Inflationair systeem, dan zou het eigenlijk zo'n beetje inflatie moeten volgen (wat de huizenmarkt normaliter ook deed en eigenlijk helemaal prima was).dikkiedik schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:05:
[...]
In tijd tot een correctie, ja uiteraard. Maar het zegt niets over de absolute tijd tot een volgende correctie. Het kan heel lang heel goed gaan. En het kan ook heel kort heel slecht gaan. Sterker nog, dat is eigenlijk de normale gang van zaken op alle assets. Lange bewegingen omhoog, korte correcties. Het is een inflationair systeem. De op en neergangen zijn niet in balans.
We hebben het altijd over de risico's van beleggen. We krijgen mega veel waarschuwingen en disclaimers. Maar het risico van NIET beleggen zijn veel groter en evidenter. Daarvoor zouden we de mensen moeten waarschuwen.
Die zelfde afweging zou ik maken met het verkopen van je huis. Zolang je volgende huis niet afhangt van een paar duizend euro opbrengst van je huidige woning.
Je kunt niet beweren dat de zaken die ik benoemde (oppotten van geld tijdens corona, extreem lage rente, gunstig beleggersklimaat en 10-15% loonsverhogingen) 'normaal' zijn.
En daarbij zijn we nu ook klaar met het verhogen van meetellen van het partnerinkomen. Ik ben zeer benieuwd hoe de markt er nu bij stond als bijdrage partnerinkomen bijv nog op 60% zou staan.