Ook dan wordt er wel weer geklaagd of je iets verweten hoor. Ik woon ook in Utrecht en heb vele jaren particulier gehuurd en nooit een sociale huurwoning cadeau gekregen. Het resultaat? Ik heb inmiddels meer dan 1.5 ton aan huur betaald. Na jaren aan de zijlijn staan nu toch maar een keer iets gekocht, maar wat ga je kopen als alleenstaande? Ik ben geen klusser, dus ik had geen interesse in een smaakvolle 1930 woning om mijzelf dan blauw te betalen aan de kleinste gebreken. Dan blijft nieuwbouw over, maar daar zit de markt weer overvol met woningen waar een maximum inkomen aanzit. Schijnbaar bepaalt je salaris of je een starter mag zijn en niet je leeftijd, gezinssituatie (of gebrek daaraan vooral), eerste huis etc.
Dan is de eerste optie na de huizen waar geen inkomensgrens op zit (<= 60K, <= 90K samen etc), huizen die vaak uit 5 of meer slaapkamertjes bestaan en de woonkamer met keuken samen 25m2 dekt. Veelal dus huisjes met 3-4 woonlagen, waarbij de woning niet diep en zeker niet breed is, maar vooral lekker gestapelt om maar aan de hoeveelheid kamers te komen, veelal met een scheve wand omdat het hip is, maar totaal niet praktisch (IE tv of bank die niet recht tegenover elkaar kunnen staan). Daar heb je als alleenstaande dus helemaal niets aan, tenzij je iedere dag in een ander hokje wilt zitten "flexwerken", maar daarvoor heb je de fictieve Zoom/Teams achtergrond. Daar heb je geen 5 fysieke slaapkamers voor nodig

.
Dan blijft de echt grote gezinswoning dus over. Waarbij de focus heeft gelegen op het hebben van minimaal 1 echt grote slaapkamer, 1 a 2 thuiskantoorruimtes (beiden ongestoord calls kunnen voeren wanneer er een partner is ingetrokken is wel zo fijn), daadwerkelijk bruikbare woonkamer & keuken, want daar zit je toch het merendeel van de tijd etc. Mensen met kinderen zullen de nieuwe indeling niet begrijpen, en gedurende de bouw overal (kijkdagen, gesprekken met aannemer, makelaars, ...) wel de vraag gekregen waarom ga je hier in je eentje wonen? Nou, omdat er eigenlijk niets is tussen "hier heb je geen recht op", "dit is echt niet gemaakt voor in je eentje en/of kinderloos gezin" en "dan maar een waar de basis klopt (een woning die lang en breed is in de basis) en een match vormt met her en der nog wat wandjes eruit".
[
Voor 7% gewijzigd door
Paprika op 11-04-2024 11:53
]