Rubbergrover1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:21:
Die limiet is inderdaad door politici bedacht. Maar dat heeft uiteraard een reden, namelijk de achterliggende stikstofproblematiek. Dat een limiet door politici bedacht is, betekent dus niet dat je je er daarom niets van aan zou hoeven te trekken. Anders hadden we nu nog steeds lood in de benzine, DDT op de landbouw en smeerpijpen om het chemisch afval naar zee af te voeren.
@
RemcoDelft heeft wel een punt, (en er zijn nog steeds mensen die vinden dat het verbod op DDT is doorgeschoten!). De regering heeft een groot aantal plekken aangewezen als Natura-2000 gebieden.
Tegelijk willen we ook heel veel landbouw, zoveel zelfs dat we op nationaal niveau besluiten dat veel grond voor landbouw (en alleen voor landbouw) gebruikt mag worden, en er (op Europees niveau) rijkelijk geld bij doen om te zorgen dat de boeren die het land in eigendom hebben niet failliet gaan.
Als de overheid met één streek van de pen besluit dat landbouwgrond ook gebruikt mag worden voor woningbouw, hoeven die boeren waarschijnlijk niet te worden uitgekocht á 25 miljard euro: dat doen de grondspeculanten wel. Diezelfde jongens die nu keihard schreeuwen dat ze het boerenbestaan verdedigen staan dan vooraan in de rij om te cashen (want laten we duidelijk zijn, het ging en gaat altijd om geld).
Ik ben zelf behoorlijk links: het liefst zie ik compacte, dichte steden waar iedereen de boodschappen op de fiets haalt in een linnen tasje, uitgestrekte natuurgebieden zonder mensen in de buurt, en biologische landbouwers die onze biodiverse spelt-brinta en bouwhennep verbouwen. Maar dat betekent niet dat ik denk dat we de bureaucratische knoop die we voor onszelf hebben verzonnen verder moeten aantrekken.