Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.408 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:59
JDx schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 16:21:
[...]
Is dat door het mooie weer, dat mensen alles weer wat rooskleuriger zien?
Ja, doordat het lichter is, mooier weer en de planten er niet meer zo somber uit zien, zien ook de woningen er veel aantrekkelijker uit.

In het 'wat ik nu weer zag'-topic was een tijdje geleden bijvoorbeeld een bungalow waar op zich weinig mee mis was. Maar met een dorre en kale tuin zag dat er erg depressief uit.

Bijvoorbeeld de tuin van deze woning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUqiriXG9k8CCNlBAUEaop3KzLI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DsawZnS5FhW28FRf2lYrsvs9.jpg?f=user_large
https://www.funda.nl/koop...42669686-friezenlaan-350/

[ Voor 24% gewijzigd door Rubbergrover1 op 23-03-2022 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:14:
[...]

Ja, doordat het lichter is, mooier weer en de planten er niet meer zo somber uit zien, zien ook de woningen er veel aantrekkelijker uit.

In het 'wat ik nu weer zag'-topic was een tijdje geleden bijvoorbeeld een bungalow waar op zich weinig mee mis was. Maar met een dorre en kale tuin zag dat er erg depressief uit.

[Afbeelding]
Dat is zo, in de winter dacht ik ook ik moet zo snel mogelijk van mijn huis af, nu denk ik, ach ook wel lekker dat je even de tuin in kan, dat onderhoud moet ik maar even zien als de markt wat rustiger is.

Zou denk ik gevoelsmatig nu al meer vragen voor m'n huis dan toen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:14:
[...]

[Afbeelding]
Heb je wel gelijk in, ziet er in de lente/zomer niet zo treurig uit.

Maar persoonlijk kijk ik daar een beetje doorheen(zelfde als een ouwe keuken/badkamer etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

koerskii schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:03:
[...]

Deze uitspraak is gebaseerd op?
Actuele aanbod op Funda en prijsontwikkeling.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:54:
[...]

Heb je wel gelijk in, ziet er in de lente/zomer niet zo treurig uit.

Maar persoonlijk kijk ik daar een beetje doorheen(zelfde als een ouwe keuken/badkamer etc)
Maar bijvoorbeeld zoiets als hoeveel daglicht je in je kamer krijgt, dat beeld zal in de winter heel anders kunnen aanvoelen dan in de zomer. En dat zijn geen zaken waar je zelf achteraf even iets aan kunt veranderen, in tegenstelling tot bv oude kerken of sanitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44
pizzacabonara schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:14:
[...]

Actuele aanbod op Funda en prijsontwikkeling.
Wat is je cijfermatige analyse dan?

Of is het meer gut feeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Die zelfbewoningsplicht vanaf 1 april voor woningen tot 500K kan daar mssh iets mee te maken hebben. Bij te weinig effect, draaien ze gewoon bij..standje 600K voor april 2023?

Economische groei komt remmetje op, energieprijzen/bouw-grondstoffen skyhigh...tja

Verbaasd mij niks dat daar waar de prijzen het hoogst zijn, ze het 1ste gaan stabiliseren/dalen en dat zijn toch de grote steden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:17:
Maar bijvoorbeeld zoiets als hoeveel daglicht je in je kamer krijgt, dat beeld zal in de winter heel anders kunnen aanvoelen dan in de zomer. En dat zijn geen zaken waar je zelf achteraf even iets aan kunt veranderen, in tegenstelling tot bv oude kerken of sanitair.
Juist in de winter staat de zon lager, en krijg je meestal mooier, zachter licht binnen. Dat zie je trouwens ook op de foto's van die villa in Tilburg.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wederom een verhoging deze week (kijk nog steeds naar de <65% LTV tienjaarsrente bij Florius):

* Tot 20 januari 1.09%
* Vanaf 20 januari 1.19%
* Vanaf 27 januari 1.24%
* Vanaf 10 februari 1.39%
* Vanaf 17 februari 1.59%
* Vanaf 24 februari 1.69%
* Vanaf 3 maart 1.79%
* Vanaf 17 maart 1.84%
* Vanaf 24 maart 2.04%

Vorige week zei ik nog "De snelle groei is er wat uit", maar deze week twintig basispunten er bovenop.

Het effect op de maximale hypotheek begint nu interessant te worden. We rekenen nog steeds met een bruto inkomen van 50k. Vorige berekeningen:

Bij 1.09% => max hypotheek 242999
Bij 1,84% => max hypotheek 230413

Maar nu deze week:

Bij 2,04% => max hypotheek 235454

Bij deze rente max je dus meer lenen dan vorige week bij 1,84%. Dat is natuurlijk tegenintuitief, maar dat komt door het financieringslastpercentage. Kort door de bocht stelt het NIBUD vast welk deel van je inkomen je max besteden aan woonlasten. Dat deel wordt groter bij een hoger inkomen, maar ook bij een hogere rente. En die financieringslastpercentages worden bepaald per half procent, dus elke keer als je zo'n grens overgaat kan het hikje ervoor zorgen dat je net wat meer kan lenen dan vlak vóór die grens :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:27
eamelink schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 23:33:
[...]

Wederom een verhoging deze week (kijk nog steeds naar de <65% LTV tienjaarsrente bij Florius):

* Tot 20 januari 1.09%
* Vanaf 20 januari 1.19%
* Vanaf 27 januari 1.24%
* Vanaf 10 februari 1.39%
* Vanaf 17 februari 1.59%
* Vanaf 24 februari 1.69%
* Vanaf 3 maart 1.79%
* Vanaf 17 maart 1.84%
* Vanaf 24 maart 2.04%

Vorige week zei ik nog "De snelle groei is er wat uit", maar deze week twintig basispunten er bovenop.

Het effect op de maximale hypotheek begint nu interessant te worden. We rekenen nog steeds met een bruto inkomen van 50k. Vorige berekeningen:

Bij 1.09% => max hypotheek 242999
Bij 1,84% => max hypotheek 230413

Maar nu deze week:

Bij 2,04% => max hypotheek 235454

Bij deze rente max je dus meer lenen dan vorige week bij 1,84%. Dat is natuurlijk tegenintuitief, maar dat komt door het financieringslastpercentage. Kort door de bocht stelt het NIBUD vast welk deel van je inkomen je max besteden aan woonlasten. Dat deel wordt groter bij een hoger inkomen, maar ook bij een hogere rente. En die financieringslastpercentages worden bepaald per half procent, dus elke keer als je zo'n grens overgaat kan het hikje ervoor zorgen dat je net wat meer kan lenen dan vlak vóór die grens :)
Klopt inderdaad, ik kwam hier laatst met mijn hyptoheek ook achter. Het interessante is dat hier ook nog wat meer valt te spelen door je hypotheek op te delen in meerdere leningdelen met verschillende rentevaste periodes.

Wat met name interessant is, isdat hypotheken met een rentevaste periode van minder dan 10 jaar gerekend moeten worden alsof de rente 5% is (toetsingsrente). Je kunt daarmee dus als je rente voor je gewenste rentevaste periode net onder de x,01% of x,51% uitkomt de toetsingsrente tot net boven die drempel drukken door een klein deel voor minder dan 10 jaar vast te zetten waardoor je iets meer kunt lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Requiem19 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Meer gut feeling, kom er nog op terug.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
RTLZ had vanochtend een item over fabriekswoningen uit de fabriek van Van Wijnen. Waarbij ze voor 150k een huis kunnen bouwen, met grondkosten zou het dan 170-220k kunnen zijn; iets voor starters.

Volgens de CEO kan iemand binnen een half jaar wonen als bouwvergunningen wat mee zitten. Zelf kunnen ze binnen 3 weken leveren/wonen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
lama83 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:43:
RTLZ had vanochtend een item over fabriekswoningen uit de fabriek van Van Wijnen. Waarbij ze voor 150k een huis kunnen bouwen, met grondkosten zou het dan 170-220k kunnen zijn; iets voor starters.

Volgens de CEO kan iemand binnen een half jaar wonen als bouwvergunningen wat mee zitten. Zelf kunnen ze binnen 3 weken leveren/wonen.
Vriend van me kocht 2 jaar geleden nog een hoekwoning voor minder dan die 220k, voor een woning die gewoon met de hand is gebouwd ipv uit de fabriek ;)

Een gemeente doet geen lap grond van de hand voor 20k, zeker niet als ze er achter komen dat de woning nog 'maar' 150k kost :P dan mag de grondopbrengst gewoon omhoog.
Deze concepten bestaan dan ook al een tijdje, er zijn al meerdere proeven mee gedraaid en volgens mij ook met succes. De bouwkosten kunnen zeker flink omlaag, Van Wijnen is ook niet de enige die dit doet.

De crux is echter dat de prijsbepaling van een nieuwbouwwoning niet afhankelijk is van de bouwkosten, wat überhaupt het hele idee van een woningmarkt als 'vrije markt' onderuit schoffelt.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Vriend van me kocht 2 jaar geleden nog een hoekwoning voor minder dan die 220k, voor een woning die gewoon met de hand is gebouwd ipv uit de fabriek ;)

Een gemeente doet geen lap grond van de hand voor 20k, zeker niet als ze er achter komen dat de woning nog 'maar' 150k kost :P dan mag de grondopbrengst gewoon omhoog.
Deze concepten bestaan dan ook al een tijdje, er zijn al meerdere proeven mee gedraaid en volgens mij ook met succes. De bouwkosten kunnen zeker flink omlaag, Van Wijnen is ook niet de enige die dit doet.

De crux is echter dat de prijsbepaling van een nieuwbouwwoning niet afhankelijk is van de bouwkosten, wat überhaupt het hele idee van een woningmarkt als 'vrije markt' onderuit schoffelt.
Daar ben ik ook bang voor, dat ze de kavelprijzen gaan verhogen als de bouwkosten (bij prefab) omlaag gaan.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Dat heeft VolkerWessels ook al een paar jaar, dat je in twee weken een woonklare en afgewerkte woning hebt staan. Uiteraard wordt het dan wel sterk gestandaardiseerd, wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn.

Maar 150k is ook weer niet spectaculair goedkoop voor een woning. Als je de prijslijsten bekijkt van nieuwbouwprojecten, dan is de prijs in de regel opgesplitst in de kosten voor de grond en de kosten voor de woning. Dan kun je zien dat de woning zelf vaak niet extreem duur is. (Wat ook bevestigd wordt door het feit dat 'in de periferie' nieuwbouwwoningen nog best betaalbaar kunnen zijn.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:54
pizzacabonara schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 10:53:
[...]

Daar ben ik ook bang voor, dat ze de kavelprijzen gaan verhogen als de bouwkosten (bij prefab) omlaag gaan.
Dit dus. Ben beroepsmatig met een aantal van deze projecten bezig geweest en dat is precies wat je ziet gebeuren... de besparingen bij de bouwkosten worden door gemeente en/of projectontwikkelaar direct afgeroomd.

In the end zit je dan als huiseigenaar met een confectiewoning waarvoor je net zoveel hebt betaald als een maatwoning.

Edit: dit kan wel, maar dan moet er wetgeving komen die projectontwikkelaars buitenspel zet en gemeenten in toom houdt. Maar als je dat doet kun je met de huidige bouwmethoden ook wel toe.

[ Voor 14% gewijzigd door alexbl69 op 25-03-2022 11:58 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

alexbl69 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Dit dus. Ben beroepsmatig met een aantal van deze projecten bezig geweest en dat is precies wat je ziet gebeuren... de besparingen bij de bouwkosten worden door gemeente en/of projectontwikkelaar direct afgeroomd.

In the end zit je dan als huiseigenaar met een confectiewoning waarvoor je net zoveel hebt betaald als een maatwoning.
Zat hier in de buurt te kijken naar een project totaal niet in de buurt van het centrum en ver van de echte grote steden en daar betaal je al meer dan 160k voor een kavel
https://www.funda.nl/nieu...ect-42627835-horstenzoom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

JDx schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 11:59:
[...]

Zat hier in de buurt te kijken naar een project totaal niet in de buurt van het centrum en ver van de echte grote steden en daar betaal je al meer dan 160k voor een kavel
https://www.funda.nl/nieu...ect-42627835-horstenzoom/
No offence, dan hebben we het over Emmen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

pizzacabonara schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:01:
[...]

No offence, dan hebben we het over Emmen.
Dat is het punt toch juist, dat dat al 165k kost voor enkel een kavel, hierboven hebben ze het over 220 in totaal.
Waar dan?

[ Voor 36% gewijzigd door JDx op 25-03-2022 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 28-09 20:58
JDx schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:05:
[...]

Dat is het punt toch juist, dat dat al 165k kost voor enkel een kavel, hierboven hebben ze het over 220 in totaal.

[...]

Waar dan?
Op de kavel van 165k kun je wel een rijtje van 3 zetten qua m2. Dan zou het in Emmen wel kunnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
JDx schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:05:
[...]

[...]

Waar dan?
De uitzending van 10 uur (als je Ziggo terugkijken hebt bijv.) maar ik vermoed dat het wel een aantal keer herhaald wordt dit nieuwsitem.

En inderdaad, ik vermoed dat de grondprijzen wel even worden aangepast of dat het aan de man gebracht wordt dat een appartement dan ineens de standaard hiervoor is.

Overigens zei Hugo gisteren op Half Holland Dakloos, dat het wel betbaalbaar moest zijn, maar als gemeentes weer maximaal compenseren met de grondprijs dan zal de oplossing er niet snel zijn. Lijkt wel dat veel partijen een crisis zien, maar zelf water bij de wijn doen, ho maar ;) Overigens kwam er ook een architect aanbod die een woontoren gerealiseerd had van hoofdzakelijk hout (geen idee hoe brandveilig dat is) om kosten te besparen en te versnellen.

[ Voor 45% gewijzigd door lama83 op 25-03-2022 12:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:51

De media slikt het verhaal van de bouwlobby weer als zoete koek. Het hele prefab bouwen zie ik vooral als wijn in nieuwe zakken. Prefab bouwen doen we al jaren. In de jaren 70 zijn er +- 7000 “Vaneg woningen” gebouwd. Nog meer zielloze prul met Tupperware kozijnen is niet de oplossing die we in Nederland zoeken

Prefab anno 2022 betekent volledig maatwerk product naar wens van de klant (en dat is de bewoner niet het vijfde wiel aan de wagen, de projectontwikkelaar, omdat deze een monopolie positie op de grond heeft , gaat voor winstmaximalisatie ) in samenwerking met architect, stedenbouwkundige en de bouwer en dat tegen lagere kosten en van hogere kwaliteit dan traditionele one-size-fits-all bouw. Eigenlijk een wederopstanding van de jaren 30 bouwen in een modern jasje. Want wat zijn al decennia lang de meeste geliefde woningen? De jaren 30 woningen. En daarmee bedoel ik niet het slappe vinex aftreksel waar jaren 30 stijl niet meer is dan geveldecoratie. Huizen met veel detail, menselijke maat met veel groen en in wijken die niet ontwikkeld zijn waar de auto op de eerste plaats staat. En het mooi is, dat het ook gewoon kan met de beschikbare software (Grasshopper is een belangrijke tool die bij de stararchitecten en top ingenieursbureau hiervoor wordt gebruikt) en machine’s.

Eigenlijk goed uiteen gezet in dit artikel https://www.nrc.nl/nieuws...-maatpak-4920516-a1527546

100000 woningen bouwen vanwege te kort is voornamelijk een maatschappelijk probleem. En die los je niet op door klakkeloos 100000 huizen woningen zo goedkoop mogelijk te bouwen voor het gutmensch gevoel en voor winstmaximalisatie van een hele kleine groep die belangrijke grondposities hebben. Want de maatschappelijke problemen en daarmee de veel hogere kosten komen dan op langer termijn gegarandeerd. Er zijn alleen in Nederland al legio voorbeelden die ook meermaals in dit topic voorbij komen, hoe het niet moet maar toch nog steeds gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kan me dus goed voorstellen dat het mogelijk is om een woning uit de fabriek te laten rollen van 150k.
Zoals al wordt aangehaald moet er dan wel betaalbare grond zijn om die woning te plaatsen.

De eerste m2 grond zijn ook altijd het duurste. Als in; een kavel van 150m2 is vaak relatief duur t.o.v. een kavel van 300m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

lama83 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:19:
[...]

De uitzending van 10 uur (als je Ziggo terugkijken hebt bijv.) maar ik vermoed dat het wel een aantal keer herhaald wordt dit nieuwsitem.
Heb geen TV.

Maar er zijn dus plekken in Nederland waar je voor 30k een stuk grond kan krijgen, lijkt me dat zo gauw als daar een huis van 150k op staat het totaal 300k waard is, vraag me af of dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:35
Autonoesis schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:21:
[...]
Nog meer zielloze prul met Tupperware kozijnen is niet de oplossing die we in Nederland zoeken
Ook de zielloze prul met tupperware kozijnen gaat voor de hoofdprijs momenteel, puur omdat er überhaupt te weinig woningen zijn. Aan de onderkant van de markt zoekt men betaalbaarheid, betrouwbaarheid en als het even kan lage onderhoudskosten en stookkosten.

De rest is luxe en we zouden er graag meer van zien, maar met betaalbaarheid, betrouwbaarheid, weinig onderhoudskosten en stookkosten zouden momenteel heel veel mensen al zielsgelukkig zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
SquareOne schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:22:
***members only***

Kan me dus goed voorstellen dat het mogelijk is om een woning uit de fabriek te laten rollen van 150k.
Zoals al wordt aangehaald moet er dan wel betaalbare grond zijn om die woning te plaatsen.

De eerste m2 grond zijn ook altijd het duurste. Als in; een kavel van 150m2 is vaak relatief duur t.o.v. een kavel van 300m2
De enige manier om echt de woningnood aan te pakken, zou zijn door paal en perk te stellen aan die grondprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
JDx schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:23:
Maar er zijn dus plekken in Nederland waar je voor 30k een stuk grond kan krijgen
Nouja, de verkoper van huizen stelt dat de totaalprijs 180k zou zijn áls de grond 30k kost. Hij beweert niet dat die percelen daadwerkelijk bestaan ;)

Voor 30k kan je overigens een hele flinke lap grond krijgen. Landbouwgrond welteverstaan :P

Je linkte hierboven naar nieuwbouw in Emmen, mooie ruime kavel voor een vrijstaande woning. Oppervlakte van zo'n kavel is ~600m2. Wij zouden daar dus 160.000 euro voor moeten betalen.

Goed om dan te bedenken dat de vierkante meters grond die Meta in bezit heeft voor het te bouwen datacenter in Zeewolde, voor een gemiddelde grondprijs van €50 per m2 heeft gekocht.

Dan kom je grappig genoeg precies uit 30k voor de 600m2 kavel voor je vrijstaande woning d:)b

Het kan dus wel allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:23:
[...]

Heb geen TV.

Maar er zijn dus plekken in Nederland waar je voor 30k een stuk grond kan krijgen, lijkt me dat zo gauw als daar een huis van 150k op staat het totaal 300k waard is, vraag me af of dat gaat werken.
Dat gaat dus niet werken. Net als bij veel andere 'producten' is de marktprijs niet zozeer afhankelijk van de kosten om het te maken, maar meer van de waarde die de consument ervoor over heeft. Goedkopere 'grondstoffen' leiden in de regel dus niet zozeer tot goedkopere producten. De enige die van goedkopere kavels zou profiteren is de eerste koper. Want bij verkoop van de daarna bestaande woning, wordt de woning gewoon tegen de marktprijs verkocht. En maakt die eerste koper lekker veel winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:41:
[...]
Goed om dan te bedenken dat de vierkante meters grond die Meta in bezit heeft voor het te bouwen datacenter in Zeewolde, voor een gemiddelde grondprijs van €50 per m2 heeft gekocht.

Dan kom je grappig genoeg precies uit 30k voor de 600m2 kavel voor je vrijstaande woning d:)b
Maar die hectares grond waar het hier om gaat is wat anders dan bouwkavels. Voordat je dat tot bouwkavels zou hebben omgevormd, ben je heel wat kostenposten verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:05:
[...]

Dat gaat dus niet werken. Net als bij veel andere 'producten' is de marktprijs niet zozeer afhankelijk van de kosten om het te maken, maar meer van de waarde die de consument ervoor over heeft. Goedkopere 'grondstoffen' leiden in de regel dus niet zozeer tot goedkopere producten. De enige die van goedkopere kavels zou profiteren is de eerste koper. Want bij verkoop van de daarna bestaande woning, wordt de woning gewoon tegen de marktprijs verkocht. En maakt die eerste koper lekker veel winst.
Het is andersom: miljoenen mensen hebben van goedkope kavels geprofiteerd, dat was namelijk lange tijd de norm. Tot zo'n 30 jaar geleden. De winst waar jij het over hebt bestaat dankzij de dure en schaarse kavels, bij lage kavelprijzen en voldoende aanbod zou die winst niet bestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:14:
[...]

Maar die hectares grond waar het hier om gaat is wat anders dan bouwkavels. Voordat je dat tot bouwkavels zou hebben omgevormd, ben je heel wat kostenposten verder.
Dat kost inderdaad al snel enkele tientjes per vierkante meter. We moeten echt eens af van dat "duurdenken": het is totaal niet nodig om tonnen uit te geven om een stukje zand van "weiland" naar "woningen" om te toveren. Die tonnen verdwijnen in hele andere zakken dan de man met de schep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nuevocasa schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Op de kavel van 165k kun je wel een rijtje van 3 zetten qua m2. Dan zou het in Emmen wel kunnen :+
Particulieren zijn in de regel in de markt voor een kant-en-klare projectwoning of in de markt voor kavels voor vrijstaande woningen. Daardoor lijkt het dus inderdaad alsof er alleen maar dure kavels zijn: als particulier zie je alleen de dure vrije kavels. Maar voor rijtjeswoningen heb je inderdaad veel kleinere kavels nodig en die zijn dan ook vaak een stuk betaalbaarder dan de vrije kavels. Maar omdat die kavels verkocht worden in een 'totaalpakket' inclusief de bijbehorende (rijtjes-)woning, is niet goed te herkennen dat dit goedkopere kavels zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:25:
[...]

Dat kost inderdaad al snel enkele tientjes per vierkante meter. We moeten echt eens af van dat "duurdenken": het is totaal niet nodig om tonnen uit te geven om een stukje zand van "weiland" naar "woningen" om te toveren. Die tonnen verdwijnen in hele andere zakken dan de man met de schep.
Maar met een paar tientjes per m² ga je dus al zo richting de 100 euro per m² aan wat je in totaal aan kosten voor de grond hebt. (Dus niet de verkoopprijs, maar puur het bouwrijp maken van de grond.) Dat is een totaal andere prijs dan de prijzen waarvoor je weilanden kunt kopen. En die sommige mensen als referentie zien van hoe goedkoop de grond zou moeten kunnen zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 19:54
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Het is andersom: miljoenen mensen hebben van goedkope kavels geprofiteerd, dat was namelijk lange tijd de norm. Tot zo'n 30 jaar geleden. De winst waar jij het over hebt bestaat dankzij de dure en schaarse kavels, bij lage kavelprijzen en voldoende aanbod zou die winst niet bestaan.
Yep, de boomers.

Die hebben hun kavels in de jaren '70 praktisch voor niets gekregen terwijl de gemeentelijke voorzieningen daarna middels bouwgrond voor de generaties na hun werden gefinancierd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 12:34:
[...]

De enige manier om echt de woningnood aan te pakken, zou zijn door paal en perk te stellen aan die grondprijzen.
Meer grond vrijgeven, gaat ook helpen. Minder regels, minder bezwaar, landbouwgrond om-kavelen.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:17
pizzacabonara schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:43:
[...]

Meer grond vrijgeven, gaat ook helpen. Minder regels, minder bezwaar, landbouwgrond om-kavelen.
Vooral die regels, wij hebben ons ingeschreven op meerdere nieuwbouwprojecten, maar ze komen geen van allen van de grond (hurhur :+ ).

Elke keer is er weer protest vanuit de aangrenzende wijken die lopen te zeiken of weer ergens een maas in de wet zien om te zeiken.. :/
En dan hebben we het over woonwijken die al zeker 5 jaar in de planning zitten...

Maar ze moeten ook wat doen aan die projectontwikkelaars die al die bouwgrond/kavels opkopen om door te kunnen verkopen voor woekerprijzen.

[ Voor 10% gewijzigd door FabianGTI op 25-03-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 13:36:
[...]

Maar met een paar tientjes per m² ga je dus al zo richting de 100 euro per m² aan wat je in totaal aan kosten voor de grond hebt. (Dus niet de verkoopprijs, maar puur het bouwrijp maken van de grond.) Dat is een totaal andere prijs dan de prijzen waarvoor je weilanden kunt kopen. En die sommige mensen als referentie zien van hoe goedkoop de grond zou moeten kunnen zijn.
Dan nog zit er natuurlijk een gigantisch gat tussen die 100 euro + 50 euro per m2 en de genoemde kavelprijzen uit Emmen die eerder werden gelinkt. Ongeveer een factor 2, en dan laat ik de locatie nog even buiten beschouwing zelfs.

Waarbij zelfs nog de kanttekening geplaatst kan worden dat landbouwgrond fors goedkoper is dan de 50 euro per m2 waar de hele vergelijking überhaupt vanuit ging.

Nog los van dat we het decennia heel normaal hebben gevonden dat we 'op kosten van de staat / jongere generaties' complete zeeën hebben ontpolderd en vol infrastructuur hebben gelegd. Generaties zijn hier mee opgegroeid en hebben er nu een financieel zetje in de rug mee ontvangen.
Het is niet heel gek dat sommige mensen dan nu boos worden dat zij opeens wel het complete kostenplaatje moeten financieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:32:
[...]

Dan nog zit er natuurlijk een gigantisch gat tussen die 100 euro + 50 euro per m2 en de genoemde kavelprijzen uit Emmen die eerder werden gelinkt. Ongeveer een factor 2, en dan laat ik de locatie nog even buiten beschouwing zelfs.

Waarbij zelfs nog de kanttekening geplaatst kan worden dat landbouwgrond fors goedkoper is dan de 50 euro per m2 waar de hele vergelijking überhaupt vanuit ging.

Nog los van dat we het decennia heel normaal hebben gevonden dat we 'op kosten van de staat / jongere generaties' complete zeeën hebben ontpolderd en vol infrastructuur hebben gelegd. Generaties zijn hier mee opgegroeid.
Het is niet heel gek dat sommige mensen dan nu boos worden dat zij opeens wel het complete kostenplaatje moeten financieren.
Ik durf de stelling wel aan dat je voor 50 euro per vierkante meter een kavel van 600 vierkante meter landbouwgrond RUIM kan kopen en "ontginnen" om er een huis op te zetten. En dan kunnen nutsaansluitingen er ook nog wel bij. Grondverzet is echt geen hogere wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Ik durf de stelling wel aan dat je voor 50 euro per vierkante meter een kavel van 600 vierkante meter landbouwgrond RUIM kan kopen en "ontginnen" om er een huis op te zetten. En dan kunnen nutsaansluitingen er ook nog wel bij. Grondverzet is echt geen hogere wiskunde.
Tuurlijk zou dat wel lukken, nou de NL-BV nog meekrijgen : Gaat'm ni worden ntrl.

Trouwens : Mag ik dan ook ff met terugwerkende kracht mijn kavel à €50/M2 verrekenen in jou plan? Het verschil wat ik teveel betaalde even laten aftikken door NL-BV...was immers destijds ook maar landbouwgrond wat in de verkaveling ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien even mee lachen:

Tiny house, op Amsterdamse wijze

https://www.funda.nl/koop...621202-vondelstraat-42-g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar liefst 37M2!! *O*

uuhm : Periodieke bijdrage
Ja (€ 70,00 per maand) dat kan er ook nogwel af dan... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2022 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Met bed in de woonkeuken…. 8) :+ :Y) 8)7 :Z

Elke dag ontbijt op bed… :9
Verwijderd schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:39:
[...]

Maar liefst 37M2!! *O*

uuhm : Periodieke bijdrage
Ja (€ 70,00 per maand) dat kan er ook nogwel af dan... 8)7
Als papa die aankoop nou doet, heeft zoontje voor €70 een goedkope studentenkamer.

[ Voor 91% gewijzigd door Get!em op 25-03-2022 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...wel makkelijk 's morgens ontbijtje maken... 8)7 *O*

Ben wel benieuwd of deze voor die prijs verkocht wordt. Zal best wel een of andere Vondel-Park freak voor te vinden zijn.

Gaat helemaal nergens meer over

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 17:32:
[...]

Maar die locatie maakt het juist duurder. Hoewel Emmen natuurlijk geen hartje Amsterdam is, is een kavel in die plaats toch nog wel wat gewilder dan een bouwkavel in the middle of nowhere. Op minder gewijde plekken zijn ook wel kavels met een wat lagere meterprijs te koop. Bij bijvoorbeeld
https://hethogeland.nl/te...-kopen/almersma-uithuizen
is het zo'n 100 euro per m2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 20:55:
[...]

Maar die locatie maakt het juist duurder. Hoewel Emmen natuurlijk geen hartje Amsterdam is, is een kavel in die plaats toch nog wel wat gewilder dan een bouwkavel in the middle of nowhere. Op minder gewijde plekken zijn ook wel kavels met een wat lagere meterprijs te koop. Bij bijvoorbeeld
https://hethogeland.nl/te...-kopen/almersma-uithuizen
is het zo'n 100 euro per m2.
In Noord-Noord-Noord-Groningen, middenin niets, met zeer veel regels wat je mag bouwen, en alsnog alles verkocht omdat er ook daar veel minder aanbod dan vraag is.

Maar wel gek dat ze daar blijkbaar 2000 euro per vierkante meter subsidie geven op het bouwrijp maken O-)

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 25-03-2022 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 22:20:
[...]

In Noord-Noord-Noord-Groningen, middenin niets, met zeer veel regels wat je mag bouwen, en alsnog alles verkocht omdat er ook daar veel minder aanbod dan vraag is.
Dat heeft anders een flinke tijd te koop gestaan. Omdat mensen daar blijkbaar toch liever niet willen wonen. En de 'woningnood' dus niet zo erg is dat mensen niets kunnen kopen, maar dat het vooral is dat mensen niet willen kopen op de plekken waar ruimte is. Punt is: er worden dus wel kavels aangeboden voor die "minimale prijs", maar zodra je op meer geliefde plekken gaat zoeken, gaat logischerwijs ook de vraagprijs snel omhoog

Er zijn trouwens ook wel afgelegen plekken waar je wel nog beschikbare grond hebt rond de 100 euro per m2. Bv https://www.funda.nl/koop...47698-ommelanderwijk-123/ , bijna 1200 m2 voor een ton. Staat meer dan een jaar te koop.

Maar zoals eerder ook genoemd, de meeste betaalbare grond op kleinere kavels zal gebruikt worden voor rijtjeswoningen en die worden dus niet als vrije kavel verkocht. Dan kom je in het huidige aanbod dus uit op kavel plus woning. Met dus het huis dat de projectontwikkelaar heeft bedacht. Maar als je zou winnen, dan kun je best zelf een rijtjeshuis-project initiëren bij nieuwe plannen in zulke gemeentes. Een dan kun je ook kiezen voor de boeddhisten varianten. Dan moet je alleen niet afwachten tot het hele plan al in kannen en kruiken is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@Rubbergrover1 Toen de huidige boomers hun huis kochten, was de grondquote in de Randstad veel lager dan nu in Noord-Noord-Noord-Noord-Noord-Noord-Groningen. Dat is het probleem! En doe nu niet alsof er in de Randstad niet ook lege weilanden zijn. Verhuis die koeien naar NNNNN-G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RegularJohn
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 07:55:
@Rubbergrover1 Toen de huidige boomers hun huis kochten, was de grondquote in de Randstad veel lager dan nu in Noord-Noord-Noord-Noord-Noord-Noord-Groningen. Dat is het probleem! En doe nu niet alsof er in de Randstad niet ook lege weilanden zijn. Verhuis die koeien naar NNNNN-G.
Hou die stikstof fabrieken lekker in de Randstad. In Groningen maken wij de aardappels voor de hele wereld.

Wel jammer dat mensen Noord Noord Groningen niet zien zitten. Het is er wel echt mooi namelijk, kan er altijd echt genieten als ik er met de racefiets doorheen kom. Tijd dat de die PR machine nog eens wat opschroeven misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
RegularJohn schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:38:
[...]

Hou die stikstof fabrieken lekker in de Randstad. In Groningen maken wij de aardappels voor de hele wereld.

Wel jammer dat mensen Noord Noord Groningen niet zien zitten. Het is er wel echt mooi namelijk, kan er altijd echt genieten als ik er met de racefiets doorheen kom. Tijd dat de die PR machine nog eens wat opschroeven misschien.
Waarom staan er geen 100.000 kavels te koop voor een zacht prijsje? Ik wil er best wonen hoor, dicht bij de Waddenzee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Waarom staan er geen 100.000 kavels te koop voor een zacht prijsje? Ik wil er best wonen hoor, dicht bij de Waddenzee.
Wat vind je een zacht prijsje? De voorbeelden die genoemd zijn hebben lange tijd te koop gestaan voordat ze allemaal weg waren. En er zijn nog diverse andere nieuwbouwwijkjes in de pijplijn, maar die worden gefaseerd verkocht omdat die kavels niet zo snel gaan. Want er zijn blijkbaar toch weinig mensen die daar graag ook echt willen wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:29:
[...]

Wat vind je een zacht prijsje? De voorbeelden die genoemd zijn hebben lange tijd te koop gestaan voordat ze allemaal weg waren. En er zijn nog diverse andere nieuwbouwwijkjes in de pijplijn, maar die worden gefaseerd verkocht omdat die kavels niet zo snel gaan. Want er zijn blijkbaar toch weinig mensen die daar graag ook echt willen wonen.
Als kavels of woningen in een land met een tekort van 300.000 woningen lange tijd te koop staan, is de prijs dus te hoog. En dat is nu net het probleem: overal in het land wordt gestuurd op krapte om prijzen hoog te houden. Ook in NNNNNNN-Groningen. En dan is "maar" 20 keer de prijs van landbouwgrond nog steeds erg hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door RemcoDelft op 26-03-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Als kavels of woningen in een land met een tekort van 300.000 woningen lange tijd te koop staan, is de prijs dus te hoog.
Of is de prijs elders te laag ;) .

Of er is geen tekort aan woningen, maar simpelweg een mismatch tussen waar mensen kunnen wonen en waar mensen 'moeten' wonen. Dat kun je oplossen door een beperkt aantal (want beperkte ruimte) extra woningen te bouwen in de buurt van waar de mensen 'moeten' wonen. Of je kunt die drang om op die beperkte locaties te wonen verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
@Rubbergrover1 Je kan toch niet met droge ogen beweren dat - nadat de grondquote in 30 jaar 10 keer zo hoog is geworden - er geen probleem is wat veroorzaakt wordt door tekorten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:29:
[...]

Of is de prijs elders te laag ;) .
Laten we brood in provinciehanden geven. Provincies bepalen precies dat er vanaf nu nog maar 100 broden per dag verkocht mogen worden in Amsterdam. De prijs zal vele tientjes per brood zijn, en ze zullen allemaal uitverkocht zijn want zelfbakken wordt verboden. Jij zal waarschijnlijk beweren dat de prijs te laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
]
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Laten we brood in provinciehanden geven. Provincies bepalen precies dat er vanaf nu nog maar 100 broden per dag verkocht mogen worden in Amsterdam. De prijs zal vele tientjes per brood zijn, en ze zullen allemaal uitverkocht zijn want zelfbakken wordt verboden. Jij zal waarschijnlijk beweren dat de prijs te laag is.
Laten we het anders doen. We gaan morgen 300.000 kavels van 1000 m2 in hartje Amsterdam verkopen. Dat kost maar 300 km2, dus dat is geen probleem, toch? Ja, meer kavels op de zelfde plekken is een uitstekende oplossing.

[ Voor 18% gewijzigd door Rubbergrover1 op 26-03-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 09:42:
[...]

Als kavels of woningen in een land met een tekort van 300.000 woningen lange tijd te koop staan, is de prijs dus te hoog. En dat is nu net het probleem: overal in het land wordt gestuurd op krapte om prijzen hoog te houden. Ook in NNNNNNN-Groningen. En dan is "maar" 20 keer de prijs van landbouwgrond nog steeds erg hoog.
Klopt dan is de prijs ook te hoog, en die woningen zijn er ook wel alleen staan die op niet gewilde plaatsen. Het probleem is niet schaarste van woningen alleen maar voornamelijk schaarste aan woningen op gewilde plaatsen.
Dat zie je ook wel in de extreme verschillen tussen de huizenprijzen en ook kavelprijzen. Amsterdam heb je appartementen voor 500k, bij mij in de buurt heb je voor dat bedrag een vrijstaande woning, en als ik nog wat verder zoek kan ik waarschijnlijk bij de woning nog wel een voetbalveld aanleggen in de tuin.

Je kan het op 2 manieren oplossen, of je zorgt dat gewilde plaatsen wat meer gespreid worden door of een goede verbinding of spreiding van werkgelegenheid en cultuur.
Of je gaat gewoon op gewilde plaatsen heel veel woningen bouwen, en dan is het dus gewoon flatgebouwen want dat kost het minste ruimte. Want ruimte op gewilde plaatsen is gewoon erg schaars en heel beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouwmaterialen steeds duurder: 'Ik durf geen prijs meer af te spreken' - https://nos.nl/l/2422708

Ik ben benieuwd wat dit voor gevolgen zal hebben op de woningmarkt. Ik vrees dat een gedeelte van de bouw stil komt te zitten en dat contracten van veel nieuwe projecten een prijs clausule zullen hebben die prijsstijgingen doorberekend aan de koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 10:29:
Of je kunt die drang om op die beperkte locaties te wonen verminderen.
Sovjet stijl?

Of hoe wil je anders die wereldwijde trend gaan tegenhouden in Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:03:
Bouwmaterialen steeds duurder: 'Ik durf geen prijs meer af te spreken' - https://nos.nl/l/2422708
Raar artikel. Een tegelzetter die klaagt dat hij geen enorme voorraden kan aanleggen. Als je een klus aanneemt voor een badkamer, bestel je toch gewoon meteen alle benodigde materialen? Laat de klant alvast betalen, laat het bij de klant bezorgen, en als je de klus uitvoert heb je alleen nog eigen tijd nodig.
Juist dat hele "efficiente" gedoe waarbij niemand iets op voorraad heeft leidt tot problemen bij de kleinste aanvoerhobbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:02:
[...]

Klopt dan is de prijs ook te hoog, en die woningen zijn er ook wel alleen staan die op niet gewilde plaatsen. Het probleem is niet schaarste van woningen alleen maar voornamelijk schaarste aan woningen op gewilde plaatsen.
Als je alle hoeken van Nederland als gewilde plaatsen ziet klopt het inderdaad, met enkele honderdduizenden Nederlanders die ondertussen de grens over zijn gevlucht om nog te kunnen wonen op minder gewilde plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Raar artikel. Een tegelzetter die klaagt dat hij geen enorme voorraden kan aanleggen. Als je een klus aanneemt voor een badkamer, bestel je toch gewoon meteen alle benodigde materialen? Laat de klant alvast betalen, laat het bij de klant bezorgen, en als je de klus uitvoert heb je alleen nog eigen tijd nodig.
Juist dat hele "efficiente" gedoe waarbij niemand iets op voorraad heeft leidt tot problemen bij de kleinste aanvoerhobbel.
Super vreemd inderdaad. Bij mij keralit laten vervangen. Die had die meteen besteld en gewoon een maand of twee in de opslag liggen. Later nog een week bij mij in de achtertuin. De aannemer zag die prijzen natuurlijk al lang stijgen en heeft zo het risico aan zijn kant afgekocht (want die offerteprijs stond vast). En het verbaasd me dat ze het dus niet allemaal zo doen in deze onzekere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Caelorum schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Super vreemd inderdaad. Bij mij keralit laten vervangen. Die had die meteen besteld en gewoon een maand of twee in de opslag liggen. Later nog een week bij mij in de achtertuin. De aannemer zag die prijzen natuurlijk al lang stijgen en heeft zo het risico aan zijn kant afgekocht (want die offerteprijs stond vast). En het verbaasd me dat ze het dus niet allemaal zo doen in deze onzekere tijden.
En dan als tussen offerte en tekenen de klant toch ineens een hele andere tegel of kleur wil oid zit hij met al die reeds ingekochte tegels in zijn maag?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
YakuzA schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:14:
[...]

En dan als tussen offerte en tekenen de klant toch ineens een hele andere tegel of kleur wil oid zit hij met al die reeds ingekochte tegels in zijn maag?
Levering van materiaal en uitvoeren werkzaamheden van elkaar los koppelen. Levering geschied meteen, opslagkosten kindje dan doorberekenen, uitvoering geschied wanneer er ruimte is in de planning.

Alternatief is levering op een later tijdstip, maar dan ook met een prijspeil van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Caelorum schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:09:
[...]

Grote kans dat ze dat juist wel doen, wat leidt tot grotere vraag, wat leidt tot hogere prijzen. En zodra de tekorten zijn weggewerkt hebben ze allemaal meer voorraad, en stoppen ze met bestellen waardoor prijzen weer hard kunnen dalen.
En natuurlijk verkopen ze de eigen voorraad graag tegen een hogere marktprijs aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Helemaal mee eens. Het is een wereldwijd fenomeen met onder andere de autoindustrie die chips inkoopt. Ook wel bekend als just-in-time inventory [1]. Inkopers hebben de illusie dat de leveranciers altijd met een te voorspellen prijs(stijging) en levertijd kunnen leveren. Dat de inflatie altijd rond de beoogde 2% van de ECB [2] zal blijven is natuurlijk niet waar maar voor inkopers natuurlijk wel goedkoper om te geloven in goede tijden.

Een citaat uit [1] :+ :
[quote=https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing]Standaardvormen van verspilling zijn:
[...]
* Voorraad: buffers van hulpmiddelen, materialen en capaciteit die op dit moment niet gebruikt worden
[\quote]

[1] Wikipedia: Lean manufacturing
[2] https://www.dnb.nl/de-euro-en-europa/inflatie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:44
YakuzA schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:14:
[...]

Daar heb je boeteclausules voor. Offerte getekend is gewoon akkoord gaan en desnoods alle materialen dubbel betalen als klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:33
[...]

Ja het klopt op zich wel wat je zegt, maar normaal gesproken werkt dit systeem supergoed. Het is niet berekend op een wereldwijde ontwrichting door een optelsom van factoren. Maar je beseft misschien wel dat dat “gedoe” normaal er wel voor zorgt dat je veel goedkoper uit bent als consument? Prima als jij een leverancier wil met enorme voorraden maar daar ga je dan een flinke meerprijs voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vraag is dus of je structureel 5-10% meer wilt betalen voor een stabielere supply chain, of dat je af en toe plotselinge prijsstijgingen van 100% of meer acceptabel vind en/of wachttijden van een paar maanden.

Ik persoonlijk zou kiezen voor meer stabiliteit. We zijn de afgelopen decennia nogal verwend geraakt met een wereld zonder oorlogen en grote verstoringen, maar dat is historisch gezien niet echt de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Helemaal mee eens. Het is een wereldwijd fenomeen met onder andere de autoindustrie die chips inkoopt. Ook wel bekend als just-in-time inventory [1]. Inkopers hebben de illusie dat de leveranciers altijd met een te voorspellen prijs(stijging) en levertijd kunnen leveren. Dat de inflatie altijd rond de beoogde 2% van de ECB [2] zal blijven is natuurlijk niet waar maar voor inkopers natuurlijk wel goedkoper om te geloven in goede tijden.

Een citaat uit [1] :+ :
[quote=https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lean_manufacturing]Standaardvormen van verspilling zijn:
[...]
* Voorraad: buffers van hulpmiddelen, materialen en capaciteit die op dit moment niet gebruikt worden
[\quote]

[1] Wikipedia: Lean manufacturing
[2] https://www.dnb.nl/de-euro-en-europa/inflatie/
Lijkt mij dan logischer om de producten al wel te bestellen zodra de offerte getekend is, maar nog niet te (laten) leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
[...]

Op zich hadden de kavels niet duurder hoeven zijn als we gewoon niet teveel mensen in dit land willen hebben. Dan zou vraag en aanbod in een geisoleerd systeem in evenwicht zijn. In 1990 14.95 miljoen inwoners en nu zitten we op 17.39, die moeten ergens een plek hebben. Speculeren op grondprijzen is dan interessant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
lama83 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Op zich hadden de kavels niet duurder hoeven zijn als we gewoon niet teveel mensen in dit land willen hebben.
Wilhelmina zei het al: Dit land is vol, vol, vol!
En toen kwam de laagopgeleide migratie op gang, en die is nog steeds aan de gang. Volgens mij is de meerderheid van de bevolking daar nooit voorstander van geweest, en toch is het gebeurt.
Niet dat dat veel met grondprijzen te maken heeft, dat probleem zit erin dat slechts 0,01% per jaar bebouwd mag worden. Dat is wat speculeren interessant maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 26-03-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
https://www.volkskrant.nl/cs-b06ca383

Versoepelingen kostendelersnorm voor inwonende kinderen. Een stap in de juiste richting. Dit veroorzaakt echt een bak ellende met adresfraude maar ook jongelui die gewoon eruit worden getrapt/vertrekken omdat de alleenstaande mams de uitkering deels kwijt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Laapo schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:22:
https://www.volkskrant.nl/cs-b06ca383

Versoepelingen kostendelersnorm voor inwonende kinderen. Een stap in de juiste richting. Dit veroorzaakt echt een bak ellende met adresfraude maar ook jongelui die gewoon eruit worden getrapt/vertrekken omdat de alleenstaande mams de uitkering deels kwijt raakt.
Nou ja ergens snap ik die kostendelersnorm wel alleen moet er gekeken worden naar de situatie.
Kinderen studeren vaak tot hun 23-24e ( ik pak even wat ruim ) en sommige nog langer. Maar er zijn er ook die met 20 al fulltime werken en dus redelijk wat inkomen hebben.
Je zou dus naar het inkomen/vermogen van de volwassenen op het adres moeten kijken voor deze norm en niet hoeveel er wonen. 2 volwassen waarvan er 1 modaal inkomen heeft dan heeft de andere geen uitkering nodig of veel minder, 3 volwassenen waarvan er 2 thuiswonenden studenten zijn met bijna geen inkomen dan is die uitkering wel gewoon hard nodig.

Hoe kunnen we van 21 jarige verwachten dat ze het huis uit gaan als we niet genoeg woonruimte hebben voor deze mensen om te betrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
https://www.nu.nl/binnenl...asielopvang-ter-apel.html
Ook leuk: we hebben nu het punt bereikt dat een overheidsorgaan illegaal een paviljoen bouwt. Niet voor Nederlandse woningzoekenden natuurlijk, die mogen dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:16
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:39:
Ook leuk: we hebben nu het punt bereikt dat een overheidsorgaan illegaal een paviljoen bouwt. Niet voor Nederlandse woningzoekenden natuurlijk, die mogen dat niet.
Het is ook altijd bijzonder te noemen dat gemeentes niet abrupt in een crises lijken te kunnen reageren. Dat merk je overal al in het bedrijfsleven. Bedrijven zijn flexibel en kunnen iets regelen in korte tijd, ambtenaren moeten eerst en 6 maanden lange vastgestelde procedure door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Santee schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Het is ook altijd bijzonder te noemen dat gemeentes niet abrupt in een crises lijken te kunnen reageren. Dat merk je overal al in het bedrijfsleven. Bedrijven zijn flexibel en kunnen iets regelen in korte tijd, ambtenaren moeten eerst en 6 maanden lange vastgestelde procedure door.
Procedures zijn het bestaansrecht van ambtenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:24:
[...]

Grote kans dat ze dat juist wel doen, wat leidt tot grotere vraag, wat leidt tot hogere prijzen. En zodra de tekorten zijn weggewerkt hebben ze allemaal meer voorraad, en stoppen ze met bestellen waardoor prijzen weer hard kunnen dalen.
En natuurlijk verkopen ze de eigen voorraad graag tegen een hogere marktprijs aan de klant.
Klopt , ook daar zit "marktwerking" extra money...en op zich is dat niet verkeerd, er gebeuren hier geen rare dingen hoor. Wie niet wil, kan afstappen als het 2 hot wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Ik ben benieuwd hoe de afzet van bouwkavels aan particulieren zich ontwikkeld nu door de huidige extreme stijging van de bouwkosten de bouwer/ aannemers vooraf geen dus geen fixed price meer willen/ kunnen afgeven. Je hebt dan als particuliere opdrachtgever met dagprijzen voor de bouwmaterialen te maken en daardoor op voorhand geen zekerheid over de uiteindelijke bouwsom ( ook niet bij benadering)en je loopt dan eventueel tegen het probleem aan dat de hypotheekverstrekker moeilijk kan gaan doen als op 3 kwart van bouwtraject het gehele bouwdepot opgesoupeerd is maar de woning ( onderpand) nog verre van af. Daarnaast zullen er ook waarschijnlijk particulieren zijn die de storm nog even willen uitzitten in afwachting van weer wat betere tijden en meer zekere tijden qua bouwkosten maar de koop van de kavel zit meestal vanuit de gemeente de verplichting dat x dagen na overdracht de bouw moet zijn aanvangen of her huis gereed op straffe van een boete. Ik ben benieuwd of gemeenten hier nu soepeler in worden want anders is dit natuurlijk nog een extra belemmering om een kavel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Cruiseganger schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:36:
Ik ben benieuwd hoe de afzet van bouwkavels aan particulieren zich ontwikkeld nu door de huidige extreme stijging van de bouwkosten de bouwer/ aannemers vooraf geen dus geen fixed price meer willen/ kunnen afgeven. Je hebt dan als particuliere opdrachtgever met dagprijzen voor de bouwmaterialen te maken en daardoor op voorhand geen zekerheid over de uiteindelijke bouwsom ( ook niet bij benadering)en je loopt dan eventueel tegen het probleem aan dat de hypotheekverstrekker moeilijk kan gaan doen als op 3 kwart van bouwtraject het gehele bouwdepot opgesoupeerd is maar de woning ( onderpand) nog verre van af. Daarnaast zullen er ook waarschijnlijk particulieren zijn die de storm nog even willen uitzitten in afwachting van weer wat betere tijden en meer zekere tijden qua bouwkosten maar de koop van de kavel zit meestal vanuit de gemeente de verplichting dat x dagen na overdracht de bouw moet zijn aanvangen of her huis gereed op straffe van een boete. Ik ben benieuwd of gemeenten hier nu soepeler in worden want anders is dit natuurlijk nog een extra belemmering om een kavel te kopen.
Je kan natuurlijk gewoon berekenen wat je nodig hebt en de materialen gewoon vooraf aan het project kopen als je een wat groter perceel hebt kan je die best op het perceel opslaan zeker als er dagelijks gewerkt word.
Als je inderdaad just in time gaat werken met je aanvoer dan loop je grote risico;s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cruiseganger schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:36:
Lijkt mij een heldere duidelijke zaak : Stel nou dat die bouwmaterialen à 25% gaan
Op een nieuwbouw 500k is dat : Kavel 250k, woning 250K(125K arbeid/125K bouwstoffen) Dus 25% vd materialen...zeg 30% ::
Komt ie een 40K duurder uit..dusja 540K(26/03/2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 18:47:
[...]

Lijkt mij een heldere duidelijke zaak : Stel nou dat die bouwmaterialen à 25% gaan
Op een nieuwbouw 500k is dat : Kavel 250k, woning 250K(125K arbeid/125K bouwstoffen) Dus 25% vd materialen...zeg 30% ::
Komt ie een 40K duurder uit..dusja 540K(26/03/2022)
Ik vind de berekening die mensen hier maken voor de kosten van een kavel nogal grof. Gemiddeld is een kavel in nederland tussen de 200-800euro/m2. Dus zelfs in de duurste regios van nederland is 250k meer dan 250M2 dat is best een redelijk kavel.

Maar je vergeet dat niet alleen de bouwmaterialen duurder zijn geworden ook de kosten voor energie ( transport ) en arbeid gaan hard omhoog door schaarste.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Procedures zijn het bestaansrecht van ambtenaren.
Weer lekker populistisch (als het geen grapje was)

Alle procedures zijn er omdat burgers iets niet of juist wel willen. Of omdat het eerlijk moet, want anders...

In het bedrijfsleven kun je in een dag een grote tent huren van je bevriende ondernemer en iedereen vindt het top.
Doe je dat als ambtenaar dan is het vriendjespolitiek en corruptie. Dus eisen we als burgers dat daar netjes een inkoop / aanbestedingstraject voor komt.

En als er dan een keuze gemaakt wordt die het bedrijfsleven niet bevalt dan stapt het bedrijfsleven lekker naar de rechter (weer een procedure) en zijn we zo een jaar verder.

Wordt altijd zo moe van het ambtenaren bashen (nee, ben er zelf geen).

Laat het bedrijfsleven los zonder controle en over 10 jaar zijn we weer terug in het tijdperk van de industrialisatie waar elke wet er één te veel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
RemcoDelft schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 16:39:
Ik ben benieuwd of omwonenden hier retrospectief tegen kunnen ageren onder het mom van NIMBY. Blijkbaar kunnen dingen wel, als de wil er is.

[ Voor 4% gewijzigd door lama83 op 27-03-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
lama83 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Ik ben benieuwd of omwonenden hier retrospectief tegen kunnen ageren onder het mom van NIMBY. Blijkbaar kunnen dingen wel, als de wil er is.
Waarschijnlijk wel, sterker nog ze zouden het nog willen ook want er is geen bouwvergunning afgegeven dus COA moet zich ook gewoon aan de regels houden. Het kan niet zo zijn dat COA zonder vergunning mag bouwen want dat zet een precedent dat iedereen dat mag.
Of de gemeente of bewoners het doen is natuurlijk punt2, aangezien ze dan meteen als extreem rechtse nazi's gebrandmerkt worden door de media is er wel een zeker druk om je recht niet te halen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:50
lama83 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 14:35:
[...]

Op zich hadden de kavels niet duurder hoeven zijn als we gewoon niet teveel mensen in dit land willen hebben. Dan zou vraag en aanbod in een geisoleerd systeem in evenwicht zijn. In 1990 14.95 miljoen inwoners en nu zitten we op 17.39, die moeten ergens een plek hebben. Speculeren op grondprijzen is dan interessant.
Maar laten we wel realistisch blijven, 17.39 miljoen mensen 41,543 km². Een stad als Berlijn met een oppervlakte van 891.8 km² heeft al 3.645 miljoen inwoners. Londen zit met 8.982 miljoen inwoners op 1,572 km².

Rotterdam-Den Haag heeft een oppervlakte van 1130 km². Maar er wonen hier slechts 2.62 miljoen inwoners. Gezien het oppervlakte kan dit prima verdubbelen om een beetje in lijn te komen met bijvoorbeeld Londen en Berlijn.

De grondprijs drijft zich dan ook niet zozeer op omdat het nu echt te druk is, maar omdat mensen geheel Nederland tot 1 groot dorp wensen om te toveren. Iets dat zich de afgelopen 10 - 15 jaar in een rap tempo heeft voortgezet, waarbij het inmiddels mogelijk is om langs continue bebouwing te fietsen van Dordrecht t/m Den Haag, d.w.z. behoudens stukjes groen van tuinen geen natuur anderszins te hoeven passeren. En er zijn nog maar een klein aantal woonwijken nodig om dit door te kunnen trekken naar Amsterdam.

Terwijl het totaal inefficient is om op deze manier mensen in Nederland kwijt te proberen te krijgen, en het ontzettend veel natuur kost. De ratio woonoppervlakte / perceeloppervlakte is ontzettend nadelig. Een woonoppervlakte van bijvoorbeeld 150 m² en een perceeloppervlakte van bijvoorbeeld 200 m² is niet ongewoon. Maar ontzettend inefficiënt. Vergelijk dat met woontorens, de toren waar ik zelf in zit ter illustratie. Circa 1250 m² perceel, tegenover meer dan 23000 m² gebruiksoppervlakte. Voor dezelfde ruimte als circa 6 - 7 traditionele woningen, krijg je er hier zo'n 110 voor terug (soortgelijke riante woonoppervlakten), plus nog eens 3 verdiepingen aan kantoorruimte en een restaurantje. Je hebt het al snel over een factor bijna 20, en met hogere woontorens rond de 200 meter zit je al eerder in de buurt van een factor 40.

Oftewel, in plaats van 1 gezin in een reguliere gezinswoning, kun je op diezelfde grond eigenlijk zo'n 40 gezinnen kwijt.

Ruimte is echt het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
ZenMonkey schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 20:36:
[...]

3-4% zie ik nog wel gebeuren, volgens mij gaat de ECB vanaf juli beginnen met beetje dichtdraaien van de geldkraan (ietsje minder open zetten). Alleen in geval de inflatie aanhoudt.
In de VS al 4,4% en daar zie je al de vraag wat opdrogen. Maar met hoge inflatie wil je ook gecompenseerd worden in je loon lijkt mij. Overigens begon de ECB ineens over green bonds / 'greenflation' (om mogelijk haar miskleunen te verstoppen/compenseren/legitimeren en wellicht nog meer het geld te laten ontwaarden) terwijl haar enige taak financiele stabiliteit van de euro is.

Maar volgens mij als starter met je nog steeds de sjaak. Wil je voor een huis straks je vermogen wat sneller laten groeien dan sparen (wat erg onderhevig is aan inflatie) door bijv. te beleggen dan bestaat de kans dat vanaf 2025 bijv. 30% belasting op rendement/winst moet gaan betalen (dat zou dan ook voor je overwaarde moeten lijkt mij). Dat hakt er ook flink in.

Dus met sparen (door hard werken) was het al duidelijk dat je de stijging in huizen-/grondprijzen niet kon bijbenen, maar beleggen hikt daar dan tegen die tijd ook tegenaan. Wat blijft er dan over nog? Handdoek in de ring gooien en een eigen huis vaarwel zeggen? Dan 1 dag per week ZZP werk verrichten om precies het inkomen te vergaren voor het geld dat je maandelijks uitgeeft aan levensonderhoud en huur? Dan heb je ook geen vermogensopbouw en dus geen inflatie die daaraan kan vreten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door lama83 op 27-03-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Het is andersom: miljoenen mensen hebben van goedkope kavels geprofiteerd, dat was namelijk lange tijd de norm. Tot zo'n 30 jaar geleden.
Deels is dat inderdaad wel zo. 'Vroeger' was het gebruikelijk dat veel meer zaken uit de 'algemene middelen' werden betaald. Er was daardoor ook veel minder een 1-op-1 koppeling tussen de totale kosten van de aanleg van een woonwijk en de verkoopprijs van de kavels. Tegelijk moeten die 'algemene middelen' natuurlijk wel door de bewoners worden opgebracht.

Maar de laatste decennia is in de samenleving veel meer de houding dat mensen niet 'zomaar' ergens voor willen betalen, maar dat het veel meer 'voor wat hoort wat' moet zijn. En dat je betaalt voor wat je krijgt. Dus ook bij die nieuwe wijken geldt dat op zijn minst alle kosten op de nieuwe bewoners afgewenteld moet worden. Of algemener, daarmee wil men dat de gemeente zich in feite bij de aanleg van nieuwe wijken ook als ondernemer gedraagt. Dat betekent enerzijds dat de bestaande bewoners zo niet hoeven te betalen voor, of te 'lijden' onder de aanleg van een nieuwe wijk. Maar tegelijk betekent dat dan ook dat die kavels tegen hoge marktprijzen van de hand gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:56:
[...]
Maar de laatste decennia is in de samenleving veel meer de houding dat mensen niet 'zomaar' ergens voor willen betalen, maar dat het veel meer 'voor wat hoort wat' moet zijn. En dat je betaalt voor wat je krijgt. Dus ook bij die nieuwe wijken geldt dat op zijn minst alle kosten op de nieuwe bewoners afgewenteld moet worden. Of algemener, daarmee wil men dat de gemeente zich in feite bij de aanleg van nieuwe wijken ook als ondernemer gedraagt. Dat betekent enerzijds dat de bestaande bewoners zo niet hoeven te betalen voor, of te 'lijden' onder de aanleg van een nieuwe wijk. Maar tegelijk betekent dat dan ook dat die kavels tegen hoge marktprijzen van de hand gaan.
Het is natuurlijk ook zo dat de laatste 10-15 jaar het rijk allemaal taken naar de gemeenten heeft gegeven zonder dat daar budget bij zat. De gemeente moest maar uitzoeken hoe we het regelde tja en dan is grond natuurlijk 1 van de dingen die veel geld kan opleveren zonder dat je de belasting direct moet verhogen.
Daarom komen er in veel gemeenten ook voornamelijk grotere duurdere woningen bij, dat levert meer belasting op en minder kans dat de gemeente een uitkering moet gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik vind de grondprijzen altijd wel een interessant fenomeen. Meer in de zin :

Wat voor prijs is juist voor een stukje van deze aarde die tot het eind der tijden jouw eigendom is.

Welke prijs kan je hier aan hangen behalve wat de gek er voor geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:51
joerdj schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:59:

Wat voor prijs is juist voor een stukje van deze aarde die tot het eind der tijden jouw eigendom is.

Einde der tijden is wel optimistisch. Ik verwacht dat er ruim voor het einde der tijden nog wel e.e.a. gebeurt op geopolitieke schaal waardoor een hoop grond van eigenaar verandert zonder dat daar alle voormalig eigenaren mee akkoord gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Rubbergrover1 schreef op zondag 27 maart 2022 @ 19:56:
[...]

Deels is dat inderdaad wel zo. 'Vroeger' was het gebruikelijk dat veel meer zaken uit de 'algemene middelen' werden betaald. Er was daardoor ook veel minder een 1-op-1 koppeling tussen de totale kosten van de aanleg van een woonwijk en de verkoopprijs van de kavels.
Klopt :)
Tegelijk moeten die 'algemene middelen' natuurlijk wel door de bewoners worden opgebracht.
Is dat zo? Je kan de kosten voor (bijvoorbeeld) de ontpoldering van de Zuiderzee toch gewoon op de staatsschuld gooien, evenals het aanleggen van infrastructuur daar?

Dan kan je de jongeren van nu én hun eigen kavel volledig zelf laten financieren, terwijl ze ondertussen de rentelasten van dat project mogen betalen en ook nog even een vergrijzing voor hun kiezen krijgen die we financieren met omslagstelsels en spaarcenten die rap hun waarde verliezen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 28-03-2022 11:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
joerdj schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:59:

Er is ruim 19000 vierkante meter aarde per bewoner. In Nederland moet een gezin voor een kwart procent daarvan 30 jaar werken.
Een veel betere vraag zou zijn: wat geeft iemand anders het recht om jou zolang te laten werken voor iets waar-ie zelf niets voor gedaan heeft?

[ Voor 12% gewijzigd door RemcoDelft op 28-03-2022 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
RemcoDelft schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:17:
[...]

Er is ruim 19000 vierkante meter aarde per bewoner. In Nederland moet een gezin voor een kwart procent daarvan 30 jaar werken.
Een veel betere vraag zou zijn: wat geeft iemand anders het recht om jou zolang te laten werken voor iets waar-ie zelf niets voor gedaan heeft?
Dit is een onprettige manier van argumentatie aandragen. Het enige wat ik kan zeggen is : "Dat is nou eenmaal het systeem wat we hebben" en dan zeg jij " Het systeem is verkeerd" en dan houdt die discussie op.
Ik voer liever discussie over hoe het systeem nu is ingericht en wat daar de gevolgen van zijn ipv nutteloos discussieren over een hypotetisch ideaal ( Het klinkt nu in mijn oren alsof je wilt dat men gratis grond krijgt want "er is genoeg", maar daar kan ik naast zitten)

Daarnaast, niks gedaan is natuurlijk niet waar. Iemand heeft er ooit voor gezorgd dat een stuk grond bij Amsterdam meer waard is dan een stuk grond bij Schubbekuttenveen. (Infrastructuur , prettig wonen, voorzieningen ect)

Jouw geschetste situatie zou alleen opgaan als we alles platgooien en dan opnieuw beginnen , dan heeft niemand ooit iets voor die grond gedaan.

Iemand heeft er ooit voor gezorgd dat bepaalde stukken grond waardervoller zijn dan andere stukken grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Nou de grond is natuurlijk wel een aantal keer veroverd dus daar is wel wat moeite voor gedaan. Bovendien voor bouwgrond moeten er ook wegen /riolering/stroom/gas/water aangelegd worden dat is ook niet gratis.

Maar grond is gewoon niet gelijk en de waarde van grond wil ook nog wel veranderen in de loop van de tijd, daarom dat er in het verleden best wel wat oorlog gevoerd is over bepaalde stukjes grond. En toen was er nog veel meer grond per persoon beschikbaar.

19000M2 per persoon. A 200euro/M2 is ongeveer 4000000.
Dus 1% daarvan is een modaal jaarsalaris, dat valt eigenlijk reuze mee toch. Dus 30 jaar daarvoor moeten werken valt eigenlijk wel mee.
Want als alle grond gelijk is dan is de prijs dus de laagste die we in nederland kunnen krijgen voor bouwgrond.
Bovendien blijft het bezit dus jou kinderen kunnen ook gebruik maken van die grond. Wat is 1 jaar nu op 5 mensenlevens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
[...]

Er is ruim 19000 vierkante meter aarde per bewoner.
Op die 19000 m2 moet ook jouw aandeel van je autogarage, ziekenhuis, kapper, treinstation, snelweg, landbouwgrond en supermarkt. En nog veel meer.

Die 19000 m2 zegt dus helemaal niets over hoeveel er voor je huis beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Wat geeft iemand überhaupt het recht om het 'eeuwige' eigendom te verkrijgen over iets wat eeuwenlang bestaan, beperkt aanwezig is en waarvan er ook in de verre toekomst maar een beperkte hoeveelheid extra van kan komen? Als je nagaat dat er 250.000 jaar geleden al mensachtigen in Nederland waren, dan vind ik slechts 30 jaar werken om een stuk grond voor eeuwig te kunnen hebben peanuts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-09 13:35
Er is voor huizenbezitters al de OZB en nu wil de provincie Gelderland een provinciale OZB gaan heffen:

220 miljoen euro nodig: Gelderland denkt aan burgers laten betalen voor woningbezit
Gelderland wil een nieuwe belasting invoeren om jaarlijks 220 miljoen euro binnen te halen. Gedacht wordt onder meer aan een provinciale onroerendezaakbelasting voor huiseigenaren. In dat geval moeten inwoners voor woningbezit betalen aan gemeente én provincie.
https://www.ad.nl/amersfo...oor-woningbezit~a8f9b473/

Schaamteloos....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Willem30 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:32:
Er is voor huizenbezitters al de OZB en nu wil de provincie Gelderland een provinciale OZB gaan heffen:

220 miljoen euro nodig: Gelderland denkt aan burgers laten betalen voor woningbezit
Gelderland wil een nieuwe belasting invoeren om jaarlijks 220 miljoen euro binnen te halen. Gedacht wordt onder meer aan een provinciale onroerendezaakbelasting voor huiseigenaren. In dat geval moeten inwoners voor woningbezit betalen aan gemeente én provincie.

Schaamteloos....
Raar. Waarom niet gewoon 440 kaveltjes uitgeven voor een half miljoen euro en 440 mensen daar 30 jaar lang voor laten betalen? Het kan toch niet zo zijn dat bestaande bewoners ook moeten bijdragen aan voorzieningen? Ik dacht dat we dat allang niet meer deden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerdj
RemcoDelft schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:36:
[...]

Raar. Waarom niet gewoon 440 kaveltjes uitgeven voor een half miljoen euro en 440 mensen daar 30 jaar lang voor laten betalen? Het kan toch niet zo zijn dat bestaande bewoners ook moeten bijdragen aan voorzieningen? Ik dacht dat we dat allang niet meer deden...
Dat doen ze toch al via de gemeentelijke OZB, dit gaat erover dat ze naast de gemeentelijke OZB ook een provinciale OZB willen doen , wat in mijn ogen nogal dubbel lappen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Willem30 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:32:

Schaamteloos....
Tsja, de provinciale belasting voor autobezitters vervalt in 2030 zoals je kunt lezen in het artikel, dus ze moeten wat. Belasten van woning is makkelijk en ook redelijk eerlijk aangezien woningeigenaren veelal meer vermogen hebben en ook inkomen dan huurders.

Simpelste zou natuurlijk zijn als Rijk gewoon een deel van hun belasting doorschuift naar provincies.
Pagina: 1 ... 62 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg