Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 6 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 311 ... 373 Laatste
Acties:
  • 2.809.707 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:27

FreakNL

Well do ya punk?

Joosie200 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:49:
[...]

Dat laatste is inderdaad een ding. Maar ook bodemdaling, verrotte fundering. Ik was in Frankrijk en zag dit op het nieuws:

[Afbeelding]

Is ook aan de gang in de kustplaatsjes in UK. Wat een huis met zeezicht is, wordt door erosie van de krijtformaties of duinen gewoon meegenomen richting zee. In Nederland misschien minder relevant, wat we nu zien is uitdijende rivieren en overlast van teveel smeltwater uit de bergen waar Nederland het afvoerputje is als delta. Met een stijgende zeespiegel zou ik geen huis meer richting de kust overwegen in elk geval.

[Afbeelding]

Kun je toch maar beter rond de Achterhoek, Brabant, Drenthe, Friesland, Twente, de Utrechtse heuvelrug en de Veluwe wonen. Maar aan die fundering problematiek en de drogere zomers en natte winters merk je weinig aan ontwikkeling qua woningmarkt. Er zijn zelfs her en der gemeenten en provincies die doodleuk in uiterwaarden woningen nu gaan zetten. Leuk tot de volgende keer de rivieren buiten de oevers treden.
Ik zou inderdaad ook zeggen dat dit mee moet spelen . Maar juist de regio’s die ooit gaan overstromen zijn het duurste…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:29
Laapo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Interessant weetje, voor de groei of in stand houding van de bevolking komt het echt volledig neer op immigratie, zelfs gezinnen met een niet westerse migratieachtergrond krijgen onvoldoende kinderen om de 'eigen' gemeenschap op peil te houden.

[...]

Onder alle herkomstgroepen is de gezinsomvang gedaald. Alleen 1e en 2e generatie vrouwen met een Marokkaanse komaf krijgen gemiddelde 2 kinderen en een beetje. De 3e generatie (NL geboren oma) worden in deze cijfers onder autochtoon geschaard. Daar zullen de aantallen nog iets lager liggen vermoed ik.

Bevolkingskrimp ligt dus behoorlijk op de loer. Een paar jaren lage migratie en er ontstaat krimp. Met corona verloor de gemeente Amsterdam gewoon inwoners. Zo snel kan dat gaan.
Maar die zijn Moslims en kopen daarom vaak geen huizen (mogen geen geld lenen volgens Koran). Dus om hen te kunnen voorzien gaat het schuiven verder. Meer sociale huur en minder koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
kx22 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Maar die zijn Moslims en kopen daarom vaak geen huizen (mogen geen geld lenen volgens Koran). Dus om hen te kunnen voorzien gaat het schuiven verder. Meer sociale huur en minder koop?
Sociale huur moet echt terug naar een vorm van hoge uitzondering en in geval van schrijnende omstandigheden. Moslims zijn vaak pragmatischer dan wordt gedacht:

https://longreads.cbs.nl/...%20landelijk%20gemiddelde.
Jongeren met Turkse herkomst relatief vaak woningbezitter

Onder jongeren met een Turkse herkomst ligt het woningbezit hoger. In huishoudens waarvan de referentiepersoon een Turkse migrant is en jonger is dan 30 jaar, is het eigenwoningbezit met 23 procent hoger dan onder andere herkomstgroepen. Nederlands-Turkse jongeren van de tweede generatie hebben met 33 procent een eigenwoningbezit dat zelfs hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.
Stel je bent 2e generatie moslim in Nederland, dan sta je gewoon achteraan in de rij voor zo'n sociale huurwoning, net zoals ieder ander die geen urgentie heeft. Dat betekent dus of vrije sector huur of heel, heel hard werken voor een koophut. Oplossingen voor religieuze bezwaren zouden prima uit de markt kunnen komen als daar voldoende vraag naar is, maar dat gebeurt niet vanwege enerzijds fiscale hordes (geen hra bij geen rente, dus prijskaartje) en anderzijds omdat de groep die echt hardnekkige bezwaren heeft veel kleiner is dan het geheel.

Daarnaast kennen ze in de herkomstlanden (van ouders of opa en oma) ook gewoon rentedragende leningen voor woningen. Daar werkt dat net zoals hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:07
Requiem19 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Maar dan blijf je bezig toch? Ieder jaar weer een stukje minder agrarisch terrein tot er geen boeren meer over zijn?
Waarom zo zwart op wit?
Je hebt maar een klein percentage nodig.

Wat hier al vaker benoemd is en wat me ook opvalt in de (destijds)nieuwbouwwijk waar ik opgegroeid ben, is dat bijna alle ouders / ouwtjes nog in dezelfde huizen wonen. Kinderen allemaal uit huis, allemaal drie kamers over. Vervangende appartementen zijn er gewoon niet in de buurt voor mijn ouders dus is de het de keuze zolang mogelijk uitstellen. Ik gok dat de halve wijk wel zou kunnen doorstromen als er een mooi alternatief is. En dat is er niet.

Zou de eerste stap in deze kleine stadjes, dorpen niet moeten zijn om deze groep van appartementen te voorzien. Minder bouwgrond nodig voor appartementen en er komen gezinswoningen vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:23
BlauweLucht schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:26:

Daarom is de echte oplossing grondbelasting.
Ja daar is Hans de Geus ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
kx22 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Ja, en daar hebben ze ook vaak hun eigen versie van de familiehypotheek voor. Streng christelijke gelovigen mogen zich ook niet verzekeren, want alles is gods voorzienigheid. Maar als er een huis afbrandt, dan helpt de hele gemeenschap. (Hé, dat was toch precies het idee van verzekeren ??)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Plint schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Waarom zo zwart op wit?
Dit jaar een klein stukje nodig, volgend jaar weer een klein stukje etc.

Het is dezelfde oplossing als ‘oh files, we blijven gewoon meer snelweg bouwen’.

Dan lis je vandaag een probleem op, maar kont het probleem morgen weer vrolijk terug. Laten we nu eens werken met een visie die wat doordachter is en niet zo kortzichtig. Kortzichtigheid is meer iets voor de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:12
Plint schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Waarom zo zwart op wit?

Wat hier al vaker benoemd is en wat me ook opvalt in de (destijds)nieuwbouwwijk waar ik opgegroeid ben, is dat bijna alle ouders / ouwtjes nog in dezelfde huizen wonen. Kinderen allemaal uit huis, allemaal drie kamers over. Vervangende appartementen zijn er gewoon niet in de buurt voor mijn ouders dus is de het de keuze zolang mogelijk uitstellen. Ik gok dat de halve wijk wel zou kunnen doorstromen als er een mooi alternatief is. En dat is er niet.

Zou de eerste stap in deze kleine stadjes, dorpen niet moeten zijn om deze groep van appartementen te voorzien. Minder bouwgrond nodig voor appartementen en er komen gezinswoningen vrij.
Waarom zouden ouderen willen doorstromen? Die krijgen vaak genoeg logeetjes.
Leuk uitje voor kinderen/kleinkinderen. Of familieleden die zo nu en dan eens langskomen.

Ik ken hier in het dorp maar een paar oudjes die doorstroomden, en dan nog vanwege een medische reden.
Mijn ouders zijn op leeftijd, en de oudjes in hun kenissenkring wonen gewoon nog bewust in hun huis. Die moeten er niet aan denken om te verhuizen. Vergis je niet in mensen die al heel lang in hetzelfde huis wonen in dorpen, en honkvast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Requiem19 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Dit jaar een klein stukje nodig, volgend jaar weer een klein stukje etc.

Het is dezelfde oplossing als ‘oh files, we blijven gewoon meer snelweg bouwen’.

Dan lis je vandaag een probleem op, maar kont het probleem morgen weer vrolijk terug. Laten we nu eens werken met een visie die wat doordachter is en niet zo kortzichtig. Kortzichtigheid is meer iets voor de politiek.
Je stelt dat er geen landbouwgrond (boeren) overblijft als er telkens stukjes landbouwgrond worden gebruikt om te bouwen. Maar we hebben geen 54% landbouwterrein nodig om 900.000 woningen te bouwen.
Ter vergelijking, nu is 13% van het NL opp gebruikt voor bebouwing en verkeersterrein.
Dus we praten over nog geen 3?% landbouwgrond (achterwege laten dat we binnenstedelijk ook kunnen bouwen)

Dat heeft niks met korstzichtigheid te maken, tenzij je deze 3% in mini stukjes verdeeld en idd een klein stukje pakt om te bebouwen per jaar.

Daarmee wil ik niet zeggen dat de kortzichtigheid en visie niet al 20jaar mist op dit vlak.

[ Voor 4% gewijzigd door Plint op 06-01-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
Trichoglossus schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Waarom zouden ouderen willen doorstromen? Die krijgen vaak genoeg logeetjes.
Leuk uitje voor kinderen/kleinkinderen. Of familieleden die zo nu en dan eens langskomen.

Ik ken hier in het dorp maar een paar oudjes die doorstroomden, en dan nog vanwege een medische reden.
Mijn ouders zijn op leeftijd, en de oudjes in hun kenissenkring wonen gewoon nog bewust in hun huis. Die moeten er niet aan denken om te verhuizen. Vergis je niet in mensen die al heel lang in hetzelfde huis wonen in dorpen, en honkvast zijn.
Ow zeker!
Ik snap het helemaal. Mijn ouders net zo, daar komen we toch echt met zijn allen naar toe met Kerst.
Wel denk ik dat als ik zelf een grotere woning zou hebben dat het langzaamaan naar ons toe trekt.
Maar als er niks in de buurt is om door te stromen, geen alternatief, dan hoef je er ook niet over na te denken. De optie die ze nu hebben is naar een andere stad of stadje, en dat is logisch niet een fijn idee. Terwijl ze inmiddels wel gelijkvloers zouden willen wonen met een kleinere tuin.

Het blijft natruulijk raar dat er een hele wijk is met speeltuinen en alles, dat bezet wordt door senioren.

Het hele concept / visie van de woningbehoefte van mensen zou moeten worden herzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-10 13:02
Requiem19 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 07:48:
[...]

Maar dan blijf je bezig toch? Ieder jaar weer een stukje minder agrarisch terrein tot er geen boeren meer over zijn?
Bebouwd terrein past letterlijk 6x in de oppervlakte van de agrarische sector dus dan praten we over 100 miljoen inwoners in Nederland op basis van de huidige bebouwing.

Zelf met de huidige instroom zie ik dat niet als een reëel scenario.

Wel een reëel scenario is 100.000 hectare eraf bij de agrarische sector. Voor die sector minder dan 5%. Dat geeft direct 27% meer ruimte om te bouwen en lost de problemen voor de komende +- 50 tot 100 jaar op.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
sdk1985 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Bebouwd terrein past letterlijk 6x in de oppervlakte van de agrarische sector dus dan praten we over 100 miljoen inwoners in Nederland op basis van de huidige bebouwing.

Wel een reëel scenario is 100.000 hectare eraf bij de agrarische sector. Voor die sector minder dan 5%. Dat geeft direct 27% meer ruimte om te bouwen en lost de problemen voor de komende +- 50 tot 100 jaar op.
He, ga eens even heel snel de hoek in ! Kom niet aan de boeren ! :+

Waarom mogen we de laatste jaren niet meer tornen aan de landbouwgrond ? Ik ben geboren in de jaren 70, in de jaren 80 verhuisden we naar een nieuwbouwwijk, en ik weet nog dat dat vroeger weiland was. En ook in die tijd werd er wel eens een varkenshouder uitgekocht, maar toen hadden we het nog niet over stikstofnormen, maar dan ging het over de stankcirkel waarbinnen geen huizen mochten staan.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
Oekiejoekie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:51:
[...]

He, ga eens even heel snel de hoek in ! Kom niet aan de boeren ! :+

Waarom mogen we de laatste jaren niet meer tornen aan de landbouwgrond ? Ik ben geboren in de jaren 70, in de jaren 80 verhuisden we naar een nieuwbouwwijk, en ik weet nog dat dat vroeger weiland was. En ook in die tijd werd er wel eens een varkenshouder uitgekocht, maar toen hadden we het nog niet over stikstofnormen, maar dan ging het over de stankcirkel waarbinnen geen huizen mochten staan.
Sterke lobby. Die is zo goed dat de meest logische oplossing niet eens besproken kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 11:09
Wat denken jullie van de 18 jarige vastgoedcyclus?

De VS loopt normaalgesproken voor op de rest van de wereld en die 18 jaar is een gemiddelde. De kortste cyclus duurde 16 jaar en de langste 21 jaar (geloof ik). Gebaseerd op data van de afgelopen 200 jaar.

[ Voor 22% gewijzigd door superpolm op 06-01-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
sdk1985 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Je vergeet dat die 100miljoen mensen ook nog meer nodig hebben dan alleen een woning. Iets met eten en drinken schijnt redelijk essentieel te zijn.

Maar goed dan nog moeten we eerst van het hele binnenstedelijke ontwikkelen af en naar een straatje erbij. Want je kan nog zo hard roepen dat er bouwgrond bij de boeren is maar die grond is niet in de steden en dorpen maar erbuiten. En als we daar door planologen die het allemaal beter weten niet gaan bouwen is die hele discussie zinloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:29:
[...]

Je vergeet dat die 100miljoen mensen ook nog meer nodig hebben dan alleen een woning. Iets met eten en drinken schijnt redelijk essentieel te zijn.

Maar goed dan nog moeten we eerst van het hele binnenstedelijke ontwikkelen af en naar een straatje erbij. Want je kan nog zo hard roepen dat er bouwgrond bij de boeren is maar die grond is niet in de steden en dorpen maar erbuiten. En als we daar door planologen die het allemaal beter weten niet gaan bouwen is die hele discussie zinloos.
Dat vergeet ik niet, het is geen reëel scenario. Bebouwd terrein omvat veel meer dan alleen woningen.

Los daarvan is Nederland netto importeur van voedsel dus 'we moeten eten' is een drogreden. Dat wij relatief veel voedsel exporteren heeft primair te maken met het verwerken van voedsel, we importeren grondstoffen en voegen waarde toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ja, ik mis hierbij nog de drogreden 'Nederland is vol' :)

Even een rekensommetje:
- Aantal benodigde huizen tot 2030 = 981.000
- Vinex-norm -= 20 Huizen per hectare
- Benodigde grond = 49.000 hectare
- Actueel agrarische grond = 2.200.000 hectare
- Procentueel gebruik agrarische grond = 2,2%
- Procentueel gebruik tov alle grond = 1,1 %

Overigens van die 2.200 Khectare agrarische grond is maar liefst 970 K hectare grasland. Echt niemand gaat hongert lijden, maar iedereen kan wel wonen :)

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:07
[...]

Ik denk dat de meeste woningen in Nederland op grond staat die ooit voor landbouw in gebruik was. Kijk maar eens op topotijdreis.nl en zie hoe dorpen en steden groeien en vooral ook op wat voor grond.

Dat binnenstedelijk schiet niet op. Je hoeft er niet vanaf, niets mis met het herontwikkelen van shady bedrijventerreinen aan de rand van het centrum, maar de grote aantallen haal je er niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
superpolm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:24:

[YouTube: The 18 year property cycle explained | Property Hub University]

De VS loopt normaalgesproken voor op de rest van de wereld en die 18 jaar is een gemiddelde. De kortste cyclus duurde 16 jaar en de langste 21 jaar (geloof ik). Gebaseerd op data van de afgelopen 200 jaar.
Zal wel een kern van waarheid in zitten, maar dit soort dingen gaan kloppen totdat ze niet meer kloppen.

Is zo'n cyclus bestand tegen externe schokken zoals corona of giga rentebewegingen in hele korte tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 11:09
Laapo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:41:
[...]

Zal wel een kern van waarheid in zitten, maar dit soort dingen gaan kloppen totdat ze niet meer kloppen.

Is zo'n cyclus bestand tegen externe schokken zoals corona of giga rentebewegingen in hele korte tijd..
Volgens de kenners is de cyclus alleen vertraagd tijdens de 1e en 2e wereldoorlog in de afgelopen 200 jaar. En het gaat vooral om de markten in de VS en UK omdat die landen redelijk gelijk zijn gebleven. En wij volgen met een jaar vertraging op de VS normaalgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 17:24
twain4me schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de BBB met hun alleen bouwen binnen de kernen. 8)7
Zou heel mooi zijn als dat ook realistisch werkt.
Zag nieuwbouwprojecten die totaal niet van de grond kwamen 'binnen de kernen' omdat de omgeving er last van had en het invloed had op hun woning. Stel je hebt een huisje met mooi uitzicht... En ineens *bam* een dikke appartementencomplex achter je huis met allemaal starters appartementen. Ga jij dan het project aanklagen? Velen doen dat, is het niet omdat ze flat er niet willen dan is het wel om er geld uit te slaan. En vanwege vele succesvolle procedures waar omwonenden enorme geldbedragen hebben gekregen werkt dit vaak motiverend voor andere projecten 'binnen de kern'. En resultaat is vaak dat die risico kosten al in het project gestopt worden haha. En dus de appartementen en woningen binnen de kern nog verder gigantisch duurder worden.

Dit heb je dus niet als je een boeren land stuk aan de rand van een stad gaat uitbreiden met een Vinex wijk.

Hoe minder ruimte des te meer NIMBY en mensen die naar de rechter stappen des te lastiger nieuwbouw zal worden. Zeker de hoogte in vanwege uitzicht waar mensen over gaan klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Immutable schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:21:
[...]

Zou heel mooi zijn als dat ook realistisch werkt.
Zag nieuwbouwprojecten die totaal niet van de grond kwamen 'binnen de kernen' omdat de omgeving er last van had en het invloed had op hun woning. Stel je hebt een huisje met mooi uitzicht... En ineens *bam* een dikke appartementencomplex achter je huis met allemaal starters appartementen. Ga jij dan het project aanklagen? Velen doen dat, is het niet omdat ze flat er niet willen dan is het wel om er geld uit te slaan. En vanwege vele succesvolle procedures waar omwonenden enorme geldbedragen hebben gekregen werkt dit vaak motiverend voor andere projecten 'binnen de kern'. En resultaat is vaak dat die risico kosten al in het project gestopt worden haha. En dus de appartementen en woningen binnen de kern nog verder gigantisch duurder worden.

Dit heb je dus niet als je een boeren land stuk aan de rand van een stad gaat uitbreiden met een Vinex wijk.

Hoe minder ruimte des te meer NIMBY en mensen die naar de rechter stappen des te lastiger nieuwbouw zal worden. Zeker de hoogte in vanwege uitzicht waar mensen over gaan klagen.
Ik heb soms het idee met de nieuwbouwprojecten dat de makelaars vriendjes politiek hanteren familie vrienden ect. Ik heb middels 4x met nieuwbouwprojecten inschrijvingen meegedaan maar geen schijn van kans waardeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Immutable
Routepr0bleem schreef op zondag 7 januari 2024 @ 07:53:
[...]

Ik heb soms het idee met de nieuwbouwprojecten dat de makelaars vriendjes politiek hanteren familie vrienden ect. Ik heb middels 4x met nieuwbouwprojecten inschrijvingen meegedaan maar geen schijn van kans waardeloos.
Dat is een ander verhaal maar. Ja. Heb het zelf gezien. Ken iemand die had ook op die manier een woning gekregen omdat vrienden van makelaar. Ze wouden een bepaalde plek van het rijtje. Makelaar zei ook al ja die zijn al verzegd aan anderen. Op het project zaten meerdere makelaars en alles ging zo'n beetje naar goede connecties, relaties, vrienden van... En goede kennissen. Klopt.

Deze wereld draait erg sterk op connecties. Er zijn daar echter geen regels voor. Immers vrije marktwerking.... En ja vrije marktwerking in combinatie met schaarste zorgt voor een deel oneerlijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Immutable
superpolm schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:24:

[YouTube: The 18 year property cycle explained | Property Hub University]

Weet niet of het waar is, maar ik heb wel dus 7:11 (tijd van je video) meegemaakt. Toen kocht ik mijn huis, maar het probleem is voor de gewone man:
Veel mensen zijn hun baan misschien verloren of hebben losse contracten op zulke momenten krijg je geen hypotheek. Ik had hetzelfde probleem, ik had een los contract kon geen hypotheek krijgen. Mijn mazzel? Ik kreeg een vast contract, omdat mijn manager mij wou houden. Terwijl company policy was: Geen vaste contracten, geen losse contracten verlegen. En er waren zelfs ontslagen. En ik kreeg een vast contract. Dus ik huppa naar de adviseur. Want anders kon ik GEEN hypotheek krijgen.(Vast contract was mijn winning lottery ticket zeg maar.)

Leuk dan dat de huizenprijzen dan laag zijn, maar ik had dus ook van iemand gekocht die MOEST verkopen vanwege een scheiding. Ze waren 40K omlaag gegaan van 185K aangekocht, aan mij verkocht voor 145K. Dus dat was een dure scheiding. (Stond te koop voor 155K, had 140K geboden, kreeg hem voor 145K) Even 10K eraf. Zo nodig wouden ze van die woning af, omdat niemand het wou kopen. Een 150m2 twee onder 1 kapper. Super courante gezinswoning waar veel vraag naar is, en stond echt heel lang te koop.

Mensen denken even te profiteren van een crash, veel kunnen dat niet. Alleen diegene met veel cash geld. Banken zijn dan juist huiverig om geld uit te lenen is mijn ervaring.
Of je moet echt als starter al een vast contract hebben, belangrijk genoeg zijn voor je bedrijf dat je niet ontslagen zal worden tijdens een volgende recessie/crisis en een spaarpotje hebben. En hypotheek kunnen krijgen, maar hier hangt het ook af van.... wanneer JIJ kan kopen in zo'n slechte economische omgeving moet je echt geluk hebben want het betekend bij een tekort aan woningen gewoon dat je of veel geld hebt of geluk hebt dat je een baan hebt. En de tekorten aan woningen zijn ook veel groter dan in die tijd.

En mensen die jong zijn en al hun geld in beleggingen hebben zitten zijn ook de sjaak, hun aandelen zijn in het negatief gedoken in een huizenmarkt dip, omdat die dip vaak samen gaat met veel ontslagen en slechte bedrijfsresultaten. In zulke mooie koopmomenten is alleen cash king of pure geluk zoals ik.

Dus zo makkelijk is het niet, even wachten tot een crash en dan koop ik. Want er zijn meer net zoals jou, en het blijft vraag en aanbod nog altijd gelden. Op 1 of andere manier moet jij dan voorsprong hebben op de rest van Nederland in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:17
twain4me schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 23:07:
[...]

Ik heb eigenlijk meer vertrouwen in de BBB met hun alleen bouwen binnen de kernen. 8)7
Om het hele woningtekort op te lossen moeten er ongeveer 5% woningen bij gebouwd worden. Om ook aan toekomstige groei van huishoudens te voldoen, dan moeten er 10% huizen bij komen.

Er wordt al zeker 20 jaar ingezet op bouwen (verdichten) binnen bestaande kernen. En dat levert simpelweg niet heel veel woningen op. Buiten dat de meest geschikte locaties daarvoor inmiddels al wel gebruikt zijn.

Er zijn verschillende redenen dat binnen de kernen bouwen maar beperkt resultaat geeft.
- Locaties zijn duur. Want vaak al in gebruik als bebouwing door derden. Bijvoorbeeld een oud bedrijfspand wat herontwikkeld kan worden. Pand moet aangekocht worden tegen veel hogere kosten dan landbouwgrond en het oude pand moet ook nog gesloopt worden. Afhankelijk van het gebruik in het verleden komen er ook nog bodemsaneringskosten bij.

- Bouwkosten liggen hoger omdat je weinig ruimte hebt voor bouwmaterialen en materieel en methoden moet toepassen die minder overlast veroorzaken.

- Waar nu woningen staan de bebouwing verdichten kan alléén bij grotere aantallen aaneengesloten woningen van een (sociale) verhuurder. Maar dan sloop je dus woningen. Kijk ik naar de buurt waar ik geboren ben, dan zijn daar portiekflats uit de wederopbouw periode enkele jaren geleden voor nieuwbouw. Ja, er is een extra woonlaag op gekomen. Maar dan sloop je dus eerst pakweg 150 woningen om er 200 voor terug te zetten.
Veel werk voor relatief weinig extra woningen.
Maar het lastigste hierbij: in een blok met particuliere woningen zit je met een particuliere eigenaar die zonder forse compensatie niet zijn woning zal verlaten om de wijk te kunnen gaan verdichten.
Het aantal woonstraten waar je kunt gaan verdichten is dus heel beperkt.
Met één uitzondering: wanneer je splitsing van (ruimere) bestaande woningen wat meer zou gaan toestaan. Een woning van 150m² kan ook ruimte bieden aan twee kleine huishoudens die dan ieder 70-80m² tot hun beschikking hebben. En dan kunnen ook particuliere woningen worden gesplitst.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Sowieso brengt inbreiden in een dorp veel meer verkeer met zich mee waar de wegen niet op zijn berekend.

Als ik zie hier in het dorp wat ze overal hebben opgevuld. Gewoon treurig. Elk stukje groen/weilandje proppen ze een paar huisjes op, of een appartementencomplex. Als je je theezakje van het balkon laat vallen, dan valt ie ongeveer op de rotonde 8)7
Heerlijk op je balkonnetje zitten met je snufferd in de uitlaatgassen.

Aan de buitenkant een nieuwe wijk ontwikkelen met nieuwe wegen is beter dan een dorp helemaal volproppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:22
Trichoglossus schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:39:
Sowieso brengt inbreiden in een dorp veel meer verkeer met zich mee waar de wegen niet op zijn berekend.

Als ik zie hier in het dorp wat ze overal hebben opgevuld. Gewoon treurig. Elk stukje groen/weilandje proppen ze een paar huisjes op, of een appartementencomplex. Als je je theezakje van het balkon laat vallen, dan valt ie ongeveer op de rotonde 8)7
Heerlijk op je balkonnetje zitten met je snufferd in de uitlaatgassen.

Aan de buitenkant een nieuwe wijk ontwikkelen met nieuwe wegen is beter dan een dorp helemaal volproppen.
Een buitenwijk van een plaats kan je ook zien als een kleine gemeenschap in een plaats. Waarom mogen ze die wel volproppen en een dorp niet? Ik zie geen verschil. Dit noemen ze nimby, wel bijbouwen, maar not in my backyard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
aljooge schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Een buitenwijk van een plaats kan je ook zien als een kleine gemeenschap in een plaats. Waarom mogen ze die wel volproppen en een dorp niet? Ik zie geen verschil. Dit noemen ze nimby, wel bijbouwen, maar not in my backyard.
Een woning links en rechts op een speelveldje schiet niet op. Alleen dat je alle groene stukjes in een dorp laat verdwijnen. En voor wat? 10 woningen erbij?

Dan kan je beter een nieuwe wijk aan het dorp gaan bouwen met 200 woningen. Blijft de rest van het dorp nog een beetje groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
Immutable schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Weet niet of het waar is, maar ik heb wel dus 7:11 (tijd van je video) meegemaakt. Toen kocht ik mijn huis, maar het probleem is voor de gewone man:
Veel mensen zijn hun baan misschien verloren of hebben losse contracten op zulke momenten krijg je geen hypotheek. Ik had hetzelfde probleem, ik had een los contract kon geen hypotheek krijgen. Mijn mazzel? Ik kreeg een vast contract, omdat mijn manager mij wou houden. Terwijl company policy was: Geen vaste contracten, geen losse contracten verlegen. En er waren zelfs ontslagen. En ik kreeg een vast contract. Dus ik huppa naar de adviseur. Want anders kon ik GEEN hypotheek krijgen.(Vast contract was mijn winning lottery ticket zeg maar.)

En mensen die jong zijn en al hun geld in beleggingen hebben zitten zijn ook de sjaak, hun aandelen zijn in het negatief gedoken in een huizenmarkt dip, omdat die dip vaak samen gaat met veel ontslagen en slechte bedrijfsresultaten. In zulke mooie koopmomenten is alleen cash king of pure geluk zoals ik.
Grappig dat je jouw situatie als 'pure geluk' en 'winning lottery ticket' beschouwd. Terwijl als ik jouw verhaal lees het vooral neer lijkt te komen op dat jij boven de rest uitstak. Jouw werkgever maakte destijds heel bewust de uitzondering om jou (in tegenstelling tot die genoemde anderen die geen verleninging kregen of zelfs ontslagen werden) een vast contract te geven.. Dat is geen geluk, maar betekent simpelweg dat de werknemer in zijn optiek meer aan jou had dan aan die anderen, iets waar je ongetwijfeld de nodige inspanningen voor hebt geleverd. Ik zou het dus eerste omschrijven als een verdienste. Zonder daarmee te stellen dat al die anderen niet hun best gedaan hebben overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:22
Trichoglossus schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Een woning links en rechts op een speelveldje schiet niet op. Alleen dat je alle groene stukjes in een dorp laat verdwijnen. En voor wat? 10 woningen erbij?

Dan kan je beter een nieuwe wijk aan het dorp gaan bouwen met 200 woningen. Blijft de rest van het dorp nog een beetje groen.
Dat ben ik met je eens, dat je niet elk speelveldje moet opofferen. Je had het in je post over weiland, dan denk ik toch aan iets anders dan aan een groenstrook met een schommel en een wipwap. Die weilanden mag je wat mij betreft best bebouwen als daar ruimte is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Immutable @Ivow85 ik was sarcastisch ;)

Natuurlijk werkt het niet om de probelemen op de woningmarkt op te lossen en we doen het idd al jaren omdat dit al jaren opdacht is vanuit de politiek. De meeste haalbare projecten staan er inmiddels wel.
Opzich heeft het ook wel voordelen. Het is makkelijker om te vernieuwen in een kern als de vraag hoog is. en daardoor de leegstand laag., simpel omdat er dan meer geld beschikbaar is.En als het goed wordt gedaan meer diversiteit in woningen op wijk nivo.

Maar nee, je kan geen miljoen woningen neerzetten in het vondelpark en op snippergroen het is een compleet bezopen uitgangspunt. En het is diep triest dat dergelijke fabeltjes zonder enige schaamte worden verteld.
Zelfs met woningen aan de kernen vast smelten redden we het niet, al is dat de volgende stap in "betaalbaarheid".(lees: Meer mensen voor voorzieningen betekend doorgaans "betere" voorzieningen.)

En uiteindelijk is dit het probleem iedereen probeerd problemen op te lossen met huizen bouwen. meer huizen bouwen is dus helemaal het doel niet, maar het gevolg. De vergunningsaanvragen stagneren en dat is altijd de eerstedominio die valt en aangeeft dat de bouw op zijn gat gaat en we waarschijnlijk de volgende keer dat de projecten los komen weer minder bouw capasiteit hebben. (en dus hogere prijzen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
twain4me schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:44:
Maar nee, je kan geen miljoen woningen neerzetten in het vondelpark en op snippergroen het is een compleet bezopen uitgangspunt. En het is diep triest dat dergelijke fabeltjes zonder enige schaamte worden verteld.
Zelfs met woningen aan de kernen vast smelten redden we het niet, al is dat de volgende stap in "betaalbaarheid".(lees: Meer mensen voor voorzieningen betekend doorgaans "betere" voorzieningen.)
Om het maar weer eens in perspectief te zeten: Nederland heeft 2200 bewonerskernen, van heel groot (Groot-Amsterdam) tot klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuBPMUK6XM5nKHT40amPPRl01G8=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/vwQDMuGLe7Z52oITwYBbWkAy.webp?f=fotoalbum_large

Uitgaande van de 981.000 woningen in 2030 zijn dat dus 446 huizen per kern, dat gaat nooit lukken .... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Conrado schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:36:
Uitgaande van de 981.000 woningen in 2030 zijn dat dus 446 huizen per kern, dat gaat nooit lukken .... :)
Misschien moeten we dat gewoon niet willen: files zijn langer dan ooit en bestaande bewonens hebben ook recht op ruimte en natuur in de buurt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Misschien moeten we dat gewoon niet willen: files zijn langer dan ooit en bestaande bewonens hebben ook recht op ruimte en natuur in de buurt.
Maar de bevolking moet ook groeien dus die mensen moeten we toch ook woonruimte bieden.
Dus zolang als de wens is dat de bevolking moet blijven groeien moeten we woningen blijven bouwen.
En zolang we het werk voornamelijk in bepaalde regios hebben ( randstad / eindhoven) zullen we filles hebben naar en van die regios ( ochtend->naar, avond -> vandaan )

Maar in die regios kunnen we wel gaan denken aan meer flats bouwen ipv grotere woningen. Dus voor de starters en singles dan gewoon appartementen en voor gezinnen ( of mensen die het kunnen betalen ) een grotere woning. Dat je dan verder van je werk woont word de tradeoff.

Maar simpelweg zeggen, we willen alleen in de steden bouwen en niet daarbuiten gaat gewoon niet meer werken. We moeten gewoon kijken waar het mogelijk is en niet ons laten leiden door planmakers die ergens vanaf een ivoren torentje plannen maken zonder ooit in de buurt geweest te zijn van waar die plannen gerealiseerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:43:
Maar de bevolking moet ook groeien dus die mensen moeten we toch ook woonruimte bieden.
Dus zolang als de wens is dat de bevolking moet blijven groeien moeten we woningen blijven bouwen.
Wellicht dat je nog een nieuwe 100k stad in de flevopolder kwijt kunt, verder zie ik in de Randstad weinig significante ruimte meer.

Besef dat grote nieuwe woonwijken ook ov lijnen, bredere snelwegen, scholen, zorg en andere faciliteiten nodig hebben. Daar is gewoon het geld, draagvlak en de mensen niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Wellicht dat je nog een nieuwe 100k stad in de flevopolder kwijt kunt, verder zie ik in de Randstad weinig significante ruimte meer.

Besef dat grote nieuwe woonwijken ook ov lijnen, bredere snelwegen, scholen, zorg en andere faciliteiten nodig hebben. Daar is gewoon het geld, draagvlak en de mensen niet voor.
Ja klopt ook, ik zeg ook niet dat je dat moet willen.
Maar zolang de bevolkingsgroei de grote wens is zal je die mensen ergens moeten laten. Je kan ze moeilijk dakloos laten.
Je zou kunnen denken aan minder bevolkingsgroei maar dat wil de overheid en de EU dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51
[...]

Mwa. Ik zie de driehoek gouda / rotterdam / zevenhuizen nog wel volgebouwd worden de komende 10/20 jaar.
Daar rukt de bebouwing aan alle kanten al op en gaat aan natuur ook niet echt iets verloren. Alleen kaal akkerland en een paar kassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Charly schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:20:
Ik zie de driehoek gouda / rotterdam / zevenhuizen nog wel volgebouwd worden de komende 10/20 jaar.
Laagste punt van Nederland, lijkt me op z'n zachtst gezegd niet handig.

Dan eerder Rijnenburg, daar heeft de gemeente echter zonneparken en windmolens gepland... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Charly schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:20:
[...]

Mwa. Ik zie de driehoek gouda / rotterdam / zevenhuizen nog wel volgebouwd worden de komende 10/20 jaar.
Daar rukt de bebouwing aan alle kanten al op en gaat aan natuur ook niet echt iets verloren. Alleen kaal akkerland en een paar kassen.
Ja, maar helaas zijn er geen concrete plannen om de A20 en A12 te verbreden. Iedereen die daar gaat wonen moet naar Rotterdam/Den Haag/Utrecht om te werken. Dat is IMHO de belangrijkste reden om niet op agrarische grond te bouwen. Infrastructuur loopt decennia achter op de vraag. Dus nee bredere snelwegen trekken niet automatisch meer verkeer, de plek waar we woningen bouwen zorgt voor meer vraag naar snelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:30:
[...]

Laatste punt van Nederland, lijkt me op z'n zachtst gezegd niet handig.

Dan eerder Rijnenburg, daar heeft de gemeente echter zonneparken en windmolens gepland... 8)7
Dit lijkt me inderdaad een veel betere plek om te bouwen. Ze kunnen hier een nieuwe Leidsche Rijn bouwen, onder de rook van Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Z___Z schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ja, maar helaas zijn er geen concrete plannen om de A20 en A12 te verbreden. Iedereen die daar gaat wonen moet naar Rotterdam/Den Haag/Utrecht om te werken. Dat is IMHO de belangrijkste reden om niet op agrarische grond te bouwen. Infrastructuur loopt decennia achter op de vraag. Dus nee bredere snelwegen trekken niet automatisch meer verkeer, de plek waar we woningen bouwen zorgt voor meer vraag naar snelwegen.
Ze zouden ook in het OV kunnen investeren, zeker als je weet dat er vanaf die plek veel mensen naar de 3 genoemde steden moeten is dat niet gek.
Moet je wel even zorgen dat er geen monopolist komt die het OV in de regio in handen heeft zoals nu overal het geval is want dan krijg je hoge prijzen en slechte service waardoor mensen liever met de auto gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

Laatste punt van Nederland, lijkt me op z'n zachtst gezegd niet handig.

Oeps te laat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
[...]

Er is plek zat in de Randstad. Veel groene weilandjes. Of je het moet willen is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kalentum schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:48:
Er is plek zat in de Randstad. Veel groene weilandjes. Of je het moet willen is een ander verhaal.
Je hebt ook voorzieningen nodig: scholen, zorg, ov, sport, etc. Daarvoor heb je een bepaalde omvang te realiseren, anders komt het nooit van de grond of creëer je in het 'beste' geval autogebonden woningen voor beter gesitueerden.

Sociale huur heeft de stad nodig, die hebben geen twee auto's voor de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51
[...]

Laagste punt van Nederland, lijkt me op z'n zachtst gezegd niet handig.
Tja, wil je bouwen of wil je bouwen? Als we stoppen met pompen krijgen er in de randstad wel meer mensen natte voeten.

Persoonlijk ben ik sowieso voor meer hoogbouw binnen bestaande steden. Je kunt echt wel leuke appartementen bouwen waar mensen willen wonen. Daar hebben ze me in Rotterdam wel van overtuigd.

Zo veel wijken met van die gammele wederopbouw 2 tot 4 hoog blokken die niemand zal missen... Als je er maar iets fatsoenlijks voor terug zet en niet de huidige bewoners in de kou laat staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Nota vluchtig bekeken: ruim opgezette laagbouw met deelauto’s, een paar buslijnen en parkeernorm van 1.1 (inclusief bezoekers).

Succes met de verkoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Nota vluchtig bekeken: ruim opgezette laagbouw met deelauto’s, een paar buslijnen en parkeernorm van 1.1 (inclusief bezoekers).

Succes met de verkoop...
Lol ja met een parkeernorm van 1.1 ga je er niet komen natuurlijk. Zeker niet als daar je bezoek ook nog moet parkeren. Tenzij ze zo goedkoop zijn dat starters ze alleen kunnen kopen natuurlijk.
Wat denken de mensen die dit beleid maken? Goh je hebt 2 volwassenen met een fulltime baan nodig om het te kopen laten we zorgen dat er woningen maken met parkeerplaats voor 1 werkende.
Gewoon even de realiteit onder ogen zien, tegenwoordig werken beide partners in een relatie dus dan moeten beide personen naar hun werk. Dus heb je tenzij je in een grote stad zit gewoon 2 autos nodig. Het is geen 1980 meer waar de vrouw thuisblijft na het trouwen he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:44:
[...]

Ze zouden ook in het OV kunnen investeren, zeker als je weet dat er vanaf die plek veel mensen naar de 3 genoemde steden moeten is dat niet gek.
Moet je wel even zorgen dat er geen monopolist komt die het OV in de regio in handen heeft zoals nu overal het geval is want dan krijg je hoge prijzen en slechte service waardoor mensen liever met de auto gaan.
OV is hoewel duur, niet onaantrekkelijk door de prijs, maar door de reistijd. De meeste mensen werken niet op loopafstand van Utrecht/Den Haag/Rotterdam CS, maar verspreid door de stad. Dan kan je wel een snelle verbinding maken naar het station, maar van je huis naar hoogwaardig OV (intercity trein/metro) en van hoogwaardig OV naar je werk kost stiekem gewoon erg veel tijd.
OV werkt alleen goed in hoogbouwsteden. In Hong Kong is het OV in private handen en maakt “gewoon” winst. De simpele reden is dat je met het OV sneller en goedkoper op je werk komt dan met de auto. In Nederland is zelfs de metro in Rotterdam niet kostendekkend geloof ik. Ik zou beginnen met hoogbouw in Rotterdam rond de metro stations iets verder uit het centrum. Dan heb je ook nog plek voor openbaar groen, wat IMHO het grootste gemis is in de Rotterdamse hoogbouwwijken (Wijnhaven, Kop van Zuid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Succes met de verkoop...
Eigenlijk zou dat nieuwe 'dorp' prima aangesloten kunnen worden op de Rottedamse metro (die eindigt er nu 5 km vandaan) en ook zou er makkelijk een stationnetje Zevenhuizen en een stationnetje Moordrecht gebouwd moeten kunnen worden, daar profiteert die hele regio van. Dan heb je aardig goed OV vanaf dat je gaat bouwen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:13:
Wat denken de mensen die dit beleid maken?
Lees vooral de nota, zitten een hoop pareltjes wensdenken van een maakbare samenleving in:

Deze ontwikkeling kenmerkt zich als ontwikkeling met een dorpse leefkwalteit. Wonen in het Middengebied is daarmee echt anders dan wonen in een stad of een uitlegwijk. In het Masterplan is de ambitie opgenomen om een compleet dorp te maken met ruimte voor wonen en werken in een dorps milieu. Voor een dorpse leefkwaliteit is het daarnaast nodig dat er ‘een hechte zelfredzame gemeenschap’ ontstaat. Ook zijn in een dorp dorpse commerciële voorzieningen op een steenworp afstand aanwezig en is er nabij gelegen werkgelegenheid, zodat er geen slaapdorp ontstaat.

Een nieuw 'dorp' op relatief grote afstand (5km+) van bestaande kernen, zonder station aan de lijn Den Haag - Gouda (die er vlak langs loopt) of doorgetrokken metro, weinig werkgelegenheid op fietsafstand en beperkt parkeren niet bij je huis maar in centrale 'hubs':

Grote modal shift: We zetten in op een modal shift gericht op tenminste 5%, met het streven naar tenminste 15% minder autoverplaatsingen. Dit betekent dat ten opzichte van een reguliere ontwikkeling van een nieuwbouwwijk, het aantal autoverplaatsingen binnen, van en naar het Vijfde Dorp met 5% tot 15% wordt beperkt. De privéauto krijgt in het Vijfde Dorp binnen het mobiliteitsconcept de laagste prioriteit (in lijn met STOMP- en THAMES-principe). De auto wordt op enige afstand van de woningen geparkeerd.

Parkeren gebeurt in multifunctionele hubs, waarin ook andere buurtfuncties zijn ondergebracht zoals een buurthuiskamer (sociaal programma), pakkettenwand, onderhoudspunt voor fietsen, flexwerkplek en buurtbatterij. Ook vindt de overstap van modaliteiten vaak plaats in een hub. De hubs zijn een veilige plek. Waar mogelijk werken we met gebouwde hubs om de grondgebruik zoveel mogelijk te beperken.

Ik zou er niet willen wonen, 200m lopen met je boodschappen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:33:
[...]

Lees vooral de nota, zitten een hoop pareltjes wensdenken van een maakbare samenleving in:

Deze ontwikkeling kenmerkt zich als ontwikkeling met een dorpse leefkwalteit. Wonen in het Middengebied is daarmee echt anders dan wonen in een stad of een uitlegwijk. In het Masterplan is de ambitie opgenomen om een compleet dorp te maken met ruimte voor wonen en werken in een dorps milieu. Voor een dorpse leefkwaliteit is het daarnaast nodig dat er ‘een hechte zelfredzame gemeenschap’ ontstaat. Ook zijn in een dorp dorpse commerciële voorzieningen op een steenworp afstand aanwezig en is er nabij gelegen werkgelegenheid, zodat er geen slaapdorp ontstaat.

Een nieuw 'dorp' op relatief grote afstand (5km+) van bestaande kernen, zonder station aan de lijn Den Haag - Gouda (die er vlak langs loopt) of doorgetrokken metro, weinig werkgelegenheid op fietsafstand en beperkt parkeren niet bij je huis maar in centrale 'hubs':

Grote modal shift: We zetten in op een modal shift gericht op tenminste 5%, met het streven naar tenminste 15% minder autoverplaatsingen. Dit betekent dat ten opzichte van een reguliere ontwikkeling van een nieuwbouwwijk, het aantal autoverplaatsingen binnen, van en naar het Vijfde Dorp met 5% tot 15% wordt beperkt. De privéauto krijgt in het Vijfde Dorp binnen het mobiliteitsconcept de laagste prioriteit (in lijn met STOMP- en THAMES-principe). De auto wordt op enige afstand van de woningen geparkeerd.

Parkeren gebeurt in multifunctionele hubs, waarin ook andere buurtfuncties zijn ondergebracht zoals een buurthuiskamer (sociaal programma), pakkettenwand, onderhoudspunt voor fietsen, flexwerkplek en buurtbatterij. Ook vindt de overstap van modaliteiten vaak plaats in een hub. De hubs zijn een veilige plek. Waar mogelijk werken we met gebouwde hubs om de grondgebruik zoveel mogelijk te beperken.

Aan de andere kant, het gaat om 8000 huizen. Er wonen 3,8 miljoen mensen in de provincie Zuid-Holland. Ik denk dat er wel om en de nabij 16.000 mensen zijn die het niet erg vinden om boodschapjes op de fiets te doen en/of te laten bezorgen en die ook met 1 auto of zelfs 0 auto's kunnen leven.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Shadowhawk00
[...]

Ok als dat soort gestoorden het beleid denken te maken dan zitten we tot het einde der tijden nog wel met het probleem. Misschien moeten ze dit soort mensen eens gewoon een tijdje buiten de grachtengordel laten leven zodat ze niet het idee hebben dat 5km een gigantische afstand is.

Ook relatief grote afstand van 5km. Je dorp is niet levensvatbaar want bij <10km gaan mensen naar de stad die in de buurt is voor het shoppen. Waarom zou je met 1-2 kledingwinkels genoegen nemen als je binnen 15min er 10hebt?

Je kan gewoon simpelweg niet een groep mensen gijzelen zodat ze in jou ideale plaatje passen. Starters staan met hun rug tegen de muur en kunnen of in een gemaakt dorp wonen waar ze niets hebben en wat onleefbaar gemaakt word door dit soort planmakers of bij hun ouders blijven wonen. Dat is geen keuze, die gaan daar niet vrijwillig wonen maar min of meer gedwongen. De winkels gaan nooit van de grond komen, als het koop is komt het helemaal niet van de grond en is het huur dan krijg je gewoon een nieuwe bijlmer maar dan horizontaal.
Kalentum schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
Aan de andere kant, het gaat om 8000 huizen. Er wonen 3,8 miljoen mensen in de provincie Zuid-Holland. Ik denk dat er wel om en de nabij 16.000 mensen zijn die het niet erg vinden om boodschapjes op de fiets te doen en/of te laten bezorgen en die ook met 1 auto of zelfs 0 auto's kunnen leven.
In een grote stad wel, in een dorp zonder werk en voorzieningen behalve een supermarkt word het een ander verhaal. Want dat is wel wat ze bouwen een dorp met bijna geen voorzieningen en slechte bereikbaarheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-01-2024 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Kalentum schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
Zoals @Shadowhawk00 terecht stelt: te dichtbij om elders te winkelen en te ver om comfortabel structureel te fietsen. Die doorgetrokken metro komt er dus niet en een station evenmin, dan moet je reeel zijn. Accepteren dat de meeste huishoudens niet zonder twee auto's kunnen, tegelijkertijd de N219, A12 en A20 verbreden.

Ik zie het voor 2040 op deze plek op deze manier niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Zoals @Shadowhawk00 terecht stelt: te dichtbij om elders te winkelen en te ver om comfortabel structureel te fietsen. Die doorgetrokken metro komt er dus niet en een station evenmin, dan moet je reeel zijn. Accepteren dat de meeste huishoudens niet zonder twee auto's kunnen, tegelijkertijd de N219, A12 en A20 verbreden.

En te klein voor veel eigen voorzieningen. Een zwembad word al niet echt levensvatbaar. Veel sportclubs ook niet. Sportschool misschien wel aangezien je met 16000 mensen misschien genoeg leden krijgt.
Winkels niemand gaat er als eerste zitten want iedereen gaat toch naar de stad, hooguit grote ketens of winkeltjes voor dingen die je NU nodig hebt. Ik woon zelf in een plaats met 30000 inwoners ( ongeveer) en op 10km van een grotere stad. Bijna geen winkels want of mensen kopen online of je gaat naar de stad waar je 10x zo veel keuze hebt.

10km is klein stukje om incidenteel te fietsen, dus voor dingen als kleding kan je gewoon naar een grote stad. Voor dagelijks werk is het prima in de zomer maar in de winter is het toch best koud en nat. Dus voor woon/werk is het net te ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:52:
Tuurlijk, tuurlijk, heel belangrijk immers die bestaande bewoners hebben ook geen probleem want die hebben al een huis, zelfs met ruimte en natuur er omheen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:04:
[...]

En te klein voor veel eigen voorzieningen. Een zwembad word al niet echt levensvatbaar. Veel sportclubs ook niet. Sportschool misschien wel aangezien je met 16000 mensen misschien genoeg leden krijgt.
Winkels niemand gaat er als eerste zitten want iedereen gaat toch naar de stad, hooguit grote ketens of winkeltjes voor dingen die je NU nodig hebt. Ik woon zelf in een plaats met 30000 inwoners ( ongeveer) en op 10km van een grotere stad. Bijna geen winkels want of mensen kopen online of je gaat naar de stad waar je 10x zo veel keuze hebt.

10km is klein stukje om incidenteel te fietsen, dus voor dingen als kleding kan je gewoon naar een grote stad. Voor dagelijks werk is het prima in de zomer maar in de winter is het toch best koud en nat. Dus voor woon/werk is het net te ver.
lol , de perspectieven vanuit de Randstad zijn wel weer grappig. hoe zou een dorp van 16.000 mensen te klein zijn voor dingen? de hele. provincie friesland heeft maximaal 5 plaatsen met >15.0000 inwoners, de rest zijn dorpjes tussen de 100 en paae duizend mensen. Daar zijn heus ook sportclubs en supermarkten, alleen wel. minder dan in Utrecht of Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:30:
[...]

Tuurlijk, tuurlijk, heel belangrijk immers die bestaande bewoners hebben ook geen probleem want die hebben al een huis, zelfs met ruimte en natuur er omheen :+
Het is ntrl ook de hebberigheid van meer meer meer, het groei groei groei gedachtengoed vanuit (neo)liberalisme wat tegen de grens aanbutst van het hele uitstoot-gebeuren. Helemaal doldraaien en als een idioot in die file gaan staan om maandelijks de fooi op de rekening gestort te krijgen. Hebben hebben hebben, rupsje...

Het kan ook anders dat je na een paar jaar bovenstaande slaaf bent geweest, lokaal gaat wonen en werken, ja verdien je wrch minder, heb je geen leasebak en sta je helemaal niet meer in de file!

Ik denk dat er iets teveel als een kip zonder kop rondlopen, sorry, kan het niet anders verwoorden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spektaculair
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17:42
Ik begin me steeds meer af te vragen of het bouwen van de bekende "miljoen woningen" wel nodig is.

Ik denk dat de politiek er met slim beleid voor kan zorgen dat de vraag naar woningen afneemt, en het aanbod toeneemt. Zonder dat er gebouwd hoeft te worden.

Zoals eerder in dit topic besproken hebben we vergeleken met veel andere landen erg veel woonoppervlak per persoon, maar wonen er o.a. veel (vaak oudere) mensen in een groot huis waardoor anderen alsnog een tekort ervaren.

Splitsen van woningen kan een oplossing zijn, maar dat is vaak een hoop gedoe qua vergunningen en het gemiddelde (rijtjes)huis leent zich er ook niet heel goed voor. In de meeste gevallen moet er flink verbouwd worden, en (ver)bouwkosten zijn erg hoog op dit moment.

Een betere optie lijkt mij om meer huishoudens samen te voegen in bestaande huizen waar nu maar één iemand woont. Dit zonder het huis te splitsen waardoor geen verbouwing nodig is.

Met goed beleid dat hier op is gericht zou je de vraag naar woningen flink kunnen afremmen.

Denk o.a. aan:
- Geen korting op AOW als twee ouderen gaan samenwonen.
- Geen korting op bijstandsuitkering bij samenwonen (afschaffen kostendelersnorm).
- Inkomsten uit kamerverhuur bij iemand met bijstandsuitkering niet 100% afromen.
- Wetgeving en/of afspraken met verhuurders waardoor een kamer onder(ver)huren standaard toegestaan wordt.

Hiermee ontstaat een financieel incentive om een woning te delen. Lang niet iedereen zal hier voor open staan, maar als je 3% van de 8 miljoen huishoudens zo ver krijgt heb je het al over 240k woningen. Bovendien is dit duurzamer en voorkom je eenzaamheid. Dit is geen originele gedachte, de onderbouwing is te vinden in het volgende artikel (dat hier voor zover ik kon terugvinden nog niet eerder besproken is) uit 2022:

Neem prikkels tegen samenwonen weg om het woningtekort te verkleinen

Verder heeft volgens onderzoek van het kadaster in opdracht van KRO pointer zo'n 2,2% van de huishoudens een 'normaal' tweede huis in Nederland (dus geen vakantiehuisje op een vakantiepark) dat niet permanent bewoond wordt maar gebruikt wordt als vakantiehuis of airbnb.

Kunnen we dat gewoon helemaal verbieden en dit ook daadwerkelijk streng handhaven? 2.2% van 8 miljoen zijn 160k woningen die nu aan het aanbod worden onttrokken.

Met deze maatregelen kunnen we het grootste tekort oplossen zónder dat we afhankelijk zijn van de bouwsector en vergunningstrajecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Routepr0bleem
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-09 16:34
Moet ik blij zijn dat ik 2 maanden geleden geen woning heb gekocht met de hypotheek rente toen? Het daalt nu en scheelt maar honderdjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Spektaculair schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:26:
Neem prikkels tegen samenwonen weg om het woningtekort te verkleinen

Verder heeft volgens onderzoek van het kadaster in opdracht van KRO pointer zo'n 2,2% van de huishoudens een 'normaal' tweede huis in Nederland (dus geen vakantiehuisje op een vakantiepark) dat niet permanent bewoond wordt maar gebruikt wordt als vakantiehuis of airbnb.

Kunnen we dat gewoon helemaal verbieden en dit ook daadwerkelijk streng handhaven? 2.2% van 8 miljoen zijn 160k woningen die nu aan het aanbod worden onttrokken.
Op zich een paar goede punten, maar toch een paar toevoegingen;
  • Van die 2.2% is een deel vanwege overlap koop en verkoop. Als iemand al een huis gekocht heeft en de oude staat te koop. Dit gebeurt heel veel, en dit zal altijd zo blijven.
  • Van de 2.2% zijn ook een deel kluswoningen die later wel worden verkocht
Ik denk dat een groot probleem in de woningmarkt ouderen zijn, met de kinderen vertrokken, die in grote huizen blijven wonen zonder dat dat nodig is. Huizen die perfect zijn voor gezinnen. Ik ken er velen. Deze mensen willen best verhuizen naar een kleiner gelijkvloers en modern appartement; warmer, comfortabeler, veiliger (geen trappen). Maar die zijn schaars (met name in dorpen) en veel duurder dan hun huis. En dus blijven ze zitten.

Appartementen hebben een kleinere footprint (minder bouwgrond nodig per m2 woonoppervlak) en duurzamer, en de sleutel ligt dus bij appartementen bouwen voor ouderen, niet woonhuizen. Met name in dorpen. Maar wat wordt voornamelijk gebouwd? Woonhuizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Er is al een verschuiving bij nieuwbouw merkbaar. Steeds meer appartementen.

https://www.abnamro.nl/nl...s-voor-appartementen.html

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:08
Jopie035 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:44:
Er is al een verschuiving bij nieuwbouw merkbaar. Steeds meer appartementen.

https://www.abnamro.nl/nl...s-voor-appartementen.html
Toch vind ik dat soort dingen altijd wel jammer om te lezen. Los van dat ik het begrijp en er niet direct tegen ben zie ik Nederland als een soort grote metropool worden. De rand'stad' van Europa, steeds voller en voller. Als we niet uitkijken krijgen we praktijken die we met name in Azie zien. Leven op <10m2 en dat eigenlijk niet kunnen betalen. Niet dat het nu nog zo ver is. Maar ik zie het steeds kleiner worden van ruimtes (appartementen ipv gezinswoningen) niet ontstaan omdat er meer vraag is naar kleinere leefruimtes, maar er vraag is doordat men simpelweg niet meer kan betalen. En dat zijn in mijn ogen echt absoluut twee verschillende dingen. Vaak wordt er gewoon geroepen 'er is meer vraag naar kleinere woningen'. Dat terwijl het eigenlijk 'er is meer vraag naar betaalbare woningen' zou moeten zijn. Misschien zit ik er compleet naast, het is immers een beeld wat ik zelf heb. Maar iedereen die ik spreek (ik weet het, mijn bubbel) wil een gezinswoning zoals hun ouders en de generatie daarvoor ook had. Het liefst met een tuintje (hoeft niet groot te zijn) etc. Dan zie ik vervolgens eengezinswoningen gebouwd worden voor 5-7 ton in mijn regio... of appartementen die inmiddels de prijs hebben die een eengezinswoning een aantal jaar geleden had. Wil dan niemand een gezin meer? Of is een gezin niet meer populair omdat mensen liever eerst in een grotere woning wonen en dat niet kunnen betalen? Staat iedereen echt te springen om die appartementen? Ik zie de ouderen niet verhuizen omdat hun maandlasten alleen maar worden, dus voor die groep hoef je het niet te doen. Voor mij zou het alleen interessant zijn als ik zou scheiden, simpelweg omdat een appartement goedkoper is. Niet dat ik dan genoeg inkomen heb om een nieuwbouw appartement te kopen. Laat staan dat ik gelukkig wordt met kinderen in een appartement. Ik snap die drang naar appartementen niet zo. Alleen als single lijkt het me prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
In woonvoorkeuronderzoeken komt naar voren dat mensen idd gewoon huisje met tuin willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FGJ
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06-10 21:55

FGJ

Routepr0bleem schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:04:
Moet ik blij zijn dat ik 2 maanden geleden geen woning heb gekocht met de hypotheek rente toen? Het daalt nu en scheelt maar honderdjes.
Ik denk het wel, had je diezelfde woning nu nog voor dezelfde prijs kunnen aankopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Jopie035 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
In woonvoorkeuronderzoeken komt naar voren dat mensen idd gewoon huisje met tuin willen.
Voorbeeld?

De laatste die ik kan herinneren maar niet zo snel kan vinden waren de combinatie van woonvoorkeuren niet heel erg goed met elkaar rij. Woning met tuin, bereikbaar, nabij een stadscentrum, betaalbaar.

De wens om iets te willen en de realiteit dat het bereikbaar is in een dichtbevolkt klein land als Nederland kunnen twee werkelijkheden zijn die tegelijk bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Napo schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:02:
[...]

Voorbeeld?

De laatste die ik kan herinneren maar niet zo snel kan vinden waren de combinatie van woonvoorkeuren niet heel erg goed met elkaar rij. Woning met tuin, bereikbaar, nabij een stadscentrum, betaalbaar.
Als je dat stadscentrum weglaat zijn het helemaal geen rare eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
RemcoDelft schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:05:
[...]

Als je dat stadscentrum weglaat zijn het helemaal geen rare eisen.
Ligt aan je definitie van bereikbaarheid, of meer wat je als bereikbaar definieert. Auto? Wellicht, fiets/OV? veel buitenwijken zijn dan stukken suboptimaler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:33
[...]

hoevenpe schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:56:
[...]

Hopelijk heeft de gemiddelde beleidsmaker meer visie dan het stugge/eenkennige wat hier soms te vinden is. 200m is letterlijk 3 minuten lopen. Ons gezin heeft de eerste 20 jaar van m'n leven geen auto gehad, en boodschappen ging prima op de fiets (met een supermarkt op 600m). Daarnaast bestaat er voor de mensen die vies zijn van beweging tegenwoordig thuisbezorging van boodschappen. Durf te wedden dat er tienduizenden huishoudens zijn die prima kunnen leven zonder twee auto's te willen/kunnen bezitten. Laat die lekker wonen in wijken maar menig tweaker z'n neus voor optrekt.
Jopie035 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:30:
Ik noem een geplaveid stuk grond geen tuin. Misschien kunnen we die "tuin" beter skippen en een autovrij/luw woonerf toevoegen aan ieder straatje nieuwbouw. Dan komen de kids ook weer buiten voor wat gezonde beweging/lucht. Tevens meer sociaal contact, dus minder vereenzaming, criminaliteit, verval. Kortom, efficiënter gebruik van de ruimte and win/win m.b.t. gemeenschappelijk welzijn.

Dit dus, zoals het niet/wel moet.

Lekker uitkijken over geparkeerde auto's in de avond als het hier bomvol staat. Over de continu voorbijrazende auto's maar niet te spreken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnjjD0BVvUlT6Z6VKy4APjq6tLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qjKmugTc4tYbaYJLVESDCgag.png?f=fotoalbum_large

Niet perfect (bredere strook groen, hemelwaterafvoer richting het gras) maar je snapt het idee. Durf te wedden dat het hier in de zomer een paar graden koeler is. Daarnaast kunnen de kids buitenspelen zonder ondersteboven gereden te worden. Een parkeerplek per woning is aan de achterkant in een hof:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akXolGqZUGTU56Hf0URvC9UUgUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V1ManzfVp0A42tLbzBB0XlTd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door geekeep op 09-01-2024 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:24:
[...]

Lekker uitkijken over geparkeerde auto's in de avond als het hier bomvol staat. Over de continu voorbijrazende auto's maar niet te spreken.
[Afbeelding]
Dat komt door het gebrek aan voortuinen en piepkleine kavels, niet door die auto's.
Niet perfect (bredere strook groen, hemelwaterafvoer richting het gras) maar je snapt het idee. Durf te wedden dat het hier in de zomer een paar graden koeler is. Daarnaast kunnen de kids buitenspelen zonder ondersteboven gereden te worden. Een parkeerplek per woning is aan de achterkant in een hof:
[Afbeelding]
Alleen spelen de kids dan in de hondenstront, want elk stukje gras wordt volgescheten. Ook hier ontbreken weer de tuinen.

Ik liep pas door een nieuwbouwwijk met overal plassen water op de stoep. Leuk dat ze in elk tuintje een infiltratieputje hebben gemaakt, maar het resultaat is dus plassen. Sowieso nogal zinloos micromanagement om een infiltratieput te maken met een "waterwinningsgebied" van enkele vierkante meters.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:24:
Dit dus, zoals het niet/wel moet.
Totdat je een EV aanschaft: bewoners van het eerste straatje kunnen met wat kunst- en vliegwerk relatief goedkoop gegarandeerd laden (al dan niet 'gratis' salderen met eigen panelen). Bewoners van het hofje betalen de hoofdprijs bij een schaarse openbare laadpaal. Ieder zijn ding, ik sta liever voor de deur met eigen voortuin... :)

Google voor de grap op dit project: het is minstens vertraagd tot 2025, een belangrijke fietstunnel komt er niet, geld voor noodzakelijke ontsluiting is te weinig en er komt hoogbouw tot 8 etages om het kostenplaatje rond te krijgen. Ik zou er niet kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jopie035
https://www.woononderzoek...WoON_2021_INTERACTIEF.pdf

Vanaf pagina 58 de woonwensen van woningzoekenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Totdat je een EV aanschaft: bewoners van het eerste straatje kunnen met wat kunst- en vliegwerk relatief goedkoop gegarandeerd laden (al dan niet 'gratis' salderen met eigen panelen). Bewoners van het hofje betalen de hoofdprijs bij een schaarse openbare laadpaal. Ieder zijn ding, ik sta liever voor de deur met eigen voortuin... :)

Google voor de grap op dit project: het is minstens vertraagd tot 2025, een belangrijke fietstunnel komt er niet, geld voor noodzakelijke ontsluiting is te weinig en er komt hoogbouw tot 8 etages om het kostenplaatje rond te krijgen. Ik zou er niet kopen.
ja ik heb ook liever een vrijstaand huis voor 3 ton ;-) ik vind het juist bizar dat we zoveel gezindswoningen bouwen en dat we met zijn alleen blijkbaar vrij geindoctrineerd zijn dat het summum van een geslaagd leven is dat je een rijtjeshuis met een klein tuintje hebt.

Er komen elk jaar meer eenpersoonshuishoudens bij en we hebben steeds minder kinderen. Het is daarmee veel logischer om niet alleen maar rijtjeswoningen van 120-140m2 te maken maar juist die appartementjes met 1 of 2 of 3 slaapkamers etc. Ik zie ook dat mensen hier schrijven "voor de prijs van en rijtjeshuis van vroeger heb je nu slechts aan appartement"! Ja dat is zo en ik vind het prijsverschil tussen appartementen en woningen ook te klein, maar het is helaas wel de realiteit waar we in leven. Je prijsbeeld van 5 jaar geleden kun je gewoon niet op de wereld van nu plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:25
Fr33z schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:06:
[...]

ja ik heb ook liever een vrijstaand huis voor 3 ton ;-) ik vind het juist bizar dat we zoveel gezindswoningen bouwen en dat we met zijn alleen blijkbaar vrij geindoctrineerd zijn dat het summum van een geslaagd leven is dat je een rijtjeshuis met een klein tuintje hebt.
Ik denk niet dat veel mensen dat 'het summum van een geslaagd leven' vinden. Alleen een rijtjeshuis met tuin is (was?) voor de meeste mensen wel bereikbaar en veel mensen wonen liever in een huis met tuin dan in een appartement.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Fr33z schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:06:
[...]

ja ik heb ook liever een vrijstaand huis voor 3 ton ;-)
Nou, je treft het, die kan je ook gewoon uitzoeken en bestellen voor die prijs! https://goedhuis.nl/cataloguswoning-vrijstaand-prijs/
Zelfs met de 10% grondquote van 30 jaar geleden zou het nog lukken binnen je budget. Alleen niet met de huidige grondquote waarbij er 5 ton bijkomt voor een kavel, en dat is uitsluitend een politieke keuze geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:36

Rzaan

Altijd zoekende

Spektaculair schreef op maandag 8 januari 2024 @ 23:26:

Denk o.a. aan:
- Geen korting op AOW als twee ouderen gaan samenwonen.
- Geen korting op bijstandsuitkering bij samenwonen (afschaffen kostendelersnorm).
Hoe controleer je dat? Hoe weet je of mensen partners zijn of 'gewoon' samenwonenden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
RemcoDelft schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:29:
[...]

Dat komt door het gebrek aan voortuinen en piepkleine kavels, niet door die auto's.
Wat gaat een voortuin (kuch een paar betegelde meters) in hemelsnaam oplossen? Of wil je heel Nederland in een tweekapper inclusief oprit stoppen?

Want ik neem aan dat je dit bedoelt..?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IUVjbCnNwwHi3LDtIZK308uTfKo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dGZo7lyd8ucZhGt3G2pGHVH0.png?f=fotoalbum_large

Ik zie het al staan in de verkoopbrochure:
"Vanuit uw nieuwe rijwoning van een half miljoen geniet u dagelijks van de vergezichten van een stenen woestenij inclusief uitkijk op de glooiende vormen van gevarieerd carrosserielandschap"
:+
Alleen spelen de kids dan in de hondenstront, want elk stukje gras wordt volgescheten. Ook hier ontbreken weer de tuinen.

Ik liep pas door een nieuwbouwwijk met overal plassen water op de stoep. Leuk dat ze in elk tuintje een infiltratieputje hebben gemaakt, maar het resultaat is dus plassen. Sowieso nogal zinloos micromanagement om een infiltratieput te maken met een "waterwinningsgebied" van enkele vierkante meters.
Nonsens, kwestie van elkaar aanspreken en voldoende uitlaatplekken voor honden. Ik ken het betreffende stukje groen en mensen gaan daar echt hun hond niet uitlaten. Verderop staan overigens speeltoestellen, om het beeld wat duidelijker te maken.
Je maakt mijn punt des te sterker en juist méér te investeren in groen i.p.v. betegeling juist omdat die grotendeels verharde tuintjes weinig doen voor afwatering.

hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:45:
[...]

Nee hoor, kan prima in je eigen achtertuin. Kun je je bolide mooi in de gaten houden, aan je eigen lader. Hoeft er ook geen lader over de stoep of voortuin opgeofferd te worden. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m-EX-_1m6yxJM5oJ-D_OOgtgRv4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJYfUIYMo02qDPC7eCSLWIpM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Ozzie schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:18:
Ik denk niet dat veel mensen dat 'het summum van een geslaagd leven' vinden. Alleen een rijtjeshuis met tuin is (was?) voor de meeste mensen wel bereikbaar en veel mensen wonen liever in een huis met tuin dan in een appartement.
Het gaat niet om 'geslaagd leven', wel de traditionele wooncarriere van starters. Grofweg studeren tot 25, begin carrière in een appartementje, rond 30 het eerste koophuis met tuin en genoeg kamers voor 2.1 kinderen.

Kleine appartementen in de stad zijn leuk voor singles, eenmaal samen en met kinderen op komst heb je meer ruimte en vaak een auto nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:45:
Nee hoor, kan prima in je eigen achtertuin. Kun je je bolide mooi in de gaten houden, aan je eigen lader. Hoeft er ook geen lader over de stoep of voortuin opgeofferd te worden. :)
Dat is gewoon 'parkeren voor de deur', de achterdeur is ook een deur... ;)

Mijn punt was vooral dat een 'hub' ergens centraal in de wijk op 200m-250m afstand verre van ideaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:02:
[...]

Dat is gewoon 'parkeren voor de deur', de achterdeur is ook een deur... ;)

Mijn punt was vooral dat een 'hub' ergens centraal in de wijk op 200m-250m afstand verre van ideaal is.
En daar mag je dan een eigen stuk grond voor opofferen, i.p.v. de schaarse openbare ruimte.

Overigens is eigen autobezit een afgelopen zaak, hoeveel waarde sommigen ook blijven hechten aan hun auto. Brandstof en maandelijkse lasten gaan alleen nog maar duurder worden, zelfrijdende auto's verminderen het nut van iets dat 90% stilstaat en autobezit onder jongeren daalt al een tijdje, met daarnaast een stijgend gebruik van alternatieve (deel)mobiliteit.
Dus ja, gaan we nu voor de toekomst bouwen of voor die paar eigenwijzen die niet mee willen met verandering? Want zeg nu zelf, denk je dat Nederland er beter op wordt als die 900k extra woningen óók nog eens 2 auto's voor de deur hebben?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:14:
Brandstof en maandelijkse lasten gaan alleen nog maar duurder worden, zelfrijdende auto's verminderen het nut van iets dat 90% stilstaat en autobezit onder jongeren daalt al een tijdje, met daarnaast een stijgend gebruik van alternatieve (deel)mobiliteit.
Deelmobiliteit haalt vooral mensen uit het OV en er zijn anno 2023 meer auto's dan ooit.

Als je dure koophuizen in de periferie verkoopt is een ruime parkeernorm geen overbodige luxe... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geekeep
hoevenpe schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:23:
[...]

Deelmobiliteit haalt vooral mensen uit het OV en er zijn anno 2023 meer auto's dan ooit.

Als je dure koophuizen in de periferie verkoopt is een ruime parkeernorm geen overbodige luxe... :)
Sjah, je kunt tal van redenen vinden van de stijgende hoeveelheid auto's. Een inhaalslag van leverproblemen, met name ouderen/boomers die meerdere auto's bezitten/kopen, "marktwerking" qua voorzieningen, corona-faillisementen/individualisering en niet te vergeten: problemen op de woningmarkt waardoor studenten en werknemers geen ideale thuispositie kunnen verkrijgen en dus meer reizen. En als je (deel)alternatieven beschikbaar maakt en tegelijkertijd het OV uitholt (met rechtse politiek), krijg je vanzelf dit effect.
Maja, wat mogen we toch trots zijn op ons landje; met meer parkeerplaatsen dan inwoners (gelijk aan de oppervlakte van de gemeente Amsterdam }:O) en de nummer 1 van Europa qua auto's per vierkante kilometer..

Overigens heeft slechts ~20% van de huishoudens twee auto's en bijna de helft er maar eentje. Jongeren vinden het ook steeds minder boeiend een rijbewijs te bezitten en daarnaast hebben rijbewijshouders onder de 30 minder vaak een auto. Tevens stijgt de premie voor jongeren steeds meer.

Dus gaan we bouwen voor die paar huishoudens met 2+ auto's of voor een grotere groep die zich wel kan aanpassen aan toekomstbestendige opties, inclusief investeren in duurzaam vervoer?

[ Voor 3% gewijzigd door geekeep op 09-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Fr33z schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:05:
[...]

lol , de perspectieven vanuit de Randstad zijn wel weer grappig. hoe zou een dorp van 16.000 mensen te klein zijn voor dingen? de hele. provincie friesland heeft maximaal 5 plaatsen met >15.0000 inwoners, de rest zijn dorpjes tussen de 100 en paae duizend mensen. Daar zijn heus ook sportclubs en supermarkten, alleen wel. minder dan in Utrecht of Rotterdam.
Hoe kom je erbij dat ik uit de randstad kom? Ik kom juist helemaal niet uit de randstad. Ik zie alleen in mijn directe omgeving dat kleine dorpjes <30k inwoners het heel lastig hebben om een leuk gezellig centrum met winkels vast te houden. Zeker als ze in de buurt van een grotere stad zitten <10km.
En dat sporten vaak beperkt is tot grotere teamsporten maar een zwembad vaak al lastig vol te houden is qua kosten/baten

En dat zijn dan al dorpjes waar een centrum zit met winkels dus waar al wel wat aanloop is van winkelend publiek.
Dus een geheel nieuw dorp bedenken voor 16k mensen waarbij je ook nog eens verwacht dat er voor de helft van de mensen werk in het dorp is omdat de helft maar de auto kan parkeren. Met alle voorzieningen en een centrum voor winkels lijkt me gewoon niet haalbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 8 januari 2024 @ 22:09:
[Het is ntrl ook de hebberigheid van meer meer meer, het groei groei groei gedachtengoed vanuit (neo)liberalisme wat tegen de grens aanbutst van het hele uitstoot-gebeuren. Helemaal doldraaien en als een idioot in die file gaan staan om maandelijks de fooi op de rekening gestort te krijgen. Hebben hebben hebben, rupsje...
Je hebt recht op je eigen kijk op de wereld :)

Echter, mensen die een woningen zoeken (starters, migranten, etc), zitten volgens mij niet in de luxepositie om aan groei, groei, groei te denken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:45:
[...]

Wat gaat een voortuin (kuch een paar betegelde meters) in hemelsnaam oplossen? Of wil je heel Nederland in een tweekapper inclusief oprit stoppen?

Want ik neem aan dat je dit bedoelt..?
[Afbeelding]
Dat ziet er al een heel stuk minder claustrofobisch uit. Sowieso snap ik die afkeer van auto's niet zo: je ziet 500.000 precies dezelfde steentjes en 200 precies dezelfde huizen, en die auto's zouden het probleem zijn? Het probleem is dat alles veel te dicht op elkaar staat, geforceerd vanwege winstmaximalisatie op grond, mogelijk gemaakt door kunstmatige schaarste.
Verderop staan overigens speeltoestellen, om het beeld wat duidelijker te maken.
Hier ligt de hondenstront soms onder de glijbaan, en het laatste wat ik erover las was jaren geleden dat de gemeente 300.000 euro had uitgegeven aan handhaving en daar weltegeld 10 bekeuringen voor had uitgeschreven.
Je maakt mijn punt des te sterker en juist méér te investeren in groen i.p.v. betegeling juist omdat die grotendeels verharde tuintjes weinig doen voor afwatering.
Tuintjes zijn betegeld omdat ze zo klein zijn. Niemand wil 500 vierkante meter tegels, maar als je tuintje slechts 30 is, zit je al heel snel aan 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Conrado schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:19:
[...]

Je hebt recht op je eigen kijk op de wereld :)

Echter, mensen die een woningen zoeken (starters, migranten, etc), zitten volgens mij niet in de luxepositie om aan groei, groei, groei te denken.....
Klopt, ik heb een andere kijk daarop dan een starter of iemand die 1ste huis wil huren/kopen, etc

Nou ben ik niet de enige(heb koopwoning) die zo denkt over dat alsmaar meer meer meer, nee ergens kan je ook tevreden zijn en in een rijtje blijven wonen, terwijl je financieel wel naar een vrijstaande zou kunnen ; maar waarom zou je het doen? Het is meer een principe kwestie een soort van mind-set, minder mee doen aan die rat-race en je niet gek laten maken

ik val dan ntrl wel zwaar af voor het systeem, want stroom niet door. De ultieme scheefkoper hier!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2024 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• geekeep
RemcoDelft schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:00:
[...]

Dat ziet er al een heel stuk minder claustrofobisch uit. Sowieso snap ik die afkeer van auto's niet zo: je ziet 500.000 precies dezelfde steentjes en 200 precies dezelfde huizen, en die auto's zouden het probleem zijn? Het probleem is dat alles veel te dicht op elkaar staat, geforceerd vanwege winstmaximalisatie op grond, mogelijk gemaakt door kunstmatige schaarste.
Die 500.000 steentjes rijden mij niet van m'n sokken, hebben ook die overige 90% van de tijd nut en blokkeren 's ochtends niet met z'n allen de uitvalswegen van betreffende woonwijk.
Geen winstmaximalisatie maar keuzes maken met beperkte ruimte. Als je zo graag twee auto's voor de deur wilt, ga je maar landelijk wonen. Is het lastig te begrijpen dat niet ieder gezin in dat ene hokje past van twee auto's, dubbelinkomen met beide een vrije dag, golden retriever, twee kinders met een dag kinderopvang per week en oma's die de resterende twee dagen oppassen? Laat ze lekker bouwen voor die gezinnen met één/geen auto.
Hier ligt de hondenstront soms onder de glijbaan, en het laatste wat ik erover las was jaren geleden dat de gemeente 300.000 euro had uitgegeven aan handhaving en daar weltegeld 10 bekeuringen voor had uitgeschreven.
Geen idee wat de situatie is, maar ik zou betreffende personen er tweemaal op aanspreken en de derde keer een video opnemen en een boa langssturen. Zeker weten overigens dat het hondenpoep is? Loslopende katten zijn namelijk dol op speeltuinen en met name zandbakken. Die katten mogen ze wat mij betreft ook binnen houden, maja andere discussie.
Tuintjes zijn betegeld omdat ze zo klein zijn. Niemand wil 500 vierkante meter tegels, maar als je tuintje slechts 30 is, zit je al heel snel aan 100%.
Ik heb nog nooit het argument gehoord "ik betegel m'n tuin want hij is zo klein". Overigens ging het over voortuinen, toch? In het getoonde voorbeeld gaat het over max 10m2 per woning, die in zo'n wijk pure ruimteverspilling is en er voornamelijk 'voor het idee' ligt. Laat ze die 10m2 aan de achterkant leggen, om daarmee een hof te creëren en te parkeren op eigen perceel dus.

Verwijderd schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:28:
[...]

Iedereen gaat niet keihard knoeper hardt overwerken, we snoepen liever wat belastingvoordeel bij elkaar en gaan dan op de bank liggen. Het zit er gewoon niet in bij de meesten. Die mentaliteit hebben ze niet meer. het zit er in de verste verte niet in...Daar moet een mind switch in komen en kan evt ook door onze gezellige belastingdienst best ondersteund worden.

(..) dit lui-leven kunnen we niet meer volhouden, de "gasbaten" zijn op. Valt steeds minder te ritselen, we moeten gewoon aan de bak.
(..)

Het wordt niet goedkoper en gunstiger, het wordt alle "hens" aan dek! _/-\o_
Hey @Verwijderd, wat is het nu. Hard werken of lekker parttimen. :+
Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:23:
[...]
Als we straks allemaal 24u gaan werken, want dat is de trend(doe ik zelf ook aan mee sinds kort...omdat ik me anders scheel betaal aan iB en 0.0 toeslag of tegemoetkoming krijg, want ben gekke Henkie niet), (..)
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:40:
[...]
Ieder zijn visie : Ik ben ook minder gaan werken omdat ik me scheel betaalde aan iB. Tja, vind prima hoor.
Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:41:
[...]
maar ik heb die turn ook 180" gemaakt omdat ik het beu was en ging rekenen dat ik er maar een paar honderd op achteruit ging. Prima, Bunk heeft meeeeer vrije tijd, voor zoveel minder uren werken. (..)
Of is het een gevalletje "ik heb m'n schaapjes op het droge en gooi maar wat kreten om het probleem op te lossen" zoals menig woningbezitter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geekeep schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:10:
[...]

Of is het een gevalletje "ik heb m'n schaapjes op het droge en gooi maar wat kreten om het probleem op te lossen" zoals menig woningbezitter?
Nee, het is een gevalletje dat doorstromen kan voor velen, die dat ook gewoon doen, ook in het aanzien/ het van kijk mij, ons...nou worden we echt gelukkig!!! om er een beter gevoel van te krijgen. Net zoals ik ook kan maar er geen behoefte aan heb. De schaapjes heb ik idd dan extra op het droge, no stress. ik slaap heel goed 's nachts.

Jij hebt helemaal niet in de gaten waar ik het over heb. Het gebeuren van meer meer meer, beter beter... Dat!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2024 22:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:51:
[...]

Nee, het is een gevalletje dat doorstromen kan voor velen, die dat ook gewoon doen, ook in het aanzien/ het van kijk mij, ons...nou worden we echt gelukkig!!! om er een beter gevoel van te krijgen. Net zoals ik ook kan maar er geen behoefte aan heb. De schaapjes heb ik idd dan extra op het droge, no stress. ik slaap heel goed 's nachts.

Jij hebt helemaal niet in de gaten waar ik het over heb. Het gebeuren van meer meer meer, beter beter... Dat!
De meeste mensen kunnen met 2 -> 24 uur werken hun huis niet betalen. Dus fijn dat jij dat wel kan, maar daarmee ben je al bevoorrecht. Daarbij gooi je steevast iedereen op 1 hoop terwijl dat gewoon nergens op slaat. De meeste mensen gaan naar een groter huis omdat ze groter willen wonen, niet omdat ze dan 'meer status' oid krijgen. Dat jij dat niet wil is natuurlijk je goed recht, maar doe niet net alsof jij zo speciaal en beter dan de rest bent.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:01:
[...]

De meeste mensen kunnen met 2 uur werken hun huis niet betalen. Dus fijn dat jij dat wel kan, maar daarmee ben je al bevoorrecht. Daarbij gooi je steevast iedereen op 1 hoop terwijl dat gewoon nergens op slaat. De meeste mensen gaan naar een groter huis omdat ze groter willen wonen, niet omdat ze dan 'meer status' oid krijgen. Dat jij dat niet wil is natuurlijk je goed recht, maar doe niet net alsof jij zo speciaal en beter dan de rest bent.
Dat zeg ik toch helemaal niet, dan snap jij de boodschap net zo min als je met onzin aankomt van 2u werken per dag.

Het gaat erover uit dat je tevreden bent met hetgeen je hebt. Dat je veel meer aankan laat je dan voor wat het is. Het is moeilijk te snappen, ook voor jou blijkbaar.

Maar geeft niet, we zijn allemaal anders en ik ben zeker niet beter dan de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Dat zeg ik toch helemaal niet, dan snap jij de boodschap net zo min.
Wat je zegt is dan wat anders dan de boodschap die je wil geven. Want als ik kijk naar je eerdere posts sna[ ik best wat je wil zeggen, alleen is dat dus niet wat je hier zegt.
Het gaat erover uit dat je tevreden bent met hetgeen je hebt. Dat je veel meer aankan laat je dan voor wat het is. Het is moeilijk te snappen blijkbaar, ook voor jou blijkbaar.
En dit is dus niet wat je in je eerdere post zegt. Wat je daar zegt is dat mensen dat grotere huis kopen omdat dat aanzien zou geven, terwijl de meeste mensen simpelweg zelf een groter huis willen.
Maar geeft niet, we zijn allemaal anders en ik ben zeker niet beter dan de rest.
Zoals ik al eens eerder heb gezegd, ik heb het idee dat je je eigen posts een paar keer door moet lezen voordat je ze plaatst. Ik zie nl. wel vaker dat je dingen post waarbij je er later een heel andere uitleg aan geeft dan wat er in je post staat.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Wat je zegt is dan wat anders dan de boodschap die je wil geven. Want als ik kijk naar je eerdere posts sna[ ik best wat je wil zeggen, alleen is dat dus niet wat je hier zegt.

[...]

En dit is dus niet wat je in je eerdere post zegt. Wat je daar zegt is dat mensen dat grotere huis kopen omdat dat aanzien zou geven, terwijl de meeste mensen simpelweg zelf een groter huis willen.

[...]

Zoals ik al eens eerder heb gezegd, ik heb het idee dat je je eigen posts een paar keer door moet lezen voordat je ze plaatst. Ik zie nl. wel vaker dat je dingen post waarbij je er later een heel andere uitleg aan geeft dan wat er in je post staat.
Wat ik in eerdere post heb aangegeven is dat je best wel je schouders eronder moet zetten als je als starter een huis wil kopen. Waar ik het nou over heb heeft 0.0 met starters te maken en vooral met doorstromen : Wel opletten als je mijn berichten zo goed volgde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Wat ik in eerdere post heb aangegeven is dat je best wel je schouders eronder moet zetten als je als starter een huis wil kopen. Waar ik het nou over heb heeft 0.0 met starters te maken en vooral met doorstromen : Wel opletten als je mijn berichten zo goed volgde
Je post hier al een hele tijd dus ik weet wel ongeveer wat je standpunt is. Ik heb het dus zeker niet over starters en ik zie ook niet echt in hoe je dat uit mijn reacties zou kunnen halen?

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Je post hier al een hele tijd dus ik weet wel ongeveer wat je standpunt is. Ik heb het dus zeker niet over starters en ik zie ook niet echt in hoe je dat uit mijn reacties zou kunnen halen?
Waar beweer ik dat je met 2u werken je huis kan betalen ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:26

Sport_Life

Solvitur ambulando

redwing schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:37:
[...]

Nee jij snapt er helemaal niks van :+ , hij bedoelt te zeggen dat starters zich drie slagen in de rondte moeten werken, zodat zijn vermogen (op papier) nog meer groeit. Slapend rijk worden, letterlijk.

Dat is namelijk het effect als 'het collectief' meer uren gaat werken.

Ik snap @Verwijderd heel goed om minder te gaan werken als daar mogelijkheden voor zijn , mijn vrouw en ik doen precies hetzelfde :). Meer werken loont niet voor ons (hoge inkomens, daardoor lage kinderopvangtoeslag).

Kortom hier wordt pijnlijk het verschil duidelijk tussen de 'haves' en de 'not haves'.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 09-01-2024 23:51 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:48:
[...]

Nee jij snapt er helemaal niks van :+ , hij bedoelt te zeggen dat starters zich drie slagen in de rondte moeten werken, zodat zijn vermogen (op papier) nog meer groeit. Slapend rijk worden, letterlijk.

Dat is namelijk het effect als 'het collectief' meer uren gaat werken.

Ik snap @Verwijderd heel goed om minder te gaan werken als daar mogelijkheden voor zijn , mijn vrouw en ik doen precies hetzelfde :). Meer werken loont niet voor ons (hoge inkomens, daardoor lage kinderopvangtoeslag).

Kortom hier wordt pijnlijk het verschil duidelijk tussen de 'haves' en de 'not haves'.
Klopt, zo kan je het ook bekijken. Het een is een gevolg van het ander.
Ik ken er ook die echt doorharkten, in 30jr tijd meer dan 500K overwaarde bij elkaar hebben en nu voor in de 60 zijn, pensioen naar voor haalden en in Spanje zitten. De 'haves' en de 'not haves' : Het is idd zo dat je met salaris en dan sparen, dit bedrag moeilijk opzij kan zetten in 30 jaar. Het lukt beter als je de juiste stappen maakt in je woon-carrière (alhoewel 16K*30 en dan goed beleggen...het is niet onmogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Hoe kom je erbij dat ik uit de randstad kom? Ik kom juist helemaal niet uit de randstad. Ik zie alleen in mijn directe omgeving dat kleine dorpjes <30k inwoners het heel lastig hebben om een leuk gezellig centrum met winkels vast te houden. Zeker als ze in de buurt van een grotere stad zitten <10km.
En dat sporten vaak beperkt is tot grotere teamsporten maar een zwembad vaak al lastig vol te houden is qua kosten/baten

En dat zijn dan al dorpjes waar een centrum zit met winkels dus waar al wel wat aanloop is van winkelend publiek.
Dus een geheel nieuw dorp bedenken voor 16k mensen waarbij je ook nog eens verwacht dat er voor de helft van de mensen werk in het dorp is omdat de helft maar de auto kan parkeren. Met alle voorzieningen en een centrum voor winkels lijkt me gewoon niet haalbaar.
het gaat mij om het perspectief dat plaatsen <30k mensen blijkbaar 'dorpjes' zonder voorzieningen genoemd worden. we hebben minstens 5 provincies waar een plaats met 30k inwoners ver bovengemiddeld is qua grootte, voorzieningen en winkels. hell, in de drie noordelijke provincies zijn er misschien maar max 15 plaatsen met uberhaupt >30k mensen.

ja je ziet wel dat mensen in de kleine dorpjes vaak voor werk naar de meer centrale plaatsen gaan waar de middelbare school en t ziekenhuis staat. maar dat is niet zo'n probleem op de meeste van dat soort plekken want er is wel ruimte en weinig files. wellicht past het juist beter om echt kleinere dorpjes bij te bouwen en het allemaal. wat meer te verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:39:
[...]

Waar beweer ik dat je met 2u werken je huis kan betalen ?
Ik mag toch hopen dat je snapt dat dat een typefout is en dat dat sloeg op de 24 uur die je hiervoor noemde.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 00:08:
[...]

Klopt, zo kan je het ook bekijken. Het een is een gevolg van het ander.
Ik ken er ook die echt doorharkten, in 30jr tijd meer dan 500K overwaarde bij elkaar hebben en nu voor in de 60 zijn, pensioen naar voor haalden en in Spanje zitten. De 'haves' en de 'not haves' : Het is idd zo dat je met salaris en dan sparen, dit bedrag moeilijk opzij kan zetten in 30 jaar. Het lukt beter als je de juiste stappen maakt in je woon-carrière (alhoewel 16K*30 en dan goed beleggen...het is niet onmogelijk)
Ik heb gewoon 'normaal' gewerkt (40 uur per week) en kan precies hetzelfde doen omdat ik in de goede tijd een huis gekocht heb (ruim 4 ton overwaarde, een paar ton in aandelen en ook nog een spaarrekening waar ik zonder problemen een paar jaar op kan leven.
Het hele probleem is juist dat het hem om de tijd gaat dat je gekocht hebt en bar weinig te maken heeft met je woon-werk carrière. Momenteel red je het niet met even doorharken, maar moet je vooral geluk hebben dat je net genoeg verdient (samen met je vrouw/vriendin) om een huis te kopen. Kun je dat, dan zit je gebakken, zit je echter net onder de grens blijf je achter de feiten aanlopen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
redwing schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Ik heb gewoon 'normaal' gewerkt (40 uur per week) en kan precies hetzelfde doen omdat ik in de goede tijd een huis gekocht heb (ruim 4 ton overwaarde, een paar ton in aandelen en ook nog een spaarrekening waar ik zonder problemen een paar jaar op kan leven.
Het hele probleem is juist dat het hem om de tijd gaat dat je gekocht hebt en bar weinig te maken heeft met je woon-werk carrière. Momenteel red je het niet met even doorharken, maar moet je vooral geluk hebben dat je net genoeg verdient (samen met je vrouw/vriendin) om een huis te kopen. Kun je dat, dan zit je gebakken, zit je echter net onder de grens blijf je achter de feiten aanlopen.
Je hebt het over nu kopen met nu resultaat en zet dat vervolgens tegenover een resultaat dat in het verleden is behaald over een periode van meerdere jaren.

In de basis gaat de inflatie en daarmee de stijging van de huizen prijzen altijd door. Dus ook de mensen die nu kopen gaan over 10 jaar overwaarde zien.

Overigens denk ik persoonlijk dat het achteraf niet eens zo zeer gaat om het moment van aankoop van de woning maar dat men wel de lopende hypotheek heeft vastgezet toen de boel op 1% stond voor de resterende looptijd. Daar ga je de komende jaren profijt uit halen. Die schuld wordt relatief gezien snel minder waard en kost je bijna niks om te hebben. Hoe minder je aflost, des te minder je over 20 jaar hoeft af te lossen (relatief gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Het hele probleem is juist dat het hem om de tijd gaat dat je gekocht hebt en bar weinig te maken heeft met je woon-werk carrière.
Het heeft alles te maken met je woon-werk carrière, dat jij dan er nog "ff" bijdehand de factor tijd bij zet denk je het beter te weten. Je weet toch wat het woord "carrière" wil zeggen?
Pagina: 1 ... 311 ... 373 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbetreffende topics worden geplaatst.

Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen rondom het kopen en verkopen van huizen of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.

Stikstofproblematiek: De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
Ruimtelijke ordening: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
WOZ discussie: Ervaringen met de WOZ waarde
Migrantenproblematiek: De asielcrisis qua opvangcapaciteit in Nederland
Verkiezingsthema: migratie

Overige discussies mogen in: De wonen kroeg