Grappige is dat een eigen huis met daarbij een hypotheek tegen een lang vastgelegde rente nu juist bij uitstek een manier is om je tegen de gevolgen van hoge inflatie in te dekken. Wat boeit mij de waarde van mijn huis nou, als ik zekerheid heb over hoeveel ik tot het eind van de looptijd van mijn hypotheek maandelijks moet betalen? En als dit dus niet meestijgt met de inflatie, in tegenstelling tot al mijn andere uitgaven (en bv de huur als ik zou huren).RemcoDelft schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 13:07:
Volgens DNB lijken beleggers en huishoudens ervan uit te gaan dat de economische situatie blijft zoals die nu is, bijvoorbeeld op het gebied van de lage rente. Maar als de situatie verandert en daardoor de huizenprijzen en aandelenkoersen dalen, kan dat tot forse problemen leiden.
De stijging van de inflatie zou bovendien langere tijd kunnen aanhouden, denkt DNB-topman Klaas Knot. Een langdurig hoge inflatie kan zorgen voor een schok op financiële markten, waardoor aandelenkoersen kunnen dalen en huizen minder waard worden.
Ik las trouwens ook iets over de zorgen dat steeds meer mensen op de top van hun kunnen lenen (grofweg 4,5 keer het inkomen). En dat dat zo risicovol is als de woningmarkt zou dalen. Maar de hoogte van de hypotheek in verhouding tot inkomen zegt helemaal niets over de verhouding tussen hypotheek en woningwaarde. Als ik 4,5 keer mijn inkomen leen, maar tegelijk meer dan dat bedrag aan eigen geld/overwaarde inbreng, is die hypotheek dan onverantwoord hoog? Was het beter geweest als ik een hypotheek van 4 keer mijn inkomen had maar dat die lening 100% van de woningwaarde was geweest?