Sport_Life schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 13:05:
[...]
En je bent starter?
Knappe starter die zonder overwaarde/Crypto een woning koopt zonder maximaal te lenen. (ik startte in 2011 ook met de max hypotheek). Wat vaak de beperkende factor is bij een huizencrisis is de LTV (waarde vs hypotheek). Je hebt weinig aan 80% van je leencapaciteit als je woning 50k onder water staat en je wilt/moet verhuizen. Dan zegt de bank kom maar op met die 50k

.
Imo is er niet zoveel mis met een maximale lening (hoge ITV), als er maar genoeg spaargeld/eigen geld in zit en de vooruitzichten op de arbeidsmarkt goed zijn.
Ik denk dat niet iedereen "max hypotheek" hetzelfde leest;
- Lening ten opzichte van waarde woning (100% of zelfs meer LTV)
- Lening ten opzichte van inkomen (wordt bepaald door de hypotheekverstrekker, LTI)
Starters zullen heel vaak geen / weinig vermogen hebben dus vaak een heel hoge LTV doen (is mijn verwachting). Dit is enigszins gevaarlijk als prijzen echt gaan dalen, maar zolang je blijft wonen niet direct erg, als je ruimte in je inkomen hebt om te sparen om schokken op te vangen (tijdelijk geen werk bijv). Het is in dat geval zelfs bijna verstandiger om een hogere LTV te doen en geld beschikbaar te houden als buffer. Je buffer in je huis stoppen is m.i. onverstandig.
Echter als je (ook) maximaal leent t.o.v. je inkomen, dan betekent dat je maandlasten hypotheek toch wel richting "spannend" gaan volgens de maatstaven van zowel nibud als hypotheekverstrekkers. Als dan je inkomen wegvalt, heb je direct een probleem. Echter hier geldt weer voor starters dat je in de regel vrij snel in inkomen vooruit gaat. Toch denk ik dat er best veel starters zijn die niet maximaal LTI doen. Wij destijds in elk geval niet (Rabo keek met grote ogen naar ons toen we aangaven toch in een ton lagere prijsklasse te kijken dan ze wilden financieren, in 2005, dat wel)
En als je 2 met 1 maximaal combineert, en je kocht in 2007, en je werd werkloos in 2009, dan is de kans groot dat je nu in de schuldsanering zit.
[
Voor 6% gewijzigd door
jurjen_g op 22-02-2022 13:24
]