Jij stond tijdens het begin van COVID ook in de winkel toiletpapier in te slaan?Immutable schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:27:
[...]
Nee, want dan kan ik een stacaravan of 2 daar neerzetten zodat mijn kinderen na hun studie een eigen plekje kunnen krijgen.Een oplossing dus.
Tegenwoordig moet je ook al voor je kinderen hun toekomst vooruit denken.
In mijn ervaring zit de woningmarkt vooral op slot door de vergrijzing. Boomers en ouder blijven (veel) langer in hun afbetaalde 2-onder-1-kap wonen, omdat dat vanuit betere conditie/gezondheid kan, maar ook omdat er bijna geen alternatief voor ze is.Immutable schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:36:
[...]
Jazeker wel.(heel goed zelfs) Anders gaf ik ook niet aan dat Gen Z (inkomsten naar huizenprijs ratio) het nu veel lastiger heeft dan ooit. Misschien is het zelfs nog nooit zo slecht geweest voor starters en helemaal single starters.
Dit is het allergrootste probleem met betrekking tot de ontwikkelingen op de huizenmarkt.
Gen Z moet wel toekomstperspectief krijgen, een eigen woning een eigen plekje is SUPER belangrijk hier voor. Op je eigen benen staan. Dit zorgt enorm veel druk op die generatie.
Ik vind het erg zorgwekkend. En ja ze verdienen dan wel 4K, bij een startende baan bijna. Maar dan nog niks kunnen. De ouderen kunnen vaak die dure appartementen nog wel betalen. En wat met starters die minder verdienen dan 4K....
Daar kun je gewoon depressief van raken, je bent keihard aan het werk hebt een "goed" salaris en dan nog kun je niet de volgende logische stap in je leven zetten: Een plekje. En de Boomers maar klagen: Ja, je moet net als ons gewoon mouwen opstroken niet op vakantie gaan en geen iphone kopen. Typische reactie.
Dat neerkijken van de oudere generatie op Gen Z maakt je nog meer depressief.
Gen Z is niet lui, ik zie het zelf bij mij op het werk. Zitten echt toppers bij. En die generatie wil ook huisje boompje beestje. En dat is nu super lastig aan het worden. Terwijl mensen met een laag salaris en buiten Nederland hier heen komen dan weer voorrang krijgen op een woning met huursubsidie en wel zich als de malle kunnen voortplanten. Terwijl de generatie met een 4K salaris geen dak boven het hoofd krijgt, en daardoor kinderen gaan uitstellen misschien wel afstellen.
Hier is een documentaire over gemaakt: https://www.imdb.com/title/tt0387808/
Al dat geld zit vast in die stenen, en starters of doorgroeiers op de woningmarkt kunnen er niet bij omdat ze oudjes er pas uit kunnen als ze klaar zijn voor de laatste fase van hun leven (lees verpleegtehuis of erger).
Er zijn in veel gebieden gewoon helemaal geen seniorenwoningen of (wat we vroeger zo noemden) bejaardentehuizen met plaats.
En appartementen vinden deze mensen niet interessant, want te klein, relatief duur, geen buitenruimte en torenhoge Vve-kosten.olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:57:
[...]
In mijn ervaring zit de woningmarkt vooral op slot door de vergrijzing. Boomers en ouder blijven (veel) langer in hun afbetaalde 2-onder-1-kap wonen, omdat dat vanuit betere conditie/gezondheid kan, maar ook omdat er bijna geen alternatief voor ze is.
Al dat geld zit vast in die stenen, en starters of doorgroeiers op de woningmarkt kunnen er niet bij omdat ze oudjes er pas uit kunnen als ze klaar zijn voor de laatste fase van hun leven (lees verpleegtehuis of erger).
Er zijn in veel gebieden gewoon helemaal geen seniorenwoningen of (wat we vroeger zo noemden) bejaardentehuizen met plaats.
En ik kan het ze niet kwalijk nemen, mijn ouders wonen ook in een vrijstaande woning van 200+ m2 met zijn 2tjes, maar een beetje interessant appartement voor ze kost ook zo weer 600-700k. Die blijven dus gewoon waar ze zitten
Als die mensen eenmaal hun huis (al dan niet tussen 6 planken) verlaten is dat meestal zo gedateerd/weinig onderhouden dat je er tonnen in moet stoppen om het enigszins duurzaam/bewoonbaar te krijgen.olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:57:
Daar schiet je als starter ook weinig mee op.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Poe hou op. We zijn met vier gemeentes in gesprek geweest. Het is drie keer niet gelukt en de vierde keer wel.RemcoDelft schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:24:
[...]
Goed geregeld, zo zou het moeten gaan!
Het geeft mooi de willekeur in het gemeentelijke grondbeleid weer. In een vrije markt zou de gemeente dit niet bepalen, en zouden er veel meer mensen zelf bouwen op eigen grond.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
En de waarde van het leefgenot? Voor 144 euro meer zit je in jouw logica dus in plaats van op 105m2 in een drukke straat met coffee shop overlast in een huis van 350(!)m2 met een tuin waar je wat aan hebt en kinderen kunt laten spelen, hobbies kunt uitoefenen en waar je autos kwijt kunt.BlauweLucht schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:11:
[...]
Mensen focussen zich vaak met name op de prijs maar vergeten voor het gemak dat voor sommige mensen Amsterdam onder aan de streep alsnog goedkoper is. Op het eerste gezicht is de hypotheek duurder en moet men ook wel de afschrijving betalen maar die krijg je bij de verkoop ook weer terug. Eigenlijk betaal je alleen de rente want die krijg je niet terug. Maar dat verschil in rentelasten is kleiner als je rekening houd met bijvoorbeeld reiskosten.
Bijvoorbeeld als men in Amsterdam voor 800k en op 1 uur rijden voor 400k kan wonen. Even ervan uit gaande dat de afstand 50km omdat iemand alsnog in Amsterdam werkt is dat is ongeveer 2000 km per maand aan werk ritten. Totale kosten 2000*0,46 per km - 0,21 reisvergoeding=€500. Als man en vrouw werken dan is dat samen €1000. En dan tel ik reisjes naar faciliteiten of andere onkosten geen eens mee. Dat verschil van 400k tussen die twee woningen kost aan rente van 2,57% die mensen gemiddeld hebben zo’n €856 maar na aftrek van bovenstaande is de woning in Amsterdam onder aan de streep €144 goedkoper. Met de huidige rentes is het beeld wat anders en ik woon zelf niet in Amsterdam maar niet voor elk gezin is het duurder om daar te wonen.
Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.
Iets wat niet eindig is vergelijken met iets wat eindig is. Antwoord is dus nee.Masvic schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:40:
[...]
Jij stond tijdens het begin van COVID ook in de winkel toiletpapier in te slaan?
En alsof andere mensen op dat landbouwgrond gaan wonen. Niet dus. Kans is zeer klein.
Veel ruimte die ongebruikt is als je geen kinderen hebt. Als je geen autos nodig hebt omdat alles op loopafstand is is dat ook een vorm van leefgenot.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:13:
[...]
En de waarde van het leefgenot? Voor 144 euro meer zit je in jouw logica dus in plaats van op 105m2 in een drukke straat met coffee shop overlast in een huis van 350(!)m2 met een tuin waar je wat aan hebt en kinderen kunt laten spelen, hobbies kunt uitoefenen en waar je autos kwijt kunt.
Zo heeft iedereen eigen voorkeuren.
Het ging hier even om de rekensom.
Wel even om het fair te houden. We hebben niet zozeer tekort aan grond. Maar aan bouwgrond. De eerste is geologisch, de tweede is bestuurlijk en man-made.Masvic schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:40:
[...]
Jij stond tijdens het begin van COVID ook in de winkel toiletpapier in te slaan?
Jij kunt niet voor anderen invullen wat leefgenot betekent. Anderen zijn heel blij als ze geen auto nodig hebben omdat alle faciliteiten van een grote stad op fietsafstand zitten.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:13:
[...]
En de waarde van het leefgenot? Voor 144 euro meer zit je in jouw logica dus in plaats van op 105m2 in een drukke straat met coffee shop overlast in een huis van 350(!)m2 met een tuin waar je wat aan hebt en kinderen kunt laten spelen, hobbies kunt uitoefenen en waar je autos kwijt kunt.
Het is een Super Combo, niet 1 factor:olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:57:
[...]
In mijn ervaring zit de woningmarkt vooral op slot door de vergrijzing. Boomers en ouder blijven (veel) langer in hun afbetaalde 2-onder-1-kap wonen, omdat dat vanuit betere conditie/gezondheid kan, maar ook omdat er bijna geen alternatief voor ze is.
1. Aantal inwoners in NL gaat omhoog.
2. Schaarste aan bouwgrond in NL als limiterende factor.
3. Doorstroming bij ouderen is zeer laag.
4. Gemiddeld aantal m2 leefruimte per persoon gaat omhoog. (Punt 3 is deels de oorzaak.)
5. Voorzieningen lastiger aan te leggen & duurder: Stroom, Riolering en Drinkwater.
6. Bouwmaterialen zijn duurder geworden.
7. Normen zijn strenger dus extra kosten hiervoor.
8. Hoe meer bebouwing, des te meer kans op problemen zoals NIMBY en andere factoren waarbij bebouwing naar elkaar toe zal trekken.
Punt 1 en 2 is puur schaarste.
Punt 3 en 4 is meer de have's en de have not's. Oplossing: progressief belasting op m2 p.p. ?
Punt 5 tot 7 is o.a. door problemen in de groei + inflatie + strengere normen.
Het is eigenlijk een web van factoren die ook nog eens extra invloed op elkaar kunnen uitwerken als versterkende factor. Dus het is geen linear verband maar helaas erger dan dat.
Mooie reden om de vraagprijs wat omlaag te schroeven dan, zodat starters ook nog mee kunnen doen. Lijkt me een prima correctie.hoevenpe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:06:
[...]
Als die mensen eenmaal hun huis (al dan niet tussen 6 planken) verlaten is dat meestal zo gedateerd/weinig onderhouden dat je er tonnen in moet stoppen om het enigszins duurzaam/bewoonbaar te krijgen.
Het zijn vooral mensen die uit dorpen komen en naar de stad zijn verhuisd voor een studie die terug gaan naar dorpen en kleinere steden en de auto missen. Mensen die in de stad zijn opgegroeid en alles lopend kunnen doen en gewend zijn aan openbare speelplekken voor kinderen, keus uit tientallen sportclubs voor hun kinderen, meer keus hebben in hobbies, cultuur en restaurant aanbod die een stad biedt, missen niet perse een eigen tuin en een auto voor de deur.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:13:
[...]
Voor 800k heb je in Amsterdam heus wel een huis die niet naast een coffeeshop staat. En er zijn weinig mensen die een huis van 350m2 willen hebben met 2-4x modaal inkomen. Je moet al die m2 ook schoonmaken en onderhouden namelijk. Sweetspot zal met kinderen eerder tussen de 150-250 liggen denk ik. Het is niet voor niks dat die 105m2 in Amsterdam 2x zo duur is dan een groter huis 50 km verderop in een dorp.
Edit: ohja dat voorbeeld van 350m2 was in Ulft. Dat is we leven wat verder dan 50 km uit Amsterdam
Heeft buiten de lokale Chinees, Snackbar en Pizzaria weinig te bieden kwa dienstverlening.
Dit soort huizen zullen vooral gekocht worden door lokale ondernemers. Want er zullen weinig mensen in loondienst in die regio wonen die dit kunnen betalen.
[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 17-04-2024 14:44 ]
Of men laat het wat langer in de markt staan, tijd genoeg bij overlijden.olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:39:
Mooie reden om de vraagprijs wat omlaag te schroeven dan, zodat starters ook nog mee kunnen doen. Lijkt me een prima correctie.
Besef dat dit voor erfgenamen geen stenen maar echt geld is.
Veel van die huizen staan al goedkoper in de markt, turn-key heeft een behoorlijke premium.
[ Voor 11% gewijzigd door hoevenpe op 17-04-2024 14:43 ]
Uiteindelijk moeten we dit issue samen oplossen toch? Dan kun je wel de hoofdprijs willen blijven vragen, maar dat is een onhoudbaar ding.hoevenpe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:42:
[...]
Of men laat het wat langer in de markt staan, tijd genoeg bij overlijden.
Besef dat dit voor erfgenamen geen stenen maar echt geld is.
Veel van die huizen staan al goedkoper in de markt, turn-key heeft een behoorlijke premium.
Als straks al die huizen vrijkomen in de totaal vergrijsde wijken, met idd mega veel achterstallig onderhoud, minder banen in de directe omgeving, verplichting tot 2 auto’s etc dan zullen de prijzen toch zakken vermoed ik. En ik denk niet dat dat verkeerd is. Het zal wat meer spreiding over Nederland veroorzaken (zie je in andere Europese landen ook al wel gebeuren waar jongeren weer uit de steden wegbewegen) en ook de huizenprijzen buiten de steden wat meer toegankelijk maken.
Is maar net wat je onder leefgenot verstaat. Kosten is één ding, maar vrije tijd is voor mij bijvoorbeeld by far het meest waardevol. Iedere dag twee tot drie uur in een auto zitten om wat groter te wonen lijkt me een hele vreemde trade off. Maar nogmaals, net wat ieder zijn eigen voorkeur is natuurlijk.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:13:
[...]
Nu is er uiteraard nog genoeg grijs gebied. Ook een beetje een privilege discussie dit, met budgetten van 800k-900k waar over gesproken wordt. Hiermee kun je prima een leuk huis met voldoende vierkante meters en tuin vinden, in een straal van 20km rondom Amsterdam.
Dat probeer ik ook niet...Blik1984 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:21:
[...]
Jij kunt niet voor anderen invullen wat leefgenot betekent. Anderen zijn heel blij als ze geen auto nodig hebben omdat alle faciliteiten van een grote stad op fietsafstand zitten.
Waarom zo defensief. Iedereen moet lekker doen wat ze zelf willen.
Valt op dat ik meerdere reacties krijg die mij ervan berichten niet stil te staan bij verschillende voorkeuren. Ik zeg toch letterlijk dat dit mijn voorkeur is?
Overigens, mijn Achterhoekse huis heeft ook alles op fietsafstand bereikbaar. Binnen 5 minuten sta ik met de fiets bij de supermarkt en het centrum waar de winkels zitten.
In je vorige bericht ben je dat denk ik vergeten te vermelden.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:05:
[...]
Valt op dat ik meerdere reacties krijg die mij ervan berichten niet stil te staan bij verschillende voorkeuren. Ik zeg toch letterlijk dat dit mijn voorkeur is?
Het continu terugkomen op dat er meer leefgenot is (voor jou) buiten Amsterdam voegt gewoon niet altijd heel veel toe aan de discussie als het om bijvoorbeeld de kosten gaat.
Het hangt natuurlijk af van wat je als "alles" ziet. De meeste dagelijkse of wekelijkse zaken zitten meestal wel dichtbij. Maar er is vaak wel veel minder keuze in bijvoorbeeld horeca, uitgaan etc. dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar er is wel degelijk een verschil in voorzieningen.Overigens, mijn Achterhoekse huis heeft ook alles op fietsafstand bereikbaar. Binnen 5 minuten sta ik met de fiets bij de supermarkt en het centrum waar de winkels zitten.
Ik begrijp trouwens ook het belang niet zo van ' wat lekker woont '?
Prijzen in Amsterdam zijn zo hoog omdat mensen deze prijzen willen betalen. Dan kunnen we al die mensen die deze prijzen bereid zijn te bepalen wel dom vinden, maar dat is niet zo heel relevant voor de woningmarkt.
Prijzen in Amsterdam zijn zo hoog omdat mensen deze prijzen willen betalen. Dan kunnen we al die mensen die deze prijzen bereid zijn te bepalen wel dom vinden, maar dat is niet zo heel relevant voor de woningmarkt.
Ik zal ze niet dom nemen, en het is meer dat ze daar perse willen wonen en het KUNNEN betalen en dat is hun goed recht en ze niet kwalijk te nemen.Requiem19 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:23:
Ik begrijp trouwens ook het belang niet zo van ' wat lekker woont '?
Amsterdam is 1 vd extremen natuurlijk maar uiteindelijk is het overal hetzelfde. Prijzen worden bepaald door budget aangezien er veel meer vraag dan aanbod is... Het is een combinatie van kunnen, moeten EN willen maar de waardebepaling wordt niet bepaald op een gezonde manier bepaald natuurlijk.
Ik vind deze discussie veel interessanter dan waar de subjectieve voorkeur ligt.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:19:
[...]
Wel even om het fair te houden. We hebben niet zozeer tekort aan grond. Maar aan bouwgrond. De eerste is geologisch, de tweede is bestuurlijk en man-made.
Ben eerlijk gezegd (positief) verrast dat het jou is gelukt bestemmingsplan in 8 maanden tijd te wijzigen van agrarische grond naar bouwgrond! Dergelijke transities duren doorgaans 10-15 jaar, als het niet langer is.
Al speelt waarschijnlijk ook wel mee dat het bij een kleine gemeente in de Achterhoek wat makkelijker gaat (minder vraag/waarde verhoging) dan in de randstad, waar bouwgrond aantrekkelijker/duurder is .
Ik ben blij dat als ik de straat uit loop midden in een groene omgeving sta en niet tussen de huizen, wat het gevolg zal zijn als iedereen zomaar gaat bouwen.
Maargoed, goed gedaan
[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2024 17:09 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik ben niet defensief, ik probeer je te laten inzien dat iedereen andere behoeftes heeft op het vlak van wonen en dat iedereen ergens andere waarde aan hecht. En aangezien je er veel reacties op krijgt, zou je ook even naar je eigen reactie kunnen kijken en kijken naar of je boodschap wel echt genuanceerd is of niet. Mijn persoonlijke mening is van niet.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:05:
[...]
Dat probeer ik ook niet...
Overigens, mijn Achterhoekse huis heeft ook alles op fietsafstand bereikbaar. Binnen 5 minuten sta ik met de fiets bij de supermarkt en het centrum waar de winkels zitten.
En ik denk dat je verder best begrijpt dat ik met faciliteiten in Amsterdam iets anders bedoel dan een supermarkt en een slager.
[ Voor 6% gewijzigd door Blik1984 op 17-04-2024 16:42 ]
Dan rij je wel flink harder dan maximaal toegestane snelheid.DutchManticore schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:43:
[...]
Wehl - Amsterdam(Zuid) is een uur en 8 minuten.
Toen we nog in Arnhem woonden deed ik er langer over, omdat het echt gewoon 20-25 minuten duurde voordat je Arnhem uit was.
Probeer inderdaad wel vaak buiten de spits te rijden dus dan stap ik om 09.45 in de auto. Ben ik elf uur op kantoor en geïnstalleerd.
Daarna om zes uur, of half 7 weer terug.
Is er vaak weinig aan de hand hoor
https://nos.nl/artikel/25...-procent-in-een-jaar-tijd
Eerder al aangehaald, maar dan van nu.nl, maar ik heb een vraagje hierover: In beide artikelen wordt gesteld dat de maatregelen die de huurstijgingen in de vrije sector beperken hier een veroorzaker van zijn, maar wat is de redenatie hierachter dan? Ik begrijp dat het verkopen van een huurhuis zorgt voor een lager aanbod in huurhuizen, maar die huizen zullen toch voornamelijk betrokken worden door mensen die anders zouden huren? Dan is er toch niet echt sprake van een verstoring van de balans tussen vraag en aanbod?
Eerder al aangehaald, maar dan van nu.nl, maar ik heb een vraagje hierover: In beide artikelen wordt gesteld dat de maatregelen die de huurstijgingen in de vrije sector beperken hier een veroorzaker van zijn, maar wat is de redenatie hierachter dan? Ik begrijp dat het verkopen van een huurhuis zorgt voor een lager aanbod in huurhuizen, maar die huizen zullen toch voornamelijk betrokken worden door mensen die anders zouden huren? Dan is er toch niet echt sprake van een verstoring van de balans tussen vraag en aanbod?
Ik heb ook in de Achterhoek gewoond, maar "alles" in de achterhoek betekent wel iets anders dan "alles" in de RandstadDutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:05:
[...]
Dat probeer ik ook niet...
Die bejaarden wonen meestal niet in de wijken waar je 2 auto's nodig hebt. Ik denk dat je je vergist in moderne nieuwbouwwijken waar vooral jonge gezinnen wonenolafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:56:
[...]
Uiteindelijk moeten we dit issue samen oplossen toch? Dan kun je wel de hoofdprijs willen blijven vragen, maar dat is een onhoudbaar ding.
Als straks al die huizen vrijkomen in de totaal vergrijsde wijken, met idd mega veel achterstallig onderhoud, minder banen in de directe omgeving, verplichting tot 2 auto’s etc dan zullen de prijzen toch zakken vermoed ik. En ik denk niet dat dat verkeerd is. Het zal wat meer spreiding over Nederland veroorzaken (zie je in andere Europese landen ook al wel gebeuren waar jongeren weer uit de steden wegbewegen) en ook de huizenprijzen buiten de steden wat meer toegankelijk maken.
De wijken waar de ouderen wonen met achterstallig onderhoud zijn juist de wijken dichtbij stads/dorpskernen. Om de simpele reden dat toen zijn er gingen wonen er nog veel grond was dichtbij deze kernen. Die grond is nu vrijwel volledig bebouwd. Maar als deze huizen vrij komen, zijn dit juist huizen op handige plekken waar je niet 2 auto's nodig hebt, maar veel lopend/fietsend kan doen. Deze wijken zijn ook vaker wat ruimer opgezet (op naoorlogse arbeiderswijken na). Daarom zijn die boomer woningen ook zo duur. Niet om de afwerking of energielabel, maar om de locaties waar ze staan.
Kort door de bocht: degenen die deze ex-huurwoning kunnen kopen zijn niet degenen die deze huurwoning wilden huren. Er zijn altijd mensen die wel een woning willen of kunnen huren, maar niet willen of kunnen kopen. Qua hypotheeknormen is het niet voor iedere huurder mogelijk om de woning waarin hij of zij woont daadwerkelijk te kopen.Patriot schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:15:
https://nos.nl/artikel/25...-procent-in-een-jaar-tijd
https://static1.squarespa...n+en+lagere+inkomens..pdf
Kort samengevat:
Woningen waarvoor de wet betaalbare huur tot lagere huren zal moeten leiden worden vooral bewoond worden door mensen met lagere inkomens, waaronder veel jongeren en migranten, tegen relatief hoge huren.
• De wet betaalbare huur leidt tot verkoop van deze huurwoningen en tot slechtere benutting van de huidige woningvoorraad.
• Woningzoekenden met lagere inkomens zijn voornamelijk de dupe van de wet en zullen hierdoor nog moeilijker een woning kunnen vinden.
Daarnaast is de koopmarkt groter dan de vrije huurmarkt. De toevoeging van 10.000 ex-huurwoning op een koopmarkt van bijvoorbeeld 4.500.000 is relatief een kleinere impact dan het verdwijnen van 10.000 woningen op een vrije sectorhuurmarkt van beperktere omvang van bijvoorbeeld 1.000.000 huurwoningen.
Ligt eraan waar je in de Achterhoek woont. In Doetinchem heb je alles wat een middelgrote stad in de Randstad ook heeft. Ik woon op loop/fietsafstand van de bioscoop, stadscentrum & schouwburg etc. Maar wat de Achterhoek natuurlijk het mooiste stukje van Nederland maakt is de natuur. In een halfuurtje ben ik met mijn mountainbike in het Montferland. Heerlijk mountainbiken en bij zonsopgang geen mens te bekennen. Daar kan wat mij betreft helemaal niks in de Randstad tegenop.Z___Z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:17:
Ik heb ook in de Achterhoek gewoond, maar "alles" in de achterhoek betekent wel iets anders dan "alles" in de RandstadHet landschap en luchtkwaliteit is in de Achterhoek wel veel mooier dan in de Randstad, maar qua voorzieningen mist er nog wel wat ten opzichte van de grote steden in de Randstad.
tsja, ik kan in 10 min fietsen op mn werk zijn en dat lukt me. in de achterhoek nergens helaas. Dat is voor mij belangrijk. Dus verschillende mensen verschillende wensenTechFocussed schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:29:
[...]
Ligt eraan waar je in de Achterhoek woont. In Doetinchem heb je alles wat een middelgrote stad in de Randstad ook heeft. Ik woon op loop/fietsafstand van de bioscoop, stadscentrum & schouwburg etc. Maar wat de Achterhoek natuurlijk het mooiste stukje van Nederland maakt is de natuur. In een halfuurtje ben ik met mijn mountainbike in het Montferland. Heerlijk mountainbiken en bij zonsopgang geen mens te bekennen. Daar kan wat mij betreft helemaal niks in de Randstad tegenop.
Ik zou liever zelf in die groene omgeving wonen, wat het gevolg zou zijn als iedereen zomaar gaat bouwen...Sport_Life schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:41:
[...]
Ik ben blij dat als ik de straat uit loop midden in een groene omgeving sta en niet tussen de huizen, wat het gevolg zal zijn als iedereen zomaar gaat bouwen.
N=1, i know, maar als ik naar mijn moeder kijk, die woont in een middelgrote plaats in Twente in een jaren 80 wijk: vrijwel de hele wijk is 60+ en veelal nog wel ouder. OV is compleet uitgekleed, en de meeste werkgelegenheid zit niet in de plaats zelf, maar in de omringende gebieden en steden, en om reistijd enigszins behapbaar te houden, en ervan uitgaande dat een jong gezin met de huidige prijzen tegenwoordig allebei moet werken, heb je dus 2 autos nodig. Ook al is het 15 minuten fietsen naar het centrum. Je ziet daar echt iedereen alles met de auto dus doen, als ik eens met de bus en trein kom zie je ze echt kijken of ik gek ben.Z___Z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:17:
Die bejaarden wonen meestal niet in de wijken waar je 2 auto's nodig hebt. Ik denk dat je je vergist in moderne nieuwbouwwijken waar vooral jonge gezinnen wonen![]()
De wijken waar de ouderen wonen met achterstallig onderhoud zijn juist de wijken dichtbij stads/dorpskernen. Om de simpele reden dat toen zijn er gingen wonen er nog veel grond was dichtbij deze kernen. Die grond is nu vrijwel volledig bebouwd. Maar als deze huizen vrij komen, zijn dit juist huizen op handige plekken waar je niet 2 auto's nodig hebt, maar veel lopend/fietsend kan doen. Deze wijken zijn ook vaker wat ruimer opgezet (op naoorlogse arbeiderswijken na). Daarom zijn die boomer woningen ook zo duur. Niet om de afwerking of energielabel, maar om de locaties waar ze staan.
[ Voor 4% gewijzigd door olafmol op 17-04-2024 17:40 ]
Hmm, bedankt voor het leesvoer. Op het eerste gezicht heb ik nog steeds af en toe het idee dat er in bepaalde redeneringen heel makkelijk over het feit dat er ook veel mensen (zullen) zijn die op langere termijn een lagere huur betalen heen wordt gestapt. Ik ga het e.e.a. nog grondig lezen, misschien kom ik er nog een keer op terug. In ieder geval, nogmaals bedankt!Tweedledeedle schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:21:
[...]
Kort door de bocht: degenen die deze ex-huurwoning kunnen kopen zijn niet degenen die deze huurwoning wilden huren. Er zijn altijd mensen die wel een woning willen of kunnen huren, maar niet willen of kunnen kopen. Qua hypotheeknormen is het niet voor iedere huurder mogelijk om de woning waarin hij of zij woont daadwerkelijk te kopen.
https://static1.squarespa...n+en+lagere+inkomens..pdf
Kort samengevat:
Woningen waarvoor de wet betaalbare huur tot lagere huren zal moeten leiden worden vooral bewoond worden door mensen met lagere inkomens, waaronder veel jongeren en migranten, tegen relatief hoge huren.
• De wet betaalbare huur leidt tot verkoop van deze huurwoningen en tot slechtere benutting van de huidige woningvoorraad.
• Woningzoekenden met lagere inkomens zijn voornamelijk de dupe van de wet en zullen hierdoor nog moeilijker een woning kunnen vinden.
Daarnaast is de koopmarkt groter dan de vrije huurmarkt. De toevoeging van 10.000 ex-huurwoning op een koopmarkt van bijvoorbeeld 4.500.000 is relatief een kleinere impact dan het verdwijnen van 10.000 woningen op een vrije sectorhuurmarkt van beperktere omvang van bijvoorbeeld 1.000.000 huurwoningen.
[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 17-04-2024 18:03 . Reden: halve zin verget- ]
Dat vooral. Als ik naar mijn ouders en schoonouders kijk, dan wonen die in (vier) heel verschillende soorten wijken. Van Vinex tot vooroorlogse stadswoning tot dorp. Maar dat zijn vooral ook heel diverse wijken. Er is in de loop der jaren in al die wijken een hoop doorstroming in bewoners. En omdat zij nu allen redelijk op leeftijd zijn, zijn er vooral heel veel buren die jonger zijn. Ik denk niet dat zij (N=4) de uitzondering zijn.
Wat ik wel zie is dat veel jongere stelen en gezinnen inderdaad meer auto's hebben. Niet zozeer omdat dat nodig is, maar vooral omdat het kan en ze het gewend zijn.
Assertiviteit vereist --> zelf-selectie van assertieve en vaak extraverte 'haantjes' --> sterke samenhang met/impact op organisatiecultuur. Geef mijn portie maar aan fikkie.Squixx schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:34:
[...]
Tsja, dat is dan toch echt een werkgevers probleem. Als de krapte groot genoeg is lost dat zichzelf wel op. Met een aanbod van een ander bij je huidige werkgever aankloppen (en bereid zijn te vertrekken) opent vaak ook wel deuren.
Een beetje assertiviteit is wel vereist als je er op vooruit wil gaan
Ik spreek veel buren/boomers en die zeggen allemaal hetzelfde: er is geen alternatief, dus houden ze grote woningen bezet (180m2+). Daarentegen spreek ik ook veel ouders van klasgenoten van mijn kinderen en die kunnen ook niet doorschuiven omdat er simpelweg geen aanbod is. En veel woningen worden buiten Funda om verkocht om gedoe te voorkomen (zelf ook gekocht buiten Funda).Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 18:23:
[...]
Dat vooral. Als ik naar mijn ouders en schoonouders kijk, dan wonen die in (vier) heel verschillende soorten wijken. Van Vinex tot vooroorlogse stadswoning tot dorp. Maar dat zijn vooral ook heel diverse wijken. Er is in de loop der jaren in al die wijken een hoop doorstroming in bewoners. En omdat zij nu allen redelijk op leeftijd zijn, zijn er vooral heel veel buren die jonger zijn. Ik denk niet dat zij (N=4) de uitzondering zijn.
Wat ik wel zie is dat veel jongere stelen en gezinnen inderdaad meer auto's hebben. Niet zozeer omdat dat nodig is, maar vooral omdat het kan en ze het gewend zijn.
Dat het allemaal gedateerde woningen zijn is niet juist, veel 60+ ers kiezen er juist voor om de woning nog een flinke upgrade te geven, veelal dankzij de lage rente van 2-3 jaar geleden. Het huis van onze buren heeft meer VT Wonen op de bingokaart dan onze (verbouwde) woning

Wij hebben dan weer veel meer gedaan aan duurzaamheid (warmtepomp, pv panelen, dak geïsoleerd). Heb de indruk dat dat bij een bepaalde generatie niet belangrijk is.
[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2024 18:43 ]
Dat valt reuze mee in veel gevallen. Tja de tegeltjes zijn misschien niet direct jou smaak dat is jammer.hoevenpe schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:06:
[...]
Als die mensen eenmaal hun huis (al dan niet tussen 6 planken) verlaten is dat meestal zo gedateerd/weinig onderhouden dat je er tonnen in moet stoppen om het enigszins duurzaam/bewoonbaar te krijgen.
Maar vaak zijn het juist de ouderen met een eigen woning die wel degelijk onderhoud laten doen. Geen onzin onderhoud als nieuwe keukens als de oude nog functioneert maar wel dingen als schilderwerk enzo.
Vaak hebben ouderen het ook sneller koud dus dingen als goede isolatie/verwarming speelt daar ook.
Die woningen zijn vaak dus gewoon instapklaar. Natuurlijk kan je aan elke woning wel wat verbouwen maar op die manier is geen enkele woning instapklaar.
Drukke straat: je hebt ook genoeg straten in Amsterdam die ik ken die rustig zijn (al geef ik toe dat gemiddeld genomen Amsterdamse straten veel drukker zijn). Ook zijn er genoeg straten die geen coffee shop hebben. Bovendien heb je in Amsterdam ook in absolute aantallen veel eengezinswoningen of appartementen op de begane grond met tuin. Ten slotte noemde ik ook een woning van 800k in Amsterdam en een woning daarbuiten van 400k juist om aan te geven dat er een prijsverschil is voor vergelijkbare woningen. Dat je voor een zelfde prijs buiten Amsterdam meer m2 kan krijgen is een triviale conclusie die hieruit volgt. Dat is ook een van de redenen waarom ik niet in Amsterdam woon. Wat ik wilde onderstrepen is dat in eerste instantie woningen in Amsterdam overpriced lijken maar dat het voor sommige situaties en gezinnen financieel wat genuanceerder ligt.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 14:13:
[...]
Tien tot vijftien jaar voor een principe verzoek, gevolgd door een aanvraag wijzingen bestemmingsplan?!Sport_Life schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:41:
[...]
Ik vind deze discussie veel interessanter dan waar de subjectieve voorkeur ligt.
Ben eerlijk gezegd (positief) verrast dat het jou is gelukt bestemmingsplan in 8 maanden tijd te wijzigen van agrarische grond naar bouwgrond! Dergelijke transities duren doorgaans 10-15 jaar, als het niet langer is.
Al speelt waarschijnlijk ook wel mee dat het bij een kleine gemeente in de Achterhoek wat makkelijker gaat (minder vraag/waarde verhoging) dan in de randstad, waar bouwgrond aantrekkelijker/duurder is .
Maargoed, goed gedaan
Daar staat over het algemeen een aantal maanden voor hoor. Als het in het Westen echt zo erg is dat dat 10-15 jaar duurt, dan is dat nog een goede reden om eens naar het Oosten te kijken voor woonopties haha.
Ik zeg letterlijk "ik vind", "ik wil er niet gratis wonen", "ik begrijp niet". Hoeveel explicieter moet het nog?Philip Ross schreef op woensdag 17 april 2024 @ 16:19:
[...]
In je vorige bericht ben je dat denk ik vergeten te vermelden.
Het continu terugkomen op dat er meer leefgenot is (voor jou) buiten Amsterdam voegt gewoon niet altijd heel veel toe aan de discussie als het om bijvoorbeeld de kosten gaat.
[...]
Het hangt natuurlijk af van wat je als "alles" ziet. De meeste dagelijkse of wekelijkse zaken zitten meestal wel dichtbij. Maar er is vaak wel veel minder keuze in bijvoorbeeld horeca, uitgaan etc. dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn maar er is wel degelijk een verschil in voorzieningen.
Volgens mij ging het niet specifiek over kosten? Ik had het juist over verschil in levensstandaard wat betreft woning voor die twee woningen die ik vergeleek met dit specifieke Amsterdamse huis, en een willekeurig Ulftse woning.
En over kosten gesproken. Wat dacht je van tanken, boodschappen, alcohol, tabak, vlees, groenten die je allemaal veel goedkoper kunt krijgen in Duitsland. In de Achterhoek, zeker waar ik woon, sta je veelal met 10 minuten in Duitsland.
Volle tank benzine alleen al scheelt momenteel 10% en dat wordt alleen nog maar erger.
Nogmaals iedereen moet vooral doen wat ze willen, trek je niets aan van de mening van een ander. Dat is het punt niet. Maar ik was oprecht verbaasd dat 105m2 naast een coffeeshop en een cafe voor 800k te koop stond en vervolgens ook nog succesvol verkoopt voor 750.
En ik ben ondanks mijn verbazing blij voor de poster dat het huis voor een mooi bedrag verkocht is!
[ Voor 3% gewijzigd door DutchManticore op 17-04-2024 19:46 ]
Nee, dat zei je dus niet. Je reageert op iemand met aleen dit:DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:43:
[...]
Ik zeg letterlijk "ik vind", "ik wil er niet gratis wonen", "ik begrijp niet". Hoeveel explicieter moet het nog?
DutchManticore in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
De post waarop jij reageerde ging dus juist wel over kosten. En daar haak jij ook op in.Volgens mij ging het niet specifiek over kosten? Ik had het juist over verschil in levensstandaard wat betreft woning voor die twee woningen die ik vergeleek met dit specifieke Amsterdamse huis, en een willekeurig Ulftse woning.
Die levensstandaard is overigens ook subjectief. Dus is niet hoger op de ene of de andere plek maar vooral anders.
[ Voor 10% gewijzigd door Philip Ross op 17-04-2024 19:57 ]
Middelgrote stad in Twente? Naast Enschede en Almelo zijn er alleen maar diepten toch? Maar je “probleem” is meer door de regio dan iets anders. De uithoeken van Nederland vergrijst, omdat jongeren die studeren wegtrekken en door deze vertrekkende ook minder werkgelegenheid ontstaat voor de achtergebleven jongeren, die daarom dus ook vertrekken. Dan houd je inderdaad een bejaarden buurt over zonder voorzieningen. Maar zou me verbazen dat huizen dan nog veel geld opleveren als er een vrij komt.olafmol schreef op woensdag 17 april 2024 @ 17:39:
[...]
N=1, i know, maar als ik naar mijn moeder kijk, die woont in een middelgrote plaats in Twente in een jaren 80 wijk: vrijwel de hele wijk is 60+ en veelal nog wel ouder. OV is compleet uitgekleed, en de meeste werkgelegenheid zit niet in de plaats zelf, maar in de omringende gebieden en steden, en om reistijd enigszins behapbaar te houden, en ervan uitgaande dat een jong gezin met de huidige prijzen tegenwoordig allebei moet werken, heb je dus 2 autos nodig. Ook al is het 15 minuten fietsen naar het centrum. Je ziet daar echt iedereen alles met de auto dus doen, als ik eens met de bus en trein kom zie je ze echt kijken of ik gek ben.
Een nadeel van goedkope grond is ook dat huizen op grote kavels komen wat de dichtheid omlaag brengt en dus de afhankelijkheid van de auto vergroot. Natuurlijk is het fijn om een groot kavel te hebben voor jezelf, maar uiteindelijk heb je zelf hier ook last van. Gelukkig is auto rijden in Nederland nog niet zo duur dat het een echt probleem is.
Ja klopt als je letterlijk mijn eerste post negeert dan heb ik het niet gezegd.Philip Ross schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:54:
[...]
Nee, dat zei je dus niet. Je reageert op iemand met aleen dit:
DutchManticore in "Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6"
[...]
[...]
De post waarop jij reageerde ging dus juist wel over kosten. En daar haak jij ook op in.
Die levensstandaard is overigens ook subjectief. Dus is niet hoger op de ene of de andere plek maar vooral anders.
Zal voortaan in elk individueel bericht expliciet vermelden dat het slechts mijn mening is.
Het staat al in mijn signature maar dat is niet voldoende dus.
je houdt duidelijk van wonen in de Achterhoek, prima, is ook mooi. Maar je argumenten gaan alle kanten op en vooral deze lijkt me echt een totale non-reden om ergens te wonen. Probeer er nou niet steeds iets nieuws bij te halen wat alleen maar je punt zwakker maakt. Voor jou is de Achterhoek mooi en blijkbaar lukt het je qua werk en vrienden daar, perfect. Dat zou mij niet lukken en dus is het geen optie.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:43:
[...]
En over kosten gesproken. Wat dacht je van tanken, boodschappen, alcohol, tabak, vlees, groenten die je allemaal veel goedkoper kunt krijgen in Duitsland. In de Achterhoek, zeker waar ik woon, sta je veelal met 10 minuten in Duitsland.
Volle tank benzine alleen al scheelt momenteel 10% en dat wordt alleen nog maar erger.
de reden dat ik je kostenargument een non-issue vind is vooral de beperkte impact. Prima als de boodschappen en brandstof in Duitsland 10 hele procenten goedkoper zijn. Wij geven als gezin daar totaal ~700-800 per maand aan uit. Zou dus 80 euro schelen in jouw paradijs der rust en lage kosten....Mij niet bellen, dat verschil is verwaarloosbaar.
Zo veel mensen, zo veel wensen. Een discussie over of het wel og een goede plek is om te wonen is tamelijk nutteloos, omdat wat de een een voordeel vindt, voor de ander als nadeel wordt gezien. En een nadeel dat voor de een heel zwaar weegt, zal voor de ander een futiliteit zijn.Fr33z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:40:
[...]
Voor jou is de Achterhoek mooi en blijkbaar lukt het je qua werk en vrienden daar, perfect. Dat zou mij niet lukken en dus is het geen optie.
Veel belangrijker is hoe de markt als geheel er over denkt. En een belangrijke reden waarom de woningen en de grond in de Achterhoek (nog) zo relatief goedkoop zijn, is juist omdat een hoop mensen de Achterhoek geen reële optie vinden om te gaan wonen. Als het voor jou wel een goede optie is, dan zou ik zeggen: profiteer daarvan.
We praten echt totaal langs elkaar op. Jullie zijn alleen maar bezig met het verdedigen van wel of niet voorkeur hebben voor de Achterhoek of de Randstad.Fr33z schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:40:
[...]
je houdt duidelijk van wonen in de Achterhoek, prima, is ook mooi. Maar je argumenten gaan alle kanten op en vooral deze lijkt me echt een totale non-reden om ergens te wonen. Probeer er nou niet steeds iets nieuws bij te halen wat alleen maar je punt zwakker maakt. Voor jou is de Achterhoek mooi en blijkbaar lukt het je qua werk en vrienden daar, perfect. Dat zou mij niet lukken en dus is het geen optie.
de reden dat ik je kostenargument een non-issue vind is vooral de beperkte impact. Prima als de boodschappen en brandstof in Duitsland 10 hele procenten goedkoper zijn. Wij geven als gezin daar totaal ~700-800 per maand aan uit. Zou dus 80 euro schelen in jouw paradijs der rust en lage kosten....Mij niet bellen, dat verschil is verwaarloosbaar.
Ik heb alleen gezegd dat je in de Randstad voor 750k een starterswoning van 105m2 hebt met een coffeeshop en een cafe als buren gelegen aan een drukke weg en je richting de Achterhoek voor dat geld een vrijstaand huis van 350m2 met 1000m2 grond hebt. Dat dat voor mij een no-brainer is...
Alle andere zaken, over kosten, voorzieningen en weet ik veel zijn er vervolgens door anderen bijgetrokken, waarop ik dan weer reageer.
In je post doe je nu weer net alsof ik perse aan het doordrukken ben dat de Achterhoek de enige goede plek is om te wonen en dat ik allerlei argumenten aan het verzinnen ben om dat onomstotelijk te bewijzen.

Snap je dat ik reageer op iemand die komt met een berekening dat wonen in de Randstad goedkoper is ivm 144 maandelijkse besparing door reistijd? En dat ik aangeef dat ik dat onzin vindt omdat je de woningen niet kunt vergelijken, en dat zaken als boodschappen en brandstof hier ook goedkoper te krijgen zijn.
Ga alsjeblieft in de Randstad wonen als je dat wilt, of niet, en koop dan elders wat. Wat maakt mij dat nu uit. Je hoeft t mij niet te verdedigen, ik geef alleen aan waarom dat voor mij persoonlijk niet werkt en voor de rest reageer ik louter op anderen.
Ik snap niet hoe je het nu voor elkaar krijgt mij te vragen te stoppen met een discussie die ik in zijn geheel niet aan het voeren ben.
Laten we hier alsjeblieft mee stoppen haha. Verspilde moeite verder
[ Voor 20% gewijzigd door DutchManticore op 17-04-2024 23:15 ]
Je reageert hier niet op mijn bericht maar spreekt mij er wel op aan. Ik heb niet beweerd dat men ergens moet wonen (Randstad of ergens anders). Ik heb alleen aangeven met een simpele berekening dat wonen in de randstad in sommige situaties minder duur is dan wat mensen denken.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:06:
[...]
We praten echt totaal langs elkaar op. Jullie zijn alleen maar bezig met het verdedigen van wel of niet voorkeur hebben voor de Achterhoek of de Randstad.
Ik heb alleen gezegd dat je in de Randstad voor 750k een starterswoning van 105m2 hebt met een coffeeshop en een cafe als buren gelegen aan een drukke weg en je richting de Achterhoek voor dat geld een vrijstaand huis van 350m2 met 1000m2 grond hebt. Dat dat voor mij een no-brainer is...
Alle andere zaken, over kosten, voorzieningen en weet ik veel zijn er vervolgens door anderen bijgetrokken, waarop ik dan weer reageer.
In je post doe je nu weer net alsof ik perse aan het doordrukken ben dat de Achterhoek de enige goede plek is om te wonen en dat ik allerlei argumenten aan het verzinnen ben om dat onomstotelijk te bewijzen.![]()
Snap je dat ik reageer op iemand die komt met een berekening dat wonen in de Randstad goedkoper is ivm 144 maandelijkse besparing door reistijd? En dat ik aangeef dat ik dat onzin vindt omdat je de woningen niet kunt vergelijken, en dat zaken als boodschappen en brandstof hier ook goedkoper te krijgen zijn.
Ga alsjeblieft in de Randstad wonen als je dat wilt, of niet, en koop dan elders wat. Wat maakt mij dat nu uit. Je hoeft t mij niet te verdedigen, ik geef alleen aan waarom dat voor mij persoonlijk niet werkt en voor de rest reageer ik louter op anderen.
Ik snap niet hoe je het nu voor elkaar krijgt mij te vragen te stoppen met een discussie die ik in zijn geheel niet aan het voeren ben.
Je hebt bijvoorbeeld ook van die mensen die zich rijk rekenen met boodschappen in Duitsland doen maar even alle voordelen van boodschappen in Nederland doen tellen als 0 waarde (afgezien van het feit dat de besparing sowieso al niet schok wekkend groot is zoals iemand hierboven al aangaf).
Zo heb je ook van die mensen die zich rijk rekenen door buiten de randstad te wonen. Prima als iemand daar wel of niet voor kiest (ik heb zelf 25 jaar in één van de vijf grootste steden van NL gewoond en ik woon nu bewust in een minder grote stad). Ik ken de voor en nadelen van beide zowel financieel als beleving vlak. Maar als iemand mij gaat vertellen dat hij X bespaart omdat de woningprijs Y lager is dan vind ik de nuancering van reiskosten (en tijd) wel op zijn plaats.
En begrijp mij niet verkeerd ik heb ook liever die woning van van 350m2 in plaats van de woning in de straat met een coffeeshop. Maar stel iemand zou beide woningen even leuk vinden en rekening houdend met de reiskosten is de woning in Amsterdam onder aan de streep goedkoper voor hem dan is het toch logisch dat hij daar voor kiest?? Of ben ik dom?
Ik vind het op zich wel een interessant gegeven. Er is dus een deel van het land dat, met de huidige verbindingen, op iets meer dan een uur reisafstand van Amsterdam ligt. Dat wordt door veel mensen als te ver gezien. Tegelijk is die reistijd niet heel veel meer dan een stad zoals Lelystad. Wat door best wat mensen toch als welliswaar een niet ideale, maar toch wel reële optie wordt gezien.
Ik denk dat er dus best potentie is om met een flinke upgrade in de verbindingen zo'n gebied op kortere reisafstand en daardoor toch voor meer mensen aantrekkelijk te maken. Even een heel simpele bierviltje berekening, het gaat om een afstand van ongeveer 120 km. Als je ziet dat in Engeland de hogesnelheidstrein de reis van bijvoorbeeld Londen naar Birmingham, zo'n 175 km, in 1 uur en 5 minuten aflegt, en in Duitsland de ICE van Neurenberg naar Munchen ongeveer de zelfde afstand in de zelfde tijd, dan is er op dat traject van de Achterhoek naar de randstad nog een hoop winst te behalen. Uiteraard vergt dat wel een hoop investeringen in de infrastructuur. Maar er rijdt al een ICE naar Amsterdam, langs Zevenaar. Alleen rijdt die trein op zulk traag spoor dat je niet echt van een hogesnelheidstrein kunt spreken. Als je hier een echte hogesnelheidslijn van maakt, dan geeft dat winst voor zowel de internationale verbinding als de nationale verbinding tussen Oost en West.
Ik denk dat er dus best potentie is om met een flinke upgrade in de verbindingen zo'n gebied op kortere reisafstand en daardoor toch voor meer mensen aantrekkelijk te maken. Even een heel simpele bierviltje berekening, het gaat om een afstand van ongeveer 120 km. Als je ziet dat in Engeland de hogesnelheidstrein de reis van bijvoorbeeld Londen naar Birmingham, zo'n 175 km, in 1 uur en 5 minuten aflegt, en in Duitsland de ICE van Neurenberg naar Munchen ongeveer de zelfde afstand in de zelfde tijd, dan is er op dat traject van de Achterhoek naar de randstad nog een hoop winst te behalen. Uiteraard vergt dat wel een hoop investeringen in de infrastructuur. Maar er rijdt al een ICE naar Amsterdam, langs Zevenaar. Alleen rijdt die trein op zulk traag spoor dat je niet echt van een hogesnelheidstrein kunt spreken. Als je hier een echte hogesnelheidslijn van maakt, dan geeft dat winst voor zowel de internationale verbinding als de nationale verbinding tussen Oost en West.
Iets compleets anders, ben je nog blij met de verkoop van je woning? Destijd was het de absolute piek. Maar zo te zien gaan we de komende jaren niks anders zien dan ieder jaar een piek.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:06:
[...]
Lange tekst muur wat teveel leespijn oplevert vroeg in de ochtend
[ Voor 6% gewijzigd door Grunwold op 18-04-2024 07:35 ]
Die afstand is in bepaalde sectoren al groter, zie dit onderzoek van het CBS:Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 00:10:
Ik denk dat er dus best potentie is om met een flinke upgrade in de verbindingen zo'n gebied op kortere reisafstand en daardoor toch voor meer mensen aantrekkelijk te maken.
Besef dat 'wij' veelal de luxe hebben thuis te werken met flexibele werktijden, bij een locatie en tijdgebonden praktisch beroep is betrouwbaarheid van de verbinding veel belangrijker. Ik kan tussen 8 en 10 binnen komen lopen, dan is die file of treinuitval hinderlijk maar niet zo problematisch als in het onderwijs of de zorg.Thuiswerkers wonen kwartier verder van werk
De enkele reistijd van de woning van werknemers naar het vaste adres van hun werkgever was in 2023 naar eigen zeggen gemiddeld 32 minuten. Mensen die thuiswerken zijn, als ze naar hun werk gaan, gemiddeld een kwartier langer onderweg dan werknemers die niet thuiswerken. Het wegvallen van de reistijd of reiskosten is dan ook voor de helft van de thuiswerkers een belangrijke reden om thuis te werken.
In hoeverre werknemers wel of niet thuiswerken, hangt sterk samen met de benodigde reistijd naar het werk. Binnen de groep werknemers met een relatief korte reistijd (enkele reis van maximaal 20 minuten) werkt het merendeel niet thuis. Bij een gemiddelde reistijd van 21 tot en met 30 minuten is de verhouding thuis-/locatiewerkers vrijwel gelijk. Met een reistijd van boven de 30 minuten werkt een meerderheid van de werknemers weleens thuis.
Binnenkort weer legaal 130 rijden kan op langere afstanden schelen, OV naar het buitengebied sowieso geen snelle (< 1 uur) optie.
He will die on that hill.Grunwold schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:35:
[...]
Iets compleets anders, ben je nog blij met de verkoop van je woning? Destijd was het de absolute piek. Maar zo te zien gaan we de komende jaren niks anders zien dan ieder jaar een piek.
Ik denk dat heel veel mensen simpelweg niet in het oosten willen wonen. Als je sociale omgeving (nog los van werk) in plaats X is dan is het vaak helemaal niet logisch om op een uur rijden van familie en vrienden te gaan wonen, als je gewend bent om met de fiets of een korte autorit naar ouders/vrienden te gaan.Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 00:10:
Ik vind het op zich wel een interessant gegeven. Er is dus een deel van het land dat, met de huidige verbindingen, op iets meer dan een uur reisafstand van Amsterdam ligt. Dat wordt door veel mensen als te ver gezien. Tegelijk is die reistijd niet heel veel meer dan een stad zoals Lelystad. Wat door best wat mensen toch als welliswaar een niet ideale, maar toch wel reële optie wordt gezien.
Een (buitendienst) collega is 5 jaar geleden van Amsterdam naar een grote woonboerderij in het oosten verhuisd. Die is nu weer terug verhuisd naar een appartement in Amsterdam toen hij kleinkinderen kreeg.. Die heeft dus heel bewust de stap gemaakt van 350m2 woonoppervlakte in een groene omgeving naar 100m2 in Amsterdam!
Daarbij is de prijsstijging historisch gezien in dergelijke gebieden lager:
/f/image/yZ3ne4s71mIWjkFLFR3uwcra.png?f=fotoalbum_medium)
Ulft vergeleken met het gemiddelde in NL (prijs per m2):
2017: 1.674 vs 2.378 = 704
2023: 2.742 vs 3.838 = 1.096
Met andere woorden, iemand die in 2017 in Ulft een woning kocht zag een veel lagere woningstijging dan gemiddeld in NL, dat verschil is nog groter met steden nabij de 4 grote steden.
Wat opvalt: zelfs thuiswerken heeft blijkbaar geen impact gehad.
[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2024 08:44 ]
Ja hoor. En om de redenen die ik al 50x genoemd heb. Label G, 75k aan dak herstel werkzaamheden niet hoeven betalen, nul isolatie aanwezig. Niet om vervelend te doen maar dit soort huizen pakken ook nu niet meer de hoofdprijs, noch zijn ze makkelijk te verkopen.Grunwold schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:35:
[...]
Iets compleets anders, ben je nog blij met de verkoop van je woning? Destijd was het de absolute piek. Maar zo te zien gaan we de komende jaren niks anders zien dan ieder jaar een piek.
En komende jaren niks anders dan ieder jaar een piek? Dat lijkt me erg sterk. De financieringsruimte is gewoon niet oneindig.
De Nederlandse ambtenarij maakt een enorme bende van het beleid en dat zorgt ervoor dat prijzen flink hoog blijven, centrale banken maken er nog steeds een bende van door te weigeren de economie te laten afremmen waardoor we nog steeds geen breed voelbare economische tegenwind ervaren.
Zodra vooral die tweede veranderd, is het klaar.
Dat geld even goed de andere kant op natuurlijk. Jij redeneert vanuit iemand die in de randstad woont maar voor iemand die in het oosten/zuiden/noorden woont is dat natuurlijk even geldig.Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:30:
[...]
Ik denk dat heel veel mensen simpelweg niet in het oosten willen wonen. Als je sociale omgeving (nog los van werk) in plaats X is dan is het vaak helemaal niet logisch om op een uur rijden van familie en vrienden te gaan wonen, als je gewend bent om met de fiets of een korte autorit naar ouders/vrienden te gaan.
Die willen ook niet 1-2uur rijden van familie gaan wonen alleen is daar vaak weinig keuze omdat heel veel werkgevers in de randstad zitten.
Voor veel mensen is in de randstad werken niet echt een keuze maar noodzaak dus ook in de randstad wonen word daarmee snel iets wat je min of meer gedwongen doet. Kijk maar naar waar de files staan, zelfs met een 5baans weg staat het nog regelmatig vol tussen utrecht en amsterdam. Terwijl 2 baans snelwegen elders gewoon goed doorrijden.
Uiteraard. Maar het ging hier om verhuizen van de randstad naar een buitengebied, omdat je daar een woonboerderij hebt van 350m2 vs een 105m2 appartement.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:40:
[...]
Dat geld even goed de andere kant op natuurlijk. Jij redeneert vanuit iemand die in de randstad woont maar voor iemand die in het oosten/zuiden/noorden woont is dat natuurlijk even geldig.
Die willen ook niet 1-2uur rijden van familie gaan wonen alleen is daar vaak weinig keuze omdat heel veel werkgevers in de randstad zitten.
Voor veel mensen is in de randstad werken niet echt een keuze maar noodzaak dus ook in de randstad wonen word daarmee snel iets wat je min of meer gedwongen doet. Kijk maar naar waar de files staan, zelfs met een 5baans weg staat het nog regelmatig vol tussen utrecht en amsterdam. Terwijl 2 baans snelwegen elders gewoon goed doorrijden.
[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2024 08:45 ]
Volgens mij gaat het er voornamelijk om de keuze voor een woning in de randstad vs een woning buiten de randstad.Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:41:
[...]
Uiteraard. Maar het ging hier om verhuizen van de randstad naar een buitengebied.
Voor mensen die in het oosten wonen is er geen enkele reden om naar de randstad te gaan.
En natuurlijk geld voor alles als je het niet kan betalen moet je met minder genoegen nemen. Als je het niet kan betalen in de randstad iets te kopen zal je buiten de randstad moeten gaan wonen.
Overigens voordat je 1uur reizen van alles af woont ( wat je natuurlijk gaat rekenen buiten de spits ) heb je best een groot deel van Nederland gehad. Dat is een cirkel die zo ongeveer breda, den bosch, arnhem,zwolle aanraakt. Niet helemaal maar de kleine plaatjes waar het precies 1 uur word kent niemand en het gaat om het idee.
Hmm ik heb nog nooit in mijn leven mijn "waar ga ik wonen" keuze laten afhangen van waar mijn familie woont. Geloof niet dat ik daar de enige in ben. Werk en "faciliteiten" die voor mij belangrijk zijn, dat waren/zijn de grootste redenen om ergens te gaan wonen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:40:
[...]
Dat geld even goed de andere kant op natuurlijk. Jij redeneert vanuit iemand die in de randstad woont maar voor iemand die in het oosten/zuiden/noorden woont is dat natuurlijk even geldig.
Los daarvan, mijn schoonouders komen uit Canada, die moeten altijd hard lachen om klagende Nederlanders en reisafstanden.... dat relativeert ook wel weer.
Dat geld dan ook gewoon 2 kanten op he. Veel mensen hier geven het als argument waarom mensen uit de randstad niet buiten de randstad kunnen gaan wonen.olafmol schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:52:
[...]
Hmm ik heb nog nooit in mijn leven mijn "waar ga ik wonen" keuze laten afhangen van waar mijn familie woont. Geloof niet dat ik daar de enige in ben. Werk en "faciliteiten" die voor mij belangrijk zijn, dat waren/zijn de grootste redenen om ergens te gaan wonen.
Los daarvan, mijn schoonouders komen uit Canada, die moeten altijd hard lachen om klagende Nederlanders en reisafstanden.... dat relativeert ook wel weer.
Als je kinderen wilt/hebt is het natuurlijk wel erg handig als je ouders in de buurt wonen voor oppas. Voor jonge ouders waarschijnlijk belangrijker dan een kroeg op korte afstand.
En ja de afstanden hier zijn vaak erg klein. Maar goed dat geef ik toch ook al aan 1 uur vanaf amsterdam is zo ongeveer 50% van nederland.
offtopic: dat is ook altijd grappig in de EV discussie, want 400km afstand per dag word al een uitdaging om op te maken als je in nederland woont en werkt
Ik heb ook (veel) familie in Canada wonen , en die wonen juist allemaal dicht bij elkaar.olafmol schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:52:
[...]
Hmm ik heb nog nooit in mijn leven mijn "waar ga ik wonen" keuze laten afhangen van waar mijn familie woont. Geloof niet dat ik daar de enige in ben. Werk en "faciliteiten" die voor mij belangrijk zijn, dat waren/zijn de grootste redenen om ergens te gaan wonen.
Canada is een enorm groot land, maar de meeste mensen wonen in een relatief klein gebied.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2024 09:13 ]
De hamvraag is dan, heb jij 750k te besteden aan een woning? Als dit niet zo is, dan zijn jouw persoonlijke voorkeuren niet relevant voor de woningmarkt. Dan is je voorkeur gebaseerd op what-if.DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 23:06:
[...]
We praten echt totaal langs elkaar op. Jullie zijn alleen maar bezig met het verdedigen van wel of niet voorkeur hebben voor de Achterhoek of de Randstad.
In je post doe je nu weer net alsof ik perse aan het doordrukken ben dat de Achterhoek de enige goede plek is om te wonen en dat ik allerlei argumenten aan het verzinnen ben om dat onomstotelijk te bewijzen.![]()
Laten we hier alsjeblieft mee stoppen haha. Verspilde moeite verder
Voor mij zou dit hetzelfde zijn als: ik heb liever een Rolls Roys dan een Ferrari voor 500k, want een RR is veel ruimer en groter dus meer waar voor mijn geld.
De praktijk is dat Ferrari meer verkoopt, omdat mensen die dit te besteden hebben of influencers/voetballer zijn, of de mid-life crisis leeftijd hebben bereikt en dus de ruimte niet meer nodig hebben om hun kinderen in te vervoeren. Dus wat ik wil is vrij irrelevant.
Het maakt helemaal niets uit, als je het bedrag 400k maakt krijg je in de randstad ook gewoon veel minder woning dan daarbuiten. Persoonlijke voorkeuren hebben wel iets met de markt te maken aangezien het voor hem daardoor makkelijk word om de woning te scoren die hij wilt hebben. Er is niet 1 woningmarkt in nederland en de enige ontwikkelingen zijn tussen de verschillende markten in gebaseerd op persoonlijke voorkeuren.Z___Z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:10:
[...]
De hamvraag is dan, heb jij 750k te besteden aan een woning? Als dit niet zo is, dan zijn jouw persoonlijke voorkeuren niet relevant voor de woningmarkt. Dan is je voorkeur gebaseerd op what-if.
Voor mij zou dit hetzelfde zijn als: ik heb liever een Rolls Roys dan een Ferrari voor 500k, want een RR is veel ruimer en groter dus meer waar voor mijn geld.
De praktijk is dat Ferrari meer verkoopt, omdat mensen die dit te besteden hebben of influencers/voetballer zijn, of de mid-life crisis leeftijd hebben bereikt en dus de ruimte niet meer nodig hebben om hun kinderen in te vervoeren. Dus wat ik wil is vrij irrelevant.
Als ineens een groot deel van de randstedelingen besluite dat ze best 30min in de auto kunnen zitten of minder voorzieningen nodig hebben maar dat ze wel groter willen wonen dan gaat dat de markt in de randstad beinvloeden door minder vraag en de markt buiten de randstad beinvloeden door meer vraag.
Wel leuk dat we nu compleet offtopic bezig zijn over voorkeuren waar mensen willen wonen.
'Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 08:30:
[...]
Ik denk dat heel veel mensen simpelweg niet in het oosten willen wonen. Als je sociale omgeving (nog los van werk) in plaats X is dan is het vaak helemaal niet logisch om op een uur rijden van familie en vrienden te gaan wonen, als je gewend bent om met de fiets of een korte autorit naar ouders/vrienden te gaan.
Uiteraard is dat voor een groep zo. Daar moet je je dan ook totaal niet op richten. Veel nuttiger is het om je te richten op de groep mensen die wél buiten de stad en/of op meer afstand van vrienden en familie willen wonen. Dat is ook een flinke groep.
Je gaat even voorbij aan het feit dat heel veel mensen natuurlijk niet in de randstad wonen. Dus voor die mensen geld dat ze gewoon in plaats X willen blijven wonen die toevallig in het oosten of ergens anders is.Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:23:
[...]
'
Uiteraard is dat voor een groep zo. Daar moet je je dan ook totaal niet op richten. Veel nuttiger is het om je te richten op de groep mensen die wél buiten de stad en/of op meer afstand van vrienden en familie willen wonen. Dat is ook een flinke groep.
Mensen lijken hier te vergeten dat er buiten de randstad ook nog een groot stuk nederland is waar ongeveer 50% van de bevolking woont.
Daar ga ik helemaal niet aan voorbij. Het maakt toch voor deze redenering niet uit of die plaats X een stad in de randstad is of een plaats in het oosten of ergens anders? In beide gevallen zul je die mensen niet blij maken met een woning op een halfuur reistijd. Dus zul je je daar niet op moeten richten.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:26:
[...]
Je gaat even voorbij aan het feit dat heel veel mensen natuurlijk niet in de randstad wonen. Dus voor die mensen geld dat ze gewoon in plaats X willen blijven wonen die toevallig in het oosten of ergens anders is.
Mensen lijken hier te vergeten dat er buiten de randstad ook nog een groot stuk nederland is waar ongeveer 50% van de bevolking woont.
Je kunt je beter richten op de groep mensen die het wél prima vinden om op wat reisafstand te zitten.
Heb je gemist dat ik een paar posts terug meld dat ik voor 875k gebudgetteerd aan het bouwen ben op een perceel van 5600m2?Z___Z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:10:
[...]
De hamvraag is dan, heb jij 750k te besteden aan een woning? Als dit niet zo is, dan zijn jouw persoonlijke voorkeuren niet relevant voor de woningmarkt. Dan is je voorkeur gebaseerd op what-if.
En het is verder absoluut niet waar wat je zegt. Ook als je voor lagere bedragen gaat vergelijken krijg je buiten de Randstad veel meer huis voor je geld.
Het probleem is dat veel mensen van buiten de randstad min of meer gedwongen worden of veel te reizen of in de randstad te gaan wonen. Als je dat oplost dan los je meteen een deel van de vraag naar woningen in de randstad op. En meteen een groot deel van het file, Co2, stikstof probleem als bijvangst.Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:34:
[...]
Daar ga ik helemaal niet aan voorbij. Het maakt toch voor deze redenering niet uit of die plaats X een stad in de randstad is of een plaats in het oosten of ergens anders? In beide gevallen zul je die mensen niet blij maken met een woning op een halfuur reistijd. Dus zul je je daar niet op moeten richten.
Je kunt je beter richten op de groep mensen die het wél prima vinden om op wat reisafstand te zitten.
Of je blijft je focussen op het huidige probleem in stand houden en vergroten wat we al 10jaar doen. De files worden groter, de Co2 uitstoot word groter, huren en kopen in de randstad word onbetaalbaar.
Als je dezelfde oplossing keer op keer blijft proberen krijg je dezelfde uitkomst.
Of gewoon een huis, voor 300k zal je in de randstad niet heel veel meer kopen.DutchManticore schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:39:
En het is verder absoluut niet waar wat je zegt. Ook als je voor lagere bedragen gaat vergelijken krijg je buiten de Randstad veel meer huis voor je geld.
Mooie parkeerplaats in het centrum moet lukkenShadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
[...]
Of gewoon een huis, voor 300k zal je in de randstad niet heel veel meer kopen.
In Utrecht amper tot niet in ieder geval, hooguit kleinere appartementjes en oude flats... Maar een flat van 70m2 oid in niet eens topbuurten gaan hier al richting de 4 ton.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
[...]
Of gewoon een huis, voor 300k zal je in de randstad niet heel veel meer kopen.
Er is een groot verschil tussen topbuurten in Amsterdam of Utrecht en de spreekwoordelijke Achterhoek, genoeg (relatief) betaalbare plekken op 30 auto-minuten van grote steden in de Randstad.m0ridin schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:26:
In Utrecht amper tot niet in ieder geval, hooguit kleinere appartementjes en oude flats... Maar een flat van 70m2 oid in niet eens topbuurten gaan hier al richting de 4 ton.
Doet me denken aan iemand die ik ooit sprak in de trein: die ging van Beilen (Hijken) naar Amsterdam Zuid, elke dag.Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 00:10:
Maar dat zijn de uitzonderingen. Mensen hebben helemaal geen zin om zo ver te reizen voor werk, nog afgezien van het al eerder aangestipte sociale kringetje.
Maar je zou inderdaad in betere verbindingen kunnen investeren. De door jouw genoemde HSL Oost is al jaren terug afgeschoten.... Maar voor de spoorlijn Lelystad - Groningen wordt dat argument (wonen in Leek, werken in Amsterdam) ook wel weer van stal gehaald.
Ik heb zelf rond COVID en als overtuigd thuiswerker wel eens geloofd in die beweging vanuit het westen naar het noorden. Totdat ik me realiseerde dat ook het Noorden die woningen helemaal niet heeft. Afgezien van wat pensionadas die verbouwde boerderijtjes gaan kopen hebben we ook in Groningen / Friesland / Drenthe onvoldoende woningen.
De gemiddelde werkende mens in Groningen/Friesland/Drenthe werkt gewoon in Groningen/Friesland/Drenthe. Mensen gaan niet vanuit hun vrijstaande woning van 450k in het pittoreske Vries met de auto of OV naar Utrecht of Amsterdam.
Dus het geld dat je in peperdure infra steekt zou je ook kunnen besteden aan meer woningbouw in de Randstad. Waarom niet, volbouwen die hap.
Alternatief is, dat is ook al 100x benoemd in dit topic, meer werkgelegenheid naar buiten de Randstad verplaatsen. Maar dat zie ik niet gebeuren
True, zou dit al lang allemaal geen topbuurten meer noemen alleen hoorhoevenpe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:43:
[...]
Er is een groot verschil tussen topbuurten in Amsterdam of Utrecht en de spreekwoordelijke Achterhoek, genoeg (relatief) betaalbare plekken op 30 auto-minuten van grote steden in de Randstad.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook neig naar vertrekken uit de grote stad en meer naar het oosten zou willen gaan, niet op dit moment nog ivm werk en (oudere) ouder, maar met een paar jaar...
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd, maar het lijkt het lijkt niet echt tot je door te dringen. Maar waarom denk je dat metropolen wereldwijd zo aantrekkelijk zijn? En dat zowel mensen als bedrijven zich daar willen vestigen.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
[...]
Het probleem is dat veel mensen van buiten de randstad min of meer gedwongen worden of veel te reizen of in de randstad te gaan wonen. Als je dat oplost dan los je meteen een deel van de vraag naar woningen in de randstad op. En meteen een groot deel van het file, Co2, stikstof probleem als bijvangst.
Of je blijft je focussen op het huidige probleem in stand houden en vergroten wat we al 10jaar doen. De files worden groter, de Co2 uitstoot word groter, huren en kopen in de randstad word onbetaalbaar.
Als je dezelfde oplossing keer op keer blijft proberen krijg je dezelfde uitkomst.
Heel misschien is de metropool gewoon de meest efficiënte configuratie qua ruimtelijke inrichting, en daarmee ook de inrichting met de minste files, minste Co2 uitstoot etc. Nu zijn zowel de meeste mensen als de meeste bedrijven geconcentreerd in een kleine regio waardoor ze een beperkte afstand moeten overbruggen. Stel je eens voor als iedereen door het hele land is gedistribueerd, en mensen uit Groningen in Maastricht moeten werken, en daarna voor klantbezoeken na alle uithoeken van Nederland moeten rijden...
Juist het idee dat mensen uit groningen en maastricht in amsterdam moeten werken is natuurlijk gewoon gestoord. Je kan veel beter mensen uit groningen in groningen laten werken en mensen uit maastricht in limburg.Hielko schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:49:
Heel misschien is de metropool gewoon de meest efficiënte configuratie qua ruimtelijke inrichting, en daarmee ook de inrichting met de minste files, minste Co2 uitstoot etc. Nu zijn zowel de meeste mensen als de meeste bedrijven geconcentreerd in een kleine regio waardoor ze een beperkte afstand moeten overbruggen. Stel je eens voor als iedereen door het hele land is gedistribueerd, en mensen uit Groningen in Maastricht moeten werken, en daarna voor klantbezoeken na alle uithoeken van Nederland moeten rijden...
Wereldwijd trekken mensen uit metropolen weg omdat ze gewoon te duur zijn om in te wonen. Minste files? New York als eens gezien, San-fransisco? Als eens geprobeerd met de auto door amsterdam te gaan? Veel gedoe veel files. Het zorgt eerder voor meer als minder files, want er is juist geen ruimte voor die auto's.
Als jij graag alles bij het huidige wilt laten kan dat hoor, maar dan niet klagen dat er geen woningen zijn in de randstad en dat bepaalde beroepen gewoon niet beschikbaar meer zijn. Tja dan ga je met je kinderen maar gewoon 15km buiten de randstad naar de basisschool is ook geen probleem toch.
Als we niets willen veranderen omdat het niet nodig is dan is er blijkbaar geen probleem.
Mensen trekken naar steden toe omdat er meer werk is, en dat veroorzaakt alle problemen, dat deed het in de middeleeuwen al en dat doet het nu nog. Gelukkig hebben we nu wat meer mobiliteit zodat mensen ook buiten de steden kunnen wonen en er toch kunnen werken. Voor beroepen waar je thuis kan werken is het minder een probleem, voor beroepen die je on-site moet doen zijn er vaak in de regio wel alternatieven te vinden.
De enige reden waarom steden kunnen bestaan is omdat we zo veel efficienter zijn "globaal gezien" in het verbouwen van voedsel waardoor er heel veel overschotten zijn. Zodra dat wegvalt krijg je in steden gewoon grote problemen.
[ Voor 5% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-04-2024 11:02 ]
Nu ga je er vanuit dat zoveel mogelijk mensen een doel op zich is. Minder mensen geeft minder uitstoot, meer ruimte, minder files, aangenamer, meer natuur, goedkopere woningen, en ga zo maar door...Hielko schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:49:
[...]
Ik heb het volgens mij al eerder gezegd, maar het lijkt het lijkt niet echt tot je door te dringen. Maar waarom denk je dat metropolen wereldwijd zo aantrekkelijk zijn? En dat zowel mensen als bedrijven zich daar willen vestigen.
[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 18-04-2024 10:59 ]
Economische groei eist echter een groei van omzet, waardoor je een grotere afzetmarkt nodig hebt.RemcoDelft schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:57:
[...]
Nu ga je er vanuit dat zoveel mogelijk mensen een doel op zich is. Minder mensen geeft minder uitstoot, meer ruimte, minder files, aangenamer, meer natuur, goedkopere woningen, en ga zo maar door...
Uiteindelijk is onze huidige samenleven gebaseerd op het idee van oneindige groei, en dat kan alleen met een oneindige groei in bevolking.
Sure, dat klinkt leuk op papier, maar probeer het eens te visualiseren. Ieder bedrijf en ieder persoon heeft connecties met andere bedrijven en andere personen. Een bedrijf in de randstad kan je zien als een punt met allemaal lijnen die de connecties (en ruwweg reistijden) representeren naar klanten/toeleveranciers en werknemers. Als jij dat bedrijf wegsleept uit de randstad dan worden voor dat bedrijf alle lijntjes natuurlijk ineens heel erg lang. Dan kan je zeggen, persoon moet mee verhuizen, en dan maar je sommige van die lijnen weer korter, maar dat persoon heeft ook weer allerlei connecties met bedrijven en personen die je dan weer uitrekt. Dan zitten ze weer te ver van toeleveranciers, moeten die ook mee verhuizen? En uiteindelijk recreeer je weer een metropool, omdat als iedereen gewoon dicht bij elkaar zit dat voor iedereen efficienter is.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:57:
[...]
Juist het idee dat mensen uit groningen en maastricht in amsterdam moeten werken is natuurlijk gewoon gestoord. Je kan veel beter mensen uit groningen in groningen laten werken en mensen uit maastricht in limburg.
Misschien is er gewoon geen simpele oplossing. Makkelijk om vanaf de bureaustoel als communistische centrale planner wat wilde ideeen te opperen, maar je gaat voorbij aan de realiteit dat bedrijven en mensen als een groep heel goed in staat zijn om een optimale vestigingsplek te kiezen. Alleen dat past niet in je sprookje.Wereldwijd trekken mensen uit metropolen weg omdat ze gewoon te duur zijn om in te wonen. Minste files? New York als eens gezien, San-fransisco? Als eens geprobeerd met de auto door amsterdam te gaan? Veel gedoe veel files. Het zorgt eerder voor meer als minder files, want er is juist geen ruimte voor die auto's.
Als jij graag alles bij het huidige wilt laten kan dat hoor, maar dan niet klagen dat er geen woningen zijn in de randstad en dat bepaalde beroepen gewoon niet beschikbaar meer zijn. Tja dan ga je met je kinderen maar gewoon 15km buiten de randstad naar de basisschool is ook geen probleem toch.
Als we niets willen veranderen omdat het niet nodig is dan is er blijkbaar geen probleem.
Bij alles zijn er randverschijnselen die niet positief zijn, maar dat geldt net zo goed voor jouw "oplossingen". Kan je überhaupt kwantificeren wat de negatieve impact is op Nederland qua economie, werkgelegenheid, levensstandaard etc als men helemaal verspreid door het land zou wonen en werken?Mensen trekken naar steden toe omdat er meer werk is, en dat veroorzaakt alle problemen, dat deed het in de middeleeuwen al en dat doet het nu nog. Gelukkig hebben we nu wat meer mobiliteit zodat mensen ook buiten de steden kunnen wonen en er toch kunnen werken. Voor beroepen waar je thuis kan werken is het minder een probleem, voor beroepen die je on-site moet doen zijn er vaak in de regio wel alternatieven te vinden.
Grappig dat het bij bepaalde takken geen enkel probleem is om een vestiging in india te nemen, of elk willekeurig ander land en daarmee samen te werken. Maar dat het onmogelijk is om een vestiging in het oosten of noorden van het land te openen. Terwijl er best veel mensen van die gebieden elke dag naar de randstad gaan voor werk.Hielko schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:11:
[...]
Sure, dat klinkt leuk op papier, maar probeer het eens te visualiseren. Ieder bedrijf en ieder persoon heeft connecties met andere bedrijven en andere personen. Een bedrijf in de randstad kan je zien als een punt met allemaal lijnen die de connecties (en ruwweg reistijden) representeren naar klanten/toeleveranciers en werknemers. Als jij dat bedrijf wegsleept uit de randstad dan worden voor dat bedrijf alle lijntjes natuurlijk ineens heel erg lang. Dan kan je zeggen, persoon moet mee verhuizen, en dan maar je sommige van die lijnen weer korter, maar dat persoon heeft ook weer allerlei connecties met bedrijven en personen die je dan weer uitrekt. Dan zitten ze weer te ver van toeleveranciers, moeten die ook mee verhuizen? En uiteindelijk recreeer je weer een metropool, omdat als iedereen gewoon dicht bij elkaar zit dat voor iedereen efficienter is.
Zeker voor de meer digitale bedrijven waarbij het helemaal niet uitmaakt waar je bedrijf zich bevind voor je klanten maakt het ook niet uit waar je vestiging zit.
Een bedrijf als ASML is daar al voorzichtig mee bezig door bepaald werk te outsourcen naar andere bedrijven in de regio dus zou niet heel vreemd zijn als die straks gewoon dingen outsourcen naar teams die 50km verderop zitten.
Jou idee dat iedereen die bij die bedrijven werkt in de randstad woont klopt gewoon niet, files zijn het bewijs dat er heel veel mensen van buiten de randstad moeten komen.
Hoe zie je dat voor je dan? Het is bij iedereen bekend dat de huizenprijzen in Ulft veel lager liggen, toch staat die woning al een half jaar te koop en is al flink gezakt in vraagprijs.Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:23:
[...]
'
Terwijl tussenwoningen van dezelfde prijs in de (rand)stad als warme broodjes gaan... Zelfs met de huidige rente van 3,5-4% !! Omgerekend naar maandlasten is het absurd, desondanks staan mensen ervoor in de rij.
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2024 12:48 ]
En als het voor die bedrijven dan daadwerkelijk aantrekkelijker is om niet in de randstad te zitten, dan zullen ze zelf die afweging kunnen maken.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:23:
[...]
Grappig dat het bij bepaalde takken geen enkel probleem is om een vestiging in india te nemen, of elk willekeurig ander land en daarmee samen te werken. Maar dat het onmogelijk is om een vestiging in het oosten of noorden van het land te openen. Terwijl er best veel mensen van die gebieden elke dag naar de randstad gaan voor werk.
Zeker voor de meer digitale bedrijven waarbij het helemaal niet uitmaakt waar je bedrijf zich bevind voor je klanten maakt het ook niet uit waar je vestiging zit.
En waar denk je dan dat ze komen te zitten. Gokje; een buitenlandse metropool die nog groter is dan de randstad...Een bedrijf als ASML is daar al voorzichtig mee bezig door bepaald werk te outsourcen naar andere bedrijven in de regio dus zou niet heel vreemd zijn als die straks gewoon dingen outsourcen naar teams die 50km verderop zitten.
Ja, maar dat is geen bewijs dat de huidige concentratie niet optimaal is. Je hebt files ONDANKS het feit dat 8 miljoen mensen in de randstad wonen en over het algemeen relatief dicht bij hun werk.Jou idee dat iedereen die bij die bedrijven werkt in de randstad woont klopt gewoon niet, files zijn het bewijs dat er heel veel mensen van buiten de randstad moeten komen.
Als jij in Groningen, Limburg of de Achterhoek ook voor 50 cent per spreekwoordelijk uur wilt werken zal het best storm lopen...Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:23:
Grappig dat het bij bepaalde takken geen enkel probleem is om een vestiging in india te nemen, of elk willekeurig ander land en daarmee samen te werken. Maar dat het onmogelijk is om een vestiging in het oosten of noorden van het land te openen. Terwijl er best veel mensen van die gebieden elke dag naar de randstad gaan voor werk.
De uittocht van metropolen is alweer gestopt. Dat was een tijdelijk iets. Op lange termijn zien we de afgelopen decennia gewoon dat urbanisatie op globaal niveau gewoon door gaat.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:57:
[...]
Juist het idee dat mensen uit groningen en maastricht in amsterdam moeten werken is natuurlijk gewoon gestoord. Je kan veel beter mensen uit groningen in groningen laten werken en mensen uit maastricht in limburg.
Wereldwijd trekken mensen uit metropolen weg omdat ze gewoon te duur zijn om in te wonen. Minste files? New York als eens gezien, San-fransisco? Als eens geprobeerd met de auto door amsterdam te gaan? Veel gedoe veel files. Het zorgt eerder voor meer als minder files, want er is juist geen ruimte voor die auto's.
Mensen trekken naar steden toe omdat er meer werk is, en dat veroorzaakt alle problemen, dat deed het in de middeleeuwen al en dat doet het nu nog. Gelukkig hebben we nu wat meer mobiliteit zodat mensen ook buiten de steden kunnen wonen en er toch kunnen werken. Voor beroepen waar je thuis kan werken is het minder een probleem, voor beroepen die je on-site moet doen zijn er vaak in de regio wel alternatieven te vinden.
De enige reden waarom steden kunnen bestaan is omdat we zo veel efficienter zijn "globaal gezien" in het verbouwen van voedsel waardoor er heel veel overschotten zijn. Zodra dat wegvalt krijg je in steden gewoon grote problemen.
Zonder steden kunnen we sowieso niet de huidige wereldpopulatie huishouden. En zonder de globale efficiente voedselketen zouden we allemaal weer boeren zijn. Steden (of eigenlijk het samen brengen van mensen die kennis delen) is waar onze moderne maatschappij op is gebouwd. Vrijwel alles wat we in ons dagelijks leven gebruik van maken is alleen mogelijk doordat mensen in het verleden ooit bedacht hebben om in steden te gaan wonen.
Het probleem van 30 minuten buiten Amsterdam gaan wonen, is dat als genoeg mensen dit gaat doen, die 30 minuten geen 30 minuten meer zijn, maar 60 minuten worden. Laat staan de mensen die nu 60 minuten forenzen richting Amsterdam, dat wordt nog langer, totdat genoeg mensen afhaken, want dat gaat dan ook gebeuren.
Maar goed gelukkig zijn Amsterdam en vooral Rotterdam wel flink aan het bouwen in de hoogte, waardoor mensen die rond de 30 minuten van Amsterdam/Rotterdam wonen er nog steeds kunnen komen binnen die 30 minuten. Den Haag en Utrecht zijn nog wel veel laagbouw aan het bouwen, zonder het wegennetwerk te verbeteren. De westkant van Utrecht staat elke dag muurvast en Utrecht heeft nog steeds geen ringweg aan de noordkant. Ja dan kunnen we de polder tussen Leidse Rijn en IJsselstein wel gaan volbouwen met een nieuwe Vinexwijk of tussen Utrecht en Bunnik is ook nog wel vol te bouwen. Maar zonder de A12/A2/A27/A28 te verbreden zorgt dit alleen maar voor nog meer files.
Dan kunnen we beter een metrolijn van Utrecht CS naar die weilanden bouwen. In het midden van die weilanden hoogbouw neerzetten met een nieuw stadcentrum, en vervolgens laagbouw eromheen omdat we graag met z'n allen laagbouw willen wonen. Maar een particuliere partij gaat dit risico niet aandurven en de overheid durft geen beslissingen te nemen. Dus een nieuwe Almere/Zoetermeer, maar dan aangesloten met hoogwaardig OV ipv op auto forenzen gebaseerde steden zal wel een utopie blijven.
Dat probleem kun je dus ook voor een deel oplossen door dat "veel reizen" aan te pakken. Voor een hoop mensen is "veel reizen" sterk gelinkt aan de tijdsduur. Op het moment dat plekken in reistijd dichterbij komen, worden die plekken ook aantrekkelijker. En als er meer aantrekkelijke plekken zijn, is er meer spreiding van de vraag.Shadowhawk00 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 09:40:
[...]
Het probleem is dat veel mensen van buiten de randstad min of meer gedwongen worden of veel te reizen of in de randstad te gaan wonen. Als je dat oplost dan los je meteen een deel van de vraag naar woningen in de randstad op.
Uiteraard. Je moet dan ook de mensen die 2 uur reistijd enkele reis acceptabel vinden als de standaard nemen, of als referentie. Net zo min als dat mensen die op 5 minuten lopen van het werk wonen de standaard of de referentie zijn.Kalentum schreef op donderdag 18 april 2024 @ 10:44:
[...]
Doet me denken aan iemand die ik ooit sprak in de trein: die ging van Beilen (Hijken) naar Amsterdam Zuid, elke dag.
Maar dat zijn de uitzonderingen. Mensen hebben helemaal geen zin om zo ver te reizen voor werk, nog afgezien van het al eerder aangestipte sociale kringetje.
Maar er is een grote middengroep die het best acceptabel vinden om een "redelijke" hoeveelheid reistijd te hebben. Als je er voor zorgt dat het gebied dat je in die reistijd kunt bereiken groter wordt, wordt ook het potentiële woongebied van veel mensen groter. daarmee spreid je ook de woningvraag en kun je meer betaalbare woonlocaties krijgen.
Ja uiteraard. Dat is een kip-ei situatie. Er zijn niet weinig woningen omdat er geen (betaalbare) woningen gebouwd 'kunnen' worden, maar er wordt weinig gebouwd omdat er weinig vraag naar is. Dat is een compleet andere situatie dan in de randstad.Maar je zou inderdaad in betere verbindingen kunnen investeren. De door jouw genoemde HSL Oost is al jaren terug afgeschoten.... Maar voor de spoorlijn Lelystad - Groningen wordt dat argument (wonen in Leek, werken in Amsterdam) ook wel weer van stal gehaald.
Ik heb zelf rond COVID en als overtuigd thuiswerker wel eens geloofd in die beweging vanuit het westen naar het noorden. Totdat ik me realiseerde dat ook het Noorden die woningen helemaal niet heeft.
Omdat daar heel weinig grond 'over' is. En je daarmee nog meer roofbouw pleegt op de beperkte ruimte.het geld dat je in peperdure infra steekt zou je ook kunnen besteden aan meer woningbouw in de Randstad. Waarom niet, volbouwen die hap.
Dat geef ik toch aan? Zulke locaties zijn minder gewenst omdat Ulft voor veel mensen "te ver" is. En dat is ook nog weer een kwartier verder dan Wehl, wat ook voor veel mensen al te ver is. Maar je kunt zulk soort locaties wel voor meer mensen aantrekkelijker maken door ervoor te zorgen dat ze in tijd dichterbij "het werk" komen.Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 11:28:
[...]
Hoe zie je dat voor je dan? Het is bij iedereen bekend dat de huizenprijzen in Ulft veel lager liggen, toch staat die woning al een half jaar te koop en is al flink gezakt in vraagprijs.
Terwijl tussenwoningen van dezelfde prijs in de (rand)stad als warme broodjes gaan... Zelfs met de huidige rente van 3,5-4% !! Omgerekend naar maandlasten is het absurd, staan mensen ervoor in de rij.
Je moet het ook maar willen om als buitenstaander in zo een dorp te wonen denk dat afstand niet de grootste reden isRubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:17:
[...]
Dat geef ik toch aan? Zulke locaties zijn minder gewenst omdat Ulft voor veel mensen "te ver" is.
Ja , alleen ik vermoed dat afstand niet eens het grootste probleem is, als je van Utrecht Kanaleneiland naar Zuilen rijdt ben je ook makkelijk een half uur onderweg met de auto of 50min met ov. (Zelf ook ervaren in een andere grote stad)Rubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:17:
[...]
Dat geef ik toch aan? Zulke locaties zijn minder gewenst omdat Ulft voor veel mensen "te ver" is. En dat is ook nog weer een kwartier verder dan Wehl, wat ook voor veel mensen al te ver is. Maar je kunt zulk soort locaties wel voor meer mensen aantrekkelijker maken door ervoor te zorgen dat ze in tijd dichterbij "het werk" komen.
Mensen willen meer dan een bakker en een slager om de hoek , beetje leven in de brouwerij
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar die vormen duidelijk niet de meerderheid.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 18-04-2024 12:56 ]
Voor de mensen die sowieso al zoeken naar een woning in een klein dorp is dat juist geen issue.bie100 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:30:
[...]
Je moet het ook maar willen om als buitenstaander in zo een dorp te wonen denk dat afstand niet de grootste reden is
Lichtelijk overdreven, het is maar 5 km. Met de fiets kost je het 15-20 minuten. Om een halfuur bezig te zijn moet er wel echt een forse file staanSport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:51:
[...]
Ja , alleen ik vermoed dat afstand niet eens het grootste probleem is, als je van Utrecht Kanaleneiland naar Zuilen rijdt ben je ook makkelijk een half uur onderweg met de auto of 50min met ov. (Zelf ook ervaren in een andere grote stad)
We willen allemaal bouwen, maar niemand mag er wat van merken...
Wat denkt de provincie nou echt, dat al die mensen niet naar hun werk moeten?Zuid-Holland wil niet dat extra huizen in Waddinxveen voor veel meer verkeer zorgen in Boskoop
De provincie Zuid-Holland vindt het ‘verstandig’ als de gemeente Waddinxveen ruimschoots vóór de start van grootschalige woningbouw aan de noordelijke kant van het dorp al onderzoek gaat doen naar de verkeersafwikkeling.
er zit nog heel veel tussen de grote randstad steden en relatief grote steden aan de randen van de randstad. Dat zijn geen dorpen. Verre van. Denk aan purmerend, castricum, beverwijk, Hoorn, Dordrecht, Spijkenisse, Gorinchem, Culemborg, Hilversum... Allemaal plaatsen met rond de 100k inwoners en alle voorzieningen die je kunt wensen. Wel al een stuk goedkoper dan rotterdam/amsterdam/utrecht.
Wat mij is opgevallen afgelopen jaren als bewoner van zo'n stad is dat mijn middelbare school vrienden allemaal juist naar de randstad zijn vertrokken in in kleine 'krotten' wonen in Amsterdam. Terwijl mijn woonwijk vol zit met Randstedelingen die juist zijn vertrokken omdat ze ruimte en een prettigere woonomgeving zoeken.
Dus waarom heeft Amsterdam, ondanks de relatief slechte woonomstandigheden, nog steeds een giga intrekkingskracht op deze mensen? Want ze klagen allemaal over hoge huren en te kleine woningen. Terwijl ze hun eigen omgeving hebben achtergelaten om uiteenlopende redenen. En reistijd is bij deze groep vaak niet eens de reden dat ze nog in Amsterdam wonen...
Het is een soort van hele sterke magneet. als je 18-25 jaar oud bent is zo'n grote stad dus de place to be en het kost daarna tijd om de stad weer los te laten. Of goed te aarden en mooi te kunnen wonen in een grote stad (lees groot budget om wat fatsoenlijks te kopen)
Wat mij is opgevallen afgelopen jaren als bewoner van zo'n stad is dat mijn middelbare school vrienden allemaal juist naar de randstad zijn vertrokken in in kleine 'krotten' wonen in Amsterdam. Terwijl mijn woonwijk vol zit met Randstedelingen die juist zijn vertrokken omdat ze ruimte en een prettigere woonomgeving zoeken.
Dus waarom heeft Amsterdam, ondanks de relatief slechte woonomstandigheden, nog steeds een giga intrekkingskracht op deze mensen? Want ze klagen allemaal over hoge huren en te kleine woningen. Terwijl ze hun eigen omgeving hebben achtergelaten om uiteenlopende redenen. En reistijd is bij deze groep vaak niet eens de reden dat ze nog in Amsterdam wonen...
Het is een soort van hele sterke magneet. als je 18-25 jaar oud bent is zo'n grote stad dus de place to be en het kost daarna tijd om de stad weer los te laten. Of goed te aarden en mooi te kunnen wonen in een grote stad (lees groot budget om wat fatsoenlijks te kopen)
Nee. Juist daarom dat onderzoek, want dan kun je nu al nadenken over nieuwe wegen zodat al die mensen juist niet (ook) vast komen te staan als straks al die mensen in die nieuwe huizen wonen.hoevenpe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:06:
[...]
Wat denkt de provincie nou echt, dat al die mensen niet naar hun werk moeten?
Van Oud Zuilen naar Ikea is 9,6km.Blik1984 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:01:
[...]
Lichtelijk overdreven, het is maar 5 km. Met de fiets kost je het 15-20 minuten. Om een halfuur bezig te zijn moet er wel echt een forse file staan
De laatste keer dat ik met de auto in Utrecht was stond ik al 20 min vast in de tunnel bij CS .
(Ik pak daarom altijd de fiets.)
Nee dat lijkt me ook nietRubbergrover1 schreef op donderdag 18 april 2024 @ 12:58:
[...]
Voor de mensen die sowieso al zoeken naar een woning in een klein dorp is dat juist geen issue.
Rond Boskoop kan je weinig verbeteren, de N207 loopt aan de verkeerde kant van de Gouwe. Dat extra verkeer komt sowieso.rube schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:12:
Nee. Juist daarom dat onderzoek, want dan kun je nu al nadenken over nieuwe wegen zodat al die mensen juist niet (ook) vast komen te staan als straks al die mensen in die nieuwe huizen wonen.
Dan pak je ook wel het ene uiterste puntje naar het andere uiterste puntje. Daarnaast, Oud-Zuilen is zelfs buiten de gemeente Utrecht (is namelijk gemeente Stichtse Vecht) en de Ikea ligt eigenlijk in Transwijk (ondanks dat het bedrijventerrein Kanaleneiland heet).Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:12:
[...]
Van Oud Zuilen naar Ikea is 9,6km.
De laatste keer dat ik met de auto in Utrecht was stond ik al 20 min vast in de tunnel bij CS .
Als je het een beetje eerlijk wilt vergelijken, pak dan de 2 winkelcentra in Zuilen en Kanaleneiland (Rokade en Nova)
[ Voor 9% gewijzigd door Blik1984 op 18-04-2024 13:18 ]
offtopic:
@Sport_Life
Oud-Zuilen naar de Ikea doe je via de N230, A2 en A12. Behalve dit weekend dan...
@Sport_Life
Oud-Zuilen naar de Ikea doe je via de N230, A2 en A12. Behalve dit weekend dan...
Nee, dit is heel verstandig van de provincie. Het artikel staat achter een paywall, maar voordat je een grote woonwijk bouwt, moet je van te voren ook nadenken hoe deze bewoners deze wijk in en uit komen.hoevenpe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:06:
[...]
Wat denkt de provincie nou echt, dat al die mensen niet naar hun werk moeten?
Weet niet of je ooit in Waddinxveen geweest bent, maar het is qua oppervlakte ruwweg 2x zo groot als Gouda en heeft de helft van de inwoners. Ofwel iedereen doet alles met de auto daar. Heeft wel 2 stations, maar geen goede treinverbindingen (ligt aan het spoor tussen Gouda en Alphen a/d Rijn twee provinciesteden waar de mensen ook voornamelijk in A'dam, R'dam, Den Haag, Utrecht werken). Noordkant van ligt ook nog het verst van de snelweg, waar vrijwel iedereen heen moet. Dus ja denk wel dat Waddinxveen moet nadenken over een ringweg voordat de woonwijk aan de noordkant wordt gerealiseerd. Vraag me af wat de gemeente met al die winst uit grondverkoop doet. Zal wel weer over de balk gegooid worden door een nieuw gemeentehuis ofzo te bouwen
Is wel een beetje spijkers op laag water zoeken he. Oud Zuilen woont bijna niemand en vanaf Overvecht ben je binnen 15 minuten over de snelweg bij de IKEA met de auto. Ja Utrecht heeft een ring noord nodig als snelweg, maar Utrecht is van de 4 grote steden wel de meest compacte en dus fietsbare stad.Sport_Life schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:12:
[...]
Van Oud Zuilen naar Ikea is 9,6km.
eh wat? ik snap dat het een beetje off-topic is maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand in NL is die gelooft dat de max-snelheid weer naar 130 gaat. alles zit dichter dan dicht qua uitstoot/milieunormen etc. Dus 100 km/h blijft echt gewoon de standaard lijkt me. Verder boeit die snelheid weinig op de lange trajecten, het gaat daar juist om of je het laatste stuk in de file gaat staan en dat is vaak zo. Stel ik woon in omgeving deventer maar moet voor werk naar Utrecht/Amsterdam, dan gaat 130 km/h niks helpen maar minder files vanaf Amersfoort wel. Nou gaat dat nooit gebeuren dus is het jammer maar helaas (die files minderen bedoel ik dan)hoevenpe schreef op donderdag 18 april 2024 @ 07:36:
[...]
.
Binnenkort weer legaal 130 rijden kan op langere afstanden schelen, OV naar het buitengebied sowieso geen snelle (< 1 uur) optie.
Natuurlijk helpt dat wel, want die files heb je onafhankelijk of je 100 of 130 mag, maar de 100 km van Deventer naar Amsterdam is met 100 km/uur 1 uur, en met 130 km/uur 46 minuten. Als je op die route een paar vrachtwagens moet inhalen kom je misschien op 50 minuten uit. Dat is toch 10 minuten korter die je weer kan inleveren op die files om toch binnen een uur in Amsterdam te zijn, terwijl je met 100, 1:10 onderweg zou zijn.Fr33z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:37:
[...]
eh wat? ik snap dat het een beetje off-topic is maar ik kan me niet voorstellen dat er iemand in NL is die gelooft dat de max-snelheid weer naar 130 gaat. alles zit dichter dan dicht qua uitstoot/milieunormen etc. Dus 100 km/h blijft echt gewoon de standaard lijkt me. Verder boeit die snelheid weinig op de lange trajecten, het gaat daar juist om of je het laatste stuk in de file gaat staan en dat is vaak zo. Stel ik woon in omgeving deventer maar moet voor werk naar Utrecht/Amsterdam, dan gaat 130 km/h niks helpen maar minder files vanaf Amersfoort wel. Nou gaat dat nooit gebeuren dus is het jammer maar helaas (die files minderen bedoel ik dan)
De N457 eindigt in een weiland, doortrekken naar de N455 lijkt me inderdaad een no-brainer.Z___Z schreef op donderdag 18 april 2024 @ 13:32:
Weet niet of je ooit in Waddinxveen geweest bent, maar het is qua oppervlakte ruwweg 2x zo groot als Gouda en heeft de helft van de inwoners. Ofwel iedereen doet alles met de auto daar. Heeft wel 2 stations, maar geen goede treinverbindingen (ligt aan het spoor tussen Gouda en Alphen a/d Rijn twee provinciesteden waar de mensen ook voornamelijk in A'dam, R'dam, Den Haag, Utrecht werken). Noordkant van ligt ook nog het verst van de snelweg, waar vrijwel iedereen heen moet.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg