Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.802.837 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18:38
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:12:

De problemen ontstaan vooral als de ontwikkeling van de erfpacht tijdens de looptijd onvoldoende samenhang heeft met de ontwikkeling van woonlasten en inkomens in het algemeen. En vervolgens bij de periodieke herziening een forse inhaalslag maakt.
Iets soortgelijks ervaren veel huurders ook regelmatig door (extreme) huurverhogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:13:
[...]

Ja, laten we de renteniers-samenleving nog een grotere impuls geven door de risicovrije rente op 8% te zetten.
Vermogenden hebben hun geld over het algemeen niet in risico-vrije assets. Ze zitten netto vaak zelfs short op cash en vooral in vastgoed, aandelen (met vaak leningen op de balans), eigenlijk alles wat meer hoogrisico is. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

Tja, had je 2 jaar terug gekocht (of oversluiten)en 30jr vast : Hey in the pocket! Timming is whats it all about..en een beetje geluk ntrl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 512943

Maahes schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 19:53:
[...]
Vermogenden hebben hun geld over het algemeen niet in risico-vrije assets. Ze zitten netto vaak zelfs short op cash en vooral in vastgoed, aandelen (met vaak leningen op de balans), eigenlijk alles wat meer hoogrisico is. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.
Tegenwoordig wel ja. Maar dat hoeft dus niet meer als je 8% op je bankrekening krijgt. Krijgen we net als in de 18e eeuw weer een renteniers maatschappij met stagnatie als gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1511336

lama83 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 15:25:
[...]

Hans de Geus stelde vanmiddag n.a.v. DNB verhaaltje 'wat als de inflatie naar 10% gaat?' Dan ben je bij huren vedraaid duur uit met jaarlijkse inflatiecorrectie (en beter af met hypotheekschuld). Ik ben benieuwd wat er dan gebeurt... mensen op straat, storten we in een diepe recessie of ...? Kan me niet voorstellen dat DNB/ECB dat doel heeft (als ze er stug mee doorgaan omwille van belangen van Zuid-Europa, dan vermoed dat een Neuro en Zeuro niet ondenkbaar is als munt). Overigens doelde hij op 'slechte' inflatie waarin we de motor 'afknijpen' (waarbij geen groei of stagnatie is), https://www.trouw.nl/econ...baas-klaas-knot~b2c04080/

Blijkbaar mogen de huizenprijzen niet dalen, lijkt me iets wat er bij hoort (blijkbaar mogen consumenten, alsof het sneeuwvlokjes zijn, geen risico meer aangaan? Of althans, wel aangaan maar niet de negatieve gevolgen ervaren):
"Als dat gebeurt zouden huizenbezitters "onder water" kunnen komen te staan, doordat hun hypotheek dan hoger is dan de waarde van hun woning. "
https://www.welingelichte...woningmarktbeleid-kabinet
Stel dat we idd 10% inflatie krijgen : en dan de huren aanpassen : kan niet anders dat dan de salarissen moeten meebewegen. Worden nog spannende tijden. Dat we al tijdens de Corona-crisis wisten dat we een vorm van inflatie gingen krijgen als cadeautje, maar nou word het echt erger. Gierrende inflatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:56
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:40:
[...]

Tsja, wat is nog 'platteland' in Nederland? En wanneer is het nog stad? Als 'iedereen' in een eengezinswoning laat wonen (wat sommigen als grote wens hebben, dan betekent dat dat een hoop mensen toch wel een eindje van de grote steden vandaan zullen moeten wonen. En dat wil men niet. Want blijkbaar is een locatie zoals de Noordoostpolder al veel te ver weg. Nieuwbouwwoningen zoals deze
https://www.funda.nl/koop...is-41318898-pijlkruid-38/ staan daar al een behoorlijke tijd te koop. Ruime, degelijk tweekappers, makkelijk met twee modale inkomens te betalen (330k).
Te ver weg waarvan? Er ligt niet heel veel grote stad in de buurt? Ik kan mij voorstellen dat dit minder in trek is. Beetje vergelijkbaar met Meerstad versus Blauwe Stad in de provincie Groningen. De eerste treft toch meer succes, gewoon logischer qua ligging.

Persoonlijk denk ik verder overigens dat die wens voor een eengezinswoning echt wel meevalt. Wat mensen vaak wel willen, is ruimte. Zeker voor met een gezin. En idealiter een buitenruimte van redelijk formaat. En daarmee kun je ook op redelijk beperkte grond toch echt wel redelijk wat neerzetten binnen woontorens wat hier aan kan voldoen.

Binnen Rotterdam wordt er zo best veel gebouwd juist binnen het centrum, steeds meer hoogbouw. Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.bouwenaanrotterdam.nl/bouwkaart#/

En daarin zit steeds meer aandacht voor een gezonde mix tussen groot en klein. Neem bijvoorbeeld de diversiteit aan woningen binnen een project als Zalmhaven I wat bijna klaar is.

Waarin verder een beoogd project als Rise bij Hofplein natuurlijk ontzettend mooi is, een woontoren complex met 1300 woningen binnen woontorens tot 250m. Maar helaas duurt het allemaal zo eindeloos voor dit soort projecteren eindelijk van de grond komen.

Neem bijvoorbeeld Rotta Nova. Zou in eerste instantie met de Markthal samen gebouwd worden. Wegens de kredietcrisis uitgesteld. Vervolgens weer veel vertraging opgelopen doordat mensen waarde hechte aan het nieuwgekomen mini grasveldje naast de markthal. Inmiddels zal het pas ergens in 2023 zijn dat de geplande bouw van start zal gaan. En is de geplande realisatie 2025. Zo'n 11 jaar later dan in eerste instantie beoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Anoniem: 512943 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 20:12:
[...]

Tegenwoordig wel ja. Maar dat hoeft dus niet meer als je 8% op je bankrekening krijgt. Krijgen we net als in de 18e eeuw weer een renteniers maatschappij met stagnatie als gevolg.
Wat, net als in de 18e eeuw?

Lees deze advertentie rechts boven eens:
https://schiedam.courant....00Z--%2B1MONTHS&rm=images

8.25% rente op je spaardepositie bij een looptijd van 3 jaar in 1990 :+.

Hoefde je echt niet voor in de 18e eeuw te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-06 17:16
psychodude schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:31:
[...]

Te ver weg waarvan? Er ligt niet heel veel grote stad in de buurt? Ik kan mij voorstellen dat dit minder in trek is. Beetje vergelijkbaar met Meerstad versus Blauwe Stad in de provincie Groningen. De eerste treft toch meer succes, gewoon logischer qua ligging.

Persoonlijk denk ik verder overigens dat die wens voor een eengezinswoning echt wel meevalt.
Mij hoef je daarvan niet te overtuigen. Maar er zijn genoeg mensen in die topic die het liefst alleen maar eengezinswoningen zien. Of beter gezegd, met de illusie dat als je maar overal waar je dat wilt goedkope grond gaat uitgeven, iedereen een eengezinswoning dicht bij de stad zou kunnen krijgen. Terwijl dat onmiddellijk is, omdat de steden dan zo uitgestrekt worden dat dan een groot deel van de mensen op plekken vergelijkbaar met die gegeven voorbeelden terecht zal komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:06
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:12:
[...]
Terwijl dat onmiddellijk is, omdat de steden dan zo uitgestrekt worden dat dan een groot deel van de mensen op plekken vergelijkbaar met die gegeven voorbeelden terecht zal komen.
Daar begint geen gemeente aan omdat uitgestrekte woonwijken op den duur niet te betalen zijn door de uitgestrekte infrastructuur. De stedenbouw in de VS is daar een schoolvoorbeeld van.

Los daarvan, er is juist een gebrek aan kleinere huizen voor kleinere relaties. Compact bouwen, is dan belangrijk.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

psychodude schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 22:36:
8.25% rente op je spaardepositie bij een looptijd van 3 jaar in 1990 :+.

Hoefde je echt niet voor in de 18e eeuw te leven.
Ik weet het nog. Ik moest destijds voor mijn ouders die op vakantie waren hun deposito verlengen. Kriijg aanbod van 9% van de bank. Okay, zei ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:17
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Je vergeet dat de gemeente diezelfde prijs opdrijft door veel te weinig kavels te verkopen.
Kavels verkopen is niet het probleem, maar in Nederland hebben omwonende iets te zeggen.
Zo is er in mijn buurt een "nieuw" projectje dat al jaren wordt tegen gehouden door de omwonende. Waarom?
Gemeente wilt 30% sociaal, 30% mid-hoog huur en 40% koop. Omwonende willen geen sociale huur.

Dan blijf je aan de gang en wilt geen projectontwikkelaar zijn handen aan branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Kavels verkopen is niet het probleem, maar in Nederland hebben omwonende iets te zeggen.
Zo is er in mijn buurt een "nieuw" projectje dat al jaren wordt tegen gehouden door de omwonende. Waarom?
Gemeente wilt 30% sociaal, 30% mid-hoog huur en 40% koop. Omwonende willen geen sociale huur.

Dan blijf je aan de gang en wilt geen projectontwikkelaar zijn handen aan branden.
Oh dan ben ik blij dat dat er hier wel door kwam.

Nieuwbouwflat, statig ding, dure penthouses bovenin en onderin sociale huur, eigenlijk gaat het per verdieping omhoog qua luxe, na zoveel wordt het vrije huur/koop en bovenin koop.

Ken een paar mensen bovenin en die hebben er totaal geen problemen mee.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:49
JDx schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:14:
[...]
Dat komt omdat een gezonde mix ervoor zorgt dat het geen vogelaarswijk wordt. Sociale controle en een nette omgeving doen wonderen. Ik snap dan ook nooit zo goed waarom mensen zitten te miepen als er een relatief klein deel sociale huur bij komt. Het gaat echt niets met je woningwaarde doen. Behalve dan misschien verbeteren, omdat de (sociale) verzieningen beter worden (want meer mensen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:30:
[...]

Dat komt omdat een gezonde mix ervoor zorgt dat het geen vogelaarswijk wordt. Sociale controle en een nette omgeving doen wonderen. Ik snap dan ook nooit zo goed waarom mensen zitten te miepen als er een relatief klein deel sociale huur bij komt. Het gaat echt niets met je woningwaarde doen. Behalve dan misschien verbeteren, omdat de (sociale) verzieningen beter worden (want meer mensen).
Je hebt verschillende soorten mensen in sociale huur wonen. Je hoeft echt niet veel te verdienen om wel fatsoen te hebben. Zolang de mensen die er komen te wonen werk hebben is het meestal prima. Problemen zijn er vooral bij mensen die langdurig in de bijstand zitten (niet altijd eigen schuld). Deze mensen zijn vaak thuis. Hebben geen geld om buiten de deur veel te doen, etc.

Het is toch gewoon handig als je schoonmaker in hetzelfde gebouw/ straat woont? Of dat de bakker/slager/pizzabakker ook in de buurt kan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:49
@Z___Z dat klopt, ik wilde niet insinueren dat mensen uit sociale huur geen fatsoen hebben. Wel is het zo dat als je sociale "klassen" gaat mixen dat een positief effect heeft. Ook die mensen die langdurig thuis zitten zijn een minder groot probleem als ze maar met een paar in een wijk wonen ipv allemaal in 1 wijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Caelorum schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:50:
@Z___Z dat klopt, ik wilde niet insinueren dat mensen uit sociale huur geen fatsoen hebben. Wel is het zo dat als je sociale "klassen" gaat mixen dat een positief effect heeft. Ook die mensen die langdurig thuis zitten zijn een minder groot probleem als ze maar met een paar in een wijk wonen ipv allemaal in 1 wijk.
Ja dat bedoel ik ook niet. Met fatsoen bedoel ik dat ze geen overlast veroorzaken. Dat is een beeld dat veel mensen hebben van sociale huurwoningen, waar sociale huur ver van hun bed show is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024
RemcoDelft schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 18:00:
[...]

Misschien kunnen we de inkomstenbelasting ook afschaffen, en huizenkopers daar voor op laten draaien?
Hahah dat zeg ik niet :P
Die gemeente moet ergens zijn geld vandaan halen. In mijn ogen vind ik het eerlijker dat als je een schaars goed verkoopt dat het individu daarvoor moet betalen. De gemeente kan de grond maar 1 keer verkopen. Heel zwart wit maar stel de gemeente moet de grond goedkoper maken dan moet het geld ergens anders weer vandaan komen. Dan heb ik de aanname dat de gemeentelijke belastingen omhoog moeten om dat gat te dichten.

Dan draait dus het "collectief" op voor het bezit van een schaars goed van een individu. Dat lijkt mij een onwenselijke situatie. ( En ja de HRA mag er van mij dus weg voordat ik die weer terug geworpen krijg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:43:
[...]

Je hebt verschillende soorten mensen in sociale huur wonen. Je hoeft echt niet veel te verdienen om wel fatsoen te hebben.
Dat geldt overigens ook andersom. Bij rijkere mensen zitten ook regelmatig mensen die zich weinig van anderen aantrekken. Wat tot behoorlijke overlast van leiden. Soms juist ook met de houding: in werk er hard genoeg voor, dan mag ik er ook wel van genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
Tsja of het terecht is of niet. Ik zou ook niet van de ene dag naar de andere opeens 50-80 sociale bewoners naast me willen hebben. Zal ongetwijfeld goed volk tussen zitten, maar in het algemeen (ja want daarom plaatsen ze die mensen in "normalere" buurten) zitten daar altijd wel paar/meerdere rotte appels.

Als wij zouden mogen kiezen......dan liever inderdaad geen sociale huurders naast je.
Ik denk dat de meeste koophuis eigenaren ook wel zo denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
JDx schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:14:
[...]

Oh dan ben ik blij dat dat er hier wel door kwam.

Nieuwbouwflat, statig ding, dure penthouses bovenin en onderin sociale huur, eigenlijk gaat het per verdieping omhoog qua luxe, na zoveel wordt het vrije huur/koop en bovenin koop.

Iets dat je overigens steeds vaker zult gaan zien. Het probleem is anders namelijk gewoon dat het niet langer te bekostigen is voor het gewone volk om in een stad te kunnen werken. En dan kunnen de rijken gaan klagen dat er geen bakker meer is, dat er geen kapper meer is, dat er geen ziekenhuis meer is want de verpleegkundigen ontbreken.

En zeker binnen moderne nieuwe flats maakt het allemaal echt weinig uit. Isolatie is hedendaags dusdanig goed dat je het wel erg bont moet maken wil je nog voor overlast kunnen zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:08
Z___Z schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 08:58:
Ja dat bedoel ik ook niet. Met fatsoen bedoel ik dat ze geen overlast veroorzaken. Dat is een beeld dat veel mensen hebben van sociale huurwoningen, waar sociale huur ver van hun bed show is.
Bij de mensen die ik ken met 'angst' voor sociale woningbouw valt inderdaad op dat ze allemaal uit een dorp komen, waar je over het algemeen amper sociale woningbouw hebt.

Stadsbewoners snappen beter dat je altijd "last" van elkaar hebt, en dat dat niet hetzelfde is als "overlast".
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:23:
Dat geldt overigens ook andersom. Bij rijkere mensen zitten ook regelmatig mensen die zich weinig van anderen aantrekken. Wat tot behoorlijke overlast van leiden. Soms juist ook met de houding: in werk er hard genoeg voor, dan mag ik er ook wel van genieten.
Lekker twee jaar lang verbouwen (maximaal vergunningsvrij, want dat mag toch?), elk weekend "koken" in je grote groene ei, twee auto's voor de deur, want vrouwlief brengt het liefst de kinderen naar school in surplus legermaterieel van het voormalige Warschau-pact, etc. Genoeg bovenmodaal verdieners die veel meer overlast kunnen veroorzaken dan een sociale huurder.
Conrado schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 00:10:
Daar begint geen gemeente aan omdat uitgestrekte woonwijken op den duur niet te betalen zijn door de uitgestrekte infrastructuur. De stedenbouw in de VS is daar een schoolvoorbeeld van.
Nederland eigenlijk ook. In dimensies is Nederland goed vergelijkbaar met Los Angeles, en een flink deel van de werknemers schuifelt elke dag in de file naar het werk, 50, 100km verderop. Onze "suburbs" noemen we "steden", en ze hebben betere infrastructuur voor voetgangers of fietsers dan in de VS, maar we zijn in Nederland helemaal niet goed in compact bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-06 07:13
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:07:
[...]

Bij de mensen die ik ken met 'angst' voor sociale woningbouw valt inderdaad op dat ze allemaal uit een dorp komen, waar je over het algemeen amper sociale woningbouw hebt.

Stadsbewoners snappen beter dat je altijd "last" van elkaar hebt, en dat dat niet hetzelfde is als "overlast".
Dit gaat voor mij wel op. Opgegroeid in een dorp. Daarna gaan studeren/stappen in "de grote stad". Zo voelde dat dan als dorpeling. Ook op kamers gegaan in die stad. Dat was in een wijk die 25% student was en 75% sociale huur.
Ik wist echt niet wat me overkwam. Elke dag overlast. Van geluid, van stomdronken mensen, overal troep en afval op straat, hangjongeren, inbraken, diefstal, bedreigingen, duidelijk aanwezige criminaliteit.

Mijn woon omgeving toen was DE hoofdreden dat ik gemotiveerd bleef om mijn opleiding af te maken zodat ik ZSM die wijk kon ontvluchten zodra ik een goed salaris kon pakken.

Nu nogsteeds woonachtig in diezelfde stad. Maar dan aan de andere kant in een prachtige 100% koopwoning nieuwbouw wijk.
0 troep, 0 overlast. Veel groen en speeltuintjes. Maar nu dan met kindjes die lekker aan het fietsen en stoepkrijten zijn ipv hangjongeren met drugs en graffiti. Voordeuren gaan hier amper op slot, fietsen staan zonder ketting voor de deur. Heerlijk.

Het moment dat hier een "sociaal woning project" aangekondigd komt verkassen wij. Nooit meer

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Skybullet schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:36:
[...]

Nu nogsteeds woonachtig in diezelfde stad. Maar dan aan de andere kant in een prachtige 100% koopwoning nieuwbouw wijk.
0 troep, 0 overlast. Veel groen en speeltuintjes. Maar nu dan met kindjes die lekker aan het fietsen en stoepkrijten zijn ipv hangjongeren met drugs en graffiti. Voordeuren gaan hier amper op slot, fietsen staan zonder ketting voor de deur. Heerlijk.
Geef het 10 jaar en die stoepkrijtkinderen zijn brommerkinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
RemcoDelft schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 10:56:
[...]

Geef het 10 jaar en die stoepkrijtkinderen zijn brommerkinderen.
Met 5-10 jaar hopen we wel vrijstaand te wonen. Dat blijft het eind doel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dit gaat voor mij wel op. Opgegroeid in een dorp. Daarna gaan studeren/stappen in "de grote stad". Zo voelde dat dan als dorpeling. Ook op kamers gegaan in die stad. Dat was in een wijk die 25% student was en 75% sociale huur.
Ik wist echt niet wat me overkwam. Elke dag overlast. Van geluid, van stomdronken mensen, overal troep en afval op straat, hangjongeren, inbraken, diefstal, bedreigingen, duidelijk aanwezige criminaliteit.
De buurten waarin de meeste overlast is en waar de meeste 'normale burgers' wegvluchten zijn nu juist de buurten met veel studenten. Ik vraag me dan ook af of het probleem in jouw geval niet om vooral door die 25% studenten kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Amsterdam IJburg en dan specifiek Haveneiland West is het voorbeeld hoe nieuwbouw van sociale woningen met een verkeerd publiek dat daar intrekt op den duur een tijdbom wordt voor de leefbaarheid van een wijk. Dit kon natuurlijk niet uitblijven nu zo’n 15 jaar geleden vooral ( potentiële) probleemgezinnen uit vooral Nieuw West en de Bijlmer ( laatste vaak een ouder gezinnen ) in kader herstructurering / sloop van hun woningen daar door woningbouwverenigingen en gemeente richting de nieuwe voor gezinnen geschikte sociale woningbouw op IJburg gedirigeerd vaak in met koopwoningen gecombineerde complexen.. Vooral de laatste jaren , nu de jonge kinderen groot zijn geworden en vaak werkeloos , schoolverlater of zich op straat vervelen is dit gedeelte van IJburg aan het veranderen in een klein ghetto / no go area .Als je via google opzoekt wat er allemaal aan de hand is aan overlast, vernielingen en puur geweld tegen personen dan ben je blij dat je destijds van de koop van je appartement daar hebt afgezien of anders nog tijdig zonder verlies hebt kunnen vertrekken. Vooral dus in de grote steden en dan vooral de grotere nieuwbouwcomplexen met sociale woningbouw voor gezinnen uitkijken met iets kopen vooral als deze in de praktijk voor (probleem) gezinnen zijn bestemd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Skybullet schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:15:
[...]

Met 5-10 jaar hopen we wel vrijstaand te wonen. Dat blijft het eind doel.
Wij woonden vroeger ook zo, kindjes, speeltuin, die speeltuin werd een hangplek, werd gesloopt, is nu een asobuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
JDx schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:25:
[...]

Wij woonden vroeger ook zo, kindjes, speeltuin, die speeltuin werd een hangplek, werd gesloopt, is nu een asobuurtje.
- Met mijn ouders op 3 verschillende plekken ( wel in hetzelfde dorp) gewoond.
- Als student paar jaar op kamers in "die" buurt.
- Zelfstandig en met vriendin op 5 locaties gewoond in 3 verschillende steden/dorpen.

Ervaring tot nu toe is overduidelijk: Hoe hoger de gemiddelde woningprijs, hoe beter de buurt en zijn bewoners.

Maar misschien hebben we dus ook nog niet lang genoeg op 1 plek gewoond om een buurt te zien verslechteren (omdat kinderen opgroeien) of juist net om de buurt te zien verbeteren (al is dat dan 9/10 omdat huizenwaarde stijgt :') )

Elke stap "omhoog" die ik heb gemaakt in de huizenwereld heeft mij een betere omgeving opgeleverd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Mijn woon omgeving toen was DE hoofdreden dat ik gemotiveerd bleef om mijn opleiding af te maken zodat ik ZSM die wijk kon ontvluchten zodra ik een goed salaris kon pakken.

Het moment dat hier een "sociaal woning project" aangekondigd komt verkassen wij. Nooit meer
Tsja, als ik hier door Kralingen loop, zeker 's avonds, zie ik ook met grote regelmaat stomdronken mensen, soms naakt op de fiets door de straat gaand, kapotte bierflesjes en "tuig" dat brallend in een tram gezamenlijk zingt hoe ze het busje gaan slopen.

Dit zijn die toekomstige bewoners in die koophuizen naast je :+.

Het probleem is dan ook helemaal niet zozeer sociale huur, studenten of rijken op zich. Het probleem zit hem in de verdeling. Kralingen is te overladen met studenten, waardoor bepaalde delen van Kralingen gewoon als een soort publieke sociëteit geworden zijn. De gemeente probeert dit dan ook in te perken. Want dit geeft overlast. Ook al zijn dit toekomstige artsen, advocaten, economen, ministers, etc. Hoe hoog opgeleid dan ook. Het veroorzaakt overlast.

De ratio sociale huur die jij beschrijft, van 75%, is dan ook geen gezonde ratio. Dit is geen representatie van de normale bevolking. En zal ook hier overlast onvermijdelijk zijn. De verdeling in Nederland is grofweg 60% koop, 10% particuliere huur, 30% sociale huur. De verhouding die je wilt zien binnen een wijk moet dan ook veel meer in lijn met dit soort getallen liggen.
Skybullet schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:53:
[...]

Ervaring tot nu toe is overduidelijk: Hoe hoger de gemiddelde woningprijs, hoe beter de buurt en zijn bewoners.
Om daarin toch wat tegengeluid te kunnen geven. Ik huur particulier. De WoZ waarde is circa 8 ton. Koopwoningen binnen dit pand gaan voor circa 1 miljoen de deur uit. Enkele maanden geleden kon ik nog een politiewagen beneden in de straat zien uitbranden :+. En eigenlijk wekelijks is er wel weer iets te zien :9.

Heb hiervoor meerdere jaren in een dorp tussen circa 50% sociale huur gewoond. Geen centje overlast. En dat de gemiddelde koopwoning daar een kostprijs had van circa 80k toen wij introkken, maakte verder allemaal ook niet veel uit.

[ Voor 14% gewijzigd door psychodude op 19-03-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

- Zelfstandig en met vriendin op 5 locaties gewoond in 3 verschillende steden/dorpen.

Maar misschien hebben we dus ook nog niet lang genoeg op 1 plek gewoond om een buurt te zien verslechteren (omdat kinderen opgroeien) of juist net om de buurt te zien verbeteren (al is dat dan 9/10 omdat huizenwaarde stijgt :') )

Elke stap "omhoog" die ik heb gemaakt in de huizenwereld heeft mij een betere omgeving opgeleverd.
Ja dat is vaak zo, maar dan moet je wel blijven verhuizen, heel lang op 1 plek blijven en de kinderen groeien op krijgen een dikke BMW en geven feestjes op vrijdagnacht :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skybullet
psychodude schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 11:56:
[...]

Tsja, als ik hier door Kralingen loop, zeker 's avonds, zie ik ook met grote regelmaat stomdronken mensen, soms naakt op de fiets door de straat gaand, kapotte bierflesjes en "tuig" dat brallend in een tram gezamenlijk zingt hoe ze het busje gaan slopen.

Dit zijn die toekomstige bewoners in die koophuizen naast je :+.
Ook al zijn dit toekomstige artsen, advocaten, economen, ministers, etc. Hoe hoog opgeleid dan ook. Het veroorzaakt overlast.
Het grote verschil is dat als ze die "wilde studenten tijd" hebben beleefd in een wijk ergens ver van mij vandaan. Ze daarna een goedbetaalde van vinden, hier naast mij komen wonen en zich gewoon gedragen.

Dan lopen ze niet meer stomdronken op straat. Geen luidruchtige studenten feestjes meer, geen introductieweek grapjes.

Ze komen hier om te settelen, gezin te starten en gewoon te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ja, maar als dat gezin daar blijft heb je over 10 jaar toch hetzelfde?

Ik weet niet of dat doorstromen zoals vroeger nog wel blijft, dat is nu al bijna niet te doen door de woningnood.

Ik woon juist in een hele goedkope buurt met alleen maar starters met baby's of oude mensen die hier al 40 jaar wonen waarvan de kinderen ook al kinderen hebben.

Maar over 10 jaar wil ik hier niet meer zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

JDx schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:02:
[...]
Ja dat is vaak zo, maar dan moet je wel blijven verhuizen, heel lang op 1 plek blijven en de kinderen groeien op krijgen een dikke BMW en geven feestjes op vrijdagnacht :9
Juist in miljonairsdorpen een bekend verschijnsel en dan zijn die jongvolwassenen feestjes ook nogal extravagant met DJ's etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Voor mij waren de stappen ongeveer hetzelfde. Ik ben ook opgegroeid in een rustig dorp, in mijn studententijd naar een drukke plek in de stad gegaan, met de nodige dingen die daarbij hoorden: elke avond dronken mensen op straat, zwervers die inbraken om 's winters warm te blijven, en als kers op de taart eenmalig de politie die bij een melding vervolgens de studenten met veel misbaar ging lastigvallen. Maar bij mij ging op een gegeven moment de knop om: Dat die dingen gebeuren, betekent niet dat je er overlast van hebt: dat is grotendeels je eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 19:53

Haha, ik ken dat soort verthalen wel; een soort 'gaarkeuken' voor drugs in de straat (uitgifte vrijdag ~14:00), mensen die rondhangen en elke keer een andere fiets hebben of je objecten proberen te slijten, buurman die wel eens opgebiecht heeft dat hij wel eens ging shoppen als hij bij een woonhuis een schuurtje (open) zag staan, politie regelmatig in de straat, eritreers die doordeweeks tot 3:00 's nachts de scooters voor de deur hebben staan en feestjes hebben (je zal als buurman maar om 6:00 op moeten).

[ Voor 10% gewijzigd door lama83 op 19-03-2022 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
[...]

genoeg criminelen die in een huis van een miljoen wonen geloof mij maar

je zal er minder overlast van hebben dat zal zo zijn maar goed het blijven criminelen ze hebben niet allemaal tattoos en een litteken over de wang

kijk maar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yza6ll3SpvHSpSkd6D5D7_DWgf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POw8gDOweOxsJ7UvDclVVdr3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-03 19:53
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 15:26:
[...]

Ik heb zelf liever dat de gemeente een prijs vraagt die 'de markt' het waard vindt in plaats van dat kopers gesponsord worden door de gemeente. (Met een uitzondering daarbij voor 'sociale' woningbouw, waar dan andere voorwaarden aan worden gehangen.)
Er zijn overal gemeentelijke potjes voor (lage inkomens die het presteren om niet rond te kunnen komen), maar hier dan niet? De betaalbaarheid is een gezamelijk probleem lijkt mij; we hebben voor beleid gekozen dat dit mogelijk heeft gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Dat lijkt me logisch. Je gaat natuurlijk niet naar een 'slechte' buurt verhuizen als je de keus hebt. Dus bij iedere vrijwillige verhuizing zul je in een betere buurt terecht komen. Het zegt weinig over hoe een buurt zich op lange termijn ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 12:45:
[...]

Er zijn overal gemeentelijke potjes voor (lage inkomens die het presteren om niet rond te kunnen komen), maar hier dan niet? De betaalbaarheid is een gezamelijk probleem lijkt mij; we hebben voor beleid gekozen dat dit mogelijk heeft gemaakt.
Ik vind het juist prima dat de gemeente zich inzet voor de betaalbaarheid van woonruimte. Maar dat moet in mijn optiek dan niet inhouden dat je goedkoop en onvoorwaardelijk grond op de vrije markt gooit. Want dat zal alleen tot gevolg hebben dat de eerste kopers vervolgens na verkoop van de woning tegen de normale marktprijs er met dikke winst vandoor gaan.

Dus prima om grond goedkoop beschikbaar te maken, maar dan wel met extra voorwaarden. Bijvoorbeeld erfpacht, maar je kunt ook andere voorwaarden bedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Ik vind het juist prima dat de gemeente zich inzet voor de betaalbaarheid van woonruimte. Maar dat moet in mijn optiek dan niet inhouden dat je goedkoop en onvoorwaardelijk grond op de vrije markt gooit. Want dat zal alleen tot gevolg hebben dat de eerste kopers vervolgens na verkoop van de woning tegen de normale marktprijs er met dikke winst vandoor gaan.

Dus prima om grond goedkoop beschikbaar te maken, maar dan wel met extra voorwaarden. Bijvoorbeeld erfpacht, maar je kunt ook andere voorwaarden bedenken.
Iets wat Amsterdam momenteel dus precies juist niet doet. Daar verkopen ze erfpachtgrond onder de marktwaarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maahes
Als je een woning koopt op erfpachtgrond, dan koop je dus alleen 'de stenen'. Dan zou een woning op erfpachtgrond in Amsterdam dus net zo duur moeten zijn als in een landelijk gebied. Dat is het niet. De reden hiervoor is dat iedereen al inprijst dat Amsterdam de grond voor veel te weinig verhuurt en beneden de marktwaarde te koop aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maahes schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:13:
[...]

Iets wat Amsterdam momenteel dus precies juist niet doet. Daar verkopen ze erfpachtgrond onder de marktwaarde.
Ja, dat vind ik ook een totaal verkeerd beleid. En enigszins vergelijkbaar met het verschil tussen hoe Nederland met aardgas is omgegaan en hoe Noorwegen met het aardgast is omgegaan. In Nederland is ervoor gekozen voor het uitgeven van de eenmalige opbrengsten, terwijl Noorwegen niet kijkt naar de eenmalige baten (vergelijkbaar met afkopen van erfpacht), maar dat in een fonds stopt dat jaarlijks rendement oplevert (vergelijkbaar met jaarlijkse erfpacht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maahes schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:18:
Als je een woning koopt op erfpachtgrond, dan koop je dus alleen 'de stenen'. Dan zou een woning op erfpachtgrond in Amsterdam dus net zo duur moeten zijn als in een landelijk gebied. Dat is het niet. De reden hiervoor is dat iedereen al inprijst dat Amsterdam de grond voor veel te weinig verhuurt en beneden de marktwaarde te koop aanbiedt.
Niet alleen, je betaalt ook voor de locatie van die stenen. Dus stenen plus locatie versus grond plus stenen plus locatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Niet alleen, je betaalt ook voor de locatie van die stenen. Dus stenen plus locatie versus grond plus stenen plus locatie.
Eigenlijk zit die locatie natuurlijk in de grondprijs. Maar zowel erfpacht alsook afkoop daarvan is totaal niet marktconform. Die impliciete subsidie komt dan weer tot uiting in prijs van de stenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:23:
[...]

Eigenlijk zit die locatie natuurlijk in de grondprijs. Maar zowel erfpacht alsook afkoop daarvan is totaal niet marktconform. Die impliciete subsidie komt dan weer tot uiting in prijs van de stenen.
Klopt, de manier waarop de erfpacht vanuit het verleden in Amsterdam wordt berekend is ook totaal niet 'logisch'. Tegelijk is het voor de bewoners natuurlijk wel een soort 'verworven recht' (in de regel ook contractueel vastgelegd) hoe die erfpacht bepaald is. Dat zou je voor nieuw uit te geven erfpachtgrond wel kunnen veranderen, maar voor bestaande erfpacht blijf je achter de feiten aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze hebben het wel geprobeerd, maar er was veel weerstand tegen. Met name natuurlijk omdat het 40/50 jaar nooit geïndexeerd is en die sprong enorm groot is dan. Zo groot dat veel mensen dan hun huis moesten verkopen omdat erfpacht onbetaalbaar werd.

Die protesterende mensen vergeten dan gemakshalve maar even dat ze decennia lang veel te goedkoop de grond hadden gepacht.

En er zit ook wel een soort van onredelijkheid in, in die zin dat veel kopers veel te veel hebben betaald voor de stenen omdat niemand ervoor gewaarschuwd werd dat op termijn de stijgingen echt heel groot zouden zijn (mits marktconform uitgevoerd).

Ik heb makkelijk praten, want gelukkig 64m2 eigen grond ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 512943 op 19-03-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Als je een woning koopt op erfpachtgrond, dan koop je dus alleen 'de stenen'.
Dus bij een legplaats van je boot koop je alleen het water eronder? :+

Het gaat toch om de huizen eromheen, de straat ervoor, de gracht daarvoor, dat cafe aan de overkant 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Anoniem: 512943 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:55:
Ze hebben het wel geprobeerd, maar er was veel weerstand tegen. Met name natuurlijk omdat het 40/50 jaar nooit geïndexeerd is en die sprong enorm groot is dan. Zo groot dat veel mensen dan hun huis moesten verkopen omdat erfpacht onbetaalbaar werd.

Die protesterende mensen vergeten dan gemakshalve maar even dat ze decennia lang veel te goedkoop de grond hadden gepacht.
Dat is wat ik bedoel met een min of meer verworven recht en 'achter de feiten aanlopen' bij de bestaande erfpacht.
En er zit ook wel een soort van onredelijkheid in, in die zin dat veel kopers veel te veel hebben betaald voor de stenen omdat niemand ervoor gewaarschuwd werd dat op termijn de stijgingen echt heel groot zouden zijn (mits marktconform uitgevoerd).
Dat is iets wat je bij erfpacht sowieso zou moeten nagaan. Als de verhoging conform de afspraken is, dan heb ik weinig medelijden met mensen die niet goed op die verhoging hebben geanticipeerd. Maar dan moet dat uiteraard wel duidelijk in de afspraken staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:23:
[...]

Daar zie je eerder dat ze elkaar gewoon negeren, aan de andere kant wonen die vaak groter als ze echt veel geld hebben. in een vrijstaande villa heb je minder last van het feestje bij de buren.

Maar bij sociale huur hebben veel mensen het beeld het zijn "tokkies" en tja dat krijg je er gewoon niet uit. Ook niet omdat alles wat op op TV ziet de extremen zijn. Dus tja dat zijn vaak de mensen in een sociale huurwoning met een uitkering die zich niet kunnen gedragen. Dat de verpleegster of de leraar ook in een sociale huurwoning kan wonen dat komt niet bij mensen op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Ik woon in Amsterdam in een nieuwbouwwijkje met zo'n 200 rijtjeswoningen. Een deel is sociale huur, herkenbaar aan de uniformiteit. Geen dakkapellen, uitbouw en dergelijke. Een deel is vrije sector huur. Precies dezelfde woningen als de sociale huurwoningen, maar een aantal hebben een eigen parkeerplek. Betalen wel het dubbele van de sociale huurders. De rest is allemaal koop.

Het stuk dat er ronduit het slechtst bijstaat is toch echt de vrije sector gedeeltes. Die houden zich gewoon niet aan basale dingen als vuil in en niet naast de container. Er ligt elke maand wel weer een complete inboedel op straat. Je kan duidelijk zien dat de sociale huurders gelukkig zijn met hun woning, en de vrije sector expats, tussen-wal-en-schip lui etc dat niet zijn.

Tip: koop je nieuwbouw, zorg er voor dat je niet tussen de vrije sector terecht komt. Die hebben 0 binding of verantwoordelijkheid naar de buurt maar zitten er tijdelijk tot ze kunnen kopen of om een andere reden (moeten) vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-06 01:18
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door Laapo op 19-03-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Nee je koopt niet de stenen je koopt een woning op een goede locatie. Je betaald voor de voorzieningen als OV, cultuur en je woont dichtbij je werk en daar betaal je voor. Of je nu een grote of kleine woning hebt en of de grond nu wel of niet van jou is die extra's van de stad krijg je gewoon en daar betaal je voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:20:
[...]

Nee, dan is de pacht hoger. Je huurt 'de locatie'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 13:32:
[...]

Klopt, de manier waarop de erfpacht vanuit het verleden in Amsterdam wordt berekend is ook totaal niet 'logisch'. Tegelijk is het voor de bewoners natuurlijk wel een soort 'verworven recht' (in de regel ook contractueel vastgelegd) hoe die erfpacht bepaald is. Dat zou je voor nieuw uit te geven erfpachtgrond wel kunnen veranderen, maar voor bestaande erfpacht blijf je achter de feiten aanlopen.
Erfpachters zijn inderdaad een stuk beter af qua regulering dan huurders in de vrije sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
JDx schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Dus bij een legplaats van je boot koop je alleen het water eronder? :+

Het gaat toch om de huizen eromheen, de straat ervoor, de gracht daarvoor, dat cafe aan de overkant 8)
Ja, om die reden is de grond dus duur. Een marktconforme pacht zou dus ook hoger moeten zijn. De stenen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maahes schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Nee, dan is de pacht hoger. Je huurt 'de locatie'.
zoals ik het begrijp: de gemeente ontwikkeld en onderhoud de omgeving. hierdoor stijgen de objecten in die omgeving automatisch en gratis mee in waarde. om dit te compenseren wordt er erfpacht geheven.
Erfpacht is dus een instrument om de huizenmarkt te beteugelen. vandaar dat te verwachten valt dat er meer gebieden gaan komen waar dit zal worden ingevoerd. hoewel ik niet weet hoe dat juridisch zit als je de grond/het kavel al in bezit hebt.

Een voorbeeld in Maassluis: https://www.ad.nl/waterwe...elijk-te-houden~af9d9266/

[ Voor 12% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-03-2022 13:19 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Maahes schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Ja, om die reden is de grond dus duur. Een marktconforme pacht zou dus ook hoger moeten zijn. De stenen niet.
Ik snap wat je bedoelt, het is ook een rare situatie, de prijzen worden niet bepaald door de materialen, maar de markt en dan vooral door de schaarste. Ik zou letterlijk nog geen 10.000 euro geven voor het hoopje stenen waar ik in woon. Ook al kon ik het op elke plek planten waar ik zou willen.

Wat dat betreft zouden alle woningen op erfpacht grond ook huur moeten zijn, een totaal bedrag per maand voor de "stenen", grond en omgeving.

Eigenlijk koop je niet alleen de stenen, maar koop je ook het recht om pacht te betalen voor die plek :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
JJ Le Funk schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:35:
[...]

zoals ik het begrijp: de gemeente ontwikkeld en onderhoud de omgeving. hierdoor stijgen de objecten in die omgeving automatisch en gratis mee in waarde. om dit te compenseren wordt er erfpacht geheven.
Erfpacht is dus een instrument om de huizenmarkt te beteugelen. vandaar dat te verwachten valt dat er meer gebieden gaan komen waar dit zal worden ingevoerd. hoewel ik niet weet hoe dat juridisch zit als je de grond/het kavel al in bezit hebt.
Dat kan juridisch eigenlijk bijna niet, dan zal je de grond van die mensen moeten kopen en tenzij ze daarmee akkoord gaan zal je het dan gedwongen moeten doen. Dat kan nu in speciale gevallen en alleen als het in algemeen belang is ( aanleg van infra bijvoorbeeld ).
Dit word overigens lastig uitleggen omdat we bijna alle infra en algemene zaken al aan de markt overlaten kan je moeilijk stellen dat iets wat al 100en jaren aan de markt word gelaten nu ineens niet meer kan. En nog iets met mensenrechten maar goed daar kijkt toch niemand naar als het ze niet uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:39:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, het is ook een rare situatie, de prijzen worden niet bepaald door de materialen, maar de markt en dan vooral door de schaarste.
Dat is bij alles in een markteconomie... Een fles sinas kost ook heel wat meer dan de prijs van water, suiker en smaakstoffen. De verkoopprijs wordt ook daar bepaald door wat mensen er voor over hebben, niet door de kostprijs.
Eigenlijk koop je niet alleen de stenen, maar koop je ook het recht om pacht te betalen voor die plek
Exact. En de koopprijs die je daarvoor betaalt hangt af van woning, locatie en de erfpacht die gevraagd wordt. (Waarbij de 'contante waarde' van de erfpachtverplichting overigens vaak veel te laag wordt ingeschat.)

[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-03-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Laapo schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 20:36:
Ik woon in Amsterdam in een nieuwbouwwijkje met zo'n 200 rijtjeswoningen. Een deel is sociale huur, herkenbaar aan de uniformiteit. Geen dakkapellen, uitbouw en dergelijke. Een deel is vrije sector huur. Precies dezelfde woningen als de sociale huurwoningen, maar een aantal hebben een eigen parkeerplek. Betalen wel het dubbele van de sociale huurders. De rest is allemaal koop.

Het stuk dat er ronduit het slechtst bijstaat is toch echt de vrije sector gedeeltes. Die houden zich gewoon niet aan basale dingen als vuil in en niet naast de container. Er ligt elke maand wel weer een complete inboedel op straat. Je kan duidelijk zien dat de sociale huurders gelukkig zijn met hun woning, en de vrije sector expats, tussen-wal-en-schip lui etc dat niet zijn.

Tip: koop je nieuwbouw, zorg er voor dat je niet tussen de vrije sector terecht komt. Die hebben 0 binding of verantwoordelijkheid naar de buurt maar zitten er tijdelijk tot ze kunnen kopen of om een andere reden (moeten) vertrekken.
Inderdaad. Twee aspecten voornamelijk die samen hangen met de verwachte woonduur.

De eerste is verbondenheid met de buurt/wijk. Als je jezelf als voorbijganger ziet dan investeer je niet/minder in relaties en omgeving.

De tweede is om investeringen in woningverbetering te consumeren of door te kunnen verkopen.

Doordat vrije sector, met name het deel dat privaat wordt aangeboden, verhuurd wordt voor winstmaximalisatie op korte termijn, grdraagt het overgrote deel van die huurders zich als passant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rukapul schreef op zondag 20 maart 2022 @ 12:50:
[...]

Inderdaad. Twee aspecten voornamelijk die samen hangen met de verwachte woonduur.

De eerste is verbondenheid met de buurt/wijk. Als je jezelf als voorbijganger ziet dan investeer je niet/minder in relaties en omgeving.

De tweede is om investeringen in woningverbetering te consumeren of door te kunnen verkopen.

Doordat vrije sector, met name het deel dat privaat wordt aangeboden, verhuurd wordt voor winstmaximalisatie op korte termijn, grdraagt het overgrote deel van die huurders zich als passant.
Daar kon ik me zo aan ergeren in Leidschenveen, woonde daar boven het winkelcentrum, 5 containers in de parkeergarage, als de voorste vol was lag alles ervoor, zo van we betalen er toch voor. Terwijl de inkomenseis op iets van 4x900/maand lag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Herkenbaar. Als ik wel eens door een 'volksbuurt' loop, dan zie ik dat veel mensen behoorlijk wat aandacht aan bv de tuin besteden. Ondanks dat het sociale huur is en de mensen waarschijnlijk weinig inkomen hebben, gaan ze er wel mee om alsof het 'hun' ruimte is. Wat ze doen is dan wel heel anders dan in een 'rijkere' buurt, maar ze hebben zeker een band met de buurt en elkaar. Bijvoorbeeld de straten die bij de voetbalkampioenschappen vol hangen met oranje vlaggetjes, daar hebben de bewoners vaak ook juist een sterk groepsgevoel. Met een hoop sociale controle: o wee als je je niet gedraagt Maar tegelijk zul je er als buitenstaander waarschijnlijk moeilijk tussen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Dat is ook lang niet altijd zo natuurlijk, net zoals dat sociale huur niet allemaal tokkies zijn is private huur ook niet alleen maar asociale mensen en huisjesmelkers. Het hangt gewoon heel erg af van wat voor mensen je hebt.
Dit soort generalisatie en vooroordelen hebben overigens weinig nut in dit soort discussie over de huizenmarkt. Het zet alleen mensen tegenover elkaar terwijl we allemaal last hebben van de situatie. Sommige misschien minder dan anderen maar bijna niemand is gebaat bij de situatie dat mensen 10+jaar op de wachtlijst staan en voor belachelijke prijzen huren/kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
De Rabobank kon natuurijk na de verhoging van de ING afgelopen vrijdag niet achterblijven en verhoogt per vandaag de gemiddelde hypotheekrente ook met 0,2%. De 20 jaar vast annuïteit LTV <67,5 % is per vandaag 2,52% ( was 2,32%). Ik ben benieuwd of dit het even is geweest of dat we inderdaad nog voor 1 juli 2022
de 3 % bereiken waarna het toch echt wel zijn directe gevolgen op de woningmarkt gaat hebben. In het tempo van de verhogingen van de laatste twee maanden zou het zelfs nog veel hoger kunnen uitvallen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Cruiseganger schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:50:
De Rabobank kon natuurijk na de verhoging van de ING afgelopen vrijdag niet achterblijven en verhoogt per vandaag de gemiddelde hypotheekrente ook met 0,2%. De 20 jaar vast annuïteit LTV <67,5 % is per vandaag 2,52% ( was 2,32%). Ik ben benieuwd of dit het even is geweest of dat we inderdaad nog voor 1 juli 2022
de 3 % bereiken waarna het toch echt wel zijn directe gevolgen op de woningmarkt gaat hebben. In het tempo van de verhogingen van de laatste twee maanden zou het zelfs nog veel hoger kunnen uitvallen !
Ja en Nee, het gaat effect hebben op de betaalbaarheid van woningen maar omdat de rente aan het stijgen is zullen veel mensen nog even snel een huis willen kopen voordat de rente stijgt. Dus dat laatste zal het effect een beetje tegen houden zodat je het pas later ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:11:
[...]

Dat is ook lang niet altijd zo natuurlijk, net zoals dat sociale huur niet allemaal tokkies zijn is private huur ook niet alleen maar asociale mensen en huisjesmelkers. Het hangt gewoon heel erg af van wat voor mensen je hebt.
Dat is dus precies de reden waarom ik een beetje allergisch reageer op mensen die bv aangeven dat ze 'nooit' sociale huur in de buurt zouden willen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk dat in elke laag van de maatschappij ongeveer evenveel asociale mensen zitten. Alleen hoe lager in de maatschappij, hoe lokaler de problemen worden. Iemand in een sociale huurwoning zal hooguit zijn eigen straat lastig vallen. Iemand wat hoger, op de ladder kan al de hele buurt lastig vallen met z'n Big Green Egg en z'n houtskachel. Iemand nog hoger kan met z'n bedrijfje de hele buurt lastig vallen, door extra verkeer te trekken of stank overlast. Iemand nog hoger kan met z'n fabriek allerlei gezondheid schade in de regio veroorzaken en de gevolgen hiervan gewoon afkopen. Nog hoger kan iemand gewoon een hele provincie aardbeving schade laten lijden en doen alsof z'n neus bloed. Daarboven kan je weer je hele land in armoede laten leven en zelf alle winsten uit het land plukken. Ultiem hoge macht aso's gaan gewoon op oorlogpad wat potentieel de hele wereld beinvloed.

Alle aso's hebben op hun eigen niveau invloed op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rubbergrover1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:59:
[...]

Dat is dus precies de reden waarom ik een beetje allergisch reageer op mensen die bv aangeven dat ze 'nooit' sociale huur in de buurt zouden willen.
Nou, een beetje generaliseren mag best hoor. Ik woon in een T-vorm appartementencomplex. De top van de T zijn 12 koopwoningen, de steel is sociale huur. Verderop een zelfde complex met alleen koop.
Verschil? Mooiere liften, minder rotzooi, veel minder beschadigingen aan de deur, galerijen zijn meer voorzien van groen etc. De wooncorporatie wil uiteraard zo min mogelijk geld uitgeven aan dit soort dingen. En het is gewoon een feit dat over het algemeen sociale huurders in flats wat minder zuinig zijn op hun directe omgeving.

En dan is het bij mij nog sociale huur met bijna 3/4e ouwe mensjes en geen allochtonen met jonge gezinnetjes in eigenlijk te kleine woningen.

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
FunkyTrip schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Nou, een beetje generaliseren mag best hoor. Ik woon in een T-vorm appartementencomplex. De top van de T zijn 12 koopwoningen, de steel is sociale huur. Verderop een zelfde complex met alleen koop.
Verschil? Mooiere liften, minder rotzooi, veel minder beschadigingen aan de deur, galerijen zijn meer voorzien van groen etc. De wooncorporatie wil uiteraard zo min mogelijk geld uitgeven aan dit soort dingen. En het is gewoon een feit dat over het algemeen sociale huurders in flats wat minder zuinig zijn op hun directe omgeving.

En dan is het bij mij nog sociale huur met bijna 3/4e ouwe mensjes en geen allochtonen met jonge gezinnetjes in eigenlijk te kleine woningen.
Koop en huur in hetzelfde complex is sowieso een slechte combinatie. Maakt niet uit of de huur sociaal of markt is. Dit vind ik wel anders dan als je in dezelfde straat 2 complexen naast elkaar zet, waarvan 1 sociale huur en 1 koop. Dan zie je die sobere galerijen en beschadigde kozijnen niet.
Galerijflat is IMHO sowieso armoede. Wordt buiten Nederland bijna niet gebouwd. Heeft een Bijlmer imago. Snap sowieso niet waarom het in de koop sector überhaupt gebouwd wordt. Ja goedkoop om te bouwen….

Huurders zijn over het algemeen minder zuinig op spullen dan kopers. Don’t be gentle it’s a rental, geldt heus niet alleen voor auto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FunkyTrip schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:15:
[...]

Verschil? Mooiere liften, minder rotzooi, veel minder beschadigingen aan de deur, galerijen zijn meer voorzien van groen etc. De wooncorporatie wil uiteraard zo min mogelijk geld uitgeven aan dit soort dingen.
Dat hangt ook wel een beetje samen, natuurlijk. Als koper zul je een eventuele beschadiging zelf vrij snel herstellen. Bij de woningbouwvereniging komt misschien eens in de tien jaar de schilder langs om de boel een laagje te geven. Daar blijven beschadigingen dan dus jarenlang zichtbaar. En als iets eenmaal niet meer zo netjes is, dan gaat het vrij snel van kwaad tot erger.

(Overigens is het de vraag of ze bv wel groen op de galerijen mogen plaatsen. Woningbouwverenigingen kunnen nogal streng zijn (mede op last van brandweer) met wat er op de openbare delen 'mag'. Als de woningbouwvereniging verantwoordelijk is voor bv vrije vluchtwegen, dan kan het zijn dat ze helemaal niets toestaan op de galerij.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:51:
[...]

Dat hangt ook wel een beetje samen, natuurlijk. Als koper zul je een eventuele beschadiging zelf vrij snel herstellen. Bij de woningbouwvereniging komt misschien eens in de tien jaar de schilder langs om de boel een laagje te geven. Daar blijven beschadigingen dan dus jarenlang zichtbaar. En als iets eenmaal niet meer zo netjes is, dan gaat het vrij snel van kwaad tot erger.
Dat hangt ook weer heel erg af van de mensen die er wonen en de cooperatie. Genoeg huurders die het aangeven en waarbij het wel gewoon bijgewerkt word. Genoeg eigenaren die zelf beetje gaan beunen waarbij het niet veel beter word. Een grotere verhuurder zal alles gewoon standaard willen doen en onderhoud goed regelen want dat komt ten goede van de investering op langere termijn. Een kleine verhuurder zal misschien meer korte termijn denken. Uiteraard zijn er weer uitzonderingen.
Mijn ervaring is dat grotere cooperaties gewoon standaard bestek hebben voor dingen en die beoordelen gewoon op basis van wat dingen kosten op lange termijn. Ziet het er niet zo mooi uit maar is het nog goed geen probleem, maar gaat het voor grotere schade zorgen dan herstellen ze.

Zo zijn er ook genoeg huurders die netjes met de huizen omgaan want ze zijn van plan daar jaren te wonen, en er zijn er ook die het als tussenstation zien en binnen 2 jaar denken te verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat is ook zeker zo. Met name als de huizen wat ouder worden zie je steeds meer verschil tussen het 'rustgevende' standaard verhuurdersonderhoud en de lappendeken aan kopersonderhoud, met regelmatig afwijkende kleuren en materialen. Dat verschil in onderhoudsdiscipline is iets wat pas na een paar decennia goed zichtbaar wordt.

Maar de grootste verschillen komen inderdaad door het verschil tussen 'blijvende' bewoners en bewoners die het als tussenstation zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Je moet wel bediend worden bij de McDonalds en je gaat niet zelf je moeder wassen. Dus moet er toch sociale woningbouw komen...

In Zuid-Afrika word het probleem opgelost door mensen om 4 uur in de ochtend op te halen van hun pauper townships en naar de steden te brengen waar ze hun arbeid kunnen verrichten. Dan ben ik toch blij dat in Nederland het socialisme nog niet helemaal begraven is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruiseganger
De hypotheekrente is dus in korte tijd met 1% gestegen ( bijna verdubbeling tov laagste punt in oktober 2021) maar daarboven zijn als gevolg van de Oekraïne oorlog de prijzen van bouwmaterialen ( die al vaak historisch hoog waren) nog eens flink doorgestegen en dan vooral die van staal ( in bijzonder aluminium) en hout. Kleinere aannemers die verbouwingen doen zien als gevolg hiervan nu al opdrachten ( vooral waar veel staal en hout voor nodig is ) door particulieren worden ingetrokken en bouwbedrijven die met de nieuwbouw van woningen te maken hebben weten niet hoe ze gigantische kostenstijgingen die ze ze bij aanvang bouw niet voor mogelijk hadden gehouden nog in ieder geval gedeeltelijk op kopers /opdrachtgevers kunnen verhalen:

https://www.rtlnieuws.nl/...treem-gestegen-70-procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
YangWenli schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:51:
In Zuid-Afrika word het probleem opgelost door mensen om 4 uur in de ochtend op te halen van hun pauper townships en naar de steden te brengen waar ze hun arbeid kunnen verrichten. Dan ben ik toch blij dat in Nederland het socialisme nog niet helemaal begraven is.
Op kleinere schaal zie je dat ook wel in Nederland. Als je ziet hoeveel bouwbusjes er op de vrijdagmiddag richting bijvoorbeeld Friesland rijden... Ook regionale import van arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
YangWenli schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:51:
Je moet wel bediend worden bij de McDonalds en je gaat niet zelf je moeder wassen. Dus moet er toch sociale woningbouw komen...

Klopt hier rijden die busjes en autos elke dag naar de randstad en aan het einde van de dag terug. Alleen is nederland wat kleiner dus met 2 uur reistijd ben je er wel dus is het hier pas om 6 uur.
Hier zie je dat het vaak bouwvakker zijn en kantoorpersoneel dat op en neer pendelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:35
Koopwoningen zijn in februari 20,2 procent duurder geworden ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

https://www.nu.nl/economi...r-dan-een-jaar-terug.html

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
nMad schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 05:57:
Koopwoningen zijn in februari 20,2 procent duurder geworden ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder, blijkt dinsdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

https://www.nu.nl/economi...r-dan-een-jaar-terug.html
Vreemd stukje. "Uit de laatste cijfers blijkt dat er nog altijd geen rem op de almaar stijgende huizenprijzen zit." Terwijl de jaar-op-jaar prijsstijging een procentpunt lager is dan vorige maand. Dat vind ik toch een behoorlijke kentering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:00
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 06:26:
[...]

Vreemd stukje. "Uit de laatste cijfers blijkt dat er nog altijd geen rem op de almaar stijgende huizenprijzen zit." Terwijl de jaar-op-jaar prijsstijging een procentpunt lager is dan vorige maand. Dat vind ik toch een behoorlijke kentering.
Dat is toch echt heel weinig, van 21% naar 20%. Vraag is zelfs of dat statistisch significant is.

Een echte kentering is van 21% naar 15% in 1 maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 06:43:
[...]

Dat is toch echt heel weinig, van 21% naar 20%. Vraag is zelfs of dat statistisch significant is.

Ik vind het best veel, als het deze maand 19% is vergeleken met maart 2021 en daarna 18% dan stijgen de huizenprijzen over anderhalf jaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ligt eigenlijk best in lijn met de voorspellingen, dit jaar nog gemiddeld 17% (volgens Rabobank geloof ik) en dan over 10 maanden zit je dus in 2023 op 20-10 = 10 en de voorspellingen zijn gemiddeld 5% in 2023.
Zoals het er nu uitziet worden koopwoningen volgens hun ramingen dit jaar gemiddeld 17,3 procent duurder, wat veel sterker is dan de voorspelling van dik 12 procent prijstoename die in december nog werd uitgesproken.

Volgend jaar zouden de prijzen dan nog eens met 5,5 procent omhoog gaan, waar eerder werd uitgegaan van een plus van ruim 3 procent.
https://www.businessinsid...-regio-flevoland-zeeland/

Zij doen niets anders dan wat wij doen, cijfers uit het verleden doorrekenen :+

[ Voor 66% gewijzigd door JDx op 22-03-2022 06:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Het is overigens ook niet dat ze vorige maand 20% stegen he, dat is over een jaar als het jaar van februari tot februari zou lopen, tenminste, als ik het goed heb, vind het ook wel een lastige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

De maand-op-maand stijging lag in januari 0,8 procentpunt hoger dan het jaar ervoor, de maand-op-maand stijging lag vorige maand 0,8 procentpunt lager dan het jaar ervoor. Dat vind ik een behoorlijke verandering. Nu zeggen de december/januari veranderingen natuurlijk niet alles, maar ik vind dat toch een groot verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:11:
[...]

De maand-op-maand stijging lag in januari 0,8 procentpunt hoger dan het jaar ervoor, de maand-op-maand stijging lag vorige maand 0,8 procentpunt lager dan het jaar ervoor. Dat vind ik een behoorlijke verandering. Nu zeggen de december/januari veranderingen natuurlijk niet alles, maar ik vind dat toch een groot verschil.
De stijging kakt langzaam in, alsnog een stijging, maar niet zoals in het artikel dat er geen rem op zit idd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 06:59:
Het is overigens ook niet dat ze vorige maand 20% stegen he, dat is over een jaar als het jaar van februari tot februari zou lopen, tenminste, als ik het goed heb, vind het ook wel een lastige.
Die maandelijkse jaar-op-jaarstijging is echt het meest nutteloze cijfer ooit. Als je het maand-op-maand vergelijkt weet je helemaal niets over de daadwerkelijke prijsstijgingen.

Ik snap ook niet dat men het zo rapporteert. Als het nou asperges waren, of een ander seizoensafhankelijk product.

Nu.nl slaagt er ook niet in naar het artikel van het CBS te linken. En pas bij de prijsindex bestaande koopwoningen krijg je duidelijk zicht op wat er nou echt gebeurt de laatste maand.

Januari-Februari was de stijging van de prijzen van 181,3 naar 182,8: 0,8%

Van januari 2019 tot januari 2022 stegen de prijzen van 128,8 naar 181,3, dus 40%, in drie jaar, is ongeveer 0,9% per maand.

Dus ja, de stijging is iets minder hoog dan in de afgelopen 3 jaar gemiddeld. Maar het lijkt me geen duidelijke trendbreuk. Zeker aangezien prijzen tussen december 2021 en januari 2022 maar liefst met 3% stegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 07:11:
[...]

Dan moe je alle maand op maand stijgingen van de afgelopen 2 jaar bekijken - ongetwijfeld fluctueert het vaker.

Als dit zich nog 2 maanden doorzet is het interessant. 1 maand op zichzelf zegt heel weinig met zo’n kleine daling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Moet zeggen dat er nu meer GROTERE huizen worden aangeboden dan afgelopen jaar. Uiteraard duur, maar huizen waar ik naar kijk, zie ik vaker verschijnen. Mooie ontwikkeling (voor degene die het er voor over hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:08:
[...]

Die maandelijkse jaar-op-jaarstijging is echt het meest nutteloze cijfer ooit. Als je het maand-op-maand vergelijkt weet je helemaal niets over de daadwerkelijke prijsstijgingen.

Ik snap ook niet dat je het zo rapporteert. Als het nou asperges waren, of een ander seizoensafhankelijk product.

Nu.nl slaagt er ook niet in naar het artikel van het CBS te linken. En pas bij de prijsindex bestaande koopwoningen krijg je duidelijk zicht op wat er nou echt gebeurt de laatste maand.

Januari-Februari was de stijging van de prijzen van 181,3 naar 182,8: 0,8%

Van januari 2019 tot januari 2022 stegen de prijzen van 128,8 naar 181,3, dus 40%, in drie jaar, is ongeveer 0,9% per maand.

Dus ja, de stijging is iets minder hoog dan in de afgelopen 3 jaar gemiddeld. Maar het lijkt me geen duidelijke trendbreuk. Zeker aangezien prijzen tussen december 2021 en januari 2022 maar liefst met 3% stegen.
Woops, duidelijk, dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
kx22 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:22:
Moet zeggen dat er nu meer GROTERE huizen worden aangeboden dan afgelopen jaar. Uiteraard duur, maar huizen waar ik naar kijk, zie ik vaker verschijnen. Mooie ontwikkeling (voor degene die het er voor over hebben).
Men gaat wellicht z’n (geplande) verkoop iets naar voren halen omdat er toch wel duidelijke signalen zijn dat er veranderingen op komst zijn.

Geldt ook voor ons namelijk :-). Wij gaan verhuizen naar een nieuwbouwwoning en zetten de verkoop van ons huidige appartement iets eerder in gang dan we van plan waren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06 15:04
Erg blij dat ik geen jongere (voor mijn definitief is dat onder de 30) ben in Nederland. Voor mij is het bezit van een eigendom de basis van mijn financiële huishouding. Met de prijs voor een huis of appartement in Nederland zo absurd, had ik naar grote waarschijnlijkheid geimigreerd en Nederland de rug toe gekeerd.

Mijn schoonbroer kocht een huis in Oosterhout, als ik dan zie wat hij betaald en daarvoor terug krijgt, jezus... dan ben ik blij in België te wonen (alhoewel hier natuurlijk ook wel forse stijgingen). Ik heb een betere ligging, VEEL recenter huis, grotere tuin, betere energiezuinigheid en meer natuur. Enige wat bij hem vergelijkbaar is, is de nabijheid van voorzieningen en winkels.

Ik zou het in Nederland als jongere niet pikken. Heb het idee dat het kapitalisme bij jullie iets te hard is doorgeschoten met zo lang VVD in de regering. Hoe in godsnaam geraak je als jongere nog bij het selecte clubje... ik zou het niet pikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Toch wel vreemd als je kijkt naar de prijsstijgingen dat er best wel fluctuatie zit in het type woning en de prijsstijging. Maar ik kan er niet echt een patroon in herkennen.
Het is niet zo dat groter sneller of juist minder snel stijgt, appartementen en vrijstaand stijgen dan weer sneller dan tussenwoningen.

Maar stijging vorig jaar van 8% en dit jaar van 16% is niet niets, Hoewel het natuurlijk redelijk overeen lijkt te komen met de inflatie.
Galactic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:37:
Mijn schoonbroer kocht een huis in Oosterhout, als ik dan zie wat hij betaald en daarvoor terug krijgt, jezus... dan ben ik blij in België te wonen (alhoewel hier natuurlijk ook wel forse stijgingen). Ik heb een betere ligging, VEEL recenter huis, grotere tuin, betere energiezuinigheid en meer natuur. Enige wat bij hem vergelijkbaar is, is de nabijheid van voorzieningen en winkels.
Heb je ook locatie meegenomen? Oosterhout is redelijk centraal tussen antwerpen, breda, utrecht, rotterdam. Voor een huis zijn de dingen waarmee jij vergelijkt veel minder relevant dan de ligging ervan.

[ Voor 43% gewijzigd door Shadowhawk00 op 22-03-2022 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

En wat zou je dan doen? Je koopt huizen van mede Nederlanders, niet van de VVD.

Als iets er amper is, gaan de prijzen omhoog.

[ Voor 10% gewijzigd door JDx op 22-03-2022 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Galactic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:37:
Erg blij dat ik geen jongere (voor mijn definitief is dat onder de 30) ben in Nederland. Voor mij is het bezit van een eigendom de basis van mijn financiële huishouding. Met de prijs voor een huis of appartement in Nederland zo absurd, had ik naar grote waarschijnlijkheid geimigreerd en Nederland de rug toe gekeerd.

Ik zou het in Nederland als jongere niet pikken. Heb het idee dat het kapitalisme bij jullie iets te hard is doorgeschoten met zo lang VVD in de regering. Hoe in godsnaam geraak je als jongere nog bij het selecte clubje... ik zou het niet pikken.
Wat is het verschil in maandlasten tussen jullie 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
JDx schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:43:
[...]

En wat zou je dan doen? Je koopt huizen van mede Nederlanders, niet van de VVD.

Als iets er amper is, gaan de prijzen omhoog.
Ja vertrekken uit Nederland dus. De betaalbaarheid is een drama momenteel. Dan heb je ook een rentestijging in het vooruitzicht en mogelijk jaren dalende prijzen (dat weet je niet zeker, maar het risico is nu veel groter dan periode pakweg 2014-2020).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Nee hoor, je had gelijk; er zijn andere mensen in de discussie die meer betekenis aan dat cijfer proberen te ontfutselen dan je er uit kunt halen. En eigenlijk is het de schuld van het CBS. Ik weet niet waarom ze zo communiceren, maar het leidt tot rare headlines; je ziet het ook in de inflatiediscussies, waar sommige mensen denken dat de inflatie 10% per maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:45:
[...]

Wat is het verschil in maandlasten tussen jullie 2?
Denk niet dat het helemaal te vergelijken is maar, mijn maandlasten zijn een, fractie dan die van hem. Hij heeft een koopwoning stapje hoger gekocht 3 maanden geleden, en betaald 1400 per maand netto ongeveer, ik zit al jaren (10) in koopwoning (een stap hoger dan wat hij nu heeft) en betaal 600 euro per maand netto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Galactic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Denk niet dat het helemaal te vergelijken is maar, mijn maandlasten zijn een, fractie dan die van hem. Hij heeft een koopwoning stapje hoger gekocht 3 maanden geleden, en betaald 1400 per maand netto ongeveer, ik zit al jaren (10) in koopwoning (een stap hoger dan wat hij nu heeft) en betaal 600 euro per maand netto.
Dat is ook niet te vergelijken aangezien de huizen hier in de afgelopen 10 jaar hard omhoog gegaan zijn. Je vergelijkt dus de prijzen in belgie van 10 jaar terug met de huizen in nederland van nu. Als je het huis in nederland had gekocht 10 jaar terug zou je waarschijnlijk ook de helft betaald hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Galactic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:50:
[...]

En als je nu tegen de huidige BE marktwaarde je eigen woning zou kopen met een 100% hypotheek, wat zou dan het verschil zijn?

Je moet het wel onder gelijke omstandigheden vergelijken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Requiem19 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:53:
[...]

En als je nu tegen de huidige BE marktwaarde je eigen woning zou kopen met een 100% hypotheek, wat zou dan het verschil zijn?

Je moet het wel onder gelijke omstandigheden vergelijken lijkt me.
Ja dat deed is initieel dus. Historisch kreeg je in België altijd al meer "waar voor je geld". Maar nu is het echt een extreem verschil. Je krijgt ondanks dat in België de prijzen ook zijn gestegen veel meer waar voor je geld nu dan in Nederland.

Mijn broer kocht een naar mijn mening semi-aftandse 2 onder een kap uit +-1982 (ik schat 170m2 woonoppervlakte) voor 475.000 op een lapje van 175m2. Daar heeft hij zeker nog voor 25k werk aan om het netjes te krijgen. Hier koop je voor 525.000 een nette nieuwbouwwoning van 210m2 met 700m2 grond. Geen werk te doen, en super energiezuinig. Onze ligging is ook centaal, Brussel 45 minuten, Leuven 15 minuten, Hasselt 25 minuten, Antwerpen 45 minuten. Het huis van mijn schoonbroer (en de staat waar het bij hem is) zou in mijn streek nu +-280.000 euro kosten (en je krijgt dan gegarandeerd meer grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Galactic schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:59:
Onze ligging is ook centaal, Brussel 45 minuten, Leuven 15 minuten, Hasselt 25 minuten, Antwerpen 45 minuten.
Dat is toch wel wat anders. Hasselt en Leuven zijn historische steden, maar qua omvang wat we in Nederland grote dorpen zouden noemen. Een Nederlander die tussen Zwolle en Deventer woont zal niet zeggen dat-ie "centraal" woont.

Maar ik denk dat dat ook de reden voor het prijsverschil is; in Nederland wordt gebouwd aan de rand van bestaande steden en dorpen. In België is het veel meer de norm om de ruimte tussen de steden te gebruiken. Daarom is in Nederland de grond schaars, terwijl in Belgie men een stuk ruimer woont.

(En verder, 175m², vrijstaand voor iets meer dan 400k? Koopje!)
Pagina: 1 ... 60 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg