Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 364 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.891 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:13
Tweedledeedle schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:07:
[...]

Zeker, maar zowel huur als koop zijn in Vlaanderen goedkoper. Misschien kan Nederland er wat van leren..
Dat is net zoiets als zeggen dat de randstad naar Groningen moet kijken omdat het daar goedkoper wonen is.

Inhoudelijk kunnen we prima in de verschillen duiken en kijken wat er te leren valt, maar het puur gooien op beter want minder regulering is wat te kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:10:
[...]

In Vlaanderen kan je bijna overal bouwen, vandaar langgerekte lintbebouwing langs doorgaande wegen. Nederland veel meer 'aangeharkt', wat op zich geen nadeel is qua leefbaarheid.
In Vlaanderen is (nouja... was...) men veel minder "kritisch" op wat er gebouwd wordt/werd. Dat vertaalt zich inderdaad aan een ratjetoe aan verschillende woningen, op plaatsen waar dat in Nederland inderdaad ondenkbaar zou zijn geweest, want "dat past niet in het voorgeschreven keurslijf van het beste jongetje van de klas". Waarom denk je dat in de zuidelijke grensregio zoveel iets beter gestelden de grens over zijn gevlucht? Met hun geld konden ze net over de grens veel meer bereiken dan in het verstikkende regeltjesklimaat in Nederland. En die mooie auto was er ook nog eens goedkoper.

Wij jaagden het kapitaal de grens over, in Vlaanderen heetten ze het welkom. Zou u daar een villa willen bouwen. Maar natuurlijk zijn er mogelijkheden! In Nederland beginnen ze eerst vooral over wat er allemaal niet mag en niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:23
geekeep schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 10:54:
[...]
Daarnaast is het niet zo dat jij salaris krijgt, een auto mag kopen of crypto mag bezitten omdat je toevallig in de juiste periode een aankoop hebt gedaan. Dat geldt nu bij een woning dus wel.
Die je kun je ook bijna omdraaien naar: "jij" mag meer gaan betalen voor dezelfde huurwoning en voorzieningen, omdat je toch al meer belasting afdraagt. Wat je onder de streep over gaat houden (geen toeslagen bv) doet er niet toe. Dat de woning waar je buurman in zit vandaag de dag niet eens gebouwd kan worden voor die 500-700 euro doet er niet (meer) toe. Eveneens dat als je hem particulier zou kopen je nu voor diezelfde woning 2000 euro bruto aan maandelijkse hypotheeklasten zou hebben ook niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JoopO
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 10:48
Tweedledeedle schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:57:
Wat een contrast met Belgische ontwikkelingen, waar de markt veel meer in balans is. Dit komt onder andere door minder regulering en een gezondere marktwerking (=meer aanbod, geen eisen aan percentages sociale/middenhuur).

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/17/vastgoedbarometer/
Bevolkingsgroei BE 2023: 66.093
Bevolkingsgroei NL 2023: 131 651

Bevolkingsgroei BE vanaf 2017: circa 450.000
Bevolkingsgroei NL vanaf 2017: bijna één miljoen

390.000 woningen tekort in NL in 2023, op dit moment al 410.000. Ondanks dik 70.000 nieuwe woningen in het afgelopen jaar.

Dan kun je blijven discussiëren over politiek, rendement en regelgeving, de vraag is gewoon groter dan het aanbod. En de vraag stijgt nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:25
JoopO schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:27:
[...]

Bevolkingsgroei BE 2023: 66.093
Bevolkingsgroei NL 2023: 131 651

Bevolkingsgroei BE vanaf 2017: circa 450.000
Bevolkingsgroei NL vanaf 2017: bijna één miljoen

390.000 woningen tekort in NL in 2023, op dit moment al 410.000. Ondanks dik 70.000 nieuwe woningen in het afgelopen jaar.

Dan kun je blijven discussiëren over politiek, rendement en regelgeving, de vraag is gewoon groter dan het aanbod. En de vraag stijgt nog steeds.
Belgische woningmarkt kwam vrijwel ongeschonden de kredietcrisis door terwijl de woningmarkt hier de hele economie overhoop trok.

Het is geen simpele vraag en aanbod kwestie. De Belgische woningmarkt is anders, en op vlakken veel beter dan de Nederlandse en andere vlakken weer wat minder.

Belangrijke verschillen:

- geen HRA
- lagere hypotheekrente
- veel minder sociale huur
- lage prijzen vrije sector (sociaal huren is soms zelfs duurder dan de vrije sector)
- op het oog lagere kwaliteit woningen in de Belgische steden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59
rube schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Hierboven is net een aantal keer aangegeven dat je je rendement niet moet bepalen op basis van aankoop.
Ja en een boer eet niet wat de boer niet kent.
Veel van die 1 op 20 huishoudens zijn al wat oudere mensen. Die hebben een prima rendement op hun 2e woning (gehad). Dus waarom zouden ze het verkopen en in een "nieuwe" markt ingaan van aandelen/crypto/rente en weet ik veel wat? Ze kennen het niet, hebben geen zin om het uit te zoeken.

Dus van een berekening op een bierviltje ga je ze niet zover krijgen om het te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Nieuwe wet betaalbare huur blijkt effectief: https://nos.nl/artikel/25...urwet-huren-dalen-beperkt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Het artikel zet uiteen dat de huren van deze specifieke partijen praktisch niet wijzigen omdat ze al onder de grenswaarde lagen. Waarom blijkt de nieuwe wet dan effectief? Ik zou zeggen dat het juist het tegenovergestelde aantoont: bij de groep verhuurders uit het artikel verandert er niets, bij de groep verhuurders die wel boven het maximum zitten zie je veel uitponding. Bij geen enkele groep zie je dus een huurverlaging (bij gelijkblijvend aanbod), en dat was uiteindelijk toch het doel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Mania-92 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:46:
[...]

Het artikel zet uiteen dat de huren van deze specifieke partijen praktisch niet wijzigen omdat ze al onder de grenswaarde lagen. Waarom blijkt de nieuwe wet dan effectief? Ik zou zeggen dat het juist het tegenovergestelde aantoont: bij de groep verhuurders uit het artikel verandert er niets, bij de groep verhuurders die wel boven het maximum zitten zie je veel uitponding. Bij geen enkele groep zie je dus een huurverlaging (bij gelijkblijvend aanbod), en dat was uiteindelijk toch het doel?
Volgens mij gewoon beoogd effect. Huren dalen licht, er zit nu een cap op, en de excessen verdwijnen zodra de huidige huurder vertrekt. Als kers op de taart komen er meer woningen beschikbaar voor de particuliere koopmarkt. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 21:51
ocn schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:54:
[...]

Als kers op de taart komen er meer woningen beschikbaar voor de particuliere koopmarkt. _/-\o_
wel een beetje een zure kers denk ik.

Ik interpreteer het NOS bericht ook negatief, net als @Mania-92. Als de excessen bij de grote partijen er eigenlijk niet zijn, dan gaat het om grootschalige excessen bij kleinere partijen en particulieren.

Die groep ga je nu echt verliezen. En of dat dan negatief is kun je op twee manieren benaderen. De ene manier inderdaad een tijdelijk groter koop aanbod voor een starter (?). De starter heeft er over het algemeen vrij weinig aan in de grote steden, want deze 'te dure' huurwoningen gaan waarschijnlijk alsnog voor 400-500k over de toonbank, beetje afhankelijk van locatie, staat en grote. Dit zit al boven het budget van een gemiddelde starter.

Een doorstromer gaat niet naar een uitgewoond huur hok van een pantjes baas.

Dat grote partijen het al netjes deden, dat lijkt de strekking van het bericht. En dat is eigenlijk wel heel fijn om te horen. Want te vaak hoor ik mensen zeuren over hoge en onrealistische huren. Ook bij grotere partijen. Gelukkig valt dat dus allemaal mee, zelfs onder de nieuwe normen.

Laten we hopen dat deze grote partijen ondanks de gemiddeld 90 euro verlaging op de huur, nog héél veel willen gaan bij bouwen voor deze bijna filantropische rendementen :*)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:18
dikkiedik schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:31:
[...]

wel een beetje een zure kers denk ik.

Ik interpreteer het NOS bericht ook negatief, net als @Mania-92. Als de excessen bij de grote partijen er eigenlijk niet zijn, dan gaat het om grootschalige excessen bij kleinere partijen en particulieren.

Die groep ga je nu echt verliezen. En of dat dan negatief is kun je op twee manieren benaderen. De ene manier inderdaad een tijdelijk groter koop aanbod voor een starter (?). De starter heeft er over het algemeen vrij weinig aan in de grote steden, want deze 'te dure' huurwoningen gaan waarschijnlijk alsnog voor 400-500k over de toonbank, beetje afhankelijk van locatie, staat en grote. Dit zit al boven het budget van een gemiddelde starter.

Een doorstromer gaat niet naar een uitgewoond huur hok van een pantjes baas.

Dat grote partijen het al netjes deden, dat lijkt de strekking van het bericht. En dat is eigenlijk wel heel fijn om te horen. Want te vaak hoor ik mensen zeuren over hoge en onrealistische huren. Ook bij grotere partijen. Gelukkig valt dat dus allemaal mee, zelfs onder de nieuwe normen.

Laten we hopen dat deze grote partijen ondanks de gemiddeld 90 euro verlaging op de huur, nog héél veel willen gaan bij bouwen voor deze bijna filantropische rendementen :*)
"Een starter kan het niet betalen en een doorstromer vindt het het geld niet waard". Klinkt als een pand wat overgewaardeerd is en waarvoor (te)veel huur/geld gevraagd werd. De ironie van dit ontgaat je wellicht?

Krijg soms het idee dat de meeste criticasters van deze wet een stel zure particuliere verhuurders zijn die gehoopt hadden om slapend rijk te worden over de rug van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01:39
[...]

Volgens mij gewoon beoogd effect. Huren dalen licht, er zit nu een cap op, en de excessen verdwijnen zodra de huidige huurder vertrekt. Als kers op de taart komen er meer woningen beschikbaar voor de particuliere koopmarkt. _/-\o_
Mijn (pleeg)zus huurt een normale gezinswoning in Lelystad.... maar daar zitten nog 2 huurders in.
Eentje heeft de benedenverdiepen, de ander heeft de bovenverdieping aan de voorkant, en zij heeft de bovenverdieping aan de achterkant.

Dat is dus, realistisch gezien, de ruimte van 2 grote slaapkamers waarin een keukentje is ingebouwd. Wasmachine/droger zitten in de kast. Ene ruimte is dus de slaapkamer/kledingkast/hal in één (je komt dus binnen in de slaapkamer) en de andere ruimte is woonkamer/eetkamer/keuken. Badkamer is in een soort kast.

De verhuurder pakt vooral de dingen aan die handig zijn om zoveel mogelijk punten te scoren met zo min mogelijk kosten. De huurprijs is 745, dus stel dat ze allemaal dezelfde prijs betalen zijn de huurinkomsten voor dat huis 2235 euro :X En waarschijnlijk betaald de bewoner beneden meer, want tuin en meer ruimte.

Zolang men op die manier enorm veel meer huur kan vragen weet ik niet of het de prijzen oplost. Het aantal huurwoningen is wel hoger wat ook wat waard is.... Maar het is geen ideale ruimte voor een moeder en kind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:24
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:49:
[...]

"Een starter kan het niet betalen en een doorstromer vindt het het geld niet waard". Klinkt als een pand wat overgewaardeerd is en waarvoor (te)veel huur/geld gevraagd werd. De ironie van dit ontgaat je wellicht?

Krijg soms het idee dat de meeste criticasters van deze wet een stel zure particuliere verhuurders zijn die gehoopt hadden om slapend rijk te worden over de rug van een ander.
Alle huizen vind ik overgewaardeerd, maar dat is blijkbaar de markt waarin we leven. Mensen die nu ergens gaan wonen moeten daar nu eenmaal veel geld voor neer leggen. Veel vraag, weinig aanbod.

En ik zal eerlijk zijn, ik ben deels ook tegen de wet omdat het mij raakt. Niet dat ik slapend rijk wordt van verhuren (I wish). En over de rug van anderen ook niet, het is realistisch geprijsd (je zou meer kwijt zijn aan je hypotheek dan aan huur). Maar met deze regeling en met de verhoogde belasting moet er jaarlijks geld bij. En daarbij wordt het rendement elders beter, dan ga ik daar naar toe. En hiermee verpesten we de huurmarkt, wat een andere reden van mij is om tegen de wet te zijn.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
[...]

ik ben absoluut geen verhuurder. En heb daar totaal geen belangen.

Natuurlijk is het ironisch. Maar dat is wel de markt op dit moment. De starter gaat het waarschijnlijk niet kunnen betalen en een doorstromer is er waarschijnlijk niet tevreden mee.

Inkomenseisen voor particuliere huur kun je bovendien heel anders stellend an die bij koopwoningen. Daarom zijn dit soort woningen duur maar nog steeds betaalbaar voor groepen mensen. Of eventueel met een garantsteller er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
s020506 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Alle huizen vind ik overgewaardeerd, maar dat is blijkbaar de markt waarin we leven. Mensen die nu ergens gaan wonen moeten daar nu eenmaal veel geld voor neer leggen. Veel vraag, weinig aanbod.

En ik zal eerlijk zijn, ik ben deels ook tegen de wet omdat het mij raakt. Niet dat ik slapend rijk wordt van verhuren (I wish). En over de rug van anderen ook niet, het is realistisch geprijsd (je zou meer kwijt zijn aan je hypotheek dan aan huur). Maar met deze regeling en met de verhoogde belasting moet er jaarlijks geld bij. En daarbij wordt het rendement elders beter, dan ga ik daar naar toe. En hiermee verpesten we de huurmarkt, wat een andere reden van mij is om tegen de wet te zijn.
Aantal vragen dan:
In het artikel geeft men aan dat de huren nauwelijks omlaag hoeven. De impact is vooral hoog bij slecht geisoleerde huizen. Is dat de reden dat er geld bij moet?
Rendement zal bijna overal beter zijn als er geld bij moet lijkt me? Dus moet er echt geld bij? Of heb je minder rendement dan andere investeringsopties en heb je het daarom over dat er "geld bij moet". Potentieel gemist dividend? Want andere investingsmidelen hebben vaak ook een hoger risico en zijn lastiger te voorspellen.
Verder, ja veel hypotheken zijn bruto duurder dan huren. Maar is dat netto ook waar? En dan bedoel ik niet netto na hypotheekaftrek, maar netto nadat je meerekent dat je ook afbetaald O-)

IMHO (geen verhuurder, geen huurder) zijn huizenprijzen gewoon veel te hoog door bestaand kapitaal in de markt en investeerders. Dan kunnen we de huren evenredig laten meestijgen maar dat is voor de bevolkingslaag die vaak huurt straks niet meer op te brengen. Als dat dan MINDER rendement betekent voor verhuurders is dat zo. Zolang het rendement geeft en niet tot massale verkoop leid, is het rendement blijkbaar nog hoog genoeg O-) .

IMHO hetzelfde voor de benzineprijzen: Zolang mensen niet daadwerkelijk minder gaan rijden, zijn de benzineprijzen blijkbaar niet te duur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
s020506 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Ik kan mij best inbeelden dat er scenario's zijn die door deze wet ongelukkig uitvallen. Wellicht dat er in de toekomst nog aan de 'parameters' van de puntentelling gedraaid wordt om de criteria te finetunen.
dikkiedik schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:09:
[...]

ik ben absoluut geen verhuurder. En heb daar totaal geen belangen.

Natuurlijk is het ironisch. Maar dat is wel de markt op dit moment. De starter gaat het waarschijnlijk niet kunnen betalen en een doorstromer is er waarschijnlijk niet tevreden mee.

Inkomenseisen voor particuliere huur kun je bovendien heel anders stellend an die bij koopwoningen. Daarom zijn dit soort woningen duur maar nog steeds betaalbaar voor groepen mensen. Of eventueel met een garantsteller er bij.
De Nibud normen voor een hypotheek zijn er om een bepaalde reden. Waarom zouden huurders niet beschermd moeten/mogen worden om diezelfde reden?
Er zal vast een gek zijn die bereid is meer dan de helft van z'n inkomen aan huur te besteden, maar de kans dat deze in de schulden komt en de maatschappij daarvoor opdraait is een stuk aanzienlijker dan iemand die een 'gezonde' huur betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wat wel bijzonder is, is dat de huur landelijk is vastgelegd toch? Terwijl zowel inkomens en huizenprijzen landelijk nog wel fluctueren toch? 1000 euro Amsterdam is toch een stuk "goedkoper" dan 1000 euro in een klein dorpje in Friesland lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:19:
[...]
De Nibud normen voor een hypotheek zijn er om een bepaalde reden. Waarom zouden huurders niet beschermd moeten/mogen worden om diezelfde reden?
Er zal vast een gek zijn die bereid is meer dan de helft van z'n inkomen aan huur te besteden, maar de kans dat deze in de schulden komt en de maatschappij daarvoor opdraait is een stuk aanzienlijker dan iemand die een 'gezonde' huur betaalt.
simpel: risico.

Met huren is het simpel. Als je het kan betalen, dan kun je het betalen. Als het daarna op is: ook geen probleem. Je hebt namelijk een heel beperkt risico.

als je hypotheeknormen gaat hanteren voor huurwoningen dan is het einde zoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Waah schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:23:
Wat wel bijzonder is, is dat de huur landelijk is vastgelegd toch? Terwijl zowel inkomens en huizenprijzen landelijk nog wel fluctueren toch? 1000 euro Amsterdam is toch een stuk "goedkoper" dan 1000 euro in een klein dorpje in Friesland lijkt me?
WOZ is verwerkt in het puntensysteem, dus locatie werkt door in de huur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
dikkiedik schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:25:
[...]

simpel: risico.

Met huren is het simpel. Als je het kan betalen, dan kun je het betalen. Als het daarna op is: ook geen probleem. Je hebt namelijk een heel beperkt risico.

als je hypotheeknormen gaat hanteren voor huurwoningen dan is het einde zoek.
Beperkt risico voor wie? Een niet-betalende huurder kost de verhuurder een hoop moeite, hoofdpijn en potentieel veel geld. De huurder zelf heeft toch een dak boven z'n hoofd nodig en gaat zich noodgedwongen in de schulden werken, stelen, louche dealtjes sluiten, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
Waah schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Aantal vragen dan:
In het artikel geeft men aan dat de huren nauwelijks omlaag hoeven. De impact is vooral hoog bij slecht geisoleerde huizen. Is dat de reden dat er geld bij moet?
Rendement zal bijna overal beter zijn als er geld bij moet lijkt me? Dus moet er echt geld bij? Of heb je minder rendement dan andere investeringsopties en heb je het daarom over dat er "geld bij moet". Potentieel gemist dividend? Want andere investingsmidelen hebben vaak ook een hoger risico en zijn lastiger te voorspellen.
Verder, ja veel hypotheken zijn bruto duurder dan huren. Maar is dat netto ook waar? En dan bedoel ik niet netto na hypotheekaftrek, maar netto nadat je meerekent dat je ook afbetaald O-)
Ik heb even naar mijn financien gekeken, ik kom op ongeveer op 1%. Ligt er een beetje aan hoe onderhoud uitvalt, maar daar moet je ook voor reserveren. En andere investeringsmiddelen hebben inderdaad ook risico, maar je hebt een stuk minder gezeik met een indexfonds. En waarschijnlijk is het huren netto gezien wat duurder, maar daar krijg je ook flexibiliteit en gemak voor terug. Gaan we echt alles optellen?

Edit, vergeten je vraag te beantwoorden. Mijn verhuurobject heeft label B. Dat er geld bij moet is puur het verhogen van de belasting en het verlagen van de huurprijs. Heb ik ook nog niet gehad over dat de huurprijs beperkt verhoogd mag worden, maar dat de kosten vrolijk met de inflatie mee stijgen.
IMHO (geen verhuurder, geen huurder) zijn huizenprijzen gewoon veel te hoog door bestaand kapitaal in de markt en investeerders. Dan kunnen we de huren evenredig laten meestijgen maar dat is voor de bevolkingslaag die vaak huurt straks niet meer op te brengen. Als dat dan MINDER rendement betekent voor verhuurders is dat zo. Zolang het rendement geeft en niet tot massale verkoop leid, is het rendement blijkbaar nog hoog genoeg O-) .

IMHO hetzelfde voor de benzineprijzen: Zolang mensen niet daadwerkelijk minder gaan rijden, zijn de benzineprijzen blijkbaar niet te duur :+
Eens dat de huizenprijzen te hoog zijn. Ik denk dat vraag en aanbod daar een groter aandeel in heeft dan geld in de markt. Huizen zijn al onbetaalbaar, als je nu de woningmarkt op moet gaan ben je gewoon de lul. Prima dat jij vindt dat er minder rendement mag worden gemaakt, maar als gevolg blijven er minder betaalbare huurwoningen over. Je opmerking is trouwens kenmerkend voor de tijd: ik heb er geen last van, en die paar mensen die uit hun huurwoning worden gezet, tja, jammer voor hen. (Dit geen is geen persoonlijk aanval, pak dit aub niet zo op).
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:19:
[...]

Ik kan mij best inbeelden dat er scenario's zijn die door deze wet ongelukkig uitvallen. Wellicht dat er in de toekomst nog aan de 'parameters' van de puntentelling gedraaid wordt om de criteria te finetunen.
Die scenario's zitten dus in de particuliere hoek, en die stappen dus uit. En die roepen dus het hardst.

[ Voor 10% gewijzigd door s020506 op 19-07-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:23
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:36:
Beperkt risico voor wie? Een niet-betalende huurder kost de verhuurder een hoop moeite, hoofdpijn en potentieel veel geld. De huurder zelf heeft toch een dak boven z'n hoofd nodig en gaat zich noodgedwongen in de schulden werken, stelen, louche dealtjes sluiten, etc.
Precies dat risico (of een gesloopt/uitgewoond pand) zou in de huurprijs verwerkt horen te zijn... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:36:
[...]

je gaat er vanuit dat mensen die een hoge huur betalen dan automatisch geen geld meer hebben voor de rest.

Dat zal ongetwijfeld opgaan in een aantal gevallen, maar er zullen veel mensen in de randstad zijn die huren van 1500-2000 eu/pm gewoon kunnen dragen zonder in de criminaliteit te vervallen.

Het financiele risico van een huurder is voor de woning heel beperkt. Hooguit de borg, die je al betaald hebt en dus eigenlijk geen actueel financieel risico meer kan vormen. Financiële risico's liggen dan buiten de woning maar eerder op onverwachte uitgaven voor een wasmachine of auto e.d.

Bij een woning eigenaar liggen die risico's heel anders en moet ook een deel gebufferd worden voor onderhoud en vervanging van woning gerelateerde zaken.

Een huurder beschermen is opzich prima, ben ik niet tegen. Laten we elkaar daar de hand schudden. Ik denk alleen niet dat deze wet daar de oplossing voor gaat zijn. Hoe dan wel? Geen idee eigenlijk. Maar om huurders en kopers op de zelfde manier financieel te beschermen dat gaat wel een beetje te ver. Die bescherming van kopers komt bovendien weer voort uit het risico van de financierder.

Het risico van een huurwoning ligt volledig bij de verhuurder. Dus moeten we eigenlijk met deze beredenatie kijken naar minimale huurprijzen om te voorkomen dat verhuurders geen dief zijn van hun eigen portemonnee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
s020506 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:43:
[...]

Ik heb even naar mijn financien gekeken, ik kom op ongeveer op 1%. Ligt er een beetje aan hoe onderhoud uitvalt, maar daar moet je ook voor reserveren. En andere investeringsmiddelen hebben inderdaad ook risico, maar je hebt een stuk minder gezeik met een indexfonds. En waarschijnlijk is het huren netto gezien wat duurder, maar daar krijg je ook flexibiliteit en gemak voor terug. Gaan we echt alles optellen?

Edit, vergeten je vraag te beantwoorden. Mijn verhuurobject heeft label B. Dat er geld bij moet is puur het verhogen van de belasting en het verlagen van de huurprijs. Heb ik ook nog niet gehad over dat de huurprijs beperkt verhoogd mag worden, maar dat de kosten vrolijk met de inflatie mee stijgen.
Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting :Y waardeer ik zeer!
Eens dat de huizenprijzen te hoog zijn. Ik denk dat vraag en aanbod daar een groter aandeel in heeft dan geld in de markt. Huizen zijn al onbetaalbaar, als je nu de woningmarkt op moet gaan ben je gewoon de lul. Prima dat jij vindt dat er minder rendement mag worden gemaakt, maar als gevolg blijven er minder betaalbare huurwoningen over. Je opmerking is trouwens kenmerkend voor de tijd: ik heb er geen last van, en die paar mensen die uit hun huurwoning worden gezet, tja, jammer voor hen. (Dit geen is geen persoonlijk aanval, pak dit aub niet zo op).
No offence taken *O*
Maar je geeft aan dat vraag en aanbod een groter aandeel heeft dan geld in de markt. Maar de enige reden dát er momenteel overboden kán worden, en zoveel geld neergelegd kán worden door een groep, is dus het geld in de markt. Mijn zwager heeft zijn huis tijdens de initiele boom verkocht, en daar was iemand die fluitend 30.000 euro meer bood dan de andere bieders... op een huis van 100.000 euro -O- Was eigenlijk een typische pensioenwoning. Niet groot, plat dak, maar voor met zijn tweeen/alleen op de oude dag prima.

Die persoon kon makkelijk overbieden, want geld was geen probleem (uit de randstad, ook al op leeftijd). Daar kun je als starter (die ook vaak dat soort huizen kunnen betalen) niet tegenop. Dus forceer je mensen indirect naar de huur.

Mijn zwager was er blij mee natuurlijk. Want daardoor kon hij ook wat meer overbieden en kon hij zijn favoriete huis mooi betalen. Maar op die manier zorgt dat extra kapitaal dus juist ervoor dat starters, mede door strenge (terechte!) regelgeving over lenen heel lastig iets kunnen kopen. En met hoge huren is kopen nóg lastiger want sparen is direct ook lastiger.

Ik ben zelf echt blij dat ik niet in de generatie 20'ers val, maar een 30'er ben. Want ik kon:
  • Eerst particulier huren voor 375 per maand (enkel verdieping van een vrij afgeleefd huis) waardoor we goed konder sparen
  • Vervolgens kopen op de bodem van de markt. Wat we hebben gekocht hebben we 30.000 onder geboden en het stond al een jaar op de markt. Aankoopkeuring/Taxatie deed je standaard en problemen moesten eerst opgelost.
  • Daarnaast kon je 105% lenen. Dus eigen geld meenemen? Nee de aankoopkosten + huis pastte volledig in de hypotheek!
  • Daarna zijn de huizenprijzen enkel gestegen, met lage inflatie en prima loonsverhogingen in mijn sector.
Als je dat vergelijkt met nu:
  • Goedkoop huren zodat je kan sparen? Door het tekort stegen de prijzen enkel. En vaak ook met het maximum wat mocht. Dus sparen is lastig
  • Huizenprijzen zijn sky-high, dus je moet aardig wat inkomsten hebben wil je iets kunnen kopen.
  • Vaste contracten zijn lastiger dan ooit, dus voldoen aan de inkomenstoets is veel lastiger.
  • 105% lenen? HAH! nee je moet een filnke zag eigen geld hebben, zeker met het overbieden... En dat sparen is juist lastiger.
Wat betreft het aantal huurwoningen: Ik heb vooral anekdotes gezien van een aantal huurders die willen verkopen. Echter, de vraag is of dat ook echt de trend is of dat men wel klaagt maar gewoon blijft verhuren... Beetje zoals Twitter: Men schreeuwt wel moord en brand, maar blijft rustig zitten.

Verder wel eens dat het aantal huurwoningen niet nog lager moet. En als er inderdaad aanwijzingen zijn dat het lage rendement zorgt voor minder huurwoningen moet men daar wel kritisch naar kijken.
ericplan schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:30:
[...]

WOZ is verwerkt in het puntensysteem, dus locatie werkt door in de huur.
Ah die wist ik niet _/-\o_ Ben zeker geen kenner op dit gebied (want geen verhuurder of huurder). Dus bedankt voor de info O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Waah schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:03:
[...]
Wat betreft het aantal huurwoningen: Ik heb vooral anekdotes gezien van een aantal huurders die willen verkopen. Echter, de vraag is of dat ook echt de trend is of dat men wel klaagt maar gewoon blijft verhuren... Beetje zoals Twitter: Men schreeuwt wel moord en brand, maar blijft rustig zitten.

Verder wel eens dat het aantal huurwoningen niet nog lager moet. En als er inderdaad aanwijzingen zijn dat het lage rendement zorgt voor minder huurwoningen moet men daar wel kritisch naar kijken.
Uit de link die hiervoor gepost is:
"Wij hebben zo'n dertig nieuwe huurovereenkomsten afgesloten in het gereguleerde middenhuursegment", zegt Vesteda, dat zo'n 28.000 huurwoningen heeft. "De 'oude' huur lag al onder de nieuwe maximumhuur, dus huren werden niet verlaagd."
Achmea Real Estate (27.000 woningen) zegt dat de wet geen impact heeft op het overgrote deel van de huren. "In totaal zorgt de wet voor 0,4 procent minder huurinkomsten.(..)
Bij de internationale vastgoedbelegger Greystar (5000 woningen) waren de meeste huren al in lijn met het puntensysteem. "Bij een enkeling moet die maximaal 100 euro omlaag"
Het woninginvesteringsfonds van verzekeraar ASR (5500 woningen) verwacht een beperkte impact. "Wij voeren al jarenlang een vrij gematigd huurverhogingsbeleid."
BPD Woningfonds (1400 woningen, wil fors groeien) zegt dat de wet geen negatieve invloed heeft op de huren.
Bij Bouwinvest (19.000 woningen) moet bij zo'n 875 woningen de huur omlaag bij een nieuw contract. "Dit lage aantal benadrukt onze inzet om redelijke huren te hanteren.
Trek zelf je conclusies.

Eentje die zegt gespreid over 10 jaar zo'n 90% te gaan verkopen:
Een verhuurder die wel veel gaat verkopen is Heimstaden (13.000 woningen). "De gemiddelde huur van een woning in het middensegment daalt bij ons met 77 euro, van 1022 naar 945 euro". (..) Heimstaden wil 90 procent van vrijkomende woningen verkopen, jaarlijks zo'n 1250 huizen.
Over Heimstaden:
Heimstede heeft in het verleden van een Engelse belegger, Round Hill, in een klap 9500 woningen aangeschaft in 2014, zegt Boelhouwer. Dat zijn dan weer woningen die waren van het Wooninvesteringsfonds (WIF), dat was een corporatie die kocht woningen van andere corporaties die in financiële nood verkeerden.

'Heimstaden heeft die woningen gekocht met het idee ze op te knappen, te verduurzamen en in het middensegment te verhuren. Het gaat om wat oudere woningen.'
https://www.bnr.nl/nieuws...d-nieuws-voor-woningmarkt
Klinkt als een partij die voor een habbekrats verouderde ex-corporatie woningen heeft gekocht, niet verduurzaamd heeft en toch jarenlang huur heeft gevangen. Oh wat vreselijk om die te zien gaan en de woning te verliezen aan een koper die op zoek is naar een eigen huisje om deze op te knappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s020506
[...]

Bedankt voor je duidelijke uiteenzetting :Y waardeer ik zeer!

[...]

No offence taken *O*
Maar je geeft aan dat vraag en aanbod een groter aandeel heeft dan geld in de markt. Maar de enige reden dát er momenteel overboden kán worden, en zoveel geld neergelegd kán worden door een groep, is dus het geld in de markt. Mijn zwager heeft zijn huis tijdens de initiele boom verkocht, en daar was iemand die fluitend 30.000 euro meer bood dan de andere bieders... op een huis van 100.000 euro -O- Was eigenlijk een typische pensioenwoning. Niet groot, plat dak, maar voor met zijn tweeen/alleen op de oude dag prima.

Die persoon kon makkelijk overbieden, want geld was geen probleem (uit de randstad, ook al op leeftijd). Daar kun je als starter (die ook vaak dat soort huizen kunnen betalen) niet tegenop. Dus forceer je mensen indirect naar de huur.

Mijn zwager was er blij mee natuurlijk. Want daardoor kon hij ook wat meer overbieden en kon hij zijn favoriete huis mooi betalen. Maar op die manier zorgt dat extra kapitaal dus juist ervoor dat starters, mede door strenge (terechte!) regelgeving over lenen heel lastig iets kunnen kopen. En met hoge huren is kopen nóg lastiger want sparen is direct ook lastiger.

Ik ben zelf echt blij dat ik niet in de generatie 20'ers val, maar een 30'er ben. Want ik kon:
  • Eerst particulier huren voor 375 per maand (enkel verdieping van een vrij afgeleefd huis) waardoor we goed konder sparen
  • Vervolgens kopen op de bodem van de markt. Wat we hebben gekocht hebben we 30.000 onder geboden en het stond al een jaar op de markt. Aankoopkeuring/Taxatie deed je standaard en problemen moesten eerst opgelost.
  • Daarnaast kon je 105% lenen. Dus eigen geld meenemen? Nee de aankoopkosten + huis pastte volledig in de hypotheek!
  • Daarna zijn de huizenprijzen enkel gestegen, met lage inflatie en prima loonsverhogingen in mijn sector.
  • Goedkoop huren zodat je kan sparen? Door het tekort stegen de prijzen enkel. En vaak ook met het maximum wat mocht. Dus sparen is lastig
  • Huizenprijzen zijn sky-high, dus je moet aardig wat inkomsten hebben wil je iets kunnen kopen.
  • Vaste contracten zijn lastiger dan ooit, dus voldoen aan de inkomenstoets is veel lastiger.
  • 105% lenen? HAH! nee je moet een filnke zag eigen geld hebben, zeker met het overbieden... En dat sparen is juist lastiger.

[...]

Ah die wist ik niet _/-\o_ Ben zeker geen kenner op dit gebied (want geen verhuurder of huurder). Dus bedankt voor de info O-)
Beetje lastige aan een huis is, je hebt gewoon geen keus. Je moet ergens wonen. We gaan er naar toe dat als je wilt wonen, je moet kopen. En dat je geen grotere hypotheek kan nemen omdat we een jaar of 15 geleden op harde manier hebben moeten leren dat aan lenen wel gewoon een risico zit. (Dat risico is prima beheersbaar, maar blijkbaar moeten we sommigen daarmee helpen, waardoor anderen de dupe zijn, maar dat terzijde.) Niet iedereen kan meer een hypotheek krijgen om iets te kopen. En de huurmarkt wordt kleiner. Waar moeten die mensen blijven?

En het zijn nog anekdotes omdat de huurder er nog in zit. Verkopen met huurder doe je alleen als je echt niet anders kan. Zodra die vertrokken is gaan de verhuurders overwegen wat ze gaan doen. En misschien valt het mee (en dat hoop ik ook), maar ik ben bang dat als het niet mee valt, er een groep hard geraakt wordt. Een groep die al onder aan de ladder staat. En dat is misschien ook wel mijn kritiek op deze wet, en de lijn van de afgelopen jaren: blijkbaar kunnen we het niet accepteren dat om het voor iedereen goed te doen, er sommigen mensen het iets beter hebben. In plaats daarvan heeft niemand het supergoed, maar sommigen vallen er aan de onderkant vanaf. Dit is waarschijnlijk ietwat offtopic :)

Ik snap je voorbeeld, een aantal jaar geleden kon je makkelijker overbieden. En ook ik had het geluk dat een grotere woning een afweging was tov een lagere hypotheek (net geen 30er meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik

Een aantal toevoegingen.

Je kunt nu tot 100% van de woning financieren op basis van de taxatie. De taxaties zijn over het algemeen ook hoog en houden het tempo van overbieden vaak wel bij. Dus als je als starter een woning koopt onder de grens van 440k koopt ben je vrijgesteld van overdrachtsbelasting. Als je dan kijkt naar hoeveel geld je mee moet nemen is dat gewoon relatief beperkt. Eigenlijk alleen kosten voor de taxatie, financiering en akte opstelling bij de notaris. Met een paar duizend euro ben je een heel eind. Dus die paar duizend euro is wat je nodig hebt wanneer je nu een huis koopt. Even er vanuit gaande dat je zelfs na het overbieden nog binnen de taxatie blijft. Mijn ervaring is dat dit meestal wel lukt. Dus de kosten om een huis te bemachtigen zijn eigenlijk lager dan ooit als starter. Nu zit het alleen niet meer in je lening verwerkt.

Met de hoogte van het inkomen ben ik het eens. Je moet inderdaad redelijk goed verdienen om de stap te maken naar een mooie koopwoning. Maar er is ook nog een onderkant van de koopmarkt waar je met twee modale inkomens een heel eind komt. Zelf woon ik in een forensstad op 25 minuten vanaf Amsterdam. Hier kun je rond de 300k nog een 'redelijk' huis kopen. Dat kan met twee beneden modale inkomens aangekocht worden. Wat ik merk bij vrienden is dat dat 'redelijke' huis als inferieur gezien wordt omdat er geen visgraad ligt, en de keuken is oud, en de badkamer is niet gestyled. Wensen, dromen en mogelijkheden groeien ver uit elkaar tegenwoordig.

Vaste contracten zijn makkelijker dan ooit. Krapte op de arbeidsmarkt maakt dat je alles kunt onderhandelen, ook contractvorm. Het bedrijf waar ik voor werk geeft nu vaste contracten uit aan functiegroepen waar dat 5 jaar geleden ondenkbaar was.

Duur huren en niet kunnen sparen, dat is inderdaad een probleem. Die paar duizend euro die je minimaal nodig gaat hebben voor een koopwoning kan een probleem zijn als je een marginaal inkomen hebt. Toch zou ik iedereen adviseren om die vakantie een keer te laten schieten en die paar duizend euro te hebben liggen om wél op de kooptrein te springen. Ook al koop je onderkant van de markt.

Er liggen echt op dit moment ook gewoon kansen voor starters. Maar niet op de Herengracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@dikkiedik Ik ben het grotendeels met je eens, zo hebben wij het ook gedaan en nu kunnen we "doorgroeien". Echter door hoge maandlasten (rente) en oplopende woonprijzen krijg je wel steeds minder per euro die je beschikbaar hebt. Daarmee zeg ik niet dat er niets is, maar stel je woont op 25 autominuten en 180 OV-minuten van je werk en een auto is out of the question (genoeg redenen te bedenken) - dan kom je al niet uit. En dat is in ieder geval wat ik veel zie bij mensen om me heen, met name mensen met maatschappelijke banen in het onderwijs, zorg, etc. - zeker als de partner dat ook heeft.

Daarentegen woon ik in Schiedam met eveneens prachtige woonkansen als je onderaan in de markt wil beginnen, maar ik hoor dan altijd hoe slecht Schiedam wel niet is. Ben ik het niet mee eens, al woon ik wel in een prachtig gedeelte (truth be told). Met 20 minuten fietsen ben ik in Rotterdam Centrum en met 5 min lopen sta ik op een metro-, trein-, tram- en busstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
N1ckk schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:47:
@dikkiedik Ik ben het grotendeels met je eens, zo hebben wij het ook gedaan en nu kunnen we "doorgroeien". Echter door hoge maandlasten (rente) en oplopende woonprijzen krijg je wel steeds minder per euro die je beschikbaar hebt. Daarmee zeg ik niet dat er niets is, maar stel je woont op 25 autominuten en 180 OV-minuten van je werk en een auto is out of the question (genoeg redenen te bedenken) - dan kom je al niet uit. En dat is in ieder geval wat ik veel zie bij mensen om me heen, met name mensen met maatschappelijke banen in het onderwijs, zorg, etc. - zeker als de partner dat ook heeft.

Daarentegen woon ik in Schiedam met eveneens prachtige woonkansen als je onderaan in de markt wil beginnen, maar ik hoor dan altijd hoe slecht Schiedam wel niet is. Ben ik het niet mee eens, al woon ik wel in een prachtig gedeelte (truth be told). Met 20 minuten fietsen ben ik in Rotterdam Centrum en met 5 min lopen sta ik op een metro-, trein-, tram- en busstation.
hier is het 25 minuten met de auto en met OV ook 25 minuten naar Amsterdam. De wijken met de koopkansen voor starters liggen bovendien vrij dicht tegen het centrum aan. Op maximaal 10 minuten fietsafstand tot het station.

Dat je minder krijgt per uitgegeven euro, dat klopt ook. Maar mensen met een vaste baan zien een groot deel van deze euro's wel weer terug in loonontwikkeling. Wij hebben net weer een nieuwe CAO en ik ben wederom geschokt over hoeveel poen we er bij krijgen. Zeker nu de inflatie redelijk onder controle lijkt zijn weer verhogingen van 10%+ bijna idioot over relatief korte looptijd.

Ik ben er blij mee hoor, maar op deze manier is het natuurlijk volkomen te begrijpen dat huizenprijzen zo giga hard mee blijven stijgen. De vakbonden zetten nog altijd in op 'koopkracht verbeterende' CAO's. Dus inflatie + nog meer...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 17:28
Waarom word er niet gewoon met de woz waarde van een pand, de huur bepaald.

bv. 0,5% van de woz mag je vragen aan maand huur.

400.000 / 200 = 2000 euro max huur.

Dus als de overheid/gemeente de woz waarde hard laat stijgen, weet je waar de oorzaak ligt. ( hun vangen belasting geld over de woz )

Nu is het simpel naar de particuliere verhuurder wijzen, terwijl de overheid / gemeente en banken de prijs hoog houden.

Alles hoort gewoon in verhouding te staan.

Ook vind ik dat een sociale huurwoning niet bewoond mag worden boven een x bedrag aan looninkomsten.
Maar ja voor 600 a 700 euro huur zou ik ook niet gaan kopen, maar lekker genieten van je leven. ( YOLO )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:02
[...]

Als je geen huurwoning hebben beter vindt dan een dure huurwoning is dat inderdaad het beoogde effect. Of de huurders het daar ook mee eens zijn vraag ik me echter af.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Aangezien het eerst verhuurd werd en nu zonder problemen verkocht gaat worden zie ik de ironie niet echt? Zeker niet als je bedenkt dat degene die eerst duur huurde nu dus geen woning meer kan huren.
Tja, en zo krijg ik het idee dat de voorstanders geen flauw benul hebben van hoe de huur en koopmarkt werken en wat deze wet daadwerkelijk voor impact gaat hebben. Maar dat voegt weinig toe aan de discussie Meestal vermeldt ik dat dan ook maar niet en kom ik na een half jaartje wel terug met de gevolgen die in de praktijk volgen. Helaas komen die veelal niet overeen komen met waarvoor de wet zogenaamd zou zijn (al zou ik veel liever aangenaam verrast worden)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Waah schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Aantal vragen dan:

De grote verhuurders zijn grootschalig en kunnen daarmee met wat mindere marges ook blijven draaien. Zeker omdat de markt redelijk stabiel is en er dus ook investeerders zijn die daar in investeren. En ook dat zijn vaak weer de grotere investeerders, omdat die een mix van hoog rendement/hoog risico en laag rendement/laag risico willen hebben.

Het hele probleem met deze wet is vooral dat ie geen probleem oplost maar puur het probleem verschuift. Eerst had je veel particuliere verhuurders die een huis verhuurden. Nu gaan die het huis verkopen. Daarmee verschuif je het probleem van dure huurhuizen naar minder huurhuizen. En maak je het probleem aan de koopkant weer net iets minder. Netto verandert er dus helemaal niets, er zijn alleen nu wat huurders die geen huis meer hebben en wat kopers die een huis hebben kunnen kopen.
Het probleem hiermee is dat als je het duurder maakt, je krijgt dat een auto een luxe-artikel wordt die niet meer betaalbaar is voor de armere mensen. De maatschappij is echter ingericht op een auto, zeker voor de armeren omdat die vaak buiten de centra leven en toch bij hun werk moeten kunnen komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:27:
[...]

Het probleem hiermee is dat als je het duurder maakt, je krijgt dat een auto een luxe-artikel wordt die niet meer betaalbaar is voor de armere mensen. De maatschappij is echter ingericht op een auto, zeker voor de armeren omdat die vaak buiten de centra leven en toch bij hun werk moeten kunnen komen.
Waarom zou er zo veel werk zitten in de centra, ik heb zelf ook alleen een fiets en kan overal komen in toch een zeer uitgestrekte stad. Soms is het 7,5km fietsen, maar dat is 20 minuten ofzo.

Juist armere mensen zie ik vaak op de fiets naar de industrie terreinen, die juist niet in het centrum liggen.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
JDx schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:53:
[...]
Waarom zou er zo veel werk zitten in de centra, ik heb zelf ook alleen een fiets en kan overal komen in toch een zeer uitgestrekte stad. Soms is het 7,5km fietsen, maar dat is 20 minuten ofzo.

Juist armere mensen zie ik vaak op de fiets naar de industrie terreinen, die juist niet in het centrum liggen.
Als je rijker bent en niet kunt koop je een auto. Ben je armer en kun je niet, moet je werkeloos thuis gaan zitten. Het gaat dus niet om de mensen die het wel kunnen, het gaat juist om de mensen die het niet kunnen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:56:
[...]

Als je rijker bent en niet kunt koop je een auto. Ben je armer en kun je niet, moet je werkeloos thuis gaan zitten. Het gaat dus niet om de mensen die het wel kunnen, het gaat juist om de mensen die het niet kunnen.
Niet kunnen wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Fietsen of op een andere manier bij je werk te komen.

[removed]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Aangezien het eerst verhuurd werd en nu zonder problemen verkocht gaat worden zie ik de ironie niet echt? Zeker niet als je bedenkt dat degene die eerst duur huurde nu dus geen woning meer kan huren.

[...]

Tja, en zo krijg ik het idee dat de voorstanders geen flauw benul hebben van hoe de huur en koopmarkt werken en wat deze wet daadwerkelijk voor impact gaat hebben. Maar dat voegt weinig toe aan de discussie Meestal vermeldt ik dat dan ook maar niet en kom ik na een half jaartje wel terug met de gevolgen die in de praktijk volgen. Helaas komen die veelal niet overeen komen met waarvoor de wet zogenaamd zou zijn (al zou ik veel liever aangenaam verrast worden)
Alright, de ironie voor je uitgelegd:
- overheid voert wet in tegen te hoge huren (ten opzichte van wat de woning biedt)
- tweaker noemt voorbeeld van "uitgeleefd huurhok van pandjesbaas" dat in de verkoop gaat vanwege verlies business case
- dat pand wordt in het voorbeeld veel te hoog in de markt gezet waardoor de starters het niet kunnen betalen en de doorstromers het niet eens willen betalen. "De markt heeft altijd gelijk" wordt hier wel eens geroepen.
- wet doet precies waarvoor het bedoeld is: het voorkomen van excessieve huren van pandjesbazen die hun panden veel te hoog waarderen (of dat nu de huur of verkoopprijs is).

Die wet is nooit bedoeld om huurwoningen te behouden en creëren, maar om Jan/Piet/Kees "de belegger" met enkele huurwoningen te beperken in het uitknijpen van huurders. Dat daarbinnen altijd treurige scenario's/anekdotes vallen als bijvangst van zo'n wet, is inherent aan een grens stellen.
Daarnaast heb ik in de post ervoor een handvol quotes van grote beleggers geplaatst die nul problemen voorzien met de huurregulering. Iets met startkapitaal, schaalvoordeel en laag rendement/laag risico portfolio enzo. En zij zorgen met hun investeringen wél voor nieuwe woningen.
Maar goed, je zult hier inderdaad over een half jaar komen posten dat je gelijk had, want onderbuikgevoel wint het van feiten uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Zelfs al zit dit kabinet de rit uit, die tijd is beslist onvoldoende om de problemen met woningtekorten op te lossen. Het gaat erom dat een regering lijnen uitzet voor de komende tien jaar of verder. En om zo'n beleid enige kans van slagen te geven zal dat toch een gematigde lijn moeten zijn. Alle sociale woningen verkopen is het niet, alle privé-vastgoed verbieden gaat het ook niet worden.

Wet Betaalbare Huur en Wet Opkoopbescherming zijn kleine maatregelen om excessen eruit te halen. Heel vergelijkbaar met een verbod op het doorverkopen van concertkaartjes. De woningmarkt is niet vrij, zal dat ook nooit worden. Het tekort zal altijd blijven, er is een flinke latente vraag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:14:
[...]

Alright, de ironie voor je uitgelegd:
- overheid voert wet in tegen te hoge huren (ten opzichte van wat de woning biedt)
- tweaker noemt voorbeeld van "uitgeleefd huurhok van pandjesbaas" dat in de verkoop gaat vanwege verlies business case
- dat pand wordt in het voorbeeld veel te hoog in de markt gezet waardoor de starters het niet kunnen betalen en de doorstromers het niet eens willen betalen. "De markt heeft altijd gelijk" wordt hier wel eens geroepen.
- wet doet precies waarvoor het bedoeld is: het voorkomen van excessieve huren van pandjesbazen die hun panden veel te hoog waarderen (of dat nu de huur of verkoopprijs is).
Het enige probleem is dat dat huis in de praktijk voorheen verhuurd werd, en alsnog voor een goede prijs verkoch tgaat worden. Dat hier in theorie de ironie in zit snap ik, de praktijk is alleen toch wat anders en dan verdwijnt die ironie volledig.
Die wet is nooit bedoeld om huurwoningen te behouden en creëren, maar om Jan/Piet/Kees "de belegger" met enkele huurwoningen te beperken in het uitknijpen van huurders. Dat daarbinnen altijd treurige scenario's/anekdotes vallen als bijvangst van zo'n wet, is inherent aan een grens stellen.
Daarnaast heb ik in de post ervoor een handvol quotes van grote beleggers geplaatst die nul problemen voorzien met de huurregulering. Iets met startkapitaal, schaalvoordeel en laag rendement/laag risico portfolio enzo. En zij zorgen met hun investeringen wél voor nieuwe woningen.
Maar goed, je zult hier inderdaad over een half jaar komen posten dat je gelijk had, want onderbuikgevoel wint het van feiten uiteraard.
Ik geef net aan dat ik wacht op de feiten om de onderbuikgevoelens die hier nu geuit worden te weerleggen. Apart dus dat je aankomt dat ik met onderbuilkgevoelens zou terug komen 8)7

Maar om een voorschotje te nemen (en ja, dit zijn nog geen feiten maar voorspellingen) over wat er met deze wet gaat gebeuren, wat je aan cijfers gaat krijgen en wat er in de praktijk precies zal gebeuren. De particulieren en kleinere beleggers gaan uitstappen. De mensen die in die huizen zaten, zullen nu geen huis meer kunnen huren, want die is net verkocht. Gevolg is dat je een groep mensen krijgt die in plaats van een hoge huur, nu geen huis meer heeft. Hierdoor valt er een stuk van het hogere middensegment weg waardoor de gemiddelde huren zullen dalen. Het tekort aan huurwoningen zal echter oplopen.

Op papier lijkt het alsof de wet heeft gedaan wat ie moet doen, in de praktijk zorg je voor een nog minder bereikbare huurmarkt.

En zoals ik al vaker heb gezegd, als het je puur gaat om de kleinere belegger weg te jagen doet de wet prima zijn werk, maar breng het dan niet alsof je wat gaat doen aan de huurprijzen, want die veranderen hier niet mee (ja, het gemiddelde zal iets zakken omdat een deel boven het gemiddelde er nu niet meer is). En op de koopmarkt zul je dan even wat extra woningen zien, maar gezien het tekort dat er is, zal het verdwijnen van huizen op de huurmarkt meer impact hebben dan de extra huizen die je krijgt op de koopmarkt.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:44:
[...]

Het enige probleem is dat dat huis in de praktijk voorheen verhuurd werd, en alsnog voor een goede prijs verkoch tgaat worden. Dat hier in theorie de ironie in zit snap ik, de praktijk is alleen toch wat anders en dan verdwijnt die ironie volledig.

[...]

Ik geef net aan dat ik wacht op de feiten om de onderbuikgevoelens die hier nu geuit worden te weerleggen. Apart dus dat je aankomt dat ik met onderbuilkgevoelens zou terug komen 8)7

Maar om een voorschotje te nemen (en ja, dit zijn nog geen feiten maar voorspellingen) over wat er met deze wet gaat gebeuren, wat je aan cijfers gaat krijgen en wat er in de praktijk precies zal gebeuren. De particulieren en kleinere beleggers gaan uitstappen. De mensen die in die huizen zaten, zullen nu geen huis meer kunnen huren, want die is net verkocht. Gevolg is dat je een groep mensen krijgt die in plaats van een hoge huur, nu geen huis meer heeft. Hierdoor valt er een stuk van het hogere middensegment weg waardoor de gemiddelde huren zullen dalen. Het tekort aan huurwoningen zal echter oplopen.

Op papier lijkt het alsof de wet heeft gedaan wat ie moet doen, in de praktijk zorg je voor een nog minder bereikbare huurmarkt.

En zoals ik al vaker heb gezegd, als het je puur gaat om de kleinere belegger weg te jagen doet de wet prima zijn werk, maar breng het dan niet alsof je wat gaat doen aan de huurprijzen, want die veranderen hier niet mee (ja, het gemiddelde zal iets zakken omdat je een deel boven het gemiddelde er nu niet meer is). En op de koopmarkt zul je dan even wat extra woningen zien, maar gezien het te kort dat er is, zal het verdwijnen van huizen op de huurmarkt meer impact hebben dan de extra huizen die je krijgt op de koopmarkt.
Kleine (of grote) nuance hierin:
1. een niet te onderschatten deel dat huurt zou graag willen kopen. Een huurhuis dat vrijkomt voor de koop, is een verlaging van de druk op de huurmarkt.
2. de grote beleggers geven aan hun prijzen niet of minimaal te moeten verlagen.
3. de particuliere belegger die wél uitkomt hoor je niet.

Daarom probeer ik hier al langer aan te geven dat het negatieve sentiment omtrent deze wet wat realistischer benaderd mag worden t.a.v. de daadwerkelijke cijfers/impact en het feit dat er een grote(re) groep huurders is die wél profijt heeft van de wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dikkiedik
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:15:
[...]

1. een niet te onderschatten deel dat huurt zou graag willen kopen. Een huurhuis dat vrijkomt voor de koop, is een verlaging van de druk op de huurmarkt.
2. de grote beleggers geven aan hun prijzen niet of minimaal te moeten verlagen.
1. Dat zal ongetwijfeld. Maar de vraag is hoeveel van deze mensen tegen de huidige marktontwikkelingen kúnnen kopen. Als ze dat niet kunnen zijn het geen serieuze kopers. Zeker als ze goedkoop een een gezinswoning kunnen huren zal de aankoop van een tussenwoning of groter dan dat lastig worden met een beperkt inkomen (relatief tov wat ze willen kopen).

2. Dat is mooi. Toch verbaasd mij dat niet zo heel erg doordat deze grote partijen bijna altijd grote projecten hebben gekocht of laten bouwen. De particuliere verhuurder zit ook in andere segmenten.

3. Die hoor je wel hoor. Zat mensen te vinden die aangeven dat ze kiet kunnen draaien. Maar voor kiet draaien ga je dat natuurlijk niet blijven doen door het potentieel verloren rendement.

Ik denk dat er geen negatief sentiment is. In elk geval, ik ben niet negatief over de wet zelf. Vooral kritisch op de potentiële gevolgen. Bovendien is deze wet de eerste écht grote stap waar we de woningmarkt gaan ontmartken. Dat is iets wat ik als liberaal met argusogen aanzie. Wat is de volgende stap? En welke markten gaan we nog meer aanpakken?

En dan hoor ik nu graag weer dat wonen een recht is en er geen markt van gemaakt had moeten worden etc etc. Maar dit is echt een fundamenteel verschil in denken en politieke kleur. Een overheid schetst de kaders, de markt doet de rest. De kaders worden alleen erg smal op de huurmarkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
[...]

Klopt natuurlijk, maar uiteindelijk houd je evenveel huizen. Dus de woonmarkt als geheel help je niet.
Klopt, die werken met lagere winsten, mede omdat ze minder risico lopen. Als je maar 1 huis verhuurt moet je meer marge over houden ivm eventuele onkosten. Bij een grote belegger middelt dat uit en heb je dus procentueel gezien minder nodig.
Maar die zijn er niet veel meer. Als ik hier in de buurt kijk zijn de enigen die hun huurhuis niet in de verkoop zetten degenen die kinderen hebben en ze later daar aan willen verkopen.
Daarom probeer ik hier al langer aan te geven dat het negatieve sentiment omtrent deze wet wat realistischer benaderd mag worden t.a.v. de daadwerkelijke cijfers/impact en het feit dat er een grote(re) groep huurders is die wél profijt heeft van de wijziging.
Het hele probleem is dat er geen groep huurders is die profijt van deze wijziging heeft. Zoals je zelf al aangeeft verandert er bij de grote cooperaties weinig. En degene waar wel echt veel verandert zullen veelal in de verkoop gaan.

Daarbij zul je mij nog steeds niet horen zeggen of ik voor/tegen deze wet ben. Ik ben er vooral op tegen dat er gesteld wordt dat deze wet de huurmarkt zal gaan helpen. En dat is gewoon niet waar. Deze wet doet niets meer of minder dan de verdeling huur/koop iets veranderen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:59
Philip Ross schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:01:
[...]

Woningprijzen opdrijven was bewust beleid in NL in de crisis.
Was niet bewust opdrijven van de prijzen.
Meer zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Omdat een groep mensen een huis niet konden betalen werden 2e salarissen steeds voor meer % meegeteld.

Typisch een gebrek aan toekomstige visie. Dat heeft Rutte in 3 a 4 termijnen toch slecht gedaan. Nu weet hij ook niet vooraf dat hij zoveel termijnen kreeg, maar je ziet in moderne democratische landen toch vaak dat er beslissingen worden gemaakt om een probleem op korte termijn "op te lossen" wat nadelig voor de toekomst is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
redwing schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:32:
[...]

Maar die zijn er niet veel meer. Als ik hier in de buurt kijk zijn de enigen die hun huurhuis niet in de verkoop zetten degenen die kinderen hebben en ze later daar aan willen verkopen.
Even de overige punten die al meermaals de revue zijn gepasseerd weggelaten. Maar ik denk/hoop niet dat deze wet gebaseerd is op een tweaker die "in de buurt kijkt en ziet". Het gaat om het grote geheel. Het verkleinen van het verschil tussen de woonlasten van huur en koop is beter voor Nederland als geheel.
Als particulier verhuurder zou je (buiten overige kosten) ook niet moeten kijken naar het complete hypotheekcomponent voor het bepalen van verhuurprijzen, maar enkel het rentedeel. De rest is namelijk een spaarpot in de vorm van aflossing.

Ik kan mij nog de periode herinneren dat kopen duurder was dan huren (hieronder als percentage van de WOZ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5kCXvHmpX3Wm8SWGWAdk656RYpg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QZ88V2B7PWLlFWLdCsn5IVbF.webp?f=fotoalbum_large
https://www.dnb.nl/algeme...werkt-welvaartsverhogend/

Het is dan ook krom om als particuliere verhuurder de volledige kosten (zonder oog voor waardeopbouw) bij de huurder te leggen. Maar als je als particulier vindt dat dat wel zo is en ergens anders denkt beter rendement te halen, so be it.

dikkiedik schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:27:
[...]

1. Dat zal ongetwijfeld. Maar de vraag is hoeveel van deze mensen tegen de huidige marktontwikkelingen kúnnen kopen. Als ze dat niet kunnen zijn het geen serieuze kopers. Zeker als ze goedkoop een een gezinswoning kunnen huren zal de aankoop van een tussenwoning of groter dan dat lastig worden met een beperkt inkomen (relatief tov wat ze willen kopen).

2. Dat is mooi. Toch verbaasd mij dat niet zo heel erg doordat deze grote partijen bijna altijd grote projecten hebben gekocht of laten bouwen. De particuliere verhuurder zit ook in andere segmenten.

3. Die hoor je wel hoor. Zat mensen te vinden die aangeven dat ze kiet kunnen draaien. Maar voor kiet draaien ga je dat natuurlijk niet blijven doen door het potentieel verloren rendement.

Ik denk dat er geen negatief sentiment is. In elk geval, ik ben niet negatief over de wet zelf. Vooral kritisch op de potentiële gevolgen. Bovendien is deze wet de eerste écht grote stap waar we de woningmarkt gaan ontmartken. Dat is iets wat ik als liberaal met argusogen aanzie. Wat is de volgende stap? En welke markten gaan we nog meer aanpakken?

En dan hoor ik nu graag weer dat wonen een recht is en er geen markt van gemaakt had moeten worden etc etc. Maar dit is echt een fundamenteel verschil in denken en politieke kleur. Een overheid schetst de kaders, de markt doet de rest. De kaders worden alleen erg smal op de huurmarkt.
Mijn argument is dat historisch gezien 'de markt' nooit echt grote stappen heeft gemaakt in de woningmarkt en daarentegen zelfs de randjes van acceptabel heeft opgezocht. Zie bijv de revolutiebouw/speculatiebouw.
De nieuwe particuliere bouwers deden dit zonder enige planmatige aanpak of oog voor de lange termijn en gebruikten vaak goedkope materialen. Enkele manco's uit die tijd: slecht geschoolde bouwvakkers, gebruik van te nat hout of goedkopere houtsoorten die gevoelig waren voor houtrot, slechte mortel, stenen die niet doorbakken waren, verf in hoofdzaak gemaakt van water en krijt, en onvoldoende fundering: vaak werden minder heipalen geslagen dan de bouwtekening aangaf of, om de schijn te wekken, werden kortere paalstukken aan de vloerbalken gehangen.

Bouwfraude kende men in die tijd ook al: leveranciers leverden kortere palen dan volgens de bouwtekeningen en bodem noodzakelijk waren, en misschien waren ook wel kortere (lees: goedkopere) besteld door de opdrachtgever. De bouw door dergelijke veelal malafide ondernemers in deze periode zou later bekend worden als revolutiebouw.
Het fenomeen "veel te hoge huren voor slechte woningen" is natuurlijk niets nieuws. We weten uit ervaring ook allemaal hoe de gemiddelde bouwer zich gedraagt op de bouwplaats, waarbij pur en kit de grootste vrienden zijn. Inkopers kunnen altijd wel een dealtje sluiten voor inferieur materiaal en wat je niet ziet bestaat niet (dus afsmeren en dumpen die troep). En zullen we de betonrot/Kwaaitaal vloeren niet vergeten, die voor wat extra winst het uithardingsproces wilden versnellen.

Daarentegen zijn de grootste stappen qua vooruitgang gezet vanuit beperkende en/of afdwingende maatregelen vanuit de overheid, denk aan de verschillende Woningwetten en Bouwbesluiten. Dus ja, ik geloof dat zeker in een primaire markt als wonen regelgeving nodig is voor een bepaalde kwaliteit van leven.
Daarentegen is jouw overtuiging ook niet in de lucht gevallen, aangezien Laisser-faire binnen Nederland al eeuwen redelijk diep geworteld is. We zijn niet voor niks een handelsland. Maar het is toch mooi dat we over dit onderwerp al honderden pagina's vrijelijk kunnen discussiëren. Zo slecht hebben we het hier nog niet :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
geekeep schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:36:
[...]

Even de overige punten die al meermaals de revue zijn gepasseerd weggelaten. Maar ik denk/hoop niet dat deze wet gebaseerd is op een tweaker die "in de buurt kijkt en ziet". Het gaat om het grote geheel. Het verkleinen van het verschil tussen de woonlasten van huur en koop is beter voor Nederland als geheel.
Je ziet dit alleen landelijk en ook de huidige cijfers laten dit al zien. Maar zoals ik al eerder zei, over een half jaartje kunnen we naar de cijfers kijken en zien wat er daadwerkelijk gebeurd is.
Als particulier verhuurder zou je (buiten overige kosten) ook niet moeten kijken naar het complete hypotheekcomponent voor het bepalen van verhuurprijzen, maar enkel het rentedeel. De rest is namelijk een spaarpot in de vorm van aflossing.

Ik kan mij nog de periode herinneren dat kopen duurder was dan huren (hieronder als percentage van de WOZ):
[Afbeelding]
https://www.dnb.nl/algeme...werkt-welvaartsverhogend/

Het is dan ook krom om als particuliere verhuurder de volledige kosten (zonder oog voor waardeopbouw) bij de huurder te leggen. Maar als je als particulier vindt dat dat wel zo is en ergens anders denkt beter rendement te halen, so be it.

Er zullen er best zijn die dat doen, maar als je dat doet ben je inderdaad krom aan het rekenen. Daarbij ben ik ook voor het verkleinen van het kostenverschil tussen kopen en huren, maar daar doet deze wet alleen niets aan. Deze wet verjaagt alleen een deel uit de markt, en dat maakt de huurmarkt niet beter toegankelijk.
[...]

Mijn argument is dat historisch gezien 'de markt' nooit echt grote stappen heeft gemaakt in de woningmarkt en daarentegen zelfs de randjes van acceptabel heeft opgezocht. Zie bijv de revolutiebouw/speculatiebouw.

[...]

Het fenomeen "veel te hoge huren voor slechte woningen" is natuurlijk niets nieuws. We weten uit ervaring ook allemaal hoe de gemiddelde bouwer zich gedraagt op de bouwplaats, waarbij pur en kit de grootste vrienden zijn. Inkopers kunnen altijd wel een dealtje sluiten voor inferieur materiaal en wat je niet ziet bestaat niet (dus afsmeren en dumpen die troep).

Daarentegen zijn de grootste stappen qua vooruitgang gezet vanuit beperkende en/of afdwingende maatregelen vanuit de overheid, denk aan de verschillende Woningwetten en Bouwbesluiten. Dus ja, ik geloof dat zeker in een primaire markt als wonen regelgeving nodig is voor een bepaalde kwaliteit van leven.
Daarentegen is jouw overtuiging ook niet in de lucht gevallen, aangezien Laisser-faire binnen Nederland al eeuwen redelijk diep geworteld is. We zijn niet voor niks een handelsland. Maar het is toch mooi dat we over dit onderwerp al honderden pagina's vrijelijk kunnen discussiëren. Zo slecht hebben we het hier nog niet :).
Volgens mij roep ik vanaf het begin af aan al dat ik vind dat de regering met een plan van aanpak moet komen. Alleen het beste waarmee ze komen zijn regels die het probleem vergroten (verruimen financieren) of wetten die alleen maar de problemen verplaatsen (zoals deze huurwet). Ik wil dus juist minder Laisser-faire :+ Dit is geen markt die je vrij moet laten, maar een markt waar je een grote vinger in de pap moet houden om ervoor te zorgen dat er voldoende gebouwd wordt voor normale prijzen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
[...]
Wil je dan ook rekening gaan houden met de potentiele verliezers van deze wet. Deze groep is misschien klein. Maar als er ook maar 1 geval is dat mensen op straat komen te staan door deze wet, dan is deze wet gefaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
https://www.businessinsid...ere-prijzen-dan-verwacht/

Verkoop doet het goed in ieder geval. Hopelijk niet het laatste zetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
  • Laatst online: 16-09 20:06
hoevenpe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:10:
[...]

In Vlaanderen kan je bijna overal bouwen, vandaar langgerekte lintbebouwing langs doorgaande wegen. Nederland veel meer 'aangeharkt', wat op zich geen nadeel is qua leefbaarheid.
Precies. Aan alle doorgaande wegen, overal woningen aan gebouwd. Dit betekend minder flexibiliteit in de toekomst qua wegen. Wat als je daar een bredere weg wil bouwen? Kan niet.
Weinig wegen in belgie waar niet direct woningen/gebouwen aan zitten.

Nederland denkt daarin qua infrastructuur toch even beter vooruit dan de belgen.
En in belgië heb je in het bouwen meer vrijheid, maar krijg je wel zaken zoals dit:
Wikipedia: Ugly Belgian Houses

Dat is dus de strijd tussen regels en minder regels. Aan beide zitten voor en nadelen aan. Men zegt altijd dat er minder regels moeten komen totdat er minder regels zijn.. En dan klaagt men weer over waarom het zo'n rotzooi is.

Dat zie je altijd. Beste is bestaande regels houden, maar de systemen efficiënter maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Immutable op 21-07-2024 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
@geekeep Wel grappig dat verhaal van de revolutiebouw. Dat is dus EXACT gaande in China. Daar noemen ze het Tofu Dreg woningen: Wikipedia: Tofu-dreg project
Je ziet daar dus ook veel speculatie, short cuts en snel geld verdienen. (Speculatie bubbel)

Met betrekking tot je punt van huur duurder dan een koopwoning. Dat klopt ik wou in 2015 een appartement huren. Ze vroegen 700 euro, ik had nog geen vast contract die zou ik toen binnen enkele weken krijgen.(Had mazzel want het was toen crisis, en ging financieel slecht.)
Reden waarom ik naar een huurhuis keek, ik had maar weinig hoop op een vast contract zeg meerdere collega's die geen contract verlenging kregen. Dus dacht, dat is mijn lot. Het ging toen slecht ook.

Toen ik mijn vaste contract had, ging ik dezelfde dag nog naar mijn adviseur en vroeg wat ik kon lenen. Antwoord: 155k
En toen dus een twee onder één kap gekocht voor 145K@540€ netto p/m. Nu net verkocht voor iets meer dan 300K. Conclusie: Kopen was toen zeker wel veel goedkoper, en lucratiever. Maar je moest wel een vaste baan hebben, anders zeiden de banken: NEE.(in die tijd)

Betreft de Woningwetten en Bouwbesluiten, ik lach altijd als mensen zeggen: Ja vroeger was alles beter, kwaliteit is beter van oudere woningen. hahahaha NEE. NIEUWER = BETER.
Maar ja je blijft altijd mensen hebben die denken dat vroeger alles beter was.
Ik laat ze dat maar lekker geloven(je moet toch kopers hebben voor die krotten he), ik ben blij dat ik er van af ben van mijn jaren 70 woning. Was ook echt zo'n project waar alle kantjes er van af gelopen zijn. Slechte stenen, heel dun hout op zolder gebruikt voor constructie en goedkoop hout. Alles is slecht, ben blij dat ik er vanaf ben.

[ Voor 78% gewijzigd door Immutable op 21-07-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:30
dikkiedik schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:32:
https://www.businessinsid...ere-prijzen-dan-verwacht/

Verkoop doet het goed in ieder geval. Hopelijk niet het laatste zetje.
Mooi toch, de kopers zijn vaak gewoon mensen die het kopen om te wonen, meer mensen kunnen dus kopen, de investeerder blij met een hogere verkoopprijs, enkel voor de huurder is het zuur, je kan niet iedereen blij maken denk ik dan. Gelukkig word er in Amsterdam veel gebouwd voor de huurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Immutable schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:37:
Betreft de Woningwetten en Bouwbesluiten, ik lach altijd als mensen zeggen: Ja vroeger was alles beter, kwaliteit is beter van oudere woningen. hahahaha NEE. NIEUWER = BETER.
Je hebt gelijk met jaren 70, Vinexwijken van rond de eeuwwisseling zijn best oké. Vaak meer waar (grond, woonoppervlakte, beukmaat, etc.) voor je geld.

Duurzaam genoeg, ook hier geldt de 80-20 regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Nog even iets wat ik merk. Voorheen had je veel aflossingsvrije hypotheken. Een soort koopwoning huren van de bank. Hiermee gingen veel mensen veel minder overwaarde opbouwen.
Nu ken ik persoonlijk niet veel mensen meer met een aflossingsvrije hypotheek of zelfs niet eens de 50% dat mogelijk is. Puur denk ik ook uit angst.

Maar als we even nadenken over het gevolg dat iedereen in de tijden van lage rente hun hypotheek hebben omgezet. En of verhuist zijn. Ik had het hier toen over de grote volksverhuizing destijds omdat iedereen van hun hoge rente af wouden. En dat kon heel mooi door te verhuizen, boete vrij. Dus iedereen die toen een aflossingsvrije hypotheek had met hoge rente waren DOM als ze niet gingen verhuizen. (Of met de buurman gingen ruilen van huis.)

Wat heeft het effect op de volgende verandering:
1. Weinig mensen met aflossingsvrij/beleggingshypotheek(scam).
2. Veel mensen met lage rentes, en vaak veel meer kunnen aflossen na het omzetten.

Buurman van mij ging van zijn woning naar een splinternieuwe twee onder 1 kap, en zei: Ik heb nu een nieuw huis + lagere maandlasten. (Doordat hij een nieuwe hypotheek kreeg met lage rente.)

Wat is het gevolg nu? Een gigantische opbouw van overwaarde.
Combineer deze gedachte met de "woonquote" wat mensen beperkt te lenen. Afhankelijk van hun bruto salaris.

De afschaffing van aflossingsvrije hypotheek heeft als nadelig bij effect dat mensen veel meer overwaarde opbouwen en het verschil tussen de doorstromer en starter dus veel groter is geworden. Beseffen mensen dit?

Dit is het "ripple" effect van het afschaffen van deze hypotheek vorm. Elke verandering van de overheid hun regels zorgt voor een "ripple" effect in de markt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
Ik ken juist wel een aantal mensen die een groot deel aflossingsvrij hebben, maar die hebben wel allemaal een aandelen portefeuille van tenminste het aflossingsvrije deel.
De (hypotheek) rente is hele lange tijd VEEL lager geweest dan rendement op beleggingen (en dat blijft ook waarschijnlijk zo), dus dat risico kun je best nemen imo, mits je er wel een beetje verstandig mee omgaat.
Het probleem is dat dat risico ook voor een groot deel bij de bank ligt, en dat willen ze niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
mitsumark schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:11:
Ik ken juist wel een aantal mensen die een groot deel aflossingsvrij hebben, maar die hebben wel allemaal een aandelen portefeuille van tenminste het aflossingsvrije deel.
De (hypotheek) rente is hele lange tijd VEEL lager geweest dan rendement op beleggingen (en dat blijft ook waarschijnlijk zo), dus dat risico kun je best nemen imo, mits je er wel een beetje verstandig mee omgaat.
Het probleem is dat dat risico ook voor een groot deel bij de bank ligt, en dat willen ze niet meer.
Klopt, maar meestal nemen ze een aflossingsvrije deel om "meer te kunnen lenen". Waardoor je meer kon lenen met lagere maandlasten. Omdat je niks of 50% aflost. Dat betekend dus niet dat je meer of minder geld over hebt om te beleggen.

Voorbeeld:
4000 euro bruto inkomen, 1000 euro maandlasten. = 25%woonquote

Persoon 1:
Betaald 1000 euro maandlasten aan hypotheek, heeft 50% aflossingsvrij kan meer lenen.

Persoon 2:
Betaald 1000 euro maandlasten aan hypotheek, heeft annuïtaire hypotheek kan minder lenen.

Je moet dan al sowieso ruim in je jasje zitten had je dan die aflossingsvrije hypotheek niet nodig om te overbieden en het huis voor jezelf te winnen. In plaats van de bieding te verliezen.

Of je moet gaan verhuizen en zo gigantisch veel verdienen en overwaarde hebt dat je gewoon onder je stand kan leven en dus kon bieden op een woning die voor jou "onder je stand" leven is. Meeste mensen gaan wel max out. Dan kun je zeker wat over houden per maand en in aandelen stoppen ja.

Denk in deze overhitte markt dat niet veel mensen dat doen, maar meer alle hoekjes en gaatjes opzoeken om zo veel mogelijk te lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:05
Immutable schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:07:
De afschaffing van aflossingsvrije hypotheek heeft als nadelig bij effect dat mensen veel meer overwaarde opbouwen en het verschil tussen de doorstromer en starter dus veel groter is geworden. Beseffen mensen dit?
Om deze reden zou ik voorstanders zijn van een aangepaste afbouw/reductie van HRA. Namelijk; HRA slechts 1x in je leven voor een periode van 30 jaar op basis van lineaire afbouw en HRA over maximum bedrag wat bijvoorbeeld de huidige NHG grens zou kunnen zijn.

Dezelfde kansen/mogelijkheden voor iedereen, geen "villa subsidie" meer, stimulering bij de starters waar het nodig is. In ruil daarvoor kunnen alle andere startersvrijstellingen/regelingen vervallen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
mitsumark schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:11:
Sterker nog, met een hypotheekrente van < 2.5% zijn er nog altijd spaarrentes met een hogere rente te vinden. Als je het geld dat je normaal zou aflossen daarop zet haal je nog een hoger rendement. Ondertussen heb je direct een buffer tot € 114.000 belastingvrij achter de hand. Eenmaal afgelost zit het geld in stenen, terwijl het elders nog rente op rente oplevert en de inflatie het aflossingsvrije deel alleen maar meer laat krimpen.

Uiteraard zou ik zelf niet 114.000 op een rekening laten staan en al eerder beleggen, maar er is dus niet eens een risico...

[ Voor 12% gewijzigd door Paprika op 21-07-2024 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
assje schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:22:
Om deze reden zou ik voorstanders zijn van een aangepaste afbouw/reductie van HRA. Namelijk; HRA slechts 1x in je leven voor een periode van 30 jaar op basis van lineaire afbouw en HRA over maximum bedrag wat bijvoorbeeld de huidige NHG grens zou kunnen zijn.
Als tegelijkertijd het huurwaardeforfait afgeschaft wordt zullen weinig huizenbezitters tegen zijn, bij (bijna) afgeloste huizen is dat meer dan HRA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
assje schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Dezelfde kansen/mogelijkheden voor iedereen, geen "villa subsidie" meer, stimulering bij de starters waar het nodig is. In ruil daarvoor kunnen alle andere startersvrijstellingen/regelingen vervallen.
Ben het hier helemaal mee eens. Maar denk wel dat de startersvoordelen zo groot moeten worden, dat het bijna zelfs irritant zal zijn voor doorstromers. Zo groot vind ik dat de voordelen moeten zijn.

Ja ik ben biased, laten we gewoon ieders onze eigen bias toegeven. Ik heb voordeel aan de HRA, maar als we een eerlijke wereld willen zou die toch echt af moeten bouwen. En ik denk ook dat de NHG grens een heel goed idee is om het daar aan te koppelen.(Al is dat lastig om nu in te voeren voor bestaande hypotheken boven NHG.) dan heeft deze regeling zelf ook impact op have's en not have's van HRA ontvangers.

Maar denk zelf dat de 0% overdrachtsbelasting nog even een tijd moet blijven.
En juist de reguliere overdrachtsbelasting naar 4% moet. Zodat je toch een goed verschil krijgt tussen starters en doorstromers. De extra belasting betaald door doorstromers komt dan terecht bij de starters.
Ook deze maatregel zal niet populair zijn bij doorstromers haha.

Het probleem is:
1. Grootste groep is woning eigenaar. En zal nooit kiezen voor een eerlijk beleid jegens starters.(graaiers)
2. Kleine groep is starter, en heeft geen macht.

Voordeel is wel, de grootste groep is met veel en veel vermogen. Je kan daar best wat vanaf snoepen om de kleine groep starters GOED te compenseren om in de koopwoning markt te starten.

Dus HRA voor dure woningen afschaffen boven NHG, en overdrachtsbelasting omhoog naar 4 tot 6%.
Daarnaast 10.4% op bouwgrond kopen verlagen naar reguliere overdrachtsbelasting, met als voorwaarde dat je gaat bouwen. Zo niet je alsnog 10.4% verschuldigd bent.

Er moet een EXTREME balans correctie komen voor starters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:27
Immutable schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:22:
[...]

Klopt, maar meestal nemen ze een aflossingsvrije deel om "meer te kunnen lenen". Waardoor je meer kon lenen met lagere maandlasten. Omdat je niks of 50% aflost. Dat betekend dus niet dat je meer of minder geld over hebt om te beleggen.

Voorbeeld:
4000 euro bruto inkomen, 1000 euro maandlasten. = 25%woonquote

Persoon 1:
Betaald 1000 euro maandlasten aan hypotheek, heeft 50% aflossingsvrij kan meer lenen.

Persoon 2:
Betaald 1000 euro maandlasten aan hypotheek, heeft annuïtaire hypotheek kan minder lenen.

Je moet dan al sowieso ruim in je jasje zitten had je dan die aflossingsvrije hypotheek niet nodig om te overbieden en het huis voor jezelf te winnen. In plaats van de bieding te verliezen.

Of je moet gaan verhuizen en zo gigantisch veel verdienen en overwaarde hebt dat je gewoon onder je stand kan leven en dus kon bieden op een woning die voor jou "onder je stand" leven is. Meeste mensen gaan wel max out. Dan kun je zeker wat over houden per maand en in aandelen stoppen ja.

Denk in deze overhitte markt dat niet veel mensen dat doen, maar meer alle hoekjes en gaatjes opzoeken om zo veel mogelijk te lenen.
Je kunt aflossingsvrij niet meer lenen dan met aflossing. De toets of iemand in aanmerking komt voor een aflossingsvrije hypotheek wordt gedaan o.b.v. de veronderstelling dat er sprake is van een annuitaire hypotheek.

De maandelijkse lasten van een aflossingsvrije hypotheek zijn lager, maar dat voordeel is deels verdwenen door de gestegen rente. Verder is er geen HRA op nieuwe aflossingsvrije hypotheken, en het toekomstig voordeel van box 3 hypotheken is onzeker. Het voordeel van een aflossingsvrije hypotheek is nu dus grotendeels verdwenen.

Een aantal jaar geleden was dat een ander verhaal. Toen de rente nog minder dan 2% was, heb ik een hypotheek afgesloten die voor meer dan 60% uit aflossingsvrije delen bestaat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mitsumark
  • Laatst online: 00:51
Immutable schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:42:
[...]

Ben het hier helemaal mee eens. Maar denk wel dat de startersvoordelen zo groot moeten worden, dat het bijna zelfs irritant zal zijn voor doorstromers. Zo groot vind ik dat de voordelen moeten zijn.

Ja ik ben biased, laten we gewoon ieders onze eigen bias toegeven. Ik heb voordeel aan de HRA, maar als we een eerlijke wereld willen zou die toch echt af moeten bouwen. En ik denk ook dat de NHG grens een heel goed idee is om het daar aan te koppelen.(Al is dat lastig om nu in te voeren voor bestaande hypotheken boven NHG.) dan heeft deze regeling zelf ook impact op have's en not have's van HRA ontvangers.

Maar denk zelf dat de 0% overdrachtsbelasting nog even een tijd moet blijven.
En juist de reguliere overdrachtsbelasting naar 4% moet. Zodat je toch een goed verschil krijgt tussen starters en doorstromers. De extra belasting betaald door doorstromers komt dan terecht bij de starters.
Ook deze maatregel zal niet populair zijn bij doorstromers haha.

Het probleem is:
1. Grootste groep is woning eigenaar. En zal nooit kiezen voor een eerlijk beleid jegens starters.(graaiers)
2. Kleine groep is starter, en heeft geen macht.

Voordeel is wel, de grootste groep is met veel en veel vermogen. Je kan daar best wat vanaf snoepen om de kleine groep starters GOED te compenseren om in de koopwoning markt te starten.

Dus HRA voor dure woningen afschaffen boven NHG, en overdrachtsbelasting omhoog naar 4 tot 6%.
Daarnaast 10.4% op bouwgrond kopen verlagen naar reguliere overdrachtsbelasting, met als voorwaarde dat je gaat bouwen. Zo niet je alsnog 10.4% verschuldigd bent.

Er moet een EXTREME balans correctie komen voor starters.
Ik snap dat niet zo goed.
De mensen die nu vermogen hebben opgebouwd (in stenen of niet): generaties X, patat en misschien wel Y, zijn destijds ook als starter begonnen, met een krottig appartement van 40m2 en als je mazzel had een auto van 250 euro.
Waarom starters van nu allemaal in een gezinswoning met A label en tuin moeten snap ik niet zo goed.
Stap gewoon in, werk je "suf", bouw vermogen op en stroom door over 5-10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 05:45
mitsumark schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:51:
[...]
De mensen die nu vermogen hebben opgebouwd (in stenen of niet): generaties X, patat en misschien wel Y, zijn destijds ook als starter begonnen, met een krottig appartement van 40m2 en als je mazzel had een auto van 250 euro.
Waarom starters van nu allemaal in een gezinswoning met A label en tuin moeten snap ik niet zo goed.
Klopt, waarom beseffen de huidige nieuwe kopers niet dat ze niet slechter af zijn dan de vorige koper generatie of van die van ervoor. Iedere generatie kopers heeft zijn voordelen en zeker zijn nadelen. Ook het gemopper over overwaarde die velen nu hebben opgebouwd levert weinig op omdat de nieuwe woning die overwaarde weer opslokt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Als ik studenten van nu clubvakanties naar Rome zie maken, een tussenjaar en 3 maanden backpacken in Azië bijna standaard. Veel terrasjes, uit eten, de wereld is van hen.

Het is ze gegund, mijn dochter kijkt me meewarig aan als papa zegt dat hij met de verticale naar camping Appelhof ging. We met het OV eropuit trokken of met een touringcar ipv het vliegtuig naar Lorret. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:48:
[...]

Als in studenten van nu clubvakanties naar Rome zie maken, een tussenjaar en 3 maanden backpacken in Azië bijna standaard. Veel terrasjes, uit eten, de wereld is van hen.

Het is ze gegund, mijn dochter kijkt me meewarig aan als papa zegt dat hij met de verticale naar camping Appelhof ging. We met het OV eropuit trokken of met een touringcar ipv het vliegtuig naar Lorret. :)
Vooral dat vliegtuig was dik 20 jaar geleden nog bijzonder, zelfs mijn ouders deden dat niet, laat staan als 16 jarige ofzo. Alleen, zonder ouders, ik moest ze overhalen om naar Camping Mast te mogen, Appelof was te :')

En ik woonde ook daarna in een flatje van 25m2 met alleen enkel een gaskacheltje in de woonkamer en 125/maand aan energiekosten. Nu moet alles meteen super zijn.

Maar goed, die kleine gedateerde flatjes van 285/maand zijn er ook niet meer, want die mensen die daarin zitten gaan er ook niet uit, kunnen niet door.

[ Voor 18% gewijzigd door JDx op 21-07-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15-09 21:51

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Is er wel een huizen tekort of zijn we gewoon veel te verwend?
Studenten hokken met z'n achten in een appartement. Waarom is dat er niet voor niet studenten? Gaat de eenzaamheid mogelijk tegen voor veel eenlingen (denk ook aan ouderen). Je betaald dan een paar honderd euro huur en klaar.
Vroeger had je nog een bejaardenhuis. Mensen gingen daar vrijwillig heen terwijl ze nog kerngezond waren. Lieten zo (te) grote woningen achter. Waarom nu niet meer :?
En dan extra belasting betalen als je in je uppie en eensgezins woning betrekt.
Die hoef je niet te betalen als je iemand laat inwonen.
Ik hoor eigenlijk niemand hierover. Waarschijnlijk niet zo populair bij diegenen die al een huis hebben...

Theo

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:47
Lord Anubis schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Klopt, waarom beseffen de huidige nieuwe kopers niet dat ze niet slechter af zijn dan de vorige koper generatie of van die van ervoor. Iedere generatie kopers heeft zijn voordelen en zeker zijn nadelen. Ook het gemopper over overwaarde die velen nu hebben opgebouwd levert weinig op omdat de nieuwe woning die overwaarde weer opslokt.
Om het in perspectief te plaatsen, mijn vader heeft een rijtjeshuis zonder veel eigen vermogen in 1980 kunnen kopen op basis van 1 modaal inkomen. Begane grond, en daarboven 2 verdiepingen met in totaal 3 slaapkamers een ruime zolder en een tuin. Je mag nu blij zijn dat je dit met 2 modale inkomens kan kopen.

Hoezo denkt iedereen dat het vroeger net zo moeilijk was als nu als starter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-09 15:51
xah5kiDe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:28:
Is er wel een huizen tekort of zijn we gewoon veel te verwend?
Studenten hokken met z'n achten in een appartement. Waarom is dat er niet voor niet studenten? Gaat de eenzaamheid mogelijk tegen voor veel eenlingen (denk ook aan ouderen). Je betaald dan een paar honderd euro huur en klaar.
Vroeger had je nog een bejaardenhuis. Mensen gingen daar vrijwillig heen terwijl ze nog kerngezond waren. Lieten zo (te) grote woningen achter. Waarom nu niet meer :?
En dan extra belasting betalen als je in je uppie en eensgezins woning betrekt.
Die hoef je niet te betalen als je iemand laat inwonen.
Ik hoor eigenlijk niemand hierover. Waarschijnlijk niet zo populair bij diegenen die al een huis hebben...
Misschien, heel misschien omdat je op latere leeftijd 30+ toch behoefte heb aan je eigen plekje. Iets wat werkt voor jongeren dat nu misschien niet meer is.
Verder zijn er veel te weinig bejaardenhuizen en zijn de wachttijden gewoon erg lang. Wat te denken van de vaste kosten die erbij komen. Dan kan zo een ouder persoon liever in een veel te groot afbetaald huis zitten.
aljooge schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Om het in perspectief te plaatsen, mijn vader heeft een rijtjeshuis zonder veel eigen vermogen in 1980 kunnen kopen op basis van 1 modaal inkomen. Begane grond, en daarboven 2 verdiepingen met in totaal 3 slaapkamers een ruime zolder en een tuin. Je mag nu blij zijn dat je dit met 2 modale inkomens kan kopen.

Tja je hoeft helemaal niet zover te gaan in het verleden. Broef van mij kocht in 2013 een rijtjeshuis bj 2008 voor 212k, 3 verdiepingen, grote tuin in zijn eentje en was toen 4 jaar werkzaam. Inmiddels is dat 2,5x zoveel waard. Ik heb recent voor 300k een appartementje gekocht in dezelfde stad na 6 jaar fulltime werken en geld oppotten...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-09 09:26
[...]

Ik erger me enorm aan het ontkennen van dit soort feiten. Vroeger kon je als starter op één inkomen zo’n huis kopen. Tegenwoordig moet je ruim boven modaal verdienen om in de buurt te komen bij wat je ouders en vele anderen toentertijd als starter konden bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
GvNL schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:54:
Ik erger me enorm aan het ontkennen van dit soort feiten. Vroeger kon je als starter op één inkomen zo’n huis kopen.
Vroeger was het meest voorkomende 'beroep' van vrouwen huisvrouw, dat hele woord voelt gedateerd en niet van deze tijd. :)

Werken voor vrouwen is de norm, gelukkig maar. Emancipatie...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aljooge
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Vroeger was het meest voorkomende 'beroep' van vrouwen huisvrouw, dat hele woord voelt gedateerd en niet van deze tijd. :)

Tijden zijn veranderd. Waar het omgaat is dat er steeds weer wordt teruggegrepen naar het argument van vroeger hadden wij het ook moeilijk op de woningmarkt. Terwijl die 2 inkomens nu echt allebei nodig zijn. Als vroeger de man thuiskwam was er eten, was het huishouden aan de kant, hadden de kinderen de hele dag een thuis en na de afwas de hele avond vrij voor leuke dingen. Nu tegenwoordig mag je het eten nog klaarmaken als je thuiskomt en een deel van het huishouden doen.

Deze levensstijl is tegenwoordig alleen bij een topinkomen te financieren. Alles is veel drukker en jachtiger geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
[...]

Ik zou zeggen dat je nu juist het punt maakt dat het vroeger net zo moeilijk/makkelijk was als nu. Enige verschil is dat nu normaal is dat beide partners werken in plaats van dat de vrouw min of meer gedwongen werd om thuis te blijven. Maar sociaal economisch gezien zijn het nu dan min of meer dezelfde groep die dan hetzelffde huis kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 21:01
Hielko schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:49:
[...]

Ik zou zeggen dat je nu juist het punt maakt dat het vroeger net zo moeilijk/makkelijk was als nu. Enige verschil is dat nu normaal is dat beide partners werken in plaats van dat de vrouw min of meer gedwongen werd om thuis te blijven. Maar sociaal economisch gezien zijn het nu dan min of meer dezelfde groep die dan hetzelffde huis kunnen kopen.
precies. door het aanpassen van de norm in beide personen werken ipv alleen de man heeft het stel veel meer te besteden. Ze zijn alleen niet de enigen aangezien het voor iedereen ongeveer de norm is om beide te werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• indifined1
  • Laatst online: 23:03
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:16:
[...]

Tsja wat een vooruitgang he.. nu 2 fulltime inkomens nodig om rond te komen.

We hebben het huishouden in grote mate geautomatiseerd, waardoor er tijd over was, heeft ons (de "normale" mensen) niks gebracht.

Niks tegen emancipatie, maar dan zou nu de norm voor iedereen 20 uur werken moeten zijn, hoeven we het opvoeden van kinderen ook niet meer uit te besteden en hoeven winkels niet meer tot 10 uur savonds open te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
Hielko schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:49:
[...]

Tuurlijk is het nu moeilijker. Als je nu 2 nodig hebt om het huis te kunnen financieren en vroeger 1, dan had je vroeger meer vrije tijd, of de partner besloot om toch een beetje te werken en er bleef heel veel geld over voor leuke dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
indifined1 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:20:
Tsja wat een vooruitgang he.. nu 2 fulltime inkomens nodig om rond te komen.
Er is gewoon veel meer te besteden: het percentage woonlasten niet veranderd, denk je dat men vroeger 3x per jaar op vakantie ging? En twee keer fulltime, maak daar maar beide 3-4 dagen van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:29:
[...]

Er is gewoon veel meer te besteden: het percentage woonlasten niet veranderd, denk je dat men vroeger 3x per jaar op vakantie ging? En twee keer fulltime, maak daar maar beide 3-4 dagen van...
Noodgedwongen wellicht, want kinderopvang is verre van gratis en opa/oma zijn te oud (want op latere leeftijd pas een woning en dus 'klaar' voor kinderen) of wonen ver weg (want huizen in centrum/stad zijn onbetaalbaar voor deze generatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
4 dagen is zelfs de norm bij mensen zonder kinderen, hoeveel collega's ken jij die na de KDV fase weer 5 dagen zijn gaan werken?

Spoiler: heel weinig, koophuis binnen dan hoeft het niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:35:
[...]

4 dagen is zelfs de norm bij mensen zonder kinderen, hoeveel collega's ken jij die na de KDV fase weer 5 dagen zijn gaan werken?

Spoiler: heel weinig, koophuis binnen dan hoeft het niet meer...
Als ze vroeger besloten hadden allebei 4 dagen te werken hadden ze een groter huis kunnen kopen.

Van welke kant je het ook bekijkt, je komt er altijd op uit dat het nu moeilijker is om een huis te kopen dan 44 jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
aljooge schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:02:
Van welke kant je het ook bekijkt, je komt er altijd op uit dat het nu moeilijker is om een huis te kopen dan 44 jaar geleden.
44 jaar geleden was de arbeidsmarkt voor starters dramatisch, het werd niet voor niets de verloren generatie genoemd. De hypotheekrente lag tussen 6% en 10% en de woonquote momenteel veel lager.

Starters van nu betalen in absolute zin veel meer, maar hun situatie is in de brede zin veel beter. Je kunt hooguit stellen dat singles het zwaarder hebben dan toen, op één inkomen iets kopen inderdaad niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Laatst online: 05:45
GvNL schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:54:
[...]

Ik erger me enorm aan het ontkennen van dit soort feiten. Vroeger kon je als starter op één inkomen zo’n huis kopen. Tegenwoordig moet je ruim boven modaal verdienen om in de buurt te komen bij wat je ouders en vele anderen toentertijd als starter konden bereiken.
ja maar vroeger veel van deze mensen werkten >40 uur per week. Tegenwoordig is dat ook minder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:52
aljooge schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Tuurlijk is het nu moeilijker. Als je nu 2 nodig hebt om het huis te kunnen financieren en vroeger 1, dan had je vroeger meer vrije tijd, of de partner besloot om toch een beetje te werken en er bleef heel veel geld over voor leuke dingen.
Dat was vroeger helemaal geen optie. In de jaren zestig, dat is helemaal niet zo lang geleden, was het zelfs gebruikelijk dat vrouwen ontslagen werden zodra ze trouwden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-09 13:52
[...]
Vroeger kocht je als je bijvoorbeeld 20 was. Nu wonen dertigers nog bij hun ouders doordat kopen duur is of wonen in een te duur huurhuis. Als je 20 bent snap ik dat je zoals je zegt instapt, suf werkt en doorstroomt over 5-10 jaar. Maar als je 30 bent, een leeftijd waarop Nederlanders gemiddeld hun eerste kind krijgen, wil je niet zoals je zelf noemt in een huis van 40m2 wonen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseganger
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17-08-2024
Stelletje wil als starters met budget van €510k woning kopen ( 1 gezins met tuin ) in een van de meest oververhitte woningmarkten van Nederland ,namelijk gemeente Stichtse Vecht ( Breukelen, Maarssen) en komt dus van koude kermis thuis:

https://www.ad.nl/utrecht...geen-eigen-huis~ae9c70bd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Cruiseganger schreef op zondag 21 juli 2024 @ 23:16:
Stelletje wil als starters met budget van €510k woning kopen ( 1 gezins met tuin ) in een van de meest oververhitte woningmarkten van Nederland ,namelijk gemeente Stichtse Vecht ( Breukelen, Maarssen) en komt dus van koude kermis thuis:

https://www.ad.nl/utrecht...geen-eigen-huis~ae9c70bd/
Pas 2 biedingen…
Je moet er 1 a 2 maanden volle bak vol gaan, veel bezichtigen en bieden, dit geeft goed aan hoe je het doet op de markt door, als je niet wint, even de makelaar te polsen en je krijgt waardevolle informatie.

Hij valt echt wel hun kant op maar je zult agressief de markt op moeten. Ja kost veel tijd maar je wilt een huis toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
BlauweLucht schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:43:
Vroeger kocht je als je bijvoorbeeld 20 was. Nu wonen dertigers nog bij hun ouders doordat kopen duur is of wonen in een te duur huurhuis.
20 was voor jongeren die niet gingen studeren, sowieso was alles vroeger 'eerder' voor mijn gevoel. Serieuze relaties en trouwen rond je 25e komt onder hoogopgeleiden (dat zijn er nu veel meer) zelden voor, kinderen voor 30 idem.

Dure woonruimte zal een factor zijn, maar mijn eerste kind kreeg ik op een flatje. Als je iets echt wilt is er altijd een manier, het zijn ook veranderde prioriteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002

Sport_Life

Solvitur ambulando

Paralize_nl schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:13:
[...]

Pas 2 biedingen…
Je moet er 1 a 2 maanden volle bak vol gaan, veel bezichtigen en bieden, dit geeft goed aan hoe je het doet op de markt door, als je niet wint, even de makelaar te polsen en je krijgt waardevolle informatie.

Hij valt echt wel hun kant op maar je zult agressief de markt op moeten. Ja kost veel tijd maar je wilt een huis toch?
Als alle jongeren een starterslening krijgen en agressief de markt op gaan werkt dat ook niet echt bevorderlijk. Behalve voor de verkopers :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 08:20:
[...]

20 was voor jongeren die niet gingen studeren, sowieso was alles vroeger 'eerder' voor mijn gevoel. Serieuze relaties en trouwen rond je 25e komt onder hoogopgeleiden (dat zijn er nu veel meer) zelden voor, kinderen voor 30 idem.

Dure woonruimte zal een factor zijn, maar mijn eerste kind kreeg ik op een flatje. Als je iets echt wilt is er altijd een manier, het zijn ook veranderde prioriteiten.
Het is zeker mogelijk maar veel mensen stellen tot op zekere hoogte hun kinderwens uit tot ze een geschikte woonruimte hebben. Anderzijds denk ik dat mensen met kinderen in een niet tijdelijke huurwoning vaak geen koopwoning van 40m2 overwegen. Dan ga je vaak op oppervlakte/slaapkamers achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BlauweLucht schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:50:
Anderzijds denk ik dat mensen met kinderen in een niet tijdelijke huurwoning vaak geen koopwoning van 40m2 overwegen. Dan ga je vaak op oppervlakte/slaapkamers achteruit.
Zo'n hok van 30-50 m2 is hooguit goed voor een jonge single, daar kan je niet samenwonen laat staan een kind opvoeden. Wat is er mis met een ouderwets 3 kamerappartement van 80-90m2 met parkeerplaats, dat was 25 jaar geleden de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Zo'n hok van 30-50 m2 is hooguit goed voor een jonge single, daar kan je niet samenwonen laat staan een kind opvoeden. Wat is er mis met een ouderwets 3 kamerappartement van 80-90m2 met parkeerplaats, dat was 25 jaar geleden de norm.
Die zijn te duur.

Het verhaal begon met dat iemand zich afvroeg waarom mensen niet starten met een hok van 40m2. Niet iedereen maar een grote groep kan door verschillende redenen überhaupt niet kopen tot ze zo’n 30 zijn (bijvoorbeeld te laag salaris, studie die nog bezig is, geen vast contract, dure huurwoning dus geen spaargeld). Als je dan als 30er ook niet meer een 40m2 woning wilt (door bijvoorbeeld een kind(erwens)) en je voor die 80-90m2 woning een goed salaris, veel spaargeld of overwaarde nodig hebt dan houd het snel op voor velen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 16:29
Aanvullend op het bovenstaande, hier in het zuid-westen van Brabant gaan hokken van 35-50m2 al weg voor bedragen waar je ruim boven modaal voor moet verdienen, en dan reken ik het overbieden gemakshalve nog niet mee. Dat is voor veel startende singles al vrij lastig te financieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 10:34
hoevenpe schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:10:
[...]

44 jaar geleden was de arbeidsmarkt voor starters dramatisch, het werd niet voor niets de verloren generatie genoemd. De hypotheekrente lag tussen 6% en 10% en de woonquote momenteel veel lager.
Gelukkig was er HRA, en dan niet afgebouwd over 30 jaar tijd, zoals het nu is. Dat scheelt een (enorme) slok op de borrel.
Gecombineerd met allerlei aantrekkelijke hypotheekvormen die (mits je er goed mee om ging) achteraf gezien enorm fiscaal aantrekkelijk waren.

Qua netto woonlasten is de boel behoorlijk vergelijkbaar. Althans, als de vraagprijs gelijk was tov het inkomen. En dáár zit het grote verschil, want daar zit tegenwoordig een gat van 3x tussen.

Je tweede bron gaat over cijfers van 3 jaar geleden, toen de hypotheekrente nog (letterlijk) 3x zo laag lag :)

Ja, jongeren van nu hebben de arbeidsmarkt mee, maar daar is dan ook alles mee gezegd. "Van welke kant je het ook bekijkt, je komt er altijd op uit dat het nu moeilijker is om een huis te kopen dan 44 jaar geleden." is dus gewoon een feit.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 22-07-2024 10:43 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 09:56:
[...]

Er staat er nog eentje bij Cartesius, waarbij de plattegrond geen gewone plattegrond is maar een "sfeerplattegrond".

https://account.cartesius-utrecht.nl/woning/152694/

460.000 voor 58m2. Ik heb best wel wat vrienden die in hun eentje gezinswoningen huren hier in Utrecht (reken 2 goede slaapkamers + een kamertje naast de ruime woonkamer en prima keuken), veelal zo'n 90-110m2 a ±700 in de maand, maar daarnaast ook een aantal met de kleinere woningen van 50-60m2, maar dan voor zo'n 400-500 in de maand. Als ik dan dit zie, waar je met een inkomen van 90.000 euro tot 444.176 euro mag lenen (nieuwbouw, A+++) met een brutomaandlast van 1.886 euro. Kom je toch wel van een koude kermis thuis als je denkt alles goed te hebben gedaan: prima baan, je best gedaan en vooral voor "jezelf opkomen".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t88kGKdy63gCsktCMdIClD-A3JQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2jLArf1VKiIQtSWa0wgHEdS.png?f=fotoalbum_large

455K wordt geaccepteerd, maar 460K is wel de grens. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Paprika op 22-07-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Twee kamers zonder parkeerplek, wat mij betreft no-go als je samen een gezin wilt beginnen. Dit komt in de buurt: drie kamers 96 m2 met recht op koop van een parkeerplaats: 650.000 8)7

Voor substantieel minder geld heb je een leuke eensgezinswoning in Nieuwegein, Maarssen, Houten of Leidsche Rijn.

[ Voor 26% gewijzigd door hoevenpe op 22-07-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:50:
[...]
met recht op koop van een parkeerplaats
Waarschijnlijk recht op een betaling van 25-40K + VVE kosten :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52
Paprika schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:44:
[...]

Er staat er nog eentje bij Cartesius, waarbij de plattegrond geen gewone plattegrond is maar een "sfeerplattegrond".

https://account.cartesius-utrecht.nl/woning/152694/

460.000 voor 58m2. Ik heb best wel wat vrienden die in hun eentje gezinswoningen huren hier in Utrecht (reken 2 goede slaapkamers + een kamertje naast de ruime woonkamer en prima keuken), veelal zo'n 90-110m2 a ±700 in de maand, maar daarnaast ook een aantal met de kleinere woningen van 50-60m2, maar dan voor zo'n 400-500 in de maand. Als ik dan dit zie, waar je met een inkomen van 90.000 euro tot 444.176 euro mag lenen (nieuwbouw, A+++) met een brutomaandlast van 1.886 euro. Kom je toch wel van een koude kermis thuis als je denkt alles goed te hebben gedaan: prima baan, je best gedaan en vooral voor "jezelf opkomen".

[Afbeelding]

455K wordt geaccepteerd, maar 460K is wel de grens. :+
Het is (helaas) een wereld geworden voor 2-verdieners. Als 1 van de twee van het stel 90k verdient hoeft de partner niet eens zo heel veel te vedienen om samen tot een redelijk competetieve maximale hypotheekbedrag te komen.

Overigens moeten we denk ik met z'n allen ook nog even verwerken dat een 90k salaris in 2024 een stuk minder is dan een 90k salaris in pak 'm beet 2019 gelet op de inflatie de afgelopen paar jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Requiem19 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:13:
[...]

Het is (helaas) een wereld geworden voor 2-verdieners. Als 1 van de twee van het stel 90k verdient hoeft de partner niet eens zo heel veel te vedienen om samen tot een redelijk competetieve maximale hypotheekbedrag te komen.

Overigens moeten we denk ik met z'n allen ook nog even verwerken dat een 90k salaris in 2024 een stuk minder is dan een 90k salaris in pak 'm beet 2019 gelet op de inflatie de afgelopen paar jaar.
Je schrijft het alsof 90K niet zo bijzonder is :'(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:15:
Twee keer modaal, voor een HBO/WO geschoold iemand met 5-10 jaar werkervaring niet uitzonderlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:52
JDx schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ik schrijf het alsof het een stuk minder bijzonder is dan 5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Twee keer modaal, voor een HBO/WO geschoold iemand met 5-10 jaar werkervaring niet uitzonderlijk.
Op het moment dat er een schaarste is, dan ervaren vooral de mensen die vanuit huis zijn meegegeven dat je "vandaag de dag" (reken keuzes gemaakt in de periode 2010-2020) je alles kunt doen en worden de pijn. Combineer dit met wat social media extremen waardoor het beeld inderdaad bevestigd wordt (werd?) en je komt opeens flink bedrogen uit als museumgids wilde worden en ondertussen ziet dat je leeftijdsgenoten liever op eigen tempo een luistervariant beluisteren, idealiter gratis via een andere app, dan betalen voor een rondleiding met een expert. Idem in de richting van bv talenstudies door LLMs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:17:
[...]

Twee keer modaal lijkt me toch best uitzonderlijk, modaal is wat de meeste mensen verdienen, de meeste mensen werken zo'n 40 jaar in hun leven, dus de modale werkervaring is iets van 20 jaar lijkt me.

Ok minder uitzonderlijk dan 10 jaar geleden ja, maar nog steeds wel veel geld.

Pagina: 1 ... 364 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg