Misschien dat wat te dure managers bij DNB een deel van hun overmatig hoge maandelijkse vergoeding kan weggeven aan mensen die het nodig hebben?hoevenpe schreef op maandag 22 april 2024 @ 12:58:
DNB: verhuizen, dan verplicht verduurzamen.
[...]
Dit gaat echt helpen om de woningmarkt vlot te trekken: woningen met label A en hoger worden duurder, wie een oud huis heeft is de pineut.
hoeveel denk je dat ze wel niet verdienen? Zouden ze er nog de sier mee maken ook, dat gun je ze vast nietAmphiebietje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:23:
[...]
Misschien dat wat te dure managers bij DNB een deel van hun overmatig hoge maandelijkse vergoeding kan weggeven aan mensen die het nodig hebben?
Nog een plan dat er wss door gaat komen. Belasting heffen op stijging van grondwaarde. Bijvoorbeeld bij omzetting landbouwgrond naar bouwgrond. Zou speculatie tegen moeten gaan.
https://www.nu.nl/politie...bouw-vlot-te-trekken.html
Planbatenheffing bestaat in Belgie ook al. Op zich natuurlijk niet heel gek. Ik geloof dat in Belgie 25% tot 50% van de meerwaarde belast wordt, afhankelijk van de schijf.El Capitan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:36:
Nog een plan dat er wss door gaat komen. Belasting heffen op stijging van grondwaarde. Bijvoorbeeld bij omzetting landbouwgrond naar bouwgrond. Zou speculatie tegen moeten gaan.
Andersom bestaat er ook een (compenserende) planschadevergoeding, als de grond van bouwgrond naar landbouwgrond gaat krijgt de eigenaar hier een vergoeding voor.
Dat laatste is niet geheel onbelangrijk met het oog op het "zero net land take by 2050"-beleid van de EU.
Dat houdt in dat je alleen bijkomend verharding (industrie/wonen/etc) mag bestemmen als je andersom, dus van wonen/industrie terug naar 'groen' (landbouw/natuur/bos), ten minste evenveel 'zachte' oppervlakte teruggeeft aan de open ruimte.
Verwijderd
Knot heeft royaal 400K/jaarEl Capitan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:28:
[...]
hoeveel denk je dat ze wel niet verdienen? Zouden ze er nog de sier mee maken ook, dat gun je ze vast niet
precies, leuk om een relatief klein aantal mensen mee te helpen maar zet op landelijk niveau geen zoden aan de dijk.
Over België gesproken:
https://www.vlaanderen.be...oor-residentiele-gebouwen
Daar doen ze al aan dwangmaatregelen. Kunnen we veel van vinden, maar Belgen weten toch wel even hoe je het financiële aspect van woningmarkt niet uit de klauwen moet laten lopen..Renovatieverplichting voor residentiële gebouwen
Sinds 1 januari 2023 geldt de renovatieverplichting voor residentiële gebouwen, dus voor eengezinswoningen en appartementen.
Alle woningen en appartementen die vanaf 2023 zijn aangekocht met label E of F, moeten verplicht gerenoveerd worden naar label D of beter, binnen de 5 jaar na aankoop (en andere overdrachten).
Verwijderd
Aaach nou gaat Klaas Knot zich ermee moeien : Doe dan ook gelijk een "en/en" voorstel, dat je de btw of zo eraf kan halen. Iets opdringen, (nouja voorstellen) door DNB, op het vlak van verduurzamen? Die lui zijn vd pot gerukt en hebben helemaal niks te makken over je bezit(woning)El Capitan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 22:03:
[...]
precies, leuk om een relatief klein aantal mensen mee te helpen maar zet op landelijk niveau geen zoden aan de dijk.
Nog een jaartje Klaas en dan maar een andere baan, succes!
Wel een interessant concept. Ik vraag me af hoe je dat bij een appartement kunt doen, als je voor allerlei aanpassingen afhankelijk bent van de regels van de VvE die de mogelijkheden toch sterk inperken. Maar misschien is België wat dat betreft wat anarchistischer.Laapo schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 23:33:
Over België gesproken:
[...]
Daar doen ze al aan dwangmaatregelen. Kunnen we veel van vinden, maar Belgen weten toch wel even hoe je het financiële aspect van woningmarkt niet uit de klauwen moet laten lopen..
Ook lijkt het me lastig als je oude monumentale landhuizen etcetera hebt.
Beschermd erfgoed is vrijgesteld van bepaalde eisen van de renovatieplicht.Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:36:
[...]
Wel een interessant concept. Ik vraag me af hoe je dat bij een appartement kunt doen, als je voor allerlei aanpassingen afhankelijk bent van de regels van de VvE die de mogelijkheden toch sterk inperken. Maar misschien is België wat dat betreft wat anarchistischer.
Ook lijkt het me lastig als je oude monumentale landhuizen etcetera hebt.
Voor appartementen zijn de eisen iets minder streng dan voor woningen, maar enkel met wat vertraging richting 2040 (dan moet alles A zijn)
Is A uberhaupt haalbaar voor sommige woningen? Een vrijstaande boerderij met enkelsteens muurtjes gaat nooit van zijn leven een A label krijgen volgens mij.Tweedledeedle schreef op woensdag 24 april 2024 @ 08:45:
[...]
Beschermd erfgoed is vrijgesteld van bepaalde eisen van de renovatieplicht.
Voor appartementen zijn de eisen iets minder streng dan voor woningen, maar enkel met wat vertraging richting 2040 (dan moet alles A zijn)
@Metro2002 waarom niet? Enkelsteens is prima te isoleren, vaak handiger dan een muur met smalle spouw.
Van binnenuit isoleren kan ook.Metro2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:06:
[...]
Is A uberhaupt haalbaar voor sommige woningen? Een vrijstaande boerderij met enkelsteens muurtjes gaat nooit van zijn leven een A label krijgen volgens mij.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Wordt het dan goed genoeg om naar een A label te gaan?rube schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:11:
@Metro2002 waarom niet? Enkelsteens is prima te isoleren, vaak handiger dan een muur met smalle spouw.
Zijn zóveel huizen met nu nog een F label in Nederland, vooral vrijstaande huizen. Die naar C ofzo krijgen lijkt me nog wel te doen maar naar A?
Die grote vrijstaande woonboerderijen gaan redelijk eenvoudig.Metro2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:23:
[...]
[...]
Wordt het dan goed genoeg om naar een A label te gaan?
Zijn zóveel huizen met nu nog een F label in Nederland, vooral vrijstaande huizen. Die naar C ofzo krijgen lijkt me nog wel te doen maar naar A?
Ik denk dat het lastiger wordt voor oude stads appartementen. Ik had ooit zelf zo'n appartement uit 1896 van 75m2, als daar van binnenuit nog 8-10cm isolatie op gaat blijft er weinig over.
Verbruik was 1200m3 gas per jaar , voor een 1 persoons huishouden redelijk hoog/duur .
Nu wonen we in een 'nieuwbouw' woning en vind eerlijk gezegd de charme van die oude woningen nog wel mooi, maar zou er nooit meer gaan wonen als je eenmaal comfort van nieuwbouw gewend bent (vloerverwarming, goede isolatie, betonnen vloeren etc).
De ironie is dat we met de overwaarde van dat label F appartement de verbouwing van onze huidige woning naar label A+++ (gasloos) hebben gefinancierd.
[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2024 09:33 ]
https://nos.nl/l/2517948
IMHO mogen we een wet aannemen dat recht op uitzicht niet bestaat.
Precies. Je ziet ook dat in Nederland woningbouwverenigingen al een selectie hebben gemaakt van woningen die ze naar een beter label kunnen brengen en woningen waarbij dat niet goed mogelijk is. Die gaan dan vaak in de verkoop. Juist bij de goedkopere appartementen en soms ook simpele rijtjeshuizen kost het ontzettend veel geld en ruimte om het energielabel op een redelijk niveau te krijgen. Terwijl bij een woonboerderij een dure verbouwing vaak wel mogelijk is (gezien de ruimte) en ook flink waardeverhogend werkt.Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:27:
[...]
Die grote vrijstaande woonboerderijen gaan redelijk eenvoudig.
Ik denk dat het lastiger wordt voor oude stads appartementen. Ik had ooit zelf zo'n appartement uit 1896 van 75m2, als daar van binnenuit nog 8-10cm isolatie op gaat blijft er weinig over.
Belangrijke vraag is dan ook of je dat moet willen. Ik denk daarom dat op termijn een hoop (wederopbouw) wijken gesloopt zullen (moeten) worden.
Gebeurt nu al. Schilrenovatie kost zo 70-80% van de herbouwwaarde, dus dan is het voordeliger om dan maar gelijk nieuw te gaan. Dan ben je ook van de houten vloeren, lage kappen en grotendeels het geluidsoverlast af. Kan gelijk de straat breder, want tijdens de bouw van die huizen was de parkeerbalans ~0,9 pp/huis in het eenverdienertijdperk.Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:40:
[...]
Precies. Je ziet ook dat in Nederland woningbouwverenigingen al een selectie hebben gemaakt van woningen die ze naar een beter label kunnen brengen en woningen waarbij dat niet goed mogelijk is. Die gaan dan vaak in de verkoop. Juist bij de goedkopere appartementen en soms ook simpele rijtjeshuizen kost het ontzettend veel geld en ruimte om het energielabel op een redelijk niveau te krijgen. Terwijl bij een woonboerderij een dure verbouwing vaak wel mogelijk is (gezien de ruimte) en ook flink waardeverhogend werkt.
Belangrijke vraag is dan ook of je dat moet willen. Ik denk daarom dat op termijn een hoop (wederopbouw) wijken gesloopt zullen (moeten) worden.
Ongelooflijk eigenlijk. Die heffing bestaat al op ontwikkelingen via bijdrage bovenwijkse voorzieningen en nog wat andere overheidsaflaten. Daar komt er dus nog één bij. Dat gaat projecten alleen maar verder onmogelijk maken en degenen die nog wel gaan, worden dan nog duurder.El Capitan schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:36:
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het artikel is genuanceerder: het is zelden 'ik kijk al jaren uit op een weiland en nu komt in de verte een woonwijk', veel vaker verdichting die (te) weinig rekening houdt met omwonenden.Z___Z schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:31:
https://nos.nl/l/2517948
Ik ben bij meerdere projecten als omwonende betrokken geweest: keer op keer de teneur 'je hebt inspraak, wat wil je nog meer?'Meer dan vier op de vijf gemeenten geven aan dat hun woningbouwprojecten te maken krijgen met buurtbewoners die bezwaar maken. Hierdoor ligt soms een deel van het bouwproject stil, maar in enkele gevallen liggen er ook projecten voor de bouw van duizenden woningen stil. Het zorgt voor frustraties bij ambtenaren. "Vaak zegt men 'we zijn niet gehoord', maar lees: we hebben onze zin niet gekregen", zegt een ambtenaar als reactie op het onderzoek.
Regelmatig wordt door bezwaar makende bewoners 'aantasting van het uitzicht' als argument aangevoerd bij gemeenten. Ook zijn verwachte verkeersoverlast, angst voor inkijk en vrees voor een tekort aan parkeerplaatsen veel voorkomende bezwaargronden.
De eerste keer een nieuw appartementencomplex op 15 meter van bestaande woningen, recht voor de eet- of slaapkamer en het directe zonlicht van sommige bewoners geblokkeerd. De tweede keer een plan met veel lagere parkeernorm, op de vraag hoe men ging voorkomen dat in onze wijk geparkeerd zou worden was het antwoord dat ook wij minder auto's nodig hebben in de toekomst.
Dan vraag je er als gemeente ook om.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja de jaren 50-60 wijken kunnen relatief eenvoudig gesloopt worden, maar het is toch zonde om die oude herenhuizen te slopenRubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:40:
[...]
Precies. Je ziet ook dat in Nederland woningbouwverenigingen al een selectie hebben gemaakt van woningen die ze naar een beter label kunnen brengen en woningen waarbij dat niet goed mogelijk is. Die gaan dan vaak in de verkoop. Juist bij de goedkopere appartementen en soms ook simpele rijtjeshuizen kost het ontzettend veel geld en ruimte om het energielabel op een redelijk niveau te krijgen. Terwijl bij een woonboerderij een dure verbouwing vaak wel mogelijk is (gezien de ruimte) en ook flink waardeverhogend werkt.
Zeker. Maar daarbij geldt vaak dat die makkelijker en rendabeler te verduurzamen zijn. Makkelijker in de zin van dat het vaak ruime woningen zijn waarbij bijvoorbeeld dikkere isolatie binnen mogelijk is zonder dat er te veel ruimte verloren gaat. En rendabeler omdat het vaak duurdere woningen zijn, waarbij hogere verduurzamingskosten, die ook waardeverhogend werken, wel uit kunnen.Sport_Life schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:24:
[...]
Ja de jaren 50-60 wijken kunnen relatief eenvoudig gesloopt worden, maar het is toch zonde om die oude herenhuizen te slopen.
Los daarvan: dat zijn vaak koopwoningen, eigenaren zijn vaak bereid meer te investeren dan de economische waarde van hun huis rationeel toelaat. Gewoon omdat het 'hun' huis is en ze het niet plat willen/kunnen gooien.Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:42:
Zeker. Maar daarbij geldt vaak dat die makkelijker en rendabeler te verduurzamen zijn.
Dat denk ik ook. Belasting op (bouw) grond maakt grond nog duurder, uiteindelijk gaat dan simpelweg de consumentenprijs omhoog, en als dat niet uitkomt dan gaat er niet gebouwd worden. Accijns op brandstof wordt ook direct doorbelast naar de consument, die vervolgens geen km minder rijdt.Señor Sjon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:57:
[...]
Ongelooflijk eigenlijk. Die heffing bestaat al op ontwikkelingen via bijdrage bovenwijkse voorzieningen en nog wat andere overheidsaflaten. Daar komt er dus nog één bij. Dat gaat projecten alleen maar verder onmogelijk maken en degenen die nog wel gaan, worden dan nog duurder.
Zelfde zie je met huurappartementen, hogere belasting = schaarste = hogere prijs..
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 24-04-2024 10:53 ]
Van overheidswege worden we verplicht binnenstedelijk te ontwikkelen. Inspraak klinkt leuk, maar als je ziet welke boodschappenlijst je van de gemeente krijgt, dan is alles al zo ernstig vastgelegd, dat wij als ontwikkelaar bijkans minder inspraak hebben dan omwonenden.hoevenpe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:23:
[...]
Het artikel is genuanceerder: het is zelden 'ik kijk al jaren uit op een weiland en nu komt in de verte een woonwijk', veel vaker verdichting die (te) weinig rekening houdt met omwonenden.
[...]
Ik ben bij meerdere projecten als omwonende betrokken geweest: keer op keer de teneur 'je hebt inspraak, wat wil je nog meer?'
De eerste keer een nieuw appartementencomplex op 15 meter van bestaande woningen, recht voor de eet- of slaapkamer en het directe zonlicht van sommige bewoners geblokkeerd. De tweede keer een plan met veel lagere parkeernorm, op de vraag hoe men ging voorkomen dat in onze wijk geparkeerd zou worden was het antwoord dat ook wij minder auto's nodig hebben in de toekomst.
Parkeerprobleem vind ik een valide reden om zorgen over te uiten, maar uitzicht een weiland niet. Dan ben je gewoon egoïstisch. We leven eenmaal in een samenleving en niet op een eilandje.hoevenpe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 10:23:
[...]
Het artikel is genuanceerder: het is zelden 'ik kijk al jaren uit op een weiland en nu komt in de verte een woonwijk', veel vaker verdichting die (te) weinig rekening houdt met omwonenden.
[...]
Ik ben bij meerdere projecten als omwonende betrokken geweest: keer op keer de teneur 'je hebt inspraak, wat wil je nog meer?'
Je hebt geen recht op vrij uitzicht, dan had je de naastgelegen grond moeten kopen.
Dus als je naast/tegenover een rij eengezinswoning woont en die woningen worden vervangen door een flat van 10 verdiepingen, dan heb je geen reden tot klagen?Señor Sjon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:17:
Je hebt geen recht op vrij uitzicht, dan had je de naastgelegen grond moeten kopen.
Tja, je hebt op een jaren 50 2 kapper al een Label C als je 4 zonnepanelen en normaal dubbel glas hebt. Dus zó lastig is het niet om aan die eisen te voldoen. Vooral de willekeur van de boeren die de labels toekennen is wonderbaarlijk. Wat telt wel mee, wat telt niet mee..Metro2002 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 09:23:
[...]
[...]
Wordt het dan goed genoeg om naar een A label te gaan?
Wil wel graag weten wat nu uiteindelijk de statistische verschillen zijn in verkoopprijs door alle energielabels heen.. Ik ben van een C op papier naar A(+) gegaan (gasloos). Die investering qua verduurzaming verdien je natuurlijk langzaam terug, maar ik ben benieuwd naar wat de verkoopprijs op papier zou veranderen als mijn huis op hetzelfde moment te koop zou staan met label C en met label A+.
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Interessante vraag. Maar lastig te bepalen, denk ik. Omdat het vaak niet alleen gaat om het verschil tussen label C en label A+, maar het eerder gaat om een verouderde label C woning versus een ook op andere gebieden gerenoveerde label A+ woning.Kuusj schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:28:
[...]
Wil wel graag weten wat nu uiteindelijk de statistische verschillen zijn in verkoopprijs door alle energielabels heen.. Ik ben van een C op papier naar A(+) gegaan (gasloos). Die investering qua verduurzaming verdien je natuurlijk langzaam terug, maar ik ben benieuwd naar wat de verkoopprijs op papier zou veranderen als mijn huis op hetzelfde moment te koop zou staan met label C en met label A+.
https://www.hypotheekadviseur.nl/nieuws/energielabel/
https://www.nvm.nl/nieuws...t-van-beter-energielabel/
[ Voor 6% gewijzigd door Rubbergrover1 op 24-04-2024 11:34 ]
Ja, je hebt reden tot klagen en krijgt ook planschade vergoed. Je kan alleen niet stoppen dat het gebouwd wordt.Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:28:
[...]
Dus als je naast/tegenover een rij eengezinswoning woont en die woningen worden vervangen door een flat van 10 verdiepingen, dan heb je geen reden tot klagen?
Je slaat een stap over. Eerst wordt het bestemmingsplan met voorschriften aangepast omwille van de nieuwe bouwhoogte. Tijdens dat inspraakmoment kun je ongeacht of er een vergunning voorhanden is al inspraak leveren.Rubbergrover1 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:28:
[...]
Dus als je naast/tegenover een rij eengezinswoning woont en die woningen worden vervangen door een flat van 10 verdiepingen, dan heb je geen reden tot klagen?
Als het bestemmingsplan bekrachtigd is wordt pas de vergunning voor de hoogbouw afgeleverd. Als de hoogbouw conform voorschriften is dan moet je toch je best gaan doen om te klagen.
Ik ging er vanuit dat dat ook werd bedoeld met dat die NIMBY's hun bek moeten houden en niet mogen klagen.Tweedledeedle schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:45:
[...]
Je slaat een stap over. Eerst wordt het bestemmingsplan met voorschriften aangepast omwille van de nieuwe bouwhoogte. Tijdens dat inspraakmoment kun je ongeacht of er een vergunning voorhanden is al inspraak leveren.
Als daadwerkelijk een flat van 10 etages pal voor je voordeur komt is een stap naar de rechter logisch, genoeg aanknopingspunten om zo'n project langdurig te vertragen en/of te blokkeren.Señor Sjon schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:44:
Ja, je hebt reden tot klagen en krijgt ook planschade vergoed. Je kan alleen niet stoppen dat het gebouwd wordt.
Windonderzoek, bezonning, desnoods de hamster van je kinderen als beschermde diersoort loslaten...
Utrecht gaat voor energiemaatschappij spelen, what could possibly go wrong... 
Utrecht wil niet meer samenwerken met Eneco en eigen warmtebedrijf oprichten
Utrecht wil een eigen warmtebedrijf oprichten om de stad aardgasvrij te kunnen maken. Onlangs zijn gesprekken tussen Eneco en de gemeente stukgelopen over een warmtenet in Overvecht-Noord. Dat heeft er nu toe geleid dat de gemeente kiest voor een eigen warmtebedrijf om niet meer afhankelijk van Eneco te zijn.
Overvecht-Noord zou volledig aardgasvrij worden. Daarom wilde de gemeente dat bewoners aangesloten zouden worden op de stadsverwarming van Eneco. "In Overvecht-Noord is het ons niet gelukt om tot een haalbaar aanbod voor de inwoners te komen", laat de gemeente weten. Verder praten met Eneco heeft geen zin, volgens de gemeente. "Er zijn onvoldoende aanknopingspunten om op korte termijn in overleg te treden met Eneco over een publiek-private samenwerking."
Het is natuurlijk gewoon gestoord dat je extra warmte gaat opwekken hiervoor, dan heb je veel minder verlies als je het in de woning zelf opwekt. Stadsverwarming was vroeger zo efficient omdat het restwarmte was van fabrieken. Die gebruikte de wijk als een soort van grote radiator om hun warmte kwijt te raken.hoevenpe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:48:
Utrecht gaat voor energiemaatschappij spelen, what could possibly go wrong...![]()
[...]
Als je 1 grote fabriek neer gaat zetten die puur als doel heeft warmte op te wekken is het geen restafval meer maar het hoofdproduct en je krijgt automatisch verliezen als je die warmte gaat transporteren. Eigenlijk hetzelfde waarom je douche nooit direct heet word er zit altijd water bij dat stil staat.
De tijd zal het vertellen. Overigens sorteert Utrecht volgens mij gewoon voor op het volgende wetsvoorstel: https://www.gebiedsontwik...ven-staken-werkzaamheden/hoevenpe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 07:48:
Utrecht gaat voor energiemaatschappij spelen, what could possibly go wrong...![]()
[...]
Als gebruiker van een warmtenet ben ik zeker niet te spreken over de kosten die Eneco doorrekent voor het gebruik, dus ik ben benieuwd naar deze ontwikkeling.
Uit hetzelfde artikel:
. Al ben ik ook wel weer benieuwd hoe al die warmptepomp cadeautjes betaald zouden worden?
Dat laatste is een retorische vraag. Dit wordt vast een goedkopere oplossing, toch?
Je zou verwachten dat het niet heel lastig zou moeten zijn om uit te rekenen welke oplossing goedkoper is, maar schijnbaar is https://www.utrecht.nl/be...ouders/lot-van-hooijdonk/ fan van stadsverwarmingIn Overvecht-Noord waren meerdere bewonersinitiatieven om mee te denken over hoe de wijk aardgasvrij kon worden gemaakt. De bewoners gaven de voorkeur aan een warmtesysteem met warmtepompen, maar wethouder Lot van Hooijdonk wilde daar niet in meegaan en koos voor het warmtenet van Eneco. "Helaas blijkt het plan dat we met Eneco de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, niet uitvoerbaar te zijn. Nu moeten we zoeken naar andere haalbare alternatieven voor de hele wijk."
Dat laatste is een retorische vraag. Dit wordt vast een goedkopere oplossing, toch?
Het was helemaal fijn geweest als je dan ook nog eens zou "onderproduceren" vanuit het warmtenet en met warmtepompen lokaal zou kunnen aanvullen, wanneer het warmtenet als het ware niet toereikend is. Ovens bouwen om maar warmte te creëren is en blijft inderdaad waanzin.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:07:
[...]
Het is natuurlijk gewoon gestoord dat je extra warmte gaat opwekken hiervoor, dan heb je veel minder verlies als je het in de woning zelf opwekt. Stadsverwarming was vroeger zo efficient omdat het restwarmte was van fabrieken. Die gebruikte de wijk als een soort van grote radiator om hun warmte kwijt te raken.
[ Voor 28% gewijzigd door Paprika op 25-04-2024 09:39 ]
Dus de bewoners kiezen voor optie A maar de wethouder kiest voor optie B en vervolgens faalt optie B en weten ze niet hoe verder. Eh misschien naar de bewoners luisteren en voor optie A gaan.Paprika schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:33:
Uit hetzelfde artikel:
[...]
Je zou verwachten dat het niet heel lastig zou moeten zijn om uit te rekenen welke oplossing goedkoper is, maar schijnbaar is https://www.utrecht.nl/be...ouders/lot-van-hooijdonk/ fan van stadsverwarming. Al ben ik ook wel weer benieuwd hoe al die warmptepomp cadeautjes betaald zouden worden?
Dat laatste is een retorische vraag. Dit wordt vast een goedkopere oplossing, toch?![]()
[...]
Het was helemaal fijn geweest als je dan ook nog eens zou "onderproduceren" vanuit het warmtenet en met warmtepompen lokaal zou kunnen aanvullen, wanneer het warmtenet als het ware niet toereikend is. Ovens bouwen om maar warmte te creëren is en blijft inderdaad waanzin.
Snap toch al niet dat we niet voor warmtepompen gekozen hebben, het is niet alsof er ergens in de regio een bron aan warmte is die over is. Stadswarmte is leuk als je een gratis bron hebt van warmte, als je die niet hebt dan word het al snel te duur.
Verwijderd
Maar dit is van Hooijdonk.... Je weet al precies wat die gaat doen: datgene wat de inwoners niet willen, maar waarvan ze zeker weet dat het het beste is voor iedereen. En als het dan misgaat, kan ze daar zelf niets aan doen. Voor excuses hoef je bij haar niet te zijn hoor.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:42:
[...]
Dus de bewoners kiezen voor optie A maar de wethouder kiest voor optie B en vervolgens faalt optie B en weten ze niet hoe verder. Eh misschien naar de bewoners luisteren en voor optie A gaan.
Snap toch al niet dat we niet voor warmtepompen gekozen hebben, het is niet alsof er ergens in de regio een bron aan warmte is die over is. Stadswarmte is leuk als je een gratis bron hebt van warmte, als je die niet hebt dan word het al snel te duur.
En je ziet hoever ze de dat doortrekt: Als Eneco het niet meer wil, dan doet ze het zelf wel! En als het dan misgaat.... niet bij Lot aankloppen hoor. Kan nog geen sorry vanaf.
Heel misschien is er een reden dat Eneco en Vattenfall in diverse grote steden afzien van warmtenetten, iets met onacceptabele kosten voor eindgebruikers?Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:52:
En je ziet hoever ze de dat doortrekt: Als Eneco het niet meer wil, dan doet ze het zelf wel!
Of mag straks de rest van Utrecht inwoners van Overvecht subsidieren...
*knip*Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:52:
[...]
Maar dit is van Hooijdonk.... Je weet al precies wat die gaat doen: datgene wat de inwoners niet willen, maar waarvan ze zeker weet dat het het beste is voor iedereen. En als het dan misgaat, kan ze daar zelf niets aan doen. Voor excuses hoef je bij haar niet te zijn hoor.
En je ziet hoever ze de dat doortrekt: Als Eneco het niet meer wil, dan doet ze het zelf wel! En als het dan misgaat.... niet bij Lot aankloppen hoor. Kan nog geen sorry vanaf.
Rants voegen niks toe.
[ Voor 27% gewijzigd door tweakduke op 26-04-2024 12:00 ]
Hey ze hebben er zelf voor gekozen laatste gemeenteraads verkiezingen.hoevenpe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:54:
[...]
Heel misschien is er een reden dat Eneco en Vattenfall in diverse grote steden afzien van warmtenetten, iets met onacceptabele kosten voor eindgebruikers?![]()
Of mag straks de rest van Utrecht inwoners van Overvecht subsidieren...
Verwijderd
Die vertraging is gewoon ingecalculeerd. Voordat zo'n toren daadwerkelijk gebouwd wordt, zijn ze daar al jaren en jaren mee bezig (en in overheidsland betekent "ermee bezig zijn" iets anders dan voor ons). Natuurlijk weten ze vooraf wel hoe boos mensen ongeveer gaan worden en hoe groot de kans op het uitputten van alle beroep- en bezwaarmogelijkheden gaat zijn en hoe lang dat dan ongeveer gaat duren.hoevenpe schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:47:
[...]
Als daadwerkelijk een flat van 10 etages pal voor je voordeur komt is een stap naar de rechter logisch, genoeg aanknopingspunten om zo'n project langdurig te vertragen en/of te blokkeren.
Windonderzoek, bezonning, desnoods de hamster van je kinderen als beschermde diersoort loslaten...
Bij mijn schoonouders op hun oude adres gaan ze precies zoiets doen. Nieuwe kleine wijk met niet al te grote woningen met klein tuintje, een langgerekt appartementencomplex van 5 bouwlalgen op het hoogste punt en een grote torenflat van 15 verdiepingen. Ze hadden alle tijd voor alle inspraak-toneelstukjes, bij voorbaat kansloze bezwaar- en beroepsprocedures... de huizen en het lagere appartementencomplex staan er al. Ze bouwen die toren gewoon als laatst. Het is al lang definitief, maar ze zijn nog niet eens begonnen met bouwen. Allemaal ingecalculeerd in de plannen.
Die 10% aan studenten stemt sowieso ook op de (linkse) partijen, want daar profiteren ze het meest van. Ongeacht of ze er zelf nog wonen tegen de tijd dat het zich uit in verandering, gezien ze vaak de stad weer hebben verlaten tegen die tijd. Verder laat https://utrecht.incijfers...itor-wonen/woningvoorraad ook wel het een en ander zien wanneer 1/3e van de woningen onder sociale huur valt.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 09:57:
[...]
Hey ze hebben er zelf voor gekozen laatste gemeenteraads verkiezingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Paprika op 25-04-2024 10:12 ]
Dan nog hebben de inwoners van Utrecht voor deze partijen gekozen dus voor dit beleid.Paprika schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:08:
[...]
Die 10% aan studenten stemt sowieso ook op de (linkse) partijen, want daar profiteren ze het meest van. Ongeacht of ze er zelf nog wonen wanneer ze de stad weer hebben verlaten. Verder laat https://utrecht.incijfers...itor-wonen/woningvoorraad ook wel het een en ander zien wanneer 1/3e van de woningen onder sociale huur valt.
Dat heel veel mensen hier uiteindelijk de dupe van worden kan maar dan moet je zorgen dat de volgende verkiezingen partijen die fout bezig zijn niet meer in de raad terecht komen.
Begrijp ik het goed dat die flat allang gepland was op het moment dat die andere woningen gebouwd werden, en de mensen daar dan toch nog bezwaar tegen willen maken? Apart.Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:03:
[...]
Bij mijn schoonouders op hun oude adres gaan ze precies zoiets doen. Nieuwe kleine wijk met niet al te grote woningen met klein tuintje, een langgerekt appartementencomplex van 5 bouwlalgen op het hoogste punt en een grote torenflat van 15 verdiepingen. Ze hadden alle tijd voor alle inspraak-toneelstukjes, bij voorbaat kansloze bezwaar- en beroepsprocedures... de huizen en het lagere appartementencomplex staan er al. Ze bouwen die toren gewoon als laatst.
Denk dat hij bedoelt dat bij de wijk, die al bestond een nieuwe wijk is gekomen waarbij ze de flat gewoon als laatste gingen bouwen.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:32:
[...]
Begrijp ik het goed dat die flat allang gepland was op het moment dat die andere woningen gebouwd werden, en de mensen daar dan toch nog bezwaar tegen willen maken? Apart.
Als het is wat jij denkt, dat mensen in het eerste deel van het project bezwaar maken tegen het 2e deel dan zou ik dat vrij kansloos bezwaar vinden.
Hoewel, mensen gaan ook naast schiphol of een drukke weg wonen en daarna klagen over geluid
Verwijderd
Nee, de bewoners van de bestaande laagbouw (vrijstaand, 2-onder-1 kap) hadden bezwaren tegen alleen de torenflat. Het was een klein "inbreidingswijkje" op de plek waar voorheen volkstuintjes waren.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:32:
[...]
Begrijp ik het goed dat die flat allang gepland was op het moment dat die andere woningen gebouwd werden, en de mensen daar dan toch nog bezwaar tegen willen maken? Apart.
De kopers van de nieuwe woningen en appartementen wisten natuurlijk vooraf waar ze aan begonnen. Die torenflat zat gewoon in het plan waar hun nieuwbouw ook onder viel.
Op zich is het idee van de warmte collectief opwekken niet verkeerd, als het gaat om een dicht bebouwd gebied (bv flats). En scheelt het ook in de stroom-infrastructuur als je niet voor al die appartementen een aparte hoogvermogen-warmtepomp of andere elektrische verwarmingsinstallatie hebt. Zeker als je ziet dat er nu al een hoop (nieuwbouw-)wijken problemen hebben met het elektriciteitsnet, zou dit bij een oude wijk eerder erger dan beter worden, lijkt mij. Maar het is dan uiteraard wel van belang dat die warmte ook op een beetje een logische manier wordt geproduceerd/verworven.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 08:07:
[...]
Het is natuurlijk gewoon gestoord dat je extra warmte gaat opwekken hiervoor, dan heb je veel minder verlies als je het in de woning zelf opwekt. Stadsverwarming was vroeger zo efficient omdat het restwarmte was van fabrieken. Die gebruikte de wijk als een soort van grote radiator om hun warmte kwijt te raken.
Ah, helder. Dan klinkt het als een logisch verhaal.Verwijderd schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:41:
[...]
Nee, de bewoners van de bestaande laagbouw (vrijstaand, 2-onder-1 kap) hadden bezwaren tegen alleen de torenflat. Het was een klein "inbreidingswijkje" op de plek waar voorheen volkstuintjes waren.
De kopers van de nieuwe woningen en appartementen wisten natuurlijk vooraf waar ze aan begonnen. Die torenflat zat gewoon in het plan waar hun nieuwbouw ook onder viel.
Overigens zou je, met een valse inborst, ook kunnen bedenken dat je als gemeente bij een nieuwbouwproject één heel hoog gebouw in de tekeningen zet. Ook al wil je helemaal geen flat bouwen. Zodat alle negativiteit zich daar op richt. Dan kun je de rest van het project met weinig tegenstand gaan bouwen.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:41:
[...]
Op zich is het idee van de warmte collectief opwekken niet verkeerd, als het gaat om een dicht bebouwd gebied (bv flats).
https://www.rtvutrecht.nl...ekt-stekker-uit-warmtenetIn Eneco's persbericht staat dat "de hoofdreden voor het stopzetten, is dat 75 procent van het gebied bestaat uit grondgebonden eengezinswoningen". De woningen liggen relatief ver uit elkaar, waardoor er veel warmtenet per woning nodig is. "Een dergelijk warmtenet is bij voorbaat geschikt voor hoogbouw en dichte bebouwing", legt Wit uit.
Eneco is het met je eens.
[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 25-04-2024 10:47 ]
Voor een flat zou het nog wel werken, maar voor een wijk heb je al zo veel lange leidingen dat je verlies al stukje hoger word. Veel wijken hebben gewoon al 3fase aansluiting dus daar werken warmtepompen prima op. Voor een flat word individueel een warmtepomp lastig inderdaad dus daar zou je ook gewoon collectief een warmtepomp kunnen plaatsen.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:41:
[...]
Op zich is het idee van de warmte collectief opwekken niet verkeerd, als het gaat om een dicht bebouwd gebied (bv flats). En scheelt het ook in de stroom-infrastructuur als je niet voor al die appartementen een aparte hoogvermogen-warmtepomp of andere elektrische verwarmingsinstallatie hebt. Zeker als je ziet dat er nu al een hoop (nieuwbouw-)wijken problemen hebben met het elektriciteitsnet, zou dit bij een oude wijk eerder erger dan beter worden, lijkt mij. Maar het is dan uiteraard wel van belang dat die warmte ook op een beetje een logische manier wordt geproduceerd/verworven.
Het idee van stadsverwarming was dat vroeger fabrieken hun restwarmte verkochten aan de woonwijk ernaast. Het was een afvalproduct wat op die manier nog gerecycled kon worden voor iets nuttigs. Als je het op die manier doet ( bijvoorbeeld bij een Electriciteitscentrale of hoogovens ) dan is het gewoon gratis warmte en CO2 vrij, dan maakt het verlies ook niet uit want je wilde het kwijt. Als je echter bomen gaat kappen om te verstoken zodat je die warmte met verlies naar een wijk 10km verderop kan pompen dan is het gewoon verspilling van energie.
Ik kan mij voorstellen dat bij een wijk waar óók flats zijn, het nog wel uit kan om een aanpalende dicht bebouwde wijk met grondgebonden woningen te laten 'meeliften' op dat (nieuwe) warmtenet. Als het, simpel gezegd, alleen gaat om de extra leidingen en de rest van de warmteopwekking nauwelijks aangepast hoeft te worden. Uiteraard sterk afhankelijk van hoeveel grondgebonden woningen en hoeveel flats.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:47:
[...]
Voor een flat zou het nog wel werken, maar voor een wijk heb je al zo veel lange leidingen dat je verlies al stukje hoger word.
Bij een nieuwe wijk sla je gewoon in 1x de palen voor de grondwater warmtepompen dus dan is het niet zo duur meer en dan heb je minder gedoe over de vaste kosten.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:55:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat bij een wijk waar óók flats zijn, het nog wel uit kan om een aanpalende dicht bebouwde wijk met grondgebonden woningen te laten 'meeliften' op dat (nieuwe) warmtenet. Als het, simpel gezegd, alleen gaat om de extra leidingen en de rest van de warmteopwekking nauwelijks aangepast hoeft te worden. Uiteraard sterk afhankelijk van hoeveel grondgebonden woningen en hoeveel flats.
Het hele idee van warmtenetten zodat we van het gas af kunnen is gewoon gestoord, het kost heel veel energie. Uiteindelijk moeten de gebruikers veel meer betalen en verplaatsen we het probleem gewoon een paar KM. Je kan beter mensen gewoon weer een houtkachel geven en ze dat laten stoken kost minder CO2 dan een warmtenet.
Gelukkig dan maar dat ze geen flats hebben in Overvecht. (Weet ook even niet wat Eneco bazelt.Het is of flat, of sociale huur blokjeswoningen, alhoewel die laatste tegenwoordig ook voor minstens 4 ton verkopen.)Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:55:
[...]
Ik kan mij voorstellen dat bij een wijk waar óók flats zijn, het nog wel uit kan om een aanpalende dicht bebouwde wijk met grondgebonden woningen te laten 'meeliften' op dat (nieuwe) warmtenet. Als het, simpel gezegd, alleen gaat om de extra leidingen en de rest van de warmteopwekking nauwelijks aangepast hoeft te worden. Uiteraard sterk afhankelijk van hoeveel grondgebonden woningen en hoeveel flats.
[ Voor 9% gewijzigd door sugarlevi01 op 25-04-2024 11:13 ]
Dit is Overvecht-Noord:sugarlevi01 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:12:
[...]
Gelukkig dan maar dat ze geen flats hebben in Overvecht. (Weet ook even niet wat Eneco bazelt.Het is of flat, of sociale huur blokjeswoningen, alhoewel die laatste tegenwoordig ook voor minstens 4 ton verkopen.)
[Afbeelding]
https://maps.app.goo.gl/rpLTkq3NWkiguzYu6?g_st=ic
Ja precies die blokjeswoninkjes. Met ook genoeg flats ertussendoor.Paprika schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:20:
[...]
Dit is Overvecht-Noord:
https://maps.app.goo.gl/rpLTkq3NWkiguzYu6?g_st=ic
Die eerste is sowieso drama als je daar overal een brommende warmtepomp bij moet zetten. En die flats zijn volgens mij nog helemaal lastig om op een andere manier te gaan verwarmen.
Die huisjes kan je prima een warmtepomp op het dak zetten, of in de tuin en het dak vol panelen, eventueel 1 paneel voor zonne-boiler. Geen enkel probleem, warmtepomp hoef je geen geluids-overlast van te hebben als je die goed monteert en goede demping hebt. Je moet die natuurlijk niet op een houten plank zetten want dat gaat resoneren.sugarlevi01 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:24:
[...]
Ja precies die blokjeswoninkjes. Met ook genoeg flats ertussendoor.
Die eerste is sowieso drama als je daar overal een brommende warmtepomp bij moet zetten. En die flats zijn volgens mij nog helemaal lastig om op een andere manier te gaan verwarmen.
Die flats kan je collectief een warmtepomp bij zetten voor de gehele flat.
Waar wilde jij in deze wijk dan die centrale neerzetten voor warmte? Want lange afstanden zorgen voor extra verlies en een zwaardere pomp nodig wat ook meer energie kost. Stadsverwarming is gewoon zeer inefficiënt als de warmte niet van een gratis bron komt.
https://nos.nl/artikel/25...vanwege-overvol-stroomnet
Alle pogingen om Nederland van het gas te halen ten spijt, is aardgas in de provincie Utrecht en andere regio's de komende jaren hard nodig om woningen te kunnen blijven bouwen. Dat melden demissionair minister Jetten van Klimaat, netbeheerders Stedin en Tennet en de provincie.
Wie had dat gedacht... Politici zonder enige kennis van zaken roepen steevast dat we "innovatie" nodig hebben als hun beleid niet haalbaar is met bewezen technologie. Ik blijf het raar vinden dat de best geisoleerde huizen die het minste energie verbruiken als eerste van het gas moeten, terwijl oude huizen die misschien wel 10 keer meer verbruiken gewoon doorgaan.
Zou het geen beter idee zijn om kookgas weer te introduceren? Warmtepompen voor verwarming en boilers zijn prima te plannen buiten piekuren, maar 8 miljoen huishoudens die 's avonds tegelijkertijd willen koken geeft toch echt een enorme belasting. Terwijl het met aardgas zo eenvoudig zou zijn. En koken kost misschien 1% van het aardgasverbruik in Nederland, dus het is minimaal.
Alle pogingen om Nederland van het gas te halen ten spijt, is aardgas in de provincie Utrecht en andere regio's de komende jaren hard nodig om woningen te kunnen blijven bouwen. Dat melden demissionair minister Jetten van Klimaat, netbeheerders Stedin en Tennet en de provincie.
Wie had dat gedacht... Politici zonder enige kennis van zaken roepen steevast dat we "innovatie" nodig hebben als hun beleid niet haalbaar is met bewezen technologie. Ik blijf het raar vinden dat de best geisoleerde huizen die het minste energie verbruiken als eerste van het gas moeten, terwijl oude huizen die misschien wel 10 keer meer verbruiken gewoon doorgaan.
Zou het geen beter idee zijn om kookgas weer te introduceren? Warmtepompen voor verwarming en boilers zijn prima te plannen buiten piekuren, maar 8 miljoen huishoudens die 's avonds tegelijkertijd willen koken geeft toch echt een enorme belasting. Terwijl het met aardgas zo eenvoudig zou zijn. En koken kost misschien 1% van het aardgasverbruik in Nederland, dus het is minimaal.
Juist electrisch koken is veel makkelijker in de bouwen in alle woningen, en je hebt veel minder afhankelijkheden van isolatie. Het is dus een heel makkelijker quick win. Bovendien gaat niet iedereen tegelijk koken, mensen hebben andere werktijden, kinderen, dus die piek zit tussen 5 en 6 maar is wel redelijk gespreid. En koken duurt niet zo heel lang.RemcoDelft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:
Die warmtepompen kan je moeilijk plannen, mensen willen douchen en hoe wilde je dit regelen? Dan moet je dus bij mensen thuis gaan zeggen nou jullie mogen in de ochtend douchen en jullie in de avond want anders kan de warmtepomp het niet aan. En in de winter de kachel op max 19graden hoor.
Bovendien warmtepomp werkt eigenlijk alleen met vloerverwarming en dat moet gewoon 24/7 draaien om echt efficient te zijn.
Dat je maar 1% hebt is jammer maar je kan het vrij snel scoren.
Dan meteen de verplichting op kunstmest eruit van de EU en natuurlijke mest gebruiken, scheelt ook veel Gas (dus CO2) en stikstof kunnen we meteen weer een hoop woningen bouwen met de ruimte die daardoor vrijkomt.
[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-04-2024 12:05 ]
Gaat Lot van Hooijdonk toch haar zin krijgen dus. Geen warmtepompen maar nieuwe warmtenetten vormen de toekomst van UtrechtRemcoDelft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:
De stroompiek in de avond komt natuurlijk niet vanzelf, en het aandeel elektrische kokers wordt steeds groter. Douchen kan met een boiler, vloerverwarming kan makkelijk een paar uur per 24 uur uitstaan om pieken te vermijden. Je kan nou eenmaal geen aanbodgestuurd stroomnet hebben als verbruikers zich niet aanpassen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:00:
[...]
Bovendien gaat niet iedereen tegelijk koken, mensen hebben andere werktijden, kinderen, dus die piek zit tussen 5 en 6 maar is wel redelijk gespreid. En koken duurt niet zo heel lang.
Die warmtepompen kan je moeilijk plannen, mensen willen douchen en hoe wilde je dit regelen? Dan moet je dus bij mensen thuis gaan zeggen nou jullie mogen in de ochtend douchen en jullie in de avond want anders kan de warmtepomp het niet aan. En in de winter de kachel op max 19graden hoor.
Bovendien warmtepomp werkt eigenlijk alleen met vloerverwarming en dat moet gewoon 24/7 draaien om echt efficient te zijn.
Het kan wel maar het is een heel stuk minder makkelijk om te coordineren. Je zal dan verwarming moeten hebben die dynamisch aan de hand van de prijs zichzelf aan of uitzet. Dus een warmtepomp die op de goedkope momenten het vat verwarmd en alvast de vloer verwarmt en dat dus op dure momenten niet nodig heeft. Dat kan niet elke warmtepomp, zeker de goedkopere/oudere modellen niet.RemcoDelft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:25:
[...]
De stroompiek in de avond komt natuurlijk niet vanzelf, en het aandeel elektrische kokers wordt steeds groter. Douchen kan met een boiler, vloerverwarming kan makkelijk een paar uur per 24 uur uitstaan om pieken te vermijden. Je kan nou eenmaal geen aanbodgestuurd stroomnet hebben als verbruikers zich niet aanpassen.
Die stroompiek komt deels door koken, deels omdat iedereen thuiskomt en de verwarming aanzet, de TV aanzet, oven, auto. Die electrische kookplaat boeit niet heel veel die kan op 1 fase in veel gevallen. Maar de combinatie van TV + Auto+verwarming+verlichting + oven + koken is vaak nogal pijnlijk.
Koken 5kW, TV 100W, verwarming 5 kW, verlichting 30W, oven 3kW, batterijauto opladen (afronden naar) 17 kW.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:35:
[...]
Die stroompiek komt deels door koken, deels omdat iedereen thuiskomt en de verwarming aanzet, de TV aanzet, oven, auto. Die electrische kookplaat boeit niet heel veel die kan op 1 fase in veel gevallen. Maar de combinatie van TV + Auto+verwarming+verlichting + oven + koken is vaak nogal pijnlijk.
Vergelijk met:
Koken op gas, TV 100W, verwarming op gas, verlichting 30W, oven gebruiken we niet vaak, auto op benzine. Dan zit je op 130W bovenop de koelkast en andere standby apparaten. Iedereen aan dynamische tarieven wordt gewoon onontkoombaar.
Daar gaan we uiteindelijk wel naartoe, alleen moeten we dan wel allemaal een slimme meter hebben. En als je die niet hebt kan je dus niet, of je moet even 100+ euro aftikken voor een slimme meter.RemcoDelft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:48:
[...]
Koken 5kW, TV 100W, verwarming 5 kW, verlichting 30W, oven 3kW, batterijauto opladen (afronden naar) 17 kW.
Vergelijk met:
Koken op gas, TV 100W, verwarming op gas, verlichting 30W, oven gebruiken we niet vaak, auto op benzine. Dan zit je op 130W bovenop de koelkast en andere standby apparaten. Iedereen aan dynamische tarieven wordt gewoon onontkoombaar.
Uiteindelijk moeten we ook gewoon zorgen dat het laden van je auto kan tegen dynamische tarrieven, als je thuis kan laden ga je nu echt niet op je werk laden dat is veel duurder. Dus elke avond thuis want dat scheelt best wat geld. Als je overdag zou kunnen laden tegen een lager tarrief zouden mensen dat wel doen. Moeten we wel eerst een wet krijgen die aanbieders verplicht het tarrief ergens aan te geven.
Ja want Overvecht is vol?Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:30:
[...]
Die huisjes kan je prima een warmtepomp op het dak zetten, of in de tuin en het dak vol panelen, eventueel 1 paneel voor zonne-boiler. Geen enkel probleem, warmtepomp hoef je geen geluids-overlast van te hebben als je die goed monteert en goede demping hebt. Je moet die natuurlijk niet op een houten plank zetten want dat gaat resoneren.
Die flats kan je collectief een warmtepomp bij zetten voor de gehele flat.
Waar wilde jij in deze wijk dan die centrale neerzetten voor warmte? Want lange afstanden zorgen voor extra verlies en een zwaardere pomp nodig wat ook meer energie kost. Stadsverwarming is gewoon zeer inefficiënt als de warmte niet van een gratis bron komt.
Genoeg ruimte in Overvecht, en aan de randen, deze hebben ze ook weten te realiseren.
https://www.eneco.nl/over...atie/grootste-warmtepomp/
En ja tuurlijk daarom zijn flats uitgezonderd van de plicht van warmtepompen 2026, het is zo makkelijk ze donderen die dingen overal zo neer om een hele flat te verwarmen.
Appartement is juist het probleem dat je dat ding nergens kwijt kan. Je hebt vaak maar 2 muren die grotendeels raam zijn. je moet die buitenunit wel ergens kwijt in geval van een lucht-water warmtepomp. Water-water is niet echt realistisch bij bestaande woningen tenzij je een hele wijk in 1x doet.sugarlevi01 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:07:
[...]
Ja want Overvecht is vol?
Genoeg ruimte in Overvecht, en aan de randen, deze hebben ze ook weten te realiseren.
https://www.eneco.nl/over...atie/grootste-warmtepomp/
En ja tuurlijk daarom zijn flats uitgezonderd van de plicht van warmtepompen 2026, het is zo makkelijk ze donderen die dingen overal zo neer om een hele flat te verwarmen.
Maar dan ga je dus ergens een grote warmtecentrale neerzetten die je dan gaat stoken met ? Gas?Kolen?Hout? Zodat je die warmte dan via buizen naar woningen kan pompen, met verlies.
Was er nou maar een andere manier om warmte te produceren dan gas of bij iedere woning een aparte elektrische warmtepomp... Maar ja, een warmtenet is natuurlijk ontzettend fout.RemcoDelft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:
Je kan gewoon hout stoken, dat is ook CO2 neutraal. En electrische verwarming werkt ook goed hoeft geen warmtepomp te zijn.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:30:
[...]
Was er nou maar een andere manier om warmte te produceren dan gas of bij iedere woning een aparte elektrische warmtepomp... Maar ja, een warmtenet is natuurlijk ontzettend fout.
Als je bij een fabriek of centrale woont waar veel restwarmte is ( energiecentrale/hoogovens ) kan je de restwarmte als warmtenet inzetten aangezien het afval is.
Nieuwbouw blijft dus wel gasloos. Maar goed ook. Kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die 650k+ voor een nieuw rijtje willen neertellen op gas.RemcoDelft schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:53:
Mijn bodemwarmtepomp heeft een standaard eco instelling met aanpassing aan dynamische tarieven, wat dus uiteindelijk betekent stoken buiten de piekuren. Volgens mij wel vrij gemakkelijk te realiseren.
Voor nieuwbouw is dat ook de kant die je op wilt. Maar dat zijn ook nieuwe warmtepompen geen warmtepompen van 5-10jaar oud. Natuurlijk hebben die meer en beter features dan oudere modellen. Alleen dit soort settings zit niet op alle modellen warmtepomp. Dus je kan niet stellen dat het bij elke warmtepomp makkelijk zo in te stellen is.Laapo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:43:
[...]
Nieuwbouw blijft dus wel gasloos. Maar goed ook. Kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die 650k+ voor een nieuw rijtje willen neertellen op gas.
Mijn bodemwarmtepomp heeft een standaard eco instelling met aanpassing aan dynamische tarieven, wat dus uiteindelijk betekent stoken buiten de piekuren. Volgens mij wel vrij gemakkelijk te realiseren.
Ik heb weinig dynamisch te kiezen, ik kan alleen een verwarmings patroon instellen dus welke tijden het hoe warm moet zijn maar daar houd het ook mee op helaas. Wil wel maar ga geen nieuwe warmtepomp kopen daarvoor.
Waarom niet? Onbeperkt warm water en veel minder installaties die 10+k minder kosten. En elke 15 jaar is vervanging ~1.500 i.p.v. ~6-7k euro.Laapo schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:43:
[...]
Nieuwbouw blijft dus wel gasloos. Maar goed ook. Kan me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die 650k+ voor een nieuw rijtje willen neertellen op gas.
Als woningen even duur zouden zijn, weet ik niet of men zomaar voor de WP of warmtenet kiest ipv gas. De schaarste is zo hoog, dat dat niet uitmaakt.
Nou ja de berekening gaat 2 kanten op. Je hebt in beide gevallen redelijk onbeperkt warm water.Señor Sjon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:18:
[...]
Waarom niet? Onbeperkt warm water en veel minder installaties die 10+k minder kosten. En elke 15 jaar is vervanging ~1.500 i.p.v. ~6-7k euro.
Als woningen even duur zouden zijn, weet ik niet of men zomaar voor de WP of warmtenet kiest ipv gas. De schaarste is zo hoog, dat dat niet uitmaakt.
Alleen kost gas 1,50 per M3 terwijl je voor hetzelfde 0.90 kwijt bent aan stroom. ( uitgegaan van 1.50per M3 en 30ct per kwh )
En je hebt geen vastrecht gas wat je 10-15 euro per maand kost.
Normaal gaan die apparaten zo 20-25jaar mee dus dan kan je gewoon uitrekenen of het de moeite waard is of niet. De meerprijs van de warmtepomp afzetten tegen de besparing op vastrecht en gebruik.
Besparing zal zo rond de 4euro per dag zijn.
In je eigen huis hout stoken heeft lokaal sterke impact op de luchtkwaliteit. Ook als het gaat om efficiënte (pellet) ketels. Iets wat veel mensen toch minder prettig vinden. Dat is iets wat je daarom liever niet in de woonwijk zelf wilt hebben. En elektrische gewone verwarming werkt inderdaad ook prima, maar geeft de zelfde netwerk-problemen als andere elektrische verwarming.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:36:
[...]
Je kan gewoon hout stoken, dat is ook CO2 neutraal. En electrische verwarming werkt ook goed hoeft geen warmtepomp te zijn.
Inderdaad. Daar kun je dus prima een warmtenet voor gebruiken. Dat is net mijn punt ook, dat het concept van warmtenet niet per definitie fout is.Als je bij een fabriek of centrale woont waar veel restwarmte is ( energiecentrale/hoogovens ) kan je de restwarmte als warmtenet inzetten aangezien het afval is.
Als de schoorsteen hoog genoeg is merk je er niet veel van. En als we alleen op CO2 sturen is het dus gewoon de ideale verwarming. Laten we wel creatief rekenen want dat word overal in de discussie gedaanRubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:45:
[...]
In je eigen huis hout stoken heeft lokaal sterke impact op de luchtkwaliteit. Ook als het gaat om efficiënte (pellet) ketels. Iets wat veel mensen toch minder prettig vinden. Dat is iets wat je daarom liever niet in de woonwijk zelf wilt hebben. En elektrische gewone verwarming werkt inderdaad ook prima, maar geeft de zelfde netwerk-problemen als andere elektrische verwarming.
Bovendien we proberen toch de aarde te redden, minder mensen is goed voor het klimaat dus houtstook werkt aan 2 kanten. Misschien iets minder moreel maar details alles voor het klimaat toch.
We zijn het hier met elkaar eens.Inderdaad. Daar kun je dus prima een warmtenet voor gebruiken. Dat is net mijn punt ook, dat het concept van warmtenet niet per definitie fout is.
Het hele idee dat warmtenetten beter zijn houd vast aan het idee dat ze restwarmte gebruiken. En dat gebeurde vroeger ook. Maar nu we bijna geen productie meer hebben in nederland hebben we ook minder fabrieken met restwarmte.
En dan word de berekening ineens wat anders want ergens 10km verderop gas gaan stoken om water te verwarmen om dat dan door buizen te pompen naar warmtewisselaars in huizen dat is gewoon niet efficient. Dan gebruik je veel meer Co2 dan dat je dat gas naar die huizen pompt.
[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-04-2024 14:51 ]
Daar sturen we dus niet alleen op.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:50:
[...]
Als de schoorsteen hoog genoeg is merk je er niet veel van. En als we alleen op CO2 sturen is het dus gewoon de ideale verwarming.
Niet alleen. Een ander belangrijk voordeel kan zijn dat de warmteproductie dan niet tussen de mensen in een woonwijk gebeurt, maar elders.Het hele idee dat warmtenetten beter zijn houd vast aan het idee dat ze restwarmte gebruiken.
Dat werkt tot nu toe anders prima met de verwarming op gas.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:56:
[...]
Daar sturen we dus niet alleen op.
[...]
Niet alleen. Een ander belangrijk voordeel kan zijn dat de warmteproductie dan niet tussen de mensen in een woonwijk gebeurt, maar elders.
Het is beetje vreemd om mensen van het gas af te halen zodat ze geen CO2 uitstoten en vervolgens stukje verderop meer CO2 uit te stoten zodat die mensen warmte hebben.
Je gaat dus meer CO2 uitstoten omdat je minder CO2 wilt uitstoten
Lijkt de overheid wel, we willen meer betaalbare woningen dus zorgen we ervoor dat ze duurder worden.
[ Voor 7% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-04-2024 15:03 ]
In gestapelde bouw is het ruimtegebruik van stadsverwarming binnenshuis een grote plus.Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 14:56:
[...]
Niet alleen. Een ander belangrijk voordeel kan zijn dat de warmteproductie dan niet tussen de mensen in een woonwijk gebeurt, maar elders.
A'dam PVOutput
Lot van Hooijdonk zorgt hoogstpersoonlijk al voor genoeg oververhitte Utrechters met haar onkunde dus daar kan dan ook gas voor verwarming op bespaard wordenPaprika schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:15:
[...]
Gaat Lot van Hooijdonk toch haar zin krijgen dus. Geen warmtepompen maar nieuwe warmtenetten vormen de toekomst van Utrecht.
Je hebt eerder gezegd dat je op hout kunt stoken omdat dat CO2 neutraal is, maar dat zou bij een warmtenet dan ineens niet meer van toepassing zijn? Snap ik even niet.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 15:02:
[...]
Dat werkt tot nu toe anders prima met de verwarming op gas.
Het is beetje vreemd om mensen van het gas af te halen zodat ze geen CO2 uitstoten en vervolgens stukje verderop meer CO2 uit te stoten zodat die mensen warmte hebben.
Je gaat dus meer CO2 uitstoten omdat je minder CO2 wilt uitstoten
https://www.nu.nl/politie...et-veelbesproken-wet.html
Wat denken jullie dat straks het effect is van deze nieuwe huurwet op de koophuizen-prijs? Het spelende onderbuikgevoel is dat nog meer verhuurders eieren voor hun geld gaan kiezen en de huurwoningen op de koopmarkt dumpen. Maar uiteindelijk moet nog steeds iedereen ergens wonen. Gaat dit de huizenprijs op zeg 5-10 jaars termijn dempen of juist verder stuwen? Ik zou het niet durven zeggen… Iemand?
Wat denken jullie dat straks het effect is van deze nieuwe huurwet op de koophuizen-prijs? Het spelende onderbuikgevoel is dat nog meer verhuurders eieren voor hun geld gaan kiezen en de huurwoningen op de koopmarkt dumpen. Maar uiteindelijk moet nog steeds iedereen ergens wonen. Gaat dit de huizenprijs op zeg 5-10 jaars termijn dempen of juist verder stuwen? Ik zou het niet durven zeggen… Iemand?
Ik denk dat het redelijk stabiel blijft. Niet verder stuwen want er is dan meer aanbod dan nu zou ik denken.Valorian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:59:
Ik heb jaren aan moeten horen dat al die beleggers die woningen kopen voor de verhuur prijsopdrijvend werken, dus dan zou dit moeten zorgen voor een prijsdaling...Valorian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:59:
nou ja, met name in het lagere segment dan. het zijn doorgaans niet de vrijstaande huizen die de markt op zullen komen.Hielko schreef op donderdag 25 april 2024 @ 21:09:
[...]
Ik heb jaren aan moeten horen dat al die beleggers die woningen kopen voor de verhuur prijsopdrijvend werken, dus dan zou dit moeten zorgen voor een prijsdaling...
Het idee van een warmtenet is best ok, het probleem is alleen dat je afhankelijk bent van 1 bepaalde aanbieder en die aanbieder kan dus simpelweg vragen wat ie wil.. (tot de hoogte vd gasprijs).Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:30:
[...]
Was er nou maar een andere manier om warmte te produceren dan gas of bij iedere woning een aparte elektrische warmtepomp... Maar ja, een warmtenet is natuurlijk ontzettend fout.
De wet zit verkeerd in elkaar, de prijs had beter gebaseerd kunnen zijn op de vaste kosten van de leidingen enz (onderhoud, vervanging) + x% marge voor de restwarmte.
Dan was een warmtenet concurrerend met een warmtepomp qua prijs, nu is dat niet het geval en zeker niet met salderen .
Bij ons wordt trouwens volgende week de gasleiding verwijderd.. door Stedin
[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-04-2024 22:47 ]
Er is momenteel bijna geen aanbod, leuke huizen zijn zo weg. Besef dat deze huizen gefaseerd de markt op komen, pas als huidige huurders vertrekken.Valorian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:59:
Wat denken jullie dat straks het effect is van deze nieuwe huurwet op de koophuizen-prijs?
Dat wordt nog een uitdaging om de huurders eruit te krijgen. Zeker als ze een huurverlaging krijgen.hoevenpe schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:02:
[...]
Er is momenteel bijna geen aanbod, leuke huizen zijn zo weg. Besef dat deze huizen gefaseerd de markt op komen, pas als huidige huurders vertrekken.
Er komt geen huurverlahing voor bestaande huurders. De verhuurders zullen geen haast hebben om de huurders uiruit te krijgen, want de nieuwe regel mbt max huurhoogte bij vrije sector gaat pas in als er een nieuwe huurder komt. Dus zolang eem bestaande huurder de hoofdprijs wil betalen (en die heeft vaak ook niet meteen een andere optie/alternatief) zal de verhuurder het wel prima vinden. Gaat er een huurder weg? Dán ligt het voor sommige verhuurder wellicht voor de hand afstand te doen van het pand ipv een nieuwe huurder erin te zetten met lagere huur. Ik denk dar @hoevenpe gelijk heeft dat dit erg gefaseerd zal gaan.Trichoglossus schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:22:
[...]
Dat wordt nog een uitdaging om de huurders eruit te krijgen. Zeker als ze een huurverlaging krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 25-04-2024 23:42 ]
Hetzelfde als elke andere maatregel welke in een markt met zo'n disbalans in vraag en aanbod het fundamentele probleem niet aanpakt. Helemaal niks dus.Valorian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:59:
Wat denken jullie dat straks het effect is van deze nieuwe huurwet op de koophuizen-prijs?
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
https://www.nu.nl/307904/...e-cv-ketel-vervangen.htmlShadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:23:
[...]
Appartement is juist het probleem dat je dat ding nergens kwijt kan. Je hebt vaak maar 2 muren die grotendeels raam zijn. je moet die buitenunit wel ergens kwijt in geval van een lucht-water warmtepomp. Water-water is niet echt realistisch bij bestaande woningen tenzij je een hele wijk in 1x doet.
Maar dan ga je dus ergens een grote warmtecentrale neerzetten die je dan gaat stoken met ? Gas?Kolen?Hout? Zodat je die warmte dan via buizen naar woningen kan pompen, met verlies.
Kan gewoon met elektriciteit. In de woning zelf of centraal in een warmtecentrale op momenten waarbij er een overvloed van elektriciteit is (of in ieder geval het goedkoopste moment van de dag).
Persoonlijk denk ik dat de overheid binnen een aantal jaar mensen gaat dwingen/stimuleren om een dynamisch contract te nemen. Op termijn zullen warmtepompen/cv ketel/elektrische auto’s etc gestuurd worden op basis van tijd of nog geavanceerder op basis van prijs. Al het overige zoals tv kijken kan dan op elk moment van de dag.
Dit artikel zegt toch wat anders:Valorian schreef op donderdag 25 april 2024 @ 23:39:
[...]
Er komt geen huurverlahing voor bestaande huurders. De verhuurders zullen geen haast hebben om de huurders uiruit te krijgen, want de nieuwe regel mbt max huurhoogte bij vrije sector gaat pas in als er een nieuwe huurder komt. Dus zolang eem bestaande huurder de hoofdprijs wil betalen (en die heeft vaak ook niet meteen een andere optie/alternatief) zal de verhuurder het wel prima vinden. Gaat er een huurder weg? Dán ligt het voor sommige verhuurder wellicht voor de hand afstand te doen van het pand ipv een nieuwe huurder erin te zetten met lagere huur. Ik denk dar @hoevenpe gelijk heeft dat dit erg gefaseerd zal gaan.
https://www.kadv.nl/parti...orstel-middenhuur-bekend/Toch niet alleen voor nieuwe huurcontracten!
Hoewel al verschillende keren is aangekondigd dat de regels alleen voor nieuwe huurcontracten zouden gelden en er niet zou worden ingegrepen in lopende huurcontracten, gebeurt dit nu toch. Huurcontracten van woningen die op grond van de puntentelling eigenlijk in het sociale stelsel vallen maar nu worden verhuurd in de vrije sector, kunnen na een overgangstermijn van één jaar terugvallen in het laagsegment als de huurder de huurprijs laat corrigeren. Deze huurders kunnen de huurprijs dan bij uitzondering, ook als de eerste 6 maanden van de huurovereenkomst zijn verstreken, laten toetsen op basis van het aantal punten die de woning op dat moment heeft. Het gaat dus niet om de aanvangshuurprijs. Als de huurprijs vervolgens wordt bijgesteld, gebeurt dat niet met terugwerkende kracht.
Een accu zorgt toch niet voor warmte? Of je wel of geen opslag van electriciteit hebt, heeft weinig invloed op dat de apparatuur om warmte te genereren ruimte inneemt.BlauweLucht schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:17:
[...]
https://www.nu.nl/307904/...e-cv-ketel-vervangen.html
Kan gewoon met elektriciteit. In de woning zelf of centraal in een warmtecentrale op momenten waarbij er een overvloed van elektriciteit is (of in ieder geval het goedkoopste moment van de dag)..
Wow, scherp gevonden. Dat is dan wel weer een flink staaltje “overheid, de minst betrouwbare partner”: als verhuurder wordt je dus eerst vastgezet door opgebouwd huurrecht (je krijgt een huurder maar heel lastig uit een woning) maar dat is een gemaakte keuze op basis van oa wat je kan vragen aan huur. Maar dan veranderen ineens de regels en móet je mee in deze huurverlaging. En kom je daardoor in de problemen dan rest alleen nog de uitkoop-optie (of: verkoop in verhuurde staat). Denk zo dat dit nog flink wat reuring gaat geven 🙃Trichoglossus schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:42:
[...]
Dit artikel zegt toch wat anders:
[...]
https://www.kadv.nl/parti...orstel-middenhuur-bekend/
[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 26-04-2024 07:55 ]
Het fabeltje van de restwarmte klinkt leuk, maar in de industrie wordt alle warmte al economisch gebruikt. Restwarmte inzetten is meestal duur en daarnaast onzeker gezien het huidige beleid ten aanzien van onze veelal oude industrie in Europa. Ik zou als bewoner flink balen als ik mijn gasaansluiting moet inleveren voor zo’n politiek waanidee. Daarnaast vraag ik me af wie de verbouwing in mijn huis gaat betalen. Gelukkig wordt Nederland langzaam wakker en zien we dat de overheid vaak zoete broodjes loopt te bakken.Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:36:
[...]
Als je bij een fabriek of centrale woont waar veel restwarmte is ( energiecentrale/hoogovens ) kan je de restwarmte als warmtenet inzetten aangezien het afval is.
Engineering
Dat geldt niet voor de nieuwe middenhuur groep, maar voor de woningen die onder de lage puntengrems zitten. Daarvoor had je al regels waaraan je moest voldoen. Als je die regels aan je laars lapte en daarmee weg kwam was leuk zolang het duurde. Maar niet echt verrassend dat ze daar 'ooit' ook op zouden gaan handhaven.Valorian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:54:
[...]
Wow, scherp gevonden. Dat is dan wel weer een flink staaltje “overheid, de minst betrouwbare partner”: als verhuurder wordt je dus eerst vastgezet door opgebouwd huurrecht (je krijgt een huurder maar heel lastig uit een woning) maar dat is een gemaakte keuze op basis van oa wat je kan vragen aan huur. Maar dan veranderen ineens de regels en móet je mee in deze huurverlaging.
Hebben we het over huurwoningen tot 142 punten of tot 187 punten?Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:04:
Dat geldt niet voor de nieuwe middenhuur groep, maar voor de woningen die onder de lage puntengrems zitten.
Gevoelsmatig zit een eengezinswoning in de Randstad of ruim appartement in een grote stad sowieso boven de 187 punten.
Het gaat volgens het artikel om "Huurcontracten van woningen die op grond van de puntentelling eigenlijk in het sociale stelsel vallen maar nu worden verhuurd in de vrije sector,"hoevenpe schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:24:
[...]
Hebben we het over huurwoningen tot 142 punten of tot 187 punten?
Gevoelsmatig zit een eengezinswoning in de Randstad of ruim appartement in een grote stad sowieso boven de 187 punten.
Er zit een vervelende onregelmatigheid in het puntenssysteem. Voor Rijksmonumenten mag 50 punten worden bijgeteld. Dit is ongeacht de grootte van het monument. Een appartement van 45 m2 krijgt 50 punten erbij, een huis van 200 m2 ook. Dit speelt vooral in de binnensteden van Amsterdam en Utrecht waar veel kleine appartementen in Rijksmonumenten zijn en waar die 50 punten een onevenredig deel van het totaal aan punten vormt.
A'dam PVOutput
Dat is niet echt een onregelmatigheid, maar een bewuste keus geweest. Als verhuurde heb je dus meer mogelijkheden om een hogere huur te vragen als je een rijksmonument koopt. Tegelijk zijn onderhoud, verbouwingen en renovaties flink duurder. Als je dat er voor over hebt, dan is het verhuren van een rijksmonument een mogelijkheid om sneller boven de puntengrens te komen. Maar zo heel veel rijksmonumenten zijn er ook weer niet. Volgens mij heeft Amsterdam aan woningen in totaal iets van 6.300. Waarbij het bij een groot deel sowieso om (te) grote woningen gaat.ericplan schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:47:
Er zit een vervelende onregelmatigheid in het puntenssysteem. Voor Rijksmonumenten mag 50 punten worden bijgeteld. Dit is ongeacht de grootte van het monument. Een appartement van 45 m2 krijgt 50 punten erbij, een huis van 200 m2 ook. Dit speelt vooral in de binnensteden van Amsterdam en Utrecht waar veel kleine appartementen in Rijksmonumenten zijn en waar die 50 punten een onevenredig deel van het totaal aan punten vormt.
Arme huisjesmelkers zeg! Jarenlang nauwelijks belasting betalen en torenhoge huren vragen dankzij woningtekorten veroorzaakt door slecht beleid, en over een paar jaar wordt dat wellicht ietsje minder? Ik kan er geen medelijden mee hebben.Valorian schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 07:54:
[...]
Wow, scherp gevonden. Dat is dan wel weer een flink staaltje “overheid, de minst betrouwbare partner”: als verhuurder wordt je dus eerst vastgezet door opgebouwd huurrecht (je krijgt een huurder maar heel lastig uit een woning) maar dat is een gemaakte keuze op basis van oa wat je kan vragen aan huur. Maar dan veranderen ineens de regels en móet je mee in deze huurverlaging. En kom je daardoor in de problemen dan rest alleen nog de uitkoop-optie (of: verkoop in verhuurde staat). Denk zo dat dit nog flink wat reuring gaat geven 🙃
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg