Immutable schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:09:
Je hebt daar een punt. Veel ouderen boeit het allemaal niet. Ze willen gewoon wonen, als die lasten iets hoger zijn dan betalen ze dat gewoon. Weet wel dat de ouderen in Nederland zeer vermogend zijn, en de armoede onder de gepensioneerde mensen in Nederland extreem laag ligt onder de 3%. Ze behoren tot de meest welvarende groep in de EU. Die zitten aan het einde van hun levensfase en gaan niet meer investeren in zaken wat voor hun niet meer zal renderen, en daarnaast steken ze liever het geld in de klein kinderen etc.
En gelijk hebben ze, die hebben er vaak ook echt wel een stuk harder voor moeten werken dan wij nu. Een heel stuk minder luxe gehad. Vergeleken met mijn ouders heb ik het echt een heel stuk luxer.
Maar je ziet ook wel een grote verschuiving in gedachte gang over WTW, Warmtepompen, Zonnepanelen, Thuisbatterijen(en noem het maar op) door al het nieuws.
We zitten wel in een energietransitie, en hier en daar zit wat groeipijn. Maar dat betekend niet dat het gelijk onzin is en dat het niet werkt. Soms komt er ineens een artikel over iemand die zijn warmtepomp niet werkt en weet ik het. Blijkt het gewoon een installatiefout te zijn...
En toen kwamen de energiebedrijven met een heffing op zonnepanelen, want tja hun eigen zonneparken moeten wel het rendement opleveren. Mensen zien dat en zeggen ja maar op die manier ga ik met een warmtepomp nog veel betalen. Dus die investering die verdient zich nooit terug ik wacht wel een paar jaar tot de techniek beter is en ga lekker 2x extra op vakantie.
Er gaat nu veel nepnieuws en zwaar gemanipuleerde halve waarheden rond over het energie zuinig maken van een woning. Ik denk dat mensen gewoon door de bomen het bos niet meer zien, en dan liever een houding aannemen van: Het is allemaal ONZIN!!!!!!Gas zou goedkoop zijn als ze Groningen niet hadden gesloten!! of Als we Rusland hun zin gaven(Geef gewoon Oekraine helemaal aan Rusland!!) en we gewoon goedkoop gas kochten van Rusland hadden we nu geen probleem!! /s Zie cognitieve dissonantie.
Is het allemaal nepnieuws of zijn het gewoon waarheden die politiek gezien niet lekker uitkomen?
Het is alleen feitelijk waar dat russisch gas gewoon goedkoper zou zijn geweest. En we hadden daarvoor helemaal niets hoeven geven aan Rusland. Sterker nog de besparing hadden we aan wapens kunnen geven voor Oekraine.
Er is een groeiende afweer tegen het vergroenen en aanpakken van woningen. Elk kleine groeipijn is het van: Zie je nou wel! Die hele energietransitie is onzin het werkt niet!!! /s
Is het een afweer of gewoon onzekerheid, installeer zonnepanelen ja gedaan, ok nu extra afrekenen want je hebt panelen. Eh wtf
Mensen zien dat er veel gepushed word om te vergroenen maar dat de overheid zelf echt helemaal geen vinger uitsteekt. Beetje rondvliegen om te vergaderen maar echt structureel wat oplossen niet echt.
Het kan zo veel makkelijker en beter maar het lijkt alleen op de consument neer te komen.
Simpele dingen:
Waarom zijn er geen roaming electra tarieven? Dus gewoon je auto overal opladen tegen het tarief wat je thuis voor stroom betaald. Of misschien beter gewoon tegen flexibel tarief. Als alle EV's overdag laden(waar dat kan ) tijdens de piek opwek momenten dan heb je een mega batterij die je kan laden. O en hey, heel veel EV's kunnen ook ontladen dus als elke EV gemiddeld 10kwh als buffer gebruikt scheelt dat een hoop, en in de toekomst veel meer.
Maar nu fuck het, ik ga niet een bedrag betalen wat tussen de 25-100% hoger ligt dan thuis ( je weet het bedrag pas als je de factuur krijgt ) dan laad ik wel gewoon als ik thuis kom.
Wat is daar voor nodig, netbeheerders samenvoegen ( ze zijn toch al overheid in all but name ), laadpalen door netbeheerder laten beheren ( groot deel word door de gemeente betaald dus dat is ook overheid ).
Maar ook,
Klimaatministers en anderen die lekker beetje de wereld overvliegen om te praten over CO2 uitstoot, terwijl iedereen tijdens Coronatijd heeft gezien dat zelfs lesgeven en vergaderen via Teams prima werkt. Tja als de overheid het al niet serieus neemt.
Dus ja daarom gaan mensen niet vergroenen. Het is meer jullie moeten vergroenen ipv wij moeten vergroenen en mensen zien dat in en zeggen nou dan ik ook niet.