Kuusj schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 10:59:
[...]
Ik heb persoonlijk (als redelijk verse ex-student in het leenstelsel) een dubbel gevoel bij of ik de mensen met 40-50K schuld wel zo zielig moet vinden, studeren is uiteindelijk (of dat terecht is, is een andere discussie) een luxe en geen basisbehoefte. Dus zoals jij dat gedaan hebt met 2.5 uur reizen en geen schuld, is gewoon een optie. Men *kiest* ervoor om ver weg te gaan studeren en bijbehorende kosten te dragen.
In sommige gevallen is dat geen optie. Bijvoorbeeld als je aan de Duitse grens woont en de studie van jouw keuze enkel in Amsterdam gegeven wordt. Die reistijd heeft mij trouwens wel degelijk een tentamen door m'n neus geboord waar ik niet op tijd kon zijn, en mijn stagekeuze fors beperkt.
Ik geloof in kansengelijkheid, en daarin kan een kamer wel degelijk een bepalende factor zijn. Niet voor iedereen wellicht, maar daar moet je wel wat mee.
Zielig vind ik sowieso een veel te groot woord. Maar principieel vind ik het echt niet kloppen.
En het is niet voor iedereen weggelegd, maar je kunt natuurlijk ook meer werken naast je studie. Dat dit ten koste zal gaan van wat anders is logisch. Ik heb er zelf voor gekozen om thuis te blijven wonen, en gemiddeld veel te werken (20-28 uur per week) naast mijn HBO studie. Ik was hierdoor in staat mijn studie zonder schuld af te ronden en heb nu een aardig centje om een huis te kopen (wat zelfs met een bovenmodaal inkomen en spaargeld als alleenstaander gewoon niet lukt in deze regio

).
Ik heb hetzelfde gedaan, maar uiteindelijk bleek dat spaargeld to-taal niet relevant in de huizenzoektocht

ik snap dan wel dat de studenten van nu een andere keuze op dat gebied maken; sparen is echt volledig zinloos geworden in een markt waarin huizen 15% per jaar duurder kunnen worden.
Als ik echter lees dat alleen studenten met een lening dan gecompenseerd zouden gaan worden (hoe hoog of laag die studie ook is), dan begint mijn bloed te koken. Als je om wat voor reden dan ook (en dat hoeft niks te maken te hebben met hoe arm of rijk je ouders zijn) een studie zonder schuld hebt kunnen afronden moet dat niet betekenen dat je dan ook geen compensatie hoeft te krijgen. Immers had ik anders 110.- *12*4 kunnen krijgen. 5280,- aan basisbeurs (inmiddels met indexatie waarschijnlijk 6000,-). Die 6000,- heb ik links of rechtsom ook moeten betalen.
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ben dan ook zwaar tegenstander van het huidige plan waarbij je een korting krijgt op je schuld, dat slaat nergens op.
Je moet iedereen compenseren, of neig jij nou naar niemand compenseren?

Andersom zullen er genoeg studenten zijn die om wat voor reden dan ook echt een schuld van 40-50K hebben 'moeten' opbouwen, en zullen er ook studenten zijn met een dergelijke schuld die gewoon te lui waren om te werken of wat zuinig aan te doen. Die laatste groep zou dan wel weer compensatie krijgen. Wat ik onterecht vind. Hoe hoog die compensatie is, is een tweede discussie natuurlijk.
Vroeger kregen alle studenten, lui of niet, die 5000-6000 aan stufi. Waarom moet dat nu anders worden?
De woningnood ga je er niet mee oplossen, maar als er een compensatie komt, zou die voor iedereen (ongeacht wat dan ook) moeten gelden. Leenstelsel studenten hebben eigenlijk wel meer te klagen dan alleen dit, want voor mijzelf was de 50% korting op het eerste jaar namelijk niet van toepassing, en na een hoop gezeur was er dan 25% korting achteraf als je afgestudeerd bent in Coronatijd.
Klopt, maar het is wel een principekwestie. En de woningnood heeft door middel van de studentenkamerprijzen wel degelijk een invloed gehad op deze generatie.
Verder is het sowieso een druppel op een gloeiende plaat, evenals korting tijdens coronajaren. We hebben het over een paar duizend euro he, een maand later de woningmarkt betrekken kost al meer dan dat. Een half jaar in de vrije sector huren en je bent het alweer kwijt.
Desalniettemin moedig ik het zeker aan dat deze generatie er een punt van maakt. Vind ik echt niet meer dan logisch.