Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 365 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.886 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:24
Cruiseganger schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:16:
Stelletje wil als starters met budget van €510k woning kopen ( 1 gezins met tuin ) in een van de meest oververhitte woningmarkten van Nederland ,namelijk gemeente Stichtse Vecht ( Breukelen, Maarssen) en komt dus van koude kermis thuis:

https://www.ad.nl/utrecht...geen-eigen-huis~ae9c70bd/
Het erge is dat ik een beetje moest lachen. Tien bezichtigingen en twee biedingen is hedendaags niet zo gek nog. Maar dat is ook precies het trieste van de huidige markt. Het feit dat ik hier een beetje om moest lachen is eigenlijk niet goed. Een budget van 510k vind ik persoonlijk behoorlijk veel, maar de prijzen stijgen inmiddels zo hard dat binnenkort een half miljoen gemiddeld is. Ik kon in 2018 een middenwoning niet kopen voor 275k (te weinig inkomen met mijn partner), die woningen gaan nu voor 450k. Ik blijf het bizar vinden.

Wij werken nu samen 60 uur per week en waren in het begin ~35% van ons netto inkomen kwijt aan de hypotheek, overige woonlasten (verzekeringen, belastingen) zitten daar niet bij. Tijdens de koop van onze woning en bijna een jaar daarna werkten we overigens 68 uur, maar ik kwam erachter dat die 8 uur extra heel veel stress gaf en nagenoeg niks opleverde. Ik ben maar een paar tientjes per maand achteruit gegaan toen ik een dag minder ging werken. Ik mis in de statistieken van het CBS vaak de verschillende leeftijdscategorieen. Die kun je waarschijnlijk wel opzoeken nog, maar starters zijn vast meer kwijt dan de gemiddelde huiseigenaar die volgens het CBS 23.4% kwijt is aan zijn woning (ik weet even niet of dat meer dan alleen de hypotheek is).

Gemiddeld gaat de huiseigenaar er hard op vooruit, maar dat is ook niet zo gek met bijvoorbeeld de hoge inflatie van de afgelopen jaren. Er is gewoon best een groep mensen die het financieel prima heeft. De starter moet alleen eerst door de lastige jaren heen, dan komt de goede tijd ook wel geloof ik. Als ik 10 jaar verder ben ziet het er financieel hopelijk ook een stuk beter uit. Neem 10 jaar inflatie en je ziet dat het percentage woonlasten een stuk lager is. Ik zie om mij heen een hoop vijftigers extra aflossen en er zijn genoeg mensen die nu klaar zijn met hun hypotheek. Het is voor starters lastig, mensen die gaan scheiden hebben het zwaar met deze woningmarkt en iedereen die huurt betaalt ook de hoofdprijs. Zodra je eenmaal over die drempel heen bent en je een eigen bezit wordt het alleen maar beter. Dat heeft tijd nodig, maar over 10 jaar heeft nagenoeg iedere starter van nu het beter dan vandaag, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Zelfs met een crisis en dalende huizenprijzen zit je goed. Het is die drempel die het zo lastig maakt, het liefst gun ik iedereen een eigen woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
Cruiseganger schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:16:
Stelletje wil als starters met budget van €510k woning kopen ( 1 gezins met tuin ) in een van de meest oververhitte woningmarkten van Nederland ,namelijk gemeente Stichtse Vecht ( Breukelen, Maarssen) en komt dus van koude kermis thuis:

https://www.ad.nl/utrecht...geen-eigen-huis~ae9c70bd/
In 2019-2021 hebben wij >50 huizen bezichtigd en 20-25 keer geboden in een stad in Overijssel. Ook regelmatig het hoogste bod gehad, maar dan gemist op de voorwaarden, of omdat onze persoonlijke brief niet de beste was, of alles net andersom.

3 maanden en 10 woningen is nog niks :P in combinatie met de regio concludeer ik eruit dat het mogelijk juist beter is geworden (qua kansen iig) :P

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:17:
[...]
Twee keer modaal, voor een HBO/WO geschoold iemand met 5-10 jaar werkervaring niet uitzonderlijk.
Een jaartje geleden praat je dan over 1,5% >90k, nu een jaar later is dat misschien 3%.
Daarbinnen zitten ook de 35 plussers (waarschijnlijk al 90% van dit aantal), op 1000 mensen kun je "jouw" groep op 1 hand tellen, ik zou het behoorlijk uitzonderlijk noemen.

Edit: sorry was de link vergeten.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 22-07-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Een jaartje geleden praat je dan over 1,5% >90k, nu een jaar later is dat misschien 3%.
Daarbinnen zitten ook de 35 plussers (waarschijnlijk al 90% van dit aantal), op 1000 mensen kun je "jouw" groep op 1 hand tellen, ik zou het behoorlijk uitzonderlijk noemen.
Als ik even zoek zie ik als eerst dit CBS rapportje over 2017 (!)
In 2017 hadden bijna 360 duizend personen een persoonlijk inkomen van meer dan 100 duizend euro. Dat zijn er 125 duizend meer dan in 2011. Het aantal topinkomens nam vanaf 2011 voortdurend toe. De meeste mensen met een topinkomen zijn werknemer (58 procent in 2017), ruim een kwart werkt als zelfstandige. De resterende 15 procent bestond grotendeels uit gepensioneerden.
https://longreads.cbs.nl/...019/inkomen-van-personen/

Voor 2021 zijn er ong 440 duizend personen die meer dan 100k verdienen.
https://opendata.cbs.nl/s...t/83931NED/table?dl=79645

Recentere cijfers kan ik niet vinden, maar gelet op de loonsstijgingen afgelopen 3 jaar zou het me niet verbazen als er meer dan 500-600k mensen nu boven de 100k inkomen zitten. Op een beroepsbevolking van 9m is dat redelijk wat (edit: moet je uiteraard nog wel de 15% pensionado's eruit vissen ;)).

Nog een beetje verder zoeken, 2022 cijfers:
Van de 8,3 miljoen personen met werk als voornaamste inkomensbron in 2022 bedroeg het persoonlijk inkomen bij 355 duizend personen minder dan 10 duizend euro, terwijl er anderzijds 513 duizend personen op minstens 100 duizend euro uitkwamen.

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 22-07-2024 11:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
JDx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Je schrijft het alsof 90K niet zo bijzonder is :'(
Ligt aan je definitie van bijzonder:

Als je puur gaat kijken naar bruto inkomen van huishoudens:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IhcvJNT.png

Bijna 29% van de huishoudens zitten boven de 100k bruto per jaar. Daarmee mijns inziens niet heel uniek.

@mitsumark en @Requiem19, let bij het CBS wel op welke definitie er gebruikt wordt. Standaard data lijkt vaak op "gestandariseerd inkomen" te staan wat een factoring is van het bruto inkomen op basis van samenstelling van het huishouden. Zo ook persoonlijk inkomen != bruto inkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door Napo op 22-07-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Requiem19 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Als ik even zoek zie ik als eerst dit CBS rapportje over 2017 (!)

[...]

https://longreads.cbs.nl/...019/inkomen-van-personen/

Voor 2021 zijn er ong 440 duizend personen die meer dan 100k verdienen.
https://opendata.cbs.nl/s...t/83931NED/table?dl=79645

Recentere cijfers kan ik niet vinden, maar gelet op de loonsstijgingen afgelopen 3 jaar zou het me niet verbazen als er meer dan 500-600k mensen nu boven de 100k inkomen zitten. Op een beroepsbevolking van 9m is dat redelijk wat (edit: moet je uiteraard nog wel de 15% pensionado's eruit vissen ;)).

Nog een beetje verder zoeken, 2022 cijfers:

[...]
Sorry, ik had ook een ninja edit gedaan met een link naar de verdeling (ik dacht 2023, maar blijkbaar data van 2022).
Stel in die twee jaar zijn de mensen van 75k naar 90k gegroeid (bovengemiddeld), dan is het nu inderdaad pakweg 3%.
Daarvan is het leeuwendeel 35 plusser (hbo/wo met 5-10 jaar ervaring was de doelgroep), naast de pensionada's, blijft er echt nauwelijks wat over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Napo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Ligt aan je definitie van bijzonder:

Als je puur gaat kijken naar bruto inkomen van huishoudens:
[Afbeelding]

Bijna 29% van de huishoudens zitten boven de 100k bruto per jaar. Daarmee mijns inziens niet heel uniek.

@mitsumark en @Requiem19, let bij het CBS wel op welke definitie er gebruikt wordt. Standaard data lijkt vaak op "gestandariseerd inkomen" te staan wat een factoring is van het bruto inkomen op basis van samenstelling van het huishouden. Zo ook persoonlijk inkomen != bruto inkomen.
Dat zijn dan wel 3 personen per huishouden, en wellicht wel 3 verdieners.
90k per werkende is echt niet "normaal" voor een "starter plus".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:05:
[...]
Dat zijn dan wel 3 personen per huishouden, en wellicht wel 3 verdieners.
90k per werkende is echt niet "normaal" voor een "starter plus".
Eens, dat lijkt me ook evident dat een starter plus - wat overigens een bijzonder vaag begrip is maar ik ga daarbij uit van maximaal 3 jaar ervaring - in zijn algemeen niet op dat niveau zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Napo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Eens, dat lijkt me ook evident dat een starter plus - wat overigens een bijzonder vaag begrip is maar ik ga daarbij uit van maximaal 3 jaar ervaring - in zijn algemeen niet op dat niveau zit.
Ik heb het nog steeds over de groep HBO/WO met 5-10 jaar ervaring die @hoevenpe aanhaalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb het nog steeds over de groep HBO/WO met 5-10 jaar ervaring die @hoevenpe aanhaalde.
Op welke manier ben je met 5+ jaar ervaring nog een starter plus? Mijns inziens effectief niet meer, dat ben je hopelijk na 5 jaar wel ontgroeit.

Er wordt hier al te veel met onbepaalde definities gegooit wat het er zeker niet duidelijker op maakt. Uitzonderlijk is ook zo iets. Is 2x modaal mogelijk met tot 10 jaar ervaring vanuit een HBO/WO opleiding? Zeker, is het de norm? Wellicht niet, maakt dat het uitzonderlijk? Nee, dat ook niet.

Onduidelijke begrippen helpen niet mee in de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Richh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:36:
[...]

In 2019-2021 hebben wij >50 huizen bezichtigd en 20-25 keer geboden in een stad in Overijssel. Ook regelmatig het hoogste bod gehad, maar dan gemist op de voorwaarden, of omdat onze persoonlijke brief niet de beste was, of alles net andersom.
Nou wordt ik nieuwsgierig....brief :? ...als in een heuse brief naar de verkopers waarom jullie graag het huis willen kopen of meer de opsomming van jullie als kopers (wel of niet onder vorbehoud van verkoop huidige woning) dushet gebruik van het engelse woord "brief"?

ik heb nog niet eerder gehoord dat mensen een heuse brief schrijven in deze markt....net als ik denk dat het niet gekker kan :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Requiem19
Vgs mij ging het over starters op de (koop)woningmarkt. Dat kan dus prima iemand zijn met 10 jaar werkervaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Twee keer modaal lijkt me toch best uitzonderlijk, modaal is wat de meeste mensen verdienen, de meeste mensen werken zo'n 40 jaar in hun leven, dus de modale werkervaring is iets van 20 jaar lijkt me.

Ok minder uitzonderlijk dan 10 jaar geleden ja, maar nog steeds wel veel geld.
Maar de meeste (werkende) mensen hebben ook geen hbo/wo met 10j + ervaring in de IT of dergelijke hoek (dat laatste ontbrak nog).

Startsalarissen zijn ook hard gestegen trouwens, na hbo/wo zaten 'wij' zo rond de 2300-2800 met uitschieters naar boven , tegenwoordig zitten ze bij ons al aan de 3000-3500 als ze een beetje vlotte babbel hebben en goed onderzoek doen. Zomaar 30% hoger . En de rente was destijds 5-5,5% ipv 4% zoals nu ..

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
Napo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:16:
Op welke manier ben je met 5+ jaar ervaring nog een starter plus? Mijns inziens effectief niet meer, dat ben je hopelijk na 5 jaar wel ontgroeit.
We hebben het over mensen die samen hun eerste huis kopen, die werken al een tijd en hebben daarvoor bij ouders of een in kleine huurwoning gewoond.

Dan ben je op je 30-35e nog steeds 'starter' op de koopwoningmarkt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 26-08 12:00
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:50:
[...]

Twee kamers zonder parkeerplek, wat mij betreft no-go als je samen een gezin wilt beginnen. Dit komt in de buurt: drie kamers 96 m2 met recht op koop van een parkeerplaats: 650.000 8)7

Voor substantieel minder geld heb je een leuke eensgezinswoning in Nieuwegein, Maarssen, Houten of Leidsche Rijn.
Mijn DINK broer is aan het kijken naar een appartement voor 450k en er is best wat aanbod. Je moet gewoon in een slaapstad gaan wonen daarvoor zijn ze in de jaren 80 aangelegd.

Utrecht, Amsterdam zijn pretparken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

emeralda schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:32:
[...]

Mijn DINK broer is aan het kijken naar een appartement voor 450k en er is best wat aanbod. Je moet gewoon in een slaapstad gaan wonen daarvoor zijn ze in de jaren 80 aangelegd.

Utrecht, Amsterdam zijn pretparken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TBylDZ68tBZ_x7sJmEihrrmHDwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/109SfYxlGbihWq3yPtO6K1li.png?f=user_large

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

https://www.telegraaf.nl/...daal-zo-n-elf-jaar-sparen

43K ; dat is inderdaad een flinke opgave me dunkt :X

"Voor de meeste mensen is het flink sparen om €43.000 aan eigen geld bij elkaar te krijgen, constateert BLG Wonen. Als Jan Modaal naar budgetinstituut Nibud luistert en 10% van zijn jaarinkomen van €44.000 opzijzet, duurt het iets meer dan elf jaar voor hij het bedrag bij elkaar heeft."

[ Voor 42% gewijzigd door Fraggert op 22-07-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:58:
43K ; dat is inderdaad een flinke opgave me dunkt :X
Grofweg de eenmalige schenkingsvrijstelling, als ouder heb je dat er graag voor over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:08:
[...]

Grofweg de eenmalige schenkingsvrijstelling, als ouder heb je dat er graag voor over.
dan moeten de ouders wel in de situatie verkeren dat ze dat zomaar even kunnen schokken he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:09:
dan moeten de ouders wel in de situatie verkeren dat ze dat zomaar even kunnen schokken he.
Die hebben meestal genoeg overwaarde/spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:17:
[...]

Nou wordt ik nieuwsgierig....brief :? ...als in een heuse brief naar de verkopers waarom jullie graag het huis willen kopen of meer de opsomming van jullie als kopers (wel of niet onder vorbehoud van verkoop huidige woning) dushet gebruik van het engelse woord "brief"?

ik heb nog niet eerder gehoord dat mensen een heuse brief schrijven in deze markt....net als ik denk dat het niet gekker kan :+
Ja, je doet wat als je wanhopig wordt :P en het gebeurt veel, want we waren zeker niet de enige.

Inderdaad een persoonlijk verhaal wie je bent, foto'tje erbij, doos Merci, you name it :P
Voorbehouden (wat bij ons alleen onder voorbehoud van (een deel van) de financiering was) stuur je gewoon via de makelaar; zo'n brief is persoonlijk.

Maar heel veel nut heeft het niet, uiteindelijk ondanks dat achteraf begrepen dat we (bij een van onze biedingen) op €500 een woning hebben gemist, ondanks het persoonlijke tintje. Bij het huis wat we uiteindelijk hebben bemachtigd, hadden we dat niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Richh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Ja, je doet wat als je wanhopig wordt :P en het gebeurt veel, want we waren zeker niet de enige.

Inderdaad een persoonlijk verhaal wie je bent, foto'tje erbij, doos Merci, you name it :P
Voorbehouden (wat bij ons alleen onder voorbehoud van (een deel van) de financiering was) stuur je gewoon via de makelaar; zo'n brief is persoonlijk.

Maar heel veel nut heeft het niet, uiteindelijk ondanks dat achteraf begrepen dat we (bij een van onze biedingen) op €500 een woning hebben gemist, ondanks het persoonlijke tintje. Bij het huis wat we uiteindelijk hebben bemachtigd, hadden we dat niet gedaan.
thanks voor je uitleg, ik wist niet dat dit gedaan werdt joh. Wel slim en leuk IMHO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:10:
[...]

Tenzij je uit een gezin komt wat altijd al gehuurd heeft, dat zijn er ook een hoop. Daarnaast denkt niet iedere ouder daar zo over na en/of hebben ze voldoende inkomen om de hypotheek te verhogen.

Los daarvan, sommige mensen hebben geen ouders meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
@Richh
Het probleem is dat er dusdanig weinig aanbod is dat een relatief kleine groep die dit wel kan genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:10:
[...]

En die hebben hun gespaarde buffertje niet nodig voor een nieuwe CV, energiebesparende maatregelen in hun huis waar ze al jaren wonen maar nu vastzitten omdat er niks valt door te stromen, een keer de vaatwasser vervangen of voor de volgende auto?

Verder weet ik niet hoe je je overwaarde te gelde zou maken om dat om te zetten in "cash" voor een startend kind, maar allicht kan dat eenvoudiger dan ik op dit moment weet.

Maar goed, ik vind dat je het nogal simplistisch stelt IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:25:
@Richh
Het probleem is dat er dusdanig weinig aanbod is dat een relatief kleine groep die dit wel kan genoeg is.
ah, juist...jij bedoelt dus net die ene starter met rijke ouders die er dus met het huis vandoor gaat ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Richh
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:25:
@Richh
Exact.

Het is daarmee dus niet 'meestal', beetje net als dat een inkomen van 90k 'niet uitzonderlijk' is.
Ja: het is voor een deel van de bevolking haalbaar, en als je uit een 'goed' wiegje komt kan je dat zo mogelijk combineren met een schenking van je ouders... het is dát deel van de bevolking wat er nu nog tussen komt, en daarmee de prijzen bepaalt.

Het issue is dat het voor heel veel gewone mensen echt onhaalbaar begint te worden. Ook de politieagent en verpleegkundige moeten ergens kunnen wonen en ooit hun kinderwens vervullen. En dat is écht het beste voor iedereen, óók voor de groepen die hier geen last van hebben. Want die krijgen uiteindelijk wél last van Japanse / Zuid-Koreaanse praktijken, met alle gevolgen voor onze sociale vangnetten in een vergrijzend land van dien.
Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:28:
Verder weet ik niet hoe je je overwaarde te gelde zou maken om dat om te zetten in "cash" voor een startend kind, maar allicht kan dat eenvoudiger dan ik op dit moment weet.
De hoogte van een hypotheek wordt bepaald door de waarde van je huis, en je inkomen. De woningwaarde is hoe dan ook gestegen. En het inkomen zeer waarschijnlijk ook. In zo'n geval kan je de hypotheek 'gewoon' verhogen. Zijn natuurlijk wel kosten aan verbonden en ouders krijgen er een hogere hypotheek voor terug (en missen op het laatste deel mogelijk HRA). Maar logischerwijs is dat voor veel ouders te overzien.

Hoe dan ook kán het zo dus vaak wel. Zolang ze niet scheiden en daar dus feitelijk zelf een 2e huis van kopen :+

[ Voor 28% gewijzigd door Richh op 22-07-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Fraggert schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:09:
[...]

En willen en je moet het zelf willen, mijn ouders hebben zat, maar ik en mijn broertjes hebben allemaal ons huis op eigen houtje gekocht. En zoals hierboven ook staat, zijn ook mensen zonder ouders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1LQIVPKo7i7IUeSx7VM2Hk2p8ns=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rxoaPejORMhUhqmRLCbOOTtB.png?f=user_large

Het is dus geen illusie dat ook in Drenthe de prijzen gigantisch stijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 22-07-2024 13:58 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Zenomyscus
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Als ik studenten van nu clubvakanties naar Rome zie maken, een tussenjaar en 3 maanden backpacken in Azië bijna standaard. Veel terrasjes, uit eten, de wereld is van hen.

Het is ze gegund, mijn dochter kijkt me meewarig aan als papa zegt dat hij met de verticale naar camping Appelhof ging. We met het OV eropuit trokken of met een touringcar ipv het vliegtuig naar Lorret. :)
Niet lullig bedoelt, maar dit komt over als 'als ze nou eens niet naar de starbucks gaan kunnen ze een woning kopen'. Toen ik studeerde waren er absoluut mensen die regelmatig op vakantie gingen of elk weekend in de kroeg hingen. Het merendeel deed dat echter niet, die hadden een (bij)baan en gingen na hun studie / werk een serie kijken of met vrienden hangen, maar echt spannende dingen deden ze niet. Maar stel je zou dat wel doen... Dan negeer ik even de mensen met een tussenjaar / backpackers, want dat zijn absoluut uitzonderingen. Als je 8 keer per maand gaat uiteten ben je ongeveer 320 euro kwijt. Een vakantie naar Rome moet wel lukken voor ~1200 euro. Wellicht ga je nog een keer op vakantie. Lekker naar de starbucks, whatever. Dan kom je bij elkaar op 550 euro per maand uit, 6600 per jaar. Ik weet zeker dat dit niet gemiddeld is, maar stel dat wel zo is... Wil je een beetje impact maken op het kopen van je woning zul je zeker 5 maal dat bedrag moeten hebben liggen. Moeten we verwachten dat jongeren 5 jaar lang niet op vakantie gaan bijvoorbeeld? Grote kans dat je dan nog niet eens op 10% van de kosten van je woning zit.

Uiteindelijk koop je je woning op basis van krediet. Je neemt (samen) een hypotheek van 300-450k en daarmee koop je een appartement / woning. Je kunt wel heel braaf 6600 euro per jaar sparen, maar wanneer de gemiddelde woningprijs stijgt met 40000 euro of meer, dan heeft dat niet zoveel zin. Het enige wat zin heeft is zo snel mogelijk een woning kopen in een stijgende markt, tenzij je loon relatief gezien harder omhoog gaat dan de woningprijzen. In dat geval kun je later een gunstigere hypotheek krijgen. In de praktijk wil je gewoon zo snel mogelijk zijn en heeft 'sparen' amper nut. Iedereen die nog aan het 'sparen' is voor een woning rent eigenlijk achter een steeds sneller rijdende trein aan in de hoop nog op te kunnen stappen.

Natuurlijk gaat extra spaargeld je helpen. En natuurlijk hebben mensen met 20,30,40k extra vermogen meer kans op de woningmarkt. Neemt niet weg dat ik persoonlijk wou dat ik meer van bovenstaande had gedaan. Nu ik 'vast' zit aan een woning en inmiddels ook kinderen heb gaat dat gewoon een stuk lastiger. Waarom zou je niet genieten als je jong bent? Ik heb niet de indruk dat die generatie veel vaker op vakantie gaat dan hun ouders. Sterker nog, ik heb de indruk dat diezelfde ouders vaak aansturen op 'geniet er nog maar van' en 'dat komt later allemaal wel goed'. Je wilt niet weten hoeveel mensen van een oudere generatie totaal geen besef hebben van de huidige woningmarkt. Zelfs niet na alle nieuwsberichten, ze zijn er gewoon niet mee bezig. Dat is verder prima, maar ik heb de indruk dat de huizenmarkt pas sinds de laatste jaren onder de aandacht komt bij jongeren. En eigenlijk vind ik dat jammer, je moet al zoveel leren en jezelf ontdekken in die tijd. Een strak financieel plan hebben omdat je anders geen woning kan krijgen zou eigenlijk niet aan de orde moeten zijn. Dat was het vroeger ook niet.

Ik ben van mening dat iedereen die een baan heeft zonder veel vermogen gewoon een woning moet kunnen krijgen. Als dat niet kan, dan gaat er naar mijn mening iets mis. Uiteindelijk is dat de manier om het te doen. Die kopjes koffie, restaurantbezoekjes en vakanties maken naar mijn idee maar beperkt een verschil. In mijn vriendenkring hebben alle (echt alle) mensen die MBO hebben gedaan meer vermogen dan iedereen die HBO of WO heeft gedaan. Dat ze minder verdienen is ook niet eens relevant. Ze waren 3 jaar eerder klaar en dat was het enige wat telt. Het verschil tussen in 2016 kopen of in 2019 was groot. Het verschil tussen 2019 en 2022 is groot en ook verschil tussen 2022 en binnenkort 2025 zal groot zijn. Natuurlijk heb ik geen glazen bol. Maar bij niemand die ik ken die de afgelopen jaren een woning heeft gekocht heeft hun levensstijl echt impact gehad. De grootste factor was tijd en niks anders. Uiteindelijk zal de HBOer / WOer meer gaan verdienen, maar dat duurt even. Laat tijd nou niet zo handig zijn in deze markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 21:51
Waarom is die 40k gemiddeld die een starter meeneemt nu de norm? Dit hoeft echt niet hoor.

Dat het gebeurd komt oa door veel spaargeld die ze daarvoor opbouwen, schenkingen (jubeltonnetje variant), leningen van derde partijen.

Een starter heeft nog nooit zo weinig geld in hoeven te brengen als nu, mits taxatie net zo hoog is als het bod wat ze doen. Dit staat los van overbieden op de vraagprijs.

Dat er 40k meegenomen wordt door de starter zegt denn ik meer over de hoeveelheid geld die ze kunnen aanwenden. Niet zo zeer over dat dat de norm is die nodig is om een huis te kopen.

In tegendeel zelfs. Als je taxatie gunstig uitpakt heb je met een paar duizend euro je kostenkoper helemaal gedekt. Minder dan ooit...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Richh
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:48:
3 maanden backpacken in Azië bijna standaard
3 maanden backpacken door Bali is maar zo letterlijk goedkoper dan 3 maanden een verschimmelde studentenkamer delen met huisgenoten gecombineerd met AH Basic voedsel. Ik vraag me altijd af of degenen die er zo over nadenken, zich dat wel realiseren :)

En van de 3 maanden aan gemist inkomen houd je nog geen maand de gemiddelde prijsstijging bij. Het draait voor jongeren állemaal om bruto inkomen en daarmee hypotheekruimte, want daarmee kan je de menigte bijhouden.

Sparen heeft praktisch toch geen zin als de gemiddelde prijzen met 10% per jaar stijgen, dus laten we nou niet telkens weer dat advocado toast argument erbij halen. Heeft echt geen zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Zenomyscus schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Niet lullig bedoelt, maar dit komt over als 'als ze nou eens niet naar de starbucks gaan kunnen ze een woning kopen'. Toen ik studeerde waren er absoluut mensen die regelmatig op vakantie gingen of elk weekend in de kroeg hingen. Het merendeel deed dat echter niet, die hadden een (bij)baan en gingen na hun studie / werk een serie kijken of met vrienden hangen, maar echt spannende dingen deden ze niet. Maar stel je zou dat wel doen... Dan negeer ik even de mensen met een tussenjaar / backpackers, want dat zijn absoluut uitzonderingen. Als je 8 keer per maand gaat uiteten ben je ongeveer 320 euro kwijt. Een vakantie naar Rome moet wel lukken voor ~1200 euro. Wellicht ga je nog een keer op vakantie. Lekker naar de starbucks, whatever. Dan kom je bij elkaar op 550 euro per maand uit, 6600 per jaar. Ik weet zeker dat dit niet gemiddeld is, maar stel dat wel zo is... Wil je een beetje impact maken op het kopen van je woning zul je zeker 5 maal dat bedrag moeten hebben liggen. Moeten we verwachten dat jongeren 5 jaar lang niet op vakantie gaan bijvoorbeeld? Grote kans dat je dan nog niet eens op 10% van de kosten van je woning zit.
8x per maand uit eten, dat is 2x per week, wow! Zo vaak is mij nooit gelukt in m'n leven ;-). En om 'maar' 40euro uit te geven per etentje... dan kan ik ook wel wat tips gebruiken voor betaalbare restaurants :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:26:
[...]

3 maanden backpacken door Bali is maar zo letterlijk goedkoper dan 3 maanden een verschimmelde studentenkamer delen met huisgenoten gecombineerd met AH Basic voedsel. Ik vraag me altijd af of degenen die er zo over nadenken, zich dat wel realiseren :)

En van de 3 maanden aan gemist inkomen houd je nog geen maand de gemiddelde prijsstijging bij. Het draait voor jongeren állemaal om bruto inkomen en daarmee hypotheekruimte, want daarmee kan je de menigte bijhouden.

Sparen heeft praktisch toch geen zin als de gemiddelde prijzen met 10% per jaar stijgen, dus laten we nou niet telkens weer dat advocado toast argument erbij halen. Heeft echt geen zin.
Er zijn twee elementen waarom sparen wel van belang is;

1) als jij meer spaart dan een andere starter heb je in ieder geval een edge tov je directe concurrentie. Zoals je zelf al aangaf gaat het vaak om details of je woning wel of niet krijgt.
2) Er zijn ook periodes geweest (de afgelopen 2 jaar) waarin woningen tov de inflatie in prijs gedaald zijn. Als je veel opzij legt en dit in een ETF stopt kun je iets inlopen op je gap qua leenruimte / prijs.

Helemaal met je eens dat sparen geen oplossing is voor het root cause probleem. Maar dat neemt niet weg dat sparen op individueel niveau wel behulpzaam kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
dikkiedik schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:25:
Waarom is die 40k gemiddeld die een starter meeneemt nu de norm? Dit hoeft echt niet hoor.

Dat het gebeurd komt oa door veel spaargeld die ze daarvoor opbouwen, schenkingen (jubeltonnetje variant), leningen van derde partijen.

Een starter heeft nog nooit zo weinig geld in hoeven te brengen als nu, mits taxatie net zo hoog is als het bod wat ze doen. Dit staat los van overbieden op de vraagprijs.

Dat er 40k meegenomen wordt door de starter zegt denn ik meer over de hoeveelheid geld die ze kunnen aanwenden. Niet zo zeer over dat dat de norm is die nodig is om een huis te kopen.

In tegendeel zelfs. Als je taxatie gunstig uitpakt heb je met een paar duizend euro je kostenkoper helemaal gedekt. Minder dan ooit...
Afhankelijk van je inkomen is dit simpelweg nodig omdat er niet genoeg geleend kan worden om een woning te kunnen kopen. Het gat moet je dan opvullen met spaargeld, dit heeft weinig te maken met veel geld beschikbaar hebben het is simpelweg vaak een vereiste.

Ik kon met mijn modale inkomen 212k hypotheek krijgen, voor dat geld was er in mijn regio niks beschikbaar. Dat betekent dus sparen tot je het gat zelf kan opvullen (wat lastig is wanneer de huizenprijzen zo hard stijgen als de afgelopen jaren).

Overigens krijg je de kosten koper nooit afgedekt met je hypotheek, dat moet altijd uit eigen zak betaald worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Mijn dochter moest toevallig net haar kamer uit: weer ingeschreven bij pa en ma, de hostels op Borneo, Vietnam, Thailand en de Filippijnen waren een defacto besparing tov van het studentenleven... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:32:
[...]

Er zijn twee elementen waarom sparen wel van belang is;

1) als jij meer spaart dan een andere starter heb je in ieder geval een edge tov je directe concurrentie. Zoals je zelf al aangaf gaat het vaak om details of je woning wel of niet krijgt.
2) Er zijn ook periodes geweest (de afgelopen 2 jaar) waarin woningen tov de inflatie in prijs gedaald zijn. Als je veel opzij legt en dit in een ETF stopt kun je iets inlopen op je gap qua leenruimte / prijs.

Helemaal met je eens dat sparen geen oplossing is voor het root cause probleem. Maar dat neemt niet weg dat sparen op individueel niveau wel behulpzaam kan zijn.
Zeker hoor :) uiteindelijk heeft een (lichtelijk risicovolle) "investering" voor ons het verschil gemaakt. Zeker voor de starters die meelezen een hele goede aanvulling om te bedenken dat 'een beetje' natuurlijk altijd nog meer is dan niks.

Waar het vooral om gaat, die paar cappuccino's van de Starbucks en/of een keertje zon, zuipen, ziekenhuis in Cherso gaat het verschil niet maken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Krijg je ook studiepunten voor die 3 maanden Bali?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
fsfikke schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:08:
[...]

Krijg je ook studiepunten voor die 3 maanden Bali?
Als je er een buitenlandstage doet wel ja :+ zelf niet gedaan overigens, achteraf, helaas :P ik ken wel iemand die dat wel heeft gedaan en ik heb niet de indruk dat daar veel 'geleerd' is haha...

En dan je studentenkamer tijdelijk (zo mogelijk met winst) onderverhuren, ja, dat kan allemaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
Redblader schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Afhankelijk van je inkomen is dit simpelweg nodig omdat er niet genoeg geleend kan worden om een woning te kunnen kopen. Het gat moet je dan opvullen met spaargeld, dit heeft weinig te maken met veel geld beschikbaar hebben het is simpelweg vaak een vereiste.

Ik kon met mijn modale inkomen 212k hypotheek krijgen, voor dat geld was er in mijn regio niks beschikbaar. Dat betekent dus sparen tot je het gat zelf kan opvullen (wat lastig is wanneer de huizenprijzen zo hard stijgen als de afgelopen jaren).

Overigens krijg je de kosten koper nooit afgedekt met je hypotheek, dat moet altijd uit eigen zak betaald worden.
Inderdaad. Ik had een max hypotheek van 250k. Met mijn eisen (60+ m2 en niet in de Schilderswijk, Laak, Zuidplein etc.. outrageous i know), tussen de grote 4 steden gekeken en zonder eigen geld kansloos idd.
Alles wat eronder zit daar wordt flink overboden en als je hypotheek de beperkende factor is dan zit er niets anders op dan je spaargeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:01
Iedere €10.000 die je nu uit eigen zak in kan leggen scheelt zo +/- €50 aan maandlasten..

Als je dan ziet dat €40.000 je dus +/- €200 per maand scheelt + €36.000 rentekosten, dan scheelt dat ongeveer €76.000 op de hele looptijd.

Dus ja, spaargeld telt zeker mee voor je vrij besteedbare inkomen op dit moment en het totaalbedrag dat je aan de bank kwijt bent.
Ik zou zeggen alle beetjes helpen en niet doen alsof het niet uitmaakt of je spaargeld inbrengt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:30
[...]

Ik vraag mij af waarom jonge mensen niet massaal emigreren, of at least in het buitenland studeren, want er zijn velen landen, ook in Europa waar het leven beter te betalen is voor een jong persoon als Nederland. Denemarken heeft gratis studeren bijv. en betaalbare woonruimte, Wenen bestaat bijna enkel uit wat wij sociale huur noemen en collegegeld is daar niet heel hoog.

Ik snap niet als er een grote vergrijzing met alle problemen(personeelstekorten overal, risico van meer gepensioneerden dan werkenden) dat we jonge mensen niet willen koesteren en hun leven vooral zuur willen maken. Jonge mensen hebben bezitten een duur kapitaal, namelijk arbeidspotentieel, dat is toch een stuk waardevoller voor ons land dan veel vermogen bezitten, want leuk 4 verhuurpandjes die verhuurd worden tegen de hoofprijs, maar wie gaat de billen straks wassen van de verhuurder, wie gaat het onderhoud doen van de camper van de verhuurder. Gepensioneerde hebben een grote vraag naar services, maar er voor willen betalen ho maar, en maar klagen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
El Capitan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:23:
Iedere €10.000 die je nu uit eigen zak in kan leggen scheelt zo +/- €50 aan maandlasten..

Als je dan ziet dat €40.000 je dus +/- €200 per maand scheelt + €36.000 rentekosten, dan scheelt dat ongeveer €76.000 op de hele looptijd.

Dus ja, spaargeld telt zeker mee voor je vrij besteedbare inkomen op dit moment en het totaalbedrag dat je aan de bank kwijt bent.
Ik zou zeggen alle beetjes helpen en niet doen alsof het niet uitmaakt of je spaargeld inbrengt.
Desondanks, het gaat jongeren er toch vooral om dat ze 'ergens' kunnen wonen zonder dat er 1200/mnd naar de huisjesmelker gaat. En dat ze 'iets' opbouwen. Dat is de inzet. En daarvoor kijk je toch naar bruto inkomen, want 50 euro meer bruto inkomen is meer waard dan 1000 euro spaargeld.

Die 76k is na aftrek van het spaargeld (wat je nu soort van dubbelop rekent eingelijk) feitelijk 36k wat je 'bespaart', en daar reken je dan nog niet eens de HRA in mee, en/of een toekomstige rentedaling. Al met al gaat het dus om hooguit een paar tientjes per maand. Terwijl je dat tegen die tijd eigenlijk prima kan missen, áls je maar eenmaal uit die ellendige "midden"huursector weg bent.
Ja, natuurlijk ga je als twintiger dan liever een paar weekjes naar Thailand...

De stap die jij nu verder kijkt, en uiteindelijk dan wel een paar tientjes per maand scheelt, is echt van ondergeschikt belang voor het niveau waarop jongeren nu naar de woningmarkt kijken.

Of nog anders bekeken: je zou tijdens je backpackavontuur en/of bij de Starbucks maar de liefde van je leven tegenkomen, en zo je maximale hypotheek kunnen verdubbelen ;)
spijkerhoofd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:29:
Ik vraag mij af waarom jonge mensen niet massaal emigreren
Vrienden en familie, denk ik? :) en bovendien hebben we het in NL best prima voor elkaar natuurlijk, los van de woningmarkt.

Sowieso is de woningmarkt natuurlijk (bijna) overal kut en voor grote inkomensgroepen onbereikbaar, dat is niet per sé een Nederlands probleem.

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 22-07-2024 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:05
[...]
Ik vraag mij af waarom jonge mensen niet massaal emigreren, of at least in het buitenland studeren, want er zijn velen landen, ook in Europa waar het leven beter te betalen is voor een jong persoon als Nederland. Denemarken heeft gratis studeren bijv. en betaalbare woonruimte, Wenen bestaat bijna enkel uit wat wij sociale huur noemen en collegegeld is daar niet heel hoog.
Om dezelfde reden dat ouderen niet massaal emigreren: sociale kring. Goedkoop studeren heb je niets aan als al je vrienden en familie nog in Nederland zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Requiem19 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:28:
[...]
8x per maand uit eten, dat is 2x per week, wow! Zo vaak is mij nooit gelukt in m'n leven ;-). En om 'maar' 40euro uit te geven per etentje... dan kan ik ook wel wat tips gebruiken voor betaalbare restaurants :).
Een gemiddelde student gaat niet twee keer per week uiteten en red het echt wel om voor minder dan 40 te eten en drinken. Ja er zullen vast mensen die het vaker doen en graag meer uitgeven, maar dat is absoluut niet gemiddeld. Het scenario dat ik schets is dat ook niet en daar ging het mij om. Zelfs als je als student 550 euro per maand uitgeeft aan willekeurige dingen zoals uiteten of een vakantie, dan heeft nog steeds weinig impact op het wel of niet kunnen kopen van een woning. Dat was in elk geval waar ik naar toe wilde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Redblader schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:40:
[...]

En precies die kostenkoper zijn historisch laag. Dus dat mensen inmiddels gemiddeld 40k meenemen komt vooral doordat ze graag meer willen kopen dan ze kunnen lenen.

Die 40k is niet in beton gegoten wat nodig is. Dit is vaak een grote verwarring voor mensen

Je hebt met een paar duizend euro spaargeld genoeg om een huis te kunnen kopen en de kosten koper te kunnen dekken. De mitsen zijn in dit geval dat je het bedrag kunt lenen met de hypotheek en dat de taxatie hoger of gelijk is aan je bod op de woning.

Als een of twee van deze voorwaarde niet bereikt kan worden, dan zul je inderdaad spaargeld of geld van derde proberen te lenen. Maar door de beschikbaarheid van geld. Denk aan spaargeld, schenkingen of familiehypotheken, zal dat geld ook de markt op komen. Mensen kunnen immers voor 40k meer een mooier en beter geschikt huis kunnen vinden. Dus het heeft ook veel effect op de kwaliteit van de aangekocht woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Ik snap niet als er een grote vergrijzing met alle problemen(personeelstekorten overal, risico van meer gepensioneerden dan werkenden) dat we jonge mensen niet willen koesteren en hun leven vooral zuur willen maken. Jonge mensen hebben bezitten een duur kapitaal, namelijk arbeidspotentieel, dat is toch een stuk waardevoller voor ons land dan veel vermogen bezitten, want leuk 4 verhuurpandjes die verhuurd worden tegen de hoofprijs, maar wie gaat de billen straks wassen van de verhuurder, wie gaat het onderhoud doen van de camper van de verhuurder. Gepensioneerde hebben een grote vraag naar services, maar er voor willen betalen ho maar, en maar klagen...
Het lijkt allemaal heel mooi tot je je erin gaat verdiepen, het begint al me dingetjes als AOW als je niet meer in Nederland woont e.d. en in de mooiere landen kom je soms niet zomaar in aanmerking voor een huis.

Je komt zo veel dingen tegen dat je het een beetje laat hangen, kijk er nog wel een keer na en hop ineens zit je alweer 15 jaar in hetzelfde huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:23
mitsumark schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Edit: sorry was de link vergeten.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
Dit gaat over besteedbaar inkomen, dus na premies en belasting.

[ Voor 9% gewijzigd door Paprika op 22-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Zenomyscus schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Een gemiddelde student gaat niet twee keer per week uiteten en red het echt wel om voor minder dan 40 te eten en drinken. Ja er zullen vast mensen die het vaker doen en graag meer uitgeven, maar dat is absoluut niet gemiddeld. Het scenario dat ik schets is dat ook niet en daar ging het mij om. Zelfs als je als student 550 euro per maand uitgeeft aan willekeurige dingen zoals uiteten of een vakantie, dan heeft nog steeds weinig impact op het wel of niet kunnen kopen van een woning. Dat was in elk geval waar ik naar toe wilde.
Ok, stel je hebt 2 studenten:

Student 1 die geeft 550 p/m uit aan willekeurige zaken
Student 2 spaart 550 p/m en leeft een monniken leven

Ze studeren allebei 5 jaar.

Student 1 heeft '0' spaargeld na 5 jaar
Student 2 heeft iedere maand z'n 550 euro in een gespreidde ETF gestopt. Dat is 6.600 euro per jaar. Met een gemiddeld rendement van zo'n 5-7% per jaar obv de historische cijfers de afgelopen 40 jaar. Laten we het op 5% houden om conservatief te zijn. Na 5 jaar heeft student 2 een leuk bedrag op z'n spaarrekening. Namelijk bijna 39k.

Hij kan dan 40k meer uitgeven dan z'n directe concurrenten op de woningmarkt. Uiteraard is de kans groot dat koopwoningen nog meer zijn gestegen dan het beleggingsrendement van 5%, waardoor een woning eerder onbereikbaarder dan bereikbaarder wordt in absolute zin. Maar met 40k je studententijd uit komen tov 0 is toch wel echt een significant verschil.

Ik heb zelf ook veel te veel uitgegeven als student (niet aan eten, wel aan andere dingen ;)), dus het is ook niet heel realistisch om 0 euro uit te geven aan leuke dingen. Maar iedere maand een bedrag sparen vanaf je 18e gaat je een grote voorsprong geven.

In algemene zin zie ik vaak dat jonge mensen (mezelf incluis) de impact van consistent sparen (en beleggen) flink onderschatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
dikkiedik schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:05:
[...]

En precies die kostenkoper zijn historisch laag. Dus dat mensen inmiddels gemiddeld 40k meenemen komt vooral doordat ze graag meer willen kopen dan ze kunnen lenen.

Die 40k is niet in beton gegoten wat nodig is. Dit is vaak een grote verwarring voor mensen

Je hebt met een paar duizend euro spaargeld genoeg om een huis te kunnen kopen en de kosten koper te kunnen dekken. De mitsen zijn in dit geval dat je het bedrag kunt lenen met de hypotheek en dat de taxatie hoger of gelijk is aan je bod op de woning.

Als een of twee van deze voorwaarde niet bereikt kan worden, dan zul je inderdaad spaargeld of geld van derde proberen te lenen. Maar door de beschikbaarheid van geld. Denk aan spaargeld, schenkingen of familiehypotheken, zal dat geld ook de markt op komen. Mensen kunnen immers voor 40k meer een mooier en beter geschikt huis kunnen vinden. Dus het heeft ook veel effect op de kwaliteit van de aangekocht woning.
Je noemt het meer willen kopen dan ze kunnen lenen, ik noem het überhaupt iets leefbaars kunnen kopen.

Natuurlijk is niks in beton gegoten, ik zie niemand dat hier ook zo stellen. Feit is gewoon dat heel veel mensen tegenwoordig te weinig inkomen hebben om een hypotheek te kunnen krijgen voor een redelijke woning (Lees: geen schoenendoos of bouwval). Dit zorgt er voor dat degenen die wel iets kopen in deze krappe markt gewoon steeds meer bij moeten leggen.

Het gebeurt verder ook nog steeds heel vaak dat woningen voor meer dan de taxatiewaarde worden verkocht vanwege overbiedingen. In mijn ervaring (aankoop begin dit jaar) is dit nog steeds de standaard. Dan zal je sowieso al extra geld moeten bijleggen (dit geef je zelf ook aan).

Het schuurt hem bij mij vooral dat je het presenteert alsof dit extra eigen geld helemaal niet nodig is en vooral een keuze is. Dit matched gewoon niet met mijn ervaringen als een starter die begin dit jaar een woning heeft gekocht. Zonder dat eigen geld leg je het gewoon af tegen andere mensen die het wel hebben en ermee kunnen overbieden. Getuige de cijfers ben ik niet de enige met deze ervaring en daarom blijft het bedrag wat mensen aan eigen geld bijleggen ook stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:46
Redblader schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:49:
Het gebeurt verder ook nog steeds heel vaak dat woningen voor meer dan de taxatiewaarde worden verkocht vanwege overbiedingen. In mijn ervaring (aankoop begin dit jaar) is dit nog steeds de standaard. Dan zal je sowieso al extra geld moeten bijleggen (dit geef je zelf ook aan).
Vraagprijs =/= taxatiewaarde.

Ook bij overbieden is het doorgaans wel mogelijk een taxatie te krijgen op niveau van de prijs die betaald is. Als de één dat niet doet vraag je een ander...

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
JDx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:57:
[Afbeelding]

Hier regio Nijmegen - Arnhem, 2 kapper, Mei->Juni +2,49% en Juni->Juli so far +1.5%. (Funda).
Van 762K naar 793K in 2 maanden. In 2 maanden tijd een minimum jaarloon erbij door niks te doen 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
https://www.eigenhuis.nl/...ljardenschade-funderingen
Vereniging Eigen Huis roept het nieuwe kabinet op tot actie tegen funderingsschade door lage en fluctuerende grondwaterpeilen.

Elke euro die ontwikkelaars en corporaties uitgeven aan het repareren van funderingsschade kan niet worden uitgegeven aan de bouw van nieuwe woningen.
Heb het hier al vaker genoemd, dat taxaties (en daarmee dus huizenwaardes) veel meer rekening zouden moeten houden met klimaat en omgevingsfactoren als funderingsschade.

Onder de streep is het pro-boer beleid oorzaak aan de lage waterstanden: https://www.bnnvara.nl/jo...vooral-een-boerenprobleem / https://nos.nl/collectie/...iezingen-peil-moet-omhoog
Verdroogde natuur, gebrek aan (schoon!) drinkwater, extra(!) CO2 uitstoot, schade aan bestaande bouw en impact op nieuwbouw. Ben benieuwd hoe lang men nog sympathie kan opbrengen voor deze relatief kleine groep van de samenleving die op steeds meer vlakken (oppervlaktegebruik, stikstof, drinkwater, grondwater) een negatieve impact heeft en een groot deel ervan verre van essentieel is voor "ons voedsel" (want driekwart is export).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
Redblader schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:49:
[...]

Je noemt het meer willen kopen dan ze kunnen lenen, ik noem het überhaupt iets leefbaars kunnen kopen.

Natuurlijk is niks in beton gegoten, ik zie niemand dat hier ook zo stellen. Feit is gewoon dat heel veel mensen tegenwoordig te weinig inkomen hebben om een hypotheek te kunnen krijgen voor een redelijke woning (Lees: geen schoenendoos of bouwval). Dit zorgt er voor dat degenen die wel iets kopen in deze krappe markt gewoon steeds meer bij moeten leggen.

Het schuurt hem bij mij vooral dat je het presenteert alsof dit extra eigen geld helemaal niet nodig is en vooral een keuze is. Dit matched gewoon niet met mijn ervaringen als een starter die begin dit jaar een woning heeft gekocht. Zonder dat eigen geld leg je het gewoon af tegen andere mensen die het wel hebben en ermee kunnen overbieden. Getuige de cijfers ben ik niet de enige met deze ervaring en daarom blijft het bedrag wat mensen aan eigen geld bijleggen ook stijgen.
Mijn punt is: je kunt overbieden zonder eigen geld. Bij taxatie kijken ze immers naar de markt waarde. Dus die taxatie kan mee vallen.

Overbieden op iets wat het niet waard is, dat moet inderdaad met eigen geld.

Het lastige hierbij is dan wel dat een nu taxatie pas achteraf gedaan gaat worden. Dus dat maakt het wellicht wat lastiger om zonder eigen geld comfortabel te bieden. Maar het kan wel gewoon.

Wij hebben ons huis ook gekocht met overbieden (45k). De taxatie was echter nog hoger dan dat...

Vraagprijs, taxatie, woz, overbieden etc... het heeft helemaal niets met elkaar meer te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Richh schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:42:
[...]

Desondanks, het gaat jongeren er toch vooral om dat ze 'ergens' kunnen wonen zonder dat er 1200/mnd naar de huisjesmelker gaat. En dat ze 'iets' opbouwen. Dat is de inzet. En daarvoor kijk je toch naar bruto inkomen, want 50 euro meer bruto inkomen is meer waard dan 1000 euro spaargeld.

Die 76k is na aftrek van het spaargeld (wat je nu soort van dubbelop rekent eingelijk) feitelijk 36k wat je 'bespaart', en daar reken je dan nog niet eens de HRA in mee, en/of een toekomstige rentedaling. Al met al gaat het dus om hooguit een paar tientjes per maand. Terwijl je dat tegen die tijd eigenlijk prima kan missen, áls je maar eenmaal uit die ellendige "midden"huursector weg bent.
Ja, natuurlijk ga je als twintiger dan liever een paar weekjes naar Thailand...

De stap die jij nu verder kijkt, en uiteindelijk dan wel een paar tientjes per maand scheelt, is echt van ondergeschikt belang voor het niveau waarop jongeren nu naar de woningmarkt kijken.

Of nog anders bekeken: je zou tijdens je backpackavontuur en/of bij de Starbucks maar de liefde van je leven tegenkomen, en zo je maximale hypotheek kunnen verdubbelen ;)

[...]

Vrienden en familie, denk ik? :) en bovendien hebben we het in NL best prima voor elkaar natuurlijk, los van de woningmarkt.

Sowieso is de woningmarkt natuurlijk (bijna) overal kut en voor grote inkomensgroepen onbereikbaar, dat is niet per sé een Nederlands probleem.
Het ging mij er meer om dat je met spaargeld inleggen veel hypotheeklasten kunt besparen.
Niet alleen direct maar ook op de lange termijn.
Met name omdat hier soms wordt gedaan alsof die paar tientjes per maand niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap het gejank sws niet van geen woning kunnen kopen : Als je met 2 bent en dus 2x 40u werkt, nou dan kom je al een heel eind met de hypotheek-aanvraag. Doe dat een jaar of 3 samen en eens de hypotheek/koop voor elkaar, kun je nog kijken wie/wat aan uren gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Het kan altijd nog gekker:
Huis kopen wordt hobby voor rijke mensen: complexen met ‘miljoenenwoningen’ rukken op

The Mayor ligt langs de A9, op de plek waar tot 2008 het kolossale hoofdkantoor van KPMG stond. Het gebouw is na jarenlange leegstand omgebouwd tot een complex met 315 luxe woningen. De meeste daarvan zijn inmiddels verkocht en bewoond. Zaterdag houden makelaars en projectontwikkelaar Open Huis, om ook de laatste vrije woningen kwijt te raken. De goedkoopste woning in het resterende aanbod kost anderhalf miljoen euro, de duurste 2,25 miljoen. Dat is iets lager dan de oorspronkelijke vraagprijs: het is vandaag summer sale.

De (potentiële) kopers in The Mayor zijn van allerlei pluimage. ,,Je hebt mensen van wie de kinderen het huis uit zijn, oud-ondernemers, rijke vrijgezellen, kenniswerkers uit het buitenland, en Nederlandse mensen die nu voor werk in het buitenland wonen. Zij zijn het gewend om in een complex als dit te wonen, en zijn dus echt naar zoiets op zoek.”

Kopers moeten rekening houden met servicekosten die rond de vijfhonderd euro per maand liggen. Daar krijgen ze wel wat voor terug: een serviceniveau dat volgens de projectontwikkelaar ‘vrijwel alleen in het buitenland voorkomt’. Er is een conciërge die bijvoorbeeld pakketjes aanneemt en kleding laat stomen. Ook is er een professionele gym en een koffiebar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:01:
Snap het gejank sws niet van geen woning kunnen kopen : Als je met 2 bent en dus 2x 40u werkt, nou dan kom je al een heel eind met de hypotheek-aanvraag. Doe dat een jaar of 3 samen en eens de hypotheek/koop voor elkaar, kun je nog kijken wie/wat aan uren gaat werken.
Oneens. Ligt echt aan het soort werk en welke regio. Als je beide bijvoorbeeld in een winkel werkt, wens ik je heel veel succes om iets fatsoenlijks te kopen.

Dorp hier verderop, minimaal 450k nodig, anders geen kans. Gewilde plek, dure grond etc. daar kom je nooit aan met je kruidvat, MediaMarkt salaris bijvoorbeeld.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:10
CryptoNL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Oneens. Ligt echt aan het soort werk en welke regio. Als je beide bijvoorbeeld in een winkel werkt, wens ik je heel veel succes om iets fatsoenlijks te kopen.

Dorp hier verderop, minimaal 450k nodig, anders geen kans. Gewilde plek, dure grond etc. daar kom je nooit aan met je kruidvat, MediaMarkt salaris bijvoorbeeld.
Maar moet iedereen dan maar kunnen kopen?
Voor sommigen is huren nu eenmaal een betere optie (mits die woningen er zijn natuurlijk). Als je je laatste cent nodig hebt voor een hypotheek is huren en dus "onbezorgd" wonen zonder grote financiële onverwachte kosten wellicht beter.
Volgens mij zijn we het allemaal wel eens dat een dak boven je hoofd een recht is, niet het kunnen kopen van een woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17-09 15:44
GeeMoney schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Maar moet iedereen dan maar kunnen kopen?
Voor sommigen is huren nu eenmaal een betere optie (mits die woningen er zijn natuurlijk). Als je je laatste cent nodig hebt voor een hypotheek is huren en dus "onbezorgd" wonen zonder grote financiële onverwachte kosten wellicht beter.
Volgens mij zijn we het allemaal wel eens dat een dak boven je hoofd een recht is, niet het kunnen kopen van een woning.
Of iedereen moet kunnen kopen is een andere discussie, maar het is natuurlijk volslagen belachelijk dat we huizen van 350k een starterswoning noemen. Dat was niet zo heel lang geleden 200k. 350k is natuurlijk geen 'starterswoning'

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
CryptoNL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:59:
350k is natuurlijk geen 'starterswoning'
Voor 350k krijg je in de Randstad hooguit een studio, laat staan een hele woning.

Blijkbaar kan het niet goedkoper, anders werd voor dat bedrag massaal gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CryptoNL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Noem ik geen referentie, als zeg beiden de leeftijd hebben van rond de 30 zit je rond de 40K/jaar elk met een full-time baan : Da's 80K/jaar samen...en daar kun je idd iets van 350K voor kopen. Wel ff paar jaar sparen om de KK en evt nog wat te overbieden. Wie heeft er onder de 30 tegenwoordig een koopwoning, zijn er maar weinig hoor.

https://www.tempo-team.nl...risindicatie#per-leeftijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:01:
Ik ben eenverdiener, gezin met kinderen dus vrouw laten werken is niet rendabel (kost ons meer in toeslagen en kosten voor kinderopvang dan dat we er mee winnen), het enige dat we er op vooruit zouden gaan is in hypotheek. Wel zo'n anderhalve ton, maar daarmee komen we ondanks mijn prima salaris nog maar op zo'n ~430k uit die we aan hypotheek kunnen krijgen, en de gemiddelde prijs van een eengezinswoning hier in ons kleine dorpje vrij in de middle of nowhere is al ver boven 430k. Nog even niet meegerekend dat er met studieschuld weer bijna een ton vanaf gaat.

In de praktijk is het allemaal niet zo simpel als op papier, je moet twee hele dikke salarissen hebben om een leuke woning te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oon schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:44:
[...]

Ik ben eenverdiener, gezin met kinderen dus vrouw laten werken is niet rendabel (kost ons meer in toeslagen en kosten voor kinderopvang dan dat we er mee winnen), het enige dat we er op vooruit zouden gaan is in hypotheek. Wel zo'n anderhalve ton, maar daarmee komen we ondanks mijn prima salaris nog maar op zo'n ~430k uit die we aan hypotheek kunnen krijgen, en de gemiddelde prijs van een eengezinswoning hier in ons kleine dorpje vrij in de middle of nowhere is al ver boven 430k. Nog even niet meegerekend dat er met studieschuld weer bijna een ton vanaf gaat.

In de praktijk is het allemaal niet zo simpel als op papier, je moet twee hele dikke salarissen hebben om een leuke woning te kunnen kopen.
Dat begrijp ik, dan is het een moeilijke situatie. Want voor die hypotheek te krijgen zien ze graag, liefst 3 jaar op rij, een toereikend gezamenlijk jaarinkomen. Wat je erna(als je de sleutels hebt) gaat doen...zoals ik al eerder ergens poste, maakt niet zoveel uit voor de bank, als die hypotheek iedere maand maar wordt afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndyJNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Noem ik geen referentie, als zeg beiden de leeftijd hebben van rond de 30 zit je rond de 40K/jaar elk met een full-time baan : Da's 80K/jaar samen...en daar kun je idd iets van 350K voor kopen. Wel ff paar jaar sparen om de KK en evt nog wat te overbieden. Wie heeft er onder de 30 tegenwoordig een koopwoning, zijn er maar weinig hoor.

Of het geluk is of hard werken en risico's nemen, wij zitten er warmpjes bij.

Op mijn 23ste een appartement kunnen kopen voor 99.000 op 1 salaris.
Vriendin kreeg een baan en we kochten 5 jaar later ons tweede huisje ook voor 99.000.
Het eerste appartement heb ik 5 jaar aangehouden en betaald omdat die zwaar onder water zat.

Huisje 2 verkocht met 60.000,- winst en appartement uiteindelijk verkocht met 12.000 verlies en samen konden we een vrijstaande bouwval in 2018 kopen voor 335.0000

Deze is na wat verbetering voor 550.000,- verkocht afgelopen april en hebben we een enorme boerderij kunnen kopen voor 600.000,- De hypotheek hierop is minder dan de helft.
De waarde wordt momenteel geschat op zo'n 750.000,-

Ik heb echt medelijden met de toekomstige generatie, deze gaan er nooit meer tussen komen. (ben nu 41)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:57:
[Afbeelding]

Ah vandaar die hitte afgelopen week (Utrecht) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zenomyscus schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Niet lullig bedoelt, maar dit komt over als 'als ze nou eens niet naar de starbucks gaan kunnen ze een woning kopen'. Toen ik studeerde waren er absoluut mensen die regelmatig op vakantie gingen of elk weekend in de kroeg hingen. Het merendeel deed dat echter niet, die hadden een (bij)baan en gingen na hun studie / werk een serie kijken of met vrienden hangen, maar echt spannende dingen deden ze niet.
Wanneer was dat, want in mijn herinnering ging bijna iedereen minstens 2x per week op stap . Op een enkeling na die een (of meerdere) zware studie had.
Dat was 2005-2011 .
Een biertje/vaasje kostte iets van 1,80. Ik denk dat een gemiddelde avond (doordeweeks) hooguit 10 euro kostte. Kamer was 300-400 per maand.

Met de huidige prijzen zal dat anders zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2024 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AndyJNL schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:52:
[...]

Of het geluk is of hard werken en risico's nemen, wij zitten er warmpjes bij.

Op mijn 23ste een appartement kunnen kopen voor 99.000 op 1 salaris.
Vriendin kreeg een baan en we kochten 5 jaar later ons tweede huisje ook voor 99.000.
Het eerste appartement heb ik 5 jaar aangehouden en betaald omdat die zwaar onder water zat.

Huisje 2 verkocht met 60.000,- winst en appartement uiteindelijk verkocht met 12.000 verlies en samen konden we een vrijstaande bouwval in 2018 kopen voor 335.0000

Deze is na wat verbetering voor 550.000,- verkocht afgelopen april en hebben we een enorme boerderij kunnen kopen voor 600.000,- De hypotheek hierop is minder dan de helft.
De waarde wordt momenteel geschat op zo'n 750.000,-

Ik heb echt medelijden met de toekomstige generatie, deze gaan er nooit meer tussen komen. (ben nu 41)
Zelf kocht ik nog net in de tijd vd Gulden mijn eerste flat, helemaal uitgewoond, allemaal ouwe meuk. De verhuurder wilde er vanaf en ik als huurder kreeg als eerste de kans om te kopen. Ik werkte toen al een jaartje of 7 in ploegendienst, dus de hypotheek krijgen was geen probleem. Toen was ik 30
Nu dat er de komende tijd wrch ook meer huurwoningen verkocht gaan worden, zou het voor sommigen huurders ook wel interessant kunnen worden om die huurwoning over te kopen van de verhuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:00:
[...]

Wanneer was dat, want in mijn herinnering ging bijna iedereen minstens 2x per week op stap . Op een enkeling na die een (of meerdere) zware studie had.
Dat was 2005-2011 .
Een biertje/vaasje kostte iets van 1,80. Ik denk dat een gemiddelde avond (doordeweeks) hooguit 10 euro kostte. Kamer was 300-400 per maand.

Dan heb je er ook nog bij die altijd wel hebben gespaard maar tussen 2011-2020 zijn blijven huren. Dan is de verkwistende net afgestudeerde die in 2014 een studiotje heeft gekocht in de hoofdstad toch beter af..

Avondje stappen meer of minder maakt weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Dan heb je er ook nog bij die altijd wel hebben gespaard maar tussen 2011-2020 zijn blijven huren. Dan is de verkwistende net afgestudeerde die in 2014 een studiotje heeft gekocht in de hoofdstad toch beter af..

En ook een redelijke groep die zo rond 2013-2019 zijn afgestudeerd en hebben zitten wachten op een >30% daling. Helaas kwam die daling niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Laapo schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Hoezo beter af, die zit daar nu nog en kan nergens heen. Overwaarde is ook maar fictief tenzij hij/zij besluit om in Roemenië te gaan wonen ofzo. Doorstromen in Nederland zit er bijna niet in. Of samenwonen buiten de hoofdstad, maar ook dan krijg je al bijna geen huis voor het geld van die studio.

De enige mensen die op dit moment beter af zijn, zijn volgens mij de mensen die in een huis wonen waar ze willen blijven wonen, met maandlasten zo laag dat ze tegenslagen kunnen opvangen.

Ook moeten mensen die de afgelopen jaren een huis hebben gekocht verplicht aflossen en zullen dus na een aantal jaar niet zo snel onder water staan. Al zijn de prijzen nu zo absurd hoog dat je er wel heel wat jaar moet blijven wonen om een echte crisis op te vangen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BPP
  • Registratie: April 2007

BPP

Verwijderd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Goh Tempo-Team. Wat zou nou hun belang zijn om hoge salarissen te promoten?

Klopt natuurlijk geen bal van. Wellicht de gemiddelde hogeropgeleide, maar deze salarissen zeggen natuurlijk niks over het algemeen beeld in NL.

Er werken miljoenen mensen in de detailhandel en horeca. Die verdienen echt geen drol hoor. En zeker geen 40k per jaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BPP schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:09:
[...]

Goh Tempo-Team. Wat zou nou hun belang zijn om hoge salarissen te promoten?

Klopt natuurlijk geen bal van. Wellicht de gemiddelde hogeropgeleide, maar deze salarissen zeggen natuurlijk niks over het algemeen beeld in NL.

Er werken miljoenen mensen in de detailhandel en horeca. Die verdienen echt geen drol hoor. En zeker geen 40k per jaar.
Hier op Tweakers leven enkele mensen in een bubbel van rijkdom, ik ken genoeg oud klasgenoten van het VWO en HBO die rond de 40K zitten, ben zelf 6 jaar programmeur geweest (C#/PHP) en zat daar net boven, zal met correctie nu wel 50K zijn, maar 40K is echt niet een soort basis inkomen voor Jan en alleman.

En die oud klasgenoten zitten allemaal in de leeftijd 35-45.

[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 23-07-2024 07:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:27
JDx schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:46:
[...]
Hier op Tweakers leven enkele mensen in een bubbel van rijkdom
Dat is natuurlijk wel zo, maar absoluut gezien is dat best een grote bubbel. En dus kan die bubbel de huidige prijzen (relatief gezien) toch best nog goed opbrengen.

Dat er een enorme groep is, voor wie het onhaalbaar is, is natuurlijk ook duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

rube schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:56:
[...]

Dat is natuurlijk wel zo, maar absoluut gezien is dat best een grote bubbel. En dus kan die bubbel de huidige prijzen (relatief gezien) toch best nog goed opbrengen.

Dat er een enorme groep is, voor wie het onhaalbaar is, is natuurlijk ook duidelijk.
Ik denk dat het voor een relatief grote groep best makkelijk is om een huis te kopen. Als ik kijk naar starters in mijn directe kring heeft eigenlijk niemand écht moeite gehad om wat geschikts te vinden. Niet omdat men zo'n hoog salaris heeft maar meer omdat mensen ook de handen uit de mouwen durven te steken en/of realistische verwachtingen hebben.

Vrienden hebben een relatief kleine (oude) woning in de randstad gekocht, terwijl wij ervoor hebben gekozen om wat ruimer te wonen in het zuiden van het land. Iedereen blij en als je elkaar wil zien dan stap je gewoon de auto in. Dat maakt in Nederland toch niet zoveel uit.

Ik begrijp echt wel dat het allemaal een stuk duurder is geworden en zie ook dat er een enorm te kort is aan woningen. Maar, ik denk ook dat veel mensen verwachtingen hebben die hun budget ver overstijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El Capitan
Sport_Life schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:00:
[...]

Dat was 2005-2011 .

Toen waren er ook nog piekuren met biertjes voor €1 (in de kroeg, niet de sociëteit want daar was het altijd goedkoop). Wat een weelde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:02:
[...]

Voor 350k krijg je in de Randstad hooguit een studio, laat staan een hele woning.

Blijkbaar kan het niet goedkoper, anders werd voor dat bedrag massaal gebouwd.
Dat denk je. Maar wat doe je als bouwer? Ga je 100 woningen bouwen van 350K? Of 100 woningen van 550K die net zo gretig aftrek vinden..... Nee, juist aan de onderkant van de markt blijft het gat het grootst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spijkerhoofd
https://www.nu.nl/economi...jaar-tijd-gehalveerd.html

https://www.nu.nl/economi...vooral-door-jongeren.html

2 artikelen op nu.nl die suggereren dat huurwoningen verkocht worden aan jonge mensen. Ik vind het een mooi iets, in een tijd van woningkrapte is het onwenselijk dat een groepje mensen meer dan 1 woning bezit om er zelf rijker van te worden en een andere groep bezit niks maar is er enkel om die andere groep rijk te maken. De wet van de Jonge heeft in mijn ogen een positief effect dat jonge mensen nu wel kan kopen en zo ook vermogen kan opbouwen. Vervelend voor de verhuurder, maar wel een stuk eerlijker. Dat er nu een tekort komt aan huurwoningen is vervelend en zou opgelost moeten worden door woningbouwverenigingen aan te moedigen om woningen te bouwen en deze voor een fatsoenlijke prijs te verhuren. De eerste stap is gelukkig gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:20:

2 artikelen op nu.nl die suggereren dat huurwoningen verkocht worden aan jonge mensen. Ik vind het een mooi iets, in een tijd van woningkrapte is het onwenselijk dat een groepje mensen meer dan 1 woning bezit om er zelf rijker van te worden en een andere groep bezit niks maar is er enkel om die andere groep rijk te maken. De wet van de Jonge heeft in mijn ogen een positief effect dat jonge mensen nu wel kan kopen en zo ook vermogen kan opbouwen. Vervelend voor de verhuurder, maar wel een stuk eerlijker. Dat er nu een tekort komt aan huurwoningen is vervelend en zou opgelost moeten worden door woningbouwverenigingen aan te moedigen om woningen te bouwen en deze voor een fatsoenlijke prijs te verhuren. De eerste stap is gelukkig gezet.
"Doorstromers profiteren vaak van overwaarde door gestegen huizenprijzen"

Doorstromers kunnen doorstromen omdat ze overwaarde hebben, maar echt profiteren is het niet toch? De huizen die ze kopen zijn even goed gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JDx schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:23:
[...]

"Doorstromers profiteren vaak van overwaarde door gestegen huizenprijzen"

Doorstromers kunnen doorstromen omdat ze overwaarde hebben, maar echt profiteren is het niet toch? De huizen die ze kopen zijn even goed gestegen.
Dat is maar een derde van deze groep kopers. En zeker ook die woningen die ze kopen is duurder, maar doorstromen word al decennia gedaan door generaties voor ons, niks nieuws onder de zon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Eindelijk eens een verhaal uit een niet-makelaarshoek. Het antwoord op raadsvragen in Amsterdam.

De gemeente voorziet een grote verschuiving van het aantal particuliere huurwoningen van het dure segment naar het middensegment. Doordat op 1 juli de nieuwe Wet betaalbare huur is ingegaan, moeten verhuurders zich bij nieuwe contracten houden aan een maximale prijs. Het stadsbestuur schat in dat dit de komende jaren voor ruim 70 duizend huurwoningen in het middensegment gaat zorgen, meer dan een verdubbeling van het huidige aantal.

Bron:
https://www.at5.nl/artike...huurwoningen-door-huurwet

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Dat is maar een derde van deze groep kopers. En zeker ook die woningen die ze kopen is duurder, maar doorstromen word al decennia gedaan door generaties voor ons, niks nieuws onder de zon.
Daar gaat mijn opmerking toch niet om, dat was vroeger de norm, klein beginnen en dan doorstromen, maar ze doen alsof doorstromers door winst in overwaarde flink profiteren en groter kunnen gaan wonen.

Tegenwoordig is doorstromen juist niet zo makkelijk als vroeger, hetzelfde huis aan de overkant van de straat kan je helemaal niet meer financieren. Laat staan een groter/duurder huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
JDx schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:36:
[...]

Daar gaat mijn opmerking toch niet om, dat was vroeger de norm, klein beginnen en dan doorstromen, maar ze doen alsof doorstromers door winst in overwaarde flink profiteren en groter kunnen gaan wonen.

Tegenwoordig is doorstromen juist niet zo makkelijk als vroeger, hetzelfde huis aan de overkant van de straat kan je helemaal niet meer financieren. Laat staan een groter/duurder huis.
Doorstromen kan ook enkel als je een deel, wellicht 1/3e van de hypotheeklening hebt afgelost, dat was vroeger zo en nu zeker zo, en bedenk dat mensen na 5 jaar meestal een fors hogere salaris krijgen.

En mijn comment ging niet over doorstromers maar over dat voormalige huurwoningen gekocht worden door jonge kopers, en deze zijn meestal geen doorstromers.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Paprika schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:44:
[...]Ik heb best wel wat vrienden die in hun eentje gezinswoningen huren hier in Utrecht (reken 2 goede slaapkamers + een kamertje naast de ruime woonkamer en prima keuken), veelal zo'n 90-110m2 a ±700 in de maand, maar daarnaast ook een aantal met de kleinere woningen van 50-60m2, maar dan voor zo'n 400-500 in de maand. Als ik dan dit zie, waar je met een inkomen van 90.000 euro tot 444.176 euro mag lenen (nieuwbouw, A+++) met een brutomaandlast van 1.886 euro. Kom je toch wel van een koude kermis thuis als je denkt alles goed te hebben gedaan: prima baan, je best gedaan en vooral voor "jezelf opkomen".
Sorry, maar 700 euro voor 90m2 in Utrecht? In 2024? En 50m2 voor 400-500 euro per maand? Ik snap even niet of jij nu verkeerde prijzen hebt doorgekregen van je vrienden of dat zij met enorm veel geluk in sociale huur zitten door 10+ jaar wachttijd.
Ik wilde 4 jaar terug wat in Utrecht huren en dan had je voor 1000-1200 euro per maand net 80m2, ik kan niet geloven dat je nu met deze woningmarkt en inflatie iets goedkoper gaat vinden op de vrije markt. Zelfs voor een studio of iets van 40m2 waar je als single kan wonen voor 800-900 euro in Utrecht heb je zo 100 inschrijvingen. Mijn 45m2 in Arnhem werd al 990 euro na de huurverhoging vorig jaar.
Nu ben ik niet meer aan het kijken voor huur, maar op Funda zie ik pas echt wat te huur als ik de maximale huurprijs van 1250 naar 1750 aanpas...

Om daarmee te zeggen, die koude kermis is ijskoud als je nu voor 700 euro op de jackpot zit ja, maar als je al bijv. 1500 euro per maand aan huur betaalt is 1850 euro hypotheek nou niet echt een verrassing. Wel erg zuur, natuurlijk.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
MacorgaZ schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:09:
[...]

Sorry, maar 700 euro voor 90m2 in Utrecht? In 2024? En 50m2 voor 400-500 euro per maand? Ik snap even niet of jij nu verkeerde prijzen hebt doorgekregen van je vrienden of dat zij met enorm veel geluk in sociale huur zitten door 10+ jaar wachttijd.
Betreft uiteraard sociale huur, maar het zijn ook mensen die max 16 uur in de week werken, dus vandaar dat het contrast dan wel pijnlijk kan zijn. Wat betreft de huurprijs, ik betaal 1500 euro aan huur in de maand voor 130m2 met een tuintje, een paar panelen en eigen parkeerplek op < 10 minuten fietsen van het centrum. Hier kun je makkelijk met een huisgenoot wonen (ik doe dat overigens al een paar jaar niet meer, maar heb dat de eerste 2 jaar wel gedaan) a 750 per maand (exclusief). Dan is die hypotheek alsnog duur voor nog geen 60m2. De hypotheek die ik ga betalen zit daar nog wel een kleine 1000 euro boven, terwijl de woning niet veel groter is, maar op de lange termijn zal dat alsnog de betere keuze zijn natuurlijk.

[ Voor 55% gewijzigd door Paprika op 23-07-2024 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:16:
Dat denk je. Maar wat doe je als bouwer? Ga je 100 woningen bouwen van 350K? Of 100 woningen van 550K die net zo gretig aftrek vinden..... Nee, juist aan de onderkant van de markt blijft het gat het grootst.
Of 150 woningen van 350k ipv 100 woningen van 550k, hier werken ze inmiddels met een beukmaat van 4m80 om huizen 'betaalbaar' te kunnen aanbieden (lees: rond 450k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:20:

Verhuur van een woning is geen zero sum game waarbij er een winnaar en een verliezer is. Voor veel mensen is een huurwoning gewoon de beste keuze, en er is helemaal niks mis mee als een particulier voor dat aanbod zorgt. Zelf nu net een bouwkavel gekocht, maar hiervoor +/- 20 jaar in verschillende (particuliere) huurwoningen gewoond tot volle tevredenheid omdat dat toen de beste keuze was gezien de persoonlijke omstandigheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Hielko schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:38:
[...]

Verhuur van een woning is geen zero sum game waarbij er een winnaar en een verliezer is. Voor veel mensen is een huurwoning gewoon de beste keuze, en er is helemaal niks mis mee als een particulier voor dat aanbod zorgt. Zelf nu net een bouwkavel gekocht, maar hiervoor +/- 20 jaar in verschillende (particuliere) huurwoningen gewoond tot volle tevredenheid omdat dat toen de beste keuze was gezien de persoonlijke omstandigheden.
Er is heel veel mis met een particulier die verhuurd, dat hoort de taak te zijn van de woningbouwvereniging of een pensioensfonds die fatsoenlijke huren vraagt en goed onderhoud uitvoert. Bij de woningbouw zit geen winstoogmerk bij waardoor de huurder enkel van profiteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
hoevenpe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:32:
[...]

Of 150 woningen van 350k ipv 100 woningen van 550k, hier werken ze inmiddels met een beukmaat van 4m80 om huizen 'betaalbaar' te kunnen aanbieden (lees: rond 450k).
De marge op de woningen van 550K is gewoonweg veel interessanter. Tenzij er wat sturing is vanuit de gemeente om ergens 'goedkope' woningen neer te zetten is het voor een ontwikkelaar of bouwer veel interessanter om op een duurder segment te richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:41:
[...]

Er is heel veel mis met een particulier die verhuurd, dat hoort de taak te zijn van de woningbouwvereniging of een pensioensfonds die fatsoenlijke huren vraagt en goed onderhoud uitvoert.
Dus al die jongeren die gehuurd in een appartementje van de ouders zitten, al dan niet met andere huisgenoten, is dus ook verkeerd? Ik ken best wel wat mensen die blij zijn die luxe te hebben. Had ik die luxe maar gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
[...]

Er is heel veel mis met een particulier die verhuurd, dat hoort de taak te zijn van de woningbouwvereniging of een pensioensfonds die fatsoenlijke huren vraagt en goed onderhoud uitvoert. Bij de woningbouw zit geen winstoogmerk bij waardoor de huurder enkel van profiteert.
Waarom zou het een pensioenfonds wel mogen beleggen in huurwoningen als oudedagsvoorziening voor hun deelnemers, maar zou een particulier dat niet mogen doen voor zijn eigen pensioenvoorziening? En waarom zou een particulier geen fatsoenlijke huur kunnen vragen en goed onderhoud kunnen uitvoeren? Niet iedereen is een huisjesmelker (gelukkig!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
stylezzz schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:43:
De marge op de woningen van 550K is gewoonweg veel interessanter. Tenzij er wat sturing is vanuit de gemeente om ergens 'goedkope' woningen neer te zetten is het voor een ontwikkelaar of bouwer veel interessanter om op een duurder segment te richten.
Die marge maakt het mogelijk überhaupt te bouwen, als ik zie wat voor trucs men uithaalt om 'betaalbaar' te kunnen bouwen ben je als koper niet beter af: keuken, santiair, warmteinstallatie, standaard dakkapel, etc. alles kaal en als optie/huur. Met nog kleinere kavels en vloeroppervlak is de VON in de gewenste bandbreedte, voordat je erin woont ben je 50k verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Ik ken genoeg appartementencomplexen die van pensioenfondsen zijn, maar door de grote vastgoedbeheerders gerund worden. Om te stellen dat daar geen winstoogmerk in zit is behoorlijk naïf. Het hele beheer en onderhoud wordt aan bevriende bedrijfjes toegespeeld die dikke rekeningen sturen zonder er veel voor te doen. Maar als huurder heb je toch niets te zeggen dus je mag gewoon betalen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:47:
[...]

Die marge maakt het mogelijk überhaupt te bouwen, als ik zie wat voor trucs men uithaalt om 'betaalbaar' te kunnen bouwen ben je als koper niet beter af.
Naast parkeerplekken heb je inderdaad ook genoeg projecten waar je nu in de kleine lettertjes pas ontdekt dat je de warmtepomp, panelen etc gaat huren met een contract waar je u tegen zegt. Oftewel, de koopprijs is X lager, maar onder de streep had je beter een hogere hypotheek kunnen hebben, want de hogere hypotheeklast zou effectief lager zijn dan de bijkomende kosten en die bijkomende kosten gaan alleen nog maar omhoog, want inflatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:24
[...]

Je hebt gelijk, maar een aantal jaar geleden heeft de regering ervoor gekozen dat woningbouwverenigingen niet meer hoeven te zorgen voor voldoende huisvesting. De markt moet het maar regelen. Moet je nu niet naar de markt kijken en zeggen dat het allemaal niet eerlijk is.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Paprika schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Dus al die jongeren die gehuurd in een appartementje van de ouders zitten, al dan niet met andere huisgenoten, is dus ook verkeerd? Ik ken best wel wat mensen die blij zijn die luxe te hebben. Had ik die luxe maar gehad.
Dat is een geheel andere situatie, want de ouders vragen by far niet de hoofdprijs aan hun kroost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Genoeg jongeren die een huis kunnen kopen, zo dramatisch is het ook weer niet:
Er worden meer woningen gekocht, vooral door jongeren

Vooral jongeren tot 35 jaar kochten meer woningen. Het aantal transacties in deze groep steeg met bijna 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Meer dan de helft van de woningen werd in de maanden april, mei en juni door jongeren gekocht.

De groep jongere kopers bestaat voor een groot deel uit starters. Voor een derde bestaat de groep uit doorstromers. "Doorstromers profiteren vaak van overwaarde door gestegen huizenprijzen", aldus het Kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
Hielko schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Waarom zou het een pensioenfonds wel mogen beleggen in huurwoningen als oudedagsvoorziening voor hun deelnemers, maar zou een particulier dat niet mogen doen voor zijn eigen pensioenvoorziening? En waarom zou een particulier geen fatsoenlijke huur kunnen vragen en goed onderhoud kunnen uitvoeren? Niet iedereen is een huisjesmelker (gelukkig!).
1) pensioensfondsen bouwen zelf woningen, ABP wil de komende jaren 400 miljoen euro per jaar investeren in nieuwbouwwoningen waarvan 2/3 voor sociale en middenhuur is, 5 miljard in totaal. Hoeveel woningen bouwt de particuliere verhuurder?
2) deze winsten gaan op lange termijn voor heel veel mensen wat opleveren, terwijl de particuliere huurder enkel aan zichzelf denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
s020506 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:58:
[...]

Je hebt gelijk, maar een aantal jaar geleden heeft de regering ervoor gekozen dat woningbouwverenigingen niet meer hoeven te zorgen voor voldoende huisvesting. De markt moet het maar regelen. Moet je nu niet naar de markt kijken en zeggen dat het allemaal niet eerlijk is.
Dat was onder Blok en zelfs de VN heeft Nederland hier op zijn vingers getikt dat het een enorm stupide fout is. Helaas moet daarom nu de zaken bijgetrokken worden. Hugo de Jonge valt niks te blamen, die moest de zooi van Blok opruimen en probeert tenminste iets.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:35
hoevenpe schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:01:
Genoeg jongeren die een huis kunnen kopen, zo dramatisch is het ook weer niet:

[...]
10% meer dan weinig blijft natuurlijk weinig, dat zegt dan niet zoveel.
Pagina: 1 ... 365 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg