spijkerhoofd schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 14:30:
[...]
Dat is een goede vraag, Amsterdam is nu fors aan het bouwen in Noord, maar dan krijg je de opmerking, is niet echt Amsterdam? Terwijl je vanaf daar sneller in Amsterdam centrum zit dan in Nieuw West. Daarom stel ik ook dat niet heel Nederland in een van de grote steden kan wonen, en dat daarom de huur en koopprijzen enorm hoog zijn, wat overigens nog een schijntje is vergeleken met Parijs, Londen en New York. De Weense situatie is ook niet zaligmakend, want ja de huurprijzen zijn zeer betaalbaar vanwege de hoge sociale huur gehalte, maar er zijn daar ook giga wachtlijsten om daar te mogen wonen, en de gemeente is zeer streng, geen woning is geen woning, punt uit.
Moah, die opmerking "is niet echt Amsterdam" is wel echt achterhaald hoor. Inmiddels is A'dam Noord meer Amsterdams dan Amsterdam zelf
Maar er wordt verder nog vollop gebouwd of plannen gemaakt voor, wat dacht je van; Sluisbuurt, Centrum eiland, middeneiland, strandeiland, bij sloterdijk gaan ze verder, de E-Buurt, Amstelkwartier, Havenstraat.
Zelfde voor Utrecht; Cartesius, Overvecht, en in Leidsche Rijn zijn nog zeker niet klaar.
Is de projectontwikkelaar de nieuwe boeman?
Als ik zo even naar de afgelopen tien jaar kijk waarin ik meegewerkt aan voornamelijk prijsvragen; dan is de projectontwikkelaar echt een onmisbare schakel. De juiste mensen/teams bijelkaar krijgen en op elkaar afstemmen (en dat is tegenwoordig veel meer dan een aannemer, gemeente, en een architect). De interactie tussen partijen, de gemeente&welstand als controlerende factor, het kostenplaatje, de investeerders, dan moet je daar echt wel een capabel persoon hebben zitten.
De uitvragen vanuit de gemeente zijn ook steeds complexer geworden. Zo hebben zelfs kleine projecten of gebouwen een landschapsarchitect bij, en kleinere partijen die zich bijv. alleen op plint niveau richten, of enkele commerciele partijen. Die complexiteit wil je echt niet bij de gemeente neerleggen.
Dan heb ik het niet over de