Ik denk dat dat nog wel eens vrij vlot kan gaan als je aan energie en brandstof enkele honderden euro's per maand extra kwijt bent, en de hypotheek ook zo hard stijgt. Qua percentage van je inkomen gaat het al een paar jaar erg hard, vooral voor starters.
Dat raakt nu in een extra versnelling, waardoor de grens, waar hij ook ligt, sneller bereikt zal worden.
We hebben 10 jaar geleden om monetaire redenen al een 'kopersstaking' gehad waar we nu nog steeds de wrange vruchten van plukken.
Tja, wie zegt dat er niet opnieuw een kopersstaking kan komen, en/of de monetaire redenen zich niet kunnen herhalen? Statistisch gezien hadden we tussen 2009 en 2014 ook gewoon een 'woningtekort' immers
Ik denk bovenal dat nog altijd veel vraag/vermogen afkomstig is vanuit de investeringshoek en het herinzetten van overwaarde, waardoor marktprijzen relatief eenvoudig overstijgen wat een startend stel mag financieren.
Het is dat datzelfde stel daardoor nu in een nóg duurdere huurwoning op een houtje moet bijten, anders was de vraagkant simpelweg een stuk minder. Reguleer je die kant van de markt, dan haal je een stukje druk van de kopersmarkt-ketel, en wellicht komen er zelfs meer koopwoningen te koop. Een aantal woningen in het starterssegment onttrekken hun waarde aan de torenhoge huur die er nu voor gevraagd mag worden.
Verder deel ik je visie wel hoor, ja dit is deels omdat we een periode te weinig gebouwd hebben, ja we gaan de nieuwe plannen niet halen, ja er komen meer immigranten bij die we niet kunnen huisvesten, en ik heb er overigens ook een hard hoofd in dat de rentestijging door kan zetten in tijden van oorlog.
Een daling in maandlasten lijkt me dan ook ver weg. Maar dat betekent niet dat een 'rem op de koopprijzen' ondenkbaar is.
[
Voor 3% gewijzigd door
Richh op 22-03-2022 14:03
]