En daarmee geef je dus ook meteen aan waarom de prijs (en de waarde) van een woning op 10 km afstand heel veel hoger is dan op 20 km afstand. Maar dat maakt niet dat een woning op 20 km afstand een absolute no-go is. Zeker niet voor een starter en al helemaal niet voor een starter met weinig geld.Sport_Life schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:08:
[...]
10 of 20km maakt een veel groter verschil dan 40 of 50km afstand.
Tot 10/15km is goed te fietsen, daarboven voelt het als ver en ben je afhankelijk van de auto of OV.
Dat laatste zeg ik ook niet. Alleen is tot 10/15km afstand nog goed te fietsen, daarboven is het tijdrovend (OV) of duur (auto parkeren a 5 euro per uur).Rubbergrover1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:20:
[...]
En daarmee geef je dus ook meteen aan waarom de prijs (en de waarde) van een woning op 10 km afstand heel veel hoger is dan op 20 km afstand. Maar dat maakt niet dat een woning op 20 km afstand een absolute no-go is. Zeker niet voor een starter en al helemaal niet voor een starter met weinig geld.
Niet iedereen wil natuurlijk regelmatig in de grote stad zijn voor werk of vrije tijd , maar dat prijzen tot 15km rondom de grote steden relatief hoog zijn komt hierdoor.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Die stelling durf ik wel te bevechten. Bijvoorbeeld rond Utrecht is het dagelijks één groot drama met verkeer, terwijl de treinen, ook al zijn ze druk, doorgaans wel doorrijden zonder file. Hartje Utrecht naar hartje Arnhem ga je nooit winnen met de auto. Zelfs niet buiten de spits, laat staan tijdens de spits (minstens 2x zo lange reistijd).Shadowhawk00 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:15:
[...]
...
Afhankelijk zijn van een auto is minder erg dan afhankelijk zijn van OV.
...
Auto werkt doorgaans wel heel veel beter in het agrarische oosten en noorden van het land.
Da's net zo iets als zeggen: hectometerpaal 10.0 naar hectometerpaal 80.0 op de A1 ga je nooit winnen met het OV. Zelfs niet zonder vertraging en zelfs niet met file op de A1. Oftewel zinloos.Bartjuh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Hartje Utrecht naar hartje Arnhem ga je nooit winnen met de auto.
Om het toch weer een beetje over de huizenmarkt te hebben: het zou helemaal niet nodig moeten zijn om ver weg te wonen. Ik woon op loopafstand van lege weilanden, maar kom daar nooit. Veel van de plaatsen waar ik naartoe reis liggen ook op loopafstand van lege weilanden. Bouw huizen waar vraag is, en subsidieer die weilanden ergens anders.
[ Voor 32% gewijzigd door RemcoDelft op 04-03-2024 15:38 ]
Hangt af van waar je woont, zodra je niet meer in het centrum woont van Utrecht heb je ineens een uitdaging met het OV. Overdag werkt het allemaal wel maar zodra het 00:00 geweest is valt het ineens toch tegen.Bartjuh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Die stelling durf ik wel te bevechten. Bijvoorbeeld rond Utrecht is het dagelijks één groot drama met verkeer, terwijl de treinen, ook al zijn ze druk, doorgaans wel doorrijden zonder file. Hartje Utrecht naar hartje Arnhem ga je nooit winnen met de auto. Zelfs niet buiten de spits, laat staan tijdens de spits (minstens 2x zo lange reistijd).
Auto werkt doorgaans wel heel veel beter in het agrarische oosten en noorden van het land.
Doe dat tripje Anhem Utrecht maar eens om 4:00 's nachts met het OV. Word dan ineens erg lastig.
Auto werkt beter zodra je niet in het centrum moet zijn of je er niet overdag wilt zijn.
Eindhoven is niet bepaald agrarisch of Oosten maar alle dorpen eromheen ga je niet komen na 1 uur met het OV. Dan is een auto toch ineens wel fijn.
En parkeren voor 5 euro per uur? Dan doe je toch iets niet helemaal goed, Er is natuurlijk geen enkele regel die zegt dat je de auto niet mag combineren met Fiets
[ Voor 3% gewijzigd door Shadowhawk00 op 04-03-2024 15:51 ]
Dat klopt, maar er zijn maar relatief weinig mensen die van hartje Utrecht naar Hartje Arnhem willen. In praktijk zullen mensen meestal nog minimaal 20 minuten nodig hebben om naar een CS te komen. Zelfs als je dichtbij woont zul je al snel 10min fietsen, 5min fiets parkeren, 5 minuten lopen naar perron incl marg om trein te halen en de meeste mensen werken vervolgens ook niet op een CS dus hebben ook daar weer 20 min nodig. Dat betekent dat je 40 minuten mag optellen op die reistijd, en dan wordt de auto van deur tot deur ineens toch concurrerend qua tijdBartjuh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:30:
[...]
Die stelling durf ik wel te bevechten. Bijvoorbeeld rond Utrecht is het dagelijks één groot drama met verkeer, terwijl de treinen, ook al zijn ze druk, doorgaans wel doorrijden zonder file. Hartje Utrecht naar hartje Arnhem ga je nooit winnen met de auto. Zelfs niet buiten de spits, laat staan tijdens de spits (minstens 2x zo lange reistijd).
Ik gok zo als jij in de spits Utrecht uit rijdt je ook zeker 20 min bezig bent voordat je op snelweg zit, in dezelfde tijd ben je op CS met de fiets. Afhankelijk waar je precies woont in Utrecht, nabij centrum of snelweg.Valorian schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:45:
[...]
Dat klopt, maar er zijn maar relatief weinig mensen die van hartje Utrecht naar Hartje Arnhem willen. In praktijk zullen mensen meestal nog minimaal 20 minuten nodig hebben om naar een CS te komen. Zelfs als je dichtbij woont zul je al snel 10min fietsen, 5min fiets parkeren, 5 minuten lopen naar perron incl marg om trein te halen en de meeste mensen werken vervolgens ook niet op een CS dus hebben ook daar weer 20 min nodig. Dat betekent dat je 40 minuten mag optellen op die reistijd, en dan wordt de auto van deur tot deur ineens toch concurrerend qua tijd
Ik ben trouwens 15% van de (reis)tijd bezig om de fiets te stallen op CS
[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2024 15:55 ]
Dat klopt, maar wat ik bedoel is dat woon-werk verkeer voor de gemiddelde bewoner van Utrecht naar de gemiddelde werklocatie in Arnhem waarschijnlijk zelfs met spitsverkeer net zo snel is met de auto als met OV, als je deur tot deur rekent. Diegene waar ik op reageerde ging gemakshalve uit van hartje stad naar hartje stad, dus van CS naar CS, ja dan is trein altijd sneller, maar dat is dus geen realistisch totaaltraject voor 99% vd mensen.Sport_Life schreef op maandag 4 maart 2024 @ 15:53:
[...]
Ik gok zo als jij in de spits Utrecht uit rijdt je ook zeker 20 min bezig bent voordat je op snelweg zit, in dezelfde tijd ben je op CS met de fiets. Afhankelijk waar je precies woont in Utrecht, nabij centrum of snelweg.
Ik ben trouwens 15% van de (reis)tijd bezig om de fiets te stallen op CS(doordeweeks na 9u).
PS: Zelf meer dan een decennium Utrecht amersfoort gereisd voor woon-werk. Dat was deur tot deur exact 45min ov (waarvan maar 15 daadwerkelijk in een trein, rest fietsen, lopen en wachten). Met auto was het gemiddeld genomen ongeveer even snel. waarbij inderdaad het grootste deel van de tijd zat in stad in/uit komen.
We gaan natuurlijk er nu ook vanuit dat je niet ergens anders werk kan vinden. Als je verhuist bent kan je natuurlijk ook werk in de buurt gaan vinden en dan is de noodzaak om naar de stad te gaan een stuk minder.Valorian schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:10:
[...]
Dat klopt, maar wat ik bedoel is dat woon-werk verkeer voor de gemiddelde bewoner van Utrecht naar de gemiddelde werklocatie in Arnhem waarschijnlijk zelfs met spitsverkeer net zo snel is met de auto als met OV, als je deur tot deur rekent. Diegene waar ik op reageerde ging gemakshalve uit van hartje stad naar hartje stad, dus van CS naar CS, ja dan is trein altijd sneller, maar dat is dus geen realistisch totaaltraject voor 99% vd mensen.
PS: Zelf meer dan een decennium Utrecht amersfoort gereisd voor woon-werk. Dat was deur tot deur exact 45min ov (waarvan maar 15 daadwerkelijk in een trein, rest fietsen, lopen en wachten). Met auto was het gemiddeld genomen ongeveer even snel. waarbij inderdaad het grootste deel van de tijd zat in stad in/uit komen.
De opkomst van de electrische fiets speelt inderdaad ook een rol: vroeger werd 5 km al als redelijk ver ervaren, nu fiets ik met mijn vrouw achterop 9 km naar centrum Utrecht in een half uurtje. Idem onze oudste naar de universiteit. Super comfortabel om de stad binnen bereik te hebben en daarmee helaas ook kostbaar.
Voor 9km pak ik de e-bike nietMagpie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:19:
De opkomst van de electrische fiets speelt inderdaad ook een rol: vroeger werd 5 km al als redelijk ver ervaren, nu fiets ik met mijn vrouw achterop 9 km naar centrum Utrecht in een half uurtje. Idem onze oudste naar de universiteit. Super comfortabel om de stad binnen bereik te hebben en daarmee helaas ook kostbaar.
Conclusie is dus; het ligt er maar aan of het OV voordeliger is of de auto. Het ligt er maar net aan waar je woont en waar je moet zijn. Dat bedoelde ik dus ook.
En het autoverkeer (zeker in en om steden in de randstad) is de laatste tijd echt wel sneller dramatisch geworden dan het OV.
Klein ander voordeel is, afhankelijk van het type werk dat je doet, je vaak ook nog wel wat werk kunt doen in het OV. Toch een stuk lastiger in de auto (tenzij je veel moet bellen).
En het autoverkeer (zeker in en om steden in de randstad) is de laatste tijd echt wel sneller dramatisch geworden dan het OV.
Klein ander voordeel is, afhankelijk van het type werk dat je doet, je vaak ook nog wel wat werk kunt doen in het OV. Toch een stuk lastiger in de auto (tenzij je veel moet bellen).
[ Voor 7% gewijzigd door Bartjuh op 04-03-2024 16:23 ]
Afhankelijk van situatie, maar ik ken een heel aantal plekken waar ook fietsverkeer dramatisch is geworden in de randstad. Zeker bij plekken met "car first" strategie (bijv, auto mooie rechte weg met tunnel, fiets met 3 oversteken en 4 haakse bochten en 2 hellingen op hetzelfde gedeelte)Bartjuh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:22:
Conclusie is dus; het ligt er maar aan of het OV voordeliger is of de auto. Het ligt er maar net aan waar je woont en waar je moet zijn. Dat bedoelde ik dus ook.
Ik weet niet wanneer je voor het laatst met OV bent geweest in de (vroege/late en ook de randen van de) spits, maar een zitplek is niet gegarandeerd (understatement..).Klein ander voordeel is, afhankelijk van het type werk dat je doet, je vaak ook nog wel wat werk kunt doen in het OV. Toch een stuk lastiger in de auto (tenzij je veel moet bellen).
En bijv HSL heeft veel tunnels, waarvan er 1 zonder bereik en meerdere met heel slecht bereik.
Ik neem vaak de trein buiten de spits, vrijwel altijd plek en 40% goedkoperGet!em schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:37:
[...]
Afhankelijk van situatie, maar ik ken een heel aantal plekken waar ook fietsverkeer dramatisch is geworden in de randstad. Zeker bij plekken met "car first" strategie (bijv, auto mooie rechte weg met tunnel, fiets met 3 oversteken en 4 haakse bochten en 2 hellingen op hetzelfde gedeelte)
[...]
Ik weet niet wanneer je voor het laatst met OV bent geweest in de (vroege/late en ook de randen van de) spits, maar een zitplek is niet gegarandeerd (understatement..).
Nadeel is dus de volle fietsenstalling.
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2024 16:43 ]
Het gaat zo redelijk offtopic: conclusie is volgens mij vooral dat 'even 50km verderop' wonen in de praktijk een uur of langer reistijd oplevert, dat kan een keuze zijn maar ook daar zijn leuke huizen niet goedkoop meer.Bartjuh schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:22:
Heb voor de grap eens gekeken wat je anno 2024 in regio Utrecht voor een knappe tweekapper betaald: een miljoen plus is het 'nieuwe normaal', nieuwbouw met wat opties in Nieuwegein of Hoef en Haag idem.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nee, maar hoevenpe wel. Die ziet dat als een minimale eis voor een woning.
Je kunt uiteraard wel een voorkeur hebben voor een woning dichterbij de stad. Maar om dat als minimale eis voor een starter te benoemen vind ik een beetje wereldvreemd.
Gelukkig is dat toch niet waar een starter naar op zoek is.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:44:
[...]
Heb voor de grap eens gekeken wat je anno 2024 in regio Utrecht voor een knappe tweekapper betaald: een miljoen plus is het 'nieuwe normaal', nieuwbouw met wat opties in Nieuwegein of Hoef en Haag idem.
In Hoef en Haag is de vraagprijs van een 2 kapper 879k , hoe kom je bij 1m?hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:44:
[...]
Het gaat zo redelijk offtopic: conclusie is volgens mij vooral dat 'even 50km verderop' wonen in de praktijk een uur of langer reistijd oplevert, dat kan een keuze zijn maar ook daar zijn leuke huizen niet goedkoop meer.
Voor de doelgroep (doorstromers uit Utrecht eo) is dat best betaalbaar, de vraag is of men daar wil wonen zo best ver van voorzieningen .
[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2024 17:13 ]
Dakkapelletje, maximale uitbouw (later onbetaalbaar), zolder met kamers, badkamer aangepast, niet het standaard sanitair, beetje keuken, etc.Sport_Life schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:11:
In Hoef en Haag is de vraagprijs van een 2 kapper 879k , hoe kom je bij 1m?
Gaat hard...
hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Dakkapelletje, maximale uitbouw (later onbetaalbaar), zolder met kamers, badkamer aangepast, niet het standaard sanitair, beetje keuken, etc.
Gaat hard...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
200m2 uit 2017.
Deze staat al 5 maanden te koop dus je kunt je slag nog slaan, als een befaamde tweaker je niet voor is
[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 04-03-2024 17:15 ]
Niet een minimale eis, maar een startende onderwijzer of politieagent die werkt in bijv. Utrecht zal dat hoog op de lijst hebben staan.Rubbergrover1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:59:
Je kunt uiteraard wel een voorkeur hebben voor een woning dichterbij de stad. Maar om dat als minimale eis voor een starter te benoemen vind ik een beetje wereldvreemd.
@Sport_Life
Oke, 900k
Nog steeds heb ik het er niet voor over, dan liever de huidige tussenwoning en vaak op vakantie.
[ Voor 13% gewijzigd door hoevenpe op 04-03-2024 17:16 ]
Wie zegt dat de eventuele koper niet daar kan wonen èn veel op vakantie kan..hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Niet een minimale eis, maar een startende onderwijzer of politieagent die werkt in bijv. Utrecht zal dat hoog op de lijst hebben staan.
@Sport_Life
Oke, 900k![]()
Nog steeds heb ik het er niet voor over, dan liever de huidige tussenwoning en vaak op vakantie.
Dat zou kunnen, deze tweaker zou toch wat vakanties moeten laten bij zo'n huis.Sport_Life schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:18:
Wie zegt dat de eventuele koper niet daar kan wonen èn veel op vakantie kan..
Dit is trouwens een 'rijtjeswoning met garages tegen elkaar' geen tweekapper.
Woon je heel duur tussen de lege weilanden, is je tuin nog steeds te klein om de peuken van de buren niet te ruiken... Wel lekker veel binnenruimte, maar het blijft veel geld voor een rijtjeshuis zonder privacy.Sport_Life schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:14:
[...]
***members only***
200m2 uit 2017.
Deze staat al 5 maanden te koop dus je kunt je slag nog slaan, als een befaamde tweaker je niet voor is.
[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 04-03-2024 17:23 ]
Ik dacht bij 5 maanden beschikbaar al "wat is het addertje"...RemcoDelft schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:22:
Woon je heel duur tussen de lege weilanden, is je tuin nog steeds te klein om de peuken van de buren niet te ruiken... Wel lekker veel binnenruimte, maar het blijft veel geld voor een rijtjeshuis zonder privacy.
Dat het een rijtje is valt mee te leven, maar in dit prijssegment verwacht ik toch een ruime kavel/achtertuin.
Dit soort panden is inderdaad niet voor starters, maar doorstromers waaronder ikzelf zien de extra maandlasten en wegen dat af tegen de extra ruimte. Het staat gewoon niet in verhouding, 400k extra lenen is met aflossing 1500+ euro netto per maand.
Gevolg: geen woningen voor starters die 'wij' verkopen.
[ Voor 3% gewijzigd door hoevenpe op 04-03-2024 17:34 ]
Denk niet dat elke onderwijzer het fijn vindt om steeds in zijn priveleven zijn leerlingen tegen te komen en daarom juist wat verder van de stad wil wonen.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:15:
[...]
Niet een minimale eis, maar een startende onderwijzer of politieagent die werkt in bijv. Utrecht zal dat hoog op de lijst hebben staan.
@Sport_Life
Oke, 900k![]()
Hoewel @hoevenpe het algemeen stelt, heeft hij m.i. wel een punt. Toch denk ik dat de locatie een grotere rol speelt dan de omvang van de kavel. Woon zelf in een nieuwbouwwijk bij Vleuten in een wat kleinere geschakelde twee-onder-éénkap met soortgelijke kavel... hier gaan ze weer als warme broodjes.
Het blijft een keuze zeker als je bijvoorbeeld flexibel bent qua werk.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 16:44:
[...]
Het gaat zo redelijk offtopic: conclusie is volgens mij vooral dat 'even 50km verderop' wonen in de praktijk een uur of langer reistijd oplevert, dat kan een keuze zijn maar ook daar zijn leuke huizen niet goedkoop meer.
50km hoeft niet meteen 1 uur reistijd te zijn, ik moet 2x per week naar mijn werk 85km doe ik ongeveer 50 minuten over. Het is maar net de richting en de tijd die je er bent, of je flexibel bent met werktijden.
De vraag is ook stel dat je ander werk in de regio vind, zou je 10% salaris inleveren als je daardoor 50% goedkopere woning kan krijgen?
Een 2 kapper voor meer dan 1 miljoen? Wow, ik zag laatst vrijstaand staan voor onder de 800k, wel regio eindhoven dus ook niet heel verkeerd.
Ach we gaan wel beetje offtopic maar aangezien er eigenlijk geen ontwikkeling in de huizenmarkt zit, kabinet hoeven we niet veel van de verwachten, eerder nog een groter probleem dan het al is.
https://www.nu.nl/economi...-geprijsd-huis-kopen.html
https://calcasa.nl/onderzoek/2023-q4-wox-kwartaalbericht/
De nuance is snel te vinden als we de bron erbij pakken:Pas als je bijna 100.000 euro verdient kun je een gemiddeld geprijsd huis kopen
Een gemiddelde woning in Nederland is pas te betalen met een inkomen van bijna 100.000 euro. Dat maakt eigen geld buitengewoon belangrijk als je een huis wil kopen, stelt dataverzamelaar Calcasa.
Een huis kostte eind vorig jaar gemiddeld 452.000 euro. Om de aankoop van zo'n woning te kunnen financieren, heb je een bruto jaarinkomen van minstens 95.000 euro nodig. Maar het modale inkomen in Nederland is minder dan de helft daarvan: 44.000 euro.
https://calcasa.nl/onderzoek/2023-q4-wox-kwartaalbericht/
Tsja.. veel van het relatief goedkopere aanbod is of gaat naar corporaties. Het resterende koopaanbod valt mede daardoor ook in de wat duurdere segmenten. Zo lijkt het alsof er alleen maar (hele) dure nieuwbouw is.De gemiddelde prijs van een koopwoning in Nederland lag aan het einde van 2023 op 452.000 euro.
Klopt, die locatie zou ook niet mijn eerste keuze zijn..Magpie schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:50:
Hoewel @hoevenpe het algemeen stelt, heeft hij m.i. wel een punt. Toch denk ik dat de locatie een grotere rol speelt dan de omvang van de kavel. Woon zelf in een nieuwbouwwijk bij Vleuten in een wat kleinere geschakelde twee-onder-éénkap met soortgelijke kavel... hier gaan ze weer als warme broodjes.
Welke tuin? Als ik de satellietfoto bekijk is bijna het hete buurtje een tegelwoestijn.RemcoDelft schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:22:
[...]
Woon je heel duur tussen de lege weilanden, is je tuin nog steeds te klein om de peuken van de buren niet te ruiken...
Dat is het gevolg van kavelprijzen. 2000 euro per vierkante meter gras is ook zonde.Rubbergrover1 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:37:
[...]
Welke tuin? Als ik de satellietfoto bekijk is bijna het hete buurtje een tegelwoestijn.
Anoniem: 39993
Daar hebben ze wat op bedacht: je voegt de term "geschakeld" toe. Dit zijn geschakelde 2-onder-1-kap woningen. Een rijtjeswoning is in mijn ogen toch echt een "meer-dan-2"-onder-1-kap.hoevenpe schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:21:
[...]
Dat zou kunnen, deze tweaker zou toch wat vakanties moeten laten bij zo'n huis.
Dit is trouwens een 'rijtjeswoning met garages tegen elkaar' geen tweekapper.
Als je 2k per vierkante meter betaalt, dan maakt dat natuurlijk ook niet uit. Dat is hoe dan ook al een bizar hoog bedrag. Als ik die prijs projecteer op mijn kavel (in een ander deel van het land), dan zou mijn kavel richting de 6 ton kosten. No Fucking Way. Not Even Close.RemcoDelft schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:48:
[...]
Dat is het gevolg van kavelprijzen. 2000 euro per vierkante meter gras is ook zonde.
Gras is overigens wel zo'n beetje het goedkoopste wat er op kan. Pas nog een kleine 100 vierkante meter graszoden gelegd.... kost echt bijna niks. Dus als er na die 2k per vierkante meter echt nog maar weinig over is, dan zou ik juist gras doen. Betegelen kost je echt aanzienlijk meer.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 05-03-2024 08:54 ]
Het maakt toch niet uit of je in een hoekwoning of 2 kapper woont, of er nou 1 of 10 woningen naast staan maakt niks uit.Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:49:
[...]
Daar hebben ze wat op bedacht: je voegt de term "geschakeld" toe. Dit zijn geschakelde 2-onder-1-kap woningen. Een rijtjeswoning is in mijn ogen toch echt een "meer-dan-2"-onder-1-kap.
Behalve de status voor sommige mensen....
Nou, dat is niet helemaal waar hoor. Uiteindelijk is natuurlijk maar "een naampje" en gaat het om de feiten, dat is zonder meer waar. Maar over het algemeen is een buurtje met 2-onder-1-kap woningen net iets ruimer opgezet waardoor de dichtheid van de bebouwing iets lager ligt.Sport_Life schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:59:
[...]
Het maakt toch niet uit of je in een hoekwoning of 2 kapper woont, of er nou 1 of 10 woningen naast staan maakt niks uit.
Maar verder heb je natuurlijk gewoon 2-onder-1-kappers op een vrij klein perceel en daarnaast vast ook hoekwoningen met een verhoudingsgewijs heel groot perceel.
Onze vorige woning was een tussenwoning (dus geen hoek, dat voegde in die buurt overigens ook zo goed als niets toe). Je zit gewoon met wat meer mensen wat dichter op elkaar en hebt dus wat sneller "last" van wat anderen doen en andersom hebben anderen ook wat sneller "last" van wat jij doet. Dat kan heel goed uitpakken of wat minder. Momenteel zijn wij vooral blij dat we nu wat rustiger zitten. We hebben nu echt veel minder last van "vervelende vaak stinkende gewoonten" van sommige buren. Er wonen er gewoon een stuk minder in dezelfde straal, dus heb je er ook veel minder last van. Hadden we voorheen in een bepaalde straal 10 vuurkorven, 4 tuinhaarden, 1 hout-oven en minimaal 15 BBQ's.... nu zijn dat nog 2 vuurkorven, hooguit 1 tuinhaard, geen oven meer en 3 BBQ's. Tel uit je winst.
Geluid, overlast, gevoel van privacy.Sport_Life schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:59:
[...]
Het maakt toch niet uit of je in een hoekwoning of 2 kapper woont, of er nou 1 of 10 woningen naast staan maakt niks uit.
Ik kan in mijn huidige (huurwoning) rijtjes huis, hoekwoning, vanuit de woonkamer door 4 rijen huizen heen kijken (via hun woonkamer/open keuken, naar de volgende rij). De huizen direct naast mij zorgen voor geluid (stofzuigen, traplopen), vooral contact geluid. Dat terwijl de huizen naar moderne maatstaven (2012, Label A, luchthaven in de buurt) gebouwd zijn en de individuele woningen los van elkaar staan (dwz, er zit 2 cm ruimte tussen elke woning). Het is gelukkig ook modern beton, maar anders had ik hier ook 16 Wifi signalen van de buren. Als de buren van 4 huizen verderop een sigaret opsteken, heb ik de slaapkamer vol staan...
Tuin is 25m2 (5x5m) en is onderdeel van de VVE/verhuurder, je hebt er bijna niks over te zeggen (er mag geen schuurtje, geen schutting etc). Het volgende rijtje begint op 3meter afstand, en op de hoekwoning heb je geen eigen tuin ernaast. De slaapkamer(raam) van de buurvrouw is dicht bij.....
De woonwijk is gemaximaliseerd op aantal woningen per ha. En bedoeld is een open/groen karakter voor meer sociale interactie. Het is ook daadwerkelijk groener dan een gemiddelde rijtjes woonwijk, puur omdat je niks met de buitenruimte mag (behalve je eigen 25m2 gebruiksruimte, die in veel gevallen meteen helemaal betegeld is, maar die je ook zelf moet ophogen, want in 10 jaar meer dan 25cm verzakt.)
Leerpunt is alleen dat de hoeveelheid mensen dicht op elkaar leidt tot asociale interatie tot zelfs terugtrekking in huis met gordijnen dicht overdag.
Overigens, dezelfde huizen staan ook in verkoop.... 128m2 woonoppervlak, 25m2 (niet eigen) tuin, 5ton...toppunt was 550.
[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 05-03-2024 10:08 ]
Dat heb ik meer bij een rijtjeswoning met ruime tuin dan bij een vrijstaande of twee onder een kap woning met een postzegeltuin. Als ik dat voorbeeld in Hoef en Haag zie, die achtertuin is volgens mij ongeveer 10 meter diep (aan het aantal tegels en de kadastrale kaart te zien). Dat zou mij erg benauwen. Terwijl je bij een rijtjeswoning met kavel van 266 m² een lekker ruime achtertuin kunt hebben.
Juist met een smaller maar dieper kavel kun je op de zelfde oppervlak veel meer ruimtelijkheid creëren. In plaats van dat je bij je overburen en achterburen naar binnen kijkt.
[ Voor 13% gewijzigd door Rubbergrover1 op 05-03-2024 12:26 ]
Mee eens, maar nieuwbouw rijtjes hebben geen diepe achtertuin meer.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:25:
[...]
Dat heb ik meer bij een rijtjeswoning met ruime tuin dan bij een vrijstaande of twee onder een kap woning met een postzegeltuin. Als ik dat voorbeeld in Hoef en Haag zie, die achtertuin is volgens mij ongeveer 10 meter diep (aan het aantal tegels en de kadastrale kaart te zien). Dat zou mij erg benauwen. Terwijl je bij een rijtjeswoning met kavel van 266 m² een lekker ruime achtertuin kunt hebben.
Juist met een smaller maar dieper kavel kun je op de zelfde oppervlak veel meer ruimtelijkheid creëren. In plaats van dat je bij je overburen en achterburen naar binnen kijkt.
En hoef en haag vindt ik persoonlijk verschrikkelijk. Laatst nog geweest. Centrum nog redelijk gezellig, maar totaal niet groen. Huizen zo uit de massaproductie, je weet niet of je in Almere, Purmerend, Pijnacker bent.
Voorbeeld van huidige tuinen bij rijtjes, in Pijnacker : https://www.nieuwbouw-tui...Preparation.InOption.Sold
48m2 tuin, 102m2 perceel.
En daarnaast de tweeonder1kappers en de vrijstaande woning aan water. Die hebben inderdaad een nog kortere achtertuin (en voortuin is parkeerplaats) en de vrijstaande perceel is marginaal groter dan de tweekapper.
Bij de vrijstaande is de achtertuin daardoor ook slechts 47m2.
Het mooie van die wijk is overigens wel dat ze hem op een centrale bodem warmtepomp aansluiten, geen ronkende lucht/water pompen.
[ Voor 22% gewijzigd door Get!em op 05-03-2024 13:24 ]
Ja banken zullen ook belang hebben om hun onderpand goed te laten zijn.dedeus schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 23:47:
[...]
Om hier even verder op te gaan om te ventileren:
https://media.rabobank.co...icht-Jaarcijfers-2023.pdf
Daar staat het volgende:
"EUR 128 miljoen voor het Rabo Coöperatief Isolatiebudget om de verduurzaming van de woningmarkt
te versnellen. Hypotheekklanten met een woning met energielabel G of F kunnen een gratis
energieadvies aanvragen en krijgen EUR 1.000 om hun woning te isoleren."
Lekker voor de rest (ik): Tuurlijk betaal ik graag mee middels rente om anderen een budget te verschaffen.
En een netto winst van 4.3 mld geeft ook wel ruimte om cooperatief de rente% te verlagen...
Zo, klaar met rant, nu naar bed
Klopt. Omdat als de kavel maar iets meer wordt dan het allerkleinste, men meteen een tweekapper of vrijstaande woning erop zet... Terwijl ik zeker weet dat er ook een hoop mensen zijn die op een wat groter kavel liever een rijtjeshuis met fatsoenlijke tuin willen in plaats van een tweekapper met nauwelijks bruikbare tuin.Get!em schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:33:
[...]
Mee eens, maar nieuwbouw rijtjes hebben geen diepe achtertuin meer.
Wat is fatsoenlijk in jouw ogen?Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:57:
[...]
Klopt. Omdat als de kavel maar iets meer wordt dan het allerkleinste, men meteen een tweekapper of vrijstaande woning erop zet... Terwijl ik zeker weet dat er ook een hoop mensen zijn die op een wat groter kavel liever een rijtjeshuis met fatsoenlijke tuin willen in plaats van een tweekapper met nauwelijks bruikbare tuin.
Ik heb denk ik wel een fatsoenlijke achtertuin van 9m x 9m.
Mijn 2 kinderen spelen er in de zomer wel, maar gaan toch liever naar de buurtspeeltuin.
Mijn vrouw vind een tuin heerlijk, maar enige wat ze doet is boek lezen of werken. Daar heb ik geen 81m2 voor nodig. Dat kon ook met 30m2.
Ik vind het een logisch keuze om een kleinere tuin te hebben. In al die jaren dat ik funda in de gaten hield, zowat alle nieuwe 2 kappers met ongeveer 200m2 perceel hadden hun tuin volop betegeld.
Dan kunnen we wel concluderen dat het gros helemaal geen fatsoenlijke tuin wilt.
Moet wel zeggen dat mijn achterburen wel behoorlijk dicht op mij zitten. Die zitten dus 20m van mij vandaan, maar als ik door mijn achterraam kijk, kan ik ze direct in de ogen aankijken.
Wat dat betreft had ik misschien wel een diepe achtertuin gewild.
[ Voor 10% gewijzigd door kx22 op 05-03-2024 17:18 ]
Wij zijn bij onze verhuizing van 11 x 5 naar 11 x 9 gegaan op een perceel van 243 m2. Ik vind die breedte juist heerlijk bij een geschakelde twee-onder-éénkap! En verder eens met aantal vorige posters: minder mensen per m2 zorgt voor een grote vooruitgang in rust en gevoel van privacy. Een nadeel is dat je je wel snel in een bubble van gelijkgestemden kan onderdompelen, waardoor de connectie met het "echte leven" kan verminderen.
En eens met @kx22 maar de leibomen en groene heg worden steeds voller, waardoor ik steeds slechter TV kan kijken bij de overburen haha
En eens met @kx22 maar de leibomen en groene heg worden steeds voller, waardoor ik steeds slechter TV kan kijken bij de overburen haha
[ Voor 13% gewijzigd door Magpie op 05-03-2024 17:22 ]
Ik ga zelf van een tuintje van 8x8 naar 17x16 maar dat komt omdat ik tuinieren ook leuk vind. De kinderen worden ouder en gaan hun eigen weg dus dan krijg je meer tijd voor dit soort dingen. Ik zie overigens bij nieuwbouw vooral tegels, gras en trampolines. Ik kies voor veel groen en bloemen.kx22 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Wat is fatsoenlijk in jouw ogen?
Mijn 2 kinderen spelen er in de zomer wel, maar gaan toch liever naar de buurtspeeltuin.
Mijn vrouw vind een tuin heerlijk, maar enige wat ze doet is boek lezen of werken. Daar heb ik geen 81m2 voor nodig. Dat kon ook met 30m2.
Ik vind het een logisch keuze om een kleinere tuin te hebben. In al die jaren dat ik funda in de gaten hield, zowat alle nieuwe 2 kappers met ongeveer 200m2 perceel hadden hun tuin volop betegeld.
Dan kunnen we wel concluderen dat het gros helemaal geen fatsoenlijke tuin wilt.
Moet wel zeggen dat mijn achterburen wel behoorlijk dicht op mij zitten. Die zitten dus 20m van mij vandaan, maar als ik door mijn achterraam kijk, kan ik ze direct in de ogen aankijken.
Een tuin die je ook als tuin kunt gebruiken en niet bijna alleen als terras.
Bij het voorbeeld van de woning in Hoef en Haag heeft nagenoeg het hele buurtje bijna alleen maar betegelde buitenruimtes. In dit topic werd gezegd dat dat nauwelijks anders kan, met zulke kleine kavels. Maar op een kavel van 266 m² kun je prima én een terras én groen hebben. Alleen wordt dat wel lastig om te doen als je op die manier zulke geschakelde woningen bouwt.
Voor wie dat goed genoeg vindt, is dat uiteraard prima. Het wordt wel vervelend als dit bijna als de standaard voor iedereen wordt opgedrongen. En je daardoor geen keus hebt als je het anders zou willen.Ik vind het een logisch keuze om een kleinere tuin te hebben. In al die jaren dat ik funda in de gaten hield, zowat alle nieuwe 2 kappers met ongeveer 200m2 perceel hadden hun tuin volop betegeld.
Dit kavel van 266 m² is zo te zien ongeveer 9 meter breed en 30 meter diep. Na aftrek van voortuin en woning houd je in dit geval nog ongeveer 10 meter diepte over voor de buitenruimte. Ik zou dan veel liever hebben gezien dat de kavel bijvoorbeeld 6 meter bij 45 meter was geweest. Met daar dan een 'rijtjeswoning' op. Dan had je welliswaar een veel smallere tuin, maar wel 15 meter meer diepte. Genoeg voor zowel een goed terras en een flink stuk groen.
De grote van de tuin is natuurlijk erg persoonlijk ook met wat je er wilt doen.kx22 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:13:
[...]
30M2 vind ik persoonlijk gewoon extreem klein, ik heb toen ik dit huis kocht er meer M2 aan stenen uit gehaald. Maar goed ik heb ook 300m2 perceel dus dat scheelt.
Ik vind het juist wel relaxed, BBQ met vrienden of gewoon buiten eten. Beetje tuinieren enzo. Scheelt ook dat niet alles in het steen ligt dus dan is het meteen wat koeler in de tuin
Maar wat is tuin? Want veel mensen hebben bijvoorbeeld naast/voor het huis nog een extra parkeerplaats dat telt natuurlijk ook als tuin, zolang het een extre plaats is en niet je enige parkeerplaats.
Een grote kavel willen en een tuin willen zijn natuurlijk verschillende dingen... om te zeggen dat je bij een grotere kavel ook gelijk moet willen tuineren/groen maken en dat je er anders blijkbaar "geen meerwaarde van hebt" is wel een beetje kort door de bocht.
Ik heb een redelijke kavel (ca 390m2), op een hoek (perceel 2x zo breed als het huis ongeveer) dat gaf mij de mogelijkheid om een schuur van 50m2 te bouwen om in te kunnen sleutelen en nog een mooie ruime oprit ervoor. Verder gewoon gras in gezaaid en een klein terras achter huis.
Dus volgens sommigen zal het geen "tuin" zijn maar het heeft voor mij alsnog gigantische meerwaarde, nu kan ik mijn hobby uitoefenen en heb ik veel "vrijheid" ik heb alleen aan 1 kant een buur dichtbij verder is iedereen ver weg. Dus een groot perceel kan veel meer betekenen dan alleen een tuin, het kan je meer mogelijkheden en een groter gevoel van vrijheid geven.
Ik heb een redelijke kavel (ca 390m2), op een hoek (perceel 2x zo breed als het huis ongeveer) dat gaf mij de mogelijkheid om een schuur van 50m2 te bouwen om in te kunnen sleutelen en nog een mooie ruime oprit ervoor. Verder gewoon gras in gezaaid en een klein terras achter huis.
Dus volgens sommigen zal het geen "tuin" zijn maar het heeft voor mij alsnog gigantische meerwaarde, nu kan ik mijn hobby uitoefenen en heb ik veel "vrijheid" ik heb alleen aan 1 kant een buur dichtbij verder is iedereen ver weg. Dus een groot perceel kan veel meer betekenen dan alleen een tuin, het kan je meer mogelijkheden en een groter gevoel van vrijheid geven.
Dit is inderdaad het probleem, de buitenruimte wordt steeds kleiner. Voorbeeld bij ons in het dorp, Badhoevedorp, woon je vrijstaand met de buren op 5 meter.. Daar waar het onkruid groeit is nog grond van de buurman.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:43:
[...]
Voor wie dat goed genoeg vindt, is dat uiteraard prima. Het wordt wel vervelend als dit bijna als de standaard voor iedereen wordt opgedrongen. En je daardoor geen keus hebt als je het anders zou willen.

:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZFxfhBsVptaPPg5ni0xv0sOh.jpg?f=user_large)
Vraagprijs 1,3 mio casco.
Ik zie in de Randstad geen nieuwbouw meer op ruime percelen. Tuurlijk naast schiphol dus ruimte beperkt, maar 20 km verderop weilanden die allemaal volgebouwd kunnen worden. Ooit..
Dit is dus de woningmarkt in NL anno 2024, onbetaalbare huizen, en alsnog geen privacy.
Blizzard: Speakerrrr#2714
Voor 1.3m kan je prima een vrijstaande huis vinden met genoeg ruimte. Ook in de randstad. Moet je wel wat verbouwen, maar dit is ook cascodi-Rossi schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Dit is inderdaad het probleem, de buitenruimte wordt steeds kleiner. Voorbeeld bij ons in het dorp, Badhoevedorp, woon je vrijstaand met de buren op 5 meter.. Daar waar het onkruid groeit is nog grond van de buurman.![]()
[Afbeelding]
Ik zie in de Randstad geen nieuwbouw meer op ruime percelen. Tuurlijk naast schiphol dus ruimte beperkt, maar 20 km verderop weilanden die allemaal volgebouwd kunnen worden. Ooit..
Dit is dus de woningmarkt in NL anno 2024, onbetaalbare huizen, en alsnog geen privacy.
Als je bestaande bouw bedoeld, eens. Vaak wel een gedateerde woning die een flinke upgrade nodig heeft. Nieuwbouw vrijstaand op een ruime kavel zie ik niet meer langskomen sinds een paar jaar. Alles wordt gemaximaliseerd qua woningen in een nieuwbouwplan. Het verkoopt dus ze komen ermee weg.kx22 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:51:
[...]
Voor 1.3m kan je prima een vrijstaande huis vinden met genoeg ruimte. Ook in de randstad. Moet je wel wat verbouwen, maar dit is ook casco
Blizzard: Speakerrrr#2714
Onze kavel is 600m2 (grenzend aan openbaar groen van ca 1000m2) en dat is echt ruim voldoende, vorige bewoners hebben de tuin door een architect aan laten leggen, het hele jaar door bloeit er wel iets, maar het is eerlijk gezegd wel een hoop werk om bij te houden
.
Snap dat veel mensen voor gemak kiezen met tegels .
Wel heel veel privacy, dat is mij heel wat waard
Heeft trouwens niet zoveel gekost als het bedrag hierboven, met goed zoeken en wat geluk is er best nog wat mogelijk in de randstad
.

Snap dat veel mensen voor gemak kiezen met tegels .
Wel heel veel privacy, dat is mij heel wat waard
Heeft trouwens niet zoveel gekost als het bedrag hierboven, met goed zoeken en wat geluk is er best nog wat mogelijk in de randstad
[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 05-03-2024 20:41 ]
Wat zal de m2 grondprijs zijn daar? 2000+ piek oid?di-Rossi schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Dit is inderdaad het probleem, de buitenruimte wordt steeds kleiner. Voorbeeld bij ons in het dorp, Badhoevedorp, woon je vrijstaand met de buren op 5 meter.. Daar waar het onkruid groeit is nog grond van de buurman.![]()
[Afbeelding]
Ik zit nu op een klein rijtje met een klein perceel omringd door 2kappers en vrijstaande woningen, die hebben een wat ruimer perceel, relatief nog klein tov het woningtype. Zo wordt het bij ons in het nieuwbouw buurtje toch wat ruimtelijker. Maar met 2200 eur per m2 perceel ben ik wel blij dat zij daar voor betalen. Ben toch niets anders dan stadstuintjes gewend
Er zit toch wel iets van een schutting tussen? Of bedoel je met recht aankijken als je vanuit de bovenverdieping naar buiten kijkt?kx22 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:13:
[...]
Wat m2 betreft: voordeel van een grotere tuin zie je vooral ook als je graag in de zon zit. In veel kleine stadstuintjes (10-30m2) waar huizen echt dicht op elkaar staan heb je zeker in de wat minder lichte seizoenen weinig zon. Staat de tuin op noorden dan wordt het helemaal sober.
Onderliggende strekking van deze discussie: locatie, locatie, locatie...
Zowel de fysieke plek, buurt, kavel in m2, draagmuren waarbinnen je alles later kunt veranderen, etc.
Zowel de fysieke plek, buurt, kavel in m2, draagmuren waarbinnen je alles later kunt veranderen, etc.
Het voordeel van grotere kavels is alleen voor degene die woont op dat kavel. De nadelen van grotere kavels worden gedeeld door de rest van de maatschappij. Als je kijkt naar Pijnacker, daar staan mooie 2-onder-1-kap woningen, maar Pijnacker is zo plat en verspreid, dat iedereen alles met de auto doet (het Amerikaanse suburb model). Ik reed daar laatst doorheen, maar het lijkt me echt verschrikkelijk.Get!em schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:33:
[...]
Mee eens, maar nieuwbouw rijtjes hebben geen diepe achtertuin meer.
En hoef en haag vindt ik persoonlijk verschrikkelijk. Laatst nog geweest. Centrum nog redelijk gezellig, maar totaal niet groen. Huizen zo uit de massaproductie, je weet niet of je in Almere, Purmerend, Pijnacker bent.
Voorbeeld van huidige tuinen bij rijtjes, in Pijnacker : https://www.nieuwbouw-tui...Preparation.InOption.Sold
48m2 tuin, 102m2 perceel.
En daarnaast de tweeonder1kappers en de vrijstaande woning aan water. Die hebben inderdaad een nog kortere achtertuin (en voortuin is parkeerplaats) en de vrijstaande perceel is marginaal groter dan de tweekapper.
Bij de vrijstaande is de achtertuin daardoor ook slechts 47m2.
Het mooie van die wijk is overigens wel dat ze hem op een centrale bodem warmtepomp aansluiten, geen ronkende lucht/water pompen.
Klopt, suburb model is hard aan het groeien. Pijnacker hoort traditioneel bij Den Haag, en Berkel en Rodenrijs bij Rotterdam. Dat zie je ook in reisgedrag op de metro. Beide dorpen zijn al aan elkaar gegroeid.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:10:
[...]
Het voordeel van grotere kavels is alleen voor degene die woont op dat kavel. De nadelen van grotere kavels worden gedeeld door de rest van de maatschappij. Als je kijkt naar Pijnacker, daar staan mooie 2-onder-1-kap woningen, maar Pijnacker is zo plat en verspreid, dat iedereen alles met de auto doet (het Amerikaanse suburb model). Ik reed daar laatst doorheen, maar het lijkt me echt verschrikkelijk.
Hoeveelheid hoogbouw (4 a 5 hoog) neemt in die twee gemeentes overigens hard toe, maar nog lang niet hard genoeg, want de appartementen verkopen nog harder dan de gezinswoningen, tegen prijzen die veel hoger per m2 zijn dan je kunt voorstellen. Elke nieuwbouw wijk heeft minimaal 1 apartementsgebouw, Berkel en Rodenrijs centrum zelfs een compleet nieuw winkelcentrum met veel appartementen (waarvan nog 3 in aanbouw).
Ja Berkel en Rodenrijs staan ook veel 2-onder-1 kap woningen, maar het is veel compacter dan Pijnacker, waardoor het veel meer als een dorp voelt dan Pijnacker. Voorzieningen zijn alleen rendabel als er genoeg mensen per km2 in de buurt wonen. Ik zie inderdaad dezelfde trend dat appartementen veel duurder zijn dan woningen en alsnog als warme broodjes verkocht worden. Daarom snap ik ook niet dat we niet meer appartementen bouwen, behalve dat het risico voor de projectontwikkelaar kleiner is. Dan kan de overheid beter garant staan voor appartementencomplexen dan woningen gaan subsidiëren.Get!em schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:15:
[...]
Klopt, suburb model is hard aan het groeien. Pijnacker hoort traditioneel bij Den Haag, en Berkel en Rodenrijs bij Rotterdam. Dat zie je ook in reisgedrag op de metro. Beide dorpen zijn al aan elkaar gegroeid.
Hoeveelheid hoogbouw (4 a 5 hoog) neemt in die twee gemeentes overigens hard toe, maar nog lang niet hard genoeg, want de appartementen verkopen nog harder dan de gezinswoningen, tegen prijzen die veel hoger per m2 zijn dan je kunt voorstellen. Elke nieuwbouw wijk heeft minimaal 1 apartementsgebouw, Berkel en Rodenrijs centrum zelfs een compleet nieuw winkelcentrum met veel appartementen (waarvan nog 3 in aanbouw).
Voordeel van deze dorpen is wel dat ze aan de randstadrail liggen. Deze metrolijn is een stuk goedkoper dan de NS en rijdt ook nog eens vaker dan de meeste NS routes in de Randstad. Zo zou OV infrastructuur er in de Randstad uit moeten zien om het wegennetwerk te ontlasten.
[ Voor 9% gewijzigd door Z___Z op 06-03-2024 09:26 ]
Bebouwde kom van B&R is ook gewoon 12km lang (loopt van Zoetermeer tot aan RTHA). Niets compacts aan.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Ja Berkel en Rodenrijs staan ook veel 2-onder-1 kap woningen, maar het is veel compacter dan Pijnacker, waardoor het veel meer als een dorp voelt dan Pijnacker. Voorzieningen zijn alleen rendabel als er genoeg mensen per km2 in de buurt wonen. Ik zie inderdaad dezelfde trend dat appartementen veel duurder zijn dan woningen en alsnog als warme broodjes verkocht worden. Daarom snap ik ook niet dat we niet meer appartementen bouwen, behalve dat het risico voor de projectontwikkelaar kleiner is. Dan kan de overheid beter garant staan voor appartementencomplexen dan woningen gaan subsidiëren.
Heel veel wordt met auto gedaan. N470 staat regelmatig gewoon helemaal vast. 15 jaar geleden was die weg er niet en moest de fileproblemen oplossen in Pijnacker en het was de grote oplossing. Ik geef het nog 3 tot 5 jaar en dat staat de hele regio weer net zo vast als 15 jaar terug.

Groei is er daarna ook uit, want de ruimte is op.

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 06-03-2024 09:30 ]
Ja je hebt gelijk, alles wat dichtbij het centrum van het dorp en Westerpolder ligt is al volgebouwd. de A20 komt er straks wel langs, wat de bereikbaarheid weer iets verbetert. Maar goed de mensen die hier zijn gaan wonen komen allemaal uit Rotterdam/Den Haag om in een ruimere woonomgeving te gaan wonen. Tja, IMHO had je dan beter meer kunnen bouwen dichterbij deze steden. Het wordt op deze manier de nieuwe Zoetermeer, alleen dan zonder stadskern. Zoetermeer is zelf ook al een grote suburb, het Almere van Zuid-Holland.Get!em schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:27:
[...]
Bebouwde kom van B&R is ook gewoon 12km lang (loopt van Zoetermeer tot aan RTHA). Niets compacts aan.
Heel veel wordt met auto gedaan. N470 staat regelmatig gewoon helemaal vast. 15 jaar geleden was die weg er niet en moest de fileproblemen oplossen in Pijnacker en het was de grote oplossing. Ik geef het nog 3 tot 5 jaar en dat staat de hele regio weer net zo vast als 15 jaar terug.De groei in aantallen woningen is enorm, in het suburb model, dus minimaal 2 auto’s per woning. (En het aantal huizen dat een auto voor de deur heeft die >€1ton is, is niet meer te tellen) en de tweede auto is vaak een mini-electric of een XC40 recharge.
Groei is er daarna ook uit, want de ruimte is op.Tenzij er kassen gesloopt gaan worden. De groene ruimte die nog over is, is de hoogstnoodzakelijke “ natuur “ (die vaak als primaire taak een waterbuffer is om wateroverlast te voorkomen…)
De meeste kantoorwerknemers krijgen OV reiskosten toch wel volledig vergoed, de NS rijdt ook elke 15 minuten sprinters, vanaf Delft naar Rotterdam zie ik zelfs elke 5-10 minuten een reisoptie. Het probleem in deze regio zijn meer de busverbindingen, er is geen HOV zoals de Zuidtangent. Als je oost-west moet reizen ben je veel langer onderweg, deze buslijn staat bijvoorbeeld gewoon in dezelfde dagelijkse file. Deze lijn is ook een prachtig voorbeeld van een ov verbinding die alle wijken aandoet om zo aan de concessie-eis te voldoen en daarmee voor bijna niemand een handige route volgt.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Voordeel van deze dorpen is wel dat ze aan de randstadrail liggen. Deze metrolijn is een stuk goedkoper dan de NS en rijdt ook nog eens vaker dan de meeste NS routes in de Randstad. Zo zou OV infrastructuur er in de Randstad uit moeten zien om het wegennetwerk te ontlasten.
Vanaf Pijnacker naar Utrecht is bijvoorbeeld ook bijna een half uur langzamer dan vanaf Den Haag Centraal naar Utrecht. Ook zoiets onlogisch is dat alle buslijnen in Delft via het station gaan, als je dus niet op het station zelf hoeft te zijn ben je dus op de fiets al 2x zo snel. En Delft Zuid is een van de weinige stations waar geen enkele bus of tram stopt, terwijl er elke dag busladingen vol het hele eind naar de TU lopen.
De N470 is niet alleen overbelast door lokaal verkeer. Op de A20 en A4 is het elke dag stilstaan, verkeer vanaf Utrecht naar Den Haag/Rijswijk neemt dit als alternatief. Als er op de A4 file staat rijden er opeens veel meer vrachtwagens over de N470. Ik vind overigens niet dat hier iets aan gedaan moet worden, zo krijg je mensen tenminste uit de auto danwel op andere tijden op de weg.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Ja je hebt gelijk, alles wat dichtbij het centrum van het dorp en Westerpolder ligt is al volgebouwd. de A20 komt er straks wel langs, wat de bereikbaarheid weer iets verbetert. Maar goed de mensen die hier zijn gaan wonen komen allemaal uit Rotterdam/Den Haag om in een ruimere woonomgeving te gaan wonen. Tja, IMHO had je dan beter meer kunnen bouwen dichterbij deze steden. Het wordt op deze manier de nieuwe Zoetermeer, alleen dan zonder stadskern. Zoetermeer is zelf ook al een grote suburb, het Almere van Zuid-Holland.
De gemeente Delft heeft niet eens geld voor een nieuwe fietsbrug over de Schie, laat staan een brug geschikt voor trams...Get!em schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Tramlijn 19 wordt opnieuw gebouwd, beetje gek dat die niet langs station campus gaat
[ Voor 6% gewijzigd door HallonRubus op 06-03-2024 10:09 ]
Dichterbij? In welke ruimte dan? Rijswijk/Nootdorp/Den Haag/Delft, als je in de hoek A4/A12/A13 zit, weet je niet eens meer waar je bent, gaat allemaal in elkaar over.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:35:
[...]
Ja je hebt gelijk, alles wat dichtbij het centrum van het dorp en Westerpolder ligt is al volgebouwd. de A20 komt er straks wel langs, wat de bereikbaarheid weer iets verbetert. Maar goed de mensen die hier zijn gaan wonen komen allemaal uit Rotterdam/Den Haag om in een ruimere woonomgeving te gaan wonen. Tja, IMHO had je dan beter meer kunnen bouwen dichterbij deze steden. Het wordt op deze manier de nieuwe Zoetermeer, alleen dan zonder stadskern. Zoetermeer is zelf ook al een grote suburb, het Almere van Zuid-Holland.
Rotterdam? Hillegersberg/Bergschenhoek/Rodenrijs is straks 1 geheel met de nieuwe woonwijk wilderszijde (3000 woningen) en de snelweg ermidden door.
Zoetermeer is ook klaar, ook geen ruimte meer. Ook nog de noodzakelijke ruimte voor water (Driemanspolder). Ze azen nu nog op het stuk grond tussen Kruisweg en de Rotte (formeel grond van Lansingerland). Gemeente zoetermeer heeft al grond gekocht op dat stuk akkers. Eigenlijk een best gekke situatie dat gemeente A een stuk grond koopt binnen gemeente B.
Zuidplas is met het 5e dorp ook bezig de laatst overgebleven stukken te gaan vullen. Zevenhuizen kan nog iets uitbreiden, maar loopt ook al vast op hoeveelheid verkeer op de N219.
Ten noorden van A12 is Waddinxveen ondertussen ook naar Zuidwest uitgebreid en nadert de A12.
Bij moordrecht is de grond zo slecht dat je helemaal nauwelijks kunt bouwen en is Westergouwe nog de laatst mogelijke uitbreiding en ik ben benieuwd hoever westelijk die gaat komen. De N207/N447 staat in iedergeval al lekker vol dagelijks.
Elke nog draaiende traditionele vee-boerderij is ondertussen omgeturnd tot pannekoekenboerderij annex kinderboerderij annex belevenis boerderij om maar te voldoen aan de "dicht bij de boer" en "dicht bij de natuur" recreatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 06-03-2024 11:04 ]
Tramlijn 19 wordt opnieuw gebouwd, beetje gek dat die niet langs station campus gaatHallonRubus schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:58:
[...]
En Delft Zuid is een van de weinige stations waar geen enkele bus of tram stopt, terwijl er elke dag busladingen vol het hele eind naar de TU lopen.
https://tramlijn19.mrdh.nl/home
Klopt ja.[...]
De N470 is niet alleen overbelast door lokaal verkeer. Op de A20 en A4 is het elke dag stilstaan, verkeer vanaf Utrecht naar Den Haag/Rijswijk neemt dit als alternatief. Als er op de A4 file staat rijden er opeens veel meer vrachtwagens over de N470. Ik vind overigens niet dat hier iets aan gedaan moet worden, zo krijg je mensen tenminste uit de auto danwel op andere tijden op de weg.
De grap is dat je een bepaalde andere ruimtelijkheid niet noodzakelijk grotere kavels hoeft te hebben, maar dat je ook verandering kunt krijgen met de zelfde kaveloppervlak in een andere vorm.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:10:
[...]
Het voordeel van grotere kavels is alleen voor degene die woont op dat kavel. De nadelen van grotere kavels worden gedeeld door de rest van de maatschappij. Als je kijkt naar Pijnacker, daar staan mooie 2-onder-1-kap woningen, maar Pijnacker is zo plat en verspreid, dat iedereen alles met de auto doet (het Amerikaanse suburb model). Ik reed daar laatst doorheen, maar het lijkt me echt verschrikkelijk.
Ik had het geluk dat ik een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning kon kopen in een stuk 'inbreiding' van de stad. Op de plek midden in de stad waar eerst een bedrijf zat (diep kavel) kwamen nieuwbouwwoningen. Maar vanwege de vorm van het terrein was het niet mogelijk om daar de standaard postzegeltuin-woningen te bouwen, maar kwamen er rijtjeswoningen met redelijk diepe tuinen (voor stadse begrippen). Daardoor hebben wij met 200 m2 grond een tuin van ongeveer 18 meter diep (met daarachter nog een paar eigen parkeerplaatsen), terwijl we wel 'gewoon' midden in de stad zitten. En de achterburen zitten op 40 meter van onze achtergevel in plaats van dat je meteen bij ze binnen kijkt.
In menige nieuwbouwwijk hadden ze die 200 m2 waarschijnlijk gebruikt voor kavels van bijvoorbeeld 10 bij 20 voor tweekappers, waarbij je redelijk ondiepe achtertuinen krijgt en -naar mijn mening- best dicht op je achterburen zit. Zelfde grondoppervlak, andere indeling. Voor andere mensen zou dat de ideale woning zijn. Maar voor ons was de veel langere (en smallere) tuin en de grote afstand tot de achterburen een doorslaggevend argument om juist voor deze woningen te kiezen. Helaas is dit wel een uitzondering en wordt bijna altijd toch gekozen voor een meer vierkant kavel.
Smaken verschillen, lijkt me een heerlijke omgeving.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:10:
Als je kijkt naar Pijnacker, daar staan mooie 2-onder-1-kap woningen, maar Pijnacker is zo plat en verspreid, dat iedereen alles met de auto doet (het Amerikaanse suburb model). Ik reed daar laatst doorheen, maar het lijkt me echt verschrikkelijk.
Ruimte voor jezelf, goed bereikbaar met de auto en frequent OV naar Den Haag en Rotterdam voor de deur...
Waarom is huizen langs een weg erger dan lege weilanden langs een weg en huizen op elkaar gepropt?Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:10:
[...]
Ik fiets regelmatig langs Pijnacker maar als klein jochie, was het echt een boeren gehucht met amper woningen maar als ik er nu fiets, dan duurt het 20 minuten voordat ik vanaf de start het hele dorp voorbij ben. Ook het centrum is flink ontwikkeld, lijkt mij niet zo'n slechte plek om te wonen met Delftsehout en de andere natuurgebieden op minimale afstand, genoeg voorzieningen, vlakbij de grote steden, nieuwe huizen en ook verbindingen wel aardig geregeld. Volgens mij is half Nederland daarnaartoe op zoek. Geldt wat mij betreft ook voor de 3b hoek.
Of het "erger" is, is uiteraard subjectief. Maar een uitgestrekte suburb maakt het wel eentoniger dan de afwisseling van deels meer geconcentreerde bebouwing en deels weilanden of groen. Daarnaast zijn de afstanden bij een meer uitgestrekte suburb gemiddeld ook verder, zowel naar de voorzieningen als tussen mensen onderling. Dat maakt niet alleen dat vaker de auto wordt gepakt, maar ook dat het voor sommige voorzieningen eerder onrendabel is om die te faciliteren of in stand te houden.RemcoDelft schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Waarom is huizen langs een weg erger dan lege weilanden langs een weg en huizen op elkaar gepropt?
Klopt, sinds 2000 is de regio tussen Den haag en Rotterdam exponentieel gegroeid.wm1234 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:11:
Ik fiets regelmatig langs Pijnacker maar als klein jochie, was het echt een boeren gehucht met amper woningen maar als ik er nu fiets, dan duurt het 20 minuten voordat ik vanaf de start het hele dorp voorbij ben. Ook het centrum is flink ontwikkeld, lijkt mij niet zo'n slechte plek om te wonen met Delftsehout en de andere natuurgebieden op minimale afstand, genoeg voorzieningen, vlakbij de grote steden, nieuwe huizen en ook verbindingen wel aardig geregeld. Volgens mij is half Nederland daarnaartoe op zoek. Geldt wat mij betreft ook voor de 3b hoek.
Vanuit een stad perspectief gezien is het inderdaad relatief groen en ideale wereld. Niet voor niets gaan de prijzen lekker hard. De bewoners die de situatie van voor 2000 kennen zijn echter een stuk minder tevreden.
Maar de suburb uitdagingen komen in beeld: OV (metro) is overvol (sardientjes), de wegen lopen steeds meer vast en door de afstanden neemt autogebruik toe (niet voor niets is de parkeergarage bij de metro's 90% gevuld met mensen uit het dorp zelf, zelfs uit dezelfde wijjk).
De hoeveelheid recreatiegebied per inwoner loopt hard terug, temeer omdat Rotterdam zelf eigenlijk vrij weinig heeft en dus leunt op hun noorderburen.
Bevolkingsdichtheid is vrij laag (suburb), maar bebouwingsdichtheid is (mede door de kassen voor het agrarische gedeelte) juist vrij hoog. Dat maakt dat de subjectieve groeneruimte beleving nog kleiner is dan je op basis van de bevolkingsdichtheid statistiek zou zien. (zelfs de topografische kaarten die kassen als agrarisch en dus groene kleur, intekenen, vertekenen het beeld enorm)
https://www.cbs.nl/nl-nl/...0100&year=2021&level=Wijk
Tegelijkertijd is in Zuid-Holland de hoeveelheid groen per inwoner het laagst (86m2 per inwoner)
https://merk.anwb.nl/m/6e...mstig-recreatietekort.pdf
https://www.clo.nl/indica...mte-per-inwoner-1900-2015 (de 2023 versie doet het bij mij niet helaas).
Fietsen in Westland en Lansingerland is fietsen tussen kassen. Weilanden (en dus subjectief/niet recreatief groen) zijn er niet of nauwelijks meer.
[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 06-03-2024 11:36 ]
Nee, het verschil is dat jij (en ik) onze woning lieten bouwen in 2017/2018, voordat de bouwkosten en bouwgrond enorm in waarde steeg.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:18:
[...]
De grap is dat je een bepaalde andere ruimtelijkheid niet noodzakelijk grotere kavels hoeft te hebben, maar dat je ook verandering kunt krijgen met de zelfde kaveloppervlak in een andere vorm.
Ik had het geluk dat ik een paar jaar geleden een nieuwbouwwoning kon kopen in een stuk 'inbreiding' van de stad. Op de plek midden in de stad waar eerst een bedrijf zat (diep kavel) kwamen nieuwbouwwoningen. Maar vanwege de vorm van het terrein was het niet mogelijk om daar de standaard postzegeltuin-woningen te bouwen, maar kwamen er rijtjeswoningen met redelijk diepe tuinen (voor stadse begrippen). Daardoor hebben wij met 200 m2 grond een tuin van ongeveer 18 meter diep (met daarachter nog een paar eigen parkeerplaatsen), terwijl we wel 'gewoon' midden in de stad zitten. En de achterburen zitten op 40 meter van onze achtergevel in plaats van dat je meteen bij ze binnen kijkt.
In menige nieuwbouwwijk hadden ze die 200 m2 waarschijnlijk gebruikt voor kavels van bijvoorbeeld 10 bij 20 voor tweekappers, waarbij je redelijk ondiepe achtertuinen krijgt en -naar mijn mening- best dicht op je achterburen zit. Zelfde grondoppervlak, andere indeling. Voor andere mensen zou dat de ideale woning zijn. Maar voor ons was de veel langere (en smallere) tuin en de grote afstand tot de achterburen een doorslaggevend argument om juist voor deze woningen te kiezen. Helaas is dit wel een uitzondering en wordt bijna altijd toch gekozen voor een meer vierkant kavel.
Alles wat nu gebouwd wordt is op kleine kavels, dat heeft niet met de locatie te maken maar met de kosten.
Omdat al die mensen in de ochtend dat dorp uit moeten en in de avond weer terug dat dorp in moeten. We kunnen niet zo plat bouwen als in Pijnacker en vervolgens niet de wegen eromheen geschikt maken voor deze forensbewegingen. Uiteindelijk heeft iedereen die tussen Pijnacker en Den Haag woont last van dat er meer huizen plat gebouwd worden in Pijnacker, want dit voegt allemaal verkeer toe aan deze route, zonder dat de capaciteit van de route uitgebreid wordt.RemcoDelft schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:08:
[...]
Waarom is huizen langs een weg erger dan lege weilanden langs een weg en huizen op elkaar gepropt?
Ik denk dat eentonigheid niet zozeer een probleem hoeft te zijn. Het is de behoefte aan vervoer wat ontstaat door suburbs te bouwen wat het probleem is. Wat we eigenlijk willen is allemaal vrijstaand wonen, maar wel alle voorzieningen in de buurt hebben. Maar plat bouwen heeft juist het gevolg dat we met z'n allen in de file staan, omdat we niet wonen waar we willen zijn (werk, winkels, scholen, vermaak, sport). Ja het is fijn als je thuis bent en in je vrije tijd om de ruimte om je heen te hebben, maar dat heeft maatschappelijk bepaalde impact wat IMHO niet wenselijk is.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:25:
[...]
Of het "erger" is, is uiteraard subjectief. Maar een uitgestrekte suburb maakt het wel eentoniger dan de afwisseling van deels meer geconcentreerde bebouwing en deels weilanden of groen. Daarnaast zijn de afstanden bij een meer uitgestrekte suburb gemiddeld ook verder, zowel naar de voorzieningen als tussen mensen onderling. Dat maakt niet alleen dat vaker de auto wordt gepakt, maar ook dat het voor sommige voorzieningen eerder onrendabel is om die te faciliteren of in stand te houden.
Wat heb ik met iedereen te doen. (natuurlijk is het ook wat je prettig vind)
Ik woon hier in het zuiden van Limburg in een vrijstaande woning uit 1997 aan de rand van een bos met 1600m2.
Er is contact met de buren zonder dat ze je de hele dag in de gaten kunnen houden (wat wel eens in kleinere dorpen is)
Centrum van de stad op 20min lopen of 5 min met de auto, gratis parkeren in het centrum, theater, bios en uitgaansgelegenheden aanwezig.
En dat voor een prijs waar in de randstad een rijtjes woning voor gekocht kan worden.
En betaalbaar voor alleenverdiener met 3 kinderen.
Ik geniet iedere dag die ik in de tuin aan het klussen ben als afschakeling van mijn werk in de IT.
Lekker een kampvuurtje in de achtertuin of bbq'en zonder dat de buren klagen.
En in de zomer kan ik in het zwembad liggen met privacy.
Als het weer nog wat beter zou zijn zou ik niet eens op vakantie hoeven
Ik woon hier in het zuiden van Limburg in een vrijstaande woning uit 1997 aan de rand van een bos met 1600m2.
Er is contact met de buren zonder dat ze je de hele dag in de gaten kunnen houden (wat wel eens in kleinere dorpen is)
Centrum van de stad op 20min lopen of 5 min met de auto, gratis parkeren in het centrum, theater, bios en uitgaansgelegenheden aanwezig.
En dat voor een prijs waar in de randstad een rijtjes woning voor gekocht kan worden.
En betaalbaar voor alleenverdiener met 3 kinderen.
Ik geniet iedere dag die ik in de tuin aan het klussen ben als afschakeling van mijn werk in de IT.
Lekker een kampvuurtje in de achtertuin of bbq'en zonder dat de buren klagen.
En in de zomer kan ik in het zwembad liggen met privacy.
Als het weer nog wat beter zou zijn zou ik niet eens op vakantie hoeven
Chris
En die kosten hangen samen met beleid. Ik las pas dat er voor 400.000 woningen kavels op voorraad zijn bij grondspeculanten. Een heel klein groepje mensen wordt schathemeltje rijk door anderen woningen te ontzeggen.Sport_Life schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:36:
[...]
Alles wat nu gebouwd wordt is op kleine kavels, dat heeft niet met de locatie te maken maar met de kosten.
Als ik specifiek naar Pijnacker/Berkel kijk is alles daar op fietsafstand, van sportvelden tot kleinschalige winkelcentra. Dat de auto daar relatief veel gebruikt wordt komt mede door welvarende inwoners, zoals ik ook de auto naar het sportveld pak als het regent en/of snel terug wil zijn.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:03:
Maar plat bouwen heeft juist het gevolg dat we met z'n allen in de file staan, omdat we niet wonen waar we willen zijn (werk, winkels, scholen, vermaak, sport). Ja het is fijn als je thuis bent en in je vrije tijd om de ruimte om je heen te hebben, maar dat heeft maatschappelijk bepaalde impact wat IMHO niet wenselijk is.
Jouw n=1 heeft ook niets met de huizenmarkt als geheel te maken.sleijpie schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:13:
Wat heb ik met iedereen te doen.
"snel" is precies het sleutelwoord. Omdat het verspreid is, is het dus sneller met de auto en daarom niet meer op fietsafstand in een bredere zin van het woord. In een compacte woonomgeving is alles net zo snel met de fiets als met de auto of sneller met de fiets of zelfs lopend.hoevenpe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:53:
[...]
Als ik specifiek naar Pijnacker/Berkel kijk is alles daar op fietsafstand, van sportvelden tot kleinschalige winkelcentra. Dat de auto daar relatief veel gebruikt wordt komt mede door welvarende inwoners, zoals ik ook de auto naar het sportveld pak als het regent en/of snel terug wil zijn.
You can't have your cake and eat it. Een "compacte woonomgeving" is gelijk aan een stadscentrum waarbij alles dichtbij is. Dat is dus precies het tegenovergestelde van een ruime/groene buitenwijk. Er zijn naast afstand nog tal van redenen waarom een auto in de stad minder efficiënt is. Denk daarbij aan eenrichtingswegen, verkeerslichten, cityring, voetgangersgebieden, parkeerplekken, milieuzones, etc.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:52:
[...]
"snel" is precies het sleutelwoord. Omdat het verspreid is, is het dus sneller met de auto en daarom niet meer op fietsafstand in een bredere zin van het woord. In een compacte woonomgeving is alles net zo snel met de fiets als met de auto of sneller met de fiets of zelfs lopend.
Ik zie niet zo goed hoe je een ruim opgezette woonwijk/dorp kunt vereenzelvigen met het ontbreken van autogebruik, zonder daarbij een volledig winkelcentrum, uitgangsgelegenheid en sportvoorzieningen op te tuigen (met de daarbij behorende infrastructuur).
Het is vooral gemak, of denk je dat in de stad de meeste sportvelden binnen 500 meter liggen?Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:52:
Omdat het verspreid is, is het dus sneller met de auto en daarom niet meer op fietsafstand in een bredere zin van het woord. In een compacte woonomgeving is alles net zo snel met de fiets als met de auto of sneller met de fiets of zelfs lopend.
Ook voor 2 kilometer pak ik bij regen de auto, sporten moet wel leuk blijven...
Je kunt een nieuwbouwwijk juist precies zo inrichten als je wilt. Bijvoorbeeld zo dat je een hoop woningen dicht bij het wijkcentrum/hub hebt en je daarnaast een aantal parken en ander groen hebt. Even heel simpel gezegd, als je bij 1000 woningen de kavels 10 m2 kleiner maakt, heb je een hectare meer grond voor een park.geekeep schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:07:
[...]
You can't have your cake and eat it. Een "compacte woonomgeving" is gelijk aan een stadscentrum waarbij alles dichtbij is. Dat is dus precies het tegenovergestelde van een ruime/groene buitenwijk.
In plaats van een grote vlakte aan tweekappers ver van alles vanaf, kun je op de zelfde oppervlak een grote hoeveelheid woningen dicht bij de voorzieningen zetten (bv ook appartementen) en daarnaast stukken groen/park/"natuur" op de overblijvende grond.
10.000 m2 grond die je als gemeente niet verkoopt (grofweg 10 miljoen bij 1000 per m2) en 1000 bewoners die liever een grotere privétuin dan een park hebben dat hangjeugd aantrekt en op kosten van de gemeenschap onderhouden moet worden.Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:27:
Even heel simpel gezegd, als je bij 1000 woningen de kavels 10 m2 kleiner maakt, heb je een hectare meer grond voor een park.
Zo vreemd is het niet...
Als je kijkt hoe populair het Vondelpark (Amsterdam) of Museumpark (Rotterdam) zijn, dan durf ik wel te zeggen dat mensen ook gewoon graag in een openbaar park bevinden. Huizen rond parken zijn ook significant duurder dan huizen ver van parken, dus die 10k m2 grond gaat niet volledig verloren qua inkomsten voor de gemeente. En die duurdere WOZ waarde levert de gemeente weer meer geld om om dit onderhoud uit te kunnen voeren. Ruime openbare ruimtes leveren voor de hele gemeenschap iets op, terwijl ruime kavels alleen wat oplevert voor de mensen die die kavels bewonen.hoevenpe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:34:
[...]
10.000 m2 grond die je als gemeente niet verkoopt (grofweg 10 miljoen bij 1000 per m2) en 1000 bewoners die liever een grotere privétuin dan een park hebben dat hangjeugd aantrekt en op kosten van de gemeenschap onderhouden moet worden.
Zo vreemd is het niet...
Hangjeugd ontstaat ook alleen op plekken waar niks te doen is voor jongeren (buitenwijken die ontwikkeld worden voor jonge gezinnen dus).
Da's toch precies wat ik stelde? Het punt dat je maakt is dat woningen dichter bij en op elkaar moeten om zaken op loop/fietsafstand te realiseren, wat het tegenovergestelde is van "ruim opgezette wijken". Of zie je een grasveld van 100x100m voor die omliggende 1k woningen (=2.000-3.000 inwoners) als een serieuze hoeveelheid groen en daarmee de wijk 'ruim opgezet' maakt?Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:27:
[...]
Je kunt een nieuwbouwwijk juist precies zo inrichten als je wilt. Bijvoorbeeld zo dat je een hoop woningen dicht bij het wijkcentrum/hub hebt en je daarnaast een aantal parken en ander groen hebt. Even heel simpel gezegd, als je bij 1000 woningen de kavels 10 m2 kleiner maakt, heb je een hectare meer grond voor een park.
In plaats van een grote vlakte aan tweekappers ver van alles vanaf, kun je op de zelfde oppervlak een grote hoeveelheid woningen dicht bij de voorzieningen zetten (bv ook appartementen) en daarnaast stukken groen/park/"natuur" op de overblijvende grond.
Da's in een stad het geval, waarbij er a. gebrek aan eigen tuin is en b. overige voorzieningen (bijv. supermarkten voor de picnic) ook dichtbij zijn.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:45:
[...]
Als je kijkt hoe populair het Vondelpark (Amsterdam) of Museumpark (Rotterdam) zijn, dan durf ik wel te zeggen dat mensen ook gewoon graag in een openbaar park bevinden. Huizen rond parken zijn ook significant duurder dan huizen ver van parken, dus die 10k m2 grond gaat niet volledig verloren qua inkomsten voor de gemeente. En die duurdere WOZ waarde levert de gemeente weer meer geld om om dit onderhoud uit te kunnen voeren. Ruime openbare ruimtes leveren voor de hele gemeenschap iets op, terwijl ruime kavels alleen wat oplevert voor de mensen die die kavels bewonen.
Hangjeugd ontstaat ook alleen op plekken waar niks te doen is voor jongeren (buitenwijken die ontwikkeld worden voor jonge gezinnen dus).
[ Voor 31% gewijzigd door geekeep op 06-03-2024 14:50 ]
Het zijn verschillende manieren van leven: andere behoeftes, levensfase, welvaart, etc.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:45:
Ruime openbare ruimtes leveren voor de hele gemeenschap iets op, terwijl ruime kavels alleen wat oplevert voor de mensen die die kavels bewonen.
Het één is niet beter dan de andere, naar beide is veel vraag. Wonen in Amsterdam bij het Vondelpark is voor starters net zo onbetaalbaar als een gewilde vinexwijk zoals Pijnacker.
Die hectare extra groen die je krijgt als je iedere woning op 10 m2 minder grond zet geef ik alleen ter indicatie van dat je met slechts het iets kleiner maken van die kavels een hoop meer groen kunt krijgen. Echte winst kun je maken als je bijvoorbeeld geen tweekappers op 300 m2 zet, maar rijwoningen op 200 m2 (bij wijze van spreken) of als je enkele appartementengebouwen neerzet in plaats van grondgebonden woningen.geekeep schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:47:
[...]
Da's toch precies wat ik stelde? Het punt dat je maakt is dat woningen dichter bij en op elkaar moeten om zaken op loop/fietsafstand te realiseren, wat het tegenovergestelde is van "ruim opgezette wijken". Of zie je een grasveld van 100x100m voor die omliggende 1k woningen (=2.000-3.000 inwoners) als een serieuze hoeveelheid groen en daarmee de wijk 'ruim opgezet' maakt?
Dat is dus een keus die je kunt maken. Meer eigen grond of meer gezamenlijke grond, alle woningen over een groot oppervlak uitgespreid of de woningen meer gecentraliseerd met meer ruimte daar tussenin. Het is dus niet een onmogelijkheid dat je compact bouwen combineert met een ruim en groen opgezette buurt. Het is eerder juist een mogelijkheid om een buurt met meer openbare ruimte op te zetten.hoevenpe schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:34:
[...]
10.000 m2 grond die je als gemeente niet verkoopt (grofweg 10 miljoen bij 1000 per m2) en 1000 bewoners die liever een grotere privétuin dan een park hebben dat hangjeugd aantrekt en op kosten van de gemeenschap onderhouden moet worden.
Zo vreemd is het niet...
Het is overigens niet zozeer zo dat door een park spontaan hangjeugd ontstaat. Die hangjeugd heb je ook (of misschien: juist) in wijken zonder parken. Alleen hangen ze dan tussen de woningen. Dan heb ik liever dat er wat gezamenlijk groen is voor een pannakooi of Cruyff court en andere voorzieningen voor de jeugd, zodat ze zich niet hoeven te vervelen.
(Overigens betekent compacter bouwen ook dat de kosten voor bv de aanleg en onderhoud van infrastructuur e.d. een stuk lager komen te liggen. Is dus niet alleen een kostenpost.)
En compactheid van bouwen is dus wel degelijk een stuurfactor in financiën van een gemeente (in zowel opbrengst verkoop als latere belastingen).
De eerder genoemde regio Noord Rotterdam, de woonwijk die samengevat Wilderszijde heet (maar allemaal sub bouwplannen / wijken heeft) is in de loop der jaren opgeschaald van 2000 woningen naar 3000 woningen op hetzelfde stuk.
Bij Maassluis is dat ook gebeurt.
Zo kon onder andere het vereiste hogere aantal sociale huurwoningen gerealiseerd worden, zonder het percentage aan te passen en heeft de gemeente meer opbrengsten.
De eerder genoemde regio Noord Rotterdam, de woonwijk die samengevat Wilderszijde heet (maar allemaal sub bouwplannen / wijken heeft) is in de loop der jaren opgeschaald van 2000 woningen naar 3000 woningen op hetzelfde stuk.
Bij Maassluis is dat ook gebeurt.
Zo kon onder andere het vereiste hogere aantal sociale huurwoningen gerealiseerd worden, zonder het percentage aan te passen en heeft de gemeente meer opbrengsten.
Wat me toch enigszins opvalt, is hoe relatief duur en minder populair nieuwbouw appartementen zijn.
In het nieuwe project “one milky way” in den haag staan 40 apt te koop sinds een wat meer dan een jaar, prijzen van 600k/100m2 en 480k/75m2 maar ze worden gewoonweg niet verkocht. Niet te vergeten dat je €2400/jr kwijt bent aan je parkeerplek
In tegenstelling heb je op 20 min rijden van den haag, waddinxveen, en in de nieuwbouwwijk parktriangel gaat letterlijk alles als warme broodjes over de toonbank en daar groeit de bevolking als kool met 40 geboren baby’s in een maand.
Echter in waddinxveen zijn gewoonweg 0.0 voorzieningen. Voor die 600k heb je dan wel een 153m2 rijtjeshuis, 2 parkeerplekken en een tuin.
Dan heb je nog zoetermeer, maar de stad barst echt uit zijn voegen.
Wat ik hiermee probeer te zeggen, ik snap opzich wel dat mensen die 20 min extra reistijd 2x in de week voor lief nemen, als je daarvoor voor dezelfde prijs aanzienlijk meer ruimte krijgt. Zonder al die extra dingen als dure vve/parkeerkosten.
In het nieuwe project “one milky way” in den haag staan 40 apt te koop sinds een wat meer dan een jaar, prijzen van 600k/100m2 en 480k/75m2 maar ze worden gewoonweg niet verkocht. Niet te vergeten dat je €2400/jr kwijt bent aan je parkeerplek
In tegenstelling heb je op 20 min rijden van den haag, waddinxveen, en in de nieuwbouwwijk parktriangel gaat letterlijk alles als warme broodjes over de toonbank en daar groeit de bevolking als kool met 40 geboren baby’s in een maand.
Echter in waddinxveen zijn gewoonweg 0.0 voorzieningen. Voor die 600k heb je dan wel een 153m2 rijtjeshuis, 2 parkeerplekken en een tuin.
Wat ik hiermee probeer te zeggen, ik snap opzich wel dat mensen die 20 min extra reistijd 2x in de week voor lief nemen, als je daarvoor voor dezelfde prijs aanzienlijk meer ruimte krijgt. Zonder al die extra dingen als dure vve/parkeerkosten.
[ Voor 4% gewijzigd door Squats op 07-03-2024 08:46 ]
Bericht ontvangen uit China
Er zijn twee supermarkten, sportvelden, parkje en een klein station. Voor de gemiddelde vinexbewoner zijn dat alle voorzieningen die hij/zij op fietsafstand nodig heeft. De rest kan met de auto.Squats schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:44:
Eens, maar vooral het laatste, gelukkig is er een trein naar gouda of leiden, maar den haag/rotterdam/zoetermeer “moet” bijna wel met de auto. En dan nog dat de n207 het echt niet aan kan als je naar amsterdam moethoevenpe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:50:
[...]
Er zijn twee supermarkten, sportvelden, parkje en een klein station. Voor de gemiddelde vinexbewoner zijn dat alle voorzieningen die hij/zij op fietsafstand nodig heeft. De rest kan met de auto.
Bericht ontvangen uit China
Dan nog gaat het weinig oplossen, leuk dat een klein groepje met het OV kan maar dat lost het voor de meeste mensen niet op. Voor de meeste files maakt het echt niet uit of er 100 auto's minder op de weg zitten, ze zijn misschien 30meter korter.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
OV werkt alleen als zowel bron als doel bestemming goed met het OV te bereiken zijn. Mensen staan niet in de file omdat ze dat leuk vinden, ze staan daar omdat het vaak een veel beter alternatief is.
De randstad is gewoon overvol en werkgelegenheid is gewoon te veel geconcentreerd in een klein hoekje door slecht beleid van de afgelopen 15-20jaar. Dat corrigeer niet je met een paar OV lijntjes of een paar huisjes daar bouwen. Het onderliggende probleem is dat er gewoon te veel mensen werken in een klein gebied. Hetzelfde probleem zie je bijvoorbeeld ook in Veldhoven, heel veel werkgelegenheid op 1 plek dus veel files, en zelfs de eigen directe buslijn met centraal station in eindhoven lost het niet echt op.
Je zou gewoon veel meer werk moeten spreiden door het land waarbij je het op een plek gaat faciliteren waar en goede OV verbinding is en genoeg parkeergelegenheid. Daarmee ontlast je het wegennet.
Is toch geen groot probleem dat je met de auto moet, je hebt thuis geen parkeerprobleem en je bent flexibel.Squats schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:53:
Eens, maar vooral het laatste, gelukkig is er een trein naar gouda of leiden, maar den haag/rotterdam/zoetermeer “moet” bijna wel met de auto. En dan nog dat de n207 het echt niet aan kan als je naar amsterdam moet
Zeker vanuit het oogpunt van voorzieningen want dat zijn dingen die je toch niet dagelijks doet en dus goed kan plannen buiten de files.
Overigens als je naar gouda of leiden kan met de trein dan kan je natuurlijk ook met 1 of 2x overstappen in den haag of rotterdam/amsterdam komen.
Of ze hebben gewoon geen andere keuze dan binnen zitten of in een openbaar park. Want zodra er meer grondgebonden woningen zijn komt er bijna niemand meer in de parken. Hier ook best wat openbaar groen en parken in de buurt maar daar is bijna niemand, ja om te wandelen(want dat kan niet in een eigen tuin) maar niemand zit daar.Z___Z schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:45:
Als je kijkt hoe populair het Vondelpark (Amsterdam) of Museumpark (Rotterdam) zijn, dan durf ik wel te zeggen dat mensen ook gewoon graag in een openbaar park bevinden.
Terwijl een vergelijkbaar park paar KM verderop met veel appartementen juist wel vol is.
[ Voor 32% gewijzigd door Shadowhawk00 op 07-03-2024 09:03 ]
Dat is bij 'one milky way' niet anders: het ligt te ver van Den Haag centrum om te lopen. Station Voorburg qua verbindingen ook geen topper, het is het allemaal 'net niet'.Squats schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:53:
Eens, maar vooral het laatste, gelukkig is er een trein naar gouda of leiden, maar den haag/rotterdam/zoetermeer “moet” bijna wel met de auto. En dan nog dat de n207 het echt niet aan kan als je naar amsterdam moet
600k voor 100m2 met een VVE en een betaalde parkeerplaats is in de praktijk duurder dan die vinexwoning, waar je met 1 overstap ook in het centrum van Den Haag staat. Dan is de keus heel logisch.
Dat project 'one milky way' is trouwens een grote rode vlag als je de kleine lettertjes leest:
- Geen eigen berging, alleen fietsparkeerplekken. Berging kost 12K extra, zolang de voorraad strekt.
- Midden tussen kantoren en bedrijven: shurgard, verffabriek en autoherstel om de hoek. Handig... /s
- Onduidelijk hoe hoog de VVE bijdrage is, hoeveel bewoners willen dit blijven onderhouden/betalen:
Op One MilkyWay maken we niet zomaar een buitenruimte voor bewoners, maar eentje die natuurinclusief is. Waar planten en zelfs bomen een plek krijgen. Natuur werkt ontspannend voor mensen. Zo biedt het dakpark je straks een fijne buitenruimte om op adem te komen. En daarnaast filtert al het groen ook nog eens flink wat fijnstof uit de lucht en gaat het hittestress tegen! - Geen eigen parkeerplaats, jaarlijks te indexeren en na 10 jaar betaal je commercieel tarief:
VORM heeft bij de exploitant van de parkeergarage gedurende de eerste 10 jaar na oplevering een korting bedongen waardoor een basistarief bij oplevering ontstaat van € 201,67, per maand. Dit bedrag kan jaarlijks geïndexeerd worden. U heeft hiermee plaatsgarantie in de parkeergarage, het betreft geen vaste plek.
[ Voor 4% gewijzigd door hoevenpe op 07-03-2024 09:53 ]
Is natuurlijk ook een fors risico, de "prognose" is midden 2025. Maar in de praktijk kun je er een half jaar / jaar bij optellen voor een appartementen complex. Dan zit je op 1.75 / 2.5 jaar tijd wachten voordat je er ook daadwerkelijk kunt wonen. Dus je koopt een duur appartement (kaal!) op het randje van je leencapaciteit met daarbij allerlei risico's. Ik denk dat die woningen wel verkocht zouden worden als ze nu direct op de markt worden gegooid.Squats schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:44:
Wat me toch enigszins opvalt, is hoe relatief duur en minder populair nieuwbouw appartementen zijn.
:fill(white):strip_exif()/f/image/UcYZSYxcBdIflxBky7p2ILy1.png?f=user_large)
Leuk al die VINEX en tuinen, maar de enige oplossing is natuurlijk de hoogte in op gewilde locaties voor een redelijke prijs. Hoppatee.
Als huren zo hard dalen is dat meestal geen goed teken...Thunder schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
Leuk al die VINEX en tuinen, maar de enige oplossing is natuurlijk de hoogte in op gewilde locaties voor een redelijke prijs. Hoppatee.
Wel als je iets wil huren of een huurder bent ;-)hoevenpe schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:53:
[...]
Als huren zo hard dalen is dat meestal geen goed teken...
Maakt weinig uit, als je maar woningen bijbouwt.Thunder schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
[Afbeelding]
In nederland bouw je bijna altijd wel dichtbij een grote stad. Heel zuid holland is eigenlijk gewoon in de buurt van Rotterdam.
Als er meer woningen komen in de regio word het aanbod groter dus zal de prijs daarmee wat lager worden. Moet je wel genoeg bijbouwen natuurlijk. En als je genoeg bijbouwt dan word het energielabel ook een keer meer dan alleen een administratieve kostenpost.
Korte termijn wel, iets langere termijn natuurlijk niet. We zien nu ook dat door de beperking in huurinkomsten veel verhuur woningen koopwoningen worden. Als de huurprijzen dalen om andere redenen gaan verhuurders gewoon de markt uit of niet meer extra investeren. De bevolking groeit toch wel dus je krijgt vanzelf weer een tekort en hogere huren.Thunder schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:57:
[...]
Wel als je iets wil huren of een huurder bent ;-)
[ Voor 22% gewijzigd door Shadowhawk00 op 07-03-2024 09:59 ]
Wat mis je aan Waddinxveen? Het heeft winkels, horeca, sportvoorzieningen, bioscoop, etc. Nee, geen hoogwaardig theater of museum, maar moet je daar naast de deur van wonen?Squats schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:44:
Maar goed, regelgeving voor appartementen wordt snel strenger dan te verantwoorden is. Die hoge prijzen komen hieruit voort. Een beetje garage wil men al sprinklers in hebben vanuit de brandweer tegenwoordig. Dat is echt ontiegelijk duur en heeft een hoge onderhoudslast. Extra isolatie (geluid/thermisch) tussen onverwarmde ruimtes en woningen, tweede draagweg constructief. Het stapelt maar door. Ook is een dak wat sneller eindig bij een hoger gebouw, dus minder PV panelen. Veel ruimte op het dak is er sowieso al niet meer met alle benodigde installaties.
Je vergeet de sarcasme smiley.Thunder schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
[Afbeelding]
Hoogbouw en parken zijn in veel gebieden al geprobeerd natuurlijk. Kijk maar naar Amstelveen, Vlaardingen, Schiedam, Capelle, Bijlmer, etc, etc. Dat zijn vaak niet de beste stukken. Maar men wil tegenwoordig verder verdichten. Niet hoogbouw + park, maar hoogbouw + hoogbouw.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Ik woon zelf in Alphen en leer daar steeds meer mensen kennen. Uiteraard ken ik ze niet allemaal, maar 75% van de mensen die ik ken gaat juist naar het noorden (Amsterdam) of Leiden voor werk, familie etc. Ik hoor nooit iemand over Rotterdam. Op een of andere manier trekt dat mensen niet. Zelfs Gouda niet, op een paar leuke dagen na waar je leuk in de stad kunt rondlopen. Op een of andere manier is het zuiden niet zo populair gevoelsmatig.Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:58:
In nederland bouw je bijna altijd wel dichtbij een grote stad. Heel zuid holland is eigenlijk gewoon in de buurt van Rotterdam.
Genoeg weilanden hier om woningen te plaatsen. In Alphen wilden ze dat ook, daar was zelfs een perfect terein voor, naast een park. School in de buurt etc. Maar nee, mocht niet van de provincie, want dat had een industriebestemming. Die bestemming moest blijven, want zware industrie aan het water was een must. Wat denk je? Het terein staat vol met bedrijfhallen die amper gebruikt worden. Vrachtwagens komen er amper omdat je de halve stad door moet en de wegen er niet op gemaakt zijn en die schepen waar de provincie zo enthousiast zie je niet, want het zijn allemaal kleine hallen die veel te duur zijn en niet geschikt zijn voor zware industrie per schip.
Jammer, de gemeente wilde wel. Het is soms zo lastig om dingen rond te krijgen bij het rijk. Er gaat in deze regio wel meer mis. Iets met snelwegen die dan toch niet gebouwd worden terwijl er al een megabrug staat
Ja, maar dat zijn veelal particulieren die één of enkele huurwoningen verhuren. Waarom je dat als particulier zou willen blijft voor mij een raadsel (veel risico want al je eieren op één type belegging die moeilijker liquide te maken is). Institutionele beleggers vinden een rendement van 6-7% echt meer dan genoeg. En dat halen ze op de Nederlandse woningmarkt.Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:58:
Korte termijn wel, iets langere termijn natuurlijk niet. We zien nu ook dat door de beperking in huurinkomsten veel verhuur woningen koopwoningen worden. Als de huurprijzen dalen om andere redenen gaan verhuurders gewoon de markt uit of niet meer extra investeren. De bevolking groeit toch wel dus je krijgt vanzelf weer een tekort en hogere huren.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie
Overige discussies mogen in: De wonen kroeg