Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01:48
martin_v_z schreef op maandag 7 februari 2022 @ 21:55:
[...]

Los van sociale huur zit bij huur altijd overhead. Dus dat kan nooit goedkoper zijn dan kopen. Als iemand dus het risico kan dragen om voor een langere tijd de hypotheek af te lossen zou deze vrijwel altijd moeten kunnen kopen. Het enige wat huur wel doet is een risico bij groot onderhoud te spreiden. Zie dat als een soort verzekering. Hier hebben we dan ook voor veel gevallen de optie om een verzekering te nemen..
Ik heb nog nooit gehoord van een verzekering tegen onderhoud voor je woning.

Belangrijk punt in je betoog is de zinsnede 'als iemand het risico kan dragen'. Nog los van de vraag of iedereen die het risico kan dragen ook dat risico wil dragen. Er zijn een hoop mensen bij wie het risico van een eigen huis op zijn zachtst gezegd niet heel erg passend is. Maar die in de huidige markt toch gedwongen worden om naar koop te zoeken. Omdat er weinig betaalbare huur vrij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Wel voor studenten met studieschuld maar niet voor normale studenten die geen schulden hebben gemaakt of starters die nog niet hebben kunnen slagen op de wonnigmarkt:

https://www.rtlnieuws.nl/...huld-starters-woningmarkt

?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-09 06:58
lama83 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:06:
Wel voor studenten met studieschuld maar niet voor normale studenten die geen schulden hebben gemaakt of starters die nog niet hebben kunnen slagen op de wonnigmarkt:

?
Lijkt me niet dat die garantie verder zou strekken dan maximaal de hoogte van de studieschuld. Je zou kunnen stellen dat het meer een level playing field creëert tussen studenten met en zonder studieschuld. Klinkt wel weer aardig voor het individu met een studieschuld, maar het is weer diezelfde plaat voor de kop dat méér financieringsruimte de starter in het algemeen niet gaat helpen.

Dit is allemaal symptoom bestrijding wat op macro niveau de bubbel alleen maar verder opblaast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:36
Met de komst van het leenstelsel mag je je afvragen of studenten zonder schulden nog wel zo "normaal" zijn. Als die '83' iets zegt over je geboortejaar heb jij met een heel ander stelsel van studiefinanciering te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is toch veel gemakkelijker op te lossen (zonder risico voor gemeentes) als de studieschuld niet meetelt bij berekening maximale hypotheek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-11-2024

?
Ben het daar ook niet meer eens. Wel met het feit dat de generatie studenten in 2015 wel behoorlijk voor de gek is gehouden. Toen het leenstesel werd ingevoerd werd er op het hart gedrukt dat de schulden geen invloed hadden op de hypotheek, nu we een aantal jaren verder zijn en studieschulden uiteindelijk toch wel mee tellen.
Het aflossen van de schuld zal het probleem niet zijn, bij een modaal inkomen voor de rest van je leven los je uiteindelijk iets meer dan de helft van je schuld af, de rest wordt dan kwijtgescholden :+

Maar de invloed op een hypotheek is bij invoeren van het stelsel behoorlijk gebagatelliseerd

Edit: Ik zou als student met schuld eerder bang zijn dat de overheid de rente gaat verhogen in de toekomst om wat toekomstige begrotingen dicht te krijgen :)

[ Voor 7% gewijzigd door joerdj op 08-02-2022 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Laatst online: 28-09 06:58
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:37:
[...]

Dit is toch veel gemakkelijker op te lossen (zonder risico voor gemeentes) als de studieschuld niet meetelt bij berekening maximale hypotheek?
Qua wetgeving en invoering een stuk complexer daar je het risico bij de bank neerlegt. Niet alleen zitten ze daar niet op te wachten, het botst ook met bepaalde zorgplichten die ze zijn opgelegd. Door vanuit de overheid een garantie te verlenen omzeilen ze die slangenkuil. Gemakkelijker zou zijn als de rijksoverheid die garantie zou verlenen.

Nu vind ik het sowieso een kut idee, maar helemaal als lokale overheden hier op eigen houtje al dan niet mee aan de slag gaan. Misschien zien krimpgemeentes het als een leuk lokkertje om starters aan te trekken.

[ Voor 9% gewijzigd door Tuttel op 08-02-2022 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Met de komst van het leenstelsel mag je je afvragen of studenten zonder schulden nog wel zo "normaal" zijn.
Dat schulden voor hedendaagse studenten de 'standaard' is, lijkt me wel duidelijk. Een betere vraag zou m.i. zijn waarom je deze schulden niet of anders zou 'moeten' behandelen dan andere schulden. Ik weet dat het in dit topic geen breed gedeelde mening is, maar ik ben toch van mening dat een schuld - hoe die ook ontstaan is - zeker impact heeft op je bestedingsruimte en daarom ook altijd meegenomen zou moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:02
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Met de komst van het leenstelsel mag je je afvragen of studenten zonder schulden nog wel zo "normaal" zijn. Als die '83' iets zegt over je geboortejaar heb jij met een heel ander stelsel van studiefinanciering te maken gehad.
Ik ben al 12 jaar geen student meer en kreeg toen wel de basisbeurs
Had ik die niet gekregen moest ik 280 lenen ipv 200.
Heb 5 jaar over mijn studie gedaan: 200x48 en 280x 12= net geen 13.000 totaal schuld.
Ik werkte naast mijn studie 1,5 dagje per week om mezelf te onderhouden.

Ja inflatie is de afgelopen 10 jaar harder omhoog gegaan, maar je gaat mij niet vertellen dat iemand +30.000 schuld heeft opgebouwd om rond te komen. Werk er een beetje bij en je had een normale schuld die je met een beetje zuinig leven zo in 2 jaar hebt weggewerkt.

Tuurlijk de overheid heeft het probleem gecreëerd door te zeggen dat het niet meetelt met de hypotheekaanvraag, maar het blijft een schuld die je MOET aflossen. Zelfs als het niet meetelt bij een hypotheek telt het wel bij andere dingen wel mee.
Totaal 0.0 medelijden met degene die een +30k schuld hebben.

Oh vergeet ook niet dat toen ik afgestudeerd was, ik moeite had om een baan te vinden. Nu liggen die voor het oprapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Dat schulden voor hedendaagse studenten de 'standaard' is, lijkt me wel duidelijk. Een betere vraag zou m.i. zijn waarom je deze schulden niet of anders zou 'moeten' behandelen dan andere schulden. Ik weet dat het in dit topic geen breed gedeelde mening is, maar ik ben toch van mening dat een schuld - hoe die ook ontstaan is - zeker impact heeft op je bestedingsruimte en daarom ook altijd meegenomen zou moeten worden.
Helemaal eens, schuld = schuld. Hypotheek = schuld. Zou je maar wat gebeuren dat je arbeidsongeschikt raakt en je huis uiteindelijk moet verkopen. Hoe ga je dan je studieschuld aflossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Omdat het geen vaste schuld is. De aflossing is afhankelijk van je inkomen en bij een laag inkomen wordt die aflossing zelfs stopgezet. Het risico op wanbetaling hypotheek is dan ook een stuk lager dan bij een normale schuld. Bovendien zijn de maandlasten beperkt vanwege de hele lange looptijd.

Er wordt met meer gerekend dan de maandlasten zijn. Dat is vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:07:
[...]
Heb 5 jaar over mijn studie gedaan: 200x48 en 280x 12= net geen 13.000 totaal schuld.

Ja inflatie is de afgelopen 10 jaar harder omhoog gegaan, maar je gaat mij niet vertellen dat iemand +30.000 schuld heeft opgebouwd om rond te komen. Werk er een beetje bij en je had een normale schuld die je met een beetje zuinig leven zo in 2 jaar hebt weggewerkt.
Een uitwonende student is zo 1000 euro per maand kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
[...]

Tuurlijk de overheid heeft het probleem gecreëerd door te zeggen dat het niet meetelt met de hypotheekaanvraag, maar het blijft een schuld die je MOET aflossen. Zelfs als het niet meetelt bij een hypotheek telt het wel bij andere dingen wel mee.
Totaal 0.0 medelijden met degene die een +30k schuld hebben.

Oh vergeet ook niet dat toen ik afgestudeerd was, ik moeite had om een baan te vinden. Nu liggen die voor het oprapen.
Dit inderdaad.

Anekdotisch: Tijdens mijn studie heb ik altijd een bijbaantje gehad plus de nodige uren in het OV gezeten, juist om zonder/minimale schuld de eindstreep te halen. Terwijl sommige van mijn medestudenten destijds lang leve de lol maximaal bijleende. Die zouden in deze situatie dus beloont worden. Dat vindt ik behoorlijk scheef.

Een bepaalde studieschuld snap ik wel maar zoals jij zegt +30K (bijv) schuld dan doe jij imo toch echt iets fout of je hebt een bijzondere studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Laatst online: 21:08
Zien hier regelmatig stagairs voorbij komen. Hebben wellicht ook andere prioriteiten dan we vroeger hadden. Broodjes van AH to go met koffie van minimaal de Starbuck als ze aan komen op het werk. Nieuwste telefoons en duurste merk kleding. Regelmatig verhalen om maximaal bij te lenen zodat ze lekker op die voet door kunnen leven. Of het uitzonderingen zijn geen idee, maar zet je wel aan het denken.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
Caayn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Dit inderdaad.

Anekdotisch: Tijdens mijn studie heb ik altijd een bijbaantje gehad plus de nodige uren in het OV gezeten, juist om zonder/minimale schuld de eindstreep te halen. Terwijl sommige van mijn medestudenten destijds lang leve de lol maximaal bijleende. Die zouden in deze situatie dus beloont worden. Dat vindt ik behoorlijk scheef.

Een bepaalde studieschuld snap ik wel maar zoals jij zegt +30K (bijv) schuld dan doe jij imo toch echt iets fout of je hebt een bijzondere studie.
In het huidige stufi stelsel hoef je als student maar een vinkje te zetten om 1000 pm te ontvangen. Dat is 12K per jaar, x 4 jaar studeren, is 48K schuld. Allemaal met een vinkje. Probeer dat met een normaal inkomen maar eens zo makkelijk bij een bank te regelen.
Wat ik ermee bedoel is dat overheid het met dit systeem studenten heel erg makkelijk heeft gemaakt een grote schuld op te bouwen. Natuurlijk hebben studenten en hun ouders hier een eigen verantwoordelijkheid, maar ik vind dat je die verantwoordelijkheid niet alleen bij een 18-jarige mag leggen. Het systeem is gewoon scheef.
Dat het vervolgens consequenties heeft voor het kopen van een huis, vind ik wel terecht. Het is een schuld, die moet je aflossen en daardoor ben je beperkter in je mogelijkheden om andere schulden aan te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:50
kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Helemaal eens, schuld = schuld. Hypotheek = schuld. Zou je maar wat gebeuren dat je arbeidsongeschikt raakt en je huis uiteindelijk moet verkopen. Hoe ga je dan je studieschuld aflossen?
Niet, want als je inkomsten dermate laag zijn hoef je niet af te lossen. Houd je dat 35 jaar vol, dan schelden ze de volledige studieschuld kwijt.

Maar verder wel eens, schuld is schuld inderdaad. Men moet stoppen met jonge mensen meer schuld aan te laten gaan. Studieschuld behoort meegeteld te worden bij de hypotheek, en door een gemeente (why?) 'garant' te laten staan zorg je uiteindelijk alleen maar weer voor meer en meer schuld.

Het probleem is niet dat jongeren te weinig kunnen lenen. Dat verhogen is enkel olie op het vuur. Beter zorgt men ervoor dat investeerders en doorstromers minder kunnen besteden, om zo de kansen bij degenen zonder koopwoning te vergroten en de prijsstijging af te remmen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 19:21
kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Niet, want als je inkomen laag genoeg is wordt de terugbetaling stopgezet. Na een aantal jaar wordt de lening kwijtgescholden ongeacht de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Grotbewoner schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:33:
[...]

Niet, want als je inkomen laag genoeg is wordt de terugbetaling stopgezet. Na een aantal jaar wordt de lening kwijtgescholden ongeacht de hoogte.
Als je inkomen laag is, moet je ook niet hopen op een koopwoning....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Aangenomen dat je bijbaantje tegen ongeveer minimumloon was, zul je daarmee 360 euro per maand hebben verdiend. Samen met je basisbeurs dus een inkomen van €640,- per maand. Ik neem aan dat je niet in Amsterdam hebt gestudeerd, want ook toen al was het niet eenvoudig om voor zo'n bedrag daar in de buurt een kamer te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:30:
[...]
Het probleem is niet dat jongeren te weinig kunnen lenen. Dat verhogen is enkel olie op het vuur. Beter zorgt men ervoor dat investeerders en doorstromers minder kunnen besteden, om zo de kansen bij degenen zonder koopwoning te vergroten en de prijsstijging af te remmen.
Als doorstromers niet doorstromen komt er geen woning vrij voor starters? Lood om oud ijzer dus.

Investeerders kan, maar dan verlaag je wel de kansen voor mensen op een huurwoning. Als die voor een redelijke huur op de markt komt is dat ook niet gewenst.

Wat je eigenlijk wilt is huren in vrije sector beperken.

Er zijn eigenlijk maar twee oplossingen. Zorgen voor meer woningen of zorgen dat mensen gaan samenwonen in plaats van alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:24
Caayn schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Dit inderdaad.

Zeker. Ik heb regelmatig discussie met (mede) studenten hierover.. Als ik de suggestie doe om te werken naast je studie krijg ik een blik alsof ik ze net uitgescholden heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

jessy100 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Zeker. Ik heb regelmatig discussie met (mede) studenten hierover.. Als ik de suggestie doe om te werken naast je studie krijg ik een blik alsof ik ze net uitgescholden heb.
Dat is niet meer normaal tegenwoordig? Ik werkte bijna alles wat ik niet op school zat, had dan ook al een eigen appartement toen ik op school zat. Vond werken wel leuker dan school.

Toen ik met school stopte moest ik 7000 euro terugbetalen (in 2005), want studie niet afgemaakt.

Dat had overigens geen invloed op mijn hypotheek een jaar later.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 10:38 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:30
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Tja, naar mijn idee geef je ze een bedrag ter waarde van (maximaal) de studiebeurs die ze anders hadden gehad. Elke extra schuld (en veel hebben een veel grotere schuld) is naar mijn idee gewoon eigen schuld en hadden ze zonder de lening ook gehad.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Hoe dan? Ik heb een eigen huis en zit nu ivm ziekte met 900 euro per maand bruto en kom gewoon rond.

ben overigens net geopereerd (vorige week) en ga gelukkig 17 februari beginnen met reintegratie.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 10:41 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:39:
[...]
Hoe dan? Ik heb een eigen huis en zit nu ivm ziekte met 900 euro per maand bruto en kom gewoon rond.
Alleen al collegeld en boeken is 250-300 euro per maand. Nog 500/600 euro huur erbij en je 900 euro is al op ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
[...]

Als je ouders in de periferie wonen is thuis blijven wonen niet altijd een logische optie. Ik ben zelf zonder studieschuld afgestudeerd maar dat kostte me wel 2,5u reistijd per dag met het OV, achteraf had ik dat echt anders gedaan. En dan had ik nog het geluk dat mijn studie werd gegeven op een hogeschool die niet in Amsterdam of Utrecht lag.

Dan moet je op kamers, en daar is echt iets veranderd in de afgelopen decennia. Een kamer huren in een van de studentensteden kost je al snel 400-500 euro, en in Amsterdam en Utrecht mag je daar nog wel een paar honderd bij op tellen.
Schijnt namelijk dat afgestudeerden nog enkele jaren in hun kamer blijven wonen omdat ze geen huis kunnen vinden :+ waardoor de kamers alleen maar duurder en duurder worden. In plaats van studenten kan je er immers ook starters met een inkomen in duwen.

Natuurlijk willen studenten hun volledige studieschuld van tienduizenden euro's kwijtgescholden hebben, maar het lijkt me heel sterk dat dat gaat gebeuren. Tegelijkertijd, als je de onderhandeling in gaat moet je hoog inzetten. Want ik snap best dat ze zich niet willen laten afserveren met de huidige 1000 euro die er staat. Er is immers niet noemenswaardig in onderwijs geinvesteerd (belofte), ze zijn kansloos op de woningmarkt (niet meetellen in hypotheek was een belofte) en tot slot hebben ze ook nog eens een pandemie voor hun kiezen gekregen. Ik zou het niet meer dan logisch vinden als deze generatie op z'n minst eenzelfde compensatie zou krijgen als de minimale beurs die de vorige generatie kreeg...

Ik kreeg destijds zo'n 90 euro per maand voor 5 jaar geloof ik, wat neerkomt op zo'n 5000 euro. Ik kan me heel slecht voorstellen hoe mensen daar tegen kunnen zijn, in een tijd waarin we voor bijna iedereen die zich benadeeld voelt een potje met miljarden hebben uitgetrokken - nog los van de 20 miljard in het Wopke-Wiebesfonds die deze studenten ook mogen gaan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03:21
Ik ben het eens met iedereen die nu beweert dat de studieschuld te makkelijk aangegaan kan worden, en de gevolgen niet helder genoeg gecommuniceerd zijn. Maar belonen van die schuld zou mijn inziens niet de oplossing zijn.

Wat wel een oplossing zou zijn; is het nu voor de looptijd van de lening de rente vastzetten op 0%. Dat kost de staat momenteel relatief weinig, en de hypotheek verstrekkers hoeven niet meer rekening te houden met een toekomstige rentestijging.

Daarmee drukt de lening minder op de maximale hypotheek, maar moet het geld wel gewoon terugbetaald worden.

Verder vind ik het een vreemd stuk, want eigenlijk staat de staat al garant voor de studieschuld. Terugbetaling is o.b.v. inkomen en wordt bijvoorbeeld niet op nabestaanden verhaalt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Eindeloos vermoeiend die mensen die hun calvinistische inborst even ten toon willen spreiden en hoogst verbaasd doen dat andere mensen - in wellicht hele andere omstandigheden - iets meer uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:44:
Verder vind ik het een vreemd stuk, want eigenlijk staat de staat al garant voor de studieschuld. Terugbetaling is o.b.v. inkomen en wordt bijvoorbeeld niet op nabestaanden verhaalt.
En precies dat is de reden waarom je het anders zou moeten laten meetellen bij hypotheekaanvraag.

Aan de andere kant, het moet als student met een beetje opleiding prima mogelijk zijn om die studieschuld binnen 5 jaar af te betalen en daarna kan je makkelijker een hypotheek krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

eamelink schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:45:
Eindeloos vermoeiend die mensen die hun calvinistische inborst even ten toon willen spreiden en hoogst verbaasd doen dat andere mensen - in wellicht hele andere omstandigheden - iets meer uitgeven.
Ook erg vermoeiend dat mensen altijd denken recht te hebben op iets wat ze (en vele anderen) niet kunnen betalen. Je moet bepaalde dingen inleveren voor iets anders.

Wel zouden opleidingen niet allemaal opgepropt in (daarom) dure steden moeten zitten. Maar als het niet kan, dan kan het niet, ben ook naar een opleiding in de buurt gegaan omdat ik niet op kamers kon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kx22
eamelink schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:45:
Ja daar begint het al. Regel 1. Geef niet meer uit dan wat je hebt.
Dat geldt niet alleen voor in je studententijd, maar ook erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:46:
[...]

En precies dat is de reden waarom je het anders zou moeten laten meetellen bij hypotheekaanvraag.

Aan de andere kant, het moet als student met een beetje opleiding prima mogelijk zijn om die studieschuld binnen 5 jaar af te betalen en daarna kan je makkelijker een hypotheek krijgen.
Bovenstaande staan imho los van elkaar, want als we alleen op het onderste af gaan hebben we binnenkort geen middelbareschooldocent meer die nog in Amsterdam of Utrecht wilt werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:35:
[...]

Als doorstromers niet doorstromen komt er geen woning vrij voor starters?
Als doorstromers doorstromen komt er ook geen woning 'vrij'. Het effect op de woningmarkt is per saldo 0.
Je laat alleen een 'mindere' woning over voor de starters.
Lood om oud ijzer dus.
Daar ben ik het niet mee eens. Als dat leenvermogen van starters nou eens direct in nieuwbouw zou gaan, waardoor we meer starterswoningen zouden bouwen, dan kan je veel makkelijker vaart maken. In plaats daarvan bouwen we vooral luxe rijwoningen en tweekappers van 6-7 ton volgens mij. Laten we in plaats daarvan twee starterswoningen bouwen.
Investeerders kan, maar dan verlaag je wel de kansen voor mensen op een huurwoning. Als die voor een redelijke huur op de markt komt is dat ook niet gewenst.

Wat je eigenlijk wilt is huren in vrije sector beperken.
Klopt, dat ook d:)b
Er zijn eigenlijk maar twee oplossingen. Zorgen voor meer woningen of zorgen dat mensen gaan samenwonen in plaats van alleen.
Of = en :)
Om meer woningen te bouwen denk ik dat het des te relevanter is om te voorkomen dat nieuwbouwprojecten voornamelijk dure woningen omvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:52:
[...]
Als doorstromers doorstromen komt er ook geen woning 'vrij'. Het effect op de woningmarkt is per saldo 0.
Je laat alleen een 'mindere' woning over voor de starters.
Exact. Het doorstromers lastiger maken helpt dus niets. Je zorgt er alleen voor dat de goedkopere woning niet beschikbaar komt voor starters, maar de duurdere wel. Dat is dus net wat je niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Om meer woningen te bouwen denk ik dat het des te relevanter is om te voorkomen dat nieuwbouwprojecten voornamelijk dure woningen omvatten.
Graag ja, ik kreeg echt eergisteren nog weer een briefje in de brievenbus, wil je je huis verkopen of heb je een tip, wij geven 500 euro voor de tip bla bla.

Ik woon veel te groot, er staan 10.000 gezinnen in de rij en ik zou maar al te graag naar een appartement van 50m2 willen met 1 slaapkamer, maar dat is er gewoon niet.

Ik kan niet kleiner of goedkoper wonen dan deze eengezinswoning, terwijl anderen het nodig hebben. Ivm inkomsten en nieuwe strengere regels kan ik ook gewoon niet doorstromen.

[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:55:
[...]

Exact. Het doorstromers lastiger maken helpt dus niets. Je zorgt er alleen voor dat de goedkopere woning niet beschikbaar komt voor starters, maar de duurdere wel. Dat is dus net wat je niet wilt.
Wat als gevolg zal hebben dat ofwel de duurdere in prijs daalt naar een niveau waarop mensen het wel kunnen betalen (en dat heeft weer een prettig effect op de gehele markt), ofwel er anders gebouwd kan worden. Dat is precies wel wat je wilt.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 08-02-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Dat weet ik niet. Wordt de bouwcapaciteit in aantallen veel groter als het goedkopere woningen zijn? Anders zorgt de doorstroom vanzelf voor vrijkomen goedkopere woningen als je dure woningen bouwt.

Wat dat betreft wordt het hoog tijd dat er meer innovatie gestimuleerd wordt in woningbouw zodat arbeidsproductiviteit omhoog kan. Daar schort het best wel aan. Maar ja, bouwers verdienen nu ook genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:56:
[..]
  • Vraagprijs 600.000, ver onder de marktwaarde die eerder rond 672.000 zou liggen
  • Aankoopmakelaar adviseert te bieden: 700.000
  • Winnend bod: 730.000 en een beetje...
En dat was in Utrecht. Een soortgelijke woning in Amersfoort heeft volgende week de deadline voor biedingen. Man, wat een gekte.

[..]
Idem voor het huis in Amersfoort. Heb een bod gedaan van 650.000 Euro en dat was not even close :o

Oh well.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:55

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Richh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:44:
[...]

Als je ouders in de periferie wonen is thuis blijven wonen niet altijd een logische optie. Ik ben zelf zonder studieschuld afgestudeerd maar dat kostte me wel 2,5u reistijd per dag met het OV, achteraf had ik dat echt anders gedaan. En dan had ik nog het geluk dat mijn studie werd gegeven op een hogeschool die niet in Amsterdam of Utrecht lag.

Dan moet je op kamers, en daar is echt iets veranderd in de afgelopen decennia. Een kamer huren in een van de studentensteden kost je al snel 400-500 euro, en in Amsterdam en Utrecht mag je daar nog wel een paar honderd bij op tellen.
Schijnt namelijk dat afgestudeerden nog enkele jaren in hun kamer blijven wonen omdat ze geen huis kunnen vinden :+ waardoor de kamers alleen maar duurder en duurder worden. In plaats van studenten kan je er immers ook starters met een inkomen in duwen.

Natuurlijk willen studenten hun volledige studieschuld van tienduizenden euro's kwijtgescholden hebben, maar het lijkt me heel sterk dat dat gaat gebeuren. Tegelijkertijd, als je de onderhandeling in gaat moet je hoog inzetten. Want ik snap best dat ze zich niet willen laten afserveren met de huidige 1000 euro die er staat. Er is immers niet noemenswaardig in onderwijs geinvesteerd (belofte), ze zijn kansloos op de woningmarkt (niet meetellen in hypotheek was een belofte) en tot slot hebben ze ook nog eens een pandemie voor hun kiezen gekregen. Ik zou het niet meer dan logisch vinden als deze generatie op z'n minst eenzelfde compensatie zou krijgen als de minimale beurs die de vorige generatie kreeg...

Ik kreeg destijds zo'n 90 euro per maand voor 5 jaar geloof ik, wat neerkomt op zo'n 5000 euro. Ik kan me heel slecht voorstellen hoe mensen daar tegen kunnen zijn, in een tijd waarin we voor bijna iedereen die zich benadeeld voelt een potje met miljarden hebben uitgetrokken - nog los van de 20 miljard in het Wopke-Wiebesfonds die deze studenten ook mogen gaan aflossen.
Ik heb persoonlijk (als redelijk verse ex-student in het leenstelsel) een dubbel gevoel bij of ik de mensen met 40-50K schuld wel zo zielig moet vinden, studeren is uiteindelijk (of dat terecht is, is een andere discussie) een luxe en geen basisbehoefte. Dus zoals jij dat gedaan hebt met 2.5 uur reizen en geen schuld, is gewoon een optie. Men *kiest* ervoor om ver weg te gaan studeren en bijbehorende kosten te dragen.

En het is niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt natuurlijk ook meer werken naast je studie. Dat dit ten koste zal gaan van wat anders is logisch. Ik heb er zelf voor gekozen om thuis te blijven wonen, en gemiddeld veel te werken (20-28 uur per week) naast mijn HBO studie. Ik was hierdoor in staat mijn studie zonder schuld af te ronden en heb nu een aardig centje om een huis te kopen (wat zelfs met een bovenmodaal inkomen en spaargeld als alleenstaander gewoon niet lukt in deze regio ;) ).

Als ik echter lees dat alleen studenten met een lening dan gecompenseerd zouden gaan worden (hoe hoog of laag die lening ook is), dan begint mijn bloed te koken. Als je om wat voor reden dan ook (en dat hoeft niks te maken te hebben met hoe arm of rijk je ouders zijn) een studie zonder schuld hebt kunnen afronden moet dat niet betekenen dat je dan ook geen compensatie hoeft te krijgen. Immers had ik anders 110.- *12*4 kunnen krijgen. 5280,- aan basisbeurs (inmiddels met indexatie waarschijnlijk 6000,-). Die 6000,- heb ik links of rechtsom ook moeten betalen.

Andersom zullen er genoeg studenten zijn die om wat voor reden dan ook echt een schuld van 40-50K hebben 'moeten' opbouwen, en zullen er ook studenten zijn met een dergelijke schuld die gewoon te lui waren om te werken of wat zuinig aan te doen. Die laatste groep zou dan wel weer compensatie krijgen. Wat ik onterecht vind. Hoe hoog die compensatie is, is een tweede discussie natuurlijk.

De woningnood ga je er niet mee oplossen, maar als er een compensatie komt, zou die voor iedereen (ongeacht wat dan ook) moeten gelden. Leenstelsel studenten hebben eigenlijk wel meer te klagen dan alleen dit, want voor mijzelf was de 50% korting op het eerste jaar namelijk niet van toepassing, en na een hoop gezeur was er dan 25% korting achteraf als je afgestudeerd bent in Coronatijd.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:55:
[...]
Ik woon veel te groot, er staan 10.000 gezinnen in de rij en ik zou maar al te graag naar een appartement van 50m2 willen met 1 slaapkamer, maar dat is er gewoon niet.
Hier in de buurt komen ze regelmatig in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Dat weet ik niet. Wordt de bouwcapaciteit in aantallen veel groter als het goedkopere woningen zijn? Anders zorgt de doorstroom vanzelf voor vrijkomen goedkopere woningen als je dure woningen bouwt.
Je bespaart grond en een goedkopere/kleinere woning onttrekt iets minder arbeid, waardoor je defacto meer zou kunnen bouwen met dezelfde hoeveelheid arbeiders op dezelfde grond.
Wat dat betreft wordt het hoog tijd dat er meer innovatie gestimuleerd wordt in woningbouw zodat arbeidsproductiviteit omhoog kan. Daar schort het best wel aan. Maar ja, bouwers verdienen nu ook genoeg.
Klopt. En ja, vanuit de bouwers is er weinig wens om het anders te doen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Hier in de buurt komen ze regelmatig in de verkoop.
Voor 150.000 euro? Mijn ervaring is dat kleine appartementen vaak nog duurder zijn de woning waar ik woon.

Ook zou ik dan mijn hypotheek mee moeten kunnen nemen aangezien ik geen nieuwe hypotheek krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
@Kuusj Precies daarom ben ik voor het rentevrij maken van de studieschuld, zeker nu het nog kan tegen weinig kosten. Men dient dan precies terug te betalen wat ze "gekregen" hebben, maar worden ook niet extra gestraft indien het noodzakelijk was. En bovendien weet dan zowel de lener als de bank precies waar hij aan toe is.

Vergeet niet dat studeren misschien geen eerste levensbehoefte is, maar zo veel mogelijk gelijke kansen wel heel belangrijk is voor de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Qua studenten houden ze die huren ook een beetje zelf in stand toch? Niemand kan het betalen, maar blijkbaar toch, want alles zit vol, maar dan blijkbaar toch weer niet want ze moeten er voor lenen.

Als gewoon alleen iedereen die het kan betalen een kamer zou huren, zouden de prijzen ook lager zijn, dan komt er vanzelf een balans tussen vraag en aanbod.

Nu is de balans ook ver te zoeken op de woningmarkt door de lage rente, je kan veel lenen.

Lenen maakt meer kapot dan je lief is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Richh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:01:

Klopt. En ja, vanuit de bouwers is er weinig wens om het anders te doen inderdaad.
Niet alleen vanuit de bouwers, vaak is het aantal woningen ook gemaximaliseerd in het bestemmingsplan. Als je als bouwer maximaal x woningen per lapje grond mag plaatsen, heeft het geen zin om ze kleiner te maken. Het gaat immers om de woningvoorraad onder de streep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:03:

Als gewoon alleen iedereen die het kan betalen een kamer zou huren, zouden de prijzen ook lager zijn, dan komt er vanzelf een balans tussen vraag en aanbod.
En zo is het studeren weer alleen weggelegd voor de elite met rijke paps en mams. Voor de samenleving lijkt me dat onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
[...]

Graag ja, ik kreeg echt eergisteren nog weer een briefje in de brievenbus, wil je je huis verkopen of heb je een tip, wij geven 500 euro voor de tip bla bla.

Ik kan niet kleiner of goedkoper wonen dan deze eengezinswoning, terwijl anderen het nodig hebben. Ivm inkomsten en nieuwe strengere regels kan ik ook gewoon niet doorstromen.
Hoe zit dit dan precies? Als je nu koopwoning hebt dan betekent kleiner wonen meestal goedkoper wonen en zou je toch bij verkoop - zeker icm overwaarde - makkelijk moeten kunnen doorschuiven naar een kleinere woning? Er ís wel degelijo genoeg, alleen de vraag is zeer groot, dus je moet een goede zak geld meenemen. Maar die zou je moeten hebben na verkoop eigen huis.

Of heb je een huurwoning? Dan zou je nog kunnen zoeken naar woningruil. Ik denk dat er meer mensen groter willen wonen dan kleiner.

Maar goed, van zijlijn makkelijk praten dus je zal het vast niet zomaar zo stellen. Hoe dan ook is het een lastige markt nu, op zijn zachtst gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:06:
[...]

En zo is het studeren weer alleen weggelegd voor de elite met rijke paps en mams. Voor de samenleving lijkt me dat onwenselijk.
Je kan toch gewoon met de trein? Ik snap die moeite niet, ook 4 jaar gedaan (fiets > trein > bus), je kan in de trein leren, lezen, tegenwoordig heb je zelfs laptops, kan je onderweg nog wat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Kuusj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:59:
[...]

Ik heb persoonlijk (als redelijk verse ex-student in het leenstelsel) een dubbel gevoel bij of ik de mensen met 40-50K schuld wel zo zielig moet vinden, studeren is uiteindelijk (of dat terecht is, is een andere discussie) een luxe en geen basisbehoefte. Dus zoals jij dat gedaan hebt met 2.5 uur reizen en geen schuld, is gewoon een optie. Men *kiest* ervoor om ver weg te gaan studeren en bijbehorende kosten te dragen.
In sommige gevallen is dat geen optie. Bijvoorbeeld als je aan de Duitse grens woont en de studie van jouw keuze enkel in Amsterdam gegeven wordt. Die reistijd heeft mij trouwens wel degelijk een tentamen door m'n neus geboord waar ik niet op tijd kon zijn, en mijn stagekeuze fors beperkt.
Ik geloof in kansengelijkheid, en daarin kan een kamer wel degelijk een bepalende factor zijn. Niet voor iedereen wellicht, maar daar moet je wel wat mee.
Zielig vind ik sowieso een veel te groot woord. Maar principieel vind ik het echt niet kloppen.
En het is niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt natuurlijk ook meer werken naast je studie. Dat dit ten koste zal gaan van wat anders is logisch. Ik heb er zelf voor gekozen om thuis te blijven wonen, en gemiddeld veel te werken (20-28 uur per week) naast mijn HBO studie. Ik was hierdoor in staat mijn studie zonder schuld af te ronden en heb nu een aardig centje om een huis te kopen (wat zelfs met een bovenmodaal inkomen en spaargeld als alleenstaander gewoon niet lukt in deze regio ;) ).
Ik heb hetzelfde gedaan, maar uiteindelijk bleek dat spaargeld to-taal niet relevant in de huizenzoektocht :P ik snap dan wel dat de studenten van nu een andere keuze op dat gebied maken; sparen is echt volledig zinloos geworden in een markt waarin huizen 15% per jaar duurder kunnen worden.
Als ik echter lees dat alleen studenten met een lening dan gecompenseerd zouden gaan worden (hoe hoog of laag die studie ook is), dan begint mijn bloed te koken. Als je om wat voor reden dan ook (en dat hoeft niks te maken te hebben met hoe arm of rijk je ouders zijn) een studie zonder schuld hebt kunnen afronden moet dat niet betekenen dat je dan ook geen compensatie hoeft te krijgen. Immers had ik anders 110.- *12*4 kunnen krijgen. 5280,- aan basisbeurs (inmiddels met indexatie waarschijnlijk 6000,-). Die 6000,- heb ik links of rechtsom ook moeten betalen.
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ben dan ook zwaar tegenstander van het huidige plan waarbij je een korting krijgt op je schuld, dat slaat nergens op.

Je moet iedereen compenseren, of neig jij nou naar niemand compenseren? :P
Andersom zullen er genoeg studenten zijn die om wat voor reden dan ook echt een schuld van 40-50K hebben 'moeten' opbouwen, en zullen er ook studenten zijn met een dergelijke schuld die gewoon te lui waren om te werken of wat zuinig aan te doen. Die laatste groep zou dan wel weer compensatie krijgen. Wat ik onterecht vind. Hoe hoog die compensatie is, is een tweede discussie natuurlijk.
Vroeger kregen alle studenten, lui of niet, die 5000-6000 aan stufi. Waarom moet dat nu anders worden?
De woningnood ga je er niet mee oplossen, maar als er een compensatie komt, zou die voor iedereen (ongeacht wat dan ook) moeten gelden. Leenstelsel studenten hebben eigenlijk wel meer te klagen dan alleen dit, want voor mijzelf was de 50% korting op het eerste jaar namelijk niet van toepassing, en na een hoop gezeur was er dan 25% korting achteraf als je afgestudeerd bent in Coronatijd.
Klopt, maar het is wel een principekwestie. En de woningnood heeft door middel van de studentenkamerprijzen wel degelijk een invloed gehad op deze generatie.

Verder is het sowieso een druppel op een gloeiende plaat, evenals korting tijdens coronajaren. We hebben het over een paar duizend euro he, een maand later de woningmarkt betrekken kost al meer dan dat. Een half jaar in de vrije sector huren en je bent het alweer kwijt.

Desalniettemin moedig ik het zeker aan dat deze generatie er een punt van maakt. Vind ik echt niet meer dan logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:03:
Qua studenten houden ze die huren ook een beetje zelf in stand toch? Niemand kan het betalen, maar blijkbaar toch, want alles zit vol, maar dan blijkbaar toch weer niet want ze moeten er voor lenen.

Nu is de balans ook ver te zoeken op de woningmarkt door de lage rente, je kan veel lenen.

Lenen maakt meer kapot dan je lief is :P
Het zijn niet studenten die die kamers bezet houden. Het zijn starters die nergens heen kunnen en daarom hun kamer nog 'even' aanhouden. Als je voltijd werkt kan je wel 500, 600, 700 euro missen - da's minder dan dat je in de vrije sector voor een appartementje betaalt.

De verhuurder maakt het niet uit of er een student of een werkende in woont, sterker nog: wellicht heeft 'ie zelfs voorkeur voor dat laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:06:
[...]
Hoe zit dit dan precies? Als je nu koopwoning hebt dan betekent kleiner wonen meestal goedkoper wonen en zou je toch bij verkoop - zeker icm overwaarde - makkelijk moeten kunnen doorschuiven naar een kleinere woning? Er ís wel degelijo genoeg, alleen de vraag is zeer groot, dus je moet een goede zak geld meenemen. Maar die zou je moeten hebben na verkoop eigen huis.

Of heb je een huurwoning? Dan zou je nog kunnen zoeken naar woningruil. Ik denk dat er meer mensen groter willen wonen dan kleiner.

Maar goed, van zijlijn makkelijk praten dus je zal het vast niet zomaar zo stellen. Hoe dan ook is het een lastige markt nu, op zijn zachtst gezegd.
In veel regio's, vooral waar appartementen schaars zijn (zoals Drenthe) zijn appartementen even duur of duurder dan rijtjeshuizen.

Mijn meerjarenplan is inschrijven voor sociale huur (al tijd geleden gedaan) en uiteindelijk mijn huis verkopen en sociaal huren, ik hoop op wat nieuwbouw projectjes de komende jaren.

Doe mij maar een mega flat met 1-slaapkamer appartementen.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Valorian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:06:
Hoe zit dit dan precies? Als je nu koopwoning hebt dan betekent kleiner wonen meestal goedkoper wonen en zou je toch bij verkoop - zeker icm overwaarde - makkelijk moeten kunnen doorschuiven naar een kleinere woning?
Dat zou je denken. Maar kleiner wonen betekent voor veel mensen dichter bij het centrum van een (grote) stad wonen, dus wat je opgeeft aan vierkante meters, betaal je weer terug aan de hogere vierkantemeterprijs.

En dan hebben we het nog niet over de VVE-bijdrage van appartementen, gruwels als stads/blokverwarming waar je mee te maken krijgt, etc.

Ga buiten de randstad naar een gemiddeld dorpje, en de appartementencomplexen zijn er gewoon niet (of het zijn serviceflats voor bejaarden). 100m² is een beetje het minimum wat er aan zelfstandige woonruimte te vinden is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:08:
[...]

Je kan toch gewoon met de trein? Ik snap die moeite niet, ook 4 jaar gedaan (fiets > trein > bus), je kan in de trein leren, lezen, tegenwoordig heb je zelfs laptops, kan je onderweg nog wat doen.
Wij noemden de bus (Groningen, lijn 15) stelselmatig 'veevervoer' en een zitplek in de trein vinden is een hels karwei hoor :+ die dingen zitten nokkievol, echt geen plek meer om je laptopje uit te klappen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Richh schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:21:
[...]

Wij noemden de bus (Groningen, lijn 15) stelselmatig 'veevervoer' en een zitplek in de trein vinden is een hels karwei hoor :+ die dingen zitten nokkievol, echt geen plek meer om je laptopje uit te klappen ;)
Haha hier gingen alle oud klasgenoten met lijn 300, dat was ook een ramp, ik zelf ging met de trein naar Zwolle, dat was altijd wel te doen. Daar nog met lijn 9, ook wel bekende lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-09 13:36
Stel, €250 aflossen in de maand aan de studieschuld en een huur in de vrije sector van €1250. Bij de hypotheekadviseur hoor je dat je vanwege de studieschuld nauwelijks wat kunt krijgen. Als je dan de rekensom maakt met de studieschuld buiten beschouwing kom je uit op €900,- hypotheek waarvan €600,- aflossing... Hmz..

Ik zou het wel weten.

* Wil geen discussie hierover ontlokken, maar het huidige systeem is gewoon belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:14:
[...]

In veel regio's, vooral waar appartementen schaars zijn (zoals Drenthe) zijn appartementen even duur of duurder dan rijtjeshuizen.

Mijn meerjarenplan is inschrijven voor sociale huur (al tijd geleden gedaan) en uiteindelijk mijn huis verkopen en sociaal huren, ik hoop op wat nieuwbouw projectjes de komende jaren.

offtopic:
https://www.funda.nl/koop...is-42695127-weemstraat-3/ is dit wat je ongeveer zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Niet echt, woonde heel lang hier voor 760/maand, zoiets was ideaal
https://ikwilhuren.nu/all...vrederustlaan-317-t-m-498

Maar goed, zit nu weer in Drenthe en hoop dat ze meer van dat soort flats bouwen, in heel Nederland trouwens, want de vraag naar kleinere huizen is gewoon groot.

Zo veel mensen die ik ken die weer single zijn en altijd woont nog 1 van beide in het oude te grote huis. Mensen zouden niet zo snel moeten scheiden, maar daar denken vrouwen weer anders over :D

Ook opvallend dat ik jaren geleden de eerste maand huur gratis kreeg en geen borg, omdat ze de flat niet vol kregen en nu is nergens in Nederland meer iets te vinden. Zeker niet voor die prijs.

[ Voor 11% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
[...]

Dit zou dus iets heel goed zijn voor een ruilplatform.
Taxatie beide huizen en dan deal sluiten.
Markt zit zo op slot dat mijn ouders (160m2, 5 kamers en gebruiken alleen woon en 1 slaapkamer) ook geen andere woning kunnen krijgen in hun buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:32:
[...]

Dit zou dus iets heel goed zijn voor een ruilplatform.
Taxatie beide huizen en dan deal sluiten.
Markt zit zo op slot dat mijn ouders (160m2, 5 kamers en gebruiken alleen woon en 1 slaapkamer) ook geen andere woning kunnen krijgen in hun buurt.
Ja dat hebben die van mij ook, 200m2 met kantoor aan huis, bovenverdieping leeg, kantoor leeg (pensioen), niks anders kunnen vinden, alleen de kleinkinderen komen af en toe op de bovenverdieping, die verslonst helemaal, de badkamer boven durf ik niet eens in haha.

Markt zit inderdaad op slot, heb ook wel zitten denken aan mijn woning opdelen in boven en beneden, maar daar komt zo veel bij kijken, brandtrap naar boven, eigen ingang boven, trapgat afsluiten, apart huisnummer en meters voor water en elektra, dat moet echt een bouwbedrijf aanpakken.

Ruilplatform klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-09 19:21
kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat iemand die zo weinig verdient dat hij of zij zijn studielening niet meer terug hoeft te betalen ook niet die ambitie heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:24
kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:34:
[...]

Klopt. Maar dan komt je op de kern van het probleem: Huurwoningen zijn er ook niet. Er zijn genoeg mensen naar de koopmarkt gedreven door het gebrek aan aanbod op de huurmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
Grotbewoner schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:37:
[...]

Ik denk dat iemand die zo weinig verdient dat hij of zij zijn studielening niet meer terug hoeft te betalen ook niet die ambitie heeft.
Precies, dan maakt het ook niet uit voor de hypotheek of die meetelt of niet. Zo een lening moet je zien als extra zekerheid, maar als je wel in de positie komt voor een hypotheek.....ja. Niks is gratis op deze wereld.
Wees blij dat je het kan aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
jessy100 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Klopt. Maar dan komt je op de kern van het probleem: Huurwoningen zijn er ook niet. Er zijn genoeg mensen naar de koopmarkt gedreven door het gebrek aan aanbod op de huurmarkt.
Huurwoningen zijn er niet omdat koopwoningen te hard stijgen. Koopwoningen stijgen omdat er een tekort aan woningen zijn.
Probleem = woningnood.
Oplossing = kleiner wonen/meer bouwen.

Huur moet eigenlijk altijd iets tijdelijks zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:36:
[...]

Ja dat hebben die van mij ook, 200m2 met kantoor aan huis, bovenverdieping leeg, kantoor leeg (pensioen), niks anders kunnen vinden, alleen de kleinkinderen komen af en toe op de bovenverdieping, die verslonst helemaal, de badkamer boven durf ik niet eens in haha.

Markt zit inderdaad op slot, heb ook wel zitten denken aan mijn woning opdelen in boven en beneden, maar daar komt zo veel bij kijken, brandtrap naar boven, eigen ingang boven, trapgat afsluiten, apart huisnummer en meters voor water en elektra, dat moet echt een bouwbedrijf aanpakken.

Ruilplatform klinkt wel interessant.
Woning opdelen moet makkelijker worden in Nederland. Genoeg huizen die 150m2 zijn, terwijl we nu makkelijk op 70m2 een heel gezin kwijt kunnen. Woon zelf met 4 in een huisje van 100m2. Ja tuurlijk heb ik liever 200m2, maar met beetje goed inrichten heb ik nog steeds een zolder over (naja over, het is bijna een amazon warehouse).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:18:
[...]

Omdat het geen vaste schuld is. De aflossing is afhankelijk van je inkomen en bij een laag inkomen wordt die aflossing zelfs stopgezet. Het risico op wanbetaling hypotheek is dan ook een stuk lager dan bij een normale schuld. Bovendien zijn de maandlasten beperkt vanwege de hele lange looptijd.
Maar het gaat niet alleen om het risico op wanbetaling, maar ook om hoeveel iemand die 'gewoon' een inkomen heeft onder de streep overhoudt na het betalen van de leningen. Dat is minder als iemand ook een studieschuld heeft. En daarom vind ik het logisch dat het hypotheek-deel bij zo iemand lager is dan bij iemand zonder schuld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-09 14:48
Elke dag anderhalf uur enkele reis in de trein en bus voor de studie. En later elke dag een 45 minuten enkele reis voor hetzelfde.

Er zijn genoeg mensen die prima met het OV naar hun studielocatie kunnen. Maar willen, daar wringt de schoen. Want het studentenleven is zo leuk!

En dat is het ook, maar dan achteraf niet klagen als je 48K studieschuld hebt opgebouwd en minder makkelijk een huis kan kopen. Dat is het gevolg van die keuze....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Woning opdelen moet makkelijker worden in Nederland. Genoeg huizen die 150m2 zijn, terwijl we nu makkelijk op 70m2 een heel gezin kwijt kunnen. Woon zelf met 4 in een huisje van 100m2. Ja tuurlijk heb ik liever 200m2, maar met beetje goed inrichten heb ik nog steeds een zolder over (naja over, het is bijna een amazon warehouse).
Mijn starterswoning (huur) was 40m2 en dat was prima, raar dat ik nu goedkoper woon (100m2 alleen).

Mag je sowieso meteen je overwaarde houden als je van koop naar huur gaat? In Den Haag had je bij een verhuurder een regel dat je met onvoldoende inkomen maar met voldoende eigen vermogen ook kon huren. Die grens was volgens mij 40k, dat moet ik wel redden met de overwaarde.

Dan is het wel na 4 jaar op natuurlijk, maar het irriteert me steeds meer dat ik gewoon de hele bovenverdieping niet gebruik in deze markt, een deel verhuren is ook erg gecompliceerd vanwege de keuken en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:44:
Wat wel een oplossing zou zijn; is het nu voor de looptijd van de lening de rente vastzetten op 0%. Dat kost de staat momenteel relatief weinig, en de hypotheek verstrekkers hoeven niet meer rekening te houden met een toekomstige rentestijging.
Wat je zelf al aangeeft: dat kost momenteel weinig geld omdat de rente nu laag is. Maar dat kan over 5 of 10 of 20 jaar wel anders zijn. Het zou daarom wat vreemd zijn om nu de rente voor de hele looptijd van de lening vast te zetten. (Om dat risico in te prijzen zou je bovendien tot een veel hogere rente komen terwijl veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten.) Daarom staat de rente korter vast, voor 5 jaar. En ook op ongeveer 0%, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:46:
[...]
Studieleningen worden al anders meegeteld bij de hypotheekaanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:08:
[...]
Niet altijd, dus. Als je 3 uur van de opleiding woont, dan is het niet bepaald een reële optie. Ook al zou je het willen, dan nog heb je kans dat je niet eens op tijd kúnt komen bij de ochtendcolleges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]
Vor veel mensen die in die situatie zitten is de stap om te verhuizen toch een stap te ver. Gedoe, een andere leefomgeving (ook als het maar een straat verderop is), wellicht een mooie tuin die je misschien gaat missen, het idee dat de kleinkinderen dan niet meer die ruimte hebben en de (klein)kinderen niet meer kunnen blijven slapen (ook al hebben ze dat in de praktijk al jaren niet meer gedaan), dat zijn toch allemaal dingen die een drempel vormen voor het verhuizen.

Als er dan voor jezelf ook helemaal geen aanleiding is om te gaan verhuizen, dan kan ik me goed voorstellen dat veel mensen liever blijven zitten waar ze zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Niet altijd, dus. Als je 3 uur van de opleiding woont, dan is het niet bepaald een reële optie. Ook al zou je het willen, dan nog heb je kans dat je niet eens op tijd kúnt komen bij de ochtendcolleges.
Dat lijkt me in Nederland wel een extreem geval, een vriend van mij had dit en die huurde in Nieuw-Vennep een heel goedkoop kamertje en ging vanaf daar met de trein naar Amsterdam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Vor veel mensen die in die situatie zitten is de stap om te verhuizen toch een stap te ver. Gedoe, een andere leefomgeving (ook als het maar een straat verderop is), wellicht een mooie tuin die je misschien gaat missen, het idee dat de kleinkinderen dan niet meer die ruimte hebben en de (klein)kinderen niet meer kunnen blijven slapen (ook al hebben ze dat in de praktijk al jaren niet meer gedaan), dat zijn toch allemaal dingen die een drempel vormen voor het verhuizen.

Als er dan voor jezelf ook helemaal geen aanleiding is om te gaan verhuizen, dan kan ik me goed voorstellen dat veel mensen liever blijven zitten waar ze zitten.
En dan moeten ze het samen ook nog eens eens worden. Wordt al gauw een laat maar situatie idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Maar het gaat niet alleen om het risico op wanbetaling, maar ook om hoeveel iemand die 'gewoon' een inkomen heeft onder de streep overhoudt na het betalen van de leningen. Dat is minder als iemand ook een studieschuld heeft. En daarom vind ik het logisch dat het hypotheek-deel bij zo iemand lager is dan bij iemand zonder schuld.
Maar het telt veel zwaarder dan wat je maandelijks moet betalen.

PS:

Voorbeeld, starter met 38k inkomen en 20k studieschuld.

Maximale maandlasten worden 130 euro per maand lager volgens Nibudnormen.
De maandelijkse betaling aan DUO is 48 euro.

Maximale lening wordt 40k lager terwijl je schuld 20k is.

PSS:
Het is alsof ze bij hypotheekaanvraag kijken of je een abonnement op Spotify en Netflix hebt en dan je maximum leenbedrag met 20k verlagen...

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 11:14:
[...]

Gaat het dan om appartementen en rijtjeshuizen in dezelfde wijken? Of vergelijk je nu appartementen op een toplocatie met rijtjeshuizen ver uit het centrum?

Als jij kijkt wat jou huis nu ongeveer waard is, qua vraagprijzen op Funda, kun je daar dan absoluut geen kleine flats voor betalen in dezelfde wijk of soortgelijke wijken als waar je nu woont?

EDIT: Oprechte interesse overigens hoor, ik twijfel niet aan je stelling, en weet niets van Drenthe, maar ben wel geintrigeerd over hoe de markt daar kennelijk zo anders kan werken dan in de randstad :)

[ Voor 13% gewijzigd door Valorian op 08-02-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:45
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:16:
[...]
Dat lijkt me in Nederland wel een extreem geval, een vriend van mij had dit en die huurde in Nieuw-Vennep een heel goedkoop kamertje en ging vanaf daar met de trein naar Amsterdam.
Dit. Als de reistijd te groot is, zijn er nog een heleboel locaties tussen begin- en eindpunt die de reistijd kunnen verkorten. Je hoeft niet per se in centrum Amsterdam of Utrecht te wonen om een leuk studentenleven te hebben.

Maar dan vind ik reistijd op zich nog wel valide reden om te willen verhuizen en daarvoor studiefinanciering te maximaliseren. Voorbeelden die ik in mijn directe omgeving ook ben tegengekomen:
- stufi maximaal en geld gebruiken voor een wereldreis in een jaar ‘studie-uitstel’
- stufi maximaal en geld opzij zetten voor aanschaf auto/huis/spaarpotje
- stufi maximaal en maximaal leven

Dat zijn keuzes die je zelf maakt, waarbij je stufi gebruikt als supergoedkope lening. Wat kan, maar niet zo is bedoeld. In zulke gevallen zou ik de compensatie beperkt willen houden, al is dat in de praktijk waarschijnlijk niet te doen. Maar deze situaties compenseren en niet de studenten die een verstandige keuze hebben gemaakt en zorgvuldig met het geld uit hun bijbaantjes zijn omgegaan; dat vind ik echt een totaal verkeerd plan. Los even van ouders die zich allerlei vakanties etc hebben ontzegd om hun kind(eren) te laten studeren. Waar is hun compensatie?

Probleem op huizenmarkt staat er wat mij betreft los van. Dat probleem was er ook al bij het studiestelsel 1983. Het is moeilijk voor starters, maar niet onmogelijk. Uiteindelijk vindt iedereen een plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Valorian schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Gaat het dan om appartementen en rijtjeshuizen in dezelfde wijken? Of vergelijk je nu appartementen op een toplocatie met rijtjeshuizen ver uit het centrum?

Als jij kijkt wat jou huis nu ongeveer waard is, qua vraagprijzen op Funda, kun je daar dan absoluut geen kleine flats voor betalen in dezelfde wijk of soortgelijke wijken als waar je nu woont?

EDIT: Oprechte interesse overigens hoor, ik twijfel niet aan je stelling, en weet niets van Drenthe, maar ben wel geintrigeerd over hoe de markt daar kennelijk zo anders kan werken dan in de randstad :)
Ja totaal anders, woonde van 2013 tot 2019 in Den Haag (daarvoor nog half jaartje Leiden) en nu weer in Drenthe, daar was een rijtjeshuis zo goed als onmogelijk, uiteindelijk nog heel even een hoekhuis gehad in Alphen aan den Rijn, maar dat was al 1100+ per maand.

Hier begint een rijtjeshuis bij 120k (zoals die van mij) en appartementen bij 180k, heel af en toe komt er een ranzig niet-onderhouden appartementje in een hele slechte buurt voorbij voor 150k ofzo en zijn dat hele oude super gehorige flatjes. En gek genoeg alsnog meteen onder bod.

Dan komt er ook nog eens VVE bij en het is gewoon minder goed wonen dan waar ik nu zit voor meer geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:10:
[...]

Wat je zelf al aangeeft: dat kost momenteel weinig geld omdat de rente nu laag is. Maar dat kan over 5 of 10 of 20 jaar wel anders zijn. Het zou daarom wat vreemd zijn om nu de rente voor de hele looptijd van de lening vast te zetten. (Om dat risico in te prijzen zou je bovendien tot een veel hogere rente komen terwijl veel mensen daar helemaal niet op zitten te wachten.) Daarom staat de rente korter vast, voor 5 jaar. En ook op ongeveer 0%, trouwens.
De overheid kan zijn leningen ook voor langere tijd vast zetten. Nu gaat dat per vijf jaar inderdaad, maar het risico over de looptijd van de lening is vrij fors. Maar die vijf jaar is een keuze; de staat zou nu ook kunnen lenen voor alle studieschulden voor een lage rente en lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:28:
[...]

Maar het telt veel zwaarder dan wat je maandelijks moet betalen.

PS:

Voorbeeld, starter met 38k inkomen en 20k studieschuld.

Maximale maandlasten worden 130 euro per maand lager volgens Nibudnormen.
De maandelijkse betaling aan DUO is 48 euro.

Maximale lening wordt 40k lager terwijl je schuld 20k is.
Bij het leenstelsel is het effect op de hypotheek dus veel kleiner, de maximale hypotheek wordt dan ongeveer 20k lager. En dat is inderdaad meer dan wat je op dit moment aan DUO betaalt, maar die DUO schuld loopt heel wat langer dan de rente vast staat. Daarom is het niet onverstandig dat ze niet uitgaan van de huidige lage rente, maar er ook rekening mee houden dat je over 5 of 10 jaar een veel hoger maandbedrag moet terugbetalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Daarom is het niet onverstandig dat ze niet uitgaan van de huidige lage rente, maar er ook rekening mee houden dat je over 5 of 10 jaar een veel hoger maandbedrag moet terugbetalen.
Wel vreemd dat ze dat met hun eigen leningen veel minder doen. Je kunt rustig een paar ton voor 10 jaar vastzetten, en daarna gigantisch in de problemen komen. Er wordt wel degelijk met twee maten gemeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Toke_gt schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 12:31:
[...]

Dit. Als de reistijd te groot is, zijn er nog een heleboel locaties tussen begin- en eindpunt die de reistijd kunnen verkorten. Je hoeft niet per se in centrum Amsterdam of Utrecht te wonen om een leuk studentenleven te hebben.
Ik denk dat je niet de illusie moet hebben dat de meeste studenten in centrum Amsterdam of Utrecht wonen. Dat lukt de meesten helemaal niet, of eventueel pas later in de studie. De meesten zijn al blij dat ze een kamertje in een buitenwijk hebben.

Bovendien maakt in veel gevallen de huur van de kamer voor de totale kosten ook niet extreem veel uit. Als je ergens in een dorp buiten de stad voor 100 euro minder kunt huren, dan bouw je misschien 900 euro schuld per maand op ipv 1000. Dat zet ook niet echt zoden aan de dijk.
Maar dan vind ik reistijd op zich nog wel valide reden om te willen verhuizen en daarvoor studiefinanciering te maximaliseren. Voorbeelden die ik in mijn directe omgeving ook ben tegengekomen:
- stufi maximaal en geld gebruiken voor een wereldreis in een jaar ‘studie-uitstel’
- stufi maximaal en geld opzij zetten voor aanschaf auto/huis/spaarpotje
- stufi maximaal en maximaal leven

Dat zijn keuzes die je zelf maakt, waarbij je stufi gebruikt als supergoedkope lening.
Ja, dat is inderdaad een keus. Ik vind het prima als je ervoor kiest om geld uit te geven. De studententijd is immers een tijd die je voor de rest van je leven vormt en daar komt meer bij kijken dan alleen boeken en colleges. Maar uiteraard moet je dan wel de consequenties van die hogere lening dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
big bang schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Wel vreemd dat ze dat met hun eigen leningen veel minder doen. Je kunt rustig een paar ton voor 10 jaar vastzetten, en daarna gigantisch in de problemen komen. Er wordt wel degelijk met twee maten gemeten.
Als de rente voor de DUO lening ook voor 10 jaar vast stond, dan was die lening ook anders meegewogen. Dus helemaal niet meten met 2 maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:05:
[...]
Bij het leenstelsel is het effect op de hypotheek dus veel kleiner, de maximale hypotheek wordt dan ongeveer 20k lager.
Volgens de internet tool die ik gebruikte was het 40k.

Overigens is het onzin om rekening te houden met hogere rente over 10 jaar. Je kijkt immers ook naar het inkomen nu. Het blijft altijd een momentopname en in de toekomst kijken kan niemand.

Ah, zie het nu, voor studenten na 2015 is het inderdaad 20k.
Dan nog worden je maximale maandlasten meer gekort dan je betaalt aan DUO.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Overigens is het onzin om rekening te houden met hogere rente over 10 jaar. Je kijkt immers ook naar het inkomen nu. Het blijft altijd een momentopname en in de toekomst kijken kan niemand.

In het oude stelsel ( dat is volgens mij de regels voor 2012 met een looptijd van 15 jaar ) telt je totale schuld ongeveer dubbel op je hypotheek last ( dat is 40k schuld is 80k minder hypotheek) en in het nieuwe stelsel was volgens mij de vuistregel dat het ongeveer 1 op 1 is ( 40k schuld is 40k minder hypotheek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:14:
[...]

Het is helemaal geen onzin om rekening te houden met veranderende rente. Dat is juist heel consequent in de hele hypotheeksystematiek. Als de lasten voor 10 jaar of langer vast staan mag je met de werkelijke lasten rekenen, als het korter vast staat moet er een veiligheidsmarge worden ingebouwd en rekening worden gehouden met een hoger rentepercentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Nederland is een land met veel oude woningen. Mijn broer woont in zo'n typisch Haagse bakstenen appartementsgebouw van eind jaren 30.
Toen waren mensen er blij mee maar in die tijd hadden ze iets andere bouw eisen. Energie zuinigheid of geluidsnormen kenden ze niet. En ze gebruikten nog lood.

Er moet in Nederland niet alleen woningen bij er moet een boel oude meuk vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

YangWenli schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:22:
Nederland is een land met veel oude woningen. Mijn broer woont in zo'n typisch Haagse bakstenen appartementsgebouw van eind jaren 30.
Toen waren mensen er blij mee maar in die tijd hadden ze iets andere bouw eisen. Energie zuinigheid of geluidsnormen kenden ze niet. En ze gebruikten nog lood.

Er moet in Nederland niet alleen woningen bij er moet een boel oude meuk vervangen worden.
De onderhoudskosten van mijn jaren 60 woning (zo snel mogelijk zo veel mogelijk bouwen) lopen ook op, nu krijg je er nog de hoofdprijs voor maar volgens mij zijn deze woningen wel een keer af.

Vraag me af hoe dat dan gaat, moet de gemeente dan de hele straat opkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Het is helemaal geen onzin om rekening te houden met veranderende rente. Dat is juist heel consequent in de hele hypotheeksystematiek. Als de lasten voor 10 jaar of langer vast staan mag je met de werkelijke lasten rekenen, als het korter vast staat moet er een veiligheidsmarge worden ingebouwd en rekening worden gehouden met een hoger rentepercentage.
Totaal onzinnig omdat de belangrijkste variabele het inkomen is. Dat kan prima na een jaar al anders zijn, zeker in het geval van stelletjes met kinderwens.

Bovendien hebben net afgestudeerden gemiddeld een loonstijging van 50% te verwachten in de eerste vijf jaar. Daar wordt ook geen rekening mee gehouden.

Ook is het maandbedrag wat je aan DUO moet betalen niet heel erg afhankelijk van de rentestand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joerdj
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:24:
[...]

De onderhoudskosten van mijn jaren 60 woning (zo snel mogelijk zo veel mogelijk bouwen) lopen ook op, nu krijg je er nog de hoofdprijs voor maar volgens mij zijn deze woningen wel een keer af.

Waarom zou de gemeente dat doen?

Die woningen zijn vast een keer af(geschreven), maar ze staan op grond en dat is nou (tezamen met huizen) precies schaars. De waarde zit op een gegeven moment meer in de grond dan de stenen die erop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
[...]
Onderhoudskosten lopen op, achterstallig onderhoud gaat optreden in de straat, de waarde van de woning gaat zakken. Op een gegeven moment is de waarde laag genoeg gezakt dat een projectontwikkelaar de arme zielen die er nog wonen gaat redden door een bedrag net iets boven marktwaarde neer te leggen. Projectontwikkelaar koopt en sloopt en zet er nieuwe huizen neer.

Dat is het ideale plaatje natuurlijk.

nouja... voor sommigen, want de mensen die er als laatste wonen zijn er denk ik het minst blij mee.

Woon zelf overigens in een jaren 70 woning. Een aantal zaken in de woning waren op 50 jaar berekend en moeten dus ook vervangen worden. Riool, waterleidingen, enz. Dat is geen probleem. Zijn gewoon kosten. De woning zelf zou echt nog wel een jaar of 30-40 mee kunnen gaan, mits er fatsoenlijk in geïnvesteerd wordt i.v.m. energietransitie enz.

[ Voor 19% gewijzigd door Caelorum op 08-02-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Caelorum schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Onderhoudskosten lopen op, achterstallig onderhoud gaat optreden in de straat, de waarde van de woning gaat zakken. Op een gegeven moment is de waarde laag genoeg gezakt dat een projectontwikkelaar de arme zielen die er nog wonen gaat redden door een bedrag net iets boven marktwaarde neer te leggen. Projectontwikkelaar koopt en sloopt en zet er nieuwe huizen neer.

Dat is het ideale plaatje natuurlijk.

nouja... voor sommigen, want de mensen die er als laatste wonen zijn er denk ik het minst blij mee.
Dan krijg je van die gesloopte blokken met nog 1 bewoond huis, wat je wel eens op tv ziet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

joerdj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Waarom zou de gemeente dat doen?

Die woningen zijn vast een keer af(geschreven), maar ze staan op grond en dat is nou (tezamen met huizen) precies schaars. De waarde zit op een gegeven moment meer in de grond dan de stenen die erop staan.
Ik weet niet, maar deze huizen zijn echt el cheapo gemaakt, m'n opa was er nog nauw bij betrokken.

Het zijn geen pareltjes zoals die jaren 30 huizen in Leidschendam-Voorburg enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:31:
[...]
Dan krijg je van die gesloopte blokken met nog 1 bewoond huis, wat je wel eens op tv ziet :+
Ik moest bij het typen ook even aan de film Up! denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerdj
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Ik weet niet, maar deze huizen zijn echt el cheapo gemaakt, m'n opa was er nog nauw bij betrokken.

Het zijn geen pareltjes zoals die jaren 30 huizen in Leidschendam-Voorburg enzo.
Mijn glazen bol zegt dat ze nog wel een jaar of 30-50 blijven staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

joerdj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Mijn glazen bol zegt dat ze nog wel een jaar of 30-50 blijven staan :+
Vast wel, grond is niet echt schaars hier.

De opa en oma van een ex van me hadden een heel klein vrijstaand huisje in het centrum die is ooit wel opgekocht en daar staat nu een flat, zij en haar ouders hebben allebei een appartement in die flat gekregen. Zat in de deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Hangt er ook vanaf waar de woningen staan. Veel van de vooroorlogse woningen die er nu nog staan zijn gebouwd in wijken die toen de rand van de stad zijn, maar die in hedendaags perspectief eerder tegen het centrum aan liggen. Die locatie is daarmee ook 'geüpgraded' naar een gewilde locatie.

Bij sommige jaren 60 bouw werkt dit ook zo, maar er zijn ook wijken die zo ver afgelegen liggen, dat ze niet bepaald gewild zijn. Dan krijg je dus inderdaad dat de waarde van de woningen op een gegeven moment wel af is.

(Overigens zie je ook regelmatig dat oude woningen, met name ook vrijstaand, die op zich prima onderhouden zijn, gesloopt worden omdat ze niet meer aan de huidige normen en wensen voldoen en er een nieuwbouw villa gebouwd wordt. Die woningen waren dus inderdaad niet meer waard dan de grond waarop ze stonden. Maar bij rijtjeswoningen in particulier bezit wordt dat lastiger.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:01

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Waarom geen bar van je kantoor maken of een of andere thema-kamer en je mede pensionado's vaak uitnodigen?

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JDx schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 13:32:

Zelfs de "goedkope" woningen in Nederland zijn meestal gebouwd voor de eeuwigheid. Veel baksteen (dat gaat wel 500 jaar mee) en vanaf de jaren '60 vaak betonnen funderingen en verdiepingsvloeren. Hoewel je soms ook HSB-elementen en betonsteen ziet vanaf die tijd.

Ik denk dat dit juist prima betaalbare woningen kunnen zijn voor starters, die hebben immers lagere eisen. Als je elke vijftig jaar dit soort woningen gaat slopen en vervangen door dingen die wél aan het bouwbesluit voldoen, moet je je eens achter de oren krabben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

FunkyTrip schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Waarom geen bar van je kantoor maken of een of andere thema-kamer en je mede pensionado's vaak uitnodigen?
Toevallig heeft ie net een pooltafel gekocht >:)

Maar dat geeft dus wel aan dat er ruimte en onderdak genoeg is, maar dit er mee gebeurt. Ook moet er nog wat vaker kritischer gekeken worden waar bedrijven zich vestigen, meer stimulans op goedkopere plekken?

Vrij irritant dat ik voor veel banen ver moest reizen en uiteindelijk dus ook in Den Haag terecht kwam.

Maar hoe geen idee, zal wel een utopie zijn, ruimte is nog echt geen issue in Nederland, al doen ze van wel.

[ Voor 52% gewijzigd door JDx op 08-02-2022 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 14:55:
[...]
Zelfs de "goedkope" woningen in Nederland zijn meestal gebouwd voor de eeuwigheid. Veel baksteen (dat gaat wel 500 jaar mee) en vanaf de jaren '60 vaak betonnen funderingen en verdiepingsvloeren. Hoewel je soms ook HSB-elementen en betonsteen ziet vanaf die tijd. [...]
Ja dat beton is allemaal wel leuk. Hier een jaren 70 woning die nog wel 30 jaar mee kan op dat gebied, maar de inhoud was zeker niet op 80 jaar berekend. Gietijzeren rioolbuizen die echt aan het einde van de levensduur zitten. Elektra idem. Glas ook (zover het origineel er nog in zit). Houten kozijnen zijn vaak ook al op en kunnen vervangen worden. Originele badkamer, indien aanwezig, is vaak ook al op het einde. Als er al een centrale afzuiging inzit is deze vaak van dubieuze kwaliteit en zo kan je nog wel even doorgaan.

Of het ideale starterswoningen zijn? Alleen voor de mensen die daadwerkelijk kunnen klussen, want de rest doet er beter aan naar nieuwere woningen te kijken.
Pagina: 1 ... 45 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg