Het erge is dat ik een beetje moest lachen. Tien bezichtigingen en twee biedingen is hedendaags niet zo gek nog. Maar dat is ook precies het trieste van de huidige markt. Het feit dat ik hier een beetje om moest lachen is eigenlijk niet goed. Een budget van 510k vind ik persoonlijk behoorlijk veel, maar de prijzen stijgen inmiddels zo hard dat binnenkort een half miljoen gemiddeld is. Ik kon in 2018 een middenwoning niet kopen voor 275k (te weinig inkomen met mijn partner), die woningen gaan nu voor 450k. Ik blijf het bizar vinden.Cruiseganger schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:16:
Stelletje wil als starters met budget van €510k woning kopen ( 1 gezins met tuin ) in een van de meest oververhitte woningmarkten van Nederland ,namelijk gemeente Stichtse Vecht ( Breukelen, Maarssen) en komt dus van koude kermis thuis:
https://www.ad.nl/utrecht...geen-eigen-huis~ae9c70bd/
Wij werken nu samen 60 uur per week en waren in het begin ~35% van ons netto inkomen kwijt aan de hypotheek, overige woonlasten (verzekeringen, belastingen) zitten daar niet bij. Tijdens de koop van onze woning en bijna een jaar daarna werkten we overigens 68 uur, maar ik kwam erachter dat die 8 uur extra heel veel stress gaf en nagenoeg niks opleverde. Ik ben maar een paar tientjes per maand achteruit gegaan toen ik een dag minder ging werken. Ik mis in de statistieken van het CBS vaak de verschillende leeftijdscategorieen. Die kun je waarschijnlijk wel opzoeken nog, maar starters zijn vast meer kwijt dan de gemiddelde huiseigenaar die volgens het CBS 23.4% kwijt is aan zijn woning (ik weet even niet of dat meer dan alleen de hypotheek is).
Gemiddeld gaat de huiseigenaar er hard op vooruit, maar dat is ook niet zo gek met bijvoorbeeld de hoge inflatie van de afgelopen jaren. Er is gewoon best een groep mensen die het financieel prima heeft. De starter moet alleen eerst door de lastige jaren heen, dan komt de goede tijd ook wel geloof ik. Als ik 10 jaar verder ben ziet het er financieel hopelijk ook een stuk beter uit. Neem 10 jaar inflatie en je ziet dat het percentage woonlasten een stuk lager is. Ik zie om mij heen een hoop vijftigers extra aflossen en er zijn genoeg mensen die nu klaar zijn met hun hypotheek. Het is voor starters lastig, mensen die gaan scheiden hebben het zwaar met deze woningmarkt en iedereen die huurt betaalt ook de hoofdprijs. Zodra je eenmaal over die drempel heen bent en je een eigen bezit wordt het alleen maar beter. Dat heeft tijd nodig, maar over 10 jaar heeft nagenoeg iedere starter van nu het beter dan vandaag, daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Zelfs met een crisis en dalende huizenprijzen zit je goed. Het is die drempel die het zo lastig maakt, het liefst gun ik iedereen een eigen woning.