Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 369 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.702 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:03
@geekeep 'vele jaren lage rente ervoor' - ik zie alleen 2002-2005 een daling. Dat is wel wezenlijk anders dan de periode van lage rente die we hebben gehad post 2008 tot de inflatiegolf in 2022.

Verder moet je naast de US natuurlijk ook de financiële situatie meenemen in de EU. Als je kijkt naar de ECB rentes in dezelfde tijd als jouw plaatje zie je dit:

2002: 3.75
2003: 3.0
2005: 3.25
2006: 4.25
2007: 5.0
2008: 3.0
2009: 1.75

En dan vanaf 2010 tot 2022 eigenlijk altijd onder de 1.00.

https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

xiangpo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

Er speelt meer dan alleen de rente he. De rente was vanaf 2007 t/m 2016 dalende, en nou was de periode van 2007 tot pak weg 2013/14 nou niet echt een tijd dat de huizenprijzen stijgende waren.

Dat komt natuurlijk omdat de rente met een reden verlaagd wordt, en dat zijn de economische omstandigheden. Laat iedereen nou net in zulke omstandigheden niet in staat zijn of niet bereid zijn risicovolle uitgaven te doen.
Ik denk dat je eea in perspectief moet zien. (Mijn) aandelen deden tot vorige week 15% YTD (7 maanden!) , nu is er 5% vanaf..
Het is vooralsnog een mini dipje die volledig weg valt in het geheel. Eens dat het wat verder weg kan vallen ALS er een recessie komt en ALS de FED daar verkeerd op reageert en ALS , etc.

Als belegger vind ik dit een welkome correctie, die er ook wel aan zat te komen.
Eind december als we net de eindejaarssprint hebben gehad zul je zien dat het (achteraf) allemaal niet zo spannend is en een goed koop moment bleek ;).

Het is te volatiel om invloed te hebben op de huizenmarkt, voordat de eerste berichten van voorzichtigheid zien aandient bij een enkeling wellicht, zitten we alweer in het nieuwe jaar met koersen op ATH.

Buy the rumour, sell the news. Geldt ook voor de huizenmarkt, iedereen die in 2023 kocht terwijl de media kritisch was, is nu spekkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2024 12:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 16:44

Shaggy

Misantroop pur sang

Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Ik denk dat er ook een hoop boomers zullen zijn die willen cashen.. Geeft ook weer wat doorstroming :).
Als ik hier in de gemeente kijk zijn er veel ouderen die graag kleiner willen gaan wonen of gelijkvloers. Probleem waar zij tegenaan lopen is dat (als er al gebouwd wordt) hier alleen maar woningen komen gericht op jongere generatie 2 verdieners. Startprijs vanaf €365k (beperkt) en zo door tot in de tonnen en miljoenen...
Huurprijzen tussen de 1200 en 1800 pm....waar ze nu weinig of niks betalen. Het alternatief is onbetaalbaar geworden voor velen.

Seniorenwoningen en starterswoningen en sociale huur is minimaal.
Mijn dochter kan met haar 21 jaar geen huis betalen met haar MBO opleiding, en een huurhuis is qua inschrijving 15-17 jaar wachttijd.

Ouderen die in hun woonhuis komen te overlijden worden de huizen door de kinderen tegen opbod verkocht....

Tsja...willen en kunnen... niet hier iig.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:26
wokkelz schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:08:
[...]

Mijn ouders zijn boomers die met zijn tweeen in een veel te groot huis leven, maar waar zouden ze heen moeten dan?
Nieuwe koop appartementen, want gelijkvloers, zijn onbetaalbaar. Huur is niet te vinden in de randstad.
Allemaal puur anekdotisch, maar bij mijn ouders in de straat zijn er de afgelopen jaren 3 of 4 op die manier naar een appartement vertrokken... En dat is ook in de randstad. Maargoed, die komen dan wel uit een huis wat voor tegen het miljoen de markt op gaat.

Bij onszelf zie ik de afgelopen jaren ook aardig wat stellen waar de kinderen (net) het huis uit zijn cashen en naar randgemeentes / kleinere woningen verkassen. Dat zijn vaak 50ers die ook vrolijk 3 a 4 ton overwaarde meepakken wat ws. gewoon in het (vroeg)pensioenpotje gaat.

En ik kan ze geen ongelijk geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Charly op 05-08-2024 12:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:37
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 11:29:
Dat vinden ze onbetaalbaar, want zij hebben het gevoel dat ze hun uit 30 jaar geleden voor 150.000 gulden gekocht hebben, dus 400.000 euro (bijna een miljoen gulden!) is veel te duur.
Maar ze voelen net niet dat hun eigen huis inmiddels 500.000 waard is.
Denk je dat ouderen gek zijn? :)

Die weten donders goed dat hun woningen zoveel waard zijn geworden. De meesten hebben er echter geen zin in om die overwaarde te 'schenken' aan een projectontwikkelaar voor een zwaar overpriced appartement.

Daarnaast blijkt uit onderzoek dat ouderen 'gewoon' graag in hun bestaande woning blijven. Hun bestaande woning is in de regel ruimer, is voorzien van een tuin en zit in een prettiger buurt dan die waar die nieuwe appartementen gebouwd worden. Waarom zou je dan willen verhuizen? Veel beter om te blijven zitten. Voor je erfgenamen is een 'normale' woning ook veel bruikbaarder dan een appartement.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
geekeep schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:14:
[...]

[...]

Zie FED funds rate history.

[...]

en
[Afbeelding]

Wat er afgelopen tijd is gebeurt en zou kunnen gebeuren is wel degelijk vergelijkbaar. Enorm lage rente de jaren ervóór, in relatief korte tijd veel renteverhogingen, daarna een klap vanwege een samenloop van omstandigheden en wederom verlagen van de rente om die klap op te vangen.
Werkeloosheid was ook enorm laag voor de crisis, met tevens enorm scheefgegroeide inkomen:huizenprijs ratio's.

Uiteindelijk creëert de markt natuurlijk een self-fullfilling prophecy, door een negatief scenario te vormen door slechts te verwachten dat er zoiets aan zit te komen. En ik heb het natuurlijk over het bredere plaatje ipv enkel "dagkoersen". Consumptieve goederen tonen al tekenen van een daling. Veel tech-bedrijven liften nu nog op de AI hype en de financiële sector teert nog op de rentestijgingen (zonder hun spaarrentes te verhogen). Met het verlagen van de rente om een crisis te voorkomen is dat feestje snel voorbij.
De geschiedenis heeft ons geleerd dat een verlaging van de rente geen 'silver bullet' is voor alle economische problemen.

[...]

Een tekort zegt vrij weinig over prijzen. Financierbaarheid en bereidheid tot investeringen en aangaan van leningen is zo'n beetje wat de prijs bepaalt. Als men er niet meer op vertrouwt dat hun investering het jaar erop meer waard gaat worden, gaan mensen een stuk voorzichtiger spenderen.
je voert nu wel heel erg technische analyze uit op een FED rente grafiek. De situatie is echt nu echt heel anders. Al is het alleen al omdat die kredietcrisis van 2008 groot en deels kwam vanuit de vastgoedmarkt die onderwater kwam te staan. Dat is nu door de manier hoe we financieren zelfs met een fikse dip gewoon niet mogelijk. Zo groot was de daling van vastgoedprijzen namelijk niet eens in 2008-2013 procentueel gezien.

De financierbaarheid zal door deze effecten juist gaan toenemen. Het rente effect is groter dan inkomensstijgingen. En mensen die nu gewoon in vaste dienst zijn en de CAO plussen van afgelopen jaren al in de tas hebben, die gaan vooral profiteren van de rente verlagingen.

Wat ik wel denk is dat de double digit groei van de woningmarkt (10+%) wel even voorbij zal zijn. Maar dat is meer dan welkom.

De grote particuliere beleggers zullen nu in elk geval iets minder kunnen overbieden op de woningmarkt en zullen ongetwijfeld ook bepaalde uitgaven even uitstellen. Mijn nieuwe auto gaat ook even een paar maanden wachten in elk geval. Komende maanden wil ik elke euro liquide hebben om bij te kunnen kopen _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:09
Requiem19 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:29:
@geekeep 'vele jaren lage rente ervoor' - ik zie alleen 2002-2005 een daling. Dat is wel wezenlijk anders dan de periode van lage rente die we hebben gehad post 2008 tot de inflatiegolf in 2022.

Verder moet je naast de US natuurlijk ook de financiële situatie meenemen in de EU. Als je kijkt naar de ECB rentes in dezelfde tijd als jouw plaatje zie je dit:

2002: 3.75
2003: 3.0
2005: 3.25
2006: 4.25
2007: 5.0
2008: 3.0
2009: 1.75

En dan vanaf 2010 tot 2022 eigenlijk altijd onder de 1.00.

https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html
dikkiedik schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

je voert nu wel heel erg technische analyze uit op een FED rente grafiek. De situatie is echt nu echt heel anders. Al is het alleen al omdat die kredietcrisis van 2008 groot en deels kwam vanuit de vastgoedmarkt die onderwater kwam te staan. Dat is nu door de manier hoe we financieren zelfs met een fikse dip gewoon niet mogelijk. Zo groot was de daling van vastgoedprijzen namelijk niet eens in 2008-2013 procentueel gezien.

De financierbaarheid zal door deze effecten juist gaan toenemen. Het rente effect is groter dan inkomensstijgingen. En mensen die nu gewoon in vaste dienst zijn en de CAO plussen van afgelopen jaren al in de tas hebben, die gaan vooral profiteren van de rente verlagingen.

Wat ik wel denk is dat de double digit groei van de woningmarkt (10+%) wel even voorbij zal zijn. Maar dat is meer dan welkom.

De grote particuliere beleggers zullen nu in elk geval iets minder kunnen overbieden op de woningmarkt en zullen ongetwijfeld ook bepaalde uitgaven even uitstellen. Mijn nieuwe auto gaat ook even een paar maanden wachten in elk geval. Komende maanden wil ik elke euro liquide hebben om bij te kunnen kopen _/-\o_
Uiteraard maakt een zwaluw nog geen zomer (urrr winter? :P) en is het geen 1-op-1 kopie van wat er (voor en) tijdens de 2008 crisis gebeurde. Die renteperiodes zijn lastig te vergelijken, het gaat dan met name om de combinatie met tevens flinke liquide impulsen. Laat dat nu net het geval zijn geweest, met het weg kauwen van de gevolgen van de pandemie. Ik kan mij herinneren dat het net voor corona ook niet al te best ging: https://www.imf.org/en/Bl...019-in-review-five-charts
Minder bestedingen, laagste groei sinds 2008, daling van vertrouwen, etc. Het zou best eens kunnen zijn dat het punt waarop we nu beland zijn dan al in 2020 was aangebroken zonder de talrijke financiële stimuli.

Uiteindelijk is de vorige crisis begonnen met het nalaten van checks op kredietwaardigheid, overgewaardeerde hypotheken en de vele financiële afgeleide producten daarvan. Ik zeg niet dat dit nu weer gaat gebeuren, aangezien iets anders zomaar de lont in het kruit kan zijn. Maar de combinatie van factoren nu vergroten in ieder geval de kans op iets meer dan een "dipje". Zelfs al zouden we hier in Europa alles volgens het boekje gedaan hebben, kunnen we alsnog last krijgen van degene die dat toch niet gedaan hebben.

edit:
Ter aanvulling. i.p.v. de banken zou die lont in het kruit wel eens Big Tech kunnen zijn. Zij vormen een zeer groot deel van de US beurs en zijn de afgelopen jaren de aanjagers geweest op de beurs. Daarentegen is hun waarde is zeer suggestief, met de handel in onze (vrijwillige) data, AI hypes, click farms, like-bots. Amazon laat ondertussen al wat scheuren zien. En met dit soort berichten:
https://www.tipranks.com/...port-away-from-major-drop
wordt het niet beter. En als zelfs de Bank of America adviseert om aandelen te verpatsen als FED hun rente begint te verlagen, kan het hard gaan.
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Mensen zijn doorgaans geen finaciele wezens.
Het gaat om wonen, net zo'n basisbehoefte als eten en zorg.
Als we iets gezien hebben afgelopen jaren is dat mensen daar zeer veel voor over hebben, met jubeltonnen en 20% overbieden.

Ook al daalt de woningwaarde, zo lang je er lang genoeg woont (en dat doen mensen) en een annuitaire hypotheek hebt (dus aflost) is een dalende waarde effectief geen probleem.
Blijft over het gevoel bij mensen dat ze genaaid zijn door de (Rabo :P )bank / markt omdat ze de woning gekocht hadden voor 5 ton en dat hij nu (momentopname) nog maar 4 ton waard is. Maar bij verkoop over 7 jaar is dat al lang weer rechtgetrokken naar 5,5 ton, en toch 130.000 afgelost/gespaard/vermogen opgebouwd.
Een huis kopen kun je uitstellen (inwonen, samenwonen, studentenkamer, etc). Een aankoop uitstellen lukt echter niet op vlak van eten of een gebroken been..
Zoals gezegd, mensen zullen echt wel wat terughoudender worden met grote uitgaven en het laten om nog eens extra in te leggen (in de vorm van schenkingen/overbiedingen) als hun investering niet meer zo zeker is als gedacht.

[ Voor 7% gewijzigd door geekeep op 05-08-2024 14:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:49

DropjesLover

Dit dus ->

geekeep schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Een huis kopen kun je uitstellen (inwonen, samenwonen, studentenkamer, etc). Een aankoop uitstellen lukt echter niet op vlak van eten of een gebroken been..
Zoals gezegd, mensen zullen echt wel wat terughoudender worden met grote uitgaven en het laten om nog eens extra in te leggen (in de vorm van schenkingen/overbiedingen) als hun investering niet meer zo zeker is als gedacht.
Correct, maar velen stellen het allemaal al vele jaren uit en grijpen al jaren mis op een woning. Die rek is er al lang uit.
Aflossingsvrije hypotheken zijn al defacto afgeschaft en de jubelton is afgeschaft om de prijsopdrijving uit de markt te halen (met minimaal succes).

Mensen worden alleen terughoudend wanneer het direct merkbaar duurder wordt. En dat wordt het met hoge huren en lagere rentes niet.

En sowieso is de volgorde van markten eerst de aandelenbeurs - bedrijven - arbeidsmarkt - woningmarkt.
Mocht er iets verschuiven nu, dan merkt de woningmarkt dat pas over 3 jaar op z'n vroegst.
Dat was ook zo met de crisis in 2008.

[ Voor 11% gewijzigd door DropjesLover op 05-08-2024 14:25 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

En sowieso is de volgorde van markten eerst de aandelenbeurs - bedrijven - arbeidsmarkt - woningmarkt.
Mocht er iets verschuiven nu, dan merkt de woningmarkt dat pas over 3 jaar op z'n vroegst.
Dat was ook zo met de crisis in 2008.
Niet al te rooskleurig denken qua tijdsduur ;) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24lMvwbJwB9nGeb3MS8eP_8eygQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TnL8R6Fzvemif8wSvHqeLlYR.jpg?f=user_large
https://www.vanbruggen.nl...prijzen-2023-2025-en-2030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
een heel oud artikel (okt 2022) en een heel selectief plaatje. In latere artikelen klinkt toch een hele andere verwachting door

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Een eerste klap want dat zijn de beleggers die uitstappen. Daarna 1 à 2 jaar dat het langzaam doorsijpelt in de kwetsbaardere beroepen. Daarna voelden "we" het pas echt.
Die eerste paar jaar -2 à -3% was een broodnodige correctie op de prijsstijgingen van de jaren daarvoor.

Een groot verschil is wel in de bevolkingssomvang versus het aantal woningen.
In 2012 = 16,7 miljoen en 7,4 miljoen woningen = 2,25 personen/woning
In 2023 = 17,8 miljoen en 8,2 miljoen woningen = 2,17 personen/woning
En sowieso met een trend naar meer 1-persoons huishoudens.
Die druk gaat er gewoon op blijven.

[ Voor 17% gewijzigd door DropjesLover op 05-08-2024 15:10 ]

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik kocht begin 2011 een appartement, die heeft toen enige tijd onder water gestaan. Wat ik daarvan heb gemerkt? Precies niks ;). Verkocht in 2017. Nu weer andersom met enorme overwaarde, wat merk ik ervan, precies niks :O (behalve voor een prikkie in een grote gasloze woning zitten)

Er gingen destijds de gekste verhalen rond op televisie en dat waren vaak ook wel schrijnende gevallen (tophypotheek met nieuwe keuken, badkamer en dan relatie uit elkaar) , de meeste mensen hebben er nauwelijks last van gehad. De groep die de jaren daarna geld 'verloor' door juist niet te kopen was veel groter ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 05-08-2024 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 23:20
geekeep schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:30:
https://nos.nl/artikel/25...vrees-voor-recessie-in-vs

De scheuren worden zichtbaar. Het was al te bizar voor woorden dat economieën lekker bleven doorpruttelen en personeelstekort maar aanbleef, ondanks alle renteverhogingen.
Ben benieuwd, als genoeg partijen slechts denken dat er iets aanstaande is gaan we met z'n allen vol op de rem. Een correctie om alle opgeblazen lucht/waarde eruit te drukken. De bomen kunnen niet tot de hemel blijven groeien. Met het grote kaartenhuis/dominospel genaamd de wereldeconomie kunnen we best bijzondere tijden tegemoet gaan.

Redelijk wat overeenkomsten met 2008. Historisch lage rentes voorafgaand aan het kantelpunt, flink wat geld in de markt gepompt (zowel vanuit banken als investeerders), verhitte huizenmarkt, speculanten die woningen kopen, verhogingen van rentes, steeds meer mensen die geen huis meer konden kopen, etc.
Ik heb 2008 heel bewust meegemaakt en op de voet gevolgd. Zowel de huizenmarkt en de beurs etc.. daardoor heb ik wel vaker gedacht 'hier gaan we weer'

Maar na de corona crisis, mega rente shock etc en een huizenmarkt die dat compleet heeft afgeschud weet ik het zelf ook niet echt meer.

Er zijn nu wel wat andere factoren die van zo'n dipje als nu een absolute shitstorm kunnen maken, maar dat ligt meer op het geopolitieke vlak.
offtopic:
en zelfs daarvan (Oorlog in Oekraïne) hebben we de gezien dat de woningmarkt er gewoon niets mee doet.

Staatsrente is de afgelopen paar maanden wel weer aanzienlijk gedaald.. kan de loonsverhogingen zijn al in de pocket.. Tsja. Blijft interessant allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Een eerste klap want dat zijn de beleggers die uitstappen. Daarna 1 à 2 jaar dat het langzaam doorsijpelt in de kwetsbaardere beroepen. Daarna voelden "we" het pas echt.
Die eerste paar jaar -2 à -3% was een broodnodige correctie op de prijsstijgingen van de jaren daarvoor.

Een groot verschil is wel in de bevolkingssomvang versus het aantal woningen.
In 2012 = 16,7 miljoen en 7,4 miljoen woningen = 2,25 personen/woning
In 2023 = 17,8 miljoen en 8,2 miljoen woningen = 2,17 personen/woning
En sowieso met een trend naar meer 1-persoons huishoudens.
Die druk gaat er gewoon op blijven.
Met een goede crisis op de arbeidsmarkt valt een hele grote kapitaalkrachtige groep expats weg. Dat is nog zo'n verborgen risico in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Laapo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Met een goede crisis op de arbeidsmarkt valt een hele grote kapitaalkrachtige groep expats weg. Dat is nog zo'n verborgen risico in deze markt.
Dat zijn op het totaal gezien kleine aantallen, en die woningen gaan eventueel de normale verhuur in.
Plus die expats zijn ook niet direct weg, ze hebben echt wel een functie.

Het zijn eerder laagbetaalde banen (veel EU arbeidsmigranten) die zullen verdwijnen, maar de mensen zullen ook niet zo snel naar land van herkomst gaan. Zie vorige crissisen.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Bockelaar schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 14:56:
een heel oud artikel (okt 2022) en een heel selectief plaatje. In latere artikelen klinkt toch een hele andere verwachting door
Wat is er selectief aan cijfers van CBS? Het ging om de indicatie dat het geen jaaaaren duurt eer de huizenmarkt iets kan voelen van een crisis.
Sport_Life schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:02:
[...]

Ik kocht begin 2011 een appartement, die heeft toen enige tijd onder water gestaan. Wat ik daarvan heb gemerkt? Precies niks ;). Verkocht in 2017. Nu weer andersom met enorme overwaarde, wat merk ik ervan, precies niks :O (behalve voor een prikkie in een grote gasloze woning zitten)

Er gingen destijds de gekste verhalen rond op televisie en dat waren vaak ook wel schrijnende gevallen (tophypotheek met nieuwe keuken, badkamer en dan relatie uit elkaar) , de meeste mensen hebben er nauwelijks last van gehad. De groep die de jaren daarna geld 'verloor' door juist niet te kopen was veel groter ;)
Sja, beetje dooddoener niet. "Ik heb er persoonlijk geen last van gehad, dus het viel wel mee"..
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Dat zijn op het totaal gezien kleine aantallen, en die woningen gaan eventueel de normale verhuur in.

Het zijn eerder laagbetaalde banen (veel EU arbeidsmigranten) die zullen verdwijnen, maar de mensen zullen ook niet zo snel naar land van herkomst gaan. Zie vorige crissisen.
Je bent dit soort nieuws vergeten? https://nos.nl/collectie/...-vrije-sector-stijgt-weer
In expatsteden kan dit zeker wel effect hebben. En ik twijfel of men eerder gaat snijden in een duurbetaalde kennismigrant of een arbeidsmigrant die in een van de essentiële sectoren werkt.
Laapo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:13:
[...]

Er zijn nu wel wat andere factoren die van zo'n dipje als nu een absolute shitstorm kunnen maken, maar dat ligt meer op het geopolitieke vlak.
offtopic:
en zelfs daarvan (Oorlog in Oekraïne) hebben we de gezien dat de woningmarkt er gewoon niets mee doet.
Je noemt het een beetje terloops, maar als ik daar iets van geleerd heb is dat een heleboel huishoudens (inclusief huiseigenaren) moeite hebben om een euro of tweehonderd per maand extra (aan gas/water/licht) niet zelfstandig kunnen opvangen.

[ Voor 13% gewijzigd door geekeep op 05-08-2024 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
geekeep schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Wat is er selectief aan cijfers van CBS? Het ging om de indicatie dat het geen jaaaaren duurt eer de huizenmarkt iets kan voelen van een crisis.
niets. Het CBS is een prima bron.
De selectie van data, het zijn cijfers tot 2021. Als ik op de kalender kijk zijn die verouderd en niet te gebruiken om nu iets over de markt te zeggen. Dat is waarom ik het selectief noem.
Als je punt is: in 2008 een crisis, in 2010, 2 jaar later dus, effect op de markt, prima punt. Situatie nu is echt anders dus heb je er verder niet veel aan :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Bockelaar schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:59:
[...]

niets. Het CBS is een prima bron.
De selectie van data, het zijn cijfers tot 2021. Als ik op de kalender kijk zijn die verouderd en niet te gebruiken om nu iets over de markt te zeggen. Dat is waarom ik het selectief noem.
Als je punt is: in 2008 een crisis, in 2010, 2 jaar later dus, effect op de markt, prima punt. Situatie nu is echt anders dus heb je er verder niet veel aan :)
Van +3% naar -3.4% in een jaar tijd is geen "2 jaar later dus, effect op de markt". De echte klappen vielen uiteraard wat later, toen men besefte dat het menens was en geen tijdelijke dip.

In de jaren voor 2008 riepen er ook al genoeg mensen over een huizenbubbel. Ook toen waren er een boel partijen die vooral baat hadden bij een voortdurende stijging. Er zijn in de tijd ervoor zelfs boeken geschreven hoe de huizenmarkt écht niet kon klappen.

Wat mij betreft hadden regeringen wereldwijd wat minder geld mogen printen tijdens de pandemie om kunstmatig alle markten draaiende te houden. Het is bizar dat we, op 2020 na, economisch gezien amper last hebben gehad van een globale virusuitbraak die de hele wereld raakte.
Maar de bottom line is, buiten alle analyses en cijfers kan ieder weldenkend mens redeneren dat huizen die harder stijgen dan huishoudinkomens geen blijvend reëel scenario is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10:50
Maar 2008 was toch zoals aangegeven een heel andere reden van de crash? Dat had te maken met hypotheken crisis. Hierdoor werden er minder/moeilijker hypotheken afgegeven, werkloosheid.

Nu hebben we een flink tekort aan huizen (2008) ook. Een steeds kleinere particuliere huurmarkt. Flinke tekorten qua arbeiders (dit kan ook dippen in een crisis). Echter als de rentes dalen kunnen bedrijven weer meer (goedkoper) lenen en kan je meer hypotheek krijgen.
Verder als je nu de maximale waarde hebt geleend dan wordt het idd een probleem als je en schuld hebt.
Maar als je qua hypotheek/woningwaarde een daling kan opvangen kan je toch gewoon doorstromen? De huizen waar je naartoe wilt gaan natuurlijk ook dalen in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Jobjl schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:12:
Maar 2008 was toch zoals aangegeven een heel andere reden van de crash? Dat had te maken met hypotheken crisis. Hierdoor werden er minder/moeilijker hypotheken afgegeven, werkloosheid.

Nu hebben we een flink tekort aan huizen (2008) ook. Een steeds kleinere particuliere huurmarkt. Flinke tekorten qua arbeiders (dit kan ook dippen in een crisis). Echter als de rentes dalen kunnen bedrijven weer meer (goedkoper) lenen en kan je meer hypotheek krijgen.
Verder als je nu de maximale waarde hebt geleend dan wordt het idd een probleem als je en schuld hebt.
Maar als je qua hypotheek/woningwaarde een daling kan opvangen kan je toch gewoon doorstromen? De huizen waar je naartoe wilt gaan natuurlijk ook dalen in prijs.
De (hoofd)oorzaak hoeft niet perse hetzelfde te zijn om een gelijkaardig effect te krijgen. Een crisis kan juist gevolgen hebben voor de huizenmarkt i.p.v. dat de huizenmarkt oorzaak is van een crisis.
Als maar genoeg mensen geloven dat er iets komen gaat, reageert de markt vanzelf met het veiligstellen van hun assets. De miljarden aan spreekwoordelijke IOUs in de hedendaagse markten waarbij men koopt met goedkoop geleend geld (carry trade) zouden een prima katalysator kunnen zijn. Als achteraf blijkt dat dat geld toch niet zo goedkoop was, China's economie zeer twijfelachtig presteert en de VS ook mindere cijfers toont, kan het snel gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 05-08-2024 17:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Laat maar komen, als het al zou gebeuren : Heerlijk massaal ontslag, huisuitzettingen, rente naar 8% en terug naar de jaren 80! Beter nog : De boeren gaan net zoals in de jaren 50 er tussenuit knijpen(Canada) en hun heil ergens anders zoeken.

Gaat in de verste verte niet gebeuren, keep on dreaming.

NL loopt de eerste komende 30 jaar dusdanig vol, dat zelfs de 30-ers van nu later een prima pensioen hebben: Is het niet immigratie(in de breedste zin), danwel door klimaat veranderingen...zit geen rem op, de bevolking blijft groeien..net zoals (schaars)onroerend goed de strakke lijn van waardestijging(krapte, vraag/aanbod) zal volgen (huur of koop, maakt geen drol uit).

Wen er maar aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2024 22:25 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:57
Bijzonder hoe sommige mensen op een globale economische meltdown hopen, gewoon omdat ze zelf eerder de boot hebben gemist...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
DropjesLover schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:27:
[...]

Allemaal speculatie van mijn kant hoor, de eerste effecten lijken mij minder aanwas van nieuwe expats. Met een natuurlijk verloop van zittende expats zou er al verlichting moeten ontstaan.

En minder expats die kopen omdat ze wat meer onzekerheid ervaren, net zoals voor ieder op de arbeidsmarkt.

Tijdens de corona crisis had dat weerslag op Amsterdam en Amstelveen bijvoorbeeld.

https://www.parool.nl/ams...erdam-in-de-war~b404e4c9/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
hoevenpe schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:22:
Bijzonder hoe sommige mensen op een globale economische meltdown hopen, gewoon omdat ze zelf eerder de boot hebben gemist...
Hopen is een ding, (en waarom ook niet, als je nog aan een woning moet komen) een mogelijke crisis bespreken omdat er wat in de lucht hangt is een tweede.

Hangt het voldoende in de lucht dan krijg je taferelen net zoals met het faillissement van de V&D. In de weken voorafgaand aan het faillissement bleven de klanten al weg, hopende/verwachtende dat er in geval van een faillissement de prijzen flink omlaag zouden gaan.

De Amerikanen noemen dat een self fulfilling prophecy, maar er gaat niets boven een echt Nederlands voorbeeld.

Punt dat ik wilde maken, als het in de lucht hangt dan lezen we dat hier hét huizenmarkt draadje van NL als eerste terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laapo schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 22:50:
[...]

Hopen is een ding, (en waarom ook niet, als je nog aan een woning moet komen) een mogelijke crisis bespreken omdat er wat in de lucht hangt is een tweede.

Hangt het voldoende in de lucht dan krijg je taferelen net zoals met het faillissement van de V&D. In de weken voorafgaand aan het faillissement bleven de klanten al weg, hopende/verwachtende dat er in geval van een faillissement de prijzen flink omlaag zouden gaan.

De Amerikanen noemen dat een self fulfilling prophecy, maar er gaat niets boven een echt Nederlands voorbeeld.

Punt dat ik wilde maken, als het in de lucht hangt dan lezen we dat hier hét huizenmarkt draadje van NL als eerste terug.
V&D
Slecht voorbeeld en is slechts een speler in de markt van de warenhuizen/winkels...kan het ook niet precies omschrijven : De woningmarkt Onroerend goed is een veel grotere samenhangende organisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:39
En zelf hebben ze niet door dat de kans erg groot is dat ze weer de boot gaan missen want ook zij kunnen ontslagen worden dan of geen of weinig lening krijgen van de banken. Ik denk overigens dat het niet gaat gebeuren, niet zo hevig als in 2008, want er moet afgelost worden tegenwoordig, de regels van een hypotheek zijn strenger en we hebben een fors personeelstekort die enkel heviger word de komende 20 jaar. De kans op het huis onderwater staan en langdurige werkloosheid zie ik niet snel gebeuren meer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• geekeep
Zal ik maar happen dan. Bijzonder hoe sommige mensen enorme aannames doen.

Heb nog niet zo lang geleden zelf een woning gekocht, dus als er iemand niet hoopt op een crisis en daarbij mogelijk onder water te staan ben ik het wel. Een punt maken voor bepaalde zaken zonder daar zelf profijt van te hebben of eens uit je eigen hokje stappen, zouden meer mensen mogen doen.

Ik ondersteun mijn argumenten veelvuldig met bronnen en perspectieven om mensen anders naar bepaalde situaties te laten kijken. Dat zo'n oneliner zonder enige vorm van onderbouwing blijkbaar een hoop duimpjes oplevert, zegt genoeg over een bepaalde groep mensen die alles wel helemaal prima vindt. Zo lang dat zo blijft, zal de groep not-haves blijven groeien tot een maatschappelijk breekpunt. Als jij in zo'n wereld wilt leven met een groeiende kloof tussen arm en rijk, mag ik je veel plezier wensen. Ik ben in ieder geval wél bereid een punt te maken voor degenen die op dit moment achter die boot aan zwemmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
spijkerhoofd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 07:40:
[...]

En zelf hebben ze niet door dat de kans erg groot is dat ze weer de boot gaan missen want ook zij kunnen ontslagen worden dan of geen of weinig lening krijgen van de banken. Ik denk overigens dat het niet gaat gebeuren, niet zo hevig als in 2008, want er moet afgelost worden tegenwoordig, de regels van een hypotheek zijn strenger en we hebben een fors personeelstekort die enkel heviger word de komende 20 jaar. De kans op het huis onderwater staan en langdurige werkloosheid zie ik niet snel gebeuren meer.
Kwam dit artikel nog tegen mbt de huidige overwaardes in de markt:

https://www.businessinsid...deld-e100-000-overwaarde/

Grote bedragen, ook relatief gezien.

Vraag is of dit de markt nu stabieler maakt of juist niet. Zo gewonnen zo geronnen komt bij mij dan in gedachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Laapo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:21:
[...]

Kwam dit artikel nog tegen mbt de huidige overwaardes in de markt:

https://www.businessinsid...deld-e100-000-overwaarde/

Grote bedragen, ook relatief gezien.

Vraag is of dit de markt nu stabieler maakt of juist niet. Zo gewonnen zo geronnen komt bij mij dan in gedachten..
Heb hier al eens eerder geopperd dat die grote overwaardes het juist makkelijker maken om ver(der) te zakken in prijs als het wat moeilijker gaat worden, omdat een doorstromer die pijn niet financieel 'voelt'. Zeker als het nieuwe/duurdere huis met eenzelfde percentage zakt (wat in absolute euro's nog meer is), is dat niet eens erg voor de doorstromer.

edit: interessante grafiek wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAg318p0l4CDB4TV6IZhkIG5rv0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeIYXOW2K5pzIpaTLAQo7uG6.webp?f=user_large
Met de stijging van de huizenprijzen is de overwaarde van doorstromers gestegen. Zelfs de leeftijdsgroep tot 25 jaar heeft gemiddeld al meer dan een ton overwaarde.
Met die leeftijd is er nog weinig afgelost en 42% overwaarde is nogal excessief, dus die "overwaarde" lijkt mij voornamelijk een jubeltonnetje te zijn geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door geekeep op 06-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:37
geekeep schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:08:
[...]
Dat zo'n oneliner zonder enige vorm van onderbouwing blijkbaar een hoop duimpjes oplevert, zegt genoeg over een bepaalde groep mensen die alles wel helemaal prima vindt. Zo lang dat zo blijft, zal de groep not-haves blijven groeien tot een maatschappelijk breekpunt. Als jij in zo'n wereld wilt leven met een groeiende kloof tussen arm en rijk, mag ik je veel plezier wensen. Ik ben in ieder geval wél bereid een punt te maken voor degenen die op dit moment achter die boot aan zwemmen.
Beginnen met "Bijzonder hoe sommige mensen enorme aannames doen" om vervolgens met bovenstaande tekst te komen is niet helemaal te rijmen met elkaar. :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
geekeep schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:25:
[...]
Met die leeftijd is er nog weinig afgelost en 42% overwaarde is nogal excessief, dus die "overwaarde" lijkt mij voornamelijk een jubeltonnetje te zijn geweest.
Daar lijkt het wel op. Het geeft mooi aan hoe meer geld alleen maar tot hogere prijzen leidt, zonder die jubelton hadden ze met die 182k aan lening lang niet zo veel kunnen bieden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
https://nos.nl/artikel/25...ocent-meer-voor-een-kamer

Zelfs in minder populaire steden zijn kamers al bijna onbetaalbaar. Waar ik 10 jaar geleden nog voor 300-400 een kamer kon huren lijkt het nu zelfs in breda en zwolle al bijna het dubbele te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
xiangpo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:51:

Zelfs in minder populaire steden zijn kamers al bijna onbetaalbaar. Waar ik 10 jaar geleden nog voor 300-400 een kamer kon huren lijkt het nu zelfs in breda en zwolle al bijna het dubbele te zijn.
Een kamer kost meer dan een sociale huurwoning, en daar gaat nog huurtoeslag vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

xiangpo schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:51:

Wat zitten er voor opleidingen in Zwolle die Zwolle zo bijzonder maken? Ik weet dat in Breda de NHTV zit, dus dat daar een aantal specifieke opleidingen zitten die je nergens anders kunt volgen, heeft Zwolle ook zoiets?

Misschien niet zo'n populaire mening, maar ik snap nooit zo goed dat mensen zeker voor non-universitair onderwijs het land door gaan kruisen terwijl dezelfde opleiding vaak prima 'om de hoek' beschikbaar is.

N=1, ik heb vroeger wel wat mensen gekend die vanuit hier (regio den Bosch) opleidingen zoals MER en Commerciële Economie boven de rivieren gingen volgen, terwijl ze dat prima in den Bosch hadden kunnen doen en vanuit het ouderlijk huis hadden kunnen fietsen of met de bus hadden kunnen gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat veel 18-jarigen de wens hebben om op kamers te gaan i.p.v. bij pa en ma op de zolder te blijven wonen, maar als iedere HBO-er het nodig vindt om naar een Avans aan de ander kant van het land te gaan dan zijn stijgende kamerprijzen inherent het gevolg...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:50
Harrie_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Wat zitten er voor opleidingen in Zwolle die Zwolle zo bijzonder maken? Ik weet dat in Breda de NHTV zit, dus dat daar een aantal specifieke opleidingen zitten die je nergens anders kunt volgen, heeft Zwolle ook zoiets?

Misschien niet zo'n populaire mening, maar ik snap nooit zo goed dat mensen zeker voor non-universitair onderwijs het land door gaan kruisen terwijl dezelfde opleiding vaak prima 'om de hoek' beschikbaar is.

N=1, ik heb vroeger wel wat mensen gekend die vanuit hier (regio den Bosch) opleidingen zoals MER en Commerciële Economie boven de rivieren gingen volgen, terwijl ze dat prima in den Bosch hadden kunnen doen en vanuit het ouderlijk huis hadden kunnen fietsen of met de bus hadden kunnen gaan. Begrijp me niet verkeerd, ik snap heel goed dat veel 18-jarigen de wens hebben om op kamers te gaan i.p.v. bij pa en ma op de zolder te blijven wonen, maar als iedere HBO-er het nodig vindt om naar een Avans aan de ander kant van het land te gaan dan zijn stijgende kamerprijzen inherent het gevolg...
Niet iedere Hbo opleiding wordt op elke Hbo instelling gegeven. Maar dan nog, is op kamers alleen voor de studenten aan de Universiteit weggelegd? Ik dacht dat we dit punt al lang waren gepasseerd. Natuurlijk zou het de prijs van kamers drukken als die kant van de vraag erg valt maar dat is niet erg realistisch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 17:32
[...]

Mijn, niet op feiten gebaseerde, vermoeden is dat steeds meer starters op de arbeidsmarkt ook op kamers gaan wonen. Zij kunnen geen woning kopen of sociaal huren en waarschijnlijk is vrije sector te duur. Deze starters op de arbeidsmarkt hebben een stuk meer te besteden dan studenten en vandaar verwacht ik dat de kamerprijzen zo hard stijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 26-08 12:00
RemcoDelft schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Een kamer kost meer dan een sociale huurwoning, en daar gaat nog huurtoeslag vanaf.
Dat komt omdat studentenkamers een private markt is.

Nederland heeft voor de een of andere reden nooit voor een "campus" systeem gekozen. Waarschijnlijk weer vanwege de VVDers die goed geld verdienen aan het uitzuigen van studenten.
Dat was ook niet erg want die kwamen van gefortuneerde families.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Laatst online: 17:09
emeralda schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Nederland heeft voor de een of andere reden nooit voor een "campus" systeem gekozen. Waarschijnlijk weer vanwege de VVDers die goed geld verdienen aan het uitzuigen van studenten.
Het animo onder Nederlandse studenten om met x man in een kamer met stapelbedden te slapen zal niet hoog zijn, ook niet als het 100 euro per maand kost. Voor een kamer van een studentenhuisvester betaal je geen absurde bedragen (wel vergeleken met sociale huur van dezelfde woning), maar als je nominaal studeert is de kans klein dat je een studio met huursubsidie krijg voordat je bent afgestudeerd.

De aantallen studenten zijn ook exponentieel gegroeid, met duizenden nieuwe studenten meer per jaar, zie daar maar tegen op te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

El Capitan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Niet iedere Hbo opleiding wordt op elke Hbo instelling gegeven. Maar dan nog, is op kamers alleen voor de studenten aan de Universiteit weggelegd? Ik dacht dat we dit punt al lang waren gepasseerd. Natuurlijk zou het de prijs van kamers drukken als die kant van de vraag erg valt maar dat is niet erg realistisch.
Nee hoor, punt was meer dat je dus aan de ene kant een veel grotere vraag hebt door mensen die prima in hun 'thuisstad' een studie kunnen volgen maar er toch voor kiezen om dat elders te doen en aan de andere kant loopt het kamertekort dus op met stijgende prijzen als gevolg. Zonder waardeoordeel verder, maar iets met causaliteit :+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

[...]

Een feit, als ik kijk toen ik 4 jaar geleden mijn huis in Tilburg te koop zette waren de eerste overbieders binnen minuten al ter plaatse. Allemaal investeerders die de woningen opkochten, opdelen in 6 ruimtes en verhuren aan studenten en arbeidsmigranten.

En de nieuwkomers en starters op de markt hadden geen schijn van kans tegen de bodemloze zakken van deze partijen.
Geloof dat nu uiteindelijk de gemeente had aangenomen dat woningen kopen ook erin wonen was.

Dan zie je de Prins Bernhard jr's wel mopperen... weg verdienmodel.

Wat me opvalt op tweakers is dat men vaak alleen maar lijkt te kunnen denken vanuit het midden en hoger segment. En dat men vergeet dat er hele volksstammen zijn die met hun 36 uur en €1750-2000 netto per maand geen huis kunnen betalen en dus noodgedwongen tot hun 30-40 thuis moeten blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
El Capitan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Een gemiddelde provinciale stad heeft vaak wel een MBO instelling. Een iets grotere stad bijna altijd een HBO. Dit gaat er voor zorgen dat een groot deel van de studenten van MBO op reisafstand wonen van hun opleidingsinstelling. Bovendien zijn MBO'ers aan het begin van de opleiding vaak 16 jaar oud. En aan het eind 20. Zeker in de beginjaren van het MBO zal dat geen leeftijd zijn waarbij veel mensen op kamers gaan.

Bij HBO zijn de starters vaak 17. Ook dat is vrij jong om uit huis te gaan. Hier speelt dan wel vaak reisafstand iets meer afhankelijk van hoe specifiek de opleiding is die ze kiezen.

Universiteiten zijn wat schaarser in NL. Zeker bij specifiekere opleidingen kun je snel met reistijden van 1.5h+ komen te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wkKBkAy630sPWZos9OCJLQac4jo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BYRF8OTbkxcZDaWZ606QTv79.jpg?f=user_large

Een kamer is niet exclusief voor universitaire studenten natuurlijk. Iedereen kan een kamer huren als ze maar betalen. Maar demografische zaken spelen hier erg mee dat veel MBO studenten dat natuurlijk niet gaan doen. Op 16 jarige leeftijd op kamers in Schubbekutteveen is echt totaal iets anders dan op kamers in Amsterdam omdat de reistijd uit de klauwen loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Harrie_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:14:
[...]

Nee hoor, punt was meer dat je dus aan de ene kant een veel grotere vraag hebt door mensen die prima in hun 'thuisstad' een studie kunnen volgen maar er toch voor kiezen om dat elders te doen en aan de andere kant loopt het kamertekort dus op met stijgende prijzen als gevolg. Zonder waardeoordeel verder, maar iets met causaliteit :+
Dat klopt, zou ook meest praktische zijn natuurlijk om te studeren in eigen stad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Weet niet waar dat plaatje vandaan komt, maar ik mis er twee:
De Nederlandse Defensie Academie (NLDA) beschikt over twee universiteitscampussen: de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda en het Koninklijk Instituut voor de Marine (KIM) in Den Helder.

Bron: Werken bij defensie
Niet dat die studenten verder een kamer nodig hebben, maar voor de compleetheid :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]

Uh...... iets met Sociale Studenten Huisvesting <plaatsnaam> (SSH(W/G/U/A etc) vroeger, tegenwoordig valt dat onder DUWO / ROOM.

Betaalbare studentenkamers, deels ook met huurtoeslag.

https://www.room.nl/aanbo...n#?gesorteerd-op=prijs%2B

Voorbeeld:
Gemeubileerd, 12m2, huurtoeslag mogelijk, voor kale huurprijs €220, met bijbehorende kosten €408
https://www.room.nl/aanbo...in-239--08b004-wageningen

Er is ook een CAMPUS model binnnen DUWO / ROOM

Nog een, Delft
https://www.room.nl/aanbo...-vanhasseltlaan-244-delft

etc, etc.

En het heeft dezelfde eigenschappen als sociale woningbouw:
- Wachtlijsten
- Voorrangsregels
- Doelgroepen kamers (bijv internationale studenten)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 06-08-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Weet niet waar dat plaatje vandaan komt, maar ik mis er twee:

[...]

Niet dat die studenten verder een kamer nodig hebben, maar voor de compleetheid :Y)
goede toevoeging, maar ging mij vooral om het verschil in aanbod te duiden. Het zijn een handjevol universiteiten gelegen in grote steden.

MBO daarentegen:
https://www.kiesmbo.nl/scholen

Voor bijna heel Nederland heb je wel een MBO op (fatbike) fiets afstand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
dikkiedik schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:49:
Voor bijna heel Nederland heb je wel een MBO op (fatbike) fiets afstand.
Onbewust (of bewust ;)) geef je precies aan waarom je als hoogopgeleide ouder wilt dat je kind naar de universiteit gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:42
geekeep schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Heb hier al eens eerder geopperd dat die grote overwaardes het juist makkelijker maken om ver(der) te zakken in prijs als het wat moeilijker gaat worden, omdat een doorstromer die pijn niet financieel 'voelt'. Zeker als het nieuwe/duurdere huis met eenzelfde percentage zakt (wat in absolute euro's nog meer is), is dat niet eens erg voor de doorstromer.

edit: interessante grafiek wel
[Afbeelding]

[...]

De jubelton zal wel iets van invloed zijn geweest op de eerste categorie, maar ik denk minder dan dat velen denken. De meesten, ook hier, geven vaak genoeg aan dat met name aan de onderkant van de markt mensen grote moeite hebben om een huis te kunnen financieren. Van die mensen zijn echt niet zoveel ouders heel rijk, dusdanig dat ze "eventjes" een ton kunnen missen. Dat zijn eerder jongeren van relatief fortuinlijke ouders die hun kinderen met de jubelton konden helpen.
Ik denk dat de gestegen prijzen en het feit dat in de afgelopen 10 jaar je steeds minder aan hypotheek kon krijgen (en dus meer eigen geld moest aanbrengen) veel meer heeft bijgedragen aan deze "overwaarde" dan de jubelton.

Vind die grafiek verder juist heel weinig zeggend, vrijwel allemaal schoten voor open doel. Goh, mensen die al ouder zijn, langer deelnemen aan de woningmarkt, hebben meer hypotheek afbetaald c.q. hebben minder hypotheekschuld en daardoor meer overwaarde. Nee goh...

Ook de grafiekdelen tussen de eerste 3 groepen is niet heel spannend: de jongste woningbezitters, mensen die eerder in hun carrière zitten, minder hebben kunnen sparen en minder hebben afgelost, hebben relatief de goedkoopste woningen en de minste overwaarde. Dat de woningwaarde toeneemt t/m de groep van 35-45 jaar is ook vrij logisch: je maakt wat carrière en hebt meer te besteden, je krijgt gezinsuitbreiding en koopt een grotere woning. Na de 45-55 jaars leeftijdscategorie stopt die trend, want rond die leeftijd zijn de kinderen meestal volwassen of bijna, gaan ze het huis uit en heb je geen behoefte meer aan meer woonruimte. Sterker nog, de behoefte neemt vaker juist af en men gaat eerder kleiner wonen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:58
[...]

Ik ben zelf geboren in Drenthe, als je HBO wilt doen 'om de hoek' dan heb je feitelijk keuze tussen Groningen en Zwolle. Er zijn best wat dorpjes in het noorden van Nederland waar je zo 60 tot 90 minuten per enkele reis kwijt bent als je naar 1 van die 2 steden wilt. In het geval van Groningen omdat dat om fiets -> trein -> bus gaat, bij Zwolle ligt Windesheim gelukkig op loopafstand van het station.

Ja, dat kan allemaal heus wel (heb ik zelf ook gedaan). Maar daardoor heb ik ook wel eens een tentamen gemist. Op kamers gaan is ook in dergelijke regio's dus zeker niet per sé een 'luxe'.
Get!em schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Uh...... iets met Sociale Studenten Huisvesting <plaatsnaam> (SSH(W/G/U/A etc) vroeger, tegenwoordig valt dat onder DUWO / ROOM.

Betaalbare studentenkamers, deels ook met huurtoeslag.

https://www.room.nl/aanbo...n#?gesorteerd-op=prijs%2B

Voorbeeld:
Gemeubileerd, 12m2, huurtoeslag mogelijk, voor kale huurprijs €220, met bijbehorende kosten €408
https://www.room.nl/aanbo...in-239--08b004-wageningen

Er is ook een CAMPUS model binnnen DUWO / ROOM

Nog een, Delft
https://www.room.nl/aanbo...-vanhasseltlaan-244-delft

etc, etc.

En het heeft dezelfde eigenschappen als sociale woningbouw:
- Wachtlijsten
- Voorrangsregels
- Doelgroepen kamers (bijv internationale studenten)
Exact: het bestaat. Maar zeker een eerstejaars of tweedejaarsstudent komt daar in de prakijk toch niet tussen, en is zo dus overgelaten tot de grillen van de particuliere markt.

[ Voor 32% gewijzigd door Richh op 06-08-2024 15:25 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Moi_in_actie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:16:
[...]
Ik denk dat de gestegen prijzen en het feit dat in de afgelopen 10 jaar je steeds minder aan hypotheek kon krijgen (en dus meer eigen geld moest aanbrengen) veel meer heeft bijgedragen aan deze "overwaarde" dan de jubelton.
Er zijn weliswaar strenge leennormen gesteld, maar voor een werkende starter die een energiezuinige woning gaat kopen zijn de mogelijkheden nog nooit zo ruim geweest. En ook de kostenkoper zijn lager dan ooit bij starters die onder de 510k kopen.

Dat je niet meer dan 100% van de waarde van de woning kan lenen is bij zulke lage kosten koper kosten dan eigenlijk ook niet meer dan logisch/relevant. Die paar duizend euro spaargeld hebben de meeste kopers toch wel.

Dus dat starters er niet tussen komen omdat ze het niet kunnen lenen, die gaat volgens mij echt niet meer op. Dat voor velen het inkomen niet toereikend is, dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
dikkiedik schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Dus dat starters er niet tussen komen omdat ze het niet kunnen lenen, die gaat volgens mij echt niet meer op. Dat voor velen het inkomen niet toereikend is, dat is een ander verhaal.
Als je geen toereikend inkomen hebt kan je het dus ook niet lenen. Wat bedoel je nu precies?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Richh
Moi_in_actie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:16:
"Minder hypotheek krijgen"? De maximale hypotheek is de afgelopen 10 jaar aanzienlijk toegenomen.

Ik denk dat je oorzaak en gevolg omdraait. De prijzen stijgen juist verder, omdát een deel van de potentiële kopers van een woning, een forse overwaarde bezit. Met dat geld kan je de starters de markt uit prijzen - en dat moet je natuurlijk om het winnende bod te doen.

Overwaarde ontstaat omdat de nieuwe laag onderin de piramide, meer geld mag lenen (en ook bereid is om dit te doen). Dat geld is het extra budget voor de doorstromers, en kan door een reeks van meerdere doorstromers worden doorgegeven en zo de gemiddelde transactieprijs flink laten groeien, wat een hogere entry prijs voor de starters normaliseert.

Kortom, een vicieus cirkeltje, totdat een jong stel met beide een goed voltijds inkomen, net een woning aan de onderkant van de markt kan kopen.
Er zijn weliswaar strenge leennormen gesteld, maar voor een werkende starter die een energiezuinige woning gaat kopen zijn de mogelijkheden nog nooit zo ruim geweest. En ook de kostenkoper zijn lager dan ooit bij starters die onder de 510k kopen.
Je zou haast denken dat meer leenruimte in duurdere huizen resulteert :)
Goh, mensen die al ouder zijn, langer deelnemen aan de woningmarkt, hebben meer hypotheek afbetaald
Afbetaald? Als mij iets aan die grafiek opvalt, is het wel dat ouderen klaarblijkelijk helemaal niet zoveel aflossen :P
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de categorie 55-65, dan is de gemiddelde openstaande hypotheek hoger dan het bedrag waarvoor men überhaupt in hun 20-30er jaren de woning kan kopen. Behoorlijk wat aflossingsvrij en/of extra hypotheken in die leeftijdscohort, dus.

Zal wel voor de avocado toast, nieuwe smartphones, parttime werken en netfix abonnementen zijn :+

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-08-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

hoevenpe schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:08:
[...]

Onbewust (of bewust ;)) geef je precies aan waarom je als hoogopgeleide ouder wilt dat je kind naar de universiteit gaat...
Het hoogopgeleid zijn is iets wat zeker de afgelopen 25 jaar is gepusht vanuit de overheid. Mijn ouders gingen niet studeren ( bj 1945 ) die gingen met hun 14 werken. Alleen de rijkeluiskinderen gingen studeren.
Afgelopen 25 jaar is massaal ingezet op de zogenoemde "kenniseconomie" en wordt er van alle kanten ingepeperd dat je beter in een net pak kan rondlopen dan in een overal. Meer opleiding, meer geld, meer uitgave... leve de VVD bijvoorbeeld...

Vandaar dat nu het gros lang naar school gaat, een twee onder een kapper moet hebben en een Tesla voor de deur. Dat is de zelfopgelegde norm onder de hoger geschoolde. Een fatbike hoort dan idd bij de lager geschoolden, die vervolgens geen woning kunnen bemachtigen als men niets boven een MBO opleiding heeft gedaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Shaggy op 06-08-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
[...]

Dat je niet meer dan 100% van de waarde van de woning kan lenen is bij zulke lage kosten koper kosten dan eigenlijk ook niet meer dan logisch/relevant. Die paar duizend euro spaargeld hebben de meeste kopers toch wel.

Dat klopt. Hetgeen wat denk ik lastig is voor de jongere generatie nu is dat er binnen een relatief kort tijdsbestek (lees: een goede 10 jaar) heel veel variabelen zijn veranderd/aangepast die effect hebben gehad op de Nederlandse woningmarkt en de financiële positie van mensen. Bankencrisis waardoor de prijzen van huis t/m 2016/2017 erg laag waren, sterke stijging daarna, een pandemie wat zorgde voor andere wensen/eisen aan wonen (meer thuiswerken b.v.), afbouw van maximale hypotheek, flink lagere kosten koper/overdracht, jubelton erin en eruit, extreem lage rentes van 1% of minder tot aan flink hogere rentes van 5%+, forse inflatie en ga zo maar door.

Dit soort zaken heeft het meeste effect gehad op mensen die nog moesten/moeten instappen in de woningmarkt. Voor mensen die al in de woningmarkt zitten hebben een groot deel van die zaken geen/weinig effect. Rente stijgt of daalt... tsja, meestal zit je nog in een rentevaste periode dus daar merk je niets van. Huis is 50% meer waard (zou je 50% meer kosten om te kopen), als je zit waar je zit merk je er ook niets van.

Onder de streep denk ik dat de markt en met name de regelgeving nu een stuk eerlijker en gunstiger is, ook voor instappers. Natuurlijk, zo'n gedrocht als de jubelton kon bepaalde jongeren helpen bij de instap en 110 of 120% hypotheek kunnen nemen helpt jongeren zonder veel eigen geld ook. Maar het is veel gebakken lucht en zorgde voor veel inflatie van de woningmarkt. Dat die dingen teruggeschroefd werden in een periode waar door andere aspecten de vraagprijzen stegen en het aanbod daalde, dat maakte het voor instappers dubbel veel zwaarder. Maar dat maakt die genomen aanpassingen in de regelgeving niet slecht, zoiets als een jubelton moeten we nooit meer krijgen.
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

"Minder hypotheek krijgen"? De maximale hypotheek is de afgelopen 10 jaar aanzienlijk toegenomen.
Ik doelde op procentueel minder hypotheek kunnen krijgen. Je kunt niet meer 110 of 120% hypotheek krijgen, je moet tegenwoordig meer eigen geld meebrengen.
Overwaarde ontstaat omdat de nieuwe laag onderin de piramide, meer geld mag lenen. Dat geld is het extra budget voor de doorstromers, en kan door een reeks van meerdere doorstromers worden doorgegeven en zo de gemiddelde transactieprijs flink laten groeien, wat een hogere entry prijs voor de starters normaliseert.
Ik weet vrijwel zeker dat deze stelling niet klopt, of in ieder geval niet als je inflatie meeneemt en kijk naar hypotheek per persoon. Ik weet wat ik in 2017/2018, met mijn salaris van toen, aan maximale hypotheek kon krijgen. Geef ik, bij diezelfde hypotheekverstrekker, nu datzelfde salaris van toen in kan ik juist minder hypotheek krijgen. Nogal logisch, want de rente is een stuk hoger dan toen.
Dat de gemiddeld afgegeven hypotheek nu hoger is, is nogal wiedes. Inflatie heeft plaatsgevonden (de afgelopen jaren zelfs heel sterk), lonen zijn gestegen en doordat het voor mensen steeds lastiger werd om een huis te financieren hebben steeds meer mensen een hypotheek genomen op basis van 2 inkomens. Tsja, met al die factoren zal de gemiddelde hypotheek gegarandeerd hoger zijn ja. Maar teruggerekend met inflatie en naar afgegeven hypotheek per persoon denk ik dat het niet hoger is dan 5 jaar of meer geleden.
[...]

Afbetaald? Als mij iets aan die grafiek opvalt, is het wel dat ouderen klaarblijkelijk helemaal niet zoveel aflossen :P
Als je kijkt naar bijvoorbeeld de categorie 55-65, dan is de gemiddelde openstaande hypotheek hoger dan het bedrag waarvoor men überhaupt in hun 20-30er jaren de woning kan kopen. Behoorlijk wat aflossingsvrij en/of extra hypotheken in die leeftijdscohort, dus.
De aflossingsvrije hypotheek zal in die categorie zeker een flinke rol spelen, of en zo ja hoe ze zaken als een oude bankspaarhypotheek in deze hebben meegerekend (zien ze dat banksparen als aflossen of niet?). En mensen met een (grotendeels) aflossingsvrije hypotheek krijgen de klap wel zodra die hypotheek afloopt. Want ja, de bank wil dat geld toch zien en ik denk dat velen dat niet braaf gespaard hebben over die periode. De meesten kozen voor die optie, omdat het zorgde voor een lagere netto maandelijkse hypotheeklast. Heb je maar 20k in aflossingsvrij zitten en loopt dat af, ja dat kan je mogelijk nog zo wel ophoesten. Maar 100k of 150k doe je niet zo maar, dat moet je herfinanciëren of de tent verkopen. Wanneer er een periode komt dat die (volledig aflossingsvrije) hypotheken grootschalig ten einde lopen zal er wel redelijk wat gebakken lucht uit de woningmarkt komen, want zoals gezegd zijn er 3 opties:
- geld ophoesten; fictief geld wordt direct omgezet
- herfinanciering; fictief geld wordt op termijn omgezet
- de toko verkopen; fictieve geld wordt (deels) omgezet, indien niet geheel dan ligt het verlies bij de woningbezitter en niet de bank/woningmarkt

Onder de streep wordt de woningmarkt er op termijn wel gezonder van, minder fictief geld in de markt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Ik ben zelf geboren in Drenthe, als je HBO wilt doen 'om de hoek' dan heb je feitelijk keuze tussen Groningen en Zwolle.
NHL Stenden, Meppel, Assen, Emmen

Maar klopt, meeste gaan naar Groningen of Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

[...]
Exact: het bestaat. Maar zeker een eerstejaars of tweedejaarsstudent komt daar in de prakijk toch niet tussen, en is zo dus overgelaten tot de grillen van de particuliere markt.
Per stad verschillend, en de gecommuniceerde wachttijd is soms langer dan de praktijk.

Ervaring leert dat actief een niet-populaire kamer kiezen en vervolgens doorstromen binnen een jaar, een redelijke goed kans op succes is.
Eigenlijk net de (sociale) huizenmarkt :) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arwen.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 07:11
HallonRubus schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:04:
[...]

Het animo onder Nederlandse studenten om met x man in een kamer met stapelbedden te slapen zal niet hoog zijn, ook niet als het 100 euro per maand kost. Voor een kamer van een studentenhuisvester betaal je geen absurde bedragen (wel vergeleken met sociale huur van dezelfde woning), maar als je nominaal studeert is de kans klein dat je een studio met huursubsidie krijg voordat je bent afgestudeerd.

De aantallen studenten zijn ook exponentieel gegroeid, met duizenden nieuwe studenten meer per jaar, zie daar maar tegen op te bouwen.
Dat snap ik dus niet. Wat is er mis met een kamer op een 'gang' waarbij je de keuken/woonkamer deelt? Eventueel eigen wc. Kun je veel meer studenten kwijt. Hier in Nijmegen ook allemaal van de luxueuze studio's gebouwd de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Moi_in_actie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:59:
Ik doelde op procentueel minder hypotheek kunnen krijgen. Je kunt niet meer 110 of 120% hypotheek krijgen, je moet tegenwoordig meer eigen geld meebrengen.
Ow, dat bedoel je... Dat is wel zo lang geleden inmiddels :P in 2016 (bijna 10 jaar geleden) was de LTV maximaal 102% en in 2018 is dat verlaagd naar 100%, en dat is het nu nog steeds. Dat heeft dus praktisch gezien vrijwel geen impact op de prijsontwikkeling en/of maximale hypotheken van de afgelopen 10 jaar.

Daar tegenover staat dat het tweede inkomen 'zwaarder' meetelt en dat je daardoor dus meer kan lenen (60% -> 100%), en de kosten koper vrijstelling (van eveneens die 2% haha) mits je <35 bent. Onlangs is daar nog extra hypotheekruimte aan toegevoegd afhankelijk van het energielabel. Hierdoor is er dus juist veel meer hypotheekruimte ontstaan.
Ik weet vrijwel zeker dat deze stelling niet klopt, of in ieder geval niet als je inflatie meeneemt en kijk naar hypotheek per persoon. Ik weet wat ik in 2017/2018, met mijn salaris van toen, aan maximale hypotheek kon krijgen. Geef ik, bij diezelfde hypotheekverstrekker, nu datzelfde salaris van toen in kan ik juist minder hypotheek krijgen. Nogal logisch, want de rente is een stuk hoger dan toen.
Eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo logisch? Ja, natuurlijk heeft de rente impact, maar dat is met name op het bruto maandbedrag en het bedrag wat je over de gehele hypotheekperiode betaalt. Daarmee is het serieus geld, begrijp me goed, maar door het bestaan van de hypotheekrenteaftrek valt het best mee in wat het puur aan maximale hypotheek betekent.

Als ik een alleenstaande met 50k jaarinkomen invul op https://www.berekenhet.nl...-hypotheek-berekenen.html en daarbij een hypotheekrente van 2% reken (2017 immers), dan kom ik op een max uit van 230k. Bij de huidige hypotheekrente van 3,7% is de maximale hypotheek 224k...

Daarbij vind ik dus dat je inflatie (waaronder dus ook loonstijging behoort) wél moet meenemen, en dan ziet het er al helemaal anders uit :)
Maar teruggerekend met inflatie en naar afgegeven hypotheek per persoon denk ik dat het niet hoger is dan 5 jaar of meer geleden.
Ik denk dat dus het aanzienlijk hoger is voor starters. Voor doorstromers, die geen maximale hypotheek nodig hebben (want overwaarde), is het natuurlijk fors afgenomen, waardoor het gemiddeld allemaal inderdaad vergelijkbaar uitkomt.
Want ja, de bank wil dat geld toch zien en ik denk dat velen dat niet braaf gespaard hebben over die periode.
Dat denk ik ook niet, en dat is ook niet erg:
- de toko verkopen; fictieve geld wordt (deels) omgezet, indien niet geheel dan ligt het verlies bij de woningbezitter en niet de bank/woningmarkt

Onder de streep wordt de woningmarkt er op termijn wel gezonder van, minder fictief geld in de markt.
Exact, niet alleen de woningmarkt, maar ook de samenleving wordt daar beter van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HallonRubus
Shaggy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Het hoogopgeleid zijn is iets wat zeker de afgelopen 25 jaar is gepusht vanuit de overheid. Mijn ouders gingen niet studeren ( bj 1945 ) die gingen met hun 14 werken. Alleen de rijkeluiskinderen gingen studeren.
Afgelopen 25 jaar is massaal ingezet op de zogenoemde "kenniseconomie" en wordt er van alle kanten ingepeperd dat je beter in een net pak kan rondlopen dan in een overal. Meer opleiding, meer geld, meer uitgave... leve de VVD bijvoorbeeld...

Vandaar dat nu het gros lang naar school gaat, een twee onder een kapper moet hebben en een Tesla voor de deur. Dat is de zelfopgelegde norm onder de hoger geschoolde. Een fatbike hoort dan idd bij de lager geschoolden, die vervolgens geen woning kunnen bemachtigen als men niets boven een MBO opleiding heeft gedaan.
De mensen met werk waar je vieze handen van krijgt beginnen op hun 16e met betaalde stage, wonen 6 jaar thuis, sparen €1500 per maand, en kopen daarna direct samen met vriendin een rijtjeshuis in een dorp. Ondertussen heeft de leeftijdsgenoot tegen die tijd net z'n masterdiploma psychologie op zak, een maximum hypotheek van 120k voor aftrek studieschuld, en gespecialiseerd in werk wat je alleen in de Randstad kan doen.

Als de praktisch opgeleide €1000 per maand spaart (wat bestedingsruimte voor een veel te dure BMW onder je kont en flink zuipen elk weekend) heeft deze na 8 jaar meer dan een ton cash (afhankelijk van de spaarrente), dan heb je aan een enkel modaal salaris al bijna genoeg voor de resterende hypotheek. Dan moet je alleen geen MBO administratief medewerker doen en 24 uur in de week gaan werken.

Naast een voltijds universitaire studie kun je hooguit in je lopende levensonderhoud voorzien met werk, dus thuis blijven wonen heeft voor de hoogopgeleide relatief weinig zin, tenzij je dat na je studie nog jaren blijft doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
Arwen. schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:19:
[...]

Dat snap ik dus niet. Wat is er mis met een kamer op een 'gang' waarbij je de keuken/woonkamer deelt? Eventueel eigen wc. Kun je veel meer studenten kwijt. Hier in Nijmegen ook allemaal van de luxueuze studio's gebouwd de afgelopen jaren.
Geen huurtoeslag, zo betaalde ik eerst ook €500 voor een kamer van 12 m² met gedeelde voorzieningen, daarna ging ik naar een studio van 30 m² die na aftrek huurtoeslag €350 kostte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
[...]

Is VVD bashen hier een nieuwe trend geworden?

Als ik een ding heb geleerd de afgelopen jaren dan is het juist dat met de handen werken ook veel kan opleveren. Dat zie ik in mijn omgeving ook, nieuwbouw wijk, waar veel aannemers, stucadoors etc in riante koopwoningen wonen. Dat klopt dan toch niet volgens het laagopgeleid vs hoogopgeleid schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy

Shaggy

Misantroop pur sang

El Capitan schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

Is VVD bashen hier een nieuwe trend geworden?

Als ik een ding heb geleerd de afgelopen jaren dan is het juist dat met de handen werken ook veel kan opleveren. Dat zie ik in mijn omgeving ook, nieuwbouw wijk, waar veel aannemers, stucadoors etc in riante koopwoningen wonen. Dat klopt dan toch niet volgens het laagopgeleid vs hoogopgeleid schema?
Ik bash niks, dat is het beleid van de laatste decennia. Als daar een andere partij hoofdverantwoordelijke voor was had ik die wel genoemd, wist niet dat dit een gevoelige snaar was.

Je bevindingen zijn idd sinds de laatste jaren juist. Sinds de corona zie je dat er heel veel vraag is gekomen naar de bouwsector. Weinig mensen, veel vraag is prijs omhoog. Maar dat is de afgelopen 50 jaar wel iets anders geweest natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Capitan
Shaggy schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:42:
[...]

Ik bash niks, dat is het beleid van de laatste decennia. Als daar een andere partij hoofdverantwoordelijke voor was had ik die wel genoemd, wist niet dat dit een gevoelige snaar was.

Je bevindingen zijn idd sinds de laatste jaren juist. Sinds de corona zie je dat er heel veel vraag is gekomen naar de bouwsector. Weinig mensen, veel vraag is prijs omhoog. Maar dat is de afgelopen 50 jaar wel iets anders geweest natuurlijk.
VVD doet het niet alleen maar samen in een coalitie toch? maar viel mij de laatste dagen op dat er meerdere keren een dergelijke opmerking kwam over vvd alleen. Verder eens dat er een potje van gemaakt is. De laatste was overigens een CDA man: der Hugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Dat is meer het 'ondernemers' vs 'loondienst' principe. CAO van verschillende beroepsgroepen in de bouw is gewoon openbaar: een stucadoor, stratenmaker, timmerman of elektricien verdient om en nabij modaal. Daarmee zijn die inkomens (ondanks de tekorten) schrikbarend weinig gestegen (helaas!).

Heb je een eigen bedrijf en kan je 30 uur per week factureren aan bovenstaande a 60+ euro per uur, dan is het natuurlijk een heel ander verhaal, met dito hypotheek. Maar laten we wel wezen, dat geldt in iedere beroepsgroep ook wel een beetje.

Desondanks zal een groot deel zijn stappen binnen de woningmarkt kunnen zetten omdat er 'overwaarde' is ontstaan. Het inkomen is gestegen, de woning is deels afgelost, de rente was een stukje gedaald. Het juist acteren op die factoren heeft al decennia lang meer invloed op de woning waarin je woont, dan je inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:24:
[...]
Daar tegenover staat dat het tweede inkomen 'zwaarder' meetelt en dat je daardoor dus meer kan lenen (60% -> 100%), en de kosten koper vrijstelling (van eveneens die 2% haha) mits je <35 bent. Onlangs is daar nog extra hypotheekruimte aan toegevoegd afhankelijk van het energielabel. Hierdoor is er dus juist veel meer hypotheekruimte ontstaan.
Die 6% extra voor vergroening/duurzame hypotheek zie ik niet direct als 6% meer hypotheek wat je kunt krijgen. Ja, je kunt meer hypotheek krijgen, maar dat is aan voorwaarden verbonden en is eigenlijk geld wat je anders ook kwijt was aan b.v. een losse lening voor een verbouwing/verduurzaming van de woning. Dat is nu samengevoegd in de hypotheek om de boel wat overzichtelijker en eenvoudiger te maken en om mensen aan te sporen meer te doen aan het verduurzamen van een woning. Allemaal dikke prima, maar doe je geen investering in verduurzaming van de woning krijg je die max 6% ook niet.
[...]
Als ik een alleenstaande met 50k jaarinkomen invul op https://www.berekenhet.nl...-hypotheek-berekenen.html en daarbij een hypotheekrente van 2% reken (2017 immers), dan kom ik op een max uit van 230k. Bij de huidige hypotheekrente van 3,7% is de maximale hypotheek 224k...

Daarbij vind ik dus dat je inflatie (waaronder dus ook loonstijging behoort) wél moet meenemen, en dan ziet het er al helemaal anders uit :)
A.d.h.v. mijn eigen inkomen uit 2018 zou ik nu met datzelfde inkomen bij dezelfde bank zo'n 13k minder aan hypotheek kunnen krijgen, daar waar ik toen 2.7% rente betaald t.o.v. ruim 4.1% nu (zelfde soort hypotheek op 1 salaris en zelfde rentevaste periode). Reken je inflatie eenzijdig mee (dus alleen in wat je nu voor dat hypotheekbedrag kunt krijgen), dan is het verschil nog veel groter. Inflatie kan je in deze echter tegen elkaar wegstrepen, want je mag er vanuit gaan (klopt niet helemaal, weet ik) dat jouw inkomen/loon over die periode ook gestegen is.

Onder de streep is het puur op inkomen/hypotheek nu dus lastiger geworden, maar dat wordt inderdaad (deels) gecompenseerd door zaken als lagere overdrachtsbelasting. En zoals ik al eerder benoemde, als je nu op 2 salarissen een hypotheek afsluit, dan kan je makkelijker dat huis kopen. Nee goh, want je gooit er 2 inkomens tegenaan. Dat dat tweede salaris nu wat gunstiger wordt meegerekend is alleen een verzachtend middel omdat je nu (steeds vaker) moet afsluiten o.b.v. 2 salarissen.
[...]

Ik denk dat dus het aanzienlijk hoger is voor starters. Voor doorstromers, die geen maximale hypotheek nodig hebben (want overwaarde), is het natuurlijk fors afgenomen, waardoor het gemiddeld allemaal inderdaad vergelijkbaar uitkomt.
Maar dat was toch altijd al zo? Doorstromers hebben vrijwel altijd meer hypotheek afgelost dus meer overwaarde, dus bij een nieuwe woning zal het deel hypotheek t.o.v. de woning waarde minder hoog zijn. Dat was 30 jaar geleden al zo en is nog altijd zo. Ook prima mijn inziens, want iemand van 50 die al 25+ jaar heeft gewerkt en maandelijks hypotheek heeft afgelost heeft over die periode heel wat geld uitgegeven/geinvesteerd in zijn/haar woning. Dat iemand van 25 jaar, die zijn/haar eerste huis koopt, dat "voordeel" niet heeft is logisch, maar dat huis heeft die persoon ook nog niets gekost.

Te vaak lees ik toch, als is het tussen de regels door, het sentiment dat "de doorstromers" die al jarenlang maandelijkse 1000+ euro afdragen aan hypotheek zoveel voordeel hebben bij de koop van een woning en dat dat zo evil is. Ja, voordeel wat ze zelf betaald hebben. Het enige waar voor gezorgd moet worden is dat de spelregels op de woningmarkt dusdanig zijn dat hier niet een onevenredig voordeel ontstaat, waardoor (i.c.m. andere beperkende factoren als weinig aanbod) starters het vrijwel onmogelijk gemaakt wordt om in te stappen. Maar hier is aanbod met name de sturende factor, de regels omtrent hypotheken zijn gelijk (je krijgt X bedrag naar rato van inkomen). Die 0% overdrachtsbelasting is dan zo'n lapmiddel om ten tijden van laag aanbod de positie van de starters wat te verbeteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Moi_in_actie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Die 6% extra voor vergroening/duurzame hypotheek zie ik niet direct als 6% meer hypotheek wat je kunt krijgen. Ja, je kunt meer hypotheek krijgen, maar dat is aan voorwaarden verbonden en is eigenlijk geld wat je anders ook kwijt was aan b.v. een losse lening voor een verbouwing/verduurzaming van de woning. Dat is nu samengevoegd in de hypotheek om de boel wat overzichtelijker en eenvoudiger te maken en om mensen aan te sporen meer te doen aan het verduurzamen van een woning. Allemaal dikke prima, maar doe je geen investering in verduurzaming van de woning krijg je die max 6% ook niet.

[...]

A.d.h.v. mijn eigen inkomen uit 2018 zou ik nu met datzelfde inkomen bij dezelfde bank zo'n 13k minder aan hypotheek kunnen krijgen, daar waar ik toen 2.7% rente betaald t.o.v. ruim 4.1% nu (zelfde soort hypotheek op 1 salaris en zelfde rentevaste periode). Reken je inflatie eenzijdig mee (dus alleen in wat je nu voor dat hypotheekbedrag kunt krijgen), dan is het verschil nog veel groter. Inflatie kan je in deze echter tegen elkaar wegstrepen, want je mag er vanuit gaan (klopt niet helemaal, weet ik) dat jouw inkomen/loon over die periode ook gestegen is.

Onder de streep is het puur op inkomen/hypotheek nu dus lastiger geworden, maar dat wordt inderdaad (deels) gecompenseerd door zaken als lagere overdrachtsbelasting. En zoals ik al eerder benoemde, als je nu op 2 salarissen een hypotheek afsluit, dan kan je makkelijker dat huis kopen. Nee goh, want je gooit er 2 inkomens tegenaan. Dat dat tweede salaris nu wat gunstiger wordt meegerekend is alleen een verzachtend middel omdat je nu (steeds vaker) moet afsluiten o.b.v. 2 salarissen.

[...]

Maar dat was toch altijd al zo? Doorstromers hebben vrijwel altijd meer hypotheek afgelost dus meer overwaarde, dus bij een nieuwe woning zal het deel hypotheek t.o.v. de woning waarde minder hoog zijn. Dat was 30 jaar geleden al zo en is nog altijd zo. Ook prima mijn inziens, want iemand van 50 die al 25+ jaar heeft gewerkt en maandelijks hypotheek heeft afgelost heeft over die periode heel wat geld uitgegeven/geinvesteerd in zijn/haar woning. Dat iemand van 25 jaar, die zijn/haar eerste huis koopt, dat "voordeel" niet heeft is logisch, maar dat huis heeft die persoon ook nog niets gekost.

Te vaak lees ik toch, als is het tussen de regels door, het sentiment dat "de doorstromers" die al jarenlang maandelijkse 1000+ euro afdragen aan hypotheek zoveel voordeel hebben bij de koop van een woning en dat dat zo evil is. Ja, voordeel wat ze zelf betaald hebben. Het enige waar voor gezorgd moet worden is dat de spelregels op de woningmarkt dusdanig zijn dat hier niet een onevenredig voordeel ontstaat, waardoor (i.c.m. andere beperkende factoren als weinig aanbod) starters het vrijwel onmogelijk gemaakt wordt om in te stappen. Maar hier is aanbod met name de sturende factor, de regels omtrent hypotheken zijn gelijk (je krijgt X bedrag naar rato van inkomen). Die 0% overdrachtsbelasting is dan zo'n lapmiddel om ten tijden van laag aanbod de positie van de starters wat te verbeteren.
Ik denk dat je punt een beetje lastig te maken is, omdat je persoonsinkomen van toen en nu vergelijkt terwijl je eigenlijk huishoudinkomens moet vergelijken. Het volledig meetellen van een partner heeft ervoor gezorgd dat samen kopen de standaard is geworden (want alleen maak je geen kans). Daarnaast is de studieschuld veel voordeliger gaan meetellen: actuele stand ipv originele lening. En Nibud adviseert zelfs om de maandlasten van aflossing als uitgangspunt te nemen per 2024 (geen idee of dat al zo is). Daarnaast afschaffen van overdrachtsbelasting voor starters onder de 35 jaar. Méér lenen voor energiezuinige woningen enerzijds en extra leningsruimte voor verduurzamen van slechte label woningen.

Allemaal verruimende maatregelen voor de financieringsruimte geweest en het punt wat @Richh maakt: meer kunnen lenen -> hogere prijzen. Rente is slechts één factor, die tevens wordt gedempt door de HRA (nog een verruimende maatregel) in het geheel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
[...]

Diploma's worden vanzelf minder waard zolang men denkt dat een papiertje de oplossing voor al je problemen is. Een hele hoop millennials en gen-x'ers hebben dit al ondervonden. In Nederland behoren steeds meer mensen tot dat opleidingsniveau en in combinatie met arbeidskrapte kijken steeds minder bedrijven naar dat papiertje maar meer naar vakkennis en vaardigheden. En laat nu net dat laatste vaak te missen bij theoretisch opgeleiden. In wezen zijn diploma's dus ook onderhevig aan "inflatie".

Leuk om te roepen dat je zoon/dochter naar de uni moet, maar als dat toevallig niet in de techniek/finance/geneeskunde is denk ik dat de buurjongen met z'n elektriciendiploma op zak de ballen uit z'n broek lacht. Met 50k-100k op de bank klaar voor de woningmarkt nog voordat die HBO/WO-er afgestudeerd is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
Moi_in_actie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Die 6% extra voor vergroening/duurzame hypotheek zie ik niet direct als 6% meer hypotheek wat je kunt krijgen
Ik ook niet, dat noemde ik ook niet. Ook dat is namelijk al achterhaald. Tegenwoordig werkt het namelijk zoals in het tabelletje hier: https://www.nibud.nl/nieu...oogte-maximale-hypotheek/

Is het A++++ met garantie? Dan mag je gewoon no-matter-what 50k extra lenen, bijvoorbeeld.
A.d.h.v. mijn eigen inkomen uit 2018 zou ik nu met datzelfde inkomen bij dezelfde bank zo'n 13k minder aan hypotheek kunnen krijgen, daar waar ik toen 2.7% rente betaald t.o.v. ruim 4.1% nu (zelfde soort hypotheek op 1 salaris en zelfde rentevaste periode).
Dat vind ik toch apart, gezien het bij mijn berekening om de helft ging (je kan het zelf narekenen met de variabelen die ik heb gegeven). Ik weet niet de details van jouw specifieke voorbeeld.

Of je hebt een 2x zo hoog inkomen als mijn voorbeeld, dan kan het kloppen. Maar dan is een gaatje van 13k relatief gezien erg klein. Als het om een label B of hoger gaat, is het al helemaal niks.

Ga je het dan ook nog eens corrigeren met de rest die ik noemde (2e inkomen 40% extra meetellen, vrijstelling overdrachtsbelasting, energielabelvoordeel nog los van de gestegen inkomens) dan kan je echt niet anders concluderen dan dat men procentueel gezien juist veel meer hypotheek kán krijgen. Ja, ondanks de gestegen rentes, de impact daarvan wordt vrij sterk overdreven. Zoals eerder genoemd is met name de HRA bepalend daarin.
En zoals ik al eerder benoemde, als je nu op 2 salarissen een hypotheek afsluit, dan kan je makkelijker dat huis kopen. Nee goh, want je gooit er 2 inkomens tegenaan. Dat dat tweede salaris nu wat gunstiger wordt meegerekend is alleen een verzachtend middel omdat je nu (steeds vaker) moet afsluiten o.b.v. 2 salarissen.
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je nu precies hier mee wilt zeggen.
"Wat gunstiger meerekenen" resulteert overigens in een hypotheek die zo'n 20% hoger ligt, dus dat is toch vrij aanzienlijk. Verzachtend is nooit het juiste woord, want het wordt uiteindelijk gewoon betaald. Je mág alleen meer betalen... :P
Ja en nee.

Vroeger was het heel gebruikelijk dat men aflossingsvrij koos, en/of andere financieringsvormen. Ook waren de huizenprijsschommelingen over het algemeen minder extreem (dus geen 15% op jaarbasis, meerdere jaren achter elkaar). Hierdoor lagen absolute vermogens dichter bij elkaar, de woning was een veel minder grote 'spaarpot' die bovendien (natuurlijk afhankelijk van de periode) minder hard rendeerde.
Dus ja, het was wel zo, maar het maakte een minder groot verschil dan nu.

Het kernprobleem wat nu is ontstaan, is dat degenen die al op het woningmarkttreintje zitten, inmiddels een overwaarde hebben dat groter is dan het bedrag wat je mag lenen, als je een modaal inkomen hebt. En daarvoor hoef je niet 10 jaar bezig te zijn en extra hebben afgelost ofzoiets - als je 5 jaar met een annuiteitenhypotheek bezig bent dan heb je dat al bereikt. Het gat is zo groot dat het praktisch niet bij elkaar te sparen is, ofwel met een 2x zo hoog inkomen ofzoiets bij te houden is.

Dat gaat om geldbedragen die de jonge generatie niet meer kan inhalen. Om dat te doen, zal er een nieuwe jongere generatie moeten komen die nóg meer geld inlegt, waarmee je eigenlijk een onhoudbaar piramidespel maakt.

En dan nóg los je niks op, want met die overwaarde koop je niks. Immers: er nog altijd méér overwaarde bij de oudere generatie. De duurdere woningen zullen dus, zolang die oudere generatie meedoet, onbereikbaar blijven: het vermogensverschil blijft immers voor eeuwig bestaan. Al het nieuwe geld wordt door de hogere treden aan elkaar doorgegeven.

En ja, je kan je afvragen of dat erg is, en of het eerlijk of oneerlijk is. Maar het komt wel uit op hetgene wat ik hier schreef Richh in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6" en waar je uiteindelijk op reageert :P ook daarin staat geen waardeoordeel.
Het enige waar voor gezorgd moet worden is dat de spelregels op de woningmarkt dusdanig zijn dat hier niet een onevenredig voordeel ontstaat
Dat zijn we met elkaar eens.
Maar persoonlijk neig ik toch echt naar dat dat verschil nu al onevenredig groot is. Je hoeft echt niet heel ver te zoeken naar wijken die tot voor kort heel normaal en gemiddeld waren, waarin een normale rijwoning ruim over de 6-7 ton heen gaat. Dat zijn toch echt bedragen die de jongere generaties niet kunnen bereiken. Daar wonen nu 35-40 jarigen voor een jaar of 8 - zij konden dat toen ze eind twintig waren, betalen. De eind twintigers van nu, kunnen dat niet meer. Ondanks dat ze een vergelijkbare functie/inkomen/spaargeld hadden tov modaal.
Er zijn legio's mensen die in woningen wonen die ze met hun eigen inkomen nu niet meer zouden kunnen financieren. Daarmee zeg ik niet dat dat per sé erg is, maar er ontstaat wel een glijdende schaal met uiteindelijk gevolgen voor de samenleving.

Dat heeft niks met 'sentiment' oid te maken en/of met dat er dingen tussen de regels door geschreven zouden zijn. Het gaat erom dat mensen zich moeten realiseren dat het systeem nu zo werkt. Iedere extra hypotheekruimte die je geeft, ieder extra voordeeltje voor de starter, resulteert in nog meer budget voor de doorstromer. En in een markt waarin overboden wordt, reageert de markt, en blijven wijken net zo onbereikbaar als ze waren. Het enige wat er gebeurt, is dat er méér geld in diezelfde stapel stenen verdwijnt. Besef dat het zo werkt, is stap 1. Zonder het besef is een oplossing helemaal onrealistisch.

(laat staan dat ik schrik van 1000+ euro per maand en/of dat dat een voorrecht zou moeten zijn, vandaag geleerd dat dat nog maar gemiddelde studentenkamerprijzen zijn ;) die studenten hebben daarna ook geen voordeel.)
Maar hier is aanbod met name de sturende factor
Zolang aanbod automagisch geprijsd wordt naar de gemiddelde marktprijzen, zal meer aanbod nooit en te nimmer de prijzen drukken. Over marktwerking en prijsbepaling had ik vorige week nog een discussie hier.

Want dat is wat er wel tussen de regels door geschreven staat: wil je dingen oplossen, dan moet je kijken naar de hoeveelheid geld die men erin pompt (of toestaat om erin te pompen) en dan vooral hoe verschillende groepen zich hier tot elkaar verhouden.
Meer aanbod is zeker nodig, maar is niet de sturende factor.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 06-08-2024 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
geekeep schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:15:
[...]

Ik denk dat je punt een beetje lastig te maken is, omdat je persoonsinkomen van toen en nu vergelijkt terwijl je eigenlijk huishoudinkomens moet vergelijken. Het volledig meetellen van een partner heeft ervoor gezorgd dat samen kopen de standaard is geworden (want alleen maak je geen kans).
Nee hoor, dat deed ik niet. Mijn inkomen destijds was het huishoudsinkomen, want vriendin was nog studerende. Dit heb ik vergeleken middels dezelfde tooling door dat inkomen bij mij te zetten en dat van de partner/2e persoon op 0. Resultaat is dat ik nu, door de hogere rente, minder zou mogen lenen met hetzelfde inkomen. Is niets bijzonders aan, rente is hoger, dus bruto maandlasten hoger en daaraan wordt geschaald wat je maximaal mag lenen o.b.v. het inkomen.
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Dat vind ik toch apart, gezien het bij mijn berekening om de helft ging (je kan het zelf narekenen met de variabelen die ik heb gegeven). Ik weet niet de details van jouw specifieke voorbeeld.

Of je hebt een 2x zo hoog inkomen als mijn voorbeeld, dan kan het kloppen. Maar dan is een gaatje van 13k relatief gezien erg klein. Als het om een label B of hoger gaat, is het al helemaal niks.
Energielabel speelde bij mij destijds nog niet. En nee, geen dubbel zo hoog inkomen, ging om grofweg 1.5x modaal. En dus puur door rente en/of andere rekenfactor zou je nu kaal minder kunnen lenen.
Dat je door andere gewijzigde spelregels nu soms meer kunt lenen (energielabel, 2e persoon/inkomen) dat is zo, maar 1 op 1 in de meest basale vorm is het door rente minder geworden.
[...]

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je nu precies hier mee wilt zeggen.
"Wat gunstiger meerekenen" resulteert overigens in een hypotheek die zo'n 20% hoger ligt, dus dat is toch vrij aanzienlijk. Verzachtend is nooit het juiste woord, want het wordt uiteindelijk gewoon betaald. Je mág alleen meer betalen... :P
Dat je het hogere hypotheekbedrag zelf moet betalen is logisch, het probleem ging/gaat erom of het doel haalbaar is, namelijk dat huis wel of niet kunnen kopen. Dat je het huis wel ineens kan kopen doordat het inkomen van de 2e persoon nu guntiger meegerekend wordt in die beslissing en dat je daardoor nu onder de streep diezelfde woning daardoor wel kunt kopen maar er maandelijks meer voor betaald, prima.
[...]
Het kernprobleem wat nu is ontstaan, is dat degenen die al op het woningmarkttreintje zitten, inmiddels een overwaarde hebben dat groter is dan het bedrag wat je mag lenen, als je een modaal inkomen hebt. En daarvoor hoef je niet 10 jaar bezig te zijn en extra hebben afgelost ofzoiets - als je 5 jaar met een annuiteitenhypotheek bezig bent dan heb je dat al bereikt. Het gat is zo groot dat het praktisch niet bij elkaar te sparen is, ofwel met een 2x zo hoog inkomen ofzoiets bij te houden is.
Dit is gewoon niet waar, tenzij je het hebt over een voorbeeld met een hypotheek van een miljoen. Heel simpel gezegd: ik heb een annuiteitenhypotheek en ben een kleine 6 jaar bezig met aflossen. Hierdoor heb ik nu grofweg 12% van de aanschafwaarde van de woning afbetaald. Het ging niet om een exorbitant dure woning, ergens in de regionen van 300-350k. Puur aan overwaarde door aflossing gaat het dus om iets van 35-40k. En basis van een huidige modaal inkomen kan je grofweg 172k lenen. Dus nee, mijn overwaarde die ik 6 jaar lang zelf betaald heb, die is in de verste verte niet gelijk aan wat een starter met modaal inkomen kan krijgen. En je zou het een pas een eerlijke vergelijking kunnen noemen indien je in bovenstaand voorbeeld een instapper en een huizenbezitter vergelijkt met een gelijkend inkomen. Dus een bezitter met 1.5x modaal versus een instapper met 1.5x modaal. Dan loopt jouw stelling helaas nog meer mank, want dan kan de instapper 269k lenen t.o.v. de na 6 jaar gegenereerde (zelf gefinancierde) overwaarde van 35k.

Dat mijn woning, en elke woning, gedurende die periode door tal van andere factoren (buiten de invloedsfeer van een huisbezitter) fors in waarde zijn gestegen en ik daardoor virtueel meer overwaarde heb is een andere zaak en is niet toe te schrijven aan de huizenbezitters. Maar daar zou ik net zo goed last van hebben, want ik kan mijn huis dan wellicht voor 150k meer verkopen, het andere huis wat ik dan wil kopen is net zo goed zoveel duurder geworden. Het enige voordeel wat je daar al hebt als niet-instapper, is dat je de volgende hypotheek wellicht iets gunstiger kunt krijgen (lagere loan to value). Maar de huizenbezitter als de kwade bestempelen en af te zetten tegen de jonge instapper, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat mijn huis anderhalf keer zoveel waard is geworden heb ik niets aan, ja ik betaal jaarlijks meer aan OZB en mocht ik verhuizen betaalnik misschien 0.1% minder rente daardoor...maar wel 2% overdrachtsbelasting vs 0 van de jonge instapper.
En dan nóg los je niks op, want met die overwaarde koop je niks. Immers: er nog altijd méér overwaarde bij de oudere generatie. De duurdere woningen zullen dus, zolang die oudere generatie meedoet, onbereikbaar blijven: het vermogensverschil blijft immers voor eeuwig bestaan. Al het nieuwe geld wordt door de hogere treden aan elkaar doorgegeven.
En wat als over een paar jaar ineens weer de huizenmarkt om wat voor reden dan ook instort? En de huizenbezitter met een huis zit dat minder waard is dan wat ie ervoor betaald heeft? Terwijl de instapper dan geluk heeft met die historisch lage prijzen. Dus nogmaals: het tegen elkaar opzetten van de instapper vs. de huizenbezitter ben ik het totaal niet mee eens.
[...]

Dat zijn we met elkaar eens.
Maar persoonlijk neig ik toch echt naar dat dat verschil nu al onevenredig groot is. Je hoeft echt niet heel ver te zoeken naar wijken die tot voor kort heel normaal en gemiddeld waren, waarin een normale rijwoning ruim over de 6-7 ton heen gaat. Dat zijn toch echt bedragen die de jongere generaties niet kunnen bereiken. Daar wonen nu 35-40 jarigen voor een jaar of 8 - zij konden dat toen ze eind twintig waren, betalen. De eind twintigers van nu, kunnen dat niet meer. Ondanks dat ze een vergelijkbare functie/inkomen/spaargeld hadden tov modaal.
Dat soort bedragen zijn ook weer het gevolg van vraag & aanbod en locatie. Hier in de regio Zuid en Midden Limburg gaan rijtjeswoningen voor tussen de 200 en 300k. Goed, wil je dat in hartje Maastricht betaal je gegarandeerd 400k++ en dat je in de Randstad 600k betaald geloof ik best.

En je noemt een gelijkende functie/inkomen/spaargeld, dat zijn inderdaad enkele factoren. Vraag en aanbod doet denk ik veel meer en het is al jarenlang duidelijk dat de vraag te hoog is en/of het aanbod te laag. De bevolking groeit (met name door immigratie) en de bevolking verandert (gezinssamenstelling, meer of minder alleenstaanden, meer of minder scheidingen, mensen worden ouder) en het aanbod van woningen blijft achter. Dit kan zijn door te weinig bouw, of door investeerders die woningen onttrekken aan de koop markt omzetten naar de huur markt (en nog wel wat oorzaken).
er dingen tussen de regels door geschreven zouden zijn. Het gaat erom dat mensen zich moeten realiseren dat het systeem nu zo werkt. Iedere extra hypotheekruimte die je geeft, ieder extra voordeeltje voor de starter, resulteert in nog meer budget voor de doorstromer.
Hoewel het in de basis klopt wat je zegt, ik denk dat je het effect hiervan overschat. Zowel de starter als de doorstromer houden uiteindelijk maar 1 woning bezet van de totale markt. Zoals jij het stelt doe je het voorkomen dat de doorstromer NOG een woning aan de markt ontneemt. Nee, die doorstromer zorgt er door het doorstromen voor dat er meestal een goedkopere woning weer beschikbaar komt. Ik zeg meestal, omdat men meestal doorstroomt naar een gelijkend of iets duurdere/grotere woning, tenzij men op latere leeftijd met de kids uit huis kleiner wil gaan wonen. Dus in dat opzicht zou je juist kunnen stellen dat de doorstromer de instromer helpt, door zijn/haar kleinere/goedkopere woning terug op de markt te brengen. Wat dan die prijs voor die vrij te komen woning is, is aan de verkoper maar wordt zeee sterk beinvloed door de algehele markt en heer vraag & aanbod aldaar.
En in een markt waarin overboden wordt, reageert de markt, en blijven wijken net zo onbereikbaar als ze waren. Het enige wat er gebeurt, is dat er méér geld in diezelfde stapel stenen verdwijnt. Besef dat het zo werkt, is stap 1. Zonder het besef is een oplossing helemaal onrealistisch.
Zeker, weet alleen niet of we eenzelfde mening delen over welke aspecten (het meeste) bijdragen aan dit probleem. Puur terugkijkend op de periode 2018-2020 denk ik bijvoorbeeld dat de makelaars best hun aandeel hadden in het opdrijven van de prijzen. Continue hoorde je van mensen, ook hier op Tweakers, dat er bezichtigingen van meerdere/vele stellen tegelijk gehouden werden, om maar te benadrukken dat er veel gegadigden zijn. Praktijken dat men blind moest bieden en vaak te horen kreeg "er heeft iemand meer geboden, wil jij nog een hoger bod uitbengen?". Of zaken dat de makelaars het maar al te duidelijk maakten dat je er snel bij moest zijn, dat DIT jouw kans was bla bla. Dit met in het achterhoofd dat diezelfde makelaar belang heeft bij een liefst zo hoog mogelijke verkoopprijs en hij/zij daardoor ook meer verdiend (door hogere prijs en courtage en door snelle afwikkeling).
[...]
Zolang aanbod automagisch geprijsd wordt naar de gemiddelde marktprijzen, zal meer aanbod nooit en te nimmer de prijzen drukken. Over marktwerking en prijsbepaling had ik vorige week nog een discussie hier.
Denk dat dat nog wel meevalt. Stel is er is meer aanbod dan vraag, en dat hoeft niet alleen te betekenen in absolute aantallen, dan staan woningen langer te koop, wordt men (de verkopers en in zekere zin ook de makelaars) ongeduldig, is de vraagprijs te hoog...kom we proberen een lagere vraagprijs. Zo ging het in 2015-2017 hier (lees: hier in de regio) ook. Huizen stonden 3, 4, 6 maanden of zelfs langer dan een jaar te koop. Voor een deel van de verkopers zal er geen haast achter hebben gezeten, maar voor genoeg mensen wel. Een kind op komst in een te klein huis is echt wel een deadline, een nieuwbouw huis in aanbouw hebben dat gefinancierd moet worden, iemand die is komen te overlijden en de partner die naar een bejaardentehuis moet, een baan gekregen aan de andere kant van het land. Tal van redenen om toch met enige spoed de boel verkocht te krijgen en een van de weinige zaken die je als verkoper kan doen om dat proces te versnellen is de prijs te laten dalen.

Maar zoals gezegd zijn er tal van redenen. Ik denk dat nu en zeker de laatste 3 jaar de pandemie en de nasleep ervan een fors effect heeft gehad. Tijdens de pandemie kon men geld niet besteden aan reizen, uit eten of naar de bios gaan enzovoorts. Dus wat deden velen: verbeteringen in en om het huis. Bouwmarkten hadden het gillend druk, ook omdat zij makkelijk het pickip and go konden faciliteren (want dat deden ze voorheen in mindere mate ook al). Er werd dus geinvesteerd in de woningen, dus de woningen werden meer waard.
Daarbij en daarna de hele gekte met het verduurzamen. Half Nederland ging zonnepanelen leggen, mensen gingen isoleren en warmtepompen aanschaffen. Dit allemaal aangespoord door de regering. Vaak geen goedkope verbeteringen en dat geld wil men bij verkoop toch terug zien. Dus kan makkelijk zijn dat jouw woning daardoor 10.000 tot 30.000 euro meer waard werd geacht.

En in de nasleep van de pandemie en nu ook nog zijn er aspecten die effect hebben op de huizenmarkt. We zijn meer gaan thuiswerken, dus we stellen andere wensen en eisen aan onze woning (een dedicated ruimte voor thuiswerken). Er heeft daarnaast een redelijke baby-boom plaatsgevonden, dus meer mensen die aan gezinsuitbreiding begonnen en dus mogelijk een andere woning gingen zoeken. Daarnaast hebben we door meerdere oorzaken flink extra immigratie te verwerken gekregen en was het ook jarenlang heel interessant om voor investeerders om huizen op te kopen en uit de koopmarkt te trekken (huurwoningen van te maken) of de woning op te knappen en voor veel hoger bedrag terug in de markt te brengen. Tel daarbij de slappe extra aanbouw en wellicht ook aanbouw van verkeerde soorten woningen en ja, zo heb je tal van redenen die de prijzen hebben doen opdrijven.

Enfin, heb nu genoeg proza geschreven voor 1 dag /1 post :+

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Richh
Moi_in_actie schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:07:
Energielabel speelde bij mij destijds nog niet. En nee, geen dubbel zo hoog inkomen, ging om grofweg 1.5x modaal. En dus puur door rente en/of andere rekenfactor zou je nu kaal minder kunnen lenen.
Dat je door andere gewijzigde spelregels nu soms meer kunt lenen (energielabel, 2e persoon/inkomen) dat is zo, maar 1 op 1 in de meest basale vorm is het door rente minder geworden.
8)7 tja wat moet ik hier verder nog van zeggen? De maximale hypotheek ís afhankelijk van alle spelregels. Als je er eentje gaat cherrypicken (alleen de rente) dan kan je zeggen dat je obv daarvan minder kan lenen. De realiteit is toch echt dat in 98% van de gevallen, je tegenwoordig meer mag lenen, ondanks de hogere rente, zélfs bij gelijkgebleven inkomen, wat onrealistisch is.

Geen idee wat de toegevoegde waarde is van 'de meest basale vorm', maar soit, als je de goalposts daar wil zetten, dan klopt het hoor :P
Dit is gewoon niet waar, tenzij je het hebt over een voorbeeld met een hypotheek van een miljoen. Heel simpel gezegd: ik heb een annuiteitenhypotheek en ben een kleine 6 jaar bezig met aflossen. Hierdoor heb ik nu grofweg 12% van de aanschafwaarde van de woning afbetaald. Het ging niet om een exorbitant dure woning, ergens in de regionen van 300-350k. Puur aan overwaarde door aflossing gaat het dus om iets van 35-40k.
En basis van een huidige modaal inkomen kan je grofweg 172k lenen.
De definitie van overwaarde is de marktwaarde van de woning minus de openstaande hypotheek. Of dat komt door aflossing ofwel door gestegen marktwaarde, dat maakt in feite niks uit. Ook mensen die hun hele leven lang al aflossingvrij enkel rente betalen, hebben overwaarde.

Als jouw woning grofweg 130k gestegen is in waarde, dan klopt mijn beredenering.
Gezien je er 6 jaar woont, durf ik die weddenschap wel aan ;)
Dat mijn woning, en elke woning, gedurende die periode door tal van andere factoren (buiten de invloedsfeer van een huisbezitter) fors in waarde zijn gestegen en ik daardoor virtueel meer overwaarde heb is een andere zaak en is niet toe te schrijven aan de huizenbezitters.
Dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt.

Als jij zou doorstromen naar een andere woning, dan ga je natuurlijk ook gebruik maken van de waardestijging van je woning. Dat ben je letterlijk nodig, anders kan je immers de markt niet bijhouden. Dat heeft nou eenmaal effect op ALLE huizenprijzen, op gemiddelde transactieprijzen, en dat maakt een bepaalde klasse woningen uiteindelijk enkel nog bereikbaar voor mensen die al zo'n overwaarde hebben.

Het zijn allemaal communicerende vaten. Of je het nou leuk vind of niet.
En je zou het een pas een eerlijke vergelijking kunnen noemen indien je in bovenstaand voorbeeld een instapper en een huizenbezitter vergelijkt met een gelijkend inkomen. Dus een bezitter met 1.5x modaal versus een instapper met 1.5x modaal. Dan loopt jouw stelling helaas nog meer mank, want dan kan de instapper 269k lenen t.o.v. de na 6 jaar gegenereerde (zelf gefinancierde) overwaarde van 35k.
En hier zit EXACT de crux :) want de instapper kan dan even uitgegaan van jouw cijfers 269k lenen. En jij kan je woning verkopen voor ~350k én een nieuwe hypotheek aangaan op het deel wat je hebt afgelost en zo wellicht maar zo 400k financieren. Ondanks dat jullie hetzelfde inkomen en dergelijke hebben.

Meer leenruimte voor de starter -> meer verkoopwaarde van jouw woning -> hoger bod op jouw doorstroomwoning. En daarmee is die klasse woning voor doorstromers bereikbaar, en niet meer voor starters, en stijgt de gemiddelde transactieprijs.
Maar de huizenbezitter als de kwade bestempelen en af te zetten tegen de jonge instapper, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat mijn huis anderhalf keer zoveel waard is geworden heb ik niets aan
Ik bestempel je niet als kwade, ik leg alleen uit hoe het systeem werkt. Daar heb ik ook de regels niet voor bedacht.
Als je nou gewoon even probeert te lezen wat ik opschrijf in plaats van het maar op emotie te gooien omdat het je niet bevalt, dan hoef ik mezelf niet telkens te herhalen en worden de proza's ook wat minder lang :Y)

Dat jouw huis anderhalf keer zoveel waard is geworden heb je niks aan... totdat je gaat verhuizen. Want dan is er wel degelijk meer mogelijk, dan voor starters die dat niet deden. Die delta is FORS groter dan alleen het deel wat je hebt afgelost. En ook die transacties bepalen weer gemiddelden en daarmee ontstaat er een grote tweedeling in de markt.

Combineer dit met het gegeven dat nieuwbouw verkocht moet worden voor de gemiddelde marktprijs (welke aanzienlijk hoger ligt dan de kostprijs!) en voila: we bouwen alleen maar hele dure, grote woningen, met veel marge, die eigenlijk alleen gekocht kunnen worden door doorstromers. Inefficiënt gebruik van geld, inefficiënt gebruik van grond, en inefficiënt gebruik van arbeiders: op dezelfde grond voor hetzelfde geld met dezelfde bouwvakkers kan je ook 2 starterswoningen bouwen.
ja ik betaal jaarlijks meer aan OZB
Onzin, zo werkt OZB niet. OZB wordt berekend door de uitgaven van jouw gemeente, welke wordt verdeeld over alle woningen in de gemeente, waarbij de WOZ niks meer is dan een verdeelsleutel. Als alle woningen evenredig veel meer waard worden, en de uitgaven van de gemeente blijven gelijk, dan blijft jouw OZB ook hetzelfde. En als je WOZ daalt, maar je gemeente geeft meer geld uit, dan moet je alsnog meer OZB betalen.
En wat als over een paar jaar ineens weer de huizenmarkt om wat voor reden dan ook instort? En de huizenbezitter met een huis zit dat minder waard is dan wat ie ervoor betaald heeft? Terwijl de instapper dan geluk heeft met die historisch lage prijzen. Dus nogmaals: het tegen elkaar opzetten van de instapper vs. de huizenbezitter ben ik het totaal niet mee eens.
Dan is dat toch gewoon zo? Wat heeft dat te maken met 'tegen elkaar opzetten'?
Dat soort bedragen zijn ook weer het gevolg van vraag & aanbod en locatie
Maar toch vooral met het feit dat sommige mensen het budget hebben, en genoodzaakt zijn om het ook in te zetten om te voorkomen dat anderen het kopen.
Hoewel het in de basis klopt wat je zegt, ik denk dat je het effect hiervan overschat. Zowel de starter als de doorstromer houden uiteindelijk maar 1 woning bezet van de totale markt. Zoals jij het stelt doe je het voorkomen dat de doorstromer NOG een woning aan de markt ontneemt.
Dat laatste stel ik niet, dat het zo overkomt is in ieder geval niet de bedoeling.
Nee, die doorstromer zorgt er door het doorstromen voor dat er meestal een goedkopere woning weer beschikbaar komt.
De realiteit is dus helemaal niet dat er een goedkope woning vrijkomt. De realiteit is dat er een duurdere woning vrijkomt dan waar de doorstromer hem zelf voor had gekocht, en dat daarmee zoveel geld verdiend wordt dat er een nog heel veel duurdere woning aangekocht kan worden.
tenzij men op latere leeftijd met de kids uit huis kleiner wil gaan wonen
Toch gebeurt dat maar heel weinig. Om verschillende redenen: die woningen zijn er niet, ze worden ook niet gebouwd, en we hebben het genormaliseerd dat men tot de oude dag 'thuis' blijft wonen. Ondanks de hoge kosten en lage efficiency van thuiszorg in een vergrijzend land, is dat wel waar we voor kiezen. En daarom hebben we nu alleenstaande 70-plussers in een afbetaalde vrijstaande woning en jonge twintigers met een kinderwens op 40m2 gelijkvloers.
Puur terugkijkend op de periode 2018-2020 denk ik bijvoorbeeld dat de makelaars best hun aandeel hadden in het opdrijven van de prijzen.
En daarvoor hadden ze dat nog niet uitgevonden ofzoiets? :P
Deze macro-economische ontwikkelingen, die overigens ook buiten Nederland van toepassing waren, zijn echt niet toe te wijzen aan een klein beroepsgroepje zonder moreel kompas :P
Dit kan allemaal alleen maar omdat er mensen zijn die het kunnen en willen betalen.
...
Ik snap hoe vraag en aanbod werkt, maar de huidige realiteit is nou eenmaal dat er meer vraag is dan aanbod en niet andersom. Dan kan je wel zeggen 'dan moet er dus meer aanbod komen'... nou, dán is het dus zaak om te begrijpen waarom dit niet gebeurt. Want nogmaals: nieuwbouw wordt gerealiseerd voor gemiddelde transactieprijzen, en niet voor kostprijzen. En die gemiddelde transactieprijzen zijn grotendeels weer afhankelijk van wat (een deel) van de mensen kan besteden, en daarin is overwaarde een grote tweedeler.

Een alternatief is de vraag remmen. Ook dat kan politiek beleid zijn (fiscale voordelen afbouwen, minder vrijgevig zijn met startersleningen, minder hypotheekruimte bieden, beleggers ontmoedigen) - of dit kan gebeuren omdat de economie afkoelt (2008).

Ik pak er nog even eentje uit:
Vaak geen goedkope verbeteringen en dat geld wil men bij verkoop toch terug zien
Tja, we willen allemaal wel eens wat. Huurders willen liever ook geen 1200 euro per maand betalen voor iets waar ze later niks meer van terug zien, maar je moet toch ergens wonen.

Als je dit piramidespel wat eerlijker wil maken, dan zullen we moeten accepteren dat wonen nou eenmaal wat kost ;) volgens mij is dat helemaal niet raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

En hier zit EXACT de crux :) want de instapper kan dan even uitgegaan van jouw cijfers 269k lenen. En jij kan je woning verkopen voor ~350k én een nieuwe hypotheek aangaan op het deel wat je hebt afgelost en zo wellicht maar zo 400k financieren. Ondanks dat jullie hetzelfde inkomen en dergelijke hebben.
Een denkfout, of noem het cherrypicking, die je hier maakt is dat je probeert te stellen dat 2 mensen met gelijke baan, gelijk inkomen, laten we ook zeggen gelijke leeftijd, maar de een bezit al 5 jaar een huis en de ander gaat net zn eerste woning kopen, dat voor die personen de kansen gelijk moeten zijn. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Diegene die al 5 jaar de woning bezit heeft 5 jaar terug (tegen de toen geldende spelregels van hypotheek en marktwaarde) een huis gekocht, flink wat eigen geld ingebracht en 5 jaar lang rente en aflossing betaald. Die persoon heeft nu overwaarde op het huis.
Echter, die andere persoon had in theorie gedurende die 5 jaar al het geld wat ie niet nodig had bij aankoop en niet nodig had voor de hypotheek opzij kunnen zetten. Ik zeg in theorie, het kan als die persoon nog thuis woonde met die goede baan en niet in de tussentijd huurde. Maar je kunt daar ook stellen dat die persoon 5 jaar geleden ook eenzelfde woning al had kunnen kopen (het zijn gelijke personen met gelijke leeftijd/inkomen/loopbaan), maar hij/zij verkoos anders.

De realiteit ligt heel wat genuanceerder, maar ik merk dat "de starter" altijd wordt neergezet als dat zielige, arme persoontje die tegen die van het geld bulkende mensen moet opboksen voor leven en dood. Dit terwijl er, net als bij alles in het leven of het nu educatie, werk of wat voor ervaring dan ook is: als je al langer meedraait, langer in hebt geinvesteerd heb je een betere positie dan diegene die nog door dat proces heen moet. En dat is heel normaal en prima, zo bouw je ook een carrière op het werk op. Ook al is iemand nog zo slim, een afgestudeerde student wordt ook niet meteen de directeur of kan kans hebben op de beste senior vacatures.
Het moet mijn inziens alleen wel zo zijn, en daar zijn we het beiden wel over eens, dat het die beginner niet onmogelijk gemaakt moet worden om uberhaupt te starten en door te groeien. Over wat hierin dan een gevaar vormt (of in welke hoedanigheid/gradatie) verschillen we dan denk ik wel enigszins van mening.
[...]

Ik bestempel je niet als kwade, ik leg alleen uit hoe het systeem werkt. Daar heb ik ook de regels niet voor bedacht.
Als je nou gewoon even probeert te lezen wat ik opschrijf in plaats van het maar op emotie te gooien omdat het je niet bevalt, dan hoef ik mezelf niet telkens te herhalen en worden de proza's ook wat minder lang :Y)
Kleine nuance: jij legt uit hoe jij denkt dat het geheel in elkaar zit, net als ik toelicht hoe ik er tegenaan kijk. Geen van ons zal het 100% bij het rechte eind hebben omdat het geheel te complex is en teveel variabelen bevat dat je nooit 100% hard kunt maken of X of Y nu de oorzaak is van Z.
Dat jouw huis anderhalf keer zoveel waard is geworden heb je niks aan... totdat je gaat verhuizen. Want dan is er wel degelijk meer mogelijk, dan voor starters die dat niet deden. Die delta is FORS groter dan alleen het deel wat je hebt afgelost. En ook die transacties bepalen weer gemiddelden en daarmee ontstaat er een grote tweedeling in de markt.
Sorry, maar die laatste zin is weer zo een die aanspoort op het opzetten van "de starter" tegen "de huizenbezitter" wat mijn inziens onnodig is. Want wat nou als die beginner eindelijk zn huisje kan kopen, daar 5 jaar woont en een doorstromer wordt...is ie dan ineens van de zielige arme persoon de boze entiteit geworden die de markt verziekt? Puur doordat zn doel behaald is van gewoon kunnen wonen? Ik vind van niet en ik denk ook dat dat traject je niet onevenredig voordeel biedt tegenover anderen in een soortgelijke positie. En ik zeg soortgelijke positie, want nee..iemand van 50 die al 25 jaar werkt en een hypotheek betaald hoeft mijn inziens niet gelijke kansen te hebben als iemand van 25 die net begint.

Daarnaast vergeet je ook hier weer dat er meer bij komt kijken dan alleen aflossing. De betaalde rente is een stuk meer dan de aflossing in die eerste jaren. Daarbij heb je als woningeigenaar bij aankoop ook al flink veel eigen geld geinvesteerd. Als ik een grove schatting maak van wat ik nu aan overwaarde heb en daar vanaf trek wat ik aan hypotheek betaald heb over die jaren, plus de initiele smak geld die ik ingelegd heb, dan is mijn netto "overwaarde"/winst in de verste verte niet die 150k, eerder 10-15k. In realiteit zal het nog minder zijn, indien je bepaalde woninggerelateerde belastingen meerekend. En mocht ik over een paar jaar willen verhuizen en het huis is ineens weer een ton minder waard, dan heeft het mij gegarandeerd meer geld gekost dan het huis me zal opbrengen (door alle rente die ik de bank betaald heb).
Combineer dit met het gegeven dat nieuwbouw verkocht moet worden voor de gemiddelde marktprijs (welke aanzienlijk hoger ligt dan de kostprijs!) en voila: we bouwen alleen maar hele dure, grote woningen, met veel marge, die eigenlijk alleen gekocht kunnen worden door doorstromers. Inefficiënt gebruik van geld, inefficiënt gebruik van grond, en inefficiënt gebruik van arbeiders: op dezelfde grond voor hetzelfde geld met dezelfde bouwvakkers kan je ook 2 starterswoningen bouwen.
Dat er met nieuwbouw dingen beter kunnen en moeten ben ik helemaal met je eens. Maar dit is toe te schrijven aan de politiek (landelijk en provincie/gemeente) en de aannemers. Die willen allen liefst zoveel mogelijk winst of op zn minst een goede ROI zien op hun ingelegde geld. En met dat als (een van de) uitgangspunt ga je nooit goed betaalbare instapwoningen maken.
[...]

De realiteit is dus helemaal niet dat er een goedkope woning vrijkomt. De realiteit is dat er een duurdere woning vrijkomt dan waar de doorstromer hem zelf voor had gekocht, en dat daarmee zoveel geld verdiend wordt dat er een nog heel veel duurdere woning aangekocht kan worden.
Met "goedkoper" doelde ik erop dat hoogstwaarschijnlijk, op dat moment in de tijd, de woning die de doorstromer achterlaat goedkoper is dan de woning waar hij/zij naar doorstroomt. Dat die achtergelaten woning, en elke woning, op dat moment mogelijk duurder is dan 5 of 10 jaar daarvoor, dat kan zeker kloppen. Maar daar spelen dus factoren als inflatie, marktwerking/vraag&aanbod en grote macro-economische en macro-sociale aspecten die die prijzen beinvloeden c.q. bepalen. Waar ik het met name over heb is dat ik schat dat deze aspecten in veel grotere mate effect hebben op het feit of een beginner wel of niet een woning kan kopen, dan dat dit komt door doorstromers.
[...]
En daarvoor hadden ze dat nog niet uitgevonden ofzoiets? :P
Deze macro-economische ontwikkelingen, die overigens ook buiten Nederland van toepassing waren, zijn echt niet toe te wijzen aan een klein beroepsgroepje zonder moreel kompas :P
Dit kan allemaal alleen maar omdat er mensen zijn die het kunnen en willen betalen.
Ik stelde ook niet dat makelaars de enige reden waren voor het door het dak schieten van de prijzen, absoluut niet. Ik gaf alleen aan (of wilde alleen aangeven) dat de makelaars met kennis van zaken, en in zekere zin ook voorkennis, door hun handelen de situatie niet geholpen om de boel iets te bekoelen. Ze hebben het vuur juist extra aangewakkerd. Zonder hen waren de prijzen ook fors gestegen, de vraag is alleen hoe fors.
[...]

Ik snap hoe vraag en aanbod werkt, maar de huidige realiteit is nou eenmaal dat er meer vraag is dan aanbod en niet andersom. Dan kan je wel zeggen 'dan moet er dus meer aanbod komen'... nou, dán is het dus zaak om te begrijpen waarom dit niet gebeurt. Want nogmaals: nieuwbouw wordt gerealiseerd voor gemiddelde transactieprijzen, en niet voor kostprijzen. En die gemiddelde transactieprijzen zijn grotendeels weer afhankelijk van wat (een deel) van de mensen kan besteden, en daarin is overwaarde een grote tweedeler.

Een alternatief is de vraag remmen. Ook dat kan politiek beleid zijn (fiscale voordelen afbouwen, minder vrijgevig zijn met startersleningen, minder hypotheekruimte bieden, beleggers ontmoedigen) - of dit kan gebeuren omdat de economie afkoelt (2008).
Als je inderdaad het hele vraag en aanbod gedeelte snapt, dan zou je denk ik ook wel inzien dat alleen de vraag remmen ook (totaal) niet werkt. In een uiterste vorm zou je kunenn stellen dat er dan (bijna) geen vraag meer is vanuit doorstroom, alleen nog instroom en uitstroom. Oftewel de beginners en de mensen die uitstromen (overlijden, emigreren etc.). Zolang inflatie nog speelt en rentes die kunnen fluctueren, je periodes hebt van meer overlijdens en van meer geboortes, ga je nog altijd (net als nu) tijden van stijgende huizenprijzen krijgen en soms dalende, maar over de decennia altijd stijgend. Tel daarbij op dat de bevolking eigenlijk altijd toeneemt en we toch nog altijd gemiddeld iets ouder worden, en de druk op de woningmarkt neemt nog altijd alleen maar toe.

Zonder toenemend aanbod, op zn minst in lijn met de bevolkingsgroei en de gezins/huishoud samenstelling, ga je het nooit redden. Dat er op dat aanbod vlak flink wat moet verbeteren staat buiten kijf, maar ondanks dat dat nu niet top loopt helpt het altijd een beetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
BarendBotje schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Als je geen toereikend inkomen hebt kan je het dus ook niet lenen. Wat bedoel je nu precies?
zoals @Richh direct onder de post uitlegt. We kunnen helemaal niet veel minder hypotheek krijgen vergeleken met voorheen. Daar zit het probleem niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:22
dikkiedik schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:28:
[...]

zoals @Richh direct onder de post uitlegt. We kunnen helemaal niet veel minder hypotheek krijgen vergeleken met voorheen. Daar zit het probleem niet in.
Onzin post, als de wereld situatie veranderd kan de bank gewoon geen geld geven.
Dus als de situatie onzeker is, geven ze je minder of niks.

Kijk maar eens naar bepaalde rentes op de deposito van:

Overzicht spaarrente Banco Bai Europa (via Raisin) sparen

Overzicht spaarrente Orange Bank (via Raisin) sparen

Overzicht spaarrente Imprebanca (via Raisin) sparen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Nu online
Meethenoob schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Onzin post, als de wereld situatie veranderd kan de bank gewoon geen geld geven.
Dus als de situatie onzeker is, geven ze je minder of niks.

Kijk maar eens naar bepaalde rentes op de deposito van:

Overzicht spaarrente Banco Bai Europa (via Raisin) sparen

Overzicht spaarrente Orange Bank (via Raisin) sparen

Overzicht spaarrente Imprebanca (via Raisin) sparen
Dan ben ik benieuwd welke hypotheek verstrekker er vandaag ineens géén geld meer geeft door een onrustige aandelenmarkt.

Als je nu gewoon een inkomen hebt kun je net zoveel lenen als vorige week. En als de rente omlaag gaat en inkomen gelijk blijft dan gaat deze juist omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:56
Richh schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 22:48:

De definitie van overwaarde is de marktwaarde van de woning minus de openstaande hypotheek. Of dat komt door aflossing ofwel door gestegen marktwaarde, dat maakt in feite niks uit. Ook mensen die hun hele leven lang al aflossingvrij enkel rente betalen, hebben overwaarde.
Hoewel ik het met je hele betoog eens ben, is je definitie van "Overwaarde" wat verwarrend, ook in de context van het punt dat je probeert te maken.

Volgens mij gebruiken we vaak de term "Onder water staan" voor een resthypotheek die hoger is dan de waarde van de woning. "Boven water staan" is dan wanneer je resthypotheek lager is dan de waarde van de woning.
Hier moeten we - volgens mij - niet het stempel "Overwaarde" op plakken, want dan vermengen we persoonlijke keuzes (verbouwen, verduurzamen, meer aflossen) met brede prijsontwikkelingen op de woningmarkt (waar dit hele topic over gaat).

Om het zuiver te houden is de volgende definitie van "Overwaarde" beter: Overwaarde is de delta tussen aankoopprijs en huidige woningprijs die lauter door woningmarkt ontwikkelingen is veroorzaakt (dus ook excl. eventuele waarde vermeerderende zaken die aan de woning zijn gedaan, maar wel incl. ontwikkelingen als 'een wijk inkomst door betere verzieningen' etc). De hoogte van de resthypotheek is hierbij eigenlijk niet relevant.

Het is namelijk deze factor die huidige doorstromers een (misschien wel levenslange) voorsprong geeft op huidige starters. Dit is volgens mij ook wat doorstromers bedoelen als ze zeggen "ik kan dit hele dure huis kopen, want ik had heel veel overwaarde op mijn vorige woning".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Biggg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Om het zuiver te houden is de volgende definitie van "Overwaarde" beter: Overwaarde is de delta tussen aankoopprijs en huidige woningprijs die lauter door woningmarkt ontwikkelingen is veroorzaakt (dus ook excl. eventuele waarde vermeerderende zaken die aan de woning zijn gedaan, maar wel incl. ontwikkelingen als 'een wijk inkomst door betere verzieningen' etc). De hoogte van de resthypotheek is hierbij eigenlijk niet relevant.

Het is namelijk deze factor die huidige doorstromers een (misschien wel levenslange) voorsprong geeft op huidige starters. Dit is volgens mij ook wat doorstromers bedoelen als ze zeggen "ik kan dit hele dure huis kopen, want ik had heel veel overwaarde op mijn vorige woning".
Hoe wil je die bepaling zuiver houden, dus uitsluitend en enkel DIE waardeontwikkeling vanuit de markt en zonder eventuele waardevermeerderende zaken (uitbouw, dakkapel, verduurzaming, gasloos) die juist óók van invloed zijn op de "huidige woningprijs".
Zelfs periodiek/fatsoenlijk regulier onderhoud kan van invloed zijn op de woningprijs. Pas geschilderde kozijnen of een net gesnoeide tuin hebben ook invloed op de prijs. Al die factoren t.a.v. de delta tussen aankoopprijs en woningprijs (jouw 'woningmarktoverwaarde') kun je dus never-nooit-niet zuiver uit elkaar houden, tenzij geen enkel huis aangepast wordt vanaf het moment van aankoop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Niet echt nieuws toch?
Huizenprijzen schieten omhoog, nieuwbouw komt niet van de grond: ‘Het Wilde Westen is terug’

De huizenprijzen schieten weer fors omhoog, terwijl het aantal nieuwbouwplannen waar aan gewerkt wordt juist fors is gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe monitor koopwoningen van de TU Delft. Met hoogleraar Peter Boelhouwer van de TU Delft lopen we zeven pijnpunten langs. ,,Politici roepen dat we jaarlijks 100.000 woningen gaan bouwen, maar dat gaan we voorlopig nog niet doen.’’

De reden is duidelijk: veel te veel woningzoekenden moeten in dezelfde vijver vissen. In het tweede kwartaal van dit jaar is het aantal nieuw te koop gezette bestaande woningen zowaar licht toegenomen. De verkoop lag ook op een iets hoger niveau, maar het lijkt nog altijd een druppel op een gloeiende plaat. Zo’n 65.600 huizen stonden er te koop. Ter vergelijking: in 2017, een jaar van ‘normale marktomstandigheden’, waren dat ongeveer 120.000 woningen per kwartaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
we hebben al genoeg moeite met ontopic blijven met de nederlandse huizenmarkt

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 08-08-2024 09:54 . Reden: offtopic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoevenpe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:15:
Ik begrijp ze wel, maar dit gaat ook niet helpen. Het westen van Oekraïne lijkt me redelijk veilig, die kunnen best terug.

[...]
Leuk, maar ik mis in dit soort berichtgeving wél iets van een kleine indicatie over aantallen. Is daar iets bekend over?

Het artikel zit achter een paywall.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 08-08-2024 08:20 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Fraggert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:20:
Leuk, maar ik mis in dit soort berichtgeving wél iets van een kleine indicatie over aantallen. Is daar iets bekend over?
Ze hebben het over 270k huizen in West-Oekraine, hoeveel daarvan in Nederlandse opvang zitten zal inderdaad beperkt zijn.

Wat is 'ons' beleid voor de middellange termijn, als deze mensen definitief blijven zijn er honderdduizend huur- en koopwoningen extra nodig. Of gaan we met veilige zones werken: woonde iemand in de Donbass of ander door Rusland geannexeerd gebied dan mag hij/zij definitief blijven, kwam je uit het relatief veilige westen dan houdt het een keer op.

Mijn grootste bezwaar: er wordt gewoon niet over nagedacht, maak tenminste een plan en wek geen hoop wat niet waargemaakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:54
Biggg schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:04:
[...]

Maar de nieuwe woning is ook duurder geworden, dus is het echt de overwaarde of is het de inflatie, betere baan en dat gecombineerd met in het verleden ook een lagere rente.

Als je van 8% rente op 100k bent begonnen en je woning is nu 400k waard met een rente stand van 1.5% en een woning die vroeger 225k was geweest (duurdere / grotere woningen schalen niet linear in prijs door druk aan de onderzijde van de markt) is nu bv 700k-800k waard, dan helpt de aflossing en stijging van de prijs, maar die lever je zeker ook weer in. De echte winst is gewoon dat je op een lage startprijs met hoge rente iets hebt opgebouwd en je nu opeens met een lage rente voor lage maandlasten (relatief door salaris en rentestand) erbij kunt lenen.

Als je ooit onderin de markt bent begonnen (woningen die nu rond de 350-500k zitten of zelfs wel daarboven als ik de WOZ in Utrecht erbij pak) dan profiteer je nu maximaal van de de druk aan de onderzijde van de markt. Mensen die direct groter zijn gaan wonen door bv goede banen en/of rijke familie hebben ook geprofiteerd maar relatief minder.

Rijtjeswoningen in Leidsche Rijn (Utrecht) bv zijn wel leuke starterswoningen geweest voor stelletjes of veelverdieners:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKi96-bzBieuhG4kIihN8Kc3kiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zySQpIg7V6t9mbTGZew7Ghgh.jpg?f=fotoalbum_large

300k in het jaar van oplevering en nu 600k :+, en dit is nog niet eens van de tijd van de hoge rentes gezien dit na de crisis is gebouwd.

[ Voor 24% gewijzigd door Paprika op 08-08-2024 09:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoevenpe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 08:15:
Ik begrijp ze wel, maar dit gaat ook niet helpen. Het westen van Oekraïne lijkt me redelijk veilig, die kunnen best terug.

[...]
Alle vluchtelingen en asielzoekers die op vakantie gaan naar hun thuisland kunnen best terug. Dat zijn lang niet alleen Oekrainers die dat doen, en het zou een enorme verlichting op de woningmarkt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
RemcoDelft schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Alle vluchtelingen en asielzoekers die op vakantie gaan naar hun thuisland kunnen best terug. Dat zijn lang niet alleen Oekrainers die dat doen, en het zou een enorme verlichting op de woningmarkt geven.
Om hoeveel zou dat precies gaan? Denk dat het totaal aantal wel meevalt. Ook al is natuurlijk elk geval er 1 teveel.

In goede tijden wel. Maar als er weer een crisis is zijn dit wel de mensen die de klappen gaan opvangen.
Zeker de ZZPers.
Daarnaast is het vaak werk dat je niet tot je 65e kan doen dus je moet ook wel voldoende spaargeld opbouwen om je pensioen te kunnen betalen.

Snel geld klinkt leuk maar het is allemaal niet zo eenvoudig als soms voorgesteld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
RemcoDelft schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:12:
Als je in Bahkmut of Mariupol woonde kan je best bij familie op bezoek in Kyiv, dan kan je nog steeds niet naar huis.

Het artikel gaat over huizen in het westen, woonde je in Lviv of omgeving dan heb je imo gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoevenpe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:07:
[...]

Ze hebben het over 270k huizen in West-Oekraine, hoeveel daarvan in Nederlandse opvang zitten zal inderdaad beperkt zijn.

Wat is 'ons' beleid voor de middellange termijn, als deze mensen definitief blijven zijn er honderdduizend huur- en koopwoningen extra nodig. Of gaan we met veilige zones werken: woonde iemand in de Donbass of ander door Rusland geannexeerd gebied dan mag hij/zij definitief blijven, kwam je uit het relatief veilige westen dan houdt het een keer op.

Mijn grootste bezwaar: er wordt gewoon niet over nagedacht, maak tenminste een plan en wek geen hoop wat niet waargemaakt wordt.
even opgezocht...dat zijn nog best wel aantallen. Dont get me wrong..ik gun iedereen alles, even vooropgesteld.

05-04-2024 https://www.rijksoverheid...n-met-eerdere-verwachting

"De oorlog in Oekraïne is nog altijd niet voorbij. Hierdoor blijven er ook vluchtelingen uit dit land naar Nederland komen. Voor dit jaar gaat het naar verwachting om 28.000 nieuwe mensen uit Oekraïne. De verwachting is dat per 1 januari volgend jaar rond de 136.000 vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland verblijven. Hiervoor zijn 120.000 gemeentelijke opvangplekken nodig op 1 januari volgend jaar. Als gevluchte Oekraïners eigen inkomsten hebben door bijvoorbeeld werk, is het plan van hen een eigen bijdrage te vragen als tegemoetkoming in de kosten van opvang."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paprika schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Maar de nieuwe woning is ook duurder geworden, dus is het echt de overwaarde of is het de inflatie, betere baan en dat gecombineerd met in het verleden ook een lagere rente.

Als je van 8% rente op 100k bent begonnen en je woning is nu 400k waard met een rente stand van 1.5% en een woning die vroeger 225k was geweest (duurdere / grotere woningen schalen niet linear in prijs door druk aan de onderzijde van de markt) is nu bv 700k-800k waard, dan helpt de aflossing en stijging van de prijs, maar die lever je zeker ook weer in. De echte winst is gewoon dat je op een lage startprijs met hoge rente iets hebt opgebouwd en je nu opeens met een lage rente voor lage maandlasten (relatief door salaris en rentestand) erbij kunt lenen.

Als je ooit onderin de markt bent begonnen (woningen die nu rond de 350-500k zitten of zelfs wel daarboven als ik de WOZ in Utrecht erbij pak) dan profiteer je nu maximaal van de de druk aan de onderzijde van de markt. Mensen die direct groter zijn gaan wonen door bv goede banen en/of rijke familie hebben ook geprofiteerd maar relatief minder.

Rijtjeswoningen in Leidsche Rijn (Utrecht) bv zijn wel leuke starterswoningen geweest voor stekeltjes of veelverdieners:
[Afbeelding]

300k in het jaar van oplevering en nu 600k :+, en dit is nog niet eens van de tijd van de hoge rentes gezien dit na de crisis is gebouwd.
Arbeidsmarkt is in die 7 jaar ook enorm veranderd, afgelopen 2-3 jaar alleen al een stijging van 15-20% vanuit cao lonen. Daarbij nog de 'job hoppers' die makkelijk 5-10% erbij krijgen voor hetzelfde werk bij een ander bedrijf... Als je dat optelt gaat het hard.

Rente was in 2017 2-3% dus niet extreem laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Fraggert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:21:
[...]

even opgezocht...dat zijn nog best wel aantallen. Dont get me wrong..ik gun iedereen alles, even vooropgesteld.

05-04-2024 https://www.rijksoverheid...n-met-eerdere-verwachting

"De oorlog in Oekraïne is nog altijd niet voorbij. Hierdoor blijven er ook vluchtelingen uit dit land naar Nederland komen. Voor dit jaar gaat het naar verwachting om 28.000 nieuwe mensen uit Oekraïne. De verwachting is dat per 1 januari volgend jaar rond de 136.000 vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland verblijven. Hiervoor zijn 120.000 gemeentelijke opvangplekken nodig op 1 januari volgend jaar. Als gevluchte Oekraïners eigen inkomsten hebben door bijvoorbeeld werk, is het plan van hen een eigen bijdrage te vragen als tegemoetkoming in de kosten van opvang."
M.i. past dit niet echt in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _superboer_
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[...]
Rijtjeswoningen in Leidsche Rijn (Utrecht) bv zijn wel leuke starterswoningen geweest voor stekeltjes of veelverdieners:
[Afbeelding]

En in LR hebben woningen met een WOZ van 600k een verkoopprijs van 700-750k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Fraggert schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:21:
De verwachting is dat per 1 januari volgend jaar rond de 136.000 vluchtelingen uit Oekraïne in Nederland verblijven. Hiervoor zijn 120.000 gemeentelijke opvangplekken nodig op 1 januari volgend jaar.
Dat zijn binnen een paar jaar dus honderdduizend huizen, opvangplekken zijn niet structureel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoevenpe schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Dat zijn binnen een paar jaar dus honderdduizend huizen, opvangplekken zijn niet structureel.
Het ging mij er in ieder geval even om om een idee te krijgen over aantallen, het gaat niet om 9.000 man waar er misschien 25 van hier willen blijven, dat is me wel duidelijk in elk geval ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Philip Ross schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Om hoeveel zou dat precies gaan? Denk dat het totaal aantal wel meevalt. Ook al is natuurlijk elk geval er 1 teveel.
Uit Zweeds onderzoek blijkt dat 79% op vakantie gaat naar eigen land. Ik verwacht hier vergelijkbare percentages.
Bij de evacuaties uit Afghanistan bleken daar ook veel meer Nederlanders te zitten dan de minister had verwacht, en dat zijn geen autochtone Nederlanders die met hun gezin lekker op vakantie gaan naar Afghanistan.

Terug naar de Oekrainers: dat veel van hen in het Westen willen blijven had ik wel verwacht, maar het is uiteindelijk aan onze overheid om daar een stokje voor te steken. Zodra hun eigen land weer veilig is zijn ze daar hard nodig voor de wederopbouw. Tot die tijd hebben Oekrainers geen groot beslag op de huizenmarkt in Nederland, het overgrote deel zit en blijft in gemeentelijke opvang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
RemcoDelft schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Uit Zweeds onderzoek blijkt dat 79% op vakantie gaat naar eigen land. Ik verwacht hier vergelijkbare percentages.
Bij de evacuaties uit Afghanistan bleken daar ook veel meer Nederlanders te zitten dan de minister had verwacht, en dat zijn geen autochtone Nederlanders die met hun gezin lekker op vakantie gaan naar Afghanistan.
Hier moeten toch betere cijfers van zijn?
Sowieso is Zweden anders dan Nederland en ben wel benieuwd naar die 79%.

Gevonden, lijkt toch wat anders te liggen: https://factcheck.vlaande...-voormalige-vluchtelingen

[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 08-08-2024 10:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Richh
Moi_in_actie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 00:50:
[...]

Een denkfout, of noem het cherrypicking, die je hier maakt is dat je probeert te stellen dat 2 mensen met gelijke baan, gelijk inkomen, laten we ook zeggen gelijke leeftijd, maar de een bezit al 5 jaar een huis en de ander gaat net zn eerste woning kopen, dat voor die personen de kansen gelijk moeten zijn. Ik durf te stellen dat dat niet zo is. Diegene die al 5 jaar de woning bezit heeft 5 jaar terug (tegen de toen geldende spelregels van hypotheek en marktwaarde) een huis gekocht, flink wat eigen geld ingebracht en 5 jaar lang rente en aflossing betaald. Die persoon heeft nu overwaarde op het huis.
Echter, die andere persoon had in theorie gedurende die 5 jaar al het geld wat ie niet nodig had bij aankoop en niet nodig had voor de hypotheek opzij kunnen zetten. Ik zeg in theorie, het kan als die persoon nog thuis woonde met die goede baan en niet in de tussentijd huurde. Maar je kunt daar ook stellen dat die persoon 5 jaar geleden ook eenzelfde woning al had kunnen kopen (het zijn gelijke personen met gelijke leeftijd/inkomen/loopbaan), maar hij/zij verkoos anders.
De denkfout die jij hier maakt, is dat er ook mensen bestaan die 5 jaar later geboren worden. Die hebben geen keuze gehad. Er bestaan ook andere leeftijdscohorten in een samenleving. Die willen ook een dak boven hun hoofd :P

Dat er 'overwaarde' bestaat in de zin van dat er al geld is afgelost: ja, dat is prima, logisch en van alle tijden. Zoals ik ook zei. Maar nogmaals: de definitie van overwaarde omvat óók de waardestijging die de woning heeft doorgemaakt. En die verschilt echt wezenlijk van wat er in de afgelopen decennia is gebeurd. En dat stukje lijk je telkens in je posts te negeren, ofwel te nuanceren met "ja maar het kan ook dalen". Ja, dat kan ook - maar het is dus niet zo, en dat heeft momenteel brede gevolgen voor de toegankelijkheid.

Zoals uit dat grafiekje van een paar pagina's geleden blijkt, gaat vooral dat laatste bedrag om een 'gat' van gemiddeld ruim meer dan een ton. Daarbij gaat het niet om jou of mij, maar om de gevolgen voor de markt hiervan. Je kan toch echt niet ontkennen dat het vooral dát bedrag is wat het verschil maakt en waarom insiders op een volledig andere klasse woningen kunnen bieden dan outsiders. Dat draait dus niet een paar tienduizend euro aan aflossing.

En dat is allemaal nog maar tot daaraan toe en wellicht helemaal niet erg. Totdat je nieuwbouw prijst op dat prijsniveau en je dus eigenlijk alleen maar onbereikbare woningen bouwt die in feite niks meer zijn dan modale rijwoningen...

Cherrypicking is overigens heel wat anders, dat is slechts een deel van de cijfers meenemen.
De realiteit ligt heel wat genuanceerder, maar ik merk dat "de starter" altijd wordt neergezet als dat zielige, arme persoontje die tegen die van het geld bulkende mensen moet opboksen voor leven en dood. Dit terwijl er, net als bij alles in het leven of het nu educatie, werk of wat voor ervaring dan ook is: als je al langer meedraait, langer in hebt geinvesteerd heb je een betere positie dan diegene die nog door dat proces heen moet.
Helaas is dat eerste toch wel degelijk het geval. Er is een vrijwel onoverbrugbare delta ontstaan tussen insiders en outsiders, want dat gaat dus niet meer om enkele tienduizenden euro's aan aflossing, maar om meer dan een ton. Het vriendelijke idee om dan outsiders maar meer geld te laten lenen, resulteert in de praktijk in een hoger verhuisbudget voor insiders waarmee de markt alleen maar verder omhoog gepompt wordt.

Dat het normaal is dat wie er 'langer in zit', meer mogelijkheden heeft, dat ben ik nogmaals volledig met je eens. Maar het gaat wel om proporties.
Plus dat ik denk dat men zich moet realiseren dat het eindig is. Als over een paar jaar een stel van 2 begin-dertigers, beide fulltime werkend met een bovenmodaal salaris, net voldoende kunnen lenen voor een 2-kamer appartement, hoe zit hun woningmarktladder er dan uit? Waar komt hun geld vandaan voor 'de volgende stap' in de vorm van een gezinswoning?
Of wil je accepteren dat de jongeren van de toekomst geen gezin meer kunnen/willen stichten door ruimtegebrek?

Ik zeg niet dat we dat niveau nu hebben bereikt he :) maar een vereiste om de woningmarktladder te realiseren zoals dit de afgelopen 50 jaar het geval was, is dat de nieuwkomers steeds meer geld moeten inleggen en hun wensen steeds verder moeten beperken om dat te bereiken. Misschien kan dat, als de lonen flink stijgen. Maar uit de cijfers blijkt dat de gemiddelde woningwaarde de laatste jaren aanzienlijk harder stijgt dan loonstijgingen en/of inflatiecijfers. Hoe kan dat met elkaar rijmen op lange termijn, volgens jou?
Want wat nou als die beginner eindelijk zn huisje kan kopen, daar 5 jaar woont en een doorstromer wordt
Door welk geld ontstaat de ruimte om een doorstromer te worden?
In mijn regio kost een 100m2 rijwoning zo'n 4 ton. Daarvoor moet je een stel zijn met twee modale inkomens en een beetje spaargeld. De doorstroomwoning, een tweekapper van 140m2, moet zo'n 650k kosten. Die 250.000 euro wordt niet bereikt met een paar loonstijgingen en aflossing. Daarmee red je misschien 100k na een paar jaar, als je er flink je best voor doet. De andere 150k kan alleen gevormd worden als de rijwoning tzt voor 550k verkocht kan worden.
En misschien kan dat dan nog, maar waar gaat die nieuwe startende rijwoningbezitter dan ooit nog mee doorstromen? Het is op de lange, lange termijn, een onhoudbaar principe.

De delta tussen verschillende klassen woningen groeit. Vroeger lagen verschillende typen woningen qua waarde veel dichter bij elkaar, niet alleen absoluut maar ook procentueel gezien. Een 'hogere klasse' woning kon je bereiken door ofwel meer spaargeld, ofwel een beter betaalde baan, ofwel een paar jaar aflossing achter je kiezen te hebben. Dit dreigt nu over te slaan naar 'onhoudbaar tenzij je al X aantal jaar een huis bezit en zo overwaarde hebt' omdat het gat zo groot kan worden.
Zie hier ook de verklaring waarom de vraagprijzen van hoekwoningen en tweekappers, ondanks dat het feitelijk dezelfde dingen zijn, maar zo 2 ton uit elkaar kunnen liggen. De doelgroep ligt anders.
iemand van 50 die al 25 jaar werkt en een hypotheek betaald hoeft mijn inziens niet gelijke kansen te hebben als iemand van 25 die net begint.
Dit stelt dan ook niemand.
De betaalde rente is een stuk meer dan de aflossing in die eerste jaren.
Dat ligt maar net aan je hypotheekvorm en wordt schromelijk overdreven. De meeste huizenbezitters betalen minder aan rente (oftwel: ex aflossingcomponent) dan wat een sociale huurwoning netto had gekost, terwijl ze daar aanzienlijk meer huis voor terugkrijgen.
Gut, wonen kan geld kosten, is dat raar? :P
Dat er met nieuwbouw dingen beter kunnen en moeten ben ik helemaal met je eens. Maar dit is toe te schrijven aan de politiek (landelijk en provincie/gemeente) en de aannemers. Die willen allen liefst zoveel mogelijk winst of op zn minst een goede ROI zien op hun ingelegde geld. En met dat als (een van de) uitgangspunt ga je nooit goed betaalbare instapwoningen maken.
Zolang landbouwgrond van €10 per m2 of zonnepanelengrond van €15 per m2, met een praktisch gratis handtekening van een ambtenaar, opeens €250 per m2 waard kan worden, zijn dingen zoals ROI geen probleem. Het vereist wel dat er bij veel vraag, ook een belang moet komen om meer aanbod te realiseren (wat óók onderdeel is van marktwerking) en dat vraagprijzen niet per definitie hoger hoeven te zijn dan de marktwaarde, maar dichter bij de daadwerkelijke kostprijs gelegd moeten worden.
Dat verhaal is hier al meermaals uitgelegd en deze tegels zijn groot genoeg, dus dat ga ik niet nogmaals herhalen :)
Waar ik het met name over heb is dat ik schat dat deze aspecten in veel grotere mate effect hebben op het feit of een beginner wel of niet een woning kan kopen, dan dat dit komt door doorstromers.
De macro-economische effecten (zoals oa een dalende rente) hebben forse impact op de beschikbaarheid van geld bij verschillende partijen die interesse kunnen hebben.

Al decennia lang kent de middenstand een woningmarktladder gebaseerd op dalende rentes en stijgend inkomen. Nu zijn we op een punt aanbeland dat de rentes niet veel meer kunnen dalen en dat de inkomens alleen maar stijgen omdat er massa's geld wordt bijgeprint (wat de vraag naar koopkrachtvast vastgoed mogelijk extra aanwakkert). De arbeidsproductiviteit stijgt immers niet veel meer omdat het aantal werkenden daalt door vergrijzing.

Ergo: hoe ziet de woningmarktladder er uit voor de twintiger van nu? Daar maak ik me druk om :) en mocht het niet duidelijk zijn, ik ben zelf ook woningbezitter, ik zit hier niet voor mijn eigen gewin te posten.
Als je inderdaad het hele vraag en aanbod gedeelte snapt, dan zou je denk ik ook wel inzien dat alleen de vraag remmen ook (totaal) niet werkt.
Als je alleen al de beleggers weert uit het overbiedingsspel, dan denk ik wel degelijk dat dat impact heeft op de vraagprijzen van bestaande woningen.
Zonder toenemend aanbod, op zn minst in lijn met de bevolkingsgroei en de gezins/huishoud samenstelling, ga je het nooit redden.
Dat klopt, ik stel ook helemaal nergens dat we moeten stoppen met bouwen :P juist niet. Aanbod moet zeker stijgen, en dat kán ook als je wat minder dure woningen bouwt en wat meer goedkope woningen.

De oplossing omvat dat je alles een beetje moet doen. Maar als je puur kijkt naar prijsontwikkeling, dan moet je kritisch kijken naar hypotheekruimte, fiscale voordelen en hoe makkelijk/gewenst het is om beleggers aan te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 08-08-2024 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

geekeep schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:30:
https://nos.nl/artikel/25...vrees-voor-recessie-in-vs

De scheuren worden zichtbaar. Het was al te bizar voor woorden dat economieën lekker bleven doorpruttelen en personeelstekort maar aanbleef, ondanks alle renteverhogingen.
Ben benieuwd, als genoeg partijen slechts denken dat er iets aanstaande is gaan we met z'n allen vol op de rem. Een correctie om alle opgeblazen lucht/waarde eruit te drukken. De bomen kunnen niet tot de hemel blijven groeien. Met het grote kaartenhuis/dominospel genaamd de wereldeconomie kunnen we best bijzondere tijden tegemoet gaan.

Redelijk wat overeenkomsten met 2008. Historisch lage rentes voorafgaand aan het kantelpunt, flink wat geld in de markt gepompt (zowel vanuit banken als investeerders), verhitte huizenmarkt, speculanten die woningen kopen, verhogingen van rentes, steeds meer mensen die geen huis meer konden kopen, etc.
Inmiddels is de storm weer gaan liggen en maken we ons op voor de jaarlijkse eindejaarssprint.

Zo zie je maar weer dat het geen zin heeft om naar dagkoersen te kijken.

Waarmee ik ook niet de conclusie trek dat er geen enkele mogelijkheid is op een daling, er kan van alles gebeuren, maar over het algemeen prijst 'Mr Market' nog geen risico in.
Amerikaans rapport steunaanvragen stelt gerust
Ondanks de hosannastemming bij SBM-beleggers stond de AEX tot half drie meer dan een procent in het rood. Gelukkig kwam toen het wekelijkse Amerikaanse rapport over de steunaanvragen uit. De cijfers vielen mee. Sterker, de steunaanvragen waren vorige week met 17.000 gedaald.

Dat wijst niet op een Amerikaanse recessie. Amerikaanse bedrijven houden zich rustig op het arbeidsfront. Veel nieuwe mensen worden niet aangenomen maar ook niet ontslagen. Het Amerikaanse bedrijfsleven staat er toch bekend om tamelijk rigoreus met zijn werknemersbestand om te gaan.
https://www.iex.nl/Artike...port-verandert-alles.aspx

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2024 07:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Rijtjeswoningen in Leidsche Rijn (Utrecht) bv zijn wel leuke starterswoningen geweest voor stelletjes of veelverdieners:
[Afbeelding]

Nieuwbouw 2012-2018 is veel harder gestegen dan de rest van de markt. Vonprijzen lagen in die periode laag. Nieuwbouw was ook veel aantrekkelijker geprijsd dan bestaande bouw, waardoor er al standaard een soort nieuwbouw-bonus ingebakken zat.

Komt als kers op de taart bovenop dat doorstromers naar nieuwbouw vaak 2 jaar dubbele prijsontwikkeling mee namen. Op de bestaande woning en de nieuwbouw woning.

Een hoop mensen in Leidsche Rijn die de overwaarde loterij hebben gewonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Sport_Life schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:42:
[...]

Inmiddels is de storm weer gaan liggen en maken we ons op voor de jaarlijkse eindejaarssprint.

Zo zie je maar weer dat het geen zin heeft om naar dagkoersen te kijken.

Waarmee ik ook niet de conclusie trek dat er geen enkele mogelijkheid is op een daling, er kan van alles gebeuren, maar over het algemeen prijst 'Mr Market' nog geen risico in.

[...]

https://www.iex.nl/Artike...port-verandert-alles.aspx
Wat is je punt precies? Ik heb al duidelijk gemaakt dat mijn perspectief wat breder is dan een "dagkoers". Ik ben echt niet de enige die mindere tijden voorspelt. Doe eens een google search zou ik zeggen. Jongens als JP Morgan hebben hun kans op een recessie al flink verhoogt. Daarnaast zijn grote spelers als Tesla, Apple en Amazon ook voorzichtiger met verwachtingen adhv hun cijfers. Consumentenvertrouwen in zowel de VS als NL is ook niet om over naar huis te schrijven.

Als blijkbaar de halve wereldeconomie afhankelijk is van gratis geleend geld via o.a. Japan en een banenrapportje uit de VS, toont eerder dat het geheel enorm fragiel is. Tel daar het gemorrel in Oekraïne, het Midden Oosten en met een beetje pech Chinese provocaties bij op en het kan zomaar omslaan.
Daarnaast is oneindige groei in een wereld met eindige resources natuurlijk de grootste utopie die er bestaat. De enige manier waarop dat kan, is omdat we problemen vooral voor ons uit blijven schuiven en een kleine groep steeds rijker wordt, maar de rest relatief armer. Een beetje zoals wat er de afgelopen jaren op de woningmarkt is gebeurd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:57:
[...]

Nieuwbouw 2012-2018 is veel harder gestegen dan de rest van de markt. Vonprijzen lagen in die periode laag. Nieuwbouw was ook veel aantrekkelijker geprijsd dan bestaande bouw, waardoor er al standaard een soort nieuwbouw-bonus ingebakken zat.

Komt als kers op de taart bovenop dat doorstromers naar nieuwbouw vaak 2 jaar dubbele prijsontwikkeling mee namen. Op de bestaande woning en de nieuwbouw woning.

Een hoop mensen in Leidsche Rijn die de overwaarde loterij hebben gewonnen.
Nieuwbouw was in die jaren ook veel minder interessant. Ik weet nog dat we de eerste keer bij onze kavel gingen kijken, vanuit centrum een eindje rijden tot buiten de ring, daar midden in de weilanden een paar HA zand, meer was het niet. Kreeg toen vaak te horen 'zou je dat nou wel doen'. (Overigens was dit niet in LR). Uiteindelijk na 5 jaar ook wel verkocht omdat er nog steeds geen supermarkt ed was ..

Als men van tevoren wist dat dat zo gewild zou worden had iedereen het gedaan :).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• emeralda
  • Laatst online: 26-08 12:00
Jammer dat mensen zo graag naar beneden schoppen. Asielzoekers en vluchtelingen hebben geen geld of macht. Het was onze eigen VVD die dit land aan de neoliberale duivel heeft overgeleverd.

Er is door de overheid niet genoeg gebouwd en dat is niet de schuld van welke buitenlander dan ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:40
emeralda schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:03:
Jammer dat mensen zo graag naar beneden schoppen. Asielzoekers en vluchtelingen hebben geen geld of macht. Het was onze eigen VVD die dit land aan de neoliberale duivel heeft overgeleverd.

Er is door de overheid niet genoeg gebouwd en dat is niet de schuld van welke buitenlander dan ook.
* er is door de overheid extreem veel te weinig bouwgrond uitgegeven, dat vooral.

verder volstrekt eens met constateren dat de totale afleidingsmaneuvre van Rutte/Yesilgoz/Wilders het wonderwel goed doet. Als je een halve waarheid maar lang genoeg herhaalt lijkt het ineens volstrekt waar te zijn. Migratie is zoals altijd een deel van de puzzel maar echt nooit het grootste, maar door het politieke debat is een groot deel van NL in deze fabeltjesfuik gelopen. Prachtig staaltje verdeel en heers. Jammerlijk dat het zo goed werkt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
Fr33z schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

* er is door de overheid extreem veel te weinig bouwgrond uitgegeven, dat vooral.

verder volstrekt eens met constateren dat de totale afleidingsmaneuvre van Rutte/Yesilgoz/Wilders het wonderwel goed doet. Als je een halve waarheid maar lang genoeg herhaalt lijkt het ineens volstrekt waar te zijn. Migratie is zoals altijd een deel van de puzzel maar echt nooit het grootste, maar door het politieke debat is een groot deel van NL in deze fabeltjesfuik gelopen. Prachtig staaltje verdeel en heers. Jammerlijk dat het zo goed werkt.
Bevolkingsgroei NL 2023: 131 651
Bevolkingsgroei NL vanaf 2017: bijna één miljoen

390.000 woningen tekort in NL in 2023, op dit moment al 410.000. Ondanks dik 70.000 nieuwe woningen in het afgelopen jaar.

De groei van de bevolking is voor bijna 100% toe te schrijven aan immigratie. Een deel van de puzzel, maar niet de grootste? Dat weet ik niet, maar in ieder geval een heel groot deel. Zonder de groei zou er geen woningtekort zijn. En niet een tekort aan zorgverleners, mensen in het onderwijs, de bouw etc etc.

Maar blijkbaar is er geen echt tekort, want dan zouden er toch wel indringende maatregelen zijn genomen. Ik zie geen begin van een oplossing, geen echte drive, geen prioriteitstelling, geen overtuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
Fr33z schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:50:
[...]

Zonder immigratie krimpt de bevolking en zijn er dus "geen" woningen nodig.
Natuurlijk hebben we imo wel immigranten nodig om de economie draaiende te houden, maar om nou te zeggen dat het geen grote impact heeft op de woningmarkt :?
Pagina: 1 ... 369 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg