Genoeg land dat eigendom is van "iemand". En die er niks mee doen. En totaal geen motivatie hebben om het te verkopen. Zo heb ik een strookje land gekocht van mensen die eigenaar waren van een groot stuk land naast mijn huis. Het was onderdeel van een veel groter stuk, ooit later stukjes verkocht enzo maar bleef generaties in de familie. Met allemaal stukjes verstrooit rondom de stad. Er door heen ook een soort winkelplein met macdonalds. Hebben ze vast goed verkocht. En ook veel meer pandjes gekocht enzo.pingkiller schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:44:
[...]
Dat lijken mij gewoon weilanden van boeren? Dat land ligt daar echt niet niks te doen.
Maar boeren uitkopen/onteigenen en de grond gebruiken voor woningen vind ik wel een goed idee hoor.
Als je bijvoorbeeld in de buurt van Amsterdam-noord kijkt zie je een hele hoop boerengrond. Waarom pleuren we dat niet vol met woningen? Volgens mij is de enige uitdaging er voor te zorgen dat je er niet een ghetto ala de Bijlmer van maakt. Als je groots wil bouwen zal het moeten gebeuren door de overheid. Helaas heeft de overheid geen goede trackrecord op het gebied van voorkomen van ghetto's. Nog een mooi voorbeeld zijn de 'projects' in de VS. Ook gebouwd in tijd van woningnood en nog steeds ghetto.
Was voor generaties en generaties terug toen de plaats nog veel kleiner was gewoon land in de familie voor een prikkie ooit gekocht.
Totaal geen zin in het direct verkopen tot iemand bij hun komt met een goed bedrag. Waarom zouden ze? Ze zitten er al warmpjes bij.
Het is heel simpel, heb je heel veel landbouw grond. Hoef je alleen maar af en toe die slootjes bij te houden en het gras te maaien. En het gaat steeds verder in waarde omhoog. Er is geen "verplichting" om er echt wat op te verbouwen. Dus lekker braak laten liggen
Het is gewoon een soort snoep potje van de familie, af en toe een stukje verkopen als het nodig is. En zo veel mogelijk houden en aanhouden voor in de verdere generaties.
Wil je dit niet? Had de overheid vanuit heeel vroeger al moeten zeggen: Je mag geen land hebben als eigendom alleen huren van de overheid. Dat is dus niet zo. Dus krijg je dit soort taferelen dat er mensen zijn die enorme stukken land hebben in eigendom en dat lekker zo in de familie houden. Dit land was voorheen altijd landbouwgrond. Maar stukje bij stukje was het wel mogelijk om te veranderen tot bouwgrond.
Dit zijn mensen die snappen het systeem, die denken niet in "geld". Maar in waarde. De waarde van land is echt long term super lucratief. Helemaal in Nederland zal dit zo blijven zo lang de bevolking groeit.
Ik heb ook een veel hogere prijs betaald dan normaal voor landbouwgrond, omdat er een regeling is dat ik dat stukje grond zo mag omzetten tot bouwgrond binnen bepaalde regels(kruimelregeling).
Probleem echter: Er is gigantisch veel landbouwgrond wat we zouden kunnen gebruiken. Maar... het is niet van de overheid!! En het is niet van de gemeentes! Meestal gewoon van stille eigenaren die gewoon eigenaar zijn en er geen drol mee doen. Maar ze zijn wel eigenaar. Dus je kan ze niet dwingen.
[ Voor 27% gewijzigd door Immutable op 04-02-2024 13:04 ]