Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 318 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.775 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
kx22 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 08:47:
https://www.infinance.nl/...rs%20en%20pensioenfondsen.

Dat zou wel terecht zijn. Het probleem is dat veel oudjes nog in te grote huizen wonen met aflossingsvrije hypotheken. Dan betalen ze 200-300 euro per maand in hun 150m2 huisje (die ze toen voor 200-300k hebben gekocht). Snap ik wel dat ze niet weg willen. Zou ik ook doen als ik hun weg.

Wij betalen nu echter rente + aflossing en tegen veel duurdere huizen. Wat als de renteperiode nou stopt. Dan moeten ze een nieuwe hypotheek nemen inclusief aflossen (zelfde regels als nu). Dat veranderd hun positie gelijk en zullen ze wel nadenken over kleiner wonen (dus overwaarde opnemen om in een kleinere woning te gaan wonen zonder kosten).
Sinds 2013 zit er verplicht aflossen op en kon je bij verhuizen max 50% aflossingsvrij meenemen. Over 10 jaar heb je het over mensen die in 2003 hebben gekocht. Toen hadden ze een rijwoning voor 150k die in 2033 minstens 500k waard is. Eigenlijk een non-probleem dit.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:53
JDx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Ik heb aflossingsvrij tot einde looptijd, daar kunnen ze toch niks aan veranderen?
Volgens het artikel zou het bij einde rentevastperiode kunnen wijzigen. Van mij loopt nog 18 van de 20 jaren vast op een looptijd van deels nog 28 jr en deels 24 of 25jr.

Maar goed, inflatie doet z'n ding wel. Komt wel goed, en anderd ga ik toch maar kleiner wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Señor Sjon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:26:
[...]
Sinds 2013 zit er verplicht aflossen op
De verplichting is dat min. 50% van de waarde van het huis annuïtair/lineair is. Of eigenlijk beter gezegd, maximaal 50% aflossingsvrij. Als je dus maar de helft leent van de waarde van het huis mag je 100% aflossingsvrij nemen.
en kon je bij verhuizen max 50% aflossingsvrij meenemen.
Niet alleen bij verhuizing, dat kan ook gewoon bij nieuwe aankoop.

[ Voor 14% gewijzigd door rube op 24-01-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
Señor Sjon schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:26:
[...]

Sinds 2013 zit er verplicht aflossen op en kon je bij verhuizen max 50% aflossingsvrij meenemen. Over 10 jaar heb je het over mensen die in 2003 hebben gekocht. Toen hadden ze een rijwoning voor 150k die in 2033 minstens 500k waard is. Eigenlijk een non-probleem dit.
Maar het bedrag veranderd niet, want je hebt niks afgelost.
Dus je gaat 2x het bedrag betalen aan hypotheek (afgaande dat rente zelfde als het moment van afsluiten).
Dat je huis 500k waard is, maakt niet uit. Maar je 150k schuld is er nog steeds.

Nu is een rijtjeshuis van 150k nog te overzien, maar ook in de jaren 2010 had je genoeg huizen die 400k of hoger waren. Dan ga je toch wel richting de 1500 netto betalen. Als je dan gepensioneerd bent...snap ik heel goed dat je dat niet hebt en dan maar gaat verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Dus je gaat 2x het bedrag betalen aan hypotheek (afgaande dat rente zelfde als het moment van afsluiten).
Dat je huis 500k waard is, maakt niet uit. Maar je 150k schuld is er nog steeds.

Nu is een rijtjeshuis van 150k nog te overzien, maar ook in de jaren 2010 had je genoeg huizen die 400k of hoger waren. Dan ga je toch wel richting de 1500 netto betalen. Als je dan gepensioneerd bent...snap ik heel goed dat je dat niet hebt en dan maar gaat verhuizen.
Ik betaal nu 249/maand, in 2006 nog 565, maar tussentijds de rente verlaagd van 5,35 naar 2,35 gelukkig.

Nog een paar jaar inflatie en ik kan mijn hypotheek betalen van statiegeld flessen :D

En dat is bruto, netto volgens mij 220 ofzo. Ik heb overigens naast mijn aflossingsvrije hypotheek van 120.000 euro nog wel een belegging die 60.000 waard zou zijn na 30 jaar. Maar dat blijkt een (bewezen) woekerpolis, afwachten hoe dat afloopt, had me wel aangemeld bij die organisatie, verdere stappen hoor ik nog.

Heb het huis nu 17 jaar en de belegging staat nu op 11.000 euro... wel een garantiekapitaal van 25.000 euro, maar wel flink genaaid, de waarde is na 17 jaar minder dan de totale inleg.

[ Voor 22% gewijzigd door JDx op 24-01-2024 22:57 ]

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
JDx schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:45:
[...]

Ik betaal nu 249/maand, in 2006 nog 565, maar tussentijds de rente verlaagd van 5,35 naar 2,35 gelukkig.

Nog een paar jaar inflatie en ik kan mijn hypotheek betalen van statiegeld flessen :D

En dat is bruto, netto volgens mij 220 ofzo.
Ja dat is niks.
Mijn ouders kochten in 2010 een huis van ongeveer 500k.
Betalen nu iets van 400-500 euro per maand voor een aflossingsvrije hypotheek met een rente van 1,xx%
Maar beiden zijn net met pensioen. Als die over 8 jaar straks met een rente van 3% + aflossing, gaan ze al gauw naar een bedrag van 2000 toe. Nu hebben zij waarschijnlijk genoeg om dat te kunnen betalen van hun pensioen, maar als ze het huis kunnen verkopen en "gratis" kleiner kunnen wonen....zie ik ze dat wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

kx22 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 23:00:
[...]

Ja dat is niks.
Mijn ouders kochten in 2010 een huis van ongeveer 500k.
Betalen nu iets van 400-500 euro per maand voor een aflossingsvrije hypotheek met een rente van 1,xx%
Maar beiden zijn net met pensioen. Als die over 8 jaar straks met een rente van 3% + aflossing, gaan ze al gauw naar een bedrag van 2000 toe. Nu hebben zij waarschijnlijk genoeg om dat te kunnen betalen van hun pensioen, maar als ze het huis kunnen verkopen en "gratis" kleiner kunnen wonen....zie ik ze dat wel doen.
Typisch is dat he, al die ouders die op een zak geld zitten, allemaal nog leven lang 40 uur gewerkt, niet zeuren, gewoon werken en geld verdienen.

Hier hetzelfde, afbetaald huis van 600k, geven geld uit aan van alles en nog wat, verbouwing hier, camper daar, warmtepompje, maar zij willen daar dus echt niet weg.

Zijn beide 70 en naast hun pensioen werken ze “uit verveling” ook nog steeds part time. Dat huis wordt gewoon voor 2/3e niet meer gebruikt, maar komt niet op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Laapo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Oh no, vreselijk. Ben nog voornemens om naar volledig aflosvrij te gaan. De komende 18jr staat de rente nog wel vast, dus dan kunnen ze niet tornen aan kortingen en opslagen, maar ja, als ik daarna alsnog moet gaan aflossen of +1% extra betalen.. Grmpf.....

Mijn ouders hebben nog iets van 75k aflosvrij staan, zou echt niet inzien hoe die geholpen zijn met een extra opslag of omschakelen naar annuiteit. Ze wonen niet eens ruim.
Je mag gewoon aflossingsvrije hypotheek nemen er is geen enkele regel die dat tegenhoud. Ze hebben vaak iets hogere rente en je hebt geen HRA maar verder maakt het niets uit.

Zeker met de overheid die overal wil graaien zou het verstandig worden om gewoon niets af te lossen op je huis dan heb je ook geen overwaarde die belast kan worden. En als je onder water komt te staan word je toch wel geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
rube schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:29:
[...]

De verplichting is dat min. 50% van de waarde van het huis annuïtair/lineair is. Of eigenlijk beter gezegd, maximaal 50% aflossingsvrij. Als je dus maar de helft leent van de waarde van het huis mag je 100% aflossingsvrij nemen.

[...]

Niet alleen bij verhuizing, dat kan ook gewoon bij nieuwe aankoop.
Ik denk dat in de meeste gevallen richting 100% geleend werd. ;)
kx22 schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 22:44:
[...]

Tsja, ik heb weleens een vergelijk gemaakt met een huurwoning 30 jaar lang en die indexeren. Die last blijft doorlopend stijgen terwijl hypotheken in stappen van 10-15 jaar gaan qua rentevast periode.
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 02:54:
[...]

Typisch is dat he, al die ouders die op een zak geld zitten, allemaal nog leven lang 40 uur gewerkt, niet zeuren, gewoon werken en geld verdienen.

Hier hetzelfde, afbetaald huis van 600k, geven geld uit aan van alles en nog wat, verbouwing hier, camper daar, warmtepompje, maar zij willen daar dus echt niet weg.

Zijn beide 70 en naast hun pensioen werken ze “uit verveling” ook nog steeds part time. Dat huis wordt gewoon voor 2/3e niet meer gebruikt, maar komt niet op de markt.
Ik geef ze groot gelijk. Meestal wil men gewoon in de bekende buurt/wijk blijven en niet naar een duiventil in het drukke centrum verhuizen. Dan hebben ze opeens weer een hypotheek, vaste VvE lasten en als je een a/c wil moet je 40 handtekeningen halen voor toestemming. De pieklasten worden ook anders als kinderen + opgroeiende kleinkinderen langskomen. Dan zijn de woningen opeens te klein op die momenten.

Ondertussen: https://www.ad.nl/economi...oningen-gebouwd~ae416b69/
Bij de nieuwbouw van woningen loopt de productie waarschijnlijk met 11 procent terug. De utiliteitsnieuwbouw, oftewel de bouw van gebouwen die geen woonbestemming hebben, doet het met een krimp van 10 procent nauwelijks beter.

...

Een groot probleem betreft de vergunningen voor bouwlocaties. ,,Gemeenten en provincies steggelen soms al jaren over het aanwijzen van locaties”, zei voorzitter Arno Visser van brancheorganisatie Bouwend Nederland vorige maand in gesprek met het ANP.

ING voorspelde eerder ook al een flinke krimp voor de bouwsector. Volgens economen van de bank staat de bouw onder druk door de hogere rente, een tekort aan bouwgrond en de stikstofkwestie.
Dus ik denk dat die mensen met een oude hypotheek nog wel wat meer waardestijging tegemoet zien. We zitten helemaal vast in ons eigen web van regels waardoor er niks meer kan of mag.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:46
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:33:
[...]
Je mag gewoon aflossingsvrije hypotheek nemen er is geen enkele regel die dat tegenhoud. Ze hebben vaak iets hogere rente en je hebt geen HRA maar verder maakt het niets uit.

Zeker met de overheid die overal wil graaien zou het verstandig worden om gewoon niets af te lossen op je huis dan heb je ook geen overwaarde die belast kan worden. En als je onder water komt te staan word je toch wel geholpen.
Aan de andere kant weet je dan ook dat je standaard al een hoop extra aan het betalen bent. En zeker met de nor,maal gesproken stijgende huizenprijzen krijg je die overwaarde toch wel.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Tja dat is wel even een andere instelling dan tegenwoordig, 24 uur werken, veel luxe en veel op afbetaling kopen. Ze zitten niet voor niets op een zak geld dat is gewoon spaargeld. Dat huis is ook niet zomaar afbetaald daar hebben ze ook voor moeten werken.

Waarom zouden ze luxe in moeten leveren? Omdat de overheid er met al die lobby clubjes een zooitje van gemaakt heeft op de woningmarkt? Duurbetaalde plannologen betaald met belastinggeld hebben er een potje van gemaakt en die gaan gewoon door met wat ze doen maar de ouderen die moeten de problemen weer oplossen. Kijk gewoon wie er de afgelopen 10-15jaar voor deze puinzooi gezorgd hebben en zet die uit hun luxe villa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:40:
[...]

Aan de andere kant weet je dan ook dat je standaard al een hoop extra aan het betalen bent. En zeker met de nor,maal gesproken stijgende huizenprijzen krijg je die overwaarde toch wel.
Klopt, maar het is nogal zuur dat als je aflost je vervolgens belasting over dat bedrag mag betalen terwijl mensen die gewon 2x extra op vakantie gaan en niets aflossen minder belasting betalen.
We houden op deze manier gewoon schulden hoog. Het beleid is bedoelt om huishoudens in de schulden te steken en ze daar te houden met verschillende belastingregels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:31
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:46:
[...]

Klopt, maar het is nogal zuur dat als je aflost je vervolgens belasting over dat bedrag mag betalen terwijl mensen die gewon 2x extra op vakantie gaan en niets aflossen minder belasting betalen.
We houden op deze manier gewoon schulden hoog. Het beleid is bedoelt om huishoudens in de schulden te steken en ze daar te houden met verschillende belastingregels.
Dan zal het magische woord in de toekomst wel "balans" worden. Een schuld hebben, die groot genoeg is voor de belastingvoordelen en laat genoeg om te blijven spenderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:35:
[...]

Oh no, vreselijk. Ben nog voornemens om naar volledig aflosvrij te gaan. De komende 18jr staat de rente nog wel vast, dus dan kunnen ze niet tornen aan kortingen en opslagen, maar ja, als ik daarna alsnog moet gaan aflossen of +1% extra betalen.. Grmpf.....

Mijn ouders hebben nog iets van 75k aflosvrij staan, zou echt niet inzien hoe die geholpen zijn met een extra opslag of omschakelen naar annuiteit. Ze wonen niet eens ruim.
Ik heb ook een groot deel aflossingsvrij, maar dat geld dat normaal zou worden afgelost gaat naar de spaar- en beleggingsrekening en niet naar vakanties ed.
Dus na 20 jaar (zolang staat de rente vast) is het opgebouwde vermogen minimaal net zo hoog als de schuld. Kan ik kiezen wat tzt (fiscaal) gunstiger is : aflossen of blijven beleggen.
En met de erfenissen die we - en velen van mijn generatie - mogelijk krijgen is een box 3 schuld sowieso goed.

Het gaat mis als je het geld gebruikt om luxer van te leven.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2024 10:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
El Capitan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:57:
[...]

Dan zal het magische woord in de toekomst wel "balans" worden. Een schuld hebben, die groot genoeg is voor de belastingvoordelen en laat genoeg om te blijven spenderen.
Dat hebben ze met het afschaffen van bv de Wet Hillen al. Je kan bijna beter genoeg rente betalen om die bijtelling op je huis tegen te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
[...]

Mijn ouders zijn ook in de 70, maar toen ik jong was (half jaren 70 tot in de jaren 80) was er doorgaans maar één kostwinner. Mijn vader werkte 40 uur, mijn moeder stopte met werken toen ik geboren werd, en nam weer een deeltijd-baan nadat mijn jongste broer naar de middelbare school ging. Als ik naar mijn klas op de lagere school kijk, dan waren er maar 3 of 4 klasgenoten waar de ouders tweeverdieners waren, waarbij ze dan of in de zorg werkten en niet-overlappende diensten hadden, of waar moeder meewerkte in het eigen bedrijf aan huis. BSO's waren er nog niet, dus er moest wel iemand thuis zijn voor de kinderen.

Met de 40 uur die mijn vader werkte, hadden we gewoon een koopwoning. Als je tegenwoordig met 2 partners 24 uur werkt, dan is dat al 8 uur meer als wat mijn vader werkte. Maar met die 48 uur heb je nog geen koopwoning...

Ik denk wel dat het bestedingspatroon sinds de jaren 80 veranderd is. Vakantie was in die tijd nog gewoon met de auto naar Belgie, Duitsland of Frankrijk. Als er op de lagere school al klasgenoten op vliegvakantie gingen, dan was het omdat ze familie in het buitenland hadden. Daar ging het geld toen dus niet aan op. Tegenwoordig willen we een weekendje stedentrip naar New York of een korte vakantie naar de Antillen. En daarnaast willen we ook nog een koopwoning. Liefst een beetje ruim, bij voorkeur 2 onder een kap of vrijstaand...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Señor Sjon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Dat hebben ze met het afschaffen van bv de Wet Hillen al. Je kan bijna beter genoeg rente betalen om die bijtelling op je huis tegen te gaan.
Grappig is dat zodra ze die wet afgeschaft hebben ze gewoon de deur voor HRA weer open hebben gezet. Immers mag je de kosten die je maakt om geld te verdienen aftrekken van het verdiende geld. En hypotheekrente = kosten gemaakt om EWF te behalen.
El Capitan schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:57:
En dat is dus een heel foute manier van werken, je wilt voorkomen dat je welvaart bij een klein groepje mensen uitkomt dus wil je eigenlijk dat er zo min mogelijk schulden zijn in je bevolking. Immers al die schulden komen uit bij een klein groepje mensen die op die manier meer vermogen krijgen.

Het zijn ook nog een schulden de je economie in de weg zitten omdat ze vermogen wegnemen om de economie te laten groeien. Een huis zorgt niet voor meer economische productiviteit een nieuwe PC** wel. Maar aangezien mensen rente betalen over hun schulden kunnen ze die nieuwe PC niet betalen.
** even niet zeuren over de voorbeelden het gaat om het grote plaatje**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Grappig is dat zodra ze die wet afgeschaft hebben ze gewoon de deur voor HRA weer open hebben gezet. Immers mag je de kosten die je maakt om geld te verdienen aftrekken van het verdiende geld. En hypotheekrente = kosten gemaakt om EWF te behalen.

[...]

En dat is dus een heel foute manier van werken, je wilt voorkomen dat je welvaart bij een klein groepje mensen uitkomt dus wil je eigenlijk dat er zo min mogelijk schulden zijn in je bevolking. Immers al die schulden komen uit bij een klein groepje mensen die op die manier meer vermogen krijgen.

Het zijn ook nog een schulden de je economie in de weg zitten omdat ze vermogen wegnemen om de economie te laten groeien. Een huis zorgt niet voor meer economische productiviteit een nieuwe PC** wel. Maar aangezien mensen rente betalen over hun schulden kunnen ze die nieuwe PC niet betalen.
** even niet zeuren over de voorbeelden het gaat om het grote plaatje**
Is dat niet waar je je accountant voor betaald? Om het fiscaal zo gunstig mogelijk voor je te regelen binnen de kaders van de wet? Dat is niet fout, dat is gebruik maken van je mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Oekiejoekie schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Mijn ouders zijn ook in de 70, maar toen ik jong was (half jaren 70 tot in de jaren 80) was er doorgaans maar één kostwinner. Mijn vader werkte 40 uur, mijn moeder stopte met werken toen ik geboren werd, en nam weer een deeltijd-baan nadat mijn jongste broer naar de middelbare school ging. Als ik naar mijn klas op de lagere school kijk, dan waren er maar 3 of 4 klasgenoten waar de ouders tweeverdieners waren, waarbij ze dan of in de zorg werkten en niet-overlappende diensten hadden, of waar moeder meewerkte in het eigen bedrijf aan huis. BSO's waren er nog niet, dus er moest wel iemand thuis zijn voor de kinderen.

Met de 40 uur die mijn vader werkte, hadden we gewoon een koopwoning. Als je tegenwoordig met 2 partners 24 uur werkt, dan is dat al 8 uur meer als wat mijn vader werkte. Maar met die 48 uur heb je nog geen koopwoning...

Ik denk wel dat het bestedingspatroon sinds de jaren 80 veranderd is. Vakantie was in die tijd nog gewoon met de auto naar Belgie, Duitsland of Frankrijk. Als er op de lagere school al klasgenoten op vliegvakantie gingen, dan was het omdat ze familie in het buitenland hadden. Daar ging het geld toen dus niet aan op. Tegenwoordig willen we een weekendje stedentrip naar New York of een korte vakantie naar de Antillen. En daarnaast willen we ook nog een koopwoning. Liefst een beetje ruim, bij voorkeur 2 onder een kap of vrijstaand...
Volgens mij ging mijn moeder tot 3 uur werken en tussen de middag aten we bij de buren of m'n tante kwam langs. En inderdaad vliegen was iets heel bijzonders, mijn ouders gaan nog steeds met de auto, inmiddels camper naar Duitsland, zwarte woud gingen we volgens mij altijd.

Ik ben blij dat ik in 2006 nog gewoon een huis kon kopen met een 40 urige werkweek, verdiende volgens mij 1820 euro bruto en kon 127.000 lenen, terwijl het huis 109.000 kostte ex k.k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Ik denk dat in de meeste gevallen richting 100% geleend werd. ;)

[...]

Tsja, ik heb weleens een vergelijk gemaakt met een huurwoning 30 jaar lang en die indexeren. Die last blijft doorlopend stijgen terwijl hypotheken in stappen van 10-15 jaar gaan qua rentevast periode.

[...]

Ik geef ze groot gelijk. Meestal wil men gewoon in de bekende buurt/wijk blijven en niet naar een duiventil in het drukke centrum verhuizen. Dan hebben ze opeens weer een hypotheek, vaste VvE lasten en als je een a/c wil moet je 40 handtekeningen halen voor toestemming. De pieklasten worden ook anders als kinderen + opgroeiende kleinkinderen langskomen. Dan zijn de woningen opeens te klein op die momenten.

Ondertussen: https://www.ad.nl/economi...oningen-gebouwd~ae416b69/

[...]

Dus ik denk dat die mensen met een oude hypotheek nog wel wat meer waardestijging tegemoet zien. We zitten helemaal vast in ons eigen web van regels waardoor er niks meer kan of mag.
Ik denk dat tegenwoordig veel huizen juist niet 100% geleend zijn, maar veel gefinancierd wordt uit overwaarde. Dus >50% aflossingsvrij is heel makkelijk haalbaar.

Qua verhuizen naar appartementen heb je een vrij negatieve indruk over appartementen. OK ben het wel met je eens dat veel appartementen in Nederland op een verschrikkelijke manier stedenbouwkundig gezien ontwikkeld worden, maar als ik kijk naar de appartementen van >120m2, dan zie ik dat de gemiddelde m2 prijs voor appartementen in dezelfde wijk als grondgebonde woningen hoger ligt dan vrijstaande huizen. Maar goed dan moet het appartementencomplex dus wel aantrekkelijk zijn in ligging en uitstraling.

Ik denk dat er een hele grote markt is voor appartementen met een woonoppervlakte van 120-180m2 met 3 slaapkamers. Daar kunnen ouderen hun rijtjeshuis/2-onder-1-kap/vrijstaande woning van 140-200m2 wel voor verlaten, en geen ruimte tekort komen als de kinderen met kleinkinderen op bezoek komen, of als de kleinkinderen komen logeren. Maar wel de voordelen hebben van voorzieningen op loopafstand en gelijkvloers wonen.

Helaas zijn appartementen in deze groottes voornamelijk penthouses en niet een gebouw met vergelijkbare appartementen. Ook worden appartementen bijna alleen maar gebouwd met 2 slaapkamers. Elke extra m2 gaat naar de woonkamer. Er is blijkbaar vraag naar, maar waarom zou iemand een appartement van 180m2 willen waar de woonkamer 100m2 is plus 2 slaapkamers van 30m2?

VvE opzich mee eens, maar goed er zijn positieve en negatieve verhalen te vinden over VvE's. Je zal op internet voornamelijk de negatieve verhalen zien. En ja ze kosten geld, maar op een bepaalde leeftijd zoek je het ook niet meer om voor alle benodigde onderhoud zelf klusjesmensen te zoeken. En wonen kost sowieso geld, ook al hoef je geen hypotheek te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb in een appartement gewoond en heb in een vorige bouwcrisis VvE's moeten leiden aangezien we na oplevering nog de meeste appartementen en dus stemrecht hadden. :X

Dus mijn beeld is misschien iets negatief, maar hell no dat je mij over 30-40 jaar in een appartement krijgt.

Al heel mijn carriere hoor ik dat men appartementen wil, ook in kernen waar ze nog niet bestaan. Maar ze leiden meestal tot herontwikkelingen omdat niemand ze wil kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Ik denk dat tegenwoordig veel huizen juist niet 100% geleend zijn, maar veel gefinancierd wordt uit overwaarde. Dus >50% aflossingsvrij is heel makkelijk haalbaar.

Qua verhuizen naar appartementen heb je een vrij negatieve indruk over appartementen. OK ben het wel met je eens dat veel appartementen in Nederland op een verschrikkelijke manier stedenbouwkundig gezien ontwikkeld worden, maar als ik kijk naar de appartementen van >120m2, dan zie ik dat de gemiddelde m2 prijs voor appartementen in dezelfde wijk als grondgebonde woningen hoger ligt dan vrijstaande huizen. Maar goed dan moet het appartementencomplex dus wel aantrekkelijk zijn in ligging en uitstraling.

Ik denk dat er een hele grote markt is voor appartementen met een woonoppervlakte van 120-180m2 met 3 slaapkamers. Daar kunnen ouderen hun rijtjeshuis/2-onder-1-kap/vrijstaande woning van 140-200m2 wel voor verlaten, en geen ruimte tekort komen als de kinderen met kleinkinderen op bezoek komen, of als de kleinkinderen komen logeren. Maar wel de voordelen hebben van voorzieningen op loopafstand en gelijkvloers wonen.

Helaas zijn appartementen in deze groottes voornamelijk penthouses en niet een gebouw met vergelijkbare appartementen. Ook worden appartementen bijna alleen maar gebouwd met 2 slaapkamers. Elke extra m2 gaat naar de woonkamer. Er is blijkbaar vraag naar, maar waarom zou iemand een appartement van 180m2 willen waar de woonkamer 100m2 is plus 2 slaapkamers van 30m2?

VvE opzich mee eens, maar goed er zijn positieve en negatieve verhalen te vinden over VvE's. Je zal op internet voornamelijk de negatieve verhalen zien. En ja ze kosten geld, maar op een bepaalde leeftijd zoek je het ook niet meer om voor alle benodigde onderhoud zelf klusjesmensen te zoeken. En wonen kost sowieso geld, ook al hoef je geen hypotheek te betalen.
Ligt er ook aan hoe oud je kinderen en kleinkinderen zijn. Mijn ouders hebben sowieso een hond, die altijd heerlijk in de tuin ligt, mijn broertjes hebben beide jonge kinderen die graag voetballen in de tuin als mijn moeder moet oppassen (2x per week), in een appartement lijkt me dit helemaal niks.

Ze zouden wel iets kleiner kunnen wonen (nu 300m2 met 2 personen), maar dan moet je wel weer iets vinden met een perceel van 1300m2 en grote achtertuin, dit huis is zelf helemaal naar wens gebouwd met (inmiddels wel nutteloos) kantoor aan huis.

Ik denk dat een appartement voor ouderen pas leuk is als de kleinkinderen ook 12+ zijn maar dan zijn ze zelf dus al in de 80. En je moet geen hondenliefhebber zijn oid. Toch blijven er veel dure appartementen bij komen en niets in zeg maar de starters prijsklasse.

Ik hoop dat er als mijn hypotheek af loopt en ik nog alleen ben, er wat leuke nieuwbouw flatjes in de sociale sector zijn bijgekomen, op zich heb ik wonen in een appartement nooit als vervelend ervaren, behalve soms de gezamenlijke ruimtes die een bende waren, niet mijn ruimte ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:17:
[...]

Het grootste deel van de woningen is gewoon gefinancierd door een hypotheek, dat een klein stukje betaald word door overwaarde geld ook alleen bij niet starters woningen. En hoeveel daarvan is overwaarde en hoeveel is eigenlijk gewoon spaargeld ( aka aflossing)

Appartementen hebben een paar grote nadelen:
Ze zijn vaak een stuk kleiner.
Ze zijn beperkt in parkeergelegenheid ( eigen laadpaal word een uitdaging )
Je bent door de VVE beperkt in je mogelijkheden en je moet met mensen samenwerken.
Vaak veel minder gelegenheid om buiten te zitten, een tuin is wat anders dan een balkon.

Nu kan je bestrijden of het allemaal nadelen zijn, kleiner hoeft niet vervelend te zijn, geen tuin kan een voordeel zijn maar voor veel mensen is het hebben van een tuin en ruimte toch wel een ding. Zeker ouderen die soms de kleinkinderen te logeren hebben is die extra slaapkamer die 95% van de tijd leeg staat toch heel welkom voor die 5% dan de kleinkinderen er slapen.

De grotere appartementen hebben niet al die nadelen maar die zijn er vaak gewoon niet of niet in de buurt van waar de ouderen wonen. Veel wonen ook al 20+jaar in hetzelfde huis, met dezelfde buren en een sociaal netwerk. Hoe ouder je word hoe moeilijker het is om een sociaal netwerk op te bouwen.
Die ouderen gaan niet 50km verderop wonen omdat ze daar een appartement kunnen krijgen die blijven gewoon in hun eigen woning.

En faciliteiten, met een auto is alles in de buurt ook de kleinkinderen. Zonder auto is alles ineens een stuk verder weg. Leuk dat de bus voor jou deur stopt maar als je vervolgens nog 3x moet overstappen in het OV waarbij treinen in veel delen van het land 1x per uur rijden dan word bezoeken van kinderen/kleinkinderen een heel stuk lastiger. En ouders met kleine kinderen <3jaar hebben het al niet makkelijk met op visite gaan en al helemaal niet als dat niet met de auto kan omdat ze nergens kunnen parkeren.

Uiteindelijk is het voor ouderen vrij simpel:
Je blijft wonen in je fijne buurt in je te grote woning met alle gemakken die je gewent bent waarbij je familie makkelijk op bezoek kan komen Of je gaat verhuizen bent mogelijk je netwerk kwijt en contact met familie word lastiger door transport problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:27:
[...]

Ligt er ook aan hoe oud je kinderen en kleinkinderen zijn. Mijn ouders hebben sowieso een hond, die altijd heerlijk in de tuin ligt, mijn broertjes hebben beide jonge kinderen die graag voetballen in de tuin als mijn moeder moet oppassen (2x per week), in een appartement lijkt me dit helemaal niks.

Ze zouden wel iets kleiner kunnen wonen (nu 300m2 met 2 personen), maar dan moet je wel weer iets vinden met een perceel van 1300m2 en grote achtertuin, dit huis is zelf helemaal naar wens gebouwd met (inmiddels wel nutteloos) kantoor aan huis.

Ik denk dat een appartement voor ouderen pas leuk is als de kleinkinderen ook 12+ zijn maar dan zijn ze zelf dus al in de 80. En je moet geen hondenliefhebber zijn oid. Toch blijven er veel dure appartementen bij komen en niets in zeg maar de starters prijsklasse.

Ik hoop dat er als mijn hypotheek af loopt en ik nog alleen ben, er wat leuke nieuwbouw flatjes in de sociale sector zijn bijgekomen, op zich heb ik wonen in een appartement nooit als vervelend ervaren, behalve soms de gezamenlijke ruimtes die een bende waren, niet mijn ruimte ofzo.
Ik denk dat hier op Tweakers veel wordt gekeken naar de eigen situatie. Zo te zien zijn hier veel 2e en 3e generatie hoog opgeleiden waar veel mensen in een vrijstaand huis woont.
Als je uit deze bubbel gaat en kijkt naar hoe de meeste mensen wonen (in een rijtjeswoning dus). Dan zijn veel van die nadelen er niet. Nieuwbouw rijtjeshuizen hebben vaak een tuin van 30-50m2, waar ook nog een berging in moet staan. Dan geeft een balkon van 25m2 veel meer gevoel van ruimte dan die luchtplaats, waar je ook niet kan voetballen.

Ja ik snap ook wel dat je niet je vrijstaande huis van 300m2 met 1000+ m2 grond gaat inruilen voor een appartementje van 150m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Het grootste deel van de woningen is gewoon gefinancierd door een hypotheek, dat een klein stukje betaald word door overwaarde geld ook alleen bij niet starters woningen. En hoeveel daarvan is overwaarde en hoeveel is eigenlijk gewoon spaargeld ( aka aflossing)

Appartementen hebben een paar grote nadelen:
Ze zijn vaak een stuk kleiner.
Ze zijn beperkt in parkeergelegenheid ( eigen laadpaal word een uitdaging )
Je bent door de VVE beperkt in je mogelijkheden en je moet met mensen samenwerken.
Vaak veel minder gelegenheid om buiten te zitten, een tuin is wat anders dan een balkon.
[...]
Deze nadelen zijn er vooral bij starters appartementen. Ouderen met een afgeloste rijtjeshuis hoeven helemaal niet naar een starters appartement te verhuizen. Die verhuizen juist naar de duurdere appartementen. Deze punten die je noemt zijn allemaal op te lossen met betere planning.
-te klein > groter bouwen
-beperkt parkeergelegenheid > meer ruimte maken voor parkeerplaatsen (in Nederland betekent appartement meteen verdichting, terwijl je door omhoog te bouwen juist meer openbare ruimte moet creeeren voor een goede leefbaarheid).
-VVE ja klopt
-grote tuin is inderdaad niet te vervangen voor een balkon, maar een kleine rijtjeshuis tuin hoeft niet beter te zijn dan een groot balkon. Zeker omdat een balkon niet ingebouwd is tussen 3 schuttingen. Maar dit valt weer samen met punt 1, kleine appartementen hebben vaak ook kleine balkons :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Ik denk dat hier op Tweakers veel wordt gekeken naar de eigen situatie. Zo te zien zijn hier veel 2e en 3e generatie hoog opgeleiden waar veel mensen in een vrijstaand huis woont.
Als je uit deze bubbel gaat en kijkt naar hoe de meeste mensen wonen (in een rijtjeswoning dus). Dan zijn veel van die nadelen er niet. Nieuwbouw rijtjeshuizen hebben vaak een tuin van 30-50m2, waar ook nog een berging in moet staan. Dan geeft een balkon van 25m2 veel meer gevoel van ruimte dan die luchtplaats, waar je ook niet kan voetballen.

Ja ik snap ook wel dat je niet je vrijstaande huis van 300m2 met 1000+ m2 grond gaat inruilen voor een appartementje van 150m2.
Ik weet uit ervaring dat het met een hond die nodig moet, niet handig is om eerst 5 verdiepingen de trap af te moeten rennen of te wachten op de lift :9

Met een hond wil je gewoon een tuin, al m'n ooms en tantes krijg je ook niet in een appartement. Mijn oma woonde de laatste jaren wel in een appartementje, maar dat was echt pas toen mijn opa er niet meer was en ze zelf ook niet meer veel kon, dus geen hond uitlaten of in de tuin werken.

Tegenwoordig is 70 nog niet echt een leeftijd dat je naar een appartement wil, zeker niet als je huis al is afbetaald en soms ook tussendoor nog dingen hebt gedaan als zonnepanelen en een warmtepomp. Ik vind appartementen juist meer iets voor jongere (25-45) alleenstaanden of gescheiden mensen. Maar daar is juist weinig aanbod voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Deze nadelen zijn er vooral bij starters appartementen. Ouderen met een afgeloste rijtjeshuis hoeven helemaal niet naar een starters appartement te verhuizen. Die verhuizen juist naar de duurdere appartementen. Deze punten die je noemt zijn allemaal op te lossen met betere planning.
-te klein > groter bouwen
-beperkt parkeergelegenheid > meer ruimte maken voor parkeerplaatsen (in Nederland betekent appartement meteen verdichting, terwijl je door omhoog te bouwen juist meer openbare ruimte moet creeeren voor een goede leefbaarheid).
-VVE ja klopt
-grote tuin is inderdaad niet te vervangen voor een balkon, maar een kleine rijtjeshuis tuin hoeft niet beter te zijn dan een groot balkon. Zeker omdat een balkon niet ingebouwd is tussen 3 schuttingen. Maar dit valt weer samen met punt 1, kleine appartementen hebben vaak ook kleine balkons :|
Het kan wel maar dat doen we niet, Parkeernorm van 1.2 bij normale gezinswoningen betekend al een parkeerprobleem. Bij appartementen is het vaak nog minder dan die 1.2. Veel projectontwikkelaars of gemeenten vinden dat mensen maar met het OV ( wat er vaak niet is ) moeten gaan. Maakbare wereld we bouwen wat wij vinden dat mensen moeten kopen niet wat mensen willen kopen.

En het ging ook over de ouderen die vaak in grotere woningen wonen. Die wonen niet in nieuwe starteswoningen maar in huizen van 30+ jaar oud. Daar heb je gewoon een tuin geen luchtplaats.
Maar dan nog met kleine kinderen, laat jij die liever zonder toezicht in je tuin spelen of op een balkon op 8 hoog. In de tuin kunnen ze hooguit hard vallen en huilend binnen komen ( vervelend ) als ze gaan klimmen en van 8 hoog naar beneden donderen komen ze niet meer binnen.
Hoe reeel is die angst? Misschien niet zo reeel. Het zijn wel de kinderen/kleinkinderen van mensen. Er zijn niet voor niets traphekjes om te voorkomen dat een kind 1 verdieping van de trap naar beneden valt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 09:46:
[...]
Da's inderdaad leuk voor de korte termijn, 10 jaar later zijn het de mensen die 2x extra op vakantie gaan die minder geld overhouden. Een huis gaat over een lange termijn, en aflossingsvrij is alleen leuk voor de korte termijn (tenzij je het bespaarde geld op de aflossing op een andere manier laat renderen)
Nee, het beleid is bedoelt om alle inkomsten/vermogen eerlijk te belasten. Het is natuurlijk raar dat geld op de spaarrekening belast wordt, maar vermogen dat in een huis zit niet. Er moet alleen natuurlijk wel een balans zijn waardoor aflossen alsnog goedkoper is dan de schuld behouden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:08:
[...]

Het kan wel maar dat doen we niet, Parkeernorm van 1.2 bij normale gezinswoningen betekend al een parkeerprobleem. Bij appartementen is het vaak nog minder dan die 1.2. Veel projectontwikkelaars of gemeenten vinden dat mensen maar met het OV ( wat er vaak niet is ) moeten gaan. Maakbare wereld we bouwen wat wij vinden dat mensen moeten kopen niet wat mensen willen kopen.

En het ging ook over de ouderen die vaak in grotere woningen wonen. Die wonen niet in nieuwe starteswoningen maar in huizen van 30+ jaar oud. Daar heb je gewoon een tuin geen luchtplaats.
Maar dan nog met kleine kinderen, laat jij die liever zonder toezicht in je tuin spelen of op een balkon op 8 hoog. In de tuin kunnen ze hooguit hard vallen en huilend binnen komen ( vervelend ) als ze gaan klimmen en van 8 hoog naar beneden donderen komen ze niet meer binnen.
Hoe reeel is die angst? Misschien niet zo reeel. Het zijn wel de kinderen/kleinkinderen van mensen. Er zijn niet voor niets traphekjes om te voorkomen dat een kind 1 verdieping van de trap naar beneden valt :).
Ja eens over de parkeernorm. Maar goed als we niks willen veranderen van wat we nu al aan het doen zijn, kunnen we net zo goed niet meer discussieren 8) . Als je iets beter wil maken, moet je kijken naar hoe het beter kan.

Ja goed punt over tuinen van huizen die 30+ jaar oud zijn, maar goed in veel tuinen kan je alsnog niet voetballen. Als we het hebben over gepensioneerden dan kunnen die ook gewoon met de kleine kinderen mee naar het speelveldje ipv zonder toezicht op het balkon te laten spelen, maar goed punt dat dit niet zo verstandig is. Aan de andere kant, hebben grootouders vaak geen traphekje bij hun trap, daar heb je dan weer geen probleem mee als er geen trappen in huis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:57:
Ouderen met een afgeloste rijtjeshuis hoeven helemaal niet naar een starters appartement te verhuizen. Die verhuizen juist naar de duurdere appartementen.
Ouderen hebben meestal geen zin in verhuizen: zijn geaard in hun omgeving, buren die elkaar helpen en geen financiële reden om kleiner te wonen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:57:
[...]

Ik weet uit ervaring dat het met een hond die nodig moet, niet handig is om eerst 5 verdiepingen de trap af te moeten rennen of te wachten op de lift :9

Met een hond wil je gewoon een tuin, al m'n ooms en tantes krijg je ook niet in een appartement. Mijn oma woonde de laatste jaren wel in een appartementje, maar dat was echt pas toen mijn opa er niet meer was en ze zelf ook niet meer veel kon, dus geen hond uitlaten of in de tuin werken.

Tegenwoordig is 70 nog niet echt een leeftijd dat je naar een appartement wil, zeker niet als je huis al is afbetaald en soms ook tussendoor nog dingen hebt gedaan als zonnepanelen en een warmtepomp. Ik vind appartementen juist meer iets voor jongere (25-45) alleenstaanden of gescheiden mensen. Maar daar is juist weinig aanbod voor.
Als je 70 bent, kan je meestal nog wel goed aanpassen aan een veranderende woonomgeving. Als je pas gaat verhuizen omdat je niet meer zo mobiel bent, heb je er al helemaal geen zin meer in.
Maar goed, bungalows zijn denk ik dan de beste oplossing voor ouderen, maar goed die nemen zoveel ruime in beslag. Dus ik denk dat vanuit een vrijstaand huis een bungalow wellicht een goede oplossing is. Voor mensen die niet zoveel geld hebben, zijn gestapelde bungalows misschien niet zo'n slechte oplossing :+. Een huis van 300+ m2 is overigens vaak goed om te bouwen naar een volledige woning op de begane grond. Dus snap wel dat je dan niet weg gaat.
Ik ken overigens wel mensen die een hond hebben in een appartement, dus het kan wel, of het makkelijk is, geen idee, ben zelf niet zo'n hondenpersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
redwing schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:14:
[...]
Nee, het beleid is bedoelt om alle inkomsten/vermogen eerlijk te belasten. Het is natuurlijk raar dat geld op de spaarrekening belast wordt, maar vermogen dat in een huis zit niet. Er moet alleen natuurlijk wel een balans zijn waardoor aflossen alsnog goedkoper is dan de schuld behouden.
Nee we belasten alleen inkomen, vermogen belasten we niet omdat het zou beteken dat je dubbel belasting betaald over hetzelfde inkomen.
We belasten alleen inkomen uit vermogen, of dat proberen we te doen. Daarom ook logisch dat je eigen huis eigenlijk niet belast zou moeten zijn je hebt er namelijk geen inkomen uit alleen kosten.
Die spaarrekening krijg je wel rente op dus die rente belasten we dan weer, niet het geld zelf maar het fictieve rendement wat je gekregen hebt. Net zoals je bij aandelen ook belasting betaald over het divident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:18:
Ja eens over de parkeernorm. Maar goed als we niks willen veranderen van wat we nu al aan het doen zijn, kunnen we net zo goed niet meer discussieren 8) . Als je iets beter wil maken, moet je kijken naar hoe het beter kan.
Je kan alleen denken aan oplossingen over de problemen als de problemen benoemd worden natuurlijk.
Een grote gezamelijke tuin die afgezet is met een overdekt terras om te zitten zou bijvoorbeeld een goed alternatief zijn voor een tuin.
De kinderen kunnen veilig spelen, je hoeft niet echt van huis weg ( je kan gewoon naar je eigen WC ).

Parkeernorm moet gewoon aangepast worden voor nieuwbouw naar de nieuwe realiteit ter plaatse.
In de binnenstad van Amsterdam heb je (denk ik) goed OV. Ga je echter in een buitenwijk zitten of een klein dorp dan heb je gewoon 2 auto's als norm voor een woning.

[ Voor 16% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-01-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:22:
[...]
Een huis van 300+ m2 is overigens vaak goed om te bouwen naar een volledige woning op de begane grond. Dus snap wel dat je dan niet weg gaat.
Ik ken overigens wel mensen die een hond hebben in een appartement, dus het kan wel, of het makkelijk is, geen idee, ben zelf niet zo'n hondenpersoon.
Dat was het al vanaf het begin, slaapkamer beneden met eigen badkamer, bovenverdieping voor de kinderen met eigen badkamer, maar die is nu dus 100% ongebruikt.

Ik had zelf een hond in een appartement, het kan prima, maar niet altijd handig, keer geplast in de gang omdat ze het niet meer op kon houden en toen tijden lang gezeur van de buren. Ook geen ruimte om hem lekker buiten te laten liggen in de zomer.

Ik zou echt graag zien dat ze meer kleine appartementen bouwen voor alleenstaanden en niet voor 300.000 euro ofzo, gewoon iets wat je kan betalen met 1 inkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door JDx op 25-01-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:24:
[...]
Nee we belasten alleen inkomen, vermogen belasten we niet omdat het zou beteken dat je dubbel belasting betaald over hetzelfde inkomen.

We belasten alleen inkomen uit vermogen, of dat proberen we te doen. Daarom ook logisch dat je eigen huis eigenlijk niet belast zou moeten zijn je hebt er namelijk geen inkomen uit alleen kosten.
Die spaarrekening krijg je wel rente op dus die rente belasten we dan weer, niet het geld zelf maar het fictieve rendement wat je gekregen hebt. Net zoals je bij aandelen ook belasting betaald over het divident.
Klopt, maar we gaan er van uit dat vermogen geld oplevert. En ook een eigen huis levert dan geld op als je dat vergelijkt met iemand die b.v. huurt en daarmee geen vermogen heeft/opbouwt. Dat huis zou dus zeker wel belast moeten zijn. Al was het alleen maar vanwege de overwaarde die de meeste mensen vanzelf krijgen. Je ziet nu al dat binnen de samenleving het gat tussen wel/geen huis hebben steeds groter wordt, waarbij mensen die een huis kunnen kopen al snel ook meer te besteden hebben.

Bij aandelen betaal je net zo goed niet over winst trouwens, je noemt inderdaad divident, maar dat is voor veel beleggers maar een klein deel van de winst die ze maken. De meeste winst komt uit koerswinsten en daarover hoef je geen belasting te betalen.

Punt is uiteindelijk heel simpel, we belasten heel krom waarbij er afhankelijk van wat je met je geld doet je veel/weinig/niets hoeft te betalen over de winst die het oplevert.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Misschien gaan we wel naar het Big Bang Theory / Friends model, dat je een huisgenoot moet gaan zoeken die je vantevoren nog niet eens kent.

dit hoorde nog aan de andere post vast

[ Voor 16% gewijzigd door JDx op 25-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:34:
Misschien gaan we wel naar het Big Bang Theory / Friends model, dat je een huisgenoot moet gaan zoeken die je vantevoren nog niet eens kent.

dit hoorde nog aan de andere post vast
Soort van studentenhuis eigenlijk, met je eigen slaapkamer en een gedeelde keuken/woonkamer.
Kan best gezellig zijn eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Soort van studentenhuis eigenlijk, met je eigen slaapkamer en een gedeelde keuken/woonkamer.
Kan best gezellig zijn eigenlijk.
Moet het wel echt klikken, ik heb er de ruimte voor, maar durf het niet zo aan, dan zou het al iemand moeten zijn die ik goed ken, een leuke dame is ook maar leuk tot ze een vriend heeft die er elke dag is :+

Financieel zou ik zelfs flink geld overhouden, maar juist omdat de hypotheek zo laag is, is het niet nodig, zo zitten denk ik heel veel rijtjeshuizen vol met slechts 1 persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Moet het wel echt klikken, ik heb er de ruimte voor, maar durf het niet zo aan, dan zou het al iemand moeten zijn die ik goed ken, een leuke dame is ook maar leuk tot ze een vriend heeft die er elke dag is :+

Financieel zou ik zelfs flink geld overhouden, maar juist omdat de hypotheek zo laag is, is het niet nodig, zo zitten denk ik heel veel rijtjeshuizen vol met slechts 1 persoon.
Klopt zelfde probleem hier, prima als een goede vriend/in even tijdje moet logeren maar geen vreemde voor onbepaalde tijd.

Maar je zou natuurlijk woningen kunnen ontwikkelen op die manier waarbij mensen gewoon een kamer huren en de keuken ed moeten delen. Gebeurt in studentenhuizen nu ook veel dus voor starters is het dan eigenlijk weinig verschil.
Maar eigenlijk is het een nood oplossing omdat we gewoon te weinig starters woningen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:58:
[...]

Klopt zelfde probleem hier, prima als een goede vriend/in even tijdje moet logeren maar geen vreemde voor onbepaalde tijd.

Maar je zou natuurlijk woningen kunnen ontwikkelen op die manier waarbij mensen gewoon een kamer huren en de keuken ed moeten delen. Gebeurt in studentenhuizen nu ook veel dus voor starters is het dan eigenlijk weinig verschil.
Maar eigenlijk is het een nood oplossing omdat we gewoon te weinig starters woningen bouwen.
Die vreemde wordt vanzelf een bekende he als die in hetzelfde huis woont :+ .

In Amsterdam noord hebben ze appartementen gebouwd met het Friend woonmodel. Dus 2 gelijke slaapkamers, met gedeelde woonkamer/keuken. De slaapkamers hebben dan een meer geïsoleerde deur, waardoor je meer privacy hebt in de slaapkamer dan de standaard kartonnen nieuwbouw binnendeuren. Maar IMHO werkt dit alleen al de eerst wonende invloed heeft op wie de 2e huurder wordt. Dus een beetje zoals hoe Sheldon interviews heeft gehouden om een nieuwe huisgenoot te accorderen, of hoe studentenhuizen nieuwe bewoners screenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Z___Z op 25-01-2024 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Zelfs al zou je het wel willen, het wordt met de huidige regels rond HRA ontmoedigd. Je verliest een deel van de HRA bij deels verhuren van je woning, wat bij rente's van 1% niet zo'n probleem was, maar bij 4-5% van vorig jaar, ben je eigenlijk de winst van huur alweer kwijt aan verlies aan HRA.

Met iemand van het andere geslacht samenwonen die niet je partner is zie ik op lange termijn alleen maar problemen opleveren, tenzij die persoon homo/lesbisch is. Ik verwacht dat je altijd gezeik gaat krijgen met de eventuele toekomstige partner van die persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:02:
[...]

In Amsterdam noord hebben ze appartementen gebouwd met het Friend woonmodel. Dus 2 gelijke slaapkamers, met gedeelde woonkamer/keuken. De slaapkamers hebben dan een meer geïsoleerde deur, waardoor je meer privacy hebt in de slaapkamer dan de standaard kartonnen nieuwbouw binnendeuren. Maar IMHO werkt dit alleen al de eerst wonende invloed heeft op wie de 2e huurder wordt. Dus een beetje zoals hoe Sheldon interviews heeft gehouden om een nieuwe huisgenoot te accorderen, of hoe studentenhuizen nieuwe bewoners screenen.
Bij studentenhuizen vind ik het wel weer makkelijker omdat je dan met meerdere mensen zit en een nieuwe bewoner dan 1 van meerdere is. Als het niet klikt maakt het niet zo veel uit. Met zijn 2en zit je meer 1 op 1.

Jammer ook dat de isolatie tussen boven en beneden beperkt is, anders zou je nog de boven en beneden verdieping compleet kunnen scheiden, al dan niet met eigen opgang zoals een brandtrap, dat had mijn oom boven zijn winkel. Van de opslagruimte een woning gemaakt met keukenblok en douche.

Maar ja boven je winkel heb je er zelf natuurlijk weer geen last van verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Zelfs al zou je het wel willen, het wordt met de huidige regels rond HRA ontmoedigd. Je verliest een deel van de HRA bij deels verhuren van je woning, wat bij rente's van 1% niet zo'n probleem was, maar bij 4-5% van vorig jaar, ben je eigenlijk de winst van huur alweer kwijt aan verlies aan HRA.

Met iemand van het andere geslacht samenwonen die niet je partner is zie ik op lange termijn alleen maar problemen opleveren, tenzij die persoon homo/lesbisch is. Ik verwacht dat je altijd gezeik gaat krijgen met de eventuele toekomstige partner van die persoon.
Niet helemaal waar, je mag een bepaald bedrag vragen voor de kamer wat belastingvrij is. Geen idee wat de regeling precies is ( dacht kostgeld regeling ofzo ) maar het bedrag is heel klein.
Eigenlijk bedoelt zodat mensen met thuiswonende kinderen toch een bijdrage kunnen vragen van de kinderen zonder dat het meteen belast is.

Collega van me doet dit al jaren met een kennis/vriend van hem die voor een klein bedrag een kamer huurt bij hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:22:
[...]

Als je 70 bent, kan je meestal nog wel goed aanpassen aan een veranderende woonomgeving. Als je pas gaat verhuizen omdat je niet meer zo mobiel bent, heb je er al helemaal geen zin meer in.
Maar goed, bungalows zijn denk ik dan de beste oplossing voor ouderen, maar goed die nemen zoveel ruime in beslag. Dus ik denk dat vanuit een vrijstaand huis een bungalow wellicht een goede oplossing is. Voor mensen die niet zoveel geld hebben, zijn gestapelde bungalows misschien niet zo'n slechte oplossing :+. Een huis van 300+ m2 is overigens vaak goed om te bouwen naar een volledige woning op de begane grond. Dus snap wel dat je dan niet weg gaat.
Dus ongeveer 1 jaar na je pensioen Uw verwachte AOW-leeftijd is 68 + 9 maanden moet je al uit je huis? ;)
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Je kan alleen denken aan oplossingen over de problemen als de problemen benoemd worden natuurlijk.
Een grote gezamelijke tuin die afgezet is met een overdekt terras om te zitten zou bijvoorbeeld een goed alternatief zijn voor een tuin.
De kinderen kunnen veilig spelen, je hoeft niet echt van huis weg ( je kan gewoon naar je eigen WC ).

Parkeernorm moet gewoon aangepast worden voor nieuwbouw naar de nieuwe realiteit ter plaatse.
In de binnenstad van Amsterdam heb je (denk ik) goed OV. Ga je echter in een buitenwijk zitten of een klein dorp dan heb je gewoon 2 auto's als norm voor een woning.
De grap is dat een gezamenlijke grote binnentuin onderhoud vergt. Dan krijg je van kopers ongeveer de volgende reacties:
"ik ben naar een appartement gegaan om geen tuinwerk meer te doen"
"ik vind dit zonde van de VvE-bijdrage voor een tuinman"
"Waarom kan de gemeente dat niet doen?"
"Welke stukje is van mijzelf?"
"De kinderen van Pietje/Jantje/Klaasje maken teveel herrie, wat gaan jullie daaraan doen."

Het daalt bij veel mensen erg langzaam in dat je als VvE eigenaar bent, ze gedragen zich steeds vaker als huurders.
JDx schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Dat was het al vanaf het begin, slaapkamer beneden met eigen badkamer, bovenverdieping voor de kinderen met eigen badkamer, maar die is nu dus 100% ongebruikt.

Ik had zelf een hond in een appartement, het kan prima, maar niet altijd handig, keer geplast in de gang omdat ze het niet meer op kon houden en toen tijden lang gezeur van de buren. Ook geen ruimte om hem lekker buiten te laten liggen in de zomer.

Ik zou echt graag zien dat ze meer kleine appartementen bouwen voor alleenstaanden en niet voor 300.000 euro ofzo, gewoon iets wat je kan betalen met 1 inkomen.
Helaas zijn alle kosten van dien aard (met grote winnaar de BTW) dat dat al een uitdaging is.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 25-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:28:
[...]

De grap is dat een gezamenlijke grote binnentuin onderhoud vergt. Dan krijg je van kopers ongeveer de volgende reacties:
"De kinderen van Pietje/Jantje/Klaasje maken teveel herrie, wat gaan jullie daaraan doen."

Het daalt bij veel mensen erg langzaam in dat je als VvE eigenaar bent, ze gedragen zich steeds vaker als huurders.

[...]
Ja, boeien :+

Zelfde soort opmerkingen heb je met een huis+tuin natuurlijk ook.
"de buurman onderhoudt de haag op de erfscheiding niet goed"
"De bamboe van de buren komt overal in mijn tuin terug"
"De kat van de buren pist in mijn tuin"
"Teveel schaduw van de bomen van de buren"
"De kinderen van de buren maken teveel kabaal"

De gezamelijk binnentuin is de enige oplossing in binnenstedelijk gebied.
Wees blij dat er een binnentuin is waar je met verjaardagen wat extra ruimte hebt.
Stukje sociaal contact kan ook wel een toevoeging zijn. Mensen die zeuren heb je altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Dus ongeveer 1 jaar na je pensioen Uw verwachte AOW-leeftijd is 68 + 9 maanden moet je al uit je huis? ;)

[...]

Ohja, heel herkenbaar. Welke ik vooral mooi vond mbt onderhoud van de gemeenschappelijke tuin: "Onkruid is toch ook groen?"

Gelukkig gaat vandaag het koopcontract naar de bieder :p

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
fsfikke schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Ohja, heel herkenbaar. Welke ik vooral mooi vond mbt onderhoud van de gemeenschappelijke tuin: "Onkruid is toch ook groen?"
Hebben ze feitelijk gelijk in, bovendien wat voor de 1 onkruid is is voor een ander een zinnig kruid.

Brandnetels kan je blijkbaar heel goed soep van koken of thee, voor veel mensen ( ik ook ) is het onkruid.

Wilde bramen zijn heerlijk maar veel mensen dien de plant als onkruid.

Een gemeenschappelijk tuin moet je gewoon zo indelen dat het onderhouds vriendelijk is. Dat betekend niet asfalteren :P maar de juiste planten kiezen zodat ze maar 1-2x per jaar onderhoud nodig hebben en je de rest van het jaar plezier ervan hebt. Dus geen 1jarige planten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Plint schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Ja, boeien :+

Zelfde soort opmerkingen heb je met een huis+tuin natuurlijk ook.
"de buurman onderhoudt de haag op de erfscheiding niet goed"
"De bamboe van de buren komt overal in mijn tuin terug"
"De kat van de buren pist in mijn tuin"
"Teveel schaduw van de bomen van de buren"
"De kinderen van de buren maken teveel kabaal"

De gezamelijk binnentuin is de enige oplossing in binnenstedelijk gebied.
Wees blij dat er een binnentuin is waar je met verjaardagen wat extra ruimte hebt.
Stukje sociaal contact kan ook wel een toevoeging zijn. Mensen die zeuren heb je altijd :)
Ik heb het over de kopers van nieuwbouw. ;) Sommigen haakten hier zelfs om af. Sta je dan met je goede gedrag. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Ik heb het over de kopers van nieuwbouw. ;) Sommigen haakten hier zelfs om af. Sta je dan met je goede gedrag. :P
Ah, al klagen voordat ze er zijn. Opzich beter dan nadien. Maar dikke prima, ga maar verder zoeken naar een appartement :+
Mag ik vragen watvoor werk je doet? mag ook pm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mocht het nog niet duidelijk zijn aan de antwoorden, ik zit zelf in de projectontwikkeling. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Voor mij ook nooit meer een VvE , dat levert altijd gezeur op.

En een gemeenschappelijke binnentuin is ook vragen om ellende.

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2024 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

offtopic:
En om het rijtje VVE quotes compleet te maken: "Het is nieuw, waarom moeten we sparen voor onderhoud?
25 jaar later: "Waarom is er geen geld voor het vervangen van het dak, dergelijk onderhoud zie je toch gewoon aankomen?"

In bv denemarken kiezen ze zelfs de toekomstige bewoners, dan kijken ze of je wel geschikt bent om in hun gebouw te wonen. Met gelijkgestemde wonen maakt VVE achtige constructies wel beter leefbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 25-01-2024 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
twain4me schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:35:
[...]

offtopic:
En om het rijtje VVE quotes compleet te maken: "Het is nieuw, waarom moeten we sparen voor onderhoud?
25 jaar later: "Waarom is er geen geld voor het vervangen van het dak, dergelijk onderhoud zie je toch gewoon aankomen?"

In bv denemarken kiezen ze zelfs de toekomstige bewoners, dan kijken ze of je wel geschikt bent om in hun gebouw te wonen. Met gelijkgestemde wonen maakt VVE achtige constructies wel beter leefbaar.
Dat is natuurlijk heel leuk maar daarmee kan je ook met een groepje een van je bewoners het leven heel zuur maken. Als jij wilt verkopen en de rest van de VVE blijft je kopers afkeuren, of alleen 1 koper die heel laag bied goedkeuren wat dan?

VVE werkt op zich best aardig zolang je geen extremen hebt in je groep en zelfs dan moet je heel veel extremen hebben om een probleem te zijn. En de overheid heeft ook al geregeld dat je moet reserveren voor groot onderhoud (en nu gaan ze dat geld nog even belasten :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:17:

Ik heb 10 jaar in een VvE gezeten voor de gezamenlijke parkeerplaats en de binnentuin (die wij nooit gebruikte, omdat hij niet grensde aan onze eigen tuin). Buiten dat het grootste deel van de VvE bijdrage naar het onderhoud van de tuin ging, waar ik verder geen probleem mee had want kosten waren laag en die tuin lag er inderdaad gewoon goed bij, was het enige waar over geklaagd werd dat niemand het bestuur wou doen.

Alternatief was het bestuur uitbesteden, maar goed dan ging de bijdrage meteen x2 door de overhead van dit externe bestuur. Ik heb dus gewoon positieve ervaring met een VvE, dus dat kan ook 8)

Snap sowieso niet zo goed wie er nou gaat klagen over het uitbesteden van de tuinman van een binnentuin. Als je met zo'n 30+ man in die VvE zit kost zo'n tuinman misschien 20 euro/maand. Daarvoor zou ik echt niet zelf gaan aanklooien in een gezamenlijke tuin (wel in m'n eigen tuin, maar goed daarvoor een tuinman laten komen is dan wel meteen honderden euro's aangezien je die kosten niet kan delen met de buren).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:43:
[...]
Snap sowieso niet zo goed wie er nou gaat klagen over het uitbesteden van de tuinman van een binnentuin. Als je met zo'n 30+ man in die VvE zit kost zo'n tuinman misschien 20 euro/maand. Daarvoor zou ik echt niet zelf gaan aanklooien in een gezamenlijke tuin (wel in m'n eigen tuin, maar goed daarvoor een tuinman laten komen is dan wel meteen honderden euro's aangezien je die kosten niet kan delen met de buren).
Altijd mensen die gaan klagen over dat soort dingen, onder het mom als we allemaal gewoon 1x in de maand paar uurtjes besteden kunnen we het zelf doen. Dus waarom zouden we daarvoor betalen.

In de VVE waar ik tijd bij zat hadden we iemand die het leuk vond om te doen dus die hebben we een vrijwilligersvergoeding gegeven, dat scheelde flink in de kosten. VVE blij, vrijwilliger blij, kosten laag. Iedereen gelukkig.

De prijs hangt flink af van de grote en wat je erin zet. Als je het een beetje handig doet met onderhoudsvrije planten komt de tuinman misschien 4x per jaar 1 dagje langs dus dat is echt gewoon 3 euro per maand met 30 mensen. Dat is 1 biertje in de maand minder ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 25-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
hoevenpe schreef op maandag 18 september 2023 @ 08:57:
Vergelijkbaar project in Nieuwegein Utrecht-Zuid, gezien de extra korting en 'startershypotheek' van de projectontwikkelaar loopt het niet lekker
Ken je die grap van 'Re-Energize Together!' met een atletiekbaan op het dak?
Hardlopers kunnen fluiten naar uniek rondje op dak van Nieuwegeins wooncomplex

Het was een uniek plan: een wooncomplex met op het dak een heuse atletiekbaan. Die zou gebouwd worden in de Nieuwegeinse wijk Rijnhuizen. Maar hardlopers kunnen fluiten naar deze unieke looproute.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Heb het zelf ooit ondervonden, 25jr terug:

Appartementsblok bj 1974 van 18 appartementen, 2verdiepingen, achterliggende garage's + flink stuk grond. 100M2(3slpk), geen lift. Als huurder kreeg ik toen de mogelijkheid om te kopen. Dat gedaan en dus voor 1/18de eigenaar van het hele gebeuren. Verkopende makelaar vertelde dat er een mogelijkheid was om aan de achterzijde 12 balkon-constructies op te richten zodat 1ste en 2de verdieping een balkon konden organiseren(via de VvE, 'komt helemaal goed vertelde de verkopende makelaar, best deal ever!' ) met een oppervlakte van 50M2 ieder 10op5M. De gelijkvloers hadden in de huur-constructie een tuin van 100M2. (Mooi toch de onderste bewoners behouden hun 100M2 tuin en de 1ste en 2de verdieping een flink balkon van 50M2...iedereen blij!)
De handel ging in de verkoop en ik kocht op de 1ste verdieping. De VvE was door de verkoper(hele complex was hij eigenaar van) tijdelijk in handen van de verkopende makelaar.

Nou komt ie : De gelijkvloerse appartementen werden allemaal bijna als 1ste verkocht, ook enkele huurders op 1ste en 2de verdieping gingen over tot koop(ik ook). Toen kwam er ineens een "tussentijdse" VvE-vergadering. Waarin werd beslist dat de gelijkvloerse appartementen hun tuin zouden behouden en balkons aan de achterzijde hun " tuin" deels uit de zon zou worden gehouden als er balkons voor 50% bovenhangen. Dit werd door de 4 gelijkvloerse kopers + de 7 nog niet verkochte appartementen(de verkopende makelaar had de tijdelijke VvE onder beheer van deze 7 en beheerde dus iov de eigenaar het stemrecht) 4+7=11

Je raad het al : Geen balkons aan de achterzijde, dus een worst voorgehouden en smerig spel.

Na 4 jaar verkocht/helemaal klaar mee en een rijtje gekocht, sinds dien blijf ik verre van VvE

Natuurlijk hebben sommige onderste bewoners na verloop van tijd hun appartement royaal kunnen verkopen door deze move, omdat er oa een leuke tuin bijzat....en geen balkon er boven mag komen(want in 1999 beslist op de algemene vergadering van de VvE)

Soms moet je dingen op papier zetten bij een aankoop in zo'n situatie : Maarja, ik was nog jong(en 1ste koop) en allemaal geen tijd om daaraan te denken en volgens mij was er toen ook nog geen Tweakers ;-)

Deze ook nog ff erbij om de frustratie compleet te maken : Van de 6 gelijkvloerse bewoners, gelijk schutting en afrastering errond ntrl om hun territorium af te bakenen. Dan, uiteindelijk zat er amper iemand in de tuin op zomerse dagen. Wel bij 2 appartementen de hond hele dag buiten zodat je aan de achterkant met de ramen open constant geblaf had als er iemand de garage inreed of stankoverlast, want sommigen lieten de drollen gewoon liggen...

Hier wil ik toch aanstaande kopers voor waarschuwen als je bv, zoals ik toen van huur naar koop ging. Stel dat het een woco is die de toko van de hand doet of particuliere huur in een VvE, je ook wel degelijk op je hoede moet zijn. Zeker nu, want er komt aardig wat beschikbaar uit de verhuur nr koop en we tekenen al rap tegenwoordig(woningnood), fomo, bij het kruisje, right?

(oow bijna vergeten : Een eerdere ooit gemaakte VvE, gestemde beslissing terugdraaien lukt niet zomaar, ookal ga je 12 vd 18 halen op de VvE-vergadering! Juridisch loop je dan tegen het fijt gebeuren aan dat je (zoals mijn situatie toen) de gelijkvloersen wrch mag €€€€€ compenseren : als je al met 12 kopers overeenstemming haalt(want niet alle 12 hebben hier zin in...procederen kost geld en niet iedereen heeft die poen ookal deel je het door 12)en jurist/advocaat hier op gaat zetten)

VvE ;w

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2024 21:17 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier merk ik ook wel de typische VVE problemen:

-bestuur. vooral niemand wil in het bestuur. terwijl men vroeger altijd zei 'oh joh, er zijn altijd mensen die dat leuk vinden, komt goed'. nee dus. mensen zijn letterlijk aangewezen omdat niemand wilde.

-gezamelijke fietsenstalling, en deuren. continue wordt vanalles gejat uit de fietsenstalling, niemand weet hoe of waarom. deuren worden afragd en deuropensystemen raken om de haverklap defect. wederom *crickets*

-de gezamelijke tuin is een leuk theoretisch idee. in de praktijk komt er nooit iemand en is het vooral leuk voor de mensen op de begane grond die aan de binnenkant tuin zitten.

-sociale cohesie. een (groot) deel wil met niets of niemand te maken hebben en zie je ook nooit op Vve vergaderingen. een ander deel spreekt nauwelijks nederlands. je kent of ziet je buren eigenlijk vrijwel nooit.

-balkon. je mag niets op je balkon zetten/hangen wat niet overeen is gekomen in een Vve vergadering. en als je aan de binnentuin kant zit, zit je bijna bij elkaar op schoot, of in ieder geval zo naar binnen te kijken bij de helft.

En dit zijn niet alleen mijn ervaringen, ook van anderen die in een ander appartementencomplex zitten, hoor ik ongeveer dezelfde soort verhalen. het zal ook vast anders zijn op sommige plekken, maargoed.

Natuurlijk zijn het niet alleen maar nadelen, maar zeker als 65+ en je hebt een groot rijtjeshuis kan ik me voorstellen dat je voor geen goud naar een appartement gaat, waar je ook nog eens flink op maandlasten moet inleggen. totaal niet aantrekkelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Il 2 op 25-01-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Appartementen hebben vooral een slechte naam in Nederland door de armoedige manier van hoe we ze hier bouwen. Je kan ze ook bouwen als een 5 sterren resort waar we met z’n allen heen gaan in Turkije.

In Azië zijn zulke appartementencomplexen gemeen goed. Het maakt steden daar veel leefbaarder dan in Nederland. Voorbeeld uit Singapore:
https://condo.singaporeexpats.com/condo/503/DRAYCOTT-8#_self
Afbeeldingslocatie: https://condo.singaporeexpats.com/floorplan/draycott-eight/floorplan-02-05.jpg
Afbeeldingslocatie: https://condo.singaporeexpats.com/siteplan/draycott-eight/siteplan.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Z___Z op 25-01-2024 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Laatst een kennis waarvan de VVE aangeklaagd werd door enkele leden vanwege een krappe beslissing op de ALV. Alle bewoners als belanghebbenden naar de rechtbank, enkelen dus met twee petten op...

Zo blij met een rijtjeshuis op eigen grond, nooit meer een vve voor mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:31:
[...]

Heb het zelf ooit ondervonden, 25jr terug:

Appartementsblok bj 1974 van 18 appartementen, 2verdiepingen, achterliggende garage's + flink stuk grond. 100M2(3slpk), geen lift. Als huurder kreeg ik toen de mogelijkheid om te kopen. Dat gedaan en dus voor 1/18de eigenaar van het hele gebeuren. Verkopende makelaar vertelde dat er een mogelijkheid was om aan de achterzijde 12 balkon-constructies op te richten zodat 1ste en 2de verdieping een balkon konden organiseren(via de VvE, 'komt helemaal goed vertelde de verkopende makelaar, best deal ever!' ) met een oppervlakte van 50M2 ieder 10op5M. De gelijkvloers hadden in de huur-constructie een tuin van 100M2. (Mooi toch de onderste bewoners behouden hun 100M2 tuin en de 1ste en 2de verdieping een flink balkon van 50M2...iedereen blij!)
De handel ging in de verkoop en ik kocht op de 1ste verdieping. De VvE was door de verkoper(hele complex was hij eigenaar van) tijdelijk in handen van de verkopende makelaar.

Nou komt ie : De gelijkvloerse appartementen werden allemaal bijna als 1ste verkocht, ook enkele huurders op 1ste en 2de verdieping gingen over tot koop(ik ook). Toen kwam er ineens een "tussentijdse" VvE-vergadering. Waarin werd beslist dat de gelijkvloerse appartementen hun tuin zouden behouden en balkons aan de achterzijde hun " tuin" dusdanig uit de schaduw zou worden gehouden als er balkons voor 50% bovenhangen. Dit werd door de 4 gelijkvloerse kopers + de 7 nog niet verkochte appartementen(de verkopende makelaar had de tijdelijke VvE onder beheer van deze 7 en beheerde dus iov de eigenaar het stemrecht) 4+7=11

Je raad het al : Geen balkons aan de achterzijde, dus een worst voorgehouden en smerig spel.

Na 4 jaar verkocht/helemaal klaar mee en een rijtje gekocht, sinds dien blijf ik verre van VvE

Natuurlijk hebben sommige onderste bewoners na verloop van tijd hun appartement royaal kunnen verkopen door deze move, omdat er oa een leuke tuin bijzat....en geen balkon er boven mag komen(want in 1999 beslist op de algemene vergadering van de VvE)

Soms moet je dingen op papier zetten bij een aankoop in zo'n situatie : Maarja, ik was nog jong(en 1ste koop) en allemaal geen tijd om daaraan te denken en volgens mij was er toen ook nog geen Tweakers ;-)

Deze ook nog ff erbij om de frustratie compleet te maken : Van de 6 gelijkvloerse bewoners, gelijk schutting en afrastering errond ntrl om hun territorium af te bakenen. Dan, uiteindelijk zat er amper iemand in de tuin op zomerse dagen. Wel bij 2 appartementen de hond hele dag buiten zodat je aan de achterkant met de ramen open constant geblaf had als er iemand de garage inreed of stankoverlast, want sommigen lieten de drollen gewoon liggen...

Hier wil ik toch aanstaande kopers voor waarschuwen als je bv, zoals ik toen van huur naar koop ging. Stel dat het een woco is die de toko van de hand doet of particuliere huur in een VvE, je ook wel degelijk op je hoede moet zijn. Zeker nu, want er komt aardig wat beschikbaar uit de verhuur nr koop en we tekenen al rap tegenwoordig(woningnood), fomo, bij het kruisje, right?

(oow bijna vergeten : Een eerdere ooit gemaakte VvE, gestemde beslissing terugdraaien lukt niet zomaar, ookal ga je 12 vd 18 halen op de VvE-vergadering! Juridisch loop je dan tegen het fijt gebeuren aan dat je (zoals mijn situatie toen) de gelijkvloersen wrch mag €€€€€ compenseren : als je al met 12 kopers overeenstemming haalt(want niet alle 12 hebben hier zin in...procederen kost geld en niet iedereen heeft die poen ookal deel je het door 12)en jurist/advocaat hier op gaat zetten)

VvE ;w
Onze beneden buren waren best aardige lui maar zodra het over de (kleine) VvE ging dan bleven ze als een klein kind jammeren met kromme argumenten. In veel dingen zijn we meegegaan, omdat het ons niet zoveel interesseerde of de voordeur donker groen of donker blauw was :') , totdat ze met het voorstel kwamen om in de statuten aan te passen dat iedere eigenaar voor 33,3% mee betaald aan onderhoud (wij hadden 18% van oppervlakte, dus 18% aandeel in de VvE).
Dat leek hun wel eerlijk.. (note: ze waren beide advocaat/jurist). Of een week voor de uitgerekende datum van mijn vrouw een VvE avond organiseren om de maandelijkse bijdrage te verdubbelen (wij waren toen al op zoek naar wat groters en deden daar niet geheimzinnig over).

Daarna nog een paar nieuwe kozijnen op kosten van de VvE moeten plaatsen en daarna hebben we het heel goed verkocht :w . Ik zag ze er nog wel aan om een deel van de overwaarde toe te eigenen. 8)7

Nu een vrijstaande woning, wat is dat een verademing zeg , kan alles zelf bepalen zonder gezeur _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 25-01-2024 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Nog een voordeel van kopen: geen gezeik met de verhuurder als je ooit vertrekt.

Na 37 jaar huur verwachten dat alles net zo is als bij oplevering?
Tuin leeghalen, alles wat ooit aangebracht is verwijderen, stopcontacten in de biotex... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:01
Z___Z schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:21:
Appartementen hebben vooral een slechte naam in Nederland door de armoedige manier van hoe we ze hier bouwen. Je kan ze ook bouwen als een 5 sterren resort waar we met z’n allen heen gaan in Turkije.

In Azië zijn zulke appartementencomplexen gemeen goed. Het maakt steden daar veel leefbaarder dan in Nederland. Voorbeeld uit Singapore:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een massagesalon, zwembad, wijnlounge, jacuzzi, tennisveld en wat nog meer. Het maakt het vast leefbaarder maar ook volstrekt onbetaalbaar in Nederland. Niemand met een rijtjeshuis van 4 ton die dat kan betalen en doorstroomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:53
Shadowhawk00 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:33:
[...]

Volgens dat artikel willen ze een extra hoge opslag op aflosvrij hanteren om het ongunstiger te maken tov annuïtair. Nu is het verschil 0,1 a 0,2% maar kan dat 1% worden. Dat zou mij wel wat aan het denken zetten.

Het is voor mij vrij simpel, met 1,68% voor nog 18 jaar en een lage ltv + gunstig box 3 effect is aflossen niet langer logisch. Ik krijg zelfs op mijn Rabo spaarrekening een hogere rente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50
Sport_Life schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:44:
[...]

Onze beneden buren waren best aardige lui maar zodra het over de (kleine) VvE ging dan bleven ze als een klein kind jammeren met kromme argumenten. In veel dingen zijn we meegegaan, omdat het ons niet zoveel interesseerde of de voordeur donker groen of donker blauw was :') , totdat ze met het voorstel kwamen om in de statuten aan te passen dat iedere eigenaar voor 33,3% mee betaald aan onderhoud (wij hadden 18% van oppervlakte, dus 18% aandeel in de VvE).
Dat leek hun wel eerlijk.. (note: ze waren beide advocaat/jurist). Of een week voor de uitgerekende datum van mijn vrouw een VvE avond organiseren om de maandelijkse bijdrage te verdubbelen (wij waren toen al op zoek naar wat groters en deden daar niet geheimzinnig over).

Daarna nog een paar nieuwe kozijnen op kosten van de VvE moeten plaatsen en daarna hebben we het heel goed verkocht :w . Ik zag ze er nog wel aan om een deel van de overwaarde toe te eigenen. 8)7

Nu een vrijstaande woning, wat is dat een verademing zeg , kan alles zelf bepalen zonder gezeur _/-\o_
Hier (wederom) hetzelfde :).
Ik was notabene “gedwongen” penningmeester in onze vorige nieuwbouw woning met gezamenlijke parkeergarage overdekt en afgesloten.

Huizen 300k + en een bijdrage van €12,50 per maand waar ik als een klein kind uiteindelijk voor aan de deuren moest leuren omdat mensen gewoon niet betaalden. En dan kwam ik in december en dan kreeg ik te horen: ja, het is nu een vrij dure maand dus komt niet zo lekker uit. Ik zeg als je maandelijks had betaald was “de klap” nu niet zo groot en stond ik hier nu niet :+ .

Garage poort stuk 2 jaar na plaatsing dus ik in overleg met bestuur monteur laten komen (€85,- sensor vervangen) en de eerstvolgende ALV: “als we dat wisten hadden we handige Harrie van 3 straten verderop wel even eerst kunnen proberen”
Wat een armoede joh. :+

Nu heeerlijk vrijstaand en met niets of niemand wat maken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03
hoevenpe schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:39:

Tuin leeghalen, alles wat ooit aangebracht is verwijderen, stopcontacten in de biotex... 8)7
Wist niet dat Jiskefet nog bestond :)

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Was dus niet alleen een gevoel dat de prijzen bleven stijgen in deze regio.

Woningprijzen in Emmen stijgen harder dan gemiddeld in Nederland
https://www.ad.nl/emmen/w...ld-in-nederland~a3b68a70/

Arme Ter Apelaars, -5.1%

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aFBiCWi.png

Hele klikbare kaartje staat overigens in de link

[ Voor 19% gewijzigd door JDx op 26-01-2024 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Mania-92 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:05:
[...]

Een massagesalon, zwembad, wijnlounge, jacuzzi, tennisveld en wat nog meer. Het maakt het vast leefbaarder maar ook volstrekt onbetaalbaar in Nederland. Niemand met een rijtjeshuis van 4 ton die dat kan betalen en doorstroomt.
Het ging me meer om de ruime opzet van de openbare gedeelde ruimtes. Een buitenzwembad in Nederland heeft niet zoveel zin (die zal in Singapore niet zo duur zijn, want daar hoeft hij niet verwarmd te worden). De massagesalon en wijnlounge zullen commercieel uitgebaat kunnen worden. Dat zou in Nederland ook een fysio praktijk en een lunchroom kunnen zijn. En Singapore is dichter bevolkt dan Nederland, dus zo kunnen we onze woonomgevingen ook inrichten.

Als je kijkt naar Nederlandse hoogbouw van deze eeuw, bijvoorbeeld:
Zijdebalen Utrecht. Mini gedeelde tuin, waarvan zeker de helft altijd in de schaduw ligt. Als ze de 3 binnentuinen samen hadden gevoegd, had je al een veel ruimere opzet.
https://www.google.com/ma...m/data=!3m1!1e3?entry=ttu

Nieuwe Defensie Utrecht. Mini gedeelde tuin. Ruimte die tuin hadden kunnen zijn zijn opgevuld met rijtjeshuizen 8)7. Bouw dan gewoon 1 verdieping extra en haal die rijtjeshuizen weg. Wil je op de grond wonen, ga dan naar Leidsche Rijn. Dit is weer een poldermodeloplossing. Daarnaast heeft deze wijk nog geen voorzieningen, maar ook geen hoogwaardig OV naar Utrecht Centraal. Ja je kan fietsen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Azië is een heel ruim begrip. 12 jaar in hong kong in flatjes gewoond, geloof me het is daar vele malen erger dan hier. Niet veel anders in Shenzen trouwen.

PS jou voorbeeld is wel voor de hogere klasse in SG, veel mensen wonen daar gewoon in redelijk kale beton sociale woningen, ik vond het tegenvallen. Dit geeft wel een erg vertekend beeld zo.

[ Voor 11% gewijzigd door Wowhead op 26-01-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Wowhead schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Azië is een heel ruim begrip. 12 jaar in hong kong in flatjes gewoond, geloof me het is daar vele malen erger dan hier. Niet veel anders in Shenzen trouwen.

PS jou voorbeeld is wel voor de hogere klasse in SG, veel mensen wonen daar gewoon in redelijk kale beton sociale woningen, ik vond het tegenvallen. Dit geeft wel een erg vertekend beeld zo.
Hong Kong is relatief oud en daar wonen nog meer mensen per m2. De huizen zijn daar klein, maar er is wel veel groen (voornamelijk omdat op de bergachtige landschapen niet goed te bouwen is.

Shenzhen van voor 2000 is inderdaad erg compact gebouwd, maar van na 2000 gebouwde wijken is er gewoon veel groen.
https://www.google.com/ma...!16zL20vMGxibXY?entry=ttu

Het klopt dat hoe hoger in de markt, hoe meer buitenruimte beschikbaar komt in Singapore. Dat is ook in Nederland zo. Als je nu een huis hebt in een jaren 30 buurt van 150m2 woonoppervlakte op een kavel van 200m2 en dezelfde oppervlakte gebruikt om appartementen te bouwen, heb je vele malen meer ruimte dan het voorbeeld in Singapore. Dat zijn inderdaad appartementen van 300m2, maar dit complex zou met grond gebonden woningen niet passen op hetzelfde kavel. Als je er voor Nederland normalere woonoppervlakte maakt van 150m2, heb je gewoon een hele aantrekkelijke woonomgeving. Als zoiets bestond zou ik mezelf er wel zien wonen als ik richting pensioen ga. Als gezin ook wel, als het een kinderrijke buurt zou zijn. Maar goed dat gebeurt alleen als er meer Yuppen kinderen in de stad gaan opvoeden ipv weg te verhuizen richting Almere/Vinex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Laatst online: 16:18

Dat mensen dit slikken zeg, ik zou de betonwagen laten komen en de voor en achtertuin volstorten.
Wat een verhuurders man man man. Als mijn dochter gaat huren dan zal ik die in de oren knopen dat de laatste 3 maanden huur niet betaald gaan worden zodat je die kloothommels met pek en veren de deur uit kan zetten en het bedrag van de borg in ieder geval al weer in de pocket heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Wowhead schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Hong Kong is idd bizar. de vierkante woontorens met appartementen van 35m2, de Chunking Mansion.( te)veel mensen op te weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lupadi
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-10 18:59
JDx schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:26:
Was dus niet alleen een gevoel dat de prijzen bleven stijgen in deze regio.

Woningprijzen in Emmen stijgen harder dan gemiddeld in Nederland
https://www.ad.nl/emmen/w...ld-in-nederland~a3b68a70/

Arme Ter Apelaars, -5.1%

[Afbeelding]

Hele klikbare kaartje staat overigens in de link
in Rozendaal is het 58% gestegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Lupadi schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:33:
[...]

in Rozendaal is het 58% gestegen :P
Stond daar 1 huis te koop ofzo :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Singapore heeft een heel andere woningmarktdynamiek (vervalt na xx jaar weer aan de staat meen ik) en ze hebben natuurlijk genoeg werknemers uit omliggende landen die voor 5 kralen en een spiegel aan het werk gaan, zonder dat er ook maar iets aan veiligheid e.d. gedaan wordt.

Beetje non-verhaal dit. Had hem al gelezen en als je om het 'drama' heen leest, staat er eigenlijk dat de vloeren eruit moesten (standaard bij huur) en omdat er geen opvolgende huurder is, moet het weer terug naar oorspronkelijke (niet nieuw) staat. Anders moet de volgende huurder alles overhoop halen wat de eigenaar ervoor zo mooi vond. Bijvoorbeeld van die MDF vensterbanken. Mevrouw vindt ze mooi, misschien de opvolger niet en ze zitten niet in basis in de woning. Tsja, dan is het toch echt mevrouw die ze eruit moet halen.

Als ze stevig doorgerookt hebben vroeger, dan is het weleens nuttig om het schakelmateriaal een opfrisbeurt te geven. Kost je in principe ook helemaal niks behalve even wat moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
El Capitan schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:33:
[...]

Hong Kong is idd bizar. de vierkante woontorens met appartementen van 35m2, de Chunking Mansion.( te)veel mensen op te weinig ruimte.
Ik vond het wel gaaf om daar te zijn, om te zien hoe alles door elkaar loopt. die sfeer daar is totaal uniek.

En zelf woonde ik op 30m2 in nederland dus het was zelfs groter dan ik gewend was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
Il 2 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:50:
[...]

Ik vond het wel gaaf om daar te zijn, om te zien hoe alles door elkaar loopt. die sfeer daar is totaal uniek.

En zelf woonde ik op 30m2 in nederland dus het was zelfs groter dan ik gewend was :P
absoluut! heel gaaf en je bent aan de andere kant ook zo in de natuur als je de stad even zat bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:49:
Beetje non-verhaal dit. Had hem al gelezen en als je om het 'drama' heen leest, staat er eigenlijk dat de vloeren eruit moesten (standaard bij huur) en omdat er geen opvolgende huurder is, moet het weer terug naar oorspronkelijke (niet nieuw) staat. Anders moet de volgende huurder alles overhoop halen wat de eigenaar ervoor zo mooi vond. Bijvoorbeeld van die MDF vensterbanken. Mevrouw vindt ze mooi, misschien de opvolger niet en ze zitten niet in basis in de woning. Tsja, dan is het toch echt mevrouw die ze eruit moet halen.

Als ze stevig doorgerookt hebben vroeger, dan is het weleens nuttig om het schakelmateriaal een opfrisbeurt te geven. Kost je in principe ook helemaal niks behalve even wat moeite.
Dat gezegd hebbende staat VB&T (terecht) wel heel slecht bekend*. Als je enigszins de keuze hebt wil je met een ruime boog daar omheen lopen. Er is niets klantsgerichts aan die toko.

Bij een 'normale' woningstichting was de kans ruim aanwezig geweest dat alle daadwerkelijk neutrale verbeteringen hadden mogen blijven zitten. Of dat er actief een huurder bij gezocht was die het mogelijk zou willen overnemen.

Tuin leeg achterlaten hoor ik voor het eerst. Afgaande op de foto's was er sprake van normale beplanting.

40 jaar oud schakelmateriaal kun je ook als 'op' kwalificeren. Een huis hoeft niet vrij van gebruikssporen opgeleverd te worden.

Kortom, een paar reele niet klantgerichte punten en een illustratie waarom huren vaak k*t is.

* onder woningcorporaties, boven uitzuigtoko's, boven particuliere sjacheraars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Señor Sjon schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Singapore heeft een heel andere woningmarktdynamiek (vervalt na xx jaar weer aan de staat meen ik) en ze hebben natuurlijk genoeg werknemers uit omliggende landen die voor 5 kralen en een spiegel aan het werk gaan, zonder dat er ook maar iets aan veiligheid e.d. gedaan wordt.

[...]
Als arbeid goedkoop is is er veel meer mogelijk, zo zijn de jaren 30 woningen die iedereen wil in nederland ook ontstaan. De details aan die woningen zijn gewoon arbeids intensief (ook toen) . overstekken, versiersels in kozijnen, erkers etc. Genoeg "normale" burgers die zelf een aantal huizen hebben laten bouwen voor verhuur. maarja de grond was ook niet duur en beschikbaar. Dat had ook gekund tussen 2008 en 2014 Arbeid en Materialen zijn toen wel goedkoop geworden, maar er was geen grond. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

twain4me schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Als arbeid goedkoop is is er veel meer mogelijk, zo zijn de jaren 30 woningen die iedereen wil in nederland ook ontstaan. De details aan die woningen zijn gewoon arbeids intensief (ook toen) . overstekken, versiersels in kozijnen, erkers etc. Genoeg "normale" burgers die zelf een aantal huizen hebben laten bouwen voor verhuur. maarja de grond was ook niet duur en beschikbaar. Dat had ook gekund tussen 2008 en 2014 Arbeid en Materialen zijn toen wel goedkoop geworden, maar er was geen grond. :+
Er is nog altijd genoeg grond, alleen mensen willen allemaal op 1 plek wonen. Hier is in 2006 een heel groot stuk landbouwgrond aangewezen als nieuwbouwwijk, maar in de tussentijd zijn de plannen gehalveerd, want ze krijgen het niet vol, het wordt nu een soort halve wijk en de andere helft blijft landbouwgrond.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tXdQymA.png

Fase 1 is nog steeds half leeg, maar daar komt de komende jaren verandering in "zeggen ze" haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Als ze toen hadden gebouwd was het waarschijnlijk inmiddels gewoon vol geweest. zelfs de bijlmer en lelystad zijn uiteindelijk vol gekomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• b_g_e
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03-10 20:25

Uit de mond van een vriendin in Amsterdam:

VvE staat voor Vereniging van Ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
twain4me schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:45:
Als ze toen hadden gebouwd was het waarschijnlijk inmiddels gewoon vol geweest. zelfs de bijlmer en lelystad zijn uiteindelijk vol gekomen.
De vraag is natuurlijk wie 'ze' zijn.

Als de gemeente was begonnen met het mogelijk maken dan was het inderdaad stuk voor stuk volgekomen. Mogelijk niet met projectbouw, maar zeker wel privaat of CPO.

Individuen zijn de enige in dit land die nog iets van risico (durven) nemen en voor het lange termijn doel gaan. Bedrijven en zelfs gemeentes gaat het om snel geld tegen nul risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
JDx schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:42:
Er is nog altijd genoeg grond, alleen mensen willen allemaal op 1 plek wonen. Hier is in 2006 een heel groot stuk landbouwgrond aangewezen als nieuwbouwwijk, maar in de tussentijd zijn de plannen gehalveerd, want ze krijgen het niet vol, het wordt nu een soort halve wijk en de andere helft blijft landbouwgrond.
In Delft een vergelijkbaar verhaal met reeds gebouwde dure appartementen, raken ze aan de straatstenen niet kwijt:
Gloednieuw appartementencomplex moet ‘parel’ van de stad worden, maar niemand wil er wonen

Het moet de parel van Delft worden; het nieuwbouwproject Huis van Delft, naast het station. Maar de eye-catcher waarvan de woningen in 2021 al in de verkoop gingen, is dringend op zoek naar bewoners. Mensen met geld, want de luxe appartementen variëren in prijs van bijna 4 ton tot 1,6 miljoen euro. ,,Elke ontwikkelaar zou hier slapeloze nachten van hebben.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

hoevenpe schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 19:01:
[...]

In Delft een vergelijkbaar verhaal met reeds gebouwde dure appartementen, raken ze aan de straatstenen niet kwijt:

[...]
Wat een lelijk gebouw ook. Hier verdienen mensen wat minder, maar de kavels waar je dus zelf nog op moest bouwen gingen weg voor 180-200K volgens mij, niemand die dat even had liggen en er ook nog een huis op ging bouwen. Nu pakken ze in ieder geval aan met voorgebouwde appartementencomplexen.

Toevallig heet dit gebouw de Delftstaete haha
https://delftstaete.nl/interactieve-kaart/

Maar dit zit dus al half vol, bovenin al helemaal, 4 tot 6 ton, terwijl ze pas in mei beginnen met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Waarom Ikea de prijzen verlaagt met gemiddeld 20 procent: ‘Moeilijke jaren achter de rug’

Als één van de grootste bedrijven ter wereld kondigt Ikea grootschalige prijsdalingen aan. Ook in Nederland, vertelt Alesandra Zini, de ceo van Ikea Nederland. ,,Er is licht aan het einde van de tunnel.’’
Bron: https://www.ad.nl/economi...n-achter-de-rug~a671629c/

Ik ben wel benieuwd of er meer bedrijven volgen. Bij oa energie, EV's, pv panelen is de prijsdaling al enige tijd bezig. Omgekeerd waren de pessimisten van mening dat hogere prijzen nadelig zouden zijn voor de woningmarkt, met dezelfde beredenering zou het nu dus weer huizenprijzen omhoog duwen.

Het zou mooi zijn als supermarkten ook volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:19:
Het zou mooi zijn als supermarkten ook volgen.
Supermarkten hebben slechts een marge van enkele procenten, waar IKEA 20% lagere omzet van kan doen is me vooralsnog een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:13:
Mocht het nog niet duidelijk zijn aan de antwoorden, ik zit zelf in de projectontwikkeling. ;)
Die link had ik gelegd inderdaad :). Maar dan heb je toch niet direct met de kopers te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
JDx schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:42:
[...]

De vraag hangt af van de prijs, en grondprijzen zijn dusdanig hoog dat slechts enkelen genoeg schuld kunnen aangaan om het te kopen. Landbouwgrond is nog steeds spotgoedkoop en hoeft echt niet 400 keer over de kop te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:44
twain4me schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:45:
Lelystad is nooit vol gekomen en is nog niet half zo groot als de plannen die er voor waren.
Zoek maar eens naar station Lelystad Zuid bijvoorbeeld. Dat staat nog altijd in de weilanden. Toen de spoorlijn werd aangelegd dacht men nog dat het daar binnen 20 jaar volgebouwd zou zijn met woningen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivow85 op 27-01-2024 10:05 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDx

JDx

Ben ik ^

Ivow85 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:03:
[...]

Lelystad is nooit vol gekomen en is nog niet half zo groot als de plannen die er voor waren.
Zoek maar eens naar station Lelystad Zuid bijvoorbeeld. Dat staat nog altijd in de weilanden. Toen de spoorlijn werd aangelegd dacht men nog dat het daar binnen 20 jaar volgebouwd zou zijn met woningen.
Hier zou het ook volgebouwd worden tot aan Emmen Zuid, maar dat staat nu ook in een weiland, gelukkig draait het station wel hartstikke goed, want die in het centrum is bijna onbereikbaar. Dit station wordt nu gebruikt als opstap plaats voor mensen die in Zwolle of die richting werken.

De parkeerplaats is onlangs nog flink uitgebreid, mensen gaan er heen met de auto en stappen dan op de trein naar de bestemming, op zich best relaxed, het is pas het 2e station dus je hebt ook altijd nog plek.

Maar ik denk dat het de komende jaren toch wel plots snel kan gaan met huizen, de drang wordt steeds groter om te bouwen en de kritiek vanuit de bevolking steeds zwaarder, op een gegeven moment moeten ze toch zwichten en soepeler omgaan met stikstof en vergunningen? Zou je denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Locatie, locatie, locatie.

Mensen bleken liever in Almere te wonen, veel dichter bij Amsterdam en de rest van de Randstad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:19:
[...]
Omgekeerd waren de pessimisten van mening dat hogere prijzen nadelig zouden zijn voor de woningmarkt, met dezelfde beredenering zou het nu dus weer huizenprijzen omhoog duwen.
Er is een gapend gat tussen de huidige woningprijzen en hetgeen je met een CAO loon kan lenen. (Thx @j_du_pee).

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GEd9jZKWwAE8MIT?format=png&name=medium

Het aantal transacties neemt nog altijd flink af, omdat steeds minder mensen de woningmarkt kunnen betreden. Het enige wat de boel nog een beetje omhoog duwt is verruimde leennormen voor sommige gebouwen met goede energielabels (alweer, verdorie wat kan ik mij daar kwaad om maken).

De huidige prijzen zijn onhoudbaar en bovendien zeer kwalijk voor de toekomst van een steeds groter wordende groep have nots. Terwijl van de haves in principe enkel degene die de woningmarkt verlaten (emigreren, naar verzorgingshuis, etc) of kleiner gaan wonen er baat bij hebben. De grootste winst gaat uiteindelijk naar de grondeigenaren waar nieuwbouw op wordt gebouwd. Oftewel: starters betalen primair via een ketting van doorstromers grondeigenaren voor hele dure bouwgrond. Een belasting op bezit van en/of overwaarde op bouwgrond is noodzakelijk.

Onderstaande vind ik zelf ook wel interessant. Weet nog niet helemaal wat ik er allemaal in kan lezen... Maar volgens mij zien we hier de verkoop van appartementen door pandjesbazen aan 25 t/m 35 jaar. Een stokkende doorstromers markt rond 45 t/m 55 jaar (die denken waarschijnlijk "fuck it") en een groep 65+ die dusdanig veel overwaarde heeft dat zij nog wel kunnen doorstromen op de huidige markt.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/GEdnRN5XYAAx8OC?format=png&name=4096x4096

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:03
hoevenpe schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:23:
[...]

Supermarkten hebben slechts een marge van enkele procenten, waar IKEA 20% lagere omzet van kan doen is me vooralsnog een raadsel.
Vreemd verhaal inderdaad.

Volgens dit juichartikel op de Ikea site steeg hun omzet vorig jaar flink. Maar geen woord over winstcijfers.

In dit onafhankelijke stuk uit 2022 is het een heel ander verhaal. Daarin staat dat de winst daalde van 1,5 miljard naar 0,3 miljard op een omzet van 42 miljard. Hoe je dan een prijsdaling tot 20% wil gaan realiseren is me een groot raadsel.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

alexbl69 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:19:
[...]

Vreemd verhaal inderdaad.

Volgens dit juichartikel op de Ikea site steeg hun omzet vorig jaar flink. Maar geen woord over winstcijfers.

In dit onafhankelijke stuk uit 2022 is het een heel ander verhaal. Daarin staat dat de winst daalde van 1,5 miljard naar 0,3 miljard op een omzet van 42 miljard. Hoe je dan een prijsdaling tot 20% wil gaan realiseren is me een groot raadsel.
In het artikel staat dat 30% van het aanbod met gemiddeld 20% daalt. Dat is wat anders dan 20% daling van de winstmarge ;).
Als Ikea de knuffels en schilderijen met 25% verlaagt dan kan een bank weer 5% duurder worden. Voor gemiddeld 20%.

Maar het gaat mij om de tendens, die lijkt ingezet. Zoals ook met de eerder genoemde voorbeelden. Waarbij energie voor veel mensen een significant aandeel heeft in de uitgaven. En dus mogelijk impact op de huizenprijzen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

Lelystad is nooit vol gekomen en is nog niet half zo groot als de plannen die er voor waren.n.
Klopt, maar ik bedoelde van wat ze gebouwd hebben :) beide prjecten zijn gestart zonder dat er een aanzienlijk deel was verkocht/verhuurd.

Build it and they will come, werkt als een trein in onze huidige huizenmarkt. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 27-01-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:42
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:34:
Maar het gaat mij om de tendens, die lijkt ingezet. Zoals ook met de eerder genoemde voorbeelden. Waarbij energie voor veel mensen een significant aandeel heeft in de uitgaven. En dus mogelijk impact op de huizenprijzen.
Ik zie twee manieren waarop lagere prijzen impact kunnen hebben: bij het opstellen van de hypotheeknormen door het Nibud (1x per jaar) en door snellere vermogensopbouw vanwege lagere uitgaven. We gaan het zien :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

DutchCommando schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:58:
[...]

Ik zie twee manieren waarop lagere prijzen impact kunnen hebben: bij het opstellen van de hypotheeknormen door het Nibud (1x per jaar) en door snellere vermogensopbouw vanwege lagere uitgaven. We gaan het zien :).
Nibud normen hebben volgens mij met name impact bij starters, ik denk dat veel doorstromers van bijvoorbeeld tussenwoning naar 2 kapper of 2 kapper naar vrijstaand, niet in de buurt komen van 100% lening (ITV). Sowieso rekent de bank met 90% van de waarde voor de overbrugging. Dus dan is de ITV al niet hoger dan 90-95% als je verkoopt voor de taxatiewaarde.

Dan hebben overige uitgaven juist impact , als de energiekosten laag zijn dan blijft er simpelweg meer over voor hypotheek.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 27-01-2024 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Sport_Life schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:34:
Heb al weken geen pushbericht van Funda meer gehad, waar een paar jaar terug dat schering en inslag was.

Als betaalbaarheid onder druk staat zal nieuwbouw stilvallen (check) en doorstroom naar duurdere/grotere woningen stokken (check). Significant dalende prijzen gaan we niet zien, waarom zou je verkopen als er niets anders beschikbaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
alexbl69 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:19:
Hoe je dan een prijsdaling tot 20% wil gaan realiseren is me een groot raadsel.
20% korting op wat goedkope glazen, lampen en andere prullaria. Moet nog zien dat de hele Billy, Pax, Besta, etc. lijn in de ramsj gaat... ;)

Pagina: 1 ... 318 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg