Bartjuh schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:58:
[...]
Daar komt het wel op neer. Ik vraag een relatief lage huur. Ik ken de huurder persoonlijk een beetje, goede huurder, betrouwbaar, maakt er geen bende van, communicatief, en het hoeft niet via een verhuurmakelaar. Dat is mij iets waard, dus vraag ik een iets lagere huur dan ik op de vrije markt kan vragen.
Echter, met al deze gekkigheid van de overheid kan het eigenlijk niet meer uit, en zit ik er aan te denken om met de maximaal toelaatbare huurverhoging van dit jaar te verhogen, en dit elk jaar te gaan doen binnen wat mag tot het zit aan het maximum wat mag volgens dit nieuwe puntenstelsel (of erboven proberen te komen qua punten).
Mocht hij ooit vertrekken, dan zet ik het ook gelijk te koop (als deze omstandigheden aanblijven). Ergo; weer een (nu nog betaalbare) huurwoning minder op de markt. Ik snap echt werkelijk niets van dit beleid
Mooiste is ook dat ze de grote box2 beleggers totaal ontzien. Komt dit uit de koker van de VVD ofzo?
Hier dezelfde situatie, ik heb toevallig dit jaar voor het eerst de huur verhoogd in 3 jaar. Vraag een redelijke huur ( ongeveer volgens puntenstelsel ) en geef ze gewoon vast huurcontract.
Maar door dit soort fratsen word ik zo ongeveer gedwongen om huurders uit te knijpen wat ik liever niet doe maar als er genaaid word dan wil ik niet op de bodem liggen.
Zodra de huurders vertrekken gaat het als het zo blijft ook de verkoop in, jammer voor de mensen die geen woning kunnen kopen maar ik wil wel iets rendement maken op mijn spaargeld. Ik wil er niet op toeleggen.
Laapo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 20:13:
Die klaagzang van verhuurders heeft niets te maken met huurders die de dupe zijn maar alles met hun portemonnee. 0 medelijden. Verkoop die handel maar, genoeg starters die staan te popelen.
Wat mij betreft maken ze het ook na 6 maanden mogelijk om met terugwerkende kracht de huurprijs aan te vechten.
Starters kunnen de woning niet kopen, want er zit een huurder in die er niet uit hoeft. Dus wat hebben starters daar precies aan? En je verlegt het probleem alleen maar, sociale huurwoning weg tegen een koopwoning maakt het aantal woningen niet groter.
Laapo schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:10:
[...]
Ik geef een simpel antwoord op een vrij simpele vraag, namelijk hoe een woning te verkopen in verhuurde staat. Huurder uitkopen of verkopen voor wat de markt biedt.
Verder heb ik er maling aan dat verhuurders hier en daar een scheur in de broek oplopen. Deze lui hebben het starters op de koopmarkt ontzettend moeilijk gemaakt en waren tot voor kort een van de veroorzakers van problemen op onze huizenmarkt.
Verder valt in mijn ideaalplaatje valt het vermogensbestandsdeel 'woning' toe aan de bewoner.
offtopic:
En dan wil ik nog niet eens beginnen over de schadelijke effecten doordat er vaak met voorkeur aan expats wordt verhuurd.
Dan hadden die starters de woning moeten kopen toen ik die te koop had gezet. Na 2 jaar geen kopers wilde ik echt groter wonen dus maar gaan verhuren. Dus hoezo heb ik het starters moeilijk gemaakt dat die starters geen woning wilde kopen toen ze goedkoop waren is ineens mijn schuld ofzo?
Woning in BV, BV schuld aan jou. BV betaald jou rente en het is spaargeld dus belast A 0.1%.
BV moet inderdaad belasting betalen over de winst, maar welke winst als ze 4% rente betalen over de lening van de woningwaarde en andere 1% aan kosten hebben.
[
Voor 41% gewijzigd door
Shadowhawk00 op 08-02-2024 23:31
]