Z___Z schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:56:
Je ziet gewoon wereldwijd dat de goed betaalde banen zich concentreren in economisch sterke regio’s. De Randstad is een van die regio’s. We willen wel met z’n allen het goede Randstad salaris hebben, maar het liefst landelijk vrijstaand wonen. Het kan gewoon niet allebei. Spreiden betekent een minder sterke economische regio en dus lagere salarissen overall.
Je ziet ook dat wereldwijd dat betekend dat de woningen extreem duur worden en mensen dus 60+ moeten forenzen naar hun werk, of dat er heel veel daklozen zijn die gewoon geen woning kunnen betalen in die regio. De vraag is of we daar wel naartoe willen groeien.
Je haalt oorzaak en gevolg door elkaar, als je veel werkgelegenheid hebt gaan bedrijven het lastig krijgen werknemers aan te nemen, dus dan moeten ze meer salaris betalen voor hun werknemers en stijgen de lonen.
Volgens jou redenatie zouden bedrijven als ASML en Philips niet hard kunnen groeien, ze zouden niet eens kunnen bestaan. Ze zitten immers niet in de randstad. Die 2e heeft hun hoofdkantoor een jaar of 20 terug naar de randstad verhuist ( en je hoort er niet veel meer van

die 1e lijkt toch nog redelijk te groeien.
Er zijn overigens al best wat bedrijven die zo slim zijn om buiten de randstad te gaan zitten, want daar kan je gewoon makkelijk groeien en je betaald ook wat minder salaris. Maar goed logisch, als ik ipv 60min nog maar 15min reistijd heb en 5 dagen per week op kantoor moet zijn dan wil ik best wat salaris inleveren voor die 20uur per maand die ik extra vrij heb. En ik ben echt niet de enige die zo denkt, zeker mensen met kinderen.
Ik snap ook wel dat er vraag is naar tweekappers in de regio Rotterdam/Den Haag, maar als je Berkel/Pijnacker verdrievoudigd om aan die vraag te voldoen zullen de wegen helemaal vastlopen. Leuk dat er dan veel mensen in tweekappers kunnen wonen, maar als iedereen vervolgens een uur enkele reis naar hun werk moet, wie wordt daar dan blij van

Je kan ook iedereen in flatjes van formaat bijlmer plaatsen dan kunnen ze allemaal dicht bij hun werk wonen maar wie gaat daar nu blij van worden.
Veldhoven files zijn eenvoudig op te lossen door veel aantrekkelijke woontorens te bouwen in Veldhoven met goede OV verbinding naar Eindhoven. Expats zijn over het algemeen veel minder negatief dan Nederlanders over appartementen en de OV lijn naar Eindhoven zorgt ervoor dat ze ook snel naar de stad kunnen met de bijhorende voorzieningen. Zal ongetwijfeld door de oorspronkelijke Veldhovenaren tegen gehouden worden door NIMBY.
Waarom zou je vanaf veldhoven een goede OV verbinding naar eindhoven willen? Juist andersom is nodig.
In veldhoven zit dat bedrijfje wat de oorzaak is van de woningcrisis in eindhoven en omgeving.
Die OV lijn is overigens nog best lastig aangezien daar geen ruimte is voor een treinverbinding, en je lost het probleem ook niet op aangezien de halve regio gewoon geen OV heeft en dus toch met de auto naar veldhoven zal moeten.
Overigens heeft dat bedrijfje uit veldhoven een "eigen" buslijn vanaf station eindhoven naar industrieterrein veldhoven. Volgens mij is dat zelfs een directe verbinding met maar 2 stops ( station eindhoven, en industrieterrein )
[
Voor 6% gewijzigd door
Shadowhawk00 op 08-03-2024 09:53
]