De normen die gehanteerd worden voor hypotheken liggen vele mate lager. Dus zeggen dat het mogelijk is, is wel heel erg de schrijnende situatie verbloemen.
Overigens verdienen die collega's ten opzichte van leeftijdsgenoten al meer dan prima, wat het des erger maakt dat zij al zoveel aan huur kwijt zijn.
Mijn regionen zijn voornamelijk eigen ervaringen van mensen die ik direct ken. ex-vriendin ( 2jaar geleden gescheiden van haar man, beide een modaal inkomen beide een redelijk ruime woning gekocht )
Kennissen meerdere, met modaal inkomen (onderwijs ) die alleen een woning gekocht hebben.
Nu zijn dat wel allemaal 35+ mensen maar het maakt natuurlijk weinig uit hoe oud je bent als je de eerste woning koopt.
Klinkt als een flinke portie geluk, overwaarde en net gekocht hebben voor de rentestijgingen. Jan Modaal kan zo'n 1% van alle woningen kopen:
https://www.ad.nl/economi...en-lichtpuntjes~a09002be/
En hij/zij is daarbij echt niet de enige die in die vijver zit de vissen.
Tuurlijk maakt het wel uit of je als 25- of 35-jarige je eerste woning koopt

Iets met inkomensverschillen en spaargeld..
Het probleem zit voornamelijk in de groep <30jaar. Die zaten tijdens de vorige huizencrisis nog op school en hebben dus de afgelopen 4-5jaar kans gehad op de markt. Niet iedereen van die groep heeft natuurlijk een huis kunnen/willen kopen in dat tijdsvlak.
Er zijn tal van beroepen die al jaren achterlopen qua salaris en de huizenprijzen al niet konden bijbenen. Dat salarissen de afgelopen 1.5-2 jaar wat ingelopen zijn, doet niets af aan de situatie dat 5 jaar geleden alleenstaanden ook al buiten de boot vielen.
Daarnaast blijf ik de boodschap "had je maar moeten kopen" richting die groep nogal minachtend vinden.
Waarom zou een stel die beide werkt daar niet de vruchten van mogen plukken door middel van een grotere woning? Het is natuurlijk gek dat we accepteren dat beide personen werken, dat aanmoedigen maar vervolgens zeggen "ja maar voor een woning mag je dat niet gebruiken". Dus vanuit dat punt is het logisch dat het 2e inkomen meetelt. Alleen voor singles maakt het dat lastiger om een huis te kopen. In een goede markt is dat geen probleem, stellen kopen grotere woningen of woningen die een betere locatie hebben en singles kleinere woningen of verder weg. Alleen hebben we een zo verziekte markt dat de stelletjes hun maximale inkomen gebruiken om maar een woning te kopen.
Een stel kan zonder het partnerinkomen te laten meetellen nog steeds voordeel ondervinden in de markt. Ze hebben de optie veel meer te sparen en daarmee een duurder huis te kopen. Alleen is dat dan geld van 'jezelf', en ik heb zo'n vermoeden dat daar de crux zit voor de 'haves'..
Daarentegen hebben wij in NL een van de hoogste hypotheekschulden van Europa en ook nog eens 0% eigen inleg. Wat dat betreft zou het ook financieel een stuk gezonder zijn als we ons niet met z'n allen tot in de nek in de schulden (moeten) steken.
[
Voor 3% gewijzigd door
geekeep op 10-03-2024 16:54
]