Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 335 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.943 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:50:
[...]

Betaalbaarheid hangt niet af van de prijs maar meer ook of mensen aan het geld kunnen komen.
Jij hebt ook de tijd gehad dat hypotheekrente >5% was en dat de prijzen gedaald zijn.
Iets wat veel mensen hier lijken te vergeten, huizen kunnen tijdelijk dalen in waarde ( uiteindelijk zorgt de inflatie wel voor stijging ) en de hypotheekrente is nu nog extreem laag.
Het was bij mij inderdaad 5,65% maar ik kon alsnog 127.000 lenen met een loon van 1820 bruto :')

Wel goed dat dat niet meer kan, maar het is nu wel heel streng. Gewoon als single niet te doen.

Uiteindelijk ja, bij mij duurde dat wel 15 jaar voordat er een stijging was.

[ Voor 5% gewijzigd door JDx op 30-03-2024 10:54 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:45:
Die van mij is 90m2 met 4 slaapkamers, voor en lange achtertuin, waarom moet je er zo veel tegenaan gooien voor een acceptabel label, is dat een eis tegenwoordig?
Een betaalbare hypotheek is leuk, de energierekening moet dat ook zijn. Daarnaast zijn er banken die geen hypotheek verstrekken bij een te laag label, nadenken over verduurzaming bij aankoop is gewoon gezond verstand.

offtopic:
Inmiddels wel benieuwd waar jij woont, met tuin en zoveel kamers voor die prijs zie ik nergens.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:52:
[...]

Het was bij mij inderdaad 5,65% maar ik kon alsnog 127.000 lenen met een loon van 1820 bruto :')

Wel goed dat dat niet meer kan, maar het is nu wel heel streng. Gewoon als single niet te doen.
Uiteindelijk zijn de salarissen ook hard gestegen en krijg je nu met een modaal inkomen iets van 160k aan hypotheek. Als je zelf 40k meebrengt zit je op 200k budget dat is niet veel maar in bepaalde regios nog wel te doen. Je zal dan wel zelf aan de slag moeten on te verbouwen enzo.

Maar het grootste probleem voor singles is dat er al niet genoeg woningen zijn voor stelletjes, dus die gaan tegen elkaar opbieden. En ja met 2x het inkomen dus 2x het budget kan je altijd meer bieden dan een single.
Gewoon gevolg van de schaarste op de woningmarkt. Als je in een sociale huurwoning zit heb je op dit moment gewoon echt grote mazzel. Heel goedkope huur en geen enkel risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:55:
[...]

Een betaalbare hypotheek is leuk, de energierekening moet dat ook zijn. Daarnaast zijn er banken die geen hypotheek verstrekken bij een te laag label, nadenken over verduurzaming bij aankoop is gewoon gezond verstand.

offtopic:
Inmiddels wel benieuwd waar jij woont, met tuin en zoveel kamers voor die prijs zie ik nergens.
Zonnepanelen en 2 airco's, ben je ongeveer 5000 euro kwijt, ik betaal 50/maand aan gas/elektra.

Het hoeft allemaal niet zo extreem en meteen alles op en top. Zoals vloerverwarming infrezen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:55:
[...]

offtopic:
Label zegt niets over de energierekening. Het hangt ook heel erg af van je eigen gedrag. Als jij altijd overal alles aan laat staan, ramen open doet zomer en winter en een mobiele airco hebt draaien 24/7 in de zomer dan kan je label A zijn maar dan is jou rekening ook gewoon gigantisch.
Terwijl als je slim met energie omgaat, alleen stookt als het nodig is ed je rekening een heel stuk lager kan zijn zelfs met label E.

Zegt natuurlijk niet dat verduurzamen nooit een goede oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik krijg een beetje het gevoel dat mensen meteen een huis willen dat helemaal top is, net als mijn broertje, die woonde thuis tot z'n 30ste tot ie meteen z'n perfecte huisje kon bouwen. Je kan ook onderaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:01:
Ik krijg een beetje het gevoel dat mensen meteen een huis willen dat helemaal top is, net als mijn broertje, die woonde thuis tot z'n 30ste tot ie meteen z'n perfecte huisje kon bouwen. Je kan ook onderaan beginnen.
Sommige dingen kan je na een paar jaar oppakken, maar locatie, locatie, locatie staat vast.

Onderaan beginnen was in mijn jeugd ergens 5 jaar wonen en dan doorstromen, dat lukt niet meer. Daarom 'moet' het eerste koophuis anno 2024 dusdanig 'perfect' zijn dat je er nooit meer weg hoeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:04:
[...]

Sommige dingen kan je na een paar jaar oppakken, maar locatie, locatie, locatie staat vast.

Onderaan beginnen was in mijn jeugd ergens 5 jaar wonen en dan doorstromen, dat lukt niet meer. Daarom 'moet' het eerste koophuis anno 2024 dusdanig 'perfect' zijn dat je er nooit meer weg hoeft.
Dat lukt nu niet nee, maar weet jij wat er over 5 of 10 jaar gebeurt?

Als de huizenprijzen om wat voor reden dan ook weer dalen dan staan al die mensen die nu met al hun spaargeld en maximale hypotheek in een huis wonen waar ze ook nog voor hebben moeten overbieden onderwater, bij een scheiding of verlies van werk zit je meteen in de schulden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Hoe ga je dat doen dan? Dan moet je dus eerst trouwen en zeker weten dat je nooit meer uit elkaar gaat voordat je een huis koopt. Want anders loop je het risico dat de partner van je dromen toevallig ergens anders woont en dan?
Stel je bent single en je komt een partner tegen op een festival maar die woont 100km verderop? Hoe ga je dat doen zonder te verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:10:
Hoe ga je dat doen dan? Dan moet je dus eerst trouwen en zeker weten dat je nooit meer uit elkaar gaat voordat je een huis koopt. Want anders loop je het risico dat de partner van je dromen toevallig ergens anders woont en dan?
Beide koop je een huis met tenminste 3 kamers en liefst 100m2, ruimte voor een klein gezin.

Kom je iemand anders tegen die geen huis heeft kan hij/zij erbij, heb je beide een huis aan kan je kiezen en heb je een paar ton overwaarde voor de kinderkamer... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:14:
[...]

Beide koop je een huis met tenminste 3 kamers en liefst 100m2, ruimte voor een klein gezin.

Kom je iemand anders tegen die geen huis heeft kan hij/zij erbij, heb je beide een huis aan kan je kiezen en heb je een paar ton overwaarde voor de kinderkamer... :)
Hoe los je dat location probleem dan op? Zij heeft haar familie en kennissen in de regio arnhem en hij heeft zijn familie en kennissen in regio Amsterdam. ( gewoon random voorbeeld ) Dan kan je dus ook kiezen om op de helft te wonen zodat niet 1 alles moet opgeven maar dat je makkelijk je netwerk kan behouden.

Maar dat gaat dus niet als je in je huis wil blijven wonen.

Daarom koop wat je kan kopen en wat je nodig hebt als je jong bent, als je verhuist heb je vaak overwaarde die je dan kan inzetten. En als je samen gaat wonen heb je 2x de overwaarde om een groot huis te kopen samen.

Of je kan thuis blijven wonen en blijven roepen dat je niets kan kopen en dan 10jaar later nog klagen dat je niets kan kopen en dat mensen die 10jaar eerder gekocht hebben zo veel geluk hebben gehad en dat die maar geplukt moeten worden door de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Nu online
[...]

Nooit meer weg hoeven gaan is misschien wel t andere uiterste.
Maar als ik uit ervaring mag spreken, ik ben 29, woon nog thuis, verdien bovenmodaal en heb een aardig gevulde rekening.
Sociale huur kom ik (terecht) niet meer voor in aanmerking. Huren zelf is veel hoger dan mijn max hypotheek.
Ik ben nog steeds op zoek in het starterssegment, maar nu wel meer "eisen" dan als er sprake was van normaal doorstromen. Dus geen 50 m2, 1 slaapkamer, maar inderdaad iets wat meer toekomstbestendig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:19:
Hoe los je dat location probleem dan op? Zij heeft haar familie en kennissen in de regio arnhem en hij heeft zijn familie en kennissen in regio Amsterdam. ( gewoon random voorbeeld ) Dan kan je dus ook kiezen om op de helft te wonen zodat niet 1 alles moet opgeven maar dat je makkelijk je netwerk kan behouden.

Maar dat gaat dus niet als je in je huis wil blijven wonen.
Of je hebt een relatie die niet werkt, maar dat het niets meer koop of huur te maken.

Dat één van beiden geen eigen woonruimte heeft is in deze tijd eerder regel dan uitzondering, dan is het fijn dat de optie van bij de ander intrekken er is.
Daarom koop wat je kan kopen en wat je nodig hebt als je jong bent, als je verhuist heb je vaak overwaarde die je dan kan inzetten. En als je samen gaat wonen heb je 2x de overwaarde om een groot huis te kopen samen.
Dat werkte vroeger zo, die relatief betaalbare grote huizen komen niet meer op de markt. Alles wat echt leuk is is zo weg, tweekappers met genoeg grond komen in groot Utrecht amper op de markt (zelfs als je tot 1M+ zou kunnen gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Jobjl schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:31:
Het gaat om het woord hoeven: de luxe om alleen te verhuizen als er iets echt leuks langskomt, op jouw voorwaarden voor een redelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Maar als ik uit ervaring mag spreken, ik ben 29, woon nog thuis, verdien bovenmodaal en heb een aardig gevulde rekening.
Sociale huur kom ik (terecht) niet meer voor in aanmerking. Huren zelf is veel hoger dan mijn max hypotheek.
Ik ben nog steeds op zoek in het starterssegment, maar nu wel meer "eisen" dan als er sprake was van normaal doorstromen. Dus geen 50 m2, 1 slaapkamer, maar inderdaad iets wat meer toekomstbestendig is.
Dat toekomstbestendig zou ik niet al te veel waarde aan hechten, je weet nooit wat de toekomst brengt, ik kreeg opeens een goede baan 220km verderop. Ik had ik dit huis gekocht (rijtje met 4 slaapkamers) als zijnde toekomstbestendig. Na 3 lange relaties (3,3 en 6 jaar) zit ik nu alleen in dit veel te grote huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Tja dat is een keuze, maar als je over 6 jaar nog thuis woont en je geen huurwoning kan krijgen en ook geen appartement kan kopen is dat dan natuurlijk ook je eigen keuze geweest.
Je weet helemaal niet wat je over 5 jaar nodig hebt dus hoe weet je nu of een woning toekomst bestendig is?
En verwacht je echt dat de prijzen van woningen gaan dalen? Want dat 50m2 1 slaapkamer appartement kan je dan ook gewoon weer verkopen en iets anders kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:47
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:01:
Onderaan beginnen en langzaam vermogen opbouwen zou eigenlijk heel normaal moeten zijn maar bij een huis is dat net wat lastiger.

Verhuizen kost geld. Bij een eerste woning heb je nog een vrijstelling van overdrachtsbelasting die je bij een volgende woning niet hebt. Het liefst heb je daardoor gelijk een woning waar je lang kan wonen (bijvoorbeeld 10 of meer jaar). Notaris, makelaar, hypotheekadviseur etc kosten allemaal veel geld. Als je nu een woning “onderaan” koopt om vervolgens 5 jaar later een nieuwe woning te kopen dan heb je voor die eerste woning al best veel kosten gemaakt waardoor je achteraf gezien achter je oren krabt en afvraagt of dat financieel wel zo slim was. De wens van jongeren dat hun woning toekomstbestendig (aantal kamers, locatie, label, etc) is vind ik daarom normaal. Helaas lukt dat in de huidige markt niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BlauweLucht schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:02:
[...]

Onderaan beginnen en langzaam vermogen opbouwen zou eigenlijk heel normaal moeten zijn maar bij een huis is dat net wat lastiger.

Verhuizen kost geld. Bij een eerste woning heb je nog een vrijstelling van overdrachtsbelasting die je bij een volgende woning niet hebt. Het liefst heb je daardoor gelijk een woning waar je lang kan wonen (bijvoorbeeld 10 of meer jaar). Notaris, makelaar, hypotheekadviseur etc kosten allemaal veel geld. Als je nu een woning “onderaan” koopt om vervolgens 5 jaar later een nieuwe woning te kopen dan heb je voor die eerste woning al best veel kosten gemaakt waardoor je achteraf gezien achter je oren krabt en afvraagt of dat financieel wel zo slim was. De wens van jongeren dat hun woning toekomstbestendig (aantal kamers, locatie, label, etc) is vind ik daarom normaal. Helaas lukt dat in de huidige markt niet voor iedereen.
Ja die overdrachtsbelasting is 1 van de manieren om de overwaarde meteen mee te belasten. Maar dan indirect. Er is ook best wel een situatie waarin huren goedkoper is, als je maar voor een paar jaar ergens woont dan kan het lonen om te huren.
Maar kosten als Notaris, hypotheek adviseur, makelaar(indien je dat wilt ), taxatie zijn ook allemaal aftrekbaar van de belasting dus je betaald daar maar 60% van. En dan hebben we het over 5k aan kosten zo rond die orde grote. Zonde als je er 1-3jaar woont.

Je kan best de wens hebben voor een grote luxe woning met label A, maar dat betekend niet dat je geen betaalbare woning kan krijgen. Je hebt voor dat wensenpakket ook gewoon een groot budget nodig. Of je vergroot je budget of je past je wensen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlauweLucht schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:02:
[...]

Ik wist niet eens dat dat bestond, ik betaalde gewoon 6% over mijn eerste huis. Meteen dik 10K gewoon weg, aan niks, poef aaaand it's gone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:11:
[...]

Ja die overdrachtsbelasting is 1 van de manieren om de overwaarde meteen mee te belasten. Maar dan indirect. Er is ook best wel een situatie waarin huren goedkoper is, als je maar voor een paar jaar ergens woont dan kan het lonen om te huren.
Maar kosten als Notaris, hypotheek adviseur, makelaar(indien je dat wilt ), taxatie zijn ook allemaal aftrekbaar van de belasting dus je betaald daar maar 60% van. En dan hebben we het over 5k aan kosten zo rond die orde grote. Zonde als je er 1-3jaar woont.
Makelaars zijn niet aftrekbaar. De rest zou ook geschrapt moeten worden, het werkt alleen maar prijsopdrijvend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
RemcoDelft schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:17:
[...]

Makelaars zijn niet aftrekbaar. De rest zou ook geschrapt moeten worden, het werkt alleen maar prijsopdrijvend.
Aanschafkosten zijn wel gewoon aftrekbaar, dus de kosten die je maakt om de woning aan te schaffen en te financieren. Maar goed makelaars heb je eigenlijk ook helemaal niet nodig als je ween woning koopt, alleen als je een woning verkoopt. En eigenlijk dan alleen maar omdat ze het op funda kunnen plaatsen en dat kan jij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Aanschafkosten zijn wel gewoon aftrekbaar, dus de kosten die je maakt om de woning aan te schaffen en te financieren. Maar goed makelaars heb je eigenlijk ook helemaal niet nodig als je ween woning koopt, alleen als je een woning verkoopt. En eigenlijk dan alleen maar omdat ze het op funda kunnen plaatsen en dat kan jij niet.
Momenteel heb je Funda niet eens nodig, als je tegen je buurman vertelt dat je je huis wil verkopen dan staan er volgens mij de volgende dag 5 kopers voor de deur.

Ik krijg ook af en toe zo'n briefje in de bus of ik mijn huis wil verkopen, of iemand weet in de straat die zijn huis wil verkopen, soms zelfs met tipgeld van honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

De schaarste maakt mensen desperate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:13:
Ik wist niet eens dat dat bestond, ik betaalde gewoon 6% over mijn eerste huis. Meteen dik 10K gewoon weg, aan niks, poef aaaand it's gone.
Daar was voor ons allemaal toen, nieuwbouw was met VON een aantrekkelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:33:
[...]

Daar was voor ons allemaal toen, nieuwbouw was met VON een aantrekkelijk alternatief.
Ja het idee was om mensen onder een bepaalde leeftijd te helpen aan hun eerste huis.

Het effect was dat de huizen gewoon met 6% omhoog gingen omdat mensen dat extra geld gebruikte om tegen elkaar op te bieden.

Als we met zijn allen afspreken om alleen nog maar de WOZ waarde te bieden voor een huis ( of 10% daaronder ) dan dalen vanzelf de prijzen. Maar dan moet iedereen zich daar aan houden en word het kopen van een huis dus een soort loterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relight89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:08
Door de krappe woningmarkt ben ik naar alternatieven aan het kijken en heb ik de mogelijkheid om een 'beleggingspand' te kopen maar ik zou zelf op 1 verdieping gaan wonen. Dit is een pand die is gesplitst en bestaat uit 2 appartementen (niet kadestraal). Het is mogelijk dat er 1 huurder uitgaat waar ik vervolgens in ga wonen. Officieel heeft de woning geen 2 huisnummers.

De woning komt dan op mijn naam te staan en het zou betekenen dat ik de andere verdieping aan de huurder verhuur.

- Kan dit zomaar?
- Bij aanvraag voor een hypotheek: Wordt dit voor de bank gezien als een reguliere hypotheek of verhuurhypotheek?
- Andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Relight89 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:20:
Door de krappe woningmarkt ben ik naar alternatieven aan het kijken en heb ik de mogelijkheid om een 'beleggingspand' te kopen maar ik zou zelf op 1 verdieping gaan wonen. Dit is een pand die is gesplitst en bestaat uit 2 appartementen (niet kadestraal). Het is mogelijk dat er 1 huurder uitgaat waar ik vervolgens in ga wonen. Officieel heeft de woning geen 2 huisnummers.

De woning komt dan op mijn naam te staan en het zou betekenen dat ik de andere verdieping aan de huurder verhuur.

- Kan dit zomaar?
- Bij aanvraag voor een hypotheek: Wordt dit voor de bank gezien als een reguliere hypotheek of verhuurhypotheek?
Je verhuurd een deel van de woning, dus hypotheekverstrekker moet dit goed vinden. Dit moet je gewoon met de hypotheek adviseur bespreken. Betekend ook dat je voor een deel van het pand geen HRA krijgt,
En waarschijnlijk gaan ze het ook niet accepteren omdat het niet officieel geregeld is maar goed ik ken de details van de situatie niet goed genoeg.

Mag je dit zo wel doen van de gemeente? Is de huurder ingeschreven of niet? Verhuur je een zelfstandige woonruimte of delen jullie bepaalde zaken ( keuken/wc/badkamer)
Heb je beide een eigen meter voor stroom/gas/water? Zo nee hoe ga je het regelen daarmee?

En eh hoezo gaat 1 huurder eruit? Weet je zeker dat 1 van de 2 eruit wil of als jij het koopt eruit is? Want leuk dat jij er wilt wonen maar je kan een huurder er niet zomaar uitzetten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:07:
Als we met zijn allen afspreken om alleen nog maar de WOZ waarde te bieden voor een huis ( of 10% daaronder ) dan dalen vanzelf de prijzen. Maar dan moet iedereen zich daar aan houden en word het kopen van een huis dus een soort loterij.
Net als tot voor kort bij nieuwbouw, een ondoorzichtige loterij. Al je gegevens aanleveren, een financieel haalbaarheidsonderzoek laten opstellen, door alle hoepels heen om uiteindelijk niet eens een gepersonaliseerde afwijzing te krijgen.

Dan liever een huizenmarkt: had graag 50k meer geboden voor dat nieuwbouwhuis maar het kon/mocht niet (of ik was niet brutaal genoeg... ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:07:

Krijgen we nieuwe WOZ bedrijfjes om de WOZ omhoog te krijgen :D

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

- Kan dit zomaar?
Toen ik plots een baan kreeg aan de andere kant van het land was mijn huis 40.000 euro minder waard dan aankoop, dus heb ik het verhuurd.

Officieel mag het niet, maar ik heb wel gebeld met mijn hypotheek verstrekker en die zeiden, zo lang wij ons geld krijgen kijken we niet wie er in je woning woont. Werd gedoogd dus, maar als je plots niet meer kan betalen of andere problemen krijgt, dan zit je wel in een slechte positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik kon het wel gewoon echt officieel verhuren, zij kregen ook gewoon huurtoeslag, omdat ik het verhuurde onder de sociale huurgrens. Met de gemeente heb ik nooit iets te maken gehad en ze moesten zelf de gas/elektra en tv en internet enzo regelen.

Zat ook een mooie keuken in die totaal gesloopt was nadat ze eruit waren, het blad was zelfs doormidden, verhuren doe ik dus echt nooit meer, of het moet echt een kale woning zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Koop je een duur nieuwbouwhuis, zit er een verplicht huurcontract aan vast...
Nieuwbouwhuis blijkt na aankoop fors duurder door verplicht energiesysteem

De uiteindelijke prijs voor een nieuwbouwwoning kan fors hoger uitvallen dan de vraagprijs doet vermoeden. Dat komt omdat projectontwikkelaars verwarmingsinstallaties, zoals een warmtepomp, niet opnemen in de verkoopprijs. Die installaties zijn wel verplicht, en dus komen de kosten bovenop de verkoopprijs.

Exacte cijfers over hoe vaak er sprake is van deze zogenoemde koppelverkoop, zijn er volgens de branchevereniging niet. Maar uit een analyse van Nieuwsuur blijkt dat het bij tientallen woningbouwprojecten in zeker twintig gemeenten voorkomt. Daar hebben kopers geen keuze: ze moeten duizenden euro's bijbetalen voor een energiesysteem, dat ze moeten kopen of huren.

Kopers moeten het systeem verplicht huren of kopen bij een bepaalde leverancier. Gaan ze hier niet mee akkoord, dan gaat het huis aan hun neus voorbij. Vaak weten gemeenten niet dat deze constructie wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

- Kan dit zomaar?
Je gaat gewoon 10,4% overdrachtsbelasting betalen voor dat gedeelte dat je gaat verhuren/verhuurt. Het andere deel tegen 2% (of startersvrijstelling) want je gaat er zelf wonen.
Is dat het je waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:31:

[...]
Dat soort constructies is niet nieuw. Ik heb 15 jaar geleden al ooit gekeken naar een project waar zo'n constructie op zat. Voor de warmtepomp betaalde je een bedrag per maand (kwam toen neer op ongeveer 1500 ero/jaar), en als koper draaide je ook nog op voor de meerprijs van het vastrecht voor een 3x40A-elektra-aansluiting (meerprijs ongeveer 1200 euro per jaar). En dat 15 jaar lang, met een kettingbeding. Kosten voor eigen verbruik waren daarnaast ook nog voor eigen rekening. Ik ben toen heel hard weggelopen.

Voor een recent voorbeeld: Kijk eens op https://wonenindemadelief.nl/. De huizen worden verkocht door de Raad woonmakelaars uit Katwijk, worden gebouwd door de Raad bouw uit Katwijk, en de verplichte warmtepomp van 167,- per maand (+ indexatie), 15 jaar lang, is van Enera, onderdeel van de de Raad groep. Uit Katwijk...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Wat een naar concept, als ik koop dan zou ik ook echt verder van alle maandelijkse kosten af willen zijn, behalve de hypotheek zelf natuurlijk.

En in een mooi appartementencomplex zou ik natuurlijk nog wel geld over hebben voor de VVE voor de onderhoud, de lift en het schoonhouden van de centrale ruimtes.

Kan je er niet voor kiezen om zo'n warmtepomp of eigen verwarming zelf te plaatsen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:58
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 11:10:
[...]

Stel je bent single en je komt een partner tegen op een festival maar die woont 100km verderop? Hoe ga je dat doen zonder te verhuizen?
Toch vraag ik me af hoe men dat dus doet. En hoe dat gaat in de huizenmarkt. Veel Millennials & Gen Z kopen een huis max op 2 salarissen. En veel koppels gaan ook weer uit elkaar of scheiden. Maakt niet uit of het een samenlevingscontract is, of getrouwd... Het gaat om de situatie dat je samen 1 huis koopt to the max.

Hoe doe je dat dan. Samen 50% dat huis. Je gaat uit elkaar en dan? Dan kun je toch nergens terecht? Wat doen mensen dan?
Bij elkaar blijven wonen... zie namelijk dat de scheidingen drastisch aan het dalen zijn de laatste jaren..
Terug bij de ouders?
Op straat gaan wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Immutable schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:25:
[...]

Toch vraag ik me af hoe men dat dus doet. En hoe dat gaat in de huizenmarkt. Veel Millennials & Gen Z kopen een huis max op 2 salarissen. En veel koppels gaan ook weer uit elkaar of scheiden. Maakt niet uit of het een samenlevingscontract is, of getrouwd... Het gaat om de situatie dat je samen 1 huis koopt to the max.

Hoe doe je dat dan. Samen 50% dat huis. Je gaat uit elkaar en dan? Dan kun je toch nergens terecht? Wat doen mensen dan?
Bij elkaar blijven wonen... zie namelijk dat de scheidingen drastisch aan het dalen zijn de laatste jaren..
Terug bij de ouders?
Op straat gaan wonen?
In mijn vriendenkring is iedereen ingeschreven voor een sociale woning, gewoon voor het geval dat je na 10 jaar uit elkaar gaat ofzo. Ben zelf ook al bijna 3 jaar ingeschreven voor het geval dat ik mijn hypotheek in 2036 niet meer kan herfinancieren, safety net :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht

[...]
Mijn nieuwbouwwoning die vorig jaar is opgeleverd had ook zo’n constructie voor het energiesysteem (bodem warmtepomp, zonnenpanelen en WTW). In absolute zin was het best een fors bedrag wat er nog boven op de verkoopprijs kwam (11k) maar in procentuele zin viel het mee en namen wij voor lief. Immers was dit project het enige nieuwbouwproject in onze stad in meer dan een jaar tijd en het niet accepteren betekent geen nieuwbouwwoning hebben. De bestaande bouw in onze stad was ook overpriced. De aannemer weet dat en kan dit daarom doen. De fase waarin we kochten kreeg ondanks deze constructie meer dan 300 inschrijvingen voor zo’n 30 woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

BlauweLucht schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:30:
[...]

Mijn nieuwbouwwoning die vorig jaar is opgeleverd had ook zo’n constructie voor het energiesysteem (bodem warmtepomp, zonnenpanelen en WTW). In absolute zin was het best een fors bedrag wat er nog boven op de verkoopprijs kwam (11k) maar in procentuele zin viel het mee en namen wij voor lief. Immers was dit project het enige nieuwbouwproject in onze stad in meer dan een jaar tijd en het niet accepteren betekent geen nieuwbouwwoning hebben. De bestaande bouw in onze stad was ook overpriced. De aannemer weet dat en kan dit daarom doen. De fase waarin we kochten kreeg ondanks deze constructie meer dan 300 inschrijvingen voor zo’n 30 woningen.
11K ineens en is het dan ook van jou of bedoel je opgeteld over 15 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Net als tot voor kort bij nieuwbouw, een ondoorzichtige loterij. Al je gegevens aanleveren, een financieel haalbaarheidsonderzoek laten opstellen, door alle hoepels heen om uiteindelijk niet eens een gepersonaliseerde afwijzing te krijgen.

Dan liever een huizenmarkt: had graag 50k meer geboden voor dat nieuwbouwhuis maar het kon/mocht niet (of ik was niet brutaal genoeg... ;))
Dat doen we nu inderdaad, we gaan tegen elkaar opbieden voor die 1e woning en dat drijft de woningprijs omhoog. Uiteindelijk zijn het de kopers van nu die de prijs opdrijven niet de mensen die een huis hebben.

Dus tenzij je veel gaat bijbouwen is eigenlijk een soort van collectief minder bieden de enige manier om de prijzen omlaag te krijgen. Alleen moeten dan wel alle kopers meewerken en dat doet niemand want iedereen gaat voor zijn eigen voordeel niet voor wat het beste voor het geheel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlauweLucht
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:32:
[...]

11K ineens en is het dan ook van jou of bedoel je opgeteld over 15 jaar?
Ik had twee opties:
- 11k bij de notaris betalen (met spaargeld of in de hypotheek) en het systeem is van mij inclusief 5 jaar gratis onderhoud (jaarlijks 2x nieuwe WTW filters, zonnenpanelen worden elk jaar gereinigd en garantie dat het systeem blijft werken inclusief reparatie). Onderhoudscontract kost (na die 5 jaar) 41 euro per maand maar is niet verplicht. Mag je dus ook ergens afnemen of zelf doen.
- Of huren voor 120 euro per maand (inclusief onderhoud). Na een periode huren kan je het systeem ook kopen en elk jaar word dat 5% goedkoper (maar nooit goedkoper dan het minimumbedrag van 2500).

De maandbedragen krijgen elk jaar een inflatiecorrectie.

Onder aan de streep was kopen (zoals verwacht) goedkoper ondanks dat ik er hypotheekrente over betaal (aan de hand van een complexe excel berekening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:04
Het verbaast mij dat de huizenmarkt op sommige locaties nog erger lijkt dan begin 2022. Een vriend van mij kijkt naar regio Amersfoort, Leusden, Nijkerk etc. Hij heeft meer dan 15 keer geboden en geen succes gehad. Daar zaten biedingen bij van 50.000 euro boven de vraagprijs (hij kwam alsnog 20.000 tekort). Dat op een prijs van 475.000 ongeveer. Ik had echt verwacht dat de prijzen de komende jaren zouden dalen, maar nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:29:
[...]
In mijn vriendenkring is iedereen ingeschreven voor een sociale woning, gewoon voor het geval dat je na 10 jaar uit elkaar gaat ofzo. Ben zelf ook al bijna 3 jaar ingeschreven voor het geval dat ik mijn hypotheek in 2036 niet meer kan herfinancieren, safety net :9
Niet oneerbiedig bedoeld, maar verdient je hele vriendenkring dan dermate laag dat ze nog in aanmerking (zullen) komen voor sociale huur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

stin00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Niet oneerbiedig bedoeld, maar verdient je hele vriendenkring dan dermate laag dat ze nog in aanmerking (zullen) komen voor sociale huur?
De meeste werken bijvoorbeeld beide 3 dagen, dan wil dat wel. En als je uit elkaar gaat dan kan diegene met het laagste inkomen naar de sociale woning. Er zijn ook andere situaties, dat je je goede baan kwijt raakt en dan zit je opeens nog maar op 70% van wat je verdiende.

Maar hier in het verre oosten liggen de lonen ook niet echt hoog, ik heb zelf als programmeur nog nooit de 40K per jaar aangetikt en de grens zit op 52.000 als alleenstaande. Dat is meer dan 4000 per maand, ik ken weinig eigenlijk weinig mensen die dat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:53:
Dus tenzij je veel gaat bijbouwen is eigenlijk een soort van collectief minder bieden de enige manier om de prijzen omlaag te krijgen.
Zie het kopen van een huis als het instappen op de aandelen- of cryptomarkt. Het maakt niet echt uit wanneer je instapt, als je maar instapt.

Op lange termijn komt het vanzelf naar je toe: inflatie laat het aankoopbedrag verdampen, prijsstijgingen doen de rest. Over dertig jaar lach je om die 500k, tegen die tijd is 100k modaal. Dertig jaar geleden werd je ook uitgelachen met een appartement in Amsterdam van 100k, nu zijn die mensen spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ik zit trouwens ook nog met een woekerpolis (blijkt nu) die de helft van mijn hypotheek waard zou zijn einde looptijd en is nu na 17 jaar nog minder waard dan de inleg. Benieuwd hoe die zaak afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:08:
[...]
De meeste werken bijvoorbeeld beide 3 dagen, dan wil dat wel. En als je uit elkaar gaat dan kan diegene met het laagste inkomen naar de sociale woning. Er zijn ook andere situaties, dat je je goede baan kwijt raakt en dan zit je opeens nog maar op 70% van wat je verdiende.

Maar hier in het verre oosten liggen de lonen ook niet echt hoog, ik heb zelf als programmeur nog nooit de 40K per jaar aangetikt en de grens zit op 52.000 als alleenstaande. Dat is meer dan 4000 per maand, ik ken weinig eigenlijk weinig mensen die dat verdienen.
Ik vind de lonen hier in het noorden al niet spectaculair, maar vergeleken met het oosten kennelijk wel :+ 40k voor 3 dagen is prima, maar voor fulltime absoluut niet. Met zo'n salaris zou ik me ook inschrijven voor sociale huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:12:
[...]

Zie het kopen van een huis als het instappen op de aandelen- of cryptomarkt. Het maakt niet echt uit wanneer je instapt, als je maar instapt.

Op lange termijn komt het vanzelf naar je toe: inflatie laat het aankoopbedrag verdampen, prijsstijgingen doen de rest. Over dertig jaar lach je om die 500k, tegen die tijd is 100k modaal. Dertig jaar geleden werd je ook uitgelachen met een appartement in Amsterdam van 100k, nu zijn die mensen spekkoper.
Dat is zo, toen ik van school kwam begon ik met 1760 bruto/maand voor 40 uur en dat vond ik echt wel een mooi bedrag, was nog aardig boven het minimumloon, was er heel blij mee. Nu ligt het minimumloon voor 40 uur al op 2200 euro ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:13:
Ik zit trouwens ook nog met een woekerpolis (blijkt nu) die de helft van mijn hypotheek waard zou zijn einde looptijd en is nu na 17 jaar nog minder waard dan de inleg. Benieuwd hoe die zaak afloopt.
offtopic:
Ik zou het goed uitzoeken: rendementen op de beurs waren dusdanig dat zo'n polis niet onder water zou mogen staan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

stin00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Ik vind de lonen hier in het noorden al niet spectaculair, maar vergeleken met het oosten kennelijk wel :+ 40k voor 3 dagen is prima, maar voor fulltime absoluut niet. Met zo'n salaris zou ik me ook inschrijven voor sociale huur.
Nou ik heb in de tussentijd mijn rente verlaagd, zonnepanelen en verwarm met airco's, dus ik betaal nu 250 euro aan hypotheek en 50 euro aan gas en elektra, daar kan geen sociale huurwoning tegenop ;)
hoevenpe schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:15:
[...]

offtopic:
Ik zou het goed uitzoeken: rendementen op de beurs waren dusdanig dat zo'n polis niet onder water zou mogen staan...
zaak loopt al een tijdje

[ Voor 21% gewijzigd door JDx op 30-03-2024 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ze kunnen doen met de rente en overdrachtsbelasting en subsidies en wat niet, maar eigenlijk is de enige oplossing gewoon bijbouwen bijbouwen bijbouwen en snel. Maar ja stikstof, grondstoffen, bouwgrond (wat er overigens genoeg is, alleen niet in de randstad), zelfs muizen kunnen een probleem zijn :')

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ba7Gc45l.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:12

- Kan dit zomaar?
Andere zaken: ja, de taxateur zal rekening moeten houden met de verhuurde staat van het pand. Waarmee de meeste geldverstrekkers direct al afhaken.

Als huurder 2 niet voor de koop vertrokken is koop je in principe een geheel verhuurd pand, dus aftikken overdrachtsbelasting en een verhuurhypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:12

[...]
Nare trucjes. Ik vind het prima dat ze aanbieden om de installatie met service en al te huren, maar volledig eigendom zou het uitgangspunt moeten zijn in de te adverteren prijzen..

Hetzelfde zie je ook met nieuwbouw waar erfpacht op rust. In Amsterdam wordt er dikwijls met von excl afkoop geadverteerd, en dan staat ergens in de prijslijst pas wat het jaarlijks canon is. Verkoopprijs incl afkoop zou veel transparanter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Hugo's huurbeleid in een notendop:
‘Nieuw koopaanbod op woningmarkt volstrekt onbereikbaar voor starters’

De meeste huurwoningen die beleggers van de hand doen liggen buiten het bereik van starters en middeninkomens, concludeert vastgoedadviseur CBRE in een nieuw rapport. Deze groepen zijn daarom niet geholpen met het nieuwe koopaanbod dat op de woningmarkt komt.

Het in de verkoop doen van huizen of appartementen als de huidige huurders zijn vertrokken wordt ook wel 'uitponden' genoemd. CBRE heeft onderzocht dat het maximale bedrag dat een gemiddeld huishouden tussen de 25 en 35 jaar kan lenen 'ver onder' de prijs van een gemiddelde uitpondwoning ligt. Dat is zo in veel steden, waaronder Utrecht, Amsterdam en Almere. Uitgeponde huurwoningen zijn daarmee niet bereikbaarder of betaalbaarder.

Steeds meer huurwoningen worden door verhuurders verkocht aan particuliere gebruikers, stelt CBRE. Dit komt volgens het bedrijf onder meer door hogere financieringslasten voor beleggers en huurregulering die het verhuren van woningen steeds minder aantrekkelijk maakt.

Woonminister Hugo de Jonge zei eerder dat er geen sprake is van een zogeheten uitpondgolf onder woningbeleggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:25:

[...]
die plaat is inmiddels wel een keer grijs

[ Voor 36% gewijzigd door twain4me op 31-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
offtopic whataboutisme

[ Voor 99% gewijzigd door twain4me op 31-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:45
offtopic

[ Voor 95% gewijzigd door twain4me op 31-03-2024 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
de plaat is nog steeds grijs

[ Voor 90% gewijzigd door We Are Borg op 31-03-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:45
Laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door rube op 31-03-2024 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:25:

[...]
Kan wel zo zijn maar die beleggers willen de woningen verkopen. Als niemand ze wil kopen hebben ze 2 opties of ze blijven in de markt of ze verlagen de prijzen en proberen hun verlies te beperken.

En ook al zijn het geen starters het zijn ook geen beleggers dus er gaan koopwoningen vrijkomen ergens.

Niet dat het wat uitmaakt voor de markt in zijn geheel natuurlijk, het aantal woningen blijft gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 11:03:
Kan wel zo zijn maar die beleggers willen de woningen verkopen. Als niemand ze wil kopen hebben ze 2 opties of ze blijven in de markt of ze verlagen de prijzen en proberen hun verlies te beperken.
Jij denkt dat een courant appartement in Amsterdam of Utrecht niet verkoopt? Mensen staan in de rij voor 500k+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
@RemcoDelft
Het is een andere doelgroep: de spreekwoordelijke politieagent en verpleegster die voor 1500-2000 euro huren in de vrije sector, hun huis is onbereikbaar als de particuliere verhuurder het uitpond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
RemcoDelft schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:55:
[mbr]de plaat is nog steeds grijs[/]
Alles in dit topic is al jaren "grijs". Dit is juist een van de weinige dingen die toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Zouden ze in de toekomst mensen die te groot wonen kunnen verplichten om een huisgenoot te nemen, of zal dat sowieso wel gebeuren bij een gebrek aan woningen een steeds hogere kosten.

In andere landen gebeurt dit best veel, niet alleen in Friends, maar ook in sommige Aziatische landen, ieder een eigen kamer en een keuken delen. Maar Nederlanders zijn nogal op hun eigen privé plekje gericht, net als ik zelf trouwens.

Zelfs ooit met een (toen nog) goede vriend op vakantie merkte ik al irritatie, hij bleek te smakken, was een enorme sloddervos en nog wat andere dingen die me de hele week irriteerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
JDx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:37:
Zouden ze in de toekomst mensen die te groot wonen kunnen verplichten om een huisgenoot te nemen, of zal dat sowieso wel gebeuren bij een gebrek aan woningen een steeds hogere kosten.

In andere landen gebeurt dit best veel, niet alleen in Friends, maar ook in sommige Aziatische landen, ieder een eigen kamer en een keuken delen. Maar Nederlanders zijn nogal op hun eigen privé plekje gericht, net als ik zelf trouwens.

Zelfs ooit met een (toen nog) goede vriend op vakantie merkte ik al irritatie, hij bleek te smakken, was een enorme sloddervos en nog wat andere dingen die me de hele week irriteerden.
Verplichten word lastig, je hebt namelijk recht op privacy, recht op bezit en nog wat mensenrechten.

Maar zeker als de prijzen gaan stijgen zullen mensen in gebieden waar schaarste het hoogst is misschien eerder een huis gaan delen.
Je moet je echter afvragen of dit gewenst is? Ik vind dat je dit soort situaties moet voorkomen en dat betekend dus gewoon flink meer bijbouwen.

Maar misschien dat iedereen die vind dat er niet gebouwd moet worden omdat Co2, Stikstof of wat anders misschien samen met elkaar huizen kunnen gaan delen. Dan hebben zij wat ze willen namelijk minder gebouwen en de mensen die een woning willen ook gewoon een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:17

Met de huidige regels...? Omdat ik weinig thuis ben heb ik me eens georiënteerd op de voorwaarden van hospitaverhuur. Op basis van het aantal punten was de maximale kale huur iets van €350 per maand. Voor dat geld ga je niet je privacy weggooien, het toilet voor een ander schoonmaken en het risico lopen dat je keuken of meubels beschadigd worden. 10 jaar terug was €450 all-in al een normaal bedrag voor een studentenkamer waarbij je nota bene de totaal afgeschreven voorzieningen met 2 anderen deelde.

Ook het stelsel van huursubsidie zorgt ervoor dat (relatief) weinig huurders dit willen. Als je zo weinig verdient dat je niet eens geen studio kan huren, waar huursubsidie op zit, dan is die kamer zonder huursubsidie net zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:52
Niet alleen dat. Er zijn vooral veel praktische en fiscale bezwaren. Een koophuis samen met een ander kopen maakt de financiering lastig. En fiscale zaken als renteaftrek en hospita vrijstelling zijn er ook niet op ingericht. Ook bv huurtoeslag wordt lastig en is gericht op ieder zijn eigen plekje.

Dus als je maar iets buiten de lijntjes wil kleuren, kom je terecht in een web van afwijkende regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Verplichten word lastig, je hebt namelijk recht op privacy, recht op bezit en nog wat mensenrechten.

Maar zeker als de prijzen gaan stijgen zullen mensen in gebieden waar schaarste het hoogst is misschien eerder een huis gaan delen.
Je moet je echter afvragen of dit gewenst is? Ik vind dat je dit soort situaties moet voorkomen en dat betekend dus gewoon flink meer bijbouwen.

Maar misschien dat iedereen die vind dat er niet gebouwd moet worden omdat Co2, Stikstof of wat anders misschien samen met elkaar huizen kunnen gaan delen. Dan hebben zij wat ze willen namelijk minder gebouwen en de mensen die een woning willen ook gewoon een woning.
Ja ondanks dat ik zelf gewoon een koophuis heb en eigenlijk mijn hele familie, erger ik me er toch aan hoe moeilijk het gemaakt wordt om te bouwen. Mijn opa leidde in de jaren 60 de bouw van de wijk waar ik nu woon en dat was gewoon aanpakken, we hebben huizen nodig, snel en goedkoop, maar nu zijn er duizenden regeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Rubbergrover1 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:01:
[...]

Niet alleen dat. Er zijn vooral veel praktische en fiscale bezwaren. Een koophuis samen met een ander kopen maakt de financiering lastig. En fiscale zaken als renteaftrek en hospita vrijstelling zijn er ook niet op ingericht. Ook bv huurtoeslag wordt lastig en is gericht op ieder zijn eigen plekje.

Dus als je maar iets buiten de lijntjes wil kleuren, kom je terecht in een web van afwijkende regelgeving.
Het kan wel zolang je maar voor een laag genoeg bedrag verhuurd is er geen enkel probleem ook niet met hypotheekrente aftrek. Collega doet dat en heeft het wel eens verteld. Blijkbaar is er een regeling dat je kostgeld mag vragen aan iemand die inwoont en zolang dat onder een bepaald bedrag blijft is het belastingvrij.

Dan is het natuurlijk maar de vraag of je voor dat bedrag die kamer wilt verhuren natuurlijk, maar als het een goede vriend(in) is zou je het kunnen overwegen. Goed experiment om te zien hoe lang een vriendschap stand houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
JDx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Ja ondanks dat ik zelf gewoon een koophuis heb en eigenlijk mijn hele familie, erger ik me er toch aan hoe moeilijk het gemaakt wordt om te bouwen. Mijn opa leidde in de jaren 60 de bouw van de wijk waar ik nu woon en dat was gewoon aanpakken, we hebben huizen nodig, snel en goedkoop, maar nu zijn er duizenden regeltjes.
Ik ook, want ik zie ook wel dat het gewoon voor allemaal problemen zorgt en dat de WOZ waarde elk jaar hierdoor omhoog gaat. Van mij hoeft dat allemaal niet, bouw gewoon genoeg bij dan blijven de prijzen van woningen gewoon betaalbaar is voor iedereen beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:37
Shadowhawk00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Er is werkelijk niemand met deze mening. Bovendien is het effect op de bouw relatief beperkt. Andere bekende factoren hebben een veel grotere invloed. Zie o.a. https://www.ad.nl/politie...n-de-woningbouw~a49ee32f/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
DutchCommando schreef op zondag 31 maart 2024 @ 13:08:
Andere bekende factoren hebben een veel grotere invloed.
De oplossing is redelijk simpel, maar maatschappelijk onacceptabel: laat bouwers wijken met label A+ woningen bouwen, zonder 50%+ gesubsidieerd sociaal en betaalbaar. Doe qua duurzaamheid wat effectief is maar hou het simpel, geen architectuur maar Vinex 2.0.

Hou in die wijken ruimte vrij voor de landelijke en regionale overheid om sociale huur te bouwen, dat zelf op te zetten en te financieren. Als 'we' dat willen moeten we niet alleen nieuwbouw kopers voor de kosten ervan op laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:34:
[...]

De oplossing is redelijk simpel, maar maatschappelijk onacceptabel: laat bouwers wijken met label A+ woningen bouwen, zonder 50%+ gesubsidieerd sociaal en betaalbaar. Doe qua duurzaamheid wat effectief is maar hou het simpel, geen architectuur maar Vinex 2.0.

Hou in die wijken ruimte vrij voor de landelijke en regionale overheid om sociale huur te bouwen, dat zelf op te zetten en te financieren. Als 'we' dat willen moeten we niet alleen nieuwbouw kopers voor de kosten ervan op laten draaien.
Er is ruimte zat om te bouwen, een groot probleem blijft dat iedereen op dezelfde plek wil wonen en dat wordt versterkt doordat bedrijven zich ook graag in de grote steden vestigen. Ik werkte ooit bij een bedrijf in Groningen en die openden toen ook een vestiging in Amsterdam, de baas zat alleen daar nog maar en volgens mij zit het hele bedrijf nu alleen nog maar in Amsterdam.

Ze moeten het op een of andere manier aantrekkelijker maken om te spreiden, een tax op bedrijven in de randstad en subsidie op een vestiging in Groningen ofzo, zomaar een idee. Nederland is groot genoeg, maar we moeten ons meer spreiden. Sowieso eigenlijk raar dat ze nog onder NAP blijven bouwen :9

Al die files zijn ook niet echt goed voor het milieu ofzo. Snap het verder wel, woonde 6 jaar in Den Haag, op fietsje naar Kijkduin, overal bedrijvigheid, maar dat is niet te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JDx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:36:
Ze moeten het op een of andere manier aantrekkelijker maken om te spreiden, een tax op bedrijven in de randstad en subsidie op een vestiging in Groningen ofzo, zomaar een idee.
Dat is in de jaren 80 geprobeerd: KPN naar Groningen en het CBS naar Heerlen. Het werkt gewoon niet, weinig mensen willen in een uithoek wonen.

Als ik jou hoor over verhuizen voor een baan 200km verderop, dat is in de Randstad geen issue. Bijna alles is binnen een uur te rijden, verhuizen voor een baan is het laatste wat ik zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Dat is in de jaren 80 geprobeerd: KPN naar Groningen en het CBS naar Heerlen. Het werkt gewoon niet, weinig mensen willen in een uithoek wonen.

Als ik jou hoor over verhuizen voor een baan 200km verderop, dat is in de Randstad geen issue. Bijna alles is binnen een uur te rijden, verhuizen voor een baan is het laatste wat ik zou doen.
Elke dag een uur rijden vond ik ook niks, Den Haag - Leiden was dan maar 20 minuten, maar in de spits gewoon een uur en de tram en trein zaten ook propvol, dat vond ik wel naar aan de randstad.

En een uithoek is geen uithoek meer als er meer mensen gaan wonen, misschien gewoon een soort Almere ergens op het platteland neerpleuren :9

Doen ze in Egypte ook haha

Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/ruHVAPS2-muktv_MBLhJkbHJMTE/diocontent/211381659/_focus/0.5/0.59/_fill/1200/630/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.7

https://www.ad.nl/buitenl...-is-er-blij-mee~a4b0bc77/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:52:
[...]

Dat roepen bedrijven maar al te graag omdat de directie graag in de randstad wil wonen.
Prima laat die bedrijven dan ook opdraaien voor de sociale gevolgen van het beleid. Gewoon KM heffing voor bedrijven als je werknemers niet binnen 10km wonen betaalt het bedrijf een heffing per kilometer.

En geen toestemming expats aan te nemen als je bedrijf in de randstad zit en je gemakkelijk kan verplaatsen ( wat bijna alle bedrijven kunnen want die hebben alleen een kantoorpand )

Mensen willen wel buiten de randstad wonen maar die kunnen dat nu niet omdat bijna alle bedrijven in de randstad zitten. Lerarentekort voornamelijk in de randstad, tekort aan verpleegkundigen en huisartsen voornamelijk in de randstad, hoge huren voornamelijk randstad. Allemaal dingen die we niet willen maar deels gedwongen aan bloot worden gesteld omdat bedrijven daar willen zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door Shadowhawk00 op 31-03-2024 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:28:
Lerarentekort voornamelijk in de randstad, tekort aan verpleegkundigen en huisartsen voornamelijk in de randstad, hoge huren voornamelijk randstad.
Enig idee hoe nijpend het huisartsentekort in de periferie is? Niemand wil nog een praktijk in Zeeland of Groningen, dat speelt in de Randstad veel minder.

In de Randstad zijn tekorten vooral in achterstandswijken, dat heeft andere oorzaken dan de huizenmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:00
[...]

Dat roepen bedrijven maar al te graag omdat de directie graag in de randstad wil wonen.
Prima laat die bedrijven dan ook opdraaien voor de sociale gevolgen van het beleid. Gewoon KM heffing voor bedrijven als je werknemers niet binnen 10km wonen betaalt het bedrijf een heffing per kilometer.

En geen toestemming expats aan te nemen als je bedrijf in de randstad zit en je gemakkelijk kan verplaatsen ( wat bijna alle bedrijven kunnen want die hebben alleen een kantoorpand )

Mensen willen wel buiten de randstad wonen maar die kunnen dat nu niet omdat bijna alle bedrijven in de randstad zitten. Lerarentekort voornamelijk in de randstad, tekort aan verpleegkundigen en huisartsen voornamelijk in de randstad, hoge huren voornamelijk randstad. Allemaal dingen die we niet willen maar deels gedwongen aan bloot worden gesteld omdat bedrijven daar willen zitten.
onzin, heb je dat aan die directieleden gevraagd of gewoon een beetje op gevoel?

het netwerkffect van steden/dichtbevolkte gebieden is enorm en ga je niet opheffen met wat kunstgrepen. Bedrijven zitten daar omdat de meeste klanten er ook zijn EN het meeste personeel ook. Ik kan wel een mooi dienstenbedrijf in Drachten opzetten maar er zijn gewoonweg 3-5x zo weinig klanten in een straal van 30-45 min te vinden. En hoogopgeleid personeel is ook veel moeilijker. dus ja, ik start dan mooi een bedrijf in Amersfoort ofzo ipv Drachten. Niks te maken met 'directie wil niet in de uithoek wonen'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:02
[...]

Ik denk dat de maatregel die jij voorstelt 180 graden andersom werkt dan jij denkt. De meeste mensen wonen in de randstad, dus als jij reiskilometers wilt minimaliseren dan zit je als bedrijf het beste centraal in de randstad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:31

ericplan

5180 Wp PV

Amsterdam is redelijk succesvol in het inbreiden. Oude industrieterreinen worden woonwijken, maar ook brede wegen worden versmald om er appartementen neer te zetten. Niet de eenvoudigste weg, maar wel nuttig.

Het is ontzettend lastig om aan knoppen te draaien. Meer bouwen alleen is niet de oplossing, er moet ook gebouwd worden met het oog op de toekomst en de demografische ontwikkelingen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hielko schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:47:
[...]

Ik denk dat de maatregel die jij voorstelt 180 graden andersom werkt dan jij denkt. De meeste mensen wonen in de randstad, dus als jij reiskilometers wilt minimaliseren dan zit je als bedrijf het beste centraal in de randstad...
Maar alsnog is het een klontering van mensen en reizigers, ik werkte in Leiden, dat was te duur, dus moest in Den Haag wonen, met files was het een uur met tram en trein ook bijna een uur.

Een andere collega kwam elke dag uit Alkmaar en een ander elke dag uit Oosterhout en nog eentje uit Dordrecht en eentje uit Rotterdam en eentje uit Katwijk. Er woonde maar eentje in Leiden zelf.

Elke dag staan in een overvolle trein, waar je soms zelfs niet eens op de trap kon staan, het is veel te opgepropt en als bedrijven daar maar heen blijven gaan klontert het alleen maar verder dicht. De trein vanaf NOI was al zo lang als het perron en nog vol.

Ik ben echt voor spreiding en het niet aantrekkelijk maken voor bedrijven om in de randstad te gaan zitten, als de mensen meer verspreid worden over het land heb je ook veel meer bouwgrond en volgens mij ook veel sneller een vergunning om te gaan bouwen, hier in de regio Drenthe zie ik in ieder geval genoeg kavels en genoeg huizen in aanbouw.

Ik ben daar juist gaan wonen omdat ik daar werk kon krijgen, een ander was verhuisd vanuit Zeeland. Dus het werkt ook andersom. Het wordt drukker en duurder OMDAT die bedrijven zich daar nestelen.

[ Voor 6% gewijzigd door JDx op 31-03-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
stin00 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:14:
[...]

Woon ook Noordelijk. Maar iedereen in mijn leeftijd of wat jonger verdient ongeveer op dit moment ~60K per jaar. Dat is misschien in de statistiek een stuk hoger dan ik benoem..
Praktische all vrienden van mij, en leeftijdsgenoten in de familie. Met allerlei verschillende type banen.
Nog erger: Mijn broertje heeft MBO en verdient zelfs beter dan dat ik doe. Net een dikke loonsverhoging gekregen! niet normaal.

Maar veel Millennials hebben niet echt problemen om hier een woning te kopen. Dat is denk ik meer een Randstad probleem. Al merk ik wel dat mensen uit de Randstad denken dat men in de "regio" vaak echt heel weinig verdient. Maar dat valt vaak behoorlijk mee als je gewoon een relevante baan hebt of een HBO hebt met wat ervaring.

Je ziet daarom ook dat bepaalde regio's woningen gewoon nog prima betaalbaar zijn en er helemaal geen problemen zijn qua woonruimte. Men begrijpt niet dat de bedrijven in de Regio ook gewoon enorm hard op zoek zijn naar personeel en ze dus omdat iedereen naar de randstad gaat ook moeten concurreren met hogere salarissen.

De prijzen in de Regio hebben een soort fase verschuiving. Die ijlt altijd na op de Randstad. Immers de randstad blijft wel gewilder.

[ Voor 4% gewijzigd door Immutable op 31-03-2024 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
JDx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:11:
[...]

Maar alsnog is het een klontering van mensen en reizigers, ik werkte in Leiden, dat was te duur, dus moest in Den Haag wonen, met files was het een uur met tram en trein ook bijna een uur.

Een andere collega kwam elke dag uit Alkmaar en een ander elke dag uit Oosterhout en nog eentje uit Dordrecht en eentje uit Rotterdam en eentje uit Katwijk. Er woonde maar eentje in Leiden zelf.

Elke dag staan in een overvolle trein, waar je soms zelfs niet eens op de trap kon staan, het is veel te opgepropt en als bedrijven daar maar heen blijven gaan klontert het alleen maar verder dicht. De trein vanaf NOI was al zo lang als het perron en nog vol.

Ik ben echt voor spreiding en het niet aantrekkelijk maken voor bedrijven om in de randstad te gaan zitten, als de mensen meer verspreid worden over het land heb je ook veel meer bouwgrond en volgens mij ook veel sneller een vergunning om te gaan bouwen, hier in de regio Drenthe zie ik in ieder geval genoeg kavels en genoeg huizen in aanbouw.

Ik ben daar juist gaan wonen omdat ik daar werk kon krijgen, een ander was verhuisd vanuit Zeeland. Dus het werkt ook andersom. Het wordt drukker en duurder OMDAT die bedrijven zich daar nestelen.
Ja, maar denk even een stap verder. Hoe moet dat bedrijf uit Leiden aan zijn werknemers komen als ze in Groningen gaan zitten? Nu komen ze al overal vandaan, maar als je in het Noorden zit is het voor bijna niemand te doen. En kan je wel zeggen dat alle werknemers moeten verhuizen, maar dat is vaak geen optie want dan is de partner werkloos. Plus wie wil in Groningen gaan zitten als je vervolgens nauwelijks carrière perspectief hebt omdat er maar een handvol bedrijven zitten. Netwerkeffecten van grote steden zijn uiteindelijk gewoon zo waardevol dat daar niks tegenop kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Hielko schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Ja, maar denk even een stap verder. Hoe moet dat bedrijf uit Leiden aan zijn werknemers komen als ze in Groningen gaan zitten? Nu komen ze al overal vandaan, maar als je in het Noorden zit is het voor bijna niemand te doen. En kan je wel zeggen dat alle werknemers moeten verhuizen, maar dat is vaak geen optie want dan is de partner werkloos. Plus wie wil in Groningen gaan zitten als je vervolgens nauwelijks carrière perspectief hebt omdat er maar een handvol bedrijven zitten. Netwerkeffecten van grote steden zijn uiteindelijk gewoon zo waardevol dat daar niks tegenop kan.
Ja en zo blijft het een vicieuze cirkel en wordt het alleen maar erger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Immutable
Hielko schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:26:
[...]

Maar bedrijven in de randstad hebben dan meer aanbod, en kunnen dan bij banen waar veel aanbod aan werknemers is lagere lonen bedwingen. Terwijl bedrijven in de Regio het dan lastiger hebben om mensen te krijgen. Maar waar andere zaken goedkoper zijn, waardoor ze weer meer geld kunnen sluizen naar de salarissen in plaats van bijvoorbeeld belastingen of kosten voor het pand e.d. (hypotheek/huur)

Uiteindelijk gaat het om de ratio. Tussen hoe hard moet je per regio werken per vierkante meter woonruimte.
Ik denk dat die in de regio veel beter is dan in de Randstad. Je krijgt dus in de regio meer woonruimte per gewerkte uur. (Geld zo veel mogelijk er buiten laten vanwege inflatie.)

Daarnaast heeft de Regio meer grond om bijvoorbeeld huizen te bouwen. En veel meer capaciteit voor bedrijven die kunnen uitbreiden, geen of minder beperkingen qua stroom aansluitingen. Geen of minder beperkingen qua grond aanbod en de prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Doordat alles daar zit kwamen er sowieso al 2 bewoners bij, ik en die uit Zeeland en werden de huizen weer 0.0001% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Zijn er mensen in dit topic die de markt voor recreatiewoningen in (dure) Nederlandse kustgebieden een beetje in de gaten houden? Ik heb de droom om ooit iets op Terschelling te kopen met een redelijk perceel en 3 slaapkamers. De 10,4% overdrachtsbelasting wordt erg gortig op de bedragen die er daar gevraagd worden, en uiteindelijk is de rente natuurlijk gewoon vrij hoog en die zal niet snel veel dalen. Gaat dat deze markt raken? Zien we dat eigenlijk al gebeuren? Of blijft het een verhaal van krapte die de prijzen verder en verder opdrijft..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 31 maart 2024 @ 16:43:
[...]

onzin, heb je dat aan die directieleden gevraagd of gewoon een beetje op gevoel?

het netwerkffect van steden/dichtbevolkte gebieden is enorm en ga je niet opheffen met wat kunstgrepen. Bedrijven zitten daar omdat de meeste klanten er ook zijn EN het meeste personeel ook. Ik kan wel een mooi dienstenbedrijf in Drachten opzetten maar er zijn gewoonweg 3-5x zo weinig klanten in een straal van 30-45 min te vinden. En hoogopgeleid personeel is ook veel moeilijker. dus ja, ik start dan mooi een bedrijf in Amersfoort ofzo ipv Drachten. Niks te maken met 'directie wil niet in de uithoek wonen'
En ook 3-5 keer minder concurrentie waardoor dat bedrijf toch gewoon prima kan draaien. Ik ken een paar succesvolle ondernemers in het Noorden (region Groningen / Assen) en ze wonen en werken hier met plezier. Het zijn ook gewoon mensen met een sociaal leven en familie enzo en niet elke ondernemer zal staan te springen om naar Amersfoort te gaan. Veel mensen zijn best regio gebonden.

Dus ook in Drachten vind je bedrijven van verschillende groottes en die trekken werknemers met verschillende opleidingsniveaus. Is er minder keuze? Ja. Is er minder concurrentie op de arbeidsmarkt? Ja. De keerzijde van 'minder keuze' is een hogere kwaliteit van leven (vind ik dan) in de vorm van meer ruimte in diverse betekenissen van het woord.

Ik heb helaas ook gezien dat bedrijven uiteindelijk gedeeltelijk of helemaal naar Amsterdam gingen, domweg omdat ze te groot werden. Dat is de keerzijde: er zit een fysieke grens aan groeien als je van werknemers afhankelijk bent. Elke regio heeft zijn eigen grens (een bedrijf als Microsoft heeft 50000 mensen in regio Seatlle, dat lukt ook niet overal in Nederland).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
Immutable schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:35:
[...]

Maar bedrijven in de randstad hebben dan meer aanbod, en kunnen dan bij banen waar veel aanbod aan werknemers is lagere lonen bedwingen. Terwijl bedrijven in de Regio het dan lastiger hebben om mensen te krijgen. Maar waar andere zaken goedkoper zijn, waardoor ze weer meer geld kunnen sluizen naar de salarissen in plaats van bijvoorbeeld belastingen of kosten voor het pand e.d. (hypotheek/huur)

Uiteindelijk gaat het om de ratio. Tussen hoe hard moet je per regio werken per vierkante meter woonruimte.
Ik denk dat die in de regio veel beter is dan in de Randstad. Je krijgt dus in de regio meer woonruimte per gewerkte uur. (Geld zo veel mogelijk er buiten laten vanwege inflatie.)

Daarnaast heeft de Regio meer grond om bijvoorbeeld huizen te bouwen. En veel meer capaciteit voor bedrijven die kunnen uitbreiden, geen of minder beperkingen qua stroom aansluitingen. Geen of minder beperkingen qua grond aanbod en de prijzen.
klopt deels. Maar in de regio kan ik bijv maar bij 2 clubs aan het werk (vrij specifieke consultancy) en dan is de koek op. In de Randstad zijn er wel 15+ opties. Voor. mijn partner hetzelfde. Zodra wij naar de regio verhuizen geven we een enorm stuk baanzekerheid en ontwikkelingskansen etc op. En dan is een huis in Utrecht wel duurder dan in Drachten maar als we hier beide een prima baan hebben versus maar 1 van ons in t Noorden dan is de keuze duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
nel!s schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:49:
Zijn er mensen in dit topic die de markt voor recreatiewoningen in (dure) Nederlandse kustgebieden een beetje in de gaten houden?
Ver weg blijven van alles waarmee geadverteerd wordt, bijna alles is onderdeel van een pervers verdienmodel.

Pareltjes bestaan niet meer, dass war einmal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Fr33z schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:26:
[...]

klopt deels. Maar in de regio kan ik bijv maar bij 2 clubs aan het werk (vrij specifieke consultancy) en dan is de koek op. In de Randstad zijn er wel 15+ opties. Voor. mijn partner hetzelfde. Zodra wij naar de regio verhuizen geven we een enorm stuk baanzekerheid en ontwikkelingskansen etc op. En dan is een huis in Utrecht wel duurder dan in Drachten maar als we hier beide een prima baan hebben versus maar 1 van ons in t Noorden dan is de keuze duidelijk.
Daarom had ik het eerder ook over een soort van stimulans voor bedrijven om zich buiten de randstad te vestigen, doormiddel van een hogere belasting ofzo, ik zeg maar wat.

Als de bedrijven zich meer gaan spreiden over legere gebieden waar veel meer bouwgrond is, kan je veel meer huizen bouwen en het gaat daar waarschijnlijk ook sneller omdat je minder te maken hebt met regeltjes omdat er alleen maar op bepaalde plekken gebouwd kan worden.

Als extreem voorbeeld gaf ik Egypte waar ze gewoon in de middle of nowhere een nieuwe stad bouwen, de grond is buiten de randstad veel minder schaars dus bedrijven kunnen zich goedkoper vestigen en werknemers kunnen goedkoper wonen.

Maar het belangrijkste is dat je veel sneller veel meer huizen kan bouwen, want dat is de enige oplossing, meer mensen, dus huizen bijbouwen, je kan ze niet op straat zetten en het kan wel, maar het is ook niet echt een oplossing om meerdere generaties bij elkaar te laten blijven wonen.

Er moeten meer huizen bij en daar is buiten de randstad meer ruimte voor en veel goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
JDx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:13:
[...]

Daarom had ik het eerder ook over een soort van stimulans voor bedrijven om zich buiten de randstad te vestigen, doormiddel van een hogere belasting ofzo, ik zeg maar wat.
Er is al een enorme prikkel voor bedrijven om zich buiten de Randstad te vestigen. Veel goedkoper qua grond/huur en de lonen van de werknemers zijn een stuk lager. Maar alsnog is het onder de streep gewoon beter om in de Randstad te zitten, vanwege een mix aan redenen voor veel bedrijven en werknemers. Dat is gewoon de realiteit die je beter onder ogen kan zien dan te geloven in een sprookje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Hielko schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:22:
Maar alsnog is het onder de streep gewoon beter om in de Randstad te zitten, vanwege een mix aan redenen voor veel bedrijven en werknemers. .
Waarbij 'de Randstad' inmiddels ook groot Amersfoort, Veenendaal, Den Bosch en Breda betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

[...]

Er is al een enorme prikkel voor bedrijven om zich buiten de Randstad te vestigen. Veel goedkoper qua grond/huur en de lonen van de werknemers zijn een stuk lager. Maar alsnog is het onder de streep gewoon beter om in de Randstad te zitten, vanwege een mix aan redenen voor veel bedrijven en werknemers. Dat is gewoon de realiteit die je beter onder ogen kan zien dan te geloven in een sprookje.
Als ze bij de overheid ook niet in alternatieve ideeën geloven dan blijven we lekker decennia lang doormodderen met een huizentekort en mensen whinen over dat ze geen huis kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
JDx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:41:
Als ze bij de overheid ook niet in alternatieve ideeën geloven dan blijven we lekker decennia lang doormodderen met een huizentekort en mensen whinen over dat ze geen huis kunnen krijgen.
In Oost-Groningen en andere rustige gebieden zien ze 'ons' komen, hun huidige rust is onderdeel van het USP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:57

aex351

I am the one

JDx schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:19:
[...]

Alleen vinden blijkbaar veel mensen 300.000 tegenwoordig betaalbaar.
Ik denk dat dit vooral komt door de overwaarde op huizen. Een hele grote groep huizenbezitter heeft flink wat overwaarde.

Stel een huizenbezitter heeft 200k hypotheek. Zijn huis is inmiddels 300k waard. Ondertussen heeft die persoon ook wat afgelost. En heeft nog een hypotheek van 150k. Zodra hij zijn huis verkoopt heeft die 150k winst. Wanneer de huizenbezitter een nieuwe huis wil kopen heeft die nu 200k hypotheek + 150k winst = 350k te besteden.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

aex351 schreef op maandag 1 april 2024 @ 01:04:
[...]

Ik denk dat dit vooral komt door de overwaarde op huizen. Een hele grote groep huizenbezitter heeft flink wat overwaarde.

Stel een huizenbezitter heeft 200k hypotheek. Zijn huis is inmiddels 300k waard. Ondertussen heeft die persoon ook wat afgelost. En heeft nog een hypotheek van 150k. Zodra hij zijn huis verkoopt heeft die 150k winst. Wanneer de huizenbezitter een nieuwe huis wil kopen heeft die nu 200k hypotheek + 150k winst = 350k te besteden.
Ja het is volgens mij ook echt de startersmarkt die vast zit. Maar goed, je zou zeggen als die mensen doorstromen dat er goedkopere woningen vrij komen. Maar zo lang er niet meer bij gebouwd wordt, blijft de woningnood exact gelijk.
hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 23:10:
[...]

In Oost-Groningen en andere rustige gebieden zien ze 'ons' komen, hun huidige rust is onderdeel van het USP.
Gelukkig las ik onlangs dat het hier in Zuid-Oost Drenthe in 8 van de 14 sectoren beter gaat dan landelijk, een nieuwe woonwijk die al jaren half af is wordt dan ook eindelijk afgemaakt. Nog deze maand beginnen ze met de bouw van een appartementencomplex (waarvan bijna alles al is verkocht) en eind dit jaar of begin 2025 beginnen ze met het vullen van alle lege kavels. Met mogelijk ook sociale huur.

Heel veel kavels waar je zelf op mag bouwen zie ik ook veel nieuwe huizen of huizen in aanbouw.

[ Voor 30% gewijzigd door JDx op 01-04-2024 06:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

juist, dat is het netwerkeffect dat ik bedoel. Ik vind het oprecht schatiig dat mensen geloven dat je dat tegen kan gaan. Al sinds de eerste stad bedacht werd is er meer werk als er meer mensen bij elkaar zijn, waardoor er weer meer werk komt etc etc. Mijn issue voor mezelf en partner waarom wij dus niet naar de regio gaan is dan ook niet op te lossen met een paar extra bedrijfjes in de Noorden of Oosten.

en over die huizen:
er is in de randstad ook meer dan genoeg ruimte om te bouwen, we doen het niet omdat we ons aan domme lijntjes zoals gemeentegrenzen blijven houden. Kijk bij Utrecht maar eens naar de grens die we de N230 noemen. Westelijk ligt de stad, oostelijk ineens weiland en zelfs kassen (!!! gadverdamme wat een ruimteverspilling). en waarom bouwen we daar niet een extra wijk met weer 20-30k inwoners? nou omdat het gebied nu buitengebied is van een gemeente die 100 huizen per jaar wil bouwen en er nul belang bij heeft wat te doen.

ik. vind het een illusie dat je in het Noorden of Oosten zoveel makkelijker bouwt. Grootste gezeik is de combinatie van provincies die het buitengebies kapotreguleren en gemeentes die hun eigen hachje proberen te redden. Dat heb je in Emmen net zoveel als in Maarsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
hoevenpe schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Ver weg blijven van alles waarmee geadverteerd wordt, bijna alles is onderdeel van een pervers verdienmodel.

Pareltjes bestaan niet meer, dass war einmal...
Natuurlijk. Dat geldt ook voor Bitcoin en aandelen. Maar met zo'n recreatie woning behaal je tenminste nog een rendement van 5% + waardevermeerdering onderliggende + je eigen plezier ervan. Met klimaatverandering raakt deze latitude alleen maar meer in trek en wil je niets eens naar het zuiden rijden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:01
Fr33z schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:12:
[...]

ik. vind het een illusie dat je in het Noorden of Oosten zoveel makkelijker bouwt. Grootste gezeik is de combinatie van provincies die het buitengebies kapotreguleren en gemeentes die hun eigen hachje proberen te redden. Dat heb je in Emmen net zoveel als in Maarsen.
Dat is ook, de problematiek is net zoals vele zaken niet exclusief voor de Randstad ;)

XXXVI

Pagina: 1 ... 335 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg