s020506 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:43:
[...]
Ik heb even naar mijn financien gekeken, ik kom op ongeveer op 1%. Ligt er een beetje aan hoe onderhoud uitvalt, maar daar moet je ook voor reserveren. En andere investeringsmiddelen hebben inderdaad ook risico, maar je hebt een stuk minder gezeik met een indexfonds. En waarschijnlijk is het huren netto gezien wat duurder, maar daar krijg je ook flexibiliteit en gemak voor terug. Gaan we echt alles optellen?
Edit, vergeten je vraag te beantwoorden. Mijn verhuurobject heeft label B. Dat er geld bij moet is puur het verhogen van de belasting en het verlagen van de huurprijs. Heb ik ook nog niet gehad over dat de huurprijs beperkt verhoogd mag worden, maar dat de kosten vrolijk met de inflatie mee stijgen.
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting

waardeer ik zeer!
Eens dat de huizenprijzen te hoog zijn. Ik denk dat vraag en aanbod daar een groter aandeel in heeft dan geld in de markt. Huizen zijn al onbetaalbaar, als je nu de woningmarkt op moet gaan ben je gewoon de lul. Prima dat jij vindt dat er minder rendement mag worden gemaakt, maar als gevolg blijven er minder betaalbare huurwoningen over. Je opmerking is trouwens kenmerkend voor de tijd: ik heb er geen last van, en die paar mensen die uit hun huurwoning worden gezet, tja, jammer voor hen. (Dit geen is geen persoonlijk aanval, pak dit aub niet zo op).
No offence taken
Maar je geeft aan dat vraag en aanbod een groter aandeel heeft dan geld in de markt. Maar de enige reden dát er momenteel overboden kán worden, en zoveel geld neergelegd kán worden door een groep, is dus het geld in de markt. Mijn zwager heeft zijn huis tijdens de initiele boom verkocht, en daar was iemand die fluitend 30.000 euro meer bood dan de andere bieders... op een huis van 100.000 euro

Was eigenlijk een typische pensioenwoning. Niet groot, plat dak, maar voor met zijn tweeen/alleen op de oude dag prima.
Die persoon kon makkelijk overbieden, want geld was geen probleem (uit de randstad, ook al op leeftijd). Daar kun je als starter (die ook vaak dat soort huizen kunnen betalen) niet tegenop. Dus forceer je mensen indirect naar de huur.
Mijn zwager was er blij mee natuurlijk. Want daardoor kon hij ook wat meer overbieden en kon hij zijn favoriete huis mooi betalen. Maar op die manier zorgt dat extra kapitaal dus juist ervoor dat starters, mede door strenge (terechte!) regelgeving over lenen heel lastig iets kunnen kopen. En met hoge huren is kopen nóg lastiger want sparen is direct ook lastiger.
Ik ben zelf echt blij dat ik niet in de generatie 20'ers val, maar een 30'er ben. Want ik kon:
- Eerst particulier huren voor 375 per maand (enkel verdieping van een vrij afgeleefd huis) waardoor we goed konder sparen
- Vervolgens kopen op de bodem van de markt. Wat we hebben gekocht hebben we 30.000 onder geboden en het stond al een jaar op de markt. Aankoopkeuring/Taxatie deed je standaard en problemen moesten eerst opgelost.
- Daarnaast kon je 105% lenen. Dus eigen geld meenemen? Nee de aankoopkosten + huis pastte volledig in de hypotheek!
- Daarna zijn de huizenprijzen enkel gestegen, met lage inflatie en prima loonsverhogingen in mijn sector.
Als je dat vergelijkt met nu:
- Goedkoop huren zodat je kan sparen? Door het tekort stegen de prijzen enkel. En vaak ook met het maximum wat mocht. Dus sparen is lastig
- Huizenprijzen zijn sky-high, dus je moet aardig wat inkomsten hebben wil je iets kunnen kopen.
- Vaste contracten zijn lastiger dan ooit, dus voldoen aan de inkomenstoets is veel lastiger.
- 105% lenen? HAH! nee je moet een filnke zag eigen geld hebben, zeker met het overbieden... En dat sparen is juist lastiger.
Wat betreft het aantal huurwoningen: Ik heb vooral anekdotes gezien van een aantal huurders die willen verkopen. Echter, de vraag is of dat ook echt de trend is of dat men wel klaagt maar gewoon blijft verhuren... Beetje zoals Twitter: Men schreeuwt wel moord en brand, maar blijft rustig zitten.
Verder wel eens dat het aantal huurwoningen niet nog lager moet. En als er inderdaad aanwijzingen zijn dat het lage rendement zorgt voor minder huurwoningen moet men daar wel kritisch naar kijken.
Ah die wist ik niet

Ben zeker geen kenner op dit gebied (want geen verhuurder of huurder). Dus bedankt voor de info