Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 354 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.808.484 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:38
geekeep schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Ahjoh, met dalende grondwaterniveaus en stijgende zeespiegels zie ik de randstad woningen nog wel een correctie krijgen op hun waarde.
De mensen die daar last van hebben leven tegen die tijd niet eens meer, dus dat is gewoon je leven uitzitten, tcoh? Dan maakt de prijs van je woning ook niet uit. Verder zul je in Zeeland, Friesland en Groningen dan geld toe moeten krijgen om er te gaan wonen? Al zou ik dat wel jammer vinden van het historische centrum van Almere.

Afbeeldingslocatie: https://nuactueel.noordhoff.nl/wp-content/uploads/2021/11/GB-online-NU_Actueel_NL_1-2meter-1024x595.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qcnG9cL-LPEfrPc1uKiBEewpsU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a24TxDb4iMp9TWitmnPqAkWY.jpg?f=fotoalbum_large
[...]
En als het zo doorgaat zijn over een jaar of 10-15 alle essentiële beroepen vertrokken uit Amsterdam, dus veel plezier dan met je havercappu in je bovenwoning van 1m+ .
Die krijgen nu juist met voorrang woningen toegewezen. Het is eerder dat je straks geen woningen meer gaat vinden voor de yoga docent, barista, urban gardner en VanMoof fietsenmaker. :+ Dat wordt toch weer gewoon op een opa fiets naar een grasveldje aan de Amstelkade om daar je Douwe Egberts koffie te drinken en/of in de trein naar Zandvoort nemen voor de Amsterdammer.

[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 30-05-2024 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24

Ahjoh, met dalende grondwaterniveaus en stijgende zeespiegels zie ik de randstad woningen nog wel een correctie krijgen op hun waarde. En als het zo doorgaat zijn over een jaar of 10-15 alle essentiële beroepen vertrokken uit Amsterdam, dus veel plezier dan met je havercappu in je bovenwoning van 1m+ .
Je vergeet de smiley of "/sarcasme".

Indien serieus, als het (wat?) zo doorgaat, trekt het noorden nog verder leeg en "verdwijnt" het groene hart: amsterdam/den haag/rotterdam/utrecht en alles daartussen wordt 1 grote agglomeratie.
Maargoed, je kunt er natuurlijk alvast voor kiezen om een huis te kopen in Berkelland, is straks vast en zeker gewild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
Paprika schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 17:29:
[...]

De mensen die daar last van hebben leven tegen die tijd niet eens meer, dus dat is gewoon je leven uitzitten, tcoh? Dan maakt de prijs van je woning ook niet uit. Verder zul je in Zeeland, Friesland en Groningen dan geld toe moeten krijgen om er te gaan wonen? Al zou ik dat wel jammer vinden van het historische centrum van Almere.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Die krijgen nu juist met voorrang woningen toegewezen. Het is eerder dat je straks geen woningen meer gaat vinden voor de yoga docent, barista, urban gardner en VanMoof fietsenmaker. :+ Dat wordt toch weer gewoon op een opa fiets naar een grasveldje aan de Amstelkade om daar je Douwe Egberts koffie te drinken en/of in de trein naar Zandvoort nemen voor de Amsterdammer.
Mwah, ik heb hier al vaker bronnen over dit onderwerp gepost, maar er zijn enkele honderdduizenden woningen op houten fundering of veengrond die uiteindelijk in de problemen gaan komen. Er worden nu al enkele duizenden meldingen gedaan, met name in de randstad. Verzakkingen en paalrot zijn wezenlijke kostenposten. Daarnaast gaat Amsterdam ook nog uitdagingen krijgen met hun oude bruggen en de wanden van grachten.
Ook verwacht ik, gezien de afgelopen en huidige politiek met het struisvogelgedrag, die zeespiegelstijging eerder dan verwacht. Jaar na jaar worden allerlei klimaatrecords verbroken en "zeldzame" voorvallen qua weersomstandigheden steeds frequenter, maar men heeft meer oog voor een kilometertje harder of boertje meer.

https://www.rli.nl/publicaties/2024/advies/goed-gefundeerd
De funderingsproblematiek speelt op dit moment bij ongeveer 425.000 gebouwen. Deze gebouwen hebben al verzakkingsschade of krijgen daar tussen nu en 2035 mee te maken. Zonder preventieve maatregelen zal het aantal gebouwen met funderingsschade fors toenemen. Het totale schadebedrag kan oplopen tot €54 miljard.
Binnen nu en 10 jaar komt sneller dan je denkt.

[ Voor 10% gewijzigd door geekeep op 30-05-2024 18:46 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Paprika
@geekeep uit jouw linkje:
Daarom stellen voor dat mensen die te maken krijgen met funderingsschade tot en met 2035 in aanmerking komen voor subsidie voor funderingsonderzoek (90% van de kosten), voor het maken van een herstelplan (70% van de kosten) en voor het herstel van de fundering (30% van de kosten met een maximum van €40.000).
Wel lekker Nederlands weer. Huisje kopen omdat het fancy is om een woning uit de 18e eeuw te kopen en dan maar wachten tot de overheid met subsidie komt voor je problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Paprika schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:53:

[...]

Wel lekker Nederlands weer. Huisje kopen omdat het fancy is om een woning uit de 18e eeuw te kopen en dan maar wachten tot de overheid met subsidie komt voor je problemen.
Yup, daarom heb ik al regelmatig geopperd om verder te kijken dan slechts de komende 20-25 jaar voor stedelijke planning en wat klimaatbestendiger te bouwen.
Daarnaast voel ik er persoonlijk weinig voor om mee te betalen aan het in stand houden van die fancy bovenwoningen van 1 miljoen :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:12
Ik ben benieuwd wat de hypotheekrente gaat doen de komende tijd (en de gevolgen voor de woningmarkt). In juni komt de ECB wel met een (kleine) verlaging van de rente, maar daarna is het erg onzeker gezien de stijgende inflatie in o.a. Duitsland en de FED die nog niet gaat dalen met de rente. En de stijgende gasprijs is ook niet bevorderlijk voor inperking van de inflatie.

Ik heb de indruk dat de komende renteverlaging al ingeprijst was in de langetermijnhypotheekrente en de hypotheekverstrekkers terughoudend zijn in verdere verlaging van de 5 of 10-jaars hypotheekrente (nu het meest populair). Ik heb ze t.o.v. vorige maand alleen maar licht (~0.1%) zien stijgen, ondanks herhaaldelijke bevestiging van de ECB dat ze in juni de rente gaan verlagen.

[ Voor 5% gewijzigd door lemonhead op 30-05-2024 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:37
lemonhead schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 22:41:
Ik ben benieuwd wat de hypotheekrente gaat doen de komende tijd (en de gevolgen voor de woningmarkt). In juni komt de ECB wel met een (kleine) verlaging van de rente, maar daarna is het erg onzeker gezien de stijgende inflatie in o.a. Duitsland en de FED die nog niet gaat dalen met de rente. En de stijgende gasprijs is ook niet bevorderlijk voor inperking van de inflatie.

Ik heb de indruk dat de komende renteverlaging al ingeprijst was in de langetermijnhypotheekrente en de hypotheekverstrekkers terughoudend zijn in verdere verlaging van de 5 of 10-jaars hypotheekrente (nu het meest populair). Ik heb ze t.o.v. vorige maand alleen maar licht (~0.1%) zien stijgen, ondanks herhaaldelijke bevestiging van de ECB dat ze in juni de rente gaan verlagen.
De hypotheekrente beweegt mee met de kapitaalmarktrente. De 10 jaars NL obligatie is in de afgelopen twee weken 0,3% gestegen en ik denk dat de hypotheekrente hierdoor nog eventjes licht gaat stijgen. De gemiddelde NHG hypotheekrente is meestal zo’n 1,5% hoger dan die 10 jaars die nu 2,93% is. De NHG hypotheekrente die nu gemiddeld 3,9% is kan dus mogelijk bewegen richting de 4,43%.

Tegelijkertijd ben ik het met je eens dat de hypotheekrente over niet al te lange tijd als gevolg van de waarschijnlijke ECB verlaging gaat dalen. Bovendien ben ik het met je eens dat het nog onzeker is hoe vaak de ECB gaat verlagen. De markt houd momenteel rekening met 2 a 3 verlagingen van 0,25 procentpunt wat mij ook logisch lijkt maar de Amerikanen houden nu rekening met 0 of 1 verlagingen en voor ons in Nederland is dat niet ondenkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
geekeep schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 19:00:
Yup, daarom heb ik al regelmatig geopperd om verder te kijken dan slechts de komende 20-25 jaar voor stedelijke planning en wat klimaatbestendiger te bouwen.
In die tijd krijg amper een stoptrein station bij een reeds in aanbouw zijnde nieuwbouw locatie gerealiseerd... :+
Bewoners RijswijkBuiten enthousiast over nieuw station

Er komen tot 2040 in de steden langs de Oude Lijn zo’n 400.000 inwoners bij. Daarvoor worden zo’n 170.000 nieuwe woningen gebouwd. “Dat proberen we zo min mogelijk ten koste te laten gaan van het groen in de regio. Om de regio te kunnen laten groeien, moet ook de bereikbaarheid meegroeien. Dat helpt met een goed OV”, stelt Anne Zwiers, projectmanager City Sprinter en nieuwe stations van Prorail.

Op dit moment bevindt het project zich in de verkenningsfase. Een besluit valt in 2024/25. Daarna volgt de planning en studie om tot een voorkeursbesluit te komen. Dat kost zes tot acht jaar. De aanleg en realisatie zal ongeveer zo’n zelfde periode in beslag nemen. In 2040 zouden de werkzaamheden gereed moeten zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 17:33
hoevenpe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:48:
[...]

In die tijd krijg amper een stoptrein station bij een reeds in aanbouw zijnde nieuwbouw locatie gerealiseerd... :+

[...]
Allemachtig. Als ze dit in China nu zouden beslissen zou het niet pas in 2040 klaar zijn, maar vanochtend om 20:40 :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:57:
Als ze dit in China nu zouden beslissen zou het niet pas in 2040 klaar zijn, maar vanochtend om 20:40 :)
Dit zou in Nederland ook voor de december dienstregeling geregeld moeten kunnen zijn, denkt zo'n paarse broek daadwerkelijk dat die starters tot 2040 geen auto aanschaffen? :P

Of je zorgt dat het station gelijk beschikbaar is, of je bouwt huizen met een ruime parkeernorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:16:
[...]

Dit zou in Nederland ook voor de december dienstregeling geregeld moeten kunnen zijn, denkt zo'n paarse broek daadwerkelijk dat die starters tot 2040 geen auto aanschaffen? :P

Of je zorgt dat het station gelijk beschikbaar is, of je bouwt huizen met een ruime parkeernorm.
Beetje raar inderdaad, hier hadden ze het station al klaar voordat de wijk er stond. Was eigenlijk ook vrij snel klaar, maar het spoor lag er al, is dat hier anders?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 07:48:
[...]

[...]
Vraag me af hoeveel animo er daadwerkelijk is voor zo’n hoog frequente lijn. Voor zover ik weet is Rijswijk buiten een platte vinex wijk met voornamelijk grond gebonden woningen. Dus moet er bij het station of een enorme parkeergarage komen of een paar mooie woontorens plus winkelcentrum. Anders is de frequentie binnen no time bezuinigd naar 2 treinen per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
JDx schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:25:
[...]

Beetje raar inderdaad, hier hadden ze het station al klaar voordat de wijk er stond. Was eigenlijk ook vrij snel klaar, maar het spoor lag er al, is dat hier anders?
Waarschijnlijk omdat goed (openbaar) vervoer daar wel prioriteit heeft. En het hier vooral als lastige kostenpost wordt gezien, die je maar beter voor je uit kunt schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:51
Z___Z schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:35:
[...]

Vraag me af hoeveel animo er daadwerkelijk is voor zo’n hoog frequente lijn. Voor zover ik weet is Rijswijk buiten een platte vinex wijk met voornamelijk grond gebonden woningen. Dus moet er bij het station of een enorme parkeergarage komen of een paar mooie woontorens plus winkelcentrum. Anders is de frequentie binnen no time bezuinigd naar 2 treinen per uur.
Dat is natuurlijk altijd een kip en ei verhaal

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:25:
Spoor wordt momenteel verdubbeld, maar ze leggen de sporen dicht tegen elkaar want er is nog geen besluit. Waarom ook anticiperen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
big bang schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:40:
[...]

Dat is natuurlijk altijd een kip en ei verhaal
Nee, dat heet planning. Je kan zorgen dat de woontorens rond dezelfde tijd worden opgeleverd als het station.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Z___Z schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:35:
Vraag me af hoeveel animo er daadwerkelijk is voor zo’n hoog frequente lijn. Voor zover ik weet is Rijswijk buiten een platte vinex wijk met voornamelijk grond gebonden woningen.
Daar wil je toch juist hoogfrequent OV naar de stadscentra van Den Haag en Rotterdam? Idem bij het vijfde dorp, daar loopt de lijn Den Haag-Gouda praktisch langs maar een station blijkbaar geen optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:38:
Waarschijnlijk omdat goed (openbaar) vervoer daar wel prioriteit heeft. En het hier vooral als lastige kostenpost wordt gezien, die je maar beter voor je uit kunt schuiven.
De behoefte is er, lokale politieke wil idem.

Het probleem is dat 'we' blijkbaar 8 jaar moeten vergaderen over iets waar een kind van kan zien waar en hoe het gerealiseerd gaat worden. Een discussie over eilandperrons links of rechts van de tunnel, gooi een muntje op en schop in de grond zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:44:
[...]

Daar wil je toch juist hoogfrequent OV naar de stadscentra van Den Haag en Rotterdam? Idem bij het vijfde dorp, daar loopt de lijn Den Haag-Gouda praktisch langs maar een station blijkbaar geen optie.
Hoogfrequent OV heeft veel reizigers nodig, want anders is het niet rendabel. Het hoeft niet perse winst op te leveren, maar het zou wel redelijk uit de kosten moeten kunnen. Het aantal mensen dat er gebruik van gaat maken die in grondgebonden woningen buiten de stad wonen acht ik vrij klein, waardoor de haalbaarheid laag is. Den Haag-Gouda is een druk stuk spoor. Zolang het geen dubbel spoor is, is de capaciteit voor meer sprinter stations beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Paprika schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:53:

[...]

Ik zou zeggen dat is het risico van koper; een huurder kan vertrekken als hij/zij er geen zin meer in heeft. Een gevalletje 'Privatizing profits and socializing losses'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Z___Z schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:04:
Hoogfrequent OV heeft veel reizigers nodig, want anders is het niet rendabel.
Het spoor ligt er al, treinen hoeven alleen maar te stoppen. Idem voor Schiedam Kethel, een gepland station bij een jaren 70 wijk met relatief veel hoogbouw.

Als 'rendabel' de norm is kan je een hoop bestaande stations sluiten, de nieuwe Hofpleinlijn stopt bij veel grondgebonden Vinex locaties en is een groot succes. Rijswijk Buiten is een logische plek en de intentie is er, waarom moet het dan 15 jaar duren? Eind van het jaar een tijdelijk perron, daarna rustig afronden zou ik zeggen.
Den Haag-Gouda is een druk stuk spoor. Zolang het geen dubbel spoor is, is de capaciteit voor meer sprinter stations beperkt.
Maar dan moet je zo'n wijk niet autoluw maken, een reële parkeernorm hanteren en accepteren dat OV een marginale rol speelt. Een station voor veel mensen een vereiste om de auto weg te kunnen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:18:
[...]

Het spoor ligt er al, treinen hoeven alleen maar te stoppen. Idem voor Schiedam Kethel, een gepland station bij een jaren 70 wijk met relatief veel hoogbouw.

Als 'rendabel' de norm is kan je een hoop bestaande stations sluiten, de nieuwe Hofpleinlijn stopt bij veel grondgebonden Vinex locaties en is een groot succes. Rijswijk Buiten is een logische plek en de intentie is er, waarom moet het dan 15 jaar duren? Eind van het jaar een tijdelijk perron, daarna rustig afronden zou ik zeggen.

[...]

Maar dan moet je zo'n wijk niet autoluw maken, een reële parkeernorm hanteren en accepteren dat OV een marginale rol speelt. Een station voor veel mensen een vereiste om de auto weg te kunnen doen.
Krijg zin om Cities Skylines II te kopen nu 8)

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Pff, mijn turkse collega begint ook beetje moedeloos te worden. Biedt 575k op een huis met vraagprijs 500k en vist alsnog achter het net. Vorige huis bood ie 555k op 499k vraagprijs. Wel in de top 4 van biedingen, maar helaas :X

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:11:
Pff, mijn turkse collega begint ook beetje moedeloos te worden. Biedt 575k op een huis met vraagprijs 500k en vist alsnog achter het net. Vorige huis bood ie 555k op 499k vraagprijs. Wel in de top 4 van biedingen, maar helaas :X
Zegt niet zo veel als je niet weet hoe reëel de vraagprijs was. Vaak genoeg dat er bewust een lage vraagprijs wordt gekozen om veel mensen te lokken. Als je daar in trapt en alleen op die "te lage" woningen biedt, dan zul je waarschijnlijk vaak achter het net vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 17:09

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:15:
[...]

Zegt niet zo veel als je niet weet hoe reëel de vraagprijs was. Vaak genoeg dat er bewust een lage vraagprijs wordt gekozen om veel mensen te lokken. Als je daar in trapt en alleen op die "te lage" woningen biedt, dan zul je waarschijnlijk vaak achter het net vissen
Maar 20% overbieden lijkt me dan wel bizar hoog. Vroeg het net aan een bevriende makelaar en zij gaf aan dat ze het idee had dat de markt stabiliseerde, maar dat mensen zo gewend zijn flink te overbieden dat ze dit nog steeds doen. Ondertussen zie je steeds meer huizen te koop gezet worden. Paar jaar geleden waren het er 3 per dag, nu zie ik er soms 20 in de buurt. (gevoelsmatig dan he, ik check bijna elke dag nieuwe huizen)

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-09 17:17
FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:51:
[...]

Maar 20% overbieden lijkt me dan wel bizar hoog. Vroeg het net aan een bevriende makelaar en zij gaf aan dat ze het idee had dat de markt stabiliseerde, maar dat mensen zo gewend zijn flink te overbieden dat ze dit nog steeds doen. Ondertussen zie je steeds meer huizen te koop gezet worden. Paar jaar geleden waren het er 3 per dag, nu zie ik er soms 20 in de buurt. (gevoelsmatig dan he, ik check bijna elke dag nieuwe huizen)
Dit is precies wat ik ook zie. Ik zie weer meer aanbod komen vreemd genoeg. Maar dat overbieden gaat nog steeds omdat er nog een hele lange rij aan kopers staat die eerst nog uitgedund moeten worden. Zie het als een soort fase verschuiving.
De overbiedingen zullen naar mijn weten pas over een tijdje stabiliseren / afnemen.

Ik denk dat de groei in salarissen ook wel aan het afnemen is waardoor je dus nu in een fase zit van een buffer aan kopers die nog het overbieden in stand houden omdat ze met velen zijn.

Uiteindelijk heeft niemand hier iets aan. Het belangrijkste is eigenlijk om de mediaan prijs tegenover de mediaan inkomen ratio re verlagen zodat huizen in NL weer betaalbaar worden.

Enige oplossing: vraag omlaag en/off aanbod omhoog haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Vraag omlaag? "De Nederlandse bevolking groeide in 2023 met 136 393 inwoners (inclusief correcties)." (CBS), jaar ervoor ook 1% bevolkingsgroei. Dat is half Rotterdam aan bevolkingsgroei en die mensen moeten ergens wonen. Het rechtse geluid roept natuurlijk meteen dat al die mensen in sociale huur terechtkomen, maar rationeel gezien zitten daar ook (goedbetaalde) engineers bij die in de high tech sector (ASML) werken en met 30% inkomstenbelasting korting een huis kunnen kopen. Of "gewoon" middenklasse. Sterker nog: men spreekt over 20.000 extra mensen (link), dat zal een flink internationaal karakter kennen. Daarnaast wonen nog veel mensen thuis of willen graag "wooncarriere" maken.

Een collega zei het laatst wel redelijk mooi vond ik. Zijn strekking was dat de vraag met name verdwijnt zodra mensen niet meer "durven". Dan wil ineens niemand meer verhuizen en dan is het woningprobleem opgelost (knipoog). Voor ons geldt dat eigenlijk ook, we gaan van een appartement naar een volledige woning met idee van gezinsuitbreiding, maar dat zou echt prima hier kunnen qua ruimte.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rubbergrover1
FunkyTrip schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:51:
[...]

Maar 20% overbieden lijkt me dan wel bizar hoog.
Dan nog hangt het vooral af van de originele vraagprijs. Ik ken een stel dat al een tijdje zoekt in de categorie rond de 4 ton en dan vind ik het leuk om mee te kijken. (Ook omdat ik de omgeving beter ken.) Maar af en toe komt er dan een vergelijkbare woning op de markt voor rond de 3 ton. Dan kun je denken: dat is een mooi aanbod, daar ga ik kijken. Maar dat is dus juist precies wat die verkoper wil, dat je dan bij hun woning gaat kijken. Ipv de andere 4-ton-woningen. Vervolgens worden die woningen dus uiteraard flink overboden, tot de prijs naar de 4 ton (of hoger) gaat. Dan kun je het idee hebben dat de markt verrot is, omdat je met een half ton overbieden niet in de buurt van de verkoopprijs komt. Maar is de markt dan gek, of ben je gewoon in de marketingtruc van de makelaar getrapt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rubbergrover1
N1ckk schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:43:
Een collega zei het laatst wel redelijk mooi vond ik. Zijn strekking was dat de vraag met name verdwijnt zodra mensen niet meer "durven". Dan wil ineens niemand meer verhuizen en dan is het woningprobleem opgelost (knipoog).
Dat is volgens mij dus vergelijkbaar met hoe dat woningprobleem ontstaan is. Maar dan juist precies de omgekeerde beweging. Een hoop mensen kregen de 'wens' om te verhuizen toen de rente zo laag werd en het voor veel mensen eigenlijk een no-brainer was dat je iets nieuws zou willen kopen, tegen de grens van je maximale leencapaciteit. Je kon dan voor weinig extra maandlasten een stuk beter wonen én je was 'gratis' van de oude, dure, hypotheek af. Zodat je soms voor de zelfde maandlasten veel luxer kon wonen. Terwijl ze in feite gewoon prima woonden.

Maar dat gaf wel een bepaald "nieuwe normaal". Als al een hoop van je collega's daardoor naar een ruimte tweekapper kunnen verhuizen, dan heb je het idee dat dat ook voor jou weggelegd is. Ook als de markt veranderd is en zowel de woningen als de hypotheken veel duurder zijn geworden. Dan heb je dus, bovenop de normale woningvraag, ook nog eens een hoop woningzoekende doorstromers, die 'vroeger' gewoon bleven zitten waar ze zaten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:13:
[...]

Dat is volgens mij dus vergelijkbaar met hoe dat woningprobleem ontstaan is. Maar dan juist precies de omgekeerde beweging. Een hoop mensen kregen de 'wens' om te verhuizen toen de rente zo laag werd en het voor veel mensen eigenlijk een no-brainer was dat je iets nieuws zou willen kopen, tegen de grens van je maximale leencapaciteit. Je kon dan voor weinig extra maandlasten een stuk beter wonen én je was 'gratis' van de oude, dure, hypotheek af. Zodat je soms voor de zelfde maandlasten veel luxer kon wonen. Terwijl ze in feite gewoon prima woonden.

Maar dat gaf wel een bepaald "nieuwe normaal". Als al een hoop van je collega's daardoor naar een ruimte tweekapper kunnen verhuizen, dan heb je het idee dat dat ook voor jou weggelegd is. Ook als de markt veranderd is en zowel de woningen als de hypotheken veel duurder zijn geworden. Dan heb je dus, bovenop de normale woningvraag, ook nog eens een hoop woningzoekende doorstromers, die 'vroeger' gewoon bleven zitten waar ze zaten.
Herken dit verhaal heel sterk, ik noemde dat destijds de grote "woningruil" in NL. Waarin iedereen met een hoge rente gingen verhuizen om van hun hoge rente af te komen. Dit zorgde voor veel "gratis geld" en dat zorgde voor enorme stijgingen.

Mijn buurman ook, van oudere jaren 70 twee onder 1 kap. Verhuist naar een splinternieuwe grotere luxere twee onder 1 kap. Maar dan met lagere hypotheeklasten. Ja, geef ze eens ongelijk. Maar de markt moest zich toen nog aan de nieuwe situatie aanpassen en dus de prijzen gingen flink omhoog naar de nieuwe "steady state" situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:00
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:04:
[...]

Dan nog hangt het vooral af van de originele vraagprijs. Ik ken een stel dat al een tijdje zoekt in de categorie rond de 4 ton en dan vind ik het leuk om mee te kijken. (Ook omdat ik de omgeving beter ken.) Maar af en toe komt er dan een vergelijkbare woning op de markt voor rond de 3 ton. Dan kun je denken: dat is een mooi aanbod, daar ga ik kijken. Maar dat is dus juist precies wat die verkoper wil, dat je dan bij hun woning gaat kijken. Ipv de andere 4-ton-woningen. Vervolgens worden die woningen dus uiteraard flink overboden, tot de prijs naar de 4 ton (of hoger) gaat. Dan kun je het idee hebben dat de markt verrot is, omdat je met een half ton overbieden niet in de buurt van de verkoopprijs komt. Maar is de markt dan gek, of ben je gewoon in de marketingtruc van de makelaar getrapt?
Ik vraag me af in hoeverre dat echt een effectieve marketingtruc is. Hier in de omgeving zijn ook wel wat makelaars die woningen relatief goedkoop in de markt zetten, en er steevast een flinke hoeveelheid biedingen binnenkomt. Maar als je bijv. een woning die +/- 600K waard is voor 500K in de markt zit krijg je ook allemaal kopers die de woning helemaal niet kunnen betalen en denken dat ze misschien kans maken met een bod van 510K of 520K (en vervolgens keihard teleurgesteld worden).

Maar als ie dan voor bijv. 590K weggaat denkt iedereen poeh, wat een gekkenhuis, maar misschien had ie ook gewoon voor 580K vraagprijs online gezet kunnen worden, en waren er 1 of 2 mensen geweest die 600-620 hadden geboden. Is toch koffiedik kijken wat het effectiefst is. Kans net zo groot dat het de verkopers zijn de in de marketingtruc van de makelaar trappen, en blij zijn met de enorme overbiedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Immutable schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:36:
[...]
Maar de markt moest zich toen nog aan de nieuwe situatie aanpassen en dus de prijzen gingen flink omhoog naar de nieuwe "steady state" situatie.
En nu zitten we dus in de omgekeerde situatie, dat de kijkers moeten gaan wennen aan de nieuwe situatie met hogere rentes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Hielko schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre dat echt een effectieve marketingtruc is. Hier in de omgeving zijn ook wel wat makelaars die woningen relatief goedkoop in de markt zetten, en er steevast een flinke hoeveelheid biedingen binnenkomt. Maar als je bijv. een woning die +/- 600K waard is voor 500K in de markt zit krijg je ook allemaal kopers die de woning helemaal niet kunnen betalen en denken dat ze misschien kans maken met een bod van 510K of 520K (en vervolgens keihard teleurgesteld worden).

Maar als ie dan voor bijv. 590K weggaat denkt iedereen poeh, wat een gekkenhuis, maar misschien had ie ook gewoon voor 580K vraagprijs online gezet kunnen worden, en waren er 1 of 2 mensen geweest die 600-620 hadden geboden. Is toch koffiedik kijken wat het effectiefst is. Kans net zo groot dat het de verkopers zijn de in de marketingtruc van de makelaar trappen, en blij zijn met de enorme overbiedingen.
Zal ook van de woning afhangen. Als je een redelijk standaard woning hebt, waarvan er meer worden aangeboden, maar jouw woning ziet er wat minder gelikt uit dan die van 'de buren', dan zullen veel kijkers in eerste instantie voor dat andere huis kiezen. Met een extreem lage vraagprijs trek je dan wel de aandacht. En zul je ook iets minder 1 op 1 worden vergeleken met 'de buren'. Kan dan wel goed uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
Hielko schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:44:
[...]

Die truc bedrog werkt twee kanten op. De makelaar kan potentiële kopers bedriegen of juist de verkopende partij. Sommige makelaars werken met een percentage dat de verkoper afdraagt aan de makelaar over het verschil tussen de vraagprijs en verkoopprijs. Dat is makkelijk cashen als de makelaar de vraagprijs extra laag inzet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
De Funda woningwaarde is weer geupdate. Volgens Funda is mijn woning +2,6% gestegen afgelopen maand (11,5% ten opzichte van 12 maanden terug). Met zulke snelle stijgingen zal het niet lang duren voordat de gemiddelde woning in Nederland onder de villa tax valt 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02
BlauweLucht schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:53:
De Funda woningwaarde is weer geupdate. Volgens Funda is mijn woning +2,6% gestegen afgelopen maand (11,5% ten opzichte van 12 maanden terug). Met zulke snelle stijgingen zal het niet lang duren voordat de gemiddelde woning in Nederland onder de villa tax valt 7(8)7
-2.7% (Randstad, huis dat rond de villa-tax zit)

Hoger segment is dus geen garantie op stijgingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 15:35
BlauweLucht schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:53:
Die van mij (oosten van het land) +3,6% (+14,1% sinds vorig jaar). En ik dacht nog dat ik mijn aankoop dik anderhalf jaar geleden slecht had getimed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hier gaat ie al twee maanden op een rij naar beneden en het noorden van het land, goedkopere segment. Wel interessant dat het beetje alle kanten op lijkt te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Hielko schreef op zondag 2 juni 2024 @ 17:03:
Hier gaat ie al twee maanden op een rij naar beneden en het noorden van het land, goedkopere segment. Wel interessant dat het beetje alle kanten op lijkt te gaan.
Hier ook het Noorden van het land maar +5.4% up. Dus ja wat zegt dat he...

[ Voor 3% gewijzigd door Immutable op 02-06-2024 18:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Blik1984 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:11:
[...]

-2.7% (Randstad, huis dat rond de villa-tax zit)

Hoger segment is dus geen garantie op stijgingen
Hier idem randstad +0,1% (14k onder de villa taks).

Afgelopen week met de bank gebeld om een deel aflossingsvrij box 3 naar box 1 te verplaatsen ;). Villa taks (2,35%) is meer dan het dubbele van de hypotheekrente :+.

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 02-06-2024 18:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janenria
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-09 21:31
Hoe accuraat hebben jullie het idee dat die funda woningwaarde check is? (Regio stad Utrecht / oudwijk)

[ Voor 17% gewijzigd door janenria op 03-06-2024 05:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
janenria schreef op maandag 3 juni 2024 @ 01:52:
Hoe accuraat hebben jullie het idee dat die funda woningwaarde check is? (Regio stad Utrecht / oudwijk)
Aangezien het aantal verkochte woningen flink daalt wordt deze steeds minder accuraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Niet veel beter dan de waardecheck websites voor je auto ;).
Met slechts een bouwjaar, oppervlaktes, woningtype en algehele staat zit er héél veel variatie in de waarde. Die eventuele spuuglelijke keuken of juist volledig gasloze installatie wordt niet meegeteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janenria
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07-09 21:31
geekeep schreef op maandag 3 juni 2024 @ 07:59:
[...]

Niet veel beter dan de waardecheck websites voor je auto ;).
Met slechts een bouwjaar, oppervlaktes, woningtype en algehele staat zit er héél veel variatie in de waarde. Die eventuele spuuglelijke keuken of juist volledig gasloze installatie wordt niet meegeteld.
Ja daar zal je gelijk in hebben. Ik doelde deels ook op de gigantische verschillen tussen verschillende online tools (huispedia etc) die allemaal ongeveer dezelfde datapunten gebruiken om tot een waarde indicatie te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:43
Als absolute waarde niet heel accuraat waarschijnlijk. In het weergeven van de trend waarschijnlijk iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
Eärendil schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:06:
[...]

Als absolute waarde niet heel accuraat waarschijnlijk. In het weergeven van de trend waarschijnlijk iets beter.
Ligt er ook maar net aan in welke wijk de woning is. In een wijk met veel vergelijkbare recente verkochte woningen is zo’n waarde indicatie veel accurater.

Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk met ruim 500 vergelijkbare woningen waarvan veel recent zijn verkocht en Funda helpen als referenties. De waarde indicatie van Funda was daarom ten tijde van mijn taxatie gelijk aan de taxatiewaarde van de taxateur. Desondanks moet men de Funda waarde met een korrel zout nemen. Ook in mijn wijk zie ik dat je aan de ene kant mensen hebt die weinig extra bovenop de kale woning prijs uitgeven en andere mensen die hun hele portomonee leegtrekken. Tussen die twee uitersten kan een flink prijsverschil zitten die een enkele Funda waarde niet kan dekken. Funda geeft daarom voor mijn woning een redelijk goede waarde maar tegelijkertijd ook een range die in mijn ogen vrij groot is (17% tussen de onderkant en bovenkant van de range).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hangt ook sterk van de woning af.. een doorsnee rijwoning is wat makkelijker in te schatten obv recente verkopen dan een vrijstaande villa met grote kelder en warmtepomp (ik noem maar wat ;)).

Ik heb voor mezelf een waarde in mijn hoofd (obv gevoel en maandlasten) en daar doet een eventuele funda- of taxatiewaarde niets aan af :).

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 03-06-2024 12:25 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Voor een betere eigen 'check' raad ik aan om voor 10 euro een maandje "Walter Living" abo te nemen en daar goed door de koopsom-overzichten te gaan, dan kan je per verkocht adres van afgelopen tijd scrollen en kijken welke een beetje overeenkomen qua afwerking, m2's en locatie met het object wat je voor ogen hebt (of waar je zelf eigenaar van bent en een waardeinschatting van wilt maken. Een kanttekening: het loopt natuurlijk altijd iets achter, duurt een paar maanden voor nieuwe verkopen erbij staan. Maar ik vond het zelf wel erg leerzaam, en jammer dat ik anno 2010 niet van het bestaan hiervan wist toen ik zelf kocht (of: dat dit abo toen niet bestond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
Valorian schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:45:
[...]
Voor een betere eigen 'check' raad ik aan om voor 10 euro een maandje "Walter Living" abo te nemen en daar goed door de koopsom-overzichten te gaan, dan kan je per verkocht adres van afgelopen tijd scrollen en kijken welke een beetje overeenkomen qua afwerking, m2's en locatie.
Dan moet er ook iets verkocht zijn de afgelopen maanden (of zelfs jaren). Vooral de combinatie zelfde type (studio vs appartement vs boven/benedenwoning vs rijtjeswoning vs 2-kapper vs vrijestaande woning), vergelijkbare leeftijd en/of duurzaam (label D-G vs A+++ en beter) en/of onderhoud kan behoorlijk lastig zijn met een blokje nieuwbouw in een wijk die er al heel wat jaartjes staat.

Verder geldt voor stedelijk gebied dat een wijk verderop het verschil kan zijn tussen loopafstand, fietsafstand of "altijd met het OV- afstand".

Hier 0.5% overigens t.o.v. mei (Utrecht).

[ Voor 25% gewijzigd door Paprika op 03-06-2024 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:19

mwa

In het verleden kon je via Walterliving een betere check (voor mijn gevoel dan) doen, maar die bieden dat volgens mij niet meer aan..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paprika
Ik denk dat vooral het gebrek aan opties (weinig transacties) die functionaliteit wat beperkt als de opties die ik krijg van 2+ jaar geleden zijn. Dat is dus nog van de lage rente en woningen met een bouwjaar met een verschil van X-XX en zelfs 1XX jaren :p.

Wie durft?
https://www.nu.nl/binnenl...achtduizend-woningen.html

@geekeep
De Zuidplaspolder bevat het laagste punt van Nederland: 6,76 meter onder NAP. Het dorp wordt op een hoger gelegen deel gebouwd.
@Valorian, sorry betrof mijn woning.

[ Voor 44% gewijzigd door Paprika op 03-06-2024 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
Paprika schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:29:
Ik denk dat vooral het gebrek aan opties (weinig transacties) die functionaliteit wat beperkt als de opties die ik krijg van 2+ jaar geleden zijn. Dat is dus nog van de lage rente en woningen met een bouwjaar met een verschil van X-XX en zelfs 1XX jaren :p.

Wie durft?
https://www.nu.nl/binnenl...achtduizend-woningen.html

@geekeep

[...]
Ik zou het 'Pompen Of Verzuipen' noemen ;).

https://nos.nl/artikel/25...ren-projecten-liggen-stil
Het aantal ouderen in ons land neemt de komende jaren hard toe, terwijl de politiek een rem heeft gezet op de uitbreiding van plekken in de verpleeghuizen. Daarom is de bouw van zelfstandige woningen waar langdurige zorg geleverd kan worden cruciaal.
(..)
In de gemeente Zuidplas, tussen Gouda en Rotterdam, is één plan er net doorheen gekomen. Daar stemde de gemeenteraad in met de bouw van zeventig ouderenappartementen naast een al bestaande zorginstelling in Moerkapelle.
De bejaarden worden ook wakker. Hopelijk kunnen ze nog zwemmen :o.

Nu ik er over nadenk. Waarom kan die bejaardengolf van komende jaren niet in tiny houses wonen. Scheelt een hoop tijd, geld en ruimte voor iets dat straks minder urgent is.

[ Voor 6% gewijzigd door geekeep op 03-06-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:15
Paprika schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:14:
[...]

Dan moet er ook iets verkocht zijn de afgelopen maanden (of zelfs jaren). Vooral de combinatie zelfde type (studio vs appartement vs boven/benedenwoning vs rijtjeswoning vs 2-kapper vs vrijestaande woning), vergelijkbare leeftijd en/of duurzaam (label D-G vs A+++ en beter) en/of onderhoud kan behoorlijk lastig zijn met een blokje nieuwbouw in een wijk die er al heel wat jaartjes staat.

Verder geldt voor stedelijk gebied dat een wijk verderop het verschil kan zijn tussen loopafstand, fietsafstand of "altijd met het OV- afstand".

Hier 0.5% overigens t.o.v. mei (Utrecht).
Ik reageerde op een post van @janenria , die noemde Oudwijk in Utrecht. Ik las niets over nieuwbouw, maar misschien zie ik het over het hoofd? Verder fair point, het blijft allemaal lastig vergelijken. Maar in mijn optiek geven de daadwerkelijke koopsommen hoe dan ook een beter beeld dan alle gratis op internet beschikbare 'waardemodellen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:12
Heeft iemand een link naar de ontwikkeling van CBS prijzen van bestandwoningen t.o.v. het bouwjaar, of de energielabel ?

Ik heb een gevoel dat de laaste 2-3 jaar stijgt de prijs van jong woningen (< 10 jaar) veel veel meer dan oude woningen (> 30 jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Valorian schreef op maandag 3 juni 2024 @ 16:55:
[...]

Maar in mijn optiek geven de daadwerkelijke koopsommen hoe dan ook een beter beeld dan alle gratis op internet beschikbare 'waardemodellen'.
Vrij logisch toch en is wat taxateurs en gemeenten ook doen voor hun waardebepalingen. De variatie zit dan in de "unieke" eigenschappen per woning zoals huidige staat, verbouwingen en uitbreidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
noucmen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:10:
Heeft iemand een link naar de ontwikkeling van CBS prijzen van bestandwoningen t.o.v. het bouwjaar, of de energielabel ?

Ik heb een gevoel dat de laaste 2-3 jaar stijgt de prijs van jong woningen (< 10 jaar) veel veel meer dan oude woningen (> 30 jaar).
https://www.kadaster.nl/-...-huizenprijs-4-conclusies
https://www.businessinsid...-laag-label-wordt-groter/
https://www.nu.nl/economi...pulairder-en-duurder.html
Genoeg te vinden. Korte antwoord is ja. Nieuwe woning -> beter label -> hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
noucmen schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:10:

Dat is nogal logisch. Waar ik graag het verschil in wil zien is Pre-beng (dus voor 2021) en BENG woningen en het prijsverschil daartussen.

Je hebt voor BENG heel veel woningen die half/half maatregelen hebben. Om die label omhoog te krijgen is heel lastig omdat je dus de huidige maatregelen moet verwijderen vaak + totaal vernieuwen. In plaats van toevoegen als ze volledig afwezig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-09 16:01
Valorian schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:45:
[...]

Voor een betere eigen 'check' raad ik aan om voor 10 euro een maandje "Walter Living" abo te nemen en daar goed door de koopsom-overzichten te gaan, dan kan je per verkocht adres van afgelopen tijd scrollen en kijken welke een beetje overeenkomen qua afwerking, m2's en locatie met het object wat je voor ogen hebt (of waar je zelf eigenaar van bent en een waardeinschatting van wilt maken. Een kanttekening: het loopt natuurlijk altijd iets achter, duurt een paar maanden voor nieuwe verkopen erbij staan. Maar ik vond het zelf wel erg leerzaam, en jammer dat ik anno 2010 niet van het bestaan hiervan wist toen ik zelf kocht (of: dat dit abo toen niet bestond).
Ik vraag mij echt nog steeds af waarom huizenprijzen niet gewoon gratis beschikbaar zijn. Vind het vrij bizar dat het een verdienmodel is, ook voor het Kadaster.

Ons huis weer +1,5%. Vorige maand +2%.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:36
Omgeving Alkmaar +2,8% hier. Net onder de villa tax.
Ook hier soms wel nieuwsgierig naar wat verkoop prijzen van woningen in de buurt. Staat er nu weer 1 te koop dat ik denk als ze dat ervoor vangen dan kan er bij mij zeker een bord op boven de villa tax en kan ik wellicht echt mijn droom woning ergens realiseren :9 . (dat mijn vrouw dit maar niet mag lezen :+ die heeft verhuizen en verbouwen/bouwen wel even gehad)

[ Voor 81% gewijzigd door GeeMoney op 03-06-2024 23:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CryptoNL schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:38:
[...]

Ik vraag mij echt nog steeds af waarom huizenprijzen niet gewoon gratis beschikbaar zijn. Vind het vrij bizar dat het een verdienmodel is, ook voor het Kadaster.
Omdat er kosten zitten aan het ontsluiten van die data. En men in de huidige maatschappij toch het liefst heeft dat je betaalt voor wat je afneemt in plaats van dat kosten uit de algemene pot komen en worden verdeeld over iedereen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Met de sterke stijging van de woningprijzen de afgelopen 6 jaar merk je wel dat in bepaalde steden de 'kindvriendelijke' buurten snel richting vergrijzing gaan. Deze buurten zijn nu onbetaalbaar voor de meeste starters waardoor het aantal kinderen in de leeftijd 0-5 drastisch daalt alsmede het aantal 30-40 jarigen.

Indien men in de stad wil blijven zal het aantal kinderen dat opgroeit in benedenwoningen en appartementen wel toenemen. Maar veel zullen naar de verre buitenwijken en dorpen trekken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hoevenpe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauweLucht
ECB heeft net aangekondigd de rente te verlagen. Laat het feest/onbetaalbaarheid maar beginnen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
BlauweLucht schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:45:
ECB heeft net aangekondigd de rente te verlagen. Laat het feest/onbetaalbaarheid maar beginnen…
Italiaanse Lira beleid in Noord-Europa, precies de reden waarom je nooit harde en zachte munten moet mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 19:40
BlauweLucht schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:45:
Enig idee of en zoja wanneer een daling wordt doorgevoerd bij de banken? Mijn hypotheek start op 2 september, dus ben benieuwd. Rente wordt op die datum ook vastgepind indien lager dan de huidige offerte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
stiest schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:10:
[...]

Enig idee of en zoja wanneer een daling wordt doorgevoerd bij de banken? Mijn hypotheek start op 2 september, dus ben benieuwd. Rente wordt op die datum ook vastgepind indien lager dan de huidige offerte.
Dat is een beetje marktwerking. Is er veel concurrentie, weinig. Gaan partijen concurreren.....

https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html

https://www.actuelerentes...rente-vast.asp#goto-table

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 17:07
[...]

Bij ons medio juli bij de grondoverdracht. Hoop nog te kunnen meeprofiteren van de rentedaling. We hadden geen keuze de voorspelde rentedaling af te wachten omdat we ingeloot waren op het nieuwbouwproject hier in de buurt. Dus het was of ervoor gaan met de huidige rente of de nieuwbouwwoning in onze favoriete gemeente mislopen.

Ik verwacht sowieso niet dat die 0,25% daling een-op-een gegeven gaat worden, ik verwacht max. 0,10% daling ofzo (iig bij de grote traditionele banken).

[ Voor 9% gewijzigd door Cheezborger op 06-06-2024 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
[...]

Deels zijn de (verwachte) renteverlagingen al in geprijsd en deels zullen ze nog verder inwerken op spaar- en hypotheekrentes. Hoe snel dat gaat verschilt per bank maar banken kennende gaan de wijzigingen sneller omhoog dan omlaag :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 08-09 20:43
Hypotheekrentes zijn al een tijd onder de piek. Ik verwacht dat de huidige verlaging allang is ingeprijsd.

De 10 jaars NL staat is vandaag gewoon gestegen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
https://www.nu.nl/economi...nk-door-hogere-lonen.html
Voor starters heeft DNB dan ook geen goed nieuws. Zij blijven moeite houden om een koophuis te vinden. "De combinatie van meer leencapaciteit maar ook EN DUS hogere prijzen, betekent dat er voor starters de komende jaren per saldo weinig verandert in de betaalbaarheid van woningen"
Heb de quote van DNB maar gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
geekeep schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:27:
Heb de quote van DNB maar gecorrigeerd.
Die hogere leencapaciteit vooral door hogere lonen, een logisch gevolg van krapte op de arbeidsmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:50:
[...]

Die hogere leencapaciteit vooral door hogere lonen, een logisch gevolg van krapte op de arbeidsmarkt.
Dat zal, voor een deel. Als de norm de huidige inflatie wat beter meenam, had dit extra salaris echter weinig effect gehad.
Daarnaast is sinds vorig jaar het partnerinkomen 100% mee gaan tellen, kun je nu tot 50k extra lenen afhankelijk van het label, extra lenen voor verduurzamen en tellen de daadwerkelijke maandlasten i.p.v. de oorspronkelijke studieschuld voor de berekening.

edit: oh en de opgetrokken NHG grens zorgt ook voor het doorbreken van de (psychologische) grens voor veel mensen.

[ Voor 8% gewijzigd door geekeep op 07-06-2024 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:00:
[...]

Dat zal, voor een deel. Als de norm de huidige inflatie wat beter meenam, had dit extra salaris echter weinig effect gehad.
Waarom niet? Als de inflatie 10% is en de lonen zijn 10% gestegen, dan is het logisch dat c.p. de leencapaciteit ook 10% toeneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Waarom niet? Als de inflatie 10% is en de lonen zijn 10% gestegen, dan is het logisch dat c.p. de leencapaciteit ook 10% toeneemt.
Inflatie is een "mandje" van een verzameling aan uitgaven. Als de inflatie op boodschappen en gas/water/licht stijgt, is er minder loon over voor wonen en zal de norm daar rekening mee (moeten) houden. Althans, dat is de theorie.

Daarnaast hebben we onder de streep bijna 2 jaar loondalingen gehad (gecorrigeerd voor inflatie), dus die stijgingen zijn een beetje mosterd na de maaltijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNuW6Rtcv61SMcdJpwvjOQAdM7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ac2kvuJkOBMzcsMPnaSFXgg7.png?f=fotoalbum_large

Je zag met de energiecrisis dat een boel huishoudens al heel snel in de knoop kwamen met een maandlast van 200-300 euro extra. Het zou 'ze' sieren om die leennorm dus in toom te houden, zodat men ademruimte heeft in dit soort scenario's. Maja, Nederland BV steekt zich liever nog verder in de schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:22
geekeep schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Inflatie is een "mandje" van een verzameling aan uitgaven. Als de inflatie op boodschappen en gas/water/licht stijgt, is er minder loon over voor wonen en zal de norm daar rekening mee (moeten) houden. Althans, dat is de theorie.
Je geeft het zelf al aan: de (gemeten) inflatie ziet met name op boodschappen, energie en andere recurring uitgaven. Maar we geven niet al ons inkomen uit aan dit soort zaken. Als er loonstijging is neemt het totale inkomen toe, terwijl de kosten maar voor een deel van de uitgaven toenemen.
Daarnaast hebben we onder de streep bijna 2 jaar loondalingen gehad (gecorrigeerd voor inflatie), dus die stijgingen zijn een beetje mosterd na de maaltijd.
[Afbeelding]

Je zag met de energiecrisis dat een boel huishoudens al heel snel in de knoop kwamen met een maandlast van 200-300 euro extra. Het zou 'ze' sieren om die leennorm dus in toom te houden, zodat men ademruimte heeft in dit soort scenario's. Maja, Nederland BV steekt zich liever nog verder in de schulden.
Om het scherp te houden zou je de daling van woningprijzen dan ook moeten corrigeren voor inflatie. Dan zie je dat koopwoningen de afgelopen 1.5 / 2 jaar flink goedkoper zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
geekeep schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:28:
[...]

Dat doen de normen ook. Bij het zelfde inkomen en rentepercentage is het maximale financieringslastpercentage voor dit jaar lager dan voor vorig jaar. Als je inkomen gelijk zou zijn gebleven, dan mag je dus minder lenen.

Maar dat inkomen is vaak dus niet gelijk gebleven. Als je inkomen met het zelfde percentage stijgt als de inflatie, dan zullen je overige uitgaven uiteraard ook gestegen zijn, maar zal dat in de regel in euro's minder zijn dan de stijging van je inkomen. Zodat je in euro's meer geld kunt besteden aan de hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Dat doen de normen ook. Bij het zelfde inkomen en rentepercentage is het maximale financieringslastpercentage voor dit jaar lager dan voor vorig jaar. Als je inkomen gelijk zou zijn gebleven, dan mag je dus minder lenen.

Maar dat inkomen is vaak dus niet gelijk gebleven. Als je inkomen met het zelfde percentage stijgt als de inflatie, dan zullen je overige uitgaven uiteraard ook gestegen zijn, maar zal dat in de regel in euro's minder zijn dan de stijging van je inkomen. Zodat je in euro's meer geld kunt besteden aan de hypotheek.
In die zin kun je stellen dat de norm indirect verruimd is, door de inflatie op een boel vlakken niet volledig mee te nemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de onderhoudskosten (materiaal en de gemiddelde monteur/schilder/dakdekker is een stuk duurder geworden.
In dit rapport staat bijv dat onderhoudskosten gebaseerd zijn op een rapport uit 2012(!) en energielasten de prijsplafonds meenemen.
https://www.nibud.nl/onde...ies-hypotheeknormen-2024/

Klinkt als het treintje rijdende houden, terwijl we in NL een topper zijn in een groot deel van ons inkomen spenderen aan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
geekeep schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:25:
In die zin kun je stellen dat de norm indirect verruimd is, door de inflatie op een boel vlakken niet volledig mee te nemen.
De markt is dusdanig krap dat veel huizen door mensen met overwaarde en expats gekocht worden, die hoeven niet tot het spreekwoordelijke gaatje te gaan.

Wie op de limiet leent heeft vaak geen marge om substantieel te overbieden. Alleenstaanden en starters zijn in de huidige markt geen bepalende factor (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:35:
[...]
Wie op de limiet leent heeft vaak geen marge om substantieel te overbieden.
Dat staat toch los van elkaar? Ik denk dat juist mensen die substantieel overbieden tot hun limiet (moeten) gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:43:
Dat staat toch los van elkaar? Ik denk dat juist mensen die substantieel overbieden tot hun limiet (moeten) gaan.
Wat is de kans dat je limiet het hoogste bod is?
Overwaarde geef je 'gevoelsmatig' makkelijker weg, althans zo zou het bij mij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Overwaarde geef je 'gevoelsmatig' makkelijker weg, althans zo zou het bij mij werken.
Je moet de vraag andersom stellen, wat is de kans dat het hoogste bod iemand is die op zijn limiet zit? Dat zijn de mensen die de prijs vormen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
Hielko schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Je moet de vraag andersom stellen, wat is de kans dat het hoogste bod iemand is die op zijn limiet zit? Dat zijn de mensen die de prijs vormen.
Afgaande van DNB:
Huishoudens kunnen met een maximale LTV-limiet van 100% veel lenen en doen dit ook: ongeveer de helft van de starters leent >90% LTV.

Naast starters, lenen ook doorstromers vaker maximaal onder de inkomenstoets: 44% leent op dit moment >90% van de LTI-norm.
De DNB zei ook deze week dat de huizenprijzen gedragen worden op leencapaciteit wat indirect betekent dat veel mensen een groot deel van wat ze bieden lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Laatst online: 08-09 20:43
hoevenpe schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:45:
[...]

Het is limiet + de overwaarde.

Bijvoorbeeld
Aankoop 750k
leencapaciteit max 500k
+ 250k overwaarde

Momenteel is het zelfs aantrekkelijker om maximaal te lenen en zo klein mogelijk te overbruggen. Dat laatste is namelijk duurder. Veel geldverstrekkers bieden boetevrij aflossen van de overwaarde na verkoop aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
BlauweLucht schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Afgaande van DNB:

[...]

De DNB zei ook deze week dat de huizenprijzen gedragen worden op leencapaciteit wat indirect betekent dat veel mensen een groot deel van wat ze bieden lenen.
Dit soort uitspraken zijn altijd tricky, want je hebt gewoon geen overzicht:
Laapo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 12:21:
Momenteel is het zelfs aantrekkelijker om maximaal te lenen en zo klein mogelijk te overbruggen. Dat laatste is namelijk duurder. Veel geldverstrekkers bieden boetevrij aflossen van de overwaarde na verkoop aan.
Dus de DNB kan een verschuiving zien naar hogere LTI's & LTV's, maar de extra aflossing die daarna volgt wordt niet geregistreerd bij de originele hypotheek.

Ook verschuivingen in bouwdepot's kunnen een ding zijn. Als je met overwaarde verbouwd, dan komt de correctie op de LTV pas na de verbouwing. Voor de statistieken lijkt de lening bij het aangaan dus veel hoger. Maar stel dat je uiteindelijk op 80% LTV uitkomt, dan zou het limiteren van de hypotheek op 80% alleen de boekhouding veranderen, dan 'moet' er een bouwdepot komen met de nieuwe taxatiewaarde, het eindresultaat is hetzelfde.

Overigens zie je dit nu al met de jubelton, afgeschaft aan het begin van dit jaar. Dus nu zouden we 'de klapper' moeten zien. Maar wat zien we? In Q1 2024 is de LTV zelfs iets verder gezakt, is het eigen geld met een paar procent gedaald, maar de markt reageert nauwelijks.
https://hdn.nl/marktcijfe...wartaaloverzicht-2024-q1/
Nu hebben we het niet meer over de jubelton, maar gaat het over de familiebank:
https://www.dnb.nl/algeme...-bij-familie-of-vrienden/

Het geld klotst in Nederland tegen de plinten....
Kijk maar naar de betalingsproblemen bij hypotheken, super laag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
TheGhostInc schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Dit soort uitspraken zijn altijd tricky, want je hebt gewoon geen overzicht:

[...]

Dus de DNB kan een verschuiving zien naar hogere LTI's & LTV's, maar de extra aflossing die daarna volgt wordt niet geregistreerd bij de originele hypotheek.

Ook verschuivingen in bouwdepot's kunnen een ding zijn. Als je met overwaarde verbouwd, dan komt de correctie op de LTV pas na de verbouwing. Voor de statistieken lijkt de lening bij het aangaan dus veel hoger. Maar stel dat je uiteindelijk op 80% LTV uitkomt, dan zou het limiteren van de hypotheek op 80% alleen de boekhouding veranderen, dan 'moet' er een bouwdepot komen met de nieuwe taxatiewaarde, het eindresultaat is hetzelfde.

Overigens zie je dit nu al met de jubelton, afgeschaft aan het begin van dit jaar. Dus nu zouden we 'de klapper' moeten zien. Maar wat zien we? In Q1 2024 is de LTV zelfs iets verder gezakt, is het eigen geld met een paar procent gedaald, maar de markt reageert nauwelijks.
https://hdn.nl/marktcijfe...wartaaloverzicht-2024-q1/
Nu hebben we het niet meer over de jubelton, maar gaat het over de familiebank:
https://www.dnb.nl/algeme...-bij-familie-of-vrienden/

Het geld klotst in Nederland tegen de plinten....
Kijk maar naar de betalingsproblemen bij hypotheken, super laag....
Daar heb je wel een punt. Het ligt er ook net aan naar welke groep je kijkt. Als je naar starters kijkt die per definitie geen overwaarde hebben en vaak de leen capaciteit laag dan is vaak maximaal lenen de enige optie. Doe je dat namelijk niet dan zijn er tien anderen die wel dat extra beetje willen neerleggen (via hypotheek of spaargeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
edit: wat ik had geschreven klopt niet. Had overwaarde niet mee berekend.

[ Voor 200% gewijzigd door Immutable op 09-06-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
RIP BBB op Wonen. Huizenprijzen gaan de komende 4 jaar de lucht in.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• hoevenpe
Immutable schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:54:
Gaan ze sowieso, zie niet in wat BBB daarmee te maken heeft.

Zolang er niet massaal gebouwd wordt blijven prijzen stijgen: gewoon 100m2-150m2 label A+ rijtjeswoningen zonder fratsen met een fatsoenlijke parkeernorm, verkoopt veel beter dan zweverige dure appartementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Immutable schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:54:
Prima, nieuwbouw VON aangekocht. Woning volgend jaar in de verkoop. To the moon 😜
Gekkigheid, wel helemaal kut voor alle anderen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Zolang er niet massaal gebouwd wordt blijven prijzen stijgen:
Dat is dus juist waar bbb niet bepaald voorstander van lijkt te zijn. Als je zo er op tegen bent dat de daarvoor broodnodige landbouwgrond voor woningbouw gaat worden gebruikt, dan zal er weinig komen van massaal bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 05:06:
Als je zo er op tegen bent dat de daarvoor broodnodige landbouwgrond voor woningbouw gaat worden gebruikt, dan zal er weinig komen van massaal bouwen.
Laat ze eerst maar eens nieuwe Vinexwijken intekenen, die paar boeren zijn spekkoper en hun grond opeens tientallen miljoenen waard.

Zolang lokale en regionale politiek vooral binnenstedelijk willen bouwen schiet het niet op, dat wonen prioriteit krijgt boven wind- en zonneparken een goede eerste stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 06:43:
[...]

Laat ze eerst maar eens nieuwe Vinexwijken intekenen, die paar boeren zijn spekkoper en hun grond opeens tientallen miljoenen waard.

Zolang lokale en regionale politiek vooral binnenstedelijk willen bouwen schiet het niet op,
Èn dat is dus iets waarvoor je juist niet bij bbb moet zijn. Die wil juist niet landbouwgrond opofferen voor woningbouw. Vandaar waarschijnlijk ook de opmerking van immutable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 17:04
Rubbergrover1 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 07:42:
[...]

Èn dat is dus iets waarvoor je juist niet bij bbb moet zijn. Die wil juist niet landbouwgrond opofferen voor woningbouw. Vandaar waarschijnlijk ook de opmerking van immutable.
Verbaast mij ook dat BBB zo een grote partij is. Er zijn "maar" 180.000 boerenarbeiders in NL. Ongeveer 13m mensen mogen stemmen. Word dus flink gelobbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
kx22 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:00:
[...]

Verbaast mij ook dat BBB zo een grote partij is. Er zijn "maar" 180.000 boerenarbeiders in NL. Ongeveer 13m mensen mogen stemmen. Word dus flink gelobbied.
offtopic:
Verbaast me ook dat er zo veel mensen op stemmen, maar vooral ook omdat de partij op een hoop aspecten tegenstrijdige standpunten heeft. En zichzelf zo dus tegenspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
hoevenpe schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 20:00:
[...]

Zolang er niet massaal gebouwd wordt blijven prijzen stijgen: gewoon 100m2-150m2 label A+ rijtjeswoningen zonder fratsen met een fatsoenlijke parkeernorm, verkoopt veel beter dan zweverige dure appartementen.
Die appartementen zijn ook gewoon nodig, kijkende naar de vergrijzing in Nederland en daarmee de behoefte voor gelijkvloers wonen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alexbl69
Blik1984 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Die appartementen zijn ook gewoon nodig, kijkende naar de vergrijzing in Nederland en daarmee de behoefte voor gelijkvloers wonen
Een overgrote meerderheid van de ouderen is helemaal niet van plan om hun bestaande woning te verlaten. Die willen zo lang mogelijk blijven.

Daarnaast is er het door @hoevenpe aangestipte probleem dat er bovenmatig veel appartementen in het hogere segment worden gebouwd. Die lijken er (imho) alleen maar te komen om diezelfde ouderen van hun opgebouwde overwaarde af te helpen. Die laatsten hebben daar logischerwijs geen zin in. Waarom alles inleveren (of zelfs bij te betalen) om van je riante woning met tuin en oprit te verhuizen naar een veel kleiner overpriced appartement?

Als er nu meer appartementen voor 'normale' prijzen zouden worden gebouwd zou het een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
alexbl69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:03:
[...]

Een overgrote meerderheid van de ouderen is helemaal niet van plan om hun bestaande woning te verlaten. Die willen zo lang mogelijk blijven.

Daarnaast is er het door @hoevenpe aangestipte probleem dat er bovenmatig veel appartementen in het hogere segment worden gebouwd. Die lijken er (imho) alleen maar te komen om diezelfde ouderen van hun opgebouwde overwaarde af te helpen. Die laatsten hebben daar logischerwijs geen zin in. Waarom alles inleveren (of zelfs bij te betalen) om van je riante woning met tuin en oprit te verhuizen naar een veel kleiner overpriced appartement?

Als er nu meer appartementen voor 'normale' prijzen zouden worden gebouwd zou het een ander verhaal zijn.
Is dat zo? Worden er bovenmatig veel appartementen in het hogere segment neergezet? Of is het bouwen van appartementen bij voorbaat ook gewoon duurder?

Alles wat ik zie is dat appartementen over het algemeen razendsnel verkocht worden, de enige appartementen die langer te koop staan zijn de 1m+ appartementen, maar dat zijn er naar mijn idee slechts een aantal op een veel groter aantal appartmenten die wel direct verkocht worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:03:
Liefst met aanvullende diensten om langer zelfstandig te kunnen wonen, zoiets was er vroeger toch? :P

Je enigszins verwaarloosde volgepropte jaren 70 woning verruilen voor een hip ecologisch verantwoord appartement met deelmobiliteit staat niet hoog op de agenda. Juist deze doelgroep wil zo lang mogelijk flexibel blijven met een auto, waarderen ruimte/tuin en hun opgebouwde herinneringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Blik1984 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:07:
Alles wat ik zie is dat appartementen over het algemeen razendsnel verkocht worden, de enige appartementen die langer te koop staan zijn de 1m+ appartementen, maar dat zijn er naar mijn idee slechts een aantal op een veel groter aantal appartmenten die wel direct verkocht worden.
Utrecht Carthesius: keus zat vanaf 600k, woon je in een 'blue zone'... ;)
Den Haag One MilkyWay: veel nog beschikbaar vanaf 650k, parkeren met te indexeren abonnement...

Wat is er mis met een gewoon appartement? 90m2 drie kamers met parkeerplaats zonder poespas voor 350k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

hoevenpe schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:16:
[...]

Utrecht Carthasius: keus zat vanaf 600k, woon je in een 'blue zone'... ;)
Den Haag One MilkyWay: helft nog beschikbaar vanaf 650k, parkeren met te indexeren abonnement...

Wat is er mis met een gewoon appartement? 90m2 drie kamers met parkeerplaats zonder poespas voor 350k.
Ja precies, want 120 vanaf 775k in een dorp... https://www.funda.nl/nieu...entrum-west-het-kwadraat/

Dan liever toch 90m2, maar die is ook al weer 530k voor een portiekflat... https://www.funda.nl/nieu...9213-de-nieuwe-maalderij/

Ok, dan gaan we nog kleiner.. 60m2 voor 325k
https://www.funda.nl/nieu...558511-de-oude-maalderij/

Er is gewoon geld te veel, deze huizen vliegen als warme broodjes en zijn uitverkocht / verloot etc...
En ik vind het gewoon een enorme bak geld voor weinig m2.

Maar goed, de overburen wonen ook luxe......
1M v.o.n. https://www.funda.nl/koop...43489739-harten-bouwnr-1/
Let wel op, parkeren en tuin zijn een dingetje bij deze "herenhuizen", en de straat voor is enorm druk, want het winkelcentrum is bijna helemaal af. :X Bovendien is een flink deel van je perceel met "recht van overpad"
Pagina: 1 ... 354 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg