2300 euro bruto geeft bij mij 2k netto.
Zat inderdaad in de verkeerde kolom te kijken. Nog steeds is dat niet enorm veel lager dan in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt heel erg af van de studierichting die je hebt gekozen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:10:
Hangt heel erg af van de studierichting die je hebt gekozen ;)
Los van dat niet iedereen een WO of HBO opleiding aan kan... :P en dat je juist in de stad ook bijvoorbeeld verpleegkundigen nodig hebt. Die salarisschalen zijn gewoon openbaar immers (HBO-V -> FWG45).

Het zou misschien wat toevoegen aan de discussie als je een lijstje op kan stellen welk startsalaris bij welke studierichting hoort.

Wellicht voegt deze bron iets toe; https://hetgeldcollege.nl/gemiddelde-startsalaris-hbo-wo/
Volgens dat lijstje zijn er slechts 8 HBO-opleidingen waarvan het gemiddelde startsalaris hoger ligt dan 2700 bruto. Dat is nog minder dan ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 12:52:
[...]

[...]

2k netto is in Nederland ongeveer 2700 bruto. Dat is helemaal geen gek salaris voor een HBO+ opgeleide in een goedbetalende sector; laat staan dat je iets marginaals hebt gestudeerd. En dan zit daar zelden een GSM of leaseauto bij.

Als je mensen wil overtuigen dat het in Belgie zo mager is, kom je met de verkeerde argumenten :)
Oh, maar het is ook niet mijn punt dat het een "mager" pakket is, alleen dat het gras niet zoveel groener is bij de buren. Verdien je 2k netto per maand en heb je ongeveer €20k liquide middelen, dan kun je een woning kopen die ongeveer €150k-€160k kost. Daar kun je in Antwerpen en omstreken misschien nog wel een klein appartement voor kopen - en Antwerpen is zeker niet de duurste stad in Vlaanderen (waar de huizenprijzen ook enorm aan het stijgen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:21:
[...]

Los van dat niet iedereen een WO of HBO opleiding aan kan... :P en dat je juist in de stad ook bijvoorbeeld verpleegkundigen nodig hebt. Die salarisschalen zijn gewoon openbaar immers (HBO-V -> FWG45).
Ach ja, de startsalarissen van verpleegkundigen...

https://open.overheid.nl/...onen-in-de-zorgsector.pdf

2800-3200 euro per maand (incl. vakantiegeld/13e maand). Iets minder dan een docent vo (3260 euro per maand).

Hier meer overzicht over verschillende studierichtingen en startsalarissen.

https://25cjk227xfsu3mkyf...0-46-Studie-Werk-2020.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:29:
[...]

Ach ja, de startsalarissen van verpleegkundigen...

https://open.overheid.nl/...onen-in-de-zorgsector.pdf

2800-3200 euro per maand (incl. vakantiegeld/13e maand)
Tja, met welke intentie is die brief geschreven? Wat maakt dat je dat een betere bron vind, dan de openbare salarisschalen die aangeven dat je bij een voltijd contract op 2500 euro zit? Waarbij het verkrijgen van een voltijd contract in het ziekenhuis überhaupt een issue is, want ze willen daar liever meer deeltijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sineplex schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:29:
Oh, maar het is ook niet mijn punt dat het een "mager" pakket is, alleen dat het gras niet zoveel groener is bij de buren. Verdien je 2k netto per maand en heb je ongeveer €20k liquide middelen, dan kun je een woning kopen die ongeveer €150k-€160k kost. Daar kun je in Antwerpen en omstreken misschien nog wel een klein appartement voor kopen - en Antwerpen is zeker niet de duurste stad in Vlaanderen (waar de huizenprijzen ook enorm aan het stijgen zijn).
In Nederland moet je met zo'n budget uitwijken naar steden als Heerlen of Delfzijl - steden die ongemakkelijk liggen ten opzichte van de rest van het land. Dan is Antwerpen, duur of niet, nog relatief centraal gelegen in Vlaanderen.

Dus het zal zeker geen vetpot zijn voor starters in Belgie, maar blijkbaar is het geen heel gek idee dat iemand een of twee jaar na afstuderen een eigen woning - ook al is deze klein - bemachtigt. Terwijl dat in Nederland eigenlijk een gepasseerd station is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Dat is het probleem juist... Zei Peter Boelhouwer ook; jullie moeten in opstand o.i.d. komen zoals in 1980 de kroningsrellen. Maar ja, tegenwoordig zijn de generaties te soft waarschijnlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
Richh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:04:

Da's alleen maar fijn, want dan weet je tenminste dat je met wat loonstijgingen wél die woning kan bemachtigen. Een uitzichtspositie is zeer waardevol :)
Inderdaad, ik kan me goed voorstellen dat mensen perspectief willen dus als het daar wel is... dan kan je ook aan andere levensdoelen werken.
[...]

Ja, ik snap niet dat de nieuwe HBO+ generatie nog gemotiveerd is met dit uitzicht (en je kapot werken voor de gepensioneerden die jouw toekomst hebben uitgehold). Je kan net zo goed deeltijd vakkenvuller worden of je op Mexico richten voor die avocado toast ;)

[ Voor 54% gewijzigd door lama83 op 12-04-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sineplex
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:42:
[...]

In Nederland moet je met zo'n budget uitwijken naar steden als Heerlen of Delfzijl - steden die ongemakkelijk liggen ten opzichte van de rest van het land. Dan is Antwerpen, duur of niet, nog relatief centraal gelegen in Vlaanderen.

Dus het zal zeker geen vetpot zijn voor starters in Belgie, maar blijkbaar is het geen heel gek idee dat iemand een of twee jaar na afstuderen een eigen woning - ook al is deze klein - bemachtigt. Terwijl dat in Nederland eigenlijk een gepasseerd station is.
Belgie is geografisch gunstiger ontwikkeld aangezien de meeste jobs zich in en rondom Brussel afspelen. Vanuit Antwerpen is dat een uurtje reizen (zonder files, dat dan wel) en dat is niet veel anders als je bijv. in Namen of Hasselt woont. Wallonie is overigens wel echt een stuk goedkoper dan Vlaanderen, dus daar ben je spekkoper als je iets wil doen.

Als we dan toch aan het vergelijken zijn, Duitsland is m.i. ook niet evident omdat je daar 20-30% eigen vermogen moet inbrengen om een woning te kopen. En dat is, opgeteld bij de stijgende huizenprijzen, ook niet gemakkelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
lama83 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:46:
[...]
Ja, ik snap niet dat de nieuwe HBO+ generatie nog gemotiveerd is met dit uitzicht (en je kapot werken voor de gepensioneerden die jouw toekomst hebben uitgehold). Je kan net zo goed deeltijd vakkenvuller worden of je op Mexico richten voor die avocado toast ;)
Wat ik zelf zie is dat ze het veelal hebben opgegeven en nu maar genieten van het leven. Ze gaan daarbij 24-32 uur per week werken en zien het allemaal wel. En ik geef ze ook niet direct ongelijk. Natuurlijk helpt zo'n instelling niet om je uitzicht te verbeteren, maar aan de andere kant helpt 40 uur per week werken ook duidelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Caelorum schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:20:
[...]

Wat ik zelf zie is dat ze het veelal hebben opgegeven en nu maar genieten van het leven. Ze gaan daarbij 24-32 uur per week werken en zien het allemaal wel. En ik geef ze ook niet direct ongelijk. Natuurlijk helpt zo'n instelling niet om je uitzicht te verbeteren, maar aan de andere kant helpt 40 uur per week werken ook duidelijk niet.
Anderen die ik ken zijn zelfstandige geworden voor de rest van de week. Als je met 40 uur voor de baas niets op kunt bouwen, dan misschien wel voor jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:36:
[...]

Tja, met welke intentie is die brief geschreven? Wat maakt dat je dat een betere bron vind, dan de openbare salarisschalen die aangeven dat je bij een voltijd contract op 2500 euro zit? Waarbij het verkrijgen van een voltijd contract in het ziekenhuis überhaupt een issue is, want ze willen daar liever meer deeltijders.
Maandsalaris <> maandbeloning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:27:
[...]

Maandsalaris <> maandbeloning.
Je zegt zo eigenlijk dat mensen in de zorg maar meer nachtdiensten moeten gaan draaien omdat ze dan wel een oke salaris kunnen krijgen. Want met onregelmatigheidstoeslagen kan je het wel naar een 'gemidddeld' salaris pushen dat vergelijkbaar is met een kantoorbaan op gebruikelijke werktijden.

Kern van het probleem icm de huizenmarkt, is dat die maandbeloning sterk gebaseerd is op een variabel inkomen, afkomstig uit onregelmatigheid en invaldiensten. Dit inkomen is niet tot zeer beperkt mee te tellen voor je maximale hypotheek, wat uiteindelijk voor een gat van 40.000 tot 50.000 euro zorgt ten opzichte van wie een dergelijk inkomen 'gewoon' uit loondienst trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee dat zeg ik niet. Maandbeloning is inclusief 13e maand en vakantiegeld. Maandsalaris niet.

Je jaarsalaris is 14x je maandsalaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:34:
Nee dat zeg ik niet. Maandbeloning is inclusief 13e maand en vakantiegeld. Maandsalaris niet.

Je jaarsalaris is 14x je maandsalaris.
Met 14x FWG-45 (HBO-V) gedeeld door 12 maanden kom je simpelweg niet op de door in de kamerbrief genoemde 3200 euro, laat staan dat een 'gemiddeld' verpleegkundige dat überhaupt bereikt, omdat 36-urige contracten schaars zijn in de ziekenhuiszorg.

Vandaar dat die kamerbrief een slechte bron is. Ik vroeg ook niet voor niks direct al, met welke intentie is die brief geschreven?

De tabel op pagina 21 waar je het over hebt, gaat over een theoretisch maximaal aanvangssalaris, en niet over gemiddelden wat (startend) verpleegkundigen daadwerkelijk op hun bankrekening gestort krijgen, laat staan over welk deel daarvan van toepassing is mochten ze een hypotheek willen afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 14:45:
[...]

Met 14x FWG-45 (HBO-V) gedeeld door 12 maanden kom je simpelweg niet op de door in de kamerbrief genoemde 3200 euro, laat staan dat een 'gemiddeld' verpleegkundige dat überhaupt bereikt, omdat 36-urige contracten schaars zijn in de ziekenhuiszorg.

Vandaar dat die kamerbrief een slechte bron is. Ik vroeg ook niet voor niks direct al, met welke intentie is die brief geschreven?

De tabel op pagina 21 waar je het over hebt, gaat over een theoretisch maximaal aanvangssalaris, en niet over gemiddelden wat (startend) verpleegkundigen daadwerkelijk op hun bankrekening gestort krijgen, laat staan over welk deel daarvan van toepassing is mochten ze een hypotheek willen afsluiten.
Geen idee waar je die 3200 euro vandaan hebt, maar HBO-V in ziekenhuizen FWG-45/50 staan gewoon in tabel genoemd. En die zijn exclusief ORT. Tussen 2600-3000 euro per maand aanvangssalaris, oplopend naar 3900 euro als je 10 jaar werkt.

Lijkt me weinig om over te klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-09 12:17
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:25:
[...]

Geen idee waar je die 3200 euro vandaan hebt, maar HBO-V in ziekenhuizen FWG-45/50 staan gewoon in tabel genoemd. En die zijn exclusief ORT. Tussen 2600-3000 euro per maand aanvangssalaris, oplopend naar 3900 euro als je 10 jaar werkt.

Waarschijnlijk wel bij een full-time baan. De vraag is of die mensen dat ook krijgen.
Stel iemand krijgt 24 uur werk, dan zou je kunnen opteren om een 2e baan erbij te zoeken voor de overige 12/16 uur. De uitdaging is de flexibiliteit van beide werkgevers ;). Beide kunnen namelijk willen dat de persoon zich wel flexibel opstelt voor de gehele week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
EnerQi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:56:
Waarschijnlijk wel bij een full-time baan. De vraag is of die mensen dat ook krijgen.
Precies dit.
Stel iemand krijgt 24 uur werk, dan zou je kunnen opteren om een 2e baan erbij te zoeken voor de overige 12/16 uur. De uitdaging is de flexibiliteit van beide werkgevers ;). Beide kunnen namelijk willen dat de persoon zich wel flexibel opstelt voor de gehele week.
Grootste probleem is dat het 1) netto minimaal bijdraagt omdat je al je toeslagen mag inleveren en 2) dat hypotheekverstrekkers liever geen hypotheek op 2 inkomens willen verstrekken, en verhuurders hun minimale inkomen hier niet op willen baseren.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:25:
Geen idee waar je die 3200 euro vandaan hebt
Hier.
maar HBO-V in ziekenhuizen FWG-45/50 staan gewoon in tabel genoemd. En die zijn exclusief ORT. Tussen 2600-3000 euro per maand aanvangssalaris, oplopend naar 3900 euro als je 10 jaar werkt.
Klopt, ~2800 ipv de eerder genoemde 3200. Die 400 euro bruto per maand komt op wat ik eerder zei over 40k tot 50k minder leenruimte.

En dat is dus op fulltime basis wat een vertekend beeld geeft omdat fulltime contracten schaars zijn. Je gaat in dit topic vrijwel altijd uit van gemiddelden, we spreken hier nu over theoretische maxima die in de praktijk weinig voorkomen.
En het is zo al inclusief vakantiegeld en de 13e maand, wat een enigszins vertekend beeld geeft als mensen het met hun eigen bruto salaris zouden vergelijken.

Overigens zijn de salarissen in de zorg dus per 1 maart gelukkig net (na lange onderhandeling) met 8% gestegen, dat is dan weer mooi meegenomen.
Nouja, zie er dan maar eens een huis mee te kopen, of te huren :P
Nogmaals, omdat men in de zorg niet snel een voltijd contract heeft, zijn die bedragen niet toereikend. Deze mensen zitten muurvast in het gat tussen sociale huur en een koopwoning.

Uiteindelijk begon dit verhaal om een vergelijking met België, waar een startsalaris van 2k netto + voedselcoupons + wagen van de zaak werd genoemd.

Ik denk dat er geen startende HBO verpleegkundige in Nederland is die een vergelijkbaar package meeneemt, die mogen gewoon zelf hun boterham smeren en hun eigen auto betalen van die 2k netto, áls ze die überhaupt al krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:32
Die afgestudeerde gaat helemaal niet naar België verhuizen omdat het daar wel mogelijk is om een woning te kopen. Die starter op de arbeidsmarkt wilt zo snel mogelijk instappen op de vermogensraket, de Nederlandse woning. Geen lelijk Vlaams huis dat na 10 jaar 2% meer waard is geworden en waar je enkel een hypotheek voor krijgt als ze je bij je voornaam kennen bij de bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:23:
Ik denk dat er geen startende HBO verpleegkundige in Nederland is die een vergelijkbaar package meeneemt, die mogen gewoon zelf hun boterham smeren en hun eigen auto betalen van die 2k netto, áls ze die überhaupt al krijgen.
Wat te denken van thuiszorgmedewerkers die gewoon 19ct/km krijgen voor eigen vervoer? Een auto slijt een stuk harder bij korte ritjes ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

EnerQi schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:56:
[...]
Als er geen full time banen beschikbaar zijn is er blijkbaar ook geen personeelstekort.

Overigens werkt het overgrote deel van de mannen in de zorg wel fulltime. In tegenstelling tot vrouwen. Dat lijkt erop dat het meer een keuze van de werknemer is dan van de werkgever.

Ik zou trouwens in het onderwijs - ook zo'n sector met een groot tekort aan arbeidskrachten? - ook veel 0.6 / 0.8 fte nepbanen voorbij komen.

Misschien is het een idee mensen een echte vaste baan aan te bieden. Hoef je ook niet te klagen over personeelstekort en in Den Haag te leuren om meer geld.

Oh ja, een verlaag gelijk de regel/administratie druk. Dan blijven mensen misschien wat langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:32:
[...]

Ik zou trouwens in het onderwijs - ook zo'n sector met een groot tekort aan arbeidskrachten? - ook veel 0.6 / 0.8 fte nepbanen voorbij komen.
De meeste docenten kunnen geen 1fte werken. Allereerst omdat de werkdruk veel te hoog is, en omdat er zelden precies 1fte aan lesuren gevuld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 12:40
Masvic schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:58:
[...]

De meeste docenten kunnen geen 1fte werken. Allereerst omdat de werkdruk veel te hoog is, en omdat er zelden precies 1fte aan lesuren gevuld moet worden.
En als dezelfde mensen nou eens gewoon als volwaardige get aan het werk gaan neemt de werkdruk toch ook af voor iedereen?

Ik heb het nooit begrepen dat er in de zorg en onderwijs zo weinig gewerkt word. In de techniek is het de normaalste zaak van de wereld om weken van 40+ te maken…
Financieel ook nog eens heel wat interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
TerminalNL schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:10:
[...]
En als dezelfde mensen nou eens gewoon als volwaardige get aan het werk gaan neemt de werkdruk toch ook af voor iedereen?

Ik heb het nooit begrepen dat er in de zorg en onderwijs zo weinig gewerkt word. In de techniek is het de normaalste zaak van de wereld om weken van 40+ te maken…
Een hoop van die werkdruk bij docenten is onbetaald in de avonduren. Die maken echt de 40+ uur wel hoor met hun 0.7 fte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Nogmaals, ik zal het even op een andere manier proberen te verwoorden omdat begrijpend lezen moeilijk is.

1. De kans dat er precies 1 fte aan lesuren gevuld moet worden is enorm klein. Zeker omdat niet elk jaar evenveel scholieren beginnen en er dus soms meer of minder klassen per jaar zijn. Eindresultaat is dat er dus minder FTE posities zijn.

2. De werkdruk in het onderwijs ligt veel te hoog. Je krijgt te weinig tijd om je lessen voor te bereiden. Een derde van alle docenten stopt hierom binnen 5 jaar. Ongeveer hetzelfde percentage kampt met burnout klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:32:
[...]

Als er geen full time banen beschikbaar zijn is er blijkbaar ook geen personeelstekort.

Overigens werkt het overgrote deel van de mannen in de zorg wel fulltime. In tegenstelling tot vrouwen. Dat lijkt erop dat het meer een keuze van de werknemer is dan van de werkgever.

Misschien is het een idee mensen een echte vaste baan aan te bieden. Hoef je ook niet te klagen over personeelstekort en in Den Haag te leuren om meer geld.

Oh ja, een verlaag gelijk de regel/administratie druk. Dan blijven mensen misschien wat langer.
De vraag is of je eigenlijk in de zorg en het onderwijs wel wil dat mensen 1fte werken, eigenlijk is 2x 0.6fte veel praktischer voor scholen. Veel minder druk voor de docenten en de kans dat er 1 persoon ziek word is groter dan dat er 2 tegelijk ziek zijn. Maar je moet inderdaad wel fulltime banen aanbieden en ook vaste contracten om mensen vast te houden, tenminste wel in de randstad waar je anders nooit een huis kunt huren zonder fulltime contract.

Ik snap de obsessie met 40+ uur in de week werken niet, werk ook in de techniek en daar moet je moeite doen om minder dan 40 uur te werken. Overweeg nu ook om over te stappen naar onderwijs maar dat is best lastig. Maar weinig scholen zoeken mensen en zij-instroom is nog een ander verhaal. Overigens niet omdat ik dan minder kan werken maar om persoonlijke redenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 12-04-2022 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
TerminalNL schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:10:
Werkgevers in de techniek zijn bereid extra te betalen om te zorgen dat ze genoeg capaciteit hebben. Ook al betekent dat werknemers tijdens een doorsnee werkweek veel bij de koffieautomaat te vinden zijn, is het belangrijk om bij piekdrukte genoeg mensen te hebben.

In de zorg en onderwijs gaat het om publiek geld, dus elk uurtje moet worden verantwoord. Als er maar 0,8 fte aardrijkskundeles nodig zijn op een school gaan ze geen 0,2 fte erbij verzinnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Masvic schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:24:
Nogmaals, ik zal het even op een andere manier proberen te verwoorden omdat begrijpend lezen moeilijk is.

1. De kans dat er precies 1 fte aan lesuren gevuld moet worden is enorm klein.
De kans dat er op kantoor of in de fabriek precies 1 fte te kort komt is ook enorm klein.

Dan neem je iemand full time in dienst en voorlopig draait hij maar 0,8fte en doet daarna nog wat andere extra dingen ofzo, totdat er meer lesuren zijn.

Het is geen wonder dat ze met zo'n aanpak mensen tekort komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
https://werkenbijumcutrec...ywords=Verpleegkundige%20

De meeste vacatures zijn gewoon van x tot 36 uur. Dus denk eerder dat vrouwen gewoon niet full time willen werken.

In het basisonderwijs is als je 1 groep hebt toch gewoon 1 FTE arbeid? Lijkt me heel gek als dat niet zo is.

In het VO, zal het wellicht lastiger zijn, maar een docent wiskunde gaat echt niet part-time salaris accepteren als er niet genoeg klassen zijn dan heb je gewoon geen leraar. Een leraar geschiedenis heeft misschien minder keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:56
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 18:40:
[...]

Werkgevers in de techniek zijn bereid extra te betalen om te zorgen dat ze genoeg capaciteit hebben. Ook al betekent dat werknemers tijdens een doorsnee werkweek veel bij de koffieautomaat te vinden zijn, is het belangrijk om bij piekdrukte genoeg mensen te hebben.
In mijn vakgebied in de techniek rent iedereen 90% van het jaar de oren van het lijf, en klassiek zijn het ambtenaren bij gemeentes die juist veel bij koffiezet automaten te vinden zijn en om 4 uur naar huis gaan, wordt keer op keer bevestigd door mensen die daar werken. Ik geloof dat dat in de zorg wel anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HensAanDek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-09 00:55
Z___Z schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:52:
https://werkenbijumcutrec...ywords=Verpleegkundige%20

De meeste vacatures zijn gewoon van x tot 36 uur. Dus denk eerder dat vrouwen gewoon niet full time willen werken.

In het basisonderwijs is als je 1 groep hebt toch gewoon 1 FTE arbeid? Lijkt me heel gek als dat niet zo is.

In het VO, zal het wellicht lastiger zijn, maar een docent wiskunde gaat echt niet part-time salaris accepteren als er niet genoeg klassen zijn dan heb je gewoon geen leraar. Een leraar geschiedenis heeft misschien minder keus.
Fulltime werken in de zorg is 36 uur, niet 40 uur. Dat heeft niets te maken met de welwillendheid van die groep, dat staat vastgelegd in de ggz cao. Sterker zelfs, voor mijn wederhelft werd het ten zeerste afgeraden om 36 uur te werken, 32u zou beter zijn.

Verder sta je in de zorg behoorlijk onder druk en de hele dag ‘aan’. Dat vraagt een andere inspanning van iemand t.o.v. een fulltime (IT) kantoorbaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HensAanDek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:16:
[...]

Fulltime werken in de zorg is 36 uur, niet 40 uur. Dat heeft niets te maken met de welwillendheid van die groep, dat staat vastgelegd in de ggz cao. Sterker zelfs, voor mijn wederhelft werd het ten zeerste afgeraden om 36 uur te werken, 32u zou beter zijn.

Verder sta je in de zorg behoorlijk onder druk en de hele dag ‘aan’. Dat vraagt een andere inspanning van iemand t.o.v. een fulltime (IT) kantoorbaan.
Dan moet de zorg (en het onderwijs) zichzelf anders organiseren. Anders ga je inderdaad geen mensen vinden. Maar dat is niet echt een kwestie van geld eigenlijk.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:45
Zullen we het weer over de woningmarkt hebben ipv de arbeidsmarkt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:38:
[...]

Dan moet de zorg (en het onderwijs) zichzelf anders organiseren. Anders ga je inderdaad geen mensen vinden. Maar dat is niet echt een kwestie van geld eigenlijk.
Voor het onderwijs is het ook zo dat er bijna geen vacatures te vinden zijn buiten de grote steden.

En ik heb van zorg gehoord dat er bijna geen vaste contracten zijn.

Dus is het wel een landelijk probleem of is het net zoals de huizen voornamelijk een randstad probleem en speelt het veel minder buiten de randstad.
Eigenlijk heeft de randstad gewoon te veel werk, want er is een gebrek aan huizen,onderwijs, zorg mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RemcoDelft
Z___Z schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:52:

Ik weet niet beter dan dat elke klas nu meerdere juffen heeft, allemaal op andere dagen. In mijn jeugd was er 1 meester of 1 juf en daar moest je het het hele jaar mee doen.
Nederland wordt niet voor niets kampioen deeltijd genoemd: dat is veroorzaakt door fiscaal beleid wat dit aanmoedigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
HensAanDek schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:16:
[...]

CAO salaris is dus ook op basis van 36 uur, dus wat is je punt?

Elke baan heeft z’n voor en nadelen. Verpleegkundige is een heel dankbaar beroep en de meeste patiënten laten dat ook merken. Ik zeg ook niet dat het niet zwaar is en dat je 36 uur moet werken, maar het is wel een keus. Net als een huis kopen of huren. En met een paar haar ervaring in de zorg is een huis samen kopen in de Randstad nog steeds prima mogelijk. Het is gewoon een volwaardige HBO functie met ditto salaris.

De echt zware banen die slecht betaald worden en geen sociale huur krijgen dat zijn order pickers, tuinbouw medewerkers, vuilnismannen etc. De hele dag staan, geen enkele waardering en met full time twee verdieners overal buiten de boot vallen qua regelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:49:
[...]

Ik weet niet beter dan dat elke klas nu meerdere juffen heeft, allemaal op andere dagen. In mijn jeugd was er 1 meester of 1 juf en daar moest je het het hele jaar mee doen.
Nederland wordt niet voor niets kampioen deeltijd genoemd: dat is veroorzaakt door fiscaal beleid wat dit aanmoedigt.
Ja hier ook zo. De meesters op school werken full time, dus de klassen met meesters hebben de hele week 1 docent. De juffen part-time, dus die klassen hebben allemaal 2 juffen, verdeeld over de week.

De meester die net 2 jaar werkt heeft dus inmiddels ook een huis gekocht, in onze middelgrote stad in de Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:48:
Dus is het wel een landelijk probleem of is het net zoals de huizen voornamelijk een randstad probleem en speelt het veel minder buiten de randstad.
Of is het met name een media probleem opgestookt door lobby groepen?

Ik hoor al mijn hele leven lang dat er nu toch echt een tekort aan leraren dreigt binnen afzienbare tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kort samengevat de oplossing: minder in deeltijd werken en meer samenwonen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Tegenwoordig worden scholen zodanig 'afgerekend' op het aantal leerlingen dat ze hebben, dat ze sterk moeten anticiperen op schommelingen in de leerlingaantallen. In veel plaatsen heb je zo'n 4 jaar van tevoren al een behoorlijke indicatie van de 'instroom' van nieuwe leerlingen op de basisscholen. Als je al weet dat je over 4 jaar minder FTE kunt betalen, dan neem je nu geen nieuwe voltijdsleerkracht aan. Maar dan los je dat op met een deeltijdwerker en tijdelijke inhuur. Andersom geldt dat als je al weet dat je over 4 jaar meer FTE nodig hebt, maar nu nog niet, je daar nog niet op kunt anticiperen. Dat wordt dan als geldverspilling gezien.

Voor het VO geldt ook nog eens dat je moeilijk een tekort aan leerkrachten Duits kunt oplossen door de aardrijkskundedocent die taken te geven. In het bedrijfsleven (en veel andere organisaties) hebben de medewerkers een x-aantal taken of rollen, waarin altijd wel te schuiven is. Als er werk is voor 10 FTE, dan zijn dat geen 10 totaal verschillende taken, maar heb je bv 100 taken die je over 10 mensen verdeelt (even simpel gezegd). Breiden die taken zich uit, dan krijgt iedereen het wat drukker en krijg je op een gegeven moment dat iedereen 11 taken heeft en dan kun je 1 nieuwe voltijdwerker aannemen. Zodat iedereen weer 10 taken heeft. Uiteraard krijgt die nieuwe medewerker niet 10 willekeurige taken, maar verschuiven onderling de taken wat. (Wat ook weer een voordeel kan zijn.) Daar is het dus veel makkelijker om iemand voltijds aan te nemen.
(Uiteraard zijn aantallen etc. fictief.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:06:
[...]

Ik hoor een grote groep studenten die er over nadenkt om na de studie dit land te verlaten. Ik snap het wel, hoge studieschulden en geen zicht op een betaalbare woning, maar mogen fijn gaan huren bij een babyboom huisjesmelker. Als ik 10 jaar jonger zou zijn had ik na mijn studie dit land verlaten.
Dat heeft dus niet alleen te maken met de woningmarkt en de arbeidsmarkt, maar ook met het feit dat jongeren tegenwoordig veel breder kijken. Mede dankzij zaken als Erasmusprojecten en de door de EU versimpelde regels is het tegenwoordig niet meer zo heel raar of moeilijk als je een tijdje in het buitenland studeert of daar een minor doet. Daardoor kijken jongeren na de studie ook eerder naar kansen buiten Nederland.

Enkele decennia geleden was het nog heel bijzonder dat je een tijdje naar het buitenland ging. En toen was het zo dat jongeren juist vaak naar de randstad trokken omdat daar de kansen lagen. Zie ik niet principieel anders. En enkele generaties geleden was het heel bijzonder dat je naar de andere kant van het land trok en werd een verhuizing uit de geboortestreek naar de regionale stad al als een 'emigratie' gezien.

De wereld wordt gewoon steeds kleiner en net als in vroeger tijden trekken mensen naar de plekken waar de kansen liggen. Of vooral: waar ze denken dat ze beter uit zijn. Dat is dus geen heel gekke trend en heeft niet zozeer (alleen) met de huizenmarkt te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Santee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:15:
In mijn vakgebied in de techniek rent iedereen 90% van het jaar de oren van het lijf, en klassiek zijn het ambtenaren bij gemeentes die juist veel bij koffiezet automaten te vinden zijn en om 4 uur naar huis gaan, wordt keer op keer bevestigd door mensen die daar werken. Ik geloof dat dat in de zorg wel anders is.
Het is precies dat soort wantrouwen jegens de publieke sector waardoor we een boekhouding hebben aangelegd van uitvoerend werk. 15 minuten om steunkousen aan te trekken bij mevrouw Jansen. 3 lesuren Aardrijkskunde in de onderbouw in week 22. Met inderdaad een administratieve bovenlaag die het allemaal moet kunnen verantwoorden (maar zelf geen verantwoording hoeven af te leggen).

Er zijn genoeg werkgevers in de private sector die flink de druk op hun personeel zetten, maar die houden zich niet bezig met dit soort details.
Z___Z schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:27:
Elke baan heeft z’n voor en nadelen. Verpleegkundige is een heel dankbaar beroep en de meeste patiënten laten dat ook merken.
Bovengemiddeld vaak met losse handjes.
Laapo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 17:15:
Die afgestudeerde gaat helemaal niet naar België verhuizen omdat het daar wel mogelijk is om een woning te kopen. Die starter op de arbeidsmarkt wilt zo snel mogelijk instappen op de vermogensraket, de Nederlandse woning. Geen lelijk Vlaams huis dat na 10 jaar 2% meer waard is geworden en waar je enkel een hypotheek voor krijgt als ze je bij je voornaam kennen bij de bank.
Dit is inderdaad wel een goed punt. In Nederland is de eigen woning al zo lang een onderdeel van de eigen (verwachte) vermogensopbouw, dat we het daardoor wellicht hoger zijn gaan waarderen dan gerechtvaardigd is. Stel dat we huizen zouden bouwen die in 30 jaar helemaal afschrijven, zou daar nog interesse voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:43:
[...]

Dat heeft dus niet alleen te maken met de woningmarkt en de arbeidsmarkt, maar ook met het feit dat jongeren tegenwoordig veel breder kijken. Mede dankzij zaken als Erasmusprojecten en de door de EU versimpelde regels is het tegenwoordig niet meer zo heel raar of moeilijk als je een tijdje in het buitenland studeert of daar een minor doet. Daardoor kijken jongeren na de studie ook eerder naar kansen buiten Nederland.

Enkele decennia geleden was het nog heel bijzonder dat je een tijdje naar het buitenland ging. En toen was het zo dat jongeren juist vaak naar de randstad trokken omdat daar de kansen lagen. Zie ik niet principieel anders. En enkele generaties geleden was het heel bijzonder dat je naar de andere kant van het land trok en werd een verhuizing uit de geboortestreek naar de regionale stad al als een 'emigratie' gezien.

De wereld wordt gewoon steeds kleiner en net als in vroeger tijden trekken mensen naar de plekken waar de kansen liggen. Of vooral: waar ze denken dat ze beter uit zijn. Dat is dus geen heel gekke trend en heeft niet zozeer (alleen) met de huizenmarkt te maken.
Het heeft ook zeker niet alleen met de huurmarkt te maken, maar draagt daar wel veel aan bij. Een paar jaar geleden midden in de crisis rond 2013/2014 kwamen er veel jonge Italianen, Grieken en Spanjaarden deze kant op om te studeren en/of te werken omdat er destijds in hun geboorteland minder tot geen kansen waren. Jongeren kijken naar voor hun de beste kansen, ook al lijkt het gras aan de overkant groener.

Jongeren hebben nog geen verantwoordelijkheden en zijn vaak vrijgezel waardoor een verandering van omgeving makkelijk kan. Wel maak ik mij zorgen wat het gaat betekenen als een groot deel van de jongeren de stap doorzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:47:
Stel dat we huizen zouden bouwen die in 30 jaar helemaal afschrijven, zou daar nog interesse voor zijn?
Tsja, maar hoeveel huizen zijn daadwerkelijk afgeschreven? Heel weinig.

Een vrijstaande bungalow waar dertig jaar niks aan gebeurd is, met slecht geïsoleerd rot dak, geen vloerisolatie, te dunne ongeisoleerde muren, slechte kozijnen, oude elektra, onhandige indeling van draagmuren en afgeschreven badkamer en keuken, ja die kan weleens afgeschreven zijn.

Maar een dertig of vijftig jaar oude tussenwoning is dat zelden. Spouw isoleren, nieuwe kozijnen, dak eventueel van binnenuit isoleren als het verder nog goed is, en wellicht ook nieuwe vloer met vloerverwarming erin. Een significante investering, maar zeer behapbaar ten opzichte van de waarde van het huis. En dan zit je er weer prima bij. Ook als je elektra en ventilatie meepakt kom je vaak nog niet op een bedrag waarvoor je zou kunnen herbouwen.

Het is ook moeilijk voor te stellen hoe dat in z'n werk zou gaan, een 'huis dat we in 30 jaar afschrijven'. Valt het na 30 jaar uit elkaar? Is na 30 jaar alles versleten? En hoe fijn woon je daar dan na 28 jaar? Een huis is ook niet echt één ding dat gelijkmatig verouderd, allerlei onderdelen hebben een eigen lifecycle. Keuken en badkamer gaan wat korter mee, elektra wat langer, isolatiestandaarden zijn het laatste decennium omhoog geschoten en de manier van verwarmen en ventileren zijn nu flink aan het veranderen. Maar een mooi stalen binnenkozijn van vijftig jaar oud is meer dan prima, vergeleken met wat er nu vaak in nieuwbouwwoningen wordt geplaatst. En ook de stand van zaken wat betreft binnenmuren of verdiepingsvloeren is niet heel heftig veranderd de afgelopen decennia. Terwijl de prijzen van de arbeid en het materiaal om die zaken te maken flink gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
spijkerhoofd schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:58:
[...]

Het heeft ook zeker niet alleen met de huurmarkt te maken, maar draagt daar wel veel aan bij. Een paar jaar geleden midden in de crisis rond 2013/2014 kwamen er veel jonge Italianen, Grieken en Spanjaarden deze kant op om te studeren en/of te werken omdat er destijds in hun geboorteland minder tot geen kansen waren. Jongeren kijken naar voor hun de beste kansen, ook al lijkt het gras aan de overkant groener.

Jongeren hebben nog geen verantwoordelijkheden en zijn vaak vrijgezel waardoor een verandering van omgeving makkelijk kan. Wel maak ik mij zorgen wat het gaat betekenen als een groot deel van de jongeren de stap doorzet.
Tsja, dat had je eerder dus ook met de 'trek naar de Randstad'. Als de te verwachten 'opbrengst' daar groter is, dan gaan veel jongeren daar naartoe. Daardoor heb je een zekere leegloop van de periferie, met daarnaast extra druk en daarmee samenhangende zaken in de randstad. Je krijgt dan vanzelf een nieuw 'evenwicht'. Dat nieuwe evenwicht betekent in de randstad wel dure woningen, tekort aan woningen en plekken bij bepaalde diensten (scholen, kinderopvang etc.). En werkgevers die nog meer het zwaartepunt in of nabij de randstad leggen. En in de 'periferie' juist wel betaalbaarheid en ruimte, maar weer weinig interessante banen en weer een tekort aan andere voorzieningen.

De 'zorgen' die je kunt hebben bij internationale migratie had je ook kunnen hebben bij de binnenlandse migratie. Maar de vraag is of je daar wat aan kunt doen en of je dat zou moeten willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Rubbergrover1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:20:
[...]

De 'zorgen' die je kunt hebben bij internationale migratie had je ook kunnen hebben bij de binnenlandse migratie. Maar de vraag is of je daar wat aan kunt doen en of je dat zou moeten willen.
Ik heb die ook als ik eerlijk ben! Vooral bij de migranten zonder opleiding die direct de bijstand ingaan. Hoger opgeleiden verlaten het land en lager tot ongeschoolden komen daarvoor terug. Het is dan aan de overheid om deze mensen van werk en opleiding te voorzien. Er is werk genoeg in de technische kant en als bijvoorbeeld magazijnmedewerker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:47:
[...]
Dit is inderdaad wel een goed punt. In Nederland is de eigen woning al zo lang een onderdeel van de eigen (verwachte) vermogensopbouw, dat we het daardoor wellicht hoger zijn gaan waarderen dan gerechtvaardigd is. Stel dat we huizen zouden bouwen die in 30 jaar helemaal afschrijven, zou daar nog interesse voor zijn?
Nou, haal dat 'wellicht' maar weg. Dat is juist de basis van de hoge huizenprijzen. Net als bij veel aandelen gaat het niet zozeer om de onderliggende waarde, maar gaat het om wat de verwachting is van de verhouding tussen wat je betaalt en wat je ervoor terugkrijgt.

Huizen die in een x-aantal jaar volledig afschrijven zijn er in zekere zin wel, maar dan vooral doordat de grond voor tijdelijk gebruik wordt uitgegeven. Bijvoorbeeld dat over 10 jaar de grond ergens anders voor gebruikt gaat worden en de grond daarom nu voor 10 jaar voor woningbouw gebruikt mag worden. Maar in dit soort situaties zie je toch vooral dat het om huurwoningen gaat.

Het lastige van echt bouwkundig afschrijven van huizen is dat het niet zo is dat het huis 30 jaar prima is en na 30 jaar spontaan uiteen valt. Die 'aftakeling' gaat geleidelijk. Je zou waarschijnlijk na 20 jaar al een hoop ergernissen krijgen waarna je er na 30 jaar wel klaar mee bent en iets anders wilt. Maar in de praktijk zou iemand bij zo'n 'aftakeling' al bij het eerste optreden van die ergernissen al een en ander gaan aanpakken of herstellen. Zodat de woning alsnog veel langer meegaat.

Je ziet in sommige wijken die op de nominatie staan om afgebroken te worden wel dat er lange tijd geen of nauwelijks onderhoud wordt gedaan. Maar dat heeft dan ook direct zijn weerslag op het woongenot. Je kunt dus niet een prettige woning hebben die na 30 jaar afgeschreven is, omdat dat juist gepaard gaat met een hoop ergernissen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Het begint inmiddels een vast ritueel te worden om dinsdagavond of woensdagochtend de aankondigingen van de donderdagse renteverhoging bij Florius te checken. Ik kijk nog steeds naar de 10-jaarsrente bij <65% LTV.

Ook deze week weer een flinke stijging, van 15 basispunten.

* Tot 20 januari 1.09%
* Vanaf 20 januari 1.19%
* Vanaf 27 januari 1.24%
* Vanaf 10 februari 1.39%
* Vanaf 17 februari 1.59%
* Vanaf 24 februari 1.69%
* Vanaf 3 maart 1.79%
* Vanaf 17 maart 1.84%
* Vanaf 24 maart 2.04%
* Vanaf 7 april 2.34%
* Vanaf 14 april 2.49%

Max hypotheek bij deze tarieven (bij een enkel inkomen van 50k):

Bij 1.09% => max hypotheek 242999
Bij 2,49% => max hypotheek 221743

Moet wel bijgezegd worden dat 2,49% extreem ongunstig is qua financieringslast-percentage. Want bij 2.51% mag je € 236957 lenen :o. Ik vermoed dat als het erop aankomt een handige hypotheekadviseur wel iets zal verzinnen als bijvoorbeeld een leningdeel van 10% voor 12 jaar vast zetten tegen 2.65%, om gemiddeld net op de 2.51% uit te komen ;)

Qua maandlasten, bij een hypotheek van 220k en zelfde WOZ-waarde:

Bij 1,09 % bruto 717, netto (eerste jaar) 667
Bij 2,49 % bruto 868, netto (eerste jaar) 709

[ Voor 6% gewijzigd door eamelink op 13-04-2022 10:03 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg