Heb het zelf ooit ondervonden, 25jr terug:
Appartementsblok bj 1974 van 18 appartementen, 2verdiepingen, achterliggende garage's + flink stuk grond. 100M2(3slpk), geen lift. Als huurder kreeg ik toen de mogelijkheid om te kopen. Dat gedaan en dus voor 1/18de eigenaar van het hele gebeuren. Verkopende makelaar vertelde dat er een mogelijkheid was om aan de achterzijde 12 balkon-constructies op te richten zodat 1ste en 2de verdieping een balkon konden organiseren(via de VvE, 'komt helemaal goed vertelde de verkopende makelaar, best deal ever!' ) met een oppervlakte van 50M2 ieder 10op5M. De gelijkvloers hadden in de huur-constructie een tuin van 100M2. (Mooi toch de onderste bewoners behouden hun 100M2 tuin en de 1ste en 2de verdieping een flink balkon van 50M2...iedereen blij!)
De handel ging in de verkoop en ik kocht op de 1ste verdieping. De VvE was door de verkoper(hele complex was hij eigenaar van) tijdelijk in handen van de verkopende makelaar.
Nou komt ie : De gelijkvloerse appartementen werden allemaal bijna als 1ste verkocht, ook enkele huurders op 1ste en 2de verdieping gingen over tot koop(ik ook). Toen kwam er ineens een "tussentijdse" VvE-vergadering. Waarin werd beslist dat de gelijkvloerse appartementen hun tuin zouden behouden en balkons aan de achterzijde
hun " tuin" deels uit de zon zou worden gehouden als er balkons voor 50% bovenhangen. Dit werd door de 4 gelijkvloerse kopers + de 7 nog niet verkochte appartementen(de verkopende makelaar had de tijdelijke VvE onder beheer van deze 7 en beheerde dus iov de eigenaar het stemrecht) 4+7=11
Je raad het al : Geen balkons aan de achterzijde, dus een worst voorgehouden en smerig spel.
Na 4 jaar verkocht/helemaal klaar mee en een rijtje gekocht, sinds dien blijf ik verre van VvE
Natuurlijk hebben sommige onderste bewoners na verloop van tijd hun appartement royaal kunnen verkopen door deze move, omdat er oa een leuke tuin bijzat....en geen balkon er boven mag komen(want in 1999 beslist op de algemene vergadering van de VvE)
Soms moet je dingen op papier zetten bij een aankoop in zo'n situatie : Maarja, ik was nog jong(en 1ste koop) en allemaal geen tijd om daaraan te denken en volgens mij was er toen ook nog geen Tweakers ;-)
Deze ook nog ff erbij om de frustratie compleet te maken : Van de 6 gelijkvloerse bewoners, gelijk schutting en afrastering errond ntrl om hun territorium af te bakenen. Dan, uiteindelijk zat er amper iemand in de tuin op zomerse dagen. Wel bij 2 appartementen de hond hele dag buiten zodat je aan de achterkant met de ramen open constant geblaf had als er iemand de garage inreed of stankoverlast, want sommigen lieten de drollen gewoon liggen...
Hier wil ik toch aanstaande kopers voor waarschuwen als je bv, zoals ik toen van huur naar koop ging. Stel dat het een woco is die de toko van de hand doet of particuliere huur in een VvE, je ook wel degelijk op je hoede moet zijn. Zeker nu, want er komt aardig wat beschikbaar uit de verhuur nr koop en we tekenen al rap tegenwoordig(woningnood), fomo, bij het kruisje, right?
(oow bijna vergeten : Een eerdere ooit gemaakte VvE, gestemde beslissing terugdraaien lukt niet zomaar, ookal ga je 12 vd 18 halen op de VvE-vergadering! Juridisch loop je dan tegen het
fijt gebeuren aan dat je (zoals mijn situatie toen) de gelijkvloersen wrch mag €€€€€ compenseren : als je al met 12 kopers overeenstemming haalt(want niet alle 12 hebben hier zin in...procederen kost geld en niet iedereen heeft die poen ookal deel je het door 12)en jurist/advocaat hier op gaat zetten)
VvE
[
Voor 33% gewijzigd door
Verwijderd op 25-01-2024 21:17
]