Nuevocasa schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 16:19:
[...]
In 1991 was omgerekend de gemiddelde huizenprijs €75.800.
Nu in 2021 €419.000 volgens RTL.
Ook al zakken de prijzen nog met 50% (wat historisch gezien niet zal gebeuren, oorlogen uitgezonderd) houd je nog steeds flink wat over. Daarnaast kun je altijd zelf 10% max per jaar aflossen op je aflossingsvrije hypotheek. Bij 50% aflossingsvrij is dat in dit geval de geval in de laatste 10jaar ook wel te doen voor veel mensen.
Zo ongunstig is een gedeelte aflossingsvrij in ieder geval niet. Helemaal met de huidige lage rente. Je bent meer zelf in control, je hebt het geld niet vast in de stenen zitten en als je wilt kun je alsnog aflossen.
Ik begrijp het voordeel van aflossingsvrij. En zeker voor wie slim met geld om gaat is het helemaal niet verkeerd (eg voldoende vermogen aanhouden en/of een duidelijk plan hebben. Volgens mij denkt het gros niet verder dan 'goedkoper = beter'

).
Het is ook afhankelijk van je doelen, als je als starter ooit nog wilt doorstromen denk ik dat je er verstandig aan doet om toch wat af te lossen en daarmee vermogen op te bouwen. Dat voorkomt het risico op onder water staan en kan je bij een volgende stap helpen omdat je, onafhankelijk van de waarde van de volgende woning, al een deel daarvan hoe dan ook bezit.
Ben je wat ouder en/of woon je in je droomwoning, dan zou ik anders kiezen inderdaad.
Om die gigantische stijging in het verleden mogelijk te maken was er wel het tweede inkomen nodig, moesten de rentes van 10% naar 1% en moesten de inkomens flink toenemen, plus de schaarste in woningen moet aanhouden.
Zo geredeneerd is er voor eenzelfde doorzetting van huizenprijzen, een algemene acceptatie van polygamie nodig, moet de hypotheekrente rente naar -8% en moeten de inkomens fors toenemen (ik heb daar gezien covid en vergrijzing (zie Japan) short-term een hard hoofd in).
Oh, en de boomer generatie (en de iets grotere after-boomers) die in onze bevolkingspiramide duidelijk zichtbaar zijn, moeten waarschijnlijk compleet vervangen worden door asielzoekers met een hoog inkomen.
Ik zie de toekomst toch anders voor me

maar hey, mocht dat gebeuren, dan zit je ook met 100% aflossing niet verkeerd. In het 'ergste' geval sluit je later alsnog aflossingsvrij af, om dat vervelende geld in de stenen alsnog te kunnen gebruiken. Er is ook niks mis met verhuizen naar een huurwoning op je oude dag.
Zelf zie ik liever dat mensen minder zouden lenen, wat de prijzen zal drukken. Practice what you preach
[
Voor 5% gewijzigd door
Richh op 08-10-2021 16:44
]