Ja en die zelfbewoningsplicht gaat mogelijk ook niet perfect zijn vermoed ik:Rubbergrover1 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:57:
[...]
Daarnaast heb je nog een 'kwalitatieve verandering'. Er is al een aantal jaren een trend dat ouders voor hun (studerende) kinderen een woning kopen in plaats van dat ze een kamer in een studentenhuis huren. Dat betekent dat een groep jongeren die eerste stap naar bv 4 in een huis overslaat en meteen 'concurreert' met de gewone starters die de studentenkamer ontgroeid zijn. Een deel van het tekort aan starterswoningen komt dus doordat die opgekocht worden door/voor de groep die eerder nog niet 'echt' op de woningmarkt actief was. Als dat sentiment ook omslaat, dan heb je ook daar ineens veel meer rust op de woning markt.
https://www.rtlnieuws.nl/...opbescherming-huizenmarkt
"ontheffing verleend bij verhuur aan directe familieleden (ouders, kinderen, broers en zussen)"
dus dan kunnen ouders toch een woning kopen voor studerend kind en dan is de route naar even wat extra studenten (die het prima vinden om niet ingeschreven daar te staan) erbij voor meer winst aantrekkelijk.
Wellicht zijn er nog meer interessante aspecten m.b.t. het BBP bijvoorbeeld. Ik kan mij voorstellen dat mensen meer gaan werken als je aanspraak kan maken op een betaalbare woning. Ook heb je wellicht meer uitgaven voor woninginhoud (wat nu wellicht gebruikt wordt om bijv. op de cryptomarkt te speculeren/verliezen). Boomers consumeren niet meer zoveel want die hebben 'alles' al. Sommige mensen voorspellen derhalve ook stagnatie in economische groei doordat er veel boomers zijn die weinig consumeren, behalve zorg, en ook niet meer productief zijn.Valorian schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:43:
Toch blijft het fascinerend om te zien hoe zo'n woningmarkt werkt, alle variabelen die er invloed op uitoefenen, en de ogenschijnlijke onmacht om in gang gezette bewegingen te dempen of op gang te helpen. Zoals hier al vaker genoemd lijkt het 'vertrouwen in de economie/markt' en FOMO een grote aanjager, helpt lage rente vooral mee (want betaalbaarder) en is het opgelopen tekort natuurlijk koren op de molen.