Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 341 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.810.031 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:21
hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:41:
[...]

Geen idee hoe de wereld er over 30 jaar uitziet, maar als je als 25 jarige in de komende 5 tot 10 jaar een gezin wilt stichten zie ik het somber in.

De nieuwbouw pijplijn is behoorlijk leeg, doorlooptijd van intentie tot sleutel minstens 5 jaar.
Als mijn kinderen nu een huis zouden zoeken zou ik ook niet optimistisch zijn. Gelukkig duurt dat nog minstens 20 a 25 jaar. Hopelijk is de situatie dan anders of kunnen we helpen als onze situatie het toestaat. (God knows wat er met aow gebeurt de komende 20 jaar, de pensioenen, beleggingen etc).

Een deel van mijn teamgenoten heeft de afgelopen jaren wel een huis kunnen kopen. Maar die weten ook dat het niet hun droomhuis is of iets dergelijks. Die hebben nu in ieder geval iets, waar ze voor nu goed zitten. Andere teamgenoten van mid of eind twintig maken zich wel zorgen. Sommige ook nog dubbel pech generatie(hij en partner beiden) en die zijn aanmerkelijk negatiever over hun kansen.

Ik zie in mijn omgeving wel veel nieuwbouw opgezet worden. veel nieuwe wijken of wijkdelen die gepland worden. Nu nog maar zien of het allemaal van de grond komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:33
Als alleenstaande starter heb ik de hoop inmiddels ook opgegeven. De prijzen stijgen harder dan mijn salaris en hier valt niet tegenop te sparen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:07
infidel011 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:43:
Als alleenstaande starter heb ik de hoop inmiddels ook opgegeven. De prijzen stijgen harder dan mijn salaris en hier valt niet tegenop te sparen...
Ach, je kunt je troosten met de gedachte dat dit voor de vorige generatie net zo gold. 25 jaar geleden waren de prijsstijgingen ook jaren achtereen in de dubbele cijfers, vaak hoger dan de afgelopen jaren. En die generatie is ook niet allemaal dakloos.

Ook toen was het zo dat het gros van de mensen absoluut niet hun droomhuis kon kopen. Maar gewoon "iets" waar ze voor dan goed zaten. Voor de een was dat een kluswoning, voor de ander een klein flatje, de derde kocht iets ver buiten de stad. Belangrijkste is vooral dát je iets probeert te kopen. Want áls je eenmaal ergens zit, ook al is dat niet naar je wens, dan heb je in elk geval de mogelijkheid om voor 30 jaar vaste hypotheeklasten te hebben. En na die 30 jaar van de hypotheek af te zijn. En in de tussentijd zullen er dan ook "vanzelf" meer mogelijkheden komen om door te stromen naar een woning die beter bij je wensen past.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42
El Capitan schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 09:14:
[...]

zeg nooit, nooit of vertel mij waar je die glazen bol vandaan hebt. Ik wil er ook eentje! ;)
Daar heb je geen glazen bol voor nodig, kijk gewoon de cijfers er maar op na. Migratiesaldo in 2022 +224K, in 2023 +140K. Afgaande op de panieksignalen van Van den Burg hoeven we niet te verwachten dat deze cijfers gaan dalen.

We hebben in Nederland geen glazen bollen nodig, maar bestuurders die durven toe te geven dat we met een heel groot probleem zitten, en dat dit probleem alleen maar groter wordt.

Heb het hier al een paar keer gezegd (en ook in andere draadjes op dit forum waar de consensus echter blijft dat immigratie niet het probleem is): mijn gemeente heeft bekend gemaakt dat plaatsingsopdracht vanuit het Rijk de komende jaren hoger zal zijn dan het aantal beschikbare nieuwbouwwoningen. Lijkt me niet onlogisch dat deze situatie in meer delen van Nederland speelt.

Maar zolang de politiek zich laat gijzelen door het waanidee dat ze de PVV in de kaart spelen als ze dit probleem durven te benoemen (laat staan aan te pakken) zal er niets veranderen. En maar weer verbaast zijn als de PVV de volgende keer weer zetels wint, ondanks dat die partij ook niet het antwoord is. Er is niet half het besef in Den Haag hoe zeer dit leeft onder de bevolking en hoeveel woede het oproept (in ieder geval in mijn bubbel).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-10 16:19

FGJ

infidel011 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 10:43:
Ik heb februari 2023 een nieuwbouw appartement gekocht, als single.

Het is wel te doen, het is een kwestie van prioriteiten... heb dus tot mijn 31e thuis gewoond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
alexbl69 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:57:
[...]
mijn gemeente heeft bekend gemaakt dat plaatsingsopdracht vanuit het Rijk de komende jaren hoger zal zijn dan het aantal beschikbare nieuwbouwwoningen. Lijkt me niet onlogisch dat deze situatie in meer delen van Nederland speelt.
Dat is dus één van de vele bevolkingsgroepen waar dit speelt. Maar het speelt bij veel meer groepen. Waarom zou je je kritiek alleen op deze groep richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:00
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:53:
[...]

Ach, je kunt je troosten met de gedachte dat dit voor de vorige generatie net zo gold. 25 jaar geleden waren de prijsstijgingen ook jaren achtereen in de dubbele cijfers, vaak hoger dan de afgelopen jaren. En die generatie is ook niet allemaal dakloos.

Ook toen was het zo dat het gros van de mensen absoluut niet hun droomhuis kon kopen. Maar gewoon "iets" waar ze voor dan goed zaten. Voor de een was dat een kluswoning, voor de ander een klein flatje, de derde kocht iets ver buiten de stad. Belangrijkste is vooral dát je iets probeert te kopen. Want áls je eenmaal ergens zit, ook al is dat niet naar je wens, dan heb je in elk geval de mogelijkheid om voor 30 jaar vaste hypotheeklasten te hebben. En na die 30 jaar van de hypotheek af te zijn. En in de tussentijd zullen er dan ook "vanzelf" meer mogelijkheden komen om door te stromen naar een woning die beter bij je wensen past.
Exact, laat de perfectie even los en koop gewoon iets.

Modaal inkomen kan ruim 200k lenen.

"Huizen" beschikbaar op funda tussen 100k en 200k:
796 koopwoningen in Nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sa55r4wZr9x7Le8eV_9ZY5oqmuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M7N4A7uIjxt4keY1wTk4xOXJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 16-04-2024 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:57:
[...]
Maar zolang de politiek zich laat gijzelen door het waanidee dat ze de PVV in de kaart spelen als ze dit probleem durven te benoemen (laat staan aan te pakken) zal er niets veranderen. En maar weer verbaast zijn als de PVV de volgende keer weer zetels wint, ondanks dat die partij ook niet het antwoord is. Er is niet half het besef in Den Haag hoe zeer dit leeft onder de bevolking en hoeveel woede het oproept (in ieder geval in mijn bubbel).
Dit probleem wordt versterkt door dat men bij migratie denkt aan asielzoekers, terwijl dit slechts een klein deel van het migratiesaldo is. Migranten hebben we aan de ene kant hard nodig voor de economie; en aan de andere kant brengt dat ook dit soort problemen met zich mee. De invloed van asielzoekers op de huizenmarkt is dus klein, en het frame dat alle problemen veroorzaakt worden door "gelukzoekers" daar moeten we vanaf, want dat vertroebelt de daadwerkelijke discussie.

Ten overvloede; ik beschuldig jou niet van deze framing, want de koppeling tussen de huisvestingsproblematiek zou wat mij betreft zeker op inhoud gevoerd moeten worden.

Stelling: "Bedrijven die actief medewerkers werven in het buitenland zouden ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen op het gebied van huisvesting van die personen".

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
big bang schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:25:
[...]

Dit probleem wordt versterkt door dat men bij migratie denkt aan asielzoekers, terwijl dit slechts een klein deel van het migratiesaldo is. Migranten hebben we aan de ene kant hard nodig voor de economie; en aan de andere kant brengt dat ook dit soort problemen met zich mee. De invloed van asielzoekers op de huizenmarkt is dus klein, en het frame dat alle problemen veroorzaakt worden door "gelukzoekers" daar moeten we vanaf, want dat vertroebelt de daadwerkelijke discussie.

Ten overvloede; ik beschuldig jou niet van deze framing, want de koppeling tussen de huisvestingsproblematiek zou wat mij betreft zeker op inhoud gevoerd moeten worden.

Stelling: "Bedrijven die actief medewerkers werven in het buitenland zouden ook hun verantwoordelijkheid moeten nemen op het gebied van huisvesting van die personen".
Opzich wel eens met de stelling. Maar hoe zie je dat voor je? Het is niet zo dat ASML een weiland naast het bedrijf mag kopen en er een woonwijk kan realiseren. Dat zouden ze denk ik best wel willen doen.

Maar de clusterfuck van regels voor nieuwbouw blokkeert dat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stig-Lennart
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-10 16:27
FGJ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:57:
[...]

Het is wel te doen, het is een kwestie van prioriteiten... heb dus tot mijn 31e thuis gewoond
Nou nou, ,gefeliciteerd dat je geluk hebt gehad met waar je wieg stond...

Het is absoluut niet voor iedereen mogelijk/gezond om maar even die keuze te maken. Denk aan opleiding, afstand woon/werk, relatie met ouders, ruimte in het ouderlijk huis. En zo zijn er vast nog legio andere redenen te bedenken dat dit dus juist geen optie is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Start salarissen zijn nu in relatie tot het minimumloon hoger dan ooit. Starters hebben de banen voor het uitkiezen. En je krijgt inmiddels weer meer rente dan de inflatie op je spaarrekening. Dus ik zie het niet zo somber in voor de huidige generatie afstudeerders. Elke periode heeft wel een deel populatie gehad die het moeilijk had na het afstuderen. Het is alleen niet altijd hetzelfde deel van de afstudeerders. Nu kan je geen huis kopen met je fatsoenlijke start salaris. In 2009-2013 kom je geen huis kopen, omdat er geen werk was voor starters en als er al werk was, kreeg je alleen maar jaarcontracten.
Ja de mensen die toen wel een vast contract hadden gekregen konden profiteren van de scheidingen en geboortes, waardoor de generatie die 2005-2008 hadden gekocht hun dik onder water staande woning moesten verkopen om beter passende woonruimte te vinden.
Je hebt dan nog de generatie die 2014-2019 afstudeerden. Weet niet of toen de studiefinanciering al afgeschaft was, maar anders is dit de enige generatie die het echt makkelijk had. Nooit recessie meegemaakt, lage rentes, betaalbare woningen. Maar ook in die periode waren starters aan het klagen over dure huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
SquareOne schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:28:
[...]

Opzich wel eens met de stelling. Maar hoe zie je dat voor je? Het is niet zo dat ASML een weiland naast het bedrijf mag kopen en er een woonwijk kan realiseren. Dat zouden ze denk ik best wel willen doen.

Een silver bullet bestaat inderdaad niet, maar als we niets doen bestaat het probleem over 5-10 jaar nog steeds. Als we nu wel iets doen zijn er dan misschien wel meer huizen.

Het hoeft ook niet persé te gaan over het bouwen van huizen; een bijdrage aan een garantstellingsfonds voor nieuwbouw zou ook kunnen bijvoorbeeld. Nu worden die kosten afgewend op de gemeenschap.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Stig-Lennart schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:31:
[...]

Het is absoluut niet voor iedereen mogelijk/gezond om maar even die keuze te maken. Denk aan opleiding, afstand woon/werk, relatie met ouders, ruimte in het ouderlijk huis. En zo zijn er vast nog legio andere redenen te bedenken dat dit dus juist geen optie is.
Ik denk dat iedereen die het een doel maakt om een huis te kopen na zijn afstuderen het lukt om voor je 30e een huis te kopen. Als je van te voren al bedenkt dat het niet lukt, lukt het sowieso niet.
Ik denk dat mensen die het thuis niet super goed hadden, maar wel werden gestimuleerd om er alles aan te doen succesvol te worden een huis kunnen kopen en iedereen die uit een gezin komt waar de ouders financieel kunnen bijdragen aan de eerste woning ook een huis kunnen kopen.
Vooral de mensen die hier tussenin zitten zullen het nu lastig hebben. En in de jeugd nooit last gehad hebben van te weinig geld of financiële tegenslagen, maar ook geen ouders die zoveel geld hebben dat je een jubelton mee kan krijgen. Dan mis je de mindset om het toch voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
SquareOne schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:28:
[...]

Gelukkig maar, anders wordt er dalijk alleen nog maar voor expats gebouwd.

Werkgevers afhankelijk van buitenlandse arbeid zouden er goed aan doen om zaken deels uit te besteden naar het buitenland. Dan hoeven die arbeiders ook niet hier heen te verhuizen.

Juist de totaal verknipte woningmarkt met hoge prijzen remt de immigratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Laapo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:45:
[...]

Gelukkig maar, anders wordt er dalijk alleen nog maar voor expats gebouwd.

Werkgevers afhankelijk van buitenlandse arbeid zouden er goed aan doen om zaken deels uit te besteden naar het buitenland. Dan hoeven die arbeiders ook niet hier heen te verhuizen.

Juist de totaal verknipte woningmarkt met hoge prijzen remt de immigratie.
Dit is dezelfde discussie als Randstad versus rest van Nederland. ASML haalt talenten van over de hele wereld. Verspreiden maakt dit lastig. Daarnaast word IP beschermen moeilijker en werkt fysiek samenwerken nog altijd beter dan virtueel.

IMHO zou het goed zijn als ASML een hoogbouw wooncampus bouwt voor haar expats. Levert ook meteen veel werkgelegenheid op voor Nederlanders. Die expats willen ook winkelen, café, restaurants, theater, bioscoop etc bezoeken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:20
[...]

Ja lekker tot je 31e thuiswonen! :F

Hoe doe je dat dan met leven, feesten, daten, nieuwe mensen ontmoeten (buiten het dorp/de stad waar je woont)...

Gebeurt steeds vaker natuurlijk, maar als ik om me heen kijk zijn de mensen die zo'n keuze hebben gemaakt niet alleen fysiek, maar ook mentaal op dezelfde plek gebleven als toen ze zijn begonnen met sparen voor dat magische huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]

...
Het is maar waar je stopt met kijken.

Studenten en EU seizoenarbeiders vertrekken veelal weer als ze klaar zijn of er geen werk meer is. Kenniswerkers voorzien een belangrijke functie en doen weinig aanspraak op sociale voorzieningen. Asielzoekers kom je in de regel niet meer vanaf, en zijn een netto grotere last op de sociale voorzieningen. Daarnaast, veel asielzoekers halen familie hierheen (mede door gezinshereniging, andere EU landen doen dit niet), én hebben een TFR boven de 2.1, dus je krijgt er over tijd bij als ze eenmaal hier zijn.

Sinds "15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde" zijn er magisch 2.7 miljoen bij gekomen, en dat met een TFR van onder replacement-rate van 2.1 per vrouw sinds 1972. Dus dat is volledig te danken aan migratie, anders waren we gekrompen. Dit heeft een gigantisch effect op de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

Masvic schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:58:
[...]

Hoe doe je dat dan met leven, feesten, daten, nieuwe mensen ontmoeten (buiten het dorp/de stad waar je woont)...

Gebeurt steeds vaker natuurlijk, maar als ik om me heen kijk zijn de mensen die zo'n keuze hebben gemaakt niet alleen fysiek, maar ook mentaal op dezelfde plek gebleven als toen ze zijn begonnen met sparen voor dat magische huis.
Dat kan toch ook allemaal gewoon als je thuis woont? Althans, mijn ouders stonden niet gek te kijken als ik s ochtends vroeg uit de kroeg kwam rollen hoor :O
Stig-Lennart schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:31:
[...]

ik weet dat het niet voor iedereen weggelegd is, maar om er gelijk vanuit te gaan dat de plek van mijn wieg hier iets mee te maken heeft ... beetje kortzichtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Masvic schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:58:
[...]

Je hoeft ook niet tot je 30e thuis te wonen. Een gebruikelijk startsalaris is 40k/jaar voor HBO en wellicht iets hoger voor WO. HBO ben je klaar als je 22-23 ben en WO 25-26. Met 40k/jaar wat zo'n 30k netto is, kan je makkelijk 20k/jaar sparen als je nog bij je ouders woont. Heb je na je HBO opleiding op je 27e al 100k bij elkaar gespaard. Dan kan je in je eentje met wat salarisgroei al iets kopen van 350k (100k spaargeld + 250k hypotheek). Met z'n tweeen kan je dan iets kopen van 500-600k.
Met MBO ben je klaar als je 20 bent. Goede MBO banen betalen ook modaal salaris. Zeker in de beroepen waar een schreeuwend tekort aan is. Maar stel het is minder dan modaal, maar 30k, dan kan je daar misschien 10k van sparen ipv 20k, je kan wel 2-3 jaar eerder beginnen met sparen dan de HBO'er en je krijgt rente over rente effect, waardoor je op je 27e wellicht nog meer geld hebt dan de HBO'er.

Als je particulier moet gaan huren, omdat bij je ouders wonen niet kan zit je al in een veel lastigere situatie. Maar zelfs dan zou een beetje sparen helpen. Ik zou zeggen pak je kansen. En nee als iedereen dit zou doen dan werkt deze aanpak niet, want dan gaan de huizenprijzen gewoon harder omhoog. :+ Dus ga voor je eigen succes en stimuleer vooral niet je leeftijd genoten om hetzelfde te doen. Dat is immers het kapitalisme waar we voor gekozen hebben. Zorg vooral dat anderen de middenmoot blijven. Je kan het beste zorgen dat je of onderaan zit, waar je alles van de staat kado krijgt, of zorgen dat je boven de middenmoot uitstijgt. Want middelmatig zijn in Nederland wordt keihard afgestraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
[...]

Het probleem is inderdaad veel breder dan enkel asielzoekers, hoewel bij de toewijzing van de gemeente volgens mij geen arbeidsmigranten zitten.

Velen gebruiken ook het argument dat als we stoppen met een deel van de landbouw er nog plek zat is voor nieuwe woningen. Klopt op zich ook, en van mij hoeft de landbouw niet overmatig beschermd te worden. Maar de vraag blijft dan waar je naar toe wil met die constante expansie.

Onze bevolking groeit als sinds de oorlog (WO2, that is) vrij gestaag met zo'n 100K personen per jaar, met in de laatste jaren een vrij grote toename. Er moet toch op een gegeven moment een plafond in zicht komen met deze ontwikkeling? Natuurlijk, we kunnen de boerenbedrijven slachtofferen voor nog meer bouwgrond. Maar dan? Over 100 jaar hebben we er dan nog eens 10 miljoen mensen bij en zijn we definitief verworden tot een stadsstaat met allemaal woningen waar we nu weilanden hebben. Dat kan toch niet het doel zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
FGJ schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:40:
[...]
Dat kan toch ook allemaal gewoon als je thuis woont? Althans, mijn ouders stonden niet gek te kijken als ik s ochtends vroeg uit de kroeg kwam rollen hoor :O
Alleen uit de kroeg komen rollen is niet zo'n punt. De zaken die je mogelijk doet als je met z'n tweeën uit de kroeg komt rollen zijn echter niet altijd prettig om ongeremd te doen in de nabijheid van je ouders :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:25:
[...]

Alleen uit de kroeg komen rollen is niet zo'n punt. De zaken die je mogelijk doet als je met z'n tweeën uit de kroeg komt rollen zijn echter niet altijd prettig om ongeremd te doen in de nabijheid van je ouders :+.
Wat het op z'n beurt dingen weer lastiger maakt om met twee inkomens wat te kopen. Keuzes keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:37:
Start salarissen zijn nu in relatie tot het minimumloon hoger dan ooit. Starters hebben de banen voor het uitkiezen. En je krijgt inmiddels weer meer rente dan de inflatie op je spaarrekening. Dus ik zie het niet zo somber in voor de huidige generatie afstudeerders. Elke periode heeft wel een deel populatie gehad die het moeilijk had na het afstuderen. Het is alleen niet altijd hetzelfde deel van de afstudeerders. Nu kan je geen huis kopen met je fatsoenlijke start salaris. In 2009-2013 kom je geen huis kopen, omdat er geen werk was voor starters en als er al werk was, kreeg je alleen maar jaarcontracten.
Ja de mensen die toen wel een vast contract hadden gekregen konden profiteren van de scheidingen en geboortes, waardoor de generatie die 2005-2008 hadden gekocht hun dik onder water staande woning moesten verkopen om beter passende woonruimte te vinden.
Je hebt dan nog de generatie die 2014-2019 afstudeerden. Weet niet of toen de studiefinanciering al afgeschaft was, maar anders is dit de enige generatie die het echt makkelijk had. Nooit recessie meegemaakt, lage rentes, betaalbare woningen. Maar ook in die periode waren starters aan het klagen over dure huizen.
2015 Markeert de aftrap van het leenstelsel
2019 Markeert de afstuderende generatie van voor het leenstelsel

De kloof tussen deze generaties is van een dusdanige afmeting dat het een term "pech generatie" gekregen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Met daarbij lang een erg lage rente (lees 0%) en je HOEFDE natuurlijk niet maximaal te lenen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infidel011
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:33
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:53:
[...]

Dat je concessies moet doen in de huidige markt snap ik volledig, erchter is de situatie die jij schetst al in veel gebieden helemaal niet meer mogelijk. De absolute onderkant van de markt is al (bijna) niet meer betaalbaar hier in een stad het Zuid-Westen als eenverdiener, en dan krijg ik boven modaal betaald.
[...]

Voor sommigen is het een optie, maar laten we niet doen alsof dat een wenselijke situatie is, nog los van of het uberhaupt mogelijk is. Mijn ouders wonen op 2 uur rijden van waar ik nu woon in een gebied waar mijn werk niet zit, dus die optie heb ik (en veel anderen) simpelweg niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
BarendBotje schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 14:56:
[...]

2015 Markeert de aftrap van het leenstelsel
2019 Markeert de afstuderende generatie van voor het leenstelsel

De kloof tussen deze generaties is van een dusdanige afmeting dat het een term "pech generatie" gekregen heeft.
Dit probleem wordt in de media groter gemaakt dan het is. Stufi voor 2015 was voor thuiswonende studenten op jaarbasis ongeveer evenveel als het collegegeld. Dus je had ten opzichte van eerdere studenten zo'n 2000 Euro/jaar nadeel. Op 4 jaar is dat 8.000 Euro. Op de totale kosten van 4 jaar studeren is dat niet een heel groot bedrag. Natuurlijk als je maximaal had geleend (wat met 0% rente wel verstandig was, als je dat niet allemaal opmaakte), dan zit je na je studie met een dikke studieschuld. Maar als je in de media hoort 50-100k studieschuld, dan was dit voor de student van 2014 40-90k met hetzelfde uitgavepatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:13
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:23:
[...]

Dit probleem wordt in de media groter gemaakt dan het is. Stufi voor 2015 was voor thuiswonende studenten op jaarbasis ongeveer evenveel als het collegegeld. Dus je had ten opzichte van eerdere studenten zo'n 2000 Euro/jaar nadeel. Op 4 jaar is dat 8.000 Euro. Op de totale kosten van 4 jaar studeren is dat niet een heel groot bedrag. Natuurlijk als je maximaal had geleend (wat met 0% rente wel verstandig was, als je dat niet allemaal opmaakte), dan zit je na je studie met een dikke studieschuld. Maar als je in de media hoort 50-100k studieschuld, dan was dit voor de student van 2014 40-90k met hetzelfde uitgavepatroon.
Moeten wel je ouders in de buurt van een geschikte opleiding wonen. En in de buurt van werk als je daar langer blijft wonen.
En dat ze je thuis laten wonen gratis.
En geen 5 jarige (technische) of langere (medische) opleiding gaan doen.

Als je rekent met uitwonende beurs, €1500 netto huur en een 5 jarige opleiding is het een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08-09 13:16
Ik ben boekhouder 28 jaar en mijn vriendin is zelfstandige kinesist 26 jaar, wij wonen nog allebei bij onze ouders want wij gaan graag 2x per jaar op reis en wij hebben elk in 2023 een nieuwe auto gekocht.

Af en toe kijk ik eens online voor nieuwbouw appartementen maar hier in België vragen ze rap 30K voorschot ervoor..

Wij hebben besloten om bij onze ouders te wonen tot wij elk 25K kunnen voorleggen.

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Philip Ross schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:29:
[...]

Moeten wel je ouders in de buurt van een geschikte opleiding wonen. En in de buurt van werk als je daar langer blijft wonen.

Als je rekent met uitwonende beurs, €1500 netto huur en een 5 jarige opleiding is het een heel ander verhaal.
Je mist het punt dat je deze kosten ook met stufi hebt. En de stufi is/was daarbij bij lange na niet genoeg om deze kosten te dekken. Het verschil tussen de groep die wel stufi en niet stufi had is dus alleen de 2k/jaar omdat dat de stufi is die je echt kreeg.

Kort gezegd, de 'pech generatie' heeft die 2k/jaar mis gelopen en alle andere schulden zouden ze ook hebben als ze niet bij die 'pech generatie' hadden gezeten.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
Gemmeke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:33:
Ik ben boekhouder 28 jaar en mijn vriendin is zelfstandige kinesist 26 jaar, wij wonen nog allebei bij onze ouders want wij gaan graag 2x per jaar op reis en wij hebben elk in 2023 een nieuwe auto gekocht.

Af en toe kijk ik eens online voor nieuwbouw appartementen maar hier in België vragen ze rap 30K voorschot ervoor..

Wij hebben besloten om bij onze ouders te wonen tot wij elk 25K kunnen voorleggen.
Je legt je prioriteiten dus bij een auto en op vakantie gaan. Prima, maar dan moet je inderdaad wat langer thuis wonen. Ik zou mijn prioriteiten wat anders leggen en eerst voor dat huis gaan. Dan maar een tijdje een wat oudere auto :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
redwing schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:36:
[...]

Je mist het punt dat je deze kosten ook met stufi hebt. En de stufi is/was daarbij bij lange na niet genoeg om deze kosten te dekken. Het verschil tussen de groep die wel stufi en niet stufi had is dus alleen de 2k/jaar omdat dat de stufi is die je echt kreeg.

Kort gezegd, de 'pech generatie' heeft die 2k/jaar mis gelopen en alle andere schulden zouden ze ook hebben als ze niet bij die 'pech generatie' hadden gezeten.
Het was in mijn tijd al meer dan 3k per jaar voor uitwonend. En een studie is soms ook langer dan 3 jaar.
Dat is alleen het stukje over de pech generatie.
Dan zit je al snel op 15-20k extra schuld.

De rest sloeg terug op het argument dat iedereen wel 20k per jaar kan sparen door thuis te blijven wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:13
Eindelijk mijn huis verkocht.

rond vorig jaar augustus te koop aangeboden. Dus heeft aardig lang geduurd.

Omgeving:Amsterdam
Range 750k+

100+ bezichtigingen gehad maar 3 biedingen gehad in de gehele periode.
Dus de verkoop is naar ons gevoel heel vreemd en stroef gegaan gaat toch knagen aan je.
Dit ook omdat we met een overbrugging zaten en die kosten echt torenhoog werden.

Niet de prijs gekregen die we de eerste instantie wouden maar tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:14
offtopic:
funda linkje in members only? ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Philip Ross schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:49:
[...]

Het was in mijn tijd al meer dan 3k per jaar voor uitwonend. En een studie is soms ook langer dan 3 jaar.
Dat is alleen het stukje over de pech generatie.
Dan zit je al snel op 15-20k extra schuld.

De rest sloeg terug op het argument dat iedereen wel 20k per jaar kan sparen door thuis te blijven wonen.
Met een technische studie of medische studie krijg je uiteindelijk ook een hoger salaris, dus dan loop je die schuld ook sneller in.

Maar goed, mijn punt was ook niet dat iedereen makkelijk 100k kan sparen, maar dat het niet onmogelijk is en dat vooral degene die zijn prioriteit gezet heeft op een huis kopen ook nu een huis kan kopen als starter. Juist omdat anderen het niet doen, maak je hiermee wel kans als je het wel doet.

En alle kleine beetjes helpen. Vroeger was er geen Spotify, Netflix, iPhones etc, maar wel Napster en BitTorrent :+ Het zijn kleine bedragen per maand, maar ze tellen wel op. Levensstijl inflatie is denk ik de hoofd reden waarom starters geen huis kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat betreft de woningmarkt: buren (identieke gespiegelde woning) hebben in 2021 voor een huis wat voor 340K te koop stond 375K betaald. Ze hebben het net weer te koop gezet voor 400K. Let op: identiek aan ons huis, behalve dat wij een aanbouw van 24m2 hebben, en wij hebben een oprit voor 3 auto's en zij moeten aan straat parkeren. Wij hebben uiteindelijk iets meer dan 300K betaald afgelopen jaar :o Ja, ze hebben een wat modernere keuken en de badkamer ook, maar dat is het dan ook wel..

De mensen die ons huis verkochten moesten er zsm vanaf en wij konden het zaakje binnen een maand regelen zonder voorbehouden, dus dat heeft wel aardig geholpen. Maar de WOZ loopt ook gigantisch uit elkaar. Enige verklaring die we hebben is dat de voordeur aan een andere straat ligt, maar it does not compute. Nu zijn wij ook nog recent van het gas af (warmtepomp) dus het energielabel van ons zal van een gelijke C naar een A(+) gaan. Ik wil wel eens uitgelegd hebben waarom ik niet minimaal ook voor 400K een bord in de voortuin zou kunnen zetten.

Nu heeft de beste makelaar het zo gespind dat een kelderruimte met een koekoek opeens als leefruimte door zou gaan, dus dat maakt dat ze nu op papier even veel m2 woonruimte als wij zouden hebben. Ik begrijp al zeker niet hoe dat werkt, ook aangezien de kelder een hoogte van 1,96m heeft 8)7 Ik heb met mijn zolder erbij iets van 66m2 aan overige inpandige ruimte en meneer heeft nu 34m2 als overig inpandig en de rest als wonen. Ik overweeg het meetrapport op te vragen als geïnteresseerde partij maar durf het niet goed.

Ik snap in ieder geval geen hol van de markt. Ben benieuwd waar die voor weg gaat.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Philip Ross
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:00:
[...]

Met een technische studie of medische studie krijg je uiteindelijk ook een hoger salaris, dus dan loop je die schuld ook sneller in.
Je rekende al met een startsalaris van 3k bruto voor hbo, dan zit je al in de technische hoek. Heel veel beroepen haal je dit niet als startsalaris.
Maar goed, mijn punt was ook niet dat iedereen makkelijk 100k kan sparen, maar dat het niet onmogelijk is en dat vooral degene die zijn prioriteit gezet heeft op een huis kopen ook nu een huis kan kopen als starter. Juist omdat anderen het niet doen, maak je hiermee wel kans als je het wel doet.
Het is mogelijk afhankelijk van je situatie. Zoals ik aangaf, als je ouders toevallig ergens achteraf wonen zonder goed OV kan je daar niet thuis blijven wonen. Of als je geen ouders hebt. Of als je ouders in de bijstand zitten (want dan wordt jouw salaris daarvoor gebruikt).

Natuurlijk moet je prioriteiten stellen maar dat is op zich nog niet voldoende voorwaarde om dit doel te behalen.
Al die randvoorwaarden moet je ook maar net aan voldoen.

Als je dus niet thuiswonend kan studeren en kan werken dan is het volgens jouw berekening gewoon onmogelijk. Zeker met die 20k extra schuld voor de pech generatie.
En alle kleine beetjes helpen. Vroeger was er geen Spotify, Netflix, iPhones etc, maar wel Napster en BitTorrent :+ Het zijn kleine bedragen per maand, maar ze tellen wel op. Levensstijl inflatie is denk ik de hoofd reden waarom starters geen huis kunnen kopen.
En toch valt er niet op te sparen tegen de stijging van huizenprijzen. Zeker niet met dit soort kleine bedragen.
Moet je daardoor maar te veel hieraan uitgeven? Nee natuurlijk niet.
De hoofdreden dat starters geen huizen kunnen kopen is omdat de huizenprijzen sneller stijgen dan zij kunnen sparen of salaris stijgt.
Wij hebben bijvoorbeeld vorige jaar een huis gekocht en dat is volgens de schattingen al weer 80k meer waar geworden. Spaar daar maar eens tegenop.

Maar de beste manier om een huis te krijgen is niet sparen maar zorgen dat er politiek iets gebeurt zodat er meer betaalbaar gebouwd word.

Samenvattend:
Sparen en prioriteiten stellen is belangrijk.
Levensstijl inflate is verre van de belangrijkste oorzaak van het niet kunnen kopen van een huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Philip Ross schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:29:
[...]

Die huur heeft er weinig mee te maken, die waren altijd al duur.

Vroegah kreeg je iets van 220 euro per maand uitwonend. Dat was krap 1/3e van de huur die ik toen moest betalen, nog zonder overige kosten. Maar ook toen genoeg mensen die de prestatiebeurs niet haalden en dus alles terug moesten betalen. Bij de 'pech'generatie heb je het over max 5 jaar x 3.000 = 15k bij een TU-opleiding van 5 jaar voor een basisbeurs. Dat moet niet helemaal onoverkomelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-10 20:50
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:00:
[...]

Het eerste jaar na mijn afstuderen ben ik voor €400 in de maand in de studentenstudio blijven wonen, als je dan nog steeds als zuinige student leeft kun je inderdaad makkelijk 15k per jaar sparen. Zeker als je niet precies op 1 januari begint met werken dan wordt het al snel bruto=netto + maximale toeslagen.

Maar particuliere huur is een ander verhaal, klein appartementje is al snel €1500 / maand incl. Dan houdt je met een startsalaris maar weinig over om te sparen. Zo bezien kan ik wel begrijpen dat er studios weggaan voor €180k, alles beter dan je zuurverdiende centjes wegpissen aan huur. Annuiteit voor een hypotheek van €180k is €860 / maand en binnen een paar jaar verdien je genoeg om versneld af te lossen. Alleen jammer dat je zodra een echte woning binnen bereik is gelijk €10k k.k. kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Señor Sjon schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:11:
[...]

Die huur heeft er weinig mee te maken, die waren altijd al duur.

Vroegah kreeg je iets van 220 euro per maand uitwonend. Dat was krap 1/3e van de huur die ik toen moest betalen, nog zonder overige kosten. Maar ook toen genoeg mensen die de prestatiebeurs niet haalden en dus alles terug moesten betalen. Bij de 'pech'generatie heb je het over max 5 jaar x 3.000 = 15k bij een TU-opleiding van 5 jaar voor een basisbeurs. Dat moet niet helemaal onoverkomelijk zijn.
In 2015 (toen de basisbeurs werd afgeschaft) was uitwonend ~3.5k per jaar. Dat is 17.5k bovenop eventuele overige lening voor kamer/boeken etc.

Huur doelde ik op als je uit je studentenkamer gezet word en binnen 3 maanden iets moet zien te vinden op de vrije markt.
Want niet iedereen kan zomaar terug naar zijn ouders.

Ik zeg niet dat het niet te doen is. Maar het geschetste plaatje van zonder schuld afstuderen en 20k per jaar sparen is natuurlijk wel heel rooskleurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

syntesia schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:49:
Eindelijk mijn huis verkocht.

rond vorig jaar augustus te koop aangeboden. Dus heeft aardig lang geduurd.

Omgeving:Amsterdam
Range 750k+

100+ bezichtigingen gehad maar 3 biedingen gehad in de gehele periode.
Dus de verkoop is naar ons gevoel heel vreemd en stroef gegaan gaat toch knagen aan je.
Dit ook omdat we met een overbrugging zaten en die kosten echt torenhoog werden.

Niet de prijs gekregen die we de eerste instantie wouden maar tevreden.
Zonder de woning te weten valt er over het algemeen te zeggen dat de vraagprijs dan te hoog was. In mijn omgeving (regio Utrecht) gaat ook bijna alles boven de 750k nog vlot weg , de uitzonderingen zijn de panden met te hoge vraagprijs (veelal prijsniveau 2022 of hoger zelfs ). Behalve appartementen, die verkopen wel ongeacht vraagprijs :D.

Maar fijn dat het uiteindelijk is verkocht .

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2024 16:21 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:21
edit; beter topic gevonden

[ Voor 88% gewijzigd door Ragnar9999 op 16-04-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kuusj schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:09:

Nu heeft de beste makelaar het zo gespind dat een kelderruimte met een koekoek opeens als leefruimte door zou gaan, dus dat maakt dat ze nu op papier even veel m2 woonruimte als wij zouden hebben. Ik begrijp al zeker niet hoe dat werkt, ook aangezien de kelder een hoogte van 1,96m heeft 8)7 Ik heb met mijn zolder erbij iets van 66m2 aan overige inpandige ruimte en meneer heeft nu 34m2 als overig inpandig en de rest als wonen. Ik overweeg het meetrapport op te vragen als geïnteresseerde partij maar durf het niet goed.
Waar maak je je druk om ? :P Of ben je van plan binnenkort weer te verhuizen?

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2024 16:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• syntesia
Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:20:
[...]

Zonder de woning te weten valt er over het algemeen te zeggen dat de vraagprijs dan te hoog was. In mijn omgeving (regio Utrecht) gaat ook bijna alles boven de 750k nog vlot weg , de uitzonderingen zijn de panden met te hoge vraagprijs (veelal prijsniveau 2022 of hoger zelfs ). Behalve appartementen, die verkopen wel ongeacht vraagprijs :D.

Maar fijn dat het uiteindelijk is verkocht .
Klopt hierbij nog nog het huis.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:27:
[...]

Waar maak je je druk om ? :P Of ben je van plan binnenkort weer te verhuizen?
Ik maak me niet druk, ik ben wel iemand die graag verklaring zoekt :+

Overigens heb ik zelf maar eens de laser afstandsmeter gepakt en het blijkt dat onze souterrain toch hoger is dan 2m.. Maar nu vraag ik me af wat dan precies de regels zijn. Ik heb ook een afgewerkte ruimte in de souterrain (totaal ~50m2) van 11m2 met verwarming, warm-koud water en keukenblok. Die is geteld als overig inpandig. Die heeft geen daglicht.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:14
syntesia schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:31:
Mooi huis op een nog mooiere plek, snap niet dat dit 10 weken geduurd heeft.

Vergelijk dat met zo'n nieuwbouw appartement in de Binckhorst, kleiner en na afwerking niet veel goedkoper.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:35:
[...]

Vergelijk dat met zo'n nieuwbouw appartement in de Binckhorst, kleiner en na afwerking niet veel goedkoper.
huis is er opnieuw opgezet. huis stond te koop vanaf vorig jaar augustus.

Meeste weerhield zich er van door het cafe of de net wat te kleine kamers.
(Afgelopen jaren nooit ergelast gehad van het cafe) alleen voor corona hadden ze 1x in de maand live muziek maar thats it). Badkamer is groot vergeleken met de rest maar erg fijn en functioneel.

Wij hadden dus de verwachten dat het max 2 maanden zou duren voordat het verkocht zou worden.
Niet dus heeft zon 7 maanden geduurd. (1e makelaar had het trouwens wel verpest wist niet van afspraken en wat er gaande was) werkt ook niet meer bij dat kantoor maar de 2e makelaar die het heeft opgevangen heeft dit erg goed opgelost. Heel meedenkend en enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kuusj schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:32:
[...]

Ik maak me niet druk, ik ben wel iemand die graag verklaring zoekt :+

Overigens heb ik zelf maar eens de laser afstandsmeter gepakt en het blijkt dat onze souterrain toch hoger is dan 2m.. Maar nu vraag ik me af wat dan precies de regels zijn. Ik heb ook een afgewerkte ruimte in de souterrain (totaal ~50m2) van 11m2 met verwarming, warm-koud water en keukenblok. Die is geteld als overig inpandig. Die heeft geen daglicht.
Volgens mij moet er officieel een raam aanwezig zijn van minimaal 2x1m om als woonruimte te fungeren, de meeste koekoek ramen zijn kleiner.

Onze kelder stond ook als woonruimte in de verkoop en bij de taxatie is het ook als zodanig meegenomen. Maar als de kelder als overig inpandige ruimte stond gewaardeerd had ik precies hetzelfde bedrag betaald, immers de functie verandert niet.

In het dagelijks leven gebruiken we de kelder regelmatig, het voelt gewoon als woonruimte (met mooie vloerbedekking en gestucte wanden).

Heb ook hele discussies gevoerd met de gemeente over de woz waarde, ze hanteren voor de kelder dezelfde M2 prijs als de rest vd woning. Heb t maar geaccepteerd dat we veel belasting betalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 16-04-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
HallonRubus schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:14:
[...]

Maar particuliere huur is een ander verhaal, klein appartementje is al snel €1500 / maand incl. Dan houdt je met een startsalaris maar weinig over om te sparen. Zo bezien kan ik wel begrijpen dat er studios weggaan voor €180k, alles beter dan je zuurverdiende centjes wegpissen aan huur. Annuiteit voor een hypotheek van €180k is €860 / maand en binnen een paar jaar verdien je genoeg om versneld af te lossen. Alleen jammer dat je zodra een echte woning binnen bereik is gelijk €10k k.k. kwijt bent.
Een eigen appartement als student? Dat is een luxe uitgave en dan loopt het inderdaad op. Ik kon me dat als student iig niet veroorloven.

Je kan dat appartementje natuurlijk ook delen met 2 andere studenten of ergens een bezemkast kamer voor paar honderd huren en dan is het al een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

***members only***
Zo op het oog een leuk appartement, prijs ook niet heel gek voor die regio denk ik.
Waarschijnlijk de initiële vraagprijs in augustus te hoog, dan zit er al snel een smet op :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
[...]

***members only***
Afwerking ziet er geweldig uit. Hele dikke plus maar er zijn toch ook best wel wat dingen waar mensen over kunnen vallen. Ligt aan een hele hele drukke weg, aan een café met terras, coffeeshop op steenworp afstand, de indeling van het huis is 'verkeerd om' en slaapkamer 2+3 zijn wel heel erg smal en liggen direct aan het terras.

In combi met de prijs mik je dan toch een beetje op jonge tweeverdieners die al wat stappen hebben gezet in hun carrière, de reuring nog opzoeken maar waarschijnlijk zonder kinderwens. En die zoeken toch eerder binnen de ring.

[ Voor 28% gewijzigd door Sethro op 16-04-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
Sethro schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:52:
[...]

Afwerking ziet er geweldig uit maar snap toch wel waarom niet zo snel verkoopt.

Ligt aan een hele hele drukke weg, aan een café met terras, coffeeshop op steenworp afstand, de indeling van het huis is 'verkeerd om' en slaapkamer 2+3 zijn wel heel erg smal.
Veel factoren waar men op kan afknappen. andere kant wij verbergen niet dat het naast een cafe en drukke zit. Bekende locatie lijkt me zo. dus waarom komen er 100+ man bezichtigen en dan uiteindelijk afknappen op het cafe. Coffeeshop gebeuren was voor ons alleen maar een voordeel, parkeerde mijn auto daar altijd ( blauwe schijf maar werd gedoogd) En heb dus al 3x schade gehad waarna de beveiliger hun gegevens voor mij hebben genoteerd. Zelfde als dat mijn auto opeens open stond de hele nacht ze mij erop hadden geattendeerd. Gaf me dus wel een goed en fijn gevoel. geen overlast van rokende om ons heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
syntesia schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:00:
[...]

Veel factoren waar men op kan afknappen. andere kant wij verbergen niet dat het naast een cafe en drukke zit. Bekende locatie lijkt me zo. dus waarom komen er 100+ man bezichtigen en dan uiteindelijk afknappen op het cafe. Coffeeshop gebeuren was voor ons alleen maar een voordeel, parkeerde mijn auto daar altijd ( blauwe schijf maar werd gedoogd) En heb dus al 3x schade gehad waarna de beveiliger hun gegevens voor mij hebben genoteerd. Zelfde als dat mijn auto opeens open stond de hele nacht ze mij erop hadden geattendeerd. Gaf me dus wel een goed en fijn gevoel. geen overlast van rokende om ons heen.
Ik denk dat de piekfijne afwerking veel mensen trekt maar die nadelen toch zwaar wegen.

In dit budget is er in Buitenveldert en Amstelveen genoeg te koop. In rustigere straatjes en ook eengezinswoningen waardoor je ook de VVE kosten niet hebt.

Het kan altijd meevallen maar als ik de keuze had zou ik het ook niet opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFocussed
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-09 20:18
[...]

***members only***
Badkamer is heel erg ruim en ziet er heel fraai uit, maar pakt ook veel ruimte weg van de slaapkamers. Sommige mensen zijn huiverig (zoals ik) voor een vve en de maandelijkse betalingen. Gaat toch weer een slok vaste lasten af iedere maand. Ook al is dit niet rationeel want onderhoud betaal je linksom of rechtsom. Verder een heel mooi huis/appartement. Hebben jullie het zo gekocht of grotendeels laten verbouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Philip Ross schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:10:
[...]

Je rekende al met een startsalaris van 3k bruto voor hbo, dan zit je al in de technische hoek. Heel veel beroepen haal je dit niet als startsalaris.

[...]

Het is mogelijk afhankelijk van je situatie. Zoals ik aangaf, als je ouders toevallig ergens achteraf wonen zonder goed OV kan je daar niet thuis blijven wonen. Of als je geen ouders hebt. Of als je ouders in de bijstand zitten (want dan wordt jouw salaris daarvoor gebruikt).

Natuurlijk moet je prioriteiten stellen maar dat is op zich nog niet voldoende voorwaarde om dit doel te behalen.
Al die randvoorwaarden moet je ook maar net aan voldoen.

Als je dus niet thuiswonend kan studeren en kan werken dan is het volgens jouw berekening gewoon onmogelijk. Zeker met die 20k extra schuld voor de pech generatie.

[...]

En toch valt er niet op te sparen tegen de stijging van huizenprijzen. Zeker niet met dit soort kleine bedragen.
Moet je daardoor maar te veel hieraan uitgeven? Nee natuurlijk niet.
De hoofdreden dat starters geen huizen kunnen kopen is omdat de huizenprijzen sneller stijgen dan zij kunnen sparen of salaris stijgt.
Wij hebben bijvoorbeeld vorige jaar een huis gekocht en dat is volgens de schattingen al weer 80k meer waar geworden. Spaar daar maar eens tegenop.

Maar de beste manier om een huis te krijgen is niet sparen maar zorgen dat er politiek iets gebeurt zodat er meer betaalbaar gebouwd word.

Samenvattend:
Sparen en prioriteiten stellen is belangrijk.
Levensstijl inflate is verre van de belangrijkste oorzaak van het niet kunnen kopen van een huis.
4 jaar geleden was 3000 als startsalaris misschien hoog voor een niet technische opleiding, maar in 2024 niet meer hoor. Minimumloon is al 2000 en 1,5x minimumloon is niet veel. Een veel in het nieuws voorkomende middeninkomen is de basisschool leraar. LB schaal begint al ruim boven de 3k.

De jongeren die gestudeerd hebben en uit een bijstandsgezin komen, hebben meer kans op een woning te kopen dan die uit een middeninkomen gezin. Enerzijds omdat ze veel minder gewend zijn en dus in principe een goedkopere levensstijl hebben en eerder genoegen nemen met een simpele woning. Anderzijds hebben ze ondanks hun achtergrond toch het doorzettingsvermogen gehad om een studie af te ronden. Dat is een hele belangrijke factor die veel jongeren uit middeninkomen gezinnen missen.

En je kan niet huren voor 1500 met een salaris van 3000. Daarvoor heb je minimaal 4.5k nodig, tenzij verhuurders tegenwoordig huurders met minder inkomen genoegen nemen.

Je hoeft ook niet de waardestijging te sparen, want je inkomen stijgt ook. Je moet sparen om een voordeel in de markt te verwerven ten opzichte van iemand met hetzelfde inkomen/leeftijd/wensen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-10 22:58
@Z___Z gaat hard, ik begon (HBO) met 2100 bruto. :) En was er toen dolblij mee ongeveer 10 jaar geleden. haha. Tegenwoordig hoor ik Gen Z niks anders dan over salaris praten en vinden dat ze te weinig verdienen... Terwijl als ik hoor waarmee ze beginnen denk ik: Dat verdiende ik een tijdje geleden nog niet eens...
Dus die salarissen gaan aardig rap omhoog!
En ja ik kwam ook uit een financieel slecht gezin. Ouders konden niet met geld om gaan, 80K prive schuld. Moest toen altijd lachen om die schulden bij dubbeltje op zijn kant... ohhh een schuld van 10K of wel 30K!!! oh neeeeeeee. Mijn ouders doen het nog slechter.

Heb alles zowat in mijn leven zelf betaald, wou toen ik 14 was gitaar spelen? Zelf gitaar moeten kopen van mijn kranten en tijdschriften rondbrengen op mijn 13e. Op mijn 16e zei mijn moeder: Ja kleding ga je maar zelf nu kopen je bent oud genoeg. Dus moest ik mijn kleding zelf kopen van mijn eigen verdiende geld van kranten, tijdschriften... had toen wel op mijn 16e een goede baan bij mijn pa op het werk 3x in de week in de avond met een goed CAO dus goed uurloon. Zelf scooter gekocht rijbewijs, zelf rijbewijs auto. Zelf laptop moeten kopen voor mijn school. Zelfs ALLES qua school moeten betalen.

Mijn ouders kochten niks meer voor mij na mijn 16e. Ben daarom denk ik nu wel heel goed af, want ik waardeer elke euro die ik krijg. Ik had pas door dat het anders was toen ik naar het HBO ging, en elke dag mee mocht rijden in de cabrio van mijn rijke klasgenoot die zijn moeder hem elke dag naar de uni bracht en zo aardig was dat ik mee mocht. En dat die pa een pand kocht zodat hij op kamers kon. En hij mocht alles gewoon pakken in de supermarkt en ouders betaalde dat. Dat was zo'n rare gewaarwording...
(En dit was nog redelijk normaal ook, had meerdere klasgenoten die hun vader een pand kochten... lol) Of klasgenoten die met een auto naar school kwamen soms de dikste bakken. Gewoon van pa en ma.

Dus ik was echt SUPERRRRR blij met die 2100 bruto. :) Kon 3 jaar later met vastcontract destijds 150K lenen. Huisje gekocht. dikke prima.

Alleen de huidige Gen Z heeft het nu veel moeilijker ook al met een start salaris van 4K en vast contract kun je nog niet heel veel. Daar kun je nu 200K mee lenen. (Zonder studieschuld he)
(Ratio tussen gemiddelde huizenprijs en inkomsten is anders.)

Dus het is relatief... ook al krijgt men nu veel meer. De huizen zijn relatief gezien NOG veel duurder.

[ Voor 5% gewijzigd door Immutable op 16-04-2024 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masvic
Gemmeke schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 15:33:

Dit is een trollpost toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masvic
Immutable schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:12:
@Z___Z gaat hard, ik begon (HBO) met 2100 bruto. :) En was er toen dolblij mee ongeveer 10 jaar geleden. haha. Tegenwoordig hoor ik Gen Z niks anders dan over salaris praten en vinden dat ze te weinig verdienen... Terwijl als ik hoor waarmee ze beginnen denk ik: Dat verdiende ik een tijdje geleden nog niet eens...
Misschien komt die gedachte door het feit dat je het concept van inflatie niet begrijpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

@Z___Z gaat hard, ik begon (HBO) met 2100 bruto. :) En was er toen dolblij mee ongeveer 10 jaar geleden. haha.
Mijn eerste salaris was 1700 bruto, maar ik was allang blij dat ik werk had , inmiddels 15 jaar geleden :).
Ik geloof dat ik iets van 2400 verdiende toen ik de eerste woning kocht 2 jaar later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:07
hoevenpe schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:35:
[...]

284 servicekosten helpt niet echt mee + drukke weg in Buitenveldert.

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 16-04-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:54:
[...]

4 jaar geleden was 3000 als startsalaris misschien hoog voor een niet technische opleiding, maar in 2024 niet meer hoor. Minimumloon is al 2000 en 1,5x minimumloon is niet veel. Een veel in het nieuws voorkomende middeninkomen is de basisschool leraar. LB schaal begint al ruim boven de 3k.
Ja, en over 5 jaar zijn de prijzen weer dusdanig gestegen dat het gespaarde geld nog maar de helft waard is.

Schaal LB is overigens maar een klein deel van de docenten, het overgrote deel zit in LA. Zeker als starter.
De jongeren die gestudeerd hebben en uit een bijstandsgezin komen, hebben meer kans op een woning te kopen dan die uit een middeninkomen gezin. Enerzijds omdat ze veel minder gewend zijn en dus in principe een goedkopere levensstijl hebben en eerder genoegen nemen met een simpele woning. Anderzijds hebben ze ondanks hun achtergrond toch het doorzettingsvermogen gehad om een studie af te ronden. Dat is een hele belangrijke factor die veel jongeren uit middeninkomen gezinnen missen.
Nee, doorzettingsvermogen is nog steeds veel minder een factor dan hoe veel je ouders verdienen.
En je kan niet huren voor 1500 met een salaris van 3000.
Als is het 1000. En je eigen eten, gwl, verzekering etc en je zit alsnog op 1500 netto als het al niet meer is.
Het punt is dat als je niet bij je ouders kan wonen je gewoon niet zo veel kan sparen.
Je hoeft ook niet de waardestijging te sparen, want je inkomen stijgt ook. Je moet sparen om een voordeel in de markt te verwerven ten opzichte van iemand met hetzelfde inkomen/leeftijd/wensen.
Dan moet er wel iets te koop zijn dat je kan betalen.
En de starters die flink geld van hun ouders krijgen zullen altijd meer hebben dat ze kunnen bieden.

[ Voor 3% gewijzigd door Philip Ross op 16-04-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xiangpo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-10 16:38
Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:27:
[...]

Mijn eerste salaris was 1700 bruto, maar ik was allang blij dat ik werk had , inmiddels 15 jaar geleden :).
Ik geloof dat ik iets van 2400 verdiende toen ik de eerste woning kocht 2 jaar later.
Tsja inflatie he, minimum maanloon bij 40 uur is nu al €2317…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:54:
[...]

4 jaar geleden was 3000 als startsalaris misschien hoog voor een niet technische opleiding, maar in 2024 niet meer hoor.
Vorig jaar was het gemiddelde startsalaris voor een HBO-er tussen 2200 en 2650 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 19:10:
[...]

Vorig jaar was het gemiddelde startsalaris voor een HBO-er tussen 2200 en 2650 per maand.
Of 2800 het is maar welke bron je gebruikt.
https://www.werf-en.nl/gr...ssen-voor-hoogopgeleiden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Philip Ross schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:46:
[...]

Ja, en over 5 jaar zijn de prijzen weer dusdanig gestegen dat het gespaarde geld nog maar de helft waard is.

Schaal LB is overigens maar een klein deel van de docenten, het overgrote deel zit in LA. Zeker als starter.

[...]

Nee, doorzettingsvermogen is nog steeds veel minder een factor dan hoe veel je ouders verdienen.

[...]

Als is het 1000. En je eigen eten, gwl, verzekering etc en je zit alsnog op 1500 netto als het al niet meer is.
Het punt is dat als je niet bij je ouders kan wonen je gewoon niet zo veel kan sparen.

[...]

Dan moet er wel iets te koop zijn dat je kan betalen.
En de starters die flink geld van hun ouders krijgen zullen altijd meer hebben dat ze kunnen bieden.
Laagste lerarenschaal is LB…

https://www.poraad.nl/arb...fsvoering/salaristabellen

Er is maar een heel klein percentage die gebruik heeft gemaakt van de jubelton. De meeste hebben een schenking gekregen van minder dan 30k. En ook hier geldt, alle beetjes helpen, maakt niet uit hoe, de enige die nu nog een huis kunnen kopen als starter stijgen linksom of rechtsom boven het maaiveld uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Z___Z op 16-04-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
offtopic:
Dat is het gemiddelde van 'net afgestudeerden', dus HBO én Universitair. Universitair zit in de regel wat hoger dan HBO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:20:
[...]

Laagste lerarenschaal is LB…

https://www.poraad.nl/arb...fsvoering/salaristabellen

Er is maar een heel klein percentage die gebruik heeft gemaakt van de jubelton. De meeste hebben een schenking gekregen van minder dan 30k. En ook hier geldt, alle beetjes helpen, maakt niet uit hoe, de enige die nu nog een huis kunnen kopen als starter stijgen linksom of rechtsom boven het maaiveld uit.
Dat is de eenmalige schenking ja. Maar kijk ook naar betalen van studie, jaarlijks 5k, familie bank constructie etc.
Natuurlijk helpen alle beestjes. Maar je claimde het volgende:
Levensstijl inflatie is denk ik de hoofd reden waarom starters geen huis kunnen kopen.
Simpelweg 20k per jaar sparen zoals jij claimde is gewoonweg voor de overgrote meerderheid niet mogelijk, ook niet als ze verder op een houtje bijten en niets aan luxe uitgeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Philip Ross schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:46:
[...]

Dat is de eenmalige schenking ja. Maar kijk ook naar betalen van studie, jaarlijks 5k, familie bank constructie etc.
Natuurlijk helpen alle beestjes. Maar je claimde het volgende:

[...]

Simpelweg 20k per jaar sparen zoals jij claimde is gewoonweg voor de overgrote meerderheid niet mogelijk, ook niet als ze verder op een houtje bijten en niets aan luxe uitgeven.
Je leest wat je wil lezen. Die 20k was als voorbeeld voor iemand die bij zijn ouders kan wonen. In dezelfde post schreef ik dat het moeilijker is als je in de private sector moet huren.

De grote meerderheid woont al in de randstad, dus als je relatie met je ouders redelijk tot goed is, is het voor deze overgrote deel wel mogelijk.

Eigenlijk is Nederland al zover dat je niet makkelijk meer kan schuiven op de sociale ladder. Gen-Z en Gen-A hebben allemaal ouders die in een tijd zijn opgegroeid waarbij deze ouders alle kansen hebben gehad om te studeren als ze de capaciteit hadden. Dus vrijwel alle kinderen op het HBO en WO hebben ouders die minimaal HBO hebben.

De enigszins significante groep die hierop de uitzondering zijn, zijn mensen met ouders met een migratie achtergrond. Ook heb ik het idee dat het niveau van HBO en WO omlaag is gegaan de afgelopen 20 jaar. Dit omdat het percentage HBO/WO enorm gegroeid is en ik niet het idee heb dat Gen-Z en A veel slimmer zijn dan X en Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Bartjuh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 13:12:
[...]

Het is maar waar je stopt met kijken.

Studenten en EU seizoenarbeiders vertrekken veelal weer als ze klaar zijn of er geen werk meer is. Kenniswerkers voorzien een belangrijke functie en doen weinig aanspraak op sociale voorzieningen. Asielzoekers kom je in de regel niet meer vanaf, en zijn een netto grotere last op de sociale voorzieningen. Daarnaast, veel asielzoekers halen familie hierheen (mede door gezinshereniging, andere EU landen doen dit niet), én hebben een TFR boven de 2.1, dus je krijgt er over tijd bij als ze eenmaal hier zijn.

Sinds "15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde" zijn er magisch 2.7 miljoen bij gekomen, en dat met een TFR van onder replacement-rate van 2.1 per vrouw sinds 1972. Dus dat is volledig te danken aan migratie, anders waren we gekrompen. Dit heeft een gigantisch effect op de woningmarkt.
Het is inderdaad maar waar je stopt met kijken. Het schetsen dat arbeidsmigrantie een tijdelijk situatie is, is onjuist. We werven al sinds de jaren 60 actief arbeidsmigranten. De twee grootste minderheidsgroepen in Nederland, mensen van Marokkaanse en Turkse komaf kennen hun oorsprong in de arbeidsmigratie.

Arbeidsmigrantie is een permanente situatie. Dat er af en toe wat vertrekken waarna weer de volgende groep wordt aangeworven maakt weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TechFocussed
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-09 20:18
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
[...]
Dit omdat het percentage HBO/WO enorm gegroeid is en ik niet het idee heb dat Gen-Z en A veel slimmer zijn dan X en Y.
Soms is het vergelijken tussen 'generaties' nuttig. Zoals in welke tijdsperiode iemand student was en op de arbeidsmarkt/woningmarkt is ingestroomd. Maar nog vaker zijn die vergelijkingen geneuzel. We zijn en blijven uiteindelijk allemaal individuen, met eigen karakters.

[ Voor 0% gewijzigd door TechFocussed op 16-04-2024 21:11 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Laapo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:04:
[...]
Het is inderdaad maar waar je stopt met kijken. Het schetsen dat arbeidsmigrantie een tijdelijk situatie is, is onjuist. We werven al sinds de jaren 60 actief arbeidsmigranten. De twee grootste minderheidsgroepen in Nederland, mensen van Marokkaanse en Turkse komaf kennen hun oorsprong in de arbeidsmigratie.

Arbeidsmigrantie is een permanente situatie. Dat er af en toe wat vertrekken waarna weer de volgende groep wordt aangeworven maakt weinig uit.
Dat is een stropopredenering. Ik heb het over "EU seizoensarbeiders" en "kenniswerkers". Verder gewoon met je eens overigens; dat komt er nog bij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Bartjuh schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 21:25:
[...]

Dat is een stropopredenering. Ik heb het over "EU seizoensarbeiders" en "kenniswerkers". Verder gewoon met je eens overigens; dat komt er nog bij op.
Beiden zijn arbeidsmigranten? Het komt er niet bij, het is de bulk. Asiel is wat er bij komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Laapo op 16-04-2024 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Z___Z schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:56:
[...]

Je leest wat je wil lezen. Die 20k was als voorbeeld voor iemand die bij zijn ouders kan wonen. In dezelfde post schreef ik dat het moeilijker is als je in de private sector moet huren.

De grote meerderheid woont al in de randstad, dus als je relatie met je ouders redelijk tot goed is, is het voor deze overgrote deel wel mogelijk.

Eigenlijk is Nederland al zover dat je niet makkelijk meer kan schuiven op de sociale ladder. Gen-Z en Gen-A hebben allemaal ouders die in een tijd zijn opgegroeid waarbij deze ouders alle kansen hebben gehad om te studeren als ze de capaciteit hadden. Dus vrijwel alle kinderen op het HBO en WO hebben ouders die minimaal HBO hebben.

De enigszins significante groep die hierop de uitzondering zijn, zijn mensen met ouders met een migratie achtergrond. Ook heb ik het idee dat het niveau van HBO en WO omlaag is gegaan de afgelopen 20 jaar. Dit omdat het percentage HBO/WO enorm gegroeid is en ik niet het idee heb dat Gen-Z en A veel slimmer zijn dan X en Y.
Ik ben niet goed met de benamingen van de verschillende generaties, maar de kans dat de huidige 15-25 jarigen het beter zullen doen qua positie op de sociale ladder dan hun ouders is inderdaad wel klein. Dat hakt er psychologisch ook wel in.

Aan de andere kant is er ook een deel dat het wel flink beter kan gaan doen. Je noemt mensen met een migratie achtergrond, maar wat te denken van jonge technische lui. Weet wel zeker dat een jonge timmerman die in de voetsporen van zijn vader treed het heel goed doet en gaat doen. Zo zijn er hele dorpen in het land. Komt nog bij dat de vergrijzing er voor gaat zorgen dat elk uurtje arbeid heel kostbaar gaat worden. Er is dus nog hoop op een grote welvaarts transfer van senioren naar de weinigen die al het werk moeten gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Laapo schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 22:00:
[...]

Ik ben niet goed met de benamingen van de verschillende generaties, maar de kans dat de huidige 15-25 jarigen het beter zullen doen qua positie op de sociale ladder dan hun ouders is inderdaad wel klein. Dat hakt er psychologisch ook wel in.
Hangt er uiteraard ook vanaf op welk aspect je focust. Er zijn bijvoorbeeld een hoop mensen van de 'oudere generatie' die na de opleiding ook jarenlang thuis hebben moeten wonen. Niet omdat er geen huizen waren, maar simpelweg omdat er geen banen waren. Die konden dus ook niet sparen voor een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YKla
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Onlangs de woning laten taxeren voor een hypotheek. 485 is wat hij minimaal moet opbrengen. In 2016 gekocht voor 235. A label 2-onder-1 regio Twente met een kleine (75m2) achtertuin. Gekke paar jaar zijn het geweest.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
[...]

***members only***
Ik snap niet dat mensen nog in Amsterdam rondkijken haha. Wat mij betreft mag je met een verkoopprijs rond de 750k flink in je handjes knijpen. Je hebt 't verkocht, dus dan durf ik wel mijn eerlijke mening te geven. Riskeer nu niet meer dat ik je nog meer stress aanpraat.

Zo goed als 8 ton vraagprijs voor een simpele 105m2 hoekwoning overgoten met een tien-in-een-dozijn VT wonen sausje, en een postzegel tuintje aan een drukke weg inclusief coffeeshop en een cafe naast de deur. Ik zou er gratis niet willen wonen haha.

Ik werk ook in Amsterdam maar woon in de Achterhoek.
Uurtje per dag heen en weer als ik al naar kantoor ga, maar jezus wat een andere levensstandaard.

Voor 8 ton koop je hier bijvoorbeeld 350m2 woonoppervlak op een perceel van 1030m2.. Niet dat ik dit nu perse zo'n fantastisch huis vindt maar wat een verschil haha.

Ik ben nu voor (gebudgetteerd) 875k op een 2/4e door bos omringd perceel van 5600m2 aan het bouwen. Daaromheen ligt nog een paar duizend m2 landbouwgrond waarvan wij ook een deel bezitten waarop paarden, schapen en bijen komen.

Zal best nog wel iets uitlopen qua kosten maar als je kijkt wat voor doffe ellende je in Amsterdam voor dat budget krijgt. Ongelofelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchManticore op 16-04-2024 23:25 ]

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:41
DutchManticore schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:20:
[...]

Uurtje per dag heen en weer als ik al naar kantoor ga, maar jezus wat een andere levensstandaard.
In een uur van de Achterhoek naar Amsterdam? Op welk tijdstip ga jij naar je werk dat je dat soort reistijd haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchManticore
Eärendil schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 23:36:
[...]

In een uur van de Achterhoek naar Amsterdam? Op welk tijdstip ga jij naar je werk dat je dat soort reistijd haalt?
Wehl - Amsterdam(Zuid) is een uur en 8 minuten.
Toen we nog in Arnhem woonden deed ik er langer over, omdat het echt gewoon 20-25 minuten duurde voordat je Arnhem uit was.

Probeer inderdaad wel vaak buiten de spits te rijden dus dan stap ik om 09.45 in de auto. Ben ik elf uur op kantoor en geïnstalleerd.

Daarna om zes uur, of half 7 weer terug.
Is er vaak weinig aan de hand hoor

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ

FGJ

https://www.nu.nl/economi...-het-aanbod-opdroogt.html

Dit is er volgens mij een in de categorie, die zagen we niet aankomen zeg...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
FGJ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:08:

Stichting open deur. En de beste man wordt waarschijnlijk burgemeester van Rotterdam als schouderklopje voor gevoerd beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dus die salarissen gaan aardig rap omhoog!
Ik heb sowieso al het idee dat salarissen van jong en oud steeds meer naar elkaar toe groeien, omdat de startsalarissen zo extreem gestegen zijn. Vroeger verdiende een jonge programmeur 2k instap en een oude die niet heel ambitieus was zat tegen de 5k. Nu zie ik 28 jarigen makkelijk 4k krijgen en ouderen 5.5k.

Dit naast de trend dat er steeds meer naar functie wordt betaald en niet naar leeftijd.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunedin
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:32
[...]

Ik ben nu voor (gebudgetteerd) 875k op een 2/4e door bos omringd perceel van 5600m2 aan het bouwen.
Zijn die 875K dan alleen de bouwkosten? Hoeveel heb je betaald voor die lap grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

FGJ schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:08:

Sarcasm is strong :z

Verhuren kan alleen nog uit ver van de randstand. Tot voor kort kon je als je niet kon of wilde kopen nog iets huren, er was aanbod, duur, maar beschikbaar. Straks is het "goedkoper", maar niet er is gewoon niets te huur.

Waar doet mij dat toch aan denken... oh ja; communisme. Dat werkte zo goed 8)7

-38.5% huuraanbod t.o.v. 2022 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
TechFocussed schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 17:07:
[...]

Badkamer is heel erg ruim en ziet er heel fraai uit, maar pakt ook veel ruimte weg van de slaapkamers. Sommige mensen zijn huiverig (zoals ik) voor een vve en de maandelijkse betalingen. Gaat toch weer een slok vaste lasten af iedere maand. Ook al is dit niet rationeel want onderhoud betaal je linksom of rechtsom. Verder een heel mooi huis/appartement. Hebben jullie het zo gekocht of grotendeels laten verbouwen?
Ja badkamer vergeleken met de kamers is groot.
VVe kosten vind ik redelijk normaal, is een vrij nieuwe Vve Hebben 2 jaar geleden ook een geheel nieuw dak laten plaatsen dit wel direct uit eigen zak betaald want Vve had niet genoeg.

Wij hebben het appartement zo gekocht, gewoon heel fijn instapklaar alles erin wat je nodig had.
We misten alleen heel erg een toilet boven maar daar was dus geen plek voor.
Johan Bogle schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:31:
[...]
284 servicekosten helpt niet echt mee + drukke weg in Buitenveldert.
Drukke weg weet je ook van te voren en heb er geen last van.
Als je ook kijk naar de hele straat was het opeens een wildgroei met huizen die te koop stonden vanwege de nieuwe hugo regels. Dus dat hielp ook niet mee voor ons op dat moment van verkoop.
[...]

Ik snap niet dat mensen nog in Amsterdam rondkijken haha. Wat mij betreft mag je met een verkoopprijs rond de 750k flink in je handjes knijpen. Je hebt 't verkocht, dus dan durf ik wel mijn eerlijke mening te geven. Riskeer nu niet meer dat ik je nog meer stress aanpraat.

Zo goed als 8 ton vraagprijs voor een simpele 105m2 hoekwoning overgoten met een tien-in-een-dozijn VT wonen sausje, en een postzegel tuintje aan een drukke weg inclusief coffeeshop en een cafe naast de deur. Ik zou er gratis niet willen wonen haha.

Voor 8 ton koop je hier bijvoorbeeld 350m2 woonoppervlak op een perceel van 1030m2.. Niet dat ik dit nu perse zo'n fantastisch huis vindt maar wat een verschil haha.

Ik ben nu voor (gebudgetteerd) 875k op een 2/4e door bos omringd perceel van 5600m2 aan het bouwen. Daaromheen ligt nog een paar duizend m2 landbouwgrond waarvan wij ook een deel bezitten waarop paarden, schapen en bijen komen.

Zal best nog wel iets uitlopen qua kosten maar als je kijkt wat voor doffe ellende je in Amsterdam voor dat budget krijgt. Ongelofelijk.
Ieder zn ding, ik kom ook uit de achterhoek maar wil voorlopig niet terug :P
Woz was destijds richting de 9 ton en taxatie zat daar ook tegenaan. Als ik het geld en tijd had dan had ik hem graag nog even gehouden want de prijzen gaan zeker wel weer die kant op. En de verhuur van deze huizen is tuurlijk ook interessant omdat die aan alle eisen van verhuur voldoet.

Makelaar had hem ook zonder overleg in de verhuur gezet omdat wij daar aan zaten te denken.
was in een week verhuurd. Maar dus door miscommunicatie hebben we hem eraf gehaald.
Sport_Life schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:46:
[...]

Zo op het oog een leuk appartement, prijs ook niet heel gek voor die regio denk ik.
Waarschijnlijk de initiële vraagprijs in augustus te hoog, dan zit er al snel een smet op :/
Vp was toen gebasseerd op taxatie en Woz van jaar ervoor wat flink hoger was.
Wij hebben hem ook echt te koop gezet toen de rente op zn max stonden en er dus die wildgroei van nieuw aangeboden huizen door die nieuwe verhuurregels.

[ Voor 7% gewijzigd door syntesia op 17-04-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:58
FunkyTrip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:15:
[...]

Ik heb sowieso al het idee dat salarissen van jong en oud steeds meer naar elkaar toe groeien, omdat de startsalarissen zo extreem gestegen zijn. Vroeger verdiende een jonge programmeur 2k instap en een oude die niet heel ambitieus was zat tegen de 5k. Nu zie ik 28 jarigen makkelijk 4k krijgen en ouderen 5.5k.

Dit naast de trend dat er steeds meer naar functie wordt betaald en niet naar leeftijd.
Ik behoor zelf tot de groep 'jongeren' van precies die leeftijd. Ik kan het alleen maar toejuichen dat er naar functie en "kunnen" wordt betaald in plaats van leeftijd. Dat is zo achterhaald.

Wat ik vooral opmerk bij sommige 'ouderen' op kantoor is dat die al 20 jaar bij hetzelfde bedrijf zitten met een willekeurige MBO-diploma en enkele product certificaten. Dan loop je inderdaad tegen een salarisplafond aan en ook het zoeken naar een andere baan is een uitdaging. Dit in contrast met een 28-jarige die net is begonnen bij hetzelfde bedrijf, gewapend met een master van de universiteit in het relevante vakgebied en al relevante werkervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
dylan111111 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:45:
[...]

Ik behoor zelf tot de groep 'jongeren' van precies die leeftijd. Ik kan het alleen maar toejuichen dat er naar functie en "kunnen" wordt betaald in plaats van leeftijd. Dat is zo achterhaald.
Helaas geldt dat vooral bij de aanname van nieuwe mensen. Bij bestaande werknemers is het vaak zo dat je "ooit" voor een bepaald salaris bent begonnen en er nadien nauwelijks stappen te maken zijn. Dan krijg je dus de kromme situatie dat de mensen die juist het beste op hun plek zitten, toch naar een andere functie of andere werkgever overstappen, om die loonsprong te kunnen maken. Minder goed op je plek, maar wel een beter salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:04
Rubbergrover1 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 10:20:
[...]

Helaas geldt dat vooral bij de aanname van nieuwe mensen. Bij bestaande werknemers is het vaak zo dat je "ooit" voor een bepaald salaris bent begonnen en er nadien nauwelijks stappen te maken zijn. Dan krijg je dus de kromme situatie dat de mensen die juist het beste op hun plek zitten, toch naar een andere functie of andere werkgever overstappen, om die loonsprong te kunnen maken. Minder goed op je plek, maar wel een beter salaris.
Tsja, dat is dan toch echt een werkgevers probleem. Als de krapte groot genoeg is lost dat zichzelf wel op. Met een aanbod van een ander bij je huidige werkgever aankloppen (en bereid zijn te vertrekken) opent vaak ook wel deuren.

Een beetje assertiviteit is wel vereist als je er op vooruit wil gaan

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr0BB
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-10 16:47
[...]

Eeuwige discussie waar je prio ligt. Tijd is meer waard dan geld wat mij betreft. Iedere dag 1 uur heen en 1 uur terug extra rijden betekent op maandbasis 42 uur heen en weer pendelen bij fulltime werk. Afhankelijk van wat je per uur verdient, kost je dat al snel meer dan een hypotheek voor een huis van 850k uberhaupt is. Dan betaal ik toch graag wat meer of lever of woonruimte in om binnen een kwartiertje op het werk te zitten. Dit nog naast alle andere ongemakken van zover weg wonen.

Nu is dit natuurlijk voor iedereen anders. De een ziet vooral voordelen, de ander nadelen. Maar veel mensen willen blijkbaar toch nog steeds liever centraal zitten en daar meer voor betalen per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tremulant
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-10 17:54
dylan111111 schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:45:
[...]

Wat ik vooral opmerk bij sommige 'ouderen' op kantoor is dat die al 20 jaar bij hetzelfde bedrijf zitten met een willekeurige MBO-diploma en enkele product certificaten...
Klinkt een klein beetje als praten in je eigen straatje. Als het gaat om leeftijd dan zegt het niets over presteren en zou het niet mee mogen wegen in de waardering van de functie. Als het gaat om opleiding of certificaten dan zou dat zijn waarom je collega minder zou moeten verdienen.

Ik dacht dat het zou gaan om betaling naar functie en kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:26
[...]
Tja, de een wil tussen de mensen wonen en de ander wil in een straal van een kilometer geen mensen tegenkomen. Je zou maar zelf mogen kiezen waar je wilt wonen en waar je blij van gaat worden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:57

TheDudez

Usenet stofzuiger!

FunkyTrip schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:15:
[...]

Het heeft er ook mee te maken dat oudere werknemers zijn vastgeroest. Als je gaat solliciteren dan kan je gewoon meer vragen als je blijft zitten dan is het vaak lastiger om een verhoging te krijgen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
Paprika schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:24:
[...]

Tja, de een wil tussen de mensen wonen en de ander wil in een straal van een kilometer geen mensen tegenkomen. Je zou maar zelf mogen kiezen waar je wilt wonen en waar je blij van gaat worden. ;)
Dat zeg ik ook. Ieder zn ding.
Ik wil er gratis niet wonen en een ander betaalt er 7,5 ton voor. Helemaal prima, dat maakt de markt. Heb er niets tegen dat andere mensen andere keuzes maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:26
Ik ben vanuit appartement in Amsterdam 20 min boven Amsterdam gaan wonen in een vrijstaand huis met aardige tuin. Hartstikke leuk in de lente en zomer allemaal.

Maar in de herfst en winter mis ik de gezelligheid van een stad mrt duizend chille koffietentjes, winkeltjes etc dan toch wel.

Volgende huis wordt denk ik in een medium sized stad, maar dan lekker aan de buitenkant. Alkmaar / Amersfoort ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ben van appartement in een vd grote steden naar hoekwoning aan de rand van dezelfde stad naar een vrijstaande woning (gasloos label A+++) in een kleinere stad in de randstad verhuisd: moet er nu niet aan denken om (weer) in de drukke stad te wonen met kinderen in een matig geïsoleerde woning. Tegelijkertijd wilde ik als twintiger nog niet dood gevonden worden in een 'grote mensen huis', ook helemaal geen tijd en zin in een grote tuin!

Maw: m.i. is de levensfase nogal bepalend waar je het prettigst woont. Er is geen goed of fout .

Volgende huis/appartement zal nog wel 20-30 jaar duren, ook wel een fijn gevoel :).

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 17-04-2024 12:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Immutable
Masvic schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 18:26:
[...]

Misschien komt die gedachte door het feit dat je het concept van inflatie niet begrijpt
Jazeker wel.(heel goed zelfs) Anders gaf ik ook niet aan dat Gen Z (inkomsten naar huizenprijs ratio) het nu veel lastiger heeft dan ooit. Misschien is het zelfs nog nooit zo slecht geweest voor starters en helemaal single starters.

Dit is het allergrootste probleem met betrekking tot de ontwikkelingen op de huizenmarkt.
Gen Z moet wel toekomstperspectief krijgen, een eigen woning een eigen plekje is SUPER belangrijk hier voor. Op je eigen benen staan. Dit zorgt enorm veel druk op die generatie.

Ik vind het erg zorgwekkend. En ja ze verdienen dan wel 4K, bij een startende baan bijna. Maar dan nog niks kunnen. De ouderen kunnen vaak die dure appartementen nog wel betalen. En wat met starters die minder verdienen dan 4K....

Daar kun je gewoon depressief van raken, je bent keihard aan het werk hebt een "goed" salaris en dan nog kun je niet de volgende logische stap in je leven zetten: Een plekje. En de Boomers maar klagen: Ja, je moet net als ons gewoon mouwen opstroken niet op vakantie gaan en geen iphone kopen. Typische reactie.
Dat neerkijken van de oudere generatie op Gen Z maakt je nog meer depressief.

Gen Z is niet lui, ik zie het zelf bij mij op het werk. Zitten echt toppers bij. En die generatie wil ook huisje boompje beestje. En dat is nu super lastig aan het worden. Terwijl mensen met een laag salaris en buiten Nederland hier heen komen dan weer voorrang krijgen op een woning met huursubsidie en wel zich als de malle kunnen voortplanten. Terwijl de generatie met een 4K salaris geen dak boven het hoofd krijgt, en daardoor kinderen gaan uitstellen misschien wel afstellen.

Hier is een documentaire over gemaakt: https://www.imdb.com/title/tt0387808/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchManticore
Dunedin schreef op woensdag 17 april 2024 @ 09:21:
[...]

Zijn die 875K dan alleen de bouwkosten? Hoeveel heb je betaald voor die lap grond?
Minder dan 60k O-)

(Was landbouwgrond, hebben 9,95 de vierkante meter betaald, en zijn met de gemeente in overleg gegaan om een deel te mogen bebouwen. Gemeente is na een traject van ongeveer 8 maanden akkoord gegaan, mits we veel investeren in groen, tuin en natuur. Dat was toch het plan al dus...)

[ Voor 38% gewijzigd door DutchManticore op 17-04-2024 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:52
Mr0BB schreef op woensdag 17 april 2024 @ 11:06:
[...]

Eeuwige discussie waar je prio ligt. Tijd is meer waard dan geld wat mij betreft. Iedere dag 1 uur heen en 1 uur terug extra rijden betekent op maandbasis 42 uur heen en weer pendelen bij fulltime werk. Afhankelijk van wat je per uur verdient, kost je dat al snel meer dan een hypotheek voor een huis van 850k uberhaupt is. Dan betaal ik toch graag wat meer of lever of woonruimte in om binnen een kwartiertje op het werk te zitten. Dit nog naast alle andere ongemakken van zover weg wonen.

Nu is dit natuurlijk voor iedereen anders. De een ziet vooral voordelen, de ander nadelen. Maar veel mensen willen blijkbaar toch nog steeds liever centraal zitten en daar meer voor betalen per m2.
Mensen focussen zich vaak met name op de prijs maar vergeten voor het gemak dat voor sommige mensen Amsterdam onder aan de streep alsnog goedkoper is. Op het eerste gezicht is de hypotheek duurder en moet men ook wel de afschrijving betalen maar die krijg je bij de verkoop ook weer terug. Eigenlijk betaal je alleen de rente want die krijg je niet terug. Maar dat verschil in rentelasten is kleiner als je rekening houd met bijvoorbeeld reiskosten.

Bijvoorbeeld als men in Amsterdam voor 800k en op 1 uur rijden voor 400k kan wonen. Even ervan uit gaande dat de afstand 50km omdat iemand alsnog in Amsterdam werkt is dat is ongeveer 2000 km per maand aan werk ritten. Totale kosten 2000*0,46 per km - 0,21 reisvergoeding=€500. Als man en vrouw werken dan is dat samen €1000. En dan tel ik reisjes naar faciliteiten of andere onkosten geen eens mee. Dat verschil van 400k tussen die twee woningen kost aan rente van 2,57% die mensen gemiddeld hebben zo’n €856 maar na aftrek van bovenstaande is de woning in Amsterdam onder aan de streep €144 goedkoper. Met de huidige rentes is het beeld wat anders en ik woon zelf niet in Amsterdam maar niet voor elk gezin is het duurder om daar te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:57:
[...]

Minder dan 60k O-)

(Was landbouwgrond, hebben 9,95 de vierkante meter betaald, en zijn met de gemeente in overleg gegaan om een deel te mogen bebouwen. Gemeente is na een traject van ongeveer 8 maanden akkoord gegaan, mits we veel investeren in groen, tuin en natuur. Dat was toch het plan al dus...)
Was dus wel een risico zeker? Of had je een 60K bod neergelegd, onder voorbewoud van bouwvergunning. En pas na die 8 maand echt pas de deal rond? Of nam je de gok van... laten we 60K het landbouwgrond kopen en kijken of we er iets mee kunnen doen?

Heb zelf ook 50m2 landbouwgrond gekocht voor 5K, naast mijn huis en dat is nu een soort van bouwgrond geworden. Er is een soort van kruimelregeling waarbij dat gewoon kan. Vraag me af of je dit truukje continu kan herhalen... elke keer klein stukje landbouw grond erbij kopen. :) Want er is namelijk nog potentie om mijn woning heen.

Wil liefst eigenlijk nog een gigantisch grasveld achter er bij kopen ooit. Is van een oud vrouwtje. En het andere grond is ook een oudere man die ook bereid is om te verkopen.

[ Voor 27% gewijzigd door Immutable op 17-04-2024 13:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masvic
Immutable schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:17:
[...]
Er is een soort van kruimelregeling waarbij dat gewoon kan. Vraag me af of je dit truukje continu kan herhalen... elke keer klein stukje landbouw grond erbij kopen. :) Want er is namelijk nog potentie om mijn woning heen.

Wil liefst eigenlijk nog een gigantisch grasveld achter er bij kopen ooit. Is van een oud vrouwtje. En het andere grond is ook een oudere man die ook bereid is om te verkopen.
Gefeliciteerd je bent deel van het probleem!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DutchManticore schreef op woensdag 17 april 2024 @ 12:57:
[...]

Minder dan 60k O-)

Goed geregeld, zo zou het moeten gaan!

Het geeft mooi de willekeur in het gemeentelijke grondbeleid weer. In een vrije markt zou de gemeente dit niet bepalen, en zouden er veel meer mensen zelf bouwen op eigen grond.

[ Voor 3% gewijzigd door RemcoDelft op 17-04-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Masvic schreef op woensdag 17 april 2024 @ 13:22:
[...]

Gefeliciteerd je bent deel van het probleem!
Nee, want dan kan ik een stacaravan of 2 daar neerzetten zodat mijn kinderen na hun studie een eigen plekje kunnen krijgen. ;) Een oplossing dus.
Tegenwoordig moet je ook al voor je kinderen hun toekomst vooruit denken.

[ Voor 10% gewijzigd door Immutable op 17-04-2024 13:29 ]

Pagina: 1 ... 341 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg