Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 338 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.972 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:56
NiGeLaToR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:38:
Tis een huis wat 10 jaar terug 262k moest kosten.
WOZ +50% in drie jaar tijd... 8)7

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:34
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:35:
[...]

Maar dan kom je bij de vraag: is 650k voor een tweekapper het luxere doorstroom-segment?
Dit is gewoon een nette 'rijtjeswoning' in een ogenschijnlijke leuke buurt buiten de Randstad, geen villa.
Er zijn weinig mensen die dit zonder flink wat eigen geld of overwaarde zullen kunnen betalen. Dus zal het niet een starterswoning zijn, maar eerder een woning voor mensen die al een flinke tijd ergens wonen. Met een aantal ruime kamers lijkt het mij dat de doelgroep vooral gezinnen met al wat oudere kinderen is. Dan zou ik zelf toch iets anders willen.
(een tweede douche op zolder kost ongeveer 10k, best te overzien).
Zeker, maar dan heb je het dus niet meer over een instapklare woning, maar een woning waarbij je nog wat wil verbouwen om alles naar je wens te krijgen. Als je dan kijkt naar wat er alles bij elkaar anders zou kunnen/willen, ga je toch naar een forse verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:40:
[...]

Je doet er niets aan, tis in lijn met woningverkopen - al zit deze wel aan de bovenkant en pikte ik 'm er daarom uit. Er zijn ook wat woningen die een kleine verlaging van de WOZ hadden afgelopen jaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:40:
[...]

Mijn woning (simpele 8jaar oud 135m2 in randstad) is laatste 3 jaar ook 48% toegenomen. Dat terwijl de WOZ in 2019 en 2020 hetzelfde was gebleven. Tussen 2020 en 2022 was het al +39%. Dat is hier gewoon de norm... Laat staan wat de verkoopprijzen zullen zijn.

Gek genoeg zat ik hier te kijken voor een nieuwbouw, maar dat loopt totaal geen storm. Meerdere huizen staan nog te koop terwijl ze al met de bouw al zijn begonnen. (2 onder1kappers a 800k, en vrijstaande a 950k). Ook de duurdere villas van 1M+ staan er nog enkelen van te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:42:
Zeker, maar dan heb je het dus niet meer over een instapklare woning, maar een woning waarbij je nog wat wil verbouwen om alles naar je wens te krijgen. Als je dan kijkt naar wat er alles bij elkaar anders zou kunnen/willen, ga je toch naar een forse verbouwing.
Instapklaar is voor mij 'goed genoeg': een vloer, keuken en badkamer die nog even mee kunnen, niet precies zoals je uiteindelijk wilt maar je kunt er zo in.

Als je een huis koopt moet je vooral kijken naar wat later niet zelf te veranderen is: buurt, hoeveelheid grond, parkeren, reisafstand, buitenmuren, etc. Als die zaken op orde zijn kan je later het huis strippen en helemaal maken zoals je wilt: uitbouw, dakkapel, keuken, badkamers, vloeren, muren, etc. ongeacht de staat van de woningmarkt op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
Weet je, deze is wellicht beter? Kost maar 750k en is zelfs vrijstaand, dus zou je echt een 'villa' kunnen noemen? :7
en tweede badkamer met toilet, douche en twee wastafels.
Bingo!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Kurios schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:51:
Gek genoeg zat ik hier te kijken voor een nieuwbouw, maar dat loopt totaal geen storm. Meerdere huizen staan nog te koop terwijl ze al met de bouw al zijn begonnen. (2 onder1kappers a 800k, en vrijstaande a 950k). Ook de duurdere villas van 1M+ staan er nog enkelen van te koop.
Waar is dat?
Vaak een kavel ter grootte van een postzegel en/of dicht bij elkaar.

VON prijzen komt in dat segment nog een ton of meer bij aan bouwrente, vloeren, muren, uitbouw en aanpassingen, knappe keuken en badkamer, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
NiGeLaToR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:55:
Weet je, deze is wellicht beter?
Ik vind het van buiten niet mooi, maar in Utrecht was dit 1M+ geweest.
Sterker nog, jaren 30 look en ik was voor deze prijs rond Utrecht gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
NiGeLaToR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:38:
@Rubbergrover1 welke meetlat gebruik je dan voor je 2-badkamer-theorie?

Tis een huis wat 10 jaar terug 262k moest kosten. Mogelijk in de bouw in 2006-2007 even boven de 200k opleverde en nu.. 650k moet kosten. Je kunt de prijs-badkamer-projectie niet loslaten op iets wat een rijtjeshuis-zonder-veel-buren is.
De prijs van X jaar geleden is niet relevant voor wat een koper op dit moment als wenselijk ziet.

Het is op dit moment een prijscategorie die niet echt voor starters is. (En in veel gevallen ook niet voor de tweede woning.) Gezien ook de rest van het huis, is het eerder voor gezinnen met al iets oudere kinderen. Als die de prioriteit leggen bij een "comfortabel" huis van deze eeuw, wat ik verwacht als ze zoeken in een nieuwbouwwijk in Hoorn, dan verwacht ik dat die ook op gebied van sanitair enig comfort verwachten. Zowel voor henzelf als voor hun (puber-)kinderen.

Dat betekent niet dat dit al meteen aanwezig moet zijn in de woning. Maar dat betekent wel dat de kans groot is dat een woning die dat wel heeft een groot voordeel biedt. En dat deze groep kopers bij een woning die dat niet heeft, waarschijnlijk aan verbouwen zullen denken. En daarom ook een flinke verbouwing zullen willen incalculeren.

Uiteraard is dit geen "regel" die voor iedereen op gaat. Maar het geeft wel aan dat er een behoorlijke groep mensen is die deze woning zal overslaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:56:
[...]

Waar is dat?
Vaak een kavel ter grootte van een postzegel en/of dicht bij elkaar.

VON prijzen komt in dat segment nog een ton of meer bij aan bouwrente, vloeren, muren, uitbouw en aanpassingen, knappe keuken en badkamer, etc. etc.
In buurt van Delft. Uiteraard VON reken ik zelf nog met zo'n +15-20% voor aankleding van het huis.

Kavels zijn normaal voor deze buurt, inderdaad klein :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lollercopter schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:05:
[...]

Een Hoekvilla 8)7 _O- Je moet toch haast wel knetter stoned zijn om als makelaar dit soort texten met droge ogen te fabriceren.
Is wel een enorm huis voor Utrechtse begrippen. Er zijn bijna geen huizen van 200+ m2 te koop in Utrecht. Snapte al niet waarom hier geen flat is gebouwd, maar de huizen verderop in de straat zijn jaren 30 woningen, dus dit is binnenstedelijke uitbreiding.

Mensen die in Utrecht/Amsterdam/Den Haag/Rotterdam willen wonen vinden het prima om in een flat te wonen als je kijkt naar de prijzen. Alleen is er geen aanbod. Ik zou bij alle binnenstedelijke herontwikkeling de hoogte in gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:22:
[...]

@hoevenpe heeft gelijk, de A7 is sinds de jaren 70 dagelijks fileleed gegarandeerd. En dan ben je pas bij Amsterdam. Dus de afstand is niet het probleem, maar het feit dat al 50 jaar de weg te krap is, op een spitsstrookje na tussen P'rend en Zaandam sinds een jaar of wat.

Overigens wordt Purmerend ook in rap tempo omgebouwd tot metropool, dus dat fileprobleem groeit en groeit, alleen door de stikstof toestand komt er geen cm weg bij.

Dat ze die brug even halveren voor een half jaar is daarbij een kers op de taart: een tijdelijke brug stoot te veel CO2 uit en elke dag uren files met stilstaande auto's is daarom beter voor het milieu :+

Kortom: blij dat ik veel thuis kan werken - want ik woon inderdaad in die regio.
Ja we willen met z'n allen op de grond wonen, maar niet een Amerikaans wegensysteem aanleggen. Je kan niet het een willen zonder het ander. Dus we moeten of omhoog bouwen zodat mensen met het OV naar werk kunnen, of we moeten bredere wegen aanleggen. De A7 zou net als de A2 2x5 rijbanen moeten zijn. Dan is er meer dan genoeg ruimte boven Amsterdam om woningen te bouwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Deze video vat het goed samen, makelaars weten het ook niet meer. Alex van Keulen (die van KZK) geeft aan dat hij vooral expats ziet, starters zijn massaal afgehaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:53:
[...]

Instapklaar is voor mij 'goed genoeg': een vloer, keuken en badkamer die nog even mee kunnen, niet precies zoals je uiteindelijk wilt maar je kunt er zo in.
offtopic:
De reactie was in de context van dat de kosten van de aanleg van een extra douche best te overzien is. Als de insteek is dat je nog kunt/moet gaan verbouwen om de woning naar wens te krijgen, dan is dat voor jouw perspectief dus geen instapklare woning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:27:
[...]

Ja we willen met z'n allen op de grond wonen, maar niet een Amerikaans wegensysteem aanleggen. Je kan niet het een willen zonder het ander. Dus we moeten of omhoog bouwen zodat mensen met het OV naar werk kunnen, of we moeten bredere wegen aanleggen. De A7 zou net als de A2 2x5 rijbanen moeten zijn. Dan is er meer dan genoeg ruimte boven Amsterdam om woningen te bouwen.
Of: we willen met z'n allen het gevoel hebben dat we in de grote stad wonen, maar niet een metro/tram/trein netwerk aanleggen dat bij een Europese metropool past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:19:
offtopic:
De reactie was in de context van dat de kosten van de aanleg van een extra douche best te overzien is. Als de insteek is dat je nog kunt/moet gaan verbouwen om de woning naar wens te krijgen, dan is dat voor jouw perspectief dus geen instapklare woning.
offtopic:
Dan hebben wij toch een andere definitie van 'instapklaar'. Geen enkel bestaand huis is precies wat je wilt, een extra douche of nieuwe keuken is leuk maar zolang je zonder die aanpassingen fijn kunt leven is het voor nu goed genoeg.

Mijn definitie is of het noodzakelijk is om dingen te pakken voordat je erin kunt: een 25 jaar oude keuken of badkamer is dat wel, die extra douche op zolder of een redelijk nieuwe hoekkeuken vervangen door een kookeiland niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:05
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:27:
[...]
Alsof het in Amerika beter gaat :+ Ik heb daar een tijdje gewoond en daar heb je precies dezelfde klachten/problemen zodra je in de buurt van een grote stad komt. Inclusief de expats die alle starters wegjagen, maar ook bijbehorende vervoersproblematiek. Dus ook met een Amerikaans wegensysteem los je het probleem niet op.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 13:46:
[...]

Alsof het in Amerika beter gaat :+ Ik heb daar een tijdje gewoond en daar heb je precies dezelfde klachten/problemen zodra je in de buurt van een grote stad komt. Inclusief de expats die alle starters wegjagen, maar ook bijbehorende vervoersproblematiek. Dus ook met een Amerikaans wegensysteem los je het probleem niet op.
Ja precies, en we gaan in Nederland dus wel het Amerikaanse Sub-urb model achterna met onze nieuwbouwwijken.

Amerikanen die naar Nederland komen zijn over het algemeen heel blij met onze bewandelbare steden. Dit komt omdat Amerikaanse Expats in de grote steden komen te wonen, waar ze het een verademing vinden dat je alles te voet en met het OV kan doen. Ze zien niet dat wij naar Amerikaans sub-urb voorbeeld onze steden aan het uitbreiden zijn.

De meeste mensen willen helemaal geen auto, maar willen rustig wonen en snel op werk en bij vrienden en familie kunnen komen. De auto is in de huidige stedenbouwkundige inrichting de enige fatsoenlijke oplossing om dit doel te bereiken in Nederland. Tweede en derde generatie grote stadbewoners met geld zijn veel minder auto verslaafd dan mensen met geld die buiten de grote steden opgegroeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:10
Tijd om het ideaal van een huisje-met-een-tuintje te laten varen. Het moet de hoogte in of de breedte maar dat laatste heeft een groot ruimtebeslag en leidt tot meer mobiliteitsvraag.

[ Voor 28% gewijzigd door Kalentum op 05-04-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Kalentum schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:26:
Tijd om het ideaal van een huisje-met-een-tuintje te laten varen. Het moet de hoogte in of de breedte maar dat laatste heeft een groot ruimtebeslag en leidt tot meer mobiliteitsvraag.
Die mobiliteitsvraag is er alleen als we het werk allemaal in 1 hoekje van het land proppen en geen goede infrastructuur aanleggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 22:48
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:24:
[...]

Ja precies, en we gaan in Nederland dus wel het Amerikaanse Sub-urb model achterna met onze nieuwbouwwijken.

Amerikanen die naar Nederland komen zijn over het algemeen heel blij met onze bewandelbare steden. Dit komt omdat Amerikaanse Expats in de grote steden komen te wonen, waar ze het een verademing vinden dat je alles te voet en met het OV kan doen. Ze zien niet dat wij naar Amerikaans sub-urb voorbeeld onze steden aan het uitbreiden zijn.

De meeste mensen willen helemaal geen auto, maar willen rustig wonen en snel op werk en bij vrienden en familie kunnen komen. De auto is in de huidige stedenbouwkundige inrichting de enige fatsoenlijke oplossing om dit doel te bereiken in Nederland. Tweede en derde generatie grote stadbewoners met geld zijn veel minder auto verslaafd dan mensen met geld die buiten de grote steden opgegroeid zijn.
Klinkt wellicht vreemd, maar hele volksstammen vinden autorijden ook gewoon leuk. Ik moet er niet meer aan denken om zonder eigen, grote oprit te wonen. Onderzoeken wijzen keer op keer uit dat Nederlanders het liefst een huis met een tuin willen hebben. Zeker als ze gezinnen vormen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:36:
[...]

Klinkt wellicht vreemd, maar hele volksstammen vinden autorijden ook gewoon leuk. Ik moet er niet meer aan denken om zonder eigen, grote oprit te wonen. Onderzoeken wijzen keer op keer uit dat Nederlanders het liefst een huis met een tuin willen hebben. Zeker als ze gezinnen vormen.
Ja er zijn mensen die auto rijden leuk vinden, maar gezien de Kia Picanto een van de best verkochte auto's in Nederland is, denk ik dat de meeste mensen toch een auto vooral kopen omdat het aan de vervoersbehoefte voldoet. Ik heb ook een huis met oprit en een auto. Die auto is IMHO vooral nodig omdat ik op veel plekken moet komen waar de reistijd alleen met auto acceptabel is. Die oprit is vooral fijn omdat ik dan voor de deur kan parkeren en EV kan laden. Maar ik zou als ik voor hetzelfde geld in een appartement kon wonen waar de bevolkingsdichtheid van de wijk niet zou veranderen (dus meer openbare ruimte of prive gedeelde ruimtes) dat ook een prima woonvorm vinden. Voordeel is dat je in de stad dan veel vrijer uitzicht hebt, veiliger is tegen inbraak, kan parkeren in een parkeergarage, in je huis geen trappen op/af hoeft.

Mensen houden niet van verandering, dus als nu 80% van de mensen in een huis met tuintje woont, dan zal een onderzoek op basis van een vragenlijst uitwijzen dat inderdaad 80% van de mensen graag in een huis met een tuin woont. En ja ook mensen die nu een een mini appartement wonen en daarvoor bij hun ouders in een huis met een tuin woonde zullen die voorkeur hebben, maar goed je moet mensen vragen die appels met appels kunnen vergelijken. Dus mensen die van een huis 100m2 naar een appartement van 100m2 zijn verhuisd zou een goede sample zijn. Maar ook mensen die van een appartement van 100m2 naar een huis van 100m2 zijn verhuisd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:48:
[...]

Ja er zijn mensen die auto rijden leuk vinden, maar gezien de Kia Picanto een van de best verkochte auto's in Nederland is, denk ik dat de meeste mensen toch een auto vooral kopen omdat het aan de vervoersbehoefte voldoet. Ik heb ook een huis met oprit en een auto. Die auto is IMHO vooral nodig omdat ik op veel plekken moet komen waar de reistijd alleen met auto acceptabel is. Die oprit is vooral fijn omdat ik dan voor de deur kan parkeren en EV kan laden. Maar ik zou als ik voor hetzelfde geld in een appartement kon wonen waar de bevolkingsdichtheid van de wijk niet zou veranderen (dus meer openbare ruimte of prive gedeelde ruimtes) dat ook een prima woonvorm vinden. Voordeel is dat je in de stad dan veel vrijer uitzicht hebt, veiliger is tegen inbraak, kan parkeren in een parkeergarage, in je huis geen trappen op/af hoeft.

Mensen houden niet van verandering, dus als nu 80% van de mensen in een huis met tuintje woont, dan zal een onderzoek op basis van een vragenlijst uitwijzen dat inderdaad 80% van de mensen graag in een huis met een tuin woont. En ja ook mensen die nu een een mini appartement wonen en daarvoor bij hun ouders in een huis met een tuin woonde zullen die voorkeur hebben, maar goed je moet mensen vragen die appels met appels kunnen vergelijken. Dus mensen die van een huis 100m2 naar een appartement van 100m2 zijn verhuisd zou een goede sample zijn. Maar ook mensen die van een appartement van 100m2 naar een huis van 100m2 zijn verhuisd.
Dat ben ik totaal met je oneens. Je gaat van een paar buren naar heel veel buren met bijbehorende ongemakken zoals herrie. Je hebt te maken met een VvE en mensen die je helemaal niet kent omdat ze 3 verdiepingen hoger wonen, maar wel iets moeten vinden van jouw wensen die je weer ter stemming moet brengen in een (jaar)vergadering. Waarom zou de anonieme stad veiliger zijn dan een gemiddelde woonstraat met eengezinswoningen? En waar moet je je tweede auto eventueel laten? En waarom moet je bezoek betalen om te kunnen parkeren? Waar laat je de kinderen buiten spelen? Vrijer uitzicht? Op de volgende woontoren?

Laten we zeggen dat ik geen stadsmens ben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:04:
[...]

Dat ben ik totaal met je oneens. Je gaat van een paar buren naar heel veel buren met bijbehorende ongemakken zoals herrie. Je hebt te maken met een VvE en mensen die je helemaal niet kent omdat ze 3 verdiepingen hoger wonen, maar wel iets moeten vinden van jouw wensen die je weer ter stemming moet brengen in een (jaar)vergadering. Waarom zou de anonieme stad veiliger zijn dan een gemiddelde woonstraat met eengezinswoningen? En waar moet je je tweede auto eventueel laten? En waarom moet je bezoek betalen om te kunnen parkeren? Waar laat je de kinderen buiten spelen? Vrijer uitzicht? Op de volgende woontoren?

Laten we zeggen dat ik geen stadsmens ben. :+
Je leest over mijn argumentatie heen, want ik geef aan dat ik net zo goed in een appartement zou willen wonen.

-VvE, ja mee eens is inderdaad een nadeel, maar goed is net als de gemeente, alleen dan in het klein.
-Buren kan je net zo vaak tegenkomen in de lift als op straat bij een gemiddelde Vinex rijtjeshuis. Sinds tweeverdieners de norm is, is sociale samenhang in wijken sowieso ver te zoeken :+
-Appartement is veiliger tegen inbraak omdat de gelegenheidsdief eerst je gebouw moet binnen komen en ze in principe alleen via je voordeur naar binnen kunnen, want de rest van je huis is niet op straat niveau (geld niet voor de bewoners op de begane grond, maar goed daar zou ik sowieso niet gaan wonen). En je moet vergelijken met dezelfde anonieme stad. Een dorp zal vast veiliger zijn.
-Woontoren betekent niet meteen dat straat parkeren betaald is.
-Mijn argumentatie was met dezelfde bevolkingsdichtheid. Dus er is veel meer openbare ruimte waar kinderen kunnen spelen. En als goed is ook veiliger, want auto's hoeven niet voor je deur langs te rijden.
-Vrijer uitzicht zie boven, hetzelfde aantal woningen betekent in totaal minder bebouwing, dus meer vrije ruimte, dus meer afstand tot de volgende woontoren. De meeste nieuwbouw rijtjeshuizen zit je voorgevel nog geen 10 meter van de overburen en je achtergevel nog geen 20 meter van de achterburen. Kan je dus gezellig bij elkaar in de woonkamer/slaapkamer kijken vanaf de 1e verdieping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:18:
[...]

Je leest over mijn argumentatie heen, want ik geef aan dat ik net zo goed in een appartement zou willen wonen.

-VvE, ja mee eens is inderdaad een nadeel, maar goed is net als de gemeente, alleen dan in het klein.
Vooral een nadeel als je zelf handig bent en dus moet betalen voor schilderwerk wat je ook zelf kan doen. Maar een goede VVE is eigenlijk best handig, je hoort alleen over de slechte VVEs
-Buren kan je net zo vaak tegenkomen in de lift als op straat bij een gemiddelde Vinex rijtjeshuis. Sinds tweeverdieners de norm is, is sociale samenhang in wijken sowieso ver te zoeken :+
Tegenkomen is 1 ding maar overlast is wat anders, appartement is gewoon meer problemen met contactgeluiden dan als je vrijstaande woning hebt. Of als de kinderen weer eens staan te springen in de woonkamer kan dat in een appartement veel vervelender zijn dan in een rijtjeswoning.
-Appartement is veiliger tegen inbraak omdat de gelegenheidsdief eerst je gebouw moet binnen komen en ze in principe alleen via je voordeur naar binnen kunnen, want de rest van je huis is niet op straat niveau (geld niet voor de bewoners op de begane grond, maar goed daar zou ik sowieso niet gaan wonen). En je moet vergelijken met dezelfde anonieme stad. Een dorp zal vast veiliger zijn.
Perceptie van veiliger, ze moeten bij een appartement inderdaad 2 deuren door maar bij het gros kan je gewoon aanbellen en met een smoes doen er genoeg open. Een goede deur houd een gelegenheidsdief ook gewoon tegen. Appartement geeft ze ook meer rust om jou voordeur open te breken want geen zicht vanaf de straat.
Het hoeft niet maar vaak is het dan natuurlijk wel, bovendien zijn er bij flats vaak te weinig parkeerplekken zodat bezoek het maar uit moet zoeken waar ze hun auto laten. Dat is het grootste probleem bij veel wijken ( niet alleen appartementen ) in steden betaald parkeren dus als je mensen uitnodigt om te komen eten verwacht je wel dat ze even 10+euro aftikken aan parkeerkosten.
-Mijn argumentatie was met dezelfde bevolkingsdichtheid. Dus er is veel meer openbare ruimte waar kinderen kunnen spelen. En als goed is ook veiliger, want auto's hoeven niet voor je deur langs te rijden.
-Vrijer uitzicht zie boven, hetzelfde aantal woningen betekent in totaal minder bebouwing, dus meer vrije ruimte, dus meer afstand tot de volgende woontoren. De meeste nieuwbouw rijtjeshuizen zit je voorgevel nog geen 10 meter van de overburen en je achtergevel nog geen 20 meter van de achterburen. Kan je dus gezellig bij elkaar in de woonkamer/slaapkamer kijken vanaf de 1e verdieping.
Ach de slaapkamer binnenkijken kan natuurlijk heel leuk zijn, genoeg mensen die daarop kicken :P
Maar woontorens kunnen in theorie verder van elkaar staan, maar dat doen ze natuurlijk niet want dat kost bouwgrond. Woontorens zijn overigens ook nog een zeer dure en inefficiente manier om appartementen te maken.

Kinderen veilig buiten laten spelen hangt af van de leeftijd en de route naar de speeltuin. Zeker kinderen van <5jaar kan je niet zomaar alleen naar een speeltuin sturen maar kunnen prima onder indirect toezicht buiten in je eigen tuin spelen. En een zwembad opzetten op je balkon als het warm is heeft niet altijd het gewenste effect, in je eigen tuin is dat vaak geen enkel probleem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:42:

[...]

Tegenkomen is 1 ding maar overlast is wat anders, appartement is gewoon meer problemen met contactgeluiden dan als je vrijstaande woning hebt. Of als de kinderen weer eens staan te springen in de woonkamer kan dat in een appartement veel vervelender zijn dan in een rijtjeswoning.
Klopt, maar een vrijstaand huis moet je dan ook vergelijken met een penthouse. In het penthouse heb je geen last van springende bovenburen. In een rijtjeshuis (vergelijken met een midden appartement) heb je ook last van springende kinderen van de buren. Het ligt er maar aan wat voor buren je hebt.
[...]

Perceptie van veiliger, ze moeten bij een appartement inderdaad 2 deuren door maar bij het gros kan je gewoon aanbellen en met een smoes doen er genoeg open. Een goede deur houd een gelegenheidsdief ook gewoon tegen. Appartement geeft ze ook meer rust om jou voordeur open te breken want geen zicht vanaf de straat.
Ja wellicht. Ik denk dat dieven die op die manier opereren al meer georganiseerd te werk gaan dan gelegenheidsdieven. Het is veel moeilijker te bepalen of iemand niet thuis is in een appartement dan een huis.
[...]

Het hoeft niet maar vaak is het dan natuurlijk wel, bovendien zijn er bij flats vaak te weinig parkeerplekken zodat bezoek het maar uit moet zoeken waar ze hun auto laten. Dat is het grootste probleem bij veel wijken ( niet alleen appartementen ) in steden betaald parkeren dus als je mensen uitnodigt om te komen eten verwacht je wel dat ze even 10+euro aftikken aan parkeerkosten.
Dat is een stedenbouwkundige keuze. Parkeren is in steden sowieso een probleem. Appartementen zouden meer ruimte vrij moeten maken op de begane grond. Als je de vrijgekomen ruimte volbouwt, dan helpt dat inderdaad niet.
[...]

Ach de slaapkamer binnenkijken kan natuurlijk heel leuk zijn, genoeg mensen die daarop kicken :P
Maar woontorens kunnen in theorie verder van elkaar staan, maar dat doen ze natuurlijk niet want dat kost bouwgrond. Woontorens zijn overigens ook nog een zeer dure en inefficiente manier om appartementen te maken.
Klopt, maar het is wel de meest aantrekkelijke manier van wonen in een appartement. Je gaat mensen niet enthousiast maken van een galerijflat. Je kan er voor kiezen om 2x zoveel woningen in je woonwijk neer te zetten en alsnog meer ruimte over houden dan bij rijtjeshuizen. Probleem is inderdaad dat er meteen 4x zoveel huizen op dezelfde grond wordt gebouwd, waardoor het voordeel voor de bewoners vervalt.
Kinderen veilig buiten laten spelen hangt af van de leeftijd en de route naar de speeltuin. Zeker kinderen van <5jaar kan je niet zomaar alleen naar een speeltuin sturen maar kunnen prima onder indirect toezicht buiten in je eigen tuin spelen. En een zwembad opzetten op je balkon als het warm is heeft niet altijd het gewenste effect, in je eigen tuin is dat vaak geen enkel probleem
Ligt eraan hoe groot je balkons maakt. Als je 2x3 balkon maakt kan je daar als kind inderdaad niks mee, maar een balkon van 3x5 is IMHO niet minder praktisch dan een stadsrijtjeshuis tuin van 5x5. Dat balkon voelt veel groter, omdat je niet aan 4 kanten ingesloten zit, maar in prinipe maar aan 1 kant.

En ja als je met vrijstaand gaat vergelijken, dan wil je ipv een balkon toch wel een fatsoenlijk dakterras. Het percentage vrijstaand zou je kunnen vergelijken met het aantal penthouses dat je zou kunnen bouwen.

Om maar in perspectief te plaatsten. Bij dit voorbeeldhuis is ook geen speeltuin in de buurt en het staat denk ik achter een sociale huurflat. Zou hier denk ik ook niet zo snel mijn kinderen op straat laten spelen dan. Zou dan liever in een toren wonen met een groepje torens met gezamenlijke binnentuin waar een speeltuin in zit. Maar ik denk dat je in Utrecht geen appartement kan krijgen van 200+ m2 voor "maar" 1,2M.
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 10:46:
[...]

Om aan te geven hoe locatie-locatie-locatie werkt: een vergelijkbaare hoekwoning hier in de buurt, wat groter maar tussen flats op een kleinere kavel. Hoekwoning in Utrecht: 1,2M

Vanuit 'ons' Randstedelijk perspectief is 650k voor een tweekapper 'betaalbaar'.

[ Voor 11% gewijzigd door Z___Z op 05-04-2024 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:18:
[...]

De dichtheid van Vinex (25-35 woningen per hectare) in een appartementengebouw gaat heel veel af te werken ruimte in het openbaar gebied overlaten. Dat komt financieel nooit uit. Krijg gelijk Bijlmervibes, aangezien die punten ook als voordeel van de Bijlmerstructuur werden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:12:
[...]

De dichtheid van Vinex (25-35 woningen per hectare) in een appartementengebouw gaat heel veel af te werken ruimte in het openbaar gebied overlaten. Dat komt financieel nooit uit. Krijg gelijk Bijlmervibes, aangezien die punten ook als voordeel van de Bijlmerstructuur werden gezien.
Bijlmer werkte niet, omdat het de verkeerde plek was op de verkeerde tijd (en gallerijflat :| )
Als de flats gebouwd waren op een plek waar destijds al wel voorzieningen waren, dan zou de doelgroep (middelklasse gezinnen) er wellicht wel zijn gaan wonen. Er zijn ook dingen bedacht voor de Bijlmer wat in de praktijk niet uitpakte zoals bedacht (scheiden van doorgaand voetganger-/fietsverkeer van autoverkeer bijvoorbeeld, wat onveilig werd 's-nachts). Maar grote groene wijken waar wonen, werken en recreatie gecombineerd worden was geen slecht idee. Allen is er van werken en recreatie niks terecht gekomen, waardoor de doelgroep er niet wilde wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:57:
[...]

Klopt, maar een vrijstaand huis moet je dan ook vergelijken met een penthouse. In het penthouse heb je geen last van springende bovenburen. In een rijtjeshuis (vergelijken met een midden appartement) heb je ook last van springende kinderen van de buren. Het ligt er maar aan wat voor buren je hebt.
Springende kinderen maken op de verdieping eronder veel meer overlast dan op dezelfde verdieping. En laat je dat nu niet hebben in een rijtjewoning.
En zelfs in een penthouse hoor je gewoon de muziek van de (onder) buren bij een vrijstaande woning moet je het erg bont maken wil je er bij de buren binnen wat van horen.
Ja wellicht. Ik denk dat dieven die op die manier opereren al meer georganiseerd te werk gaan dan gelegenheidsdieven. Het is veel moeilijker te bepalen of iemand niet thuis is in een appartement dan een huis.
Is inderdaad lastiger te bepalen, hoewel wat bij een "normale" woning ook niet altijd makkelijk is. Aanbellen werkt natuurlijk altijd reageert er niemand dan zal er wel niemand thuis zijn ( of ze zitten in de tuin of de bel is kapot )
Dat is een stedenbouwkundige keuze. Parkeren is in steden sowieso een probleem. Appartementen zouden meer ruimte vrij moeten maken op de begane grond. Als je de vrijgekomen ruimte volbouwt, dan helpt dat inderdaad niet.
En dat is ook vaak de keuze die gemaakt word, maar ergens ook logisch appartementen ga je bouwen in grote steden waar ruimte schaars is en veel woningen nodig zijn dan is het logisch dat je zo veel mogelijk woningen bouwt in de beschikbare ruimte.
Klopt, maar het is wel de meest aantrekkelijke manier van wonen in een appartement. Je gaat mensen niet enthousiast maken van een galerijflat. Je kan er voor kiezen om 2x zoveel woningen in je woonwijk neer te zetten en alsnog meer ruimte over houden dan bij rijtjeshuizen. Probleem is inderdaad dat er meteen 4x zoveel huizen op dezelfde grond wordt gebouwd, waardoor het voordeel voor de bewoners vervalt.
Valt mee hoe een galerijflat opgezet word, zet er bijvoorbeeld 2 tegen elkaar zodat je de galerij gewoon inpandig hebt en je hebt weer een mooier ontwerp terwijl je toch meer woningen kwijt kan. Maar het maakt de woningen ook een heel stuk duurder waardoor ze minder betaalbaar worden. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een afweging tussen luxe en betaalbaarheid maken. We kunnen wel voor luxe kiezen maar dan krijg je gewoon geen betaalbare woningen voor starters.
Ligt eraan hoe groot je balkons maakt. Als je 2x3 balkon maakt kan je daar als kind inderdaad niks mee, maar een balkon van 3x5 is IMHO niet minder praktisch dan een stadsrijtjeshuis tuin van 5x5. Dat balkon voelt veel groter, omdat je niet aan 4 kanten ingesloten zit, maar in prinipe maar aan 1 kant.
Ik mag het toch hopen dat het balkon van 4 kanten ingesloten is zeker met kleine kinderen. Een balkon wat aan 3 kanten open is dat is wel een heel erg extreme vorm van bevolkingsgroei beperken.
En ja als je die micro tuintjes gaat vergelijken dan is een maakt het wat minder uit maar je bent wel beperkt. In je tuin vallen kinderen niet snel naar beneden en heb je hooguit het risico dat ze van de tafel vallen op een balkon kunnen ze via de tafel over de railing vallen. Lijkt me toch net iets minder ontspannen als ouder.
En ja als je met vrijstaand gaat vergelijken, dan wil je ipv een balkon toch wel een fatsoenlijk dakterras. Het percentage vrijstaand zou je kunnen vergelijken met het aantal penthouses dat je zou kunnen bouwen.
Dat word dan een pittig dakterras als je dat gaat vergelijken met een tuin van 8*10. Maar dan nog zit je met de beperkingen qua gewicht die je ook op je balkon hebt. Als het erg warm is ( en met de klimaatveranderingen komt dat wel vaker voor) dan is een zwembadje in de tuin best relaxed. Alleen gaan die dingen heel snel over het maximale draaggewicht van je balkon of dakterras. 300kg/M2 haal je met gemak daar zijn de meeste gebouwen niet op berekend.
Om maar in perspectief te plaatsten. Bij dit voorbeeldhuis is ook geen speeltuin in de buurt en het staat denk ik achter een sociale huurflat. Zou hier denk ik ook niet zo snel mijn kinderen op straat laten spelen dan. Zou dan liever in een toren wonen met een groepje torens met gezamenlijke binnentuin waar een speeltuin in zit. Maar ik denk dat je in Utrecht geen appartement kan krijgen van 200+ m2 voor "maar" 1,2M.
Maar goed uiteindelijk hangt alles af van je eigen voorkeuren en wensen qua wonen. Niet iedereen wil landelijk wonen of een tuin hebben. Niet iedereen wil in de stad wonen of op een appartement. Voor alle woonvormen zijn er voor en nadelen die afhankelijk van je persoonlijke situatie belangrijker of minder belangrijk zijn.

We moeten dan ook niet inzetten op 1 type woning maar gewoon een goede mix bouwen waarbij ook betaalbaarheid belangrijk is. Tja een galerijflat is misschien niet aantrekkelijk maar is waarschijnlijk fijner dan thuis blijven wonen. Wil je dat niet moet je zorgen dat je of verder van de randstad gaat wonen of meer inkomen hebt. Als we niet willen dat steden te duur worden voor bepaalde groepen mensen moeten we zorgen dat we niet al het goed betaalde werk in een klein hoekje proppen. Doen we dat wel is het ook prima maar dan worden de diensten daar ook duurder en kan het zijn dat bepaalde diensten gewoon minder beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:31:
[...]

Bijlmer werkte niet, omdat het de verkeerde plek was op de verkeerde tijd (en gallerijflat :| )
Als de flats gebouwd waren op een plek waar destijds al wel voorzieningen waren, dan zou de doelgroep (middelklasse gezinnen) er wellicht wel zijn gaan wonen. Er zijn ook dingen bedacht voor de Bijlmer wat in de praktijk niet uitpakte zoals bedacht (scheiden van doorgaand voetganger-/fietsverkeer van autoverkeer bijvoorbeeld, wat onveilig werd 's-nachts). Maar grote groene wijken waar wonen, werken en recreatie gecombineerd worden was geen slecht idee. Allen is er van werken en recreatie niks terecht gekomen, waardoor de doelgroep er niet wilde wonen.
Tja wie kon er nu voorzien dat als je voetgangers en fietsers in het donker op afgelegen stukken laat rijden/lopen dat het dan niet zo veilig zou zijn? Maar net zoals dat het werken niet echt van de grond komt want bedrijven zitten daar niet. Je kan als planner best de wens hebben dat bedrijven zich ergens gaan vestigen en dat criminelen niet in je nieuw geplande wijk gaan opereren maar daar wegblijven maar dat is niet de realiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:42:
[...]

Tja wie kon er nu voorzien dat als je voetgangers en fietsers in het donker op afgelegen stukken laat rijden/lopen dat het dan niet zo veilig zou zijn? Maar net zoals dat het werken niet echt van de grond komt want bedrijven zitten daar niet. Je kan als planner best de wens hebben dat bedrijven zich ergens gaan vestigen en dat criminelen niet in je nieuw geplande wijk gaan opereren maar daar wegblijven maar dat is niet de realiteit.
Dat is waarom je niet een hoogbouwwijk vanaf een weiland kan plannen, maar een Vinex wijk wel.
Hoogbouw is alleen aantrekkelijk op plaatsen waar veel mensen willen wonen. Dus de vraag moet voor het aanbod lopen. Dat is waarom de nieuwe hoogbouw in het zuiden van Amsterdam wel werkt, terwijl het daar in de jaren 60 heeft gefaald.

Verder met je eens hoor dat er vooral divers gebouwd moet worden. Maar voor de grote steden zal alleen de hoogte in gaan leefbare steden opleveren. Net als voor Veldhoven. Daar is alleen aan de woon vraag te voldoen van ASML expats door omhoog te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:59:
[...]

Dat is waarom je niet een hoogbouwwijk vanaf een weiland kan plannen, maar een Vinex wijk wel.
Hoogbouw is alleen aantrekkelijk op plaatsen waar veel mensen willen wonen. Dus de vraag moet voor het aanbod lopen. Dat is waarom de nieuwe hoogbouw in het zuiden van Amsterdam wel werkt, terwijl het daar in de jaren 60 heeft gefaald.

Verder met je eens hoor dat er vooral divers gebouwd moet worden. Maar voor de grote steden zal alleen de hoogte in gaan leefbare steden opleveren. Net als voor Veldhoven. Daar is alleen aan de woon vraag te voldoen van ASML expats door omhoog te bouwen.
Helemaal mee eens, in gebieden waar veel vraag is moet je omhoog om aan de vraag te voldoen zonder dat je extreem uitgestrekte gebieden krijgt. In gebieden met minder vraag zal je wat meer grondgebonden moeten bouwen omdat je dat ook per huis/straat kan doen en niet verplicht een hele wijk.
Je kan geen halve flat bouwen maar wel makkelijk maar 1 kant van de straat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 15:48:
[...]

Ik ben begonnen in een appartement en was dat binnen een paar jaar zo zat dat ik een (kleiner) huis heb gekocht. Je zit met een vve die zelden goed geregeld is, hoge servicekosten, meer lawaai, je kunt niet lekker buiten zitten (tenzij je een balkon zonder zon, of een grasveld waar nog 10 man zitten en 100 man op uit kijken leuk vind natuurlijk).
Daarbij heb ik ook nog een tijdje als expat in een appartement gewoond waar we tegen precies dezelfde dingen aanliepen. Zeker met kinderen/huisider is een huis zoveel fijner.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:06:
[...]

Ik ben begonnen in een appartement en was dat binnen een paar jaar zo zat dat ik een (kleiner) huis heb gekocht. Je zit met een vve die zelden goed geregeld is, hoge servicekosten, meer lawaai, je kunt niet lekker buiten zitten (tenzij je een balkon zonder zon, of een grasveld waar nog 10 man zitten en 100 man op uit kijken leuk vind natuurlijk).
Daarbij heb ik ook nog een tijdje als expat in een appartement gewoond waar we tegen precies dezelfde dingen aanliepen. Zeker met kinderen/huisider is een huis zoveel fijner.
Tja voor elk VVE verhaal is een burenruzie te vinden.
Er is niet voor niets een heel tv programma aan gewijd Mr. Frank Visser

Hoogbouw is niet voor iedereen. Maar als we een paar procent meer in hoogbouw gaan wonen wordt “de stad” en de Randstad een stuk leefbaarder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-10 08:12
Tsja.. appartementen.

Als het zo moet dan hoeft dat van mij ook niet meer:

https://www.funda.nl/43430286

Een van de weinige appartementen in deze nieuwbouw omgeving. Voor hetzelfde geld kun je ook een goed afgewerkt rijtje van 3 jaar oud kopen met 50m2 meer woonruimte.

Dit is dan een appartement zoals het zou moeten. Geen Bijlmergevoel kost wat poen.

[ Voor 13% gewijzigd door Laapo op 05-04-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Laapo schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 23:28:
Tsja.. appartementen.

Als het zo moet dan hoeft dat van mij ook niet meer
Voor bijna een miljoen verwacht ik inderdaad dichtbij het station, 150m2+ ruimte, genoeg kamers, etc.

Op zich niets mis met dit appartement, maar ik verwacht bij dit object eerder 500-600k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Denk meer aan zoiets:
https://account.wonenintriadome.nl/aanbod/#/

Alleen dan in de stad dichtbij voorzieningen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:10
hoevenpe schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:59:
Deze video vat het goed samen, makelaars weten het ook niet meer. Alex van Keulen (die van KZK) geeft aan dat hij vooral expats ziet, starters zijn massaal afgehaakt.
De laatste secondes van de video: “Aan de politiek: schaf eerste 5 jaar verplichte aflossing af voor starters”

Weer typisch zo’n woningprijs opdrijvend idee van iemand die in de bouw werkt waarmee hun eigen portomonnee gespekt kan worden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 19:27:
[...]

Tja voor elk VVE verhaal is een burenruzie te vinden.
Er is niet voor niets een heel tv programma aan gewijd Mr. Frank Visser

Hoogbouw is niet voor iedereen. Maar als we een paar procent meer in hoogbouw gaan wonen wordt “de stad” en de Randstad een stuk leefbaarder.
Hoogbouw is een goed idee en de meeste vraag is in de Randstad maar kan je naar mijn mening beter spreiden over het land.

Uit eigen observaties en die van kennissen zie je nu al in steden zoals Amsterdam dat wegen een infarct hebben (lange files, ook op 30kmh wegen), scholen hebben lange wachtlijsten, restaurants/supermartkten/winkels zitten overvol, voor een parkeerplek moet je soms wel 10+ min zoeken. En dan heb ik het over buiten de ring van Amsterdam. Met meer van die hoge torens versterk je dat effect.

Ik ken buurten in Amsterdam die bovenstaande problemen kregen nadat er in een paar jaar tijd meerdere grootschalige woontorens naast elkaar zijn gebouwd. Zo dicht op elkaar dat je vanuit een woontoren een papieren vliegtuigje kunt gooien in het raam van de andere toren… Een ander deel van Amsterdam heeft bijvoorbeeld ook een rijverbod op de openbare weg tijdens de spits tenzij je in de buurt woont/een bedrijf in de buurt hebt 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
BlauweLucht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:21:
Weer typisch zo’n woningprijs opdrijvend idee van iemand die in de bouw werkt waarmee hun eigen portomonnee gespekt kan worden :+
Het maakt dat starters nog een kans maken, het aanbod is dusdanig schaars dat expats (met genoeg geld) alles opkopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
hoevenpe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:20:
Het maakt dat starters nog een kans maken, het aanbod is dusdanig schaars dat expats (met genoeg geld) alles opkopen.
Het maakt slechts dat de prijzen in een mum van tijd stijgen zodra je hierdoor een hogere hypotheek kunt krijgen, met als gevolg uitsluitend dat starters een nog slechtere positie krijgen. Een schuld waarover je 5 jaar langer rente betaalt en meer risico loopt bij noodzakelijke verkoop, vanwege het niet aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BlauweLucht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:52:
[...]

Hoogbouw is een goed idee en de meeste vraag is in de Randstad maar kan je naar mijn mening beter spreiden over het land.

Uit eigen observaties en die van kennissen zie je nu al in steden zoals Amsterdam dat wegen een infarct hebben (lange files, ook op 30kmh wegen), scholen hebben lange wachtlijsten, restaurants/supermartkten/winkels zitten overvol, voor een parkeerplek moet je soms wel 10+ min zoeken. En dan heb ik het over buiten de ring van Amsterdam. Met meer van die hoge torens versterk je dat effect.

Ik ken buurten in Amsterdam die bovenstaande problemen kregen nadat er in een paar jaar tijd meerdere grootschalige woontorens naast elkaar zijn gebouwd. Zo dicht op elkaar dat je vanuit een woontoren een papieren vliegtuigje kunt gooien in het raam van de andere toren… Een ander deel van Amsterdam heeft bijvoorbeeld ook een rijverbod op de openbare weg tijdens de spits tenzij je in de buurt woont/een bedrijf in de buurt hebt 8)7 .
Dat hoort bij het wonen in de stad, je zit overal dichtbij en je kan alles op fietsafstand doen dus parkeren is eigenlijk een non issue. En het is toch juist leuk dat er veel horeca is die goed vol zit zodat ze blijven bestaan. Kunnen ze het personeel tenminste genoeg betalen.

Dat effect komt niet door die torens, die kunnen het juist minder erg maken omdat minder mensen met de auto naar de stad moeten, ze wonen er immers al. En je krijgt misschien ook nog eens genoeg woonruimte zodat er wel meer leerkrachten in de stad kunnen wonen. Het probleem met dat soort beroepen is dat ze niet gecentraliseerd zitten in de randstad maar verspreid door het hele land, dus hebben mensen de keuze of ze in de stad willen wonen of niet. Er is geen noodzaak om naar de stad te gaan voor werk. En blijkbaar willen mensen als ze vrije keuze hebben liever meer ruimte voor minder geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 10:22:
[...]

Dat hoort bij het wonen in de stad, je zit overal dichtbij en je kan alles op fietsafstand doen dus parkeren is eigenlijk een non issue. En het is toch juist leuk dat er veel horeca is die goed vol zit zodat ze blijven bestaan. Kunnen ze het personeel tenminste genoeg betalen.

Dat effect komt niet door die torens, die kunnen het juist minder erg maken omdat minder mensen met de auto naar de stad moeten, ze wonen er immers al. En je krijgt misschien ook nog eens genoeg woonruimte zodat er wel meer leerkrachten in de stad kunnen wonen. Het probleem met dat soort beroepen is dat ze niet gecentraliseerd zitten in de randstad maar verspreid door het hele land, dus hebben mensen de keuze of ze in de stad willen wonen of niet. Er is geen noodzaak om naar de stad te gaan voor werk. En blijkbaar willen mensen als ze vrije keuze hebben liever meer ruimte voor minder geld.
Logisch toch als je als leraar in Groningen hetzelfde salaris krijgt als in Amsterdam dat leraren niet in Amsterdam willen gaan werken. Je krijgt daar veel meer huis en ruimte voor hetzelfde geld. Lerarentekort komt ook alleen voor in plekken waar wonen onbetaalbaar is geworden. Dat is niet op te lossen door de leraren salarissen domweg te verhogen. Je zou de salarissen moeten verhogen lokaal voor de scholen in die grote steden. Zou je bijvoorbeeld kunnen betalen van hogere WOZ belasting.
Het zijn alleen niet de beroepen in de publieke sector dat Nederland een rijk land maakt. Die faciliteren alleen maar zodat de private sector Nederland rijk kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
BlauweLucht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:52:
[...]

Als supermarkten overvol zitten is het dus markt voor meer supermarkten. Heeft niet zozeer met woontorens te maken, maar gebrek aan voldoende supermarkten. Als supermarkten op loopafstand zijn heb je ook geen parkeerplaatsen nodig bij die supermarkten. Parkeerplaatsen bij winkels zijn ook verspilling van ruimte in de stad. Dat ze nodig zijn in buitenwijken ok, komt omdat er anders te weinig klanten zijn in het bedieningsgebied van die winkels.

Infrastructuur piept en kraakt in Nederland. Je kan inderdaad niet zomaar ergens woontorens neerzetten zonder de infrastructuur daarop in te richten. Als de bevolkingsdichtheid omhoog gaat, moeten er ook meer wegen/fietspaden/wandelpaden/OV komen.

[ Voor 7% gewijzigd door Z___Z op 06-04-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Z___Z schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:31:
[...]

Mwa, kanaleneiland is ook zo opgezet, wel goede voorzieningen, gebeurde exact hetzelfde mee als de Bijlmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlauweLucht
hoevenpe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:20:
[...]

Wat ik bedoelde is dat ik graag zie dat starters geholpen worden maar met dergelijke maatregelen je een averechts effect krijgt.

Als starters de eerste 5 jaar niet hoeven af te lossen dan kiezen ze eerder voor een hogere lening. Dat heeft weer als gevolg dat ze meer bieden voor hetzelfde huis en dus worden de prijzen hoger. Het voordeel dat je als intentie had is daarmee verdampt en de banken/bouw sector is weer een stukje rijker.

Als je starters echt wilt helpen moet je ze niet meer mogelijkheden geven waarmee ze meer in de schulden gaan maar juist ervoor zorgen dat de prijzen dalen door meer te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:09:
[...]

Mwa, kanaleneiland is ook zo opgezet, wel goede voorzieningen, gebeurde exact hetzelfde mee als de Bijlmer.
https://www.platform31.nl...erland-in-kaart-gebracht/

Hoogbouw + sociale huur = problemen
Hoogbouw + koop/vrije sector op gewilde plekken = succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik denk dat hoogbouw ook een stuk goedkoper kan dan de prijs waarvoor het nu nieuwbouw aangeboden wordt.
Als je kijkt naar hoeveel de grond van deze appartementen kost ten opzichte van het aantal m2 wat het in dit project in beslag neemt, betaal je als appartement koper onevenredig veel voor de grond.
https://account.woneninpa...-nov-2023.pdf?stream=true

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
BlauweLucht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:11:
Als starters de eerste 5 jaar niet hoeven af te lossen dan kiezen ze eerder voor een hogere lening. Dat heeft weer als gevolg dat ze meer bieden voor hetzelfde huis en dus worden de prijzen hoger.
Zolang het aantal woningzoekenden met geld (expats) of voorrang (statushouders en andere urgentiegevallen) harder toeneemt dan wat bijgebouwd wordt neemt de krapte alleen maar toe. Sociale huur is voor starters vrijwel onmogelijk, particuliere sector huur door Hugo de nek om gedraaid en koop steeds schaarser.

Het aanbod is gewoon te klein: voor starters kan dit voorstel het verschil zijn tussen een dure koopwoning of geen koopwoning. Wil je dat ze nog mee kunnen bieden met expats of niet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:45:
[...]

Zolang het aantal woningzoekenden met geld (expats) of voorrang (statushouders en andere urgentiegevallen) harder toeneemt dan wat bijgebouwd wordt neemt de krapte alleen maar toe. Sociale huur is voor starters vrijwel onmogelijk, particuliere sector huur door Hugo de nek om gedraaid en koop steeds schaarser.

Het aanbod is gewoon te klein: voor starters kan dit voorstel het verschil zijn tussen een dure koopwoning of geen koopwoning. Wil je dat ze nog mee kunnen bieden met expats of niet?
Het grote probleem is dat ze een paar weken mee kunnen bieden waarna de prijzen weer zo zijn gestegen dat ze geen kans maken. Met te weinig woningen zal de onderkant van de markt (starters) altijd een probleem hebben. Dan kun je de financiering verruimen, maar de enige die daar beter van worden zijn de banken omdat ze hogere leningen kunnen verstrekken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
redwing schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 17:42:
[...]

Het grote probleem is dat ze een paar weken mee kunnen bieden waarna de prijzen weer zo zijn gestegen dat ze geen kans maken. Met te weinig woningen zal de onderkant van de markt (starters) altijd een probleem hebben. Dan kun je de financiering verruimen, maar de enige die daar beter van worden zijn de banken omdat ze hogere leningen kunnen verstrekken.
Klopt. Het probleem is ook niet dat er geen betaalbare woningen kunnen worden gebouwd. Het probleem is dat voor de woningen die je bouwt zo veel vraag is, dat er ook voor de meest simpele woning altijd wel iemand is die er een kapitaal voor over heeft. Degene met de diepste zakken (vanuit hypotheek, eigen geld, overwaarde of het geld van papa en mama) zal er dan mee vandoor gaan. Extra leencapaciteit maakt vooral dat ook die starter met rijke ouders meer kan bieden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:53:
[...]

Logisch toch als je als leraar in Groningen hetzelfde salaris krijgt als in Amsterdam dat leraren niet in Amsterdam willen gaan werken. Je krijgt daar veel meer huis en ruimte voor hetzelfde geld. Lerarentekort komt ook alleen voor in plekken waar wonen onbetaalbaar is geworden. Dat is niet op te lossen door de leraren salarissen domweg te verhogen. Je zou de salarissen moeten verhogen lokaal voor de scholen in die grote steden. Zou je bijvoorbeeld kunnen betalen van hogere WOZ belasting.
Het zijn alleen niet de beroepen in de publieke sector dat Nederland een rijk land maakt. Die faciliteren alleen maar zodat de private sector Nederland rijk kan houden.
Waarom zou je voor hetzelfde werk anders betaald worden afhankelijk van waar je woont. Je werkt onder dezelfde CAO met dezelfde salarisschalen wat ook gewoon logisch is. Je moet het probleem met woningen niet gaan oplossen door vreemde salarisconstructies op te tuigen.
Het beleid heeft voor het probleem gezorgd dat kan je alleen oplossen door dat beleid terug te draaien niet door er weer een ander probleem bij te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 13:45:
[...]

Maar gaat hetzelfde niet voor expats gelden? Die dan net zo hard mee kunnen bieden?
Die vaak ook nog 30% regeling hebben in vijf jaar, en zonder studieschuld deze kant op komen, of die gewoon kunnen verzwijgen, omdat die toch niet in Nederland geregistreerd staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
sugarlevi01 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:35:
Maar gaat hetzelfde niet voor expats gelden? Die dan net zo hard mee kunnen bieden?
Uiteindelijk zijn huizen 'op', vergroten van het aanbod is de enige oplossing. Minder statushouders of expats zie ik niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
BlauweLucht schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 00:21:
[...]

De laatste secondes van de video: “Aan de politiek: schaf eerste 5 jaar verplichte aflossing af voor starters”

Volgens mij bestaat dit in essentie toch al in de vorm van de starterslening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:23:
[...]

Waarom zou je voor hetzelfde werk anders betaald worden afhankelijk van waar je woont. Je werkt onder dezelfde CAO met dezelfde salarisschalen wat ook gewoon logisch is. Je moet het probleem met woningen niet gaan oplossen door vreemde salarisconstructies op te tuigen.
Het beleid heeft voor het probleem gezorgd dat kan je alleen oplossen door dat beleid terug te draaien niet door er weer een ander probleem bij te maken.
Omdat ik vind dat je met hetzelfde beroep in hetzelfde land dezelfde levensstandaard moet kunnen onderhouden. Om dezelfde levensstandaard in Amsterdam als in Groningen te hebben als leraar heb je immers meer geld nodig. En dit verschil is voornamelijk om een woning te kunnen krijgen. In de private sector krijg je voor hetzelfde werk in Amsterdam immers ook meer geld dan in Groningen.

Ik weet niet hoe dit in andere landen geregeld is, maar ik verwacht dat een leraar in München ook meer geld verdient dan een leraar in Dresden (willekeurige stad in oost Duitsland dat geen Berlijn is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:32
[...]

"Lerarentekort komt ook alleen voor in plekken waar wonen onbetaalbaar is geworden. Dat is niet op te lossen door de leraren salarissen domweg te verhogen. Je zou de salarissen moeten verhogen lokaal voor de scholen in die grote steden. "

Dit eerste is gewoon niet waar. Het lerarentekort is een landelijk probleem en gaat tevens verder dan alleen het salaris. Ik ben zelf nu zo'n 10 jaar werkzaam in het onderwijs, en er is diverse problematiek (salaris, invoering passend onderwijs, werkdruk, toenemende administratieve lasten, en zo kunnen we nog even doorgaan).

Daarnaast is het verhogen van salarissen van leraren "op de scholen waar een tekort is" een vreselijk slecht idee waar je niets mee oplost. Naast het feit dat het lerarentekort niet alleen in de grote steden speelt.
Mensen uit de omliggende dorpen willen dan vast wel 30-60 minuten rijden voor een beter salaris. Daarmee verplaats je het probleem weer naar andere plekken (waar dat probleem nu dus ook al speelt :) ).

Daarnaast kun je ook heeeel veel andere redenen bedenken om salaris in bepaalde situaties te verhogen die veel legitiemer zijn dan dat het toevallig een school is met een tekort.
Dat tekort kan namelijk ontstaan door verschillende factoren, niet alleen omdat de huizen in die buurt duur zijn.
En die problemen los je niet op door de salariëring aan te passen.

Maar goed,
Laten we maar weer ontopic gaan :D

[ Voor 18% gewijzigd door pentaw1nz op 06-04-2024 22:53 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
pentaw1nz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:47:
Maar goed,
Laten we maar weer ontopic gaan :D
Het is zoveel meer ontopic dan mensen denken...

Ons grootste probleem is niet klimaatverandering over 50 jaar, files op dinsdag en donderdag, te weinig nieuwbouw of de meest recente CD van Gordon. Het is dat 'we' in de westerse wereld veel te weinig kinderen krijgen en massaal hoogopgeleide banen ambiëren.

Voorlopig houden we het 'droog' met expats en andere migranten, maar wie mijn spreekwoordelijke luier over 30 jaar verschoond lig ik meer wakker van een halve meter zeespiegelstijging of een tekort aan eengezinswoningen.

China, Zuid-Korea en Japan, bevolkingsprognoses zijn behoorlijk schokkend. Wie wil bij ons dat z'n kind een praktisch beroep doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Laatst online: 19:55
hoevenpe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:47:
[...]

Het is zoveel meer ontopic dan mensen denken...

Ons grootste probleem is niet klimaatverandering over 50 jaar, files op donderdag en vrijdag, te weinig nieuwbouw of de meest recente CD van Gordon. Het is dat 'we' in de westerse wereld veel te weinig kinderen krijgen en massaal hoogopgeleide banen ambiëren.

Voorlopig houden we het 'droog' met expats en andere migranten, maar wie mijn spreekwoordelijke luier over 30 jaar verschoond lig ik meer wakker van een halve meter zeespiegelstijging of een tekort aan eengezinswoningen.

China, Zuid-Korea en Japan, bevolkingsprognoses zijn behoorlijk schokkend. Wie wil bij ons dat z'n kind een praktisch beroep doet?
Scheelt dat de gemiddelde GenZ het aan zijn/haar/hun bips kan roesten wie jouw billen gaat afvegen, maar daarentegen wél wat om klimaat geeft, de heilige koe niet perse als vereiste ziet om mobiel te zijn, niet xenofobisch is aangelegd, een stuk meer flexibiliteit verwacht dan 5 dagen in de week richting kantoor tuffen en weldegelijk graag een plek voor zichzelf wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
geekeep schreef op zondag 7 april 2024 @ 00:58:
Scheelt dat de gemiddelde GenZ het aan zijn/haar/hun bips kan roesten wie jouw billen gaat afvegen, maar daarentegen wél wat om klimaat geeft, de heilige koe niet perse als vereiste ziet om mobiel te zijn, niet xenofobisch is aangelegd, een stuk meer flexibiliteit verwacht dan 5 dagen in de week richting kantoor tuffen en weldegelijk graag een plek voor zichzelf wil.
Ook drie maanden gaan backpacken in Azië, overal een coach voor nodig hebben, weinig praktische beroepen kiezen en beginnen te mopperen als een avond doorgehaald moet worden om een deadline te halen. Net zo generaliserend, GenZ is veel diverser dan je schetst.

Bevolkingskrimp wordt een groot probleem: het gaat niet om mijn spreekwoordelijke bips, mensen binnenhalen om de dingen te doen waar 'we' zelf geen zin/jongeren meer voor hebben is eindig. Aan de andere kant, (te) weinig kinderen lost het tekort aan woningen vanzelf op en is goed voor het klimaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Logisch toch als je als leraar in Groningen hetzelfde salaris krijgt als in Amsterdam dat leraren niet in Amsterdam willen gaan werken. Je krijgt daar veel meer huis en ruimte voor hetzelfde geld. Lerarentekort komt ook alleen voor in plekken waar wonen onbetaalbaar is geworden. Dat is niet op te lossen door de leraren salarissen domweg te verhogen.
Het lerarentekort in bijvoorbeeld een stad als Utrecht (een plek met een van de hoogste woningprijzen) is lager dan het lerarentekort in een regio als de Noordoostpolder (een regio met juist veel betaalbare woningen).

Los daarvan vind ik het grappig dat een probleem vaak vooral als een probleem wordt gezien als de modale inwoner in de Randstad ermee te maken krijgt. Tot die tijd kunnen we gewoon de oogkleppen op blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Maar is de vergrijzing over ca 10 jaar niet een beetje over omdat heel veel boomers het loodje leggen?

En daardoor ook heel veel huizen vrij komen?

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:35
JDx schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:59:
Maar is de vergrijzing over ca 10 jaar niet een beetje over omdat heel veel boomers het loodje leggen?

Dat duurt echt nog veel langer. Daarnaast zijn we gewend aan een welvaart die tot stand is gekomen met een almaar groeiende arbeidsbevolking zowel absoluut als relatief. Die situatie komt nooit meer terug.

Het gaat dus eigenlijk niet alleen om vergrijzing. Een groot aandeel is feitelijk gewoon terug naar normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDbycDCrogRmbZBIsPGRhSTUi-Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z3pY3H4FXijCa9p2dAKgaGtd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 07-04-2024 09:09 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Vergrijzing en uitstervende boomers is één factor, te weinig kinderen om de bevolking op peil te houden een structureel issue:
Het gemiddeld kindertal per vrouw was 1,49 in 2022. Dat is onder het niveau waarop de bevolking zichzelf op den duur kan vervangen (ca. 2,1 kinderen per vrouw). Het vruchtbaarheidscijfer van Nederland ligt daar al langer onder. De laatste keer dat het erboven kwam was in 1972. Het was toen 2,15.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lemonhead
  • Laatst online: 11-10 23:10

De ECB riep dit laatst met het risico dat hierdoor huizenprijzen zouden gaan dalen door een overaanbod. Geen idee hoe ze hierbij gekomen zijn, want ondanks het sterven van de boomers laat de bevolkingsprognose een continue groei zien. Tenzij er massaal gebouwd gaat worden (wat met alle problematiek sowieso niet gaat gebeuren), gaat het aanbod huizen alleen maar verder afnemen ten opzichte van de vraag.

Met de onmogelijke positie waar starters nu in zitten gaat het geboortecijfer sowieso dramatisch dalen, als je geen fatsoenlijke woning kan vinden ga je veel minder snel aan kinderen beginnen, laat staan aan meer dan één. En als je eenmaal een kind hebt, is het sparen voor een koopwoning nog moeilijker door de kosten van kinderopvang en part-time werken. Ik denk dat veel jonge stellen (terecht) het DINKY leven veel aantrekkelijker zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
De vergrijzing is over een jaar of 10-15 inderdaad op zijn top. Daarna wordt het wel iets lager, maar het blijft op een hoog niveau.

Maar tegelijk blijft de kwaliteit van leven ook gemiddeld veel langer hoog. Iemand die nu 75 is, is er gemiddeld heel wat beter aan toe dan hoe iemand van de vorige generatie er met 75 aan toe was. Voor de druk op de zorg is dat prettig. Maar voor de woningmarkt niet. Voor de woningmarkt zou je, heel bot gezegd, willen dat ouderen al vrij snel hulpbehoevend worden en moeten verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

lemonhead schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:24:
[...]

De ECB riep dit laatst met het risico dat hierdoor huizenprijzen zouden gaan dalen door een overaanbod. Geen idee hoe ze hierbij gekomen zijn, want ondanks het sterven van de boomers laat de bevolkingsprognose een continue groei zien. Tenzij er massaal gebouwd gaat worden (wat met alle problematiek sowieso niet gaat gebeuren), gaat het aanbod huizen alleen maar verder afnemen ten opzichte van de vraag.

Met de onmogelijke positie waar starters nu in zitten gaat het geboortecijfer sowieso dramatisch dalen, als je geen fatsoenlijke woning kan vinden ga je veel minder snel aan kinderen beginnen, laat staan aan meer dan één. En als je eenmaal een kind hebt, is het sparen voor een koopwoning nog moeilijker door de kosten van kinderopvang en part-time werken. Ik denk dat veel jonge stellen (terecht) het DINKY leven veel aantrekkelijker zien worden.
Ik wordt over een dikke week 42 en heb bewust geen kinderen, de bevolking groeit alleen maar door migranten, als dat gewoon ophoudt en de bevolking slinkt is toch juist goed voor de huizenmarkt?

mijn ex wilde wel kinderen en is daarom ook mijn ex en heeft haar heil ergens anders gezocht

[ Voor 4% gewijzigd door JDx op 07-04-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Rubbergrover1 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:34:
De vergrijzing is over een jaar of 10-15 inderdaad op zijn top. Daarna wordt het wel iets lager, maar het blijft op een hoog niveau.

Maar tegelijk blijft de kwaliteit van leven ook gemiddeld veel langer hoog. Iemand die nu 75 is, is er gemiddeld heel wat beter aan toe dan hoe iemand van de vorige generatie er met 75 aan toe was. Voor de druk op de zorg is dat prettig. Maar voor de woningmarkt niet. Voor de woningmarkt zou je, heel bot gezegd, willen dat ouderen al vrij snel hulpbehoevend worden en moeten verhuizen.
Klopt, mijn ouders zijn 70 en doen nog zoooo veel, sowieso 1 van de 2 blijft ook nog wel 15 jaar in een veel te groot huis wonen, beide willen ze er niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:54
JDx schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:35:
[...]

Ik wordt over een dikke week 42 en heb bewust geen kinderen, de bevolking groeit alleen maar door migranten, als dat gewoon ophoudt en de bevolking slinkt is toch juist goed voor de huizenmarkt?

mijn ex wilde wel kinderen en is daarom ook mijn ex en heeft haar heil ergens anders gezocht
Goed voor de huizenmarkt ja. Maar onze hele economie is gebaseerd op een groeiende bevolking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Philip Ross schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:38:
[...]

Goed voor de huizenmarkt ja. Maar onze hele economie is gebaseerd op een groeiende bevolking.
Als je eeuwig wil blijven groeien dan moeten we over lange tijd gaan bouwen op Mars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Philip Ross schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:38:
[...]

Niet op bevolkingsgroei, wel op economische groei. Dat kan ook bij een stabiele bevolking.

Je moet een 'redelijke' vervangingsgraad hebben. Ieder stel 4 kinderen is niet goed, maar niemand die kinderen krijgt is ook niet goed. Alle je minder mensen wil, dan moet je dat vooral geleidelijk, over meerdere generaties doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:54
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:55:
[...]

Niet op bevolkingsgroei, wel op economische groei. Dat kan ook bij een stabiele bevolking.

Je moet een 'redelijke' vervangingsgraad hebben. Ieder stel 4 kinderen is niet goed, maar niemand die kinderen krijgt is ook niet goed. Alle je minder mensen wil, dan moet je dat vooral geleidelijk, over meerdere generaties doen.
Niet alleen economische groei, je hebt ook de beroepen in de zorg jonge mensen voor nodig.
De AOW is een omslagstelsel waardoor je altijd meer werkenden dan gepensioneerden nodig hebt.
Het is inderdaad iets dat generaties nodig heeft en we een halve eeuw geleden mee hadden moeten beginnen.

@JDx of op tijd beginnen met ombouwen van ons land. Helaas liggen diezelfde oudere generaties daar al decennia voor dwars.

[ Voor 6% gewijzigd door Philip Ross op 07-04-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
pentaw1nz schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:47:

Dit eerste is gewoon niet waar. Het lerarentekort is een landelijk probleem en gaat tevens verder dan alleen het salaris. Ik ben zelf nu zo'n 10 jaar werkzaam in het onderwijs, en er is diverse problematiek (salaris, invoering passend onderwijs, werkdruk, toenemende administratieve lasten, en zo kunnen we nog even doorgaan).
Naast al die oorzaken die inderdaad waar zijn is het wel degelijk iets wat veel meer speelt in de randstad dan daarbuiten. Ik ken verschillende mensen door nederland in het onderwijs en waar ze in de randstad al moeite hebben om 4 dagen rond te krijgen is dat in andere delen geen probleem om 5 dagen onderwijs aan te bieden. Alleen bij extreme uitval ( griepgolf ) valt er dan soms een dag uit.
Waar ze in de randstad zitten te springen on alles wat maar les zou kunnen en willen geven en ze zij-instroom makkelijker een kans geven is het daarbuiten voor zij-instroom 10 kandidaten op 1 plek.
Ik ken nog docenten basisschool die tot 5 jaar terug geen vaste aanstelling konden krijgen want geen plek.

Maar ergens ook logisch, het werk in de randstad is een stuk zwaarder ( hogere werkdruk, meer problemen met ouders ) en je moet nog een stuk forenzen want met het salaris kan je niets in de buurt betalen.
Dus voor hetzelfde geld word je als oud vuil behandeld, je moet verder reizen, je hebt een mindere woning en je moet meer werken ( want grotere klassen ).
Betaalbaar wonen is daar ook zeker wel een factor maar ook zeker niet de enige factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:55:
Voor een stabiele bevolking heb je 2,1 kind per vrouw nodig, dat is sinds 1972(!) niet meer voorgekomen.

In 1972 had Nederland 13,2 miljoen inwoners, nu 18 miljoen. Allemaal netto-migratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:04:
[...]

Voor een stabiele bevolking heb je 2,1 kind per vrouw nodig, dat is sinds 1972(!) niet meer voorgekomen.

In 1972 had Nederland 13,2 miljoen inwoners, nu 18 miljoen. Allemaal netto-migratie.
Stel je voor met 5 miljoen minder mensen dan hadden we geen enkel probleem met woning, zouden huizen gewoon betaalbaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Shadowhawk00 schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:07:
Stel je voor met 5 miljoen minder mensen dan hadden we geen enkel probleem met woning, zouden huizen gewoon betaalbaar zijn.
Dan hadden we allang andere problemen gehad: wie brengt dan pakketjes rond, werkt in fabrieken, bouwt de huizen, werkt in de zorg, etc.

Al die expats en oostblokkers maken dat 'wij' de luxe hebben om de hele dag crypto te kunnen handelen of beleidsstukken voor de spreekwoordelijke bureaula als dagbesteding kunnen veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:18:
[...]

Dan hadden we allang andere problemen gehad: wie brengt dan pakketjes rond, werkt in fabrieken, bouwt de huizen, werkt in de zorg, etc.

Al die expats en oostblokkers maken dat 'wij' de luxe hebben om de hele dag crypto te kunnen handelen of beleidsstukken voor de spreekwoordelijke bureaula als dagbesteding kunnen veroorloven.
Inderdaad, staan hier wat BG, LT en PL auto's in de straat en ja die nemen een huis in, maar doen ook werk wat eigenlijk geen enkele Nederlander wil doen. Voor hun is het veel geld, rijden ook vaak dikke auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13-10 22:58
hoevenpe schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:03:
[...]

Uiteindelijk zijn huizen 'op', vergroten van het aanbod is de enige oplossing. Minder statushouders of expats zie ik niet gebeuren.
Vooral dat laatste waarvan de grote welvaart motoren in ons land zeggen: Als je expat belasting voordeel gaat veranderen kunnen we niet meer concurreren tegen andere landen. Wat deels ook gewoon echt waar is. Dat dat oneerlijk klinkt tegenover de gemiddelde Nederlander is ook waar, maar die gemiddelde Nederlander is niet hoog opgeleid op het niveau wat ASML nodig heeft.
Ik vind het niet eerlijk, maar ik kan ASML ook niet met mijn simpele HBO Elektrotechniek voorzien van de juiste kennis op niveau.

Nederland kan niet genoeg(En vooral niet hoog genoeg) top personeel leveren via onze universiteiten. En dan heb je het over top talenten op wereld niveau. Die moet je dus ergens vandaan lokken.
ASML wil liever ook niet weg, want dat is ook een gedoe. ASML zou dus samen met de overheid gewoon gigantische wijken voor ASML medewerkers moeten aanleggen.

Dit gebeurde vroeger ook overal in Nederland. Ook hier in het Noorden gingen bedrijven gewoon complete wijken uit de grond stampen voor hun werknemers. Waarom nu niet?

Daarnaast moet ASML ook gewoon de lokale universiteiten meehelpen om hogere kwaliteit studenten te produceren. Dan is er ook minder expat nodig(En dus minder woning nood). Wat er tegenwoordig in Nederland van de Universiteiten komt is bar slecht in vergelijking met andere landen. Als ik wetenschappelijke papers er op na sla, zie ik amper Nederlanders(of Europeanen) en vol met Aziaten.
Geen wonder dat ASML naar het buitenland kijkt, en/of veel Expats hierheen moet halen.

Men doet altijd laten weten dat onze kennis zo geweldig is, maar ik heb meer het gevoel dat men in Nederland neerkijkt op mensen met hoge opleidingen en steeds meer een aversie is jegens de wetenschap vooral uit extreem rechtse hoek. (Welke ik eigenlijk als Links Nationalistisch zie... maar goed dat is een "mening")

Je ziet het ook, China gaat er gewoon voor zoals met de elektrische auto. Terwijl je hier ENORME aversie hebt tegen Progressief denken. Het gaat steeds meer en meer anti-progressief te worden.

Dit zorgt eigenlijk voor de ondergang van wetenschap en technologie -> Wat uit eindelijk weer onze welvaart zal aantasten en bedrijven zoals ASML weg gaan. Want dat zijn extreem progressieve bedrijf die op het randje van de natuurwetten werken.

Er is hier een soort Culturele Revolutie(china) aan de gang waarbij anti-wetenschappers anti-hoog opgeleiden sentiment uiteindelijk allemaal bedrijven zullen weg jagen.

Heb je misschien iig, wel genoeg huizen om in te wonen ja...... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:32
Shadowhawk00 schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:02:
[...]

Naast al die oorzaken die inderdaad waar zijn is het wel degelijk iets wat veel meer speelt in de randstad dan daarbuiten. Ik ken verschillende mensen door nederland in het onderwijs en waar ze in de randstad al moeite hebben om 4 dagen rond te krijgen is dat in andere delen geen probleem om 5 dagen onderwijs aan te bieden. Alleen bij extreme uitval ( griepgolf ) valt er dan soms een dag uit.
Waar ze in de randstad zitten te springen on alles wat maar les zou kunnen en willen geven en ze zij-instroom makkelijker een kans geven is het daarbuiten voor zij-instroom 10 kandidaten op 1 plek.
Ik ken nog docenten basisschool die tot 5 jaar terug geen vaste aanstelling konden krijgen want geen plek.

Maar ergens ook logisch, het werk in de randstad is een stuk zwaarder ( hogere werkdruk, meer problemen met ouders ) en je moet nog een stuk forenzen want met het salaris kan je niets in de buurt betalen.
Dus voor hetzelfde geld word je als oud vuil behandeld, je moet verder reizen, je hebt een mindere woning en je moet meer werken ( want grotere klassen ).
Betaalbaar wonen is daar ook zeker wel een factor maar ook zeker niet de enige factor.
Sorry maar je doet wel een heleboel aannames....

Het werk in de randstad is een stuk zwaarder??
Kom alsjeblieft uit de bubbel. Nederland is groter dan de randstad, en ook in het oosten en het noorden hebben we "probleemwijken" met multiproblematiek.

Als je iemand in Utrecht 1000 euro meer gaat betalen, dan zullen er leerkrachten van 30-45 minuten verderop op afkomen die nu ook voor een gunstigere prijs een huis hebben.
In het buitengebied is die reistijd trouwens vaak al standaard.

Met geld strooien in een bepaalde regio is gewoon geen oplossing. Het gaat verder dan dat. En door oogkleppen op te houden in de randstad gaat het probleem niet opgelost worden.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:02
[...]

Voor het grote gedeelte gewoon nonsense. De redenen waarom er massaal arbeidsmigranten naar Nederland worden gehaald is omdat ze onder de streep goedkoper zijn voor de B.V. Dat geldt net zo goed voor een niet gering deel van de expats. Veel expats doen het werk voor paar honderd euro minder dan een Nederlander. Voor 2008 was er nagenoeg geen migratie en hadden we een negatief migratiesaldo . Sinds eind 2007 zijn o.a. Polen lid van de Schengenzone is de migratie gewoon gegroeid. Dit gaat hand in hand met expansiedrift van bedrijfstakken die compleet afhankelijk zijn van de meest goedkope arbeidskrachten en daarmee samenhangende gunstige wetgeving. Er worden nu met flyers massaal Oekraïens geronseld door koppelbazen aan de grens van Polen/Oekraïne.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...ing/bevolkingsgroei/groei

En dan is de vraag aan welke huizen moeten we bouwen. We hebben meer eengezinswoningen dan gezinnen in Nederland. Ik vraag mij af of de intrinsieke vraag naar koopwoningen in een groot deel van Nederland echt wel zo hoog is. Volgens mij is een woning meer en meer een speculatie object geworden onder de normale Nederlander met de illusie dat huizenprijzen oneindig stijgen en dat de vraag, mede door lage rentestanden en verhoogde leennormen, de vraag enorm heeft aangewakkerd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Immutable
Autonoesis schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:22:
[...]
Voor het grote gedeelte gewoon nonsense. De redenen waarom er massaal arbeidsmigranten naar Nederland worden gehaald is omdat ze onder de streep goedkoper zijn voor de B.V. Dat geldt net zo goed voor een niet gering deel van de expats. Veel expats doen het werk voor paar honderd euro minder dan een Nederlander.
Ik merk dat toch echt anders, bedrijf waar ik werk haalt ook veel mensen uit Oost Europa. Maar die krijgen gewoon hetzelfde salaris als een Nederlander hoor. En dat zijn vaak mensen met Master/Bachelor opleiding.

Waarom? Simpel: Als wij een vacature plaatsen voor technisch personeel. Reageert er geen HOND op. Wat doe je dan als bedrijf? Je haalt dit soort hoog opgeleide mensen uit andere landen.

Ik zie het in de praktijk anders. Maar ik zit ook in de techniek hoek. Niet zo zeer in de "kassen, en agricultuur" waar het misschien anders is. In de techniek worden mensen gewoon eerlijk betaald en krijgen ze dezelfde salaris als Nederlanders.

Had laatst weer een boze klant aan de lijn, omdat een super goede collega van mij uit Oost Europa weg ging terug naar zijn land. We hadden dus geen mensen. En wij als bedrijf hadden hem liever meer loon gegeven dan dat hij weg ging. Maar dat was niet de reden dat hij weg ging, het bedrijf ook niet.. prive dingetje.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat bedrijven niet personeel uit Oost Europa halen vanwege dat het goedkoper is. Bij ons is het: Onze klanten goed bedienen met genoeg mankracht met genoeg kennis: Bachelor/Master.
Salaris is gewoon op niveau van Nederlanders. Ook hier in het Noorden hebben wij een tekort aan personeel!!

Conclusie: We moeten af van het denken dat bedrijven alleen maar Buitenlanders hier heen halen omdat ze goedkoop zijn. Nee, er zijn te weinig goed en hoog opgeleide mensen in Nederland. Dat is het probleem waar bedrijven tegen aan lopen. "zogenaamde" kennis economie van Nederland is ruk, er komt super weinig nieuwe aanwas van de technische opleidingen voor ons. Als mensen nou eens relevante opleidingen gaan doen, en alleen DAN PAS mogen zeuren over de huizenmarkt? Of over immigranten die hier komen werken omdat JIJ niet die opleiding wou doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Immutable op 07-04-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
[...]

De Nederlander die de hele dag crypto én huizen aan het verhandelen is achter het bureau :+

We zijn zelf het probleem. Niet de buitenlanders.

Buiten dat, je moet gewoon meer bouwen. En hoger bouwen. Zie nog steeds dat er veel wijken gebouwd worden met twee verdiepingshuisjes voor gezinnen, terwijl er makkelijk een toren neergezet had kunnen worden voor drie keer zoveel mensen.

Maar dan gaat Annemiek in haar huis van 1,2m klagen dat ze schaduw heeft in de tuin en niet meer kan genieten van de zon….. :X

En het uitzicht maakt de waarde van het huis minder vinden ze dus dat willen ze ook niet hebben…

[ Voor 4% gewijzigd door bmwgozer op 07-04-2024 13:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
We gaan een beetje off-topic, maar ik denk dat "de Nederlander" gewoon lui is geworden.
Het liefst doen we zo min mogelijk, dat is bij veel buitenlanders (nog) niet het geval, op een paar uitzonderingen na.

Leuke anecdote. Hoorde laatst een gesprek tussen studenten. Gaf de jongen aan dat ie voor de Nederlandse studie variant had gekozen, omdat het niveau van de Engelse variant veel hoger/moeilijker is. Die krijgt straks dus "hetzelfde" papiertje. En dan kun je mooi klagen dat "buitenlanders" z'n baan en huis innemen, ja daaaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
mitsumark schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:50:
We gaan een beetje off-topic, maar ik denk dat "de Nederlander" gewoon lui is geworden.
Het liefst doen we zo min mogelijk, dat is bij veel buitenlanders (nog) niet het geval, op een paar uitzonderingen na.

Leuke anecdote. Hoorde laatst een gesprek tussen studenten. Gaf de jongen aan dat ie voor de Nederlandse studie variant had gekozen, omdat het niveau van de Engelse variant veel hoger/moeilijker is. Die krijgt straks dus "hetzelfde" papiertje. En dan straks klagen dat "buitenlanders" z'n baan en huis innemen, ja daaaag.
Luie mensen saboteren liever de tegenstander, dan beter worden dan de tegenstander. Dat krijg je als we het te goed krijgen.

Hard times create strong men, Strong men create good times, Good times create weak men, Weak men create hard times.

Dus gewoon accepteren dat bedrijven TOP personeel uit het buitenland halen die hier huizen kopen. En dan komen we misschien in het tijdperk dat tijden sterke mensen maken. En waardoor bedrijven geen mensen uit het buitenland hoeven halen dus veel minder tekort aan huizen.

En natuurlijk: Gewoon keihard heel veel bijbouwen. Maar de immigratie stoppen is een domme sabotage van luie mensen. Met als gevolg: Neergang van onze welvaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Dikke auto's zijn ook nog iets betaalbaarder met een nummerplaatje uit een ander land erop.

Deel van het probleem is natuurlijk niet alleen de minder kinderen, maar ook de bevolking die gemiddeld veel ouder wordt.
Vroeger was een honderdjarige nog een fenomeen. Tegenwoordig heeft de Volkskrant voor hun interviews met honderdjarigen het voor het uitkiezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFoPQUHmpG374F-tShJI8vuZcYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bERnkHfoDVBmDgUbXy0hUco7.jpg?f=fotoalbum_large
https://www.volkskrant.nl...e-rasoptimisten~v1015670/

Heeft twee kanten ouder wordende bevolking, en minder kinderen. En vooral de babyboom na de oorlog heeft gezorgd voor een zwembandje in de bevolkingspiramide overlappend met een periode waarin de levensduur enorm is toegenomen, waar we nu veel last van hebben.
Als het allemaal wat gelijkmatiger was, zou er minder een probleem zijn.
En ik verwacht eigenlijk ook dat met de ervaring en technologische vooruitgang die we opdoen met de uitdaging die nu voor ons ligt. Dat het minder een probleem zal zijn als de grootste golf babyboomers is overleden. Maar dat duurt nog wel een kwart eeuw.
Daarna is er iets minder overhead aan oudere mensen in de bevolkingspiramide, die waarschijnlijk wat beter te managen is. Althans volgens de voorspellingen van het cbs.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide

Maar deze kwart eeuw kan wel veel schade aanrichten. Nog minder kinderen. Maar ook de psychologische en politieke effecten op de samenleving.
Een deel van de bevolking wordt nu juist in de steek gelaten. Ik wordt daardoor soms echt een beetje gallisch van de onbenullige expats op allerlei platformen.

Terwijl ik er in principe niets op tegen heb.
Maar het is gewoon sneu dat zoveel mensen eigenlijk naar de periferie van de samenleving worden verdrongen. Dan ben je hier opgegroeid, familie en vrienden in de buurt, eigenlijk alles goed gedaan. Naar school, opleiding, werk. En vervolgens zit je gewoon vast. Ik kan daar best wel een beetje kwaad om worden.
Terwijl ik zelf meer een overal-mens ben dan een ergens-mens. Maar voor de ergens-mensen is het gewoon lastig. Die hebben het gevoel verdrongen te worden en dat gevoel komt niet uit de lucht vallen.

Er moet inderdaad flink gebouwd worden een paar deftige vinex-locaties zoals we in de afgelopen decennia hebben gedaan. Maar dat soort projecten lijken te groot en te complex geworden om nog te kunnen managen in het huidige landschap waar de overheid een groot deel van de macht uit handen heeft gegeven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweLucht
Immutable schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:11:
[...]

Vooral dat laatste waarvan de grote welvaart motoren in ons land zeggen: Als je expat belasting voordeel gaat veranderen kunnen we niet meer concurreren tegen andere landen. Wat deels ook gewoon echt waar is. Dat dat oneerlijk klinkt tegenover de gemiddelde Nederlander is ook waar, maar die gemiddelde Nederlander is niet hoog opgeleid op het niveau wat ASML nodig heeft.
Ik vind het niet eerlijk, maar ik kan ASML ook niet met mijn simpele HBO Elektrotechniek voorzien van de juiste kennis op niveau.

Nederland kan niet genoeg(En vooral niet hoog genoeg) top personeel leveren via onze universiteiten. En dan heb je het over top talenten op wereld niveau. Die moet je dus ergens vandaan lokken.
ASML wil liever ook niet weg, want dat is ook een gedoe. ASML zou dus samen met de overheid gewoon gigantische wijken voor ASML medewerkers moeten aanleggen.

Dit gebeurde vroeger ook overal in Nederland. Ook hier in het Noorden gingen bedrijven gewoon complete wijken uit de grond stampen voor hun werknemers. Waarom nu niet?

Daarnaast moet ASML ook gewoon de lokale universiteiten meehelpen om hogere kwaliteit studenten te produceren. Dan is er ook minder expat nodig(En dus minder woning nood). Wat er tegenwoordig in Nederland van de Universiteiten komt is bar slecht in vergelijking met andere landen. Als ik wetenschappelijke papers er op na sla, zie ik amper Nederlanders(of Europeanen) en vol met Aziaten.
Geen wonder dat ASML naar het buitenland kijkt, en/of veel Expats hierheen moet halen.

Men doet altijd laten weten dat onze kennis zo geweldig is, maar ik heb meer het gevoel dat men in Nederland neerkijkt op mensen met hoge opleidingen en steeds meer een aversie is jegens de wetenschap vooral uit extreem rechtse hoek. (Welke ik eigenlijk als Links Nationalistisch zie... maar goed dat is een "mening")

Je ziet het ook, China gaat er gewoon voor zoals met de elektrische auto. Terwijl je hier ENORME aversie hebt tegen Progressief denken. Het gaat steeds meer en meer anti-progressief te worden.

Dit zorgt eigenlijk voor de ondergang van wetenschap en technologie -> Wat uit eindelijk weer onze welvaart zal aantasten en bedrijven zoals ASML weg gaan. Want dat zijn extreem progressieve bedrijf die op het randje van de natuurwetten werken.

Er is hier een soort Culturele Revolutie(china) aan de gang waarbij anti-wetenschappers anti-hoog opgeleiden sentiment uiteindelijk allemaal bedrijven zullen weg jagen.

Mooi verwoord. In Nederland zijn partijen helaas niet zo transparant over secundaire gevolgen van hun partijprogramma (vaak omdat juist dat laat zien dat hun ideeën domonverstandig zijn).

Bij expats vind ik dat partijen veel focussen op het woningtekort maar niet focussen op een secundair gevolg: achteruitgang van de economie. Als partijen eerlijk zouden zijn en bijvoorbeeld lieten zien dat een beperking van expats betekent dat de inkomstenbelasting (ik zeg maar wat) 10% omhoog moet dan zouden heel veel stemmers het opeens niet zo erg vinden dat die expats er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paralize_nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-08 08:55
Het zou op zich ook wel eerlijker zijn om de Nederlander hetzelfde voordeel te geven. Expats hoeven niet te ‘boeten’ imo. Echter hoeft de Nederlander er ook niet onder te lijden.

Wij plukken ook buitenlandse studenten van de technische universiteiten hoor. Zijn praktisch geen Nederlanders op de opleidingen. Naja als ze er zijn willen ze max 32 uur werken (hun goed recht) en 6500 start salaris. Tja.

Ik klink als een boomer :+)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lemonhead
  • Laatst online: 11-10 23:10
Immutable schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:37:
[...]

Ik merk dat toch echt anders, bedrijf waar ik werk haalt ook veel mensen uit Oost Europa. Maar die krijgen gewoon hetzelfde salaris als een Nederlander hoor. En dat zijn vaak mensen met Master/Bachelor opleiding.

Waarom? Simpel: Als wij een vacature plaatsen voor technisch personeel. Reageert er geen HOND op. Wat doe je dan als bedrijf? Je haalt dit soort hoog opgeleide mensen uit andere landen.

Ik zie het in de praktijk anders. Maar ik zit ook in de techniek hoek. Niet zo zeer in de "kassen, en agricultuur" waar het misschien anders is. In de techniek worden mensen gewoon eerlijk betaald en krijgen ze dezelfde salaris als Nederlanders.

Had laatst weer een boze klant aan de lijn, omdat een super goede collega van mij uit Oost Europa weg ging terug naar zijn land. We hadden dus geen mensen. En wij als bedrijf hadden hem liever meer loon gegeven dan dat hij weg ging. Maar dat was niet de reden dat hij weg ging, het bedrijf ook niet.. prive dingetje.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat bedrijven niet personeel uit Oost Europa halen vanwege dat het goedkoper is. Bij ons is het: Onze klanten goed bedienen met genoeg mankracht met genoeg kennis: Bachelor/Master.
Salaris is gewoon op niveau van Nederlanders. Ook hier in het Noorden hebben wij een tekort aan personeel!!

Conclusie: We moeten af van het denken dat bedrijven alleen maar Buitenlanders hier heen halen omdat ze goedkoop zijn. Nee, er zijn te weinig goed en hoog opgeleide mensen in Nederland. Dat is het probleem waar bedrijven tegen aan lopen. "zogenaamde" kennis economie van Nederland is ruk, er komt super weinig nieuwe aanwas van de technische opleidingen voor ons. Als mensen nou eens relevante opleidingen gaan doen, en alleen DAN PAS mogen zeuren over de huizenmarkt? Of over immigranten die hier komen werken omdat JIJ niet die opleiding wou doen?
Zijn er te weinig goed en hoog technisch opgeleide mensen in Nederland of zijn de technische salarissen in Nederland niet competitief genoeg, waardoor het enkel voor techneuten uit lagerelonenlanden interessant is om te reageren op de vacature? Ik ben 10 jaar geleden ook van de TU/e afgestudeerd, maar ben vrij snel in een niet-technische baan gaan werken omdat ik zoveel beter kon verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
lemonhead schreef op zondag 7 april 2024 @ 17:59:
[...]

Zijn er te weinig goed en hoog technisch opgeleide mensen in Nederland of zijn de technische salarissen in Nederland niet competitief genoeg, waardoor het enkel voor techneuten uit lagere lonen interessant is om te reageren op de vacature? Ik ben 10 jaar geleden ook van de TU/e afgestudeerd, maar ben vrij snel in een niet-technische baan gaan werken omdat ik zoveel beter kon verdienen.
Bij veel bedrijven is het inderdaad wel zo dat je als techneut gewoon minder kan verdienen dan als manager, dus de beste technische mensen gaan snel een management functie in. Wat natuurlijk gewoon gestoord is want als iemand op technisch vlak meer kan bijdragen waarom kan hij daar dan niet meer verdienen?

Wat ik wel merk is dat het vinden van de vacatures best een uitdaging is, ja de grote bedrijven ken je wel maar gewoon als je op een job-platform kijkt vind je bijna alleen maar recruiters. En vaak 10 recruiters voor dezelfde baan.

Misschien dat er gewoon veel meer geworven word buiten nederland omdat het handiger is, wij zijn mondiger en denken veel meer zelf na. Ik heb best veel expats als collega's en soms denk ik echt konden we in nederland echt niemand vinden die beter is dan dit. ( goed dat denk ik over de verkiezingen in de VS ook )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:20:
[...]

Sorry maar je doet wel een heleboel aannames....

Het werk in de randstad is een stuk zwaarder??
Kom alsjeblieft uit de bubbel. Nederland is groter dan de randstad, en ook in het oosten en het noorden hebben we "probleemwijken" met multiproblematiek.

Als je iemand in Utrecht 1000 euro meer gaat betalen, dan zullen er leerkrachten van 30-45 minuten verderop op afkomen die nu ook voor een gunstigere prijs een huis hebben.
In het buitengebied is die reistijd trouwens vaak al standaard.

Met geld strooien in een bepaalde regio is gewoon geen oplossing. Het gaat verder dan dat. En door oogkleppen op te houden in de randstad gaat het probleem niet opgelost worden.
De meeste mensen willen niet forenzen als ze in de buurt hetzelfde werk kan doen. En basisschool leraar zijn is grotendeels een commodity.
De mensen die rond Utrecht wonen zullen nog wel aangetrokken worden, maar geen vergoeding voor parkeren en karige reiskostenvergoeding zorgt er al snel voor dat forenzen niet interessant is. Verschil in salaris hoeft ook geen 1000 euro te zijn, kan ook 500 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Probleem begint bij voorlichting op middelbare scholen. Toen ik op school zat had ik nog nooit van ASML gehoord. Het wel gestudeerd aan de TU/e en nu van een goede techneut een matige manager geworden omdat dit beter betaald. Management is vooral soft skills, terwijl goede techneuten vooral goed zijn in hard skills.

Kennismigranten werken niet alleen bij ASML, je kan vrij snel een kennismigrant visum krijgen in allerlei sectoren. We zouden bij het beperken eerder moeten kijken in welke vakgebieden we in Nederland willen specialiseren. Daar ook ons onderwijs op sturen. En alleen in die sectoren kennismigranten belastingvoordeel geven.

ASML zou IMHO zelf deels verantwoordelijk moeten zijn voor de huisvesting van hun kennismigranten. Nu is het privatizing profits en socialize depts. Dat ASML veel mensen uit het buitenland trekt zou niet ten koste moeten gaan van de Eindhovenaar of Veldhovenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

Deze week komt de nvm met kwartaalcijfers. Wat is jullie verwachting? 2-3% stijging sinds vorig kwartaal?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Paralize_nl schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:03:
Wij plukken ook buitenlandse studenten van de technische universiteiten hoor. Zijn praktisch geen Nederlanders op de opleidingen. Naja als ze er zijn willen ze max 32 uur werken (hun goed recht) en 6500 start salaris. Tja.
Tja, als er wel vraag is maar weinig aanbod krijg je dat. Voor de Nederlandse student aan een TU geen 9 anderen in NL. Wel in China en elders. Die goedkoper uitvallen voor de bedrijven want expatregeling. Dus dat daarmee ASML / Philips en tig anderen kunnen blijven bestaan in NL snap ik. Maar het voordeel in de vorm van belasting rulings en licht belaste miljardenwinsten gaat richting de bedrijven en het nadeel (krappe woningmarkt, hoge levensonderhoud over algemeen) blijft voor de doorsnee inwoner achter. Die wordt overboden, kan niet zoveel sparen, betaalt wel een flinke klap belasting op inkomen en vermogen.

Zie Alex van kopen zonder kijken die aangeeft nauwelijks meer een NL stel te zien maar vooral expats. Die kunnen gezien bruto praktisch netto is meer opsparen, meer meebrengen ter eigen inbreng en dus meer overbieden. Dan mag het bruto inkomen wel gelijk lopen, de NLse collega haalt er een lager netto inkomen aan over. En dus kan die NLse collega niet net zoveel sparen want er blijft minder over.

Het is niet gek dat alle dinky's kiezen voor 32u en NL partimeland is. Dat is bewust fiscaal gedreven gedrag. Het is alleen gek dat de politiek de inwoner erop aan kijkt op het gevolg terwijl zij de oorzaak zijn van het probleem met wetgeving. Het begint bij politieke besluiten - visie - welk land wil je zijn als de BV NL. Maar regeren met een stip op de horizon scoort niet in de kortlopende verkiezingen. En uiteindelijk wil de politiek herverkozen worden. Hugo heeft geprobeerd het ruimtelijk ordening beleid weer op de kaart te zetten maar streek dan weer tegen de haren van de professionele verhuurders in. En dan liggen provincies en gemeenten weer scheef want BBB heeft op dat niveau het grootste deel in handen.

Wat dat betreft is de woningmarkt een kluwen / bolletje wol die niet te ontrafelen is. Het raakt meerdere gebieden. Demografie, migratie, economie, milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
[...]

Wat als er nog twee of drie asml achtige bedrijven ontstaan hiero. Een eerste echte Europese techgigant a la Google oid..

offtopic:
ASML haalt echt niet alleen r&d lui binnen. Ook talloze mechatronica lui. In NL krijgen ze voor 65k mbo+ met een paar jaar ervaring en uitstekend trackrecord, in Turkije/oost europa werven ze voor dat geld (met 30% regeling!) een universitair geschoolde met 12+ jaar ervaring en bereid om in ploegendienst te werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
Sport_Life schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:20:
Deze week komt de nvm met kwartaalcijfers. Wat is jullie verwachting? 2-3% stijging sinds vorig kwartaal?
Zoiets ja. Denk dat afgelopen kwartaal de wat lagere rente en hogere salarissen echt geland zijn op de woningmarkt. Tel daarbij wegebbende zorgen op het vlak van inflatie en energieprijzen en dan gaan we zeker die richting op. Ik verwacht dit keer wat sterkere cijfers uit Amsterdam e.o.

Zoals altijd geldt ook nu weer, volgend kwartaal wordt het pas echt spannend. De FOMO heeft zijn intrede gedaan, weer een hoop mensen die zijn afgetroefd met mega overbiedingen en volle kijkdagen. Q2 traditioneel het kwartaal van de sterke uitslagen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Laapo schreef op zondag 7 april 2024 @ 23:23:
[...]

Zoiets ja. Denk dat afgelopen kwartaal de wat lagere rente en hogere salarissen echt geland zijn op de woningmarkt. Tel daarbij wegebbende zorgen op het vlak van inflatie en energieprijzen en dan gaan we zeker die richting op. Ik verwacht dit keer wat sterkere cijfers uit Amsterdam e.o.

Zoals altijd geldt ook nu weer, volgend kwartaal wordt het pas echt spannend. De FOMO heeft zijn intrede gedaan, weer een hoop mensen die zijn afgetroefd met mega overbiedingen en volle kijkdagen. Q2 traditioneel het kwartaal van de sterke uitslagen..
Ik zie in mijn regio niet zozeer een stijging in prijzen voor vergelijkbare huizen, maar wel een daling in aanbod van huizen tot een bepaalde prijs, wat dus het gemiddelde wel omhoog haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zondag 7 april 2024 @ 21:20:
7% dus:
Ook de gemiddelde woningwaarde waarvoor de hypotheekaanvraag werd gedaan steeg, met 7% ten opzichte van begin 2023, naar €464.000. Volgens het HDN, een samenwerkingsverband van hypotheekverstrekkers, zijn kopers daardoor meer gaan lenen ten opzichte van hun inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Die 7% is op jaarbasis en niet gebaseerd op cijfers van NVM maar van HDN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MarcelP102 schreef op maandag 8 april 2024 @ 07:28:
Die 7% is op jaarbasis en niet gebaseerd op cijfers van NVM maar van HDN
Was net op BNR, verruimde leennormen werden specifiek genoemd als oorzaak. Wellicht heb ik het verkeerde artikel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Relatief weinig kijkers op de open huizen dag:
De NVM Open Huizen Dag van vandaag 6 april 2024 trok ongeveer 35.000 bezoekers. Die bekeken vandaag geheel vrijblijvend en zonder afspraak de ruim 5.600 deelnemende woningen. Eén woning in Flevoland kreeg zelfs 97 bezoekers. Het woningaanbod varieerde in vraagprijs van €125.000 tot €3.695.000. De laatste NVM Open Huizen Dag van 30 september 2023 telde 9.000 deelnemers. Het lagere aantal deelnemende huizen hangt samen met een beperkt aanbod op de krappe woningmarkt. De volgende NVM Open Huizen Dag staat gepland op zaterdag 5 oktober 2024.
Dit was een half jaar geleden:
NVM Open Huizen Dag van vandaag 30 september 2023 is een succes. Circa 9000 woningeigenaren zetten vandaag in heel Nederland hun deuren open. Dat is zo’n 30% minder dan tijdens de laatste NVM Open Huizen Dag van 1 april 2023 met 13.500 deelnemers. Dit hangt samen met de krappere woningmarkt met minder aanbod vergeleken met een half jaar geleden. Hoewel het aanbod minder was, bekeken ruim 55.000 consumenten vandaag geheel vrijblijvend en zonder afspraak woningen. Dat is zo’n 10% minder dan tijdens de laatste Open Huizen Dag.

Pagina: 1 ... 338 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg