marcelcee schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 05:33:
Maar dan hebben we het denk ik ook niet over een rijwoning van 100m2. Want circa €300k aan materiaalkosten (als je heel veel zelf doet), zou rustig €500k tot €600k zijn met het uitbesteden van de arbeid?
Een vrijstaande woning van 189m2 inderdaad. Het is niet alleen materiaal, ik doe niet alles zelf.
Uitbesteed: kozijnen, warmtepomp, pvc vloer leggen, staal constructiewerk, stucen, buitengevelisolatie en stucen, plaatsen zonnepanelen, aanleg vloerverwarming.
Zelf: elektra, riolering, aanleg balansventilatie, isoleren dak, isoleren vloer, afwerking, schilderen, timmerwerk, plaatsen/afwerken keuken/toilet/badkamer
De post met installatiewerk warmtepomp/ventilatie/elektra/riolering had ik bij uitbesteden offertes voor €70-€90k en dan had ik geen balansventilatie. Als ik het compleet bij een aannemer neergelegd zou hebben zou ik minimaal €450 verwachten en/of concessies op uitvoering.
Ik ben het eens met eerdere tweaker die aangifte dat oude slecht geisoleerde woningen in principe overprijsd zijn. Als je een oude woning naar richting kwaliteit nieuwbouw haalt kost dat zeker zoveel.
Let wel, bij de nieuwbouw hoekwoning waar wij mee vergeleken kwam er ook €100k op de koopprijs aan opties/meerwerk/afwerking etc.
Voor ons was de locatie en afmeting perceel (I.v.m. nieuwbouw) doorslaggevend. Het kost me nu alleen wel 1.000 uur werk
[
Voor 9% gewijzigd door
assje op 13-03-2024 07:38
]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]