martin_v_z schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:45:
[...]
Ja als je een woning duur hebt aangeschaft met een hypotheek en alsnog winst verwacht kan het nu even tegenvallen. Maar is dit echt zo erg? Ik kan mij nog wel de artikelen herinneren die schreven over die "beleggers" die flink overboden op kleine woningen om ze voor de hoofdprijs te huur te zetten. Juist om die groep is deze wet in het leven geroepen, door de schaarste was er een groep die het systeem flink aan het uitbuiten was.
Zoals ik hierboven al zei, zo werkt het dus niet. Als investeerder kijk je wat je investeert en wat het je oplevert. De aankoopprijs, maar vooral de hypotheekkosten zijn daarbij een onderdeel van je winst-voorspelling. Maar nog veel belangrijker is de huidige waarde van de woning en wat je met dat geld kunt doen. Want dat is het vermogen waarmee je kunt beleggen. Mensen die een huis hebben zonder hypotheek en die verhuren, zullen nu dus ook uitstappen omdat je op andere plekken een beter rendement kunt halen.
Het grote probleem met deze wet is dat je niet alleen die groep die jij noemt aanpakt. Je pakt ook de particulieren aan die b.v. verhuizen en hun 2e huis nu verhuren. Die gaan vaak niet voor de maximale winsten, maar dat zijn wel woningen die nu naar de koopmarkt gaan.
Nu is er een nieuw speelveld. Dit zorgt er voor dat in het begin een groep uit moet stappen omdat het voor hun niet meer rendabel is. Uiteindelijk zullen er weer beleggers komen die wel winst weten te maken zonder een toren hoge huur te vragen.
Dat laatste gaat dus niet gebeuren. Je bent de kleinere belegger kwijt en die gaat ook niet terug komen. De grotere beleggers zullen wel blijven omdat die hun vermogen verspreiden waarvan een markt met wat meer zekerheid en minder inkomsten ook een onderdeel is.
Maar zoals ik al zei, op zich maakt deze wet me niet zo veel uit. Het maakt me echter wel uit dat er net gedaan wordt of dit een huur-probleem op gaat lossen. En dat gaat deze wet gewoon niet doen. Er zullen vooral particulieren en kleinschalige beleggers uitstappen, waardoor er een gedeelte van de huurmarkt overgaat naar de koopmarkt. Het lost daarmee niets op aan de huurmarkt (want die verliezen vooral wat huur-mogelijkheden), niets op de koopmarkt (want daarvoor is dit te kleinschalig), maar ook niet voor de totale markt omdat je er geen woning extra door krijgt.
Voor de cijfers is het natuurlijk wel leuk omdat het duurdere segment hiermee minder woningen krijgt en de gemiddelde huurprijs dus omlaag gaat (maar dan wel zonder dat er ook maar iemand iets minder gaat betalen)