Dat meisje dat in de zorg werkt is representatief voor een hele reeks beroepen die relatief slecht betaald worden maar waarvoor mensen nodig zijn die ín de stad wonen. Denk aan verplegers, maar ook aan onderwijzers, kinderopvang-medewerkers, leraren basisonderwijs, etc.
In tegenstelling tot de 'snotneus die in A'dam wilt wonen' is dit wel degelijk een probleem. Neem even de verpleegster: dit is een slecht betaald beroep wat je vrijwel overal in Nederland kan uitvoeren. Iemand die NIET in Amsterdam (of Utrecht, of een andere dure plek) kan gaan wonen kan natuurlijk ergens gaan wonen waar het wél betaalbaar(der) is. Bijvoorbeeld Almere of Culenborg. Maar diezelfde persoon gaat vervolgens niet 45-60 minuten pendelen naar de steden voor die baan, want in die goedkopere plekken is voor hen ook zat werk, en het werk in de dure steden geeft hen geen meerwaarde (nauwelijks hoger loon, zelfde werk). Sterker nog, ze verliezen er dus tijd door, moeten dure parkeerplekken betalen, etc.
Kortom: als je wilt voorkomen dat steden als A'dam en Utrecht straks geen verplegers, basisschoolleraren etc meer kunnen aantrekken omdat die personen daar geen woning kunnen betalen dan zul je iets moeten doen:
- of die groepen tegemoet komen met subsidies, voorrang, hogere salarissen, etc.
- of de huizen betaalbaarder zien te krijgen.
Los van of die opties wenselijk zijn (daar doe ik als leek geen waardeoordeel over) lijkt het mij duidelijk dat dit dus wel degelijk een groot probleem aan het worden is.
NB: De chauffeurs die je noemt zijn inderdaad ook nodig voor brood op de plank. Maar het aantal chauffeurs wat ín de stad moet wonen is een stuk beperkter dan het aantal zorgmedewerkers of leraren. Voor veel chauffeurs geldt immers dat ze vanuit distributiecentra opereren en helemaal niet 's ochtends vanaf een (binnen)stad inklokken en uitklokken.
Overigens denk ik dat Schimmelpenninck voor deze docu-serie vooral ook een zorg-medewerker heeft gekozen omdat dat zo lekker symbolisch is en voor mensen veel makkelijker te visualiseren als "je kan er niet zonder". Eens dat er nog 99 beroepen zijn die in die doelgroep vallen. Een vuilnisman blijft ook noodzakelijk

..
Verder eens dat het jammer is dat ze wéér Amsterdam als centrum van het land hebben genomen. Juist zo'n zelfde docu maken in Amersfoort of Eindhoven zou net zo goed kunnen (zelfde problematiek) maar het wat minder in de extremen trekken dus minder sexy voor tv vrees ik. Anderzijds is Schimmelpennick natuurlijk A'dammer en is één van de 'haakjes' in deze reeks dat hij zijn eigen appartement verkoopt, dus dan wordt het ook wel lastig om een andere stad te kiezen