@
Z___Z gaat hard, ik begon (HBO) met 2100 bruto.

En was er toen dolblij mee ongeveer 10 jaar geleden. haha. Tegenwoordig hoor ik Gen Z niks anders dan over salaris praten en vinden dat ze te weinig verdienen... Terwijl als ik hoor waarmee ze beginnen denk ik: Dat verdiende ik een tijdje geleden nog niet eens...
Dus die salarissen gaan aardig rap omhoog!
En ja ik kwam ook uit een financieel slecht gezin. Ouders konden niet met geld om gaan, 80K prive schuld. Moest toen altijd lachen om die schulden bij dubbeltje op zijn kant... ohhh een schuld van 10K of wel 30K!!! oh neeeeeeee. Mijn ouders doen het nog slechter.
Heb alles zowat in mijn leven zelf betaald, wou toen ik 14 was gitaar spelen? Zelf gitaar moeten kopen van mijn kranten en tijdschriften rondbrengen op mijn 13e. Op mijn 16e zei mijn moeder: Ja kleding ga je maar zelf nu kopen je bent oud genoeg. Dus moest ik mijn kleding zelf kopen van mijn eigen verdiende geld van kranten, tijdschriften... had toen wel op mijn 16e een goede baan bij mijn pa op het werk 3x in de week in de avond met een goed CAO dus goed uurloon. Zelf scooter gekocht rijbewijs, zelf rijbewijs auto. Zelf laptop moeten kopen voor mijn school. Zelfs ALLES qua school moeten betalen.
Mijn ouders kochten niks meer voor mij na mijn 16e. Ben daarom denk ik nu wel heel goed af, want ik waardeer elke euro die ik krijg. Ik had pas door dat het anders was toen ik naar het HBO ging, en elke dag mee mocht rijden in de cabrio van mijn rijke klasgenoot die zijn moeder hem elke dag naar de uni bracht en zo aardig was dat ik mee mocht. En dat die pa een pand kocht zodat hij op kamers kon. En hij mocht alles gewoon pakken in de supermarkt en ouders betaalde dat. Dat was zo'n rare gewaarwording...
(En dit was nog redelijk normaal ook, had meerdere klasgenoten die hun vader een pand kochten... lol) Of klasgenoten die met een auto naar school kwamen soms de dikste bakken. Gewoon van pa en ma.
Dus ik was echt SUPERRRRR blij met die 2100 bruto.

Kon 3 jaar later met vastcontract destijds 150K lenen. Huisje gekocht. dikke prima.
Alleen de huidige Gen Z heeft het nu veel moeilijker ook al met een start salaris van 4K en vast contract kun je nog niet heel veel. Daar kun je nu 200K mee lenen. (Zonder studieschuld he)
(Ratio tussen gemiddelde huizenprijs en inkomsten is anders.)
Dus het is relatief... ook al krijgt men nu veel meer. De huizen zijn relatief gezien NOG veel duurder.
[
Voor 5% gewijzigd door
Immutable op 16-04-2024 18:18
]