Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.453 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
battler schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 07:48:
Denken jullie dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne effect zal hebben op onze huizenmarkt? Zo ja, hoe en wat?
Shadowhawk00 schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:36:
Niet alleen de rente maar ook de andere kosten zouden wel eens effect kunnen gaan hebben op de huizenmarkt.
Als de prijzen van dingen als eten/brandstof/energie omhoog gaan dan houden mensen uiteindelijk ook minder over om uit te geven aan wonen.

Dit is misschien niet direct gelinkt aan de leennorm maar als het te extreem word dan gaan banken strenger worden.
@Shadowhawk00 heeft wel een punt; als ik dit zo lees
https://www.ewmagazine.nl...uchtelingenstroom-873048/

Dan zou dat wel eens de inflatie kunnen stuwen door alle nieuwe vraag. Dat heeft dan weer invloed op leenruimte van hypotheek. En ondertussen zit Hugo nog te broeden op een plan ;)

[ Voor 62% gewijzigd door lama83 op 06-03-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
lama83 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Dan zou dat wel eens de inflatie kunnen stuwen door alle nieuwe vraag. Dat heeft dan weer invloed op leenruimte van hypotheek. En ondertussen zit Hugo nog te broeden op een plan ;)
Nou ja de inflatie zal daardoor omhoog gaan omdat we als land ineens veel geld moeten gaan lenen hiervoor dus dat maakt de euro minder waard ( want heel europa heeft dit probleem ) waardoor importeren duurder word. En aangezien we bijna alles importeren inclusief voedsel zal alles in prijs omhoog gaan.

En dat gaat natuurlijk ook effect hebben op de woningmarkt, hopelijk is het zo voorbij en is het een tijdelijke noodopvang maar gezien de huidige regering en de belangen zal het eerder een permanenten volksverhuizing worden. Dus extra vraag op woningen en zo veel echte banen hebben we niet die echt iets toevoegen aan de economie. Alle banen voor de overheid voegen niet zo veel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lama83 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:07:
In de lijn van 'Sander en de kloof' nu 'Half Holland Dakloos':

https://vlaamskijken.nl/2...f-holland-dakloos-kijken/

waarin o.a. Randstedelingen een 2e woning kopen en vrijwel niks aan de lokale samenleving toevoegen en Amsterdamse huurprijzen gestuwd worden doordat iedereen daar wil wonen aldus een econoom.

De Hofbar gaat in over het al maar uitstellen van de keuze van de politiek tussen stikstof en woningnood:
https://www.powned.tv/art...jn-een-doorn-in-het-oog-v
Dank voor de linkjes.

Bij die van H Holland Dakloos vraag ik me wel af of het zomaar kan dat een gemeente of stad zo een maatregel kan invoeren dat er een gebondenheid moet zijn met de regio. Denk dat ze daarmee een beetje de rassies-kaart trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lama83 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 10:34:
[...]

[...]

Uit dat artikel :

"Als we ons tot de EU beperken: stel dat er inderdaad 7 miljoen Oekraïners komen, dan zal Nederland er bijna 300.000 moeten opnemen. Dat is zes keer zoveel als er in ‘normale jaren’ binnenkomen. Bij dit sommetje is uitgegaan van het Europees Parlement, waarin Nederland 4 procent van de zetels heeft."

Dat is niet een paar duizend meer..waar gaan we die allemaal onderbrengen? Lang verhaal kort : Het zal ongetwijfeld leiden tot nog meer krapte op de huizenmarkt, want ook hier zitten mensen tussen die geen sukkelaars zijn en mssh wel zo een huis kopen in NL. Als oorlogsvluchteling ben je op de vlucht, arm of rijk...maakt niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:30:
[...]

Dank voor de linkjes.

Bij die van H Holland Dakloos vraag ik me wel af of het zomaar kan dat een gemeente of stad zo een maatregel kan invoeren dat er een gebondenheid moet zijn met de regio. Denk dat ze daarmee een beetje de rassies-kaart trekken.
Dat gebeurd wel vaker, dat is niet heel anders dan een zelfbewoonplicht die in veel gemeenten er is. Het is overigens niets nieuws hoor, het was vroeger gebruikelijk dat je alleen een perceel kon kopen voor te bouwen als je binding had met de gemeente. Geen binding ( werk, familie, al langer wonen ) dan geen bouwgrond.
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:44:

Dat is niet een paar duizend meer..waar gaan we die allemaal onderbrengen? Lang verhaal kort : Het zal ongetwijfeld leiden tot nog meer krapte op de huizenmarkt, want ook hier zitten mensen tussen die geen sukkelaars zijn en mssh wel zo een huis kopen in NL. Als oorlogsvluchteling ben je op de vlucht, arm of rijk...maakt niet uit
Inderdaad niet iedereen die vlucht heeft geen vermogen, hoewel ze natuurlijk wel heel veel kwijt raken. Bij heel veel mensen zit een groot deel van het vermogen in de woning en laat dat nu zo moeilijk te verplaatsen zijn. Maar goed ondernemers en mensen met goede connecties die kunnen wat opbouwen en daardoor ook gewoon weer als koper op de markt komen. En 300.000 extra mensen erbij dat zijn dus ongeveer 150.000 woningen dan neemt het tekort dus met 50% toe.

[ Voor 39% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-03-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:51:
[...]

Dat gebeurd wel vaker, dat is niet heel anders dan een zelfbewoonplicht die in veel gemeenten er is. Het is overigens niets nieuws hoor, het was vroeger gebruikelijk dat je alleen een perceel kon kopen voor te bouwen als je binding had met de gemeente. Geen binding ( werk, familie, al langer wonen ) dan geen bouwgrond.
Tja dat verbaasd me dan, slaat nergens op en wordt je als NL-er gewoon halvelings gediscrimineerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op zondag 6 maart 2022 @ 18:54:
[...]

Tja dat verbaasd me dan, slaat nergens op en wordt je als NL-er gewoon halvelings gediscrimineerd
Valt wel mee, maar als kavels beperkt zijn wil je dan dat mensen die in de gemeente werken een huis kunnen kopen in de gemeente of dat iedereen dat kan. Overigens was dat in de tijd dat mensen nog verhuisde voor het werk.

Het is toch niet onlogisch dat je zegt, als je in utrecht woont of werkt dan heb je voorrang om een bouwkavel te kopen in utrecht. Dat is toch niet veel anders als zeggen je mag alleen een huis kopen als je er zelf gaat wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Valt wel mee, maar als kavels beperkt zijn wil je dan dat mensen die in de gemeente werken een huis kunnen kopen in de gemeente of dat iedereen dat kan. Overigens was dat in de tijd dat mensen nog verhuisde voor het werk.

Het is toch niet onlogisch dat je zegt, als je in utrecht woont of werkt dan heb je voorrang om een bouwkavel te kopen in utrecht. Dat is toch niet veel anders als zeggen je mag alleen een huis kopen als je er zelf gaat wonen.
En als je een eigen bedrijf hebt mag je overal wonen? Of nergens?

En als je er al woont hoef je geen voorrang toch?

Hoe lang moet je daar dan werken en blijf je daar ook werken?

Wat als jij in Amsterdam werkt en je vrouw in Amersfoort?

Lijkt me een onuitvoerbaar idee.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 06-03-2022 19:27 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
JDx schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:25:
[...]

En als je een eigen bedrijf hebt mag je overal wonen? Of nergens?

En als je er al woont hoef je geen voorrang toch?

Hoe lang moet je daar dan werken en blijf je daar ook werken?

Wat als jij in Amsterdam werkt en je vrouw in Amersfoort?

Lijkt me een onuitvoerbaar idee.
Het was vroeger gebruikelijk, en als je gezin dus ergens gebonden is door werk kan het. Maar goed even gestoord als dat je als je een huis koopt er zelf moet gaan wonen.

Wat als je een partner hebt mag je dan geen huis meer hebben? Want kan natuurlijk dat je samenwoont maar dat jij nog een appartement wilt hebben.

Maar mijn reactie was op iemand die het ergens gezien had en het een heel vreemde regel vond, terwijl dat 30 jaar geleden gewoon redelijk gangbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:38:
[...]

Het was vroeger gebruikelijk, en als je gezin dus ergens gebonden is door werk kan het. Maar goed even gestoord als dat je als je een huis koopt er zelf moet gaan wonen.

Wat als je een partner hebt mag je dan geen huis meer hebben? Want kan natuurlijk dat je samenwoont maar dat jij nog een appartement wilt hebben.

Maar mijn reactie was op iemand die het ergens gezien had en het een heel vreemde regel vond, terwijl dat 30 jaar geleden gewoon redelijk gangbaar was.
Toen had je idd ook nog mensen die voorrang kregen als ze ergens bij de gemeente gingen werken of bij een fabriek die veel mensen nodig hadden, misschien wel al langer geleden, maar je had toen ook nog wel eens huisjes van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 19:09:
[...]

Niet mee eens, dus iemand huurt in Utrecht en werkt in Amsterdam. Als die wil kopen in Utrecht, dan zou dat niet kunnen (in een lagere segment)

Dat die regel van zelfbewoning er is, kan ik nog wel begrijpen, zijn ook dikwijls woningen die door wco's van de hand worden gedaan., maar dat is toch iets anders : Je mag dan zo een woning ook als niet dorp/stad/gemeente inzetene kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:45
Inderdaad niet iedereen die vlucht heeft geen vermogen, hoewel ze natuurlijk wel heel veel kwijt raken. Bij heel veel mensen zit een groot deel van het vermogen in de woning en laat dat nu zo moeilijk te verplaatsen zijn. Maar goed ondernemers en mensen met goede connecties die kunnen wat opbouwen en daardoor ook gewoon weer als koper op de markt komen.
Klopt. Even heel hard gezegd, de mensen die vluchten zijn grotendeels mensen die goed mobiel zijn en niet bijvoorbeeld de bejaarden of zieken. En omdat de reis vaak ook een hoop geld kost, zijn het vaak ook mensen die relatief veel geld hebben. En daarmee vaak niet de armste en meest kansloze mensen. De terechte vluchtelingen hebben daarom vaak de potentie om een goed bestaan op te bouwen en ook bij te dragen aan de samenleving waarin ze terecht komen.

Het probleem is vaak dat vluchtelingen vaak lange tijd niet mogen bijdragen/werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-07 22:26
Rubbergrover1 schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:23:
[...]

Het probleem is vaak dat vluchtelingen vaak lange tijd niet mogen bijdragen/werken.
Voor de Oekraïners geldt een uitzondering en door uitzendbureaus wordt daar al op geanticipeerd .

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 06-03-2022 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hbeez schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:35:
[...]

Voor de Oekraïners geldt een uitzondering en door uitzendbureaus wordt daar al op geanticipeerd .
Dat vind ik ook een prima ontwikkeling voor deze groep. Het ging mij meer in vluchtelingen in het algemeen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Hbeez schreef op zondag 6 maart 2022 @ 20:35:
[...]

We moeten eerder rekening houden met een omgekeerde beweging nu Oekraïners die hier (tijdelijk) werken (vaak in productie, transport en de bouw) juist Nederland verlaten om al dan niet vrijwillig onder de wapenen te gaan. De Nederlandse arbeider zal als gevolg hiervan de komende tijd weleens zonder zijn Johma Salade tijdens de schaft kunnen komen te zitten:
https://www.telegraaf.nl/...johma-naar-front-oekraine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
Als dit onderstaande bericht op ad.nl binnen niet al te lange tijd werkelijkheid wordt ( 1 brood € 5,- !!)dan snap ik dat de Nederlandse banken waaronder ING , dat dit recentelijk bij publicaties jaarcijfers aangaf , honderden miljoenen aan het reserveren is voor de stroppenpot vanwege hypotheekbetalingsproblemen die zij dit jaar al verwachten:

https://www.ad.nl/economi...log-en-sancties~afac9b9e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mocht vroeger ook alleen een huis kopen in Amsterdam als ik er (economische) binding mee had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Cruiseganger schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:14:
[...]

We moeten eerder rekening houden met een omgekeerde beweging nu Oekraïners die hier (tijdelijk) werken (vaak in productie, transport en de bouw) juist Nederland verlaten om al dan niet vrijwillig onder de wapenen te gaan. De Nederlandse arbeider zal als gevolg hiervan de komende tijd weleens zonder zijn Johma Salade tijdens de schaft kunnen komen te zitten:
https://www.telegraaf.nl/...johma-naar-front-oekraine
Dat er een instroom komt betekent niet dat er niet ook tegelijkertijd een uitstroom kan zijn. Het vreemdelingenlegioen is nu in totaal 20.000 mensen groot vs nu al bijna 1.4 miljoen vluchtelingen uit Oekraïne volgens de VN. Dus de kans dat de instroom >> de uitstroom wordt lijkt me groter dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hbeez
Cruiseganger schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:22:
Als dit onderstaande bericht op ad.nl binnen niet al te lange tijd werkelijkheid wordt ( 1 brood € 5,- !!)dan snap ik dat de Nederlandse banken waaronder ING , dat dit recentelijk bij publicaties jaarcijfers aangaf , honderden miljoenen aan het reserveren is voor de stroppenpot vanwege hypotheekbetalingsproblemen die zij dit jaar al verwachten:

Niet een brood maar een kilo brood wordt 5€ volgens dat artikel

[ Voor 7% gewijzigd door Hbeez op 07-03-2022 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
Hbeez schreef op maandag 7 maart 2022 @ 01:11:
[...]

Dat er een instroom komt betekent niet dat er niet ook tegelijkertijd een uitstroom kan zijn. Het vreemdelingenlegioen is nu in totaal 20.000 mensen groot vs nu al bijna 1.4 miljoen vluchtelingen uit Oekraïne volgens de VN. Dus de kans dat de instroom >> de uitstroom wordt lijkt me groter dan andersom.
Een grote instroom richting ons van vrouwen en (jonge) kinderen tezamen met veel ouderen ( Oekraïne is net als Rusland een vergrijsende samenleving) is niet iets waar onze ( nu nog) gespannen arbeidsmarkt van gaat profiteren. Dat de in Nederland werkende Oekraïners ( vooral die fysieke beroepen doen in de bouw , productie en distributie/logistiek) naar Oekraine terug gaan merken we nu dus al ( zie voorbeeld Johma) Ik heb ook een Poolse kennis die klusbedrijf heeft ( gewoon wit €40,- per uur excl BTW) en veel kleine en grote verbouwingen doet met een Oekraïense maat maar die maat is nu ook teruggegaan eerst om vrouw en kinderen veilig naar Polen te brengen en daarna gaat hij onder de wapenen. Gevolg is dat mijn kennis meerdere opdrachtgevers moet teleurstelen waar hij binnenkort aan de slag zou gaan nu hij dit vanwege de werkzaamheden niet in zijn eentje kan. Ook grote bouwbedrijven die veel met Oekraieners werken ( vooral in de ruwbouw) zien met lede ogen hun al dan niet ingehuurde personeel vertrekken. Al met al kan het dus tegenvallen wat de Nederlandse arbeidsmarkt hier “beter” van wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Cruiseganger schreef op zondag 6 maart 2022 @ 22:22:

De tarweprijs is verdubbeld van 200 euro naar 400 euro per ton.

In een brood gaat nu voor 27ct aan tarwe in plaats van 14ct.

Dus veel meer dan 5% hoeft brood niet in prijs te stijgen door de gestegen tarweprijs.

Ik vermoed dat de energiekosten van bakken meer gestegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Dus veel meer dan 5% hoeft brood niet in prijs te stijgen door de gestegen tarweprijs.

In het artikel op ad.nl wordt wel degelijk gesproken over € 5,- per brood maar ik hoop dan maar dat dit
inderdaad een een vergissing is. De gigantisch gestegen ( vooral vandaag ook weer) energiekosten , en dan vooral die van
gas , kan inderdaad weleens voor een nog meer prijsopdrijvend effect van brood leiden dan de ingrediënten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:40:
[...]

Het is redelijk offtopic bij de ontwikkeling van huizen.
Maar het is tarwe geen bloem, dus er gaat nog wel wat vanaf bij het malen. En het is eigenlijk het hoofdbestandsdeel van brood.

Overigens verwacht ik wel dat de gestegen prijzen voor voedsel de inflatie sterk gaan beinvloeden wat ook weer effect gaat hebben op de prijs van huizen. Ook kan de oorlog wel effect gaan hebben op de bouwsector waardoor de schaarste van huizen alleen nog maar erger word.
Misschien toch eens omscholen naar metselaar, zo moeilijk is dat niet als je de youtube filmpjes bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:55:
En het is eigenlijk het hoofdbestandsdeel van brood.
Klopt. En dat zie je dat de hoofdbestandelen (grondstoffen) eigenlijk maar een heel klein deel uitmaken van de verkoopprijs in de winkel. En dus eigenlijk ook maar een relatief beperkte impact horen te hebben op de inflatie.

Maar ja, fabrikanten zijn ook niet gek en proberen in dit soort tijden hun winstmarges flink op te voeren.

Wordt interessant om te zien wat stijgende en hoge inflatie gaat doen met consumentenvertrouwen en de bereidheid om veel te betalen voor een koophuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op maandag 7 maart 2022 @ 10:59:
[...]

Klopt. En dat zie je dat de hoofdbestandelen (grondstoffen) eigenlijk maar een heel klein deel uitmaken van de verkoopprijs in de winkel. En dus eigenlijk ook maar een relatief beperkte impact horen te hebben op de inflatie.

Maar ja, fabrikanten zijn ook niet gek en proberen in dit soort tijden hun winstmarges flink op te voeren.

Wordt interessant om te zien wat stijgende en hoge inflatie gaat doen met consumentenvertrouwen en de bereidheid om veel te betalen voor een koophuis.
Ach mensen betalen grof te veel voor veel producten in de supermarkt dus waarom zou dat bij de bakker niet zo zijn. Overigens is een brood in de supermarkt volgens mij niet eens zo heel duur 1 euro ofzo? ( geen idee ik eet al jaren geen brood )

Ik verwacht dat de prijzen huizen een beetje onder druk komen te staan, maar dat mensen voornamelijk gaan bezuinigen op luxe en dat huizen hier minder last van gaan hebben.
De vraag gaat zijn of de inflatie zo hard groeit dat mensen het niet meer kunnen betalen om een huis te kopen. Zelfs bij 1e levensbehoefte is er een rangorde en eten staat toch boven een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
Shadowhawk00 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:12:
[...] Overigens is een brood in de supermarkt volgens mij niet eens zo heel duur 1 euro ofzo? ( geen idee ik eet al jaren geen brood )[...]
Dat valt best mee inderdaad. Een kilo tarwebloem kost je 60 cent. Daarmee kan je twee broden mee maken. Samen met de overige ingredienten + energie gaat het je zo tegen de 80 cent kosten om het zelf te maken. Brood in de supermarkt kan je voor 90 cent halen.

En dat brood is dan zeer waarschijnlijk beter dan je zelf kan maken :) (overigens als je lui bent en broodmix gaat gebruken zit je al gauw aan de anderhalf Euro).

[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 07-03-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-08 22:44
https://fd.nl/politiek/14...nd-jaar-al-grotendeels-af

Kabinet schaft jubelton volgend jaar al grotendeels af
Vanaf volgend jaar kan iemand nog maar €27.231 belastingvrij geschonken krijgen voor de aanschaf van een huis. Daarmee verdwijnt de zogeheten 'jubelton', de schenkingsvrijstelling voor de eigen woning, sneller dan in het coalitieakkoord is afgesproken, meldt staatssecretaris Marnix van Rij van Fiscaliteit.
In het coalitieakkoord kozen VVD, D66, CDA en ChristenUnie ervoor om de jubelton af te schaffen. De onbelaste schenking van inmiddels €106.000 voor de aankoop van een huis zou bijdragen aan de oververhitte woningmarkt en jonge kopers zonder rijke familie benadelen. Maar afschaffing kon pas per 2024, vanwege ICT-problemen bij de Belastingdienst.

Het kabinet heeft vorige maand op verzoek van de Tweede Kamer gekeken of het mogelijk was de vrijstelling al per 2023 af te schaffen of te verlagen. Conclusie was dat afschaffing niet mogelijk was, maar een verlaging wel. Dat wil het kabinet nu ook gaan doen.

'Het kabinet had al afgesproken de vrijstelling in 2024 af te schaffen', aldus Van Rij. 'De Tweede Kamer heeft de vraag gesteld of hier niet eerder iets aan kon worden gedaan en het kabinet heeft hier meteen werk van gemaakt. De vrijstelling wordt daarom in 2023 fors verlaagd en in 2024 helemaal afgeschaft.'
Naast de vrijstelling eigen woning bestaat de mogelijkheid voor ouders om hun kind eenmalig een bedrag van €27.231 belastingvrij te schenken die het kind vrij mag besteden. In 2023 wordt de vrijstelling eigen woning naar ditzelfde bedrag verlaagd. Ouders kunnen dit bedrag schenken voor de eigen woning, óf voor vrije besteding.

Helemaal afschaffen kan de ICT van de Belastingdienst echt niet aan, schreef Van Rij vorige week al aan de Kamer. Maar 'automatiseringstechnisch' kan de vrijstelling wel omlaag. Om het voor de Belastingdienst in de uitvoering eenvoudig te houden, en voor burgers begrijpelijk, wil hij dan wel aansluiten bij het bedrag voor de eenmalige verhoogde vrijstelling van schenkingen tussen ouders en kinderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Dat is heel leuk maar grotendeels symboolpolitiek. In mijn optiek.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pizzacabonara schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Dat geldt beide kanten op. Er is ook niet echt een goede reden om die vrijstelling te behouden. Waarom zou je mensen een fiscaal steuntje in de rug geven als dat niet nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Dat geldt beide kanten op. Er is ook niet echt een goede reden om die vrijstelling te behouden. Waarom zou je mensen een fiscaal steuntje in de rug geven als dat niet nodig is?
Ik stoor mij er aan dat dit min of meer als bliksemleider gebruikt (door alle partijen) wordt om maar niet met echte oplossingen te hoeven komen.

[ Voor 3% gewijzigd door pizzacabonara op 08-03-2022 16:40 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 10:29
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:36:
[...]

Het probleem is dat ze straks weer allemaal blauwe schouders van alle klopjes hebben daar in de tweede kamer, maar een oplossing is het niet. Dit leid alleen maar af van echte oplossingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Shadowhawk00 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:12:
[...]

Ach mensen betalen grof te veel voor veel producten in de supermarkt dus waarom zou dat bij de bakker niet zo zijn. Overigens is een brood in de supermarkt volgens mij niet eens zo heel duur 1 euro ofzo? ( geen idee ik eet al jaren geen brood )
Jammer alleen dat die broden van 1 euro meestal niet te vreten zijn, leuk voor een tosti maar meer niet.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
pizzacabonara schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:28:
[...]

Weinig effect op prijzen, wel groot stuk ongelijkheid in wie er wel- of niet kan kopen (want 1200k sparen is lastig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
pizzacabonara schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Ik stoor mij er aan dat dit min of meer als bliksemleider gebruikt (door alle partijen) wordt om maar niet met echte oplossingen te hoeven komen.
Misschien willen ze wel gewoon geen oplossing of zijn ze gewoon te dom om een oplossing te maken en blijven ze dat ontkennen. Het maakt weinig uit of mensen nu 30k of 100k geschonken kunnen krijgen, er zijn genoeg andere constructies en de mensen die er gebruik van konden maken hebben dat al gedaan. De mensen met vermogen hebben weer een extratje gehad van hun vriendjes in den haag en nu doen ze net alsof ze dat extratje weg willen halen.
HereIsTom schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:50:
[...]
Jammer alleen dat die broden van 1 euro meestal niet te vreten zijn, leuk voor een tosti maar meer niet.
Er zijn genoeg mensen die op die broden leven dus blijkbaar kan het wel. Vaak komt het gewoon van een grote bakkerij of word het in de supermarkt afgebakken dus zo veel scheelt het niet met een bakker.
Maar je kan altijd naar een echte warme bakker gaan of zelf je eigen brood bakken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zo hee dat scheelt wel zo'n 6k belasting op een gemiddelde woningprijs van 400k :).
Ter vergelijking, voor dezelfde woning is de rente ongeveer 30k hoger over de hele looptijd sinds november .

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 08-03-2022 19:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jean-Bob
  • Laatst online: 17:08
Cynische reacties, hier wordt gewoon een verkeerde maatregel rechtgezet. Gaat het verschil niet maken maar goed dat het gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pizzacabonara schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 16:39:
[...]

Volgens mij zien ze het ook helemaal niet als echte oplossing. Maar is het wel een maatregel die onzinnig is om te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Volgens mij zien ze het ook helemaal niet als echte oplossing. Maar is het wel een maatregel die onzinnig is om te behouden.
Het draagt niet bij aan een structurele aanpak van de woningcrisis mijn inziens. Maar wat doet dat wel of zijn ze niet nog uitgespeeld?

[ Voor 12% gewijzigd door pizzacabonara op 08-03-2022 21:33 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:41
TNO heeft een interactieve kaart gemaakt van het aantal woningen dat in de buurt van een windmolen zal staan, en de verwachte waardedaling daardoor.

Dat laatste is natuurlijk toekomstvoorspellen, maar de waardedaling lijkt zich te concentreren rond de Bible belt, de A2, en de (West-)Friese kust. 2% waardedaling over een periode van 8 jaar kunnen de meeste huizenbezitters waarschijnlijk wel incasseren, maar in sommige gemeenten is de verwachte daling 4-12%. Nog steeds niets in verhouding tot de stijgingen die we de afgelopen jaren hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s041507
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-03-2022
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik sta op het punt mijn eerste huis te kopen, maar word redelijk zenuwachtig van de situatie in Oekraïne. Als de huizenprijzen hierdoor sterk zullen dalen dan zou ik erg balen natuurlijk. Het gaat om een bestaande woning van 500k, een paar procent gaat al om veel geld dan.

Mijn gedachten:
  • Prijzen dalen: Mensen hebben door de hogere prijzen van spullen minder te besteden en ook door de onzekerheid stellen ze grote aankopen uit. Echter denk ik dat de ECB voorlopig probeert de rente laag te houden, pas als ze de rente sterk laten stijgen zal je echt wat zien in de huizenprijzen.
  • Of prijzen blijven gelijk of worden zelfs hoger: De prijzen van grondstoffen stijgen, dit maakt dat nieuwe woningen duurder worden en drijft de algehele marktprijzen op. Daarnaast blijft de krapte enorm, mogelijk nog versterkt door de vele vluchtelingen die deze kant op komen.
Koopcontract heb ik nog niet binnen, dus nog enkele dagen om erover na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
s041507 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:48:
Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Ik sta op het punt mijn eerste huis te kopen, maar word redelijk zenuwachtig van de situatie in Oekraïne. Als de huizenprijzen hierdoor sterk zullen dalen dan zou ik erg balen natuurlijk. Het gaat om een bestaande woning van 500k, een paar procent gaat al om veel geld dan.

Mijn gedachten:
  • Prijzen dalen: Mensen hebben door de hogere prijzen van spullen minder te besteden en ook door de onzekerheid stellen ze grote aankopen uit. Echter denk ik dat de ECB voorlopig probeert de rente laag te houden, pas als ze de rente sterk laten stijgen zal je echt wat zien in de huizenprijzen.
  • Of prijzen blijven gelijk of worden zelfs hoger: De prijzen van grondstoffen stijgen, dit maakt dat nieuwe woningen duurder worden en drijft de algehele marktprijzen op. Daarnaast blijft de krapte enorm, mogelijk nog versterkt door de vele vluchtelingen die deze kant op komen.
Koopcontract heb ik nog niet binnen, dus nog enkele dagen om erover na te denken.
Hoe lang ben je van plan in die woning te blijven wonen? Historisch gezien zijn de huizen over langere tijd nooit echt gedaald. Er is soms wel een dipje maar er is over langere tijd een trend naar boven toe.
Bovendien gaan we toch nog 50k aan extra vluchtelingen uit de oekraine binnen halen dus die hebben ook woonruimte nodig. Dus tenzij de oorlog echt globaal word loop je niet heel veel risico, en als nederland ook platgegooid word is de waarde van je huis niet je grootste probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
@CVTTPD2DQ neem de kaart wel met een korrel zout. Langs de A30 bij Ede zijn een hoop stipjes, daarvan staan er nu al 2. De impact op de prijzen was nihil, want de helft van de woningen die er in range staan zijn later gebouwd en een groot deel zit niet in het zichtveld van die molens.

Daarnaast staan er een hoop stipjes, maar dat zijn allen potentiële locaties. Tot dusverre is er niet sprake van het neerplempen op elk van die locaties, maar zijn ze er een paar aan het uitzoeken. Het zou me verbazen als er nog meer dan 3 bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Caelorum schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:52:
@CVTTPD2DQ neem de kaart wel met een korrel zout. Langs de A30 bij Ede zijn een hoop stipjes, daarvan staan er nu al 2. De impact op de prijzen was nihil, want de helft van de woningen die er in range staan zijn later gebouwd en een groot deel zit niet in het zichtveld van die molens.

Daarnaast staan er een hoop stipjes, maar dat zijn allen potentiële locaties. Tot dusverre is er niet sprake van het neerplempen op elk van die locaties, maar zijn ze er een paar aan het uitzoeken. Het zou me verbazen als er nog meer dan 3 bijkomen.
Ja, de NOS heeft het planbureau voor de leefomgeving om commentaar gevraagd, en die merkt al op dat er waarschijnlijk minder windmolens bijkomen, en dat bestaande kleine windmolens waarschijnlijk vevangen zullen worden voor veel grotere.

Andersom is het waarschijnlijk zo dat de gebieden waar nu weinig zoekgebieden zijn, en weinig waardedaling wordt voorspeld, ook echt geen windmolens krijgen. En er is nou eenmaal een groep kopers die van "rust" houdt, en dwangmatig wil doen alsof het 1870 is. De Utrechtse heuvelrug lijkt de komende tien jaar een veilige investering te zijn, net zoals het gebied rondom de Veluwe. Bij de Friese/Groningse waddenkust, of in het Oosten van Drenthe zou je wel eens met windmolens te maken kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:01:
[...]

Ja, de NOS heeft het planbureau voor de leefomgeving om commentaar gevraagd, en die merkt al op dat er waarschijnlijk minder windmolens bijkomen, en dat bestaande kleine windmolens waarschijnlijk vevangen zullen worden voor veel grotere.

Andersom is het waarschijnlijk zo dat de gebieden waar nu weinig zoekgebieden zijn, en weinig waardedaling wordt voorspeld, ook echt geen windmolens krijgen. En er is nou eenmaal een groep kopers die van "rust" houdt, en dwangmatig wil doen alsof het 1870 is. De Utrechtse heuvelrug lijkt de komende tien jaar een veilige investering te zijn, net zoals het gebied rondom de Veluwe. Bij de Friese/Groningse waddenkust, of in het Oosten van Drenthe zou je wel eens met windmolens te maken kunnen krijgen.
Ze kunnen beter die windmolens langs de kust plaatsen, dus zeg maar vanaf de mond van de rijn tot den helder. Mooi stuk kust, vangt heel veel wind en er word veel stroom gebruikt in die regio. En ach een paar % waarde daling vinden mensen daar vast niet zo erg worden de huizen wat betaalbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 20:44:
[...]

Prima dat ze die jubelton afschaffen. Het was natuurlijk vooral een extraatje voor mensen die al heel veel extra hebben. De gemiddelde arbeider heeft immers toch niet even een tonnetje "over", dus de regeling was alleen heel interessant voor mensen die al heel rijk zijn en zo belastingvrij een stukje vermogen konden overdragen naar anderen. De mensen die het wat minder getroffen hebben, zullen doorgaans pas een dergelijk vermogen overdragen na overlijden en dat is natuurlijk gewoon belast. De regeling spekt vooral de kas van de VVD achterban natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Laatst online: 28-09 20:58

Mijn gedachten:
Ben je blij met het huis? Is het een huis waar je lang zou kunnen wonen?
Is je relatie nog goed? Heb je een 'stabiele' baan/ werkgever?
Als dat ja is, zou ik zeker gewoon kopen ;) zoals eerder aangegeven stijgen prijzen altijd wel op de lange termijn en bij een eventuele waardedaling worden duurdere huizen ook goedkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:04:
[...]

Ze kunnen beter die windmolens langs de kust plaatsen, dus zeg maar vanaf de mond van de rijn tot den helder. Mooi stuk kust, vangt heel veel wind en er word veel stroom gebruikt in die regio. En ach een paar % waarde daling vinden mensen daar vast niet zo erg worden de huizen wat betaalbaarder.
Huizen in de kop van Noord Holland zijn verre van duur. Boven Heerhugowaard wordt het snel betaalbaarder en in Den Helder zijn huizen misschien zelfs nog wel "goedkoop" te noemen. Als je het in zou willen zetten als middel om huizen betaalbaarder te maken, dan kun je ze beter in Zuid Holland, regio Amsterdam of Utrecht neerzetten.

Maakt eigenlijk niet uit waar je ze neer wil zetten: je kunt overal (behalve op zee waarschijnlijk) rekenen op forse weerstand. En je ziet natuurlijk overal hetzelfde spelletje: een gemeente kiest een locatie voor die dingen waar vooral de buren er last van hebben en klopt zichzelf daarna op de schouders. Hierdoor blijven misschien de best bruikbare locaties ongebruikt, omdat die in de eigen gemeente last en weerstand opleveren. En die last gunt men eigenlijk vooral de buren, natuurlijk.

Zie de eerder genoemde gemeente Ede als voorbeeld. Die 2 windmolens daar staan precies op de rand van de gemeente, zo geplaatst dat men er in Ede nauwelijks last van heeft. En dan staan die windmolens zelfs nog relatief gunstig. Er waren vorig jaar nog plannen van een andere gemeente daar in de buurt, om mega windmolens precies op het randje van de gemeente te plaatsen. Ook weer een ideale locatie voor de betreffende gemeente. Helaas wel pal naast 1 van de grotere woonwijken van buurgemeente Veenendaal. Daar kwam van alle kanten zoveel protest op, dat ze het toch niet door durfden te zetten. Dat had waarschijnlijk ook wel voor een vrij vijandige houding in de regio gezorgd.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2022 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Mijn plan om binnen een paar jaar te verkopen en te gaan huren valt wel een beetje in duigen met deze energieprijzen, of er moet al gasloze nieuwbouw komen.

Veel zelf verduurzamen is er dan niet bij. Maar geld om hier verder te verduurzamen is er ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:04:
Als je naar de kaart kijkt zie je dat dat inderdaad het geval is, met uitzondering van de gemeenten Castricum, Bergen, Bloemendaal, Wassenaar, Zandvoort, en 's Gravenhage.

Bewoners moeten gecompenseerd worden. In die gemeenten heb je het met een paar procent van de woningprijs al snel over een ton. Dus ook al is er veel wind, het zijn dure gemeenten voor windmolenbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:16:
[...]

Huizen in de kop van Noord Holland zijn verre van duur. Boven Heerhugowaard wordt het snel betaalbaarder en in Den Helder zijn huizen misschien zelfs nog wel "goedkoop" te noemen. Als je het in zou willen zetten als middel om huizen betaalbaarder te maken, dan kun je ze beter in Zuid Holland, regio Amsterdam of Utrecht neerzetten.

Maakt eigenlijk niet uit waar je ze neer wil zetten: je kunt overal (behalve op zee waarschijnlijk) rekenen op forse weerstand. En je ziet natuurlijk overal hetzelfde spelletje: een gemeente kiest een locatie voor die dingen waar vooral de buren er last van hebben en klopt zichzelf daarna op de schouders. Hierdoor blijven misschien de best bruikbare locaties ongebruikt, omdat die in de eigen gemeente last en weerstand opleveren. En die last gunt men eigenlijk vooral de buren, natuurlijk.

Zie de eerder genoemde gemeente Ede als voorbeeld. Die 2 windmolens daar staan precies op de rand van de gemeente, zo geplaatst dat men er in Ede nauwelijks last van heeft. En dan staan die windmolens zelfs nog relatief gunstig. Er waren vorig jaar nog plannen van een andere gemeente daar in de buurt, om mega windmolens precies op het randje van de gemeente te plaatsen. Ook weer een ideale locatie voor de betreffende gemeente. Helaas wel pal naast 1 van de grotere woonwijken van buurgemeente Veenendaal. Daar kwam van alle kanten zoveel protest op, dat ze het toch niet door durfden te zetten. Dat had waarschijnlijk ook wel voor een vrij vijandige houding in de regio gezorgd.
Tja eerlijk is eerlijk die dingen zijn eigenlijk ook gewoon lelijk. Ze zouden mensen in de buurt van die dingen gewoon een X aantal KWH per jaar korting moeten geven als compensatie. Je hebt de lasten en ook de lusten.
Jammer dat wij veel van die milieuclubjes hebben, de afsluitdijk zou best dienst kunnen doen als getijde generator. Het is wel even klote voor de visjes die erdoor zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
[...]
Zie de eerder genoemde gemeente Ede als voorbeeld. Die 2 windmolens daar staan precies op de rand van de gemeente, zo geplaatst dat men er in Ede nauwelijks last van heeft. En dan staan die windmolens zelfs nog relatief gunstig. [...]
Het valt wel mee hoe goed ze op de gemeentegrens staan. Die zit daar echt nog een goed stuk vanaf. Ze staan daar vooral tactisch, omdat daar een bloemenveiling staat. 1 van die molens is ook gewoon aan het draaien alleen voor hun. Aan de andere kant van de snelweg bij die molens staat een biocentrale voor stadsverwarming die ongetwijfeld ook af en toe bijstookt met elektriciteit.
Het zou me verbazen als er überhaupt electriciteit dat lokale bedrijventerrein afgaat. Er zitten namelijk nog wel meer grootverbruikers. De rioolreiniging is er ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 09-03-2022 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:19:
Mijn plan om binnen een paar jaar te verkopen en te gaan huren valt wel een beetje in duigen met deze energieprijzen, of er moet al gasloze nieuwbouw komen.
Dat is er al lang. De meeste nieuwbouw huur die nu te huur komt is volgens mij gasloos en als je een beetje zoekt vaak ook nul op de meter. Het hangt er vooral vanaf waar je wilt wonen en of op de door jou gewenste locaties ook huur-nieuwbouwwoningen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:34:
[...]

Dat is er al lang. De meeste nieuwbouw huur die nu te huur komt is volgens mij gasloos en als je een beetje zoekt vaak ook nul op de meter. Het hangt er vooral vanaf waar je wilt wonen en of op de door jou gewenste locaties ook huur-nieuwbouwwoningen komen.
Het gaat om sociale huur, dus dan is het afwachten wat ze gaan bouwen de komende jaren.

Ben ingeschreven sinds vorig jaar en moet hier weg als de voorgevel compleet doorgerot is :+

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 09-03-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:34

Mijn gedachten:
Waarom zou het erg zijn als de waarde van je woning daalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Het is vooral dat in de meeste gemeentes de woonkernen meer in het midden van de gemeente liggen en aan de rand vaak meer open vlakte is. Gevolg van de logische keus om die dingen meer op open terrein te bouwen is dat ze dan relatief vaak in de buurt van de rand van de gemeentes staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Caelorum schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:32:
[...]

Het valt wel mee hoe goed ze op de gemeentegrens staan. Die zit daar echt nog een goed stuk vanaf. Ze staan daar vooral tactisch, omdat daar een bloemenveiling staat. 1 van die molens is ook gewoon aan het draaien alleen voor hun. Aan de andere kant van de snelweg bij die molens staat een biocentrale voor stadsverwarming die ongetwijfeld ook af en toe bijstookt met elektriciteit.
Het zou me verbazen als er überhaupt electriciteit dat lokale bedrijventerrein afgaat. Er zitten namelijk nog wel meer grootverbruikers. De rioolreiniging is er ook.
Eigenlijk zijn die molens ook niet het beste voorbeeld. Ze staan inderdaad relatief gunstig, ook omdat er voornamelijk bedrijvigheid zit daar. Plus, ze zijn ook niet zo enorm hoog. Maar het is wel een trend: die dingen worden altijd precies op het randje van een gemeente ingetekend, want dat ziet de betreffende gemeente als een "gunstige locatie". Maar men kijkt daarbij niet veel verder dan de eigen belangen en niet naar de belangen van de mensen die toevallig net "aan de andere kant van het streepje" wonen. En dat geeft dan dus weer regionale conflicten (tot aan bedreigingen richting initiatiefnemers toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Maakt eigenlijk niet uit waar je ze neer wil zetten: je kunt overal (behalve op zee waarschijnlijk) rekenen op forse weerstand.
Maar tegelijk is de aard van de overlast die mensen hebben wel heel verschillend. In een open gebied (zoals bijvoorbeeld grote delen van Friesland en Groningen) hebben windmolens op een veel grotere afstand impact. En die impact wordt versterkt doordat mensen daar vaak juist naartoe zijn gegaan vanwege de weidsheid en ruimtelijkheid.

Maar als ik zie hoe ik zelf woon, ik zou binnen de bebouwing van waar ik woon het waarschijnlijk niet eens doorhebben als er een windmolen op een paar honderd meter afstand zou staan. Grote kans dat ik die niet zie of hoor. Dat zul je waarschijnlijk ook in een bosgebied hebben. Je zult ze waarschijnlijk wel horen, net als dat je in een bos vaak autowegen hoort, maar als je iets verderop bent, dan zul je moeite moeten doen om ze te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn gedachten:
Ik zou met name letten de mate van isolatie/energie label.
Ik denk dat energie zuinige woningen naar verhouding meer in trek blijven. 10 jaar geleden moest het allemaal vol karakter jaren 30 enz , nu ligt meer de nadruk op A label woningen. (Of B die makkelijk verder te isoleren zijn).

Maar als je lang in de woning kunt wonen en je zet de rente 20 jaar vast hoef je je weinig zorgen te maken om de waarde .

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Sport_Life schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Ik denk dat energie zuinige woningen naar verhouding meer in trek blijven. 10 jaar geleden moest het allemaal vol karakter jaren 30 enz , nu ligt meer de nadruk op A label woningen. (Of B die makkelijk verder te isoleren zijn).

Maar als je lang in de woning kunt wonen en je zet de rente 20 jaar vast hoef je je weinig zorgen te maken om de waarde .
Ligt daar echt de nadruk of is dat de wens van de overheid dat daar de nadruk ligt?
Voor de meeste mensen lijkt het energielabel gewoon weer een overheids speeltje waar ze niets mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:31:
[...]
de afsluitdijk zou best dienst kunnen doen als getijde generator. Het is wel even klote voor de visjes die erdoor zwemmen.
Er zijn al jaren proefinstallaties in de Afsluitdijk. Punt is wel dat er veel efficiëntere locaties in Europa zijn voor zulke installaties. Het is dus veel logischer om de miljoenen of miljarden te steken in installaties in, ik noem maar wat, Schotland of Noorwegen in plaats van in de Afsluitdijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:50:
[...]

Maar tegelijk is de aard van de overlast die mensen hebben wel heel verschillend. In een open gebied (zoals bijvoorbeeld grote delen van Friesland en Groningen) hebben windmolens op een veel grotere afstand impact. En die impact wordt versterkt doordat mensen daar vaak juist naartoe zijn gegaan vanwege de weidsheid en ruimtelijkheid.

Maar als ik zie hoe ik zelf woon, ik zou binnen de bebouwing van waar ik woon het waarschijnlijk niet eens doorhebben als er een windmolen op een paar honderd meter afstand zou staan. Grote kans dat ik die niet zie of hoor. Dat zul je waarschijnlijk ook in een bosgebied hebben. Je zult ze waarschijnlijk wel horen, net als dat je in een bos vaak autowegen hoort, maar als je iets verderop bent, dan zul je moeite moeten doen om ze te zien.
Vooral de slagschaduw is gruwelijk irritant. Zeker in een wat drukkere woonwijk zul je ze misschien niet eens horen. Volgens mij is het ook vooral de slagschaduw, die er voor zorgt dat bepaalde molens op bepaalde tijden niet mogen draaien. Je moet je eigenlijk een beetje voorstellen dat je permanent ergens een lamp ziet knipperen. Schijnt dus nogal ongezond te zijn om dat elke dag te ervaren.

Wat mij betreft zetten ze er hier een handjevol in zee. Daar zou ik hooguit net voor zonsondergang iets van kunnen merken, maar ik vermoed dat de dijk hier zelfs al een groot deel van de ellende tegen zou gaan. Maar als ze zo'n ding op ongeveer het zuiden neerzetten, dan ga je echt niet blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Ligt daar echt de nadruk of is dat de wens van de overheid dat daar de nadruk ligt?
Voor de meeste mensen lijkt het energielabel gewoon weer een overheids speeltje waar ze niets mee hebben.
Het label zelf zegt niks natuurlijk, maar je kunt er niet omheen dat de energie transitie ook van invloed gaat zijn op de huizenprijzen. De kosten om een woning te verwarmen zijn enorm toegenomen en dat wordt alleen maar meer. Het wordt een steeds groter onderdeel van de vaste lasten. Veel hypotheeknemers geven ook al korting op energiezuinige woningen (hoe hoger label hoe meer korting), want minder risico enerzijds waardevaster en daarnaast lagere energielasten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 09-03-2022 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:01:
[...]

Er zijn al jaren proefinstallaties in de Afsluitdijk. Punt is wel dat er veel efficiëntere locaties in Europa zijn voor zulke installaties. Het is dus veel logischer om de miljoenen of miljarden te steken in installaties in, ik noem maar wat, Schotland of Noorwegen in plaats van in de Afsluitdijk.
Klopt maar daar hebben we als nederland niets aan. En die dijk is er al daar gaat al dagelijks veel water doorheen met eb en vloed dus we hergebruiken veel van de infra, zelfde kunnen we ook doen met de delta-werken. Een groot deel van de kosten is namelijk een dijk aanleggen.

Overigens kan datzelde gezegd worden over zonne-parken die werken een stuk beter in zuid europa of in noord afrika maar toch leggen we ze hier aan.
Sport_Life schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Het label zelf zegt niks natuurlijk, maar je kunt er niet omheen dat de energie transitie ook van invloed gaat zijn op de huizenprijzen. De kosten om een woning te verwarmen zijn enorm toegenomen en dat wordt alleen maar meer. Het wordt een steeds groter onderdeel van de vaste lasten. Veel hypotheeknemers geven ook al korting op energiezuinige woningen (hoe hoger label hoe meer korting), want minder risico enerzijds waardevaster en daarnaast lagere energielasten.
O ik snap best wel dat als mensen voor hetzelfde geld kunnen kiezen voor label F of label A dat ze dan voor A gaan. Alleen is er met de huidige huizen situatie niet echt een keuze. Het is vooral wat kan je betalen en wat word er verkocht. Huizen zijn geen normale consumenten goederen waar je gewoon kan kiezen tussen 100en verschillende merken en modellen voor bijna dezelfde prijs.

[ Voor 36% gewijzigd door Shadowhawk00 op 09-03-2022 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 09:10:
[...]

Klopt maar daar hebben we als nederland niets aan. En die dijk is er al daar gaat al dagelijks veel water doorheen met eb en vloed dus we hergebruiken veel van de infra, zelfde kunnen we ook doen met de delta-werken. Een groot deel van de kosten is namelijk een dijk aanleggen.

Overigens kan datzelde gezegd worden over zonne-parken die werken een stuk beter in zuid europa of in noord afrika maar toch leggen we ze hier aan.

[...]

O ik snap best wel dat als mensen voor hetzelfde geld kunnen kiezen voor label F of label A dat ze dan voor A gaan. Alleen is er met de huidige huizen situatie niet echt een keuze. Het is vooral wat kan je betalen en wat word er verkocht. Huizen zijn geen normale consumenten goederen waar je gewoon kan kiezen tussen 100en verschillende merken en modellen voor bijna dezelfde prijs.
Moet zeggen dat wij toch echt niet naar huizen hebben gekeken met een laag energielabel. Dat gaat vaak samen met bouwjaar en natuurlijk ook het energieverbruik. Denk dat er wel meer mensen zo zijn. Je ziet ook wel dat huizen met een lager energielabel goedkoper zijn voor het zelfde oppervlak etc. De keuze is dan inderdaad nog minder, anders maar niet verhuizen voor ons. Helemaal nu gaat het nog belangrijker worden natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
[...]10 jaar geleden moest het allemaal vol karakter jaren 30 enz , nu ligt meer de nadruk op A label woningen. (Of B die makkelijk verder te isoleren zijn).
Waar baseer je dat op? Als ik kijk naar jaren 30 woningen met energielabel G in mijn omgeving gaan die als warme broodjes over de toonbank (lees: 15%+ overboden), veel harder dan woningen jonger dan bouwjaar 2000. Volgens mij is de aantrekkingskracht van het karakter van een jaren 20/30 woning redelijk tijdloos. Een huis kopen blijft toch iets waar ook veel emotie bij komt kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s041507
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-03-2022
[...]

Het is een redelijk oude woning (1938) maar wel recent opgeknapt en energielabel B. Het is een mooie woning en ik zou er lang in kunnen wonen, maar het wordt waarschijnlijk tussen de 3 en 5 jaar. Ik lees dat dat mogelijk een probleem kan zijn als het huis onder water staat, ook al zijn andere woningen ook in waarde gedaald.

Daarnaast voelt het vervelend als meteen na koop de prijzen dalen. Het gaat om net iets meer geld natuurlijk dan een vliegticket die de volgende week ineens 300 euro goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Nuevocasa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:00:
[...]

Moet zeggen dat wij toch echt niet naar huizen hebben gekeken met een laag energielabel. Dat gaat vaak samen met bouwjaar en natuurlijk ook het energieverbruik. Denk dat er wel meer mensen zo zijn. Je ziet ook wel dat huizen met een lager energielabel goedkoper zijn voor het zelfde oppervlak etc. De keuze is dan inderdaad nog minder, anders maar niet verhuizen voor ons. Helemaal nu gaat het nog belangrijker worden natuurlijk.
Als je de keuze hebt wel ja, maar hoeveel mensen hebben die keuze. Als je een woning moet hebben en je hebt de keuze uit duur huren of kopen waarbij je nog wat moet isoleren.
Een woning met label F kan je natuurlijk ook vrij gemakkelijk een aantal labels omhoog trekken en dat kan je in stappen doen. En 300k betalen nu en de komende paar jaar 30k is misschien beter te behappen dan nu ineens 330k betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:50
Hbeez schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:05:
[...]

Waar baseer je dat op? Als ik kijk naar jaren 30 woningen met energielabel G in mijn omgeving gaan die als warme broodjes over de toonbank (lees: 15%+ overboden), veel harder dan woningen jonger dan bouwjaar 2000. Volgens mij is de aantrekkingskracht van het karakter van een jaren 20/30 woning redelijk tijdloos. Een huis kopen blijft toch iets waar ook veel emotie bij komt kijken.
Niet te vergeten dat die jaren 30 huizen vaak een fatsoenlijke tuin hebben waarbij de nieuwe woningen een postzegeltje hebben waar je net buiten kunt zitten.
Ik kan iig wel zeggen dat hier in de buurt het type huis waar ik in woon (jaren 30) veel sterker in prijs is gestegen dan de nieuwere huizen (mijn WOZ ligt daardoor nu op zo'n 60% van wat er voor een soortgelijk huis is gboden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hbeez
s041507 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Het is een redelijk oude woning (1938) maar wel recent opgeknapt en energielabel B. Het is een mooie woning en ik zou er lang in kunnen wonen, maar het wordt waarschijnlijk tussen de 3 en 5 jaar. Ik lees dat dat mogelijk een probleem kan zijn als het huis onder water staat, ook al zijn andere woningen ook in waarde gedaald.

Daarnaast voelt het vervelend als meteen na koop de prijzen dalen. Het gaat om net iets meer geld natuurlijk dan een vliegticket die de volgende week ineens 300 euro goedkoper is.
Een gerenoveerde jaren 30 woning met energielabel B.. ik zou instappen. Je kunt afwachten hoe de markt zich ontwikkelt en proberen te timen, maar zodra het voor jou een goed instapmoment lijkt zal het dat ook voor vele anderen zijn. Daarnaast kan de onzekerheid nog maanden/jaren duren en heb je nu geen woning, dus begin je op te bouwen/af te lossen, waardoor ook als de huizenprijzenstijging volledig stagneert 3-5 jaar waarschijnlijk een (veel) betere deal is dan blijven zitten waar je nu zit. Zou wel letten op geen hoge onderhoudskosten op korte termijn zoals dak vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:17:
[...]

Niet te vergeten dat die jaren 30 huizen vaak een fatsoenlijke tuin hebben waarbij de nieuwe woningen een postzegeltje hebben waar je net buiten kunt zitten.
Ik kan iig wel zeggen dat hier in de buurt het type huis waar ik in woon (jaren 30) veel sterker in prijs is gestegen dan de nieuwere huizen (mijn WOZ ligt daardoor nu op zo'n 60% van wat er voor een soortgelijk huis is gboden)
Tja de kavelgrote is we wat minder, maar goed daar kan je op aanpassen. Ipv een herdershond neem je een chiwawa dat scheelt al in tuingrote.

Maar de prijzen slaan hier bij mij in de buurt nu ook een beetje door. Waarbij ik sommige prijzen echt niet meer snap, appartement van 71M2 kost evenveel dan een huisje(met tuin) van 100M2 + 80M2(tuin). Nu is beide niet erg ruim maar lijkt me dat het appartement je dan toch minder waarde voor je geld geeft dan het huisje. Ligging is het ook niet met 3km verschil tussen de 2 locaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Als je de keuze hebt wel ja, maar hoeveel mensen hebben die keuze. Als je een woning moet hebben en je hebt de keuze uit duur huren of kopen waarbij je nog wat moet isoleren.
Een woning met label F kan je natuurlijk ook vrij gemakkelijk een aantal labels omhoog trekken en dat kan je in stappen doen. En 300k betalen nu en de komende paar jaar 30k is misschien beter te behappen dan nu ineens 330k betalen.
Natuurlijk heb je groepen die de keuze niet hebben. Maar een veel grotere groep heeft dat natuurlijk wel. Een energie zuinig huis gaat wel degelijk belangrijker worden. De jaren 30 woningen zijn misschien een uitzondering. Maar als je naar de woningen kijkt uit de jaren 60 TM 90 zijn die hier echt wel goedkoper dan nieuwere zuinigere woningen. Daarnaast wil je juist nu zsm een energie zuinig huis en is het interessant om iets meer hypotheek te betalen voor een energie zuinig huis maar dan flink minder aan energie. Veel hypotheek verstrekkers geven zelfs korting voor een energie zuinig huis en kun je extra hypotheek krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nuevocasa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Natuurlijk heb je groepen die de keuze niet hebben. Maar een veel grotere groep heeft dat natuurlijk wel. Een energie zuinig huis gaat wel degelijk belangrijker worden. De jaren 30 woningen zijn misschien een uitzondering. Maar als je naar de woningen kijkt uit de jaren 60 TM 90 zijn die hier echt wel goedkoper dan nieuwere zuinigere woningen. Daarnaast wil je juist nu zsm een energie zuinig huis en is het interessant om iets meer hypotheek te betalen voor een energie zuinig huis maar dan flink minder aan energie. Veel hypotheek verstrekkers geven zelfs korting voor een energie zuinig huis en kun je extra hypotheek krijgen.
Eigenlijk alle oudere woningen die nu duurder zijn dan nieuwbouw zijn duurder omdat ze op betere locaties in de stad staan. Aan de locatie kan je niks wijzigen, aan energie zuinigheid wel. Ik verwacht wat dat betreft weinig verschuiving. Mensen die in de stad willen wonen gaan niet verhuizen naar een buitenwijk als ze de keus hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Z___Z schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Eigenlijk alle oudere woningen die nu duurder zijn dan nieuwbouw zijn duurder omdat ze op betere locaties in de stad staan. Aan de locatie kan je niks wijzigen, aan energie zuinigheid wel. Ik verwacht wat dat betreft weinig verschuiving. Mensen die in de stad willen wonen gaan niet verhuizen naar een buitenwijk als ze de keus hebben.
Het grootste risico met slecht geïsoleerde huizen zie ik vooral in banken die straks mogelijk fors minder hypotheek geven voor een huis met in potentie torenhoge energiekosten. Wanneer dit gebeurd zal dit ongetwijfeld effecten hebben op de woningwaarde voor deze categorie.

Ik zou mijn handen niet branden aan het oude slecht geïsoleerde spul :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Z___Z schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:32:
[...]

Locatie is het enige verschil inderdaad. Maar goed, als je een vergelijkbare locatie hebt zie ik hier (regio Zwolle) wel steeds grotere verschillen in prijzen. En toch ook veel mensen hebben minder zin in enorme verbouwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Nuevocasa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:27:
[...]

Die hypotheken hebben ze ook om je huis energiezuinig te maken. Dus als je Label F koopt kan je meer hypotheek nemen als je dat overige gebruikt voor energie besparende dingen. Dus in dat opzicht maakt het niet heel veel uit of je nu geisoleerd koopt of gaat isoleren na de aankoop.
Uiteindelijk ben ik het wel met je eens dat een goed geisoleerde woning steeds belangrijker word maar of je die out of the box geisoleerd koopt of zelf energiezuinig maakt is minder van belang

Persoonlijk zou ik liever iets goedkoper een Label F huis kopen dan een Label A omdat je in de eerste variant veel meer nog kan bepalen hoe je dingen oplost. Panelen zijn leuk maar een zonneboiler bijvoorbeeld ook. HR+++ glas is leuk maar misschien in combinatie met kunststof kozijnen ook ( of juist niet )
Maar goed ik kan ook best veel zelf dus een zolder isoleren kost maar een paar 100 euro aan materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

s041507 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:08:
[...]
Het is een redelijk oude woning (1938) maar wel recent opgeknapt en energielabel B. Het is een mooie woning en ik zou er lang in kunnen wonen, maar het wordt waarschijnlijk tussen de 3 en 5 jaar.
Waarom weet je van tevoren al dat je er zo kort gaat wonen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Die hypotheken hebben ze ook om je huis energiezuinig te maken. Dus als je Label F koopt kan je meer hypotheek nemen als je dat overige gebruikt voor energie besparende dingen. Dus in dat opzicht maakt het niet heel veel uit of je nu geisoleerd koopt of gaat isoleren na de aankoop.
Uiteindelijk ben ik het wel met je eens dat een goed geisoleerde woning steeds belangrijker word maar of je die out of the box geisoleerd koopt of zelf energiezuinig maakt is minder van belang

Persoonlijk zou ik liever iets goedkoper een Label F huis kopen dan een Label A omdat je in de eerste variant veel meer nog kan bepalen hoe je dingen oplost. Panelen zijn leuk maar een zonneboiler bijvoorbeeld ook. HR+++ glas is leuk maar misschien in combinatie met kunststof kozijnen ook ( of juist niet )
Maar goed ik kan ook best veel zelf dus een zolder isoleren kost maar een paar 100 euro aan materialen.
Ik ben benieuwd hoe je koudebruggen in de constructie gaat oplossen, oudbouw krijg je nooit op het niveau van nieuwbouw. De investering die nodig zijn om het op niveau te krijgen zie je nog niet terug in de marktprijzen, veel oudbouw is wat mij betreft op dit moment daarom overgewaardeerd, die correctie zal nog komen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:26:
[...]

Tja de kavelgrote is we wat minder, maar goed daar kan je op aanpassen. Ipv een herdershond neem je een chiwawa dat scheelt al in tuingrote.
Maar mensen willen uiteindelijk toch die herdershond kwijt kunnen. Iig is dat belangrijker dan honderd euro per maand extra stookkosten.
Maar de prijzen slaan hier bij mij in de buurt nu ook een beetje door. Waarbij ik sommige prijzen echt niet meer snap, appartement van 71M2 kost evenveel dan een huisje(met tuin) van 100M2 + 80M2(tuin). Nu is beide niet erg ruim maar lijkt me dat het appartement je dan toch minder waarde voor je geld geeft dan het huisje. Ligging is het ook niet met 3km verschil tussen de 2 locaties.
Klopt, dat appartementen zoveel waard blijven heb ik nooit gesnapt. Zeker omdat je dan ook nog vaak met servicekosten te maken hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Zo zie je maar. Iedereen heeft weer andere voorkeuren. Ken toch ook veel mensen die zelf niet zo handig zijn en ook minder zin hebben in een verbouwing. Daarom denk ik dus inderdaad wel dat het steeds belangrijker gaat worden. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nuevocasa schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:37:
[...]

Locatie is het enige verschil inderdaad. Maar goed, als je een vergelijkbare locatie hebt zie ik hier (regio Zwolle) wel steeds grotere verschillen in prijzen. En toch ook veel mensen hebben minder zin in enorme verbouwingen.
Ja op dezelfde locatie helemaal mee eens. Hier in onze buurt worden nieuwbouw huizen voor 200k meer verkocht dan jaren 90 huizen. Maar huizen van begin 20e eeuw gaan ook voor die prijzen. Dus blijkbaar zijn ‘90 huizen niet zo populair:p

Ik zou geen 200k meer over hebben voor een iets zuiniger huis met hetzelfde oppervlakte als een jaren 90 huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:26:
Appartementen zijn inderdaad bizar duur, en volgens mij komt het omdat er in Nederland decennialang te weinig van gebouwd zijn. We hebben relatief veel singles (van allerlei leeftijden) die samen de prijzen omhoogstuwen totdat er amper nog verschil is met een grondgebonden woning.
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:40:
Ik ben benieuwd hoe je koudebruggen in de constructie gaat oplossen, oudbouw krijg je nooit op het niveau van nieuwbouw. De investering die nodig zijn om het op niveau te krijgen zie je nog niet terug in de marktprijzen, veel oudbouw is wat mij betreft op dit moment daarom overgewaardeerd, die correctie zal nog komen.
Óf het is een enorme koudebrug, bijvoorbeeld een steensmuur, en dan zul je van binnen of buiten moeten isoleren. Óf het is een kleine koudebrug (bijv. een doorlopende latei bij een venster) en dan is het voor je energierekening niet belangrijk.

En ja, natuurlijk is nieuwbouw voorzien van kunstige bouwknopen die alle potentiële problemen met damp/warmte/koudedoorslag afvangen, dus nieuwbouw is altijd (in theorie) beter. Maar hoeveel heb je daarvoor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
Cruiseganger schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:11:
[...]

Ook de Rabobank heeft per vandaag ,2 maart de hypotheekrente weer tussentijds verhoogd . Dit ondanks dat de 10 jaars rente op de Nederlandse Staatsobligatie vanwege de Oekraïne oorlog op 1 maart in een dag halveerde van 0,4% naar 0,2 % . Deze is vandaag 2 maart weer opgelopen naar 0,27%. De rente bij de Rabobank voor een
Annuïteitenhypotheek met < 65% LTV is voor 10 jaar nu 1,81% en 20 jaar vast 2,12%. Blijkbaar spelen er dus momenteel naast de ontwikkeling van de kapitaalmarktrente nog andere factoren waarom vooral banken niet terugdeinzen in korte tijd sterk te verhogen.
En hij is weer boven de 0,4%....

Wij konden helaas pas vorige week de rente vastzetten bij ING voor zelfbouw. Zitten nu op iets boven de 2% voor 20 jaar vast. Heb even een paar dagen gebaalt, maar snel naast me neergelegd. Het is wat het is. Wij kunnen in ieder geval ons droomhuis bouwen. Verwacht dat de rente wel stabiliseert of mogelijk nog iets stijgt. Er zijn natuurlijk 2 tegenstrijdige ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01:03
Sinds een paar dagen zie ik een paar Funda woningen met hogere prijzen dan in Februari of Januari 2022 (alleen puur gevoel en niet nauwkeurig bekeken). Zien jullie het ook ?

Als ja, klinkt het logisch aangezien hogere inflatie (hogere olie prijzen, duurdere brood) en meer geld geprint voor militaire activiteiten, denk ik. Maar heel snel gezien in de huizenmarkt, is dit erg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:45:
[...]

Klopt, dat appartementen zoveel waard blijven heb ik nooit gesnapt. Zeker omdat je dan ook nog vaak met servicekosten te maken hebt.
Heel irritant ja, mensen zeggen wel eens waarom ga je niet kleiner wonen, waarom niet in een appartement, je bent toch alleen. Er staan gezinnen in de rij voor mijn woning, maar ik kan geen kleiner huis of appartement krijgen dan het huis wat ik nu heb.

En zeker niet voor dezelfde maandlasten aangezien je aan een huis veel meer zelf kan doen qua besparingen.

En dan idd die servicekosten nog die met huidige hypotheken zo 25% erbij op doet.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 09-03-2022 12:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:38:
[...]

Heel irritant ja, mensen zeggen wel eens waarom ga je niet kleiner wonen, waarom niet in een appartement, je bent toch alleen. Er staan gezinnen in de rij voor mijn woning, maar ik kan geen kleiner huis of appartement krijgen dan het huis wat ik nu heb.

En zeker niet voor dezelfde maandlasten aangezien je aan een huis veel meer zelf kan doen qua besparingen.

En dan idd die servicekosten nog die met huidige hypotheken zo 25% erbij op doet.
Yup, dat is precies de reden waarom ik (al een tijdje geleden) van een maisonette naar een rijtjeshuis ben verhuisd. De ruimte binnen was hetzelfde, er kwam een tuin+schuur bij, en de hypotheek steeg weliswaar iets, maar door het wegvallen van de servicekostem waren de maandlaasten toch ruim lager.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:34:
[...]

Het grootste risico met slecht geïsoleerde huizen zie ik vooral in banken die straks mogelijk fors minder hypotheek geven voor een huis met in potentie torenhoge energiekosten. Wanneer dit gebeurd zal dit ongetwijfeld effecten hebben op de woningwaarde voor deze categorie.
Je praat met de huidige energieprijzen over ~4K extra energieuitgaven op jaarbasis voor een gemiddeld tov energiezuinig huis.

De huidige prijs is een uitschieter. Aan de andere kant zijn de prijzen van 2020 ook op lange termijn niet reël.

Zelfs als je dit als uitgave meeneemt (ipv als woningwaarde) hakt het flink in het maximum te lenen bedrag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ted038
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:18
redwing schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:48:
[...]

Yup, dat is precies de reden waarom ik (al een tijdje geleden) van een maisonette naar een rijtjeshuis ben verhuisd. De ruimte binnen was hetzelfde, er kwam een tuin+schuur bij, en de hypotheek steeg weliswaar iets, maar door het wegvallen van de servicekostem waren de maandlaasten toch ruim lager.
"Servicekosten" zal je toch ook deels moeten reserveren alszijnde aankomende onderhoudskosten als schilderwerk etc ( al zal het minder hoeven als je zelf handig bent etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
ANdrode schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Je praat met de huidige energieprijzen over ~4K extra energieuitgaven op jaarbasis voor een gemiddeld tov energiezuinig huis.

De huidige prijs is een uitschieter. Aan de andere kant zijn de prijzen van 2020 ook op lange termijn niet reël.

Zelfs als je dit als uitgave meeneemt (ipv als woningwaarde) hakt het flink in het maximum te lenen bedrag.
4k is wel een beetje absurd hoog bedrag dat zou betekenen dat je voorschot dus ruim 300 euro per maand meer is.
Gemiddeld betaal je 150 euro per maand ( even snelle google naar een gemiddelde gedaan ). Dus vergeleken daarmee is 300 euro per maand meer wel erg extreem veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:01:
[...]

4k is wel een beetje absurd hoog bedrag dat zou betekenen dat je voorschot dus ruim 300 euro per maand meer is.
Gemiddeld betaal je 150 euro per maand ( even snelle google naar een gemiddelde gedaan ). Dus vergeleken daarmee is 300 euro per maand meer wel erg extreem veel meer.
Met 1500 kuub gas tegen 2 euro meer dan het jaar ervoor gaat het hard.

Gezien de torenhoge inflatie had de ECB allang de rente op 8% moeten zetten, maar kortetermijn pijn voorkomen lijkt nog steeds de voorkeur te hebben boven langetermijn prijsstabiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:01:
De prijzen van een kuub gas zijn ongeveer verdrievoudigd tov. 2020. Je moet een stevige gasrekening hebben om aan 4k/jaar te komen: het prijsverschil is €1,56 per kuub, dus zo'n 2564 m³ op jaarbasis.

Dat is zeker niet "gemiddeld", maar ook niet onrealistisch voor een vrijstaande, slecht geisoleerde woning.

Het gemiddelde huishouden zal met de huidige prijzen ook 2K per jaar gaan betalen. Isoleren wordt ineens rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ted038 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:53:
[...]

"Servicekosten" zal je toch ook deels moeten reserveren alszijnde aankomende onderhoudskosten als schilderwerk etc ( al zal het minder hoeven als je zelf handig bent etc )
Als je ziet wat je aan servicekosten betaald is dat in de meeste gevallen veel meer dan je zelf aan onderhoud uit zou geven. Zo zitten er vaak grote kosten bij voor schoonhouden van de openbare ruimtes, wat je in een huis niet hebt.

Aan de andere kant zijn er echter genoeg mensen die voor het gemak van een appartement best goed willen betalen. Je hebt ten slotte geen tuin en het onderhoud wordt grotendeels gedaan. Prima natuurlijk, ieder zijn eigen voorkeur. Maar de mijne is het niet ;)

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:07:
[...]

Als je ziet wat je aan servicekosten betaald is dat in de meeste gevallen veel meer dan je zelf aan onderhoud uit zou geven. Zo zitten er vaak grote kosten bij voor schoonhouden van de openbare ruimtes, wat je in een huis niet hebt.

Aan de andere kant zijn er echter genoeg mensen die voor het gemak van een appartement best goed willen betalen. Je hebt ten slotte geen tuin en het onderhoud wordt grotendeels gedaan. Prima natuurlijk, ieder zijn eigen voorkeur. Maar de mijne is het niet ;)
Klopt ieder zijn ding, servicekosten is ongeveer 90% reservering groot onderhoud de overige 10% is overhead en schoonmaak. Maar goed veel mensen hebben ook een schoonmaakster in huis of een tuinman. Dan is het wel normaal maar als een VVE een tuinman betaald is het vreemd?

Maar het is een keuze, ik woon zelf ook liever in een huis met tuin. Er zijn ook genoeg mensen die niet kunnen sparen ( als in geld moet op ) dus daarvoor is een VVE ideaal aangezien ze maandelijks automatisch moeten sparen voor groot onderhoud.

Ook lekker simplistisch, waarom ga je niet in een appartement wonen? Waarom wel? Ik kan mijn woning zelf goed betalen en ik heb daar plezier van waarom zou ik kleiner moeten wonen omdat andere mensen een groter huis willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara

pizzacabonara

It's a put on..

CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:06:
[...]

De prijzen van een kuub gas zijn ongeveer verdrievoudigd tov. 2020. Je moet een stevige gasrekening hebben om aan 4k/jaar te komen: het prijsverschil is €1,56 per kuub, dus zo'n 2564 m³ op jaarbasis.

Dat is zeker niet "gemiddeld", maar ook niet onrealistisch voor een vrijstaande, slecht geisoleerde woning.

Het gemiddelde huishouden zal met de huidige prijzen ook 2K per jaar gaan betalen. Isoleren wordt ineens rendabel.
Isoleren is een oplossing, maar niet een oplossing voor deze extreem hoge prijzen. Daar kun je niet tegen aan isoleren. Bovendien laat isoleerbaarheid en de efficitivitet vaak te wensen over bij oudere woning. Het kan wel, maar dan is het huis platgooien en terugbouwen duurzamer.

[ Voor 10% gewijzigd door pizzacabonara op 09-03-2022 13:16 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:11:
[...]
Ook lekker simplistisch, waarom ga je niet in een appartement wonen? Waarom wel? Ik kan mijn woning zelf goed betalen en ik heb daar plezier van waarom zou ik kleiner moeten wonen omdat andere mensen een groter huis willen.
Omdat ze dan automatisch denken dat je goedkoper uit bent, goedbedoeld misschien, maar het is helaas in werkelijkheid niet zo. Zit nu met veel loze ruimte.

Servicekosten schieten overigens wel hard omhoog als je ook dingen als een parkeergarage en lift e.d. hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:52:
[...]

Een gemiddelde tussenwoning verbruikt jaarlijks 1140 m3 gas.
Een zuinige tussenwoning 500m3 gas.

Dat scheelt dus ruim 600m3 gas.

Als we het hebben over 4000 euro extra per jaar moet de gasprijs dus gemiddeld 6,25 euro per m3 zijn.

---

Misschien bedoel jet het verschil tussen een zuinige* (500m3) en super-onzuinige** (1830 m3).

Dat komt op 4k per jaar bij een gemiddelde gasprijs van 3 euro. Zelfs in deze oorlogs crisismaand komen we daar nog niet aan.

---

* https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85140NED/table
zuinig : 10e percentiel
super-onzuinig : 90e percentiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:12
JDx schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Omdat ze dan automatisch denken dat je goedkoper uit bent, goedbedoeld misschien, maar het is helaas in werkelijkheid niet zo. Zit nu met veel loze ruimte.

Servicekosten schieten overigens wel hard omhoog als je ook dingen als een parkeergarage en lift e.d. hebt.
Servicekosten zijn inderdaad nogal onderhevig aan de geleverde faciliteiten. Een lift is toch al snel vrij standaard in grotere complexen. Regelingen met parkeergarages kunnen tweeledig zijn, dit wil nog wel eens separaat gefaciliteerd zijn. Maar wat je natuurlijk ook met nodige frequentie ziet binnen het duurdere segment is bijvoorbeeld inpandig zwembad en sportfaciliteiten, een gedeeld dakterras tot soms zelfs een bemand inpandig pakketpunt.

Zeker hierbij gaan de kosten natuurlijk rap omhoog.

En verschuift het begrip servicekosten natuurlijk ook langzamerhand wel meer richting luxe in plaats van zozeer noodzakelijk onderhoud dat je in je eigen huis ook zou hebben.

Het enige echte voordeel van sommige appartementen is gewoon locatie. Bijvoorbeeld waar ik nu zelf woon, midden in het stadscentrum van Rotterdam. Ik stap de deur uit en ben 1 minuut lopen verwijderd van de koopgoot. Met een minuut of 3 sta ik op de meent of in de Markthal. Een eigen huis van waaruit dit mogelijk is, bestaat nagenoeg niet. Of is echt niet goedkoper dan een appartement, zeker niet met een beetje oppervlakte.

Met name indien je ook nog op zoek bent naar iets dat niet ergens begin vorige eeuw of ouder gebouwd is, maar gewoon een moderne woning is, isolatie e.d. goed op orde is, kom je toch al snel uit diep in een buitenwijk indien je een eigen woning zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
pizzacabonara schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 13:15:
Isoleren is een oplossing, maar niet een oplossing voor deze extreem hoge prijzen. Daar kun je niet tegen aan isoleren. Bovendien laat isoleerbaarheid en de efficitivitet vaak te wensen over bij oudere woning. Het kan wel, maar dan is het huis platgooien en terugbouwen duurzamer.
Je hebt in die zin gelijk dat - zolang je huis energie verbruikt - je de prijsschommelingen blijft voelen. Wel kun je de impact van die prijsschommelingen enorm dempen.
Bovendien laat isoleerbaarheid en de efficitivitet vaak te wensen over bij oudere woning. Het kan wel, maar dan is het huis platgooien en terugbouwen duurzamer.
Dat hangt natuurlijk van het huis af, maar als het huis bouwkundig nog goed is? De bulk van het Nederlands huizenbestand is ergens tussen 1950 en 1980 gebouwd. Niet fantastisch geisoleerd, maar zeker niet verrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
psychodude schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:54:
[...]

Het enige echte voordeel van sommige appartementen is gewoon locatie. Bijvoorbeeld waar ik nu zelf woon, midden in het stadscentrum van Rotterdam. Ik stap de deur uit en ben 1 minuut lopen verwijderd van de koopgoot. Met een minuut of 3 sta ik op de meent of in de Markthal. Een eigen huis van waaruit dit mogelijk is, bestaat nagenoeg niet. Of is echt niet goedkoper dan een appartement, zeker niet met een beetje oppervlakte.
Ik ken genoeg mensen die juist bewust kiezen voor een appartement omdat de VvE ze dan in veel dingen ontzorgt. Met twee linkerhanden en een drukke baan moeten ze anders voor elk wissewasje iemand inhuren en, vooral ook, dat zelf uitzoeken en regelen. Dat gedoe kopen ze graag af voor een paar honderd euro VvE per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:58:
Dat hangt natuurlijk van het huis af, maar als het huis bouwkundig nog goed is? De bulk van het Nederlands huizenbestand is ergens tussen 1950 en 1980 gebouwd. Niet fantastisch geisoleerd, maar zeker niet verrot.
Ik zit midden in de renovatie van een jaren '50 woning. Mijn eerlijke mening: gooi maar plat.

De bouwkundige staat, tja, de fundering en de stenen zijn prima, maar voor de rest is het allemaal wel een beetje op.
Dat ik mijn uren niet reken scheelt, maar dan nog is het eigenlijk economisch niet te doen en het eindresultaat is eigenlijk nog steeds niet ideaal. Spouwmuurisolatie is leuk, maar het blijft fors minder dan bij nieuwbouw en koudebruggen heb je ook overal.
(Qua werk, alle installaties waren op, kozijnen & ramen, dakbedekking + isolatie, overal vloerverwarming en dan nieuwe badkamer (de oude was lek) en een nieuwe keuken (die ook al links en rechts uit elkaar viel)

Als de bouw nog een keer in een dipje terecht komt, dan is het geen slecht plan om alvast de slechtste van die generatie plat te gooien. Daarom pleit ik ook voor een overschot qua woningen, dan kunnen we eens beginnen met saneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
[b]blep93 in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"blep93 schreef op Misschien bedoel jet het verschil tussen een zuinige* (500m3) en super-onzuinige** (1830 m3).

Dat komt op 4k per jaar bij een gemiddelde gasprijs van 3 euro. Zelfs in deze oorlogs crisismaand komen we daar nog niet aan.

* https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/85140NED/table
zuinig : 10e percentiel
super-onzuinig : 90e percentiel
90e percentiel van de aardgaswoningen. Daarnaast zijn er nog de woningen zonder aardgas, zonder vastrecht daarvoor.

De gasprijs is erg volatiel en zal wel zo blijven, gisteren zat je boven de 3 euro/m3 Inc belasting, nu gelukkig niet meer.

Het lijkt mij reëel dat energiekosten bij leenruimte worden meegenomen als ze een langere tijd hoog blijven.
Pagina: 1 ... 55 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg