Waar ergens binnen Nederland ga je verkopen?Immutable schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:44:
[...]
Damn dat is toch wel absurd te zeggen he dat je ruim boven de 1m zit.
Hier mijn nederige 2 onder 1 kapper, ooit gekocht voor 145k
Ga hem deze of waarschijnlijk volgende maand te koop zetten, moet nog naar het buitenland voor mijn werk.
Maar moet prima te betalen zijn voor starter koppeltjes. Leuk 0% overdracht. 150m2 woonruimte. Label A. 4 slaapkamers + zolder kan je nog slaapkamer van maken(of 2).
Maar damn Utrecht... dat is toch echt next level. Mensen moeten echt ALLES voor over hebben om daar te willen wonen blijkbaar.
Weet niet hoeveel overwaarde je hebt, maar het zou zo maar eens kunnen dat als je verhuist naar een andere plek je gewoon met gemak hypotheek vrij zou zijn. Ook wel een leuke gedachte![]()
***members only***
Zit ik ook over na te denken!Immutable schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:44:
[...]
Damn dat is toch wel absurd te zeggen he dat je ruim boven de 1m zit.
Hier mijn nederige 2 onder 1 kapper, ooit gekocht voor 145k
Ga hem deze of waarschijnlijk volgende maand te koop zetten, moet nog naar het buitenland voor mijn werk.
Maar moet prima te betalen zijn voor starter koppeltjes. Leuk 0% overdracht. 150m2 woonruimte. Label A. 4 slaapkamers + zolder kan je nog slaapkamer van maken(of 2).
Maar damn Utrecht... dat is toch echt next level. Mensen moeten echt ALLES voor over hebben om daar te willen wonen blijkbaar.
Weet niet hoeveel overwaarde je hebt, maar het zou zo maar eens kunnen dat als je verhuist naar een andere plek je gewoon met gemak hypotheek vrij zou zijn. Ook wel een leuke gedachte![]()
***members only***
Maar nu nog niet. Voor werk (lekker centraal) en dicht bij familie en vrienden betaal ik graag maandelijks wat meer. Maar als mijn kinderen de deur uit zijn (als dat ooit gaat lukken) dan zie ik mezelf wel in een klein buitengebiedje voor weinig geld wonen.
Mijn woning van 300K, zou in Utrecht het dubbele waard zijn. Als ik Funda zo kijk naar vergelijkbare woningen.kx22 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 10:48:
[...]
Zit ik ook over na te denken!
Maar nu nog niet. Voor werk (lekker centraal) en dicht bij familie en vrienden betaal ik graag maandelijks wat meer. Maar als mijn kinderen de deur uit zijn (als dat ooit gaat lukken) dan zie ik mezelf wel in een klein buitengebiedje voor weinig geld wonen.
Ik verdien ongeveer ~60K.(Wat helemaal geen gek salaris is hier in "de regio" in het Noorden.) Mijn broertje is een MBO'er en verdient zelfs meer... (Doet QC)
Ik verwacht dan ook dat mensen in utrecht (1 persoon) dus 120K per jaar verdienen..... TOCH???
[ Voor 14% gewijzigd door Immutable op 04-05-2024 18:18 ]
Nee in Utrecht krijgen we 500k als we geboren worden.Immutable schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:15:
[...]
Mijn woning van 300K, zou in Utrecht het dubbele waard zijn. Als ik Funda zo kijk naar vergelijkbare woningen.
Ik verdien ongeveer ~60K.(Wat helemaal geen gek salaris is hier in "de regio" in het Noorden.) Mijn broertje is een MBO'er en verdient zelfs meer... (Doet QC)
Ik verwacht dan ook dat mensen in utrecht (1 persoon) dus 120K per jaar verdienen..... TOCH???Toch? of...
In Utrecht ga (ging?) je huren en koop je samen...Immutable schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:15:
Ik verwacht dan ook dat mensen in utrecht (1 persoon) dus 120K per jaar verdienen..... TOCH???Toch? of...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik weet niet in hoeverre ik die waarde check van funda serieus moet nemen. Hier is de buurman net in de verkoop gegaan voor een bedrag onder mijn minimale waarde volgens funda. Benieuwd waar de woning uiteindelijk voor weggaat, maar heb het gevoel dat die waarde check voor wat grotere woningen te positief is. Will see.Sport_Life schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:01:
[...]
Hier eveneens in Utrecht +0,9% voor vrijstaand, maar wij zitten al ruim boven de 1m . Geen flauw idee wat de waarde is, er is nauwelijks vergelijkbaar aanbod. Wel wat 2 kappers en die worden regelmatig buiten Funda verkocht of flink overboden. Maar die zijn veel kleiner en de helft vd kavel dus lastig vergelijken.
***members only***
Hier plus 1,9%, dicht tegen Amersfoort aan.
Inmiddels koop je samen met een schenking van papa en mama (liefst vanuit beide ouders..) :-)hoevenpe schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:15:
[...]
In Utrecht ga (ging?) je huren en koop je samen...
En dan te bedenken dat er tijden zijn geweest (2008-2012) dat huizen daar ook gewoon extreem lang te koop hebben gestaan.
[ Voor 21% gewijzigd door koentjuh op 04-05-2024 21:01 ]
Woning van onze buren is vorig jaar verkocht 35k boven de vraagprijs, de koopprijs is iets boven de minimale waarde van funda. Zal inmiddels misschien iets gestegen zijn.koentjuh schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:46:
[...]
Ik weet niet in hoeverre ik die waarde check van funda serieus moet nemen. Hier is de buurman niet in de verkoop gegaan voor een bedrag onder de minimale waarde volgens funda. Benieuwd waar die uiteindelijk voor weggaat, maar heb het gevoel dat die waarde check voor wat grotere woningen te positief is. Will see.
Hier plus 1,9%, dicht tegen Amersfoort aan.
[...]
Inmiddels koop je samen met een schenking van papa en mama (liefst vanuit beide ouders..) :-)
En dan te bedenken dat er tijden zijn geweest (2008-2012) dat huizen daar ook gewoon extreem lang te koop hebben gestaan.
Wel grappig om van zowel koper als verkoper het verhaal te horen: verkopers helemaal verbaasd dat mensen boven de (in hun ogen hoge) vraagprijs boden en kopers helemaal trots vertellen hoe ze door snel een bod neer te leggen met beperkte geldigheid de woning 'kregen'
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Mwah als je op het juiste moment kocht in een van de (rand) steden (toen niemand durfde in 2013-2015) dan is het niet moeilijk.Immutable schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:15:
[...]
Mijn woning van 300K, zou in Utrecht het dubbele waard zijn. Als ik Funda zo kijk naar vergelijkbare woningen.
[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 04-05-2024 21:21 ]
Weet niet of ik die Funda waardecheck heel serieus kan nemen. Waarde van mijn huis is volgens hen ook rond de 1 tot 1.2m. Echter heeft mijn overburen 4 maanden geleden verkocht voor 820k. Identieke huizen, 2 onder 1 kap.Sport_Life schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:01:
[...]
Hier eveneens in Utrecht +0,9% voor vrijstaand, maar wij zitten al ruim boven de 1m . Geen flauw idee wat de waarde is, er is nauwelijks vergelijkbaar aanbod. Wel wat 2 kappers en die worden regelmatig buiten Funda verkocht of flink overboden. Maar die zijn veel kleiner en de helft vd kavel dus lastig vergelijken.
***members only***
:strip_exif()/f/image/YwzMVBzjdYcwvQHqNaMvakqg.jpg?f=fotoalbum_large)
Huispedia heeft een betere waarde van 807-830k
[ Voor 24% gewijzigd door kx22 op 04-05-2024 22:30 ]
Al die miljoenen hier, mijn huis tikt volgens Funda eindelijk de 180.000 aan
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
Tinyhouse in Groningen?JDx schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:54:
Al die miljoenen hier, mijn huis tikt volgens Funda eindelijk de 180.000 aan
Parkeerplaats in Amsterdam;)
Parkeerplek in Schubbekutterveen...Dacuuu schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:14:
Tinyhouse in Groningen?
Nah.. een plek in het fietsenrekSport_Life schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:15:
Parkeerplaats in Amsterdam;)
Haha lach maar, neen, deze regionen
https://www.funda.nl/zoek...ct_type=%5B%22house%22%5D
https://www.funda.nl/koop...032-laan-van-de-bork-396/JDx schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:31:
Haha lach maar, neen, deze regionen
Deze zou bij mij in de regio 600k-700k kosten in dezelfde staat....
https://www.funda.nl/deta...iepenbrocklaan-1/43432306
Die twee woningen zijn totaal niet vergelijkbaar. Een jaren 60 hoekwoning versus jaren 30 "geschakelde villa".kx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:56:
https://www.funda.nl/koop...032-laan-van-de-bork-396/
Deze zou bij mij in de regio 600k-700k kosten in dezelfde staat....
https://www.funda.nl/deta...iepenbrocklaan-1/43432306
Persoonlijk wel van mening dat jaren 30 woningen doorgaans zwaar overprijsd zijn. Die woning moet nog minimaal €300k achteraan voordat het energetisch klaar is voor de toekomst.
Met het prijsniveau van de bovenste woning/regio zou ik niet zien hoe er nog nieuwbouw plaats kan vinden. De prijs van nieuwbouw wordt dan 2x zo hoog als bestaande bouw.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
https://www.funda.nl/deta...-cornelislaan-29/43562295assje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:07:
[...]
Die twee woningen zijn totaal niet vergelijkbaar. Een jaren 60 hoekwoning versus jaren 30 "geschakelde villa".
Persoonlijk wel van mening dat jaren 30 woningen doorgaans zwaar overprijsd zijn. Die woning moet nog minimaal €300k achteraan voordat het energetisch klaar is voor de toekomst.
Met het prijsniveau van de bovenste woning/regio zou ik niet zien hoe er nog nieuwbouw plaats kan vinden. De prijs van nieuwbouw wordt dan 2x zo hoog als bestaande bouw.
Ook in Bilthoven Noord, jaren 60 woning, iets kleiner, tussenwoning, binnen mag je ook alles strippen.
Maar wanneer noem je iets een geschakelde villa, in mijn optiek is het een tussenwoning? Lijkt mij een stomme makelaarsterm.
Net als stadsvilla (tussenwoning) of penthouse (bovenverdieping van een normaal huis).
Verhuizen dan maar, als je goedkoop wil wonenkx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:14:
[...]
https://www.funda.nl/deta...-cornelislaan-29/43562295
Ook in Bilthoven Noord, jaren 60 woning, iets kleiner, tussenwoning, binnen mag je ook alles strippen.
Maar wanneer noem je iets een geschakelde villa, in mijn optiek is het een tussenwoning? Lijkt mij een stomme makelaarsterm.
Net als stadsvilla (tussenwoning) of penthouse (bovenverdieping van een normaal huis).
Maar damn, 600K voor die woning, terwijl die bakstenen even duur zijn, het is alleen locatie he. Maar toch is de vraag naar woningen ook hier enorm, ze zijn net klaar met een aantal sociale huur appartementencomplexen en net begonnen met de bouw van een koop appartementencomplex waarvan bijna alles al is verkocht (tot 600.000 bovenin).
Eind dit jaar beginnen ze met de bouw van 200 woningen in een "nieuwe" wijk. Een wijk die eigenlijk nooit van de grond kwam en nu staat het vol met huizen in aanbouw.
https://www.funda.nl/koop...3587770-keizersmantel-10/JDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:26:
[...]
Verhuizen dan maar, als je goedkoop wil wonen
Maar damn, 600K voor die woning, terwijl die bakstenen even duur zijn, het is alleen locatie he. Maar toch is de vraag naar woningen ook hier enorm, ze zijn net klaar met een aantal sociale huur appartementencomplexen en net begonnen met de bouw van een koop appartementencomplex waarvan bijna alles al is verkocht (tot 600.000 bovenin).
Eind dit jaar beginnen ze met de bouw van 200 woningen in een "nieuwe" wijk. Een wijk die eigenlijk nooit van de grond kwam en nu staat het vol met huizen in aanbouw.
Ik zou wel hier als een koning kunnen wonen met dezelfde maandlasten...
Idd, ik heb jaren in Den Haag gewoond en ik vond die jaren 30 woningen in Leidschendam-Voorburg toch echt wel mooi, dit zijn gewoon woonkazernes voor arbeiders, toen in de jaren 60 de industrie hier floreerde.assje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:07:
[...]
Die twee woningen zijn totaal niet vergelijkbaar. Een jaren 60 hoekwoning versus jaren 30 "geschakelde villa".
Wat een verschil he, dat is overigens het stukje nieuwbouw van een wijk wat vroeger een los staand dorp was, waarvan mijn familie een enorm deel van de grond in bezit hadkx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:31:
[...]
https://www.funda.nl/koop...3587770-keizersmantel-10/
Ik zou wel hier als een koning kunnen wonen met dezelfde maandlasten...
mijn moeder is daar geboren, is ongeveer 500m van mijn huis, veel familie woont er nog, maar offtopic verder
[ Voor 12% gewijzigd door JDx op 05-05-2024 08:42 ]
Als ik zo door Emmen scrol dan zie ik prijzen die zo rond 2011 (toen ik de eerste woning zocht) in de randstad gangbaar waren. Het huidige verschil in prijs is ook ongeveer de overwaarde hier
In Den Haag betaalde ik 1200/maand, nu 250Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:47:
Als ik zo door Emmen scrol dan zie ik prijzen die zo rond 2011 (toen ik de eerste woning zocht) in de randstad gangbaar waren. Het huidige verschil in prijs is ook ongeveer de overwaarde hier
Maar nog een paar jaar, dan wonen we hier aan zee, dan stijgen de prijzen wel
Jammer dat het zo stokt met de woningbouw in de rest van het land, het zou best wel wat gespreider kunnen, als je vanaf de randstad tot aan de Duitse grens wat meer stedelijke gebieden krijgt.
[ Voor 28% gewijzigd door JDx op 05-05-2024 08:52 ]
Amersfoort wordt ook al als randstad gezien inmiddels, maar daar stokt het een beetje, als tussen daar en Zwolle of richting Enschede nog wat grotere steden zaten voelt het ook allemaal minder als een uithoek.
https://www.ad.nl/binnenl...derland-trekken~aa4167f6/JDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:49:
[...]
In Den Haag betaalde ik 1200/maand, nu 250
Jammer dat het zo stokt met de woningbouw in de rest van het land, het zou best wel wat gespreider kunnen, als je vanaf de randstad tot aan de Duitse grens wat meer stedelijke gebieden krijgt.
Dat is precies waar de rijksbouwmeester ook op aanstuurt in zijn advies: meer bouwen in de “veilige” provincies: Gelderland, Drenthe en Twente ipv blijven focussen op randstad.
Haha, dit is ook echt nieuws van vandaag, toevallig.Valorian schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:01:
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...derland-trekken~aa4167f6/
Dat is precies waar de rijksbouwmeester ook op aanstuurt in zijn advies: meer bouwen in de “veilige” provincies: Gelderland, Drenthe en Twente ipv blijven focussen op randstad.
Edit: oh nee het is al 5 mei
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 05-05-2024 09:09 ]
Stijgende prijzen klinkt leuk , maar uiteindelijk heb je er niet zoveel aan als alles stijgt. Tenzij je van Emmen naar een goedkopere stad gaat verhuizen, geen idee waarJDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:49:
[...]
Ter Apel heb je een vrijstaande woning voor 199KSport_Life schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:21:
[...]
Stijgende prijzen klinkt leuk , maar uiteindelijk heb je er niet zoveel aan als alles stijgt. Tenzij je van Emmen naar een goedkopere stad gaat verhuizen, geen idee waar
Maar inderdaad, overwaarde heb je echt niets aan momenteel, je kan in de meeste gevallen toch nergens heen.
[ Voor 13% gewijzigd door JDx op 05-05-2024 09:23 ]
Dan ben je toch een dief van je eigen portemonnee als je voor 175k een rijwoning koopt in Emmen?
En in Emmen staat je woning ook nog eens op zandgrond ipv houten palen in een drooggelegd moeras. Zoals op veel plekken in de randstad. Maar ja, locatie, locatie en nog eens locatie he.
Als je mijn kaartje ziet een paar posts terug, dan is het inderdaad een groot leeg gat tussen Leeuwarden, Groningen, Emmen en de randstad.TechFocussed schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:31:
En in Emmen staat je woning ook nog eens op zandgrond ipv houten palen in een drooggelegd moeras. Zoals op veel plekken in de randstad. Maar ja, locatie, locatie en nog eens locatie he.
Ik denk dat we zoals in de post van @Valorian moeten beginnen met Zwolle ook langzaam bij de randstad te betrekken, al vinden ze daar (zat er op school ooit) dat dat al wel zo is.
Ik woon in Zwolle. En we zitten er nu precies midden in. Dichtbij de Veluwe, de Weerribben, Dwingelerveld. Een uur rijden naar Groningen, Emmen, Leeuwarden, Utrecht, Amsterdam, Arnhem of Enschede. Wil je de drukte van de randstad dan kan dat. Wil je het platteland opzoeken is dat ook zo gedaan. Laat het maar mooi zo. Bovendien zie ik Zwolle aan zee ook wel gebeuren met overstromingsoverlast als grootste risico van de IJssel dichtbij.JDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Ik denk dat we zoals in de post van @Valorian moeten beginnen met Zwolle ook langzaam bij de randstad te betrekken, al vinden ze daar (zat er op school ooit) dat dat al wel zo is.
Bovendien hebben genoeg mensen uit Amersfoort/ Utrecht eo Deventer en Zwolle al ontdekt. Overwaarde meenemen en rianter wonen zonder al te veel aan reistijd te moeten inboeten. Zwolle is al zoveel mogelijk uitgebreid richting de IJssel en de vecht. Stadshagen als bekendste vinex wijk is gewoon een bufferzone naar Hasselt bijvoorbeeld. Dan zou ik dus meer kans maken in Assen, Hoogeveen of Emmen. Het bekende waterbedeffect.
Voordat men Drenthe / Groningen / Twente meer gaat ontwikkelen is het handig om ook de wegen onder handen te nemen. Want die A1 / A28 / A37 rijdt wel oké door, maar die N35 richting Almelo/Hengelo/Enschede of de N340/N36/N48 richting Hardenberg/Coevorden of de N50 naar Kampen blijven te wensen over houden. Wil je die gebieden dus aantrekkelijker maken om te wonen en te forenzen zul je de wegen moeten opwaarderen. Anders krijg je weer meer druk op bestaande wegen en die zijn al niet je van het.
Zoiets was toch ook ooit de bedoeling met Lelystad? Er is zelfs een 'spook treinstation'..JDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:36:
[...]
Als je mijn kaartje ziet een paar posts terug, dan is het inderdaad een groot leeg gat tussen Leeuwarden, Groningen, Emmen en de randstad.
Om de een of andere reden willen mensen daar niet graag wonen blijkbaar.Opening van het station wordt niet voorzien vóór 2025. Dat heeft te maken met de groei van Lelystad die minder krachtig is gebleken dan men bij aanleg van de Flevolijn had gedacht. Het station ligt nu nog in een onbebouwd gebied ten zuiden van de rand van de stad en is afgesloten met hekken om onbevoegden buiten het terrein te houden.
[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 05-05-2024 10:28 ]
Dat is voor mijn huis juist compleet andersom. Funda geeft een waarde aan van tussen de 370 en 430 en Huispedia tussen de 465 en 569. Dat laatste is echt totale onzin.kx22 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:45:
[...]
Weet niet of ik die Funda waardecheck heel serieus kan nemen. Waarde van mijn huis is volgens hen ook rond de 1 tot 1.2m. Echter heeft mijn overburen 4 maanden geleden verkocht voor 820k. Identieke huizen, 2 onder 1 kap.
[Afbeelding]
Huispedia heeft een betere waarde van 807-830k
Signature van nature
De woningbouw stokt omdat het gewoon ver is van werkgelegenheid. Prima voor een aantal beroepen die overal te vinden zijn maar heel veel werk zit gewoon in de randstad. Niet iedereen wil 1uur+ van zijn werk af wonen.JDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:49:
[...]
En stijgende prijzen kost je alleen geld je hebt er werkelijk niets aan. Het enige moment dat je er iets aan hebt is als je kleiner gaat wonen. Maar wanneer ga je dat doen? Als je naar een aanleunwoning wilt maakt eigen geld niets uit want er is toch een wachtlijst.
Enige moment dat je er echt wat aan heb is als je dood bent. En dan hebben je erfgenamen er iets aan, tenzij ze op dat moment bij jou wonen want dan wil je juist een lage waarde zodat ze niet dakloos worden omdat ze de belasting niet kunnen betalen.
Dus eigenlijk zijn alleen de overheid en grote beleggers de partijen die nog iets voordeel hebben bij de stijgende woningprijzen. De rest van het land kost het eigenlijk alleen maar meer geld. Paar uitzonderingen als je geen NHG hebt en net in een andere "risico" klasse komt ( banken lopen 0.0 risico in nederland )
[ Voor 15% gewijzigd door Shadowhawk00 op 05-05-2024 11:17 ]
Goede locatie om goedkope woningen te bouwen dichtbij de randstad. De grondprijs kan daar nooit erg hoog zijn. En het is lekker dicht in de buurt van Amsterdam en Utrecht.Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:26:
[...]
Zoiets was toch ook ooit de bedoeling met Lelystad? Er is zelfs een 'spook treinstation'..
[...]
Om de een of andere reden willen mensen daar niet graag wonen blijkbaar.
Die woningen verkopen toch wel het is niet alsof je veel keuze hebt.
En het treinstation is er al dus deel van de infra bestaat al. Een extra stop met een trein inlassen is een stuk makkelijker dan ergens door een stad een nieuwe spoorlijn aanleggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 05-05-2024 11:23 ]
Het lijkt er wel op dat in de komende 5 à 10 jaar het gebied verder ontwikkeld wordt. Ik hoop dat station Lelystad Zuid dan ook in gebruik genomen gaat worden.Sport_Life schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:26:
[...]
Zoiets was toch ook ooit de bedoeling met Lelystad? Er is zelfs een 'spook treinstation'..
[...]
Om de een of andere reden willen mensen daar niet graag wonen blijkbaar.
Ik frut, dus ik epibreer
Een beetje onderbuikgevoel van mij, maar volgens mij wordt er behoorlijk veel gebouwd in Twente en Arnhem.Valorian schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:01:
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...derland-trekken~aa4167f6/
Ik zie regelmatig nieuwbouw projecten in die regio voorbij komen op Funda.
In mei 2022 huis gekocht. Ik dacht op de top. Nu laten taxeren (voor verbouwen) en lagere rentevoet. 100k hoger!
Je zult toen je huis hebben verkocht, kan je jezelf ook wel voor je kop slaan.
Er zullen altijd mensen zijn die denken de markt te kunnen voorspellen :-).Paralize_nl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:52:
In mei 2022 huis gekocht. Ik dacht op de top. Nu laten taxeren (voor verbouwen) en lagere rentevoet. 100k hoger!
Dat is gewoon letterlijk onmogelijk gebleken. Lekker kiezen voor woonplezier en niet teveel speculeren met koop/verkoop van je huis qua timing om meer te verdienen.
Eens hoor. Maar had zo’n stijging niet echt verwacht. Het is wel fijn want sneller in lagere renteklasse. Woningmarkt laat zich niet voorspellen.Requiem19 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:57:
[...]
Er zullen altijd mensen zijn die denken de markt te kunnen voorspellen :-).
Dat is gewoon letterlijk onmogelijk gebleken. Lekker kiezen voor woonplezier en niet teveel speculeren met koop/verkoop van je huis qua timing om meer te verdienen.
Jawel hoorParalize_nl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:04:
[...]
Eens hoor. Maar had zo’n stijging niet echt verwacht. Het is wel fijn want sneller in lagere renteklasse. Woningmarkt laat zich niet voorspellen.
Het gaat allemaal nog duurder worden.
There...I said it.
Dit forum is niet vrij van sentiment. Ben zelf eind 2022 van woning gewisseld en destijds was de trend dat alles alleen maar zou dalen. Veel posters gezien die hun aankoop gingen uitstellen en er was een poster die naar een huurhuis was verhuisd want de markt zou minimaal 30% dalen. Het laat zich echt niet voorspellen.kx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 20:46:
[...]
Jawel hoor
Het gaat allemaal nog duurder worden.
There...I said it.
Ja en hoe lang duurde dat? iets van 6-9 maanden totdat iedereen toch weer ging kopen. Zolang er een tekort is, zullen huizen altijd stijgen.HEY_DUDE schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:36:
[...]
Dit forum is niet vrij van sentiment. Ben zelf eind 2022 van woning gewisseld en destijds was de trend dat alles alleen maar zou dalen. Veel posters gezien die hun aankoop gingen uitstellen en er was een poster die naar een huurhuis was verhuisd want de markt zou minimaal 30% dalen. Het laat zich echt niet voorspellen.
Een dipje? Ja ongetwijfeld, maar trek je het over een langere tijd, zijn huizen altijd meer waard geworden (ook logisch, want er komt meer geld in de wereld).
--edit--
Mijn voorspelling is alleen geldig in NL. Aangezien we in NL al vanaf de jaren 1920 een woningtekort hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door kx22 op 05-05-2024 23:28 ]
Zou wel handig zijn onder NAP als de huizen stijgenkx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:27:
[...]
Ja en hoe lang duurde dat? iets van 6-9 maanden totdat iedereen toch weer ging kopen. Zolang er een tekort is, zullen huizen altijd stijgen.
Een dipje? Ja ongetwijfeld, maar trek je het over een langere tijd, zijn huizen altijd meer waard geworden (ook logisch, want er komt meer geld in de wereld).
--edit--
Mijn voorspelling is alleen geldig in NL. Aangezien we in NL al vanaf de jaren 1920 een woningtekort hebben.
Ook nieuwbouw van seniorenwoningen blijft mijlenver achter bij doel
https://www.nu.nl/economi...nver-achter-bij-doel.htmlVan de ambitieuze kabinetsplannen om veel seniorenwoningen bij te bouwen, komt weinig terecht. De komende drie jaar worden er minder dan 10.000 gebouwd, terwijl het er ruim 100.000 zouden moeten zijn. Dat meldt ABN AMRO maandag.
Destijds werd hier een jarenlange daling van ongekende proporties voorspeld. Nu een jarenlange groei en heeft iedereen fomo. We gaan het zien of het sentiment hier nu wel werkelijkheid wordt.kx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:27:
[...]
Ja en hoe lang duurde dat? iets van 6-9 maanden totdat iedereen toch weer ging kopen. Zolang er een tekort is, zullen huizen altijd stijgen.
--edit--
Je weet de reden niet toch? Misschien moesten ze wel verkopen of hebben ze iets gekocht wat nu meer dan 100k gestegen is in prijs. Voor de meeste mensen is de eigen woning gewoon een plek om te wonen geen belegging. Als jij op een andere plek fijner denkt te wonen en je kan het betalen verhuis je.Paralize_nl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:52:
Tja FOMO is een van de oorzaken dat de prijzen zo extreem stijgen. Want als je het nu niet koopt is er straks geen woning meer of is het straks duurder. En de afgelopen 3 jaar lijkt dat redelijk uit gekomen te zijn. Je kan niet verwachten dat mensen meer dan 10jaar achteruit kijken.HEY_DUDE schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:00:
Destijds werd hier een jarenlange daling van ongekende proporties voorspeld. Nu een jarenlange groei en heeft iedereen fomo. We gaan het zien of het sentiment hier nu wel werkelijkheid wordt.
Maar groeiende bevolking + tekort aan woningen + te weinig bijbouwen = veel meer vraag.
Inflatie zorgt ervoor dat geld minder waard word dus mensen kunnen veel meer geld betalen.
Op lange termijn volgt de prijs van huizen gewoon de inflatie.
In 2006 kon ik nog flink onder de vraagprijs bieden, daarna werd het zelfs nog minder waard, maar nu weer meer, het is een golfbeweging, maar met een opwaartse trend.
Weet niet precies waar het kaartje op gebaseerd is maar tussen Apeldoorn en Enschede liggen misschien geen echt grote steden maar wel behoorlijk wat middelgrote steden (Deventer 100K inwoners, Almelo 70K inwoners, Hengelo 80K inwoners) en daarnaast natuurlijk nog de kleinere plaatsen. Vergis je niet, Twente is een relatief dichtbevolkte regio tov bijvoorbeeld het noordenJDx schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:00:
Amersfoort wordt ook al als randstad gezien inmiddels, maar daar stokt het een beetje, als tussen daar en Zwolle of richting Enschede nog wat grotere steden zaten voelt het ook allemaal minder als een uithoek.
[Afbeelding]
Ik weet het, heb zelfs in Almelo gewerkt, het is vooral na Zwolle dan is het een eind naar Leeuwarden, Groningen of Emmen, dat zijn allemaal gemeentes met 100.000+ inwoners, maar soort van eigen eilandjes.indifined1 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:17:
[...]
Weet niet precies waar het kaartje op gebaseerd is maar tussen Apeldoorn en Enschede liggen misschien geen echt grote steden maar wel behoorlijk wat middelgrote steden (Deventer 100K inwoners, Almelo 70K inwoners, Hengelo 80K inwoners) en daarnaast natuurlijk nog de kleinere plaatsen. Vergis je niet, Twente is een relatief dichtbevolkte regio tov bijvoorbeeld het noorden
Moet wel zeggen dat een eind relatief is, want ik deed er langer over van Den Haag naar Leiden in de spits dan van Emmen naar Zwolle.
[ Voor 8% gewijzigd door JDx op 06-05-2024 08:27 ]
Verbouwen kost natuurlijk ook geld. Maar hier niet anders hoor, ik kocht vorig jaar voor 335K een "klus huis" waar het nodige aan moest gebeuren, nu een jaar later moet ik volgens de makelaar die aan de overkant woont al gauw rekenen op een 435 á 440K bij verkoop (moet de nieuwe keuken er nog wel even in). Dan zit er inmiddels een 30 á 35KK aan eigen geld in (alles zelf gedaan dus dat kan een tikje voordeliger dan wanneer je het laat doen) maar dan nog is de stijging bizar.Paralize_nl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:52:
Ik had de mazzel dat ik nog een aardige klap geld mee kreeg uit het oude huis bij verkoop maar anders was het toch geen hele beste wijk geworden en zeker geen rijtjeshuis met een fatsoenlijke tuin hier in Amersfoort.
Ik dacht voor 15 jaar geleden toen ik mijn eerste appartementje kocht voor 96K ook dat ik het nooit meer mee zou maken dat een huis over de kop ging qua waarde zoals het geval is geweest bij bijvoorbeeld mijn ouders maar ik zat er behoorlijk naast
Wat dat betreft veel gelijkenissen met beleggen.JDx schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:14:
In 2006 kon ik nog flink onder de vraagprijs bieden, daarna werd het zelfs nog minder waard, maar nu weer meer, het is een golfbeweging, maar met een opwaartse trend.
[Afbeelding]
- De markt voorspellen en verslaan is vrijwel onmogelijk
- Hoe langer je 'er in zit' hoe groter de kans dat je woning (aanzienlijk) meer waard is.
- Zolang je niet verkoopt (in een crisis) heb je geen verlies. Long term wordt je woning altijd minder waard.
Ik zou het dus niet aandurven om nu te verkopen, 40% overwaarde te pakken, te gaan huren, en dan 'later' weer te kopen als de prijzen lager zijn (wie zegt dat dat gaat gebeuren binnen redelijke termijn)
Mijn aandelen verkoop ik ook niet na 3 of 4 extreem goede jaren.
Ben zelf sowieso van mening dat woongenot bovenaan staat. Ik heb dit huis in 2018 niet gekocht met de gedachte er later flink veel winst op te pakken.
[ Voor 24% gewijzigd door pentaw1nz op 06-05-2024 08:51 ]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Zal me niet populair maken, maar zeespiegelstijging is het laatste waar je als huizenbezitter je druk over moet maken.
Op korte termijn paalrot, bodemdaling, verloedering van de omgeving, overstroming na hoosbuien, black-outs, etc.
Over 30-50 jaar significante bevolkingskrimp met Japanse toestanden, leegstand met daardoor sterk dalende prijzen. De laatste keer dat het geboortecijfer boven 2.1 lag was 1972(!).
Na 2100 is er één zekerheid: wij zijn verhuisd naar gestapeld wonen onder de grond of een rond tinyhouse met deksel...
Ik doelde ook op deze problemen, huizen die gebouwd zijn op modderhoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:51:
[...]
Op korte termijn paalrot, bodemdaling, verloedering van de omgeving, overstromingen na hoosbuien, etc.
Dacht dat dat ook te maken had met onder NAP, maar zal meer aan de consistentie van de bodem liggen.
Op korte termijn wel, over 100-200jaar is het wel een dingetje dus als je van plan bent 250 jaar te worden moet je er wel rekening mee houden.hoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:51:
Zal me niet populair maken, maar zeespiegelstijging is het laatste waar je als huizenbezitter je druk over moet maken.
Afhankelijk van de regio inderdaad. Hoewel de overstroming door hoosbuien ook grotendeels komt door hoe wij gebieden bebouwen ( iets met je tuin bestraten ) en niet zozeer door de regen zelf.Op korte termijn paalrot, bodemdaling, verloedering van de omgeving, overstroming na hoosbuien, black-outs, etc.
En sinds 1972 is de bevolking van nederland niet meer gegroeid wil je zeggen.Over 30-50 jaar significante bevolkingskrimp met Japanse toestanden, leegstand met daardoor sterk dalende prijzen. De laatste keer dat het geboortecijfer boven 2.1 lag was 1972(!).
Onze bevolking groeit door immigratie, er is wel een groot risico dat dit spanningen tussen verschillende bevolkingsgroepen met zich mee gaat brengen.
Er is helemaal geen zekerheid op die termijn. Grote kans dat er wat oorlogen komen waardoor de bevolking afneemt en we daarna gewoon op de beschikbaar grond verder gaan.Na 2100 is er één zekerheid: wij alleen zijn verhuisd naar gestapeld wonen onder de grond of een rond tinyhouse met deksel...
Meer dan 1000 jaar geleden werden er dijken gebouwd omdat men toen al bang was dat NL overstroomd zou worden.
Meer dan 1000 jaar later hebben we juist meer m2 erbij gekregen doordat we steeds slimmer en beter werden met onszelf te beschermen tegen moeder natuur.
Dus ben ik bang dat we over 200 jaar allemaal naar het oosten moeten? Nee niet echt.
Ik wil me niet voordoen als een econoom, maar alles is gebaseerd op vraag en aanbod. Als er niet genoeg brood meer is en je hebt geen alternatieven, gaat de prijs ook omhoog. Als er niet genoeg woningen zijn in NL zullen de prijzen blijven stijgen.
Als opeens iedereen weg wilt uit NL, ja dan gaan de prijzen omlaag.
Dus is migratie nou iets goeds of iets slechts?
Over funderingsproblemen....Ja oudere woningen worden minder waard, dus nieuwbouw/modernere woningen meer. Gemiddeld blijft dat dus hetzelfde. Dan heb je nog steeds geen prijsdaling op de huizenmarkt.
Meer dan 1000 jaar later hebben we juist meer m2 erbij gekregen doordat we steeds slimmer en beter werden met onszelf te beschermen tegen moeder natuur.
Dus ben ik bang dat we over 200 jaar allemaal naar het oosten moeten? Nee niet echt.
Ik wil me niet voordoen als een econoom, maar alles is gebaseerd op vraag en aanbod. Als er niet genoeg brood meer is en je hebt geen alternatieven, gaat de prijs ook omhoog. Als er niet genoeg woningen zijn in NL zullen de prijzen blijven stijgen.
Als opeens iedereen weg wilt uit NL, ja dan gaan de prijzen omlaag.
Dus is migratie nou iets goeds of iets slechts?
Over funderingsproblemen....Ja oudere woningen worden minder waard, dus nieuwbouw/modernere woningen meer. Gemiddeld blijft dat dus hetzelfde. Dan heb je nog steeds geen prijsdaling op de huizenmarkt.
Of oude huizen minder waard worden dan nieuwbouw hangt ook af van het onderhoud en locatie. Ja huizen op palen waar de fundering van rot die hebben een probleem. Maar veel woningen zijn ook gewoon zonder palen gebouwd omdat de bodem wel stevig genoeg is.kx22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 09:59:
Die woningen hebben dus geen grote problemen, misschien dat je de keuken/badkamer moet vernieuwen maar dat doen mensen ook met een woning van 5 jaar oud al.
Maar zolang de vraag het aanbod overstijgt zal de waarde van een woning gewoon afhangen van wat de hoogste bieder ervoor kan betalen.
Seniorenwoningen dan maar... /s
Ook hier dezelfde problemen als bij andere nieuwbouw:Ook nieuwbouw van seniorenwoningen blijft mijlenver achter bij doel
Van de ambitieuze kabinetsplannen om veel seniorenwoningen bij te bouwen, komt weinig terecht. De komende drie jaar worden er minder dan 10.000 gebouwd, terwijl het er ruim 100.000 zouden moeten zijn. Dat meldt ABN AMRO maandag.
Maar het wil nog niet vlotten met de bouw van ouderenwoningen. Volgens de bank, die zich baseert op een database van vakblad Cobouw, komen er dit jaar 2.800 woningen bij die bedoeld zijn voor senioren. Volgend jaar en het jaar erna zijn dat er naar verwachting in totaal 5.500. Dit terwijl het demissionaire kabinet inzet op 290.000 nieuwe seniorenwoningen tegen 2030. Dat zijn er 36.000 per jaar, oftewel ruim tien keer zoveel als er volgens de huidige bouwplannen worden gerealiseerd.
Dat het zo stroef gaat, heeft meerdere oorzaken. Zo is de hypotheekrente de afgelopen jaren gestegen, waardoor investeren in nieuwbouw minder aantrekkelijk is. Daarnaast zijn er strengere regels gekomen voor investeerders, waardoor zij nóg terughoudender worden. Verder zijn de kosten van bouwmaterialen opgelopen, zijn er weinig geschikte locaties en verloopt de aanvraag van vergunningen stroperig.
Als je kijkt naar aantallen, dan wordt toch nog echt het meeste in Noord en Zuid holland gebouwd. En de aantallen zijn in verhouding echt grote verschillen. Alleen noord brabant doet nog mee >10k nieuwbouw. Omgerekend per oppervlak is juist Gelderland (een van de grotere provincies) een versnippering van kleine nieuwbouw stukjes.kx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 14:22:
[...]
Een beetje onderbuikgevoel van mij, maar volgens mij wordt er behoorlijk veel gebouwd in Twente en Arnhem.
Ik zie regelmatig nieuwbouw projecten in die regio voorbij komen op Funda.
https://opendata.cbs.nl/s...t/81955NED/table?dl=A55EF
Om 01:58 al geposthoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:19:
Seniorenwoningen dan maar... /s
[...]
Ook hier dezelfde problemen als bij andere nieuwbouw:
[...]
JDx in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
Maar las net dus dat de hypotheekrente weer verder is gestegen, hoogste punt van 2024
https://www.nu.nl/economi...oogste-punt-dit-jaar.html
Dus nog minder bouwen dan maar?
[ Voor 3% gewijzigd door JDx op 06-05-2024 12:40 ]
Zoals je aangeeft is er al 100 jaar een tekort, dus dat kan de extreme prijsstijging niet echt verklaren. De financieringsruimte is een veel grotere factor in de huidige woningmarkt. Het continu 'makkelijker' maken van de aankoop (al dan niet door politieke besluitvorming) zorgt ervoor dat mensen maar blijven kopen. In de 2008 crisis was er ook een tekort, maja iets met financiering enzo..kx22 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 23:27:
[...]
--edit--
Ja natuurlijk niets bijbouwen, we kunnen altijd de mensen met een huis de schuld geven.JDx schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:40:
[...]
Om 01:58 al gepost
JDx in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
Maar las net dus dat de hypotheekrente weer verder is gestegen, hoogste punt van 2024
Dus nog minder bouwen dan maar?
Stel je voor dat we gewoon beleid gaan maken wat gericht is op problemen oplossen, dan heeft straks je opvolger nog een voordeeltje ook.
Gaat om dit stukjeShadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Ja natuurlijk niets bijbouwen, we kunnen altijd de mensen met een huis de schuld geven.
Stel je voor dat we gewoon beleid gaan maken wat gericht is op problemen oplossen, dan heeft straks je opvolger nog een voordeeltje ook.
De opmerking, dus nog maar minder bouwen is sarcastisch.Dat het zo stroef gaat, heeft meerdere oorzaken. Zo is de hypotheekrente de afgelopen jaren gestegen, waardoor investeren in nieuwbouw minder aantrekkelijk is. Daarnaast zijn er strengere regels gekomen voor investeerders, waardoor zij nóg terughoudender worden. Verder zijn de kosten van bouwmaterialen opgelopen, zijn er weinig geschikte locaties en verloopt de aanvraag van vergunningen stroperig.
De prijsstijging komt deels omdat er gewoon veel meer geld is, 2 verdieners ipv 1 salaris.geekeep schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Zoals je aangeeft is er al 100 jaar een tekort, dus dat kan de extreme prijsstijging niet echt verklaren. De financieringsruimte is een veel grotere factor in de huidige woningmarkt. Het continu 'makkelijker' maken van de aankoop (al dan niet door politieke besluitvorming) zorgt ervoor dat mensen maar blijven kopen. In de 2008 crisis was er ook een tekort, maja iets met financiering enzo..
De prijsstijging is ook niet uniform in nederland, randstad kent veel hogere prijsstijgingen dan andere delen van het land. Tijdje gedate met iemand uit groningen (provincie) en daar kocht je een 2kapper voor <300k, vorig jaar.
Het tekort is harder opgelopen, werk is veel meer geconcentreerd en mensen willen geen files, dus waar veel werk is schieten de prijzen omhoog.
Nou ja schieten, de inflatie doet natuurlijk ook gewoon lekker mee.
Tweede inkomen steeds meer laten meetellen is ook financieringsruimte.Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:58:
[...]
De prijsstijging komt deels omdat er gewoon veel meer geld is, 2 verdieners ipv 1 salaris.
De prijsstijging is ook niet uniform in nederland, randstad kent veel hogere prijsstijgingen dan andere delen van het land. Tijdje gedate met iemand uit groningen (provincie) en daar kocht je een 2kapper voor <300k, vorig jaar.
Het tekort is harder opgelopen, werk is veel meer geconcentreerd en mensen willen geen files, dus waar veel werk is schieten de prijzen omhoog.
Nou ja schieten, de inflatie doet natuurlijk ook gewoon lekker mee.
En durf te wedden dat het gemiddelde inkomen in de randstad voor een hoop beroepen een stuk hoger is (wat resulteert in meer financieringsruimte). Voor veel CAO beroepen geldt dat niet, en die pissen dus overduidelijk naast de pot. Kortom, financieringsruimte financieringsruimte financieringsruimte. Er kan wel tekort zijn, maar als het niet te betalen is, is het snel klaar.
Ik snap bijv ook niet waarom de NHG grens verhoogd is. De NHG pot zit bomvol en er is amper uitgekeerd afgelopen jaren. Als uitbetaling daadwerkelijk een probleem zou vormen, is er economisch wel wat meer aan de hand dan wat gedwongen verkopen. Kortom, een wijziging voor de bühne om mensen maar het vertrouwen te geven dat de huidige huizenwaarden (richting een half miljoen voor een rijwoning) 'normaal' zijn.
Aan de 1e kant geld dat inderdaad wel, de prijs is wat de hoogste bieder ervoor kan betalen. Maar als niemand de prijs kan betalen van een nieuwbouw woning dan word die gewoon niet gebouwd.geekeep schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:13:
[...]
Tweede inkomen steeds meer laten meetellen is ook financieringsruimte.
En durf te wedden dat het gemiddelde inkomen in de randstad voor een hoop beroepen een stuk hoger is (wat resulteert in meer financieringsruimte). Voor veel CAO beroepen geldt dat niet, en die pissen dus overduidelijk naast de pot. Kortom, financieringsruimte financieringsruimte financieringsruimte. Er kan wel tekort zijn, maar als het niet te betalen is, is het snel klaar.
En dat is de situatie waar we nu heen gaan, beleggers worden met regels geweerd uit de markt, de rente is omhoog dus ook dat zorgt voor beperkte leenruimte. Maar de prijzen van arbeid/materialen stijgt gewoon mee. Op een bepaald moment zal dus een projectontwikkelaar geen(niet genoeg)marge meer kunnen maken en stopt het gewoon.
Als je de hypotheekrente (in dit geval (Lloyds NHG 10jaar vast) vergelijkt met de rente op staatsobligaties zat dat er ook wel aan te komen:JDx schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:40:
[...]
En in 1e kwartaal 2024 is die verhouding niet andersGet!em schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Als je kijkt naar aantallen, dan wordt toch nog echt het meeste in Noord en Zuid holland gebouwd. En de aantallen zijn in verhouding echt grote verschillen. Alleen noord brabant doet nog mee >10k nieuwbouw. Omgerekend per oppervlak is juist Gelderland (een van de grotere provincies) een versnippering van kleine nieuwbouw stukjes.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...keyword:nieuwbouwwoningen
Klopt, maar stel dat wel nog steeds maar op 1 salaris een hypotheek konden krijgen....waren de huizenprijzen ongetwijfeld lager. Maar dan weet ik ook dat mensen minder gingen werken en we een grotere arbeidstekort hadden in NL. Een leraar/verpleegkundige zou dan nog steeds niet een huis kunnen kopen, want alleen zijn/haar salaris telt mee. Als alleenstaande maak je dan wel meer kans. Hoewel ik die situatie ook oneerlijk vind.geekeep schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Zoals je aangeeft is er al 100 jaar een tekort, dus dat kan de extreme prijsstijging niet echt verklaren. De financieringsruimte is een veel grotere factor in de huidige woningmarkt. Het continu 'makkelijker' maken van de aankoop (al dan niet door politieke besluitvorming) zorgt ervoor dat mensen maar blijven kopen. In de 2008 crisis was er ook een tekort, maja iets met financiering enzo..
Dat huizen heel duur worden is een probleem, maar tegenlijk is het ook een "mooi" probleem.
ALS (!!) je de kans krijgt om te kopen....heb je ook de zekerheid dat je "investering" niet verdampt. Dus weinig risico + woongenot. Dan mag je dus ook best wat risico nemen bij het kopen (als maximaal lenen).
Maar gezien de aantallen die erbij komen is het ongeveer 10% in de 3 a 4 grooste provincies. Dus het is wel evenredig. Zou dit niet met gemeentes te maken hebben die niet meer dan % grond willen verkopen?Get!em schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Als je kijkt naar aantallen, dan wordt toch nog echt het meeste in Noord en Zuid holland gebouwd. En de aantallen zijn in verhouding echt grote verschillen. Alleen noord brabant doet nog mee >10k nieuwbouw. Omgerekend per oppervlak is juist Gelderland (een van de grotere provincies) een versnippering van kleine nieuwbouw stukjes.
Bvb Arnhem Schuytgraaf.....alles die daar altijd uitverkocht. Gezien de ruimte kan je dit nog eens x4 doen en ook dat zal verkocht raken.
[ Voor 8% gewijzigd door kx22 op 06-05-2024 15:27 ]
Vertel dat maar aan de mensen die in 2008 gekocht hebben en 2-3jaar later moesten verkopen door verlies van werk, scheiding. 25% van de woningwaarde verdampt in 2 jaar.kx22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:22:
Dat huizen heel duur worden is een probleem, maar tegenlijk is het ook een "mooi" probleem.
ALS (!!) je de kans krijgt om te kopen....heb je ook de zekerheid dat je "investering" niet verdampt. Dus weinig risico + woongenot. Dan mag je dus ook best wat risico nemen bij het kopen (als maximaal lenen).
Dat we de afgelopen paar jaar geen of amper daling hebben gezien betekend niet dat dit altijd zo zal blijven zijn.
Wat heeft de zekerheid van je investering/weinig risico te maken met dure huizen? Een duurder huis kan in absolute bedragen juist meer impact bij eventuele waardedaling hebben. 10% schuld van een miljoen doet meer pijn dan 10% van 200k.kx22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:22:
[...]
Klopt, maar stel dat wel nog steeds maar op 1 salaris een hypotheek konden krijgen....waren de huizenprijzen ongetwijfeld lager. Maar dan weet ik ook dat mensen minder gingen werken en we een grotere arbeidstekort hadden in NL. Een leraar/verpleegkundige zou dan nog steeds niet een huis kunnen kopen, want alleen zijn/haar salaris telt mee. Als alleenstaande maak je dan wel meer kans. Hoewel ik die situatie ook oneerlijk vind.
Scheelt dat er nog een flink gat zit tussen de kostprijs (materiaal + arbeid) van een woning en de v.o.n. prijzen van nieuwbouw. Als die verkoopt stokt, zal o.a. de grondprijs vanzelf zakken (tenzij grondspeculatie onbelast blijft, waarbij wachten op betere tijden voordeliger is).Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:16:
[...]
Aan de 1e kant geld dat inderdaad wel, de prijs is wat de hoogste bieder ervoor kan betalen. Maar als niemand de prijs kan betalen van een nieuwbouw woning dan word die gewoon niet gebouwd.
En dat is de situatie waar we nu heen gaan, beleggers worden met regels geweerd uit de markt, de rente is omhoog dus ook dat zorgt voor beperkte leenruimte. Maar de prijzen van arbeid/materialen stijgt gewoon mee. Op een bepaald moment zal dus een projectontwikkelaar geen(niet genoeg)marge meer kunnen maken en stopt het gewoon.
Als je enkele jaren eruit gaat snipperen kan het altijd eens negatief zijn.Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:27:
[...]
Vertel dat maar aan de mensen die in 2008 gekocht hebben en 2-3jaar later moesten verkopen door verlies van werk, scheiding. 25% van de woningwaarde verdampt in 2 jaar.
Dat we de afgelopen paar jaar geen of amper daling hebben gezien betekend niet dat dit altijd zo zal blijven zijn.
Trek je het over 10 jaar, zie je nergens dat je verlies op je huis maakt. Je koopt een huis met de verwachting om er 10 jaar te wonen (daarop zijn meeste hypotheekrentes ook gebaseerd).
En ja zelfs als je nu een huis koopt en over 2 jaar gaat scheiden maak je verlies, want scheiden kost altijd geld (je moet toch ergens weer een nieuw huis zien te kopen).
Alleen wat is grondspeculatie? Stel je hebt een woning met een flinke tuin. En daarachter ligt een groenstrook van de gemeente. Ben je dan een grondspeculant? Want als je een deel van jou tuin zou verkopen dan zou met het stuk van de gemeente in theorie daar een woning gezet kunnen worden. ( afgezien of het wenselijk is )geekeep schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:32:
[...]
Scheelt dat er nog een flink gat zit tussen de kostprijs (materiaal + arbeid) van een woning en de v.o.n. prijzen van nieuwbouw. Als die verkoopt stokt, zal o.a. de grondprijs vanzelf zakken (tenzij grondspeculatie onbelast blijft, waarbij wachten op betere tijden voordeliger is).
Grondbezit is gewoon vermogen en daar betaal je dus gewoon belasting over. Met het nieuwe systeem dus 6% van de waarde van de grond per jaar omdat dat je rendement is.
Als je kijkt naar bestaande voorraad met groei door nieuwbouw is het misschien evenredig. Maar de vraag was juist: is het niet gek om in de slechtste delen van Nederland even hard door te bouwen, wat dus inhoud, dat als je 10% toevoegd veel huizen, de groei in absolute aantallen dus ook veel harder gaat in die al drukke provincies.kx22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:27:
[...]
Maar gezien de aantallen die erbij komen is het ongeveer 10% in de 3 a 4 grooste provincies. Dus het is wel evenredig. Zou dit niet met gemeentes te maken hebben die niet meer dan % grond willen verkopen?
Bvb Arnhem Schuytgraaf.....alles die daar altijd uitverkocht. Gezien de ruimte kan je dit nog eens x4 doen en ook dat zal verkocht raken.
Goede grond in de randstad is op, dus wordt het steeds slechtere, laaggelegen, snel wegzakkende grond. En dat het harder gaat in zuid-holland? Gewoon omdat de grondgebonden agrariers al zijn weggepest, geen brood meer hebben. Dan heb je als gemeente de vrije hand om grote stukken land om te zetten. Sterker nog, als het aan provincie ZH ligt, zou dat nog veel harder moeten gaan. Provincie wijst op dit moment bij gemeenten grond aan waar gebouwd moet worden (ook al wilde de gemeente dat nog niet).
Zoetermeer groeit ook door, en heeft ondertussen al grond gekocht bij de buurgemeente...
Als je maar op 1 salaris mag lenen, is het huishoudinkomen van tweeverdieners nog steeds groter dan die van een eenverdiener. Gevolg is dat op langere termijn de tweeverdiener alsnog meer huis kan kopen. Het zal wat minder hard gestegen zijn, omdat er geen hefboom meer is op het tweede inkomen, maar er zal eerder tegen max hypotheek van het 1e inkomen geleend worden. Zeker bij de hogere inkomens denk ik niet dat mensen nu tegen max leencapaciteit lenen. Met 2x dubbel modaal kan je meer dan 750k lenen, maar dan is die hypotheek een serieuze hap uit je inkomen. Zeker als je er rekening mee houdt dat je op geen enkele toeslagen kan rekenen. Vooral als je kinderen hebt die naar KDV moeten hakt dat hard in je budget.kx22 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:22:
[...]
Klopt, maar stel dat wel nog steeds maar op 1 salaris een hypotheek konden krijgen....waren de huizenprijzen ongetwijfeld lager. Maar dan weet ik ook dat mensen minder gingen werken en we een grotere arbeidstekort hadden in NL. Een leraar/verpleegkundige zou dan nog steeds niet een huis kunnen kopen, want alleen zijn/haar salaris telt mee. Als alleenstaande maak je dan wel meer kans. Hoewel ik die situatie ook oneerlijk vind.
Veel vrouwen werken al maar parttime en door KDV subsidie werken er ook veel mensen waar die subsidie meer impact heeft dan het salaris van die persoon. Vraag me echt af of de economie zoveel slechter zou zijn als we in de jaren 80 niet langzaam richting tweeverdieners waren geschoven.
Jouw tuin is onderdeel van jouw grond met een woonbestemming, met al reeds bebouwing. Wat is daar onduidelijk aan?Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:35:
[...]
Alleen wat is grondspeculatie? Stel je hebt een woning met een flinke tuin. En daarachter ligt een groenstrook van de gemeente. Ben je dan een grondspeculant? Want als je een deel van jou tuin zou verkopen dan zou met het stuk van de gemeente in theorie daar een woning gezet kunnen worden. ( afgezien of het wenselijk is )
Grondbezit is gewoon vermogen en daar betaal je dus gewoon belasting over. Met het nieuwe systeem dus 6% van de waarde van de grond per jaar omdat dat je rendement is.
Grondbezit zonder bestemming en/of intentie om binnen 2 jaar te bebouwen met een maatschappelijk nut zou in een dichtbevolkt land als NL gewoon (meer) belast moeten worden. Voor mij part laten die speculanten het voor de komende 50 jaar omzetten in natuurgebied, vind ik ook helemaal prima. Alles beter dan braak laten liggen als (semi)landbouwgrond in de hoop dat er ooit een wijk gepland wordt.
Plus, een stelletje kan ook meer sparen en dus inleggen bij de aankoop. Dus zo "oneerlijk" is het allemaal niet.Z___Z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:42:
[...]
Als je maar op 1 salaris mag lenen, is het huishoudinkomen van tweeverdieners nog steeds groter dan die van een eenverdiener. Gevolg is dat op langere termijn de tweeverdiener alsnog meer huis kan kopen. Het zal wat minder hard gestegen zijn, omdat er geen hefboom meer is op het tweede inkomen, maar er zal eerder tegen max hypotheek van het 1e inkomen geleend worden. Zeker bij de hogere inkomens denk ik niet dat mensen nu tegen max leencapaciteit lenen. Met 2x dubbel modaal kan je meer dan 750k lenen, maar dan is die hypotheek een serieuze hap uit je inkomen. Zeker als je er rekening mee houdt dat je op geen enkele toeslagen kan rekenen. Vooral als je kinderen hebt die naar KDV moeten hakt dat hard in je budget.
Veel vrouwen werken al maar parttime en door KDV subsidie werken er ook veel mensen waar die subsidie meer impact heeft dan het salaris van die persoon. Vraag me echt af of de economie zoveel slechter zou zijn als we in de jaren 80 niet langzaam richting tweeverdieners waren geschoven.
edit: en ondertussen wel 'surprised pikachu faces' vanuit beleidsmakers over het feit dat mensen steeds later en minder kinderen krijgen, terwijl anderzijds wordt verwacht dat de partner ook volle bak meedraait voor Nederland BV. Can't have the cake and eat it too.
[ Voor 9% gewijzigd door geekeep op 06-05-2024 15:49 ]
Tweeverdieners was vooral goed voor de eerste generatie tweeverdieners, want hun huishoudinkomen steeg enorm vergeleken met het standaard huishouden destijds wat eenverdieners waren. Al dit extra inkomen is nu richting vastgoed gestroomd en in de praktijk hebben late millenials en gen-Z hier helemaal niks aan. Anno 2024 is het vooral corporate greed wat nog profiteert van de verdieners economie en niet de particulieren en zeker niet meer de vrouw. Waar de 1e generatie tweeverdiener vrouw met werken vrijheid kreeg zitten vrouwen nu net als mannen in de corporate loonslaaf val om uberhaupt rond te kunnen komen als huishouden.geekeep schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:45:
[...]
Plus, een stelletje kan ook meer sparen en dus inleggen bij de aankoop. Dus zo "oneerlijk" is het allemaal niet.
edit: en ondertussen wel 'surprised pikachu faces' vanuit beleidsmakers over het feit dat mensen steeds later en minder kinderen krijgen, terwijl anderzijds wordt verwacht dat de partner ook volle bak meedraait voor Nederland BV. Can't have the cake and eat it too.
Ja het idee was op zich niet fout, als vrouwen willen werken en geld verdienen dan zouden ze dat ook moeten kunnen gebruiken. Ergens gewoon heel logisch.Z___Z schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:02:
[...]
Tweeverdieners was vooral goed voor de eerste generatie tweeverdieners, want hun huishoudinkomen steeg enorm vergeleken met het standaard huishouden destijds wat eenverdieners waren. Al dit extra inkomen is nu richting vastgoed gestroomd en in de praktijk hebben late millenials en gen-Z hier helemaal niks aan. Anno 2024 is het vooral corporate greed wat nog profiteert van de verdieners economie en niet de particulieren en zeker niet meer de vrouw. Waar de 1e generatie tweeverdiener vrouw met werken vrijheid kreeg zitten vrouwen nu net als mannen in de corporate loonslaaf val om uberhaupt rond te kunnen komen als huishouden.
Alleen dan krijg je het probleem dat 2 verdieners hetzelfde huis willen als een 1 verdiener dus die gaan overbieden. Anderen zien dat ook en je krijgt een race to the top, waarbij eigenlijk iedereen fulltime moet werken. Waar eerst 2 fulltime banen zorgde voor luxe en je de keuze had is het voor veel mensen nu noodzaak en geen luxe meer.
De groep 50-60jarigen heeft hier een groot voordeel uit gehaald, de baby boomers hebben hun vermogen zien exploderen dus hun kinderen hebben ook nog een klein voordeeltje in de vorm van erfenis.
Maar alles daarbuiten is gewoon de lul, de vorige generaties waren hard bezig met "meer meer meer" en nu zit iedereen met het probleem.
Maar ook dat is het gevolg van schaarste: voldoende aanbod drukt prijzen, teveel leegstand en je krijgt het niet verkocht aan wie dan ook (een noch tweeverdiener).Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:08:
Alleen dan krijg je het probleem dat 2 verdieners hetzelfde huis willen als een 1 verdiener dus die gaan overbieden. Anderen zien dat ook en je krijgt een race to the top, waarbij eigenlijk iedereen fulltime moet werken. Waar eerst 2 fulltime banen zorgde voor luxe en je de keuze had is het voor veel mensen nu noodzaak en geen luxe meer.
In Italië en Spanje kan je een huis kopen voor een habbekrats, toch raken daar hele dorpen verlaten.
Ook alleen in bepaalde gebieden waar gewoon te weinig werk is voor de jongeren. Heb je in nederland ook hoor, krimpgebieden waar de jeugd gedwongen wegtrekt omdat er gewoon geen banen zijn. Alleen zijn we een kleiner landje dus zijn er altijd wel mensen die iets verder willen forenzen.hoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:16:
[...]
Maar ook dat is het gevolg van schaarste: voldoende aanbod drukt prijzen, teveel leegstand en je krijgt het niet verkocht aan wie dan ook (een noch tweeverdiener).
In Italië en Spanje kan je een huis kopen voor een habbekrats, toch raken daar hele dorpen verlaten.
https://www.funda.nl/zoek...%22gemeente-veendam%22%5D
Hoezo kan je als starter niet meer kopen in nederland? <200k.
Alleen is er dan weinig werk in de regio maar huizen genoeg.
*dit is een voorbeeld er zullen genoeg andere gemeenten zijn*
Vraag en aanbod geld natuurlijk altijd nog, als er geen vraag is naar een dienst of product dan daalt de prijs en word het uiteindelijk niet meer gemaakt of aangeboden.
Nou je daar over begint... Ben ik de enige die er af en toe serieus over nadenkt om over een jaar of 10, als de kinderen op eigen benen staan, om dan het Nederlandse piramidespel uit te stappen en lekker te cashen, en iets leuks (en vooral veel goedkopers) in het buitenland terug te kopen ??hoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:16:
[...]
(Als ik het dan ook nog zelf ga verbouwen en af en toe hysterisch gillend op een keukentrapje ga staan, dan kan ik John de Mol bellen en heb ik zelfs nog wat aanvullende inkomsten tot ik 67 ben
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Dit snap ik eigenlijk niet van veel mensen dus leg eens uit.Oekiejoekie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:26:
[...]
Nou je daar over begint... Ben ik de enige die er af en toe serieus over nadenkt om over een jaar of 10, als de kinderen op eigen benen staan, om dan het Nederlandse piramidespel uit te stappen en lekker te cashen, en iets leuks (en vooral veel goedkopers) in het buitenland terug te kopen ??
(Als ik het dan ook nog zelf ga verbouwen en af en toe hysterisch gillend op een keukentrapje ga staan, dan kan ik John de Mol bellen en heb ik zelfs nog wat aanvullende inkomsten tot ik 67 ben)
Je vind het geen enkel probleem om verder van familie/vrienden te wonen en achteraf te gaan wonen in het buitenland ( want bij de grote steden betaal je ook veel ) maar verhuizen naar een kleiner dorpje in Gelderland, Overijsel dat kan echt niet. Want dan woon je ver van vrienden en familie af.
Ik vind dat niet erg logisch en consistent eigenlijk. Als je niet wilt verhuizen omdat je dichter bij familie/vrienden wilt wonen dan is naar het buitenland verhuizen toch nog veel verder.
En waarom in het buitenland op +1uur reizen gaan wonen als dat ook in nederland kan?
Niet persoonlijk naar jou overigens, er zijn er meerdere in dit topic die eenzelfde mening uitdragen.
Is schaarste de oorzaak of het gevolg?hoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:16:
[...]
Maar ook dat is het gevolg van schaarste: voldoende aanbod drukt prijzen, teveel leegstand en je krijgt het niet verkocht aan wie dan ook (een noch tweeverdiener).
Die huizen daar zijn voornamelijk leegstromende dorpen ver weg van werkgelegenheid (=financieringsruimte) en potentiële partners (=financieringsruimte). En dan komen we weer terug bij bereidheid/mogelijkheid tot betalen i.p.v. schaarste als voornaamste oorzaak van prijzen.
Omdat mijmeren over een oude dag in de Toscaanse zon tussen olijfbomen met een flesje wijn leuker is dan dagelijks twee uur rijden naar de Randstad vanuit Veendam...Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:38:
Ik vind dat niet erg logisch en consistent eigenlijk. Als je niet wilt verhuizen omdat je dichter bij familie/vrienden wilt wonen dan is naar het buitenland verhuizen toch nog veel verder.
En waarom in het buitenland op +1uur reizen gaan wonen als dat ook in nederland kan?
Los daarvan: bijna niemand die daadwerkelijk naar een verlaten dorpje emigreert...
Er is nog wel een prijsverschil in het bewoonde gebied in het buitenland en de afgelegen gebieden in Nederland. Als je in zuid Italie of langs de Spaanse kust gaat wonen, dan kan je voor een fractie van de prijs in een gebied wonen waar nog wel voorzieningen zijn. De echt afgelegen dorpen in Italie/Spanje wil je sowieso niet gaan wonen. Daar willen de Italianen en Spanjaarden zelf niet eens wonen.Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Dit snap ik eigenlijk niet van veel mensen dus leg eens uit.
Je vind het geen enkel probleem om verder van familie/vrienden te wonen en achteraf te gaan wonen in het buitenland ( want bij de grote steden betaal je ook veel ) maar verhuizen naar een kleiner dorpje in Gelderland, Overijsel dat kan echt niet. Want dan woon je ver van vrienden en familie af.
Niet persoonlijk naar jou overigens, er zijn er meerdere in dit topic die eenzelfde mening uitdragen.
Maar de meer afgelegen gebieden in Nederland worden door de vergrijzing daar ook steeds minder aantrekkelijk. Want langzaam verdwijnen daar eerst de scholen, dan de non-food winkels en horeca, dan de supermarkten. Dan heb je overal een auto voor nodig, want OV kan daar natuurlijk ook niet uit. Dus ook voor ouderen worden die plekken steeds minder aantrekkelijk. Het is een race to the bottom. Als je dan toch vervan je familie/vrienden gaat wonen, kan voor hetzelfde geld beter naar het buitenland vertrekken dan in de afgelegen gebieden van Nederland gaan wonen. Als je 2 uur moet autorijden, kan je net zo goed op 1 uur vliegen wonen en het grootste deel van het jaar zonnig weer hebben
Ik ben zelf niet bang om een uur te reizen. Sterker nog, ik heb (structurele) werkplekken gehad die 140 km van mijn woonplaats af lagen en soms voor kortere perioden nog veel verder. Als ik op familiebezoek wil, dan moet ik ook 120 km rijden, en mijn vriendenkring woont zo'n beetje van Delfzijl en Den Helder tot Vaals.Shadowhawk00 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:38:
[...]
Dit snap ik eigenlijk niet van veel mensen dus leg eens uit.
Mijn reden om dan toch naar het buitenland te gaan, is dat ik merk dat ook in de Nederlandse rand de woningmarkt overspannen begint te raken. Zelfs Groningen en Friesland zijn in trek onder Randstad-pensionado's die een flinke zak geld bijhebben en graag groot en rustig willen wonen maar niet naar het buitenland durven omdat ze daar geen hagelslag en pindakaas hebben...
Nee, Italie staat dan weer niet op mijn shortlist... Die Italianen die liggen mij niet...hoevenpe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:43:
[...]
Omdat mijmeren over een oude dag in de Toscaanse zon tussen olijfbomen met een flesje wijn leuker is dan dagelijks twee uur rijden naar de Randstad vanuit Veendam...
[ Voor 10% gewijzigd door Oekiejoekie op 06-05-2024 16:53 ]
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Darn je doet op dat vlak bijna even goed/slecht als ik. Maar dan besef jij dus ook hoe klein nederland eigenlijk is.Oekiejoekie schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Ik ben zelf niet bang om een uur te reizen. Sterker nog, ik heb (structurele) werkplekken gehad die 140 km van mijn woonplaats af lagen en soms voor kortere perioden nog veel verder. Als ik op familiebezoek wil, dan moet ik ook 120 km rijden, en mijn vriendenkring woont zo'n beetje van Delfzijl en Den Helder tot Vaals.
Valt ook nog wel mee hoor, dorpje wat ik aangaf ( niet eens echt klein ) was qua prijs best leuk onder de 300k. Maar natuurlijk zijn ook de dorpjes in het buitenland in trek onder de pensionado's, overwinteren in spanje is al 30jaar iets wat ouderen doen.Mijn reden om dan toch naar het buitenland te gaan, is dat ik merk dat ook in de Nederlandse rand de woningmarkt overspannen begint te raken. Zelfs Groningen en Friesland zijn in trek onder Randstad-pensionado's die een flinke zak geld bijhebben en graag groot en rustig willen wonen maar niet naar het buitenland durven omdat ze daar geen hagelslag en pindakaas hebben...
Maar op je oude dag emigreren is ook weer irritant, je spreekt de taal niet, je kent niemand en over het algemeen ga je meer gebreken vertonen ( lichamelijk ) en dan is de huisarts verstaan toch erg handig.
Hypotheek wordt nog netjes betaald, ’Maar veel huiseigenaren in financiële nood’
AMSTERDAM - Nederlanders betalen netjes op hun hypotheek, maar de zorgen bij huiseigenaren nemen toe. Bijna 1 op de 4 woningeigenaren met een hypotheek geven aan zich zorgen te maken om hun financiële situatie, blijkt uit onderzoek van de Stichting Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Een jaar geleden waren nog 1 op de 5 eigenaren bezorgd....
Uit de monitor blijkt ook dat huiseigenaren eerst op andere zaken bezuinigen voordat ze stoppen met betalen op hun hypotheek. „Veel mensen hebben hun uitgavenpatroon aangepast. Zij besparen vooral op energie, boodschappen, horeca, vakantie en andere leuke dingen”, constateert NHG.
...
Van de woningeigenaren met hypotheek, zegt 20% in de afgelopen twaalf maanden moeite te hebben gehad om de hypotheeklasten te betalen. In het ’dure’ Noord-Holland ligt dat percentage op 24%, terwijl deze groep in de provincies Drenthe (15%), Gelderland (16%) en Friesland (16%) relatief klein is.
Een andere uitkomst is dat bijna 18% van de woningeigenaren geen financiële tegenvallers kan opvangen ter grootte van het maandinkomen.
De zorgen zijn het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Groningen, terwijl in Zuid-Holland gemiddeld meer verdiend wordt dan het landelijk gemiddelde. Utrechters zijn het meest optimistisch over de financiële situatie, maar passen hun uitgavenpatroon ook het sterkst aan.
Verreweg de meeste huiseigenaren met een hypotheek hebben geen probleem. Liefst 63% geeft aan dat het inkomen „ruim voldoende is om de kosten en vaste lasten te kunnen dragen.”
NHG meldt op basis van eigen cijfers dat het aantal wanbetalers ook historisch laag is. Slechts 1 op de 1000 hypotheken met NHG kent een betalingsachterstand van drie maanden of langer. „Op landelijk niveau zien we een dalende trend en is het gemiddeld aantal maandtermijnen in achterstand de afgelopen 2 jaar verder gedaald.”
...
https://www.telegraaf.nl/...enaren-in-financiele-nood
*knip* ook tussen MO tags is dit heel erg offtopic
[ Voor 91% gewijzigd door twain4me op 06-05-2024 18:33 ]
*knip* liever offtopic discussies niet voeden
[ Voor 89% gewijzigd door twain4me op 06-05-2024 18:34 ]
*knip* liever offtopic discussies niet voeden.
[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 06-05-2024 18:35 ]
Ik begrijp niet helemaal hoe die bezorgdheid nu precies kan ontstaan. De maximale leencapaciteit ligt toch sinds de financiele crisis zodanig laag tov inkomsten dat alles prima te behappen zou moeten zijn, zelfs bij maximaal lenen? Ik zou denken dat iemand die maximaal leent zelfs bij een terugval naar 70% van het (al dan niet gezamenlijke) inkomen nog steeds prima de hypotheeklasten zou moeten kunnen betalen. Zie ik het verkeerd of heeft de groep mensen die zich zorgen maakt (in NH kennelijk 1 op de 4 huishoudens) teveel last van leefstijl-inflatie en is “zorgen” vooral of ze kunnen bijblijven in de ratrace van het zich veroorloven van alle luxe waarmee veel mensen zich tegenwoordig willen omringen?Paprika schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:26:Hypotheek wordt nog netjes betaald, ’Maar veel huiseigenaren in financiële nood’
AMSTERDAM - Nederlanders betalen netjes op hun hypotheek, maar de zorgen bij huiseigenaren nemen toe. Bijna 1 op de 4 woningeigenaren met een hypotheek geven aan zich zorgen te maken om hun financiële situatie, blijkt uit onderzoek van de Stichting Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Een jaar geleden waren nog 1 op de 5 eigenaren bezorgd.
...
Uit de monitor blijkt ook dat huiseigenaren eerst op andere zaken bezuinigen voordat ze stoppen met betalen op hun hypotheek. „Veel mensen hebben hun uitgavenpatroon aangepast. Zij besparen vooral op energie, boodschappen, horeca, vakantie en andere leuke dingen”, constateert NHG.
...
Van de woningeigenaren met hypotheek, zegt 20% in de afgelopen twaalf maanden moeite te hebben gehad om de hypotheeklasten te betalen. In het ’dure’ Noord-Holland ligt dat percentage op 24%, terwijl deze groep in de provincies Drenthe (15%), Gelderland (16%) en Friesland (16%) relatief klein is.
Een andere uitkomst is dat bijna 18% van de woningeigenaren geen financiële tegenvallers kan opvangen ter grootte van het maandinkomen.
De zorgen zijn het grootst in Noord-Holland, Zuid-Holland en Groningen, terwijl in Zuid-Holland gemiddeld meer verdiend wordt dan het landelijk gemiddelde. Utrechters zijn het meest optimistisch over de financiële situatie, maar passen hun uitgavenpatroon ook het sterkst aan.
Verreweg de meeste huiseigenaren met een hypotheek hebben geen probleem. Liefst 63% geeft aan dat het inkomen „ruim voldoende is om de kosten en vaste lasten te kunnen dragen.”
NHG meldt op basis van eigen cijfers dat het aantal wanbetalers ook historisch laag is. Slechts 1 op de 1000 hypotheken met NHG kent een betalingsachterstand van drie maanden of langer. „Op landelijk niveau zien we een dalende trend en is het gemiddeld aantal maandtermijnen in achterstand de afgelopen 2 jaar verder gedaald.”
...
https://www.telegraaf.nl/...enaren-in-financiele-nood
Misschien dat de inflatie ze nu parten speelt. Energie is een stuk duurder geworden. Benzine is een stuk duurder, de boodschappen ook al, gemeentelijke lasten, belastingen. Het houd een keer op natuurlijk he.Valorian schreef op maandag 6 mei 2024 @ 18:52:
[...]
Ik begrijp niet helemaal hoe die bezorgdheid nu precies kan ontstaan. De maximale leencapaciteit ligt toch sinds de financiele crisis zodanig laag tov inkomsten dat alles prima te behappen zou moeten zijn, zelfs bij maximaal lenen? Ik zou denken dat iemand die maximaal leent zelfs bij een terugval naar 70% van het (al dan niet gezamenlijke) inkomen nog steeds prima de hypotheeklasten zou moeten kunnen betalen. Zie ik het verkeerd of heeft de groep mensen die zich zorgen maakt (in NH kennelijk 1 op de 4 huishoudens) teveel last van leefstijl-inflatie en is “zorgen” vooral of ze kunnen bijblijven in de ratrace van het zich veroorloven van alle luxe waarmee veel mensen zich tegenwoordig willen omringen?
En misschien ook veel jonge gezinnen die het huis kocht voordat ze kinderen kregen en er nu achter komen dat een baby eigenlijk best veel kost.
[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 06-05-2024 18:55 ]
Grote kans dat ze denken dat 5000 euro veel geld is, maar 500.000 euro lenen een hele verstandige keuze. En zo blazen ook mensen die amper kunnen rondkomen toch de huizenbubbel verder op.Paprika schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:26:
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg