_eLMo_ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Huh? Normale rijwoning 1980-1990 is hier (grote stad op 80km snelweg afstand van Utrecht) ~€300k. Mediaan
besteedbaar inkomen in deze provincie is €39.000 per huishouden. Met 2x €39.000 kan je al €363.000 lenen, met 1,8x heb je €300k. Dus volgens mij ben je wel 1 kant op aan het redeneren, zoals een "normale rijwoning" (dat noemen we ook wel een 1 gezinswoning) kopen met een 1-persoonshuishouden ofzo?
Ik zeg niet dat het niet moeilijk is op het moment hoor, maar 3x - 4x modaal is wel overdreven.
Het is heel simpel.
De markt heeft een beperkt aantal huizen, de groei hiervan is laag.
De vraag groeit harder.
Mensen zoeken een oplossing om wel een woning te krijgen tegenover een ander. Maar zitten vast aan de Woonquote wat dus een wet is die vast legt hoeveel je van je bruto inkomen mag lenen.
Actie 1: Mensen gaan geld sparen.(Of andere bronnen aanspreken, eerder erfenis doorgeven van ouders, meer werken, bijklussen...) Er zit dus veel meer LIQUIDE middelen in veel huizen en veel minder leengeld. Omdat de overheid bepaald op basis van jou inkomen wat je mag lenen.
Dus is er weer minder risico voor de banken, resultaat: Lagere rentes in Nederland dan bijvoorbeeld in USA waar men een groter deel van hun bruto inkomen kan besteden aan hun hypotheek. Hoger risico = hogere rente. Ik vind ons systeem beter.(Gezonder)
Actie 2: Mensen gaan meer voor minder betalen. En dus met minder huis voor hetzelfde bedrag kopen. Dit zorgt weer voor meer druk op de goedkopere woning. Waarbij dus het nu zo erg is dat de goedkope woningen markt compleet opgedroogt is. Zo erg dat je met 1x modaal salaris in veel provincies geen enkel huis meer kan kopen.
Echter krijg je een have's have not situatie. Mensen die dus wel kunnen sparen, hebben sowieso meer kans in de modale inkomen sfeer boven mensen die modaal inkomen hebben en geen spaargeld hebben. Die zijn vooral kansloos tegen andere partijen die gewoon cash geld hebben.
Daarom zullen starters zonder studieschuld + thuis wonen + sparen & beleggen veel meer kans hebben dan mensen die dat niet doen en bijvoorbeeld direct in een huurhuis gaan wonen die minder kunnen sparen. Die zitten als het ware vast, omdat ze altijd moeten vechten tegen mensen die in situaties zitten waarbij ze veel meer kunnen sparen.
Tip voor wie wil winnen en nog gaat studeren:
(Als ik nou zou gaan studeren, wist ik het wel. Zo min mogelijk uitgeven. Geen schulden, en een studie doen waarvan ik weet dat dat veel verdient en in de buurt is van waar je ouders wonen zodat je dik kan sparen. Op deze manier heb je een "edge" over de rest. Want iedereen heeft de woonquote beperking. Het is nu dus een race geworden van wie is er slim met zijn geld omgaat en wie niet. Wie is dom en gaat op kamers en heeft een 60k studieschuld en gaat daarna huren... met een studie waar geen vraag naar is (domste manier))
Je denkt dus hoe kan het zijn dat huizen verkocht worden terwijl men niet eens meer kan lenen? Nou cash geld dus. In een markt met hoge vraag, weinig aanbod zijn de mensen die dus die mogelijkheid hebben altijd de winnaars in het biedings spelletje. Als je geen spaargeld hebt, kan je net zo goed opgeven als starter... tenzij je een gigantisch dik loon hebt. Zo simpel is het nu. Je salaris alleen is NIET afdoende meer.
------------
Daarnaast zie je ook veel scheefgroei. Je ziet bijvoorbeeld in veel wijken met dure huizen het typische beeld: Mensen met een dik huis + dikke auto = Hoog inkomen. Mensen met dik huis + A klasse auto(VW UP, Citroen C1) voor de deur = veel overwaarde + laag inkomen. Let maar op, als je er op let zie je het. Je ziet precies wie wel of niet veel overwaarde heeft. Terwijl ze beide in dezelfde woning wonen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Immutable op 19-01-2024 09:40
]