GoT, You have to love it!
Verwijderd
Ja dat is nou eenmaal zo: Stel dat er 20 geïnteresseerden zijn en een bod uitbrengen op die 350K:Shadowhawk00 schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:45:
[...]
Een deel van de kopers zal ook nog wel in de modus van overbieden zitten. Als je al een tijdje op zoek bent naar iets en je word elke keer overboden ga je na een tijdje zelf ook maar meer bieden.
Uiteindelijk is 30k meer betalen misschien wel veel beter dan gewoon weer geen appartement hebben.
* 5 keer onder de vraagprijs
* 5 keer de vraagprijs onder voorbehoud
* 5 keer de vraagprijs zonder voorbehoud
* 2 keer 360K
* 2 keer 370K
* 1 keer 380K
Bij kadaster kun je tegen betaling informatie opvragen.Lisadr schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:46:
Bestaat er nog een waar de prijsgeschidenis van een woning te zien is?
Tsja het is ook maar wat de gek ervoor wilt geven, kennissen van mij hadden laatst hun vrijstaande huis te koop gezet voor 8 ton. Uiteindelijk is er bijna 10% overboden, maar ze waren de enige bieders. Als ze de vraagprijs hadden geboden hadden ze het ook gekregen.perspectivebass schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:44:
N=1 verhaal
Mijn broer is net verkoop definitief geworden, maar vond dat wel bijzonder gaan.
Appartement wat in segment 300-350 werd aangeboden. Makelaar gaf aan dat 350 waarschijnlijk wel Max zou zijn. Nou prima aantal jaar geleden voor ongeveer 160-175 gekocht dus niks te klagen.
Vervolgens zijn er kijkers geweest met een bod van 380K zonder voorbehoud! Overige kijkers wilde eerst met aankoop makelaar 2e keer langs komen voor ze bod zouden doen. Die zijn dus allemaal afgezegd en is er feitelijk dus maar een bod gedaan.
Alles eerst vielen mij aantal kijkers tegen, maar dat er blijkbaar een iemand zo gek is had ik nooit verwacht. Naar mijn idee heeft die persoon eigenlijk 30k teveel betaald.
Natuurlijk we blij voor mijn broer. Die heeft nu extra geld om nieuwe huis meteen 100% naar smaak in te richten.
Jammer dat het alleen tegen betaling kan, vroeger was miljoenhuizen.nl een handige website om prijzen te volgen.Valorian schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:01:
[...]
Bij kadaster kun je tegen betaling informatie opvragen.
Makelaars verdienen aan overbieden op een huis en advisieren mensen om over te bieden.xiangpo schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 22:46:
[...]
Tsja het is ook maar wat de gek ervoor wilt geven, kennissen van mij hadden laatst hun vrijstaande huis te koop gezet voor 8 ton. Uiteindelijk is er bijna 10% overboden, maar ze waren de enige bieders. Als ze de vraagprijs hadden geboden hadden ze het ook gekregen.
[ Voor 45% gewijzigd door Lisadr op 10-04-2022 00:00 ]
Ze hadden een vast tarief afgesproken met de verkoopmakelaar, dus dat kan het niet zijnLisadr schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:58:
[...]
Makelaars verdienen aan overbieden op een huis en advisieren mensen om over te bieden.
30k is gewoon veel geld. Geeft maar weer aan wat voor bubbelvorming er is en hoe makkelijk men geld van de bank uitgeeft. Sla de Nibud-onderzoeken er maar op na, slechts heel weinig huishoudens hebben zomaar 30k tot hun beschikking.Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:34:
[...]
Tja, je hebt maar 1 koper nodig en zo gaat dat al jaren. Denk dat dit geen gevalletje apart is hoor.
Die 30K die erbovenop zijn "gelapt", was het de koper blijkbaar waard en wilde graag dat appartement. Geld is maar een dingetje hoor en als je er voldoende op de spaarrekening hebt staan(zo beschikbaar), kan je dit als koper doen.
Het is al gewoon lente hoor, en toen ik m'n huis verkocht 2-3 weken waren het heerlijke zonnige dagen. Dat het nog geen hartje zomer is lijkt me veel minder relevant dan dat de vraagprijs van, in dit voorbeeld, mijn woning zo'n 100k is gestegen sinds zomer 2021 terwijl de rente is verdubbeld qua impact op interesse/kijkers.praliwi schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 06:39:
[...]
Het is net begin april hè? Volgens mij verschillen de eerste 3 maanden altijd flink met de zomer, dus weet niet of dat nou zoveel zegt.
Hier overigens verkocht voor vraagprijs+20% terwijl vraagprijs+10% ook voldoende was geweest om het winnende bod te hebben Doorstromers die al een tijdje op zoek waren.
Ik merk ook echt wel om me heen dat er gigantische onrust is. Mensen die hun zoektocht toch maar even uitstellen om de roerige tijd uit te zitten.
Ik vraag me dan meteen af of die mensen een makelaar hadden of niet. Ik heb het idee dat sommige mensen standaard de vraagprijs plus een x-percentage bieden. Bij een huis met een relatief lage vraagprijs zullen ze daardoor veel te weinig bieden en het huis aan zich voorbij zien gaan, terwijl ze bij huizen die duur in de markt zijn gezet veel te veel overbieden. Een aankoopmakelaar zou ze daarin wel kunnen bijstaan.perspectivebass schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 19:44:
Vervolgens zijn er kijkers geweest met een bod van 380K zonder voorbehoud! Overige kijkers wilde eerst met aankoop makelaar 2e keer langs komen voor ze bod zouden doen. Die zijn dus allemaal afgezegd en is er feitelijk dus maar een bod gedaan.
Alles eerst vielen mij aantal kijkers tegen, maar dat er blijkbaar een iemand zo gek is had ik nooit verwacht. Naar mijn idee heeft die persoon eigenlijk 30k teveel betaald.
Maar ja, er hoeft maar één koper te zijn die zo blind vraagprijs + x% betaalt en je bent als verkoper spekkoper.
Verwijderd
Daar heb je ook helemaal gelijk in, spaar ze maar eens bij elkaar. Maar hoe dan, een clausule opnemen dat het niet mag om te overbieden met spaargeld?Miks schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:59:
[...]
30k is gewoon veel geld. Geeft maar weer aan wat voor bubbelvorming er is en hoe makkelijk men geld van de bank uitgeeft. Sla de Nibud-onderzoeken er maar op na, slechts heel weinig huishoudens hebben zomaar 30k tot hun beschikking.
Het was de afgelopen jaren bijna een wetmatigheid dat die teveel aan 30k niet overbieden bijna penny wise, pound foolish was omdat met 20% waardestijging per jaar elk pand >150k€ dat binnen een jaar wel weer in waarde was gestegen.. maar inderdaad, als de markt stagneert en je het bedrag moet ophoesten omdat je onder water staat voelt het waarschijnlijk niet meer zo als Monopoly-geld..Miks schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:59:
[...]
30k is gewoon veel geld. Geeft maar weer aan wat voor bubbelvorming er is en hoe makkelijk men geld van de bank uitgeeft. Sla de Nibud-onderzoeken er maar op na, slechts heel weinig huishoudens hebben zomaar 30k tot hun beschikking.
@Rubbergrover1 In mijn n=1 situatie was die uitschieter met aankoopmakelaar. Ik neem aan dat ze dan ook kijken naar vergelijkbare onlangs verkochte referentiepanden.
Dat biedlogboek wat eraan komt is toch alleen om transparantie achteraf te geven dat de verkoopmakelaar geen biedingen heeft achtergehouden, of bedoel je iets anders?ColeJ schreef op zondag 10 april 2022 @ 07:58:
Dit heb ik nu ook al twee keer gezien en lees het nu weer twee keer hierboven. Zodra het NVM biedsysteem overal wordt toegepast zijn de situaties waarbij er een groot verschil is tussen de hoogste en de een na hoogste bieder verleden tijd.
Ik merk ook echt wel om me heen dat er gigantische onrust is. Mensen die hun zoektocht toch maar even uitstellen om de roerige tijd uit te zitten.
Je hoeft op zich ook geen 30k te hebben, dat kun je ook in 30 jaar bij elkaar krijgen na aankoop... En los daarvan betekent een duurdere woning vaak ook dat de woning bij verkoop meer oplevert dan een woning van 30k minder. En geeft het vaak ook een stuk meer woongenot, wat het belangrijkste is.Miks schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:59:
[...]
Ik kan mij dus goed voorstellen dat veel mensen een 'zo duur mogelijke' woning kopen. En dan liever 30k op een woning met vraagprijs van 350k overbieden dan 30k op een woning met vraagprijs van 320k overbieden. Als ze daar de financiële mogelijkheden voor hebben.
Nee het is een live bieding. Je ziet dus daadwerkelijk wat er geboden wordt en je kunt live eroverheen bieden.Hbeez schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:21:
[...]
Dat biedlogboek wat eraan komt is toch alleen om transparantie achteraf te geven dat de verkoopmakelaar geen biedingen heeft achtergehouden, of bedoel je iets anders?
https://nvmbieden.nl/
Gevaar is wel dat net zoals bij gewone biedingen mensen zich laten meeslepen en teveel gaan bieden.
[ Voor 28% gewijzigd door Caelorum op 10-04-2022 10:12 ]
Je kan er als verkoper voor kiezen je woning zo de markt op te brengen. Dit gaat niet landelijk worden doorgevoerd. Het enige voornemen nu is dat makelaars achteraf alle bieders een overzicht van de biedingen toesturen, zodat ze kunnen verifiëren dat hun bod bij de verkoper is aangekomen.ColeJ schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:01:
[...]
Nee het is een live bieding. Je ziet dus daadwerkelijk wat er geboden wordt en je kunt live eroverheen bieden.
https://nvmbieden.nl/
Vraagprijs 525K en eindbod 552K. Transparent en overzichtelijk. Dit zou verplicht moeten zijn bij alle huizen!Caelorum schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:10:
En je ziet ook dat het "werkt". Kijk maar eens naar de bieders die eindigen op 62 en 80 bij deze woning https://nvmbieden.nl/biedingsdetails/1214
Gevaar is wel dat net zoals bij gewone biedingen mensen zich laten meeslepen en teveel gaan bieden.
Gevaar dat mensen zich laten meeslepen en te veel gaan bieden is nu veel groter. Als je weet dat iemand 540K heeft geboden, dan bied je 542K, maar als je dat niet weet is de kans groter dat je zwaar gaat overbieden. Zoveel verhalen om mij heen van mensen die 10% a 15% meer hebben geboden dan de vraagprijs en geen kans maakten omdat het niet transparant was.
Maar iedere koper zal alleen gek overbieden als die denkt dat er veel competitie is.Verwijderd schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 20:34:
[...]
Tja, je hebt maar 1 koper nodig en zo gaat dat al jaren.
Verwijderd
Dat doet die bieder toch zelf. Als ik mijn fiets op marktplaats ebay zet en vraag er 500 voor en laat vanaf 450 bieden, het bieden loopt op en gaat richting 520 heb je kans dat je een berichtje krijgt van iemand die echt die fiets wil hebben en via pb "nu kopen" wil doen(niet meedoet in de zichtbare bieding) voor 550. Nou dan mag ie die fiets komen halen.noucmen schreef op zondag 10 april 2022 @ 11:02:
[...]
Maar iedere koper zal alleen gek overbieden als die denkt dat er veel competitie is.
Koopjes vallen er niet meer te scoren en als het al zo is, heb je echt enorm mazzel
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2022 15:12 ]
Met de lage rente stand praat je dan over 40-50 euro aan rente per maand. Niet vreemd dus dat dit makkelijk wordt uitgegeven. Ik vermoed dat er vooral wordt gekeken naar wat men mag/kan lenen (maandlasten) en daarna kijkt wat er voor dat geld te koop is. Niet zo zeer naar welk getalletje er achter zit.Miks schreef op zondag 10 april 2022 @ 01:59:
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 10-04-2022 20:59 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Die twee bieders zijn de enige bieders op de woning ..Caelorum schreef op zondag 10 april 2022 @ 10:10:
En je ziet ook dat het "werkt". Kijk maar eens naar de bieders die eindigen op 62 en 80 bij deze woning https://nvmbieden.nl/biedingsdetails/1214
Gewoon twee potentiële kopers die tegen elkaar opbieden op een transparante manier.
Top toch..
Weet alleen niet hoe het verder zit, is het hoogste bod ook de winnaar ? Want 1 heeft voorbehoud financiering en de ander niet, kan de verkoper alsnog kiezen voor de ander ?
Ik vind dat de verkoper altijd mag kiezen wie hij het wil gunnen. Er zijn best situaties waar de verkoper een reden heeft ( al dan niet goed ) om het 2e or 3e bod te kiezen.iketot schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:27:
[...]
Die twee bieders zijn de enige bieders op de woning ..
Gewoon twee potentiële kopers die tegen elkaar opbieden op een transparante manier.
Top toch..
Weet alleen niet hoe het verder zit, is het hoogste bod ook de winnaar ? Want 1 heeft voorbehoud financiering en de ander niet, kan de verkoper alsnog kiezen voor de ander ?
Hadden kennissen van mij ook, die wilde een moestuin maken en de overleden man van de verkoopster deed dat ook altijd graag dus dat was de gunningsfactor. Zo van mijn man had het jullie ook vast gegunt
Hm.. Transparant. Is dat wel zo?iketot schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:27:
[...]
Die twee bieders zijn de enige bieders op de woning ..
Top toch..
Misschien is bieder 2 wel het neefje van de eigenaar.. of bestaat bieder 2 helemaal niet..
Ik zie hier vooral een uitstekende manier om een woning te verkopen, als het op de 'normale' manier niet is gelukt.
[ Voor 9% gewijzigd door Laapo op 10-04-2022 21:38 ]
Sja.. transparanter dan een makelaar die zegt dat er een ander heel goed bod ligt en je toch moet denken aan minimaal X 1000 er boven op..Laapo schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:37:
[...]
Hm.. Transparant. Is dat wel zo?
Misschien is bieder 2 wel het neefje van de eigenaar.. of bestaat bieder 2 helemaal niet..
Ik zie hier vooral een uitstekende manier om een woning te verkopen, als het op de 'normale' manier niet is gelukt.
En volgens mij mogen alleen mensen meebieden die ook naar bezichtigen zijn gekomen, dan weet je dus wel dat het "echte" potentiële kopers zijn..
En als dat niet zo is, zou daar naar gewerkt kunnen worden, dat is dan een mooier systeem dan hoe het nu gaat..
Dan speelt de makelaar wel met vuur, wat nu als zijn neefje ineens het hoogste bod heeft want dan moet hij het ook gaan kopen.Laapo schreef op zondag 10 april 2022 @ 21:37:
[...]
Hm.. Transparant. Is dat wel zo?
En die 2e bieder moet natuurlijk wel bestaan, want als die wint wat dan? Ga je dan als verkoopmakelaar zeggen tegen je opdrachtgever tja we hadden een heel mooi bod maar ik heb lopen gokken en nu hebben jullie niets. Dat kost die makelaar natuurlijk ook gewoon geld.
Als je het hoogste bod hebt, dan betekent dat nog niet dat je per definitie ook de woning 'krijgt'. Zeker als de een het voorbehoud biedt en de ander niet, dan is het niet ongebruikelijk dat de bieder zonder voorbehoud wordt gekozen.Shadowhawk00 schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:09:
[...]
Dan speelt de makelaar wel met vuur, wat nu als zijn neefje ineens het hoogste bod heeft want dan moet hij het ook gaan kopen.
En die 2e bieder moet natuurlijk wel bestaan, want als die wint wat dan? Ga je dan als verkoopmakelaar zeggen tegen je opdrachtgever tja we hadden een heel mooi bod maar ik heb lopen gokken en nu hebben jullie niets. Dat kost die makelaar natuurlijk ook gewoon geld.
Dat twee mensen tegen elkaar opbieden kan trouwens ook juist leiden tot een veel hogere verkoopprijs. Als partij A in een gewone biedprocedure bv 30k overbiedt en partij B 25k, dan is dat vervelend voor partij B. Die had misschien best ruimte om nog hoger te gaan. En had bij het online bieden alsnog een hoger bod gedaan en bv 31k geboden. Waarna A 32k had geboden, en ze om en om door gaan tot ze echt te hoog uitkomen. Wat maar zo 50k of meer zou kunnen betekenen.
De meeste verkopers kiezen deze procedure namelijk nu juist omdat het uiteindelijk het meeste oplevert.
Tja het bieden kan zowel meer als minder opleveren afhankelijk van de situatie.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 06:19:
[...]
Als je het hoogste bod hebt, dan betekent dat nog niet dat je per definitie ook de woning 'krijgt'. Zeker als de een het voorbehoud biedt en de ander niet, dan is het niet ongebruikelijk dat de bieder zonder voorbehoud wordt gekozen.
Dat twee mensen tegen elkaar opbieden kan trouwens ook juist leiden tot een veel hogere verkoopprijs. Als partij A in een gewone biedprocedure bv 30k overbiedt en partij B 25k, dan is dat vervelend voor partij B. Die had misschien best ruimte om nog hoger te gaan. En had bij het online bieden alsnog een hoger bod gedaan en bv 31k geboden. Waarna A 32k had geboden, en ze om en om door gaan tot ze echt te hoog uitkomen. Wat maar zo 50k of meer zou kunnen betekenen.
De meeste verkopers kiezen deze procedure namelijk nu juist omdat het uiteindelijk het meeste oplevert.
Zijn er 2 bieders en bied A 250k en B 200k en kan B niet meer betalen had A ook gewoon 205k kunnen bieden. Maar zoals jij beschrijft kan natuurlijk ook.
Daarom wordt deze methode vooral toegepast bij woningen waar naar verwachting veel bieders voor zijn. Dan zijn er ook meer die rond de 250k kunnen bieden en die kunnen dan lekker tegen elkaar opbieden. Je ziet bij veel woningen ook dat de biedingen in het begin nog wel door meer mensen wordt gedaan, maar dat het op een gegeven moment voor de meesten te duur worden en er nog twee of drie overblijven. Die gaan dan nog even door met overbieden, waarbij er zo nog 10% of 20% bovenop komt.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:03:
[...]
Tja het bieden kan zowel meer als minder opleveren afhankelijk van de situatie.
Zijn er 2 bieders en bied A 250k en B 200k en kan B niet meer betalen had A ook gewoon 205k kunnen bieden. Maar zoals jij beschrijft kan natuurlijk ook.
Eerlijk gezegd is dat wel de beste manier om de waarde van een uniek object te bepalen. Huizen zijn namelijk gewoon unieke objecten. Hoewel dat met een appartement wat minder het geval is.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:20:
[...]
Daarom wordt deze methode vooral toegepast bij woningen waar naar verwachting veel bieders voor zijn. Dan zijn er ook meer die rond de 250k kunnen bieden en die kunnen dan lekker tegen elkaar opbieden. Je ziet bij veel woningen ook dat de biedingen in het begin nog wel door meer mensen wordt gedaan, maar dat het op een gegeven moment voor de meesten te duur worden en er nog twee of drie overblijven. Die gaan dan nog even door met overbieden, waarbij er zo nog 10% of 20% bovenop komt.
Uiteindelijk bepaald de markt gewoon wat het waard is dus wat iemand in de markt ervoor over heeft dat word de waarde. Of dat te duur is, tja veel mensen zullen dat wel vinden maar blijkbaar 1 iemand niet. Schilderijen zijn vaak ook extreem duur.
Hoorde overigens op de radio dat gemeenten straks een deel van de huur en goedkope koopwoningen kunnen reserveren voor mensen uit de gemeente. Dit om te voorkomen dat jongeren verplicht de gemeente moeten verlaten omdat ze er geen huis kunnen krijgen. Dat is eigenlijk gewoon weer de oude regels afstoffen dat gemeenten kavels alleen uitgaven aan mensen met een binding met de plaats.
Dat is in zekere zin ook zo. In die zin geeft het wel beter weer wat de huidige markt er voor over heeft. Maar die 'betere' waarde betekent dus lang niet altijd ook een beter betaalbare woning.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:26:
[...]
Eerlijk gezegd is dat wel de beste manier om de waarde van een uniek object te bepalen. Huizen zijn namelijk gewoon unieke objecten. Hoewel dat met een appartement wat minder het geval is.
Uiteindelijk bepaald de markt gewoon wat het waard is dus wat iemand in de markt ervoor over heeft dat word de waarde. Of dat te duur is, tja veel mensen zullen dat wel vinden maar blijkbaar 1 iemand niet. Schilderijen zijn vaak ook extreem duur.
Daarnaast is het natuurlijk een beetje discutabel hoe 'uniek' huizen zijn. In een villawijk is een mooie en 'unieke' villa in in zijn ontwerp misschien wel uniek, maar tegelijk staat die wijk vaak vol met villa's. Een zeldzaam Le Corbussier huis of een villa van Rietveld is dan wel echt zeldzaam en waard 'wat de markt er voor over heeft', net als bij een Rembrandt. Maar veel huizen zijn eigenlijk stiekem helemaal niet zo uniek.
Vooroorlogse woningen zijn vaak uniek en veel wat de gek er voor geeft waard. Maar vrijwel alles wat projectbouw was na de jaren 80 is helemaal niet uniek. Het zijn gewoon rijtjes met honderden van dezelfde woningen verspreid door heel Nederland. Zelfs de projectbouw vrijstaande woningen kan je moeilijk uniek noemen. Het enige wat je er uniek aan kan noemen is de locatie. Laat dat nou ook de grootste bepalende factor zijn voor de prijs.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:26:
[...]
Eerlijk gezegd is dat wel de beste manier om de waarde van een uniek object te bepalen. Huizen zijn namelijk gewoon unieke objecten. Hoewel dat met een appartement wat minder het geval is.
Hoorde overigens op de radio dat gemeenten straks een deel van de huur en goedkope koopwoningen kunnen reserveren voor mensen uit de gemeente. Dit om te voorkomen dat jongeren verplicht de gemeente moeten verlaten omdat ze er geen huis kunnen krijgen. Dat is eigenlijk gewoon weer de oude regels afstoffen dat gemeenten kavels alleen uitgaven aan mensen met een binding met de plaats.
Klopt huizen worden er niet altijd betaalbaarder door. Hoewel dat natuurlijk ook kan als mensen zien dat er geen bod gekomen is en dus een bod doen onder de vraagprijs.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:50:
[...]
Dat is in zekere zin ook zo. In die zin geeft het wel beter weer wat de huidige markt er voor over heeft. Maar die 'betere' waarde betekent dus lang niet altijd ook een beter betaalbare woning.
Daarnaast is het natuurlijk een beetje discutabel hoe 'uniek' huizen zijn. In een villawijk is een mooie en 'unieke' villa in in zijn ontwerp misschien wel uniek, maar tegelijk staat die wijk vaak vol met villa's. Een zeldzaam Le Corbussier huis of een villa van Rietveld is dan wel echt zeldzaam en waard 'wat de markt er voor over heeft', net als bij een Rembrandt. Maar veel huizen zijn eigenlijk stiekem helemaal niet zo uniek.
Tja een appartement dat net opgeleverd word is vrijwel hetzelfde als die van de buren. Maar na een aantal jaar krijg je toch verschillen. Mijn vorige buren hadden een muurtje op de slaapkamer uitgebroken zodat zij een inloopkast had. Dat is wel wat anders dan een appartement met 2 slaapkamers.
Ook nieuwer en luxer sanitair en keuken is een verschil per woning.
En het komt niet vaak voor dat er meerdere huizen in hetzelfde complex in de verkoop gaan dus in het aanbod van woningen is een woning vaak wel gewoon uniek.
Overigens geld voor een woning ook de locatie, dezelfde woning met een tuin op het zuiden is anders dan die woning met een tuin op het noorden. En een straat verder kan ook verschil maken, zit je net in de schaduw van een paar bomen of een flat dan heb je minder voordeel van zonnepanelen.
Als verkoper van een huis kan je het proces goed volgen en hoef je niet af te gaan op de kunsten van je verkoopmakelaar. We kunnen wel zeggen dat we de verkoopmakelaar moeten vertrouwen, maar ook daar zit veel gunning bij voor zijn andere makelaarsvriendjes.
Daarnaast heeft iedereen nu even veel kans. Je weet van te voren hoeveel maximaal je kan lenen, dus "teveel" bieden bestaat NIET.
We kunnen alles bij bedenken waarom dit niet waterdicht is, maar het is overzichtelijker dan geloven dat de makelaar paar biedingen binnen heeft gehad.
Vooral nu de makelaars een slechte naam hebben, wil ik niet teveel op hen vertrouwen.
Dit is waarschijnlijk waarom makelaars lobby groepen dit geen goed idee vinden.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:40:
Ik vind het een prachtsysteem.
Als verkoper van een huis kan je het proces goed volgen en hoef je niet af te gaan op de kunsten van je verkoopmakelaar. We kunnen wel zeggen dat we de verkoopmakelaar moeten vertrouwen, maar ook daar zit veel gunning bij voor zijn andere makelaarsvriendjes.
Daarnaast heeft iedereen nu even veel kans. Je weet van te voren hoeveel maximaal je kan lenen, dus "teveel" bieden bestaat NIET.
We kunnen alles bij bedenken waarom dit niet waterdicht is, maar het is overzichtelijker dan geloven dat de makelaar paar biedingen binnen heeft gehad.
Vooral nu de makelaars een slechte naam hebben, wil ik niet teveel op hen vertrouwen.
Als het allemaal inzichtelijk is en iedereen kan zien wat er geboden word dan heeft een aankoop makelaar al geen bestaansrecht meer. Aangezien er bij heel veel verkopen zowel een aankoop als verkoop makelaar is zien makelaars dus 50% van hun klanten verdwijnen en dus ook een groot deel van de inkomsten.
Openbare bieding zou overigens niet het recht van de verkopende partij moeten aantasten om alsnog het huis te gunnen aan een andere persoon. Zo van ik krijg wel 5000 euro minder maar goed die koper is de zoon van de broer van mijn vriend om maar een voorbeeld te noemen.
Eigenlijk wel, dan had jij het niet op de biedingsmarkt moeten zetten.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:46:
[...]
Openbare bieding zou overigens niet het recht van de verkopende partij moeten aantasten om alsnog het huis te gunnen aan een andere persoon. Zo van ik krijg wel 5000 euro minder maar goed die koper is de zoon van de broer van mijn vriend om maar een voorbeeld te noemen.
Stel ik ben een bieder en haal alles uit de kast om de hoogste bieder te zijn, vervolgens verkoop jij het aan een "kennis" die achteraf de 2e bod had. Dan is toch het hele effect weg?
Ik wil het huis graag en wil het uiterste voor doen, maar jou intentie was dus niet aan mij verkopen, maar de prijs opdrijven om dan vervolgens aan iemand anders te verkopen.
Als de andere persoon dan wel even 526 euro schenkbelasting aftikt lijkt me dat geen probleem.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:46:
[...]
Het hoogste bod is niet altijd het beste bod natuurlijk.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:49:
[...]
Eigenlijk wel, dan had jij het niet op de biedingsmarkt moeten zetten.
Stel ik ben een bieder en haal alles uit de kast om de hoogste bieder te zijn, vervolgens verkoop jij het aan een "kennis" die achteraf de 2e bod had. Dan is toch het hele effect weg?
Ik wil het huis graag en wil het uiterste voor doen, maar jou intentie was dus niet aan mij verkopen, maar de prijs opdrijven om dan vervolgens aan iemand anders te verkopen.
Er zijn verschillende redenen, zo kan iemand ook zeggen ik verkoop het liever aan iemand die er gaat wonen dan aan een investeerder.
Ik ken mensen die zo aan de woning gekomen zijn, zelfde hobby als overleden echtgenoot. Tja soms is dat gewoon voor de verkopende partij belangrijker dan een paar 1000 euro. En volgens mij waren er nog wat planten die in het voorjaar uit de tuin gehaald mochten worden.
Het kan natuurlijk ook pas later in het proces bekend worden bij de verkoper.
Waarom dat? Ze hebben niets gekregen. De verkoper heeft gewoon gekozen om op hun bod in te gaan meer niet.RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:49:
Als de andere persoon dan wel even 526 euro schenkbelasting aftikt lijkt me dat geen probleem.
Het is op dit moment geen veiling maar een onderhandeling. Als ik niet aan jou wil verkopen maar aan een ander heb jij pech. Net zoals we nu liever geen bouwmaterialen uit rusland willen kopen. Misschien zijn ze wel het goedkoopste maar we hebben een andere motivatie dan geld om geen deal te maken.
Meteen de reden waarom dit soort beleid door experts opgezet moet worden, mensen snappen er vaak niks van.
Ja maar daar gaat het niet om. Jouw huis en jij mag bepalen aan wie jij het verkoopt.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:54:
[...]
Het hoogste bod is niet altijd het beste bod natuurlijk.
Er zijn verschillende redenen, zo kan iemand ook zeggen ik verkoop het liever aan iemand die er gaat wonen dan aan een investeerder.
Ik ken mensen die zo aan de woning gekomen zijn, zelfde hobby als overleden echtgenoot. Tja soms is dat gewoon voor de verkopende partij belangrijker dan een paar 1000 euro.
Het kan natuurlijk ook pas later in het proces bekend worden bij de verkoper.
Maar het is nu een biedproces.
Dan vind ik ook dat de koper zich mag terugtrekken bij elk bod.
Alleen dan is niks meer bindend en kan je het hele systeem afschaffen.
Als jij van te voren bepaald dat jij het op een AUCTION zet, dan moet je ook vanuit gaan dat het in "verkeerde" handen kan komen. Want jij wilt het hoogste bedrag ervoor. Dat is jouw doel.
Als jij dan vervolgens weer de keutel intrekt, heeft het voor geen enkele koper meer zin.
Ik ben het er niet mee eens dat de aankoopmakelaar geen bestaansrecht meer heeft want de aankoopmakelaar doet een schatting maken van de werkelijke waarde van een woning, waardoor ik als koper weet hoeveel de woning getaxeerd gaat worden en zo een adequaat bod kan doen. Ik voorzie dat veel mensen teveel gaan betalen waardoor ze de financieren misschien niet op orde gaan krijgen en dus een boete moeten betalen als het zonder voorbehoud is.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:46:
[...]
Dit is waarschijnlijk waarom makelaars lobby groepen dit geen goed idee vinden.
Als het allemaal inzichtelijk is en iedereen kan zien wat er geboden word dan heeft een aankoop makelaar al geen bestaansrecht meer. Aangezien er bij heel veel verkopen zowel een aankoop als verkoop makelaar is zien makelaars dus 50% van hun klanten verdwijnen en dus ook een groot deel van de inkomsten.
Klopt, dat is al zo. De koper heeft altijd 3 dagen bedenktijd na tekenen van het voorlopige koopcontract.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:59:
[...]
Dan moet je dus niet op een bieding gaan spelen.Emgeebee schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:57:
Zou wel leuk worden, als je niet meer zelf mag bepalen aan wie je iets als particulier verkoopt.
Meteen de reden waarom dit soort beleid door experts opgezet moet worden, mensen snappen er vaak niks van.
Gewoon via de makelaar zoals het nu gaat. Jouw huis, jouw beslissing. Maar ga niet het openbaar maken om het "eerlijk" te maken en vervolgens nog steeds aan een derde partij te verkopen.
Het is een openbare bieding, de aankoopmakelaar kan een schatting doen maar uiteindelijk is de markt gewoon de bepalende factor. Bij een bieding heb je ook meteen de marktwaarde dus zou je ook geen taxatie meer nodig moeten hebben.spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:00:
[...]
Ik ben het er niet mee eens dat de aankoopmakelaar geen bestaansrecht meer heeft want de aankoopmakelaar doet een schatting maken van de werkelijke waarde van een woning, waardoor ik als koper weet hoeveel de woning getaxeerd gaat worden en zo een adequaat bod kan doen. Ik voorzie dat veel mensen teveel gaan betalen waardoor ze de financieren misschien niet op orde gaan krijgen en dus een boete moeten betalen als het zonder voorbehoud is.
Omdat het nu vrij ondoorzichtig is word bij het koop process de waarde niet goed bepaald waardoor er nog een taxatie nodig is.
Taxatie is nodig voor de hypotheek. Leuk dat er een huis ineens voor 500K wordt verkocht, 100K meer dan vorige maand, maar wie zegt dat dat de nieuwe waarde is? Kan gewoon een uitschieter zijn en eenzelfde woning volgende maand kan zomaar weer voor 400K gaan. De hypotheekverstrekkers hebben een realistische waarde nodig voor het onderpand, 1 die niet gebaseerd is op uitschieters.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:02:
[...] Bij een bieding heb je ook meteen de marktwaarde dus zou je ook geen taxatie meer nodig moeten hebben.
Omdat het nu vrij ondoorzichtig is word bij het koop process de waarde niet goed bepaald waardoor er nog een taxatie nodig is.
En ook bij veilingen kunnen uitschieters ontstaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 11-04-2022 10:09 ]
Leuk in theorie, in praktijk komt het er gewoon op neer dat de makelaar een taxatie doet die overeen komt met jou geboden bod. Overigens is dat ook gewoon een realistische waarde het huis is daar immers voor verkocht.Caelorum schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:08:
[...]
Taxatie is nodig voor de hypotheek. Leuk dat er een huis ineens voor 500K wordt verkocht, 100K meer dan vorige maand, maar wie zegt dat dat de nieuwe waarde is? Kan gewoon een uitschieter zijn en eenzelfde woning volgende maand kan zomaar weer voor 400K gaan. De hypotheekverstrekkers hebben een realistische waarde nodig voor het onderpand, 1 die niet gebaseerd is op uitschieters.
En ook bij veilingen kunnen uitschieters ontstaan.
Een schatting van een makelaar op basis van andere verkochte objecten is leuk maar is ook niet zo betrouwbaar.
Je wilt het beste bod, dat is niet altijd per definitie het hoogste bod, hoewel die 2 vaak hand in hand gaan.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:59:
Ja maar daar gaat het niet om. Jouw huis en jij mag bepalen aan wie jij het verkoopt.
Maar het is nu een biedproces.
Alleen dan is niks meer bindend en kan je het hele systeem afschaffen.
Als jij van te voren bepaald dat jij het op een AUCTION zet, dan moet je ook vanuit gaan dat het in "verkeerde" handen kan komen. Want jij wilt het hoogste bedrag ervoor. Dat is jouw doel.
Als jij dan vervolgens weer de keutel intrekt, heeft het voor geen enkele koper meer zin.
Voorwaarde financiering?
Datum overdracht?
Whatever je nog bedenkt...
Allemaal dingen die een bod beter of minder goed maken zonder dat het feitelijke bedrag aangepast word.
En ja dat kunnen heel simpele dingen zijn van, we hebben bepaalde planten in de tuin die we nu niet kunnen verplanten die we graag menemen, of we willen in de lente graag nog 1x een foto maken als die boom in bloei staat.
[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 11-04-2022 10:15 ]
Een taxateur, welke ook worden gecontroleerd. En ja, vaak is het het winnende bod (bij mijn woning ook), maar dat winnende bod zal niet ineens 50% meer zijn dan andere verkochte woningen. Zo'n taxatierapport krijg je namelijk niet goedgekeurd en het risico bij controle is enorm groot dan.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:13:
[...]
Leuk in theorie, in praktijk komt het er gewoon op neer dat de makelaar een taxatie doet die overeen komt met jou geboden bod. Overigens is dat ook gewoon een realistische waarde het huis is daar immers voor verkocht.
Een schatting van een makelaar op basis van andere verkochte objecten is leuk maar is ook niet zo betrouwbaar[...]
Genoeg verhalen van verkopen die niet door gaan vanwege te lage taxatie. Afgelopen jaar nog 1 gelezen in het Ervaring met huis kopen - Deel 8
[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 11-04-2022 10:15 ]
Als ik wel problemen mee heb met een belegger, zou ik van te voren een prijs bepalen waar ik tevreden mee ben (dus niet wat ik denk dat maximaal haalbaar is) en dan verkopen aan iemand die ik het meest gun.
Maar dit is een beetje van beide kanten proeven....
Ik denk dat de makelaars toch gelijk hebben en dat zo een biedsysteem niet werkt.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:13:
[...]
Je wilt het beste bod, dat is niet altijd per definitie het hoogste bod, hoewel die 2 vaak hand in hand gaan.
Voorwaarde financiering?
Datum overdracht?
Whatever je nog bedenkt...
Allemaal dingen die een bod beter of minder goed maken zonder dat het feitelijke bedrag aangepast word.
En ja dat kunnen heel simpele dingen zijn van, we hebben bepaalde planten in de tuin die we nu niet kunnen verplanten die we graag menemen, of we willen in de lente graag nog 1x een foto maken als die boom in bloei staat.
Als je als verkoper je mag terugtrekken van het hoogste bod (dus degene die het graagst wil) dan is het hele principe weg. Dan moet ik maar als koper een risico nemen dat ik niet over- of onderbied en jij als verkoper de risico dat je te weinig of teveel geld voor krijgt.
Nou het inzichtelijk maken van de biedingen zou wel werken en in 99% van de gevallen zal het hoogste bod ook wel winnen.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:22:
[...]
Ik denk dat de makelaars toch gelijk hebben en dat zo een biedsysteem niet werkt.
Als je als verkoper je mag terugtrekken van het hoogste bod (dus degene die het graagst wil) dan is het hele principe weg. Dan moet ik maar als koper een risico nemen dat ik niet over- of onderbied en jij als verkoper de risico dat je te weinig of teveel geld voor krijgt.
Alleen kan het zijn dat een verkoper zonder voorbehoud van financiering belangrijker vind. Maar goed dat is eigenlijk zoiets als misschien wil ik het kopen vs ik wil het kopen. Tja zekerheid is ook wat waard.
En als je in de verdere detail onderhandeling er niet uit kan komen tja dat is natuurlijk gewoon zo. Als de verkoper overdracht wil op datum X en de koper datum Y wil dan kan het bod ook gewoon niets waard zijn.
Het is een stuk beter dan het huidige systeem waar je als koper maar een bod moet doen en geen enkel idee hebt hoeveel mensen er bieden en wat anderen bieden. Is het een perfect systeem nee maar is het beter dan wat we nu hebben ja.
[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 11-04-2022 10:31 ]
Verwijderd
Voor wie is het beter? Voor de koper, de verkoper, de makelaar?Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:29:
Is het een perfect systeem nee maar is het beter dan wat we nu hebben ja.
Het is ook een issue in Canada, maar zoals het artikel al aangeeft in landen waar biedingen allemaal wel openbaar zijn stijgen prijzen harder en zijn ze hoger. Het is niet voor niets dat kunst bijvoorbeeld bij openbare biedingen verkocht worden.
https://www.livabl.com/20...g-canadian-home-rise.html
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2022 10:36 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 11-04-2022 10:36 ]
De geldschieter wilt geen onnodig risico lopen wat betreft de waarde van een woning en zal toch echt niet akkoord gaan als de taxatie te hoog is. De taxateur en de bank kijken naar de gemiddelde waarde, dus als de buren hun huis verkopen onder de marktwaarde aan een bekende nemen ze het gemiddelde en kan dus zijn dat de taxatie tegen kan vallen.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:02:
[...]
Het is een openbare bieding, de aankoopmakelaar kan een schatting doen maar uiteindelijk is de markt gewoon de bepalende factor. Bij een bieding heb je ook meteen de marktwaarde dus zou je ook geen taxatie meer nodig moeten hebben.
Terechte vraag. In eerste instantie zou je denken dat álle partijen op koper na baat hebben bij het huidige systeem, wat immers én tot exorbitante biedingen leidt (voordeel verkoper, eventueel voordeel verkopende makelaar) en zorgt dat mensen er uberhaupt niet tussen komen zonder aankoopmakelaar (voordeel makelaars). Maar zou je het systeem veranderen om het voor de koper beter te maken, dan ga je voorbij aan het feit dat veel kopers ook verkopers zijn. Een transparant biedingssysteem lijkt mij dan ook uitsluitend beter voor mensen die hun eerst stap op de koop-woningmarkt gaan zetten en dus nog niet “op de trein” zitten.Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:32:
[...]
Voor wie is het beter? Voor de koper, de verkoper, de makelaar?
Het is voor verkopers ook gunstig, aangezien ze koper zijn. De enige die er echt last van gaan krijgen zijn de makelaars die dit systeem helemaal niet zien zitten.Valorian schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:37:
[...]
Terechte vraag. In eerste instantie zou je denken dat álle partijen op koper na baat hebben bij het huidige systeem, wat immers én tot exorbitante biedingen leidt (voordeel verkoper, eventueel voordeel verkopende makelaar) en zorgt dat mensen er uberhaupt niet tussen komen zonder aankoopmakelaar (voordeel makelaars). Maar zou je het systeem veranderen om het voor de koper beter te maken, dan ga je voorbij aan het feit dat veel kopers ook verkopers zijn. Een transparant biedingssysteem lijkt mij dan ook uitsluitend beter voor mensen die hun eerst stap op de koop-woningmarkt gaan zetten en dus nog niet “op de trein” zitten.
Die zullen dus de uitzonderingen gaan aandragen als situaties waarin het niet werkt om te zorgen dat het blijft zoals het nu is.
Als mijn huidige woning voor 5% minder verkocht word en mijn nieuwe woning 5% goedkoper word door het systeem ben ik als verkoper niet slechter af dan nu.
Ah ja, dat klopt inderdaad. En makelaars zullen koste wat het kost meer transparantie willen vermijden. Want dat betekent ook dat de meerwaarde van een makelaar steeds kleiner wordt (als alles transparant is, en iedereen kan overal op bieden en maakt evenveel kans ongeacht 'netwerk' en 'lijntjes tussen makelaars' waarom zou iemand dan nog 5K betalen voor 'de wig tussen de deur'Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:40:
[...]
Het is voor verkopers ook gunstig, aangezien ze koper zijn. De enige die er echt last van gaan krijgen zijn de makelaars die dit systeem helemaal niet zien zitten.
Die zullen dus de uitzonderingen gaan aandragen als situaties waarin het niet werkt om te zorgen dat het blijft zoals het nu is.
Als mijn huidige woning voor 5% minder verkocht word en mijn nieuwe woning 5% goedkoper word door het systeem ben ik als verkoper niet slechter af dan nu.
Overigens, mag je gewoon je huis verkopen zonder makelaar. Ik weet niet wat de voorwaarden van marktplaats zijn maar volgens mij mag je daar ook gewoon je huis op zetten.Valorian schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:47:
[...]
Ah ja, dat klopt inderdaad. En makelaars zullen koste wat het kost meer transparantie willen vermijden. Want dat betekent ook dat de meerwaarde van een makelaar steeds kleiner wordt (als alles transparant is, en iedereen kan overal op bieden en maakt evenveel kans ongeacht 'netwerk' en 'lijntjes tussen makelaars' waarom zou iemand dan nog 5K betalen voor 'de wig tussen de deur'
Of dat verstandig is laat ik me niet over uit.
Bieders zouden bijvoorbeeld kunnen aangeven welke andere voorwaarden aan hun bod hangen (financieringsvoorbehoud, datum overdracht, overname bepaalde roerende zaken). Dan wordt het pas echt een voor iedereen inzichtelijk systeem denk ik. Er speelt meer bij een bod dan alleen de harde €€...
Uiteraard, dat begrijp ik ook. En Aankopen mag ook zonder makelaar. Maar dat laatste wordt je op dit moment praktisch onmogelijk gemaakt in de randstad. Ik zie makelaars als een artifact uit het verleden. Sinds we gewoon zelf prima kunnen zoeken (funda) naar een huis zoeken zij naar een andere vorm van meerwaarde, hoe eerder we daar vanaf zijn hoe beter.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:50:
[...]
Overigens, mag je gewoon je huis verkopen zonder makelaar. Ik weet niet wat de voorwaarden van marktplaats zijn maar volgens mij mag je daar ook gewoon je huis op zetten.
Of dat verstandig is laat ik me niet over uit.
Lijkt me misschien wat onoverzichtelijk worden en wat is er dan belangrijker voor de verkoper?Bucephalus schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:03:
Bij zo'n biedsysteem zou je misschien ook andere voorwaarden zichtbaar moeten laten zien. Zowel wensen van verkoper (dus behalve vraagprijs/bied vanaf prijs ook gewenste datum overdracht e.d.).
Bieders zouden bijvoorbeeld kunnen aangeven welke andere voorwaarden aan hun bod hangen (financieringsvoorbehoud, datum overdracht, overname bepaalde roerende zaken). Dan wordt het pas echt een voor iedereen inzichtelijk systeem denk ik. Er speelt meer bij een bod dan alleen de harde €€...
Voor jou kan de datum misschien heel belangrijk zijn want je hebt andere woning gekocht en kan er pas op datum X in. Voor een ander die gaat samenwonen is de datum minder hard.
Bovendien maak je het systeem dan wel erg complex, als je gewoon alleen de euro's hebt bij een bod met voorwaarde financiering Ja/Nee dan ben je er al voor 90%.
Dan kan de verkoper met het hoogste bod in gesprek voor de randvoorwaarden en als ze daar niet uit komen met nummer 2.
Dat kan je ook gewoon aangeven dat het hoogste bod nog onder voorbehoud randvoorwaarden is.
Nou ja ze kunnen best meerwaarde hebben door bijvoorbeeld voor jou te zoeken en inschatting te doen van de verwachte prijs enzo. Beetje zoals een personal shopper die je kleding uitzoekt. Die kan best meerwaarde hebben maar je hoeft er geen gebruik van te maken.Valorian schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:10:
Uiteraard, dat begrijp ik ook. En Aankopen mag ook zonder makelaar. Maar dat laatste wordt je op dit moment praktisch onmogelijk gemaakt in de randstad. Ik zie makelaars als een artifact uit het verleden. Sinds we gewoon zelf prima kunnen zoeken (funda) naar een huis zoeken zij naar een andere vorm van meerwaarde, hoe eerder we daar vanaf zijn hoe beter.
Nu zijn ze bijna verplicht en dat moet eraf, ze moeten daadwerkelijk meerwaarde bieden maar mensen moeten er ook voor kunnen kiezen om zonder te kopen
[ Voor 26% gewijzigd door Shadowhawk00 op 11-04-2022 11:14 ]
Bij de biedingen staat al of iemand met zulke voorbehouden biedt of niet. Alleen de details van het voorbehoud kun je als medebieder niet bekijken.Bucephalus schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:03:
Bij zo'n biedsysteem zou je misschien ook andere voorwaarden zichtbaar moeten laten zien. Zowel wensen van verkoper (dus behalve vraagprijs/bied vanaf prijs ook gewenste datum overdracht e.d.).
Het is voor sommige situaties een prachtsysteem. Maar in veel andere situaties niet. Het is dus een leuke aanvulling, maar geen vervanging van de 'normale' verkoop.kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:40:
Ik vind het een prachtsysteem.
[ Voor 16% gewijzigd door lama83 op 11-04-2022 11:21 ]
Als Jantje een euro meer biedt, maar pas een jaar later dan jij de overdracht wil, terwijl Marietje een euro minder biedt en op het perfecte moment de overdracht wil, zou je dan dus aan Jantje moeten verkopen omdat je het anders niet op de biedingsmarkt had moeten zetten?kx22 schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:49:
[...]
Eigenlijk wel, dan had jij het niet op de biedingsmarkt moeten zetten.
Wat is het nut dan nog voor nieuwbouwwoningen? De reden dat ze vroeger in trek waren dat ze een stuk lager geprijsd waren dan bestaande bouw, nu zie ik het omgekeerde dat ze een stuk duurder zijn dan bestaande bouw en daardoor langer in de verkoop staan tot zelfs het punt dat ze voor een lagere prijs verkocht worden. Ik zie bij mij in de buurt een paar nieuwbouwprojecten waarbij een derde gewoon niet verkocht word voor de vraagprijs. Die staan soms maanden in de verkoop...lama83 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:20:
Voor de geinteresseerden: vanochtend op RTLz 11:00 dat je betaalbare koop nieuwbouw wel kan vergeten aldus NVM.
Is dat voor of na de bouw?spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:24:
[...]
Wat is het nut dan nog voor nieuwbouwwoningen? De reden dat ze vroeger in trek waren dat ze een stuk lager geprijsd waren dan bestaande bouw, nu zie ik het omgekeerde dat ze een stuk duurder zijn dan bestaande bouw en daardoor langer in de verkoop staan tot zelfs het punt dat ze voor een lagere prijs verkocht worden. Ik zie bij mij in de buurt een paar nieuwbouwprojecten waarbij een derde gewoon niet verkocht word voor de vraagprijs. Die staan soms maanden in de verkoop...
In mijn omgeving zijn bestaande woningen juist behoorlijk prijzig, zeker omdat qua isolatie of onderhoud er vaak weinig is gedaan. Je zal vaak toch nog een behoorlijke hoeveelheid geld moeten reserveren voor het achterstallig onderhoud. Nieuwbouw is enorm populair, er zijn gigantisch veel inschrijvingen op elke woning/project.spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:24:
[...]
Wat is het nut dan nog voor nieuwbouwwoningen? De reden dat ze vroeger in trek waren dat ze een stuk lager geprijsd waren dan bestaande bouw, nu zie ik het omgekeerde dat ze een stuk duurder zijn dan bestaande bouw en daardoor langer in de verkoop staan tot zelfs het punt dat ze voor een lagere prijs verkocht worden. Ik zie bij mij in de buurt een paar nieuwbouwprojecten waarbij een derde gewoon niet verkocht word voor de vraagprijs. Die staan soms maanden in de verkoop...
Verder kan je zelfs met renoveren van de woning vaak niet hetzelfde bereiken als nieuwbouw dankzij de nieuwe bouwnormen.
Meestal moet er geloot of zelfs geboden worden voordat er ook maar een schep in de grond gaat. Ik kan het alleen maar toejuichen als er bouwers zijn die gewoon beginnen. Maar als ze het in deze markt niet kunnen verkopen zijn ze toch echt gewoon te duur.
Heb je wat linkjes naar leegstaande nieuwbouw?
[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 11-04-2022 11:36 ]
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat er veel wijken in de buurt zijn die eind jaren 90 en zeroes gebouwd zijn. Er zijn dus goedkopere alternatieven...bkor schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:34:
[...]
In mijn omgeving zijn bestaande woningen juist behoorlijk prijzig, zeker omdat qua isolatie of onderhoud er vaak weinig is gedaan. Je zal vaak toch nog een behoorlijke hoeveelheid geld moeten reserveren voor het achterstallig onderhoud. Nieuwbouw is enorm populair, er zijn gigantisch veel inschrijvingen op elke woning/project.
Verder kan je zelfs met renoveren van de woning vaak niet hetzelfde bereiken als nieuwbouw dankzij de nieuwe bouwnormen.
Als er een bepaald % verkocht is beginnen ze vaak met de bouw. Tja en een flatgebouw kan je natuurlijk niet half bouwen en ook een wijk is veel efficienter om in 1x te bouwen ook al is 25% van de woningen nog niet verkocht zodra je begint.RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:36:
[...]
Meestal moet er geloot of zelfs geboden worden voordat er ook maar een schep in de grond gaat. Ik kan het alleen maar toejuichen als er bouwers zijn die gewoon beginnen. Maar als ze het in deze markt niet kunnen verkopen zijn ze toch echt gewoon te duur.
Hoe langer je wacht hoe groter het risico dat de prijzen veranderen en vaak hebben de kopers ook nog rechten dus moet je op tijd beginnen anders dan blijf je in gebreke.
Ik heb verkeerd gekeken, de bouw moet nog worden begonnen. Toch is de verkoop begin 3 december begonnen. Dus we zijn al maanden verder en er staan nogsteeds woningen te koop. Ik zie nu net dat de woningen onder optie liggen...RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:36:
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door spijkerhoofd op 11-04-2022 11:40 ]
Het duurde bij mij gigantisch lang voordat bijvoorbeeld "Funda" de echte status liet zien. Het duurde ook behoorlijk lang voordat er een goednieuwsbrief kwam. Echter komt dat vanwege de voorwaarden van kopers.spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:40:
[...]
Ik heb verkeerd gekeken, de bouw moet nog worden begonnen. Toch is de verkoop begin 3 december begonnen. Dus we zijn al maanden verder en er staan nogsteeds woningen te koop. Ik zie nu net dat de woningen onder optie liggen...
ZIjn de woningen echt te koop op de projectsite of kijk je ergens anders? Dit omdat in mijn omgeving (Rotterdam) elk nieuwbouwproject echt hard gaat. Binnen 2 weken is er geen huis meer te vinden op de projectsites. Zie bijvoorbeeld "Nieuw Kralingen" als een voorbeeld (en duur) nieuwbouwproject.
Oftewel niet-bestaande woningen worden ook in dorpjes al tegen maximale prijs verkocht voordat er een schop in de grond gaat. Het lijkt me niet dat de bouwer zich hier zorgen om maakt, wanhope kopers hebben toch geen keus.spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:40:
[...]
Ik heb verkeerd gekeken, de bouw moet nog worden begonnen. Toch is de verkoop begin 3 december begonnen. Dus we zijn al maanden verder en er staan nogsteeds woningen te koop. Ik zie nu net dat de woningen onder optie liggen...
Ze hadden het met Lana Gerssen van NVM ook over dat nieuwbouw appartement onder 2 ton al bijna niet meer mogelijk is; misschien 40/50 m2, maar dan voorzie je niet in de behoefte. Dat mij inderdaad geen incentive om door te schuiven of carrierestappen te maken als je bijv. als academisch geschoold persoon met een matig loon al goedkoop huurt. Proberen de huizenprijzen bij te houden met loon/sparen daar heeft Einstein een mooie uitspraak bij: 'Insanity Is Doing the Same Thing Over and Over Again and Expecting Different Results.'
[ Voor 17% gewijzigd door lama83 op 11-04-2022 11:58 ]
Nou ja ligt eraan de behoefte van wie natuurlijk. Dat soort appartementen zijn misschien wel geschikt als verhuur object voor sociale huur. Als je net afgestudeerd bent is het best een leuke eerste stap om te huren.lama83 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:50:
[...]
Ze hadden het met Lana Gerssen van NVM ook over dat nieuwbouw appartement onder 2 ton al bijna niet meer mogelijk is; misschien 40/50 m2, maar dan voorzie je niet in de behoefte. Dat mij inderdaad geen incentive om door te schuiven of carrierestappen te maken als je bijv. als academisch geschoold persoon met een matig loon al goedkoop huurt. Proberen de huizenprijzen bij te houden met loon/sparen daar heeft Einstein een mooie uitspraak bij: 'Insanity Is Doing the Same Thing Over and Over Again and Expecting Different Results.'
Maar kwam dat puur door de bouwkosten? Want dat betekend dat de prijs van huizen niet heel erg hard zal gaan dalen. Als ze niet voor een betaalbare prijs gebouwd kunnen worden gaat bestaande bouw ook niet hard dalen in prijs.
Niet alleen bouwkosten, ook grond en arbeid. En je laatste zin over bestaande bouw komt volgens mij ook wel overeen met de strekking die ze gaven.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:36:
[...]
Nou ja ligt eraan de behoefte van wie natuurlijk. Dat soort appartementen zijn misschien wel geschikt als verhuur object voor sociale huur. Als je net afgestudeerd bent is het best een leuke eerste stap om te huren.
Maar kwam dat puur door de bouwkosten? Want dat betekend dat de prijs van huizen niet heel erg hard zal gaan dalen. Als ze niet voor een betaalbare prijs gebouwd kunnen worden gaat bestaande bouw ook niet hard dalen in prijs.
Bouwkosten versta ik alles onder behalve de grond. Aangezien de grond door de overheid eventueel goedkoper gemaakt kan worden maar de rest door de markt bepaald word.lama83 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:40:
[...]
Niet alleen bouwkosten, ook grond en arbeid. En je laatste zin over bestaande bouw komt volgens mij ook wel overeen met de strekking die ze gaven.
Ook wel typisch, hier worden huizen gebouwd voor 275k en meer, maar met 1.3parkeerplaats per huis. Wie kan er een huis van bijna 3ton kopen alleen?
Het zijn huizen bedoelt voor 2 personen ook qua grote maar er kan er maar 1 van werken want er is maar 1 parkeerplaats voor de auto. Dus de 2e persoon zal alles met de fiets moeten doen lijkt me niet echt realistisch.
[ Voor 29% gewijzigd door Shadowhawk00 op 11-04-2022 13:00 ]
Tsja, ooit kreeg je een premie als je nieuwbouw aanschafte, nu is het een melkkoe. De Rijksoverheid profiteert inderdaad ook van hoge kavelprijzen via de BTW.Laapo schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:05:
Een BTW verlaging zou wel prettig zijn voor nieuwbouw. 21% van de aanneemsom is fors. Daar komt een hoop geld binnen voor het rijk op die wijze in deze markt. Zeker als de bouw wordt opgeschroefd naar 80-100k woningen per jaar.
De griezelgrafiek
https://www.businessinsid...te-stijging-2022-hoeveel/
...? Mensen met veel spaargeld profiteren van hoge hypotheekrentes. Relatief gezien hebben ze dan meer biedkracht dan hun concurrentie zonder spaargeld. En naarmate het maximaal leenbare deel lager wordt, wordt dat spaargeld relatief dus meer waard.Cruiseganger schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:17:
Je zou maar een redelijk goed verdienende starter zijn die met moeite €50.000 bij elkaar heeft gespaard om in het biedingscircus straks misschien een kans te maken en er in oktober 2021 nog van uitging dat je in het voorjaar van 2022 inclusief maximum hypotheek misschien een kans zou maken en dan gebeurd er dit:
De griezelgrafiek
https://www.businessinsid...te-stijging-2022-hoeveel/
Laten we vooral 2% rente niet hoog gaan noemen! 12% is historisch gezien hoog, 5-6% is normaal. 2% is laag en 1% of minder is idioot.Masvic schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:38:
[...]
...? Mensen met veel spaargeld profiteren van hoge hypotheekrentes.
[ Voor 15% gewijzigd door RemcoDelft op 11-04-2022 13:43 ]
In principe klopt dat denk ik wel, over heel lange termijn als deze trend doorzet. 2% is nog steeds erg weinig immers. Verder speelt inflatie zelf ook nog een rol; als alles duurder wordt en de lonen stijgen, wordt je spaargeld gewoon minder waard.Masvic schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:38:
[...]
...? Mensen met veel spaargeld profiteren van hoge hypotheekrentes. Relatief gezien hebben ze dan meer biedkracht dan hun concurrentie zonder spaargeld. En naarmate het maximaal leenbare deel lager wordt, wordt dat spaargeld relatief dus meer waard.
Realiteit voor nu is echter dat voor die starter de prijzen nog wel zijn doorgestegen, maar de maximale hypotheek is gedaald en de starter dus nog moeilijker een woning kan financieren, laat staan tegen afzienbare maandlasten.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dit is gewoon beleid. Alle steden in Nederland willen minder auto's hebben in de stad en dan werkt het ook gewoon om minder parkeerplekken te hebben.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]
Ook wel typisch, hier worden huizen gebouwd voor 275k en meer, maar met 1.3parkeerplaats per huis. Wie kan er een huis van bijna 3ton kopen alleen?
Het zijn huizen bedoelt voor 2 personen ook qua grote maar er kan er maar 1 van werken want er is maar 1 parkeerplaats voor de auto. Dus de 2e persoon zal alles met de fiets moeten doen lijkt me niet echt realistisch.
Zelf deel ik ook gewoon een auto met mijn vrouw. We hadden er tot een jaar geleden wel twee, maar die tweede stond echt het grootste deel van de tijd gewoon stil op ene openbare parkeerplek. Tja, beetje zonde hé.
Daarnaast zijn openbare parkeerplekken niet gratis, zowel niet in aanleg als in onderhoud en er had ook een grotere speeltuin, stukje "natuur" of wateropvang kunnen staan.
Verwijderd
Grond onder de marktprijs verkopen is de specifieke kopers van dat nieuwbouwproject subsidiëren. En die kunnen die subsidie cashen als ze weer verkopen. Dat kan dus niet zomaar, zonder extra regels over toekomstige verkoop.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
Aangezien de grond door de overheid eventueel goedkoper gemaakt kan worden maar de rest door de markt bepaald word.
Wel zou je de grond in erfpacht kunnen uitgeven. Koopprijs wordt lager maar je hebt maandelijkse erfpacht daarvoor terug
Ik woon niet in de stad, als ze hier een busverbinding krijgen en de trein gewoon netjes elke 15 minuten gaat en dat blijft doen tot zeg 3:00 in de nacht en om 5:00 weer begint dan kan ik het overwegen.Caelorum schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:44:
[...]
Dit is gewoon beleid. Alle steden in Nederland willen minder auto's hebben in de stad en dan werkt het ook gewoon om minder parkeerplekken te hebben.
Zelf deel ik ook gewoon een auto met mijn vrouw. We hadden er tot een jaar geleden wel twee, maar die tweede stond echt het grootste deel van de tijd gewoon stil op ene openbare parkeerplek. Tja, beetje zonde hé.
Daarnaast zijn openbare parkeerplekken niet gratis, zowel niet in aanleg als in onderhoud en er had ook een grotere speeltuin, stukje "natuur" of wateropvang kunnen staan.
Maar goed zolang de treinen alleen gaan tussen 7:00 en 24:00 en elke 30 minuten en er geen busverbinding is houd het gewoon op.
Als ik naar mijn huidige werk moet met het OV ben ik 2 uur enkele reis kwijt nu maar 1 uur. Dat is gewoon geen werkbaar alternatief. En werk in detachering dus over 2 jaar kan ik weer heel ergens anders werken.
En al helemaal niet als je brandstof prijs meetelt, ik ben nu voor 5-6 euro op en neer ( 170km ) met de trein word dat iets van 20 euro.
Dus alsnog hoe wil die 2e persoon dan naar zijn/haar werk gaan als ze maar plek hebben voor 1 auto? We weten allemaal dat ze 2 auto's nodig hebben dus de bestaande wijk krijgt er gewoon een parkeerprobleem bij. Gewoon een probleem wat bewust gemaakt is door ambtenaren die gewoon wereldvreemd zijn en geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Er is daar genoeg parkeerplek voor veel meer autos maar dat leggen ze dan niet aan.
[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 11-04-2022 14:01 ]
Er is geen "marktprijs" voor grond. De prijs wordt volledig bepaald door het te schaarse aanbod, en de overheid bepaald de prijs via het aanbod.Verwijderd schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:53:
[...]
Grond onder de marktprijs verkopen is de specifieke kopers van dat nieuwbouwproject subsidiëren. En die kunnen die subsidie cashen als ze weer verkopen. Dat kan dus niet zomaar, zonder extra regels over toekomstige verkoop.
Prijzen verlagen komt vanzelf als er meer verkocht wordt. Als het kabinet zo graag een minimum aantal huizen wil laten bouwen, zouden ze moeten beginnen met meer dan het daarvoor benodigde aantal kavels te verkopen. Dan bepaalt de markt de prijs wel.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Hugo de Jonge gemeentes wilde gaan verplichten om kavels aan te bieden, kan het artikel zo 123 niet meer vinden.RemcoDelft schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:01:
[...]
Er is geen "marktprijs" voor grond. De prijs wordt volledig bepaald door het te schaarse aanbod, en de overheid bepaald de prijs via het aanbod.
Prijzen verlagen komt vanzelf als er meer verkocht wordt. Als het kabinet zo graag een minimum aantal huizen wil laten bouwen, zouden ze moeten beginnen met meer dan het daarvoor benodigde aantal kavels te verkopen. Dan bepaalt de markt de prijs wel.
tada:
https://www.noordhollands...google&utm_medium=organic
[ Voor 40% gewijzigd door Masvic op 11-04-2022 14:06 ]
En als het doel volledige transparantie is, dan denk ik dus dat dat soort details gewoon openbaar kunnen zijn tijdens de biedingsperiode. Dan wordt er misschien ook eens geconcurreerd op andere voorwaarden behalve alleen op de prijs.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:18:
[...]
Bij de biedingen staat al of iemand met zulke voorbehouden biedt of niet. Alleen de details van het voorbehoud kun je als medebieder niet bekijken.
Daar kan je wel op concurreren maar je hebt geen idee of en hoe zwaar die voorwaarden meewegen dus hoe kan je dan daarop concurreren? Je kan wel iets aanbieden maar als de ander daar geen waarde aan hecht maakt het niets uit.Bucephalus schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:08:
[...]
En als het doel volledige transparantie is, dan denk ik dus dat dat soort details gewoon openbaar kunnen zijn tijdens de biedingsperiode. Dan wordt er misschien ook eens geconcurreerd op andere voorwaarden behalve alleen op de prijs.
Dus ik vraag me af hoe je dan daarop wilt concurreren.
Waar baseer je dat op? Volgens mij is bij de meeste mensen het prijsverschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw niet bepaald een van de belangrijkste redenen om voor nieuwbouw (of juist oudbouw) te kiezen. En spelen andere zaken een veel grotere rol, zoals goedkoop/eenvoudig onderhoud, moderne standaarden, invloed op de indeling en andere 'opties'. Of andersom, het 'sfeervolle' van een oude woning.spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:24:
[...]
Wat is het nut dan nog voor nieuwbouwwoningen? De reden dat ze vroeger in trek waren dat ze een stuk lager geprijsd waren dan bestaande bouw
Ik hoop dat niet iedereen bij jou in de wijk (of zelfs de meerderheid) elke dag de auto nodig hebben. Dan hebben ze die wijk namelijk echt op de verkeerde plek gebouwd én zijn de mensen op de verkeerde plek gaan wonen. Ik kan mij gewoonweg niet voorstellen dat er een hele wijk bestaat waarbij de meerderheid in de detachering zit en dus niet weet waar ze heen moeten over een jaar of twee.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:59:
[...]
<verhaal>
Dus alsnog hoe wil die 2e persoon dan naar zijn/haar werk gaan als ze maar plek hebben voor 1 auto? We weten allemaal dat ze 2 auto's nodig hebben dus de bestaande wijk krijgt er gewoon een parkeerprobleem bij.
[..]
Er zijn hier gewoon beleidsregels voor. Wereldvreemd en incompetentie is nogal een beschuldiging.[...] Gewoon een probleem wat bewust gemaakt is door ambtenaren die gewoon wereldvreemd zijn en geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Er is daar genoeg parkeerplek voor veel meer autos maar dat leggen ze dan niet aan.
Zoals gezegd zijn parkeerplekken niet goedkoop in aanleg. Naast de stenen/asfalt is er ook extra riolering nodig en extra onderhoud van die riolering en stenen/asfalt. Daarnaast zijn veel auto's in een wijk ook niet goedkoop, want het levert extra slijtage aan het wegdek op. Qua milieu is het ook niet wenselijk om veel auto's te hebben en sociaal ook niet aangezien we in Nederland graag de kinderen op straat laten spelen.
Overigens zijn die vele buitenwijken in Nederland op de verkeerde plekken met de vele parkeerplekken juist ook reden waarom de beschikbaarheid van OV daar niet beter wordt. Ze gaan daar niet in investeren als niemand het gebruikt en uiteraard gebruikt niemand het want een auto is handiger. Maar om dat te veranderen moet je eigenlijk effectief gaan protesteren bij de gemeente.
Waar zie je dat? Funda loopt sowieso vaak maanden achter en ook op de websites van de projectontwikkelaars staan woningen vaak tijdenlang nog op 'onder optie'. Bij onze nieuwbouwwoning heeft er volgens mij iets van een jaar 'onder optie' gestaan, zelfs nadat alle contracten waren getekend en ook nadat we al bij de notaris waren geweest en we daadwerkelijk eigenaar van de grond waren.spijkerhoofd schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:40:
[...]
'Onder optie' laten staan is voor projectontwikkelaars ook een methode om met potentiële kandidaten voor andere projecten in contact te komen.
Het maken van afspraken klinkt nog erg vrijblijvend, en "aan het einde van het jaar" betekent ook dat we weer een jaar verder zijn voor er ook maar een begin van verbetering is.Masvic schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:02:
[...]
Ik meen ergens gelezen te hebben dat Hugo de Jonge gemeentes wilde gaan verplichten om kavels aan te bieden, kan het artikel zo 123 niet meer vinden.
tada:
https://www.noordhollands...google&utm_medium=organic
Ja daarom heeft dit systeem dan geen zin in dit soort gevallenRubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:21:
[...]
Als Jantje een euro meer biedt, maar pas een jaar later dan jij de overdracht wil, terwijl Marietje een euro minder biedt en op het perfecte moment de overdracht wil, zou je dan dus aan Jantje moeten verkopen omdat je het anders niet op de biedingsmarkt had moeten zetten?
Als er zoveel variabelen zijn aan een bod, kan je dus niet alleen van hoogste prijs spreken.
Dit systeem is alleen goed als de verkopende partij duidelijk is in wat hij wilt.
Je kan bij een Live Auction ook niet allemaal eisen stellen.
Als ik het me niet vergis betalen ze voor de plaatsing, maar ook voor het afmelden van het object. Laten staan op "Onder optie" is dan financieel aantrekkelijk aangezien er toch geen echte controle op zit.Rubbergrover1 schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:19:
[...]
'Onder optie' laten staan is voor projectontwikkelaars ook een methode om met potentiële kandidaten voor andere projecten in contact te komen.
ben alweer een tijdje uit het wereldje dus heb vast niet alles meer correct.
Verwijderd
Tuurlijk is er wel een marktprijs voor grond. Dat niet elke particulier dit via een openbare veiling kan kopen betekent niet dat er geen marktprijs is.
Ik denk dat het juist niet realistisch is om er vanuit te gaan dat over een aantal decennia ieder huishouden twee auto's zou hebben. Ik hebt het idee dat het individueel autobezit eerder minder gaat worden dan meer. Je ziet nu al dat bij heel veel tweeverdieners-huishoudens er juist maar 1 of soms zelfs geen auto is.Shadowhawk00 schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:58:
[...]
Dit topic is gesloten.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg