Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 351 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.811.460 views

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:40
J_C_W schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:16:
Wat ik wel fascinerend vind zijn de vele dure penthouses die gebouwd worden, iedere nieuwbouwflat moet wel een duur penthouse hebben tegenwoordig. Maar ik vraag me vooral af wat de vraag is van hele dure appartementen (>1,5 miljoen). Daarvan staan er ruim 400 op Funda.

Bijvoorbeeld deze nieuwbouwprojecten:
Utrecht Meeste nog te koop, bouw is bezig.
Rotterdam Zijn al bijna allemaal verkocht en ook bijna af.
Den Haag Verkoop is net gestart en de belangstelling is erg groot.

Vele staan aan het water en dan is het eigenlijk een vakantiehuis voor welgestelde pensionado's, dat verklaart misschien waarom die in Utrecht niet echt loopt. Nederlandse steden zijn toch nog niet zo groot dat je dit hier echt nodig hebt als zeer welgesteld persoon, dan is een villa net buiten de stad toch beter?
Je moet het ook in perspectief zien. Het aantal 'penthouses'/specials is procentueel niet zo groot. Bijvoorbeeld het hele Wonderwoods project in Utrecht gaat om ongeveer 400 woningen (huur en koop). Daarvan zijn nu nog 7 'specials' te koop. Is dat veel of weinig?

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:11
Paprika schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Rijnvliet heb ik altijd al een gek project gevonden. Je gaat je vrijwilling binden aan stadsverwarming zonder enige vorm van andere maatregelen om duurzaam te zijn. Verder kan ik geen recente technische documentatie vinden, maar de vorige fases kwamen met:

[...]

Je loopt eigenlijk gewoon al voor de bouw achter op alle duurzame ontwikkeling van de laatste 5 jaar.
Je hebt niet zoveel te willen als je in Utrecht wilt wonen, op 40 woningen kwamen 2500 inschrijvingen. Daarnaast komt het merendeel van een oude woning van label C of slechter en dan is een A++ woning gewoon super.

Stadsverwarming is verder erg jammer, ik hoop dat de overheid er binnenkort wat aan gaat doen. Want als het op de gemeente aankomt ben je kansloos

• Blik1984
Wat ik wel fascinerend vind zijn de vele dure penthouses die gebouwd worden, iedere nieuwbouwflat moet wel een duur penthouse hebben tegenwoordig. Maar ik vraag me vooral af wat de vraag is van hele dure appartementen (>1,5 miljoen). Daarvan staan er ruim 400 op Funda.

Vele staan aan het water en dan is het eigenlijk een vakantiehuis voor welgestelde pensionado's, dat verklaart misschien waarom die in Utrecht niet echt loopt. Nederlandse steden zijn toch nog niet zo groot dat je dit hier echt nodig hebt als zeer welgesteld persoon, dan is een villa net buiten de stad toch beter?
Ik snap je niet, je vraagt je af waarom er “veel” penthouses te koop staan. En dan quote je 3 projecten waarvan er eigenlijk slechts bij 1 het minder loopt. En daar betreft het minder dan 2% van het aantal woningen vh project

• J_C_W
  • Registratie: December 2020
  • Niet online
Blik1984 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:39:
[...]

Ik snap je niet, je vraagt je af waarom er “veel” penthouses te koop staan. En dan quote je 3 projecten waarvan er eigenlijk slechts bij 1 het minder loopt. En daar betreft het minder dan 2% van het aantal woningen vh project
Ik vraag me vooral af waarom je in NL in zo'n penthouse zou willen wonen i.p.v. in een villa.
Bij Wonderwoods waren de rest van de woningen wel veel goedkoper, dus dat is geen vergelijking.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:04
Rubbergrover1 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Je moet het ook in perspectief zien. Het aantal 'penthouses'/specials is procentueel niet zo groot. Bijvoorbeeld het hele Wonderwoods project in Utrecht gaat om ongeveer 400 woningen (huur en koop). Daarvan zijn nu nog 7 'specials' te koop. Is dat veel of weinig?
Als de financiering van het hele project van die paar penthouses afhangt kunnen 7 niet verkochte units een heel groot verschil maken.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Blik1984
J_C_W schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Ik vraag me vooral af waarom je in NL in zo'n penthouse zou willen wonen i.p.v. in een villa.
Bij Wonderwoods waren de rest van de woningen wel veel goedkoper, dus dat is geen vergelijking.
Die waren goedkoper omdat ze ook veel kleiner waren. Een appartementje van 60 m2 kostte daar ook gewoon 450-500k. Dan moet je het nog afwerken en je zit dan al op 9k per m2. Dan komen er nog maandelijkse servicekosten bovenop.

Die specials zijn 200 m2 of groter en soms ook nog met mega dakterras. Niet gek dat je dan op ~2 miljoen uitkomt.

En als je wat ouder wordt, geen tuin wilt, wel een hoop centen hebt en graag in een stad wilt wonen in alle luxe. Dan koop je dus een penthouse

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Een familie lid en m'n oude baas hebben 2 van de 3 penthouses in de hoogste flat van Drenthe en dat zijn zeker nog geen pensionados. Je woont lekker in het centrum, eigen bedrijf vlakbij speelt ook mee denk ik, maar ook zorgeloosheid over de tuin en een beetje aanzien/status misschien.

Het lijkt mij wel lekker, maar wel prijzig, een paar verdiepingen lager was al 800K volgens mij, dus die zullen ook wel al boven de miljoen uit komen en dat is niet eens in Utrecht, Den Haag of Rotterdam.

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:12
Voor bij een lange autorit of wandeling: een diepgaande podcast over de woningmarkt vanaf de wederopbouw, overeenkomsten en verschillen, echt de moeite waard!
Een eigen huis, een plek onder de zon - woningnood toen en nu
Betrouwbare Bronnen

In de verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer was het een centraal thema. Woningnood, bestaanszekerheid, de vastgelopen huizenmarkt, geen plek, te weinig bouwambities. De discussies over 'de woningmarkt' zijn opnieuw fel. Ineens werd 'volkshuisvesting' een actueel in plaats van belegen begrip. Een oud verhaal is weer helemaal nieuw.

Jaap Jansen en PG Kroeger zien politieke, sociale en culturele overeenkomsten tussen de naoorlogse wederopbouwjaren met hun noden en ambities en die van nu.

Dit jaar viert een sleutelspeler in die ontwikkeling haar vijftigjarig jubileum: de Vereniging Eigen Huis. Met oprichter Henny van Herwijnen en algemeen directeur Cindy Kremer duiken ze in de uitdagingen van toen en de opmerkelijke actualiteit van de problemen nu.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:38
J_C_W schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Zo'n penthouse oogt anders behoorlijk ruim door de vorm en indeling. Als ik kijk wat vergelijkbare woningen in Utrecht kosten, waar je dan sowieso altijd al bij een 1800-1900 woning gaat komen dat ook maar net je smaak moet zijn, waarbij de individuele ruimtes veelal een stuk minder ruimtelijk zijn en je het vooral van veel kamers hebben. Mocht je iets moderns willen kom je dus al snel uit bij een penthouse. Verder is Wonderwoods gewoon erg duur met een m2 prijs van € 11.475. Dat is bijna het dubbele van een gangbare prijs voor Utrecht.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Rubbergrover1 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:30:
[...]

Dat Mares project is toch wel iets anders, 30 appartementen onder 1 miljoen, 35 tussen 1 en 2 miljoen en 32 boven 2 miljoen (tot 5 mil). En dat voor een appartementje in Scheveningen/Duindorp :X

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:09
fsfikke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Dat Mares project is toch wel iets anders, 30 appartementen onder 1 miljoen, 35 tussen 1 en 2 miljoen en 32 boven 2 miljoen (tot 5 mil). En dat voor een appartementje in Scheveningen/Duindorp :X
De kloof tussen de haves en have-nots wordt in ieder geval steeds duidelijker.

Om nog even terug te komen op die doorstroomtheorie die hier wekelijks terug komt, waarbij gesteld wordt dat meer luxe/dure/grote huizen bouwen wat oplevert voor de gehele markt.
Stel je voor dat er een tekort aan brood (of bloem, water, zout én bakkers) is en ieder goedkoop brood binnen een paar minuten is uitverkocht. Als 'oplossing' roepen degene met een brood in bezit dat we voor de prijs van 4 goedkopere broden dan maar een luxe vloerbrood bij moeten bakken zodat er een goedkoop brood overblijft voor de arme loeders die al jaren honger lijden.
Ik mag hopen dat ieder weldenkend mens deze logica uit het raam gooit, gesteld dat men effectief wil omgaan met grondstoffen en arbeid.. Het bouwen van huizen in het hoge segment houdt enkel het overwaardetreintje in gang, waarbij de starter de rekening betaalt.

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:22
geekeep schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:52:
[...]

Stel je voor dat er een tekort aan brood (of bloem, water, zout én bakkers) is en ieder goedkoop brood binnen een paar minuten is uitverkocht. Als 'oplossing' roepen degene met een brood in bezit dat we voor de prijs van 4 goedkopere broden dan maar een luxe vloerbrood bij moeten bakken zodat er een goedkoop brood overblijft voor de arme loeders die al jaren honger lijden.
Om in deze vergelijking te blijven. Bakkers kunnen brood maken voor €2 tot €5 per brood. Er zijn mensen die graag €5 voor een brood betalen, als dat de luxe heeft die ze zoeken. Daar is een markt voor.

Er zijn ook mensen die het goedkoopste brood willen hebben, maar dan voor €1, maar daar maakt de bakker het niet voor.

Kun je met deze uitleg begrijpen waarom het toch wel nuttig kan zijn om luxere broden te bakken? Want het alternatief is namelijk geen (of minder) brood bakken. En dan komt er ook geen 2e hands brood op de markt.

• geekeep
Tremulant schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Om in deze vergelijking te blijven. Bakkers kunnen brood maken voor €2 tot €5 per brood. Er zijn mensen die graag €5 voor een brood betalen, als dat de luxe heeft die ze zoeken. Daar is een markt voor.

Er zijn ook mensen die het goedkoopste brood willen hebben, maar dan voor €1, maar daar maakt de bakker het niet voor.

Kun je met deze uitleg begrijpen waarom het toch wel nuttig kan zijn om luxere broden te bakken? Want het alternatief is namelijk geen (of minder) brood bakken. En dan komt er ook geen 2e hands brood op de markt.
Als de resources beperkt zijn:
- weinig ingrediënten a.k.a. duur materiaal
- bakkersruimte klein a.k.a. locaties en stikstof
- de bakkers zeldzaam zijn a.k.a. bouwpersoneel

is het niet uit te leggen dat men in een "woningcrisis" ervoor kiest om de haves maar te serveren en de hongerigen telkens maar méér te laten betalen voor het goedkoopste brood.
Daarnaast kun je ook betwijfelen of een doorsnee brood écht niet goedkoper gemaakt kan worden (centraal, in een grote oven, met een standaard vorm) dan de jouw gestelde 2 euro. We kunnen met beleidswijzigingen echt wel wat normen verlagen als het moet en daarnaast is met name de grondprijs een grote hap uit de totaalprijs van een woning. Als gemeenten op andere vlakken financiële lucht krijgen door zaken weer centraal te regelen en belastingen eerlijker te regelen, zou op dat vlak ook wat verandering/verbetering kunnen plaatsvinden.

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:25
lemonhead schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:37:
[...]

Maakt de bank je een bizar bedrag aan kosten afhandig, of past de woning die je wil kopen eigenlijk gewoon niet meer bij jullie inkomen (ondanks dat je het door het overwaardefeest wel nog gefinancieerd kan krijgen)?

Een rente van 6,2% lijkt me niet onredelijk voor de huidige marktrentes in combinatie met het risico voor de bank. Als ik het zo lees gok ik dat je een huis rond een miljoen wil gaan kopen. Als je deze kosten niet kan dragen, vraag ik me af of een huis met zo'n koopsom dan daadwerkelijk wel bij jullie inkomen past?

Het is in ieder geval wel een duidelijk voorbeeld dat de gigantische huizenprijzen in combinatie met hogere rentes het niet alleen voor de starter meer onmogelijk maakt iets nieuws te kopen.
Het huis dat we op het oog hadden is inderdaad rond 1 miljoen. Benodigde hypotheek is 7 ton en dat is minder dan de helft van wat we zouden kunnen lenen, dus de financiering en uiteindelijke maandlasten zijn het probleem niet, ik vind die 6,2% echter je reinste diefstal.

Iets kunnen betalen betekent voor mij nog niet dat ik ook bereid ben om dat te doen. Met name omdat het tussen moment van verkoop oude woning en oplevering nieuwe woning ook met droge ogen over de huidige hypotheek berekend wordt en dat vind ik misbruik maken van de situatie.

Ik snap best dat er een zekere risico opslag gevraagd wordt, maar van de huidige 1,65% naar 6,18% rekenen over de huidige woning met 3,5 ton overwaarde is de redelijkheid ver voorbij.

Ik zie overigens dat onze hypotheekverstrekker (Munt) met het tarief voor overbrugging wel heel fors boven het marktgemiddelde zit. (Exacte tarief is 6,18%). Ik lees bij veel geldverstrekkers tarieven die tot wel een volle procent lager zijn. Ben benieuwd wat Munt in juni nog doet in het geval de ECB met een verlaging komt. Wellicht daalt het nog wat.

• lemonhead
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 04-11 15:34
Hoepla33 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Het huis dat we op het oog hadden is inderdaad rond 1 miljoen. Benodigde hypotheek is 7 ton en dat is minder dan de helft van wat we zouden kunnen lenen, dus de financiering en uiteindelijke maandlasten zijn het probleem niet, ik vind die 6,2% echter je reinste diefstal.

Iets kunnen betalen betekent voor mij nog niet dat ik ook bereid ben om dat te doen. Met name omdat het tussen moment van verkoop oude woning en oplevering nieuwe woning ook met droge ogen over de huidige hypotheek berekend wordt en dat vind ik misbruik maken van de situatie.

Ik snap best dat er een zekere risico opslag gevraagd wordt, maar van de huidige 1,65% naar 6,18% rekenen over de huidige woning met 3,5 ton overwaarde is de redelijkheid ver voorbij.

Ik zie overigens dat onze hypotheekverstrekker (Munt) met het tarief voor overbrugging wel heel fors boven het marktgemiddelde zit. (Exacte tarief is 6,18%). Ik lees bij veel geldverstrekkers tarieven die tot wel een volle procent lager zijn. Ben benieuwd wat Munt in juni nog doet in het geval de ECB met een verlaging komt. Wellicht daalt het nog wat.
Ah ja dan is het inderdaad de specifieke hypotheekverstrekker die je doorstroming verhinderd.

Je verhaal zette me aan het denken in hoeverre wat er door kopers gefinancieerd kan worden (met behulp van overwaarde) nog in verhouding staat met wat er door kopers daadwerkelijk betaald kan worden, vanwege de kosten die vastgepind zitten aan de woningwaarde (zoals overdrachtsbelasting, OZB, 1% onderhoudskosten en dus ook overbruggingstarief). En of dit op een gegeven moment een remmende factor op de stijgende huizenprijzen of doorstroming wordt.

Mijn partner en ik kunnen rond de 650k aan hypotheek krijgen, maar lopen rond de 450k echt al vast in wat we aan maandelijkse lasten (netto €1500) en aan overdrachtsbelasting kunnen betalen. Tegelijkertijd zie ik in mijn buurt mensen met een vergelijkbaar inkomen met behulp van 300k overwaarde/jubelton/spaargeld een huis van 750k+ kopen, en ik vraag me dan af waar al die hogere lasten gerelateerd aan de koopprijs nog van betaald worden.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30

Sport_Life

Solvitur ambulando

lemonhead schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Ah ja dan is het inderdaad de specifieke hypotheekverstrekker die je doorstroming verhinderd.

Je verhaal zette me aan het denken in hoeverre wat er door kopers gefinancieerd kan worden (met behulp van overwaarde) nog in verhouding staat met wat er door kopers daadwerkelijk betaald kan worden, vanwege de kosten die vastgepind zitten aan de woningwaarde (zoals overdrachtsbelasting, OZB, 1% onderhoudskosten en dus ook overbruggingstarief). En of dit op een gegeven moment een remmende factor op de stijgende huizenprijzen of doorstroming wordt.

Mijn partner en ik kunnen rond de 650k aan hypotheek krijgen, maar lopen rond de 450k echt al vast in wat we aan maandelijkse lasten (netto €1500) en aan overdrachtsbelasting kunnen betalen. Tegelijkertijd zie ik in mijn buurt mensen met een vergelijkbaar inkomen met behulp van 300k overwaarde/jubelton/spaargeld een huis van 750k+ kopen, en ik vraag me dan af waar al die hogere lasten gerelateerd aan de koopprijs nog van betaald worden.
Ozb /belastingen valt op zich wel mee, dat is een paar honderd euro per jaar extra. Over het algemeen zegt de waarde van een woning niet zoveel, een woning met recent bouwjaar en label A++ van 750k kan qua maandlasten lager zijn dan een appartement met lift (dus flinke VvE bijdrage/onderhoud) en label C van 500k. En als doorstromer profiteer je vaak van 1%-1,5% rente voor een deel .

Daarbij is dezelfde woning in 5 jaar tijd ongeveer verdubbeld in waarde, terwijl de salarissen niet met 100% zijn gestegen, dus een flink deel van de overwaarde/jubbelton/spaargeld om 750k+ uit te geven aan een woning is eigenlijk lucht :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoepla33 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 17:52:
[...]

Ik kom op netto 38k kosten overbrugging in jouw situatie. Die je vaak ook mee kunt financieren. Daarmee bespaar je wel 2% overdrachtsbelasting, is ook 20k bij bestaande bouw.

De kavel naast ons wordt ook op gebouwd en die mensen hebben eerst een tijdelijke woning neergezet en zijn nu bezig met een 'prefab' woning. Als je een (grote) kavel hebt met zelfbouw dan is dat misschien een optie.

Maw er zijn nog wel opties te bedenken die voor jou nog redelijk betaalbaar zijn als je echt graag die nieuwbouwwoning wil.

Vanuit de bank gezien is het logisch dat ze rekenen met de huidige rentetarieven voor de overbrugging (= geld dat jij tijdelijk moet lenen), immers zolang jij je woning niet hebt verkocht is het geld (overwaarde + huidige lening) niet beschikbaar. Dus moet de bank ook geld aantrekken tegen de huidige tarieven, de opslag kun je wel over discussiëren, maar dat gaat om een relatief klein bedrag en is omdat er ook een risico tegenover staat. In 2 jaar tijd kan een hoop gebeuren.

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 14-05-2024 21:18 ]

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11 14:21
Hoepla33 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:40:
Wij zijn deze week bij onze hypotheekadviseur geweest omdat we willen doorstromen naar een vrijstaande nieuwbouwwoning. We laten daarbij een mooie gezinswoning in het wat hogere middensegment achter.

Dat was even een koude douche. 😄

Geschatte kosten bruto rentelasten overbruggingskrediet +/- 60 à 70k.

We hebben bijna 350k overwaarde, moeten daarbovenop vooraf aantonen over voldoende liquide middelen te beschikken om de totale kosten van het overbruggingskrediet te kunnen voldoen en betalen dan evengoed nog over het volledige uitstaande bedrag (ook onze huidige hypotheek à 1,65%) de mooie som van 6,2% rente. Want ja, "risico voor de geldverstrekker".

Het scheelt dat we er hierdoor niet lang over na hoefden te denken. Wij stromen dus niet door. (Of in ieder geval niet naar een nieuwbouwwoning). Wat een bizar bedrag aan kosten maakt de bank je afhandig zeg....
Meestal neem je je rente mee naar je nieuwe hypotheek voor het uitstaande bedrag en wordt de rente op het te verkopen huis gelijk gesteld aan de huidige variabele marktrente. Je kan immers niet dubbel profiteren. 6,2% over ook jouw oude hypotheek is dan wel vreemd, die zou ik enkel over jouw overbruggingsbedrag verwachten. Daarin zit immers het risico (waarbij er omwille van dat risico ook al conservatief gerekend wordt met 85% of 90% van de verwachte verkoopprijs). Let wel dat de variabele hypotheekrente op het moment echt wel hoog is (5,21% voor aflossingsvrij <60% LTV bij Munt) dus lang overbruggen gaat sowieso veel geld kosten (maar dat is altijd wel zo geweest). Die ene procent renteverschil tussen variabel en overbrugging gaat het verschil dan ook niet maken.

[ Voor 3% gewijzigd door coazter op 15-05-2024 08:56 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

coazter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:53:
[...]

Meestal neem je je rente mee naar je nieuwe hypotheek voor het uitstaande bedrag en wordt de rente op het te verkopen huis gelijk gesteld aan de huidige variabele marktrente. Je kan immers niet dubbel profiteren. 6,2% over ook jouw oude hypotheek is dan wel vreemd, die zou ik enkel over jouw overbruggingsbedrag verwachten. Daarin zit immers het risico (waarbij er omwille van dat risico ook al conservatief gerekend wordt met 85% of 90% van de verwachte verkoopprijs). Let wel dat de variabele hypotheekrente op het moment echt wel hoog is (5,21% voor aflossingsvrij <60% LTV bij Munt) dus lang overbruggen gaat sowieso veel geld kosten (maar dat is altijd wel zo geweest). Die ene procent renteverschil tussen variabel en overbrugging gaat het verschil dan ook niet maken.
Volgens mij klopt het niet wat hij zegt.. Oude hypotheek blijft doorlopen met de afgesproken rente uit het verleden ook tijdens de overbrugging, dat zal bij munt niet anders zijn.
Blijft een hoop geld voor de overbrugging, aan de andere kant op het geheel valt het wel te overzien..

Hiermee zie je meteen het nadeel van Munt ed , die werken via tussenpersonen wat qua communicatie weleens lastig is zo blijkt ook hieruit.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 15-05-2024 09:52 ]

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Sport_Life schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Volgens mij klopt het niet wat hij zegt.. Oude hypotheek blijft doorlopen met de afgesproken rente uit het verleden ook tijdens de overbrugging, dat zal bij munt niet anders zijn.
Blijft een hoop geld voor de overbrugging, aan de andere kant op het geheel valt het wel te overzien..
Dit inderdaad. En verder geeft hij aan 7 ton nodig te hebben en dat is "minder dan de helft van wat hij kan lenen", dus hij kan 1,5mln lenen (of meer?). Door de boot genomen kun je 4,5x je (verzamel)inkomen lenen dus dan praten we over een inkomen boven de 330k en dan vormt deze overbrugging een dusdanig probleem dat je maar in je tussenwoning blijft zitten met je wereldsalaris :? Vreemd verhaal...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Rubbergrover1
Tremulant schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:40:
[...]

Leuke analogie wel. Bij brood heb je dat de bakker geen brood voor een euro maakt, maar dat je in de supermarkt wel fabrieksbrood van een euro hebt. Is dat net zo lekker? Nee, dat niet. Maar dat is het doel ook niet. Het fabrieksbrood is functioneel, voordelig en goed te eten en wordt in grote hoeveelheden gemaakt. En daarmee voor (bijna) iedereen betaalbaar. In de woningmarkt wordt nog vooral gebouwd als de 'warme bakker'. Ik zou het mooi vinden als er veel meer gebouwd zou worden zoals het fabrieksbrood. Minder opsmuk, maar wel in grotere hoeveelheden en voor veel meer mensen bereikbaar.

• geekeep
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Leuke analogie wel. Bij brood heb je dat de bakker geen brood voor een euro maakt, maar dat je in de supermarkt wel fabrieksbrood van een euro hebt. Is dat net zo lekker? Nee, dat niet. Maar dat is het doel ook niet. Het fabrieksbrood is functioneel, voordelig en goed te eten en wordt in grote hoeveelheden gemaakt. En daarmee voor (bijna) iedereen betaalbaar. In de woningmarkt wordt nog vooral gebouwd als de 'warme bakker'. Ik zou het mooi vinden als er veel meer gebouwd zou worden zoals het fabrieksbrood. Minder opsmuk, maar wel in grotere hoeveelheden en voor veel meer mensen bereikbaar.
Exact! Gewoon standaard (Ikea achtige) woningen neerplempen. Starters zijn echt niet zo veeleisend als hier gesteld wordt. En die dat wel zijn, zijn vooral wat ouder en juist vanwege gebrek aan keuze denken ze bij de aankoop van hun eerste woning dan maar "als ik het doe, dan maar goed" met oog op de toekomst.
Er zijn zat woningzoekers die geen keuze qua uitbouw, plaatsing wcd's, hippe matte keukenkastjes en zwart sanitair eisen, maar gewoon een fatsoenlijk dak boven hun hoofd zoeken.

Moet kunnen, plug-n-play:

• coazter
[...]Volgens mij klopt het niet wat hij zegt.. Oude hypotheek blijft doorlopen met de afgesproken rente uit het verleden ook tijdens de overbrugging, dat zal bij munt niet anders zijn.
Volgens mij is dat niet zo, in ieder geval bij de Rabobank niet. Op het moment dat je een nieuwe woning koopt en gebruik maakt van de meeneemregeling, gaat je (lagere) bestaande rentecontract naar je nieuwe woning met de restant looptijd waar je nog gebruik van kan maken. Dat heeft als gevolg dat je rentecontract op je oude woning eindigt, en die rente wordt omgezet naar variabel (of 1 jaar rentevast of welke optie dan ook). Het is niet zo dat je meegenomen rentecontract op het oude doorloopt en op de nieuwe woning ook gelijk start. Het rentecontract kan niet op beide woningen tegelijk lopen, het is eenmaal afgesloten en ook zo gefund door de bank. Op een van de woningen moet dus (tijdelijk) een nieuw rentecontract gesloten worden.

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:22
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:56:
[...]

Leuke analogie wel. Bij brood heb je dat de bakker geen brood voor een euro maakt, maar dat je in de supermarkt wel fabrieksbrood van een euro hebt...
Ja de vergelijking loopt natuurlijk al heel snel mank tussen huis en brood. Ik heb deze vergelijking gemaakt om mee te gaan in het verhaal van Geekeep. Natuurlijk is er brood voor een euro te koop in de supermarkt. Maar een eenvoudig nieuwbouwhuis met tuin voor (bijvoorbeeld) 2 ton zoals dat 10-15 jaar geleden nog prima mogelijk was in veel dorpen en steden, dat bestaat gewoon niet meer.

Als daar geld mee te verdienen was dan zou dat wel op grote schaal gebeuren. Blijkbaar valt die business case nogal tegen met de huidige bouwstandaarden/grondprijs/lonen/materialen en gaan de meest eenvoudige huizen voor veel meer over de toonbank. Dan denk ik dat je in zulke tijden blij moet zijn met de mensen die wel een nieuwbouhuis kunnen en willen betalen. Want die zorgen er wel voor dat er nieuwe gebouwd worden.

Dit in plaats van doorstromers weg te zetten als de vernielers van startersdromen en instandhouders van een piramidespel op de huizenmarkt zoals ik weleens voorbij zie komen.

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-11 16:00
[...]

Hiermee zie je meteen het nadeel van Munt ed , die werken via tussenpersonen wat qua communicatie weleens lastig is zo blijkt ook hieruit.
Als ik terug kon gaan had ik mijn eerste hypotheek afgesloten bij een grootbank. Geen tussenpartij. Ik heb aardig wat gedoe gehad met mijn "tussenpartij". Communicatie was HEEEEL SLECHT.
Terwijl als ik zie hoe dat gaat bij mijn familie lid bij bijvoorbeeld een grootbank zoals ABN Amro, alles gaat soepel. Veel duidelijkere informatie, je kan alles ook zelf regelen.

Maar ik zit vast aan die tussenpartij, omdat ik daar een relatief lage rente heb die ik mee wil nemen. Maar wou dat het anders was. Geen problemen bij eerste aankoop woning, maar daarna heel wat ellende.

My 2 cents.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

coazter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Volgens mij is dat niet zo, in ieder geval bij de Rabobank niet. Op het moment dat je een nieuwe woning koopt en gebruik maakt van de meeneemregeling, gaat je (lagere) bestaande rentecontract naar je nieuwe woning met de restant looptijd waar je nog gebruik van kan maken. Dat heeft als gevolg dat je rentecontract op je oude woning eindigt, en die rente wordt omgezet naar variabel (of 1 jaar rentevast of welke optie dan ook). Het is niet zo dat je meegenomen rentecontract op het oude doorloopt en op de nieuwe woning ook gelijk start. Het rentecontract kan niet op beide woningen tegelijk lopen, het is eenmaal afgesloten en ook zo gefund door de bank. Op een van de woningen moet dus (tijdelijk) een nieuw rentecontract gesloten worden.
Ik probeer hetzelfde te zeggen als jij , maar @HOe geeft aan dat de rente op de oude woning ook naar 6,18% gaat en dat is onjuist, dat blijft zolang die woning niet is verkocht de oude rente en na verkoop neem je dat mee naar de nieuwe woning (en wordt de overbrugging/overwaarde afgelost).

• Immutable
Tremulant schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Ja de vergelijking loopt natuurlijk al heel snel mank tussen huis en brood. Ik heb deze vergelijking gemaakt om mee te gaan in het verhaal van Geekeep. Natuurlijk is er brood voor een euro te koop in de supermarkt. Maar een eenvoudig nieuwbouwhuis met tuin voor (bijvoorbeeld) 2 ton zoals dat 10-15 jaar geleden nog prima mogelijk was in veel dorpen en steden, dat bestaat gewoon niet meer.

Als daar geld mee te verdienen was dan zou dat wel op grote schaal gebeuren. Blijkbaar valt die business case nogal tegen met de huidige bouwstandaarden/grondprijs/lonen/materialen en gaan de meest eenvoudige huizen voor veel meer over de toonbank. Dan denk ik dat je in zulke tijden blij moet zijn met de mensen die wel een nieuwbouhuis kunnen en willen betalen. Want die zorgen er wel voor dat er nieuwe gebouwd worden.

Dit in plaats van doorstromers weg te zetten als de vernielers van startersdromen en instandhouders van een piramidespel op de huizenmarkt zoals ik weleens voorbij zie komen.
Markt is een markt, je ziet dat bouwbedrijven dus bouwen waar de marge + vraag is. Daarin zijn ze geoptimaliseerd op winst maken. Goh gek hé? :o
Hier ook, eerst woningen die waren 450K tot 550K nieuwbouw grote twee onder 1 kappers. Verkoop ging zeeeer moeizaam. Toen hebben ze besloten bij het volgende rijtje woningen om de woningen precies onder de NHG of net daar iets onder aan te bieden. Maar de woningen waren wel een behoorlijk stuk kleiner, en minder luxe / uitgekleed.

Dat was de reactie op de rente die omhoog ging.
De bouwbedrijven passen zich hier ook vaak op aan, al gaat dat niet super snel.... maar die NHG grens is wel een belangrijke grens voor courante nieuwbouw woningen.

• coazter
Sport_Life schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Ik probeer hetzelfde te zeggen als jij , maar @HOe geeft aan dat de rente op de oude woning ook naar 6,18% gaat en dat is onjuist, dat blijft zolang die woning niet is verkocht de oude rente en na verkoop neem je dat mee naar de nieuwe woning (en wordt de overbrugging/overwaarde afgelost).
Ik heb de acceptatiegids van Munt eens bekeken. Er staat 'Als de vorige woning nog niet is verkocht of geleverd, zetten wij de rente van de huidige hypotheek om naar een maandvariabele rente zodra de nieuwe hypotheek passeert'.

Dus de rente op de oude woning wordt variabel gemaakt zodra je nieuwe hypotheek start en heeft verder geen relatie naar het moment van verkoop anders dan dat die dan eindigt door aflossing. En maandvariabel is bij munt nu 5,13% aflossingsvrij dus de 6,2% is inderdaad per definitie niet juist.

• trangelang
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-11 19:37
Sport_Life schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Bij een zogenaamde verhuisfaciliteit mag je de oude rente van je huidige meenemen. Hier zijn er twee mogelijkheden:

A, je hebt al je huidige woning verkocht en je gaat nu een nieuwe woning aankopen. Vaak moet dit binnen 3 a 6 maanden gebeuren

B. je koopt een nieuwe woning, maar de huidige woning is nog niet verkocht. Doorgaans verwacht men dat je dit binnen een jaar doet. De bank gaat beoordelen of je tijdelijk de dubbele lasten kan betalen. Dit kan hetzij via inkomen of via eigen middelen als buffer (of combi).

In de meeste gevallen gaan we voor situatie B.

Kortom, voor de nieuwe woningfinanciering ga je de huidige rente meenemn. Leen je destijds bijvoorbeeld een basishypotheek bijv 65% Loan to value dan had je de laagste risico-opslag. In je nieuwe woning kan het zo zijn dat je voor 75% leent. Het kan zijn dat de rente iets hoger gaat worden. Dus stel je gaat de sleutel krijgen dan betaal je voor je nieuwe woning de oude en voordeliger rente.

De te verkopen woning gaat een tijdelijk een andere rente krijgen, namelijk een variabele. De woning wordt ten slotte verkocht. Dit kan per bank variëren. Sommige banken hanteren een variabele rente plus opslag en een andere bank kijkt naar de 3 maands euribor met een opslag van 2.25%. Een bank heeft een eigen beleid hiervoor. Het betalen van de dubbele maandlast is overigens aftrekbaar, 2 jaar. Dit kan vervelend zijn als je een nieuwbouw project hebt met een bouwtijd van bijv 3 jaar.

Je hebt eventueel ook overwaarde. Hiervoor is de overbruggingskrediet in het leven geroepen. Is de woning op papier verkocht (financieringsvoorbehouden verstreken) dan mag je de daadwerkelijke overwaarde meenemen in je financieringsaanvraag. Is dit niet het geval dat is er een worst case scenario afslag van bijvoorbeeld 10%.

Momenteel zijn de korte rentes gewoon erg hoog. Helemaal als je vergelijkt met de middelange termijn. De markt verwacht dat de rente over enkele jaren gaat dalen.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het klinkt allemaal wel erg ingewikkeld @trangelang? :).

Ik heb in 2020 een nieuwbouwwoning gekocht, die in 2022 opgeleverd zou worden. Ons huis zouden we dus ook pas in 2022 verkopen.

Het werkte toen allemaal vrij simpel vond ik:

1) Er veranderde niets aan de huidige hypotheek
2) De overbruggingshypotheek obv overwaarde werd afgesloten tegen een vast percentage (aflossingsvrij uiteraard).
3a) Je kon ervoor kiezen om de rente op de overbruggingshypotheek (en nieuwe hypotheek) uit eigen middelen te betalen
3b) Je kon ervoor kiezen om de rente te financieren (je leent dus extra geld om je rente af te lossen)
4) Zodra je eigen woning verkocht was, werd de overbruggingshypotheek afgelost met de opbrengst van de verkoop

Nu snap ik dat het in 2020 veel interessanter was om een overbruggingshypotheek te nemen dan nu, aangezien de hypotheekrente in het algemeen veel lager was. De opslag van de bank (NN Group) op het aflossingsvrije rentepercentage was toen lang niet zo hoog als ik nu lees.

Ik heb het mooi bijgehouden, dus kan nu zien dat wij 2,35% rente betaalde op de overbruggingshypotheek (tov 1.98% wat toen voor 20 jaar vast aflossingsvrij was). De opslag was dus 0,37%.

• Rubbergrover1
Tremulant schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:17:
[...]

Als daar geld mee te verdienen was dan zou dat wel op grote schaal gebeuren. Blijkbaar valt die business case nogal tegen met de huidige bouwstandaarden/grondprijs/lonen/materialen en gaan de meest eenvoudige huizen voor veel meer over de toonbank.
Dat zit hem niet in de bouwkosten, maar in de prijs die mensen er voor over hebben. Je kunt prima een huis voor 2 ton bouwen. Maar op veel plaatsen waar huizen gewenst zijn, hebben de kopers bv 4 ton over voor zo'n soort woning. Dan is het logisch dat die woningen ook voor 4 ton verkocht worden in plaats van voor 2 ton. Juist omdat die woningen nog steeds 'warme bakker'-kwaliteit zijn. Misschien raar gezegd, maar die woningen zijn simpelweg te goed.

Beetje gekke opinie misschien, maar voor de starters zou het veel beter zijn als er veel meer woningen gebouwd zouden worden die mensen niet echt heel graag willen, maar wel functioneel zijn. De 'fabrieksbrood'-woningen. Daar hebben mensen veel minder voor over, zodat de marktprijs/marktwaarde ook laag blijft. En de woningen voor starters betaalbaar blijven. Dat is lastig te doen met het bouwen van slechtere bouwkwaliteit. Maar je kunt hierin wel sturen door keuzes in bouwlocatie of woningtype, maar ook door zaken als erfpacht of koopgarant constructies. Daarmee druk je de waarde van de woning zelf zonder dat je te veel in bouwkwaliteit inboet.

• Fox
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Fox

fsfikke schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Ik vraag mij echt af wat voor een publiek hier op af komt. Zelf zit ik al aan het topsegment qua salarissen in Nederland en ik zou het hier echt niet over voor hebben of in veel gevallen überhaupt kunnen betalen. 2 tot 5 miljoen voor een appartement, je zou er vrijstaand aan tropisch water voor kunnen wonen. Daarnaast kijkt de helft van de appartementen uit op een vervuilde haven, maar dat maakt voor de vraag blijkbaar niet uit. 8)7

• Rubbergrover1
Fox schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:27:
[...]

Ik vraag mij echt af wat voor een publiek hier op af komt. Zelf zit ik al aan het topsegment qua salarissen in Nederland en ik zou het hier echt niet over voor hebben of in veel gevallen überhaupt kunnen betalen. 2 tot 5 miljoen voor een appartement, je zou er vrijstaand aan tropisch water voor kunnen wonen.
Ik kan mij voorstellen dat een belangrijk deel van de groep mensen die 2 tot 5 miljoen voor een appartement kan betalen daarnaast ook een vrijstaand huis aan tropisch water heeft. Als je een belangrijk deel van de tijd niet hier bent, dan is een tuin alleen maar onhandig. En kun je veel prettiger een appartement hebben waarbij je de deur achter je dicht doet en zonder problemen een paar weken/maanden weg kunt zijn.

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:20:
Dat is lastig te doen met het bouwen van slechtere bouwkwaliteit. Maar je kunt hierin wel sturen door keuzes in bouwlocatie of woningtype, maar ook door zaken als erfpacht of koopgarant constructies. Daarmee druk je de waarde van de woning zelf zonder dat je te veel in bouwkwaliteit inboet.
Je kunt een huis niet minder duurzaam maken zonder de regels te veranderen, idem voor andere kwaliteitsnormen. Je ziet dat er al op oppervlakte beknibbeld wordt, parkeerplaatsen vervangen zijn door fietsenrekken, de berging bijgekocht, etc.

Het probleem is dat die 'eenvoudige starterswoning' nog steeds 70% sociale en betaalbare huur van het project moet subsidieren, dan krijg je relatief dure kleine appartementen die matig verkopen. Zie Cartesius in Utrecht.

• trangelang
Requiem19 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:18:
Het klinkt allemaal wel erg ingewikkeld @trangelang? :).

Ik heb in 2020 een nieuwbouwwoning gekocht, die in 2022 opgeleverd zou worden. Ons huis zouden we dus ook pas in 2022 verkopen.

Het werkte toen allemaal vrij simpel vond ik:

1) Er veranderde niets aan de huidige hypotheek
2) De overbruggingshypotheek obv overwaarde werd afgesloten tegen een vast percentage (aflossingsvrij uiteraard).
3a) Je kon ervoor kiezen om de rente op de overbruggingshypotheek (en nieuwe hypotheek) uit eigen middelen te betalen
3b) Je kon ervoor kiezen om de rente te financieren (je leent dus extra geld om je rente af te lossen)
4) Zodra je eigen woning verkocht was, werd de overbruggingshypotheek afgelost met de opbrengst van de verkoop

Nu snap ik dat het in 2020 veel interessanter was om een overbruggingshypotheek te nemen dan nu, aangezien de hypotheekrente in het algemeen veel lager was. De opslag van de bank (NN Group) op het aflossingsvrije rentepercentage was toen lang niet zo hoog als ik nu lees.

Ik heb het mooi bijgehouden, dus kan nu zien dat wij 2,35% rente betaalde op de overbruggingshypotheek (tov 1.98% wat toen voor 20 jaar vast aflossingsvrij was). De opslag was dus 0,37%.
Je hebt het geluk dat je een vaste rente voor de overbruggingshypotheek heb afgesloten. Er zijn genoeg partijen die doen enkel variabele rente. Tussentijds is de rente giga gestegen. Voordeel is wel: we hebben geen negatieve spaarrente meer :-).

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
trangelang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Je hebt het geluk dat je een vaste rente voor de overbruggingshypotheek heb afgesloten. Er zijn genoeg partijen die doen enkel variabele rente. Tussentijds is de rente giga gestegen. Voordeel is wel: we hebben geen negatieve spaarrente meer :-).
Dan is het op dit moment denk ik vooral een zaak om een hypotheekverstrekker te zoeken die een vaste rente wil afspreken voor de overbruggingshypotheek. Het lijkt mij dat die er nog steeds wel zijn?

• trangelang
hoevenpe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:45:
[...]

Je kunt een huis niet minder duurzaam maken zonder de regels te veranderen, idem voor andere kwaliteitsnormen. Je ziet dat er al op oppervlakte beknibbeld wordt, parkeerplaatsen vervangen zijn door fietsenrekken, de berging bijgekocht, etc.

Het probleem is dat die 'eenvoudige starterswoning' nog steeds 70% sociale en betaalbare huur van het project moet subsidieren, dan krijg je relatief dure kleine appartementen die matig verkopen. Zie Cartesius in Utrecht.
Ik ben voor het bouwen van duurzame woningen. In de Paris agreement hebben we als land afspraken gemaakt. Het bouwen van duurzame woningen kost eenmaal meer geld, maar je vaste energielasten is velen maal lager.Je kan op kostprijs weinig aan veranderen. Geen 1 bouwer gaat woningen bouwen als er verlies gemaakt wordt. Waar men wel wat aan kunnen doen dat is de grondprijs verlagen. Echter dat willen gemeentes niet.

Een beetje normale woning kost al gauw 350K. Financier je dit bedrag ook tegen 5% wat momenteel laag is. Dan zijn de rentelasten alleen al €1458 per maand. Vaak wil je als partij ook een aflossing erin hebben. Om quitte te draaien dan moet je al minimaal 1458 per maand aan huurinkomsten ontvangen. Voor een sociale huurwoning is dit onmogelijk.

De hele markt is nu naar de klote. Ook mede dankzij onze grote vriend Hugo en hij doet alsof hij de grote verlosser is. Ik vrees vanwege de schaarste dat de woningen alleen maar duurder gaat worden. Veel panden worden nu uitgepond. Het grote voordeel is dat de starters een kans hebben om een woning te kopen. Nadeel van een starter is, zij hebben geen eigen woning om te gaan verkopen. De woningmarkt komt hierdoor in de knel. Met als gevolg alsmaar stijgende woningprijzen. Ik zie om me heen (Amsterdam) dat er weer flink overboden wordt.

• trangelang
Requiem19 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Dan is het op dit moment denk ik vooral een zaak om een hypotheekverstrekker te zoeken die een vaste rente wil afspreken voor de overbruggingshypotheek. Het lijkt mij dat die er nog steeds wel zijn?
Er zijn altijd partijen met een vaste rente. Alleen de vraag is, wil je dit. Je gaat immers van uit dat de woning binnen redelijk termijn verkocht gaat worden. Ik geef toe. Dit geeft wel een onzeker gevoel. Vooral bij een stijgende rentemarkt, maar als er een partij is met een lagere standaard hypotheekrente en wellicht een hogere variabele overbruggingskrediet vs een hogere standaard hypotheekrente en een lagere overbruggingskredietrente dan kies ik toch voor de offerte met de lagere standaard hypotheekrente.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

trangelang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Het probleem is dat doorstromers nu vast zitten aan de huidige aanbieder ivm lage rente op het bestaande deel.

Toen ik paar jaar geleden door schoof kon ik een afweging maken tussen lage rente, overbrugging en overige voorwaarden. Nu zijn doorstromers gebonden aan de hypotheek verstrekker en blijkbaar zijn er partijen die (naar mijn mening) misbruik maken van de situatie/extra winst pakken op een lopende hypotheek.

Eigenlijk zou de politiek hier ook iets mee moeten doen door bv dit soort fratsen bij wet te verbieden, want het stokt de hele doorstroming: iemand met een inkomen van 3ton houdt een tussenwoning bezet waar wellicht een starter prima kan wonen en de vrijstaande woning staat ondertussen leeg (even zwart wit gezegd).

• coazter
Sport_Life schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:08:
[...]

Het probleem is dat doorstromers nu vast zitten aan de huidige aanbieder ivm lage rente op het bestaande deel.

Toen ik paar jaar geleden door schoof kon ik een afweging maken tussen lage rente, overbrugging en overige voorwaarden. Nu zijn doorstromers gebonden aan de hypotheek verstrekker en blijkbaar zijn er partijen die (naar mijn mening) misbruik maken van de situatie/extra winst pakken op een lopende hypotheek.

Eigenlijk zou de politiek hier ook iets mee moeten doen door bv dit soort fratsen bij wet te verbieden, want het stokt de hele doorstroming: iemand met een inkomen van 3ton houdt een tussenwoning bezet waar wellicht een starter prima kan wonen en de vrijstaande woning staat ondertussen leeg (even zwart wit gezegd).
In het voorbeeld dat werd gegeven bij Munt was de overbruggingsrente 6,18% en de standaard variabele rente voor aflossingsvrij 5,61%. Het verschil daartussen is een opslag van 0.57%. Naar mijn idee hoeven we het hier specifiek m.b.t. deze eerdere post niet te hebben over exorbitante opslagen en het gijzelen van klanten. Ja, als je de meeneemregeling wil gebruiken ben je gebonden aan je huidige geldverstrekker of je sluit een nieuw contract af waarbij je goed kan vergelijken en voor de laagste aanbieder kan gaan. The best of both worlds gaat vaak niet, daar moet je net geluk mee hebben. Of specifiek dit aspect de doorstroming belemmert lijkt me sterk.

[ Voor 35% gewijzigd door coazter op 15-05-2024 13:16 ]

• geekeep
trangelang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Ik ben voor het bouwen van duurzame woningen. In de Paris agreement hebben we als land afspraken gemaakt. Het bouwen van duurzame woningen kost eenmaal meer geld, maar je vaste energielasten is velen maal lager.Je kan op kostprijs weinig aan veranderen. Geen 1 bouwer gaat woningen bouwen als er verlies gemaakt wordt. Waar men wel wat aan kunnen doen dat is de grondprijs verlagen. Echter dat willen gemeentes niet.

Een beetje normale woning kost al gauw 350K. Financier je dit bedrag ook tegen 5% wat momenteel laag is. Dan zijn de rentelasten alleen al €1458 per maand. Vaak wil je als partij ook een aflossing erin hebben. Om quitte te draaien dan moet je al minimaal 1458 per maand aan huurinkomsten ontvangen. Voor een sociale huurwoning is dit onmogelijk.

De hele markt is nu naar de klote. Ook mede dankzij onze grote vriend Hugo en hij doet alsof hij de grote verlosser is. Ik vrees vanwege de schaarste dat de woningen alleen maar duurder gaat worden. Veel panden worden nu uitgepond. Het grote voordeel is dat de starters een kans hebben om een woning te kopen. Nadeel van een starter is, zij hebben geen eigen woning om te gaan verkopen. De woningmarkt komt hierdoor in de knel. Met als gevolg alsmaar stijgende woningprijzen. Ik zie om me heen (Amsterdam) dat er weer flink overboden wordt.
Een huis kost wat een koper kan financieren, niet perse wat er afgerekend moet worden aan alle (overige) partijen. Normen en NHG-grens worden telkens weer verruimd, en zie wat er gebeurt met de huidige woningprijzen. Schaarste is er namelijk altijd al geweest.

Een gemeente vult met de grondprijs gewoon het gat tussen de 'kostprijs' en de verkoopprijs. En geef ze eens ongelijk. Enerzijds zou die marge anders direct in de zakken van ontwikkelaars/aandeelhouders terecht komen en anderzijds hebben gemeentes ook hun budgetten sluitend te maken. Jij doet hetzelfde door te besparen op boodschappen/vakanties en loonsverhoging af te dwingen, toen de inflatie de pan uit rees.

De woningmarkt was al naar de kl*te voordat Hugo met z'n huurbeperkingen kwam. Dat was vooral een doekje voor het bloeden omdat particuliere huurders compleet uitgeknepen worden. Er is afgelopen jaren reeds vooral margegestuurd ipv vraaggestuurd gebouwd; veel dure woningen die blijkbaar nodig zijn om het gepeupel te voorzien van betaalbare woningen. Mag je mij vertellen in hoeverre dat iets/genoeg heeft opgeleverd aan betaalbare woningen. Prijzen zijn enkel gestegen. Tot dusver die retoriek vanuit voornamelijk financieel gedreven partijen..

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

coazter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:14:
[...]

In het voorbeeld dat werd gegeven bij Munt was de overbruggingsrente 6,18% en de standaard variabele rente voor aflossingsvrij 5,61%. Het verschil daartussen is een opslag van 0.57%. Naar mijn idee hoeven we het hier specifiek m.b.t. deze eerdere post niet te hebben over exorbitante opslagen en het gijzelen van klanten. Ja, als je de meeneemregeling wil gebruiken ben je gebonden aan je huidige geldverstrekker of je sluit een nieuw contract af waarbij je goed kan vergelijken en voor de laagste aanbieder kan gaan. The best of both worlds gaat vaak niet, daar moet je net geluk mee hebben. Of specifiek dit aspect de doorstroming belemmert lijkt me sterk.
Jouw quote doelde ik op!
coazter schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Ik heb de acceptatiegids van Munt eens bekeken. Er staat 'Als de vorige woning nog niet is verkocht of geleverd, zetten wij de rente van de huidige hypotheek om naar een maandvariabele rente zodra de nieuwe hypotheek passeert'.

Dus de rente op de oude woning wordt variabel gemaakt zodra je nieuwe hypotheek start en heeft verder geen relatie naar het moment van verkoop anders dan dat die dan eindigt door aflossing. En maandvariabel is bij munt nu 5,13% aflossingsvrij dus de 6,2% is inderdaad per definitie niet juist.
Dit is ongebruikelijk, iig in mijn ervaring :).

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22:25
Harrie_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Dit inderdaad. En verder geeft hij aan 7 ton nodig te hebben en dat is "minder dan de helft van wat hij kan lenen", dus hij kan 1,5mln lenen (of meer?). Door de boot genomen kun je 4,5x je (verzamel)inkomen lenen dus dan praten we over een inkomen boven de 330k en dan vormt deze overbrugging een dusdanig probleem dat je maar in je tussenwoning blijft zitten met je wereldsalaris :? Vreemd verhaal...
Nogmaals, het vormt geen probleem, ik vind alleen dat ik genaaid wordt en het is vervolgens aan onszelf om te bepalen of we de kosten die deze hoge rente met zich meebrengt wel of niet acceptabel vinden. We komen allebei uit een normaal middenklasse gezin, dus ondanks het feit dat we een riant inkomen hebben, vind ik het nogal een bedrag en eigenlijk gewoon zonde geld.

We wonen op dit moment in een hoekwoning van 160m2 met 5 slaapkamers en energielabel A aan de rand van het centrum van een middelgrote stad, fijne buren, alle faciliteiten die we zouden wensen op loopafstand, dus we wonen echt meer dan prima en een verhuizing is pure luxe en absoluut geen noodzaak, maar we overwegen wat meer buitenruimte, vrijstaand met een garage, volledig energie-neutraal, aan het water etc, in een wat kleinere buurgemeente.

Er gaat binnenkort een mooi project in de verkoop en dat bracht ons ertoe eens te kijken wat dit zou betekenen. Ik was oprecht verbaasd over de in mijn optiek overmatige risico-opslag die dit met zich mee brengt.

Voor het juiste rentepercentage moet je overigens op https://www.munthypotheken.nl/rente/ onderaan zijn bij 'overige tarieven'.

Ik moet zeggen dat het gevoel van 'absoluut niet' na een kleine week ook wel weer wat slijt. Zoals 1 van de anderen uit dit topic al zei, brengt een eventuele aankoop van een bestaande woning ook 2% overdrachtsbelasting met zich mee en in deze tijd zeer waarschijnlijk ook kosten voor een aankoopmakelaar. Bovendien zullen er dan altijd zaken zijn die qua keuken/vloer/badkamer ook niet helemaal je smaak zijn en vervangen moeten worden. Als je het in dat licht bekijkt is het netto verschil wel weer te overzien.

Één ding gaan we in ieder geval wel doen en dat is op korte termijn nog eens met een andere adviseur praten. Het advies dat we nu hebben gehad heeft bij ons ook nog wel de nodige onduidelijkheden opgeleverd (o.a. of we nu voor de huidige hypotheek vast zitten aan overbrugging à 6,18% of maandvariabel), dus is een second-opinion de volgende stap.

• geekeep
Hoepla33 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Nogmaals, het vormt geen probleem, ik vind alleen dat ik genaaid wordt en het is vervolgens aan onszelf om te bepalen of we de kosten die deze hoge rente met zich meebrengt wel of niet acceptabel vinden. We komen allebei uit een normaal middenklasse gezin, dus ondanks het feit dat we een riant inkomen hebben, vind ik het nogal een bedrag en eigenlijk gewoon zonde geld.

We wonen op dit moment in een hoekwoning van 160m2 met 5 slaapkamers en energielabel A aan de rand van het centrum van een middelgrote stad, fijne buren, alle faciliteiten die we zouden wensen op loopafstand, dus we wonen echt meer dan prima en een verhuizing is pure luxe en absoluut geen noodzaak, maar we overwegen wat meer buitenruimte, vrijstaand met een garage, volledig energie-neutraal, aan het water etc, in een wat kleinere buurgemeente.

Er gaat binnenkort een mooi project in de verkoop en dat bracht ons ertoe eens te kijken wat dit zou betekenen. Ik was oprecht verbaasd over de in mijn optiek overmatige risico-opslag die dit met zich mee brengt.

Voor het juiste rentepercentage moet je overigens op https://www.munthypotheken.nl/rente/ onderaan zijn bij 'overige tarieven'.

Ik moet zeggen dat het gevoel van 'absoluut niet' na een kleine week ook wel weer wat slijt. Zoals 1 van de anderen uit dit topic al zei, brengt een eventuele aankoop van een bestaande woning ook 2% overdrachtsbelasting met zich mee en in deze tijd zeer waarschijnlijk ook kosten voor een aankoopmakelaar. Bovendien zullen er dan altijd zaken zijn die qua keuken/vloer/badkamer ook niet helemaal je smaak zijn en vervangen moeten worden. Als je het in dat licht bekijkt is het netto verschil wel weer te overzien.

Één ding gaan we in ieder geval wel doen en dat is op korte termijn nog eens met een andere adviseur praten. Het advies dat we nu hebben gehad heeft bij ons ook nog wel de nodige onduidelijkheden opgeleverd (o.a. of we nu voor de huidige hypotheek vast zitten aan overbrugging à 6,18% of maandvariabel), dus is een second-opinion de volgende stap.
Top.

Volgende keer mogen financiële vragen/discussies over persoonlijke situaties en de voorwaarden van je hypotheekverstrekker in een ander topic, zoals ook in de topic waarschuwing te zien is.

Mooie aanvulling op een boel dat vaker in dit topic besproken is:
https://nos.nl/artikel/25...ste-van-latere-generaties
CBS: Nederland is rijk en gelukkig, welvaart wel ten koste van latere generaties

Nederland is over de hele linie een rijk en gelukkig land. (..) Tegelijk waarschuwt het CBS dat die welvaart van hier en nu steeds meer ten koste gaat van de mogelijkheden voor volgende generaties. Als ontwikkelingen zo doorgaan, zal de volgende generatie een lagere brede welvaart hebben, denkt het CBS.

De druk op de natuur en het klimaat blijft hoog (..) Nederlanders zijn steeds minder goed te spreken over de kwaliteit van overheidsregelgeving, de effectiviteit van de overheid, de rechtsorde en de mate waarin de publieke sector als vrij van corruptie beschouwd wordt.

(..) op bepaalde aspecten ziet het er echt minder goed uit voor mensen tot 35 jaar en gaat hun situatie ook achteruit. Op het gebied van wonen zie je hun brede welvaart onder druk staan. Het vinden van een geschikte woning, daar knijpt het bijvoorbeeld.

• hoevenpe
Verplicht van het gas af voorlopig van de baan:
Onderhandelaarsakkoord: aanschaf warmtepomp niet verplicht

De verplichting om vanaf 2026 een (hybride) warmtepomp aan te schaffen als je cv-ketel aan vervanging toe is, wordt ingetrokken. Dat staat in het onderhandelaarsakkoord dat de partijleiders van PVV, VVD, NSC en BBB hebben gesloten. Dat zeggen ingewijden tegen de politieke redactie van RTL Nieuws.

Het demissionaire kabinet konidigde in 2022 aan dat de hybride warmtepomp vanaf 2026 de standaard moet worden voor het verwarmen van woningen.

Huiseigenaren zouden vanaf 2026 verplicht zijn om bij vervanging van een oude cv-ketel over te stappen op een hybride warmtepomp of op een ander duurzaam alternatief, zoals het warmtenet. Die verplichting wordt nu dus geschrapt door het komende kabinet, hebben de onderhandelaars besloten.

• alexbl69
hoevenpe schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 22:14:
Verplicht van het gas af voorlopig van de baan:

[...]
Werd ook tijd dat er een beetje realiteitszin getoond werd op dit dossier.

• hoevenpe
alexbl69 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:50:
Als alle huizen er al geschikt voor waren geweest en de monteurs beschikbaar, dan was het stroomnet er wel onder bezweken...

• Rubbergrover1
trangelang schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Ik ben voor het bouwen van duurzame woningen. In de Paris agreement hebben we als land afspraken gemaakt. Het bouwen van duurzame woningen kost eenmaal meer geld, maar je vaste energielasten is velen maal lager.Je kan op kostprijs weinig aan veranderen. Geen 1 bouwer gaat woningen bouwen als er verlies gemaakt wordt.
Toch kun je hier nog een behoorlijke besparing op hebben als je nog wat meer gestandaardiseerd bouwt. En gewoon simpeler woningen bouwt, maar wel volgens de huidige normen.

Maar, zoals eerder gezegd, het probleem zit hem ook niet in de bouwkosten, maar in wat mensen voor een woning over hebben. Als je de zelfde woning 10k goedkoper kan bouwen, dan maakt dat de marktwaarde niet 10k lager. Die marktwaarde blijft gewoon gelijk. Als je doel is om meer betaalbare woningen te krijgen, heeft het dus geen zin om de zelfde woningen goedkoper te bouwen. Maar kun je beter woningen bouwen die mensen minder waard vinden.

• TechFocussed
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 04-11 20:53
alexbl69 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 07:50:
[...]

Het is ook idioot om te bedenken dat Duitsland juist bezig is met een transitie naar gas. Als je dus net aan de grens woont heb je kans dat de buren subsidie krijgen voor een gasaansluiting en dat jij juist financieel gestraft wordt met een gasaansluiting. Verdere inhoudelijke discussie over energiedichtheid daargelaten vind ik dat echt krankzinnig.

edit: Dubbele ontkenning weggewerkt.

[ Voor 9% gewijzigd door TechFocussed op 16-05-2024 10:45 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:35:
[...]
Maar, zoals eerder gezegd, het probleem zit hem ook niet in de bouwkosten, maar in wat mensen voor een woning over hebben. Als je de zelfde woning 10k goedkoper kan bouwen, dan maakt dat de marktwaarde niet 10k lager. Die marktwaarde blijft gewoon gelijk. Als je doel is om meer betaalbare woningen te krijgen, heeft het dus geen zin om de zelfde woningen goedkoper te bouwen. Maar kun je beter woningen bouwen die mensen minder waard vinden.
Wat mensen het "waard" vinden is sterk afhankelijk van hoe wanhopig ze zijn. Bouw voldoende, dan normaliseren prijzen vanzelf.

• alexbl69
TechFocussed schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Het is ook idioot om te bedenken dat Duitsland juist bezig is met een transitie naar gas. Als je dus net aan de grens woont heb je kans dat de buren subsidie krijgen voor een gasaansluiting en dat jij juist financieel gestraft wordt met een gasaansluiting. Verdere inhoudelijke discussie over energiedichtheid daargelaten vind ik dat echt krankzinnig.

edit: Dubbele ontkenning weggewerkt.
Woon een paar honderd meter van de Duitse grens en inderdaad; dit was tot voor kort de realiteit. Inmiddels verandert dat ook weer omdat Duitsland geen Russisch gas meer krijgt. Denk dat ze inmiddels al wel aardig spijt hebben van het feit dat ze op een emotionele achternamiddag de kerncentrales de nek om hebben gedraaid. Maar hey, milieubeleid en toekomstvisie zijn 2 zaken die niet samen gaan :).

• geekeep
RemcoDelft schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Wat mensen het "waard" vinden is sterk afhankelijk van hoe wanhopig ze zijn. Bouw voldoende, dan normaliseren prijzen vanzelf.
Dat bijbouwen gaat weinig veranderen als we al 15 jaar achterlopen met nieuwbouw. Er zijn héél weinig starters die niet op hun maximum lenen. Kortom, de financieringsruimte is leidend, niet het aanbod.
Daarnaast zijn er altijd partijen met diepere zakken, die (zonder wettelijke beperkingen) het beetje aanbod gelijk zouden opkopen om in de verhuur te gooien.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:49
alexbl69 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:12:
[...]

Woon een paar honderd meter van de Duitse grens en inderdaad; dit was tot voor kort de realiteit. Inmiddels verandert dat ook weer omdat Duitsland geen Russisch gas meer krijgt. Denk dat ze inmiddels al wel aardig spijt hebben van het feit dat ze op een emotionele achternamiddag de kerncentrales de nek om hebben gedraaid. Maar hey, milieubeleid en toekomstvisie zijn 2 zaken die niet samen gaan :).
Het is misschien maar goed dat de Nord Stream-pijpleiding is opgeblazen. Weg is het drukmiddel van Rusland. Hier gaat de gemeente de huizen gasloos maken door ze aan te sluiten op het warmtenet. Ik vraag me af of het niet gewoon handiger was geweest om een warmtepomp en zonnepanelen te installeren voor de langere termijn.

Over kerncentrales, uranium wordt voornamelijk gewonnen in Niger en andere landen, de vraag is of je daar afhankelijk van wilt zijn. Los van het feit dat uranium winning schadelijk en gevaarlijk is voor de werknemers en omgeving. Maar dit is een andere discussie voor een ander topic :p

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:54
En vergeet niet dat in Duitsland nog veel huizen op olie stoken, net als in Engeland.
De transitie die wij jaren geleden hebben gemaakt naar gas heeft daar nooit echt plaatsgevonden.
Dat komt ook mede omdat de aansluiting vanaf de weg naar het huis zelf bekostigd moest worden door de eigenaar van de woning.
Wat de Duitsers wel veel meer deden de afgelopen decennia is beter isoleren.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Is er nog enig enthousiasme voor het regeerakkoord?

- Woningcorporaties mogen weer bouwen voor middenhuur
- Planbatenbelasting (om winst grondspeculatie af te romen) ten bate van gebiedsontwikkeling
- Aanwijzen grootschalige woningbouwlocaties
- Versnellen van procedures om te bouwen
- Stimuleren bouw private huurwoningen

Lijkt me toch allemaal positief!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:11
Kalentum schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:46:

- Planbatenbelasting (om winst grondspeculatie af te romen) ten bate van gebiedsontwikkeling

mooie plannen. Meer bouwen gaat alleen de rechter een stokje voor steken vanwege de stikstof uitstoot.

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:21

Woco’s die mogen bouwen voor middenhuur is het enige wat ik op korte termijn effect zie hebben, en wat me gezien de huidige situatie een goed idee lijkt. De rest beschouw ik momenteel nog als luchtkastelen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• JDx

JDx

Ben ik ^

Kleine update uit mijn cheap ass regio, het aantal woningen onder de 250K is de afgelopen weken gezakt van 14 naar 12 naar 9 en als het zo door gaat kan je ook hier geen woning meer krijgen onder de 200K, zijn er nog 3, waarvan 2 echt net onder de 200K en deze zeer goedkope (160K) opknapper.

https://www.funda.nl/koop...915882-r-bouwmanstraat-9/

Zie dat er nu net, echt net denk ik, want ik had ze nog niet gezien, dat er 2 woningen bij zijn gekomen onder de 200K, maar dat lijken 2 voormalige sociale huurwoningen waar je ook nog wel iets aan "moet" doen waardoor je boven de 200K uit komt.

https://www.funda.nl/koop...91380-hesselterbrink-266/
https://www.funda.nl/koop...91384-hesselterbrink-606/

Wel aparte huisjes zo met slechts 2 slaapkamers. Maar zo te zien zet de gekte gewoon door.

• Rubbergrover1
JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:59:
Zie dat er nu net, echt net denk ik, want ik had ze nog niet gezien, dat er 2 woningen bij zijn gekomen onder de 200K, maar dat lijken 2 voormalige sociale huurwoningen waar je ook nog wel iets aan "moet" doen waardoor je boven de 200K uit komt.

Wel aparte huisjes zo met slechts 2 slaapkamers. Maar zo te zien zet de gekte gewoon door.
Eigenlijk vind ik dit dus het soort woning waar we veel meer van zouden kunnen bouwen. Relatief simpel en compact, en daarmee ook in bouwkosten overzichtelijk, maar wel degelijk. En je kunt er prima met z'n tweeën wonen, zelfs als je een kind krijgt hoef je nog niet meteen te verhuizen. Tegelijk zijn deze woningen ook wel zodanig dat als je een beetje meer wensen hebt dan de basis, je waarschijnlijk ook wel wilt doorstromen naar iets groters. Wat maakt dat mensen die een beetje meer budget hebben, eerder voor iets anders kiezen. En deze woningen relatief betaalbaar kunnen blijven.

(Overigens vind ik dit woningen waar je niet echt zo veel aan 'moet'/hoeft te doen, behalve dan vloerbedekking bij de eerste. Dit zijn woningen die prima basis-voorzieningen hebben en waar je, als je weinig geld hebt, zonder problemen in kunt trekken. Ja, als je budget een paar 10k hoger is, dan is er genoeg wat je zou kunnen aanpassen. Maar niet echt noodzakelijk.)

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:05:
[...]

Eigenlijk vind ik dit dus het soort woning waar we veel meer van zouden kunnen bouwen. Relatief simpel en compact, en daarmee ook in bouwkosten overzichtelijk, maar wel degelijk. En je kunt er prima met z'n tweeën wonen, zelfs als je een kind krijgt hoef je nog niet meteen te verhuizen. Tegelijk zijn deze woningen ook wel zodanig dat als je een beetje meer wensen hebt dan de basis, je waarschijnlijk ook wel wilt doorstromen naar iets groters. Wat maakt dat mensen die een beetje meer budget hebben, eerder voor iets anders kiezen. En deze woningen relatief betaalbaar kunnen blijven.

(Overigens vind ik dit woningen waar je niet echt zo veel aan 'moet'/hoeft te doen, behalve dan vloerbedekking bij de eerste. Dit zijn woningen die prima basis-voorzieningen hebben en waar je, als je weinig geld hebt, zonder problemen in kunt trekken. Ja, als je budget een paar 10k hoger is, dan is er genoeg wat je zou kunnen aanpassen. Maar niet echt noodzakelijk.)
Je moet er sowieso een gasfornuis in zetten :9 desnoods een showroom keuken, ik heb een keuken met vaatwasser, combi oven, 5 pits, koelkast, spoelbak, kraan, wasemkap, dik stenen(?) blad, voor 2500,-

• Rubbergrover1
JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:35:
[...]

Je moet er sowieso een gasfornuis in zetten :9 desnoods een showroom keuken, ik heb een keuken met vaatwasser, combi oven, 5 pits, koelkast, spoelbak, kraan, wasemkap, dik stenen(?) blad, voor 2500,-
Uiteraard heb je bij deze voorbeelden nog de keukenapparatuur nodig. Maar als je het niet al te breed hebt kun je een fornuis en koelkast voor een prikkie bij de kringloop halen. En als je het nieuw wil, kun je ook voor een paar honderd euro klaar zijn.

Belangrijkste hierbij is: je hebt zelf de keus hoe gek je het maakt. Je hoeft geen tienduizenden euro's extra te betalen voor de woning omdat een of andere flipper er een fancy keuken en badkamer in heeft gezet. Terwijl je daar wellicht helemaal geen budget voor hebt en je dan het huis dus aan je voorbij zou moeten laten gaan.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kleine update uit mijn cheap ass regio, het aantal woningen onder de 250K is de afgelopen weken gezakt van 14 naar 12 naar 9 en als het zo door gaat kan je ook hier geen woning meer krijgen onder de 200K, zijn er nog 3, waarvan 2 echt net onder de 200K en deze zeer goedkope (160K) opknapper.
Bij ons stond een 2kappper 3 maanden te koop voor een bepaald bedrag (op zich leuke woning maar aan drukke weg en tuin op het noorden), is toen verlaagd met 10k, stond toen weer 3 maanden te koop, is daarna eraf gehaald en voor dezelfde prijs erop gezet en vanmorgen zag ik dat ie overboden is met 25k :o.

Die mensen hebben niet zo opgelet of de markt is ineens weer flink aan het stijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 17-05-2024 12:24 ]

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:12
Sport_Life schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:22:
[...]

Bij ons stond een 2kappper 3 maanden te koop voor een bepaald bedrag (op zich leuke woning maar aan drukke weg en tuin op het noorden), is toen verlaagd met 10k, stond toen weer 3 maanden te koop, is daarna eraf gehaald en voor dezelfde prijs erop gezet en vanmorgen zag ik dat ie overboden is met 25k :o.

Die mensen hebben niet zo opgelet of de markt is ineens weer flink aan het stijgen.
Dat werkt soms idd wel.
Ik had een appartement op het oog, 25 jaar oud, 325k. De nadelen? Geen parkeerplek in de garage, die andere appartementen wel hebben. In een van de slechtste buurten van de Randstad en oorspronkelijk van 1 slaapkamer naar 2 gegaan, waarvan de 2e slaapkamer geen raam heeft. Vier maanden te koop gestaan. Verlaagd met 10k. Van de markt gehaald en een maand later weer te koop voor dezelfde verlaagde prijs en nu alweer anderhalve maand in de verkoop.

• coazter
[...] daarna eraf gehaald en voor dezelfde prijs erop gezet en vanmorgen zag ik dat ie overboden is met 25k
Maar die kopers hebben wel mooi de kosten van een aankoopmakelaar in de zak gehouden :)

• Timdows
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:03
coazter schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:36:
[...]

Maar die kopers hebben wel mooi de kosten van een aankoopmakelaar in de zak gehouden :)
Ik wordt vandaag nog aankoopmakelaar als dat de vergoedingen (25k) zijn

• Rubbergrover1
[...]

Of de verkopers hadden de woning relatief laag in de markt gezet en wilden alleen verkopen als er 25k overboden werd.

• JDx

JDx

Ben ik ^

champion16 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Dat werkt soms idd wel.
Ik had een appartement op het oog, 25 jaar oud, 325k. De nadelen? Geen parkeerplek in de garage, die andere appartementen wel hebben. In een van de slechtste buurten van de Randstad en oorspronkelijk van 1 slaapkamer naar 2 gegaan, waarvan de 2e slaapkamer geen raam heeft. Vier maanden te koop gestaan. Verlaagd met 10k. Van de markt gehaald en een maand later weer te koop voor dezelfde verlaagde prijs en nu alweer anderhalve maand in de verkoop.
Volgens mij mag je een kamer zonder raam niet als slaapkamer verkopen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:19:
[...]

Of de verkopers hadden de woning relatief laag in de markt gezet en wilden alleen verkopen als er 25k overboden werd.
Dezelfde woningen gingen in 2021/2022 voor 30-40k meer . Dat was met een rente van 1-1,5%.

• Immutable
JDx schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:50:
[...]

Volgens mij mag je een kamer zonder raam niet als slaapkamer verkopen.
Ben bezig met een woning, ZIt een kamer in 5.74m x 3.02m = 17.33m2. Mag geen slaapkamer genoemd worden, omdat het niet voldoet aan de specificaties. :) Dus officieel 2 slaapkamers...
Dat terwijl het een prima slaapkamer is.

Net zoals bij Funda hoe je daar om gaat met de vierkante meters. Kan veel effect hebben op mensen hun filters etc. Of hoeveel slaapkamers. Veel mensen op Funda houden zich niet aan de regels.

[ Voor 19% gewijzigd door Immutable op 17-05-2024 17:34 ]

• Immutable

https://www.funda.nl/koop...915882-r-bouwmanstraat-9/

Aan de andere kant van die hesselterbrink is een grote nieuwbouw wijk aan de andere kant van de ringweg zo te zien. Gaat daar niet echt rap met de verkoop.
Dus vraag is denk ik in Emmen gewoonweg niet zo groot naar woningen.
Anders was die hele nieuwbouw wijk al helemaal vol gebouwd.

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:57
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:05:
[...]

En toen kwam het bouwbesluit om de hoek kijken. Een trap conform bouwbesluit heeft een minimum aantrede bij de klimlijn is 22cm en maximum hoogte optrede 18,8cm. Dus je hebt meer ruimte voor de trap nodig. Dan komen de BENG-eisen er nog bovenop. Dan wordt het gewoon lastig om zo'n woning te bouwen voor € 150000 incl. BTW, keuken badkamer. Dan komt de grond en alle andere ontwikkelkosten er nog bij en je zit aan € 300000

• JDx

JDx

Ben ik ^

Immutable schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:39:
[...]

Aan de andere kant van die hesselterbrink is een grote nieuwbouw wijk aan de andere kant van de ringweg zo te zien. Gaat daar niet echt rap met de verkoop.
Dus vraag is denk ik in Emmen gewoonweg niet zo groot naar woningen.
Anders was die hele nieuwbouw wijk al helemaal vol gebouwd.
Daar gaan ze mee beginnen eind dit jaar, 200 woningen, maar die zijn allang niet meer betaalbaar voor de meeste mensen hier, keek laatst op thuiskompas (sociale huur) en daar sta ik allemaal op plek 300 van de 600 ofzo, na bijna 3 jaar ingeschreven. Krijg ook regelmatig een briefje in de brievenbus of ik wil verkopen.

• geekeep

Vandaag ook op NOS:
https://nos.nl/collectie/...ieuwende-grondmaatregelen
Er moeten twee nieuwe belastingen komen om sneller en makkelijker te kunnen bouwen. Enerzijds gaat het om een belasting op de waardestijging van grond, de zogeheten planbatenheffing. Verder moet er een belasting komen op braakliggende grond met een woonbestemming.
(..)
met de nieuwe heffing wordt die winst afgeroomd door de gemeente. En de opbrengsten van die heffing moeten van de coalitie gebruikt worden om nieuwe woonwijken bereikbaar te maken en betaalbare huizen te bouwen.
(..)
de tweede grondmaatregel: een belasting op ongebouwde grond met een woonfunctie. Dat moet ertoe leiden dat projectontwikkelaars minder treuzelen met een bouwproject omdat ze bijvoorbeeld verwachten dat ze over een paar jaar meer kunnen verdienen aan de woningen die ze gaan bouwen.
Er zullen vast wel wat mensen weer tientallen beren op de weg zien lopen, maar er wordt nu in ieder geval iets gedaan om de woningbouw te stimuleren.

• Rubbergrover1
Autonoesis schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 18:22:
[...]

En toen kwam het bouwbesluit om de hoek kijken. Een trap conform bouwbesluit heeft een minimum aantrede bij de klimlijn is 22cm en maximum hoogte optrede 18,8cm. Dus je hebt meer ruimte voor de trap nodig. Dan komen de BENG-eisen er nog bovenop. Dan wordt het gewoon lastig om zo'n woning te bouwen voor € 150000 incl. BTW, keuken badkamer. Dan komt de grond en alle andere ontwikkelkosten er nog bij en je zit aan € 300000
Uiteraard gaat het niet om zo'n woning met de specs van decennia geleden. Het gaat er om dat zo'n woning van 70 m2 op een kavel van 120 m2 een prima woning is die je ook in de huidige markt nog voor een redelijk betaalbare prijs kunt bouwen en verkopen. Uiteraard niet in hartje Utrecht oid, maar daar zul je dan ook niet naar moeten streven.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:26:
[...]

Uiteraard gaat het niet om zo'n woning met de specs van decennia geleden. Het gaat er om dat zo'n woning van 70 m2 op een kavel van 120 m2 een prima woning is die je ook in de huidige markt nog voor een redelijk betaalbare prijs kunt bouwen en verkopen. Uiteraard niet in hartje Utrecht oid, maar daar zul je dan ook niet naar moeten streven.
Woning: 120k. Kavel: 320k. Zie daar het probleem.

• lemonhead
[...]

De markt ís toch weer flink aan het stijgen sinds begin dit jaar?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

lemonhead schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:36:
[...]

De markt ís toch weer flink aan het stijgen sinds begin dit jaar?
Dat wel , maar ik vond het bijzonder dat een woning eerst een half jaar te koop staat en uiteindelijk 25k boven de vraagprijs verkocht wordt.

• lemonhead
Sport_Life schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Dat wel , maar ik vond het bijzonder dat een woning eerst een half jaar te koop staat en uiteindelijk 25k boven de vraagprijs verkocht wordt.
Ja het is een mooi voorbeeld dat wat mensen een huis waard vinden meer gebaseerd is op wat je om je heen hoort over de markt en overbieden, dan wat rationeel gezien de daadwerkelijke waarde van de woning is.

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:11
lemonhead schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:22:
[...]

Ja het is een mooi voorbeeld dat wat mensen een huis waard vinden meer gebaseerd is op wat je om je heen hoort over de markt en overbieden, dan wat rationeel gezien de daadwerkelijke waarde van de woning is.
Een hoop kopers kijken op dit moment naar vraagprijzen en rekenen daar standaard 30k bovenop. Ongeacht of de woning goedkoop in de markt staat of niet. Als je dan geen aankoopmakelaar hebt, of zelf goed onderzoek doet naar de reële waarde, dan heb kans dat iemand dus zo'n bod uitbrengt.

• Immutable
Sport_Life schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 23:11:
[...]

Niet raar, er was een dip voorheen. Had ook in die dip gekocht met geluk. Zelfs onderboden en gekregen. En verkoop nu mijn vorige woning buiten de dip. ;)
Het sentiment was ook een beetje, dat het de top was en mensen werden wel weer een beetje angstig om te kopen dat ze weer onderwater zouden staan. Echter ging toen de rente weer omlaag... en de vraag blijft natuurlijk. Die opgestapelde vraag + lagere rente => Markt weer omhoog.

• JDx

JDx

Ben ik ^

martin_v_z schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:55:
[...]

Een hoop kopers kijken op dit moment naar vraagprijzen en rekenen daar standaard 30k bovenop. Ongeacht of de woning goedkoop in de markt staat of niet. Als je dan geen aankoopmakelaar hebt, of zelf goed onderzoek doet naar de reële waarde, dan heb kans dat iemand dus zo'n bod uitbrengt.
Helpt ook niet mee dat je amper vergelijkingsmateriaal hebt, 10 jaar geleden (ofzo) kon je nog kijken wat 20 vergelijkbare huizen deden in de straat, nu is het zoeken naar een vergelijkbare woning in de hele wijk.

• martin_v_z
JDx schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:13:
[...]

Helpt ook niet mee dat je amper vergelijkingsmateriaal hebt, 10 jaar geleden (ofzo) kon je nog kijken wat 20 vergelijkbare huizen deden in de straat, nu is het zoeken naar een vergelijkbare woning in de hele wijk.
Ik weet het niet hoor. Op zich heb je tegenwoordig juist heel veel informatie beschikbaar. Al is dat wellicht tegen betaling, maar je kan wel redelijk een prijs per vierkante meter voor een omgeving vinden.

Maar dan moet je inderdaad niet alleen Funda bekijken want daar staat weinig informatie over verkopen uit het verleden, en de vraagprijs van de afgelopen jaren zegt ook niet veel.

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-10 10:16
Er zou een tweaker tool gemaakt kunnen worden waar mensen kadaster data kunnen uploaden en belangrijker move.nl biedlogboek kan uitlezen.. ^^

[ Voor 4% gewijzigd door Chief_GG op 18-05-2024 18:37 ]

• Rubbergrover1
martin_v_z schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:51:
[...]

Ik weet het niet hoor. Op zich heb je tegenwoordig juist heel veel informatie beschikbaar. Al is dat wellicht tegen betaling, maar je kan wel redelijk een prijs per vierkante meter voor een omgeving vinden.

Maar dan moet je inderdaad niet alleen Funda bekijken want daar staat weinig informatie over verkopen uit het verleden, en de vraagprijs van de afgelopen jaren zegt ook niet veel.
Dat dus. Er is tegenwoordig juist een schat aan informatie beschikbaar. Dat kost wat geld, maar ook geen grote bedragen. Het is verkeerde zuinigheid als je je vanwege die paar euro niet laat informeren

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Dat dus. Er is tegenwoordig juist een schat aan informatie beschikbaar. Dat kost wat geld, maar ook geen grote bedragen. Het is verkeerde zuinigheid als je je vanwege die paar euro niet laat informeren
Voor de doorsnee eengezinswoningen wel ja. Woningen met een bijzondere eigenschap (qua locatie, grootte, indeling, smaak etc) zijn wat lastiger te bepalen.

Het topic wat nu weer te koop staat, staat er vol mee ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 18-05-2024 19:02 ]

• geekeep
Sport_Life schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Voor de doorsnee eengezinswoningen wel ja. Woningen met een bijzondere eigenschap (qua locatie, grootte, indeling, smaak etc) zijn wat lastiger te bepalen.

Zelfs voor een doorsnee woning is een marge van + of -10% al snel zo'n +40k/-40k op het "gemiddelde". Dus als mensen al vier keer achter het net gevist hebben met een bod, bieden ze de vijfde keer (ook met "geïnformeerde" makelaar) alsnog wellicht meer dan nodig was voor een akkoord.

• Rubbergrover1
[...]

Ook dan is er een schat aan informatie beschikbaar. Alleen al (het verloop van) de woz waarde en de ontwikkeling van de vraagprijs (bv betrap de makelaar) zijn eenvoudige gratis middelen die je heel wat meer informatie geven dan wat je vroeger had.

• martin_v_z
[...]

Klopt maar dat was vroeger natuurlijk ook zo. Hoe unieker de woning hoe minder vergelijk materiaal.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

martin_v_z schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Klopt maar dat was vroeger natuurlijk ook zo. Hoe unieker de woning hoe minder vergelijk materiaal.
Probleem is dat er nu veel minder woningen te koop staan dan 'vroeger'.
En dus minder vergelijkingsmateriaal. Vergelijken met verkopen van jaren geleden gaat ook mank : in 2020-2022 ging alles voor de hoofdprijs weg , ongeacht locatie of staat van onderhoud. De waardes van de jaren daarvoor zijn ook lastig door te trekken, dan zou je moeten corrigeren naar energie label en locatie .

Voor de wat uniekere woningen gaat dat lastig. Zoals gezegd het topic wat er nu weer te koop staat geeft goede voorbeelden. Recent voorbeeld een tussenwoning in Leiden voor 1.6m.., wat zou een goede verkoopprijs zijn?! Ik geloof best dat zo'n woning met 1% rente (en grotendeels aflossingsvrij) voor de hoofdprijs weg ging, maar nu met 3-4% rente ?

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 19-05-2024 09:11 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

Sport_Life schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:08:
[...]

Probleem is dat er nu veel minder woningen te koop staan dan 'vroeger'.
En dus minder vergelijkingsmateriaal. Vergelijken met verkopen van jaren geleden gaat ook mank : in 2020-2022 ging alles voor de hoofdprijs weg , ongeacht locatie of staat van onderhoud. De waardes van de jaren daarvoor zijn ook lastig door te trekken, dan zou je moeten corrigeren naar energie label en locatie .

Voor de wat uniekere woningen gaat dat lastig. Zoals gezegd het topic wat er nu weer te koop staat geeft goede voorbeelden. Recent voorbeeld een tussenwoning in Leiden voor 1.6m.., wat zou een goede verkoopprijs zijn?! Ik geloof best dat zo'n woning met 1% rente (en grotendeels aflossingsvrij) voor de hoofdprijs weg ging, maar nu met 3-4% rente ?
Ik heb ooit een movierate tooltje gemaakt en die kwam elke keer best wel dicht bij de IMDb rating van een bepaalde film. Gewoon met een algoritme, wordt niets geript van internet ofzo.

Lijkt me wel leuk om een waardeschatting tool te maken waar je de WOZ van een aantal jaren in kan vullen en de regio en oppervlakte enzo en wat dan de waarde zou zijn. Maar zo doet Funda dat vast ook al.

• lemonhead
JDx schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Ik heb ooit een movierate tooltje gemaakt en die kwam elke keer best wel dicht bij de IMDb rating van een bepaalde film. Gewoon met een algoritme, wordt niets geript van internet ofzo.

Lijkt me wel leuk om een waardeschatting tool te maken waar je de WOZ van een aantal jaren in kan vullen en de regio en oppervlakte enzo en wat dan de waarde zou zijn. Maar zo doet Funda dat vast ook al.
En Calcasa, en Walter Living, en Brainbay, en Huispedia. Met de huidige materiaal- en arbeidskosten heeft het onderhoudsniveau ook steeds meer invloed op de waarde (+- 20%?). Dus je zal in je tooltje ook AI moeten inbouwen die aan de hand van foto's een onderhoudsniveau inschat.

• Rubbergrover1
lemonhead schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:16:
[...]

En Calcasa, en Walter Living, en Brainbay, en Huispedia. Met de huidige materiaal- en arbeidskosten heeft het onderhoudsniveau ook steeds meer invloed op de waarde (+- 20%?). Dus je zal in je tooltje ook AI moeten inbouwen die aan de hand van foto's een onderhoudsniveau inschat.
Uit de ervaringen die ik lees, lijkt het er op dat veel mensen hun bod ook baseren op de zelfde (calcasa?) waardebepalingen. Omdat het vaak gebeurt dat veel biedingen vlak bij elkaar liggen, en dat bod niet noodzakelijk verband heeft met de hoogte van de vraagprijs. Dat maakt wel dat een hoop unieke eigenschappen niet goed worden meegenomen in zo'n bod.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Uit de ervaringen die ik lees, lijkt het er op dat veel mensen hun bod ook baseren op de zelfde (calcasa?) waardebepalingen. Omdat het vaak gebeurt dat veel biedingen vlak bij elkaar liggen, en dat bod niet noodzakelijk verband heeft met de hoogte van de vraagprijs. Dat maakt wel dat een hoop unieke eigenschappen niet goed worden meegenomen in zo'n bod.
Mijn eigen theorie is dat veel mensen de vraagprijs als een heilige graal zien en daar ongeacht de hoogte van de vraagprijs 5-10% bovenop plussen. Als je een droomhuis tegenkomt (en je kunt het betalen met grotendeels overwaarde) dan maakt het voor de 'waarde' niet zoveel uit of de vraagprijs 700k of 800k is, je weet bij eerdere biedingen dat er 10% bovenop ging dus doe je dat ook hier als je het graag wil hebben.
Je creëert dus eigenlijk je eigen waarde eraan, want zowel 700k en 800k is ontzettend veel geld voor een woning die in 2019 voor pakweg 400-450k verkocht werd, als je bedenkt dat salarissen niet met 100% zijn gestegen in die tijd.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Heb een tijd geleden wat makelaars langs laten komen om de waarde te bepalen en ik heb beneden nog oude houten kozijnen terwijl bijna de hele straat al een kunststof voor en achter gevel heeft met HR++ glas.

Ze zeiden allemaal dat maakt voor de verkoop niet uit, je raakt het momenteel toch wel kwijt. Zal hoogstens 10.000 euro schelen, terwijl alles vervangen meer dan het dubbele kost, mensen willen gewoon een huis.

• Immutable
JDx schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Heb een tijd geleden wat makelaars langs laten komen om de waarde te bepalen en ik heb beneden nog oude houten kozijnen terwijl bijna de hele straat al een kunststof voor en achter gevel heeft met HR++ glas.

Ze zeiden allemaal dat maakt voor de verkoop niet uit, je raakt het momenteel toch wel kwijt. Zal hoogstens 10.000 euro schelen, terwijl alles vervangen meer dan het dubbele kost, mensen willen gewoon een huis.
Dat is dus de reden waarom je beter een kant en klaar huis waar alles al in gedaan is kunt kopen. De wat oudere huizen zijn overpriced met wat je er nog voor geld in moet steken. Daarom gaan huizen die kant en klaar zijn ook veel makkelijker.

Ik heb bijvoorbeeld ook 45K aan triple glas in mijn vorige huis gestopt. Letterlijk het hele huis rondom zo gemaakt dat er geen likje verf meer nodig is. (Want je huis laten schildren begon ooit voor 1400 euro, en kost nu al het driedubbele..) Natuurlijk niet helemaal 45K, had daar ook nog flink wat subsidie op etc.

Ga dat er ook niet uit halen, maar is voor de nieuwe bewoners natuurlijk wel heel mooi dat er splinternieuwe triple glas, en kunststof kozijnen in zitten met openslaande tuindeuren met alle luxe.

Maar dat soort investeringen ga jij er inderdaad niet uit krijgen, dus kan je hem maar beter zo verkopen. Echter zal er wel minder interesse zijn, echter "minder" is in deze tijd nog meer dan voldoende om hem snel verkocht te krijgen. Ben je van plan te verhuizen dan?

• Rubbergrover1
JDx schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:35:
[...]

Het werkt dus ook juist de andere kant op. Als jouw huis veel luxer is en bv als enige HR++ glas heeft en een gelikt VT-wonen interieur, dan heb je nog steeds best wat mensen die de prijs baseren op de te lage indicatie die bv Calcasa geeft. Daarnaast zul je waarschijnlijk ook een paar mensen hebben die een veel hogere prijs bieden, meer gebaseerd op hoe de woning werkelijk is.

• JDx

JDx

Ben ik ^

Immutable schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Dat is dus de reden waarom je beter een kant en klaar huis waar alles al in gedaan is kunt kopen. De wat oudere huizen zijn overpriced met wat je er nog voor geld in moet steken. Daarom gaan huizen die kant en klaar zijn ook veel makkelijker.

Ik heb bijvoorbeeld ook 45K aan triple glas in mijn vorige huis gestopt. Letterlijk het hele huis rondom zo gemaakt dat er geen likje verf meer nodig is. (Want je huis laten schildren begon ooit voor 1400 euro, en kost nu al het driedubbele..) Natuurlijk niet helemaal 45K, had daar ook nog flink wat subsidie op etc.

Ga dat er ook niet uit halen, maar is voor de nieuwe bewoners natuurlijk wel heel mooi dat er splinternieuwe triple glas, en kunststof kozijnen in zitten met openslaande tuindeuren met alle luxe.

Maar dat soort investeringen ga jij er inderdaad niet uit krijgen, dus kan je hem maar beter zo verkopen. Echter zal er wel minder interesse zijn, echter "minder" is in deze tijd nog meer dan voldoende om hem snel verkocht te krijgen. Ben je van plan te verhuizen dan?
Nee dat niet, maar wilde toen om diverse redenen wel weten wat de waarde is. En wat is snel, huizen uit 1965 gaan hier net zo snel (1 a 2 weken) ongeacht de staat van onderhoud, aanbod is gewoon nihil.

• hoevenpe
Als je een huis ziet langskomen dat aan je eisen voldoet (locatie, locatie, locatie) is de staat van onderhoud ondergeschikt. Wil je het echt hebben dan moet je snel zijn, verbouwen kan altijd later nog.

De luxe van 'kiezen' is voorbij, zie hooguit één a twee huizen in mijn regio langskomen waar ik daadwerkelijk zou willen wonen, die zijn allemaal binnen een week 'verkocht onder voorbehoud'. Een paar jaar geleden stonden er tientallen leuke huizen op Funda, vaak al weken/maanden beschikbaar.

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 23:29
JDx schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:45:
[...]

Nee dat niet, maar wilde toen om diverse redenen wel weten wat de waarde is. En wat is snel, huizen uit 1965 gaan hier net zo snel (1 a 2 weken) ongeacht de staat van onderhoud, aanbod is gewoon nihil.
Tja ik weet niet wie die mensen zijn maar als ze binnen hun budget nauwelijks aanbod zien dan kopen ze het vaak alsnog. Je kan wel zeggen koop als je toch bezig bent een iets betere woning dat meer waar voor je geld is. Soms is dat maar 20k meer. Maar als je nauwelijks spaargeld hebt en je al aan de maximale hypotheek zit dan houd de optie snel op.

In deze markt is het helaas pakken wat je pakken kan.

[ Voor 4% gewijzigd door BlauweLucht op 20-05-2024 11:11 ]

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlauweLucht schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:10:
[...]

Tja ik weet niet wie die mensen zijn maar als ze binnen hun budget nauwelijks aanbod zien dan kopen ze het vaak alsnog. Je kan wel zeggen koop als je toch bezig bent een iets betere woning dat meer waar voor je geld is. Soms is dat maar 20k meer. Maar als je nauwelijks spaargeld hebt en je al aan de maximale hypotheek zit dan houd de optie snel op.

In deze markt is het helaas pakken wat je pakken kan.
De eerst volgende optie is al 190K en dat is ex-sociale huur, ook helemaal kaal, wel netjes. Dus inderdaad dat er wel een paar mensen zijn die niet anders kunnen dan 150K en binnenkort pakken wat ze kunnen.

En dan nog kan er maar 1 "gelukkige" zijn.

Pagina: 1 ... 351 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg